69. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


 

 

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Bardzo proszę o zajmowanie miejsc.

Wznawiam obrady.

Powracamy do rozpatrzenia punktu dwudziestego pierwszego porządku obrad: odwołanie z funkcji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Tomasza Gobana-Klasa.

Informuję, że wyznaczeni do obliczenia głosów i sporządzenia protokołu senatorowie sekretarze wywiązali się ze swojego zadania przed terminem i następna przerwa będzie trwała już tylko dziesięć minut, przez co zbliżymy się poważnie do finału. Ogłaszam wyniki głosowania tajnego

w sprawie odwołania z funkcji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Tomasza Gobana-Klasa.

Protokół z dzisiejszego głosowania w sprawie odwołania z funkcji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Tomasza Gobana-Klasa.

Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze Senatu: senator Krystyna Doktorowicz, senator Andrzej Jaeschke i senator Alicja Stradomska stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie odwołania z funkcji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Tomasza Gobana-Klasa oddano 79 głosów, w tym 1 głos nieważny. Za odwołaniem głosowało 67 senatorów, przeciwko - 4, 7 wstrzymało się od głosu. Bezwzględna większość w tym przypadku wynosiła 40. Data: 30 września, po niej następują podpisy.

Do spisu treści

Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie odwołania z funkcji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Tomasza Gobana-Klasa.

Chcę podziękować panu profesorowi Gobanowi-Klasowi, chociaż nie ma go w tej chwili na sali, za to, że przez ponad rok reprezentował Senat w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

Szanowni Państwo, zgodnie ze stosownymi przepisami ustawy o radiofonii i telewizji w przypadku odwołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przed upływem kadencji właściwy organ powołuje nowego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na okres do końca tej kadencji.

Przypominam, że wniosek w sprawie powołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji może zgłosić do marszałka Senatu grupa co najmniej siedmiu senatorów. Zgodnie z regulaminem do wniosku dołącza się dane o kandydacie, jego zgodę na kandydowanie oraz uzasadnienie, uwzględniające w szczególności kryteria wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji. Okres na składanie wniosków nie może być krótszy niż czternaście dni i wnioski te nie mogą być składane później niż w ciągu czternastu dni od dnia odwołania. Informuję, że Marszałek Senatu ustali termin składania wniosków. Pismo marszałka w tej sprawie jest właśnie doręczane do skrytek paniom i panom senatorom.

Do spisu treści

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwudziestego drugiego porządku obrad: sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w sprawie wniosku Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Informuję, że 22 kwietnia bieżącego roku marszałek Senatu skierował do Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich wniosek ministra sprawiedliwości - prokuratora generalnego w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie senatora Jerzego Pieniążka do odpowiedzialności karnej. Komisja 1 czerwca rozpatrzyła wniosek, a następnie przedstawiła swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Zapraszam na mównicę pana senatora Jerzego Adamskiego jako sprawozdawcę Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, a zarazem przewodniczącego tej komisji.

Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich przedstawić Wysokiej Izbie sprawozdanie zawarte w druku nr 726 w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Na podstawie art. 7b ust. 1 i art. 7c ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora Prokuratura Generalna Rzeczypospolitej Polskiej w piśmie z dnia 26 marca 2004 r. przedstawiła marszałkowi Senatu, profesorowi Longinowi Pastusiakowi, wniosek prokuratora okręgowego w Łodzi o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka. Marszałek Senatu w piśmie z dnia 6 kwietnia 2004 r. skierował do senackiej Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich wniosek o rozpatrzenie wspomnianej sprawy. Ponadto pan marszałek wyznaczył panu senatorowi Jerzemu Pieniążkowi termin złożenia oświadczenia o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej na dzień 20 kwietnia 2004 r. Pan senator Jerzy Pieniążek nie złożył takiego oświadczenia w wyznaczonym terminie, w związku z tym komisja rozpoczęła pracę nad przedstawionym wnioskiem.

Podczas posiedzenia komisji w dniu 1 czerwca zastępca prokuratora generalnego, pan prokurator Karol Napierski, przedstawił zakres prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi postępowania dotyczącego gospodarowania środkami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w latach 1999-2000. W omawianym okresie senator Jerzy Pieniążek był członkiem rady nadzorczej funduszu. Z materiału, który przedstawiła Prokuratura Okręgowa w Łodzi, a który omówił prokurator Napierski, wynika, że środki funduszu wydatkowane były w sposób sprzeczny z ideą jego istnienia, po pierwsze, między innymi na dokapitalizowanie jednostki gospodarczej, która powinna być postawiona w stan upadłości, nie zaś dokapitalizowana, po drugie, na prywatną inwestycję funkcjonującą pod szyldem zakładu utylizacji odpadów poubojowych, a w rzeczywistości na budowę fabryki żelatyny. Materiał przedstawiony komisji przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi w sposób szczegółowy omawia mechanizmy, jakie były stosowane podczas przyznawania funduszy na wyżej wymienione przedsięwzięcia.

W trakcie dyskusji w komisji senator Jerzy Pieniążek przedstawił i omówił dwie opinie prawne, wykonane przez pana senatora Henryka Dzidę oraz profesora zwyczajnego doktora habilitowanego Tomasza Kaczmarka i doktora Andrzeja Borkowskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego.

(Rozmowy na sali)

(Senator Krzysztof Jurgiel: Proszę nie rozmawiać.)

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Proszę bardzo.)

Obie opinie jednoznacznie stwierdzają, że to zarząd funduszu, a nie rada nadzorcza, "był głównie i bezpośrednio odpowiedzialny za faktyczne i prawne zajmowanie się sprawami majątkowymi jednostki", a także że "do kompetencji rady nadzorczej należało między innymi zatwierdzenie wniosków zarządu w sprawach nabywania akcji jednostek gospodarczych oraz udzielania pożyczek". Ponadto senator Jerzy Pieniążek stwierdził, że wszystkie dokumenty przedstawione radzie nadzorczej przez zarząd funduszu były pierwotnie sprawdzane pod kątem formalnoprawnym przez zespół prawników pracujących przy zarządzie funduszu. Według pana senatora Pieniążka to zespół prawników i zarząd funduszu ponoszą pełną odpowiedzialność za nietrafnie udzielane pożyczki.

Innego zdania był prokurator Napierski oraz prokuratorzy z Prokuratury Okręgowej w Łodzi, którzy stwierdzili, że pan senator Jerzy Pieniążek jako jeden z członków rady nadzorczej na równi z członkami zarządu był zobowiązany do zajmowania się sprawami majątkowymi instytucji, którą nadzorował, a więc wyczerpanie znamion art. 296 kodeksu karnego. Prokurator Napierski omówił ponadto sprawę tak zwanej piątki, to jest piątki przedstawicieli rady nadzorczej. Z materiałów wynika, że pięciu przedstawicieli Rady Nadzorczej z ramienia Sejmiku Województwa Łódzkiego spotykało się wcześniej, przed jej posiedzeniem, i omawiało materiały, które następnie były przedstawiane na plenarnym posiedzeniu rady nadzorczej. Do tej grupy należał senator Jerzy Pieniążek. Według pana prokuratora Napierskiego "nie były to decyzje stricte merytoryczne, ale miały podłoże polityczne". Według senatora Pieniążka uchwały dotyczące przyznawania pożyczek czy dokapitalizowania jednostki gospodarczej "zostały przyjęte jednogłośnie przez wszystkich członków rady nadzorczej". Ponadto uchwały były przyjmowane na podstawie zewnętrznych ekspertyz, między innymi pracowników Uniwersytetu Łódzkiego, a także wiceministra ochrony środowiska i innych instytucji. Senator Pieniążek uważa, że uchwały rady nadzorczej były prawidłowe, gdyż nie zostały zakwestionowane w trybie nadzoru przez wojewodę łódzkiego jako niezgodne z prawem.

Członkowie komisji w dyskusji zadawali pytania prokuratorowi, a także panu senatorowi. Jedno pytanie członka komisji zadane senatorowi Pieniążkowi i odpowiedź pana senatora chciałbym przytoczyć. Pytanie: Czemu się kolega sam nie zrzeknie immunitetu? Odpowiedź: Ja głęboko zastanawiałem się nad tym, czy nie powinienem tego zrobić i muszę powiedzieć, że w pierwszym odruchu uznałem, że tak trzeba, że będzie spokój, będzie sprawa wyjaśniona. Ale poprosiłem o ekspertyzę prawników i w momencie, kiedy prawnicy - profesor, doktor, mecenas - zaczęli analizować tę sprawę i w sposób jednoznaczny określili, że tu nie ma żadnych podstaw prawnych, i w tym momencie, kiedy ja zebrałem te opinie i zobaczyłem, że nie ma tu podstaw prawnych i odpowiedzialności karnej nie ma, no to uznałem, że ten wniosek ma charakter wyłącznie polityczny - to jest dosłownie z protokołu. Dalsza część: I dlatego też, uznając, że po to jest właśnie immunitet, żeby przed tego typu oskarżeniami o charakterze politycznym się bronić, uznałem, że trzeba z tego skorzystać.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Podsumowując: Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, zgodnie z Regulaminem Senatu uchwalonym przez Wysoką Izbę, nie jest sądem i nie może rozstrzygnąć kwestii, czy pan senator Jerzy Pieniążek jest winien czy nie. O winie nie decyduje także prokurator. Do orzeczenia o winie lub niewinności powołany jest sąd. Rolą komisji jest przedstawienie Wysokiej Izbie stanowiska dotyczącego tego, czy na podstawie przedstawionych przez prokuraturę zarzutów i materiałów zezwolić prokuraturze na przedstawienie zarzutów senatorowi Pieniążkowi.

Komisja bardzo wnikliwie zapoznała się z materiałami przedstawionymi przez prokuraturę, opiniami prawnymi, a także z uwagą wysłuchała wyjaśnień pana prokuratora Napierskiego oraz pana senatora Jerzego Pieniążka. Po głosowaniu jawnym komisja jednogłośnie przedkłada Wysokiej Izbie propozycję przyjęcia wniosku Prokuratury Generalnej o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka, zawartą w druku senackim nr 726. Dziękuję, Panie Marszałku, skończyłem.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Chciałbym powitać na sali zastępcę prokuratora generalnego, pana Ryszarda Stefańskiego.

Panie Senatorze, proszę jeszcze chwilę pozostać na mównicy.

Czy senatorowie mają pytania do senatora sprawozdawcy?

Pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator
Franciszek Bachleda-Księdzularz:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Panie Senatorze Sprawozdawco, Panie Przewodniczący, moje pytanie jest takie: jeżeli jest to rozgrywka polityczna, to czy mógłby mi pan powiedzieć kogo w stosunku do kogo, czyja? Dziękuję bardzo.

(Senator Jerzy Adamski: Mogę?)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Senatorze, ja przytoczyłem cytat, dosłownie to, co powiedział pan senator Pieniążek. Komisja nie ustosunkowywała się do politycznych... Chcę powiedzieć, że w skład rady nadzorczej wchodzili przedstawiciele wszystkich ugrupowań politycznych, jakie znajdują się w tym województwie, począwszy od Akcji Wyborczej Solidarność, poprzez SLD, PSL...

(Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz: Wszystkich?)

Tak, wszystkich. To jest czternaście osób, którym już postawiono zarzuty. I w tej grupie jest senator Pieniążek. Są to profesorowie, ludzie z Uniwersytetu Łódzkiego, którzy znają się na ochronie środowiska. Wśród nich był pan senator Pieniążek, był wiceprezydent Tomaszowa, wszystkie te osoby, które miały coś do powiedzenia odnośnie do ochrony środowiska. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Czy są jeszcze pytania?

Pan senator Zygmunt Cybulski.

Do spisu treści

Senator Zygmunt Cybulski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Ja mam zasadnicze pytanie merytoryczne odnośnie do tej pożyczki. Była ona udzielona, jeśli dobrze zapamiętałem tekst, na budowę linii technologicznej utylizacji czy jak tam...

(Senator Jerzy Adamski: Odpadów poubojowych.)

Odpadów poubojowych.

Czy w tym tytule było wyraźnie określone, w jakim kierunku miała pójść ta utylizacja, i czy rada nadzorcza była świadoma, co to znaczy? Żelatyna to też jest produkt poubojowy, powstaje w wyniku przetwórstwa produktów poubojowych. W związku z tym nie wiem, czy rada nadzorcza mogła to kojarzyć, czy nie mogła tego kojarzyć, czy było to gdzieś tam bliżej wyjaśnione, czy nie było to bliżej wyjaśnione. Czy dobrze głosowali... Bo jeżeli był tylko taki tytuł, to rozwiązuje to tę sprawę. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Gdyby marszałek przewidział to pytanie, to skierowałby tę propozycję również do Komisji Ochrony Środowiska, ale nie uczynił tego i nie wiem, czy przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich będzie w stanie odpowiedzieć.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku, Panie Senatorze, na to pytanie powinien odpowiedzieć oczywiście pan prokurator, bo jest to zarzut, który stawia prokuratura. Była zaciągnięta pożyczka na budowę linii utylizacji odpadów, a to jest pożyczka, która wymaga spłacenia. Pierwsza pożyczka została zaciągnięta w kwocie 5 milionów zł, a w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego została zaciągnięta następna pożyczka, również w wysokości 5 milionów zł.

Ja uważam, a wynika to też z materiałów, że dokumenty, które ten pan złożył, były, co pan senator Pieniążek kwestionuje, oceniane przez zespół powołany do tego celu i to zespół powinien decydować, czy ta kontrola, która była na budowie, czy ta budowa jest prowadzona prawidłowo, czy nie.

Jest jeszcze zarzut objęcia akcjami firmy, która powinna być w upadłości. Prokuratura jest od tego, żeby badać tę sprawę, ale ze społecznego punktu widzenia to objęcie i podwyższenie kapitału spółki pozwoliły na podjęcie przez co najmniej pół roku pracy przez ponad czterysta kobiet w mieście, które ma dwudziestosiedmioprocentowe bezrobocie. A więc ze społecznego punktu widzenia, choć nie jestem prokuratorem...

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Jasne, dziękuję bardzo.

Pan senator Sławomir Izdebski.

Do spisu treści

Senator Sławomir Izdebski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Ja myślę, że moje pytanie bardziej by należało skierować do pana prokuratora. Czy ja na tym etapie mogę jednocześnie zapytać pana prokuratora, czy będę miał szansę...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Pan prokurator nie ma prawa zabierania głosu w tej sprawie na tej sali.)

Aha, dziękuję.

A więc, Panie Przewodniczący, ja oczywiście jestem zwolennikiem tego, aby wszyscy przestępcy byli karani, bez względu na to, jakie stanowisko zajmują, ale przed podjęciem każdej decyzji staram się zapoznać ze wszystkimi dokumentami i otrzymałem między innymi dokument czy może informację z 5 lutego 2002 r., w której związkowcy zwrócili się do premiera Leszka Millera ze skargą na ówczesny zarząd spółki, zakładu Pilica SA, producenta odzieży w Tomaszowie Mazowieckim...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Proszę o pytanie, bo czas mija.)

Związkowcy twierdzili, iż pieniądze, które wojewódzki fundusz ochrony środowiska skierował na ów zakład, zostały zdefraudowane przez członków zarządu. Panie Przewodniczący, wówczas było piętnastu członków zarządu. Nie wiem, czy ja zdążę przeczytać nazwiska wszystkich członków, ale...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Raczej nie, bo czas już minął.)

Bardzo proszę, Panie Marszałku, bo to jest naprawdę bardzo ważna sprawa.

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Tak, ale na tym etapie i w ogóle przy tego typu sprawach nie przewiduje się dyskusji, a to jest element bardzo wyraźnej dyskusji.)

Już zadaję pytanie: czy prokuratura wszczęła postępowanie przeciwko członkom zarządu tegoż zakładu, którego między innymi wiceprezesem do spraw ekonomicznych, jak twierdzą związkowcy, jeśli jest to prawda, był pan Kurzawa Krzysztof, jak piszą, szwagier senatora Adamskiego, wówczas prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego? Chciałbym prosić o ustosunkowanie się pana przewodniczącego do tej kwestii.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Prezydentem Tomaszowa przestałem być w 2001 r., gdy zostałem po raz trzeci senatorem Rzeczypospolitej. Byłem prezydentem Tomaszowa w 1999 r., kiedy był zarzut prokuratury. Odnośnie do tego, czy prokuratura wszczęła postępowanie, to odpowiadam, że nie, a chcę panu powiedzieć, że pieniądze, które zostały skierowane do Pilicy, związkowcy przeznaczyli między innymi na podwyżki. Nawet chcę panu powiedzieć o tym, o czym było głośno, że zaległe mydło i ręczniki, które należały się załodze, były kupione z tych pieniędzy.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Ja proponuję nie rozwijać bocznych wątków, bo możemy wypowiadać się na ten temat w nieskończoność.

Pan senator Henryk Dzido, a potem pan senator Bogusław Litwiniec.

Proszę.

Do spisu treści

Senator Henryk Dzido:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Ja faktycznie na prośbę pana senatora Pieniążka wypowiadałem się w tej sprawie, na podstawie znajomości sprawy i mojej wiedzy wydawałem coś, co określam mianem opinii prawnej. Po wysłuchaniu pańskiego sprawozdania, Panie Przewodniczący, mam takie pytanie: czy odpowiedzialność za dysponowanie środkami funduszu kończy się tylko na radzie nadzorczej, czy też na zarządzie? Jeżeli na zarządzie, to czy pan prokurator Napierski relacjonował komisji, jaka na bazie obowiązujących przepisów prawnych jest odpowiedzialność rady, a jaka zarządu? Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Senatorze, mam takie same wątpliwości, ponieważ art. 296 jakby globalnie objął wszystkich tych, którzy mają - mówiąc kolokwialnie - coś do powiedzenia w tym funduszu. Ale to oczywiście z protokołu z posiedzenia rady nadzorczej , który i my posiadamy, wynika, że to nie kto inny tylko pan prezes przedstawia radzie nadzorczej preliminarz wydatków itd. Rada nadzorcza na przykład na tym posiedzeniu w dniu 20 kwietnia 1999 r. wprowadziła jeden punkt, którego autorem był pan senator Pieniążek, i w zasadzie zatwierdziła ten preliminarz wydatków stworzony przez zarząd. I w tej kwestii w pełni się z panem zgadzam. Ale, tak jak powiedziałem wcześniej, przecież to nie Izba jest sądem. Najlepiej, żeby to rozstrzygnął sąd. Takie było zdanie komisji.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan jeszcze raz, tak? Proszę.

Do spisu treści

Senator Henryk Dzido:

Panie Przewodniczący! Panie Marszałku!

Ja może sprecyzuję pytanie, bo nie otrzymałem odpowiedzi w związku z moją opinią. Czy za niewłaściwą realizację uchwał, powiedzmy, miejskiej rady narodowej odpowiadają...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Nie ma takich organów.)

...członkowie tej rady...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Przepraszam bardzo, ale takich organów nie ma już od jakiegoś czasu.)

...czy zarząd?

(Rozmowy na sali)

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Senatorze, wszyscy członkowie komisji otrzymali pana opinię. Zapoznaliśmy się z nią i doszliśmy do wniosku - powtórzę to - że nie jesteśmy sądem. Nie możemy wydać opinii, czy pan senator Pieniążek jest winien, czy nie. Dzisiaj każdy z nas ma tę świadomość i wie, jak postąpić w przypadku pana Pieniążka.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę państwa, najpierw pan senator Adam Biela, potem pan senator Bogusław Litwiniec, pan senator Andrzej Anulewicz oraz Marian Żenkiewicz. Proponuję właśnie tę kolejność.

Proszę, pan senator Adam Biela.

Do spisu treści

Senator Adam Biela:

Dziękuję bardzo.

Mam bardzo krótkie pytanie do pana senatora sprawozdawcy komisji. Otóż senatorowie nie mieliby wątpliwości jak głosować, gdyby sprawozdanie przedstawione przez pana przewodniczącego było jednoznaczne, a takiej jednoznaczności nie ma. Na kanwie tego sprawozdania nasuwa się następujące pytanie, które chcę zadać: czy członkom komisji nie zdawało się w trakcie posiedzenia, że ta sytuacja pachnie szukaniem kozła ofiarnego? Jeśli ktoś był kilka lat temu w radzie nadzorczej i podjął jakąś decyzję - a jest oczywiste, że podejmowano szereg różnych decyzji - to czy teraz ma obowiązywać odpowiedzialność zbiorowa i czy akurat pan senator ma być za to odpowiedzialny? Czy to nie przypomina sytuacji typowej dla definiowania kozła ofiarnego?

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Bardzo proszę, Panie Senatorze. Przypominam państwu, że każdy senator ma minutę na zadawanie pytań.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Ja może odczytam część uzasadnienia, które wpłynęło z prokuratury.

Od czasu przejęcia postępowania jego zakres uległ... Zgromadzony dotychczas w toku śledztwa materiał dowodowy dał podstawy do wydania postępowania o przedstawieniu zarzutów popełnienia występku z art. 296 § 2 i 3 kodeksu karnego członkom zarządu wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska - i tu są wymienione nazwiska - oraz członkom rady nadzorczej, czyli wszystkim.

Proszę państwa, tu nie ma kozła ofiarnego. I pan senator Pieniążek zapewne też zdaje sobie z tego sprawę, że on nie jest kozłem ochronnym... (Wesołość na sali) ofiarnym. Jest tam wymieniony były wojewoda piotrkowski... Powtarzam, są to ludzie, którzy, naszym zdaniem, są niewinni, ale gdzie mają, na Boga, tę swoją niewinność udowodnić? Tu, na sali senackiej? No, chyba tylko w sądzie. Większość z państwa jest prawnikami i wiecie, że skoro jest taka sytuacja, to tylko sąd... Ja zgadzam się z senatorem Dzidą, że jest to odpowiedzialność nieproporcjonalna do zajmowanego stanowiska, bo to zarząd...

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Bogusław Litwiniec.

Do spisu treści

Senator Bogusław Litwiniec:

Dziękuję bardzo.

Panie Marszałku, moje pytanie jest naiwnie krótkie i brzmi: czy utylizacja padłych krów i przetwarzanie ich ciał na żelatynę należy do ściśle rozumianego obszaru ochrony środowiska?

(Senator Jerzy Adamski: Panie Marszałku, nie odpowiem na to pytanie. Komisja się tym nie zajmowała.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Po raz drugi okazuje się, że marszałek popełnił błąd, nie kierując wniosku prokuratora do Komisji Ochrony Środowiska.

(Rozmowy na sali)

Zobaczymy, czy będzie potrzeba.

Pan senator Andrzej Anulewicz.

Do spisu treści

Senator Andrzej Anulewicz:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Mnie interesowałoby, czy komisja pracując nad wnioskiem prokuratora generalnego, miała okazję zapoznać się z prawami i obowiązkami członka zarządu funduszu ochrony środowiska i członka rady nadzorczej? Czy takie dokumenty były przedmiotem badania przez komisję i jeżeli są znane prawa i obowiązki członka zarządu i członka rady, czy pan przewodniczący mógłby króciutko nam powiedzieć, co do tych obowiązków i praw należy? Dziękuję.

(Senator Jerzy Adamski: Nie, komisja tego nie rozpatrywała.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Marian Żenkiewicz.

Do spisu treści

Senator Marian Żenkiewicz:

Ponieważ jest to etap pytań do sprawozdawcy, więc zadaję panu senatorowi sprawozdawcy następujące pytanie, ale prosiłbym bardzo, żeby również pozostali członkowie Wysokiej Izby postarali się w swoim sumieniu na nie odpowiedzieć.

Panie Sprawozdawco, Panie Senatorze Adamski, czy w świetle tak rozwijającej się dyskusji jest konieczne, aby ona dalej trwała? Czy dokumenty, które otrzymaliśmy, nie są wystarczające, i czy nie jest wystarczające przedstawione przez pana sprawozdanie? Jakie jest pana zdanie w tej sprawie?

(Senator Jerzy Adamski: Oczywiście tę dyskusję można zakończyć tylko w jeden sposób.)

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Głosowaniem tajnym.)

(Senator Jerzy Adamski: Głosowaniem tajnym.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pani senator Anna Kurska.

Do spisu treści

Senator Anna Kurska:

Panie Senatorze, chcę zapytać, czy z tego materiału, który pan otrzymał, wynika jakiś dowód, że pan senator Pieniążek odniósł osobiście jakąś korzyść majątkową.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Pani Senator, w materiale, który przedstawiła nam prokuratura, nie można znaleźć ani jednego wątku, że korzyści materialne ktokolwiek osiągnął, ponieważ jest to artykuł, który mówi o złym gospodarowaniu, o złym wydawaniu tych pieniędzy i o niczym więcej. Nie ma możliwości... Oczywiście, naczelny zarządca, czyli prezes wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, jest tymczasowo aresztowany. W związku z tą sprawą jest też aresztowana druga osoba, a mianowicie prezydent Piotrkowa Trybunalskiego, ale tylko z powodu niegospodarności, a nie osiągnięcia korzyści majątkowych.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Tadeusz Bartos.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Bartos:

Panie Marszałku, Panie Przewodniczący, chcę wiedzieć, kto decydował o udzieleniu tej pożyczki: rada nadzorcza czy zarząd? Czy rada nadzorcza miała tylko możliwość, powiedzmy, opiniowania tego wniosku? Chciałbym tylko rozgraniczyć, że tak powiem, tę decyzyjność.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Bardo proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku!

To posiedzenie, które jest najważniejsze, z 20 kwietnia 1999 r.... Zacytuję dokładnie protokół: zarząd przedstawił propozycję preliminarza wydatków wojewódzkiego funduszu w Łodzi na rok 1999, którego projekt został przedstawiony wszystkim członom rady w dniu 14 kwietnia. Tytułem komentarza, pełniący obowiązki prezesa poinformował radę, że obecny kształt preliminarza jest wynikiem szeregu dyskusji i konsultacji zarówno z zarządem województwa, jak i z zarządami zainteresowanych gmin i miast. Zawiera także sugestie i poprawki zgłoszone wcześniej przez poszczególnych członków rady. Koniec cytatu.

Zarząd przedstawiał radzie preliminarz... I jeszcze jedno zdanie: w dyskusji nad przyjęciem preliminarza jako pierwszy zabrał głos pan Jerzy Pieniążek, który zgłosił wniosek o przyznanie pożyczki dla Urzędu Gminy w Łubnicach na zadanie: budowa sieci kanalizacyjnej itd., itd. Jest też dalej napisane, że wniosek zgłosił też pan Siciński, pan Sachrajda, pan Rozpara. Podjęto decyzję o jego przyjęciu, z tym że rada nadzorcza siedmioma głosami za - pan Jerzy Pieniążek opuścił obrady z powodu konieczności udania się na posiedzenie Senatu - przyjęła preliminarz wydatków wojewódzkiego funduszu w Łodzi na 1999 r.

(Senator Adam Biela: Nawet nie głosował.)

Nie głosował, no nie głosował, nie było go, bo przyjechał tu. Po prostu była dyskusja nad... Myślę, że Jurek to zrobił...

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Janusz Lorenz.

Do spisu treści

Senator Janusz Lorenz:

Panie Marszałku! Panie Przewodniczący!

Chciałbym się upewnić, że w ramach tej całej sprawy wszyscy, to znaczy zarząd, rada nadzorcza, wojewoda, ci wszyscy, którzy nadzorowali, są tak samo traktowani. Czy dobrze rozumiem?

(Senator Jerzy Adamski: Wojewoda - nie. Wojewoda...)

Ten, kto to akceptował, ktoś to akceptował.

(Senator Krzysztof Szydłowski: Zarząd województwa.)

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Zarząd województwa akceptował. W tym całym procesie wojewoda występuje jako nadzór. Uchwały, które były przyjęte przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska, wojewoda mógł uchylić, a nie uchylił tej. Ale wojewoda nie jest w tej całej grupie...

(Senator Janusz Lorenz: Czyli mógł uchylić?)

Mógł uchylić.

Do spisu treści

Senator Janusz Lorenz:

Dziękuję.

Następna uwaga taka...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Nie, nie, teraz nie ma uwag, są tylko pytania.)

Dobrze, to pytanie. Chciałbym, żeby wszyscy państwo sobie zdawali sprawę z tego, że najbardziej wyrafinowaną produkcją w zakresie utylizacji artykułów poubojowych jest produkcja żelatyny - to powiedział już kolega Cybulski. Tyle chcę powiedzieć. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Nie było znaku zapytania w tej wypowiedzi, więc myślę, że...

(Rozmowy na sali)

Pan senator Sergiusz Plewa.

Do spisu treści

Senator Sergiusz Plewa:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Czy komisja, która rozpatrywała ten wniosek, nie miała wrażenia, że prokuratura narusza prawo, stawiając w stan oskarżenia osoby, w kompetencjach których nie leżało podejmowanie decyzji? Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

My nie mieliśmy takiego wrażenia. Prokuratura ten materiał zbierała bardzo długo. Chcę powiedzieć, że pan senator Pieniążek i grupa członków rady nadzorczej złożyli doniesienie na działalność zarządu. Była kontrola NIK, która nie dopatrzyła się niczego złego w gospodarowaniu, w prowadzeniu działalności przez radę i przez członków tej rady. Prokurator z argumentami... Gdyby to była tylko, Panie Senatorze, osoba pana senatora Pieniążka, to na pewno komisja przyjęłaby inne stanowisko. Powtarzam: tu jest czternaście osób, czternaście osób.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Wojciech Pawłowski.

Do spisu treści

Senator Wojciech Pawłowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, czy nie wie pan, kto poinformował TVN, która dzisiaj nadała kłamliwą wiadomość, że senator Jerzy Pieniążek był dyrektorem wydziału ochrony środowiska i przekazywał pieniądze panu Pęczakowi? Dziękuję.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Też się o tym dowiedziałem. Chcę powiedzieć, że od momentu zakończenia prac w komisji nie udzielam informacji dziennikarzom. Powiedziałem, że teraz wszystko zależy tylko od senatorów, decyzja leży w rękach senatorów, senatorowie mają ją podjąć, a komisja swoją pracę już wykonała.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Krzysztof Jurgiel.

Do spisu treści

Senator Krzysztof Jurgiel:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Chciałbym zapytać, w którym to dokładnie roku było i jakie były wtedy kompetencje wojewody. Czyim reprezentantem był pan Pieniążek w radzie nadzorczej? Bo to też ma znaczenie. Na czym polegał wtedy nadzór wojewody? Bo to różnie wyglądało przed 1998 r., wtedy te wojewódzkie fundusze ochrony środowiska, ich rady nadzorcze, były chyba powoływane przez wojewodę. Czy on bezpośrednio nadzorował te służby i działalność funduszu?

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Może pan odpowiedzieć?

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Już, tak, tak. Ja mam spisanych poszczególnych przedstawicieli: Jacek Siciński, przedstawiciel wojewody łódzkiego - czyli wojewoda miał swojego przedstawiciela - pan senator Pieniążek jako ekspert z dziedziny ochrony środowiska i gospodarki wodnej wyznaczony przez sejmik województwa łódzkiego... Wojewoda z racji nadzoru... No, głównie sejmik województwa, bo to jest organ sejmiku województwa łódzkiego i był też przedstawiciel sejmiku województwa, pan senator Pieniążek... Wojewoda mógł uchylić uchwały, a każda decyzja była podjęta w formie uchwały.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Ale w którym to było roku?)

To było w latach 1999-2000.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)

Wojewodą był pan Kasiński z AWS.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pani senator Ewa Serocka.

Do spisu treści

Senator Ewa Serocka:

No właśnie, o to chciałam zapytać. Czy cała dyskusja w radzie nadzorczej zakończyła się uchwałą?

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Tak.

Do spisu treści

Senator Ewa Serocka:

I czy pan senator Pieniążek oddał swój głos za tą uchwałą?

(Senator Jerzy Adamski: Nie, nie, pan senator Pieniążek...)

A czy upoważnił kogoś do tego, żeby oddał za niego ten głos?

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Nie, nie. Na dziewięciu członków rady nadzorczej w kwietniu 1999 r. było obecnych siedmioro.

(Senator Ewa Serocka: Czyli w głosowaniu nie uczestniczył?)

Nie brał udziału, nie.

(Senator Ewa Serocka: Dziękuję.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Tadeusz Rzemykowski.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Rzemykowski:

Chciałbym się zapytać pana przewodniczącego, czy w świetle głosów, jakie napływają z ziemi łódzkiej, nie byłoby dobrze, gdyby ta sprawa była rozpatrzona przez sąd w nieco późniejszym terminie.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku, no nie do mnie to pytanie, to Wysoka Izba zdecyduje, czy to...

(Senator Tadeusz Rzemykowski: Ale to ma wpływ na decyzję w sprawie immunitetu pana senatora.)

(Senator Ewa Serocka: Sądownictwo - trzecia władza.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Marian Kozłowski.

Do spisu treści

Senator Marian Kozłowski:

Pan przewodniczący przed chwilą powiedział, że gdybyśmy rozpatrywali tylko kwestię osoby senatora Jerzego Pieniążka, to wynik byłby inny. Czy zatem komisja czuła się władna, żeby wszystkich oceniać? Według mnie nie powinna.

(Senator Jerzy Adamski: Nie, no...)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Proszę bardzo, pan senator sprawozdawca.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Myśmy wszystkich nie oceniali, ale...

(Senator Marian Kozłowski: Ale pan przewodniczący...)

...na posiedzeniu pan prokurator Napierski nam powiedział, że nieuchylenie immunitetu panu senatorowi Pieniążkowi hamuje rozpoczęcie całego procesu, bo jest to w zasadzie grupa, grupa, która razem powinna...

(Rozmowy na sali)

Do spisu treści

Senator Marian Kozłowski:

Panie Marszałku, to nie jest zgodne z prawdą. W sądzie wyłącza się pojedyncze osoby, żeby później dokończyć na zasadzie...

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Proszę państwa, ja powtarzam to, co członkowie komisji, a są tu członkowie komisji, usłyszeli na posiedzeniu komisji. Jest stenogram z tego posiedzenia.

Do spisu treści

Senator Marian Kozłowski:

Ja rozumiem, niemniej pan przewodniczący powiedział, że gdyby chodziło o samego senatora Pieniążka, to wynik prac komisji byłby inny.

(Senator Jerzy Adamski: Tak, tak.)

I to jest dla nas bardzo ważne stwierdzenie, bo my tu rozpatrujemy sprawę jednej osoby, a nie trzydziestu. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Jasne.

Jeszcze pan senator Zbigniew Gołąbek, zdaje się...

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Gołąbek:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Najpierw chcę rozpocząć od pytania do pana...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: No i więcej nic, tylko pytanie.)

...sprawozdawcy i potem podzielę się krótką refleksją.

Pytanie następujące: czy nie uważa pan senator, że werdykt ma na celu zabójstwo polityczne? Czy immunitet funkcjonariusza publicznego, jakim jest również parlamentarzysta, nie powinien służyć jego ochronie prawnej, bez względu na to, po jakiej stronie politycznej jesteśmy? Przecież w tym czasie senator wykonywał także obowiązki radnego sejmiku wojewódzkiego i był skierowany przez samorząd wojewódzki, a to również jest instytucja zaufania publicznego.

W związku z tym prosiłbym również o wysłuchanie tego, co dotyczy akurat moich przeżyć i mojego dramatu rodzinnego. Ja dobrowolnie zrzekłem się immunitetu i sześć razy uczestniczyłem w rozprawach, a zdarzyło się tak, że nie przychodzili na nie albo biegła, albo prokurator. Wynik jest taki, że wkrótce będzie ogłoszony werdykt końcowy. I chcę oświadczyć jednoznacznie... Chciałbym, by uwzględniono jedno: interes ojca, który wykonał telefon do lekarz, nie wiedząc, że jest biegłą, w trosce o stan psychiczny syna, co potwierdziła dokumentacja dostarczona w ostatniej chwili przez areszt do sądu. Miałem rację, był to kryzys psychiczny. Prokurator, który nadał bieg sprawie, który był szefem Prokuratury Rejonowej Wrocław Fabryczna, Zbigniew Kępa, był zamieszany w aferę starachowicką, o czym pisała "Gazeta Wyborcza", a przed dwoma tygodniami po jakimś przesłuchaniu, po konflikcie we własnym środowisku odebrał sobie życie.

Chciałbym przekazać wyrazy współczucia rodzinie i chcę, żebyście państwo wiedzieli, kto tak dokładnie decyduje o naszych losach. I może chwilą ciszy uczcilibyśmy pamięć ludzi, którzy wychodzą z wymiaru sprawiedliwości, a również mają swoje rozterki. Wymiar sprawiedliwości powinien nam o tym też mówić. Gdybym był przestępcą, nigdy bym nie był w tak godnym gronie Wysokiej Izby. Dziękuję bardzo.

I proszę o uczczenie chwilą ciszy pamięci tego prokuratora.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Ale to jest naprawdę bardzo poboczny wątek i może nie mieszajmy materii. Dziękuję.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Gołąbek:

Jeśli można, Panie Marszałku, jeszcze jedno zdanie. Ja tylko podzieliłem się refleksją o stosowaniu wybiórczo immunitetu i o tym, co się chce z nami robić.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Tak, ale regulamin nie przewiduje dzielenia się refleksjami, można tylko zadawać pytania - i kropka. I dlatego też bardzo państwa proszę, żebyście zmienili formę swoich wypowiedzi, bo tak to do niczego nie dojdziemy.

Mam pytanie do pana senatora Adamskiego: czy w związku z tym, że jak tu się dowiedzieliśmy, prokurator generalny przekazał komisji fałszywe informacje, komisja zamierza jakoś zareagować, a jak tak, to w jaki sposób, czy może już to zrobiła?

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

To znaczy zgodnie... Wpłynęły dodatkowe materiały dotyczące senatora Pieniążka, więc zwróciłem się do Biura Legislacyjnego, czy po zakończeniu prac komisji, po tym dokumencie, możemy jeszcze raz tą sprawą się zająć, i otrzymałem taką odpowiedź: brak formalnoprawnych podstaw do ponownego zajmowania się tą sprawą przez komisję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Ale myślę, że obowiązkiem posła i senatora jest reagowanie na tego typu nieprawidłowości z własnej inicjatywy.

Ale może, proszę państwa, nie ciągnijmy tego wątku.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Gołąbek:

Panie Marszałku, przepraszam najmocniej, ale nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, które zadałem.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Ja w ogóle nie zrozumiałem pytania, nie wiem, o co chodziło, bo tak to pan senator przedstawił...

Do spisu treści

Senator Zbigniew Gołąbek:

Jeśli można, Wysoka Izbo, chciałbym powtórzyć.

Czy pan senator sprawozdawca nie uważa, że werdykt ma na celu zabójstwo polityczne? Czy funkcjonariusz publiczny, a każdy parlamentarzysta nim jest, nie ma prawa do ochrony prawnej?

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Pan senator mnie pyta, jak będę głosował, a to głosowanie jest tajne, Panie Senatorze. Właśnie, każdy z senatorów musi sobie samemu zadać to pytanie.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Nie wikłajmy się już w to. To jest zawikłana sprawa i w zasadzie im więcej o tym mówimy, tym mniej wiemy, o co chodzi, a tutaj kluczowe, moim zdaniem, jest pytanie pana senatora Mariana Kozłowskiego.

Wyrywa się do głosu jeszcze pan senator Izdebski. Jeżeli udzielę panu głosu, to pan senator Adamski wezwie mnie przed komisję regulaminową, mówiąc, że złamałem Regulamin Senatu. Czy pan chce mnie na to narazić?

Do spisu treści

Senator Sławomir Izdebski:

Nie wezwie pana marszałka, dlatego że pan przewodniczący nie odpowiedział na moje pytanie. Chciałbym się zwrócić po raz kolejny z tym pytaniem, ponieważ odpowiedź, którą otrzymałem, była co najmniej wymijająca. Pan przewodniczący stwierdził, że pieniądze, o których wspomniałem, zostały może nie zdefraudowane, ale rozdysponowane przez związki zawodowe. Chciałbym więc zapytać pana dodatkowo: czy również przedstawiciele związków zawodowych i przedstawiciele zarządu, jak twierdzą związkowcy - a jednym z członków i wiceprezesów był pański szwagier - zostali przesłuchani przez prokuraturę? I czy wśród tych przesłuchanych był właśnie pański szwagier? Bo zaczynam nabierać w związku z tą sprawą coraz większych podejrzeń.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Senatorze, proszę się zwrócić z tym pytaniem do prokuratury, to jest rok 2002, a nie 1999.

(Senator Wiesław Pietrzak: Panie Marszałku, w kwestii formalnej.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Wcześniej zgłaszała się pani senator Teresa Liszcz i za chwilę...

(Senator Wiesław Pietrzak: Ja mam formalne pytanie.)

Formalne pytanie - proszę, pan senator.

Do spisu treści

Senator Wiesław Pietrzak:

Prosiłbym o określenie - nie wiem, czy przez Biuro Legislacyjne - czy to pytanie ma związek z dzisiejszą debatą, czy nie.

(Senator Jerzy Adamski: No, nie ma.)

Jeżeli nie, to proszę o uchylenie tego pytania.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

No, sprawozdawca nie ma obowiązku odpowiadać na wszystkie pytania. Pan senator sprawozdawca odpowiada tylko na pytania dotyczące tych kwestii, które były poruszane w czasie obrad komisji. A kwestia szwagra, wujka, ciotki nie ma żadnego znaczenia dla sprawy.

Proszę bardzo, pani senator Teresa Liszcz.

Do spisu treści

Senator Teresa Liszcz:

Ja mam w gruncie rzeczy pytanie do pana marszałka, jeśli można, w sprawie formalnej. Mnie się wydaje, że jednak dużo mogłaby nam wyjaśnić wypowiedź pana zastępcy prokuratora generalnego, który jest naszym gościem i legalnie tu przebywa. Czy rzeczywiście pan marszałek nie może mu udzielić głosu? Dlaczego nie, jaka jest formalna przeszkoda?

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Po prostu procedury w tej sprawie nie przewidują takiej możliwości.

(Senator Teresa Liszcz: A przecież marszałek każdemu zaproszonemu gościowi...)

(Rozmowy na sali)

Jeżeli zmienilibyśmy regulamin, to nie byłoby żadnych przeszkód. W tej sytuacji może mówić tylko senator sprawozdawca oraz zainteresowany senator, czyli pan senator Pieniążek.

Do spisu treści

Senator Teresa Liszcz:

Ale zdawało mi się, że marszałek prowadzący może każdemu zaproszonemu gościowi, jeżeli widzi taką potrzebę, udzielić głosu. Tak mi się wydawało.

(Rozmowy na sali)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Póki co trzymajmy się regulaminu.

Czy są jeszcze pytania do senatora sprawozdawcy?

Jeszcze Tadeusz Bartos, zdaje się, chciał uzupełnić krótkim, parosekundowym pytaniem.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Bartos:

W zasadzie to pytanie było już postawione. Ja tylko chciałem wiedzieć, czy senator Pieniążek nie brał udziału w podejmowaniu tej decyzji, w tej...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: To już zostało stwierdzone.)

Tylko to, nic więcej. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.

Dziękuję bardzo.

Przypominam, że zgodnie z art. 26 ust. 2...

(Głos z sali: Może powołajmy komisję śledczą?)

...Regulaminu Senatu Senat rozpatruje sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich bez przeprowadzania dyskusji.

Senator, którego dotyczy wniosek, może złożyć wyjaśnienia, a senatorom przysługuje prawo do zadawania mu pytań w tej sprawie.

Czy pan senator Jerzy Pieniążek chciałby zabrać głos?

Do spisu treści

Senator Jerzy Pieniążek:

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Proszę usiąść tu lub podejść do mównicy.)

Ja mam przygotowane wystąpienie, ale myślę, że po tylu pytaniach senatorów i wystąpieniach szefa komisji regulaminowej jestem w tak trudnej sytuacji, że trudno byłoby mi się nawet bronić. Zostawiam tę decyzję Wysokiej Izbie. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy są pytania do pana senatora Pieniążka?

Pan senator Henryk Dzido, proszę.

Do spisu treści

Senator Henryk Dzido:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Pomijając to, co już usłyszałem, chciałbym dowiedzieć się, Panie Senatorze Pieniążek, czy pańska działalność i uchwały, które są przedmiotem zainteresowania prokuratury, były objęte kontrolą Najwyższej Izby Kontroli? Jeżeli były, to czy otrzymał pan informację, jaka była ocena uchwał, w których podejmowaniu pan uczestniczył, uchwał kontrolowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli? Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator odpowie?

Do spisu treści

Senator Jerzy Pieniążek:

Jeżeli można, mam przed sobą tutaj odpowiednie opinie profesora doktora habilitowanego Tomasza Kaczmarka, kierownika katedry prawa karnego Uniwersytetu Wrocławskiego...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Pytanie dotyczyło czegoś innego, wyników pracy NIK.)

Trudno mi odpowiedzieć, bo jestem w takim trudnym dla mnie stanie, ale odpowiem tak: te uchwały były kontrolowane kompleksowo, dwukrotnie przez Najwyższą Izbę Kontroli, która stwierdziła, że w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Najwyższa Izba Kontroli wskazuje radzie nadzorczej, jako właściwej do podejmowania odpowiednich decyzji, że z tytułu wydatkowania środków funduszu na cele niezwiązane z ochroną środowiska i gospodarką wodną, a także naruszenia zasad gospodarności odpowiedzialność ponoszą poszczególni członkowie zarządu, każdy z nich za swoje działanie lub zaniechanie - taka była konkluzja Najwyższej Izby Kontroli. Czyli po prostu Najwyższa Izba Kontroli po dwukrotnej kontroli uznała, że te decyzje były wyłącznie domeną zarządu i zarząd powinien odpowiadać za to, że podpisał umowy, w których nie było zawartych odpowiednich zabezpieczeń, za to, że nie dał odpowiednich gwarancji bankowych i nie monitorował sytuacji zakładów, aby w porę ściągnąć pieniądze z tych zakładów, aby nie przekazać transzy do końca i aby zabezpieczyć interesy budżetu funduszu. Takie było w tym czasie prawo, prawo z 1980 r. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy są jeszcze pytania do pana senatora Jerzego Pieniążka? Nie ma.

Dziękuję.

W takim razie przystępujemy do głosowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Przypominam, że zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora Senat wyraża zgodę na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów ustawowej liczby senatorów. Nieuzyskanie wymaganej większości oznacza podjęcie uchwały o niewyrażeniu zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej.

Przystępujemy do tajnego głosowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Bardzo proszę, aby swoją powinność czynili senatorowie sekretarze: Krystyna Doktorowicz, Andrzej Jaeschke i Alicja Stradomska.

Już tylko dla formalności przypomnę, bo dzisiaj już to ćwiczyliśmy i jeszcze raz będziemy ćwiczyli, że senatorowie rozdają państwu karty do głosowania. Na karcie można postawić tylko jeden znak "x", jeżeli będzie więcej tych znaków albo nie będzie wcale, to głos jest nieważny. Po wypełnieniu kart będziemy w kolejności alfabetycznej wrzucać je do urny.

Bardzo proszę o rozdanie kart.

Przypominam zarazem, że bezwzględna ustawowa większość w tej sprawie to pięćdziesiąt jeden głosów.

Czy wszyscy z państwa otrzymali karty do głosowania?

Proszę zatem panią senator Krystynę Doktorowicz o odczytywanie kolejno nazwisk senatorów, państwa zaś proszę o wrzucanie kart do urny.

Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:

Panie i Panowie Senatorowie!

Jerzy Adamski

Andrzej Anulewicz

Franciszek Bachleda-Księdzularz

Marek Balicki

Janusz Bargieł

Tadeusz Bartos

Maria Berny

Adam Biela

Janusz Bielawski

January Bień

Franciszek Bobrowski

Krystyna Bochenek

Krzysztof Borkowski

Władysław Bułka

Czesława Christowa

Andrzej Chronowski

Zygmunt Cybulski

Gerard Czaja

Jolanta Danielak

Krystyna Doktorowicz

Kazimierz Drożdż

Bernard Drzęźla

Henryk Dzido

Józef Dziemdziela

Genowefa Ferenc

Witold Gładkowski

Zbigniew Gołąbek

Stanisław Huskowski

Sławomir Izdebski

Andrzej Jaeschke

Zdzisława Janowska

Zdzisław Jarmużek

Ryszard Jarzembowski

Kazimierz Jaworski

Krzysztof Jurgiel

Dorota Kempka

Apolonia Klepacz

Janusz Konieczny

Aleksandra Koszada

Marian Kozłowski

Zbigniew Kruszewski

Olga Krzyżanowska

Zbigniew Kulak

Anna Kurska

Irena Kurzępa

Kazimierz Kutz

Grzegorz Lato

Marian Lewicki

Grzegorz Lipowski

Teresa Liszcz

Bogusław Litwiniec

Janusz Lorenz

Mirosław Lubiński

Włodzimierz Łęcki

Władysław Mańkut

Jerzy Markowski

Ryszard Matusiak

Grzegorz Matuszak

Bogusław Mąsior

Mieczysław Mietła

Stanisław Nicieja

Grzegorz Niski

Longin Pastusiak

Kazimierz Pawełek

Wojciech Pawłowski

Jerzy Pieniążek

Krzysztof Piesiewicz

Wiesław Pietrzak

Zbyszko Piwoński

Sergiusz Plewa

Bogdan Podgórski

Lesław Podkański

Jolanta Popiołek

Zbigniew Religa

Zbigniew Romaszewski

Tadeusz Rzemykowski

Wiesława Sadowska

Janina Sagatowska

Wojciech Saługa

Ewa Serocka

Krystyna Sienkiewicz

Dorota Simonides

Zofia Skrzypek-Mrowiec

Ryszard Sławiński

Robert Smoktunowicz

Jerzy Smorawiński

Andrzej Spychalski

Henryk Stokłosa

Alicja Stradomska

Jerzy Suchański

Jan Szafraniec

Józef Sztorc

Krzysztof Szydłowski

Maria Szyszkowska

Andrzej Wielowieyski

Edmund Wittbrodt

Tadeusz Wnuk

Zbigniew Zychowicz

Marian Żenkiewicz

Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy wszyscy z państwa oddali głosy?

Dziękuję bardzo.

Proszę teraz senatorów sekretarzy o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu tajnego głosowania.

Ogłaszam dziesięciominutową przerwę do godziny 18.45.

(Przerwa w obradach od godziny 18 minut 35 do godziny 18 minut 45)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Wznawiam obrady.

Informuję, że komisja skrutacyjna zakończyła swoją pracę minutę przed czasem.

Powracamy do rozpatrzenia punktu dwudziestego drugiego porządku obrad: sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w sprawie wniosku Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Do spisu treści

Dysponuję już protokołem, ogłaszam zatem wyniki głosowania.

Protokół głosowania tajnego z dnia 30 września 2004 r. w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze Senatu: senator Krystyna Doktorowicz, senator Andrzej Jaeschke i senator Alicja Stradomska, stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka oddano 79 głosów, w tym 77 ważnych. Ustawowa większość bezwzględna wynosi 51 głosów. Za uchyleniem immunitetu senatorowi Jerzemu Pieniążkowi głosowało 26 senatorów, przeciwko uchyleniu - 44, wstrzymało się od głosu - 7. I tu następują podpisy senatorów sekretarzy.

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka nie uzyskał wymaganej większości bezwzględnej głosów i Senat podjął uchwałę w sprawie niewyrażenia zgody przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka o następującej treści.

Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 2004 r. w sprawie niewyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów art. 105 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 7 ust. 1 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie wyraża zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka za czyn określony we wniosku Prokuratora Okręgowego w Łodzi z dnia 18 lutego 2004 r. przez prokuratora generalnego w dniu 26 marca 2004 r. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. (Oklaski)

Dziękuję bardzo państwu.

Zapraszam pana senatora Kazimierza Kutza.

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Kazimierz Kutz)

Do spisu treści

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwudziestego trzeciego porządku obrad: wybór przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Przypominam, że zgodnie z art. 13 ust. 2 oraz art. 14 ust. 2 Regulaminu Senatu przewodniczących komisji wybiera Senat, a projekt uchwały w tej sprawie przygotowuje i przedstawia Senatowi Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich. Projekt uchwały przygotowany przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich zawarty jest w druku nr 804.

Informuję ponadto, że wniosek o powołanie senatora Januarego Bienia na przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska został pozytywnie oceniony przez Konwent Seniorów.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, pana senatora Andrzeja Spychalskiego.

Do spisu treści

Senator Andrzej Spychalski:

Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rekomendować Wysokiemu Senatowi przygotowany projekt uchwały w sprawie wyboru senatora Rzeczypospolitej Januarego Bienia na funkcję przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska, druk nr 804.

Pragnę przypomnieć, że Komisja Ochrony Środowiska w dniu 29 września wybrała senatora Januarego Bienia jednogłośnie na kandydata na przewodniczącego komisji.

Konwent Seniorów, jak już powiedział pan marszałek, w dniu 30 września pozytywnie zaopiniował przedstawioną kandydaturę. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich dziś także jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała tę kandydaturę.

Panie Marszałku, uprzejmie proszę o wdrożenie procedury wyboru przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska. Dziękuję.

Do spisu treści

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Przystępujemy do głosowania w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Przypominam, że zgodnie z art. 53 ust. 6 i ust. 7 Regulaminu Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne i odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.

Przystępujemy do głosowania w sprawie wyboru senatora Januarego Bienia na przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Do przeprowadzenia głosowania tajnego wyznaczam senatorów sekretarzy: senator Krystynę Doktorowicz, senator Alicję Stradomską i senatora Jaeschkego.

Za chwilę wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze rozdadzą państwu senatorom karty do głosowania tajnego.

Na karcie do głosowania tajnego należy postawić tylko jeden znak "x". Karta do głosowania, na której postawiono więcej niż jeden znak "x" lub nie postawiono żadnego, zostanie uznana za głos nieważny.

Następnie zostanie zarządzona przerwa w obradach, w trakcie której wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze dokonają obliczenia głosów i sporządzą protokół.

Proszę teraz...

Sekretarze już rozdali karty?

(Głos z sali: Już rozdają.)

(Rozmowy na sali)

Czy wszyscy państwo senatorowie otrzymali karty do głosowania?

Proszę senatora sekretarza o odczytywanie kolejno nazwisk senatorów, zaś państwa senatorów, po wyczytaniu ich nazwisk, proszę o wrzucanie do urny wypełnionych kart do głosowania.

Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:

Jerzy Adamski

Andrzej Anulewicz

Franciszek Bachleda-Księdzularz

Marek Balicki

Janusz Bargieł

Tadeusz Bartos

(Wicemarszałek Kazimierz Kutz: Proszę mówić bliżej mikrofonu i trochę wolniej.)

No nie. (Wesołość na sali)

(Wicemarszałek Kazimierz Kutz: I trzymać się niższego rejestru głosu.)

Nie dam rady.

Maria Berny

Adam Biela

Janusz Bielawski

January Bień

Franciszek Bobrowski

Krystyna Bochenek

Krzysztof Borkowski

Władysław Bułka

Czesława Christowa

Andrzej Chronowski

Zygmunt Cybulski

Gerard Czaja

Jolanta Danielak

Krystyna Doktorowicz

Kazimierz Drożdż

Bernard Drzęźla

Henryk Dzido

Józef Dziemdziela

Genowefa Ferenc

Witold Gładkowski

Zbigniew Gołąbek

Stanisław Huskowski

Sławomir Izdebski

Andrzej Jaeschke

Zdzisława Janowska

Zdzisław Jarmużek

Ryszard Jarzembowski

Kazimierz Jaworski

Krzysztof Jurgiel

Dorota Kempka

Apolonia Klepacz

Janusz Konieczny

Aleksandra Koszada

Marian Kozłowski

Zbigniew Kruszewski

Olga Krzyżanowska

Zbigniew Kulak

Anna Kurska

Irena Kurzępa

Kazimierz Kutz

Grzegorz Lato

Marian Lewicki

Grzegorz Lipowski

Teresa Liszcz

Bogusław Litwiniec

Janusz Lorenz

Mirosław Lubiński

Włodzimierz Łęcki

Władysław Mańkut

Jerzy Markowski

Ryszard Matusiak

Grzegorz Matuszak

Bogusław Mąsior

Mieczysław Mietła

Stanisław Nicieja

Grzegorz Niski

Longin Pastusiak

Kazimierz Pawełek

Wojciech Pawłowski

Jerzy Pieniążek

Krzysztof Piesiewicz

Wiesław Pietrzak

Zbyszko Piwoński

Sergiusz Plewa

Bogdan Podgórski

Lesław Podkański

Jolanta Popiołek

Zbigniew Religa

Zbigniew Romaszewski

Tadeusz Rzemykowski

Wiesława Sadowska

Janina Sagatowska

Wojciech Saługa

Ewa Serocka

Krystyna Sienkiewicz

Dorota Simonides

Zofia Skrzypek-Mrowiec

Ryszard Sławiński

Robert Smoktunowicz

Jerzy Smorawiński

Andrzej Spychalski

Henryk Stokłosa

Alicja Stradomska

Jerzy Suchański

Jan Szafraniec

Józef Sztorc

Krzysztof Szydłowski

Maria Szyszkowska

Andrzej Wielowieyski

Edmund Wittbrodt

Tadeusz Wnuk

Zbigniew Zychowicz

Marian Żenkiewicz

Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Czy wszyscy senatorowie...

Pani debiutuje. Ciężko jej w tę szparkę trafić, ale kobietom w ogóle trudniej...

Dziękuję.

Proszę wyznaczonych do przeprowadzenia głosowania senatorów sekretarzy o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu.

Zarządzam przerwę w obradach do godziny 19.05.

Dziewięć minut. Utargowałem minutę. Korzystam z przywilejów marszałka - ukradłem godzinę, to znaczy minutę.

(Przerwa w obradach od godziny 18 minut 56 do godziny 19 minut 05)

Do spisu treści

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Wznawiam obrady.

Powracamy do rozpatrzenia punktu dwudziestego trzeciego porządku obrad: wybór przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Informuję, że wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze zakończyli obliczanie głosów i sporządzili protokół głosowania tajnego. Ogłaszam wyniki głosowania tajnego w sprawie wyboru senatora Januarego Bienia na przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Protokół głosowania.

(Rozmowy na sali)

Bardzo proszę o ciszę, bardzo proszę o spokój na sali.

Protokół głosowania tajnego z dnia 30 września 2004 r. w sprawie wyboru senatora Januarego Bienia na przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska. Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze: Krystyna Doktorowicz, Andrzej Jaeschke i Alicja Stradomska, stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru senatora Januarego Bienia na przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska oddano 78 głosów, w tym 1 głos był nieważny. Za głosowało 70 senatorów, przeciw - 2, 5 senatorów wstrzymało się od głosu. (Oklaski)

Do spisu treści

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska.

Gratuluję panu senatorowi.

(Senator January Bień: Dziękuję serdecznie, Panie Marszałku.)

(Głosy z sali: Tylko panu marszałkowi? A nam?)

(Senator January Bień: Już się kłaniałem.)

Do spisu treści

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwudziestego czwartego porządku obrad: zmiany w składzie komisji senackich.

Przypominam, że wniosek Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w tej sprawie zawarty jest w druku nr 803.

Proszę sprawozdawcę Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senatora Andrzeja Spychalskiego o zabranie głosu i przedstawienie wniosków komisji.

Do spisu treści

Senator Andrzej Spychalski:

Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rekomendować Wysokiemu Senatowi przyjęcie projektu uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o zmianach w składzie komisji senackich, zawartego w druku nr 803.

Na podstawie art. 13 ust. 2, w oparciu o indywidualne prośby senatorów skierowane do marszałka Senatu, Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu dzisiejszym pozytywnie zaopiniowała, poparcie było jednogłośne, wnioski o: odwołanie senatora Andrzeja Chronowskiego z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, wybór senator Krystyny Bochenek do Komisji Kultury i Środków Przekazu, wybór senatorów Andrzeja Chronowskiego oraz Stanisława Huskowskiego do Komisji Spraw Europejskich, wybór senatora Kazimierza Jaworskiego do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wybór senatora Mariana Lewickiego do Komisji Ochrony Środowiska, wybór senatora Wojciecha Saługi do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz wybór senator Zofii Skrzypek-Mrowiec do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Uprzejmie proszę Wysoki Senat o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.

Do spisu treści

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektem uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Przypominam, że projekt ten zawarty jest w druku nr 803.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionego projektu?

Kto jest przeciwko?

Kto się wstrzymał od głosu?

Do spisu treści

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 69 obecnych senatorów 68 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 27)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zasadach finansowania nauki.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam też, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, senatora Mariana Żenkiewicza, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Marian Żenkiewicz:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Z upoważnienia przewodniczącej Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, pani senator Genowefy Ferenc, oraz w imieniu Komisji Nauki, Edukacji i Sportu mam zaszczyt przedstawić wspólne sprawozdanie komisji z posiedzenia, które odbyło się 29 września, a przedmiotem tego posiedzenia były poprawki do ustawy o zasadach finansowania nauki zgłoszone podczas debaty senackiej. W wyniku tego posiedzenia połączone komisje rekomendują Wysokiemu Senatowi przyjęcie poprawek: pierwszej, czternastej, siedemnastej, dwudziestej trzeciej i dwudziestej czwartej. Ponieważ trzy z nich mają charakter merytoryczny, pozwolę sobie bardzo króciutko je uzasadnić.

Otóż poprawka pierwsza polega na dodaniu w art. 1 ust. 2a o treści: "Wydatki na naukę finansowane przez ministra ustala się w ustawie budżetowej w wysokości zapewniającej dojście Polski do poziomu wydatków wynikających ze Strategii Lizbońskiej". Ta sprawa była przedmiotem dosyć żywej dyskusji. Celem tej poprawki jest wywarcie pewnego nacisku na rząd, a konkretnie na ministra finansów, aby przyznając środki na naukę, uwzględniał to, co ciąży na naszym kraju w efekcie przyjętej Strategii Lizbońskiej. Pragnę poinformować Wysoką Izbę, że przed paru laty znalazł się podobny zapis dotyczący ministra obrony narodowej, czyli wydatków na obronność.

Jeśli chodzi o poprawki czternastą i siedemnastą, które komisja rekomenduje, to są to czysto redakcyjne poprawki, niewymagające komentarza.

Poprawka dwudziesta trzecia, zgłoszona przez pana senatora Bienia, też uzyskała pełną akceptację komisji. Celem tej poprawki jest niedopuszczenie, aby ktokolwiek z członków wybranych do Komisji i Zespołu Odwoławczego sprawował tę funkcję dłużej niż przez dwie, nazwijmy umownie, kadencje. Ponieważ tu nie było użytego słowa "kadencje", w zapisie jest sformułowanie: "przez kolejne dwa okresy czteroletnie". W stosunku do tej poprawki strona rządowa nie wnosiła zastrzeżeń.

I wreszcie ostatnia poprawka dotyczy skrócenia vacatio legis ustawy z sześciu do trzech miesięcy. Jest to zgodne z wnioskiem rządowym. Po prostu rząd w pracach nad tą ustawą przyjął termin bezpieczny. Ale w tej chwili są opracowane już prawie wszystkie akty wykonawcze do tej ustawy, w związku z tym nie ma sensu przedłużanie czasu na wejście jej w życie. To wszystko. Dziękuję bardzo.

 

 

 


69. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu