Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


12 lipca 2005 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia "Informacji o działalności Rzecznika Interesu Publicznego za lata 1999-2004".

Informację przedstawił rzecznik interesu publicznego Włodzimierz Olszewski, któremu towarzyszyli dwaj jego zastępcy.

Po zapoznaniu się i rozpatrzeniu sprawozdania komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

O rozwiązaniach przyjętych w sejmowej nowelizacji wypowiadali się wiceminister infrastruktury Andrzej Bratkowski oraz wiceprezes Naczelnego sądu Administracyjnego Włodzimierz Ryms. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa, którą uchwalono na podstawie projektu komisyjnego, zmierzała do uporządkowania sprawy właściwości sądów administracyjnych. Stanowi ona, że - zgodnie z zasadą dwuinstancyjności postępowania - skargi co do orzeczeń Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa wnosi się do sądu administracyjnego a nie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

W głosowaniu senatorowie poparli rozpatrywaną nowelizację sejmową i postanowili zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności wyznaczono senator Aleksandrę Koszadę.

Kolejną rozpatrywaną regulacją była ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. O rozwiązaniach przyjętych w ustawie, która była projektem rządowym, poinformowali senatorów sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości sędzia Robert Zegadło oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w tym resorcie Andrzej Niewielski. Swoje uwagi, zawierające propozycje poprawek, przedstawiło biuro legislacyjne.

Proponowane w nowelizacji zmiany dotyczyły krajowego i międzynarodowego sądownictwa polubownego, zmierzające do tego, aby zainteresowane podmioty mogły korzystać z tej formy rozstrzygania sporów cywilnych w jak najszerszym zakresie.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek, przede wszystkim o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. W imieniu komisji ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Gerard Czaja.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

Zapoznano się z informacjami, które przedstawili sędzia Wacław Michrowski z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie A. Niewielski. Wysłuchano także opinii senackiego biura legislacyjnego.

Nowelizacja uchwalona z przedłożenia rządowego była przede wszystkim następstwem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 listopada 2004 r., w którym uznano za niezgodne z konstytucją niektóre przepisy ustawy.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej noweli sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Ewa Serocka.

Komisja rozpatrywała także ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Do reprezentowania rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra polityki społecznej, w którego imieniu wiceminister Cezary Miżejewski omówił rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej z przedłożenia rządowego. Jak stwierdzano, projektowana ustawa miała przede wszystkim na celu zwiększenie skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz wspieranie działań polegających na podnoszeniu świadomości społecznej w zakresie przyczyn i skutków przemocy w rodzinie.

Senatorowie zapoznali się także z krytyczną opinią senackiego biura legislacyjnego, w której wskazano na istotne uchybienia. I tak w art. 12 ustawy tworzy się Radę, organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Przepis jest jednak nieprawidłowo zredagowany, gdyż brak jest określenia zadań Rady, jej liczebności. Ustawa nie określa również czy jej członkowie mają być wynagradzani, czy będą mieli przyznawane diety za udział w pracach rady oraz nie reguluje kwestii zwrotu kosztów za dojazdy. Odesłanie wszystkich tych kwestii do uregulowania w drodze rozporządzenia naraża przepis art. 15 ust. 3 na zarzut niekonstytucyjności.

W związku ze wskazaniem szeregu wad rozpatrywanej ustawy sejmowej senatorowie zwrócili się do przedstawicieli resortu polityki społecznej, autorów projektu, o przygotowanie na kolejne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w dniu 18 lipca br. propozycji zmian, które pozwolą doprecyzować zapisy sejmowe.

W kolejnym punkcie porządku dziennego komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej.

Na temat ustawy wypowiadał się wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek oraz towarzyszący mu pracownicy resortu. Swoje uwagi przedstawiło także biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator G. Czaja.

Zastrzeżeń nie zgłoszono natomiast do ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez sekretarza Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierza Czaplickiego oraz zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek.

Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi na posiedzeniu plenarnym senator Aleksandra Koszada.

Bez poprawek przyjęto również ustawę o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości. Sejm uchwalił tę ustawę na podstawie projektu senackiego. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w dniu 18 grudnia 2002 r.

O rozwiązaniach przyjętych w przedmiotowym protokole poinformował senatorów wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności opowiedziała się za upoważnieniem prezydenta do ratyfikacji protokołu. Ustalono, że przyjęcie ustawy sejmowej zarekomenduje Izbie senator Andrzej Jaeschke.

Podczas posiedzenia rozpatrywano także ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali krytycznej opinii o ustawie przedstawionej przez wiceministra infrastruktury A. Bratkowskiego. Zgłosił on szereg zastrzeżeń do przyjętych w ustawie sejmowej zapisów i stwierdził, że wywoła ona jeszcze większy mętlik prawny w kwestii przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Podobny pogląd wyraziła prokurator Teresa Ostrowska z Ministerstwa Sprawiedliwości. Biuro legislacyjne przedstawiło informację o obecnym stanie prawnym obowiązującym w tym zakresie.

W dyskusji senator G. Czaja zgłosił wniosek o odrzucenie w całości ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw. W głosowaniu uzyskał on akceptację komisji. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator A. Koszada.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw.

Na temat ustawy przyjętej przez Sejm swoje opinie przekazali m.in. minister sprawiedliwości Andrzej Kalwas, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej Stanisław Rymar, prezes krajowej Rady Radców Prawnych Zenon Klatka, wiceprezesi Krajowej Rady Notarialnej Andrzej Urbanik i Jacek Woydyło, Marcin Gomoła i Paulina Grabowska ze Stowarzyszenia Fair Play, Grzegorz Maj i Paweł Markowski (przewodniczący Komisji Studiów Prawniczych) z Parlamentu Studentów RP, prokurator Marek Sadowski z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz poseł sprawozdawca Michał Tober i poseł Przemysław Gosiewski jako przedstawiciel wnioskodawców projektu poselskiego, który jako wniosek mniejszości został ostatecznie przyjęty przez Sejm.

Przyjęta przez Sejm nowela miała na celu ułatwienie dostępu do wykonywania zawodów prawniczych. Zgodnie z nią egzaminy na aplikacje przeprowadzane byłyby przez państwowe komisje, a nie korporacje prawnicze. Przewidziano także szerszy dostęp do zawodów prawniczych oraz możliwość dostępu do egzaminu zawodowego nie tylko po odbyciu aplikacji, ale także poprzez czynną pracę w zawodzie prawniczym.

Poselski projekt został przedłożony jako wniosek mniejszości. Jego przyjęcie spowodowało, że posłowie nie zajęli się rządowymi propozycjami zmian zasad naboru na aplikacje.

Rząd w swoim projekcie proponował, by w skład komisji konkursowych weszli, oprócz przedstawicieli samorządów prawniczych, także przedstawiciele resortu sprawiedliwości - przedstawiciele resortu byliby nawet przewodniczącymi komisji. Egzamin odbywałby się w jednym terminie w całym kraju, jak matury. Nabór miał mieć charakter konkursu, a pytania opracowałby zespół powołany przez Naczelną Radę Adwokacką i Krajową Radę Radców Prawnych. Zamiast limitu miejsc na aplikacjach ustalony byłby limit punktów decydujący o przyjęciu.

Nad nowelizacją trzech ustaw o dostępie do zawodów prawniczych podkomisja sejmowa pracowała od wielu miesięcy. W styczniu rząd skierował swój projekt małej nowelizacji ustaw prawniczych. Projekt ten podkomisja dołączyła do swojej dużej nowelizacji jako przepisy przejściowe. Przedstawiciele rządu protestowali przeciw takiemu rozwiązaniu. 18 maja br. poseł M. Tober zgłosił projekt rządowy jako poprawkę do sprawozdania komisji. Przygotowana przez podkomisję duża nowelizacja stała się wówczas wnioskiem mniejszości.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja wywołała wiele kontrowersji, negatywne opinie na jej temat wyrażali przedstawiciele resortu sprawiedliwości i korporacji prawniczych, którzy sugerowali wprowadzenie szeregu poprawek. Poparcie dla ustawy deklarowali przedstawiciele Parlamentu Studentów RP.

Senator Robert Smoktunowicz, podzielając zgłaszane w dyskusji wątpliwości i zastrzeżenia, zaproponował, prace nad ustawą kontynuować na kolejnym posiedzeniu komisji, 14 lipca br.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Andrzej Bratkowski, wicedyrektor departamentu w tym resorcie Małgorzata Kutyła oraz prokurator Teresa Ostrowska z Ministerstwa Sprawiedliwości. Szczegółową informację na temat ustawy i obecnego stanu prawnego przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W Sejmie do prac w komisjach skierowano dwa projekty: poselski i rządowy. Komisje sejmowe wypracowały sprawozdanie na podstawie projektu rządowego, który zakładał kontynuowanie powolnego procesu przekształcania użytkowania wieczystego we własność ze względu na chęć odejścia od regulacji nieodpłatnego nabycia z mocy ustawy niektórych użytkowanych wieczyście nieruchomości na podstawie ustawy z 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.

Projekt poselski miał na celu zakończenie trwającego od 1997 r. procesu nabywania własności na podstawie ustaw specjalnych (czasowych, o zróżnicowanych warunkach przekształcania użytkowania wieczystego we własność). Jego celem było wyeliminowanie z polskiego systemu prawa instytucji użytkowania wieczystego poprzez przekształcenie z mocy samego prawa użytkowania wieczystego przysługującego wszystkim osobom fizycznym i prawnym w prawo własności nieruchomości. Ostatecznie Sejm przyjął rozwiązanie zaproponowane w projekcie sejmowym.

W dyskusji przedstawiciele strony rządowej przedstawili negatywną opinię na temat rozpatrywanej ustawy sejmowej. W opinii wiceministra A. Bratkowskiego, pogłębi ona niezwykle skomplikowany w tym zakresie stan prawny i spowoduje chaos.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za odrzuceniem w całości ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Matuszak.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.

Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na podstawie projektu senackiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister infrastruktury, którego reprezentował podczas posiedzenia wiceminister A. Bratkowski.

Ustawa sejmowa dotyczyła nowelizacji ustaw regulujących nabywanie własności tzw. mieszkań zakładowych oraz przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i zmierzała do ułatwienia uzyskania prawa własności osobom uprawnionym oraz do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Elżbieta Streker-Dembińska.

Ponadto senatorowie zakończyli prace nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 5 lipca br. W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Wypracowane stanowisko przedstawi izbie senator Zbyszko Piwoński.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy - Kodeks karny wykonawczy.

Na temat ustawy, która była projektem poselskim, w imieniu rządu wypowiadał się wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, któremu towarzyszyli dyrektor Lilianna Mikołajczak i wicedyrektor Departamentu Prawnego Andrzej Rudlicki. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa miała na celu przede wszystkim uniemożliwienie sprawowania urzędu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta osobom m.in. tymczasowo aresztowanym, odbywającym karę pozbawienia wolności lub karę aresztu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy - Kodeks karny wykonawczy. Ustalono, że stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Aleksandra Koszada.

Mniejszość komisji postulowała natomiast wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji sejmowej. Ich przyjęcie zaproponuje Izbie senator E. Streker-Dembińska.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia "Sprawozdania z działania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za okres od dnia jej wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2004 r.".

Sprawozdanie przygotowało Ministerstwo Polityki Społecznej, a podczas posiedzenia przedstawił wiceminister Rafał Baniak.

Ponadto senatorowie wysłuchali Teresy Hernik z Rady Działalności Pożytku Publicznego, a także przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Rozpatrywane przez połączone komisje sprawozdanie było próbą uporządkowanego i całościowego przedstawienia rezultatów funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W pierwszej części zawarto charakterystykę trzeciego sektora, traktowaną jako tło i punkt wyjścia dla analizy efektów procesu wdrażania ustawy. Część druga stanowiła opis i wyjaśnienie jej wdrażania.

Sprawozdanie było też, w intencji autorów, próbą dynamicznej rekonstrukcji przebiegu i rezultatów działania ustawy, uwzględniającą problematykę statusu organizacji pożytku publicznego i nadzoru nad nimi, współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi, instytucji wolontariatu, miejsca i roli Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Polityki Społecznej w procesie wdrażania ustawy.

W sprawozdaniu zawarto również wnioski i rekomendacje co do perspektyw dalszego funkcjonowania ustawy, z uwzględnieniem wyników badań empirycznych w zakresie dotychczasowego procesu jej wdrażania.

Po zapoznaniu się ze sprawozdaniem połączone komisje postanowiły przyjąć przedstawiony przez Ministerstwo Polityki Społecznej dokument.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. Senatorowie pierwszą rozpatrywali ustawę o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości. Wysłuchali opinii wiceministra infrastruktury Andrzeja Bratkowskiego, a także zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Adam Biela.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.

Krytyczne uwagi do nowelizacji sejmowej przedstawił w imieniu rządu wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Jego zdaniem, realizacja zapisów ustawy będzie bardzo trudna. Zapoznano się także z wnikliwą opinią senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje senator A. Biela.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu do nowelizacji sejmowej, która była projektem poselskim, ustosunkował się wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Swoją opinię przedstawiło także biuro legislacyjne.

Nowela sejmowa miała na celu umożliwienie - do 31 grudnia 2006 r. - uzyskania licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami osobom z wykształceniem średnim, po ukończeniu specjalistycznego kursu oraz pozytywnym przejściu postępowania kwalifikacyjnego.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Mariana Lewickiego.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami państwa polskiego.

Na temat ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego wypowiadał się wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Jego zdaniem, ustawa ma umożliwić w ciągu najbliższych lat załatwienie sprawy rekompensat dla zabużan, sprawy która nie została skutecznie rozwiązana przez ostatnie 60 lat. Ponadto senatorowie wysłuchali opinii przedstawicieli zainteresowanych środowisk: Andrzeja Korzeniowskiego z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kresowian Wierzycieli Skarbu Państwa oraz Norberta Tomczyka ze Związku Wysiedlonych Wierzycieli Skarbu Państwa. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa określa zasady realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza wschodnimi granicami Polski po II wojnie światowej. Rekompensaty dla zabużan miałyby być wypłacane w gotówce lub w naturze, w wysokości 20% wartości utraconego mienia.

20-procentowy poziom rekompensaty zaproponowała sejmowa Komisja Skarbu Państwa, w swoim projekcie rząd proponował, by było to 15%.

Sejm przyjął także poprawkę rozszerzającą listę osób uprawnionych do rekompensaty. Projekt rządowy proponował, by prawo to należało do tych osób, które pozostawiły swoje mienie na skutek wypędzenia z byłego terytorium RP lub jego opuszczenia w związku z wymienionymi w ustawie układami i umowami. Sejm uznał, że prawo do rekompensaty należy się również tym osobom, które "na skutek innych okoliczności związanych z wojną rozpoczętą w 1939 r., były zmuszone opuścić byłe tereny Rzeczypospolitej Polskiej".

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła nie zgłaszać żadnych zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Bielę.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawą, której podstawę stanowiły dwa projekty poselskie i projekt rządowy, upoważniony został Minister Skarbu Państwa.

Podczas posiedzenia opinię o ustawie przedstawił wiceminister skarbu państwa Przemysław Morysiak. Jak wyjaśnił, intencją rządu jest, by prokuratoria była "kolegialnym adwokatem państwa", jak również pełniła funkcję opiniodawczo-doradczą dla administracji rządowej. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

Prokuratoria Generalna będzie organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach roszczeń majątkowych i niemajątkowych zgłaszanych przez podmioty krajowe i zagraniczne - co jest istotne szczególnie po wejściu Polski do UE, kiedy można spodziewać się roszczeń kierowanych do Skarbu Państwa. Celem projektowanej ustawy było zapewnienie skutecznej ochrony prawnej interesów Skarbu Państwa poprzez utworzenie wyspecjalizowanej instytucji - Prokuratorii Generalnej - zapewniającej jednolite zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed sądami krajowymi i  międzynarodowymi. Ma ona zapewniać ochronę prawną interesów Skarbu Państwa w postępowaniach przed sądami, jeżeli wartość sprawy przekracza 1 mln złotych.

Szacuje się, że w prokuratorii będzie pracowało 450 osób. Siedzibą urzędu będzie Warszawa, a jej oddziały będą znajdowały się w 12 miastach, w których są obecnie sądy apelacyjne. Prokuratoria będzie obsługiwała wszystkie organa administracji rządowej ministerstwa. Resort skarbu szacuje, że w pierwszym okresie do prokuratorii może trafić około 1,5-2 tys. spraw.

Prokuratoria Generalna będzie organem centralnym nadzorowanym przez ministra Skarbu Państwa, prezesa zaś będzie powoływał premier. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2006 roku.

W głosowaniu Komisja Skarbu państwa postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Ustalono, że w imieniu komisji ustawę sejmową zarekomenduje izbie senator Krzysztof Szydłowski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu poselskiego. Projekt reguluje kwestie własności ogrodów działkowych, nadaje uprawnienia do zarządzania ogrodami działkowymi Polskiemu Związkowi Działkowców oraz określa kwestie organizacyjne dotyczące tego związku.

Ponieważ rząd nie upoważnił do tej pory żadnego ministra do reprezentowania go w toku prac parlamentarnych, senatorowie wysłuchali opinii przedstawicieli resortów infrastruktury, finansów i środowiska. Wysłuchano także posła sprawozdawcy Władysława Stępnia i prezesa Polskiego Związku Działkowców Eugeniusza Kondrackiego. Zapoznano się ponadto z uwagami biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła ustawę sejmową i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator Kazimierz Drożdż.

Akceptację komisji uzyskała również ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Na jej temat wypowiadali się wiceminister infrastruktury Ryszard Krystek, główny inspektor transportu drogowego Seweryn Kaczmarek oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad Włodzimierz Bilski. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

Rozpatrywany projekt miał na celu znowelizowanie przepisów dotyczących zadań i struktury Inspekcji Transportu Drogowego, przepisów dotyczących zezwoleń na wykonywanie transportu drogowego oraz obowiązków osób wykonujących transport drogowy. Ponadto dokonano zmiany niektórych definicji zawartych w ustawie o transporcie drogowym, m.in. definicji "przewozu regularnego" oraz "przewozu drogowego".

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw wyznaczono senatora Włodzimierza Łęckiego.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o systemie cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.

W tej części posiedzenia uczestniczyli i głos zabierali: wiceminister infrastruktury R. Krystek, główny inspektor transportu drogowego S. Kaczmarek, prezes Głównego Urzędu Miar Włodzimierz Sanocki oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilski. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister infrastruktury. Ustawa zawierała przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i zmierzała do uregulowania zadań organów administracji publicznej i innych podmiotów związanych z systemem cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (tachografów cyfrowych) oraz zasad działalności gospodarczej związanej z instalacją, naprawą i sprawdzaniem tych urządzeń.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Józef Sztorc.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendowali senatorom wiceminister infrastruktury R. Krystek, główny inspektor transportu drogowego S. Kaczmarek oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilski. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

Nowelizacja, o charakterze dostosowawczym, miała na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52 z 29 kwietnia 2004 roku w sprawie interoperacyjności elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie Europejskiej, której celem jest uruchomienie jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat. Dyrektywa obejmuje swym zakresem systemy płatności za wszystkie rodzaje dróg na terenie Unii - główne i regionalne oraz miejskie, a także opłaty za przejazd przez mosty, tunele i przeprawy promowe.

W głosowaniu senatorowie zaproponowali wprowadzenie zmian do ustawy. Nowelizację sejmową wraz z postulowanymi przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury poprawkami zarekomenduje Izbie senator Elżbieta Streker-Dembińska.

Ponadto rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Senatorowie wysłuchali opinii wiceministra infrastruktury R. Krystka, głównego inspektora transportu drogowego S. Kaczmarka oraz zastępcy dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilskiego. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem komisyjnym i miała na celu doprecyzowanie przepisów ustawy o drogach publicznych w zakresie regulacji pojazdów nienormatywnych, zezwoleń, opłat i kar z tym związanych oraz w zakresie regulacji zajęcia pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, a także w zakresie opłat dodatkowych.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator E. Streker-Dembińską.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym.

Po wysłuchaniu wiceministra infrastruktury Ryszarda Kurylczyka oraz przedstawicieli resortów gospodarki i środowiska komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator E. Streker-Dembińską.

* * *

Na swym posiedzeniu obradowała Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Na temat ustawy, która stanowiła przedłożenie rządowe, wypowiadali się wiceminister polityki społecznej Cezary Miżejewski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń społecznych w tym resorcie Teresa Guzelf, wicedyrektor Departamentu Świadczeń Emerytalnych w ZUS Halina Wolińska, a także Ewa Tomaszewska z Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji wprowadzono m.in. zasadę orzekania czasowego niezdolności do pracy na okres do pięciu lat (możliwość przyznawania renty na czas dłuższy istnieje wtedy, gdy nie ma rokowań medycznych do odzyskania zdolności do pracy przed upływem tego okresu), a także przyznawanie z urzędu emerytur osobom pobierającym rentę z tytułu niezdolności do pracy, jeżeli osiągną wiek emerytalny (osiągnięcie ustawowego wieku emerytalnego, niezależnie od spełnienia warunku długości stażu emerytalnego; wysokość tej emerytury nie może być niższa od dotychczas pobieranej renty). Ponadto ustawa objęła obowiązkiem ubezpieczenia społecznego rencistów (pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy) prowadzących działalność pozarolniczą działalność gospodarczą, zrównując ich w tym zakresie z innymi rencistami będącymi w zatrudnieniu na podstawie stosunku pracy lub świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Janusza Bielawskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Ustawę, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister polityki społecznej C. Miżejewski. Ponadto na jej temat wypowiadały się wiceprezes KRUS Irena Froszczak i dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w resorcie polityki społecznej T. Guzelf. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja wprowadzała zmiany w zakresie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla niektórych osób prowadzących działalność gospodarczą oraz w zakresie preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mirosława Lubińskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, która była projektem poselskim, przedstawił wiceminister gospodarki i pracy Jacek Męcina. Wysłuchano także opinii E. Tomaszewskiej z Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", Renaty Górnej i Andrzeja Strębskiego z OPZZ oraz Małgorzaty Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan".

Uchwalona przez Sejm nowelizacja przewidywała coroczną waloryzację płacy minimalnej na podstawie wskaźnika inflacji oraz wysokości prognozowanego na dany rok wskaźnika wzrostu PKB. Jej celem było podniesienie płacy minimalnej, tak by była bardziej zbliżona do minimum socjalnego, a także m.in. zwiększenie różnic między wynagrodzeniem minimalnym a np. zasiłkiem dla bezrobotnych czy rentą.

Obecnie wysokość minimalnego wynagrodzenia to 849 zł brutto, z czego pracownik otrzymuje netto 619,20 zł, a pracodawca ponosi koszty na poziomie 1 tys. 40 zł. Tymczasem minimum socjalne szacowane jest na 823 zł, a najwyższy zasiłek wynosi 531 zł.

Zgodnie z ustawą, jeśli płaca minimalna w danym roku będzie niższa od połowy przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, należy ją zwiększyć o wskaźnik inflacji oraz dwie trzecie prognozowanego wskaźnika przyrostu PKB. Wynagrodzenie pracownika w pierwszym roku jego pracy nie może być niższe niż 80% płacy minimalnej.

Zgodnie z ustawą przy zakładanym na 2006 r. wzroście PKB o 4% i inflacji średniorocznej 1,5%, płaca minimalna wyniesie według szacunków 889 zł brutto (642 zł netto).

W dyskusji podniesienie płacy minimalnej poparli przedstawiciele związków zawodowych. Przeciwna była M. Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan". Jej zdaniem, wprowadzana ustawą podwyżka będzie zdecydowania nieznaczna i nieodczuwalna dla osób najmniej zarabiających, zwiększy natomiast koszty pracy dla pracodawców i spowoduje dodatkowe obciążenia dla budżetu państwa. Jej zdaniem, należy szukać innych rozwiązań prawnych zmierzających do podniesienia wysokości minimalnego wynagrodzenia.

W głosowaniu, na wniosek senator Krystyny Sienkiewicz, senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że sejmową nowelizacją zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.

Ponadto Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W dyskusji poparcie dla sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu komisyjnego, wyrażali wiceminister zdrowia Paweł Sztwiertnia i prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jerzy Miller.

Rozpatrywany projekt przewidywał zmianę zasad konstruowania planu finansowego NFZ - zamiast zasady kasowej przewidziano zasadę memoriałową.

W głosowaniu, na wniosek senator K. Sienkiewicz, postanowiono nie zgłaszać żadnych zastrzeżeń do sejmowej nowelizacji. Jej przyjęcie bez poprawek zaproponuje w imieniu komisji senator Zdzisław Jarmużek.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła także ustawę o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów.

Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister zdrowia Janusz Opalski. Na temat zawartych w niej zapisów wypowiadali się dyrektor Departamentu Polityki Zdrowotnej w Ministerstwie Zdrowia Dariusz Adamczewski, a także przedstawiciel środowisk naukowych i medycznych, współtworzący projekt konsultant krajowy w dziedzinie hematologii prof. Wiesław Jędrzejczak, przewodniczący Krajowej Rady Transplantacyjnej prof. Wojciech Rowiński oraz zastępca dyrektora Instytutu Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie ds. naukowo-badawczych prof. Jerzy Kościelak.

Rozpatrywana ustawa zawierała przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W nowelizacji zaostrzono m.in. kary za handel narządami. Ustawa utrzymała zasadę "zgody domniemanej", tzn., że pobrania komórek, tkanek i narządów do przeszczepu ze zwłok można dokonać, jeżeli osoba zmarła nie wyraziła za życia sprzeciwu. Sprzeciw może być wyrażony w formie: wpisu w centralnym rejestrze zgłoszonych sprzeciwów, oświadczenia pisemnego z własnoręcznym podpisem lub oświadczenia ustnego złożonego w obecności co najmniej dwóch świadków.

Centralny rejestr sprzeciwów to nie jedyny, który będzie działał po wejściu w życie ustawy. Aby monitorować stan zdrowia żywych dawców, powstanie rejestr zawierający ich dane; w innym rejestrze będzie prowadzona centralna ewidencja przeszczepień. Ustawa zawiera też przepisy dotyczące krajowej listy osób oczekujących na przeszczep.

Zgodnie z zaleceniami Konwencji Bioetycznej Rady Europy ustawa ograniczyła możliwość pobierania szpiku od małoletniego - będzie on mógł być dawcą jedynie na rzecz rodzeństwa. Jednocześnie w projekcie rozszerzono możliwość pobierania narządów od dawców żywych niespokrewnionych, jeśli uzasadniają to szczególne względy osobiste lub uczuciowe.

Podczas posiedzenia uwagi natury legislacyjnej zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Wątpliwości wyjaśniali w dyskusji przedstawiciele strony rządowej, którzy rekomendowali przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

W głosowaniu, na wniosek senator K. Sienkiewicz, Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Podczas posiedzenia plenarnego Izby sprawozdanie w tej sprawie złoży senator M. Lubiński.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przystąpili do wypracowania stanowiska w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej. Mimo iż nowelizacja sejmowa nie uzyskała skierowania marszałka Senatu, Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zająć stanowisko w sprawie dwóch jej artykułów: 5. - dotyczącego podległości Państwowej Inspekcji Sanitarnej (obecnie działającej w ramach administracji rządowej) oraz 26. - dotyczącego ustawy o pomocy społecznej.

W dyskusji senatorowie stwierdzali, że decentralizacja służb sanitarnych i podporządkowanie ich samorządom jest niekorzystne i dlatego w debacie nad tzw. ustawą kompetencyjną będą postulować skreślenie art. 5. Ustalono, że senatorowie będą kontynuować prace nad tym zagadnieniem na posiedzeniu 15 lipca br.

* * *

 

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywali łącznie pięć ustaw ratyfikacyjnych:

Na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowych dokumentach mówił wiceminister finansów Jarosław Neneman. Na posiedzeniu obecny był także wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Pozytywną opinię o ustawach przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrzonych ustaw. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Władysław Mańkut.

Następnie przystąpiono do łącznego rozpatrzenia uchwalonych przez Sejm pięciu ustaw ratyfikacyjnych:

Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawami, które uchwalono z przedłożenia rządowego, zostali upoważnieni ministrowie spraw zagranicznych oraz finansów. W związku z tym wysłuchano informacji wiceministra finansów J. Nenemana, obecny był także wicedyrektor J. Łącki z MSZ. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Przedmiotowe umowy, których ratyfikacji dotyczą rozpatrywane przez komisję ustawy, zmierzały do tego, aby przychody z oszczędności w formie odsetek wypłacanych w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej na rzecz właścicieli odsetek - osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w drugim państwie członkowskim zostały opodatkowane zgodnie z przepisami tego ostatniego państwa.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych. Ustalono, że ustawy zarekomenduje w imieniu komisji senator Andrzej Chronowski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r.

Na temat ustawy, która była projektem rządowym, wypowiadał się wiceminister finansów J. Neneman. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Przedmiotowa konwencja miała na celu poprawę współpracy między administracjami celnymi państw członkowskich Unii Europejskiej w zapobieganiu, przeprowadzaniu dochodzeń i ściganiu naruszeń prawa celnego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

Komisja nie zgłosiła również zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem poselskim i miała na celu umożliwienie otrzymania emerytury górniczej przez grupę około 100 górników ze zlikwidowanych kopalni Dolnośląskiego Zagłębia Węgla Kamiennego, którzy nie nabyli prawa do emerytury górniczej na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy o kredycie konsumenckim oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie dwóch projektów poselskich, wypowiadali się wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak, posłanka sprawozdawczyni Aldona Michalak, sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości sędzia Robert Zegadło oraz prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja miała na celu ograniczenie stosowania w stosunkach cywilnoprawnych odsetek o znacznej wysokości poprzez wprowadzenie przepisów określających maksymalną wysokość odsetek od sumy pieniężnej. Ponadto zmierzała do określenia maksymalnej kwoty należności konsumenta w związku z zawartą przez niego umową o kredyt konsumencki, rozszerzenia zakresu stosowania umów o kredyt konsumencki oraz uchylenia przepisów wyłączających stosowanie przepisów o odsetkach maksymalnych w stosunku do oprocentowania obligacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej noweli sejmowej. Ustalono, że ustawę zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

Akceptację komisji uzyskała także ustawa o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Jej przyjęcie bez poprawek przegłosowano po wysłuchaniu informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Stanisława Kowalczyka oraz zapoznaniu się z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator G. Ferenc.

Ostatnią rozpatrywaną ustawą była ustawa o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych.

Na temat ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, wypowiadał się wiceminister sprawiedliwości A. Grzelak. Swoje sugestie zgłosiło biuro legislacyjne.

Uchwalenie ustawy stało się konieczne ze względu na przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. 29 kwietnia 2004 r. uchwalona została dyrektywa dotycząca kompensaty przysługującej ofiarom przestępstw. Nakłada ona na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek uwzględnienia, od 1 stycznia 2006 r., w krajowych systemach prawnych możliwości uzyskania kompensaty.

Ustawa będzie rodziła istotne skutki finansowe dla budżetu państwa, wynikające z podsumowania kwot wypłacanych kompensat oraz kosztów związanych z potrzebą zwiększenia zatrudnienia w sądach rejonowych i prokuraturach okręgowych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych. Jak ustalono, sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator W. Mańkut.

Na zakończenie swojego posiedzenia komisja przyjęła stanowisko w sprawie sytuacji w Stoczni Gdańskiej SA. W stanowisku stwierdzono:

"Komisja wnosi do Marszałka Senatu RP o:

  1. Skierowanie wniosku do Najwyższej Izby Kontroli w celu zbadania wszystkich aspektów sprzedaży Stoczni Gdańskiej SA.
  2. Skierowanie wniosku do Ministra Sprawiedliwości o objęcie nadzorem wszystkich procesów sądowych oraz postępowań prokuratorskich prowadzonych przeciwko:

* * *

 

Pierwsza, seminaryjna część posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska poświęcona była Krajowemu Programowi Oczyszczania Ścieków Komunalnych (wersja poprawiona) w kontekście możliwości realizacji i zagrożeń.

Założenia i zadania wynikające z programu przedstawił i omówił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Mizgajski.

Na temat zobowiązań traktatowych wynikających z Dyrektywy Ściekowej mówił przewodniczący Krajowej Rady Gospodarki Wodnej prof. Marek Jerzy Gromiec.

Ekonomiczne aspekty wdrażania Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych omówił przedstawiciel Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju dr Jan Rączka.

Wystąpienie przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska senatora Januarego Bienia dotyczyło koncepcji gospodarki osadowej w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków
Komunalnych.

Po zapoznaniu się z zaprezentowanymi referatami oraz przeprowadzeniu z udziałem zaproszonych gości dyskusji Komisja Ochrony Środowiska przyjęła stanowisko w sprawie realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych:

"W dniu 12 lipca 2005 roku odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP, którego tematem było rozpatrzenie dokumentu "Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych", który został przyjęty w dniu 7 czerwca 2005 roku przez Radę Ministrów.

Komisja wysłuchała relacji Ministra Środowiska, zapoznała się z opiniami organizacji pozarządowych i ekspertów.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji komisja zwraca uwagę na konieczność zdecydowanego zrealizowania celu pośredniego tzn.: osiągnięcia określonej w Traktacie Akcesyjnym redukcji azotu ogólnego i fosforu ogólnego ze ścieków dopływających do oczyszczalni ścieków komunalnych w roku 2005, ponieważ istnieje realne zagrożenie spowodowane przez:

Komisja uznaje, że dla sprawnej realizacji celów określonych w dokumencie konieczne jest:

  1. utworzenie Biura Koordynacyjnego z Pełnomocnikiem Rządu ds. Realizacji KPOŚK z zadaniem zapewnienia właściwej koordynacji sprawozdawczości, a także terminowego i prawidłowego wykonania niezwykle kosztownych ( ponad 42 mld zł) i długotrwałych (do końca 2015) inwestycji;
  2. opracowanie systemu informatycznego dla KPOŚK wg koncepcji na zmówienie MŚ i sfinansowanej przez NFOŚiGW, który umożliwi przeprowadzenie na bieżąco różnego rodzaju analiz, a także generowanie raportów dla sprawozdawczości z realizacji programu;

  1. opracowanie programu oczyszczania ścieków komunalnych dla aglomeracji poniżej 2000 mieszkańców, programu oczyszczania ścieków z zakładów z sektora rolno-spożywczego oraz innych rodzajów ścieków przemysłowych;
  2. przeprowadzenie szerokiej edukacji społecznej z zakresu KPOŚK;

  1. dokonanie przeglądu i analizy istniejących źródeł prawa krajowego w zakresie oczyszczania ścieków pod kątem ich zgodności z prawodawstwem unijnym. W krajowym brak jest odniesienia do zapisu dyrektywy ściekowej (tzn. faktu że oczyszczone ścieki winny być wtórnie wykorzystane, tam gdzie jest to celowe);
  2. powiązanie KPOŚK z Ramową Dyrektywą Wodną;
  3. opracowanie strategii unieszkodliwiania osadów ściekowych w Polsce, a także jest śledzenie zmian zachodzących w prawie unijnym w tym zakresie, szczególnie, że planowane zmiany dyrektywy osadowej mogą dotyczyć problemów zapobiegania zanieczyszczeniom, sposobów przeróbki i wykorzystania oczyszczania ścieków w rolnictwie.

Komisja uznała za konieczne również:

Ponadto komisja stwierdza, że realizacja KPOŚK powinna spowodować powstawanie nowych sterowanych programów dotyczących m.in.:

Programy oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych winny być oparte nie tylko na ograniczeniu ładunków zanieczyszczeń (zgodnie z dyrektywą ściekową), ale przede wszystkim zapewnić osiągnięcie właściwego stanu jakości wód (zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną). Powyższe powoduje konieczność przeprowadzenia symulacji wpływu realizacji programów oczyszczania ścieków, między innymi KPOŚK, na stan jakości zasobów wodnych w poszczególnych dorzeczach kraju".

W drugiej części posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Na temat ustawy, zawierającej przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, wypowiadała się upoważniona przez ministra środowiska wicedyrektor Departamentu Polityki Ekologicznej w tym resorcie Beata Kłopotek. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele UKIE, resortu finansów oraz organizacji zrzeszających producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie January Bień, Franciszek Bachleda-Księdzularz i Włodzimierz Łęcki zgłosili propozycje wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 23 zmian do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Apolonia Klepacz.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych kontynuowano pierwsze czytanie projektu rezolucji w sprawie zniesienia obowiązku wizowego dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 26 czerwca br. Zgadzając się co do potrzeby podjęcia rezolucji zaproponowanej przez grupę senatorów, powołano wówczas zespół, który miał opracować stosowne zmiany w jej projekcie. Z przygotowanymi przez zespół poprawkami zapoznał senatorów reprezentujący wnioskodawców senator Sławomir Izdebski. Komisja uznała jednak, że są one niewystarczające i powołał nowy zespół w składzie senatorowie Gerard Czaja i Zbigniew Kulak, który będzie kontynuował prace nad zmianami. Kolejne posiedzenie połączonych komisji przewidziano na 15 lipca br.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o opłacie skarbowej.

Na temat rozwiązań przyjętych w ustawie, która była projektem rządowym, mówił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister spraw zagranicznych.

Rozpatrywana ustawa była konsekwencją przystąpienia Polski do Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze 5 października 1961 r. Konwencja w miejsce legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych wprowadziła jednolite poświadczenie, zwane "Apostille". Nowelizacja sejmowa wprowadza opłatę skarbową od wydania tego poświadczenia w wysokości 60 zł.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zaproponować obniżenie tej opłaty do 30 zł. Proponowaną zmianę zarekomenduje Izbie senator Bogusław Litwiniec.

Następnie komisja rozpatrzyła łącznie pięć ustaw ratyfikacyjnych:

Na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowych umowach międzynarodowych informacje przedstawili wiceminister finansów Jarosław Neneman i naczelnik wydziału w Departamencie Kontroli Celno-Akcyzowej Mariusz Koter. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych podjęła także uchwałę w sprawie zamachów terrorystycznych w Londynie w dniu 7 lipca 2005 r.:

"Komisja Spraw Zagranicznych Senatu RP z głębokim oburzeniem i smutkiem przyjęła wiadomość o serii skoordynowanych i tragicznych w skutkach zamachów terrorystycznych
w Londynie. Ich ofiarami padły setki niewinnych obywateli Wielkiej Brytanii oraz innych osób obecnych w tej wielonarodowej metropolii. Potępiając ten barbarzyński akt przemocy, deklarujemy stanowczą wolę bezgranicznego zaangażowania się w walce z międzynarodowym terroryzmem.

Członkowie komisji łączą się w bólu z rodzinami ofiar".

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli łącznie pięć ustaw ratyfikacyjnych:

Na temat rozpatrywanych ustaw głos zabrali podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman, wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych J. Łącki oraz wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w resorcie finansów Cezary Krysiak. Zapoznano się także z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się jednogłośnie za poparciem rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych. Ustalono, że ich przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko na temat aktualnej sytuacji na rynku zbóż w Polsce. Posiedzenie w tej sprawie odbyło się 28 czerwca br. W przyjętym stanowisku stwierdzono:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po zapoznaniu się
z informacją przedstawioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Prezesa Agencji Rynku Rolnego, a także uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem przedstawicieli związków i organizacji rolniczych oraz przedsiębiorców działających na rynku zbóż, wyraża głęboki niepokój o rozwój sytuacji na tym rynku związany z drastycznym spadkiem cen zbóż spowodowany:

Dlatego też oczekujemy od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i podległych mu Agencji Rolnych podjęcia aktywniejszych działań w kierunku:

  1. pilnego eksportu zmagazynowanego zboża na rynki poza Unię Europejską,
  2. udzielenia pomocy podmiotom skupowym i producentom w tegorocznej akcji skupu,
  3. przygotowania się do ewentualnych nadzwyczajnych działań interwencyjnych podejmowanych w uzgodnieniu z Komisją Europejską.

Zwracamy się także do kierownictwa Agencji Rynku Rolnego o wprowadzenie ułatwień dla przedsiębiorców skupujących zboże w ramach interwencji, a do Ministra Finansów o wyrażenie zgody na utrzymanie stawek na przyjęcie, przechowywanie i wydawanie zboża na tym samym poziomie jak w 2004 r. Ponawiamy również apel do polskich przedstawicieli w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim o dokonanie zmian we Wspólnej Polityce Rolnej w kierunku objęcia interwencją producentów żyta oraz mniejszych charakterystycznych dla Polski plantatorów zbóż".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wysłuchano opinii wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Stanisława Kowalczyka, a także zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowela umożliwia otrzymanie dopłat do produkcji roślin energetycznych - wierzby i róży bezkolcowej. Resort rolnictwa szacuje, że powierzchnia upraw roślin energetycznych w 2005 roku wyniesie około 1000 ha, a planowane wydatki będą na poziomie 55,5 tys. euro. Wnioski o dopłaty producenci roślin energetycznych będą mogli składać od 15 marca do 15 maja, a w tym roku od chwili uchwalenia ustawy do 31 sierpnia.

Nowelizacja likwiduje też Radę Agencji, ciało opiniująco-doradcze, które powstało zanim ARiMR stała się agencja płatniczą, tj. przed 1 maja 2004 roku.

W dyskusji senator Andrzej Anulewicz zgłosił wniosek o wykreślenie przepisów likwidujących Radę Agencji. W jego opinii, istnienie rady jest celowe. Senator proponował, by raczej zmienić kompetencję rady z opiniodawczej na nadzorującą pracę agencji.

Wiceminister S. Kowalczyk wyjaśnił, że ARiMR jest agencją płatniczą i nie ma tam miejsca na organ opiniujący, a na pewno rada nie może być organem nadzorującym. Podkreślił, że w przepisach Unii Europejskiej jest bardzo wyraźnie określony system nadzoru i kontroli nad agencjami. Dodał, że żaden z krajów Unii nie ma takiej rady. Jej istnienie jest nie tylko niepotrzebne, ale i kosztowne, wydatki na jej funkcjonowanie wynoszą 300 tys. zł rocznie. Komisja nie poparła wniosku senatora A. Anulewicza.

Ostatecznie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Sławomira Izdebskiego.

Ponadto senatorowie nie zaproponowali żadnych zmian do uchwalonej przez Sejm ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Ustawa ta ma stworzyć system, który pozwoli na stosowanie dopłat ze środków budżetowych do składek rolników na dobrowolne ubezpieczanie upraw i hodowli na wypadek klęsk żywiołowych. Przewiduje, że budżet państwa będzie dopłacał rolnikom od 30 do 40% wysokości składki w wypadku upraw i od 40 do 50% jej wysokości w wypadku hodowli zwierząt. Ubezpieczenie jest dobrowolne, przeznaczone dla rolników, tj. osób fizycznych. O dopłaty nie mogą się ubiegać osoby prawne.

Ponadto ustawa zakłada objęcie dopłatami do składek ubezpieczeniowych producentów upraw rolnych: zboża, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, ziemniaków i buraków cukrowych oraz zwierząt gospodarskich: bydła, koni, owiec, kóz, świń. Te uprawy oraz chów tych zwierząt stanowią około 60% wartości towarowej produkcji rolnej.

W dyskusji głównym zarzutem ze strony senatorów była zbyt mała kwota przeznaczona na ten cel w 2006 roku. Reprezentujący rząd wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi S. Kowalczyk wyjaśnił, że w projekcie budżetu jest zarezerwowane 55 mln zł. Tyle, ponieważ zdaniem resortu, w pierwszym roku obowiązywania ustawy nie będzie zbyt dużego zainteresowania takimi ubezpieczeniami.

Wiceminister S. Kowalczyk wyjaśnił również, że w żadnym kraju nie udało się wprowadzić takich ubezpieczeń od razu. Zaznaczył, że taka ustawa wpisuje się w propozycje Unii Europejskiej, które prawdopodobnie będą obowiązywać.

Jak stwierdził wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi, w ramach tzw. zarządzania kryzysowego będzie możliwe dopłacanie do polis ubezpieczeniowych likwidujących skutki klęsk żywiołowych w rolnictwie. Będzie to oznaczało, że mając już ustanowione prawo, będziemy mieli szansę korzystać z budżetu unijnego na ten cel.

Wiceminister S. Kowalczyk zgodził się, że być może ustawa nie jest doskonała i będzie wymagała nowelizacji, ale najważniejsze, że rolnicy będą mogli ubezpieczać się od klęsk żywiołowych. Zaapelował o uchwalenie ustawy, na którą rolnictwo, jego zdaniem, czeka od lat.

W głosowaniu senatorowie postanowili nie zgłaszać żadnych zastrzeżeń do ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich i jednogłośnie poparli ustawę sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Henryka Stokłosę.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko w sprawie perspektyw rozwoju edukacji na wsi. Na ten temat senatorowie dyskutowali 17 maja br.

W przyjętym stanowisku stwierdzono:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem nauczycieli, pedagogów i przedstawicieli ich związków oraz animatorów życia społecznego na wsi, doceniając postęp w zakresie edukacji na obszarach wiejskich w Polsce, podkreśla ciągle występujący dystans, jaki dzieli wieś od miasta zarówno pod względem warunków kształcenia, jak i startu życiowego młodego pokolenia.

Komisja, widząc potrzebę zrównoważonego rozwoju edukacji w Polsce, uznaje za celowe:

  1. Wypracowanie systemu umożliwiającego pozyskanie większych środków finansowych wspomagających gminy wiejskie w prowadzeniu przez nie szkolnictwa podstawowego oraz zajęć pozalekcyjnych zarówno ze środków budżetowych, jak i środków pomocowych Unii Europejskiej, uzależniając ich poziom od stopnia wykorzystania infrastruktury szkolnej przez społeczność wiejską.
  2. Uproszczenie zasad pozyskiwania środków pomocowych na edukację, kulturę i sport na obszarach wiejskich dla organizacji rolniczych i stowarzyszeń działających na wsi.
  3. Stworzenie warunków do upowszechniania edukacji przedszkolnej na wsi lub przejściowo do wprowadzenia jej form alternatywnych.
  4. Opracowanie spójnego systemu stypendialnego dla młodzieży ze środowisk szczególnie niekorzystnie sytuowanych, biednych, opartego na współdziałaniu ze służbami socjalnymi urzędów gmin.
  5. Odbudowanie potencjału szkół rolniczych oraz rozszerzenie ich zaocznej filialnej działalności w szkołach wiejskich stosownie do zmieniającego się lokalnego zapotrzebowania.
  6. Rozszerzenie zakresu edukacji dorosłych na wsi w obszarze przekwalifikowania zawodowego, organizacji kursów doskonalenia i praktycznego wykonywania zawodu, doradztwa rolniczego, ekonomicznego i marketingowego".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment