Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


Z prac komisji senackich

17 stycznia 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej. Posiedzenie zorganizowano w związku z planowaną w dniach 21-22 lutego br. debatą w Parlamencie Europejskim "Jak pobudzić wzrost gospodarczy w strefie euro?". W debacie wezmą udział przedstawiciele państw członkowskich UE oraz czterech państw kandydujących.

Stanowisko rządu w sprawie pobudzenia wzrostu gospodarczego w strefie euro przedstawił wiceminister finansów Cezary Mech. Ponadto na ten temat wypowiadali się członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego Paweł Samecki oraz wicedyrektor Departamentu Spraw Gospodarczych i Uwarunkowań Międzynarodowych w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych Stanisław Sudak.

Kolejnym tematem posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej była "Zielona Księga w sprawie racjonalizacji zużycia energii, czyli jak uzyskać więcej mniejszym nakładem środków".

Senatorowie wysłuchali informacji na ten temat, przedstawionej przez wiceministra gospodarki Tomasza Wilczaka oraz prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Leszka Juchniewicza.

Wiceminister T. Wilczak, przedstawiając senatorom założenia tzw. Zielonej Księgi w sprawie efektywności energetycznej, którą komisja Europejska przyjęła w czerwcu 2005 r., stwierdził, że polska gospodarka jest 2,4 razy bardziej energochłonna niż gospodarki krajów starej UE. Jak podkreślił, choć dokument nie ma charakteru legislacyjnego, z dyskusji nad nim wynikną konkretne działania zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. Z danych opublikowanych w "Zielonej Księdze" wynika, że UE w coraz większym stopniu uzależnia się od importu paliw i energii. Jeśli proces ten będzie postępował, w 2030 r. UE będzie w 90% uzależniona od importu ropy i w 80% od importu gazu. UE mogłaby, w ekonomicznie uzasadniony sposób, obniżyć obecne zużycie energii o co najmniej 20% do 2020 r., co odpowiadałoby obecnemu sumarycznemu zużyciu energii przez Niemcy i Finlandię. Można by oszczędzić w ten sposób 60 mld euro rocznie. Zdaniem autorów "Zielonej Księgi", oszczędność energii to najbardziej skuteczny sposób ograniczania emisji gazów cieplarnianych i poprawy czystości powietrza.

Jak powiedział wiceminister gospodarki T. Wilczak, sytuacja Polski jest inna niż krajów "starej piętnastki" ze względu na wskaźnik energochłonności, który jest u nas 2,4 razy wyższy. Wiceminister podkreślił jednocześnie, że sytuacja w Polsce jest jednak lepsza niż na początku lat 90., dzięki modernizacji części przepływowych turbin o mocy 200 MW oraz modernizacji lub wymianie bloków energetycznych, np. w elektrowni Turów, Siersza i Kozienice. Kolejnym elementem poprawy efektywności energetycznej jest promowanie rozwoju produkcji energii skojarzonej - cieplnej i elektrycznej. Polska - jak podkreślił wiceminister - posiada jeden z najbardziej rozbudowanych w UE systemów produkcji energii skojarzonej. Działaniem na rzecz poprawy energochłonności jest również program (wdrożony w 1999 r.) termoizolacji budynków.

19 stycznia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marian Banaś.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator J. Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu M. Banaś.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Stanisława Okularczyk.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu rozporządzenia.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Józefowicz.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Referent: senator U. Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Tomasz Nowakowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: dyrektor w Departamencie Filmu i Mediów Wizualnych Juliusz Braun.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2005) 611, 622, 638, 640, 652, 653, 659.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 541, 663.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt przedstawił plan pracy komisji na pierwsze półrocze br. Oprócz stałych punktów porządku obrad komisji dotyczących rozpatrywania projektów aktów prawa UE i związanych z nimi stanowisk rządu, plan przewidywał m.in.:

25 stycznia 2006 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Spraw Unii Europejskiej oraz Komisja Spraw Zagranicznych w celu podsumowania prezydencji brytyjskiej w Unii Europejskiej oraz zapoznania się z priorytetami prezydencji austriackiej.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wystąpienia ambasadora Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Charlesa Crawforda.

Następnie podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Aleksandra Wasilewska-Tietz omówiła najważniejsze zagadnienia dotyczące polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji brytyjskiej w Unii Europejskiej.

Wystąpienie ambasadora Republiki Austrii Alfreda Laengle poświęcone było priorytety rozpoczętej 1 stycznia br. prezydencji austriackiej w Unii Europejskiej. Jak stwierdził ambasador Austrii, rosyjsko-ukraiński kryzys gazowy na początku stycznia uświadomił UE, że jej bezpieczeństwo energetyczne nie jest pewnikiem, dlatego Unia musi wyciągnąć wnioski z tych wydarzeń. W związku z tym jednym z priorytetów prezydencji będzie sprawa bezpieczeństwa energetycznego Unii. A. Laengle wymienił trzy możliwe rozwiązania, które zastosowane łącznie, pomogą zapewnić bezpieczeństwo energetyczne UE. Pierwsze - to różnicowanie źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego, w tym zaplanowanie budowy nowych gazociągów. Drugim zadaniem jest zwiększenie dostaw gazu w formie płynnej. W opinii ambasadora, kraje UE mają obecnie zdolność do importowania 60 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Celem powinno być pięciokrotne zwiększenie importu płynnego gazu do 2010 r. Po trzecie - jak ocenił ambasador A. Laengle - należy zapewnić stabilne ceny gazu i lepszą informację na temat dostaw gazu. Bezpieczeństwo energetyczne ma być jednym z tematów wiosennego szczytu UE-Rosja, a także posiedzenia Rady Europejskiej w marcu. Pierwszym zadaniem Austrii podczas jej przewodnictwa w UE będzie jednak dokończenie prac nad budżetem Unii na lata 2007-2013, uzgodnionym przez szefów państw i rządów w grudniu ub. roku. Porozumienie budżetowe w UE wymaga jeszcze zgody Parlamentu Europejskiego, który jak na razie domaga się zwiększenia pułapu wydatków UE w ciągu siedmiu lat ponad uzgodnione na grudniowym szczycie 862,4 mld euro. Austriacy chcą również podsumować tzw. okres refleksji nad przyszłością UE, ogłoszony po odrzuceniu przez Francuzów i Holendrów europejskiej konstytucji w referendach wiosną ub. r. Zdaniem ambasadora A. Laengle, to właśnie Francja i Holandia mogłyby zaproponować dalszy sposób postępowania w sprawie konstytucji UE, jak na razie jednak kraje te nie proponują żadnych konkretnych rozwiązań. W sprawach związanych z rozszerzeniem UE, Austria nie chce zapominać o aspiracjach Ukrainy. "Zbliżenie Ukrainy do UE jest nie tylko priorytetem Polski, ale także Austrii" - przekonywał ambasador Austrii. Zapowiedział m.in. aktywne wsparcie starań o przyjęcie Ukrainy do Światowej Organizacji Handlu, co pozwoli na rozpoczęcie prac nad porozumieniem o wolnym handlu z tym krajem. Ambasador A. Laengle wyraził nadzieję, że zaplanowane na marzec wybory parlamentarne na Ukrainie wyłonią większość opowiadającą się za kontynuacją drogi w kierunku UE. Dla Austrii najważniejsze, jeżeli chodzi o rozszerzenie UE, są kraje bałkańskie.

Przedstawiając założenia polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji austriackiej w Unii Europejskiej, podsekretarz stanu w UKIE A. Wasilewska-Tietz podkreśliła, że Polska nie chciałaby, aby podejście Austrii do krajów bałkańskich zdominowało sprawę rozszerzenia UE, a kwestia Ukrainy została zagubiona po drodze. Do czerwca Austria chce doprowadzić do porozumienia krajów UE w sprawie budzącego kontrowersje projektu dyrektywy usługowej, dotyczącej liberalizacji rynku usług w UE. Ambasador A. Laengle podkreślił, że dyrektywa ta jest ważna dla poprawy konkurencyjności unijnej gospodarki, jednak nie można pomijać jej ewentualnych skutków socjalnych, jak również spraw związanych z ochroną konsumenta.

27 stycznia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

1) cz. 44 - Zabezpieczenie społeczne

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

2) cz. 31 - Praca

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2

b) zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

3) Plan finansowy Funduszu Pracy (zał. nr 5)

4) Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 5)

5) Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006 (zał. nr 16)

6) Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej
(zał. nr 7)

7) Wykaz programów wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 13)

"Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej - II etap"

"Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy"

8) Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 15)

"Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich"

"Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL"

9) cz. 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:

a) 852 - Pomoc społeczna:

b) 853 - pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej:

10) cz. 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 12, 41, 43, 46, 48 i 51

11) Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zał. nr 5)

12) cz. 14 - Rzecznik Praw Dziecka

a) wydatki z zał. nr 2,

b) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12

13) cz. 12 - Państwowa Inspekcja Pracy

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2

b) zakłady budżetowe z zał. nr 4

c) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12

14) cz. 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych:

15) Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Rezerwy Demograficznej (zał. nr 5)

16) cz. 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego:

17) Plany finansowe funduszy celowych KRUS (zał. nr 5):

18) cz. 48 - Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11.

Podczas posiedzenia poszczególne części ustawy budżetowej referowali m.in.: przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z podsekretarzem stanu w tym resorcie Joanną Kluzik-Rostkowską, główny inspektor pracy Anna Hintz, zastępca prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Wojciech Kobielski, wiceprezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Marian Leszczyński, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Ireneusz Fąfara, dyrektor generalny w Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych Jan Grzelak, a także przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm 25 stycznia br. ustawą budżetową na rok 2006 oraz po dyskusji pozytywnie zaopiniowała rozpatrywaną ustawę i wniosła o wprowadzenie następującej poprawki:

W uzasadnieniu poprawki stwierdzono, że proponowana zmiana treści (nazwy) rezerwy uwzględnia w całości przeznaczenie środków finansowych na kwotę 239 500 tys. zł rezerwy celowej zaplanowanej w części 83 w poz. 41 projektu ustawy budżetowej na rok 2006. W opinii komisji, dotychczasowa treść (nazwa) rezerwy nie odzwierciedlała w pełni przeznaczenia środków. Brak było wskazania trzech rodzajów przeznaczenia rezerw na: dofinansowanie realizacji zadań w zakresie osiągania standardów w domach pomocy społecznej, zasiłki z pomocy społecznej oraz realizację zapisów wynikających z art. 121
ust. 3a ustawy o pomocy społecznej (dodatki dla pracowników socjalnych). Zdaniem komisji, proponowana treść uwzględnia wszystkie tytuły wskazujące na przeznaczenie środków.

Opinię Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 przekazano do Komisji Gospodarki Narodowej. Postanowiono, że podczas posiedzenia tej komisji opinię tę przedstawi senator Ewa Tomaszewska.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego zapoznano się z informacją na temat procedury przyjmowania aktów prawnych nakładających, modyfikujących lub uchylających środki antydumpingowe.

Informacje na ten temat przedstawił Andrzej Wójtowicz z sekretariatu Komisji Spraw Unii Europejskiej. Ponadto senatorowie zapoznali się z zasadami przygotowywania przez rząd stanowisk w tych sprawach, które omówili wiceminister gospodarki Marcin Korolec oraz podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2006 w następujących częściach, właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

Projekt budżetu UKIE przedstawił podsekretarz stanu T. Kozek. Informację na temat części 83 i 84 przekazał dyrektor Departamentu Integracji Europejskiej w Ministerstwie Finansów Krzysztof Sajdak.

W opinii przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej Komisja Spraw Unii Europejskiej zaproponowała przyjęcie ustawy w rozpatrywanych częściach bez poprawek. Ustalono, że stanowisko takie na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Przemysław Berent.

Następnie Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Informacji i Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Iwona Duda.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2005) 673, 677, 678, 681, 697,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 674, 688, 707, 711,

- przekazane w trybie art. 8 ustawy - COM (2004) 495, COM (2005) 566.

 

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

1. Oświata i wychowanie - cz. 30 - (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 11)- cz. 85 , w zakresie działów: 801 - Oświata i wychowanie (zał. nr 1, 2 i 11); 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza (zał. nr 2);

2. cz. 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej (zał. nr 2);

3. cz. 83 - Rezerwy celowe (poz. 13, 14, 15, 17, 42, 43, 45, 53);

4. Plan finansowy Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej (zał. nr 5);

5. Środki z Unii Europejskiej (zał. Nr 7, 15) oraz limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR w 2004-2006 (zał. nr 16) w zakresie części: 30 - Oświata i wychowanie, 28 - Nauka, 64 - Polski Komitet Normalizacji, 83 - Rezerwy celowe (poz. 42);

6. Szkolnictwo wyższe - cz. 38 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 11); cz. 83 - Rezerwy celowe - poz. 16, 18 Programy wieloletnie (zał. nr 13) - "Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011;

7. Nauka - cz. 28 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 11); Plan finansowy Funduszu Nauki i Technologii
z zał. nr 5;

8. Polska Akademia Nauk - cz. 67 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 11);

9. Kultura fizyczna i sport - cz. 25 - (zał. 1, 2, 4, 5, 11); cz. 83 - Rezerwy celowe -
poz. 18;

10. Informatyzacja - cz. 27 - zał. nr 2 i 11;

11.Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polski - cz. 61 (zał. 1, 2, 7, 11, 15 i 16);

12. Główny Urząd Miar - cz. 64 zał. (1, 2 i 11);

13. Polski Komitet Normalizacyjny - cz. 65 zał. (1, 2, i 11).

Senatorowie wysłuchali informacji na rozpatrywany temat, udzielonych m.in. przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Zdzisława Hensela, prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Janusza Szymańskiego, prezesa Głównego Urzędu Miar Włodzimierza Sanockiego oraz prezes Urzędu Patentowego RP Alicję Adamczak.

W opinii Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 stosownie do zakresu działania komisji stwierdzono:

"Po analizie przedłożonych informacji, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu i kierownictwa właściwych jednostek państwowych oraz przeprowadzeniu dyskusji komisja nie wnosi poprawek do rozpatrzonych części oraz pozostałych pozycji projektu budżetu państwa na rok 2006.

Komisja uznaje, że konstruowanie budżetu w obszarze szkolnictwa wyższego nie opiera się na analizie zadań, ale dotychczasowej tradycji udziału procentowego w budżecie państwa. Powstają w ten sposób poważne niedobory, zwłaszcza w części wydatków rzeczowych uczelni. Komisja wnioskuje, by Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła w pierwszej kolejności możliwość zwiększenia wydatków na tę część budżetu państwa".

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu upoważniła swojego przewodniczącego, senatora Kazimierza Wiatra do przedłożenia szczegółowego stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia rozpatrywała ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Senatorowie zapoznali się z informacją na ten temat, przedstawioną przez wiceminister zdrowia Wacławę Wojtalę. W posiedzeniu uczestniczyli także inni przedstawiciele resortu zdrowia, m.in. dyrektor Departamentu Polityki Zdrowotnej Dariusz Adamczewski, zastępca głównego inspektora sanitarnego Marek L. Grabowski, a także przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

W opinii przyjętej przez Komisję Zdrowia dla Komisji Gospodarki Narodowej stwierdzono:

"Komisja na posiedzeniu w dniu 27 stycznia 2006 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2006 (druk senacki nr 53 ) w zakresie:

  1. Zdrowia - część 46

oraz według kompetencji komisji:

Rezerwy celowe - część 83.

Budżety wojewodów - część 85.

Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r., - zał. nr 4,
( zał. nr 4 do autopoprawki).

Wykaz inwestycji wieloletnich w 2006 r., - zał. nr 6 ( zał. nr 16 do autopoprawki).

Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej

zał. nr 7 (zał. nr 17do autopoprawki).

Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r. - zał. nr 9,
(zał. nr 19 do autopoprawki).

Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r. - zał.
nr 11, ( zał. nr 20 do autopoprawki ).

Wykaz programów wieloletnich w 2006 r. zał. nr 13 (zał. nr 22 do autopoprawki).

Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej - zał. nr 15.

Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006 w tys. zł. - zał. nr 16.

Komisja Zdrowia po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania ustawę budżetową na rok 2006 bez poprawek.

Opinię Komisji Zdrowia na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Władysław Sidorowicz".

* * *

 

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

Budżet, Finanse Publiczne i Instytucje Finansowe (cz. 19)

Przychody i rozchody budżetu państwa na rok 2006 (zał. nr 3)

Obsługa Zadłużenia Zagranicznego (cz. 78)

Obsługa Długu Krajowego (cz. 79)

Rezerwa Ogólna (cz. 81)

Rezerwy celowe (cz. 83)

Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 15)

Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006 w tys. zł (zał. nr 16)

Wykaz programów wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 13)

Wykaz inwestycji wieloletnich w 2002 r. (Zał. nr 6)

Gospodarka (cz. 20)

Turystyka (cz. 40)

Wyższy Urząd Górniczy (cz. 60)

Urząd Regulacji Energetyki (cz. 50)

Najwyższa Izba Kontroli (cz. 07)

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (cz. 69)

Rządowe Centrum Studiów Strategicznych (cz. 47)

Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń (cz. 48)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (cz. 53)

Główny Urząd Statystyczny (cz. 58).

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji na temat poszczególnych rozpatrywanych części ustawy budżetowej, przedstawionych odpowiednio przez wiceministrów finansów Elżbietę Suchocką-Roguską i Cezarego Mecha, wiceministra gospodarki Andrzeja Kaczmarka, wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego Jana Szczerbińskiego, prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Leszka Juchniewicza, prezesa Najwyższej Izby Kontroli Mirosława Sekułę, prezesa Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Jarosława Kozlowskiego, dyrektora generalnego Rządowego Centrum Studiów Strategicznych Monikę Rolnik, dyrektora generalnego Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Jana Grzelaka, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosława Krola oraz prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Tadeusza Toczyńskiego.

Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła kontynuować rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji na kolejnym posiedzeniu, 28 stycznia br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Wybrane części projektu ustawy budżetowej komisja rozpatrywała wstępnie na posiedzeniu w dniach 6 i 7 stycznia br., a 27 stycznia br. zaopiniowała następujące części ustawy budżetowej:

część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,

część 04 - Sąd Najwyższy,

część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,

część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,

część 06 - Trybunał Konstytucyjny,

część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,

część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,

część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,

część 15 - Sądy Powszechne,

część 37 - Sprawiedliwość,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,

część 42 - Sprawy Wewnętrzne,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Wsparcia Policji,

część 43- Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne,

część 54 - Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,

zał. nr 5 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów,

część 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

część 59 - Agencja Wywiadu,

a także załączniki nr 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 16 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:

1. w załączniku nr 2 w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny:

a) w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2000 tys. zł,

b) w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł;

2. a) w załączniku nr 2:

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

3. a) w załączniku nr 2:

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

- w części IV Zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy w lp. 1 zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 670 tys. zł.

W uzasadnieniu przyjętych poprawek przekazanych następnie Komisji Gospodarki Narodowej, stwierdzono, że oprócz poprawki nr 1, która miała na celu przeniesienie środków między poszczególnymi rozdziałami cz. 05 zgodnie z wolą dysponenta - Naczelnego Sądu Administracyjnego, pozostałe poprawki dotyczą zwiększenia budżetu Państwowego Funduszu Kombatantów. Jak uzasadniono, art. 19 konstytucji stanowi: "Rzeczypospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych". Warunki materialne, w jakich żyją kombatanci, wysokość ich rent i emerytur skłaniają do wniosku, że przeznaczona w budżecie na pomoc materialną dla kombatantów kwota 4 mln zł jest dalece niewystarczająca. W szczególności od momentu wprowadzenia opłat za sanatoria znalazły się one poza zasięgiem możliwości finansowych większości kombatantów. Komisja Praw Człowieka i Praworządności uznała, że dodatkowo wygospodarowana kwota winna między innymi posłużyć na dofinansowanie leczenia sanatoryjnego kombatantów. Komisja zasiliła dodatkowo Państwowy Fundusz Kombatantów kwotą 3170 tys. zł. Kwotę tę wygospodarowano, zmniejszając:

Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaopiniowała pozytywnie. Opinię w tej sprawie przekazano Komisji Gospodarki Narodowej. Ustalono, że zgłoszone poprawki podczas posiedzenia tej komisji zarekomenduje jej senator Zbigniew Romaszewski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Podczas posiedzenia rozpatrzono następujące części: część 22 - Gospodarka Wodna, część 41 - Środowisko, część 68 - Państwowa Agencja Atomistyki, załącznik nr 5: Plan Finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na temat przyjętych w tych częściach zapisów wypowiadali się m.in. wiceminister środowiska Andrzej Mizgajski, prezes Państwowej Agencji Atomistyki Jerzy Niewodniczański oraz zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska Lech Płotkowski.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji, a następnie głosowania Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować następującą poprawkę:

w załączniku nr 2:

a) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 15 Stypendia i pomoc materialna dla młodzieży wiejskiej, zmniejsza się dotacje i subwencje o 7900 tys. zł,

b) w części 22 Gospodarka wodna w rozdziale 71018 - Regionalne zarządy gospodarki wodnej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7900 tys. zł;

 

 

 

 

 

 

 

 

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan Finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w części III Wydatki, lp. 3.2 otrzymuje brzmienie:

 

1

2

3

4

5

3.2

- dotacje inwestycyjne

(w tym na finansowanie prac studialnych związanych z budową zbiornika wodnego Kąty - Myscowa do 3000 tys. zł)

x

567 328

692 500

Ustalono, że opinię w tej sprawie przedstawi Komisji Gospodarki Narodowej senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, podczas którego rozpatrywano ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

- części 29 - obrona narodowa wraz z załącznikami nr 1, 2, 4, 9, 10 i 11,

- części 83 - rezerwy celowe w zakresie poz. 22,

- części 85 - w zakresie działu 752 - Obrona narodowa wraz z załącznikami nr 2 i 8,

- planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych z załącznika nr 5,

- planów finansowych agencji z załącznika nr 14

  1. Agencji Mienia Wojskowego,
  2. Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

W posiedzeniu udział wzięli i wypowiadali się na temat odpowiednich części ustawy budżetowej m.in. wiceminister obrony narodowej Marek Zająkała, radca koordynator w MON gen. dywizji Andrzej Wietrzyk, dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Grażyna Żywiecka, zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego adm. Ryszard Łukasik, zastępca prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Leszek Łuczak oraz zastępca prezesa Agencji Mienia Wojskowego Sławomir Zakrzewski.

W opinii przyjętej przez Komisję Obrony Narodowej, przygotowanej dla Komisji Gospodarki Narodowej, stwierdzono:

<<Wydatki obronne w części 29 budżetu państwa "Obrona Narodowa" wynoszą 18 025 667 tys. i w odniesieniu do 2005 r. wzrosną realnie o 3,3%. Kwota wydatków na obronność w pozostałych częściach budżetowych wynosi 38 622 tys. Jest ona nominalnie i realnie niższa od środków, które przyjęto w ustawie budżetowej na 2005 rok.

Komisja Obrony Narodowej po rozpatrzeniu ustawy budżetowej w zakresie przedmiotowego działania komisji pozytywnie ocenia plan finansowy państwa w sferze obrony narodowej.

Komisja wnosi o przyjęcie ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie bez poprawek.

Opiniując pozytywnie zarówno przyjęty w uchwalonej przez Sejm budżet Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i inne wydatki obronne, komisja jednocześnie zwraca uwagę na:

    1. utrzymanie wydatków obronnych na poziomie zapewniającym wypełnienie ustawowego wymogu wielkości tych środków na poziomie 1,95% PKB,
    2. zagwarantowanie w budżecie MON środków w kwocie 3 603 295 tys. zł na realizację modernizacji technicznej sił zbrojnych stosownie do postanowień ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
    3. zabezpieczenie w budżecie państwa środków umożliwiających sfinansowanie programu związanego z zakupem samolotów F-16,
    4. obniżenie w porównaniu do roku 2005 wydatków na Wojskowe Misje Pokojowe o około 24% jako efektu zmniejszenia zaangażowania oraz zmiany zakresu działania Sił Zbrojnych RP w Iraku.

Komisja Obrony Narodowej, uznając za pozytywne utrzymanie tendencji systematycznego, choć niezwykle wolnego wzrostu wydatków majątkowych, wyraża przekonanie, że dotychczasowy poziom środków przeznaczanych na uposażenia żołnierzy może stanowić istotne zagrożenie dla realizacji zadań związanych z uzawodowieniem armii>>.

Ustalono, że wypracowaną przez Komisję Obrony Narodowej opinię w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji przedstawi podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senator Ludwik Zalewski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment