Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentów


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Minister Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie marszałka Longina Pastusiaka, złożone na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 20.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na Pana oświadczenie, złożone podczas 72 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 r. w sprawie udzielenia informacji na temat stanu prac nad zawarciem umowy w sprawie zabezpieczenia społecznego między Polską a Stanami Zjednoczonymi, uprzejmie informuję:

W obecnej sytuacji prawnej transfer świadczeń emerytalno-rentowych między Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej (USA), odbywa się na podstawie porozumień o współpracy handlowej zawartych w latach 1957, 1958 oraz 1975 (niepublikowanych).

Na tej podstawie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyła z Polski do USA wszelkiego rodzaju, przyznane w Polsce, świadczenia emerytalno-rentowe.

Natomiast z USA przekazywane są renty i emerytury pracownicze i górnicze, renty kolejowe, renty weteranów i świadczenia dla pracowników urzędowych. Renty rodzinne przekazywane są tylko pod pewnymi warunkami. w szczególności dotyczy to rent wdowich.

Amerykańskie przepisy prawne, dla osób potencjalnie uprawnionych do renty rodzinnej, stawiają wymóg co najmniej 5-letniego pobytu w USA. Wymóg ten nie dotyczy osób które:

- uzyskały prawo do renty przed 1 stycznia 1985 r.,

- mają obywatelstwo USA,

- mają obywatelstwo jednego z państw, z którymi USA zawarły umowę o ubezpieczeniach społecznych,

- uzyskały prawo do renty przyznanej z uwzględnieniem zarobków osoby, która zmarła pełniąc służbę w Armii Amerykańskiej lub na skutek tej służby.

Osoby, które nie spełniają powyższych warunków mogą otrzymać świadczenie tylko za każdy miesiąc pobytu w Stanach Zjednoczonych oraz przez 6 miesięcy po ich opuszczeniu.

Ze względu na kierowane do Ministra liczne sygnały o niewypłacaniu do Polski rent wdowich, w kwietniu 1992 r. rząd polski zwrócił się do rządu USA o wyjaśnienie problemu ograniczeń w transferze tych świadczeń.

W odpowiedzi Strona amerykańska wyjaśniła, że ograniczenie w transferze świadczeń nie dotyczy osób, które płaciły składki do amerykańskiego systemu ubezpieczeń i z tego tytułu uzyskały uprawnienia do świadczeń, a jedynie takich osób, które wywodzą swoje prawa od osób ubezpieczonych, a ponadto nie są obywatelami USA i nie posiadają 5 letniego okresu pobytu w tym państwie.

Podkreślono jednocześnie, że zasada ta mogłaby ulec zmianie poprzez zawarcie dwustronnej umowy w zakresie zabezpieczenia społecznego pomiędzy Polską a USA.

Ze względu na określone priorytety związane z akcesją Polski do Unii Europejskiej (negocjowanie umów z państwami UE), oraz uwzględniając fakt, że koszty zawarcia umowy z USA mogą być znaczące, z względu na skalę migracji polskich obywateli w tym kierunku, Ministerstwo nie podejmowało dotychczas działań w kierunku zawarcia umowy z USA.

Należy tu także podkreślić, że zawarcie umowy z USA może spowodować nagły wzrost, już obecnie dużego zainteresowania ze strony licznej Polonii kanadyjskiej a także australijskiej, zawarciem umów o zabezpieczeniu społecznym z tymi państwami a tym samym uwzględnienia również interesów Polaków zamieszkałych w tych państwach, którzy posiadają polskie okresy ubezpieczenia a nie mają prawa do świadczeń emerytalno-rentowych.

We wrześniu 2003 r. MSZ poinformowało Ministerstwo, że w trakcie rozmów konsularnych Strona amerykańska zaproponowała Stronie polskiej zawarcie umowy o zabezpieczeniu społecznym. W odpowiedzi Ministerstwo wykazało ewentualne zainteresowanie umową kompleksową, obejmującą m.in. transfer świadczeń emerytalno-rentowych, podkreślając jednak że ostateczna decyzja o podjęciu negocjacji należy do kompetencji Rady Ministrów. Jednocześnie podjęto działania zmierzające do oszacowania skutków finansowych ewentualnej umowy. W tym czasie przedstawiciel ambasady USA nawiązał robocze kontakty z Ministerstwem służąc pomocą przy gromadzeniu niezbędnych danych.

W chwili obecnej szacowanie skutków finansowych zawarcia umowy jest już na ukończeniu. Oczekujemy jeszcze na jednoznaczne stanowisko Ministerstwa Zdrowia w kwestii ewentualnych uregulowań dotyczących świadczeń zdrowotnych (lub też ich braku w umowie), które jak nas wstępnie poinformowano, ze względu na problemy budżetowe, mogły ewentualnie obejmować bardzo wąski zakres świadczeń, być może tylko dla pracowników wysłanych i emerytów.

W momencie uzyskania powyższych informacji zostanie podjęta decyzja w sprawie uruchomienia niezbędnych procedur, w celu skierowania do Prezesa Rady Ministrów wniosku o zgodę na rozpoczęcie negocjacji.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Cezary Miżejewski

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 21.12. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Jerzego Suchańskiego na 72. posiedzeniu Senatu w dniu 18 listopada 2004 r. uprzejmie informuję, iż w kwestii pytania:

1. Jak daleko posunięte są prace legislacyjne nad regulacją całej procedury, a nie tylko częściowym wdrożeniem mechanizmów porozumienia z Kioto?

Głosowanie Sejmu nad przyjęciem poprawek zgłoszonych przez Senat do projektu ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji dotyczącego jednego z mechanizmów Protokołu z Kioto (PzK) odbędzie się 22 grudni br. Po przyjęciu przez Parlament projekt zostanie skierowany do podpisu przez Prezydenta. W kwestii pozostałych mechanizmów PzK, w tym projektów Wspólnych Wdrożeń (JI - Joint Implementation) uprzejmie informuję, że w Ministerstwie trwają prace nad przygotowaniem aktu prawnego normalizującego te zagadnienia na terenie Polski. Przygotowywany dokument będzie także transponował do polskiego prawa zapisy dyrektywy 2004/101/WE z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto. Dyrektywa ta daje możliwość powiązania mechanizmów projektowych PzK, takich jak projekty Wspólnych Wdrożeń i Mechanizm Czystego Rozwoju (Clean Development Mechanism), z systemem wspólnotowym. Celem tego powiązania jest zwiększenie różnorodności niskonakładowych rozwiązań w ramach systemu i zmniejszenie całkowitych kosztów realizacji postanowień PzK. Zapisy dyrektywy umożliwiają wykorzystanie jednostek redakcyjnych z obu ww. mechanizmów (ERU - Emmission Reduction Unit, CER - Certified Emmission Reduction) do rozliczenia w ramach systemu wspólnotowego oraz pozwalają na realizacje projektów Wspólnych Wdrożeń, przy określonych warunkach, na terenie krajów objętych tym systemem. Transponowanie tych zapisów do polskiego prawodawstwa, w ramach planowanego aktu, zapewni spójne działanie mechanizmów PzK.

2. Czy istnieją jakiekolwiek przeszkody natury prawnej, ze względu na które podmioty Skarbu Państwa nie mogą przystąpić do jej przygotowania?

We wszystkich regulacjach i procedurach dotyczących ochrony środowiska, w tym także ochrony klimatu, nie rozróżnia się wymagań, ani udziału poszczególnych przedsiębiorstw ze względu na ich formę własności.

3. Ile listów popierających wydano do tej pory i ile spośród nich zyskało aprobatę, czyli ile tak zwanych listów zatwierdzających podpisał minister środowiska?

Ministerstwo wydało 13 tzw. Listów Popierających (LoE - Letter of Endorsement) deklarujących wstępne poparcie dla danego projektu i możliwości jego ewentualnego zatwierdzenia przy spełnieniu wszystkich niezbędnych wymogów krajowych i międzynarodowych (Protokołu z Kioto i przyjętych nie jego podstawie decyzji). Jeden z tych wstępnie popartych projektów został zatwierdzony poprzez wydanie Listu Zatwierdzającego (Loa - Letter of Approval). Ponadto w latach 2000-2001 zanim zostały przyjęte międzynarodowe uregulowania, co do sposobu zatwierdzania projektów Wspólnych Wdrożeń podpisane zostało Memorandum of Understanding (MoU) z Holandią w sprawie dwóch projektów oraz dwa listy potwierdzające podział jednostek zredukowanej emisji (ERUs) z dwóch projektów realizowanych w ramach mechanizmu Wspólnych Wdrożeń z Holandią i Kanadą.

4. Czy resort rolnictwa wypracował już koncepcję agroenergetyki oraz wykorzystania biomasy do celów agroenergetycznych?

Resort rolnictwa w odpowiedzi na skierowane do niego pismo zwrócił uwagę, że: największym potencjalnym odbiorcą biomasy na cele energetyczne, mogącym spowodować zauważalny wzrost zapotrzebowania na ten produkt jest energetyka zawodowa, która powinna zwiększyć produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, aby w skali kraju osiągnięty był w 2010 r. docelowy 7,5% udział odnawialnych źródeł energii w jej zużyciu.

Zakładając, że realizacja zobowiązań bazować będzie w około 90% na biomasie, wstępne szacunki wskazują, że w 2010 r. około 9,7 TWh energii elektrycznej wytwarzane będzie z tego surowca. Oceny Ministerstwa Gospodarki i Pracy są ostrożniejsze i zakładają większy udział innych źródeł odnawialnych poza biomasą. Wg tych ocen około 4% ogółu energii elektrycznej pochodzić będzie z biomasy (rzędu 5 TWh energii rocznie).

Znaczące zapotrzebowanie na biomasę pojawiło się w bieżącym roku jako wynik działania rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 maja 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła. Dotychczas wymagane przepisami udziały energii ze źródeł odnawialnych były zaspokajane poprzez wykorzystanie energii wodnej. Rosnące wymagane ilości oraz poczynione inwestycje w kierunku stosowania biomasy w energetyce zawodowej, spowodowały już w bieżącym roku wyraźny wzrost popytu na biomasę.

Dla zapewnienia założonych w ww. rozporządzeniu celów szacuje się, że co najmniej 136-170 tys. ha użytków rolnych do 2010 i około 250-300 tys. ha do 2020 r. należałoby przeznaczyć na uprawy energetyczne, przy założeniu prowadzenia intensywnych upraw na glebach dobrych i średnich oraz uwzględniając sprawność technologiczną urządzeń energetycznych. Biorąc pod uwagę zróżnicowane uwarunkowania glebowo przyrodnicze, najprawdopodobniej rolnicy będą uprawiać wierzbę energetyczną, ślazowiec pensylwański, topinambur, trawy wieloletnie (trzciny, miscantus, itp.), z przeznaczeniem na cele energetyczne. Oznacza to, że dla zaspokojenia potrzeb energetycznych około 2010 r. 1-1,2% gruntów ornych powinno w Polsce być objętych uprawami energetycznymi oraz analogicznie około 1,7-2,2% w 2020 r.

Uwzględniając cykl produkcyjny biomasy (opłacalny zbiór wierzby co trzy lata począwszy od trzeciego roku od nasadzenia) w energetyce może brakować biomasy w najbliższych latach na wywiązanie się z obowiązków nałożonych na mocy prawa.

Obecnie prowadzone są intensywne prace badawcze nad biomasą oraz innymi roślinami, które mogą być stosowane w celach energetycznych, przez niektóre ośrodki naukowe w kraju np. takie jak Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Akademię Rolniczą w Lublinie, Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, itp.

Również dla celów produkcji biokomponentów do paliw silnikowych polskie rolnictwo powinno zapewnić odpowiednią produkcję surowców rolniczych. Przy założeniu udziału energetycznego biopaliw w paliwach silnikowych na poziomie 5,75% w 2010 r. (Dyrektywa 2003/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych) szacowana powierzchnia zbóż do wykorzystania przy produkcji bioetanolu do benzyn powinna wynieść ok. 640 tys. ha, a powierzchnia rzepaku do produkcji estrów dodawanych do oleju napędowego ok. 340 tys. ha. W przypadku zastosowania kukurydzy do produkcji bioetanolu powierzchnie upraw mogą ulec zmniejszeniu do 230 tys. ha. Wielkości te są realne pod warunkiem, że produkcji bioetanolu i estrów w 100% zostanie oparta na zbożach i rzepaku, przy braku importu tych produktów. Faktyczne powierzchnie upraw roślin energetycznych będą wynikać z przyjętych na poszczególne lata krajowych celów wskaźnikowych udziału biopaliw w paliwach ciekłych stosownie do zaleceń dyrektywy 2003/30/WE oraz możliwości surowcowych, produkcyjnych i finansowych kraju.

Sektorowy Program Operacyjny na lata 2004-2006 "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach działania "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów", przewiduje możliwość wsparcia działalności związanej z produkcją i wykorzystaniem roślin na cele energetyczne.

Dofinansowaniem w wysokości do 50% objęte są produkty realizowane przez rolników i ich domowników, związane z uruchomieniem lub rozwojem działalności dodatkowej, w tym wytwarzaniem materiałów energetycznych z biomasy (zagospodarowanie słomy, odpadów łąkowych, leśnych, itp.) oraz zakładaniem plantacji roślin wieloletnich przeznaczonych na cele energetyczne.

5. Jakie cło i podatki przewiduje resort finansów w związku z handlem emisjami?

Resort finansów wyjaśnił, co następuje:

Podatek od towarów i usług

Podatek od towarów i usług jest podatkiem powszechnym i neutralnym. Polska jako członek Unii Europejskiej jest obowiązana stosować przepisy dotyczące tego podatku zgodnie z zapisami Szóstej dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC ze zm.), która uniemożliwia państwom członkowskim dowolne kształtowanie stawek tego podatku.

Oznacza to, że wprowadzenie preferencji podatkowych polegających na obniżeniu stawek podatkowych, czy też objęciu danych czynności zwolnieniem musi uwzględniać uwarunkowania wynikające z regulacji ww. Szóstej Dyrektywy.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 VI Dyrektywy, państwa członkowskie mogą zastosować jedną lub dwie stawki obniżone podatku VAT, ale jedynie w odniesieniu do produktów wymienionych w aneksie H do tej Dyrektywy.

W aneksie tym nie zostały wymienione uprawnienia do emisji. Oznacza to, że co do zasady powinny one być opodatkowane podstawową stawką VAT.

Również artykuł 13 wskazanej wyżej Dyrektywy, zawierający regulacje dotyczące zwolnień od podatku, nie przewiduje możliwości zwolnienia od VAT w odniesieniu do tych uprawnień.

Powyższe oznacza w efekcie brak możliwości stosowania preferencji podatkowych w odniesieniu do handlu uprawnieniami do emisji w obrotach krajowych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż o sposobie opodatkowania handlu uprawnieniami do emisji w obrotach między kontrahentami z różnych krajów decydujące znaczenie będą miały przepisy określające miejsce opodatkowania tej transakcji. W tej kwestii wypowiedział się Komitet VAT składający się z przedstawicieli administracji podatkowej 25 krajów Unii Europejskiej. Uznał on 14 października 2004 r., że jest to usługa, dla której podatek naliczy odbiorca, zgodnie z art. 9.2.e Szóstej Dyrektywy. Opinia Komitetu to tzw. guidelines, czyli nieoficjalne wskazówki, lecz wszystkie kraje członkowskie zgodziły się je stosować.

W związku z powyższym w odniesieniu do handlu uprawnieniami do emisji, będą miały zastosowanie regulacje wynikające z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z nimi w przypadku sprzedaży uprawnień do emisji na rzecz:

1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Podatek dochodowy

Dochód podatnika uzyskany z handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i innych substancji zanieczyszczających wprowadzanych do powietrza powinien być traktowany - dla celów podatku dochodowego - jako dochód uzyskany z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W związku z tym dochód taki powinien podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podatek od czynności cywilnoprawnych i opłata skarbowa

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 86, poz. 959 ze zm.) podatkowi podlegają enumeratywnie wymienione w tym przepisie czynności cywilnoprawne, w tym umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

Wyłączone z opodatkowania tym podatkiem, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy, są czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż podmiot biorący udział w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i innych substancji zobowiązany będzie - stosownie do projektu ustawy o handlu emisjami - do uzyskania zezwolenia, przy czym należy dodać, iż nie będzie ono miało charakteru zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej.

Powyższe zezwolenie podlegało będzie opłacie skarbowej. Wobec nieokreślenia od niego odrębnej stawki - opłata skarbowa pobierana będzie według stawki określonej w ust. 41 pkt 2 części IV załącznika do ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) w wysokości 76 zł.

Cła

Polska wstępując do Unii Europejskiej stała się członkiem unii celnej i od 1 maja 2004 r. stosuje Wspólnotową Taryfę Celną, która jest corocznie ustanawiana rozporządzeniem Komisji Europejskiej. W związku z powyższym kwestia ewentualnych obciążeń celnych, które mogłyby obowiązywać w związku z handlem emisjami leży poza kompetencją Ministerstwa Finansów

Podsumowując, należy stwierdzić, że rząd przywiązuje dużą wagę do udziału polskich przedsiębiorstw w ogólnoświatowych działaniach na rzecz ochrony klimatu. Dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia w zakresie ograniczania emisji wskazują, że poważnie podchodzi się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. W najbliższym czasie rozpoczną się dyskusje nt. limitów emisji dla handlu uprawnieniami w UE na lata 2008-2012 oraz negocjacje nt. krajowych limitów gazów cieplarnianych "post-Kioto" na lata 2013-2018. W tych pracach przewidujemy aktywny udział samorządu gospodarczego branż najbardziej zainteresowanych tą problematyką.

Z poważaniem

Jerzy Swatoń

* * *

Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 21.12. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie wygłoszone podczas 72. posiedzenia Senatu RP, w sprawie skargi Haliny i Franciszka K. dotyczącej wycięcia drzew w związku z regulacją rzeki Bolemiki, przepływającej przez teren miasta i gminy Chodzież przesłane przez wicemarszałka Senatu Ryszarda Jarzembowskiego, uprzejmie przedstawiam poniższą informację.

Uprzejmie informuję, że w dniu 26 maja 2004 r. Halina i Franciszek K. wycofali swoje zażalenie. Tym samym, postępowanie w przedmiotowej sprawie stało się bezprzedmiotowe i podlega umorzeniu. W związku z tym 3 grudnia 2004 r. postanowieniem nr DOPp-413-19/04/jk umorzyłem postępowanie zażaleniowe jako bezprzedmiotowe (zał.).

Chciałbym w tym miejscu wytłumaczyć powód przedłużającego się terminu załatwienia przedmiotowego zażalenia. Z uwagi na jego wycofanie przez Halinę i Franciszka K., pracownik prowadzący tę sprawę prawdopodobnie uznał ją za załatwioną.

Użyłem określenia "prawdopodobnie", gdyż nie mam możliwości ustalenia przyczyny takiego rozumowania, bo pracownik ten odszedł na urlop macierzyński.

Z mojej strony pozostaje mi przeprosić za nieprawidłowe działanie w przedmiotowej sprawie, zobowiązując się na przyszłość do poprawy sposobu kontroli innych prowadzonych spraw.

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienie poprawi wizerunek mego urzędu, a zbliżający się rok 2005 pozwoli to zweryfikować.

Z poważaniem

Jerzy Swatoń

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2004-12-21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 23 listopada 2004 r., znak: BPS/DSK-043-518/04, do którego załączono oświadczenie złożone przez Pana Senatora Sergiurza Plewę na 72 posiedzeniu Senatu w dniu 18 listopada 2004 r., w sprawie zapewnienia mieszkańcom Podlasia opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 rok został ustalony zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2004 r. (zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ustalenia planu finansowego NFZ na 2005 r., Dz.Urz. Min. Zdrow. Nr 13, poz. 111).

Wysokość środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidziana w planie na rok 2005 dla Podlaskiego OW NFZ, stawia oddział na 6 miejscu wśród oddziałów NFZ pod względem środków na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego - 799,5 zł. Średnia ogólnopolska wynosi 825,91 zł i tylko trzy oddziały NFZ dysponują środkami na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego wyższymi niż średnia: Mazowiecki OW NFZ (978,99), Śląski OW NFZ (883,86 zł) i Małopolski OW NFZ (827,02 zł), które mają na swoim terenie wielu świadczeniodawców o znaczeniu ponadregionalnym.

Zwiększenie w planie środków przeznaczonych na finansowanie świadczeń zdrowotnych przez Podlaski OW NFZ może nastąpić w ciągu roku 2005. Na mocy art. 124 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, Prezes Funduszu może dokonać zmiany planu finansowego Funduszu w przypadku sytuacji związanych z wykonaniem planu finansowego Funduszu, których nie można było przewidzieć w chwili zatwierdzania planu. Dotyczy to w szczególności przypadku wyższego niż założono w planie napływu środków ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. Należy jednak zwrócić uwagę, że podane przez Pana Senatora minimalne zapotrzebowanie na środki dla województwa podlaskiego w wysokości 1058113 tys. zł jest o 11% wyższe od kwoty na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidzianej dla Podlaskiego OW NFZ w planie na rok 2005 ustalonym ww. zarządzeniem Ministra Zdrowia z 30 września 2004 r.

W kwestii zapewnienia mieszkańcom Podlasia opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie pragnę poinformować, że ustawa z dnia 27 sierpnia o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) określa zakres działań Ministra Zdrowia przy tworzeniu planu finansowego Funduszu. Plan finansowy Funduszu opracowuje Prezes Funduszu (art. 121 ust. 1 ustawy). Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów zatwierdza plan finansowy (art. 121 ust. 4). Szczególnymi okolicznościami, w których Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala plan finansowy Funduszu są:

- nieprzekazanie do zatwierdzenia przez Prezesa Funduszu planu w terminie przewidzianym ustawą (art. 121 ust. 5);

- plan finansowy Funduszu narusza prawo lub prowadzi do niezrównoważenia wpływów i wydatków Funduszu, a Prezes Funduszu nie usunie nieprawidłowości w terminie przewidzianym ustawą (art. 123).

Ocena czy poziom opieki zdrowotnej w województwie podlaskim jest odpowiedni jest złożona. Na podstawie opracowań Głównego Urzędu Statystycznego "Podstawowe dane z zakresu ochrony zdrowia" (publikacje dotyczące roku 1999 i 2003) można stwierdzić, że w roku 1999 województwo podlaskie było na 5 miejscu pod względem ilości łóżek szpitalnych w szpitalach ogólnych na 10 tys. ludności, natomiast w roku 2003 na 4 miejscu.

Pragnę zwrócić uwagę na Uchwałę nr XVI/148/04 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia Wojewódzkiego Planu Zdrowotnego na 2005 r., której załącznikiem jest Wojewódzki Plan Zdrowotny na 2005 r. W Planie zawarto zarówno przegląd istniejącego systemu opieki zdrowotnej, jak i propozycje jego zmian:

- W Planie potwierdzono istnienie nadmiaru łóżek szpitalnych m.in. w odniesieniu do oddziałów chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, innych oddziałów o profilu zabiegowym, kardiologii (w Planie wskazywano kilkakrotnie, że istnieje nadmiar łóżek przytaczając jednocześnie opinie konsultantów wojewódzkich z których wynikało, że "należy utrzymać dotychczasowy poziom bazy łóżkowej");

- wśród celów ogólnosystemowych opieki zdrowotnej wymieniono w Planie m.in. rozwój systemu opieki geriatrycznej (stacjonarnej, ambulatoryjnej i środowiskowej), którego efektem docelowym ma być m.in. poprawa poziomu świadczeń geriatrycznych, a co za tym idzie zmniejszenie liczby osób starszych hospitalizowanych w szpitalach;

- innym celem strategicznym zapisanym w Planie, jest tworzenie systemu opieki długoterminowej na terenie województwa podlaskiego, którego efektem docelowym ma być odciążenie oddziałów opieki krótkoterminowej, co z kolei przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania na diagnostykę i leczenie, a także pozwoli na obniżenie kosztów leczenia w opiece stacjonarnej.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia

* * *

Minister Zdrowia przedstawił wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Bochenek, złożonym na 75. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 2004-12-21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pani senator Krystyny Bochenek, złożonym podczas 72 posiedzenia Senatu, w dniu 18.11.2004 r., przesłanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 23.11.2004 r., znak: BPS/DSK-043-516/04, w sprawie "finansowania rehabilitacji leczniczej przez Narodowy Fundusz Zdrowia", proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

W ramach nadzoru nad działalnością NFZ, Minister Zdrowia uzyskał informacje z NFZ w przedmiotowej sprawie, z których wynika, że:

• Zgodnie z zrządzeniem nr 8/2004 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia "Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne", leczenie choroby Parkinsona, jednostki chorobowej z grupy zaburzeń pozapiramidowych i zaburzeń czynności ruchowych (G20 wg, Międzynarodowej klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych ICD-10) odbywa się w zakresie świadczeń realizowanych w warunkach szpitalnych. W celu zapewnienia kompleksowego leczenia pacjentów m.in. z chorobą Parkinsona, NFZ w "Szczegółowych materiałach informacyjnych (...) w rodzaju leczenie szpitalne" wskazał rehabilitację jako część świadczeń udzielanych w trybie hospitalizacji.

• Zasadniczym elementem leczenia pacjentów z chorobą Parkinsona jest leczenie ukierunkowane na układ nerwowy, dlatego też podstawową specjalnością medyczną, zapewniającą główną część działań terapeutycznych jest neurologia. Na podstawie załącznika nr 1 do ww. "Szczegółowych materiałów informacyjnych (...), który stanowi "Katalog świadczeń szpitalnych", leczenie choroby Parkinsona realizowane jest zgodnie z zakresem następujących świadczeń opieki zdrowotnej, w ramach specjalności - neurologia:

- "Choroby zwyrodnieniowe oun i zespoły neurogenetyczne (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)", kod świadczenia zdrowotnego 5.06.00.00001379,

- "Choroby zwyrodnieniowe oun i zespoły neurogenetyczne (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona) - diagnostyka różnicowa", kod świadczenia zdrowotnego: 5.06.00.00001196.

• Pacjenci z chorobą Parkinsona, ze względu na postępujący proces degradacji układu nerwowego, skutkujący powikłaniami ze strony innych układów, wymagają działań ukierunkowanych na usprawnienie ruchowe i fizjoterapię, kwalifikowani są do oddziałów dla przewlekle chorych, a w stanach wymagających całodobowych świadczeń opieki zdrowotnej, pielęgnacji i rehabilitacji, do zakładów opiekuńczo-leczniczych.

• Narodowy Fundusz Zdrowia zwrócił się do Konsultanta krajowego w dziedzinie rehabilitacji medycznej - Pana prof. Jerzego Kiwerskiego, celem ustalenia konieczności uwzględnienia choroby Parkinsona w wykazie jednostek chorobowych kwalifikowanych do leczenia w rodzaju: "Rehabilitacja lecznicza". O powyższych ustaleniach NFZ zobowiązał się powiadomić Ministra Zdrowia niezwłocznie po ich podjęciu.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Matusiaka, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dn. 21-12-2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP V Kadencji
Kancelaria Senatu
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma z dnia 7 października 2004 r., sygn. BPS/DSK-043-404-04, dotyczącego oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Ryszarda Matusiaka oraz naszego pisma z dnia 14 października 2004 r. sygn. FI/BM6-12872/LE/AJ/2004 uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Międzynarodowa Komisja ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Okresu Holokaustu (ICHEIC) powstała na podstawie Mimorandum o Zrozumieniu, które zostało podpisane dnia 8 kwietnia 1998 r. i miało na celu zainicjowanie procesu zaspokajania roszczeń ubezpieczeniowych ofiar Holocaustu. Stronami memorandum były europejskie towarzystwa ubezpieczeń, a także władze nadzoru ubezpieczeniowego Stanów Zjednoczonych oraz Organizacje Żydowskie i Organizacje Osób, które przeżyły. Strony Memorandum zgodziły się aktywnie i dobrowolnie dążyć do zaspokojenia ww. roszczeń przez Międzynarodową Komisję. W związku z tym w październiku 1998 roku została utworzona specjalna Międzynarodowa Komisja ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Okresu Holokaustu (ICHEIC). Komisja reprezentowała ww. organizacje, państwo Izrael, władze nadzoru ubezpieczeniowego Stanów Zjednoczonych i niektórych państw europejskich, a także pięć dużych europejskich towarzystw ubezpieczeń:

- Assicurazioni Generali,

- Axa,

- Zurich,

- Winterthur,

- Allianz.

W skład Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń Ubezpieczonych Okresu Holokaustu (ICHEIC) nie wchodzi formalnie przedstawiciel rządu polskiego ze względu na jej prywatnoprawny charakter. Od maja 1999 roku strona polska uczestniczyła w spotkaniach Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Okresu Holokaustu jedynie w charakterze obserwatora. Status obserwatora uzyskały również Belgia, Czechy oraz odpowiednie władze nadzoru Izraela. Strona polska uczestniczyła w posiedzeniach plenarnych Komisji, nie brała natomiast nadzoru w żadnej grupie roboczej. Początkowo przedstawicielem Polski w pracach Komisji była p. Agnieszka Magdziak-Miszewska, były doradca Rady Ministrów. Następnie funkcję reprezentowania Polski w Komisji przejął przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Dyrektor Departamentu Prawnego Pan Tadeusz Żyliński. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów wchodzili w skład delegacji polskiej jedynie w charakterze ekspertów.

Żadna z polskich firm ubezpieczeniowych nie jest członkiem Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń Ubezpieczonych Okresu Holokaustu (ICHEIC).

Władze polskie nie informowały w formie pisemnej ogółu społeczeństwa o uprawnieniach z tzw. "uśpionych polis". Od 15 lutego 2000 r. funkcjonowała specjalna infolinia uruchomiona przez Komisję ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Okresu Holokaustu, czynna przez całą dobę. Przeznaczona była dla wszystkich pragnących otrzymać informacje dotyczące procedury zgłaszania roszczeń oraz potrzebujących pomocy w tym zakresie. Komisja w ciągu 36 godzin od otrzymania zgłoszenia przesyłała zainteresowanym formularze roszczeniowe przetłumaczone na 8 języków, w tym m.in. na język polski. Wszelkie informacje dotyczące Komisji, procedury zgłaszania roszczeń, zasad wyceny polis można było uzyskać na stronie internetowej www.icheic.org. Informacje na stronie tej dostępne były między innymi w języku polskim. Termin zgłaszania roszczeń upłynął 31 grudnia 2003 r. i w chwili obecnej formularze roszczeniowe nie są już dostępne. Osoby, których wnioski są w trakcie rozpatrywania mogą nadsyłać dodatkowe informacje, odnoszące się do ich roszczeń w ICHEIC. Ponadto wiosną 2000 r. przeprowadzona była przez Komisję kampania ogłoszeniowa w polskiej prasie obejmująca ogłoszenia o rozpoczęciu procesu zaspokajania roszczeń. W wydaniu sobotnio-niedzielnym 4-5 marca 2000 r. Gazety Wyborczej ukazało się ogłoszenie Komisji zawierające informacje dotyczące zgłaszania roszczeń ubezpieczeniowych okresu Holocaustu. Do ogłoszenia dołączony był kupon, który osoby zainteresowane mogły wysyłać do Komisji celem uzyskania dodatkowych informacji.

Zgodnie z informacjami ICHEIC, jej zadaniem jest rozwiązanie problemu nieuregulowanych roszczeń ubezpieczeniowych ofiar Holokaustu i osób ocalałych oraz ich spadkobierców i beneficjentów polis ubezpieczeniowych na życie, na pokrycie kosztów kształcenia oraz polis posagowych wystawionych w latach 1920-1945. Dlatego proces ten nie jest ograniczony posiadanym obywatelstwem.

W celu ustalenia wartości bieżącej roszczenia zakład ubezpieczeń zobowiązany do wypłaty świadczenia mnoży wartość podstawową przez wskaźnik ustalony przez międzynarodową Komisję wg. jej własnych wewnętrznych procedur. Wskaźniki te zostały ustalone na drodze negocjacji i przyjmowania rozwiązań kompromisowych przez członków Komisji i są różne dla poszczególnych krajów i lat (znaczenie ma tu data zdarzenia objętego ubezpieczeniem). Wskaźniki, o których mowa mają na celu odzwierciedlenie uwarunkowań ekonomicznych i zmian walutowych, które miały wpływ na siłę nabywczą walut w Europie w okresie wojennym i powojennym.

Metoda wyceny dla polis wystawionych w Europie Wschodniej przyjęta przez Międzynarodową Komisję polega na przeliczeniu podstawowej wartości polisy na dolary amerykańskie według ustalonego kursu. Kwotę uzyskaną w ten sposób mnoży się następnie przez wspomniany wyżej wskaźnik. Oferty z tytułu polis wystawionych w Europie Zachodniej będą zazwyczaj wyrażane w walucie danego kraju. W przypadku, gdy polisa była wystawiona w walucie innego kraju (np. we frankach szwajcarskich) i została przeliczona na walutę lokalną, firma ubezpieczeniowa zastosuje zasady ustalone dla tego kraju. Jeśli polisa nie została przeliczona, wycena zostanie przeprowadzona według zasad ustalonych przez ICHEIC dla danej waluty.

Do wszystkich ofert będzie dołączona informacja o tym, w jaki sposób dana kwota została obliczona zgodnie z zasadami wyceny ustalonymi przez Komisję. Wszyscy wnioskodawcy będą mieć prawo do odwołania, niezbędnie od tego, czy firma przedstawi im ofertę. Wnioskodawcy nie będą jednak mogli odwoływać się od kwoty oferty, która została właściwie obliczona zgodnie z zasadami Komisji.

Z informacji pozyskanych od Rzecznika Ubezpieczonych wynika, iż od roku 1996, tj. od początku jego działalności wpłynęło 8 wystąpień dotyczących polis tzw. przedwojennych, czyli zawartych przed 1939 r. Autorami tych wniosków byli przede wszystkim krewni osób ubezpieczonych. W przypadku 3 wyżej wskazanych spraw, jednoznacznie stwierdzono, iż osoby ubezpieczone zginęły z rąk hitlerowców w czasie II wojny światowej, jednakże zebrane przez Rzecznika Ubezpieczonych informacje nie pozwoliły na ustalenie czy osoby te były ofiarami Holocaustu. Na wszystkie ww. wystąpienia Rzecznik udzielił ich autorom stosownych informacji, zarówno o stanie faktycznym jak i prawnym, dotyczącym omawianej problematyki. Poinformował ich, iż na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1959 r. w sprawie trybu i zasad likwidacji zakładów ubezpieczeń, które utraciły prawo do działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 40, poz. 253 z późn. zm.) likwidatorem przedwojennych zakładów ubezpieczeń został Państwowy Zakład Ubezpieczeń. Ww. rozporządzenie dało możliwość wierzycielom przedwojennych zakładów ubezpieczeń, a więc osobom będącym w posiadaniu przedwojennych polis ubezpieczeniowych, do pisemnego zgłoszenia swoich roszczeń w terminie 6 miesięcy od daty wejścia w życie przepisów rozporządzenia. Zobowiązano również likwidatora, czyli PZU, do ogłoszenia o miejscu i terminie rozpoczęcia oraz zakończenia wypłat z tytułu uznanych roszczeń, w gazetach codziennych, a także biurach PZU na terenie całego kraju. Ogłoszono również termin zakończenia zgłaszania roszczeń, który upłynął z dniem 20 stycznia 1960 roku. Następnie termin ten był trzykrotnie przedłużany - kolejno do 31 lipca 1961 r., 30 czerwca 1964 r. i ostatecznie do 30 października 1970 r.

Natomiast z wyjaśnień uzyskanych od Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. wynika, iż na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1959 r. w sprawie zasad i trybu likwidacji zakładów ubezpieczeń, które utraciły prawo do wykonywania działalności ubezpieczeniowej powołano Biuro Likwidacyjne ds. Nieczynnych Zakładów Ubezpieczeń przy Państwowym Zakładzie Ubezpieczeń będące jednostką niezależną finansowo od Państwowego Zakładu Ubezpieczeń. Do 1963 r. likwidacją objęto 23 nieczynne zakłady, a Biuro Likwidacyjne ogłaszało w prasie oraz inspektoratach Państwowego Zakładu Ubezpieczeń terminy rozpoczęcia i zakończenia zgłaszania roszczeń przez osoby posiadające polisy ubezpieczeniowe, weryfikowało ważność zawartych umów ubezpieczenia i dokonywało wypłat.

W nadesłanym do Ministerstwa Finansów piśmie Urząd Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych poinformował, iż wszelka korespondencja dotycząca wypłat odszkodowań uprawnionym z polis, poszkodowanym w Holokauście pochodzi jeszcze z okresu działania Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i ogranicza się do kilku pism.

Z otrzymanego przez Ministerstwo Finansów pisma wynika również, iż jeszcze przed rozpoczęciem prac w sprawie międzynarodowego spotkania na temat ubezpieczeń ofiar Holokaustu w 1998 roku organ nadzoru zwrócił się do PZU S.A. . z prośbą o informacje dotyczące powojennych działań jako likwidatora majątku zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w Polsce do 1947 roku. W odpowiedzi na powyższą korespondencję PZU S.A. poinformował organ nadzoru, iż dokonywał likwidacji majątków i wypłat roszczeń z polis ubezpieczeniowych likwidowanych towarzystw i zakładów ubezpieczeń na podstawie Dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o uregulowaniu ubezpieczeń rzeczowych i osobowych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1959 r. w sprawie likwidacji zakładów ubezpieczeń, które utraciły prawo do wykonywania działalności ubezpieczeniowej. Wypłata roszczeń poszkodowanym odbyła się bez rozgraniczeń na roszczenia ofiar wojny i ofiar osób, które przeżyły Holocaust. Powyższa likwidacja zakończyła się w 1980 roku. PZU wyjaśniło ponadto, iż posiada większość dokumentów związanych z wypłatą świadczeń i odrzuceniem roszczeń dotyczących likwidowanych zakładów, bez rozgraniczenia na roszczenia ofiar Holocaustu.

Ponadto po rozpoczęciu prac przez Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Związanych z Okresem Holocaustu, organizacja ta zwróciła się w 2000 r. do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych z prośbą o udzielenie informacji na temat danych adresowych niektórych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w Polsce do 1947 r. bądź też danych następców prawnych powyższych podmiotów.

Z poważaniem

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Jacaszek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, dnia 21 grudnia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do Pana pisma z dnia 23 listopada br. w sprawie oświadczenia senatora Józefa Sztorca dotyczącego funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego pragnę przedstawić następujące informacje.

Inspekcja Transportu Drogowego jest specjalistycznym organem kontroli państwowej o rozległym zakresie kontroli. Do zadań inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego należy kontrola:

- Przestrzegania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (w tym kontrola dokumentów kierowcy i pojazdu, kontrola stanu technicznego pojazdów, łącznie z kontrolą emisji spalin pojazdu);

- Dokumentów wymaganych dla przedsiębiorców wykonujących transport drogowy lub niezarobkowe przewozy drogowe określonych przepisami ustawy o transporcie drogowym (w tym kontrola licencji, zaświadczeń oraz zezwoleń, wymaganych dla niektórych rodzajów przewozów, kontrola wnoszenia opłat za przejazd po drogach krajowych, kontrola zaświadczeń przedsiębiorców o zatrudnieniu kierowców i spełnianiu przez nich wymogów ustawy, dokumentów przewozowych);

- Zapisów urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym i stosowania się do przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowcy;

- Przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;

- Przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;

- Przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego odpadów;

- Przestrzegania określonych przepisami krajowymi i międzynarodowymi zasad i warunków przewozu drogowego szybkopsujących się artykułów spożywczych;

- Masy, nacisków na osie i wymiarów pojazdów w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.

W trakcie kontroli pojazdu dokonującego specjalistycznego przewozu np. towaru niebezpiecznego szeroki zakres kontroli i jednocześnie wymagany poziom jej szczegółowości powoduje, że czas kontroli nie może być nadmiernie ograniczany, gdyż uniemożliwiłoby to jej rzetelne przeprowadzenie.

Niezależnie od powyższego czas kontroli wydłuża się o czas konieczny na wprowadzenie danych o kontrolowanych przedsiębiorcach i kierowcach oraz popełnianych przez nich naruszeniach do systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego, za pośrednictwem którego gromadzone są dane w centralnej ewidencji naruszeń prowadzonej na podstawie art. 80 ustawy o transporcie drogowym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Jednocześnie pragnę poinformować, że dane zgromadzone w centralnej ewidencji naruszeń są podstawą sprawozdań z kontroli transportu drogowego w Polsce przygotowywanych dla organów administracji Polskiej i Unii Europejskiej.

Pragnę poinformować również, że Główny Inspektor Transportu Drogowego wychodząc naprzeciw słusznym postulatom środowiska transportowego opracował i wprowadził do stosowania w systemie informatycznym Inspekcji wersję protokołu skróconego, który jest stosowany w przypadku kontroli, w trakcie której nie stwierdzono naruszenia przepisów. Efektem tego działania jest ograniczenie do niezbędnego minimum czasu kontroli w przypadku nie stwierdzenia naruszeń.

Z poważaniem

Krzysztof Opawski

* * *

Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Krzysztofa Jurgiela i Jana Szafrańca, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 2004-12-21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 23 listopada 2004 r. znak: BPS/DSK-043-517/04 do którego załączono oświadczenie złożone przez Panów Senatorów Krzysztofa Jurgiela i Jana Szafrańca na 72 posiedzeniu Senatu w dniu 18 listopada 2004 r., w sprawie zwiększenia ośrodków finansowych na świadczenia zdrowotne dla Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r. został ustalony zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2004 r. (Zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ustalenia planu finansowego NFZ na 2005 r., (Dz.Urz. MZ z 2004 r. Nr 13, poz. 111) w trybie art. 137 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.).

Zgodnie z ustaleniami wypracowanymi w trakcie trwających od 31 sierpnia br. intensywnych prac kierownictwa Ministerstwa Zdrowia z udziałem przedstawicieli Ministra Finansów, Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia oraz ekspertów (w dniu 11 września 2004 również z udziałem Dyrektorów i Wicedyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ) nad planem finansowym NFZ na rok 2005, podział środków na koszty świadczeń zdrowotnych pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie Funduszu w planie finansowym na 2005 rok został dokonany według struktury finansowania oddziałów, ustalonej w planie finansowym Funduszu na 2004 r. z dnia 7 września 2004 r. (Zarządzenie Ministra Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie planu finansowego NFZ na 2004 r., Dz.Urz. MZ z 2004 r. Nr 9, poz. 85). Struktura kosztów świadczeń zdrowotnych w poszczególnych oddziałach wojewódzkich została ustalona zgodnie z wnioskami dyrektorów oddziałów wojewódzkich funduszu, odzwierciedlonymi w propozycji Zarządu NFZ (pismo pana Marka Lejka p.o. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 września 2004 r. znak: CF/DEF/2431/2004/DR).

Wysokość środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidziana planem na rok 2005 dla Podlaskiego OW NFZ, stawia oddział na 6 miejscu wśród oddziałów NFZ pod względem środków na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego - 799,5 zł. Średnia ogólnopolska wynosi 825,91 zł i tylko trzy oddziały NFZ dysponują środkami na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego wyższymi niż średnia: Mazowiecki OW NFZ (978,99 zł), Śląski OW NFZ (883,86 zł) i Małopolski OW NFZ (827,02 zł), które mają na swoim terenie wielu świdczeniodawców o znaczeniu ponadregionalnym.

W kwestii zapewnienia mieszkańcom województwa podlaskiego opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie pragnę poinformować, że ustawa z dnia 27 sierpnia o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) określa zakres działań Ministra Zdrowia przy tworzeniu planu finansowego Funduszu. Plan finansowy Funduszu opracowuje prezes Funduszu (art. 121 ust. 1 ustawy). Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów zatwierdza plan finansowy (art. 121 ust. 4). Szczególnymi okolicznościami, w których Minister Zdrowia w Porozumieniu z Ministrem Finansów ustala plan finansowy Funduszu są:

- nieprzekazanie do zatwierdzenia przez Prezesa Funduszu planu w terminie przewidzianym ustawą (Art. 121 ust. 5);

- plan finansowy Funduszu narusza prawo lub prowadzi do niezrównoważenia wpływów i wydatków Funduszu, a Prezes Funduszu nie usunie nieprawidłowości w terminie przewidzianym ustawą (art. 123).

Na mocy art. 124 ustawy Prezes Funduszu może dokonać zmiany planu finansowego Funduszu w przypadku sytuacji związanych z wykonaniem planu finansowego Funduszu, których nie można było przewidzieć w chwili zatwierdzania planu. Dotyczy to w szczególności przypadku wyższego niż założono w planie napływu środków ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiana planu finansowego następuje w trybie określonym dla zatwierdzania planu. Należy jednak zwrócić uwagę, że podane przez Panów Senatorów minimalne zapotrzebowanie na środki dla województwa podlaskiego w wysokości 1058113 tys. zł jest o 11% wyższe od kwoty na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidzianej dla Podlaskiego OW NFZ w planie na rok 2005 ustalonym ww. zarządzeniem Ministra Zdrowia z 30 września 2004 r.

Ocena czy środki finansowe będące w dyspozycji Podlaskiego OW NFZ zapewniają mieszkańcom Podlasia opiekę zdrowotną na odpowiednim poziomie jest złożona. Na podstawie opracowań Głównego Urzędu Statystycznego "Podstawowe dane z zakresu ochrony zdrowia" (publikacje dotyczące roku 1999 i 2003) można stwierdzić, że w roku 1999 województwo podlaskie było na 5 miejscu pod względem ilości łóżek szpitalnych w szpitalach ogólnych na 10 tys. ludności, natomiast w roku 2003 - na 4 miejscu.

Pragnę zwrócić uwagę na Uchwałę nr XVI/148/04 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia Wojewódzkiego Planu Zdrowotnego na 2005 r., której załącznikiem jest Wojewódzki Plan Zdrowotny na 2005 r. W Planie zawarto zarówno przegląd istniejącego systemu opieki zdrowotnej, jak i propozycje jego zmian:

- w Planie potwierdzono istnienie nadmiaru łóżek szpitalnych m.in. w odniesieniu do oddziałów chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, innych oddziałów o profilu zabiegowym, kardiologii (W Planie wskazywano kilkakrotnie, że istnieje nadmiar łóżek, przytaczając jednocześnie opinie konsultantów wojewódzkich, z których wynikało, że "należy utrzymać dotychczasowy poziom bazy łóżkowej");

- wśród celów ogólnosystemowych opieki zdrowotnej wymieniono w Planie m.in. rozwój systemu opieki geriatrycznej (stacjonarnej, ambulatoryjnej i środowiskowej), którego efektem docelowym ma być m.in. poprawa poziomu świadczeń geriatrycznych, a co z tym idzie zmniejszenie liczby osób starszych hospitalizowanych w szpitalach;

- innym celem strategicznym zapisanym w Planie, jest tworzenie systemu opieki długoterminowej na terenie województwa podlaskiego, którego efektem docelowym ma być odciążenie oddziałów opieki krótkoterminowej, co z kolei przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania na diagnostykę i leczenie, a także pozwoli na obniżenie kosztów leczenia w opiece stacjonarnej.

W kwestii zadłużenia szpitali w województwie podlaskim, pragnę poinformować, że w celu rozwiązania tego problemu na skalę ogólnopolską, Rada Ministrów opracowała i skierowała do Sejmu projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw, jak również autopoprawkę (z dnia 19 października 2004 r.) do tej ustawy.

Autopoprawka wprowadza nowy instrument restrukturyzacyjny - pożyczkę z budżetu państwa dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz przewiduje fakultatywność przekształcenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej. Łączna kwota pożyczek z budżetu państwa nie może przekroczyć kwoty 2,2 mld zł. Pożyczka w pierwszej kolejności przeznaczona będzie na zaspokojenie roszczeń pracowników wynikających z tzw. "ustaw 203", a jej wysokość nie może być wyższa niż należność główna z tytułu zobowiązań zakładu wynikających z tej ustawy. Jednocześnie przewidziane jest umorzenie 50% pozostałej do spłaty należności głównej z tytułu pożyczki, w przypadku gdy zakład przekształci się w spółkę w okresie 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji. W przypadku przekształcenia w spółkę po upływie 24 miesięcy, a nie później niż w okresie 5 lat od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji umorzenie wynosi 25% pozostałej do spłaty należności głównej. W przypadku zakładów, które wypłaciły pracownikom należności z tytułu tzw. "ustawy 2003", środki z pożyczki będą mogły przeznaczyć na inne zobowiązania wskazane w ustawie.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, dnia 21.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie Senatora RP, Pana Witolda Gładkowskiego, złożone na 73. posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r., przekazane przy piśmie Pana Marszałka Nr BDS/DSK-043-540-04 z dnia 7 grudnia 2004 r., w sprawie braku przepisów prawnych otwierających możliwość udzielenia efektywnej pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń losowych, przedstawiam następujące stanowisko:

Istnieją instrumenty prawne do udzielania pomocy w sytuacji, gdy osoba lub rodzina poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego. Taką możliwość stwarza zapis art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.). Art. 40 ustawy stanowi, że osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego, może być przyznany zasiłek celowy. W takim przypadku zasiłek celowy może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym.

Ustawa nie określa kwotowo wysokości zasiłku. O wysokości przyznanego świadczenia decydują okoliczności sprawy i możliwości gminy w zakresie finansowania zasiłków i pomocy społecznej. Bogate gminy mogą przyznać zasiłek celowy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego w wyższej wysokości, gminy biedniejsze - w niższej wysokości. Nie w każdej sytuacji gminę stać jest na pełne zaspokojenie potrzeb w tym zakresie, np. w przypadku zniszczenia budynku w wyniku pożaru.

W obowiązującym stanie prawnym można byłoby bardziej skutecznie wspierać osoby i rodziny poszkodowane w wyniku zdarzenia losowego, gdyby w dyspozycji gmin była większa ilość środków finansowych na udzielanie pomocy w takich sytuacjach.

Odnosząc się do sprawy stanu lokali przydzielanych (udostępnianych) przez gminy osobom i rodzinom pozbawionym dachu nad głową należy stwierdzić, że pewnej poprawy należy spodziewać się do końca 2005 r. Do tego czasu będzie obowiązywać finansowe wsparcie dla gmin na pokrycie części kosztów (nie więcej jak 35%) na przedsięwzięcia, w wyniku których powstaną lokale socjalne, noclegownie lub domy dla bezdomnych, o czym stanowi ustawa z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.U. Nr 145, poz. 1533). Finansowe wsparcie jest udzielane na wniosek złożony do ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Finansowego wsparcia udziela Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Funduszu Dopłat, na podstawie umowy z gminą.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Cezary Miżejewski

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 2004.12.22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. Posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r., przekazanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 7 grudnia 2004 r. znak: BPS/DSK-043-541/04 "w sprawie przesłanek, jakimi kierowano się przy podejmowaniu decyzji o likwidacji Oddziału ZUS w Tarnowie i przeniesieniu go do Nowego Sącza", pragnę uprzejmie wyjaśnić, że jak mnie poinformował Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych prowadzone były prace analityczne nad racjonalizacją sieci jednostek terenowych. Podjęte działania są wynikiem realizacji zadania Racjonalizacja sieci placówek zapisanego w Strategii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2004 - 2005 przyjętej przez Radę Nadzorczą ZUS Uchwałą nr 34/XI/II/2003 w dniu 4 grudnia 2003 r.

Przeprowadzone prace analityczne wykazały bardzo duże różnice w liczbie obsługiwanych klientów, a co za tym idzie również w liczbie zatrudnionych w oddziałach pracowników. Takie zróżnicowanie uniemożliwia racjonalne zarządzanie i powoduje przerost zatrudnienia kadry kierowniczej w małych oddziałach. Ponadto standaryzacja pracy w tak bardzo różniących się wielkością jednostkach jest praktycznie niemożliwa i koszty utrzymania małych jednostek są bardzo wysokie.

W celu poprawy obsługi klientów, mając jednocześnie na uwadze troskę o wydatki administracyjne, należy dokonać próby możliwie daleko idącego zbliżenia wielkości jednostek terenowych. Dlatego też, jak informuje Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, planowana na 2005 rok reorganizacja zakłada z jednej strony przekwalifikowanie najmniejszych oddziałów w inspektoraty i przyłączenie ich do innych oddziałów, z drugiej zaś podzielenie największych oddziałów.

W wyniku zmian organizacyjnych powołanych zostanie 5 nowych oddziałów, a 14 zostanie przemianowanych na mniejsze placówki Zakładu. Tak więc po reorganizacji struktura sieci jednostek terenowych ZUS obejmować będzie 42 oddziały (obecnie jest 51) oraz 228 inspektoratów.

W ramach tych działań Oddział ZUS w Tarnowie zostanie przekwalifikowany na pełnozakresowy Inspektorat ZUS i przyłączony do Oddziału w Nowym Sączu. Decyzja ta związana jest z faktem, że w Nowym Sączu umiejscowiony jest zarówno Ośrodek Przetwarzania Danych, jak i Regionalny Ośrodek Szkoleniowy, których nie ma w Tarnowie.

Pragnę podkreślić, że planowana reorganizacja nie będzie miała negatywnego wpływu na jakość obsługi klientów oraz ich dostęp do terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu. Wszystkie zadania związane z kontaktem z klientami, w tym także orzecznictwo do celów niepełnosprawności, będą realizowane przez inspektorat w Tarnowie. Oznacza to, że klienci Zakładu będą załatwiali swoje sprawy w tym samym miejscu i w tym samym jak dotychczas zakresie.

Zmiana organizacyjna nie będzie również skutkowała zwolnieniami pracowników - wszystkie te osoby będą nadal zatrudnione w ZUS.

Jednocześnie pragnę zapewnić, że będę się przyglądać zmianom organizacyjnym w Zakładzie, mając na uwadze co najmniej utrzymanie obecnego standardu obsługi klientów w ramach nowej struktury.

Z poważaniem

z up.

Cezary Miżejewski

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 2004-12-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do przesłanego przy piśmie nr BPS/DSK-043-544/04 z dnia 7 grudnia 2004 r. oświadczenie złożonego przez pana Senatora Józefa Sztorca w sprawie Oddziału Celnego w Tarnowie uprzejmie informuję, co następuje.

Opracowując model struktury organizacyjnej Służby Celnej na 1 maja 2004 r. przyjęto założenie, iż po upływie kilku miesięcy od czasu akcesji Polski do UE zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą, liczby odpraw celnych i kosztów utrzymania. analiza skali i kierunków wymiany handlowej z zagranicą dokonana w oparciu o dane z pierwszych miesięcy członkostwa Polski w Unii Europejskiej wskazuje na spadek ilości odpraw celnych towarów spoza krajów unijnych, w związku z czym obciążenie pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi zgłoszeń celnych uległo po 1 maja 2004 r. bardzo znacznemu zmniejszeniu. Jednocześnie obciążenie pracą z tytułu realizacji zadań w zakresie podatku akcyzowego oraz innych zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 roku o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1302) nie zawsze daje wystarczającą podstawę do dalszego funkcjonowania danej placówki celnej. Stanowiło to podstawę do nowelizacji aktów prawnych odnoszących się do struktury administracji celnej i właściwości miejscowej poszczególnych placówek.

Zgodnie z podpisanymi przez Ministra Finansów rozporządzeniami od 1 stycznia 2005 r. w Tarnowie będzie nadal funkcjonował oddział celny. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie właściwości miejscowej organów celnych wprowadza zmiany we właściwości Urzędu Celnego w Krakowie w stosunku do Oddziału Celnego w Tarnowie. Zamieszczone zmiany dotyczą przesunięcia właściwości miejscowej Oddziału Celnego w Tarnowie z Urzędu Celnego w Krakowie do Urzędu Celnego w Nowym Sączu. Działania te wynikają z konieczności odciążenia Urzędu Celnego w Krakowie, którego udział w zadaniach wykonywanych przez wszystkie urzędy podległe Izbie Celnej w Krakowie wynosi ok. 80%. Proponowane rozdzielenie zadań w zakresie ich właściwości miejscowej spowoduje bardziej równomierne obciążenie pracą wszystkich urzędów, tak w zakresie zadań celnych, jak i akcyzowych. Przyjęcie tego rozwiązania ograniczy tym samym problem w zagospodarowaniu kadr i nie będzie generowało dodatkowych kosztów związanych z przenoszeniem funkcjonariuszy i pracowników do innych miejscowości. Pozwoli to także na wykorzystanie w pełni infrastruktury obu urzędów celnych. Rozszerzenie zakresu terytorialnego Urzędu Celnego w Nowym Sączu kosztem Urzędu Celnego w Krakowie spowoduje przesunięcie około 10% odpraw celnych dotychczas dokonywanych w oddziałach krakowskich do Oddziałów w Andrychowie i Nowym Targu. Nastąpi też przesunięcie kilku dużych podatników akcyzowych z Krakowa do Nowego Targu. Spowoduje to tym samym szybszy dostęp podmiotów gospodarczych do organów celnych i podatkowych.

Pragnę jednocześnie zauważyć, że urząd celny nie jest jednostką do bezpośredniej obsługi osób prowadzących wymianę towarową z zagranicą. Właściwa obsługa podmiotów gospodarczych odbywa się w oddziałach celnych. Zatem przy przytaczanym wcześniej spadku ilości przyjmowanych przez oddziały celne zgłoszeń celnych zmniejsza się zapotrzebowanie na funkcjonowanie urzędu celnego jako organu nadrzędnego.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 22 grudnia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 7 grudnia 2004 r., nr BPS/DSK-043-556/04, przy którym załączono tekst oświadczenia Senatora Władysława Bułki złożonego na 73. posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r., dotyczące funkcjonowania Urzędu Celnego w Cieszynie uprzejmie informuję, co następuje.

Opracowując model struktury organizacyjnej Służby Celnej na 1 maja 2004 r. przyjęto założenie, iż po upływie kilku miesięcy od czasu akcesji Polski do Unii Europejskiej zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą i kosztów utrzymania. W konsekwencji we wrześniu br. Szef Służby Celnej powołał Zespół, który opierając się na ustalonych kryteriach przedstawił propozycje likwidacji niektórych oddziałów i urzędów celnych.

Wzięte pod uwagę kryteria odnoszą się do:

- ilości zgłoszeń celnych,

- obsady kadrowej,

- posiadanej infrastruktury,

- kosztów utrzymania jednostek,

- odległości do najbliższej jednostki mogącej przejąć zdania,

- zadań z zakresu podatku akcyzowego oraz szczególnego nadzoru podatkowego,

- ilości zarejestrowanych podatników podatku akcyzowego,

- zadań w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej.

Analiza skali i kierunków wymiany handlowej z zagranicą wskazuje na spadek ilości odpraw celnych towarów spoza krajów unijnych, w związku z czym obciążenie pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi zgłoszeń celnych uległo po 1 maja 2004 r. znacznemu zmniejszeniu. Jednocześnie wzrasta bardzo znaczenie, a co za tym idzie, obciążenie pracą wynikające z realizacji zadań w zakresie podatku akcyzowego oraz innych zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 roku o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1302). Realizacja tych zadań pociąga za sobą konieczność zmian struktury organizacyjnej Służby Celnej wynikających również z geograficznego rozmieszczenia podmiotów gospodarczych, z którymi związane są nowe zadania Służby Celnej. W związku z powyższym zachodzi potrzeba wypracowania optymalnych rozwiązań zapewniających racjonalne rozmieszczenie komórek organizacyjnych Służby Celnej, a tym samym kompleksową obsługę przedsiębiorców.

Jednym z urzędów, który został rekomendowany do likwidacji jest Urząd Celny w Cieszynie. Za jego rekomendowaniem do likwidacji przemawiał przede wszystkim mały zakres wykonywanych zadań akcyzowych oraz liczba zgłoszeń celnych realizowanych przez podległe temu urzędowi oddziały celne. Jednocześnie mając na uwadze problemy związane z alokacją kadr i zmianami w strukturze organizacyjnej, w dniu 8 grudnia br. Szef Służby Celnej spotkał się z funkcjonariuszami pełniącymi służbę w Urzędzie Celnym w Cieszynie. W trakcie spotkania przedstawił stanowisko w sprawach nurtujących środowisko celników odpowiadając na liczne pytania zainteresowanych.

Po dokonaniu powtórnej analizy wszystkich argumentów przedstawionych przez parlamentarzystów, przedstawicieli środowisk gospodarczych i związkowych Ziemi Cieszyńskiej Minister Finansów podjął decyzję o nielikwidowaniu z dniem 1 stycznia 2005 r. Urzędu Celnego w Cieszynie. Decyzja ta znalazła swój wyraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie utworzenia izb celnych i urzędów celnych oraz określenia ich siedzib.

Pragnę jednocześnie zaznaczyć, iż prace nad docelową strukturą administracji celnej będą w dalszym ciągu kontynuowane. Ich wyniki mogą w przyszłości dotyczyć Urzędu Celnego w Cieszynie.

Przekazując powyższe informacje o kierunkach działań podejmowanych przez służbę Celną wyrażam przekonanie, że spotkają się one ze zrozumieniem Pana Marszałka i Pana Senatora.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentów