Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Informację w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej SA:

Warszawa, dn. 24 listopada 2004 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma BPS/DSK-043-433-04 w sprawie Oświadczenia złożonego przez Panią Senator Irenę Kurzępę na 69 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r. Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. uprzejmie informuje.

Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. mając świadomość sytuacji gospodarczej kraju, jak również sytuacji na rynku pracy pragnie zapewnić, iż dokłada wszelkich starań, aby realizacja procesu restrukturyzacji miała łagodny społecznie przebieg.

Wyłączenie cukrowni z produkcji cukru nie oznacza jej likwidacji. Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. analizuje alternatywne rozwiązania, które mogłyby być zrealizowane na bazie majątku produkcyjnego cukrowni i przy wykorzystaniu kwalifikacji oraz doświadczenia pracowników. Uruchomienie produkcji alternatywnej powinno zapewnić zatrudnienie możliwie największej liczbie pracowników oraz powinno mieć charakter długofalowy z możliwością utrzymania stałości produkcji.

W celu zagospodarowania majątku po wyłączonej z produkcji cukrowni "Cukrowni Klemensów" oraz utrzymania miejsc pracy Krajowa Spółka Cukrowa S.A. prowadzi prace studialne w zakresie:

- produkcja etanolu jako biokomponentu,

- produkcja biokomponentów na bazie rzepaku,

- produkcja suszu z lucerny,

- elektrociepłownia opalana paliwem odnawialnym.

Przedsiębiorstwo"REXBUD" Sp. z o.o. w Lublinie zwróciło się do Krajowej Spółki Cukrowej S.A. z propozycją przejęcia nieruchomości Oddziału "Cukrownia Klemensów" w celu wybudowania kombinatu ekologicznej produkcji biopaliw i pasz. Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. bardzo poważnie rozważa propozycję Przedsiębiorstwa "Rexbud". Nastąpiła seria roboczych spotkań oraz wymieniana jest korespondencja w celu wypracowania stanowiska satysfakcjonującego obie strony. Nastąpiła seria roboczych spotkań oraz wymieniana jest korespondencja w celu wypracowania stanowiska satysfakcjonującego obie strony. Stanowisko to musi uwzględniać uwarunkowania prawne związane ze zbywaniem majątku o znacznej wartości, a także związane z zagwarantowaniem miejsc pracy dla pracowników Oddziału "Cukrownia Klemensów".

Z poważaniem

Członek Zarządu

Prezes Zarządu

Stanisław Kalinowski

Krzysztof Kowa

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatorów Włodzimierza Łęckiego i Jerzego Smorawińskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia:

Warszawa, dnia 26.11.2004 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo BPS/DSK/043-432-04 z dnia 22 października 2004 roku dotyczące oświadczenia złożonego przez senatorów Włodzimierza Łęckiego i Jerzego Smorawińskiego w sprawie funkcjonowania Szpitala w Puszczykowie uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W roku 2004 w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 19 lutego świadczenia medyczne wykonywane były przez Zespół Klinik Specjalistycznych "Szpital w Puszczykowie" Sp. z o.o. Wyżej wskazany świadczeniodawca z dniem 20 lutego br. utracił uprawnienia niezbędne do realizacji umów o udzielanie świadczeń z opieki zdrowotnej (świadczeniodawca został przejęty przez władze powiatu poznańskiego od prywatnej spółki zarządzającej szpitalem). Okoliczność ta stanowiła podstawę do rozwiązania przez Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartych z tym podmiotem. Jednocześnie w celu zapewnienia kontynuacji procesu leczenia osób ubezpieczonych oraz odpowiedniej dostępności do świadczeń udzielanych dotychczas przez zakład Wielkopolski OW NFZ ogłosił uzupełniające postępowanie konkursowe. W jego wyniku zawarte zostały umowy o udzielanie świadczeń z obecnym podmiotem. Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej "Szpital w Puszczykowie". Przedmiotem tych umów są świadczenia w rodzajach:

• Lecznictwo Szpitalne

• Opieka Długoterminowa

• Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna - w zakresie świadczeń współfinansowanych.

Całkowita kwota, którą Wielkopolski Oddział mógł przeznaczyć na finansowanie świadczeń, o których wyżej mowa, odpowiadała łącznej wartości środków finansowych niewykorzystanych przez podmiot, z którym została rozwiązana umowa. Propozycja finansowania w tej wysokości została przedstawiona nowemu świadczeniodawcy i przezeń zaakceptowana.

Wraz ze zmianą planu finansowego Funduszu Wielkopolski Oddział Wojewódzki otrzymał dodatkowe środki finansowe, które pozwoliły na dokonanie zwiększenia wartości umów w zakresie lecznictwa szpitalnego. Na tej podstawie uwzględniając postulaty formułowane przez Szpital w Puszczykowie Oddział w miesiącu sierpniu bieżącego roku dokonał zwiększenia liczby świadczeń finansowanych w ramach umowy w rodzaju leczenie szpitalne, w związku z czym wartość kontraktu wzrosła o kwotę 136.440 zł.

Ponadto przewidywana zmiana planu finansowego Wielkopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia spowoduje zwiększenie środków będących w dyspozycji Oddziału, które zgodnie z planem finansowym mogą zostać przeznaczone na leczenie szpitalne. Z analiz dokonanych przez oddział wynika, iż w konsekwencji zmiany planu, o której wyżej mowa, może nastąpić zwiększenie wartości kontraktu szpitalnego dla NZOZ w Puszczykowie o kwotę 307.290 zł.

Przedstawione powyżej działania uwarunkowane były możliwościami finansowymi wynikającymi z planu finansowego Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu w roku 2004.

W odniesieniu do przedstawionych planów rozwoju zakładu i świadczonych przez niego usług medycznych stwierdzić należy, iż winny zostać one przedłożone WOW NFZ w roku ogłoszonego postępowania konkursowego na zawieranie umów o udzielanie świadczeń w roku 2005.

Z uwagi na toczący się proces postępowania konkursowego, zapewniający jednakowe zasady kontraktowania świadczeń medycznych dla wszystkich oferentów z zachowaniem uczciwej konkurencji, Narodowy Fundusz Zdrowia nie może złożyć deklaracji co do przedmiotu umowy oraz jej wartości.

Z poważaniem

PREZES

Narodowego Funduszu Zdrowia

Jerzy Miller

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

Warszawa, dnia 26 listopad 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Mariana Lewickiego Senatora RP, złożone w dniu 14 października br. (pismo nr BPS/DSK-043-441-04 z dnia 22.10.2004 r.) dotyczące stanu zaawansowania prac przygotowawczych dla Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, przedkładam następujące informacje.

Ogłoszony w dniu 30 września br. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego utrzymał w mocy decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia 15 kwietnia 2003 roku w sprawie ustalenia lokalizacji Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. W dniu 6 października strona skarżąca złożyła do WSA wniosek o uzasadnienie wyroku. Do chwili obecnej ww. wyrok nie wpłynął do GDDKiA.

W przypadku nie złożenia skargi kasacyjnej na powyższy wyrok, założony harmonogram realizacji Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zostanie zachowany. Zakłada on rozpoczęcie prac budowlanych w II kwartale 2006 roku, a zakończenie w 2008 roku. W chwili obecnej opracowywane są specyfikacje istotnych warunków zamówienia do przetargu na wyłonienie wykonawcy Projektu Budowlanego, Wykonawczego i Materiałów Przetargowych dla zadania Autostradowa Obwodnica Wrocławia. GDDKiA planuje zlecić w roku 2005 wykup nieruchomości oraz wykonanie badań archeologicznych dla omawianej inwestycji.

Reasumując wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia usatysfakcjonują Pana Senatora. Wraz z zespołem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pozostaję do dyspozycji Pana Marszałka.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk

* * *

Minister Finansów przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, 2004 -11-29

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu

Uprzejmie informuję, że w odpowiedzi na pismo Nr BPS/DSK-043-417-04 z dnia 22 października 2004 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Bogusława Litwińca, podczas 69 posiedzenia Senatu RP, w sprawie nakładów budżetowych na naukę, przedstawiam następujące stanowisko.

Doceniając ogromną rolę nauki w zmniejszaniu luki cywilizacyjnej i gospodarczej między Polską a krajami bardziej rozwiniętymi oraz poprawie jakości życia polskiego społeczeństwa, Rząd ze swej strony zabiegał i nadal zbiega o to, aby całkowite nakłady na naukę były sukcesywnie zwiększane. W dokumencie rządowym "Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006" przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 14 stycznia 2003 r. założono, aby w roku 2006 nakłady na naukę wyniosły 1,5% PKB. W projekcie ustawy budżetowej na 2005 r. przekazanym do Sejmu RP w dziale 730 "Nauka" zaplanowano środki w wysokości 2.892.329 tys. zł.

Wydatki na potrzeby obronne Rzeczypospolitej Polskiej kształtowane są zgodnie z zapisami ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 76, poz. 804 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozdaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji (Dz.U. Nr 89, poz. 972 z późn. zm.).

Można przyjąć, że łącznie Polska przeznacza na potrzeby obronne około 2% PKB. Ogółem na wydatki obronne zgodnie z przekazanym do Sejmu RP projektem budżetu państwa na 2005 r., zaplanowane zostały środki w wysokości 17.679.152 tys. zł, z czego 3.556.285 tys. zł to wydatki majątkowe, których udział wynosi 20,1%.

Udział wydatków ogółem zaplanowanych w dziale 730 "Nauka" w wysokości 2.892.329 tys. zł w wydatkach ogółem zaplanowanych w części 29 "Obrona narodowa" wraz z rezerwą celową na samolot wielozadaniowy w wysokości 17.631.430 tys. zł wynosi 16,4%. Porównując wydatki majątkowe zaplanowane w dziale 730 "Nauka" w wysokości 299.801 tys. zł do wielkości wydatków majątkowych na obronę narodową (część 29 "Obrona narodowa" oraz rezerwa celowa na samolot wielozadaniowy) zaplanowanych w wysokości 3.551.891 tys. zł to udział ten wynosi 8,4%.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, że budżet państwa nie jest jedynym źródłem finansowania nauki polskiej, podobnie jak w przypadku innych krajów UE. Do źródeł tych należałoby również zaliczyć np. środki z Funduszu Rozwoju Nauki, czy środki prywatnych przedsiębiorców. Mogą to być także środki, które są i będą angażowane w polską naukę w związku z realizowanymi programami zobowiązań offsetowych. Ponadto należy zauważyć, że wraz z rozwojem gospodarczym i cywilizacyjnym Polski wzrastała będzie rola finansowania działalności badawczo-rozwojowej przez podmioty gospodarcze ze środków niepublicznych ze względu na ściślejsze powiązanie wyników badań naukowych z perspektywicznymi gałęziami gospodarki.

podpisała

z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Elżbieta Suchocka-Roguska

* * *

Minister Gospodarki i Pracy przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):

Warszawa, 29.11.2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z 9 listopada br. znak: BPS/DSK-043-462-04, przy którym przekazano treść oświadczenia złożonego przez senator Janinę Sagatowską podczas 71. posiedzenia Senatu w dniu 4 listopada 2004 r., uprzejmie przesyłam stanowisko wobec poruszonej kwestii.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807) - SDG działalność zawodowa jest również działalnością gospodarczą, o ile spełnia wszystkie przesłanki ustawowe, czyli jest działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Należy zatem uznać, że wykonywanie działalności gospodarczej przez przedstawicieli wolnych zawodów traktowane będzie jako wykonywanie działalności w rozumieniu przepisów ustawy SDG.

Osoby wykonujące działalność zawodową, zajmujące jednocześnie stanowiska lub pełniące funkcje określone w art. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. Nr 106, poz. 679 z późn. zm.), zgodnie z art. 4 pkt 6 tej ustawy nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Należy przy tym zaznaczyć, iż ustawa ta nie zawiera własnej definicji terminu działalność gospodarcza. Wskazany zakaz nie dotyczy jedynie działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1808) - WSDG nie zawiera żadnych przepisów nowelizujących lub odnoszących się do "ustawy antykorupcyjnej". W szczególności nie wskazuje terminu (okresu przejściowego) zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (a ściślej w tym przypadku zawodowej) w związku z pełnieniem funkcji publicznych przez przedsiębiorcę. W związku z powyższym należy uznać, że zaprzestanie wykonywania działalności zawodowej takich osób powinno nastąpić z chwilą wejścia w życie ustawy SDG, czyli z dniem 21 sierpnia 2004 r.

Przekazując powyższe stanowisko uprzejmie informuję, iż w toku prac nad ustawami SDG i WSDG, zarówno rządowych, jak i parlamentarnych, nie zgłaszano zastrzeżeń co do konsekwencji rozszerzenia dotychczasowej definicji działalności gospodarczej w kontekście tzw. "ustawy antykorupcyjnej". Aktualnie resort gospodarki i pracy nie prowadzi żadnych konsultacji i ustaleń zmierzających do zmiany wskazanych przepisów.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Genowefy Ferenc, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 29 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie złożone przez Panią Senator Genowefę Ferenc podczas 72. posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 roku w sprawie finansowania Matury 2005, uprzejmie informuję.

Główny ciężar finansowy przeprowadzenia egzaminu maturalnego leży po stronie budżetu państwa. Składa się na to przygotowanie arkuszy egzaminacyjnych, ich dystrybucja do szkół, redystrybucja ze szkół oraz sprawdzenie prac przez egzaminatorów zewnętrznych. Środki na ten cel z budżetu państwa otrzymują komisje egzaminacyjne (CKE i okręgowe komisje egzaminacyjne), które są bezpośrednimi płatnikami. Obecnie w MENiS analizowane są dane, które umożliwią szczegółowe oszacowanie kosztów, w tym ewentualne koszty obciążające organy prowadzące.

Jednocześnie pragnę zauważyć, że przeprowadzany dotychczas egzamin dojrzałości także wymagał od organów prowadzących szkoły ponoszenia pewnych kosztów związanych z tym egzaminem.

Z wyrazami szacunku

wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Anna Radziwiłł

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, 200411-30.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Witolda Gładkowskiego z dnia 14 października 2004 r., przekazane przy piśmie Marszałka Senatu z dnia 22 października 2004 r. (znak: BPS/DSK-043-446-04) w sprawie podstawowej opieki zdrowotnej świadczonej na rzecz młodzieży uczącej się w szkołach poza miejscem zamieszkania, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, zwanej dalej "ustawą") świadczeniobiorca ma prawo wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej spośród lekarzy, pielęgniarek i położnych ubezpieczenia zdrowotnego, nie częściej niż dwa razy w roku kalendarzowym, a w przypadku każdej kolejnej zmiany wnosi opłatę w wysokości 80 zł, z zastrzeżeniem art. 56b i art. 69b ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, art. 153 ust. 7a ustawy o Straży Granicznej i art. 115 § 1a Kodeksu karnego wykonawczego. Wniesienie przedmiotowej opłaty nie dotyczy przypadku zmiany miejsca zamieszkania i sytuacji zaprzestania udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez wybranego lekarza, pielęgniarkę i położną podstawowej opieki zdrowotnej oraz innych przyczyn niezależnych od woli świadczeniobiorcy. Ponadto zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy, wybór lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej świadczeniobiorca potwierdza pisemnym oświadczeniem woli, zwanym "deklaracją wyboru". Deklaracja wyboru zawiera dane dotyczące świadczeniobiorcy, zaś w przypadku uczniów i studentów dane dotyczące miejsca nauki wraz ze wskazaniem roku szkolnego albo akademickiego, na który jest składana.

Prawo wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej określone w powyżej powołanych przepisach przysługuje również uczniom i studentom pobierającym naukę i przebywającym poza miejscem stałego zamieszkania. W celu uregulowania kwestii dotyczących finansowania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielanych uczniom i studentom, Narodowy Fundusz Zdrowia w "Szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia od 1 stycznia 2004 r. w rodzaju świadczeń zdrowotnych podstawowa opieka zdrowotna" (zwanych dalej "Szczegółowymi materiałami informacyjnymi"), stanowiących załącznik nr 1 do uchwały z dnia 30 września 2003 r. nr 226/2004 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmiany uchwały Nr 220/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 25 września 2003 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych od dnia 1 stycznia 2004 r. oraz określenia przedmiotu konkursu ofert, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków, ustalił zasady finansowania podstawowej opieki zdrowotnej dla uczniów i studentów.

Zgodnie z tymi warunkami, uczeń i student ma prawo wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu kształcenia (na 9 miesięcy w roku - od października do czerwca) i w miejscu stałego zamieszkania - na miesiące letnie (lipiec, sierpień, wrzesień). Student lub uczeń składa deklarację wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, deklarację wyboru pielęgniarki POZ i deklarację wyboru położnej POZ na formularzu Funduszu, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Przy wyborze lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu nauki, do deklaracji student lub uczeń dołącza jeden egzemplarz deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej z miejsca zamieszkania, w celu identyfikacji macierzystego oddziału wojewódzkiego NFZ, właściwego dla stałego miejsca zamieszkania studenta lub ucznia. Na deklaracji wyboru należy odnotować miejsce i okres objęcia opieką - miejsce zamieszkania i miejsce nauki oraz rok szkolny lub akademicki na jaki jest składana deklaracja wyboru.

Deklaracja wyboru złożona przez studenta lub ucznia stanowi podstawę do wypłaty przez Fundusz kwoty wynagrodzenia według stawki kapitacyjnej za ubezpieczonego świadczeniodawcy, do którego zadeklarował się student lub uczeń za okres letni. Natomiast oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia właściwy dla miejsca nauki przekazuje odpowiednio miesięczną stawkę kapiatacyjną świadczeniodawcy, do którego zadeklarował się student lub uczeń na czas pobierania nauk na 9 miesięcy w roku - od października do czerwca.

Na podstawie list ubezpieczonych studentów i uczniów do lekarzy, pielęgniarek i położnych podstawowej opieki zdrowotnej otrzymanych od świadczeniodawców, Narodowy Fundusz Zdrowia tworzy bazę ubezpieczonych identyfikującą studentów i uczniów. Baza ta jest podstawą do przekazywania środków finansowych na świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej do właściwych oddziałów wojewódzkich Funduszu.

Jak wynika z powyższych regulacji, podstawą rozliczenia stawki kapitacyjnej jest deklaracja wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej złożona przez ucznia lub studenta. W deklaracji tej student lub uczeń powinien wskazać miejsce i okres objęcia podstawową opieką zdrowotną w miejscu zamieszkania i w miejscu nauki, poprzez określenie roku szkolnego lub akademickiego. Wskazany w deklaracji termin powinien odpowiadać rzeczywistemu okresowi nauki i miejsca zamieszkania studenta lub ucznia, a zatem możliwe jest wskazanie przez studenta lub ucznia innego okresu korzystania w danym miejscu z podstawowej opieki zdrowotnej, niż podział na 9 miesięcy nauki i 3 miesiące wakacyjne. Wskazanie przez studenta lub ucznia w deklaracji wyboru okresu korzystania z opieki zdrowotnej u danego świadczeniodawcy jest podstawą do dokonania odpowiedniego rozliczenia stawki kapitacyjnej pomiędzy lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej z miejsca nauki i miejsca stałego zamieszkania studenta lub ucznia. Co do zasady, Narodowy Fundusz Zdrowia dokonuje podziału środków w rozliczeniu na 9 miesięcy nauki i 3 miesiące wakacyjne, jednak na podstawie konkretnych deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej możliwe jest dokonanie rozliczeń zgodnych z czasem trwania roku szkolnego.

Po dokonaniu wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej student lub uczeń może korzystać ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej u wybranego świadczeniodawcy w ciągu całego tygodnia. Wybór lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej dokonywany jest przez studenta lub ucznia miesięcznie, a zatem rozliczenie stawki kapitacyjnej dokonywane jest zgodnie z deklaracją wyboru miesięcznie.

Pragnę również poinformować, iż student lub uczeń ma prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielanych przez lekarza innego, niż wskazany na deklaracji wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie ze "Szczegółowymi materiałami informacyjnymi" w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia należność za świadczenia udzielone osobom uprawnionym wypłaca świadczeniodawcy, który udzielił świadczenia, oddział wojewódzki Funduszu, na terenie którego zostało udzielone świadczenie w stawce zryczałtowanej. Rozwiązanie to dotyczy pacjentów, którzy dokonali wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na terenie właściwości innego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. W przypadku pacjentów zgłaszających się w sytuacjach nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia należność za świadczenia udzielone osobom uprawnionym rozliczane jest przez świadczeniodawcę w ramach umowy podpisanej z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ponadto pragnę poinformować, że w przypadku stanu nagłego świadczenia opieki zdrowotnej mogą być udzielane nie tylko przez świadczeniodawców, którzy podpisali umowę na udzielanie świadczeń, ale również przez świadczeniodawców, którzy takiej umowy nie podpisali. W przypadku udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej w stanie nagłym przez świadczeniodawcę, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniobiorca, w oparciu o art. 19 ust. 2 ustawy, ma prawo do tych świadczeń w niezbędnym czasie. Świadczeniodawca, który nie zawarł umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, ma prawo do wynagrodzenia (ze środków publicznych) za świadczenie opieki zdrowotnej udzielone świadczeniobiorcy w stanie nagłym. Wynagrodzenie uwzględnia wyłącznie uzasadnione koszty udzielenia niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej.

Jednoczenie pragnę poinformować, że zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), żadne okoliczności nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego, jeżeli osoba zgłaszająca się do zakładu opieki zdrowotnej potrzebuje natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.

Ponadto, zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2002 r. Nr 21, poz. 204 z późn. zm.), lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki.

Ponadto uprzejmie informuję, iż w sprawach organizacyjnych dotyczących dostępności do świadczeń zdrowotnych bezpośrednio właściwe są odpowiednie Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 30 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca, złożone podczas 72 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada br., w sprawie odpowiedzialności za kwestie protokolarne w czasie wizyty oficjalnej Pana Marszałka w Kanadzie w dniach 17-22 października br. uprzejmie informuję:

Zgodnie z przyjętymi zasadami organizacji wizyt w stosunkach dwustronnych, za przebieg wizyty przedstawiciela obcego państwa odpowiada Protokół Dyplomatyczny państwa przyjmującego.

Tym samym, za organizację i prawidłowy przebieg wizyty składanej przez Pana Marszałka i towarzyszącą mu delegację parlamentarną, na zaproszenie Przewodniczącego Senatu Kanady, odpowiedzialne było Biuro Protokołu Dyplomatycznego Kanady wraz z Biurem Wymiany Parlamentarnej Izby Gmin i Senatu Kanady.

Biura te były także jedynym partnerem Ambasady RP w Ottawie w procesie przygotowania i realizacji wizyty delegacji na terenie Kanady, niezależnie od faktu, że w organizowaniu i przebiegu programu wizyty delegacji w Toronto i Calgary, tj. spotkań z przedstawicielami władz prowincji kanadyjskich, uczestniczyły Biura Protokołu, odpowiednio rządów i parlamentów prowincji Ontario i Alberta.

Z wyrazami szacunku

Włodzimierz Cimoszewicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad:

Warszawa, dnia 30 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca i zapytaniem o postępy w przygotowaniu modernizacji drogi krajowej nr 73 na odcinku Tarnów - Pacanów proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział w Kielcach w ramach środków pozyskanych z pożyczki EBI - nr 21.153 w bieżącym roku ogłosiła przetarg na odnowę nawierzchni drogi krajowej nr 73 na odc. Pacanów - granica województwa z przewidywanym terminem realizacji 2005. Otwarcie ofert nastąpiło 1 września. Niestety oferowane ceny znacznie przekroczyły warunki finansowe określone przez pożyczkodawcę. W związku z powyższym zaistniała konieczność powtórzenia procesu przetargowego.

Natomiast na terenie województwa małopolskiego Oddział GDDKiA w Krakowie opracował koncepcje programowe dla budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej oraz modernizacji pozostałych odcinków tej drogi.

Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej umieszczona została na liście zadań przewidzianych do realizacji w ramach "Programu przebudowy dróg do roku 2010". W związku z tym do roku 2006 zostanie wykonana dokumentacja projektowa dla tego przedsięwzięcia.

Do czasu podjęcia prac modernizacyjnych droga krajowa nr 73 na odc. granica województwa Dąbrowa Tarnowska - Tarnów będzie usprawniana w ramach środków na bieżące utrzymanie sieci drogowej, poprzez remonty cząstkowe nawierzchni, poprawę odwodnienia, wymianę oznakowania i inne zabiegi poprawiające przejezdność i bezpieczeństwo ruchu. Ponadto w roku przyszłym przewidujemy zlecenie opracowania dokumentacji projektowej dla odnowy nawierzchni drogi krajowej nr 73 na odcinku przejścia przez Dąbrowę Tarnowską. Jeśli środki na to pozwolą - odnowa ta będzie zrealizowana również w 2005 roku.

Korzystając z okazji, chciałem zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na problem wieloletnich zaniedbań w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic. Niezbędne środki na ten cel wielokrotnie przewyższają środki, jakie rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone, środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

Z poważaniem

Jan Ryszard Kurylczyk

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 01.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do pisma z dnia 9 listopada 2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-463-04, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Andrzeja Chronowskiego podczas 71. posiedzenia Senatu RP w dniu 4 listopada 2004 r. w sprawie przejścia granicznego Piwniczna - Mniszek nad Popradem, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Obiekty wspomnianego powyżej przejścia granicznego znajdują się po stronie słowackiej. W chwili obecnej nie są prowadzone żadne prace związane z rozbudową lub modernizacją infrastruktury przejścia. W przejściu granicznym odbywa się ruch samochodów osobowych oraz mały ruch graniczny.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż w związku z czynnymi osuwiskami po stronie polskiej, w dniu 7 listopada 2001 r. Zarząd Dróg Publicznych w Krakowie ograniczył ruch na drodze dojazdowej do przejścia, poprzez ustawienie znaku drogowego zakazującego ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t.

W dniu 23 listopada 2004 r. w Ostrawie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o budowie nowego połączenia drogowego i mostu granicznego przez rzekę Poprad w rejonie miejscowości Piwniczna i Mniszek nad Popradem.

Umowa określa miejsce połączenia dróg na polsko-słowackiej granicy państwowej, zakres przedsięwzięć budowlanych, które muszą być realizowane w celu połączenia dróg na granicy państwowej oraz zasady finansowania budowy mostu granicznego.

Zgodnie z umową, koszty budowy mostu są ponoszone przez obydwie Strony umowy, natomiast za przygotowanie i realizację budowy tego mostu odpowiada Strona słowacka. Budowę dróg dojazdowych na swoim terytorium, każda ze Stron umowy realizuje we własnym zakresie. Zakończenie budowy mostu i dróg dojazdowych po ostu stronach granicy przewidziano do roku 2006.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Paweł DAKOWSKI

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Środowiska przedstawił wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):

Warszawa, dnia 02.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie pani senator Janiny Sagatowskiej, załączone do pisma z dnia 9 listopada 2004 r., znak BPS/DSK-043-475-04, w sprawie sytuacji w przemyśle drzewnym, uprzejmie wyjaśniam.

Sytuacja na rynku drzewnym, zarówno lokalnym, jak i krajowym jest pilnie monitorowana przez stosowne służby Lasów Państwowych. Decyzje o przeznaczeniu mas surowca do poszczególnych odbiorców, w zależności od tego, czy dotyczą rynku lokalnego, czy regionalnego, są podejmowane odpowiednio przez nadleśniczych lub dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Kwestie te szczegółowo reguluje zarządzenie nr 91 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie prowadzenia sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

Zgodnie z art. 50 ustawy o lasach, Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów. Źródłem przychodów Lasów Państwowych jest sprzedaż drewna. To przychody ze sprzedaży drewna umożliwiają tej organizacji prowadzenie gospodarki leśnej zgodnie z przepisami ustawy o lasach. Lasy Państwowe nie stosują preferencyjnych zasad zaopatrzenia w drewno jakiejkolwiek grupy odbiorców. Przeciwnie, starają się dbać o równowagę na rynku surowca drzewnego, zachowując właściwą strukturę zaopatrzenia zarówno dużych, średnich, jak i najmniejszych zakładów.

Obecnie głównym problemem jest gwałtownie wzrastający, nie notowany w naszym kraju od wielu lat, popyt na drewno. Wynika on z modernizacji potencjału istniejących odbiorców drewna, pojawiania się na rynku szeregu nowych podmiotów gospodarczych oraz rosnącej efektywności całego przemysłu drzewnego.

Mając na uwadze sytuacją na rynku oraz w trosce o kondycję polskiego przemysłu drzewnego, po przeprowadzeniu gruntownej analizy możliwości pozyskania drewna, w sierpniu bieżącego roku podjęto decyzję o zwiększeniu pozyskania o 1,5 mln m. O podobną wartość zwiększono pozyskanie drewna w Lasach Państwowych w drugiej połowie roku ubiegłego.

Jako zarządca majątku Skarbu Państwa, Lasy Państwowe mają obowiązek sprzedawać surowiec drzewny w taki sposób, aby dbając o równowagę na rynku przestrzegać jednocześnie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Działalność Lasów Państwowych w tej dziedzinie była przedmiotem analiz Urzędu Antymonopolowego i nie wzbudziła zastrzeżeń. Natomiast przemysł drzewny podejmując decyzje o modernizacji i zwiększeniu produkcji powinien brać pod uwagę przede wszystkim aktualną wielkość podaży surowca drzewnego na rynku.

Jednostki Lasów Państwowych udostępniają informacje na temat swojej oferty surowcowej. Planowany na rok 2005 poziom pozyskania drewna, w podziale na poszczególne regionalne dyrekcje Lasów Państwowych oraz grupy sortymentów został zamieszczony na stronie internetowej Lasów Państwowych.

Podsumowując, pragnę podkreślić, że kreowanie polityki wspierającej tworzenie oraz działalność podmiotów gospodarczych, w tym ochronę małych firm branży drzewnej, leży w gestii Ministerstwa Gospodarki i Pracy, a także Ministerstwa Finansów.

Z poważaniem

z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Marii Szyszkowskiej, złożone na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 2004-12-02

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie Pani Marii Szyszkowskiej Senator RP złożone podczas 72. posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 r. uprzejmie informuję, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 65 i Nr 137, poz. 1304 z późn. zm.) określa w drodze rozporządzenia warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 69 z 2002 r., poz. 635).

Zalecanie jest dobrowolne i ma charakter rekomendacji. W bieżącym roku kalendarzowym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zalecił do użytku szkolnego - na wniosek zainteresowanych producentów lub dystrybutorów - ponad 130 wyrobów, głównie programów komputerowych i multimedialnych. Inne środki dydaktyczne objęte rozporządzeniem to np.: przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności tablice, mapy, fotogramy, portrety, teki tematyczne, przezrocza, fazogramy, modele, okazy, filmy na kasetach video, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, itp.

Zgodnie z wymienionym wyżej rozporządzeniem wydawnictwa określane jako "ściągi" i "bryki" nie są środkami dydaktycznymi.

Podzielam niepokój Pani Senator RP Marii Szyszkowskiej w sprawie wydawania oraz sprzedaży "ściąg i bryków", ale nie widzę możliwości wydania zakazu korzystania z tych wydawnictw.

Z wyrazami szacunku

wz MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Anna Radziwiłł


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu