Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

21 kwietnia 2005 r.

W dniach 21 i 22 kwietnia 2005 r. w Łodzi odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Kultury i Środków Przekazu, poświęcone finansowaniu inwestycji oraz działalności regionalnych placówek kultury przez samorządy terytorialne na przykładzie sejmiku województwa łódzkiego oraz Rady Miejskiej w Łodzi.

Pierwszego dnia w muzeum historii tego miasta, mieszczącym się w zabytkowym pałacu Izraela Poznańskiego, senatorowie mogli dowiedzieć się, jak realizowana jest ta funkcja ustawowa, zwłaszcza że w ostatnim czasie wiele dobrego wydarzyło się w zakresie samorządowych nakładów na inwestycje zarówno wojewódzkie, jak i miejskie.

Ponadto zapoznano się z projektem "Manufaktura", realizowanym przez firmę Apsys Polska, szczególnie ważnym w zakresie rewitalizacji zabytkowej architektury fabrycznej i wykorzystania starych obiektów przemysłowych na cele m.in. kulturalne.

Posiedzenie umożliwiło członkom Komisji Kultury i Środków Przekazu, radnym z sejmiku wojewódzkiego, radnym z Komisji Kultury Rady Miejskiej w Łodzi, a także szefom placówek kulturalnych o znaczeniu regionalnym nawiązanie bezpośredniego kontaktu oraz poznanie opinii na temat działań na rzecz polskiej kultury i zachowania dziedzictwa kulturowego i ich rozwoju w przyszłości.

W Łodzi 6 lat temu marszałek i prezydent miasta podzielili się nadzorem nad instytucjami kultury. Podczas posiedzenia w swoich sprawozdaniach przedstawili senatorom nakłady na inwestycje oraz na utrzymanie regionalnych instytucji kultury przez samorządy terytorialne: Sejmik Województwa Łódzkiego oraz Radę Miejską.

"Kultura ze swoim dziedzictwem jest największym skarbem i wizytówką każdego narodu, tym, co go łączy i odróżnia. To ona właśnie jest źródłem porozumienia i otwiera nowe drogi dla postępu i twórczości" - stwierdził wicemarszałek województwa Stanisław Olas. Jego zdaniem, finanse muzeów, Miejskiej Biblioteki Publicznej i teatrów mu podległych przedstawiają się optymistycznie. W miarę zwiększania się dochodów Samorządu Województwa Łódzkiego w znacznym stopniu poprawiła się również sytuacja finansowa instytucji kultury. "Od 33 milionów złotych w roku 2001, co stanowiło 14,51% budżetu ogółem doszliśmy do kwoty 52 milionów dotacji w tym roku, co daje 19,59% budżetu ogółem. Ustabilizowała się sytuacja Teatru Wielkiego, zbudowaliśmy filharmonię, żadna instytucja nie ma większych kłopotów w zakresie finansowania" - podkreślił wicemarszałek S. Olas. Pod względem budżetu województwo łódzkie zajmuje 13. miejsce wśród 16 województw.

Wicemarszałek podkreślił, że samorząd województwa z wielką troską traktuje sprawy rozwoju kultury i sztuki, a także ochrony dziedzictwa narodowego, o czym niewątpliwie świadczą zapisy w kolejnych budżetach województwa na finansowanie kultury.

Wiceprezydent Łodzi Mirosław Orzechowski zapoznał senatorów z nakładami na inwestycje oraz utrzymanie regionalnych instytucji kultury, ponoszonymi przez Radę Miejską w Łodzi na przestrzeni ostatnich 5 lat. Podstawowym zadaniem miasta jest dotowanie podległych instytucji. W skali roku są to znaczne kwoty pozwalające instytucjom kulturalnym na realizację zadań statutowych. Miastu podlegają m.in. teatry lalkowe, domy kultury, 4 muzea zlokalizowane w obiektach zabytkowych oraz miejska galeria sztuki. Dzięki temu podległe instytucje systematycznie poszerzają swoją ofertę skierowaną do społeczności Łodzi.

Wiceprezydent M. Orzechowski zwrócił uwagę, że w teatrach wystawianym spektaklom towarzyszy szeroko pojęta działalność edukacyjna. Teatry lalkowe realizują liczne wystawy, również poza swoją siedzibą. Młodzież akademicka redaguje gazety teatralne. Ponadto łodzianie mają możliwość obejrzenia najciekawszych prezentacji teatralnych z całej Polski podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. W Łodzi istnieje 5 bibliotek, którym podlega 77 filii. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w omawianym okresie nie została zlikwidowana żadna placówka.

Oprócz finansowania instytucji kultury miasto wspiera także liczne imprezy o charakterze kulturalnym, m.in. Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Spotkania Baletowe, Międzynarodowe Biennale Sztuki.

Podczas posiedzenia dyrektor ds. inwestycji firmy Apsys Polska Artur Wojtkiewicz zapoznał senatorów z projektem "Manufaktura", który przede wszystkim polega na rewitalizacji wielkiego kompleksu fabryki I. Poznańskiego i przeznaczeniu części obiektów na cele kultury. Otwarcie centrum rozrywkowo-handlowo-kulturalnego przewidziane jest za kilka miesięcy. W ramach projektu powstaną programy o charakterze edukacyjnym, adresowane do dzieci i młodzieży. Ideą przedsięwzięcia jest również stworzenie tzw. ścieżki turystycznej oraz stałych wystaw, m.in. o historii fabryki. Po prezentacji programu "Manufaktura" senatorowie mieli możliwość odwiedzenia placu budowy kompleksu. Przedsięwzięcie to przede wszystkim przyczyni się do uratowania zabytkowej architektury fabrycznej.

W dyskusji senatorowie pytali przedstawicieli władz miasta i samorządu wojewódzkiego m.in. o rolę Muzeum Włókiennictwa, żywotność kultury żydowskiej w Łodzi, o podział milionowych kwot na poszczególne instytucje kulturalne i sposób wykorzystania tych środków, o sytuację związaną z Teatrem Nowym, o taktykę województwa w promowaniu Muzeum Sztuki, o finansowanie zespołów ludowych i stan kultury wiejskiej, a także o relacje władz samorządowych ze szkołą filmową, o współpracę z ośrodkiem radiowym i telewizyjnym.

Drugi dzień pobytu w Łodzi upłynął pod hasłem spotkań studyjnych. Członkowie komisji odwiedzili cztery wybrane placówki kulturalne, będące wizytówką miasta, i zapoznali się z ich działalnością:

- Miejskiej Galerii Sztuki - Ośrodka Propagandy Sztuki, gdzie prezentowane są największe zbiory sztuki nowoczesnej,

- Teatru im. Stefana Jaracza, gdzie dyrektor Wojciech Nowicki poinformował o możliwościach zdobywania funduszy europejskich na cele placówek kultury,

- Filharmonii im. Artura Rubinsteina, ostatniej filharmonii, jaką zbudowano w Polsce właściwie od podstaw,

- Teatru Nowego, w którym od 11 tygodni funkcję dyrektora artystycznego pełni Jerzy Zelnik. Konflikt w teatrze, jaki miał miejsce na początku V kadencji Senatu, już jest zakończony. Senatorowie odwiedzili tę placówkę, by naocznie przekonać się, co w teatrze zmieniło się na lepsze po odejściu Grzegorza Królikiewicza.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

- Wnioski nierozpatrywane: w trybie art. 8 ustawy - Propozycja nałożenia tymczasowych środków antydumpingowych na przywóz łososia hodowlanego z Norwegii 13339/02, 6387/2004 i 6389/2004.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

- Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie (Initiative of the Kingdom of the Netherlands with a view to the adoption of a Council Decision on strengthening cross-border police cooperation with regard to meetings attended by large numbers of people from more than one Member State, at which policing is primarily aimed at maintaining law and order and security and preventing and combating criminal offences) (JAI (2005) 003), sygnatura Rady UE 6930/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

- Projekt decyzji ramowej Rady w sprawie europejskiego tytułu egzekucyjnego oraz przekazywania osób skazanych pomiędzy Państwami Członkowskimi UE (Draft Council Framework Decision on the European enforcement order and the transfer of sentenced persons between Member States of the EU) (JAI (2005) 002), sygnatura Rady UE 5597/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Celem opiniowanego projektu było ustanowienie przepisów zapewniających uznawanie i wykonywanie na terytorium UE kar pozbawienia wolności i środków zabezpieczających polegających na pozbawieniu wolności orzeczonych przez sąd innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z projektem, przekazywanie skazanych będzie się odbywało na podstawie tzw. europejskiego nakazu wykonania. Istota tego mechanizmu polega na uznawaniu decyzji o przekazaniu skazanego celem odbycia kary z państwa wydania wyroku do państwa wykonania, tj. państwa, którego skazany jest obywatelem lub w którym posiada prawo stałego pobytu.

Obecnie materia ta jest regulowana Konwencją Rady Europy z 1983 r. o przekazywaniu osób skazanych (ratyfikowanej w pierwszej kolejności przez wszystkie państwa członkowskie UE) i Protokołem dodatkowym z 1997 r. Instrumenty te nakładają jednakże szereg ograniczeń wiążących się z tą procedurą. Na mocy konwencji z 1983 r. skazani mogą być przekazywani w celu odbycia kary wyłącznie do państwa, którego są obywatelami oraz wyłącznie za ich zgodą oraz zgodą odpowiednich państw. Protokół dodatkowy z 1997 r. przewiduje w pewnych okolicznościach przekazanie bez zgody skazanego; nie został on jednak ratyfikowany przez wszystkie państwa członkowskie (RP jest związana obydwoma aktami).

Celem opiniowanej decyzji ramowej jest zastąpienie na terytorium UE obowiązującego systemu Rady Europy poprzez zapewnienie automatyzmu przekazywania skazanych. Działanie to ma stanowić precedensowy wyraz wprowadzania nowego wymiaru zasady wzajemnego uznawania na poziomie wykonywania kar.

Jak stwierdzono w przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu w tej sprawie, na obecnym etapie rząd RP nie udzieli poparcia opiniowanej inicjatywie decyzji ramowej. W opinii rządu, brak przesłanek uzasadniających wdrożenie jej mechanizmów, zarówno z punktu widzenia potrzeb i skutków wobec RP, jak i na tle priorytetowych kierunków rozwoju obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz strategii wyznaczonych w dokumentach programowych UE w tym zakresie.

Wdrożenie tego aktu spowoduje również prawdopodobnie nieuzasadnione zakłócenie proporcji rozłożenia kosztów przestępczości w UE poprzez tworzenie konstrukcji odpowiedzialności państwa za czyny jego obywatela popełnione poza granicami jego jurysdykcji terytorialnej.

Jak stwierdzono, rząd RP jest gotowy do reasumpcji swojego stanowiska pod warunkiem przedstawienia adekwatnego uzasadnienia celów wdrażania mechanizmu automatycznego przekazywania skazanych i trafności wyboru metod przewidzianych decyzją, a także korzyści, jakie miałby przynieść w perspektywie rozwoju współpracy wymiaru sprawiedliwości UE w sprawach karnych.

Ponadto rząd RP nie będzie blokował przekazania propozycji na poziom grupy roboczej, jeśli opowie się za tym większość państw członkowskich.

Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu projektu stanowiska rządu w tej sprawie, projekt decyzji ramowej był inicjatywą Austrii, Finlandii i Szwecji, wysuniętą poza ramami uzgodnionych przez państwa członkowskie UE priorytetów współpracy w sprawach karnych UE. Dotychczas projekt nie został przekazany do prac na poziomie roboczym.

Wskazane w preambule decyzji ramowej racje mające uzasadnić przyjęcie aktu są niesatysfakcjonujące i z punktu widzenia rządu RP nie odpowiadają rzeczywistym skutkom, jakie może ona wywołać.

W opinii rządu, przedstawiona inicjatywa zmienia przesłanki, które legły u podstaw urzeczywistniania zasady wzajemnego uznawania. O ile dotychczasowe instrumenty (europejski nakaz aresztowania, konfiskata, kary finansowe, zabezpieczanie mienia i dowodów) zasadzały się na założeniu, iż państwo wydania nie może ich samo skutecznie wykonać, co prowokuje konieczność zwrócenia się z wnioskiem do państwa wykonania, o tyle problem ten nie istnieje w wypadku wykonania kary pozbawienia wolności wobec skazanych w danym państwie członkowskim. Systemowe uzasadnienie projektu nie uwzględnia tym samym rzeczywistych potrzeb rozwoju zasady wzajemnego uznawania.

Zdaniem polskiego rządu, postanowienia projektu decyzji ramowej są wątpliwe z punktu widzenia zgodności z zasadą proporcjonalności. Wydaje się, że proponowane mechanizmy wychodziłyby daleko poza rzeczywiste potrzeby usprawniania współpracy w przekazywaniu skazanych. Nie istnieją dowody na to, że obecny system Rady Europy jest niewydolny. Eliminowanie jego ewentualnych niedociągnięć powinno się odbywać na drodze upowszechnienia ratyfikacji Protokołu dodatkowego z 1997 r. do Konwencji z 1983 r., którego podstawowym założeniem jest właśnie "uszczelnienie" systemu.

Ponadto wątpliwe jest, czy stosowanie decyzji ramowej uczyni zadość zasadzie humanitaryzmu, która, zdaniem inicjatorów, ma przyświecać przygotowaniu projektu (możliwości resocjalizacji w państwie obywatelstwa bądź stałego pobytu skazanego). Kwestia wyboru miejsca odbywania kary z punktu widzenia względów humanitarnych i resocjalizacji jest wielowymiarowa. Z pewnością nie istnieje proste przełożenie pomiędzy osiągnięciem celów resocjalizacji a automatyzmem projektowanych mechanizmów decyzji ramowej. System Rady Europy pozwala na dokonanie trafniejszej oceny, pozostawiając konieczny margines swobody.

Domniemywać można, że rzeczywiste, choć nieujawniane expressis verbis efekty decyzji ramowej wiążą się z przesunięciem ciężaru finansowego skutków przestępczości z państw, na terytorium których przestępstwa były popełniane, do państw obywatelstwa lub stałego pobytu skazanych. Taki kierunek działań nie odpowiada potrzebom związanym z zapobieganiem przestępczości we wspólnym obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE.

W projekcie stanowiska rządu zwrócono uwagę, że decyzja ramowa może wywołać pewne skutki społeczne, wynikające ze zmiany zasad miejsca odbywania kary pozbawienia wolności. Automatyzm ich przekazywania zmniejsza margines swobody w ocenie optymalnego miejsca odbywania kary pozbawienia wolności z punktu widzenia readaptacji skazanego. Ponadto prawdopodobnie spowoduje konieczność zwiększenia budżetu więziennictwa w wysokości wynikającej z różnicy pomiędzy liczbą skazanych przekazanych z RP do innego państwa członkowskiego a skazanych przyjętych.

W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej Komisja Spraw Unii Europejskiej nie udzielono poparcia dla projektu decyzji ramowej.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego procedurę europejską dla drobnych roszczeń (Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Small Claims Procedure ) (COM(2005) 087), sygnatura Rady UE 7388/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator E. Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

- Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badań statystycznych dotyczących szkoleń zawodowych w przedsiębiorstwach (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the statistics relating to vocational training in enterprises) (COM (2004) 095), sygnatura Rady UE 6741/04.

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady o usługach na rynku wewnętrznym UE (Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on services in the internal market) (COM (2004) 2), sygnatura Rady UE 6174/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.

Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm rekomendował senatorom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, któremu towarzyszyli wicedyrektorzy Dorota Żebrowska i Andrzej Rudlicki. Ponadto senatorowie wysłuchali opinii posła sprawozdawcy Waldy Dzikowskiego, sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Andrzeja Porawskiego oraz Rudolfa Borusiewicza ze Związku Powiatów Polskich. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zakładała ustawowe uregulowanie statusu prawnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, działającej dotychczas na podstawie rozporządzenia jako organ pomocniczy lub opinio-doradczy rządu, uzależniony od jego istniejących potrzeb. Ponadto projekt określał zasady wyłaniania kandydatów na przedstawicieli polskich jednostek samorządu terytorialnego do Komitetu Regionów UE.

W dyskusji senatorowie zastanawiali się nad przyjętymi w ustawie zasadami wyboru polskich przedstawicieli do Komitetu Regionów UE. A. Porawski stwierdził, że sposób ich wyłaniania został ustalony w ramach konsensu i dlatego nie należy wprowadzać zmian.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, zbieżnych z propozycjami biura legislacyjnego. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Rozwiązania przyjęte w ustawie rekomendował senatorom wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak. Ponadto wysłuchano opinii przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym i zmierzała do transpozycji przepisów prawa wspólnotowego, dotyczących m.in. oceny oddziaływania niektórych planów i programów na środowisko, oceny skutków niektórych publicznych i prywatnych przedsięwzięć, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, zapobiegania i ograniczania zanieczyszczeń.

Kontrowersje ujawniające się podczas dyskusji dotyczyły m.in. zmniejszenia liczby członków rad nadzorczych funduszy ochrony środowiska oraz zapisów dotyczących wstrzymania opłat za wycięcie drzew inwestorom tworzącym nowe miejsca pracy. Ponadto komisja postanowiła zasięgnąć opinii ekspertów co do niektórych innych kwestii regulowanych w rozpatrywanej nowelizacji, a po ich otrzymaniu zaproponować zmiany podczas debaty plenarnej.

Ostatecznie Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 27 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

26 kwietnia 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Andrzej Brachmański, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej Piotr Buk oraz dyrektor Zespołu Prawnego w Komendzie Głównej PSP Dorota Kramarczyk. Ponadto zapoznano się z uwagami szczegółowymi Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja zmierza do wprowadzenia do porządku prawnego zmian wynikających z praktycznego stosowania nowelizowanych przepisów.

W ustawie rozszerzono m.in. katalog zadań Państwowej Straży Pożarnej, uzupełniono katalog zadań Komendanta Głównego, komendantów wojewódzkich oraz powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, wprowadzono przepisy, na podstawie których komendanci wojewódzcy i powiatowi Państwowej Straży Pożarnej będą mogli dysponować siłami i środkami PSP podczas działań poza granicami państwa. Ponadto w nowelizacji skonkretyzowano wymogi kwalifikacyjne dla kandydatów do służby w Państwowej Straży Pożarnej, ustanowiono dzień 4 maja Dniem Strażaka, wprowadzono kompleksową regulację dotyczącą czasu pracy strażaków, określono również wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk służbowych w Państwowej Straży Pożarnej i uzupełniono katalog przesłanek powodujących zwolnienie strażaka ze służby. Rozpatrywana ustawa wprowadziła także zasadę, że nadawanie kolejnego stopnia służbowego nie jest obligatoryjne i odbywa się z okazji Dnia Strażaka, uregulowała sprawy związane z uprawnieniami urlopowymi strażaków oraz określiła zasady przyznawania strażakom lokali mieszkalnych, równoważników pieniężnych za brak lokalu i pomocy finansowej na uzyskanie lokalu. Ponadto uszczegółowiono przepisy dotyczące postępowania dyscyplinarnego oraz uporządkowano regulację dotyczącą umundurowania strażaków.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 13 poprawek do nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Dziemdzielę.

Ponadto Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Rozwiązania przyjęte w sejmowej nowelizacji rekomendował senatorom wiceminister A. Brachmański oraz P. Buk i D. Kramarczyk z Komendy Głównej PSP. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W rozpatrywanej nowelizacji rozszerzono istniejące już w ustawie regulacje dotyczące obowiązków właścicieli, zarządców i użytkowników nieruchomości w zakresie ochrony przed wystąpieniem pożaru oraz doprecyzowano przepisy określające wymagania kwalifikacyjne osób zatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej z sugestią biura legislacyjnego. Dotyczyła ona dodania w art. 2 ust. 4 w brzmieniu: "4. Osoby dotychczas wykonujące czynności, o których mowa w art. 4 ust. 2a i 2b ustawy, o której mowa w art. 1, nie spełniające wymagań, o których mowa w tych przepisach, zachowują prawo do wykonywania tych czynności do czasu uzupełnienia wykształcenia oraz odbycia odpowiedniego szkolenia, nie dłużej jednak niż przez 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.".

Art. 4 ust. 2a i 2b (art. 1 pkt 1 lit. c noweli) określa wymagania kwalifikacyjne wobec osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, niezatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej. Ponieważ nowa regulacja jest szersza od obowiązującej w dotychczasowym stanie prawnym, senatorowie za celowe uznali umieszczenie w ustawie przepisu przejściowego dotyczącego statusu osób, które nie spełniają warunków ustanowionych przez dodawane przepisy.

Ustalono, że proponowaną zmianę do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej zarekomenduje Izbie w imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator J. Dziemdziela.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się z informacją na temat wdrażania systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Informację przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Ponadto wysłuchano informacji wiceprezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Marka Jańca.

Powszechną identyfikację i rejestrację zwierząt rozpoczęto w 2002 r. Pierwszym etapem budowy systemu było zidentyfikowanie i zaewidencjonowanie całego pogłowia bydła w Polsce. Do końca 2003 r. oznakowanie pogłowia bydła (zakup kolczyków oraz kolczykowanie) finansowano z budżetu państwa. Obecnie znakowanie i rejestracja owiec, kóz i świń prowadzone są równolegle z identyfikacją i rejestracją bydła na koszt posiadaczy zwierząt.

Informacje gromadzone w Centralnej Bazie Danych służą dokumentowaniu historii zwierząt. Funkcjonujący obecnie System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, jakkolwiek wciąż niedoskonały, ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego kraju. W wypadku wykrycia choroby zwalczanej z urzędu istnieje możliwość zidentyfikowania wszystkich zwierząt mających kontakt z chorym osobnikiem oraz wszystkich miejsc pobytu tego zwierzęcia. System realizuje wszystkie zadania nałożone przepisami zarówno prawa krajowego, jak i ustawodawstwa Unii Europejskiej.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

W imieniu rządu nowelizację rekomendował wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk. Ponadto na temat rozwiązań przyjętych w ustawie wypowiadali się dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w resorcie rolnictwa Piotr Jakubowski, zastępca głównego lekarza weterynarii Andrzej Rudy i Katarzyna Okoń z Departamentu Prawa Europejskiego w UKIE. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i miała na celu dostosowanie przepisów obecnie obowiązującej ustawy do prawa wspólnotowego.

Zakładała m.in., że posiadacze owiec i kóz zobowiązani będą do oznakowania tych zwierząt i zgłoszenia tego faktu w ciągu 30 dni od urodzenia zwierzęcia oraz do prowadzenia ksiąg rejestracji tych gatunków w swoim gospodarstwie.

W nowelizacji zobowiązano Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) do wydawania nieodpłatnie do 31 grudnia 2005 roku posiadaczom bydła, owiec, kóz i świń ksiąg rejestracji.

Nowelizacja wyłącza z obowiązku oznakowania i prowadzenia ksiąg, oprócz posiadacza jednej sztuki trzody chlewnej, także posiadacza jednej owcy i kozy. Dotychczas na własne potrzeby bez rejestracji można było mieć trzy sztuki tych zwierząt.

Przepisy wprowadzone do ustawy regulowały ponadto postępowanie z kolczykami i duplikatami kolczyków zwierząt, które zostały ubite lub padły. W ustawie wskazano, kto jest odpowiedzialny za zniszczenie takich kolczyków, aby ponownie nie mogły być wykorzystywane. Ponowne wykorzystanie raz użytych do oznakowania zwierzęcia kolczyków zakłócałoby proces rejestracji i identyfikacji zwierząt.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do nowelizacji ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Kozłowskiego.

Jedna z zaproponowanych przez komisję zmian zakłada, że bez prowadzenia ksiąg i rejestracji można posiadać na własne potrzeby dwie świnie. W opinii rządu, jest to niezgodne z prawem Unii Europejskiej, narusza bowiem unijne rozporządzenie, w którym wyraźnie określono, że może to dotyczyć tylko jednej świni. Za nieprzestrzeganie unijnego prawa na Polskę może być nałożona kara finansowa.

Senatorowie uzasadniali, że w Polsce rolnicy zwykle kupują na własne potrzeby "parkę" świń, a nie jedną sztukę. To wynika z polskiej tradycji, że zwierzęta te są ubijane zwykle dwa razy do roku - na święta - argumentowali.

Kolejnym aktem rozpatrywanym przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi była ustawa o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Podczas posiedzenia na temat zapisów przyjętych w omawianej nowelizacji wypowiadali się zastępca głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Justyna Wasilewska, Władysław Łukasik z Biura Interwencji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz K. Okoń z UKIE. Zapoznano się także z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa zakładała poszerzenie kompetencji i zadań Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).

Nowelizacja, będąca projektem rządowym, została wprowadzona w związku z koniecznością dostosowania do prawa unijnego. Przepisy wspólnotowe nakładają na państwa członkowskie obowiązek organizacji kontroli wydatków z funduszy strukturalnych.

Kontrole powinny się odbywać zarówno przed dokonaniem płatności, jak i po. Kontrole te muszą być niezależne od siebie. Do kontrolowania realizacji płatności ex post została upoważniona IJHARS.

Inspekcja będzie dokonywała kontroli większości wydatków z funduszy strukturalnych z wyjątkiem kontroli płatności w ramach refundacji eksportowych oraz w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz działań weterynaryjnych i fitosanitarnych.

Nowym przepisem jest wprowadzenie kary grzywny w wypadku utrudniania przeprowadzenia takiej kontroli IJHARS.

W związku z nałożeniem nowych obowiązków konieczne będzie dodatkowe wyłożenie z budżetu 1,5 mln zł, m.in. na utworzenie nowych etatów.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi opowiedziała się jednogłośnie za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Lorenza.

Na zakończenie posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o rybołówstwie.

Opinie na temat ustawy, która była projektem poselskim, przekazali wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk, Justyna Kamińska z UKIE oraz przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego. Ponadto wypowiadali się przedstawiciele stowarzyszeń i związków rybaków, którzy również uczestniczyli w posiedzeniu komisji.

Rozpatrywana ustawa umożliwia przekazywanie kwot połowowych między armatorami. Ma to przyczynić się do lepszego wykorzystania przyznanych Polsce kwot połowu ryb na Bałtyku.

Dotychczasowe przepisy nie przewidywały możliwości przekazywania kwot połowowych między armatorami. Kwoty były przyznawane dla danego statku rybackiego, a ich przekazanie lub odsprzedanie innemu kutrowi było nielegalne.

Uchwalona nowelizacja nie tylko pozwala na to, by armatorzy przekazywali sobie kwoty połowu ryb, jeśli nie mogą ich sami wykorzystać, ale także przewiduje możliwość przekazywania kwot na statki należące do tego samego armatora.

W dyskusji stwierdzano, że nowelizacja ustawy o rybołówstwie jest bardzo potrzebna. Rozporządzenie Rady w sprawie ochrony i eksploatacji zasobów rybackich i Wspólnej Polityki Rybackiej stanowi, że państwa będące członkami Unii Europejskiej mogą wymieniać się między sobą kwotami połowowymi, natomiast dotychczas obowiązująca ustawa z 19 lutego 2004 r. nie dawała polskim rybakom takiej możliwości. Wprowadzenie tej nowelizacji stworzy rybakom możliwość lepszego zarobkowania.

Podkreślono również, że pozwoli na lepsze wykorzystanie kwot połowu ryb przyznanych Polsce.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi jednogłośnie postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji ustawy o rybołówstwie o charakterze doprecyzowującym.

Jedna ze zmian określała, że przekazanie kwot może dotyczyć tylko tego samego gatunku ryb, tj. jeżeli rybak posiada kwotę połowu dorsza i nie może jej wykorzystać, wolno mu przekazać ją innemu rybakowi, który już posiada kwoty połowu tego gatunku. Uzyskała ona poparcie rządu.

Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Krzysztof Borkowski.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały w 60. rocznicę zakończenia II wojny światowej.

W posiedzeniu wzięli udział wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke, zastępca kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Jerzy Kozłowski, dyrektor Wojskowego Biura Badań Historycznych płk dr Krzysztof Komorowski oraz przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP.

Rozpatrywany projekt zgłosił senator Wiesław Pietrzak, który także go przedstawił i uzasadnił. W opinii senatora, ofiara poniesiona przez Polskę w latach II wojny światowej, wkład żołnierza polskiego w zwycięstwo koalicji antyfaszystowskiej wymagają należnego uczczenia i uhonorowania. Wyrazem czci i hołdu wobec wszystkich, którzy przyczynili się do zwycięstwa nad zbrodniczym faszyzmem, powinna być uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w 60. rocznicę zakończenia II wojny światowej.

W dyskusji projekt uchwały spotkał się z uznaniem i pozytywną opinią senatorów. Senatorowie Andrzej Jaeschke, Teresa Liszcz, Zbigniew Romaszewski i Robert Smoktunowicz zaproponowali jednak pewne zmiany i uzupełnienia. Inną wersję projektu uchwały (nie uzyskała ona poparcia) przedstawiła senator Maria Berny.

Ostatecznie połączone komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w 60. rocznicę zakończenia II wojny światowej:

<<60 lat temu dobiegła końca na naszym kontynencie II wojna światowa. Pokonana została faszystowska III Rzesza Niemiecka. Zakończył się koszmar ludobójstwa, terroru i wysiedleń, czas pogardy dla człowieka i całych narodów.

II wojna światowa przyniosła nie tylko śmierć i zniszczenie, ale także spustoszenie duchowe, zwątpienie w człowieczeństwo i jego podstawowe wartości. Tych blisko sześć tragicznych lat było także wielką i zwycięską próbą ludzi i ich charakterów w walce o wolność, godność, solidarność, o wierność zasadom i o narodowy honor.

W najokrutniejszej i najkrwawszej w dziejach ludzkości wojnie Polska stała się pierwszą ofiarą niemieckiego faszyzmu. Opuszczona przez sojuszników, pierwsza też stanęła do heroicznej walki. Naród Polski nigdy nie uległ przemocy, nie ugiął się przed wrogami, nie skompromitował się kolaboracją, nie utracił ducha i wiary w odzyskanie niepodległości.

Dla nas, Polaków, wojna ta, od pierwszego do ostatniego dnia, była walką o coś więcej niż przetrwanie, stała się bowiem wojną w obronie człowieczeństwa, prawdy i sprawiedliwości, o ludzką godność. Ponieśliśmy w tej walce straty niemożliwe do oszacowania, zapłaciliśmy cenę trudną do objęcia wyobraźnią. Utraciliśmy ponad 6 milionów obywateli, w tym miliony obywateli polskich pochodzenia żydowskiego. Mogiły naszych żołnierzy zasłały wszystkie pola bitewne.

Dziś, w 60. rocznicę nastania pokoju w Europie, Senat Rzeczypospolitej Polskiej czci pamięć ofiar wojny, oddając hołd wszystkim, którzy przyczynili się do zwycięstwa nad III Rzeszą.

Szczególny pokłon oddajemy żołnierzom polskim, którzy walcząc na wszystkich frontach II wojny światowej "za wolność waszą i naszą", złożyli w ofierze największą daninę krwi i życia.

Chylimy głowy przed bohaterami Września 1939 roku, którzy zawiedzeni brakiem sojuszniczej pomocy, samotnie stawiali opór silniejszym i bezwzględnym agresorom: Rzeszy Niemieckiej i Związkowi Radzieckiemu, realizującym pakt Ribbentrop - Mołotow i dążącym do wymazania Polski z mapy świata.

Oddajemy cześć żołnierzom Polskich Sił Zbrojnych, którzy przez cały okres wojny walczyli u boku sojuszników zachodnich, zapisując piękną kartę w dziejach oręża polskiego.

Na zawsze pozostaną w narodowej pamięci bohaterskie czyny żołnierzy 1 i 2 Armii Wojska Polskiego, którzy przeszli swój chwalebny szlak bojowy od Lenino do Berlina.

Wyrażamy głębokie uznanie dla twórców, funkcjonariuszy i żołnierzy podziemnego Państwa Polskiego, które stworzyli Polacy jako jedyny naród w Europie, udowadniając światu, że jeszcze Polska nie zginęła.

Oddajemy cześć żołnierzom bohaterskiej powstańczej Warszawy, których walka przeszła do legendy.

Szczególną pamięć i hołd winni jesteśmy dzisiaj polskim żołnierzom - ofiarom stalinowskich zbrodni, popełnionych m.in. w Katyniu, Miednoje, Charkowie i innych miejscach masowego ludobójstwa.

Pamiętamy i będziemy pamiętać o bohaterskich czynach żołnierzy koalicji antyhitlerowskiej.

Oddajemy cześć żołnierzom radzieckim spoczywającym w polskiej ziemi, alianckim pilotom niosącym pomoc naszym żołnierzom i partyzantom oraz walczącej Warszawie.

Wyzwolenie i pokój nie dla wszystkich oznaczały wówczas wolność i niezawisłość. Zakończenie wojny nie doprowadziło w Polsce do powstania demokratycznego ładu. Decyzje podjęte w Jałcie i Poczdamie sprawiły, że nasza Ojczyzna, zmieniona terytorialnie, została, za zgodą koalicjantów, uzależniona od ZSRR - totalitarnego mocarstwa.

Mówiąc o wkładzie Polski w II wojnę światową, o wysiłku militarnym żołnierza polskiego, o jego walce o wolność, niepodległość, o byt państwowy, o honor i godność Polski, Narodu Polskiego i Wojska Polskiego, należy widzieć również cały tragizm późniejszych losów żołnierskich. Decyzje jałtańskie przekreśliły możliwość powrotu do Polski wielu tysięcy żołnierzy polskich, którzy przelewali krew na zachodzie Europy. Tysiące żołnierzy polskiej konspiracji niepodległościowej trafiło do radzieckich więzień i łagrów, w których straciło zdrowie i życie.

To dzięki ich wielkiemu wysiłkowi, dzięki ofierze krwi przelanej przez żołnierzy polskich na wszystkich frontach, polski wkład militarny w II wojnę światową w Europie należy ocenić jako największy po wielkich mocarstwach, tj. Stanach Zjednoczonych, Związku Radzieckim i Wielkiej Brytanii.

Senat Rzeczypospolitej zwraca się do wszystkich Polaków o godne uczczenie 60. rocznicy zakończenia II wojny światowej, najtragiczniejszego i najkrwawszego konfliktu w dziejach ludzkości.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.

Ponadto połączone komisje uzgodniły, że zwrócą się do marszałka Senatu, aby podjął kroki w celu doprowadzenia do wspólnego posiedzenia Sejmu i Senatu w rocznicę zakończenia II wojny światowej.

Gdyby okazało się to niemożliwe, senatorowie zaproponowali, aby Senat podął swoją własną uchwałę na oddzielnym, uroczystym, specjalnie w tym celu zwołanym posiedzeniu, które odbyłoby się na początku maja i na które zaproszono by kombatantów II wojny światowej.

Na zakończenie posiedzenia ustalono, że w imieniu obu komisji na posiedzeniu plenarnym, podczas drugiego czytania, sprawozdanie w sprawie projektu uchwały w 60. rocznicę zakończenia II wojny światowej przedstawi senator W. Pietrzak.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.

W imieniu wnioskodawców Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego projekt przedstawiła i uzasadniła senator Maria Berny.

W posiedzeniu uczestniczyli zastępca kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Jerzy Kozłowski, dyrektor Wojskowego Biura Badań Historycznych płk dr Krzysztof Komorowski, dyrektor Departamentu Świadczeń Socjalnych w Ministerstwie Polityki Społecznej Alina Wiśniewska oraz przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP i Stowarzyszenia Saperów Polskich.

Projekt zakładał przyznanie uprawnień kombatanckich osobom biorącym udział w akcji rozminowywania kraju w latach 1945-56. Osoby te, a także wdowy i wdowcy po nich, miałyby być uprawnione do świadczeń przysługujących na podstawie tzw. ustawy kombatanckiej. Łącznie otrzymałoby je około 10 tysięcy osób, z czego 2 tysiące to osoby biorące udział w akcji rozminowania kraju, natomiast około 8 tysięcy to wdowy lub wdowcy. Jak przewidziano w projekcie, dla budżetu państwa łączne skutki finansowe wejścia w życie proponowanych zmian wyniosą ponad 17 mln złotych.

W uzasadnieniu przypomniano, że starania o przyznanie uprawnień kombatanckich żołnierzom wojsk inżynieryjnych biorących udział w operacji rozminowania terytorium Polski w okresie od 1945 do 1956 roku były przedmiotem zabiegów zarówno środowisk i organizacji byłych żołnierzy zawodowych oraz żołnierzy rezerwy, jak i samych zainteresowanych od wielu lat.

Operacja całkowitego rozminowania kraju pociągnęła za sobą ofiarę sześciuset dwudziestu trzech zabitych i ponad ośmiuset ciężko rannych żołnierzy tych wojsk; dla porównania w trakcie działań wojennych wojsk polskich walczących na terenie Polski zginęło czterystu sześćdziesięciu trzech saperów.

Poniesione straty i osiągnięte efekty są wymiernym dowodem wielkości i ważności tego wojskowego zadania. Żołnierze saperzy-minerzy wykonywali je w warunkach zagrożenia zdrowia i życia porównywalnego do tego, które spotykało innych żołnierzy w polu bezpośrednich działań wojennych.

Ponieważ uchwalenie ustawy spowoduje obciążenie budżetu państwa, datę jej wejścia w życie określono na 1 stycznia 2006 r. Tak ustalony okres vacatio legis daje, zdaniem wnioskodawców, możliwość uwzględnienia wydatków związanych z realizacją ustawy w pracach nad budżetem na 2006 r.

Połączone komisje, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy wniosły o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Ustalono, że podczas drugiego czytania projektu sprawozdanie w tej sprawie złoży senator M. Berny. Jednocześnie upoważniono senator M. Berny do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny.

Rozpatrywany projekt zgłosiła Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. W związku z nieobecnością reprezentanta wnioskodawców senatora Gerarda Czai projekt przedstawiła senator Ewa Serocka, wyznaczona przez komisję.

Rozpatrywana inicjatywa była odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez organizacje pozarządowe, a przede wszystkim Polski Związek Niewidomych. Dotyczyła art. 80 kodeksu cywilnego, który utrudnia złożenie osobie nieumiejącej czytać oświadczenia woli. Zawarta w dotychczasowym art. 80 kc norma stwarzała wiele problemów osobom niepełnosprawnym, szczególnie niewidomym lub niedowidzącym. Różne instytucje odmawiają przyjęcia dokumentów podpisanych przez niewidomych w formie innej niż akt notarialny, narażając ich tym samym na ponoszenie dodatkowych kosztów - w odróżnieniu od innych obywateli.

Twórcy tego rozwiązania, którego historia jest bardzo odległa, mieli na względzie ochronę osób niemogących czytać, w tym również niewidomych, przed nadużyciami nieuczciwych kontrahentów. Przepisy te do pewnego czasu nie były stosowane w odniesieniu do osób niewidomych, umiejących składać podpisy na wystawionych dokumentach lub składających oświadczenie woli w formie pisemnej.

Sytuacja od pewnego czasu uległa zdecydowanej zmianie. Większość, szczególnie instytucji finansowych, żąda od osób niemogących czytać składania oświadczenia woli w formie aktu notarialnego. Poczucie godności tych obywateli zostało więc wycenione na poziomie kosztów sporządzenia aktu notarialnego.

W opinii wnioskodawców, proponowane zmiany art. 80 kodeksu cywilnego, poprzez dodanie paragrafu 2, stanowić będą nadal ochronę osób niemogących czytać i kontrahentów przyjmujących oświadczenie woli, ułatwią one jednak tym osobom normalne funkcjonowanie w codziennym życiu. Proponowane rozwiązanie dopuszcza możliwość korzystania przez osobę nieumiejącą czytać z pomocy wybranej przez siebie zaufanej osoby przy składaniu oświadczenia woli.

Podczas posiedzenia na temat przedstawionego projektu nowelizacji kodeksu cywilnego wypowiadali się dyrektor i wicedyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik i Jan Bołonkowski oraz sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości sędzia Robert Zygadło. Przedstawili ono pozytywną opinię na temat kształtu proponowanej nowelizacji, aczkolwiek sugerowali, że byłoby lepiej zawrzeć to uregulowanie w całościowej nowelizacji prawa cywilnego.

Połączone komisje, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu wniosły o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas drugiego czytania na posiedzeniu plenarnym Izby senator E. Serocka.

Jednocześnie upoważniono senatora G. Czaję do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Na temat rozpatrywanej nowelizacji wypowiadali się wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Andrzej Brachmański, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej Piotr Buk oraz dyrektor zespołu Prawnego w Komendzie Głównej PSP Dorota Kramarczyk. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej ze zmianą zaproponowaną przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego i z sugestią biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Elżbietę Streker-Dembińską.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

Opinię na temat zapisów przyjętych w rozpatrywanej nowelizacji przekazali wiceminister A. Brachmański oraz przedstawiciele Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej P. Buk i D. Kramarczyk.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 13 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji, analogicznych do zmian zawartych w stanowisku Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Ustalono, że ich przyjęcie zaproponuje Izbie senator Andrzej Spychalski.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze.

Posiedzenie otworzył wiceprzewodniczący komisji senator Andrzej Jaeschke, który zwrócił się do przedstawiciela rządu o uzasadnienie rozpatrywanej nowelizacji.

Głos zabrała dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Dyrektor B. Mik przedstawiła potrzeby zmiany przepisu przejściowego ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, który mógłby spotkać się z zarzutem niekonstytucyjności ze względu na naruszenie prawa do dwuinstancyjności postępowania. Wobec braku zastrzeżeń legislacyjnych przewodniczący obrad senator A. Jaeschke zgłosił i poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła, że jej sprawozdanie przedstawi Izbie senator Ewa Serocka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

Na wstępie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowano propozycje:

- wystąpienia przez komisję z wnioskiem o przesunięcie polonijnych środków inwestycyjnych w kwocie 1 500 000-2 000 000 zł na działalność programową;

- odłożenia rozpatrzenia wszystkich przedłożonych wniosków, które dotyczą zadań na II półrocze.

I Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

A. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy stypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania.

1. (nr wniosku 3) Sokołowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Sokołowie Podlaskim: VII Międzynarodowy Obóz Naukowy "Gwary Nadbużańskiego Podlasia i Polonii na Białorusi" w Kodniu - 16 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

2. (nr wniosku 3) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: 1 czerwca - Polski Dzień Dziecka na Białorusi - 1625 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 36) Bocheński Klub Sportowy w Bochni: Letnia Szkoła Języka Polskiego
dla polonijnych dzieci z Bukowiny - 34 200 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

4. (nr wniosku 3) Fundacja "O Uśmiech Dziecka" w Makowie Mazowieckim: międzynarodowy turnus integracyjno-terapeutyczny w Kartuzach - 32 720 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

5. (nr wniosku 39) Fundacja "O Uśmiech Dziecka" w Makowie Mazowieckim: pobyt dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna u rodzin w powiecie makowskim: 6500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6500 zł.

6. (nr wniosku 41/z) Harcerska Fundacja Pomocy Dzieciom im. hm. A. Kamińskiego w Szczecinku: warsztaty integracyjne z Polonią białoruską, wymiana dzieci i młodzieży między Grodnem i Szczecinkiem - 10 164 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

7. (nr wniosku 44) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego
w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 4-18 maja br. - 83 055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 45) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 22 czerwca-6 lipca br. - 3055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9. (nr wniosku 46) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego
w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 12- 26 lipca br. - 83 055 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

10. (nr wniosku 47) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko- Białoruskiego w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 1- 15 sierpnia br. - 83 055 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

11. (nr wniosku 49) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód, Lubuski Oddział Wojewódzki w Zielonej Górze: integracyjny obóz wypoczynkowo-szkoleniowy dla dzieci i młodzieży z Białorusi i Ukrainy - 30 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

12. (nr wniosku 55) Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Promyk w Puławach: kolonie polonijne dla dzieci z Ukrainy, Nałęczów 2005 - 50 900 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

13. (nr wniosku 56) Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Promyk w Puławach: kolonie polonijne dla dzieci z Ukrainy, Puławy 2005 - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 17 000 zł.

14. (nr wniosku 71) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem Oddział w Przemyślu: I Bukowińskie Spotkania ze Sztuką w Rumunii - 9252 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

15. (nr wniosku 72) Charytatywne Stowarzyszenie Opiekuńczo-Wychowawcze IGNIS
w Kleczy Górnej: organizacja kolonii letnich dla dzieci polonijnych z Mołdawii - 21 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 11 000 zł.

16. (nr wniosku 79) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: zakup sprzętu i urządzeń dla administracji Szkoły Średniej nr 36 w Grodnie - 9000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

17. (nr wniosku 84) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna
w Warszawie: wyposażenie dwóch wybranych szkół polskich na Łotwie, Litwie, Białorusi
i Ukrainie w narty biegowe - 48 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 000 zł.

18. (nr wniosku 85) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: wyprawki - plecaczki z pełnym niezbędnym wyposażeniem dla wszystkich uczniów rozpoczynających naukę w 6 polskich szkołach na Litwie i 2 na Białorusi - 6000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

19. (nr wniosku 94) Caritas Diecezji Sosnowieckiej w Sosnowcu: organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży polonijnej, Ukraina. "Wakacyjna Szkoła Języka Polskiego" - Bukowina Rumuńska - kwotę 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

20. (nr wniosku 95) Caritas Archidiecezji Gdańskiej w Gdańsku: "Świat Stolema, gryfów i ...", śladami legend gdańskich i pomorskich, kolonie letnie - 41 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

21. (nr wniosku 96) Caritas Diecezji Sandomierskiej w Sandomierzu: wypoczynek letni dzieci i młodzieży szkolnej polskiej i polonijnej w 2005 r. w formie obozów szkoleniowo-wypoczynkowych - 23 100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

22. (nr wniosku 97) Caritas Archidiecezji Przemyskiej w Przemyślu - "Śladami przodków" - kolonie letnie - 33 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

23. (nr wniosku 98) Caritas Diecezji Rzeszowskiej w Rzeszowie: kolonia letnia dla dzieci i młodzieży polonijnej - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 16 000 zł.

24. (nr wniosku 99) Caritas Diecezji Kieleckiej w Kielcach: organizacja wypoczynku letniego
dla dzieci polonijnych - 51 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

25. (nr wniosku 100) Caritas Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z Polonii rumuńskiej - 23 870 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

26. (nr wniosku 101) Caritas Archidiecezji Częstochowskiej w Częstochowie: kolonie dla dzieci polonijnych - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

27. (nr wniosku 102) Caritas Diecezji Legnickiej w Legnicy: kolonie letnie dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin, mieszkających w Grodnie i w Brześciu, na Białorusi - 33 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

28. (nr wniosku 103) Caritas Archidiecezji Łódzkiej w Łodzi: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci polonijnych z Litwy - 22 920 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 16 800 zł.

29. ( nr wniosku 104) Caritas Parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Duninowie: wakacje dla dzieci Polonii z Litwy i z Białorusi w Publicznym Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Duninowie - 65 250 zł

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

30. (nr wniosku 105) Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej w Warszawie: kolonie letnie dla dzieci i młodzieży polonijnej - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

31. (nr wniosku 106) Caritas Archidiecezji Wrocławskiej we Wrocławiu: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży polonijnej z terenów Ukrainy, Białorusi i Litwy - 34 560 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

32. (nr wniosku 107) Caritas Diecezji Płockiej w Płocku: kolonie letnie z programem edukacyjnym dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie - 750 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 56 000 zł.

33. (nr wniosku 119) Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie: kolonie letnie dla dzieci z polskich rodzin na Ukrainie oraz z domu dziecka w Podbrodziu, na Litwie - 36 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

34. (nr wniosku 143) Fundacja "Polonia" w Warszawie: szkolenia komputerowe dla Polonii ze Wschodu - 145 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

35. (nr wniosku 146) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski w Krakowie: VI edycja akcji "Podarujmy dzieciom lato - Kraków 2005" - 14 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

36. (nr wniosku 150) Fundacja "Młoda Europa" w Bydgoszczy: pobyt wakacyjny dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia z Ukrainy i Mołdawii - 56 794 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

37. (nr wniosku 151) Fundacja "Młoda Europa" w Bydgoszczy: pobyt wakacyjny dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia z Rumunii - 69 559 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

38. (nr wniosku 154) Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Dolińskiej w Niemodlinie: organizacja na terenie Polski kolonii letnich dla dzieci pochodzenia polskiego z Doliny, na Ukrainie - 17 850 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

39. (nr wniosku 156) Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział Bytom w Bytomiu: integracyjny obóz młodzieży polskiej z Doliny (Ukraina) i Bytomia (Polska) w Ośrodku Harcerskim Chorągwi Małopolskiej w Korzkwii koło Krakowa - 16 400 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

40. (nr wniosku 157) Stowarzyszenie Łączności i Pomocy Rodakom we Lwowie i na Kresach w Stalowej Woli: organizacja kolonii letnich o charakterze poznawczo-wypoczynkowym dla dzieci z polskich rodzin zamieszkałych w Stanisławowie i jego okolicach - 22 790 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

41. (nr wniosku 158) Związek Sybiraków, Oddział Warszawski: obóz szkoleniowo-wypoczynkowy dla młodzieży z polskich rodzin z Podola, na Ukrainie - 8000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

42. (nr wniosku 160) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód w Warszawie: warsztaty dokształcające dla studentów polonijnych ze Wschodu, kształcących się na filologii polskiej - 154 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

43. (nr wniosku 162) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód w Warszawie: wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży polonijnej z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy - 126 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

44. (nr wniosku 164) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie udziału polskich grup młodzieżowych w Międzynarodowym Rajdzie Węgorzewskim - 4100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

45. (nr wniosku 171) Mazurskie Centrum Żeglarstwa w Giżycku: Żeglarski Tydzień Polonii - Mazury 2005 - 28 120 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

46. (nr wniosku 172) Regionalna Rada Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Częstochowie: polonijna integracyjna Gwiazdka na sportowo - 40 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

47. (nr wniosku 176/z) Stowarzyszenie Integracji "Zorza" w Poddębicach: wymiana dzieci i młodzieży między regionami partnerskimi miasta Krasławy na Łotwie, Belgradu i powiatu poddębickiego w Polsce - 74 564 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

48. (nr wniosku 179) Stowarzyszenie Inicjatyw Regionalnych w Tarnowie: młodzieżowa edukacja obywatelska: tolerancja i przełamywanie stereotypów oraz uprzedzeń wobec mniejszości - pierwsze spotkania Polaków z Ukrainy, Białorusi, Litwy i Czech - 14 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

49. (nr wniosku 222) Unia Katolickich Stowarzyszeń Rodzin Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie: obozy szkoleniowo-wypoczynkowe dla rodzin polskich zamieszkałych na Ukrainie - 23 205 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju

50. (nr wniosku 4) Towarzystwo Przyjaciół Węglan w Węglanach, XXIV Międzynarodowy Konkurs Poezji: III Mistrzostwa Polski w Poezji, w tym m.in. Polonijny Konkurs Poezji - Węglany 2005 - 3160 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

51. (nr wniosku 35/z) Towarzystwo Przyjaciół Grodna i Wilna, Oddział w Białymstoku: VI Dni Kultury Kresowej (refundacja) - 11 525 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

52. (nr wniosku 50) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: integracyjne spotkania z muzyką, kulturą i sztuką w Domu Polonii w Żytkiejmach - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

53. (nr wniosku 58) Towarzystwo im. Marii Konopnickiej w Górach Mokrych: XIV Światowy Festiwal Poezji Marii Konopnickiej - 150 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

54. (nr wniosku 70) Złotnicki Zespół Górali Czadeckich Dolina Nowego Sołońca w Złotniku: warsztaty taneczno-muzyczne dla zespołów górali czadeckich - 20 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

55. (nr wniosku 121) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: sfinansowanie uszycia kompletu strojów polskich dla Zespołu Pieśni i Tańca "Wileńszczyzna" - 49 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 49 000 zł.

56. (nr wniosku 122/z) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie organizacji XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Polskiej na Litwie "Kwiaty Polskie 2005" - 125 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7590 zł.

57. (nr wniosku 163) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie udziału polskich twórców i zespołów folklorystycznych ze Wschodu w XXVIII Międzynarodowym Jarmarku Folkloru w Węgorzewie - 36 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

58. (nr wniosku 165) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie organizacji Dni Kultury Polskiej w Czernichowsku - 3200 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

59. (nr wniosku 166) Oddział Mazowiecki Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Warszawie: I Mazowiecki Festiwal Chórów Kresowych - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

60. (nr wniosku 205) Poleskie Stowarzyszenie Folklorystyczne we Włodawie: festiwal folklorystyczny - XV Międzynarodowe Poleskie Lato z Folklorem - 17 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

61. (nr wniosku 208) Fundacja Domu Kultury w Tczewie: VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Rodzinnej - 28 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

62. (nr wniosku 210) Fundacja "Polonia Restituta" w Warszawie: edycja czasopisma "Nasza Rota" - 140 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 50 000 zł.

63. (nr wniosku 213) Fundacja "Polski Konwój Kultury" w Katowicach: Polski Konwój Kultury Mołdawia - Rumunia 2005 - 6000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

64. (nr wniosku 216) Stowarzyszenie Pomocy Polakom na Wschodzie "Kresy" w Krakowie: Forum Kresowe - 3800 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

65. (nr wniosku 220) Fundacja "Muzyka Cerkiewna" w Hajnówce: "Urealnić marzenia - z pieśnią do Ojczyzny Przodków", koncerty w Polsce - 71 690 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

66. (nr wniosku 241) Towarzystwo Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Oddział w Mrągowie: XI Festiwal Kultury Kresowej Mrągowo 2005 - 94 500 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

67. (nr wniosku 256) Stowarzyszenie Folklorystyczne "Majdaniarze" w Nowej Sarzynie: XI Międzynarodowe Spotkania Poetów "Wrzeciono 2005" (refundacja) - 5500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 5500 zł.

C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia

68. (nr wniosku 66) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: publikacje książkowe "Kościoły w ruinie" (woj. tarnopolskie, stanisławowskie, lwowskie) - 25 500 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

69. (nr wniosku 67) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: wydanie kalendarza kresowego na rok 2006 - 11 500 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku

D. Wspieranie działalności mediów polonijnych w świecie.

70. (nr wniosku 206) Małopolskie Forum Współpracy z Polonią w Tarnowie: XIII Światowe Forum Mediów Polonijnych Tarnów - Katowice 2005 - 85 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

E. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy gospodarczej ze środowiskami polonijnymi i polskimi w świecie

71. (nr wniosku 144) Fundacja "Polonia" w Warszawie: udział Polonii ze Wschodu w XI Światowej Konferencji Gospodarczej Polonii - 136 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

F. Pomoc socjalna i rzeczowa dla środowisk polskich na Wschodzie, a w szczególności udzielanie zapomóg losowych oraz pomocy charytatywnej i medycznej

72. (nr wniosku 74) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych "Pro-Akademia" w Łodzi: badania w zakresie pomocy charytatywnej i warunków życia osób starszych pochodzenia polskiego oraz dzieci i młodzieży zamieszkałych na Ukrainie, w Kazachstanie oraz azjatyckiej części Rosji - 19 300 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

73. (nr wniosku 180) Fundacja Młodej Polonii "Polska - Europa - Świat" w Warszawie: pobyt zdrowotny w Rabce i w Cieklinie z programem edukacyjnym i artystycznym dla dzieci i młodzieży polonijnej ze schorzeniami dróg oddechowych i wadami wymowy - 12 350 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

74. (nr wniosku 181) Polskie Towarzystwo Laryngektomowanych w Bydgoszczy: wielokierunkowa indywidualna i grupowa rehabilitacja po przebytych operacjach
z powodu choroby nowotworowej, a szczególnie nauka głosu i mowy dla 8 osób narodowości polskiej z Białorusi i Ukrainy - 8998 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7200 zł.

75. (nr wniosku 223) Stowarzyszenie "Polska Misja Medyczna" w Krakowie: mobilne ambulatoria medyczne, pomoc medyczna dla Polaków mieszkających w Rumunii i Mołdawii - 105 450 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

76. (nr wniosku 224) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla chorych osób dorosłych i kombatantów polskich z Ukrainy, połączonego z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

77. (nr wniosku 225) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla chorych osób dorosłych i kombatantów polskich z Białorusi, połączonego z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

II Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - część II:

1. (nr wniosku 203) Regionalne Stowarzyszenie "Wschód - Zachód" w Płocku: zorganizowanie kolonii dla młodzieży pochodzenia polskiego z miejscowości Bijsk na Syberii - 5100 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

2. (nr wniosku 207) Regionalne Stowarzyszenie "Wschód - Zachód" w Płocku: zakup paczek żywnościowych dla dzieci polskiego pochodzenia z Bijska, na Syberii - 15 600 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

3. (nr wniosku 215) Regionalne Stowarzyszenie "Wschód - Zachód" w Płocku: zorganizowanie świetlicy dla dzieci pochodzenia polskiego w szkole podstawowej w Bijsku, na Syberii - 44 885 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

4. (nr wniosku 226) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla osób dorosłych i kombatantów polskich z Litwy, połączonego z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

5. (nr wniosku 227) Ta Fajna Fundacja w Warszawie: wileńska hipoterapia, turnusy rehabilitacyjne dla niepełnosprawnych polskich dzieci i młodzieży z Litwy oraz szkolenia dla przyszłych instruktorów i terapeutów hipoterapii na Litwie - 180 800 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

6. (nr wniosku 232) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie wakacyjnych warsztatów plenerowych "Pejzaż 2005" dla utalentowanej młodzieży z polskich szkół na Wileńszczyźnie - 24 500 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

7. (nr wniosku 234) Fundacja "Naszym Dzieciom" w Warszawie: integracyjne spotkanie wigilijne młodzieży ze szkoły polskiej w Sądowej Wiszni, na Ukrainie - 12 236 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

8. (nr wniosku 237) Oddział Warszawski Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie: kurs języka i kultury polskiej dla młodzieży polskiego pochodzenia w wieku 14-18 lat z Białorusi, Ukrainy i Mołdawii w ramach programu "Europa - wspólne dziedzictwo" - 15 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

9. (nr wniosku 238) Oddział Warszawski Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie: dofinansowanie wyżywienia młodzieży polskiego pochodzenia z Ukrainy i Białorusi w Bursie przy Kolegium św. Stanisława Kostki Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie Wilanowie - 22 860 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

10. (nr wniosku 239) Fundacja "Polonia" w Warszawie: obozy letnie - 228 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 242) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych "Pro-Akademia" w Łodzi - paczki z darami świątecznymi dla polskich kombatantów żyjących na Syberii (Federacja Rosyjska) i Mołdawii oraz paczki dla organizacji polonijnych - 49 814 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

12. (nr wniosku 243) Fundacja Kultury Wsi w Warszawie: zestawy edukacyjne do nauki tańca i muzyki z różnych regionów Polski - 220 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

13. (nr wniosku 245) Stowarzyszenie Edukacyjne Centrum Komunikacji Społecznej IUGUM w Warszawie: wystawa fotograficzna Szymona Kobusińskiego "Ocalić od zapomnienia" - 28 200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 247) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: pomoc materialna i niematerialna polskim dzieciom z Białorusi w ramach akcji "Podarujmy Dzieciom Święta" - 95 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

15. (nr wniosku 248) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: zaopatrzenie polskich dzieci z Republiki Białoruś, uczących się języka polskiego, historii i kultury polskiej, w niezbędne pomoce do nauki, część II - 20 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

16. (nr wniosku 249) Caritas Parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Duninowie: wypoczynek dla dzieci Polonii w Duninowie - 23 750 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

17. (nr wniosku 250) Stowarzyszenie Współpracy "Polska - Wschód" w Warszawie: "Zielona szkoła" - wypoczynek wiosenny dla dzieci i młodzieży polonijnej z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy, połączony z doskonaleniem języka polskiego - 28 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie

Ponadto komisja dodatkowo rozpatrzyła wnioski:

1. (wniosek nr 12) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska": organizacja wystawy polskich zabytkowych dzieł sztuki w Buenos Aires - 32 586 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

2. (wniosek nr 14 poz. 8) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska": program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 162 953 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (wniosek nr15) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska": jubileusz 50-lecia Polskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Wilia" - 120 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 50 000 zł.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu, postanowiła przedstawić Izbie projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej

W projekcie, zgodnie z wnioskiem senator Czesławy Christowej, Senat odwołuje ją, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, ze składu Komisji Spraw Unii Europejskiej. Proponowana uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Na sprawozdawcę projektu uchwały wybrano senatora Andrzeja Spychalskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zaopiniowała dla Prezydium Senatu, w trybie art. 22 ust. 7 regulaminu Izby, odwołanie senatora Roberta Smoktunowicza od zarządzenia marszałka Senatu z 16 marca br. w sprawie obniżenia o 1/30 diety parlamentarnej.

Po dyskusji z udziałem senatora R. Smoktunowicza komisja uznała, że sprawa ma charakter incydentalny i większością głosów pozytywnie zaopiniowała odwołanie senatora R. Smoktunowicza. W przekazanej opinii komisja poddała pod rozwagę prezydium zmianę tego zarządzenia i usprawiedliwienie nieobecności senatora R. Smoktunowicza na 242. posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, 2 lutego br.

Rozpatrzenie punktu dotyczącego skierowanego przez marszałka Senatu wniosku oskarżyciela prywatnego - dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 18 stycznia br. (uzupełnionego 2 marca br.), reprezentowanego przez radcę prawnego Stanisława Grabowskiego, o wyrażenie przez Senat RP zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca odłożono w związku z chorobą senatora.

W sprawach różnych zapoznano się ze skargą na senatora Henryka Dzido, dotyczącą jego działalności adwokackiej. Po wysłuchaniu wyjaśnień senatora komisja postanowiła zwrócić się o wyjaśnienia w tej sprawie do Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, podczas którego rozpatrzono ustawę o utworzeniu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Opinię na temat ustawy, która była projektem poselskim, przedstawił wiceminister edukacji narodowej i sportu Tadeusz Szulc. Na temat działalności Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, z której utworzony ma być uniwersytet, wypowiadał się rektor akademii prof. Adam Marcinkowski.

Ustawa stanowi, że Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy tworzy się z dniem 1 września br. i jest on uczelnią państwową. Jego podstawowy kierunek działalności to kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, prawnych oraz matematyczno-przyrodniczych. Uniwersytet tworzy się z Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Nadzór nad nim sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.

Mienie obejmujące własność i inne prawa majątkowe akademii staje się mieniem uniwersytetu z dniem jego utworzenia.

Z dniem utworzenia uniwersytetu pracownicy zatrudnieni w akademii stają się pracownikami uniwersytetu, to samo dotyczy studentów i osób przyjętych na pierwszy rok studiów w roku akademickim 2005/06.

Podstawowe jednostki organizacyjne akademii stają się podstawowymi jednostkami organizacyjnymi uniwersytetu i zachowują posiadane uprawnienia do nadawania stopni naukowych. Dotyczy to również organów kolegialnych i jednoosobowych Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Z zastrzeżeniem ust. 2 z dniem utworzenia uniwersytetu stają się one jego organami.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o utworzeniu Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego w Bydgoszczy. Ustalono, że przyjęte w tej sprawie stanowisko zarekomenduje Izbie senator Marian Żenkiewicz.

27 kwietnia 2005 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście: pełnomocnik Ministerstwa Obrony Narodowej ds. Strategicznego Przeglądu Obronnego, wicedyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności w MON Jerzy Gutowski, wicedyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego w tym resorcie Andrzej Niewiadomski, szef Zarządu Uzupełnień w Generalnym Zarządzie Zasobów Osobowych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego Adam Franczak, Marta Zwierzyk Agnieszka Olesiak z Departamentu Prawnego w MON, naczelnik Wydziału Prawodawstwa Wojskowego w Departamencie Zwierzchnictwa Prezydenta Rzeczypospolitej nad Siłami Zbrojnymi Biura Bezpieczeństwa Narodowego Mikołaj Juszczuk oraz naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Marian Szczepankiewicz.

Rozpatrywany projekt powstał z inicjatywy Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. W imieniu komisji przedstawił i uzasadnił go senator Wiesław Pietrzak.

Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że żołnierze mogą być mianowani na wyższe stopnie wojskowe po spełnieniu przesłanek wskazanych w art. 76 tej ustawy. Nadanie wyższego stopnia wojskowego następuje w drodze mianowania. Szczegółowe warunki, tryb i zasady określa rozporządzenie ministra obrony narodowej z 17 czerwca 2004 r. w sprawie mianowania na stopnie wojskowe.

W przedstawionym projekcie zaproponowano rozszerzenie art. 76 ustawy o przepisy pozwalające mianować na wyższy stopień wojskowy byłych żołnierzy zawodowych. Byli żołnierze zawodowi, którzy będą spełniać wskazane w ustawie przesłanki, czyli ci, którzy jako wolontariusze, działając w stowarzyszeniu żołnierskim skupiającym byłych żołnierzy zawodowych, realizują zadania o charakterze obronnym, patriotyczno-wychowawczym i w zakresie bezpieczeństwa publicznego lub pracują w administracji rządowej, samorządowej i strukturach edukacji narodowej na stanowiskach związanych z obronnością i bezpieczeństwem publicznym, jeżeli to jest uznaniem ich zasług za działalność związaną z obronnością państwa, mogą być mianowani na wyższe stopnie wojskowe. Mianować będzie można tylko raz. Wniosek powinien zawierać dokładną i wyczerpującą argumentację dotyczącą zasług mianowanego żołnierza.

Zgodnie z art. 31 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych żołnierza zawodowego mianuje się na stopień wojskowy odpowiadający stopniowi etatowemu stanowiska służbowego, na jakie żołnierz ma być wyznaczony. Dzięki przedłożonemu projektowi, w szczególnych sytuacjach, po zakończeniu zawodowej służby wojskowej żołnierz będzie mógł być awansowany, jeżeli odchodząc z wojska, miał niższy stopień niż etat, z którego odchodził. Mianowanie będzie mogło nastąpić tylko w ramach danego korpusu kadry zawodowej Sił Zbrojnych RP.

Przedstawiony projekt nie pociąga za sobą skutków finansowych.

Senator W. Pietrzak przypomniał sytuację, która miała miejsce przed wprowadzeniem przepisów aktualnie obowiązującej ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, a która dopuszczała możliwość wielokrotnego awansowania rezerwistów, co - niekiedy - powodowało szybsze ich awanse niż żołnierzy w służbie czynnej. Jak stwierdził, obecnie w ogóle nie ma możliwości awansowania rezerwistów, którzy odchodzą z wojska na skutek restrukturyzacji armii. Powoduje ton ich rozgoryczenie, Rozpatrywany projekt nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej ma umożliwić awansowanie rezerwisty tylko jeden raz i tylko o jeden stopień wojskowy. Senator W. Pietrzak zwrócił uwagę, że projekt ustawy jest kompromisem między oczekiwaniami zainteresowanego środowiska a stanowiskiem Ministerstwa Obrony Narodowej, które uznało za zasadne danie satysfakcji osobom zaangażowanym w działalność na rzecz obronności państwa.

W dyskusji niektórzy senatorowie zgłaszali wątpliwości co do wprowadzenia tego typu regulacji, wyrażając obawy przed deprecjacją stopni wojskowych.

Senator Jerzy Adamski zgłosił, a następnie wycofał wniosek o skreślenie pkt 2 projektu ustawy.

Po debacie przewodnicząca obradom senator Teresa Liszcz zgłosiła i poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej bez poprawek.

Za wnioskiem opowiedziało się 4 senatorów, 8 osób wstrzymało się od głos. Wobec wyników głosowania komisje, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy wniosły o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu.

Ponadto połączone komisje postanowiły, że sprawozdanie komisji przedstawi senator Wiesław Pietrzak, a także zaproponowały, aby reprezentował on Senat w dalszych pracach nad tym projektem ustawy.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment