Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke oraz wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu
Znowelizowana przez Sejm ustawa doprecyzowuje przepisy o pełnieniu przez obywateli polskich służby w obcych armiach, likwiduje komisje poborowe i tworzy możliwość mianowania na wyższe stopnie wojskowe byłych żołnierzy zawodowych.
W dyskusji senator Wiesław Pietrzak zgłosił propozycję wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Miały one charakter zarówno merytoryczny, jak i porządkujący.
W głosowaniu komisja poparła postulowane zmiany i postanowiła zarekomendować Senatowi ich przyjęcie. Ustalono, że stanowisko Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w tej sprawie przedstawi Izbie senator Grzegorz Niski.
* * *
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu dotyczyło następujących zagadnień:
Otwierając posiedzenie, przewodniczący Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Grzegorz Matuszak omówił dotyczącą Telewizji Polskiej korespondencję, która nadeszła do komisji w ostatnim czasie. W swoim piśmie z 16 czerwca br. prezes Zarządu Telewizji Polskiej SA Jan Dworak poinformował senatorów, że prowadzenie spraw spółki przebiega w sposób prawidłowy zarówno w aspekcie jej reprezentacji, jak i w zakresie podejmowania decyzji programowych i gospodarczych. Jednocześnie obok pozytywnej oceny działalności w piśmie zawarto informację o istniejącym sporze interpretacyjnym między Krajową Radą Radiofonii i Telewizji a Telewizją Polską SA dotyczącym prawomocności mandatu Marka Ostrowskiego jako członka Rady Nadzorczej TVP. Obecnie zarząd spółki pracuje w pomniejszonym składzie wskutek zawieszenia przez Radę Nadzorczą dwóch jego członków. Ponadto prezes J. Dworak poinformował, że Minister Skarbu Państwa jako Walne Zgromadzenie Spółki Telewizja Polska SA nie udzielił absolutorium członkom Rady Nadzorczej za rok 2004.
Jak poinformował senator G. Matuszak, w piśmie przewodniczącego Klubu Parlamentarnego SLD adresowanym do prezesa Rady Ministrów Marka Belki z 16 czerwca br. zwrócono uwagę na komplikacje związane ze składem Rady Nadzorczej, a także na fakt zawieszenia dwóch wiceprezesów TVP SA: Ryszarda Pacławskiego i Marka Hołyńskiego. W piśmie zadano pytanie o sposób wykonywania ustawowego nadzoru właścicielskiego przez Ministra Skarbu Państwa, a także zgłoszono zastrzeżenia co do polityki kadrowej w telewizji publicznej i planowanej strategii rozwoju TVP.
Na obawy i niebezpieczeństwa związane z prywatyzacją telewizji publicznej zwróciła uwagę w liście otwartym do posłów i senatorów przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Danuta Waniek. Do Komisji Kultury i Środków Przekazu wpłynęło również oświadczenie dwóch związków zawodowych działających w telewizji publicznej.
W skierowanych do komisji pismach pojawił się również problem jakości odbioru telewizji publicznej, a także przywrócenia jej misji i wprowadzenia zakazu reklam dla mediów finansowanych z abonamentu, zwiększenia liczby programów kulturalnych, oświatowych, społecznych czy przyrodniczych.
Prowadzący obrady senator G. Matuszak poruszył także kwestię kryptoreklamy w telewizji publicznej.
Do problemów poruszanych w skierowanych do Komisji Kultury i Środków Przekazu listach ustosunkował się prezes TVP J. Dworak. Podkreślił, że kwestia prywatyzacji TVP nie dotyczy prezesa zarządu. Jego zdaniem, telewizji publicznej w Polsce nie należy prywatyzować. TVP należy do najsilniejszych telewizji publicznych w Europie i powinna taką pozostać. Ma do spełnienia bardzo ważną misję cywilizacyjną i kulturotwórczą, którym nie sprostają nadawcy komercyjni. Stworzenie Kanału Kultura, a także uruchomienie w niedługim czasie kolejnych kanałów tematycznych potwierdza tę opinię. Jesienią TVP wystąpi do KRRiT o koncesję na kolejne kanały tematyczne. Kierownictwo TVP dąży do rozwoju i umacniania jej pozycji na rynku medialnym. Telewizja publiczna pełni tę rolę w trudnych warunkach. Jest zmuszona zdobywać pieniądze na swoje utrzymanie i wypełnienie swej misji. Radio publiczne otrzymuje 80% swego finansowania z abonamentu, zajmując jedno z najsłabszych miejsc wśród europejskich radiofonii, natomiast telewizja publiczna dostaje zdecydowanie mniej wpłat z tego abonamentu, i mimo to stara się wypełniać swoją rolę.
Jak stwierdził prezes J. Dworak, przytoczone pismo Klubu Parlamentarnego SLD oraz jego do członków Komisji Kultury i Środków Przekazu są wynikiem zaostrzenia sytuacji, w jakiej znajduje się telewizja publiczna.
Odpierając zarzuty o niespełnianiu misji, prezes TVP przypomniał o utworzeniu Kanału Kultura, poparciu udzielonym ustawie o kinematografii czy wsparciu finansowym dla takich produkcji, jak film "Nikifor" czy planowany film Andrzeja Wajdy o Katyniu.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego kryptoreklamy, prezes J. Dworak uznał, że można tu raczej mówić o sponsoringu. Jeśli ubrania prezenterów fundowane są przez jakąś firmę, zawsze ma to odzwierciedlenie na planszach. Za czasów obecnego zarządu TVP wielokrotnie wzrosły wpływy z tego tytułu. Wszystkie pieniądze za sponsoring muszą wpłynąć do Biura Reklamy. Są to wpływy oficjalne, a ma to na celu zapewnienie absolutnie przejrzystej sytuacji finansowej.
W dyskusji pytania senatorów dotyczyły apolityczności, jaka powinna, ich zdaniem, dominować w telewizji publicznej. Kolejną sprawą, poruszoną przez senatorów, był brak troski o zdrowie społeczeństwa, wyrażający się zdaniem senatorów nadmiarem reklam ogólnodostępnych lekarstw.
Senatorowie interesowali się również możliwością współpracy telewizji publicznej z operatorami kablowymi. W tej sferze istnieje bowiem poważny konflikt.
Senatorowie zwracali także uwagę na istniejący konflikt między Krajową Radą Radiofonii i Telewizji a telewizją publiczną. Nie tworzy to atmosfery spokoju społecznego w mediach. Senatorowie apelowali o współodpowiedzialność za tradycyjną demokratyczną harmonię polskiej inteligencji. Ich zdaniem, dla wspólnego dobra należy się wyzbyć wzajemnych uraz.
Członkowie Komisji Kultury i Środków Przekazu zwrócili się do prezesa J. Dworaka o wyjaśnienie, na czym polega spór między KRRiT a TVP, a także szans jego rozwiązania.
Pytania senatorów dotyczyły również miesięcznych kosztów funkcjonowania Kanału Kultura, planów utworzenia kolejnych kanałów tematycznych. Pytano również o przyczyny zwolnień pracowników, często długoletnich dziennikarzy, np. w telewizji publicznej w Katowicach.
Odnosząc się do poruszonych w dyskusji kwestii, prezes J. Dworak stwierdził, że wiele się czyni, by w audycjach nie były ujawniane poglądy prowadzących. Jego zdaniem, przyczyną są błędy warsztatowe i dziennikarze nie powinni prezentować takich emocji na antenie, a tym bardziej swoich poglądów. Częstotliwość takich sytuacji jest mniejsza niż w przeszłości. Obecnie, na podstawie doświadczeń BBC i niemieckich stacji publicznych ARD i ZDF, opracowywane są standardy pracy dziennikarskiej. Na podstawie księgi opisującej normatywy programów informacyjnych i zachowań dziennikarzy przeprowadzany będzie egzamin.
Jeśli chodzi o zarzut dotyczący nadmiaru reklam leków, prezes przypomniał, że tylko niewiele lekarstw powszechnego użytku może być reklamowanych. Zwrócił uwagę, że TVP ma dobre kontakty ze światem lekarskim. Na wniosek środowisk lekarskich nieodpłatnie prowadzonych jest wiele akcji społecznych, np. dotyczących profilaktyki chorób krążenia czy ostatnio kampania na rzecz honorowego krwiodawstwa "Krewniacy".
Zdaniem prezesa TVP, problem nadawców kablowych dotyczy przede wszystkim konieczności unormowania wzajemnych relacji i podpisania stosownych umów. TVP namawiała "kablarzy", by informowali swoich klientów, że opłata za korzystanie z telewizji kablowej nie zwalnia z opłaty radiowo-telewizyjnej. Jednak spotkano się z odmową. Nadal podejmowane są rozmowy z przedstawicielami sieci kablowych.
Koszt Kanału Kultura miesięcznie nie przekracza 2 mln zł. Kolejnym kanałem tematycznym będzie kanał przeznaczony dla dzieci i młodzieży. Prezes zapewnił, że będzie jeszcze tańszy.
W opinii prezesa J. Dworaka, nie istnieje spór między KRRiT i Zarządem TVP. Formalnie spór co do ważności mandatu M. Ostrowskiego dotyczy relacji między KRRiT a Radą Nadzorczą. Zapewnił, że on sam podporządkuje się każdemu wyrokowi sądu, który przesądzi sprawę w sposób jednoznaczny. Jego zdaniem, dla dobra telewizji publicznej trzeba ten spór zakończyć możliwie szybko, jednoznacznie i bez emocji.
Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Danuta Waniek stwierdziła, że istnieje zasadniczy spór między Zarządem TVP a radą krajową. Przewodnicząca przypomniała m.in. okoliczności odwołania członka zarządu Ryszarda Pacławskiego, przyczyny złożenia powództwa o stwierdzenie nieistnienia mandatu M. Ostrowskiego i wyboru Krzysztofa Czeszejki-Sochackiego, a także stawiane przez radę zarzuty dotyczące m.in. braku strategii programowej telewizji publicznej.
Przewodnicząca D. Waniek podkreśliła, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym, odpowiedzialnym w Polsce za radiofonię i telewizję. Organ konstytucyjny decyduje o tym, kto jest w Radzie Nadzorczej. Jej zdaniem, komercjalizuje się program telewizji publicznej. Błędem było powołanie do zarządu członka odpowiedzialnego za reklamę.
W opinii prezesa TVP, najważniejszy jest kształt polskich mediów i Telewizji Polskiej. Udział telewizji publicznej w rynku mediów jest nadal bardzo wysoki. Wzrosły wyraźnie wskaźniki mówiące o zaufaniu do telewizji publicznej. Badane przeprowadzane jest co miesiąc. "Więcej będzie rzetelności i bezstronności, i w takim stanie firma będzie oddana następcom"- stwierdził - "kiedykolwiek by to miało nastąpić".
Podczas posiedzenia prezes J. Dworak poinformował, że został opracowany dokument naprawczy dotyczący struktury telewizji publicznej. Strategia restrukturyzacji, przyjęta przez Radę Nadzorczą, jest realizowana we właściwym tempie. Dokument "Strategia programowa Telewizji publicznej" znajduje się w końcowej fazie opracowania.
Wicedyrektor Biura Programowego Danuta Celińska-Bejger zapoznała następnie senatorów z programem telewizji publicznej na drugie półrocze br.
* * *
W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r.
Na temat rozpatrywanej ustawy głos zabrali: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman, naczelnik wydziału w Departamencie Kontroli Celno-Akcyzowej w tym resorcie oraz zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę komisji wyznaczono senator Genowefę Ferenc.
W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w dniu 18 grudnia 2002 r.
Informację na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowej konwencji przedstawił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych A. Misztal. Pozytywną opinię zgłosiło senackie biuro legislacyjne.
W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednomyślnie poparła sejmową ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Dorota Simonides.
Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Nowelizację sejmową, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, przedstawił senatorom wiceminister sprawiedliwości Jerzy Żuralski, któremu towarzyszyli dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego Beata Mik oraz naczelnik Wydziału Prawna Karnego w tym departamencie Jerzy Łabuda. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że sejmowa nowela nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.
Rozpatrywana nowelizacja zawierała przepisy mające na celu implementację do prawa polskiego postanowienia Decyzji ramowej w sprawie wykonywania w Unii Europejskiej orzeczeń o zajęciu mienia i środków dowodowych.
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Gerarda Czaję.
W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego. Na jej temat wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceminister J. Żuralski, dyrektor B. Mik oraz naczelnik J. Łabuda.
Rozpatrywana nowelizacja została uchwalona na podstawie projektu rządowego i przewidywała zapewnienie osobie zatrzymanej uczestnictwa w posiedzeniu sądu rozpoznającego zażalenie na zatrzymanie, co stanowiło jednocześnie realizację konstytucyjnych wymogów w odniesieniu do rozpoznawania zażalenia na zatrzymanie przez Policję osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa, określonych przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 czerwca 2004 r.
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraziła poparcie dla rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Ewa Serocka.
Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych.
Na jej temat wypowiadali się przedstawiciele resortu sprawiedliwości: wiceminister J. Żuralski, dyrektor B. Mik oraz naczelnik J. Łabuda. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.
W dyskusji senatorowie, mimo zastrzeżeń biura legislacyjnego i ze względu na obecny tryb pracy Izby, proponowali przyjęcie noweli sejmowej bez poprawek.
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Aleksandrę Koszadę.
W ostatnim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 12 lipca br.
W dyskusji senator Robert Smoktunowicz zgłosił propozycję wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji, zbieżnych z sugestiami zgłaszanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. Wniosek o wprowadzenie zmiany przedstawił także senator Andrzej Jaeschke.
Przyjęcie bez poprawek sejmowej nowelizacji zaproponowała senator Teresa Liszcz. Jak stwierdziła, wprowadzenie poprawek przez Senat może grozić tym, że Sejm nie zdąży ich rozpatrzyć na swoim ostatnim posiedzeniu i ustawa nie zostanie uchwalona.
W głosowaniu komisja odrzuciła ten wniosek i przystąpiła do głosowania nad zaproponowanymi zmianami. Ogółem zaakceptowano około 40 poprawek.
Komisja zaproponowała m.in. skreślenie przepisu, który jednoznacznie zezwala na świadczenie usług prawnych (z wyjątkiem udziału w procesach) dyplomowanym prawnikom po studiach.
Skreślono także zapis dający radcom prawnym możliwość prowadzenia spraw z dziedziny prawa rodzinnego i opiekuńczego.
Zaproponowano także, aby bez aplikacji i egzaminu na listę adwokatów lub radców mogli wpisywać się tylko sędziowie i prokuratorzy. Osoby, które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski, lecz w tych zawodach nie pracują, musiałyby zdać korporacyjny egzamin uzupełniający.
Ponadto zaproponowano, by do egzaminu zawodowego bez aplikacji mogli przystępować tylko ci, którzy mają 5-letni staż w kancelariach i spółkach prawnych urzędów władzy i administracji publicznej oraz jako referendarze i asystenci sędziego. Sejm proponował także tych, którzy świadczyli pomoc prawną we własnej firmie bądź pracowali w działach prawnych przedsiębiorstw.
Komisja postulowała także, żeby konkursy na aplikacje przeprowadzały komisje powoływane przez ministra sprawiedliwości, ale z przewagą przedstawicieli korporacji w składzie.
Zaproponowano ponadto, by egzaminy były na aplikacje były dwuetapowe: pisemne i ustne, a egzamin dopuszczający do zawodu przeprowadzały korporacje.
Do stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący przyjęcia ustawy sejmowej bez poprawek. Jego sprawozdawcą podczas posiedzenia plenarnego będzie senator Zbigniew Romaszewski. Postulowane zmiany zarekomenduje natomiast Izbie senator R. Smoktunowicz.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Stanowisko rządu w sprawie ustawy, którą uchwalono na podstawie projektu poselskiego przedstawił główny konserwator przyrody Zbigniew Witkowski. Obecna była także dyrektor Departamentu Leśnictwa w Ministerstwie Środowiska Zofia Chrempińska. Uwagi do sejmowej nowelizacji zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Nowelizacja sejmowa zmierzała m.in. do utworzenia na bazie istniejącego dotychczas przedsiębiorstwa Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej nowego przedsiębiorstwa - Biura Urządzania Lasu i Prognoz Leśnictwa jako organu powołanego m.in. do sporządzania planów urządzania lasu oraz opracowań planistyczno-prognostycznych. W projekcie zmodyfikowano również zasady sprzedaży, użytkowania i oddawania w dzierżawę lasów, gruntów i innych nieruchomości Skarbu Państwa znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych.
Zgodnie z sejmową nowelą przedsiębiorstwa zajmujące się opracowywaniem planów zagospodarowania lasów, czyli projektów zakładających, ile lasu, jakiego i gdzie trzeba zasadzić, a ile i gdzie można wyciąć, będą musiały uzyskać na prowadzenie tej działalności zezwolenie ministra środowiska. We wniosku o zezwolenie będą musiały przedstawić m.in. wykaz osób wykonujących prace urządzeniowe oraz staż ich pracy.
W projekcie nowelizacji zastrzeżono też cztery dziedziny działalności na obszarze lasów państwowych, które mogą być wykonywane tylko przez przedsiębiorstwo państwowe, jakim jest Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej. Są to: wielkoobszarowa, okresowa inwentaryzacja lasów, aktualizacja stanu zasobów leśnych, prowadzenie banku danych o zasobach leśnych i stanie lasów oraz sporządzanie planów urządzenia lasów, które są w zarządzie Lasów Państwowych.
Nowela przewidywała ponadto, że pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych, mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w tym przedsiębiorstwie, będą mieć pierwszeństwo w nabyciu lokali, których są najemcami, przy czym cena sprzedaży lokalu podlegać ma obniżeniu o 6% za każdy rok przepracowany w Lasach Państwowych oraz o 3% za każdy rok najmu tego lokalu. Cena ta nie może jednak zostać zredukowana więcej niż o 95%.
W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do rozpatrywanej ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Krzysztofa Bargieła.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Z przebiegiem prac legislacyjnych w Sejmie zapoznała senatorów poseł Joanna Grobel-Proszowska. Jak poinformowała, prace nad ustawą, która była projektem rządowym, zawierającym przepisy dostosowawcze, trwały bardzo długo. Posłowie musieli rozwiązać trudne zagadnienia dotyczące m.in. nowelizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
Komisja wysłuchała także informacji strony rządowej - wiceministra środowiska Andrzeja Mizgajskiego oraz wicedyrektor Departamentu Polityki Ekologicznej Beaty Kłopotek. Zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.
Rozpatrywana ustawa zawierała przepisy dotyczące zakresu stosowania ustawy o odpadach, stosowanych definicji, zasad oraz planów gospodarowania odpadami, ich termicznym przekształcaniem, obowiązków ich posiadaczy, składowania i magazynowania oraz dotyczące kar i opłat sankcyjnych, a także określała zadania samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Grzegorza Niskiego.
* * *
Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu zebrali się na swym posiedzeniu w celu rozpatrzenia ustawy o sporcie kwalifikowanym.
Ustawę, którą uchwalono z przedłożenia rządowego, rekomendował wiceminister edukacji narodowej i sportu Jerzy Ciszewski. Wysłuchano także opinii głównego doradcy premiera ds. sportu Wiesława Wilczyńskiego. Zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W ustawie określono zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu kwalifikowanego, zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, a także zadania organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie organizacji uprawiania sportu kwalifikowanego i współzawodnictwa sportowego. W projekcie ustawy odchodzi się od dotychczas stosowanego podziału na sport amatorski, wyczynowy i profesjonalny, określając udział we współzawodnictwie sportowym jako sport kwalifikowany. Propozycje zawarte w projekcie zmierzają m. in. do otwarcia możliwości finansowania sportu kwalifikowanego przez podmioty gospodarcze.
W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 16 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Jerzy Smorawiński.
W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
W imieniu rządu ustawę przedstawił wiceminister gospodarki i pracy Krzysztof Krystowski. Na posiedzeniu obecni byli także przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych. Wysłuchano także uwag senackiego biura legislacyjnego
Ustawa, uchwalona z przedłożenia rządowego, zakłada rozwój prywatnego sektora badawczo-rozwojowego, poprawę efektywności wdrażania polityki innowacyjnej na poziomie krajowym i regionalnym, wzrost efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na działalność innowacyjną, a także zwiększenie zainteresowania działalnością innowacyjną podmiotów sektora prywatnego wyrażone wzrostem nakładów na działalność badawczo-rozwojową.
W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu opowiedziała się za wprowadzeniem zmian do ustawy sejmowej. Ich przyjęcie zarekomenduje w imieniu komisji senator Marian Żenkiewicz.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła opinię w sprawie wojskowej służby zdrowia:
"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na posiedzeniu w dniu 1 czerwca br. rozpatrzyła główne problemy funkcjonowania wojskowej służby zdrowia. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, komendanci i mężowie zaufania szpitali wojskowych z terenu całego kraju, przedstawiciele Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów WP, Wojskowej Izby Lekarskiej, Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia i Ministerstwa Finansów. Komisja uwzględniła też wnioski i postulaty składane w ostatnim okresie przez przedstawicieli kierownictw placówek wojskowej służby zdrowia, jak również pacjentów - biorców świadczeń zdrowotnych tych placówek.
Po wysłuchaniu stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej Komisja podjęła próbę oceny funkcjonowania Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej - m.in. szpitali i uzdrowisk, których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej. Nie ulega wątpliwości, że najważniejszą sprawą dla dalszego funkcjonowania tych publicznych zakładów opieki zdrowotnej jest ich kondycja finansowa. W ocenie komisji, perspektywy działania tych podmiotów w znacznej mierze zależą od tego, jak MON zamierza realizować ustawę o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Na podstawie dokonanej analizy komisja stwierdza bardzo zróżnicowany stan kondycji finansowej poszczególnych szpitali wojskowych. Niezależnie od przyczyn zaistniałego stanu rzeczy, komisja oczekuje większego zaangażowania i bardziej zdecydowanego działania Ministerstwa Obrony Narodowej - organu założycielskiego dla tych placówek, w zakresie skutecznego wdrożenia dla nich programu naprawczego. W stosunku do placówek, dla których w perspektywicznym modelu Sił Zbrojnych (w perspektywie do 15 lat) Ministerstwo Obrony Narodowej nie widzi miejsca w systemie wojskowej służby zdrowia lub też wdrażane programy naprawcze nie dają pozytywnych przesłanek dla ich normalnego funkcjonowania i dalszego rozwoju, komisja postuluje zdecydowane zajęcie stanowiska przez Ministerstwo Obrony Narodowej i ewentualne przekazania tych placówek do systemu powszechnej służby zdrowia.
Komisja podjęła również próbę oceny realizacji zadań w zakresie świadczeń medycznych na rzecz żołnierzy zawodowych i ich rodzin, żołnierzy odbywających zasadniczą służbę zawodową oraz byłych żołnierzy zawodowych i ich rodzin.
W ocenie komisji, Ministerstwo Obrony Narodowej powinno w okresie najbliższego roku precyzyjnie zaprogramować potrzeby wojsk operacyjnych w zakresie świadczeń medycznych, zarówno na czas wojny, jak i pokoju, oraz określić potrzeby w zakresie usług medycznych świadczonych przez wojskową służbę zdrowia na rzecz rodzin żołnierzy zawodowych oraz byłych żołnierzy zawodowych i ich rodzin. Opracowanie tego programu winno być zsynchronizowane z koncepcją rozwoju Sił Zbrojnych w okresie najbliższych 15 lat oraz przyszłym modelem polskich Sił Zbrojnych opracowywanym w ramach rządowego programu Strategicznego Przeglądu Obronnego. Z prognozowanych potrzeb Sił Zbrojnych w zakresie świadczeń medycznych powinna wynikać struktura wojskowego lecznictwa ambulatoryjnego, szpitalnego i uzdrowiskowego.
W ocenie komisji, natychmiastowego systemowego uregulowania wymaga sprawa uposażeń oficerów - lekarzy, zatrudnionych w SP ZOZ-ach na podstawie stosunku służbowego. Niedopuszczalne są przypadki niewypłacania albo opóźnień w wypłatach uposażeń zatrudnionym w tych placówkach oficerom - lekarzom.
Dla usprawnienia funkcjonowania wojskowej służby zdrowia komisja postuluje:
1. Podjąć działania zmierzające do zapewnienia pełnej obsady etatowej stanowisk służby medycznej w SZ RP oraz wzrostu rangi etatowej służby medycznej w wojsku, w tym pielęgniarek i ratowników.
2. W placówkach wojskowej służby zdrowia zapewnić żołnierzom zawodowym (poprzez działania organizacyjne) warunki nie kolidującego z przedsięwzięciami służbowymi przyjmowania do lekarzy i przeprowadzania badań.
Reforma funkcjonowania powszechnej służby zdrowia w Polsce nie może odbywać się kosztem funkcjonowania wojskowej służby zdrowia. Komisja wyraża przekonanie, że wdrożenie powyższych postulatów oraz odpowiednie współdziałanie Ministerstwa Obrony Narodowej z Ministerstwem Zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia przyczyni się do wypracowania sprawnego modelu wojskowej służby zdrowia, adekwatnego do potrzeb wynikających z docelowego modelu Sił Zbrojnych oraz potrzeb zabezpieczenia zdrowotnego rodzin żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych i ich rodzin".
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiono do rozpatrywania ustawy o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej.
Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, którą w imieniu rządu przedstawiła wiceminister edukacji narodowej i sportu Anna Radziwiłł. Z przebiegiem prac nad ustawą, będąca projektem przygotowanym przez sejmową Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży, zapoznał senatorów poseł Franciszek Potulski. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa przewiduje utworzenie państwowego funduszu celowego, z którego środki byłyby przeznaczone na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych uczniów w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Po wysłuchaniu zaproszonych gości połączone komisje postanowiły kontynuować prace nad ustawą o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej na kolejnym posiedzeniu, 18 lipca br.
* * *
Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego rozpatrywano ustawę o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Opinię o ustawie sejmowej, którą uchwalono na podstawie dwóch projektów poselskich, przedstawił wiceminister finansów Jarosław Neneman, któremu towarzyszyła dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w tym resorcie Ewa Adamiak. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa zmierzała do uregulowania zasad zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych przez nich w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Regulacja miała na celu złagodzenie skutków podwyższenia stawki podatku VAT na niektóre materiały budowlane z 7% do 22% i dotyczyła wydatków ponoszonych w okresie od 1 maja 2004 r. do końca 2007 r.
W toku prac sejmowych w wyniku kompromisu z rządem, który nie popierał poselskiego projektu ustawy ze względu na duże wydatki z budżetu, ograniczono wysokość rekompensat.
W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem zmian do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Genowefę Ferenc.
Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania łącznego rozpatrywania trzech ustaw:
Na temat zapisów przyjętych w rozpatrywanych ustawach, uchwalonych z przedłożenia rządowego, wypowiadali się wiceminister finansów Andrzej Jacaszek, wiceprzewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Zbigniew Mrowiec, wiceprezes Giełdy Papierów Wartościowych Ryszard Czerniowski. Wysłuchano także opinii przedstawicieli Związku Banków Polskich, organizacji zrzeszających instytucje finansowe, NBP, banków oraz wiceprezes Polskiej Agencji Prasowej Ady Kostrz-Kosteckiej. Swoje uwagi zawierające sugestie poprawek przedstawiło senackie biuro legislacyjne.
W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do trzech rozpatrywanych łącznie ustaw. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.
Kolejnym punktem porządku dziennego posiedzenia była ustawa o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
W imieniu rządu nowelizację, która była projektem rządowym, zmierzającym do wykonania prawa Unii Europejskiej, rekomendował senatorom wiceminister finansów A. Jacaszek. Ponadto wypowiadał się przedstawiciel Polskiej Izby Ubezpieczeń. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.
Rozpatrywana nowela sejmowa zmierzała do całkowitego wdrożenia do polskiego prawa Dyrektywy 2002/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Miała również na celu usunięcie błędów i nieścisłości, zapewnienie większej wewnętrznej spójności nowelizowanych aktów prawnych oraz usprawnienie funkcjonowania rynku ubezpieczeń obowiązkowych.
W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej, zbieżnej z sugestią biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.
Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o wspieraniu działalności innowacyjnej. Po wysłuchaniu opinii przedstawiciela rządu wiceministra gospodarki i pracy Piotra Rutkowskiego oraz krótkiej dyskusji senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy sejmowej i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.
Żadnych zmian nie zaproponowano również do ustawy o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej. Senatorowie zapoznali się z opinią przedstawicielki rządu wiceminister edukacji narodowej i sportu Anny Radziwiłł.
Ustalono, że przyjęcie tej ustawy sejmowej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.
* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy - Karta Nauczyciela.
Na temat ustawy, będących projektem komisyjnym, wypowiadał się wiceminister polityki społecznej Cezary Miżejewski. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Zapoznano się z opinią Ewy Tomaszewskiej z Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność".
Zmiany zaproponowane w nowelizacji zmierzały do uelastycznienia standardów ustawowych wymaganych w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku oraz modyfikowały zasady udzielania dotacji na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z zakresu pomocy społecznej.
Ustawa przewidywała, że pracownicy socjalni zatrudnieni w samorządowych placówkach pomocy społecznej, pracujący w terenie (chodzący na interwencje, przeprowadzający wywiady środowiskowe) otrzymają dodatek miesięczny do wynagrodzenia w wysokości 250 zł. Jak poinformował wiceminister C. Miżejewski, kwota przewidziana na dodatki to 52 mln zł rocznie. Pieniądze będę pochodziły z dotacji budżetowej na finansowanie ośrodków pomocy społecznej. Zapis ten był zgodny z propozycją rządową zawartą w projekcie ustawy o zawodzie pracownika socjalnego, któremu nie został nadany bieg z powodu upływu kadencji.
Ponadto nowela uelastycznia standardy techniczne dotyczące m.in. metrażu, liczby łazienek i toalet wymagane w tych placówkach. Ustawa o pomocy społecznej z marca 2004 przewidywała konieczność osiągnięcia standardów do maja 2005; nowelizacja przesuwa ten termin do końca grudnia 2006. Wydłużony okres dostosowawczy dotyczy jedynie warunków lokalowych, nie obejmuje standardów opieki czy rehabilitacji (muszą zostać osiągnięte w pierwotnym terminie). Placówki nie spełniające standardów lokalowych otrzymają czasowe zezwolenia na działalność.
W noweli określono również, że przewidywany termin oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej wynosiłby ponad trzy miesiące, osobę - na jej wniosek - będzie można skierować do innej placówki, położonej jak najbliżej jej miejsca zamieszkania, jeśli czas oczekiwania na miejsce w niej jest krótszy.
W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za wprowadzeniem 2 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy - Karta Nauczyciela. Na sprawozdawcę wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.
W kolejnym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Ustawę, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister polityki społecznej C. Miżejewski. O jej przyjęcie bez poprawek apelowała przewodnicząca Parlamentarnej Grupy Kobiet senator Dorota Kempka. Wprowadzenie poprawek sugerowało natomiast senackie biuro legislacyjne.
W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia 5 głosami, przy 2 wstrzymujących się, odrzuciła wniosek o przyjęcie ustawy o pomocy społecznej bez poprawek. Akceptację komisji uzyskały natomiast poprawki zgłoszone przez senator Alicję Stradomską, zbieżne ze zmianami postulowanymi przez biuro legislacyjne. Ustalono, ze przyjęcie ustawy o pomocy społecznej wraz z zaakceptowanymi zmianami zarekomenduje izbie senator A. Stradomska.
Kolejną rozpatrywaną regulacją była ustawa o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Nowelizację rekomendował senatorom wiceminister zdrowia Zbigniew Podraza. Ponadto swoje opinie przedstawili Anna Tasak z Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Ładysław Nekanda-Trempka z Naczelnej Rady Lekarskiej, Zdzisław Bujas z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych oraz Mariola Guzenda z Forum Związków Zawodowych.
Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła m.in. organizacji kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych oraz lekarzy i lekarzy dentystów, wykonywania nadzoru nad organizatorami kształcenia, prowadzenia indywidualnej praktyki przez pielęgniarkę, położną, lekarza i lekarza dentystę, jak również praktyki grupowej oraz niektórych kwestii dotyczących uznawania uprawnień pielęgniarek, położonych, lekarzy i lekarzy dentystów w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
W dyskusji propozycję wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji zgłosił senator Mirosław Lubiński. W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi trzy zmiany, zgodne z wnioskiem senatora. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator M. Lubiński.
Ponadto Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii.
Informację na temat ustawy, która była projektem rządowym, przedstawił wiceminister zdrowia Z. Podraza. Ponadto wypowiadali się dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania narkomanii Piotr Jabłoński oraz przewodniczący Zespołu ds. Strategii Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006-2010 prof. Jerzy Mellibruda.
Rozpatrywana nowelizacja była kompleksową regulacją kwestii środków odurzających, substancji psychotropowych i ich prekursorów oraz przeciwdziałania używaniu tych substancji do celów innych niż medyczne i naukowe. W ustawie wprowadzono nowe regulacje dotyczące kwestii instytucjonalnych związanych z przeciwdziałaniem narkomanii, a także pewne nowe regulacje wynikające z obowiązku dostosowania polskich przepisów do prawa unijnego.
W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zaproponowała Senatowi wprowadzenie ponad dwudziestu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator A. Stradomską.
Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o lecznictwie uzdrowiskowym i uzdrowiskach oraz o gminach uzdrowiskowych.
Ustawę uchwalono na podstawie projektu poselskiego. Projekt określa zasady i warunki prowadzenia i finansowania lecznictwa uzdrowiskowego, nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym oraz zasady uznawania określonego obszaru gminy za uzdrowisko.
Po zapoznaniu się z opinią o ustawie przedstawioną przez wiceministra zdrowia Z. Podrazę, a także z uwagami biura legislacyjnego, senatorowie, ze względu na pilny tryb pracy nad ustawą, w głosowaniu postanowili nie zgłaszać do niej żadnych zastrzeżeń. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator Zdzisław Jarmużek.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Ustawę, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister środowiska Andrzej Mizgajski. Przebieg prac sejmowych nad rozpatrywaną nowelizacją przedstawiła posłanka sprawozdawczyni Joanna Grobel-Proszowska. Na temat przyjętych w niej zapisów wypowiadali się także wicedyrektor Departamentu Polityki Ekologicznej w Ministerstwie Środowiska Beata Kłopotek, wicedyrektor w Ministerstwie Gospodarki i Pracy Elżbieta Szyszko oraz Krystyna Kordzińska z Krajowej Izby Gospodarki Odpadami. Senatorowie zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Grzegorza Matuszaka.
* * *
Podczas swojego posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyznaczyła nowego sprawozdawcę do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw. Został nim senator Andrzej Jaeschke.
Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Rozwiązania przyjęte w ustawie, która była projektem rządowym, przedstawił dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniew Wrona. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa określa zasady wykonywania działalności lobbingowej rozumianej jako każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w celu uwzględnienia w podejmowanych rozstrzygnięciach racji i interesów określonych grup społecznych lub zawodowych. W projekcie określono również dopuszczalne formy oddziaływania na rozstrzygnięcia organów władzy publicznej oraz formy kontroli działalności lobbingowej, a także sankcje za wykonywanie działalności lobbingowej z naruszeniem przepisów ustawy (m.in. bez dokonania wpisu danego podmiotu do odpowiedniego rejestru).
W dyskusji ustawę sejmową poddano krytyce, wskazując na wiele jej niedociągnięć i braków. Uznano, że brak m.in. jasno określonych zasad prowadzenia lobbingu i jego ustawowych ograniczeń. Najostrzej na ten temat wypowiadali się senatorowie Gerard Czaja i Zbigniew Romaszewski.
Senator Z. Romaszewski złożył wniosek o odrzucenie w całości ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. W głosowaniu nie uzyskał on większości i zostanie przedstawiony jako wniosek mniejszości Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.
Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek przedstawiła senator Ewa Serocka. Uzyskał on poparcie komisji. Na jego sprawozdawcę wybrano senatora G. Czaję.
Ponadto Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra skarbu państwa Przemysława Morysiaka, dyrektora Departamentu Prawnego w tym resorcie Ryszarda Tupina oraz prokurator Renaty Jabłońskiej z Ministerstwa Sprawiedliwości. Uwag nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne, uznając ustawę za dobrze przygotowaną.
W dyskusji ustawa nie wywołała większych kontrowersji. Jedynie senator Z. Romaszewski zgłosił wniosek dotyczący art. 3. Senator zaproponował, aby minister właściwy do spraw Skarbu Państwa składał corocznie Sejmowi i Senatowi, w terminie do 31 marca, sprawozdanie z działalności Prokuratorii Generalnej w poprzednim roku kalendarzowym, a nie tylko Sejmowi, jak postanowiono w rozpatrywanym projekcie.
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator A. Jaeschke.
* * *
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zakończono pierwsze czytanie projektu rezolucji w sprawie zniesienia obowiązku wizowego dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Poprzednie posiedzenia w tej sprawie odbyły się 28 czerwca i 12 lipca br.
Zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu - po rozpatrzeniu projektu rezolucji w pierwszym czytaniu połączone komisje wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu rezolucji w sprawie zniesienia obowiązku wizowego dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki w celach turystycznych na okres do 90 dni.
Na sprawozdawcę projektu wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment