Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu
8. posiedzenie Senatu
W dniach 29 i 30 marca br. odbyło się 8. posiedzenia Senatu. Posiedzeniu przewodniczyli marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałkowie - Ryszard Legutko, Maciej Płażyński, Krzysztof Putra i Marek Ziółkowski. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Andrzeja Łuczyckiego i Andrzeja Mazurkiewicza; listę mówców prowadził senator A. Łuczycki.
Przed przystąpieniem do porządku obrad Senat minutą ciszy uczcił pamięć zmarłego 27 marca br. Stanisława Lema, pisarza, którego książki wydano w 27 milionach egzemplarzy i przetłumaczono na 41 języków.
Zaakceptowany przez Izbę porządek obrad obejmował:
____________
* Ustawa zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 14. posiedzeniu, 23 marca br. Do Senatu została przekazana 24 marca i tego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdawca Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Jacek Sauk zaznaczył, że ustawa ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 27 września 2001 r. Zapisy tej dyrektywy dotyczą prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Senator sprawozdawca wyjaśnił, że wykonując dyrektywę, ustawodawca zmienił dotychczasową konstrukcję prawa do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży utworu. W wypadku wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego przewidziano pięć stawek, zależnie od wartości ceny sprzedaży utworu. Wynagrodzenie z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży rękopisów utworów literackich i muzycznych będzie wypłacane tak jak dotychczas według jednej stawki w wysokości 5% ceny dokonanych zawodowo odsprzedaży rękopisów utworów literackich i muzycznych. Wymienione prawa do wynagrodzenia nie będą mogły podlegać zbyciu ani egzekucji, nie będzie można również zrzec się tych praw.
Ustawodawca wskazał, co należy rozumieć przez pojęcia - oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego lub fotograficznego, odsprzedaży oraz zawodowej odsprzedaży.
Do zapłaty wynagrodzenia będzie zobowiązany sprzedawca dokonujący w ramach prowadzonej działalności odsprzedaży utworów. Jeżeli sprzedawca będzie działał na rzecz osoby trzeciej zawodowo zajmującej się handlem dziełami sztuki lub rękopisami utworów literackich i muzycznych, będzie odpowiadał solidarnie z nią. Twórca utworu oraz jego spadkobiercy będą mogli domagać się od sprzedawcy lub osoby trzeciej, odpowiedzialnej solidarnie ze sprzedawcą, udzielenia informacji oraz udostępnienia dokumentów niezbędnych do określenia należnego wynagrodzenia.
Ustawodawca zrezygnował także z wypłaty wynagrodzenia za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania.
Senator sprawozdawca poinformował, że podczas posiedzenia komisji ustawa nie wzbudziła większych kontrowersji. Jedynie biuro legislacyjne zgłosiło wątpliwości do art. 192 ust. 2, wskazując, iż interpretacja tego paragrafu może budzić wątpliwości, w świetle tego przepisu możliwa jest bowiem wykładnia, w myśl której do zapłaty wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży zobowiązany będzie również podmiot, który dokonał sprzedaży, mimo iż czynność ta nie stanowi istoty jego działalności. Senatorowie po krótkiej dyskusji doszli do wniosku, że należy ten punkt sprecyzować tak, aby nie było możliwości wielorakiej interpretacji. Został on sformułowany w następujący sposób: "w art. 1 w pkt 4, w art. 192 ust. 2 otrzymuje brzmienie: «zawodową odsprzedażą w rozumieniu art. 19 ust. 1 i art. 191 jest sprzedaż dokonywana w ramach prowadzonej działalności przez sprzedawcę zajmującego się zawodowo handlem dziełami sztuki lub rękopisami utworów literackich i muzycznych»". Poprawka ta ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, mogących zaistnieć w związku z definicją "zawodowej odsprzedaży".
Senator w imieniu komisji zwrócił się o przyjęcie ustawy z proponowaną poprawką.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie poprawkę. Następnie głosowano nad całością ustawy ze zmianami wynikającymi z przyjętej poprawki. W wyniku tego głosowania Izba 83 głosami, przy 2 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:
Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 14. posiedzeniu, 23 marca br., i 24 marca przekazana do Senatu. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdawca komisji senator Adam Biela przypomniał, że rozpatrywana ustawa powstała na podstawie projektu Rady Ministrów, przedstawionego w trybie pilnym, i jest kolejną ustawą związaną ze zmianą systemu pomocy udzielanej z powodu urodzenia dziecka oraz z programem dożywiania.
Celem nowelizacji jest zmiana sposobu obliczania dochodu gospodarstwa domowego osób objętych pomocą państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych. Kryterium dochodu gospodarstwa domowego decyduje o wysokości bieżących obciążeń finansowych osób zainteresowanych. Osoby, które zaciągnęły kredyt w okresie od 21 października 1991 r. do 31 marca 1995 r., muszą dokonywać spłat kredytu w wysokości nie niższej niż 25% udokumentowanych miesięcznych dochodów ich gospodarstwa domowego. Osoby, w których wypadku doszło do znacznego obniżenia dochodu, wynoszącego w kwartale poprzednim w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego mniej niż 110% kwoty najniższej emerytury, mogą liczyć na czasowe zawieszenie spłaty kredytu.
Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym dochód gospodarstwa domowego stanowią wszelkie przychody członków gospodarstwa domowego po odliczeniu kosztów ich uzyskania, a także po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z rozpatrywaną ustawą do dochodu nie będzie wliczało się jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka oraz wartości pomocy udzielonej w ramach dożywiania, a także pomocy materialnej udzielanej uczniom. Ponadto ustawa umożliwia zastosowanie pomocy państwa do osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.
Tryb pilny oraz termin wejścia w życie ustawy wyznaczony na 1 kwietnia jest uzasadniony cokwartalnym terminem składania wniosków o zawieszenie spłaty kredytów i pozwoli na zastosowanie nowych przepisów do tych wniosków.
Senator sprawozdawca podkreślił, że projekt ustawy składa się właściwie z propozycji trzech zmian w istniejącej ustawie.
Pierwsza propozycja modyfikuje zakres definicji kredytobiorcy, rozszerzając go na osoby niebędące członkami spółdzielni, a dysponujące spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego.
Druga zmiana też dotyczy tych osób. Wynika ona z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest prawem chronionym konstytucyjnie również wobec tych osób, które nie są członkami spółdzielni. Stąd też nie ma obowiązku koniunkcji pomiędzy spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego a pozostawaniem, lub nie, członkiem spółdzielni mieszkaniowych. Stąd też jest to włączone w zakres tej ustawy.
Trzecia zmiana dotyczy sposobu naliczania dochodu w gospodarstwie domowym w związku z wejściem w życie przepisów ustawy o pomocy państwa w zakresie dożywiania, pomocy materialnej udzielanej uczniom na podstawie przepisów o systemie oświaty.
Senator A. Biela poinformował, że - biorąc pod uwagę pilny tryb procedowania nad ustawą oraz argumenty, z powodu których winna ona wejść w życie z dniem 1 kwietnia - senatorowie nie zgłaszali w czasie posiedzenia komisji żadnych poprawek do nowelizacji. W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Senat w głosowaniu podzielił to stanowisko i jednomyślnie, 84 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu została przekazana 13 marca. Marszałek tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.
Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Marek Waszkowiak. Senator przypomniał, że nowelizacja została opracowana na podstawie projektu rządowego. Głównym jej celem było dostosowanie polskiego prawa zamówień do dyrektyw unijnych z 31 marca 2004 r. Zakres nowelizacji jest ogromny, dotyczy dwustu różnych pozycji.
Senator sprawozdawca przedstawił najważniejsze zmiany w ustawie. Są to, po pierwsze, wyłączenie stosowania zamówień o wartości poniżej 60 tysięcy euro z przepisów ustawy dotyczących publikacji ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych, również wadium, terminów odwołań, skarg oraz części przepisów dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia i wprowadzenia w to miejsce rozwiązań uproszczonych.
Po drugie, rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy, ograniczenie obowiązku stosowania ustawy w wypadku podmiotów niepaństwowych, poddanie rygorom ustawy zamówień, których przedmiotem są usługi telekomunikacyjne świadczone drogą satelitarną, usługi telefoniczne, teleksowe i radiotelefoniczne, wyłączenie spod nadzoru zamówień dotyczących nabycia, przygotowana produkcji i koprodukcji materiałów programowych przeznaczonych do emisji przez nadawców radiowych lub telewizyjnych, rozszerzenie postępowania uproszczonego przewidzianego w art. 5 nowelizowanej ustawy na usługi związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej oraz bieżącym utrzymaniem dróg i ulic, wprowadzenie ogólnej zasady, iż ogłoszenia przekazuje się Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich wówczas, gdy wartość zamówienia lub konkursu jest nie mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu zgodnie z przepisami Unii Europejskiej - obecnie jest to 137 tysięcy lub 211 tysięcy euro dla dostaw i usług w zależności od zamawiającego i 5 milionów 278 tysięcy dla robót budowlanych; podniesienie progu z 10 milionów euro w odniesieniu do robót budowlanych i 5 milionów euro w odniesieniu do dostaw i usług do poziomu odpowiednio 20 milionów i 10 milionów euro, po przekroczeniu którego należy powiadomić prezesa urzędu o wszczęciu postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zaprosić do negocjacji lub dialogu większą liczbę wykonawców, zastosować dłuższy termin związania ofertą, przeprowadzić kontrolę, uprzednio uznać protest za ostatecznie rozstrzygnięty dopiero z dniem wydania wyroku.
Wprowadzono również instytucję centralnego zamawiającego dokonującego zamówień na potrzeby administracji rządowej i innych zamawiających, obowiązek zamawiającego wezwania wykonawców, którzy w terminie nie złożyli oświadczeń, dokumentów, do ich uzupełnienia, zmiany charakteru trybu negocjacji z ogłoszeniem, nowy tryb postępowania dialogu konkurencyjnego, rozróżnienie licytacji elektronicznej jako jednego z trybów udzielenia zamówienia.
Rozszerzono możliwość zawierania umów ramowych - dotychczas było to przewidziane tylko dla zamówień sektorowych.
Umożliwiono również stosowanie przez zamawiającego dynamicznego systemu zakupów. W wypadku umów o świadczenie okresowe lub ciągłe dopuszcza się również możliwość zawarcia umowy na okres czterech lat (do tej pory były to trzy lata).
Senator M. Waszkowiak podkreślił, że komisja podejmowała bardzo wiele zagadnień, bardzo wiele różnych problemów i w wyniku dyskusji postanowiła rekomendować Izbie 24 poprawki do ustawy. Senator przedstawił i omówił proponowane zmiany.
Wniosek mniejszości Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Antoni Motyczka. Mniejszość komisji postulowała wprowadzenie jednej poprawki do ustawy.
Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o rozpatrywanej ustawie przedstawił senator Czesław Żelichowski. Senator zaznaczył, że zmiany proponowane w nowelizacji upraszczają dotychczasowe procedury, a także dokonują decentralizacji systemu zamówień publicznych, dzięki czemu fundusze, którymi Polska dysponuje w ramach budżetu Unii Europejskiej, powinny być dostępniejsze i wykorzystane szybciej, a zarazem z gwarancją bezpieczeństwa finansów publicznych.
Senator wskazał, że zmiany dotyczące progów finansowych i związanych z tym obostrzeń pozwalają na przyspieszenie procesu realizacji zamówień i realizacji zadania poprzez wykorzystanie środków pozostających w dyspozycji zamawiającego. Proponowane zmiany - poza tymi, które w prosty sposób dotyczą implementacji dyrektyw unijnych - nie są w stanie zadowolić wszystkich uczestniczących w dyskusji nad projektem. Komisja przyjęła jednak, że proponowane zmiany są pewnym złotym środkiem gwarantującym uproszczenie procedur. Ponadto te zmiany nie naruszają uprawnień Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących kontroli racjonalności wydawania środków oraz reguł gwarantujących uzasadnione wykorzystanie dostępnych środków.
Senator C. Żelichowski poinformował, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła rekomendować Izbie 5 poprawek. Senator omówił i uzasadnił proponowane zmiany oraz w imieniu komisji wniósł o ich przyjęcie.
Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.
Wszystkie proponowane zmiany w ustawie rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 40 spośród 69 zgłoszonych ogółem poprawek.
Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 75 głosami, przy 2 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:
Ustawa o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej - przyjęta bez poprawek
Ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu przekazano ją 13 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je senator Andrzej Jaroch. Senator zaznaczył, że rozpatrywana regulacja nowelizuje trzy ustawy: o pracownikach samorządowych, o Najwyższej Izbie Kontroli i o służbie cywilnej. Zmiany te tworzą regulacje prawne umożliwiające przechodzenie do służby cywilnej pracowników samorządowych i pracowników Najwyższej Izby Kontroli, z wyłączeniem procedur naboru określonych w ustawie o służbie cywilnej. Jeśli zachodzi wypadek zatrudnienia na czas nieokreślony i przepracowania co najmniej trzech lat, to z mocy ustawy występuje też zwolnienie z odbywania służby przygotowawczej. Regulacje tej ustawy skracają okres służby przygotowawczej z sześciu do dwóch miesięcy. Przepisy zapewniają, że przeniesienie powinno być zawsze wyposażone w uzasadnienie, iż odbywa się to z poszanowaniem praw pracowniczych. Nie może też naruszać interesu pracodawcy. Ustawa ponadto wprowadza na okres trzech lat od dnia wejścia w życie uprawnienie do ubiegania się w konkursach o stanowiska służby cywilnej dla tych członków korpusu służby cywilnej, którzy nie są urzędnikami służby cywilnej.
Senator sprawozdawca zrelacjonował przebieg dyskusji nad ustawą na posiedzeniu komisji i poinformował, że w jej wyniku senatorowie 8 głosami, przy 2 przeciw i 1 wstrzymującym się, postanowili rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.
Mniejszość komisji przedstawiła wniosek o odrzucenie ustawy w całości. Wniosek komisji przedstawił i uzasadnił senator Mariusz Witczak.
Podczas dyskusji nad ustawą zgłoszono propozycje wprowadzenia do niej poprawek.
Przedstawione propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy w całości (Senat 46 głosami, przy 22 za i 2 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek), a następnie wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. W wyniku tego głosowania Senat 48 głosami, przy 22 przeciw i 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Drugie i trzecie czytanie projektu uchwały o współpracy Senatu z samorządem terytorialnym
Projekt ten został wniesiony przez senatora Marka Ziółkowskiego. Marszałek 23 marca br., zgodnie z art. 79 ust. 1 oraz art. 84 ust. 5 Regulaminu Senatu, skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 oraz art. 84 ust. 4 Regulaminu Senatu, na wspólnym posiedzeniu komisji 29 marca. Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdawca komisji senator Janusz Gałkowski przedstawił jednolity projekt uchwały wraz z wnioskiem o przyjęcie go przez Senat. Jak stwierdził, nie zawiera on zmian merytorycznych. Na posiedzeniu komisji zgłoszono tylko poprawki redakcyjne, przyjęte w trybie autopoprawki przez wnioskodawcę, senatora M. Ziółkowskiego.
W trakcie dyskusji nie został złożony wniosek przeciwny do wniosku przedstawionego przez komisję w sprawozdaniu, zatem zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu Izba mogła przystąpić do trzeciego czytania projektu uchwały, obejmującego jedynie głosowanie. W jego wyniku Izba jednomyślnie, 72 głosami, podjęła uchwałę:
Senat wprowadził poprawki do ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu przekazano ją 13 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawiła je senator Ewa Tomaszewska, która przypomniała, że wprowadzenie tej ustawy wynika z dyrektywy 2002/14 Parlamentu i Rady Europejskiej. Dyrektywa ta zobowiązuje kraje członkowskie. Polska powinna przyjąć ustawę regulującą tworzenie rad pracowników w celu prowadzenia działań konsultacyjnych i informacyjnych w terminie do 23 marca 2005 r. Unia Europejska wielokrotnie zwracała naszemu krajowi uwagę na brak stosownej regulacji prawnej.
Praca nad ustawą, łącznie z negocjacjami w komisji trójstronnej, trwała ponad dwa lata. W poprzedniej kadencji do zawarcia porozumienia nie doszło. Rząd premiera Kazimierza Marcinkiewicza ponownie skierował do Sejmu projekt ustawy, przygotowany przez poprzednika, podejmując zarazem działania zmierzające do znalezienia rozwiązania akceptowanego przez partnerów społecznych. Działania te zakończyły się podpisaniem porozumienia między trzema, to jest wszystkimi reprezentatywnymi organizacjami związkowymi i trzema spośród czterech reprezentatywnych organizacji pracodawców oraz rządem. Jedną organizacją, która odmówiła podpisania porozumienia, była Konfederacja Pracodawców Polskich.
Senator E. Tomaszewska podkreśliła, że partnerzy społeczni z trudem, rezygnując z niektórych korzystnych dla nich uregulowań, znaleźli konsensus. Stwierdziła też, iż zarówno z tej przyczyny, jak i dlatego, że materia ustawy dotyczy relacji między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, a więc sygnatariuszami porozumienia - i to oni będą wdrażać tę ustawę w życie - należy i warto uszanować rezultaty dialogu społecznego w tej sprawie.
Kolejna kwestia, na którą senator zwróciła uwagę, to fakt, że ustawa realizuje wymogi dyrektywy w minimalnym zakresie, dając radom pracowników mniejsze uprawnienia niż przewidywał to pierwotny projekt rządowy. Ustawa określa sposób realizacji prawa pracowników do informacji i konsultacji w zakładach pracy prowadzących działalność gospodarczą, a zatrudniających co najmniej pięćdziesięciu pracowników.
Jej przepisy nie dotyczą przedsiębiorstw państwowych, w których funkcjonuje samorząd pracowniczy. To on wówczas, oprócz innych zadań, jakie mu powierzono, realizuje zadania przewidziane dla rady pracowników. Nie dotyczy ona też przedsiębiorstw mieszanych oraz państwowych instytucji firmowych.
W wersji rządowej, uzasadnionej treścią dyrektywy, zobowiązanie do tworzenia rad pracowników dotyczyło zakładów zatrudniających co najmniej dwudziestu pracowników, a nie pięćdziesięciu. Ustawa określa zasady i tryb wyboru pracowników do rady, zarówno w wypadku, gdy w zakładzie działają związki zawodowe, jak i wówczas, gdy ich nie ma. W skład rad pracowników wchodzi od trzech do siedmiu pracowników zgłoszonych przez reprezentatywne organizacje związkowe, zależnie od liczebności załogi. Jednak gdyby liczba związków zawodowych w zakładzie była wyższa, każda z organizacji ma prawo zgłoszenia własnego przedstawiciela. Organizacje związkowe mają prawo ustalić w porozumieniu odrębne zasady reprezentacji w radzie pracowników. W zakładach, w których nie działa żadna organizacja związkowa, kandydatów do rady zgłaszają na piśmie grupy co najmniej dziesięciu pracowników, a w zakładach zatrudniających ponad stu pracowników - grupy liczące co najmniej dwudziestu pracowników.
Rada ustala z pracodawcą zasady i tryb przekazywania informacji i przeprowadzania konsultacji, tryb rozstrzygania kwestii spornych, zasady ponoszenia kosztów działalności, zasady ponoszenia kosztów ekspertyz. Koszty wyborów i działalności rady ponoszą organizacje związkowe, a jeżeli związków w zakładzie nie ma, ponosi je pracodawca.
Czynne prawo wyborcze przysługuje każdemu pracownikowi z wyjątkiem młodocianych. Bierne prawo wyborcze przysługuje zaś pracownikom pełnoletnim zatrudnionym ponad jeden rok i niepełniącym funkcji związanych z zarządzaniem zakładem. Kadencja rady trwa cztery lata.
Utrudnianie tworzenia lub działalności rady albo dyskryminowanie jej członków karane jest ograniczeniem wolności bądź grzywną.
Wprowadzony został okres przejściowy: do 23 marca 2008 r. realizowanie ustawy będzie wymagane tylko wobec zakładów zatrudniających ponad stu pracowników.
Senator sprawozdawczyni podkreśliła, że w toku prac komisji zwracano szczególną uwagę na pilność prac, co związane jest z koniecznością respektowania dyrektywy 2002/14 WE i wagą porozumienia zawartego w Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych przez sześciu spośród siedmiu reprezentowanych w niej partnerów społecznych. W dyskusji zwracano uwagę głównie na te kwestie. Ze tych powodów postawiony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przegłosowany i przyjęty.
W imieniu komisji senator E. Tomaszewska rekomendowała Izbie przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.
Zmiany w ustawie zaproponowali natomiast senatorowie podczas dyskusji.
Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 11 spośród 33 zgłoszonych ogółem poprawek.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Senat 69 głosami, przy 2 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek), następnie przegłosowano poszczególne poprawki, po czym Izba 69 głosami, przy 1 przeciw, powzięła uchwałę:
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Traktatu między Królestwem Belgii, Republiką Czeską, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Estońską, Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Irlandią, Republiką Włoską, Republiką Cypryjską, Republiką Łotewską, Republiką Litewską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Republiką Węgierską, Republiką Malty, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii, Rzecząpospolitą Polską, Republiką Portugalską, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką, Republiką Finlandii, Królestwem Szwecji, Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej) a Republiką Bułgarii oraz Rumunią dotyczącego przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, sporządzonego w Luksemburgu dnia 25 kwietnia 2005 r.
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br., i 13 marca przekazana do Senatu. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je senator Edmund Wittbrodt. Senator zaznaczył, że ratyfikowany traktat został podpisany w Luksemburgu 25 kwietnia 2005 r.; wcześniej, 22 lutego 2005 r., pozytywnie zaopiniowała go Komisja Europejska, a 13 kwietnia 2005 r. uzyskał zgodę Parlamentu Europejskiego. Podpisanie traktatu stanowiło zakończenie procesu negocjacji o członkostwo Republiki Bułgarii oraz Rumunii w Unii Europejskiej, stanowi też formalne podsumowanie wieloletnich działań i wysiłków podjętych przez rządy, parlamenty i społeczeństwa tych państw na rzecz członkostwa w Unii Europejskiej.
Ratyfikacja traktatu przez wszystkie państwa członkowskie stanie się podstawą prawną rozszerzenia Unii o Republikę Bułgarii i Rumunię. Unia będzie liczyła dwadzieścia siedem państw, ratyfikacja miała już miejsce w trzynastu państwach, Polska jest więc czternasta.
Senator sprawozdawca zaznaczył, że rozpatrywany traktat w całości obejmuje część dotyczącą przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, protokół dotyczący warunków i uzgodnień związanych z przyjęciem, akt dotyczący warunków przystąpienia oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii. Dołączony do niego jest także akt końcowy jako dokument uzupełniający. Zawiera on między innymi deklarację oraz wymianę listów między Unią Europejską a Republiką Bułgarii i Rumunią w sprawie procedury informowania i konsultacji. Wśród deklaracji są wspólne deklaracje obecnych państw członkowskich w sprawie swobodnego przepływu pracowników, w sprawie roślin strączkowych, w sprawie rozwoju obszarów wiejskich, wspólna deklaracja obecnych państw członkowskich i Komisji w sprawie przygotowania Republiki Bułgarii i Rumunii do przystąpienia do Unii, wspólna deklaracja Niemiec i Austrii w sprawie swobodnego przepływu pracowników, a także deklaracja Bułgarii w sprawie używania cyrylicy w Unii Europejskiej.
Zgodnie z przyjętymi zapisami traktat ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r., pod warunkiem złożenia do tego dnia wszystkich dokumentów ratyfikacyjnych. Przewidziano także, że może on wejść w życie z rocznym opóźnieniem, jeśli Rada Unii Europejskiej podejmie decyzję o zastosowaniu tak zwanej klauzuli szczególnej w wypadku stwierdzenia znacznych opóźnień w przygotowaniach do członkostwa. Podstawą będzie tu raport końcowy Komisji Europejskiej. W traktacie przewidziano także okresy przejściowe.
Senator E. Wittbrodt podkreślił, że rozszerzenie Unii Europejskiej to decyzja polityczna. Tak było przy tworzeniu Wspólnoty i jej kolejnych rozszerzeniach. Senator zaakcentował, że Polska od samego początku popierała starania Republiki Bułgarii oraz Rumunii o członkostwo w Unii Europejskiej, zresztą łączą nas wielowiekowe więzi i współpraca, które były szczególnie widoczne w trudnych okresach historycznych. Zależy nam na powiększeniu obszaru politycznej i ekonomicznej stabilizacji w Europie, na pogłębieniu wewnętrznego procesu integracji, na wyrównywaniu szans. Da to Polsce także nowe perspektywy na rozwój gospodarki i nowe możliwości inwestowania.
Senator sprawozdawca poinformował, że z wymienionych względów Komisja Spraw Zagranicznych i Komisja Spraw Unii Europejskiej jednomyślnie poparły rozpatrywaną ustawę i postanowiły wnieść o jej przyjęcie bez poprawek.
Senat w głosowaniu podzielił to stanowisko i jednomyślnie, 71 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o współpracy w zwalczaniu przestępczości oraz o współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisanej w Warszawie dnia 23 marca 2004 r.
Ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu trafiła 13 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności, które po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.
Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawiła senator Anna Kurska. Senator poinformowała, że komisja przyjęła tę ustawę bez poprawek, jest ona bowiem usankcjonowaniem istniejącego od wielu lat status quo w ramach współpracy z państwami, z którymi graniczymy.
W umowie wymienia się najpoważniejsze przestępstwa, którym zapobieganie i których wykrywanie zostało objęte wspomnianą współpracą. Są to między innymi przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, związane z handlem ludźmi, handlem bronią, handlem techniką wojskową, kradzieżą dzieł sztuki, przeciwko obrotowi gospodarczemu oraz związane z terrorem. Umowa przewiduje wzajemne przekazywanie danych osobowych sprawców przestępstw, informacji o najcięższych przestępstwach popełnianych na terytorium danej strony, wymianę informacji z dziedziny metod zwalczania przestępczości zorganizowanej i przekazywanie wyników badań z dziedziny kryminalistyki i kryminologii. Do szczególnych form współpracy zaliczono instytucję obserwacji transgranicznej oraz przesyłki niejawnie kontrolowanej. Ponadto uregulowano kwestie współpracy na terenach przygranicznych oraz sprawy związane z podejmowaniem czynności związanych ze zwalczaniem przestępczości, jak na przykład ochronę przekazywanych informacji niejawnych, ochronę przekazywanych danych osobowych i pokrywanie kosztów działań. Umowa dotyczy spraw regulowanych ustawowo, a także wolności, praw i obowiązków obywatelskich.
Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych o rozpatrywanej ustawie przedstawił senator Andrzej Jaroch. Senator zaznaczył, że w dyskusji na posiedzeniu komisji podkreślano konieczność szybkiej ratyfikacji tej umowy, a same zapisy ustawy nie budziły wątpliwości. Wyrażano zadowolenie z tego, że ujętym tam sprawom nadaje się rangę wyższą niż w dotychczasowej współpracy.
Ratyfikacja nie będzie rodziła dodatkowych kosztów budżetowych i nie będzie naruszała zobowiązań wynikających z innych umów.
Senator sprawozdawca poinformował, że komisja jednomyślnie postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.
Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska obu komisji i jednomyślnie, 71 głosami, powziął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Ustawa o administrowaniu obrotem usługowym z zagranicą - przyjęta bez poprawek
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu trafiła 13 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdawca komisji senator Bogdan Lisiecki zaznaczył, że przedmiotowy projekt ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. W tym kontekście ma on na celu umożliwienie prawidłowej realizacji rozporządzenia Rady Unii Europejskiej nr 1236/2005 z 27 czerwca 2005 r., dotyczącego monitoringu obrotu pomiędzy Unią Europejską i krajami trzecimi towarami, które mogłyby być użyte do wykonywania kary śmierci, tortur lub innego nieludzkiego traktowania, a także związanymi z nimi usługami. Towary, których dotyczy regulacja unijna, stanowią jedynie niewielki procent w obrotach Polski z krajami pozaunijnymi.
Senator wskazał, że istotą aktu unijnego, którego realizacji jest poświęcony przedkładany projekt ustawy, jest wprowadzenie ścisłego monitoringu obrotu pomiędzy Unią Europejską a krajami trzecimi sprzętem służącym do wykonywania kary śmierci lub stosowania tortur, a także związanego z nimi świadczenia usług, na przykład wsparcia technicznego. Monitoring ten ma polegać na obowiązku uzyskania pozwoleń importowych i eksportowych wydawanych po spełnieniu warunków i kryteriów określonych w przepisach wymienionego rozporządzenia Rady Unii Europejskiej. Pozwolenie takie będzie wydawał minister gospodarki.
Senator B. Lisiecki podkreślił, że Polska jako członek Unii Europejskiej brała udział w opracowaniu rozporządzenia na forum unijnym. Obecnie Polska, tak jak i pozostałe kraje członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana do takiego dostosowania swojego prawa krajowego, aby wymienione rozporządzenie Rady Unii Europejskiej mogło zgodnie z założonym terminem, 30 lipca br., rozpocząć funkcjonowanie.
Omawiając rozpatrywany projekt ustawy, senator sprawozdawca wskazał, że ma on charakter techniczny - umożliwia wykonanie merytorycznego rozstrzygnięcia, jakie zapadło na forum unijnym. Zasięg merytorycznych rozstrzygnięć przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu Rady oznacza, że modyfikacje prawa krajowego, które umożliwią prawidłowe wykonanie rozporządzenia unijnego, są konieczne w dwóch obszarach, przede wszystkim w zakresie regulacji dotyczących reglamentacji obrotu towarami z krajami trzecimi oraz w zakresie regulacji dotyczących reglamentacji obrotu usługami z krajami trzecimi. W tym ostatnim wypadku chodzi o udzielenie tak zwanej pomocy technicznej.
W regulacjach dotyczących reglamentacji obrotu towarowego chodzi o rozciągnięcie trybu administracyjnego wydawanych pozwoleń na wszystkie wypadki przywozu określonych towarów na wspólnotowy obszar celny i ich wywozu z tego obszaru, tak aby pozwolenie obejmowało nie tylko procedurę dopuszczenia do obrotu i wywozu, ale w ogóle przywóz i wywóz towarów, a w szczególności te procedury, w stosunku do których taki obowiązek uzyskania pozwolenia został ustanowiony.
W zakresie regulacji dotyczących reglamentacji obrotu usługami z krajami trzecimi ustawa wprowadza przepisy, które umożliwiają wydawanie pozwoleń na obrót tymi usługami z krajami trzecimi i w zakresie, w jakim wymaga tego prawo wspólnotowe, oraz penalizację ewentualnych uchybień tym obowiązkom, do czego także zobowiązuje prawo Wspólnoty.
Ustawa zawiera konstrukcję umożliwiającą wykonanie w przyszłości także innych regulacji unijnych o zbliżonym charakterze, jeżeli takie zostałyby w przyszłości przyjęte na forum unijnym. Takie rozwiązanie pozwoli na uniknięcie potrzeby dokonywania kolejnych nowelizacji ustawowych w każdym wypadku przyjęcia na szczeblu Unii Europejskiej kolejnych regulacji o podobnym charakterze.
Rozdział 1 ustawy zawiera przepisy ogólne, określające zakres ustawy, słowniczek oraz rozstrzygnięcie o stosowaniu trybu administracyjnego do wydawania pozwoleń wymaganych prawem wspólnotowym.
Rozdział 2 - przepisy dotyczące możliwości ustanawiania przez Polskę w sposób autonomiczny monitoringu lub ograniczeń w obrocie usługami z krajami pozaunijnymi.
Rozdział 3 ustawy - przepisy zapewniające prawidłowe wykonanie przepisów prawa wspólnotowego w zakresie obrotu usługami z krajami pozaunijnymi, w tym przede wszystkim rozporządzenie Rady nr 1236/2005.
Rozdział 4 - niezbędne zmiany w przepisach obecnie obowiązujących - w ustawie - Kodeks karny skarbowy oraz w ustawie o administrowaniu obrotem towarowym.
Rozdział 5 - przepisy końcowe: uchyla się obowiązującą ustawę o administrowaniu obrotem z zagranicą usługami oraz określa termin wejścia w życie ustawy na dzień 30 lipca br.
Senator B. Lisiecki poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej nie wniosła do ustawy żadnych poprawek. W trakcie prac na forum komisji i dyskusji z tym związanej nie zgłoszono żadnych uwag, a Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie przyjęła ustawę jako niebudzącą wątpliwości i konieczną z punktu widzenia zapewnienia prawidłowej realizacji przepisów prawa wspólnotowego.
W imieniu Komisji Gospodarki Narodowej senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Senat podzielił to stanowisko i jednomyślnie, 71 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br., i 13 marca przekazana do Senatu. Marszałek tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je senator Andrzej Kawecki, który poinformował, że rozpatrywana ustawa została jednogłośnie zaakceptowana na posiedzeniu komisji.
Senator wskazał, że ustawa z 10 marca br. o zmianie ustawy z 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmienia, w art. 1, art. 1 ust. 3 pkt 3, nadając mu brzmienie: "inne obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli ich ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym jest wymagane przez inne ustawy".
Zmienia także art. 96 prawa wekslowego, art. 78 prawa czekowego, art. 1, 4 i 5 dekretu o odtworzeniu dyplomów i świadectw, art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych oraz art. 16 ust. 1 tej ustawy, a ponadto art. 64 pkt 4 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zmiany w art. 2, 3 i 4 ustawy polegają na tym, że w prawie wekslowym, czekowym oraz w dekrecie o odtworzeniu dyplomów i świadectw jako miejsce publikacji pewnych ogłoszeń wskazywano Monitor Polski, a w ustawie z 10 marca br. wskazuje się, że właściwym publikatorem przy umorzeniu zaginionego weksla lub czeku będzie Monitor Sądowy i Gospodarczy, albo, jeżeli chodzi o odtwarzanie dyplomów lub świadectw, dziennik urzędowy ministra właściwego do spraw oświaty lub szkolnictwa wyższego.
W ustawie z 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych ustaw w art. 12 ust. 1 pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu "ogłoszenia sądowe, jeżeli tak stanowią inne ustawy". Te inne ustawy to prawo wekslowe, czekowe i dekret o odtwarzaniu dyplomów i świadectw.
Ponadto art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może być istotnie utrudnione, Marszałek Sejmu ogłasza tekst jednolity ustawy".
Art. 6 ustawy z 10 marca br. nadaje art. 64 pkt 4 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne nowe brzmienie o treści: "art. 42 pkt. 1, 4 i 7, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2006 r.".
Ponadto art. 6 ustawy z 10 marca br. przesuwa w czasie udostępnienie dokumentów w formie elektronicznej, nowelizując ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Senat w głosowaniu podzielił to stanowisko i jednomyślnie, 70 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Senat zaakceptował ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 10 marca br. Do Senatu trafiła 13 marca. Marszałek tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdawca komisji senator Michał Wojtczak wskazał, że celem nowelizacji jest zmiana tylko jednego przepisu ustawy z 29 lipca 2005 r. Polega ona na tym, iż w art. 12 ustawy wydłuża się termin obowiązywania wydanych już decyzji dotyczących rekultywacji z wykorzystaniem odpadów. Obowiązująca ustawa przewiduje, że decyzje te wygasają po sześciu miesiącach od dnia wejścia jej w życie, a więc 13 kwietnia 2006 r. Nowelizacja przesuwa termin wygaśnięcia tych decyzji o dalszych sześć miesięcy.
Senator podkreślił, że ta z pozoru błaha nowelizacja ma niezwykle istotne znaczenie dla wielu przedsiębiorstw, przede wszystkim górniczych i hutniczych, które wytwarzają odpady i wykorzystują je do rekultywacji terenów poprzemysłowych.
Do chwili wejścia w życie ustawy z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw wykorzystywanie odpadów górniczych, głównie skały płonnej, było możliwe na podstawie decyzji wydawanych zgodnie z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska. Było to zgodne z ówczesnymi przepisami ustawy o odpadach z 27 kwietnia 2001 r. Wymieniona nowelizacja w sposób istotny zmieniła zasady gospodarowania odpadami górniczymi i hutniczymi. Przede wszystkim sprawiła, że wszystkie decyzje umożliwiające rekultywację z wykorzystywaniem odpadów, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, wygasną z dniem 13 kwietnia 2006 r. Nowelizacja stworzyła jednocześnie możliwość dalszego odzyskiwania odpadów poza instalacjami i urządzeniami w tak zwanym procesie R14. Zgodnie z tą procedurą odpady górnicze mogą służyć między innymi do wypełniania pustek poeksploatacyjnych. Sposób i warunki takiego wykorzystania odpadów miały być określone w rozporządzeniu ministra środowiska. Dotychczas odpowiednie rozporządzenie nie zostało jednak wydane. Opóźnienie spowodowane jest tym, że nowelizacja ustawy o odpadach została przeprowadzona na podstawie projektu poselskiego, takim projektom nie towarzyszą zaś projekty aktów prawnych, więc prace nad rozporządzeniem zostały podjęte dopiero po uchwaleniu ustawy. Brak tego rozporządzenia grozi powstaniem z dniem 13 kwietnia luki prawnej powodującej poważne konsekwencje, głównie dla przedsiębiorstw górniczych i hutniczych.
Wstrzymanie możliwości wykorzystywania odpadów w procesie rekultywacji nie tylko skutkowałoby zahamowaniem działań przywracających tereny poprzemysłowe do pożądanego stanu, w praktyce mogłoby też oznaczać zatrzymanie pracy wielu kopalń, które bez codziennego odbioru skały płonnej nie są w stanie funkcjonować. Skalę zjawiska obrazują następujące dane: ilość wytwarzanych przez górnictwo odpadów to około 35 milionów t rocznie, a powierzchnia terenów rekultywowanych to rocznie około 1400 ha.
Senator M. Wojtczak poinformował, że biorąc pod uwagę te argumenty, Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska na swym posiedzeniu podzieliła stanowisko Sejmu i opowiedziała się za przedłużeniem okresu obowiązywania decyzji pozwalających na wykorzystywanie odpadów do rekultywacji o kolejnych sześć miesięcy. Komisja uwzględniła przy tym informację przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, którzy zapewnili, że prace nad rozporządzeniem zostały praktycznie zakończone i wkrótce zostanie ono wprowadzone w życie.
W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o uchwalenie przez Senat ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw w wersji przyjętej przez Sejm 10 marca br., to jest bez poprawek.
Senat zaakceptował tę propozycję i jednomyślnie, 70 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu ustawy bez poprawek.
Informacja Rzecznika Interesu Publicznego o działalności w 2005 r.
Zgodnie z art. 17d ust. 1 pkt 5 ustawy z 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne rzecznik interesu publicznego przedstawia prezydentowi RP, Sejmowi, Senatowi, prezesowi Rady Ministrów oraz pierwszemu prezesowi Sądu Najwyższego coroczną informację o swojej działalności wraz z wnioskami wynikającymi ze stanu przestrzegania przepisów wymienionej ustawy.
Marszałek Senatu otrzymaną od rzecznika interesu publicznego informację, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 10 Regulaminu Senatu, skierował do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja na posiedzeniu 17 marca br. rozpatrzyła informację przedstawioną przez rzecznika interesu publicznego i poinformowała o tym marszałka Senatu.
Na posiedzeniu plenarnym Izby informację przedstawił rzecznik interesu publicznego Włodzimierz Olszewski. Rzecznik odpowiadał także na pytania senatorów.
Po dyskusji przewodniczący posiedzeniu wicemarszałek Krzysztof Putra stwierdził, że Senat zapoznał się z przedstawioną informacją.
Senat wyraził zgodę na powołanie Ewy Sowińskiej na stanowisko rzecznika praw dziecka
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka rzecznika praw dziecka powołuje Sejm za zgodą Senatu. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tej ustawy Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie rzecznika w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu w tej sprawie. Senat otrzymał uchwałę Sejmu 24 marca br. Sejm powołał na stanowisko rzecznika praw dziecka Ewę Sowińską.
Zgodnie z art. 91 ust. 2 Regulaminu Senatu Senat może wezwać powołaną przez Sejm rzecznik praw dziecka do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.
Podczas posiedzenia plenarnego Izby powołana przez Sejm rzecznik praw dziecka E. Sowińska udzieliła wyczerpujących odpowiedzi na pytania zadawane przez senatorów.
Następnie Senat przystąpił do głosowania. Zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 Regulaminu Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne i odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.
Głosowanie tajne przeprowadzili wyznaczeni przez przewodniczącego posiedzeniu marszałka senatorowie sekretarze: Andrzej Mazurkiewicz, Andrzej Łuczycki i Roman Ludwiczuk. Senatorowie sekretarze obliczyli następnie głosy i sporządzili protokół głosowania tajnego:
"Protokół głosowania tajnego z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie Ewy Sowińskiej na stanowisko rzecznika praw dziecka.
W głosowaniu tajnym oddano głosów 84. Głosów nieważnych nie było. Wyznaczeni przez marszałka do przeprowadzenia głosowania senatorowie: Roman Ludwiczuk, Andrzej Łuczycki, Andrzej Mazurkiewicz, stwierdzają, że za wyrażeniem zgody głosowało 53 senatorów, przeciw głosowało 31. Warszawa, 30 marca".
Wobec wyników głosowania przewodniczący posiedzeniu wicemarszałek stwierdził, że Senat podjął następującą uchwałę:
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu