Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentów
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senator
a Józefa Sztorca, złożone na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):Warszawa, dnia 22 grudnia 2004 r.
Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na zapytanie złożone przez Pana Józefa Sztorca Senatora RP na 70 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r., przesłane przy piśmie nr BPS/DKS-043-443-04 dotyczące ustawionego przed mostem na rzece Dunajec znaku drogowego zakazującego wjazdu na most pojazdów o rzeczywistej masie cał
kowitej przekraczającej 20 ton, po otrzymaniu od właściwego rzeczowo w sprawie opinii Wojewody Małopolskiego, uprzejmie informuję:Przedmiotowy obiekt usytuowany nad rzeką Dunajec w miejscowości Zakliczyn w ciągu drogi wojewódzkiej nr 975 Dąbrowa Tarnowska - Zakliczyn - Dąbrowa został wybudowany w latach 1978-1980. Konstrukcja obiektu była projektowana na obciążenia klasy I, T-80 (30 ton). Całkowita długość obiektu wraz ze skrzydłami wynosi 330,87 m. W okresie 23 letniej eksploatacji obiektu przeprowadzono
następujące remonty:1990 r. - wymiana dylatacji typu PRInż,
1991 r. - wymiana izolacji, zabezpieczenie powierzchni gzymsów,
1992 r. - wymiana wpustów, montaż sączków,
1994 r. - 2000 r. - remonty zamontowanych dylatacji stalowych, zabiegi utrzymaniowe,
2001 r. - wymiana dylatacji, remont filara nurtowego,
2002 r. - remont fundamentu filara nurtowego, montaż barier energochłonnych na dojazdach.
Wykonana w październiku 2003 roku ekspertyza stwierdza, że stan mostu po 23 latach eksploatacji jest zły. Stwierdzenie powyższe oparte zostało na oględzinach obiektu, badaniach materiałowych, oraz obliczeniach kontrolnych. Przeprowadzono również analizę wytrzymałościową, która wykazała, że w obecnym stanie można uznać, że ze względu na ustrój nośny, obiekt spełnia wyma
gania nośności klasy "C" wg PN-85/S-10030. Nośność płyty pomostowej jest jednak aktualnie niewystarczająca w związku z tym ograniczono nośność obiektu do 200 kN, a w/w most należy poddać w najbliższym czasie remontowi. Wzmocnienie obiektu do klasy "B" wymaga znaczących ingerencji w konstrukcję (również konstrukcję stalową) i możliwe jest tylko w przypadku przebudowy płyty mostu). Ze względu na ograniczone środki finansowe jakimi dysponuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie - zarządca obiektu, nie jest on w stanie podjąć prac remontowych zmierzających do jego rehabilitacji.Z poważaniem
Ryszard Krystek
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki:Warszawa, dnia 22 grudnia 2004 r.
Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo z dni 7 grudnia 2004 r., znak: BPS/DSK-043-559/04, przy którym przesłano tekst oświadczenia Pana Senatora Józefa Sztorca, dotyczącego finansowania oświetlenia ulicznego, uprzejmie informuję, co następuje.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:
1) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszary gminy,
2) planowane oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy,
3) finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg, znajdujących się na terenie gminy.
Gminy bez względu na własność urządzeń (gmina lub zakład energetyczny) ponoszą koszty związane z dostawą energii. Należy mieć jednak na względzie, że z fizyczną dostawą energii na cele oświetleniowe związane są dodatkowo koszty eksploatacji sieci i urządzeń służących oświetleniu.
Wysokość kosztów związanych z eksploatacją oświetlenia ulicznego nie leży w zakresie moich kompetencji. Przepisy obowiązującego prawa precyzują, jaki zakres działalności przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesje na przesyłanie, dystrybucję i obrót energią elektryczną, podlega regulacji przez prezesa URE. Niemożliwym jest więc, abym akceptował w taryfach
zakładów energetycznych inne koszty bądź rozliczenia w zakresie dostawy energii niż określone przepisami prawa, ponieważ stanowiłoby to jego naruszenie.Tak więc ceny i stawki opłat zawarte w taryfach zakładów energetycznych nie zawierają kosztów związanych z eksploatacją oświetlenia ulicznego, rozumianych zgodnie z art. 3 pkt 22 ustawy Prawo energetyczne, jako finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.
W przypadku zakładów energetycznych, które utworzyły grupy taryfowe służące jedynie do rozliczeń energii elektrycznej dostarczanej na potrzeby oświetlenia ulic, placów i dróg, w tekstach taryf zawarte są postanowienia odnośnie nieuwzględniania w cenach i stawkach opłat kosztów związanych z ek
sploatacją sieci i urządzeń służących oświetleniu oraz konieczność zawarcia w tym zakresie odrębnej umowy. Natomiast w przypadku zakładów, które nie utworzyły takich grup, oświetlenie ulic, placów i dróg rozliczane jest najczęściej w grupach taryfowych skierowanych do szerszego kręgu odbiorców, zasilanych z sieci niskiego napięcia i zamawiających moc poniżej 40 kW, w tym więc ceny i stawki opłat nie mogą zawierać kosztów eksploatacji, ponieważ wtedy inni odbiorcy finansowaliby koszty, do których ponoszenia zobowiązane są gminy.Kwestia własności punktów świetlnych oraz sieci nie tylko na terenie gminy ale również na terenie działania poszczególnych zakładów energetycznych jest bardzo zróżnicowana, ponieważ sieć oświetleniowa może być wyodrębniona lub rozproszona tj. może służyć zasilaniu wyłącznie punktów świetlnych lub dodatkowo służyć zasilaniu innych odbiorców w energię. Ponadto zróżnicowana może być charakterystyka samych punktów świetlnych, gdyż źródła światła mogą być montowane na samodzielnych konstruk
cjach wsporczych lub mogą być podczepione do słupów energetycznych pozostających na majątku zakładu energetycznego. Co więcej w przypadku sieci wyodrębnionych, właścicielem sieci, może być przedsiębiorstwo energetyczne lub gmina.Należy wskazać, iż w dyskusji, w której właścicielem majątku oświetleniowego jest gmina, to ona decyduje komu zlecić eksploatację infrastruktury oświetleniowej (niekoniecznie musi to być zakład energetyczny). Natomiast w sytuacji, gdy właścicielem tego majątku jest zakład energetyc
zny, trudno oczekiwać, albo to gmina decydowała o podmiocie dokonującym eksploatacji sieci i urządzeń, które nie są jej własnością.Reasumując: stan faktyczny związany z oświetleniem ulicznym jest bardzo złożony, a obowiązujące regulacje prawne wydają się niewystarczające, nie mniej jednak zarówno problematyka eksploatacji oświetlenia ulicznego jak i regulacje prawne w tym zakresie nie leżą w mojej gestii.
Z poważaniem
Leszek Juchniewicz
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Aleksandry Koszady, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):
Warszawa, dnia 22 grudnia 2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
W nawiązaniu do oświadczenia, złożonego w dniu 18 listopada 2004 r., przez Panią senator Aleksandrę Koszadę w sprawie zmian obowiązujących przepisów prawnych mających na celu stworzenie jednostkom samorządu terytorialnego większych możliwości korzystania ze środków pomocowych w ramach zintegrowa
nego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), uprzejmie informuję, iż katalog zabezpieczeń zawarty we wzorze umowy o dofinansowanie projektu w ramach ZPORR jest bardzo szeroki i uwzględnia wszystkie dopuszczalne polskim prawem zabezpieczenia na gruncie umowy cywilno-prawnej, w tym również notarialne oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się egzekucji.Zgodnie z zapisami art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206) przyznawanie dofinansowania z funduszy strukturalnych w ramach programów operacyjnych odbywa się na podstawie umów cywilno-prawnych. Na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. nr 225, poz. 2285), beneficjenci realizujący projekt w ramach ZPORR, w tym jednostki samorządu terytorialnego, są zobligowani do ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu poprzez wniesienie odpowiedniego rodzaju zabezpieczenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa cywilnego. Każdy beneficjent musi wybrać dwa rodzaje zabezpieczeń z katalogu dziesięciu możliwych zabezpieczeń, wyspecyfikowanych we wzorcu umowy o dofinansowanie projektu. Beneficjent może dokonać wyboru najbardziej dla niego dogodnych rodzajów zabezpieczeń.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż obecnie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. nr 225, poz. 2285), które wyjaśnią zgłoszone wątpliwości dotyczące zapisów ww. rozporządzenia, szczególnie w zakresie ustanawiania zabezpieczeń przez jednostki samorządu terytorialnego oraz liczby stosowanych zabezpieczeń przez poszczególnych beneficjentów.
Jerzy Hausner
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź
na oświadczenie senatora Tadeusza Bartosa, złożone na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):Warszawa, 22 grudnia 2004 r.
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Dotyczy: odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Tadeusza Bartosa podczas 72 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 r. w sprawie przyznania dotacji unijnej ze środków Phare 2002 dla Zakładu Mechanicznego "Metaltech" spółka z o.o. w Mirosławcu.
W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Tadeusza Bartosa w wyżej wymienionej sprawie, uprzejmie informuję, iż Zakład Mechaniczny "Metaltech" Sp. z o.o. wnioskował o udzielenie dotacji w ramach Krajowego Funduszu Dotacji Inwestycyjnych Phare 2002/000-580.06.02.03 w terminie do 12 lipca br. Wniosek tej firmy został
odrzucony przez Polską Agencje Rozwoju Przedsiębiorczości ze względu na niespełnienie wymogów formalnych. W dokumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę brakowało niezbędnych do oceny informacji. Jednocześnie z przedstawionego budżetu wynikało, że wartość środków trwałych w ramach jednego rodzaju Klasyfikacji Środków Trwałych przekraczała 30 000 EUR, co jest niezgodne z zasadami programu.Informacja o odrzuceniu formalnym aplikacji o dotację została wysłana Wnioskodawcy przez PARP listem poleconym z dnia 3 listopada br. Ocenę wniosków złożonych na pierwszy termin składnia wniosków (12 lipca br.) zakończono dopiero w październiku br. ze względu na bardzo duże zainteresowanie przedsiębiorców tym komponentem programu, czego wynikiem było zgłoszenie ponad 21
00 wniosków o dotację.W dniu 12 listopada br. Pani Krystyna Gurbiel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pełnomocnik ds. Realizacji Programu Phare SSG zatwierdziła: listę projektów odrzuconych przez Komisję Oceniającą projekty, które ubiegały się o wsparcie finansowe (w tym projekt Metaltechu" Sp. z o.o., figurujący pod numerem 1600008) oraz raport PARP rekomendujący przyznanie dotacji dla wniosków, które uzyskały najwyższą ocenę członków KO. Od tego momentu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorcz
ości mogła zawierać umowy z beneficjentami przedmiotowego programu.Jednocześnie uprzejmie informuję, że wszystkie środki (na łączną kwotę 10670,00 Euro) przewidziane na realizację Krajowego Funduszu Dotacji Inwestycyjnych zostaną w pełni zagospodarowane na wdrożenie rekomendowanych przez PARP projektów.
Jerzy Hausner
* * *
Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniami senatora Wojciecha Saługi, złożonymi na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):
Warszawa, 2004.12.22
Szanowny Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku pismem BPS/DKS-043-521/04 z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie dwóch oświadczeń złożonych przez senatora Wojciecha Saługę podczas 72. posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 r., przekazuję stanowiska do tych oświadczeń.
1. Do oświadczenia w sprawie sporządzania przez jednostki samorządu terytorialnego bilansu skonsolidowanego.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego punktem wyjścia do wprowadzenia sprawozdania finansowego typu "skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego" nie jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), lecz ustawy kształtujące ustrój jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.), z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.) definiują mienie komunalne, mienie powiatu i mienie województwa, a także obligują rady jednostek samorządu terytorialnego do rozpatrywania sprawozdań z wykonania nie tylko budżetu, ale i sprawozdań finansowych, natomiast art. 120 ustawy o finansach publicznych nakłada na zarząd jednostki samorządu terytorialnego obowiązek opracowania informacji o stanie mienia i przedłożenie jej wraz z projektem uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalnej izbie obrachunkowej.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż finanse publiczne spełniają wymóg przejrzystości m.in. poprzez zastosowanie jednolitych zasad rachunkowości, Minister Finansów na mocy art. 14 ustawy o finansach publicznych został zobligowany do ustalenia w drodze rozporządzenia jednolitych zasad rachunkowości dla jednostek sektora finansów publicznych również w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z zastrzeżeniem, iż muszą one uwzględniać zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości i standardach międzynarodowych.
Zatem, określenie w rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752) jednolitego formatu sprawozdania finansowego typu "skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego" jest wyrazem realizacji delegacji ustawy o finansach publicznych i nie narusza postanowień ustawy o rachunkowości, gdyż:
- format skonsolidowanego bilansu dla jednostek samorządu terytorialnego różni się od formatu obowiązującego grupę kapitałową spółki handlowej o dane dotyczące wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- obowiązki nałożone ustawą o rachunkowości na spółki kapitałowe dotyczą nie tylko bilansu, ale wszystkich elementów sprawozdania finansowego.
Natomiast odniesienie do rozdziału 6 ustawy o rachunkowości ma na celu jedynie i wyłącznie wskazanie jak technicznie należy ten bilans sporządzić.
Dodatkowo informuję, iż skonsolidowany bilans prezentujący mienie samorządowe według jednolitych zasad jest wykorzystywany przy analizie sytuacji majątkowej jednostki samorządu terytorialnego w trakcie rozpatrywania wniosków jednostek samorządu terytorialnego o udzielenie przez Skarb Państwa gwarancji, poręczeń i pożyczek.
2. Do oświadczenia w sprawie wprowadzenia do przepisów określających szczególne zasady rachunkowości rozdziału pod nazwą "Rozliczenia w okresie przejściowym JST po zakończeniu roku budżetowego"
Wprowadzenie przepisów dotyczących okresu przejściowego do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa i szczególnych zasad obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakresu i terminów sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z wykonania budżetu państwa (Dz.U. Nr 122, poz. 1335 z późniejszymi zmianami) związane jest nie tyle z zasadami rachunkowości lecz z zasadami funkcjonowania rachunków bankowych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i wydatkowania środków finansowych budżetu państwa.
Dla wszystkich dysponentów środków budżetu państwa, a więc dysponentów głównych, drugiego i trzeciego stopnia, Narodowy Bank Polski prowadzi na przełomie roku budżetowego równolegle po dwa rachunki bankowe dla realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa roku bieżącego i ubiegłego. Operacje na tych rachunkach dokonywane są w czasie realnym, ale operacje zarejestrowane przez bank są odnoszone do wykonania budżetu właściwego roku.
Ten system obsługi bankowej budżetu państwa wymusił konieczność enumeratywnego wyspecyfikowania operacji finansowych, które mogą być rejestrowane przez NBP na rachunkach poszczególnych lat budżetowych.
Inaczej wygląda obsługa bankowa budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Rachunki budżetów samorządowych są prowadzone w bankach komercyjnych na zasadach określonych w umowie zawieranej między bankiem a władzami samorządowymi. Taki system obsługi rachunków bankowych budżetów jednostek samorządu terytorialnego gwarantują ustawy.
Zatem Minister Finansów nie ma uprawnień do ustanawiania w tym zakresie żadnych przepisów.
Natomiast Minister Finansów, na mocy art. 14 i 15 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), jest zobligowany do ustalania szczególnych zasad rachunkowości dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz sprawozdań budżetowych z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Na mocy tych delegacji w rozporządzeniu:
1) z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279 z późn. zm.) określono, które dochody i wydatki dokonane na przełomie roku budżetowego pomiędzy budżetem państwa, a budżetami jednostek samorządu terytorialnego należy prezentować w sprawozdaniu::
- roku następnego, np. subwencje przekazane z budżetu państwa w grudniu, a dotyczące budżetu roku następnego, lub
- roku poprzedniego, np. dotacje celowe zwrócone do budżetu państwa do 15 stycznia roku następnego, udziały we wpływach podatku dochodowego od osób fizycznych należne za rok ubiegły a przekazane na rachunki bankowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego w styczniu roku następnego,
2) z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752) określone zostały zasady rachunkowości i konta księgowe dotyczące operacji budżetowych dokonywanych na przełomie roku budżetowego.
Zatem, proponowane przez Pana Senatora rozwiązania legislacyjne są uwzględnione w obowiązujących przepisach prawa.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
SEKRETARZ STANU
Elżbieta Suchocka-Roguska
* * *
Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 72. posiedz
eniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):Warszawa, 22 grudnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Henryka Stokłosę podczas 72. posiedzenia Senatu w dniu 18 listopada 2004 r. (znak: BPS/DSK-043-504/04 z dnia 23 listopada 2004 r.) dotyczące odwołania gminy Wronki od decyzji Zarządu Województwa Wielkopolskiego w związku z nieprzyznaniem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na d
ofinansowanie projektu pn. "Uregulowanie gospodarki ściekowej miasta Wronki szansą utrzymania konkurencyjności regionu" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ZPORR pragnę wyjaśnić, co następuje.Zasady i tryb wyboru projektów w ramach ZPORR określone są w programie operacyjnym, który jest załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. Nr 166, poz. 1745). Kryteria wyboru projektów są załącznikiem do Uzupełnienia ZPORR przyjętego Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 200, poz. 2051). Wybór projektów powinien odbywać się zgodnie z powyższymi zasadami.
W ramach ZPORR procedura rozpatrywania wniosków zgłaszanych w ramach Priorytetu 1. i 3. (z wyjątkiem działań 1.6. i 3.4.) obejmuje następujące etapy:
a) weryfikacja wniosku o dofinansowanie projektu pod względem formalnym - jednostka ds. wyboru projektów w Urzędzie Marszałkowskim,
b) ocena jakości merytorycznej i technicznej wniosku o dofinansowanie projektu - panel ekspertów,
c) rekomendacja wniosków o dofinansowanie projektu dla Zarządu Województwa przez Regionalny Komitet Sterujący komponentem wojewódzkim ZPORR (RKS),
d) wybór wniosków o dofinansowanie projektu przez Zarząd Województwa (w formie uchwały) na podstawie rekomendacji RKS,
e) podpisanie umowy o dofinansowanie projektu z beneficjentem - Wojewoda.
Taka procedura rozpatrywania wniosków ma na celu zapewnienie obiektywnej i efektywnej oceny wniosków oraz ma doprowadzać do wyboru najlepiej przygotowanych projektów, których realizacja będzie istotna dla rozwoju danego województwa. Aby projekt mógł otrzymać wsparcie, musi pozytywnie przejść etap oceny formalnej i na etapie oceny merytoryczno-technicznej otrzymać minimum 60% możliwej liczby punktów. Nie jest to jednak gwarantem, że projekt zostanie wybrany do wsparcia. Kolejnym etapem rozpatrywania wniosków jest opinia Regionalnego Komitetu Sterującego, który może zmienić kolejność na liście rankingowej przedstawionej przez Panel Ekspertów na podstawie oceny wpływu projektu na realizację potrzeb regionu i zgodności projektu z priorytetami strategii rozwoju województwa. Następnie Zarząd Województwa wybiera projekty do wsparcia. Każda zmiana prowadzona przez Zarząd Województwa na liście projektów, która została Zarządowi Województwa przekazana po obradach Regionalnego Komitetu Sterującego oraz każda decyzja Zarządu Województwa o nie wybraniu projektu do wsparcia w danym konkursie wymaga szczegółowego pisemnego uzasadnienia.
Jednocześnie pragnę poinformować, że w przypadku projektu gminy Wronki pn. "Uregulowanie gospodarki ściekowej miasta Wronki szansą utrzymania konkurencyjności regionu" lista projektów rekomendowanych przez Regionalny Komitet Sterujący była w pełni zgodna z wynikami prac Panelu Ekspertów. Projekt gminy Wronki na liście rekomendowanej przez RKS Zarządowi Województwa znalazł się na pozycji 12, zaś Zarząd Województwa zdecydował o przyznaniu dofinansowania w ramach puli środków dostępnych na lata 2004-2006 na realizację 10 projektów zgodnie z kolejnością projektów na liście.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy oczekuje, że spośród ubiegających się o wsparcie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wybrane zostaną projekty najlepiej przygotowane, ukierunkowane na rozwój poszczególnych regionów. Jest to szczególnie istotne w kontekście przygotowań Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
Z poważaniem
MINISTER
z up.
Marek Szczepański
Podsekretarz Stanu
* * *
Minister Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):
Warszawa, 2004.12.22
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
W związku z oświadczeniem Pana Senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. Posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r., przekazanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 7 grudnia 2004 r. znak: BPs/DSK-043-541/04 "w sprawie przesłanek, jakimi kierowano się przy podejmowaniu decyzji o likwidacji Oddziału ZUS w Tarnowie i przeniesieniu go do Nowego Sącza", pragnę uprzejmie wyjaśnić, że jak mnie poinformował Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych prowadzone były prace analityczne nad racjonalizacją sieci jednostek terenowych. "Podjęte działania są wynikiem realizacji zadania
Racjonalizacja sieci placówek zapisanego w Strategii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2004-2005 przyjętej przez Radę Nadzorczą ZUS uchwałą nr 34/XI/II/2003 w dniu 4 grudnia 2003 r.Przeprowadzone prace analityczne wykazały bardzo duże różnice w liczbie obsługiwanych klientów, a co za tym idzie również w liczbie zatrudnionych w oddziałach pracowników. Takie zróżnicowanie uniemożliwia racjonalne zarządzanie i powoduje przerost zatrudnienia kadry kierowniczej w małych oddziałach. Ponadto standaryzacja pracy w tak bardzo różniących się wielkością jednostkach jest praktycznie niemożliwa i koszty utrzymania małych jednostek są ba
rdzo wysokie.W celu poprawy obsługi klientów, mając jednocześnie na uwadze troskę o wydatki administracyjne, należy dokonać próby możliwie daleko idącego zbliżenia wielkości jednostek terenowych. Dlatego też, jak informuje Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, planowana na 2005 rok reorganizacja zakłada z jednej strony przekwalifikowanie najmniejszych oddziałów w inspektoraty i przyłączenie ich do innych oddziałów, z drugiej zaś podzielenie największych oddziałów.
W wyniku zmian organizacyjnych powołanych zostanie 5 nowych oddziałów, a 14 zostanie przemianowanych na mniejsze placówki Zakładu. Tak więc po reorganizacji struktura sieci jednostek terenowych ZUS obejmować będzie 42 oddziały (obecnie jest 51) oraz 228 inspektoratów.
W ramach tych działań Oddział ZUS w Tarnowie zostanie przekwalifikowany na pełnozakresowy Inspektorat ZUS i przyłączony do Oddziału w Nowym Sączu. Decyzja ta związana jest z faktem, że w Nowym Sączu umiejscowiony jest zarówno Ośrodek Przetwarzania Danych, jak i Regionalny Ośrodek Sz
koleniowy, których nie ma w Tarnowie.Pragnę podkreślić, że planowana reorganizacja nie będzie miała negatywnego wpływu na jakość obsługi klientów oraz ich dostęp do terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu. Wszystkie zadania związane z kontaktem z klientami, w tym także orzecznictwo do celów niepełnosprawności, będą realizowane przez inspektorat w Tarnowie. Oznacza to, że klienci Zakładu będą załatwiali swoje sprawy w tym samym miejscu i w tym samym jak dotychczas zakresie.
Zmiana organizacyjna nie będzie również skutkowała zwolnieniami pracowników - wszystkie te osoby będą nadal zatrudnione w ZUS.
Jednocześnie pragnę zapewnić, że będę się przyglądać zmianom organizacyjnym w Zakładzie, mając na uwadze co najmniej utrzymanie obecnego standardu obsługi kli
entów w ramach nowej struktury.Z poważaniem
MINISTER
z up.
Cezary Miżejewski
SEKRETARZ STANU
* * *
Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Zychowicza, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych:
Warszawa, 2004-12-23
Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W związku z oświadczeniem Pana Zbigniewa Zychowicza senatora Rzeczypospolitej Polskiej złożonym na 73 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r. w sprawie odmowy przez oddział terenowy Agencji w Szczecinie nieodpłatnego przekazania nieruchomości rolnych Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, na rzecz pięciu parafii Kościoła Prawosławnego pod wezwaniem św. Mikołaja w Szczecinie, w cel
u utworzenia gospodarstwa rolnego, pragnę wyjaśnić, co następuje.Stosownie do art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz.U. Nr 66 poz. 287), na wniosek Kościoła lub jego osób prawnych wojewoda lub inny organ wykonujący w imieniu Skarbu Państwa prawa wynikające z właściwości nieruchomości albo organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie swoich właściwości - mogą nieodpłatnie przekazać Kościołowi lub jego osobom pr
awnym własność nieruchomości lub ich części w celu utworzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego parafii działających na Ziemiach Zachodnich i Północnych, o pow. do 15 ha użytków rolnych łącznie dla jednej parafii. Ustawa ta przewidywała składanie wniosków w tym zakresie do dnia 31 grudnia 1998 r.Wspomniany przepis wskazuje, że Agencja jest jednym z podmiotów wykonującym w imieniu Skarbu Państwa prawa wynikające z własności nieruchomości, która z powierzonego jej mienia może nieodpłatnie przekazać kościołowi lub jego osobom prawnym własność nieruchomości lub ich części między innymi w celu utworzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego parafii o powierzchni do 15 ha użytków rolnych. Przepis ten ma jednak charakter fakultatywny.
Pragnę zwrócić uwagę, że w przedmiotowej sprawie, Oddział Terenowy Agencji w Szczecinie faktycznie podjął działania zmierzające do wydzielenia nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa o powierzchni 75 ha na rzecz pięciu parafii Kościoła Prawosławnego: p.w. św. Mikoła
ja w Szczecinie, p.w. św. Jerzego w Łobzie, p.w. Zaśnięcia Przenajświętszej Marii Panny w Gryficach, p.w. św. Ducha w Trzebiatowie i p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła w Stargardzie Szczecińskim. Wnioskowana nieruchomość jest położona w obrębie Dębiec, gm. Lipiany i znajduje się w znacznej odległości od poszczególnych Parafii, co niewątpliwie utrudniałoby utworzenie i prowadzenie gospodarstw rolnych proboszczów.Ponadto pragnę zwrócić uwagę, że w miarę upływu czasu stan Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa z jednej strony ulega sukcesywnemu zmniejszeniu, a z drugiej strony Państwo powierza ustawowo Agencji obligatoryjne realizowanie wielu innych dodatkowych zdań i zobowiązań. Dotyczy to w szczególności realizacji przepisów: ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r.
o kształtowaniu ustroju rolnego, bez zabezpieczenia środków finansowych w budżecie państwa na ich realizację, ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o zaliczaniu na poczet ceny sprzedaży albo opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego, na realizację której Agencja zmuszona jest przeznaczyć grunty o powierzchni około 400 tys. ha.Ponadto, w projekcie ustawy o prawie do rekompensaty za przejęte w latach 1944-1962 przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia, zobowiązuje się Agencję, jako głównego wykonawcę tych przepisów, w tym do zaspokajania roszczeń osób uprawnionych z mienia zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
W powyższej sytuacji Agencja zmuszona została między innymi do ograniczenia nieodpłatnego przekazywania nieruchomości Zasobu na rzecz uprawnionych podmiotów, w tym także na rzecz kościelnych osób prawnych różnych wyznań.
W tym stanie rzeczy, wnioski wspomnianych parafii Kościoła Prawosławnego o nieodpłatne przekazanie nieruchomości zasobu nie mogą być uwzględnione. Podzielam zatem stanowisko Oddziału Terenowego Agencji w Szczecinie zajęte w piśmie z dnia 15 stycznia 2004 r. Nr SGZ-pr-4241/8/7/03/BM.
Z up. PREZESA
WICEPREZES
AGENCJI NIERUCHOMOŚCI ROLNYCH
Karol Gębka
* * *
Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy:
Warszawa, 2004.12.23
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
W odpowiedzi na pismo z dnia 7 grudnia br. znak: BPS/DSK-043-539/04 przekazane Ministrowi Gospodarki i Pracy przez Ministra Polityki Społecznej przy piśmie z dnia 13 grudnia br., zawierające oświadczenie złożone przez senatora Gerarda Czaję w sprawie opóźnienia w wydawaniu rozporządzeń wykonawczych do ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy uprzejmie wyjaśniam:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) weszła w życie 1 czerwca 2004 r. i od tego dnia zaczęły obowiązywać ustawowe upoważnienia do wydawania rozporządzeń wykonawczych. Na tempo wydawanych aktów wykonawczych do ustawy mają istotny wpływ obligatoryjne konsultacje odbywane z wieloma partnerami. Obowiązek ich przeprowadzania wynika z szeregu aktów prawnych, np. art. 19 ustawy o związkach zawodowych, art. 16 ustawy o organizacjach pracodawców czy par. 12 ust. 3 Regulaminu Pracy Rady Ministrów. Partnerzy społeczni mają wyznaczony 30 dniowy termin na zaopiniowanie przekazanych dokumentów. W ramach Komisji Trójstronnej, jako reprezentatywne w skali całego kraju, zasiadają trzy związki zawodowe i cztery organizacje pracodawców. Należy także pamiętać o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz organach administracji państwowej. W trakcie prac nad projektami aktów wykonawczych zgłaszanych było i jest szereg zastrzeżeń. Należy mieć na uwadze, że cała grupa przepisów, zwłaszcza dotyczących praw i obowiązków różnych grup podmiotów oraz dotyczących wydatkowania środków publicznych wymusza długotrwałe uzgodnienia ze wszystkimi zainteresowanymi.
Informuję, iż wg stanu na dzień 16.12.2004 r. spośród 38 delegacji znajdujących się w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy 20 rozporządzeń jest już wydanych, natomiast 6 jest na ostatnim etapie prac legislacyjnych.
Poniżej przedstawiam szczegółową informację dotyczącą wszystkich rozporządzeń wykonawczych do ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
Rozporządzenia wydane:
1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 sierpnia 2004 r. w sprawie homologacji systemów informatycznych stosowanych w urzędach pracy (art. 4 ust. 2 ustawy) - (Dz.U. Nr 20
4, poz. 2085);2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom (art. 12 ust. 8 ustawy) - Dz.U. Nr 190, poz. 1951);
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie sposobu organizacji uzupełnienia wykształcenia ogólnego młodzieży w Ochotniczych Hufcach Pracy oraz zdobywania przez nią kwalifikacji zawodowych (art. 17 ustawy) - (Dz.U. Nr 262, poz. 2604);
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia (art. 19 ust. 13 ustawy) - (Dz.U. Nr 262, poz. 2608);
5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (art. 20 ust. 9 ustawy) - (Dz.U. Nr 236, poz. 2365);
6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (art. 23 ust. 7 ustawy) - Dz.U. Nr 224, poz. 2281);
7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (art. 33 ust. 5 ustawy) - (Dz.U. Nr 262, poz. 2607);
8. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności (art. 36 ust. 8 ustawy) - (Dz.U. Nr 265, poz. 2644);
9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (art. 46 ust. 6 ustawy) - (Dz.U. Nr 196, poz. 2018);
10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy (art. 53 ust. 9 ustawy) - (Dz.U. Nr 185, poz. 1912);
11. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (art. 60 ustawy) - (Dz.U. Nr 1
61, poz. 1683) - oraz rozporządzenie nowelizujące (art. 60 ustawy) - (Dz.U. Nr 257, poz. 2576);12. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanych wynagrodzeń (art. 69 ust. 4 ustawy) - (Dz.U. Nr 249, poz. 2496);
13. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotny
ch, dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizacyjnego (art. 83 ustawy) - (Dz.U. Nr 219, poz. 2222);14. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą (art. 86 ust. 5 ustawy) - (Dz.U. Nr 176, poz. 1826);
15. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie wymaganych dokumentów, trybu i kryteriów rozdziału limitu zatrudnienia pracowników polskich w celu realizacji umów o dzieło przez polskich pracodawców w Republice Federalnej Niemiec (art. 86 ust. 5 ustawy) - (Dz.U. Nr 132, poz. 1416);
16. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 maja 2004 r. w sprawie zakresu ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 90 ust. 6 ustawy) - (Dz.U. Nr 123, poz. 12293);
17. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 października 2004 r. w sprawie trybu nadawania licencji zawodowych pośrednika pracy i doradcy zawodowego (art. 100 ust. 4 ustawy) - (Dz.U. Nr 238, poz. 2393);
18. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 2004 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie (art. 109 ust. 11 ustawy) - (Dz.U. Nr 224, poz. 2273);
19. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania kontroli przez wojewodów i organy celne oraz sposobu ich współdziałania z innymi organami (art. 117 ust. 3 ustawy) - (Dz.U. Nr 198, poz. 2037);
20. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 października 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów niezbędnych do utworzenia spółdzielni socjalnej (art. 203a § 7 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze) - (Dz.U. Nr 240, poz. 2412);
W trakcie prac legislacyjnych znajdują się następujące:
· projekty rozporządzeń Ministra Gospodarki i Pracy:
1) w sprawie działań realizowanych w ramach programów i projektów (art. 7 ust. 2);
2) w sprawie szczegółowych zadań i organizacji Ochotniczych Hufców Pracy (art. 16);
3) w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia usług pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń i pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy (art. 35 ust. 4);
· projekty rozporządzeń Rady Ministrów:
1) w sprawie szczegółowego sposobu realizacji przez organy zatrudnienia zadań wynikających z udziału publicznych służb zatrudnienia w sieci EURES (art. 37 ust. 2);
2) w sprawie programów regionalnych i projektów lokalnych (art. 66 ust. 5);
3) w sprawie wysokości oraz trybu przyznania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w publicznych służbach zatrudnienia (art. 100 ust. 5);
· projekty rozporządzeń Ministra Gospodarki i Pracy przewidziane do realizacji w I półroczu 2005 r.:
1) w sprawie standardów usług rynku pracy realizowanych przez publiczne służby zatrudnienia oraz terminów dostosowania do wymaganych standardów (art. 35 ust. 3);
2) w sprawie zezwoleń na pracę (art. 90 ust.1),
3) w sprawie zezwoleń przy realizacji usług eksportowych (art. 90 ust. 2)
4) w sprawie podjęcia pracy przez cudzoziemca bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (art. 90 ust. 4),
5) w sprawie programów szkoleń dla pracowników zatrudnionych w publicznych służbach zatrudnienia (art. 102 ust. 2),
· rozporządzenia o charakterze fakultatywnym i nieprzewidziane do wydania w ciągu 2004 (dot. art. 15, art. 40 ust. 7, art. 40 ust. 8, art. 90 ust. 3, art. 90 ust. 5),
· wobec 2 rozporządzeń zostały wstrzymane prace - w związku z wejściem w życie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju i przygotowywaniem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewidującej uchylenie przepisów zawierających delegacje do wydania rozporządzeń (dot. art. 5 ust. 3, art. 24 ust. 7).
A zatem rozporządzenie nowelizujące rozporządzenie wydane na podstawie art. 60 ustawy zostało już wydane. Jednocześnie informuję, iż w dniu 10 grudnia 2004 r. zostały przekazane wszystkim urzędom pracy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania bezrobotnym środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Nie podzielam stanowiska dyrektorów powiatowych urzędów pracy, informujących Pana Senatora Gerarda Czaję, w przedmiocie uniemożliwienia skutecznego realizowania zadań przez urzędy pracy z powodu braku aktów wykonawczych do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Nadmieniam, że w decyzjach finansowych przekazywanych powiatowym urzędom pracy przez ministra właściwego do spraw pracy zostały określone kierunki wydatkowania środków Funduszu Pracy zarówno na kontynuację zadań podjętych jeszcze pod rządami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu jak i na uruchomienie środków przeznaczonych na finansowanie zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Nowa ustawa, jak każde nowe rozwiązanie przez okres wdrożenia rodzi szereg wątpliwości. Ministerstwo Gospodarki i Pracy, w celu ułatwienia stosowania ustawy, zorganizowało szkolenie, na które zaprosiło przedstawicieli wszystkich urzędów pracy z terenu całego kraju. Ponadto uruchomiło system wyjaśniania wątpliwości drogą elektroniczną. Na bieżąco udzielane są także odpowiedzi na pytania przekazane pisemnie. Po wydaniu wiodących aktów wykonawczych cykl szkoleń na przełomie listopada i grudnia został powtórzony.
Jerzy Hausner
* * *
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Ewy Serockiej, złożone n
a 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):Warszawa, 2004-12-23
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie senator Ewy Serockiej, przysłane przy piśmie z dnia 7 grudnia 2004 roku, znak: BPS/DSK-043-548/04, uprzejmie wyjaśniam, że w sprawie siedziby Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, po przeprowadzeniu konsultacji społecznych i rozważeniu wszystkich argumentów, została podjęta ostateczna decyzja o jej lokalizacji
w dotychczasowym Wojewódzkim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Gdańsku.Z poważaniem
Wojciech Olejniczak
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senator Aleksandry Koszady, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Skarbu Państwa::
Warszawa, 24.12.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Aleksandry Koszady w sprawie Cukrowni Ostrowy - Oddział KSC S.A., złożone w dniu 18 listopada 2004 r., podczas 72 posiedzenia Senatu RP i zawarte w piśmie z dnia 23 listopada 2004 r., znak: BPs/DSK-043-508/04, uprzejmie informuję, że z chwilą rejestracji połączenia Krajowej Spółki Cukrowej S.A. z 23 cukrowniami, w tym Cukrownią Ostrow
y, Cukrownie te stały się oddziałami wielozakładowego przedsiębiorstwa Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i utraciły osobowość prawną. Z dniem połączenia Krajowa spółka Cukrowa S.A., jako spółka przejmująca, wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych. Przejęciu uległy więc wszelkie zobowiązania, w tym podatkowe, należności, skutki zawartych przez cukrownie kontraktów handlowych.Opracowanie i realizacja Programu restrukturyzacji Spółki oraz harmonogramu podejmowanych decyzji spoczywa w wyłącznej kompetencji Zarządu KSC S.A. Dotychczas, Zarząd ogłosił decyzje o wstrzymaniu produkcji cukru w 7 cukrowniach (3 w roku 2003 i 4 w roku 2004). O koniecznych decyzjach dotyczących wygaszania produkcji w kolejnych cukrowniach Zarząd poinformuje z początki
em 2005 r. Nie jest więc obecnie możliwe ustalenie, czy i kiedy cukrownia Ostrowy zaprzestanie produkcji cukru. Podobnie jak dotychczas, podstawą decyzji będą wyłącznie przesłanki merytoryczne, oparte o określoną w Programie restrukturyzacji, złożoną procedurę analityczną.Należy podkreślić, że nawet w przypadku zaprzestania produkcji cukru w dawnym Oddziale-Cukrowni, plantatorzy buraków cukrowych zachowują swoje prawa do uprawy i dostawy surowca na dotychczasowym poziomie, a ich sytuacja nie powinna ulec niekorzystnym zmianom. Surowiec powinien zostać skupiony i dostarczony do innych oddziałów, które będą kontynuować produkcję cukru.
Odnosząc się do problemu ewentualnych strat gminy z tytułu należnych podatków, uprzejmie wyjaśniam, iż zaprzestanie produkcji cukru nie oznacza jednoczesnej fizycznej likwidacji oddziału Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Nieruchomości, i inne składniki majątku trwałego należą do Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i nadal podlegać będą określonym obciążeniom z tytułu podatków i innych opł
at. Program przewiduje także efektywne formy zagospodarowania majątku niezwiązanego z produkcją cukru, poprzez uruchomienie alternatywnej działalności gospodarczej i tworzenie nowych miejsc pracy. Dochody gmin z tytułu podatków lokalnych nie powinny ulec istotnym zmianom gdyż zakłada się, że nieruchomości oddziałów, gdzie zaprzestano produkcji cukru, nadal będą wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej.Konsekwentna realizacja programu restrukturyzacji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. jest nieuniknionym procesem budowania silnej pozycji konkurencyjnej tego podmiotu na rynku cukru, gwarantującej jego stabilizację w obliczu reformy wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej w zakresie cukrownictwa. Jednocześnie w Programie tym zapisano szereg działań
minimalizujących społeczne skutki restrukturyzacji, a w szczególności, wspomniane już, uruchamianie nowej działalności gospodarczej, w najlepszym stopniu przeciwdziałające wzrostowi bezrobocia i spadkowi dochodów lokalnych samorządów.Z poważaniem
* * *
Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):
Warszawa, dnia 24.12.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzecz
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 7 grudnia 2004 r. Nr BPS/DSK-043-554/04 oświadczenie Senatora Jana Szafrańca złożone podczas 73 posiedzenia Senatu RP w dniu 3 grudnia 2004 r., uprzejmie przedstawiam co następuje.
Prokurator Okręgowy w Warszawie prowadzi śledztwo V Ds 225/04 w sprawie podrobienia środka płatniczego - weksla in blanco 31 stycznia 1994 r., wystawionego przez Powszechny Bank Kredytowy Invest Bank i podpisanego przez Piotra B. oraz podjęcia czynności przez przedstawicieli Rady Konsorcjum Poręczeniowo - Gwarancyjnego "Pro-Eksport", zmierzających do wprowadzenia do polskiego systemu bankowego podrobionego środka płatniczego w postaci tego weksla, a także w sprawie zastosowania groźby bezp
rawnej w celu wywarcia wpływu na czynności urzędowe organu państwowego, to jest o czyn w art. 310 § 1 i 2 k.k. oraz art. 224 § 1 k.k.W toku postępowania w dniu 14 lipca 2004 r. dołączono do akt zabezpieczony w siedzibie Dyrekcji Generalnej Stowarzyszenia Poszkodowanych Deponentów Banku Staropolskiego, weksel wystawiony w dacie 31 stycznia 1994 r. przez PBK Invest Bank, podpisany przez Piotra B. W dniu 19 lipca 2004 r. prokurator weksel ten uznał za dowód rzeczowy w sprawie. Powodem tej decyzji stały się uz
asadnione wątpliwości co do jego autentyczności.Przeprowadzone w dotychczasowym śledztwie czynności wskazują, iż weksel ten został wytworzony w innej dacie niż przyjęta na deklaracji wekslowej. W związku z tym zachodzi konieczność przeprowadzenia szeregu czynności, które pozwolą zweryfikować jego autentyczność. Chodzi tu przede wszystkim o przesłuchanie kilkunastu świadków i dokonanie pomiędzy nimi konfrontacji, które zaplanowano w najbliższym okresie, a także uzyskanie opinii z badań fonoskopijnych zabe
zpieczonej w śledztwie kasety magnetofonowej, której zapis może być dowodem fałszowania weksla.Do czasu ich wykonania i wyjaśnienia tej okoliczności wydanie przedmiotowego weksla Stowarzyszeniu Poszkodowanych Deponentów Banku Staropolskiego, które dąży do jego realizacji, byłoby przedwczesne.
Wydanie weksla na obecnym etapie śledztwa, bez wyjaśnienia wszystkich okoliczności związanych z jego wystawieniem, wskazujących, iż mógł on zostać wytworzony w 2000 r. i opatrzony datą 31 stycznia 1994 r., stanowiłoby bowiem usankcjonowanie wprowadzenia do obiegu dokumentu, wobec którego zachodzi wątpliwość co do jego autentyczności.
Pragnę przy tym nadmienić, że w związku z licznymi interwencjami parlamentarzystów akta śledztwa w tej sprawie zbadane zostały przez Prokuratora Apelacyjnego w Warszawie, który ocenił, iż jest ono prowadzone prawidłowo. Gromadzenie materiału dowodowego przebiega we właściwym kierunku i z należytą koncentracją czynności procesowych. W ostatnim czasie bieg śledztwa skontrolowany został również przez Biuro Postępowania Przygotowawczego Prokuratury Krajowej. Także ta kontrola nie wykazała nieprawidłowości w jego przebiegu,
Dodatkowo wszakże, dla utrzymania właściwego poziomu i sprawności prowadzonych czynności Prokurator Apelacyjny śledztwo to objął nadzorem służbowym
Prowadzone na obecnym etapie śledztwa czynności skupiają się na ustaleniu prawidłowego stanu faktycznego w sprawie, który pozwoli na ustalenie bądź zaprzeczenie autentyczności weksla i to jest wyłącznym powodem odmowy jego zwrotu.
Wobec wielowątkowości i skomplikowanego charakteru śledztwa określenie terminu jego zakończenia nie jest obecnie możliwe. Stwierdzić należy jednakże, iż ewentualna decyzja w przedmiocie zwrotu weksla nie będzie zależna od przedłużającego się terminu zakończenia postępowania.
Z poważaniem
Z upoważnienia
PROKURATORA GENERALNEGO
Karol Napierski
Prokurator Krajowy
Zastępca Prokuratora Generalnego
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:
Warszawa, 2004-12-24
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Henryka Stokłosy złożonego na 74. posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 grudnia br. w sprawie wysokości naliczonej części oświatowej subwencji ogólnej na 2005 rok dla Gminy Chodzież - uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.
Zgodnie z przepisami art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) minister właściwy do spraw finansów publicznych informuje właściwe jednostki samorządu terytorialnego o "rocznych planowanych kwotach części subwencji ogólnej i planowanych wpłatach, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej, oraz o planowanej kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych" - w terminie do dnia 15 października roku bazowego.
W związku z powyższym Minister Finansów pismem z dnia 13 października br. Nr ST3-4820-52/2004 poinformował wszystkie jednostki samorządu terytorialnego o wstępnej wysokości subwencji ogólnej na 2005 r., w tym części oświatowej subwencji ogólnej oraz o sposobie jej kalkulacji.
Wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2005 r. dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego naliczona została na podstawie:
▪ określonej w projekcie ustawy budżetowej na rok 2005 wysokości części oświatowej subwencji ogólnej,
▪ wstępnego projektu rozporządzenia w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005 przedstawionego Zespołowi ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 24 września br.,
▪ wstępnej bazy danych o liczbie uczniów na dzień 10 września br. (meldunek o liczbie uczniów EN-8) w zakresie kwoty bazowej SOA,
▪ danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych w sprawozdaniach EN-3 na rok szkolny 2003/2004,
▪ danych statystycznych zawartych w sprawozdaniach GUS (druki typu S) na rok szkolny 2003/2004 w zakresie kwoty uzupełniającej SOB i kwoty na realizację zadań pozaszkolnych SOC.
Wykorzystanie do naliczenia planowanych na 2005 r. kwot części oświatowej subwencji ogólnej dane o liczbie uczniów w roku szkolnym 2004/2005 wg stanu na dzień 10 września br. (druki EN-8) nie są danymi ostatecznymi.
Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2005 określone zostaną na podstawie kwoty subwencji oświatowej przyjętej w ustawie budżetowej na rok 2005, ostatecznych danych statystycznych GUS o liczbie uczniów na rok szkolny 2004/2005 (zweryfikowanych przez poszczególne JST), a także rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005, w którym zaproponowano inny algorytm podziału subwencji oświatowej niż we wstępnym projekcie.
W celu doprecyzowania sposobu mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich wysokości subwencji, projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005 uzależnia tę wysokość od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag dla wybranych kategorii uczniów i określonych typów szkół oraz wprowadzonego po raz pierwszy wskaźnika korygują
cego.Zastosowanie tego wskaźnika umożliwi przekazanie relatywnie wyższych kwot części oświatowej subwencji ogólnej do tych jednostek samorządu terytorialnego, w których udział etatów nauczycieli o najwyższych stopniach awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby etatów nauczycieli jest wyższy niż średnio w skali kraju co przekłada się na poziom ponoszonych przez te JST wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
W związku z powyższym ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego ulegną zmianie w stosunku do kwot wstępnych.
Uprzejmie Pana Marszałka informuję, że wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2005 r. dla Gminy Chodzież ustalona została w wysokości 2.005.213 zł. Kwota ta jest niższa od kwoty subwencji oświatowej w roku 2004 (bez zwiększeń z 1% rezerwy) o 3,67%. Należy tu zaznaczyć, że liczba uczniów szkół prowadzonych i dotowanych przez Gminę Chodzież w roku szkolnym 2004/2005 uległa zmniejszeniu o 3,35%, a przeliczeniowych o 7,88
% w stosunku do roku szkolnego 2003/2004.Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że odniesienie się do wysokości subwencji oświatowej na 2005 rok dla Gminy Chodzież będzie możliwe po ustaleniu jej ostatecznej kwoty.
Natomiast w kwestiach dotyczących nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, uprzejmie informuję,
1. Specyfika zawodu nauczyciela wymaga, by status prawny tej grupy zawodowej określała odrębna pragmatyka zawodowa. Obecnie rolę tę spełnia ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.), która zwłaszcza po ostatniej nowelizacji spełnia wymogi nowoczesnego aktu z zakresu prawa pracy. Przepisy Karty Nauczyciela nakładają na nauczycieli znaczące obowiązki, czyniąc ich w istocie odpowiedzialnymi
za kształcenie i wychowanie kolejnych pokoleń. W 2000 r. wprowadzono szereg zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, jako integralny element reformy oświaty. Do najważniejszych należy wdrożenie nowego systemu awansu zawodowego, wiążącego ściśle karierę zawodową nauczyciela z funkcjonowaniem konkretnej szkoły, przede wszystkim z efektami realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego. Nie ulega wątpliwości, że dzięki temu już nastąpiły pozytywne zmiany w takich obszarach, jak: stosowane przez nauczycieli metody i techniki nauczania, współpraca z rodzicami, oferta zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych, aktywność nauczycieli w doskonaleniu zawodowym i kształceniu ustawicznym.Z oczywistych względów podstawowym warunkiem ewentualnego proponowania kolejnych zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli musi być ocena funkcjonowania aktualnych rozwiązań, dokonana pod kątem realizacji głównego celu reformy oświaty, tj. poprawy jakości kształcenia. Należy jednoznacznie podkreślić, że w chwili obecnej nie sposób wskazać me
rytoryczne przesłanki, które z tego punktu widzenia uprawniałyby do kwestionowania skuteczności rozwiązań przyjętych w ustawie. Nie można także podzielić poglądu, że likwidacja nielicznych dodatków socjalnych dla nauczycieli (dodatek wiejski oraz mieszkaniowy) przynieść może znaczące oszczędności w zakresie wydatków na cele oświatowe.2. System awansu zawodowego powiązany z zasadami zatrudniania oraz systemem wynagradzania nauczycieli stanowi skuteczny mechanizm skłaniający nauczycieli do podejmowania działań w celu doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i poprawy jakości pracy szkoły. Respektując konstytucyjną zasadę decentralizacji, przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dokonują podziału kompetencji w zakresie stanowienia o wynagrodzeniach nauczyciel
skich pomiędzy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (określanie stawek wynagrodzenia zasadniczego), a jednostki samorządu terytorialnego (określanie, w drodze regulaminu, wysokości i zasad przyznawania dodatków: w drodze regulaminu, wysokości i zasad przyznawania dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy).Przeprowadzona w bieżącym roku nowelizacja ustawy - Karta Nauczyciela wprowadziła normę jednoznacznie obligującą organy prowadzące szkoły i placówki, będące jednostkami samorządu terytorialnego, do corocznego nowelizowania regulaminów wynagradzania. Jak wynika bowiem z napływających do rejestru edukacji sygnałów, w niektórych samorządach regulaminy wynagradzania nie były corocznie nowelizowane, niekiedy do chwili obecnej obowiąz
ują przepisy niezmienione od roku 2000. Odstąpienie od nowelizacji regulaminów wynagradzania spowodowało na przestrzeni trzech lat znaczne zaniżenie wypłacanych wynagrodzeń, co stanowi rażące naruszenie przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, obligujących samorządy do ustalenia wysokości dodatków w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego osiągały co najmniej ustawowe progi stawek, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela.Wprowadzenie tej regulacji stanowi realizację postulatów środowisk oświatowych, domagających się wzmocnienia kontroli państwa nad procesem stanowienia regulaminów wynagradzania nauczycieli w samorządach. Należy postrzegać tę regulację, jako rozwiązanie stymulujące podejmowanie przez jednostki samorządu terytorialnego dyskusji z partnerami społecznymi (środowiskiem oświatowym) nad priorytetami lokalnej oświaty.
3. Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 Nr 256, poz. 2572) środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje oświatowe i dotacje celowe z budżetu państwa. Subwencja oświatowa jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Faktyczne skutki finansowe ponoszone przez jednostkę samorządu terytorialnego z tytułu realizacji zadań oświatowych zależą od przyjętych w danym samorządzie rozwiązań w zakresie organizacji oświaty (struktura szkolnictwa, polityka kadrowa, itp.). Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 15 i 16 Konstytucji RP ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej, a samorząd terytorialny uczestniczy w jej sprawowaniu. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych, w tym zadań oświatowych, samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Oznacza to w praktyce, iż faktycznie ponoszone skutki finansowe na cele oświatowe, w tym również wydatki płacowe, w znacznym stopniu zależą wyłącznie od konstytucyjnie gwarantowanej, niezależnej decyzji samorządu, którego samodzielność jest w tym zakresie chroniona sądownie. Utrzymujący się niż demograficzny, jak również szereg uwarunkowań społecznych, determinują racjonalizację gospodarowania przez JST posiadanymi środkami. Mając na względzie szeroki zakres kompetencji samorządów należałoby oczekiwać, że podejmowane działania nie będą sprowadzały się wyłącznie do formułowania kolejnych oczekiwań w stosunku do rządu i parlamentu, ale zmierzać będą przede wszystkim do świadomego, konsekwentnego i skutecznego wykorzystania istniejących możliwości własnych.
Warto podkreślić, iż czteroletni okres modyfikacji rozwiązań systemowych w edukacji (w tym także dotyczących statusu zawodowego nauczycieli) to w praktyce okres znacznego wzrostu nakładów ponoszonych przez budżet państwa w subwencji oświatowej - z 16,5 mld w roku 1999 do ponad 25 mld w roku 2004.
Z wyrazami szacunku
Mirosław Sawicki
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentów