Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentów


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 24.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie pana senatora Grzegorza Lipowskiego, załączone do pisma z dnia 22 listopada 2004 r., znak: BPS/DSK-043-497/04, w sprawie umożliwienia destylarni żywicy w Kłobucku pozyskania żywicy sosnowej z drzew przewidzianych do wycinki, uprzejmie wyjaśniam.

Z informacji uzyskanych od Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynika, że w lutym br. pan Zbigniew Pośpiech, Prezes Zarządu HCM Spółka z o.o. w Kłobucku - zakładu przerabiającego żywicę, złożył Lasom Państwowym ofertę dotyczącą wznowienia pozyskiwania, począwszy od 2004 r., żywicy sosnowej. W swojej ofercie przedstawił kalkulację kosztów pozyskania żywicy, a także zadeklarował kompleksowe zorganizowanie przedsięwzięcia, łącznie z zakupem niezbędnych narzędzi, przeszkoleniem pracowników oraz organizacją transportu żywicy z lasu do zakładu w Kłobucku. Oprócz tego pan Z. Pośpiech zaproponował odpłatność dla Lasów Państwowych za udostępnienie drzewostanów do żywicowania. Pismem z dnia 23 marca br. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych udzieliła odpowiedzi na przedstawioną ofertę, zwracając m.in. uwagę na nierealność założeń i wskaźników przyjętych do sporządzenia kalkulacji. Przedstawiona kalkulacja nie uwzględniała strat Lasów Państwowych, jakie powstaną przy sprzedaży surowca drzewnego, na skutek obniżenia jego jakości i najcenniejszej części odziomkowej. Straty te są nieuniknione, zwłaszcza przy zaawansowanej technologii pozyskania drewna w kłodach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że obecność spał w drewnie oraz wystąpienie wad wtórnych, będących następstwem żywicowania (przebarwienia, spłaszczenie odziomka, przeżywiczenie i in.) może być podstawą do żądania obniżenia cen surowca drzewnego. Ponadto brak kadry związanej z żywicowaniem, brak narzędzi, likwidacja zakładów produkcyjnych sprzęt dla potrzeb żywicowania oraz długi okres czasu, jaki upłynął od zaprzestania pozyskiwania żywicy nie stwarzałby realnych szans na pozyskanie w bieżącym roku 4 tys. ton żywicy. Pomimo to Dyrekcja Generalna LP zasugerowała pilotażowe rozpoczęcie żywicowania na terenie jednej z regionalnych dyrekcji LP, co pozwoliłoby zweryfikować założenie przyjęte w kalkulacji, a także sprawdzić reakcję przemysłu drzewnego na pojawienie się na rynku drewna ze spałami żywiczarskimi. Ponadto Lasy Państwowe, biorąc pod uwagę względy społeczne i ich pozytywny wpływ na lokalny rynek pracy zadeklarowały, że w okresie wdrażania przedsięwzięcia rozważą obniżenie lub zaniechanie pobierania przewidzianych w kalkulacji należności za udostępnienie drzewostanów.

W marcu br. HCM Spółka z o.o. zwróciła się do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie z prośbą o pomoc przy wdrożeniu wznowienia pozyskania żywicy. Podjęte w tym zakresie działania Regionalnej Dyrekcji LP, zmierzające do zainteresowania nadleśnictw i zakładów usług leśnych ofertą tej firmy niestety nie przyniosły rezultatu.

W dniu 3 listopada br. w siedzibie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych odbyło się spotkanie robocze przedstawicieli Lasów Państwowych z panem Zbigniewem Pośpiechem, Prezesem Zarządu HCM Spółka z o.o. w Kłobucku. Podczas rozmów kolejny raz poruszono sprawę wznowienia pozyskiwania żywicy sosnowej w Polsce. Strony ustaliły, że Dyrekcja Generalna LP przekaże ofertę firmy HCM Spółka z o.o. do wszystkich regionalnych dyrekcji LP, z poleceniem przeanalizowania jej pod kątem opłacalności ekonomicznej, z uwzględnieniem aspektu społecznego, jakim jest potencjalna możliwość utworzenia dodatkowych miejsc pracy. Regionalne dyrekcje LP zostały zobowiązane do zgłoszenia nadleśnictw i zakładów usług leśnych, zainteresowanych wznowieniem pozyskania żywicy. Uzgodniono także, że w przypadku pozytywnej reakcji ze strony jednostek Lasów Państwowych oraz Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych, Dyrekcji Generalna LP może współuczestniczyć w organizacji cyklu szkoleń poświęconych temu zagadnieniu.

Do dnia dzisiejszego wpłynęły odpowiedzi z połowy regionalnych dyrekcji LP. Nie zawierają one deklaracji podjęcia współpracy w zakresie wznowienia pozyskania żywicy, przede wszystkim z uwagi na brak zainteresowania lokalnych zakładów usług leśnych tym zagadnieniem. Po uzyskaniu odpowiedzi z pozostałych regionalnych dyrekcji LP, zagadnienie to zostanie ponownie przeanalizowane. Jednak uważam, że w tym przypadku kompleksową organizacją tego przedsięwzięcia powinien zająć się pan Z. Pośpiech, który deklarował to w swojej ofercie z lutego br.

Z poważaniem

Z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek

* * *

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 27 grudnia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na oświadczenie senatora Jasna Szafrańca skierowane do Prezesa Rady Ministrów podczas 73 posiedzenia Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r. uprzejmie wyjaśniam, że Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn nie jest inicjatorem, autorem ani wykonawcą akcji "Jesteś sobą? Masz 10 przykazań i 12 praw". Na mocy umowy z dnia 22 czerwca 2004 r. zawartej pomiędzy ówczesnym Pełnomocnikiem Panią Izabelą Jarugą-Nowacką, a wnioskodawcą - Towarzystwem Rozwoju Rodziny, została przyznana dotacja na przeprowadzenie tej akcji. Wnioskodawca w drodze konkursu otrzymał dotacje na przeprowadzenie akcji, której szczegółowy opis zawarty został we wniosku o przyznanie dotacji (załącznik 1). Prośba o dalsze jej finansowanie została rozpatrzona odmownie.

Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że zawarte w oświadczeniu Pana Senatora uwagi pod adresem Urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Głównego Statusu Kobiet i Mężczyzn nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości.

Z poważaniem

Jacek Kluczkowski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 27.12. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Jerzego Suchańskiego - Senatora RP na 72 posiedzeniu Senatu RP w dniu 18.11.2004 r., w sprawie realizacji wniosku Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. w Łącznej o udzielenie przez Ministra Skarbu Państwa pomocy publicznej z przeznaczeniem na restrukturyzację, uprzejmie wyjaśniam c następuje:

Wnioskowana przez Kopalnię i Zakład Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. pomoc publiczna nie została udzielona do dnia 30.04.2004 r. z uwagi na fakt braku odpowiednich - wystarczających - na ten cel środków finansowych zgromadzonych na rachunku środka specjalnego pn. Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Brak ten spowodowany był przez fakt zobowiązania Ministra Skarbu Państwa ustawą budżetową na rok 2004, do przekazania w pierwszej kolejności środków z Funduszu do budżetu, co w konsekwencji spowodowało ich brak na realizacje zadań związanych z udzielaniem pomocy publicznej.

Należy podkreślić, że od dnia 1.05.2004 r. procedura udzielania pomocy publicznej podlega nowemu reżimowi prawnemu. Z dniem akcesji Rzeczypospolitej Polskiej do Wspólnot Europejskich, w zakresie regulacji dotyczących pomocy publicznej, nadrzędne znaczenie posiada Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, zaś odnośnie wewnętrznej procedury udzielania pomocy publicznej - ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W świetle regulacji art. 2 pkt 8a ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, Minister Skarbu Państwa, udziela pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację wyłącznie: przedsiębiorstw państwowych, spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz spółek odpłatnie korzystających z mienia Skarbu Państwa (spółki leasingowe) - posiadających status małych lub średnich podmiotów w rozumieniu definicji wyrażonej w załączniku do rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu Wspólnot Europejskich w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.). Opisany wyżej zakres przedmiotowy wypełnia wniosek Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A.

Przedsiębiorcy zaś inni niż wymienieni powyżej, mogą otrzymać pomoc na ratowanie i restrukturyzację od Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Intencją wprowadzenia powyższego podziału kompetencji w zakresie udzielania pomocy na ratowanie i restrukturyzację był zamiar opracowania i wprowadzenia w życie - w Ministerstwie Skarbu Państwa rozporządzenia wykonawczego do art. 2 b ustawy o wykonywaniu uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.

Rozporządzenie to - po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - miało pełnić również funkcję programu pomocowego, tj. instrumentu pozwalającego Ministrowi Skarbu Państwa udzielić wnioskującym podmiotom, w tym także Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A., pomocy publicznej bez konieczności przeprowadzenia jej notyfikacji do Komisji.

Rozporządzenie, o którym mowa wyżej zostało opracowane przez Ministerstwo Skarbu Państwa i przekazane do Komisji Europejskiej już w kwietniu br. Z uwagi na długotrwałą - przeciągającą się - zgodną z zasadami prac Komisji - procedurę notyfikacji w chwili obecnej nie ma już realnych szans na jego ogłoszenie do końca br.

Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że z dniem 1.01.2005 r., zostanie wprowadzona ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, nowa definicja małego i średniego przedsiębiorcy, zgodnie z którą statusu tego zostaną pozbawione m.in. podmioty, w których kapitale zakładowym Skarb Państwa posiada 25% i więcej udziałów/akcji (w tym także Kopalnia i Zakład Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A.), a więc zmniejszy się krąg beneficjentów pomocy publicznej udzielanej przez Ministra Skarbu Państwa.

W chwili obecnej trwają prace legislacyjne zmierzające do rozszerzenia - po 1.01.2005 r. - zakresu podmiotowego potencjalnych beneficjentów pomocy publicznej udzielanej przez Ministra Skarbu Państwa w taki sposób żeby mogły z niej korzystać wszystkie podmioty publiczne niezależnie od ich wielkości.

Nie można jednakże obecnie wskazać terminu kiedy przedmiotowe rozszerzenie - dokonane w formie nowelizacji ustawy o wykonywaniu uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa - uzyska moc obowiązującą.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, wniosek Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. o udzielenie przez Ministra Skarbu Państwa został przekazany do ARP S.A. w celu kontynuowania działań zmierzających do udzielenia pomocy.

Wprawdzie Kopalnia i Zakład Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. posiada obecnie jeszcze status średniego podmiotu, a Prezes ARP S.A. udziela wyłącznie pomocy podmiotom innym niż mali i średni, to jednak złożoność procedur związanych z udzielaniem pomocy - zwłaszcza uzyskanie opinii Komisji Europejskiej w sprawie - w sposób wystarczający wydają się uzasadniać przekazanie wniosku Spółki już na obecnym etapie do objęcia procedowaniem przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. Okres czasu do końca roku może zostać wykorzystany przez w/w spółkę na przygotowanie dokumentów wymaganych przez Agencję i w roku 2005 - po zmianie definicji małego i średniego przedsiębiorcy - umożliwi rozpoczęcie procedury notyfikacyjnej przed Komisją Europejską, po pozytywnym zakończeniu, której możliwe będzie udzielenie wnioskowanej pomoc publicznej.

Ustosunkowując się zaś do ekonomicznych i społecznych uwarunkowań wnioskowanej Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. uprzejmie wyjaśniam, że są one także istotne dla Ministra Skarbu Państwa, w szczególności stanowiły podstawę zobowiązania Prezesa ARP S.A. do nadania realizacji wniosku Spółki priorytetowego charakteru.

Reasumując wyjaśniam, że wniosek Kopalni i Zakładu Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" S.A. o udzielenie przez Ministra Skarbu Państwa pomocy publicznej, został przekazany do Prezesa ARP S.A. w celu kontynuowania działań zmierzających do udzielenia pomocy publicznej.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Jacek Socha

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 29.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do przesłanego przy piśmie z dnia 22 grudnia 2004 r. oświadczenia Pana Senatora Józefa Sztorca w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Czarny Dunajec w odbudowie zniszczonej szkoły, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w roku bieżącym resort edukacji narodowej i sportu nie dysponuje w swoim budżecie żadnymi środkami finansowymi, które mógłby przeznaczyć na dofinansowanie inwestycji oświatowych będących zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego. Sposób finansowania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego uległ zmianie od 2002 r. i z budżetu państwa nie przeznacza się już żadnych środków na dofinansowanie inwestycji regionalnych. Zgodnie z ustawą z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, inwestycje prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (w tym inwestycje oświatowe) mogą być finansowane wyłącznie z tzw. kontraktów wojewódzkich.

W praktyce oznacza to, że środki na inwestycje regionalne są przekazywane poszczególnym marszałkom województw i to oni ustalają wielkości nakładów w danym roku budżetowym, także decydują o włączeniu danej inwestycji do planu.

Łączna wielkość wydatków inwestycyjnych realizowanych przez kontrakty wojewódzkie ustalana jest w ustawie budżetowej, W ustawie budżetowej na rok 2004 w poz. 11 rezerw celowych zostały zaplanowane środki na ten cel w wysokości 1.397.400 tys. zł.

W porównaniu z budżetem na 2003 r. istotną nowością jest wskazanie przez Parlament, że środki na kontrakty wojewódzkie mają także być kierowane na inwestycje edukacyjne. Intencją ustawodawcy było zalecenie marszałkom, by inwestycje edukacyjne nie były pomijane w planach inwestycyjnych w 2004 r.

Jest mi przykro, że nie mogę sprostać potrzebom gminy Czarny Dunajec i udzielić bezpośredniego wsparcia finansowego. Władze gminy ponownie powinny zwrócić się z prośbą o pomoc do Marszałka Województwa Małopolskiego w celu uzyskania środków na odbudowę szkoły. Mam nadzieję, że Pan Marszałek uwzględni w swoich planach finansowych przyznanie pomocy finansowej gminie Czarny Dunajec.

Z wyrazami szacunku

Mirosław Sawicki

* * *

Zastępca Prokuratora Generalnego, Prokurator Krajowy przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 30.12.2004 r.

Pan
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 7 października 2004 r. (Nr BPS/DSK-043-394-04) dotyczące oświadczenia Pana Senatora Adama Bieli złożonego podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 września 2004 r. w sprawie wydania przez Urząd Gminy Lesznowola decyzji na zabudowę części działki należącej do Jerzego B. oraz związanych z tym postępowań karnych, po zbadaniu przedmiotowej sprawy przez Prokuraturę Apelacyjną w Warszawie ustalono, co następuje:

Pan Jerzy B. domaga się od Gminy Lesznowola, w oparciu o art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 89, poz. 415 ze zm.) odszkodowania za utratę możliwości prawidłowego korzystania z nieruchomości Nr 96/2, położonej we wsi Stara Iwiczna, przy ul. Słonecznej, której jest właścicielem, w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przewidującego modernizację drogi krajowej w ten sposób, iż linia rozgraniczająca teren ul. słonecznej będzie przebiegała w odległości 12,5 m od osi jezdni, co spowoduje zajęcie 4 mb. wymienionej działki.

Zgodnie z planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Gminy Lesznowola, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Lesznowola Nr 20/94 z dnia 20 października 1994 r., działka o nr ew. 96/2 we wsi Stara Iwiczna, położona była na obszarze oznaczonym symbolem 63 MN - "zabudowa mieszkalna jednorodzinna" oraz o przeznaczeniu uzupełniającym: "zabudowa usługowa i wytwórcza zgodna skalą i charakterem z zabudową mieszkalną jednorodzinną" i przylegała do drogi o symbolu "KD KG - droga wojewódzka (ul. Słoneczna), której szerokość w liniach rozgraniczających winna wynosić 25,0 m, tj. 12,5 m od osi drogi (co zostało również wskazane w piśmie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Departament Nieruchomości i Infrastruktury z dnia 30 lipca 2003 r. Nr NI.III.7332-897/2003).

Wynikający z treści art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (jak również z art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm., uchylającej ustawę z dnia 7 lipca 1994 r.) cywilnoprawny charakter roszczenia odszkodowawczego skutkuje, iż ciężar udowodnienia, że nieruchomość obniżyła swoją wartość z uwagi na niemożliwość lub istotne ograniczenie korzystania w sposób zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem spoczywa na właścicielu nieruchomości, który roszczenie może wnosić w terminach określonych w tych ustawach, zaś spory w sprawach o odszkodowanie rozstrzygają sądy powszechne.

Planowane w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym w dniu 20 października 1994 r. poszerzenie drogi dotychczas nie nastąpiło, a więc skarżący nie poniósł szkody, będącej podstawą jego roszczeń.

Informowany o trybie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przez Urząd Gminy Lesznowola, jak i Prokuraturę Okręgową w Warszawie, Jerzy B. nie skierował sprawy na drogę postępowania sądowego. Zaniechał również wniesienia środków prawnych, jakimi były zarzuty bądź protesty do planu zagospodarowania przestrzennego przewidziane w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.

Cytowana ustawa zobowiązywała gminy, które miały opracowane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w oparciu o ustawę z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym, do opracowania nowych planów, bowiem plany uchwalone na podstawie ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. utraciły swą moc po upływie 5 lat od dnia jej wejścia w życie.

Z pisma Zarządu Gminy Lesznowola z dnia 13 lipca 2000 r. skierowanego do Jerzego B. wynikało, że był on poinformowany o przystąpieniu do opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego i możliwości wniesienia zarzutów i protestów do tego planu. O trybie wnoszenia zarzutów i protestów do projektu planu oraz zaskarżania uchwał gminnych odrzucających te protesty i zarzuty do sądu administracyjnego poinformowała skarżącego badająca jego skargi Prokuratura Okręgowa w Warszawie, w piśmie z dnia 6 sierpnia 2001 r., jednakże - jak wskazano wyżej - Jerzy B. z wskazanych mu środków prawnych nie skorzystał.

W związku z utratą mocy obowiązującej dotychczasowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z dniem 31 grudnia 2003 r. na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w dniu 24 października 2003 r. Rada Gminy Lesznowola podjęła uchwałę Nr 88/XII/2003 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Lesznowola dla części obrębu Stara Iwiczna, obejmującą także nieruchomość Jerzego B.

W tej sytuacji skarżący może obecnie zgłaszać uwagi dotyczące projektu studium planu, w oparciu o art. 11 ust. 11 cyt. ustawy.

Wskazać również należy, że Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego wymienionym na wstępie pismem z dnia 30 lipca 2003 r. poinformował Jerzego B., że ewentualny wykup działki dla poszerzenia drogi nastąpi wówczas, gdy będzie realizowana modernizacja drogi, co nie jest planowane w najbliższych latach, przy czym ewentualny wykup prowadzony będzie przez służby Urzędu Marszałkowskiego na rzecz Województwa Mazowieckiego, a nie przez gminę. Możliwość zabudowy terenu w sposób trwały (budynek) nie jest możliwa z uwagi na to, iż w pasie działek ułożone jest uzbrojenie (woda, gaz, kanalizacja) w oparciu o decyzję z dnia 13 sierpnia 1996 r. Urzędu Gminy Lesznowola o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla budowy sieci kanalizacyjnych.

Ponadto uprzejmie informuję, że przeprowadzone przez Prokuraturę Apelacyjną w Warszawie w trybie nadzoru służbowego badanie akt spraw Prokuratury Rejonowej w Piasecznie sygn. 2 Ds. 1791/99/VI oraz 1 Ds. 139/04/I wykazało, iż wydane w tych sprawach postanowienia: o umorzeniu dochodzenia (sygn. 2 Ds. 1791/99/VI) oraz odmowie wszczęcia dochodzenia (sygn. 1 Ds. 139/04/I) były zasadne.

O braku podstaw do podjęcia na owo w trybie art. 327 § 1 k.p.k. wymienionych postępowań Jerzy B. poinformowany został pismem Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie z dnia 27 lipca 2004 r. Ap I Dsn 473/00/W

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazała odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 30 grudnia 2004 roku

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem, skierowanym na moje ręce, złożonym przez senatora Józefa Sztorca podczas 73 posiedzenia Senatu RP, 3 grudnia 2004 roku, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Senator Józef Sztorc, występując w imieniu mieszkańców terenów położonych wzdłuż doliny Dunajca w południowej części powiatu tarnowskiego podkreślił, że w tych miejscowościach program telewizyjny odbierany jest drogą satelitarną. Z tego powodu dostęp mieszkańców tego terenu do programu TVP3 dla większości odbiorców jest utrudniony.

Telewizja Polska S.A. nie rozpowszechnia programu regionalnego drogą satelitarną i w najbliższym czasie nadawca, nie przewiduje wykorzystania tej drogi rozpowszechniania programu TVP3. Główną przeszkodę stanowią koszty. Rozpowszechnianie drogą satelitarną programów regionalnych, a jest ich w kraju 16, byłoby inwestycją bardzo kosztowną, na którą TVP S.A. nie posiada odpowiednich środków.

Obecnie Telewizja Polska S.A. wykorzystuje drogę satelitarną do dosyłania programu tworzonego w centrali w Warszawie, do ośrodków regionalnych, czyli z jednego punktu do kilku punktów. Sygnał ten jest wykorzystywany przez niektórych operatorów sieci kablowych.

Jednakże nie jest to rozwiązanie powszechnie stosowane z uwagi na konieczność posiadania stosownych urządzeń przez operatorów telewizji kablowej.

W obecnej chwili Telewizja Polska S.A. z podanych powyżej powodów nie rozpowszechnia programu TVP3 drogą satelitarną, a tym samym sygnał satelitarny nie jest przeznaczony dla indywidualnych odbiorców.

Jedynym realnym rozwiązaniem, które pomoże poszerzyć obszar odbioru programu regionalnego, emitowanego przez ośrodki regionalne Telewizji Polskiej S.A., pozostaje wprowadzenie w przyszłości naziemnej sieci telewizji cyfrowej DVB-T.

Z poważaniem

Danuta Waniek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2004-12-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w związku z oświadczeniem Pani Senator Marii Szyszkowskiej (Nr BPS/DSK-043-582/04) uprzejmie informuję:

I. Istotnym zadaniem systemu oświaty jest tworzenie dla wszystkich dzieci i młodzieży właściwych warunków edukacyjnych w szkołach publicznych.

W tej sytuacji szczególnie niepokojącym jest zjawisko porzucania przez dzieci i młodzież nauki szkolnej w okresie trwania ustawowego obowiązku.

Problem wypadania uczniów z systemu szkolnego budzi szczególny niepokój ze względu na konsekwencje tego zjawiska takie zwłaszcza jak postępująca marginalizacja społeczna i bezrobocie.

Był on przedmiotem badań prowadzonych między innymi przez NIK, Fundację Instytut Spraw Publicznych (na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej) oraz kuratorów oświaty.

Z danych przekazanych przez kuratorów oświaty wynika, że w roku szkolnym 2003/2004 r. obowiązku szkolnego nie spełniało 0,24% uczniów szkół podstawowych (tj. około 7600 uczniów) i 0,41% uczniów gimnazjów (tj. około 6 700 uczniów). Przedstawione dane, w wielu wypadkach, zawierają liczbę uczniów niespełniających obowiązku i tych, dla których trudno ustalić, czy uczą się w innych szkołach.

Kuratorzy oświaty zgłaszają nasilające się problemy dotyczące spełnienia obowiązku szkolnego przez dzieci, dla których trudno ustalić miejsce ich pobytu (wyjazdy za granicę, migracje zarobkowe).

Wyniki badań wskazują, że istotnymi przyczynami omawianego zjawiska są między innymi:

1) niechęć dzieci do nauki związana z niepowodzeniami szkolnymi,

2) uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym:

- zaniedbania rodziców:

- rodzina patologiczna, przemoc wobec dziecka,

- trudna sytuacja finansowa (bieda w rodzinie),

3) wpływy środowiska rówieśniczego:

- zły wpływ grup nieformalnych (subkultura, koledzy, złe towarzystwo),

4) oraz: ucieczki z domu, wstąpienie do sekty.

Szkoły podejmują wiele działań zmierzających do ograniczania zjawiska wypadania uczniów z systemu szkolnego; między innymi przez:

- tworzenie w szkołach warunków do udzielania bezpośredniej pomocy w żywieniu i dożywianiu oraz odrabianiu lekcji dla tych dzieci, których rodzice zaniedbują swoje obowiązki,

- nawiązywanie ściślejszej współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się dziećmi z problemami szkolnymi,

- objęcie systemem pomocy materialnej (stypendia) uczniów pochodzących z rodzin najuboższych).

Autorzy badań analizując działania podejmowane w szkołach, wskazywali na ich różnorodność, na ciekawe problemy wychowawcze, profilaktyczne.

Skuteczne przeciwdziałanie zjawisku wypadania uczniów z systemu szkolnego wymaga ścisłej współpracy szkoły z rodzicami, organami prowadzącymi i organami sprawującymi nadzór pedagogiczny. Konieczne jest również współdziałanie z organizacjami społecznymi, fundacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży na danym terenie w celu przygotowania dla zagrożonej młodzieży atrakcyjnej oferty działań, która byłaby alternatywną dla tej proponowanej przez nieformalne grupy (subkultury).

W celu precyzyjnego określenia skali zjawiska wypadania uczniów z systemu szkolnego podjęte zostały działania zmierzające do usprawnienia systemu zbierania i przetwarzania danych dotyczących obowiązku szkolnego w skali lokalnej i ogólnokrajowej (System Informacji Oświatowej).

II. W roku 2000 wprowadzono gruntowną, systemową zmianę przepisów regulujących pragmatykę zawodową nauczycieli. Podstawą tych zmian była konieczność dostosowania przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.) do obowiązujących rozwiązań ustrojowych państwa, jak również wdrożenie nowej koncepcji statusu zawodowego nauczyciela, umożliwiającej skuteczne przeciwdziałanie narastającemu zjawisku pauperyzacji zawodu nauczycielskiego.

Na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli powiązane było z poziomem wykształcenia i stażem pracy, przy czym wzrastało automatycznie o niewielką kwotę co 2 lata, bez względu na aktywność zawodową nauczyciela. Maksymalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciel mógł uzyskać dopiero po 30 latach pracy. Istotą obecnego rozwiązania jest podporządkowanie 4 - stopniowej ścieżce awansu zawodowego systemu kwalifikacji płacowej. Przyjęte rozwiązania uzależniły awans zawodowy i finansowy od indywidualnej aktywności, zaangażowania oraz zewnętrznie ocenianych efektów pracy nauczyciela.

W ustawie Karta Nauczyciela zagwarantowane zostały wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela podstawę do określenia średniego wynagrodzenia stanowi wysokość kwoty bazowej ustalonej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 pkt 1 lit. a i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.), ustalanej corocznie w ustawie budżetowej.

W związku z powyższym średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty stanowi co najmniej 82% ustalonej corocznie w ustawie budżetowej kwoty bazowej. Średnie wynagrodzenie nauczycieli pozostałych stopni awansu powiązane jest z wysokością średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty i wynosi odpowiednio dla:

- nauczyciela kontraktowego - 125%

- nauczyciela mianowanego - 175%

- nauczyciela dyplomowanego - 225%

średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty.

Z uwagi na znaczące skutki finansowe ponoszone przez budżet państwa ustalenie ostatecznych i docelowych wskaźników średnich wynagrodzeń rozłożono na przestrzeni trzech lat, w trakcie których stopniowo różnicowana była ich wysokość. Oznacza, to iż w ostatnich latach wynagrodzenia nauczycieli wzrastały nieco powyżej prognozowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń ustalanego corocznie dla pracowników sfery budżetowej. Docelowe relacje wskaźników średnich wynagrodzeń zostały wprowadzone z dniem 1 października 2002 r. mocą ustawy z dnia 12 września 2002 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, ustawę o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw oraz ustawę o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 152, poz. 1267).

Od tego momentu wzrost wynagrodzeń następuje corocznie odpowiednio do średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń ustalanego dla państwowej sfery budżetowej (poprzez wzrost kwoty bazowej określanej każdego roku w ustawie budżetowej). Niezależnie od tego, poszczególne organy prowadzące, będące jednostkami samorządu terytorialnego, mogą podejmować decyzje w zakresie ustalenia wynagrodzeń wyższych od gwarantowanych przez państwo ustawą Karta Nauczyciela.

Ustawa - Karta Nauczyciela przyznała stosowne kompetencje do ustalenia wysokości oraz określania szczegółowych zasad wypłacania wybranych składników wynagrodzenia dwóm podmiotom, co oznacza, iż o zgodności wysokości wynagrodzenia z ustawą decydują:

- minister właściwy ds. oświaty i wychowania,

- organ prowadzący szkoły lub placówki, będący jednostką samorządu terytorialnego.

W myśl przyjętej w ustawie - Karta Nauczyciela zasady minister właściwy ds. oświaty i wychowania, zgodnie z art. 30 ust. 5 Karty Nauczyciela określa w drodze rozporządzenia:

- corocznie wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, realizujących tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin, o którym mowa w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela oraz ustalony na podstawie art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela;

- sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową i minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli realizujących tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin, o którym mowa w art. 42 ust. 4a Karty Nauczyciela (pensum podwyższone);

- wykaz stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających nauczyciela do dodatku funkcyjnego oraz ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego,

- sposób ustalania wysokości wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.

Natomiast organ prowadzący szkołę, będący jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy - Karta Nauczyciela, określa corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu obowiązującego od dnia stycznia do 31 grudnia danego roku:

- wysokość stawek dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za trudne warunki, także szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,

- szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw,

- wysokość i warunki wypłacania pozostałych składników wynagrodzenia, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach.

Ustawodawca nałożył na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek określenia pozostałych składników wynagrodzenia, o których mowa wyżej, w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, określonym w ustawie.

W ustawie budżetowej na rok 2005 przyjęto podstawowe wskaźniki makroekonomiczne, stanowiące podstawę waloryzacji wynagrodzeń nauczycieli:

- kwotę bazową w wysokości 1.769,26 zł,

- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w wysokości 103%.

W myśl art. 30 ust. 11 Karty Nauczyciela podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli następuje nie później niż w terminie określonym dla pracowników państwowej sfery budżetowej z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku. Podwyższenie wynagrodzeń następuje w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej na dany rok (art. 8 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw).

W świetle powyższego, w każdej jednostce samorządu terytorialnego od dnia 1 stycznia 2005 r. średnie wynagrodzenia nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego muszą ukształtować się do najmniej na poziomie wskazanym poniżej:

w złotych

Nauczyciel stażysta

Nauczyciel kontraktowy

Nauczyciel mianowany

Nauczyciel dyplomowany

1451

1814

2539

3265

 

Mając na względzie obowiązek uzgadniania przez jednostki samorządu terytorialnego regulaminów wynagradzania ze związkami zawodowymi oraz obowiązek podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w grudniu 2004 r. podjęło prace uzgodnieniowe nad projektem rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli... tak, aby tabela zawierająca wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiąca załącznik do ww. rozporządzenia była znana jak najwcześniej.

Po spotkaniach z partnerami społecznymi przyjęto, iż wysokość wzrostu minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego przedstawiona w projekcie tabeli odpowiada wprost wysokości wzrostu kwoty bazowej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy budżetowej na rok 2005. W tym sensie wzrost ten nie odbiega od projektowanego wzrostu wynagrodzeń dla pracowników innych działów sektora finansów publicznych.

Obecnie trwają jeszcze ostatnie konsultacje z partnerami rządowymi, a po ich zakończeniu Minister Edukacji Narodowej i Sportu niezwłocznie wyda ww rozporządzenie z tabelą minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Z wyrazami szacunku

Wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Anna Radziwiłł

* * *

Minister Gospodarki i Pracy przekazał informację w związku oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, dn. 31.12. 2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Krzysztofa Jurgiela w sprawie procedury kwalifikowania do realizacji wniosków w ramach ZPORR, znak BPS/DSK-043-538-04 z dnia 7 grudnia 2004 r., pragnę wyjaśnić, co następuje.

Procedura rozpatrzenia wniosków o dofinansowanie projektu przez poszczególne instytucje obejmuje następujące etapy:

a) weryfikacja wniosku o dofinansowanie projektu pod względem formalnym - jednostka ds. wyboru projektów w Urzędzie Marszałkowskim,

b) ocen jakości merytorycznej i technicznej wniosku o dofinansowanie projektu - panel ekspertów,

c) rekomendacja wniosków o dofinansowanie projektu dla Zarządu Województwa przez Regionalny Komitet Sterujący komponentem wojewódzkim ZPORR (RKS),

d) wybór wniosków o dofinansowanie projektu przez Zarząd Województwa (w formie uchwały) na podstawie rekomendacji RKS,

e) wybór wniosków o dofinansowanie projektu z beneficjentem - Wojewoda.

Do końca listopada w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ZPORR złożono 7.150 wniosków na łączną kwotę prawie 16 mld zł. Zarządy Województw zatwierdziły 1123 projekty o wartości 9.936.746.622 zł. Liczba wniosków zaakceptowanych przez Zarząd Województwa i przyjętych do realizacji w poszczególnych województwach oraz ich wartość dofinansowania z EFRR na dzień 30 listopada br. przedstawiała się następująco:

1. Województwo Dolnośląskie - 17 wniosków na kwotę 124277639,00 zł w ramach Priorytetu,

2. Województwo Kujawsko-Pomorskie - 37 wniosków na kwotę 252375009,41 zł w ramach Priorytetu 1 i 48 wniosków na kwotę 42530673,58 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4),

3. Województwo Lubelskie - 36 wniosków na kwotę 120254324,7 zł w ramach Priorytetu 1 i 30 wniosków na kwotę 46410483,98 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

4. Województwo Lubuskie - 18 wniosków na kwotę 105565398,04 zł w ramach Priorytetu 1 i 45 wniosków na kwotę 58057515,63 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

5. Województwo Łódzkie - 40 wniosków na kwotę 143124800,95 zł w ramach Priorytetu 1 i 69 wniosków na kwotę 71594394,61 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

6. Województwo Małopolskie - 41 wniosków na kwotę 359674450,60 zł w ramach Priorytetu 1 i 22 wnioski na kwotę 42361611,68 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

7. Województwo Mazowieckie - 23 wnioski na kwotę 330847058,02 zł w ramach Priorytetu 1 i 34 wnioski na kwotę 60458296,45 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

8. Województwo Opolskie - 9 wniosków na kwotę 80538997,76 zł w ramach Priorytetu 1 i 38 wniosków na kwotę 35587767,73 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

9. Województwo Podkarpackie - 41 wniosków na kwotę 330358784,43 zł w ramach Priorytetu 1 i 12 wniosków na kwotę 8713533,33 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

10. Województwo Podlaskie - 34 wnioski na kwotę 103414258,4 zł w ramach Priorytetu 1 i 55 wniosków na kwotę 63534943,06 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

11. Województwo Pomorskie - 11 wniosków na kwotę 81270228,92 zł w ramach Priorytetu 1,

12. Województwo Śląskie - 30 wniosków na kwotę 123523544,71 zł w ramach Priorytetu 1 i 48 wniosków na kwotę 95933381,18 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

13. Województwo Świętokrzyskie - 30 wniosków na kwotę 123523544,71 zł w ramach Priorytetu 1 i 48 wniosków na kwotę 95933381,18 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

14. Województwo Warmińsko-Mazurskie - 22 wnioski na kwotę 165724171,50 zł w ramach Priorytetu 1 i 28 wniosków na kwotę 56889315,67 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

15. Województwo Wielkopolskie - 65 wniosków na kwotę 435227327,21 zł w ramach Priorytetu 1 i 99 wniosków na kwotę 162845122,05 w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

16. Województwo Zachodniopomorskie - 30 wniosków na kwotę 147909604,17 zł w ramach Priorytetu 1 i 63 wnioski na kwotę 68287059,77 zł w ramach Priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4.),

Do dnia 29 grudnia 2004 r. do Instytucji Zarządzającej ZPORR wpłynęło łącznie 160 odwołań, w tym 22 odwołania od decyzji Zarządów Województw.

Pragnę podkreślić, iż decyzję o wyborze projektów podejmuje Zarząd Województwa, na podstawie wyników oceny dokonanej na wcześniejszych etapach, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa za rozwój regionu jest odpowiedzialny samorząd województwa, a ZPORR jest jednym z narzędzi realizacji polityki rozwoju regionów. Instytucja zarządzająca ZPORR (MGiP) będzie kontrolowała prawidłowość stosowania obowiązujących procedur. Pierwsza taka kontrola została już przeprowadzona w jednym z województw. Sukcesywnie będą następowały kolejne kontrole, a w ich zakresie również kwestie podniesione przez Pana Senatora.

Z poważaniem,

Jerzy Hausner

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Bochenek, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2004-12-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Krystyny Bochenek złożone podczas 73. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 grudnia 2004 r., dotyczące podziału środków finansowych na leczenie immunosupresyjne w 2005 roku, przesłane pismem Marszałka Senatu z dnia 7 grudnia 2004 r. znak: BPS/DSK-043-555-04, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), w art. 132 stanowi, że "podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych przez fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego".

Zarządzenie nr 8/2004 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 października 2004 roku w sprawie przyjęcia "Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne" określa zakres, tryb i zasady finansowania leczenia immunosupresyjnego po przeszczepie narządu unaczynionego lub szpiku w 2005 r.

Zgodnie z powyższym finansowanie programu "leczenie immunosupresyjne po przeszczepie narządu unaczynionego lub szpiku" jest przedmiotem konkursu ofert dla świadczeniodawców.

Wysokość środków finansowych dla poszczególnych oddziałów wojewódzkich Funduszu określa załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 43/2004 z dnia 26 listopada 2004 r. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia sposobu podziału środków finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programów terapeutycznych (lekowych).

Środki finansowe, na realizację w 2005 r. - leczenia immunosupresyjnego po przeszczepie narządu unaczynionego lub szpiku na podstawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w kwocie 76,5 mln złotych wg podziału określonego w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia z przeznaczeniem na zakontraktowanie świadczeń na okres I półrocza 2005 roku, są przewidziane w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r., w części dotyczącej Centrali, w "Planie kosztów świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych oraz kosztów administracyjnych na 2005 r.", w poz. B2.3 - "lecznictwo szpitalne". Pozostałe 76,5 mln złotych przeznaczonych na finansowanie tego leczenia w II półroczu 2005 r. pozostaje w planie finansowym Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, w części dotyczącej Centrali, w "Planie kosztów świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych oraz kosztów administracyjnych na 2005 r.", w poz. B2.3 - "lecznictwo szpitalne".

Opis programu w materiałach konkursowych dla świadczeniodawców określa miejsce realizacji omawianej procedury. Leczenie immunosupresyjne po przeszczepieniu prowadzi szpital, w którym wykonano przeszczep lub wskazana przez ten szpital inna jednostka, w sposób ciągły, nie krótszy niż sześć miesięcy.

Przekazanie finansowania lecznictwa immunosupresyjnego od 2005 r. było przedmiotem uzgodnień pomiędzy Ministrem Zdrowia a Narodowym Funduszem Zdrowia, Oddziały wojewódzkie Funduszu otrzymały informacje o liczbie leczonych i poziomie finansowania w poszczególnych regionach kraju. Zbierały też dodatkowe informacje bezpośrednio od zainteresowanych świadczeniodawców na swoim terenie działania. Mają więc wiedzę o poziomie kosztów i niezbędne środki do zapewnienia finansowania leczenia po przeszczepie.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentów