Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


28 stycznia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska kontynuowała rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie, dotyczące środków na ochronę środowiska, odbyło się 27 stycznia br.

Podczas posiedzenia rozpatrzono następujące części: część 32 - Rolnictwo, część 33 - Rozwój Wsi, część 35 - Rynki Rolne, część 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Plan Finansowy Centralnego Funduszu Gruntów Rolnych, Plan Finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS), Plan Finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS), Plan Finansowy Funduszu Administracyjnego (KRUS), załącznik nr 14: Plan Finansowy Agencji Rynku Rolnego, Plan Finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Plan Finansowy Agencji Nieruchomości Rolnych, Plan Finansowy Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wydatki budżetowe na rolnictwo planowane w roku 2006 w innych częściach budżetu.

Na temat zapisów dotyczących rolnictwa, zawartych w ustawie budżetowej na rok 2006 wypowiadali się m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Kowalski, prezes Agencji Rynku Rolnego Roman Wenerski, prezes Agencji Nieruchomości Rolnych Stanisław Kowalczyk oraz główna księgowa w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Elżbieta Suprun.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przyjęła następującą opinię, przygotowaną dla Komisji Gospodarki Narodowej:

"Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2006 w następujących częściach: część 22 - Gospodarka Wodna, część 32 - Rolnictwo, część 33 - Rozwój Wsi, część 35 - Rynki Rolne, część 41 - Środowisko, część 68 - Państwowa Agencja Atomistyki, część 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, załącznik nr 5: Plan Finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Plan Finansowy Centralnego Funduszu Gruntów Rolnych, Plan Finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS), Plan Finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS), Plan Finansowy Funduszu Administracyjnego (KRUS), załącznik nr 14: Plan Finansowy Agencji Rynku Rolnego, Plan Finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Plan Finansowy Agencji Nieruchomości Rolnych, Plan Finansowy Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wydatki budżetowe na rolnictwo planowane w 2006 r. w innych częściach budżetu postanowiła wprowadzić do ustawy następujące poprawki:

1)

w załączniku nr 2:

  1. w części 22 Gospodarka wodna w rozdziale 71018 - Regionalne zarządy gospodarki wodnej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7900 tys. zł;
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 15 Stypendia i pomoc materialna dla młodzieży wiejskiej, zmniejsza się dotacje i subwencje o 7900 tys. zł,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan Finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w części III Wydatki, lp. 3.2 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

3.2

- dotacje inwestycyjne

(w tym na finansowanie prac studialnych związanych z budową zbiornika wodnego Kąty - Myscowa do 3000 tys. zł)

x

567 328

692 500

 

3)

a) w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 240 000 tys. zł,

b) w załączniku nr 1 w części 36 Skarb Państwa w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, zwiększa się dochody o 240 000 tys. zł,

c) w załączniku nr 2:

  • w części 33 Rozwój wsi w rozdziale 01027 - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwiększa się dotacje i subwencje o 200 000 tys. zł,
  • w części 83 Rezerwy celowe w poz. 10 - Wydatki na integrację europejską, w tym: współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, funduszy pochodzących z budżetu UE, w tym inwestycji w infrastrukturę kolejową realizowanych przez PKP PLK S.A. i drogi krajowe, realizacji programów z Instrumentu Finansowego Schengen oraz pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 40 000 tys. zł,

d) w załączniku nr 14 w tabeli Plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

  • w części II Przychody ogółem w lp. 1.1 w kol. 4 zwiększa się dotację podmiotową o 200 000 tys. zł,
  • w części IV Stan środków na koniec roku w kol. 4 zmniejsza się o 200.000 tys. zł planowany deficyt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ustalono, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej opinię w sprawie ustawy budżetowej w zakresie działania Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawi jej przewodniczący, senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, podczas którego rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w części 03 dotyczącej Kancelarii Senatu, w zakresie rozdziału 75195 - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą).

Projektowany budżet omówili przedstawiciele Kancelarii Senatu: dyrektor generalny Piotr Miszczuk oraz dyrektor Biura Polonijnego Artur Kozłowski.

W przygotowanej dla Komisji Gospodarki Narodowej opinii Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zaproponowała przyjęcie ustawy budżetowej na rok 2006 w rozpatrywanej części bez poprawek.

Ustalono, że opinię komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą z inicjatywy senator Jadwigi Rudnickiej zapoznano się z informacją dotyczącą Polskiego Towarzystwa Radiowego "Radio Lwów". Informacje przedstawili przewodniczący Rady Nadzorczej Radia Katowice Zbigniew Macełko oraz redaktor Andrzej Kotulewski.

* * *

Senatorowie z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji dotyczących: Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Kancelarii Senatu RP.

Odpowiednie części ustawy budżetowej przedstawili kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Mariusz Błaszczak oraz dyrektor generalny w tej instytucji Jakub Skiba, dyrektor generalny Kancelarii Senatu Piotr Miszczuk, zastępca szefa Kancelarii Sejmu Wanda Fidelus oraz dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Prezydenta Ewa Wiśniewska. W posiedzeniu komisji wziął także udział wicemarszałek Krzysztof Putra.

W wyniku dyskusji Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie zaopiniowała ustawę budżetową w części dotyczącej Kancelarii Sejmu RP, nie proponując poprawek.

Wobec złożenia przez wicemarszałka K. Putrę kompleksowej poprawki dotyczącej ponadto zmian w ustawie budżetowej w części 36 - Skarb Państwa i części 43 - Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, po wysłuchaniu sprawozdania na ten temat, przedstawionego przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz członków komisji biorących udział w rozpatrywaniu dodatkowej części poprawki w innych komisjach, Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zaproponowała następujące poprawki do ustawy budżetowej na rok 2006:

1)

  1. w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 53 000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 1 w części 19 Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe w dziale 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, zwiększa się dochody z podatku od towarów i usług o 53 000 tys. zł,
  3. w załączniku nr 2:

  • w części 01 Kancelaria Prezydenta RP w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 000 tys. zł,
  • w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 12 000 tys. zł,
  • w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 18 000 tys. zł,
  • w części 36 Skarb Państwa w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 8000 tys. zł,
  • w części 43 Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne w rozdziale 75822 - Fundusz Kościelny, zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł;

2)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 25 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla partii politycznych, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł oraz zwiększa się wydatki majątkowe o 2500 tys. zł.

Opinię w tej sprawie przesłano do Komisji Gospodarki Narodowej, informując jednocześnie, że senator Piotr Ł.J. Andrzejewski został powołany na sprawozdawcę podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej 30 stycznia br.

* * *

 

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi.

Projekt uchwały zgłosiły Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisja Spraw Zagranicznych, a reprezentował je senator Stefan Niesiołowski.

Połączone komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziły do niego poprawki (przede wszystkim o charakterze redakcyjnym) i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi. Na sprawozdawcę projektu posiedzenia plenarnego Izby wybrano senatora S. Niesiołowskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu wyrażono opinię o kandydacie na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę dziennikarza Witolda Kołodziejskiego na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Za tą kandydaturą w głosowaniu opowiedziało się 7 senatorów, a 1 wstrzymał się od głosu. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, w KRRiT ma zasiadać 5 członków. Po dwóch wybierają Sejm i prezydent, jednego - Senat.

Podczas przesłuchania przed Komisją Kultury i Środków Przekazu W. Kołodziejski wskazywał na potrzebę zwiększenia roli telewizji regionalnej. Podkreślał, że istnieje konieczność lepszego dostosowania programów telewizyjnych do wszystkich grup wiekowych, gdyż - jak ocenił - obecnie większość przekazu adresowana jest głównie do osób od 16. do 49. roku życia. Powiedział, że jest zwolennikiem konsultacji społecznych przy podejmowaniu decyzji dotyczących mediów publicznych i etyki. Odnosząc się do pytania o możliwość rezygnacji z reklam w telewizji publicznej, powiedział, że należy zastanowić się, w jakim stopniu rynek reklam może być ograniczony. Zaznaczył, że jest zwolennikiem doprecyzowania zobowiązań mediów dotyczących np. emisji programów wyprodukowanych w Polsce nie tylko co do treści, ale i co do czasu emisji.

Zgłoszony przez PiS W. Kołodziejski jest jedynym kandydatem Senatu do KRRiT. Przewodniczy Radzie Warszawy. Od 12 lat pracuje w Telewizji Polskiej. Stworzył ponad 600 programów telewizyjnych, reportaży i filmów dokumentalnych. W 1995 r. został autorem i wydawcą cotygodniowych programów o tematyce społecznej i religijnej. Od 1999 r. wydawca "Studia Papieskiego", obsługującego wydarzenia medialne, jakie stanowiły kolejne pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski i innych krajów, transmitowane przez TVP. Obecnie W. Kołodziejski jest wydawcą, autorem i prowadzącym program "Między ziemią a niebem".

Ustalono, że w imieniu Komisji Kultury i Środków Przekazu opinię na temat kandydata do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przedstawi Izbie senator Piotr Boroń.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Na temat odpowiednich części budżetu wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Krzysztof Olendzki oraz dyrektor Departamentu Ekonomicznego w tym resorcie Wojciech Kwiatkowski, a także przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

W wyniku dyskusji Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła następującą opinię, dotyczącą wybranych części ustawy budżetowej na rok 2006, przygotowaną dla Komisji Gospodarki Narodowej:

"Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu w dniu 28 stycznia 2006 roku - po uprzedniej wstępnej analizie projektu budżetu na posiedzeniu w dniu 20 grudnia 2005 roku - ostatecznie rozpatrzyła, na podstawie art.73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu uchwaloną przez Sejm ustawę budżetową na rok 2006 (druk senacki nr 53) w częściach poniżej wymienionych:

  1. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

  1. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego

Zał. nr 5 Plan finansowy Funduszu Promocji Twórczości

Zał. nr 5 Plan finansowy Funduszu Promocji Kultury

oraz wg kompetencji komisji:

  1. Rezerwy celowe

  1. Budżety wojewodów

Zał. nr 4 Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r.

Zał. nr 6 Wykaz inwestycji wieloletnich w 2006 r.

Zał. nr 7 Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej

Unii Europejskiej

Zał. nr 9 Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r.

Zał. nr 11 Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r.

Zał. nr 12 Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2006

Zał. nr 13 Wykaz programów wieloletnich w 2006 r.

Zał. nr 15 Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej

Zał. nr 16 Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006 w tys. zł.

Komisja Kultury i Środków Przekazu - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych resortów: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów, i po przeprowadzeniu dyskusji proponuje przyjęcie ustawy w rozpatrywanych częściach bez poprawek.

Opinię Komisji Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Krystyna Bochenek".

 

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

część 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;

część 17 Administracja Publiczna;

część 34 Rozwój Regionalny;

część 49 Urząd Zamówień Publicznych;

część 51 Urząd Służby Cywilnej;

część 75 Rządowe Centrum Legislacji;

część 80 Regionalne Izby Obrachunkowe;

część 82 Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego;

część 86 Samorządowe Kolegia Odwoławcze;

zał. nr 5 Plan finansowy Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;

zał. nr 8 Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego;

część 83 Rezerwy celowe;

część 85 Budżety wojewodów;

zał. nr 4 Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r.;

zał. nr 6 Wykaz inwestycji wieloletnich w 2006 r.;

zał. nr 7 Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej;

zał. nr 9 Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r.;

zał. nr 11 Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r.;

zał. nr 12 Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2006;

zał. nr 13 Wykaz programów wieloletnich w 2006 r.;

zał. nr 15 Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej;

zał. nr 16 Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006 w tys. zł.

W posiedzeniu komisji udział wzięli szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Mariusz Błaszczak, dyrektor Departamentu Finansów w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Władysław Budzeń, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasz Nowakowski, dyrektor generalny Urzędu Zamówień Publicznych Elżbieta Gnatowska, zastępca szefa Służby Cywilnej Jacek Czaputowicz, prezes Rządowego Centrum Legislacji Jolanta Rusiniak, dyrektorzy Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego, Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej oraz Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów: Zdzisława Wasążnik, Dariusz Atłas oraz Grażyna Żywiecka, zastępca dyrektora Departament Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Mikulski, a także prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Jerzy Albin.

Otwierając posiedzenie, przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Elżbieta Rafalska zwróciła się do gości reprezentujących poszczególne resorty o przedstawienie swoich opinii na temat budżetu po poprawkach sejmowych i przedstawienie ostatecznego stanowiska, czy realizacja zadań pozostających w ich gestii przy tak skonstruowanej ustawie budżetowej jest możliwa.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów M. Błaszczak poinformował, że budżet kancelarii w wyniku głosowań przeprowadzonych w Sejmie został zmniejszony o 18 mln zł. Stanowi to dotkliwą stratę dla kancelarii ze względu na to, że o jedną trzecią zmniejszono wydatki bieżące, co powoduje brak możliwości skutecznego działania. Podkreślił, że budżet Kancelarii Prezesa Rady Ministrów został skomponowany w sposób bardzo oszczędny. Kwoty nominalne (te przed zmniejszeniem) w zasadzie są na poziomie kwot z lat ubiegłych, a przybyło zadań, gdyż w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów działają dwa dodatkowe biura. Jedno z tych biur to biuro ministra koordynatora do spraw służb specjalnych. Drugie biuro to biuro ministra, sekretarza stanu, pełnomocnika Rady Ministrów do spraw przygotowania Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zwrócił uwagę, że budżet kancelarii, w związku z decyzją o zakończeniu misji pełnomocnika rządu do spraw równego statusu kobiet i mężczyzn i przekazaniu tych zadań do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, został w autopoprawce zmniejszony przez kancelarię o blisko 4 mln zł. Podobnie jak w autopoprawce do budżetu, która została złożona przez rząd premiera Kazimierza Marcinkiewicza, wydatki bieżące zostały jeszcze dodatkowo zmniejszone o 5% w ramach programu rządowego oszczędności w administracji publicznej (w wypadku kancelarii o 1 mln 300 tys. zł). Po tych dwóch zmniejszeniach decyzją Sejmu budżet kancelarii zmniejszono dodatkowo o 18 mln zł. Zagraża to, jeżeli taka sytuacja miałaby się utrzymać, funkcjonowaniu kancelarii.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów M. Błaszczak zwrócił się do senatorów o przychylne potraktowanie wniosku o cofnięcie zmian, które zostały przegłosowane w Sejmie 24 stycznia br.

Do przedstawionych informacji odniosła się senator E. Rafalska, która przypomniała, że problem zmniejszenia wydatków na funkcjonowanie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów sygnalizowano już podczas wstępnego rozpatrywania przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej projektu ustawy budżetowej na rok 2006, ale wtedy propozycja zmniejszenia dotyczyła kwoty 3 milionów, co przy 4 milionach zmniejszenia na etapie projektowania budżetu dawało już i tak znaczącą kwotę, a po głosowaniu w Sejmie zmniejszenie dotyczy 18 mln zł.

Dyrektor Departamentu Finansów w MSWiA W. Budzeń poinformował, że w stosunku do projektu budżetu, który omawiano na posiedzeniu w dniach 3-4 stycznia br., w wyniku autopoprawki rządu wydatki części 17 "Administracja publiczna" zostały zmniejszone łącznie o 1 mln 263 tys. zł, z tego wydatki ministerstwa o 1 mln 176 tys. (to zmniejszenie w wydatkach bieżących ministerstwa nie spowoduje zakłóceń w funkcjonowaniu ministerstwa w realizacji zadań) i Centrum Personalizacji Dokumentów o 87 tys. zł. Zwrócił uwagę, że w wydatkach ministerstwa - 86 mln 288 tys. zł - 37 mln 110 tys. zł to wydatki na prefinansowanie zadań sektorowego programu operacyjnego (43%), czyli nie ponoszone na funkcjonowanie ministerstwa, tylko na ostatnim etapie opracowania projektu budżetu wydatki MSWiA w części 17 zostały zwiększone o 37 mln 110 tys. zł i dochody tej części również. Z tych środków będzie finansowany sektorowy program operacyjny "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" mający na celu opracowanie i doskonalenie rejestrów państwowych, m.in. rejestru PESEL. De facto na wydatki bieżące ministerstwa pozostaje kwota 48 milionów zł. Dyrektor W. Budzeń oświadczył, że ta kwota pozwoli na realizowanie zadań, które niewątpliwie ostatnio się zwiększyły, ale z uwagi na oszczędnościowe podejście do wydatków administracji z upoważnienia wicepremiera Ludwika Dorna resort nie zgłasza wniosków o zwiększenie wydatków tej części.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego T. Nowakowski poinformował, że w części 34 "Rozwój Regionalny" w stosunku do poprzednio omawianego przez komisję projektu budżetu autopoprawką rządu zostały wprowadzone zmiany polegające na zmniejszeniu wydatków o 770 tys. Zwrócił uwagę, że w związku z przejęciem od 1 stycznia br. przez ten resort funkcji instytucji zarządzającej dla programów "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", "Rozwój zasobów ludzkich", a także "Transport" doszło do przesunięcia z innych części budżetowych środków na prefinansowanie i współfinansowanie części programów, jak również wydatków związanych z wynagrodzeniami pracowników, którzy od 1 stycznia br. zostali przeniesieni do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (227 mln 614 tys. zł). Są to w ponad 90% środki na współfinansowanie i prefinansowanie projektów właśnie w tych trzech programach. Kwoty te całkowicie wystarczają na realizację tych programów.

Dyrektor Generalny Urzędu Zamówień Publicznych E. Gnatowska poinformowała, że w części 49 "Urząd Zamówień Publicznych" w stosunku do omawianego na przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej projektu budżetu zmieniła się wyłącznie pozycja "Zakup usług pozostałych" (mieszczą się tam m.in. zakupy informatyczne). W wyniku autopoprawki rządu zmniejszono budżet urzędu o kwotę 374 tys. zł. Jest to bolesna zmiana, ale urząd godzi się z przedłożeniem rządowym.

Zastępca Szefa Urzędu Służby Cywilnej J. Czaputowicz poinformował, że w części 51 budżetu "Urząd Służby Cywilnej" nastąpiły znaczne zmiany. W wyniku drugiej korekty nastąpiło ograniczenie o 291 tys. zł, które, zdaniem urzędu, może utrudnić realizację jego zadań. Kwota ta stanowi około 10% wydatków rzeczowych, na które składają się przede wszystkim tzw. wydatki sztywne na realizację zadań należących do szefa Służby Cywilnej (m.in. wydawania biuletynu Służby Cywilnej, składki do organizacji międzynarodowych, opłaty podatku od nieruchomości czy za media). Urząd ocenia, że wprowadzone zmniejszenia mogą utrudnić realizację jego zadań i dlatego wnosi o przywrócenie pierwotnej kwoty.

Prezes Rządowego Centrum Legislacji J. Rusiniak poinformowała, że ustawa budżetowa w części 75 "Rządowe Centrum Legislacji" została uchwalona zgodnie z przedłożeniem rządowym. Nie dokonano żadnych zmian i Rządowe Centrum Legislacji również nie składa w związku z tym żadnych wniosków.

Dyrektor W. Budzeń poinformował, że w odniesieniu do wydatków części 80 "Regionalne Izby Obrachunkowe" nie nastąpiła żadna zmiana w stosunku do wielkości i struktury wydatków omawianych na poprzednim posiedzeniu komisji poświęconym rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2006. W związku z tym resort postuluje utrzymanie tego stanu. Przypomniał, że sytuacja finansowa Regionalnych Izb Obrachunkowych, na co zwracał już uwagę poprzednio, jest trudna, zwłaszcza jeśli chodzi o poziom wynagrodzeń, ale na tym etapie z upoważnienia wicepremiera Ludwika Dorna resort nie wnosi żadnych uwag ani zastrzeżeń, nie formułuje też wniosków o zwiększenie wydatków w omawianej części.

Dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Z. Wasążnik poinformowała, że w części 82 "Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego" w stosunku do wcześniej omawianych przez komisję nie nastąpiły zmiany i resort nie zgłasza żadnych propozycji.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów D. Atłas poinformował, że w części 86 "Samorządowe Kolegium Odwoławcze" od autopoprawki poprzez prace w sejmowej Komisji Finansów Publicznych i trzecie czytanie w Sejmie nie nastąpiły żadne zmiany.

Przystępując do omówienia zał. nr 5 - "Plan finansowy Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym", dyrektor D. Atłas zwrócił uwagę, że została jedynie zmieniona nazwa, słowo "państwowe" zastąpiono słowem "centralne", co jest zgodne z dyspozycjami Najwyższej Izby Kontroli.

Dyrektor D. Atłas przedstawił pozytywną opinię resortu w sprawie załącznika nr 8 - "Dotacje celowe na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego". Poinformował, że zmieniła się kwota dotacji celowych, w związku z wejściem w życie ustawy z 16 grudnia 2005 r., tzw. kompetencyjnej, dotyczącej pomocy społecznej oraz promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy. Zwrócił uwagę, że pewne zadania na mocy tej ustawy wróciły z samorządu do wojewodów, w związku z tym kwoty dotacji zostały zamienione na kwoty wydatków jednostek budżetowych u wojewodów.

Omawiając część 83 ustawy budżetowej "Rezerwy celowe", dyrektor D. Atłas zwrócił uwagę na dokonane tam zmiany negatywne, a następnie omówił zwiększenia rezerw celowych, m.in. dopłaty do paliwa rolniczego czy środki na realizację świadczeń rodzinnych ("becikowe"). Ponadto poinformował o utworzeniu dwudziestu pięciu nowych rezerw celowych, między innymi głównie związanych z infrastrukturą drogową, kolejową, rozbudową portów lotniczych i ochroną środowiska, a także budową terminalu w Sławkowie.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów stwierdził, że rezerwy celowe zmniejszono o kwotę 178 mln 518 tysięcy zł, zwiększeń zaś dokonano na 1 mld 770 mln zł.

Dyrektor D. Atłas, przedstawiając część 85 "Budżety wojewodów", poinformował, że w wyniku autopoprawki rządu środki te zostały zmniejszone. Jednakowych dla wszystkich urzędów 13-procentowych cięć dokonano w dziale 750 "Administracja publiczna" i w §430 - "Zakup usług pozostałych". Na wniosek sejmowej Komisji Finansów Publicznych nastąpiły przesunięcia, akceptowane przez rząd, wynikające z postanowień ustawy kompetencyjnej, wskutek której Inspekcja Transportu Drogowego została przekazana od wojewodów do części 39 - "Transport"; w województwie lubelskim zwiększono ten budżet o 550 tys. zł, w dziale 754 - "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa" z przeznaczeniem na komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie, a wewnątrz budżetów zmieniono strukturę wydatków.

Przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej E. Rafalska pytała, czy oprócz zmian, które wynikają ze zmian kompetencyjnych, są jeszcze takie, które utrudniłyby realizację zadań przez służby wojewody.

Zastępca Dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej K. Mikulski poinformował, że w części 85 - "Budżety wojewodów w zakresie pomocy społecznej" nie zaszły żadne zmiany w stosunku do projektu, w związku z tym te zadania będą realizowane na planowanym poziomie, zgodnie z przedłożonym projektem ustawy budżetowej na rok 2006.

Prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii J. Albin, przedstawiając zał. nr 5 "Plan finansowy Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym", poinformował, że Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym jest generowany ze sprzedaży informacji znajdujących się w Państwowym Zasobie Geodezyjnym i Kartograficznym na szczeblu centralnym, wojewódzkim i powiatowym. Wpływy z tego tytułu na rok 2006 planowane są na poziomie 19 mln 887 tys. zł. Z tych środków ma być wydatkowane 17,5 mln zł, na poziomie centralnym, z przeznaczeniem przede wszystkim na zakup usług, czyli tak naprawdę na wykonywanie, przygotowanie i opracowanie materiałów służących państwowemu zasobowi, a przede wszystkim, na potrzeby zintegrowanej informatyzacji tego zasobu oraz na środki inwestycyjne związane z obsługą (zakupy sprzętowe, niezbędne do realizacji zadań).

Prezes zasygnalizował, że ponieważ istnieją równolegle fundusze samorządowe na szczeblu wojewódzkim i powiatowym, w roku 2006 przewiduje się wydatkowanie za pomocą przelewów redystrybucyjnych około 3,5 mln zł z przeznaczeniem na wspomożenie tych funduszy. W wielu wypadkach środki poszczególnych województw czy powiatów są niewystarczające do realizacji zadań wynikających z ustawy.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów D. Atłas, przedstawiając załącznik nr 4 "Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r.", poinformował, że zmiany nastąpiły w dziale 600 (dotyczy to gospodarstw pomocniczych zajmujących się obsługą przejść granicznych) w trzech województwach: w dolnośląskim zwiększono przychody oraz stan środków obrotowych na koniec roku o 800 tys. zł; w lubelskim zwiększono przychody oraz, adekwatnie, wydatki o 1,5 mln zł; w podkarpackim zwiększono przychody i wydatki o 2 mln 85 tys. zł.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów poinformował, że w załączniku nr 9 "Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r." zwiększono dotacje podmiotowe łącznie o 15 mln zł (w części - "Szkolnictwo wyższe" o 3 mln zł z przeznaczeniem dla Fundacji Zakład Narodowy "Ossolińskich" oraz w części - "Zdrowie" o 12 mln zł, z tego na działalność dydaktyczną wyższych szkół medycznych - 3 mln oraz dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego - 9 mln zł). Dyrektor D. Atłas zwrócił uwagę, że jednocześnie dokonano zmniejszeń dotacji podmiotowych o 10 mln zł (w części "Gospodarka" o 5 mln zł, dotyczy to środków dla podmiotów realizujących zadania wynikające z ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 oraz w części 40 - "Turystyka" o 5 mln zł z przeznaczeniem dla Polskiej Organizacji Turystycznej).

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów D. Atłas poinformował, że w odniesieniu do załącznika nr 11 "Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r.", podczas prac w Sejmie oraz w sejmowej Komisji Finansów Publicznych, zwiększono ogółem limit zatrudnienia o 424 osoby, a kwotę wynagrodzeń o 22 mln 223 tys. zł. W załączniku do ustawy budżetowej planuje się obecnie limity zatrudnienia dla 389 702 osób, z wynagrodzeniem ogółem w wysokości 17 mld 610 mln 81 tys. zł.

Przedstawiając załącznik nr 12 "Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2006", dyrektor D. Atłas poinformował, że na wniosek sejmowej Komisji Finansów Publicznych zwiększono ogółem zatrudnienie o dwie osoby, w związku ze zwiększeniem zatrudnienia o jedną osobę w Kancelarii Sejmu oraz o jedną osobę w Kancelarii Senatu.

Wobec braku głosów dotyczących załącznika nr 13 "Wykaz programów wieloletnich w 2006 r." przewodnicząca E. Rafalska zwróciła uwagę, że ten załącznik częściowo się zmienił.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego T. Nowakowski stwierdził, że w załączniku nr 15 "Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej" nie nastąpiły żadne zmiany i środki przeznaczone na ten cel są całkowicie wystarczające. W załączniku nr 16 "Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 w tys. zł" również nie nastąpiły żadne zmiany.

Podczas posiedzenia senator E. Rafalska zgłosiła poprawkę zmierzającą w do przywrócenia poziomu finansowania Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Senatu oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zgodnie ze stanem zaproponowanym w przedłożeniu rządowym. W głosowaniu proponowana zmiana uzyskała aprobatę komisji. Zaakceptowany wniosek przekazano, wraz z opinią, Komisji Gospodarki Narodowej:

d) w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 53 000 tys. zł,

e) w załączniku nr 1 w części 19 Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, w dziale 756 w zakresie podatku od towarów i usług, zwiększa się dochody o 53 000 tys. zł,

f) w załączniku nr 2:

  • w części 01 Kancelaria Prezydenta RP w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 000 tys. zł,
  • w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 12 000 tys. zł,
  • w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 18 000 tys. zł,
  • w części 36 Skarb Państwa w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 8000 tys. zł,
  • w części 43 Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne w rozdziale 75822 - Fundusz Kościelny, zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł;

Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej komisja zaopiniowała pozytywnie
i nie zaproponowała zmian. Na sprawozdawcę opinii komisji podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej wybrano senator E. Rafalską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

1) część 45 - Sprawy zagraniczne,
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
b) gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,
c) dotacje podmiotowe z zał. nr 9,
d) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11,
e) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12,
2) część 83 - Rezerwy celowe, w zakresie poz. 59, 60 i 62.

Senatorowie wysłuchali informacji i opinii o rozpatrywanych częściach budżetowych, przedstawionych przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusza Stańczyka oraz dyrektora generalnego w tym resorcie Jerzego Pomianowskiego.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła nie wnosić poprawek do omawianych części budżetu, o czym poinformowano w opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki Narodowej. Wniosek w tej sprawie przyjęto jednomyślnie, 8 głosami. Ustalono, że opinię Komisji Spraw Zagranicznych na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Andrzej Mazurkiewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej, aby kontynuować rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Senatorowie rozpatrzyli następujące części budżetu:

Skarb Państwa (cz. 36)

Urząd Transportu Kolejowego (cz. 71)

Transport (cz. 39)

Budownictwo, Gospodarka Przestrzenna i Mieszkaniowa, Gospodarka Morska (cz. 18)

Łączność (cz. 26)

Urząd Komunikacji Elektronicznej (cz. 76).

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele poszczególnych resortów i instytucji, których budżety rozpatrywano. Zapisy przyjęte w tym zakresie przez Sejm referowali m.in. dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Skarbu Państwa Jan Staniszewski, wiceministrowie transportu i budownictwa Piotr Stomma i Piotr Styczeń oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska. Ministerstwo Finansów reprezentowała sekretarz stanu Elżbieta Roguska-Suchocka.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2006:

Poprawki do ustawy budżetowej na rok 2006 zgłosiły dwie komisje: Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Praw Człowieka i Praworządności.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wnosiła o doprecyzowanie zakresu zadań rezerwy celowej przeznaczonej na pomoc społeczną, bez zmiany kwot tej rezerwy. Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaproponowała zmniejszenie o 2,5 mln zł budżetu Sądu Najwyższego oraz o 670 tys. zł budżetu Generalnej Inspekcji Danych Osobowych i przeznaczenie tych środków na fundusz kombatancki.

Opinie pozostałych komisji senackich Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła rozpatrywać na kolejnym posiedzeniu, 30 stycznia br.

30 stycznia 2006 r.

Obradowała Komisja Gospodarki Narodowej, która kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2006. Senatorowie rozpatrzyli tego dnia opinie następujących komisji:

W przedstawionych stanowiskach niektóre komisje zaproponowały wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy budżetowej na rok 2006. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały zwiększenie środków m.in. na Kancelarię Premiera i Kancelarię Prezydenta. Zakładały one zwiększenie wydatków bieżących następujących urzędów: Kancelarii Prezydenta - o 10 mln zł, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - o 18 mln zł, Kancelarii Senatu - o 12 mln zł, Ministerstwa Skarbu Państwa - o 8 mln zł. Dodatkowo poprawka zakładała zwiększenie dotacji i subwencji na Fundusz Kościelny o 5 mln zł. Środki te będą pochodziły ze zwiększenia dochodów budżetowych z tytułu podatku VAT o 53 mln zł. Sejm, uchwalając budżet 24 stycznia br., przyjął poprawki ograniczające wydatki m.in. Kancelarii Prezydenta, Premiera, Senatu i Ministerstwa Skarbu.

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska złożyła poprawkę ograniczającą o 7,9 mln zł wydatki na stypendia dla młodzieży wiejskiej i przekazanie tej kwoty na regionalne zarządy gospodarki wodnej. Senator J. Chróścikowki wyjaśniał, że chodzi o przywrócenie pierwotnych zapisów rządowych, które zostały zmienione w Sejmie.

Po wysłuchaniu opinii wszystkich komisji senackich Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006:

1)

w załączniku nr 2 w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny:

a) w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2000 tys. zł,

b) w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł;

2)

a) w załączniku nr 2:

  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1500 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 1000 tys. zł,
  • w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się dotacje i subwencje o 2500 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

  • w części II Przychody w lp. 1 w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 2500 tys. zł,
  • w części III Wydatki w lp. 2 w kol. 5 zwiększa się transfery na rzecz ludności o 2500 tys. zł,
  • w części IV Zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy w lp. 1 zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 2500 tys. zł;

3)

a) w załączniku nr 2:

  • w części 10 Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 670 tys. zł,
  • w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się dotacje i subwencje o 670 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

  • w części II Przychody w lp. 1 w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 670 tys. zł,
  • w części III Wydatki w lp. 2 w kol. 5 zwiększa się transfery na rzecz ludności o 670 tys. zł,
  • w części IV Zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy w lp. 1 zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 670 tys. zł;

4)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 41 kol. 4 otrzymuje brzmienie:

"Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym na zasiłki z pomocy społecznej, na finansowanie rozwoju sieci ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz na finansowanie nowouruchomionych w 2005 r. miejsc w istniejących ośrodkach wsparcia oraz na finansowanie utrzymania miejsc w ośrodkach wsparcia oddanych do użytku w 2005 r., na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie osiągania standardów w domach pomocy społecznej, a także na realizację zadań wynikających z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej";

5)

w załączniku nr 2:

a) w części 22 Gospodarka wodna w rozdziale 71018 - Regionalne zarządy gospodarki wodnej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7900 tys. zł,

b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 15 - Stypendia i pomoc materialna dla młodzieży wiejskiej, zmniejsza się dotacje i subwencje o 7900 tys. zł;

6)

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części III Wydatki lp. 3.2 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

3.2

- dotacje inwestycyjne (w tym na finansowanie prac studialnych związanych z budową zbiornika wodnego Kąty - Myscowa do 3000 tys. zł)

 

 

x

 

 

567 328

 

 

692 500

 

7)

  1. w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 53 000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 1 w części 19 Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe w dziale 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, zwiększa się dochody z podatku od towarów i usług o 53 000 tys. zł,
  3. w załączniku nr 2:

  • w części 01 Kancelaria Prezydenta RP w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 000 tys. zł,
  • w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 12 000 tys. zł,
  • w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 18 000 tys. zł,
  • w części 36 Skarb Państwa w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 8000 tys. zł,
  • w części 43 Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne w rozdziale 75822 - Fundusz Kościelny, zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł;

8)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 25 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla partii politycznych, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł oraz zwiększa się wydatki majątkowe o 2500 tys. zł;

9)

a) w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 240 000 tys. zł,

b) dodaje się art. 50a w brzmieniu:

"Art. 50a. W przypadku uzyskania dodatkowej kwoty dochodów z wpłat Agencji Nieruchomości Rolnych do wysokości 240 000 tys. zł ponad kwotę 355 000 tys. zł, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do:

    1. uruchomienia rezerwy celowej na zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - do kwoty 200 000 tys. zł, oraz
    2. przeznaczenia pozostałej kwoty na cele, na które utworzono rezerwę celową: Wydatki na integrację europejską, w tym: współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, funduszy pochodzących z budżetu UE, w tym inwestycji w infrastrukturę kolejową realizowanych przez PKP PLK S.A. i drogi krajowe, realizacji programów z Instrumentu Finansowego Schengen oraz pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE - do kwoty 40 000 tys. zł",

c) w załączniku nr 1 w części 36 Skarb Państwa w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, zwiększa się dochody o 240.000 tys. zł,

d) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  • w poz. 10 - Wydatki na integrację europejską, w tym: współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, funduszy pochodzących z budżetu UE, w tym inwestycji w infrastrukturę kolejową realizowanych przez PKP PLK S.A. i drogi krajowe, realizacji programów z Instrumentu Finansowego Schengen oraz pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE, w kol. 4 na końcu dodaje się wyrazy "(w tym 40 mln zł, o których mowa w art. 50a pkt 2)" oraz zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 40.000 tys. zł,
  • dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

...

200 000

200 000

           

 

 

10)

a) w art. 26 ogólną rezerwę budżetową zwiększa się o 1000 tys. zł,

b) w załączniku nr 2:

  • w części 02 Kancelaria Sejmu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1000 tys. zł,
  • w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 - Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł;

11)

a) w art. 26 ogólną rezerwę budżetową zwiększa się o 150 tys. zł,

b) w załączniku nr 2:

  • w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 - Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 150 tys. zł,
  • w części 85/30 Województwo wielkopolskie w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 150 tys. zł;

12)

w załączniku nr 2

a) w części 09 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżących jednostek budżetowych o 2000 tys. zł,

b) w części 76 Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty w rozdziale 60047 - Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty, zwiększa się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł;

 

13)

a) w art. 39 zmniejsza się o 10 000 tys. zł wydatki na cele określone w art. 11 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, finansowane przez ministra właściwego do spraw transportu,

b) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe poz. 72 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Wzmocnienie działalności kontrolnej i prewencyjnej organów nadzoru budowlanego, tj. Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego i Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w zakresie budowy i utrzymania obiektów budowlanych

72

10 000

9 600

100

300

       

 

14)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

a) w poz. 84 - Dofinansowanie budowy obwodnicy Piły w ciągu drogi krajowej nr 11, zmniejsza się wydatki majątkowe o 6000 tys. zł,

b) dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Dofinansowanie budowy drogi nr 29 Bydgoszcz - Kalisz

...

6 000

     

6000

     

15)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

a) w poz. 84 - Dofinansowanie budowy obwodnicy Piły w ciągu drogi krajowej nr 11, zmniejsza się wydatki majątkowe o 4000 tys. zł,

b) dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Dofinansowanie budowy drogi nr 12 Borki Wielkopolskie

...

4 000

     

4 000

     

 

16)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

w poz. 66 - Środki na rozbudowę portu lotniczego Łódź - Lublinek, zmniejsza się wydatki majątkowe o 5000 tys. zł,

b) dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Środki na uruchomienie portu lotniczego Olsztyn - Szymany

...

5 000

     

5 000

     

Ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 w imieniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi Izbie senator Marek Waszkowiak.

31 stycznia 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Celem przedstawionego projektu zmian w Regulaminie Senatu było skrócenie postępowania w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu i innych uchwał dzięki uproszczenie dotychczasowego postępowania w tych sprawach poprzez rezygnację z unormowania, przewidującego możliwość zgłaszania wniosków o charakterze legislacyjnym podczas drugiego czytania.

Podczas posiedzenia upoważniony przedstawiciel wnioskodawców senator Aleksander Bentkowski, działając na podstawie art. 78 ust. 2, wycofał wniesiony projekt.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, podczas którego przygotowano projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składach komisji senackich.

Przyjęty przez komisję projekt stanowi (zgodnie z wnioskami nowo wybranych senatorów Jarosława Laseckiego i Czesława Ryszki), że Senat, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, powołuje:

Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego wniosek Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Janusz Gałkowski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment