Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Minister Środowiska przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego wspólnie z innymi senatorami, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 15.11.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie złożone na 70. posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 roku przez pana senatora Andrzeja Spychalskiego wspólnie z innymi senatorami w sprawie likwidacji biur regionalnych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu i skierowane do Ministra Środowiska, pragnę przedstawić Panu Marszałkowi następujące wyjaśnienia.

Uprzejmie informuję, że Minister Środowiska nie nadzoruje działalności wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie bowiem z art. 419 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.) taki nadzór sprawują wojewodowie.

Jednocześnie na podstawie przepisów ww. ustawy wpływ na decyzje organów wojewódzkiego funduszu ma zarząd województwa, gdyż powołuje on i odwołuje członków rady nadzorczej funduszu (art. 413 ust. 6 ustawy) oraz na wniosek tej rady powołuje i odwołuje jego zarząd (art. 415 ust. 1 pkt 2 ustawy). Ponadto zarząd województwa uzgadnia z ministrem właściwym do spraw środowiska statut wojewódzkiego funduszu (art. 416 ust. 3 ustawy).

Z wyrazami szacunku

PODSEKRETARZ STANU

Tomasz Podgajniak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Marszałek Województwa Małopolskiego:

Warszawa, 16 listopad 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP V Kadencji

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 22 października 2004 r. BPS/DSK-043-456-04 informuję Pana Marszałka, iż - zgodnie z Uchwałą Nr 865/04 Zarządu Województwa Małopolskiego w sprawie wyboru projektów zgłoszonych do dofinansowania w ramach Poddziałania 1.1.1. Infrastruktura drogowa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004-2006 - projekt przygotowany przez władze powiatu tarnowskiego pn. "Modernizacja dróg powiatowych nr 359 i 362 służących rozwojowi przedsiębiorczości" zostanie dofinansowany kwotą 6 468 984,26 zł.

Z poważaniem

Janusz Sepioł

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg i Autostrad przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia d16 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczyposp
olitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 7 października 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, przesyłające tekst oświadczenia, złożonego w dniu 30 września br. podczas 69. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez Senatora Józefa Sztorca, w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową Skrzyszów - Ładna - Wola Rzędzińska - Lisia Góra, przedstawiam stanowisko w tej sprawie.

W udzielonej poprzednio odpowiedzi przedstawiono analizę zaistniałych problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu poprzez podanie przyczyn ich powstawania oraz możliwości rozwiązania problemu w oparciu o opracowane rozwiązanie projektowe. W związku ze zgłaszanymi postulatami przebudowy skrzyżowania przeanalizowana została ponownie organizacja ruchu i stan bezpieczeństwa drogowego w jego otoczeniu. Stwierdzono, że głównym źródłem generowania ruchu są zakłady zlokalizowane przy podporządkowanej drodze powiatowej oraz, że problemy wynikają głównie z ograniczonej przepustowości podporządkowanej drogi powiatowej. W celu rozwiązania sprawy zaproponowano wariant, który w niewielkim stopniu ingeruje w geometrię drogi i przewiduje zamontowanie sygnalizacji świetlnej, która usprawniłaby funkcjonowanie tego skrzyżowania.

Dla rozwiązania problemu mają zastosowanie następujące przepisy: art. 16 i art. 25 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 204, Nr 2004, poz. 2086). I tak:

- art. 16 ust. 1 Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

- art. 25 ust. 1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii, wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy do zarządcy dróg właściwego dla drogi wyższej kategorii.

- ust. 2. Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 1 wraz z koniecznymi drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą przebudowy takiego skrzyżowania.

Uzgadniając zasadność budowy w przedmiotowym miejscu sygnalizacji świetlnej w zakresie ustalonym przez Oddział GDDKiA w Krakowie, w tym roku zostanie zlecone wykonanie opracowania dokumentacji projektowej. Przewiduje się możliwość realizacji zadania w roku 2005.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Teresy Liszcz, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 17. LIS. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u RP

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 22.10.2004 r. znak: BPS/DSK-043-420-04 oświadczenie złożone przez Panią Senator Teresę Liszcz na 69 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r. w sprawie przekazywania środków na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom terytorialnym w terminie uniemożliwiającym racjonalne ich wykorzystanie uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Liczne samorządy terytorialne począwszy od połowy bieżącego roku kierowały wystąpienia pisemne oraz telefoniczne do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o zwiększenie kwoty środków na realizację ich zadań ustawowych. W związku z tym PFRON dokonał analizy danych ze sprawozdań z wykonania planu za I półrocze 2004 r. i przewidywanego wykonania na dzień 31 grudnia 2004 r. oraz oceny możliwości realizacji planu wydatków i realnych potrzeb w poszczególnych tytułach. Na ich podstawie przygotowano propozycję przesunięć pomiędzy pozycjami planu finansowego PFRON na 2004 r. poprzez zmniejszenie wydatków na zadania realizowane przez jednostki organizacyjne Funduszu o kwotę 149.343 tys. zł i przeniesienie tej kwoty na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Z kwoty tej 32.000 tys. zł przeznaczono na zadania realizowane przez samorządy wojewódzkie, 113.700 tys. zł na zadania realizowane przez samorządy powiatowe oraz 3.643 tys. zł na koszty obsługi tych zadań. Projekt ten został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą PFRON, a następnie zaakceptowany przez Ministra Polityki Społecznej dnia 31 sierpnia br. W dniu 1 września Fundusz dokonał podziału dodatkowych środków dla samorządów według algorytmu oraz przesłał do starostów i marszałków województw informacje na temat ich wysokości.

Jak podaje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w październiku i na początku listopada br. wpłynęły kolejne wnioski od samorządów terytorialnych o zwiększenie środków na realizację zadań ustawowych.

Przy powyższym pragnę nadmienić, iż w roku ubiegłym informacje o przekazaniu dodatkowych środków zostały przekazane samorządom terytorialnym pod koniec października, mimo to powyżej 90% przekazanych kwot wydatkowało 296 powiatów, z czego 204 powiaty wydatkowały środki w 95%.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Leszek Stanisław Zieliński

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Apolonii Klepacz i Stanisława Niciei, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 17.11.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do pisma z dnia 22 października 2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-422-04, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatorów RP Panią Apolonię Klepacz i Pana Stanisława Nicieję podczas 69. posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. w sprawie wsparcia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji inicjatywy dotyczącej zmiany kategorii przejścia granicznego Kałków - Vidnava, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Utworzenie ogólnodostępnego przejścia granicznego dla ruchu osobowego bez autobusów, zostało zaproponowane podczas posiedzenia Grupy Roboczej ds. Transportu i Przekraczania Granicy Polsko-Czeskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Transgranicznej, które odbyło się w dniach 6-8 marca 2002 r.

Po przeprowadzeniu wewnętrznych uzgodnień, Strona polska pozytywnie zaopiniowała przedmiotową propozycję, wskazując jednocześnie, iż dla utworzenia przejścia granicznego niezbędne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury drogowej i granicznej.

Podczas spotkania Grupy Rolniczej, które odbyło się w Kralikach w dniach 20-22 listopada 2002 r., delegacja czeska przedstawiła nową propozycję, informując, iż po zakończeniu budowy infrastruktury drogowej wystąpi z notą inicjującą zawarcie porozumienia w sprawie rozszerzenia ruchu w przejściu małego ruchu granicznego o samochody osobowe.

Na ostatnim spotkaniu Grupy Roboczej, które odbyło się w Jasenniku w dniach 21-22 kwietnia 2004 r., Strona czeska poinformowała, że sprawę zmiany zakresu ruchu w przejściach małego ruchu granicznego o samochody osobowe planuje omówić na posiedzeniu grupy ekspertów ds. przejść granicznych. Spotkanie to odbyło się w dniach 2-5 listopada 2004 r.

Podczas posiedzenia delegacja czeska poinformowała o zainteresowaniu lokalnych organów utworzeniem drogowego przejścia granicznego Kałków - Vidnava, z miejscem dokonywania kontroli na terytorium Republiki Czeskiej. Przejście to byłoby udostępnione dla ruchu osobowego: pieszych, rowerzystów, motocyklami i samochodami oraz ruchu towarowego samochodami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Czeskie władze lokalne są przygotowane do sfinansowania i zapewnienia infrastruktury wraz z niezbędnymi urządzeniami do kontroli, ale propozycja ta wymaga przeprowadzenia wewnętrznych uzgodnień przez Stronę czeską.

Delegacja polska poinformowała, że propozycja czeska dotycząc utworzenia przejścia granicznego Kałków - Vidnava jest zgodna z oczekiwaniem samorządu lokalnego po stronie polskiej i ją popiera.

Delegacje ustaliły, że informację o wynikach wewnętrznych uzgodnień po Stronie czeskiej, dotyczących utworzenia drogowego przejścia granicznego Kałków - Vidnava przekażą drogą korespondencyjną. Jeżeli wewnętrzne uzgodnienia będą pozytywne, wymianę not w sprawie zmiany załącznik nr 2 do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej o przejściach granicznych, przejściach na szlakach turystycznych oraz zasadach przekraczania granicy państwowej poza przejściami granicznymi, zainicjuje Strona czeska.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż od dnia 13 maja 2004 r. jest otwarte przejście graniczne na szlaku turystycznym Kałków - Vidnva w miejscu istniejącego przejścia małego ruchu granicznego, co umożliwiło przekraczanie granicy w tym przejściu obywatelom Unii Europejskiej.

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Paweł DAKOWSKI

Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem marszałka Longina Pastusiaka, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 2004-11-17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Marszałka na 71 posiedzeniu Senatu w dniu 3 listopada 2004 roku przekazuję następujące informacje.

Zgodnie z ustawą z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65 z 1990 r. z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 26 czerwca 1997 roku o wyższych szkołach zawodowych (Dz.U. z dnia 13 sierpnia 1997 r., z późn. zm.) o trybie, zasadach przyjęć oraz o zakresie egzaminu wstępnego decydują senaty poszczególnych szkół wyższych.

Z dniem 1 czerwca 2003 roku weszły w życie przepisy artykułów 6 i 13 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2001 r., Nr 111, poz. 1194), zgodnie z którymi do art. 141 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz do art. 71 ustawy o wyższych szkołach zawodowych został dodany następujący przepis:

"Jeżeli warunki rekrutacji przewidują egzaminy wstępne z przedmiotów zdawanych przez kandydata na egzaminie maturalnym, podstawę przyjęcia na studia, w ramach miejsc dostępnych w danej uczelni, stanowią wyniki egzaminu maturalnego. W tym przypadku senat uczelni ustala, jakie wyniki egzaminu maturalnego stanowią podstawę przyjęcia na studia".

Przez egzamin wstępny należy rozumieć zarówno tradycyjny egzamin pisemny i ustny, jak również test lub rozmowę kwalifikacyjną, mające na celu sprawdzenie wiedzy kandydata z określonego przedmiotu.

Powyższa nowelizacja dotyczy wyłącznie absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości w systemie "nowej matury".

W gestii senatów uczelni pozostają w dalszym ciągu decyzje dotyczące przyznawania preferencji przy ubieganiu się o przyjęcie na studia; np. z tytułu posiadania certyfikatu językowego, osiągnięć sportowych, legitymowania się świadectwem "międzynarodowej matury" (IB), ukończenie klasy dwujęzycznej itp. Również uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych określa senat - zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym, co najmniej na trzy lata.

Większość uczelni przyznaje preferencje kandydatom ze świadectwem "IB" ubiegającym się o przyjęcie na studia, polegające na całkowitym lub częściowym zwolnieniem z postępowania kwalifikacyjnego.

Zgodnie z Zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 1997 roku w sprawie zasad i trybu nostryfikacji świadectw uzyskanych za granicą "Dyplomy IB (International Baccalaureate), wydawane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie, uznaje się za równoważne świadectwu dojrzałości publicznych średnich szkół ogólnokształcących".

Oznacza to, iż świadectwo IB uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia do polskich szkół wyższych, bez konieczności uzyskiwania w Kuratorium Oświaty zaświadczenia o równoważności (tak jak to ma miejsce w odniesieniu do świadectw uzyskiwanych w szkołach za granicą).

Nie oznacza to jednak, iż system egzaminacyjny, w wyniku którego uzyskiwane jest świadectwo "międzynarodowej matury" jest równoważny z systemem "nowej matury". Tylko w przypadku umieszczenia takiego zapisu w wyżej wymienionym zarządzeniu, należałoby oczekiwań od uczelni traktowania kandydatów legitymujących się świadectwami IB analogicznie jak kandydatów ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie "nowej matury".

Obecnie nie ma jednak podstawy prawnej, aby wyniki uzyskane na świadectwie "międzynarodowej matury" uznawać jako równoważne z wynikami egzaminu wstępnego na studia,

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż przepis dotyczący uwzględnienia wyników "międzynarodowej matury" na zasadach jak "nowej matury" zostanie umieszczony w projekcie Ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Tadeusz Szolc

* * *

Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 18 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 22 października 2004 r. znak: BPS/DSK-043-450-04 dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. w sprawie zatrucia rzeki Supraśl oraz niebezpieczeństwa pozbawienia mieszkańców Białegostoku wody w wyniku niewłaściwych działań instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska, uprzejmie informuję, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska podjął wyjaśnienie podnoszonych zagadnień.

Pragnę zapewnić Pana Marszałka, że o dokonanych ustaleniach poinformuję odrębnym pismem.

Jerzy Swatoń

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 18.11.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z wnioskiem Pana Senatora Józefa Sztorca z dnia 14 października 2004 r., o przesłanie kopii jednego z dokumentów z akt rejestrowych, przesłanym przez Pana Wicemarszałka Senatu przy piśmie z dnia 22 października 2004 r. BPS/DSK-043-449/04 uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r., poz. 889 ze zm.) zarówno stowarzyszenie kultury fizycznej, jak i związek sportowy podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co jest warunkiem uzyskania osobowości prawnej. Jeżeli podmiot wpisywany do Rejestru działa na podstawie statutu, do wniosku o wpis dołącza się statut. W przypadku dokonania zmian w statucie, właściwy organ stowarzyszenia kultury fizycznej lub związku sportowego jest zobowiązany do złożenia do sądu wniosku o wpis do rejestru zmian statutu.

Podnieść ponadto należy, iż Minister Sprawiedliwości nie jest organem sprawującym nadzór nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej i związków sportowych. Taki nadzór sprawuje starosta właściwy ze względu na siedzibę tych podmiotów, a w przypadku związków sportowych o zasięgu ogólnokrajowym działających w wielu dyscyplinach lub dziedzinach sportu - Prezes Polskiej Konfederacji Sportu.

Minister Sprawiedliwości nie dysponuje dokumentami wchodzącymi w skład akt rejestrowych. O wydanie odpisu aktualnego, jednolitego tekstu statutu każdy zainteresowany może zwrócić się do właściwego sądu prowadzącego Rejestr.

Z poważaniem

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Tadeusz Wołek

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 18.11.2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 22 października 2004 r. oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego złożone podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. dotyczące działania Zakładu Energetycznego Płock S.A. w zakresie przyłączania do sieci nowych odbiorców, uprzejmie przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 153 z 2003 r., poz. 1504 z późn. zm.) przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła są obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży paliw albo energii lub umowy przesyłowej z odbiorcami albo podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne odmówi zawarcia umowy, jest obowiązane niezwłocznie pisemnie powiadomi o odmowie zainteresowany podmiot, podając przyczynę odmowy.

Równocześnie zgodnie z zapisami art. 7 ust. 4 powyższej ustawy przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła są obowiązane zapewniać realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączeń podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w odpowiednich przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo energetyczne. Za przyłączenie do sieci, przewidzianej w założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, sporządzanych przez władze gminy, pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat za przyłączenie do sieci. Stawki opłat za przyłączenie do sieci kalkuluje się na podstawie jednej czwartej średniorocznych nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów ubiegających się o przyłączenie (art. 7 ust. 5).

Jeżeli zachodzi podejrzenie, że zakład energetyczny wykonuje przyłączenie niezgodnie z ww. przepisami, to stosownie do zapisów art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne, przyłączany podmiot może złożyć do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wniosek o rozstrzygnięcie sporu dotyczącego odmowy przyłączenia do sieci.

Pragnę również poinformować, że stosownie do właściwości wynikających z kompetencji organów administracji rządowej, oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego przekazałem do Ministra Skarbu Państwa, który sprawuje nadzór właścicielski nad przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie wykonywania praw z akcji tych Spółek Skarbu Państwa, w tym nad Zakładem Energetycznym Płock S.A., z uprzejmą prośbą o udzielenie Panu Senatorowi wyjaśnień w przedmiotowej sprawie. Oświadczenie przekazane zostało także Prezesowi URE, który stosownie do obowiązujących przepisów ustawy - Prawo energetyczne reguluje działalność przedsiębiorstw energetycznych, zgodnie z ustawą i założeniami polityki energetycznej państwa, a także współdziała z właściwymi organami w przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym przedsiębiorstw energetycznych.

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako odpowiedź wyczerpująca kwestie poruszane w oświadczeniu Pana Senatora.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 19.11.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odnosząc się pisma Pana Marszałka z dnia 22 października 2004 roku BPS/DSK-043-449/04, do którego dołączone zostało oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca złożone na posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 roku, dotyczące skargi z dnia 10 stycznia 2001 roku skierowanej do Ministra Sprawiedliwości przez Pana Józefa Ch. uprzejmie informuję, co następuje.

Skarga Pana Józefa Ch. z dnia 10 stycznia 2001 roku dotycząca działań Sądu Apelacyjnego w Krakowie została skierowana przy piśmie Departamentu Sądów i Notariatu z dnia 26 stycznia 2001 roku do Prezesa Sądu Apelacyjnego w Krakowie, celem ustosunkowania się do zarzutów w niej przytoczonych oraz udzielenia odpowiedzi bezpośrednio skarżącemu. Pan Józef Ch. otrzymał odpowiedź od Prezesa Sądu Apelacyjnego w Krakowie pismem datowanym na dzień 15 stycznia 2001 roku Prez. Wiz. S.A. L. 051/168/00, a przesłanym mu w dniu 26 marca 2001 roku. Odpis powyższej odpowiedzi został nadesłany do Ministerstwa Sprawiedliwości Departamentu Sądów i Notariatu przy piśmie Prezesa Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 16 marca 2001 roku. Fakt otrzymania ww. pisma przyznany został przez Pana Józefa Ch. w kolejnym piśmie skierowanym do Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 marca 2001 roku.

W piśmie w piśmie z dnia 16 marca 2001 r. (Prez. Wiz Sz S.051/168/00) Prezes Sądu Apelacyjnego w Krakowie poinformował również Ministra Sprawiedliwości o złożeniu do prokuratury stosownego zawiadomienia w związku z tym, że zarzuty podniesione przez Pana Józefa Ch. mają cechy przestępstwa. Jak wynika z pisma skarżącego z dnia 29 marca 2001 r. został on o powyższym poinformowany.

Również w odpowiedzi z dnia 9 maja 2001 r. na kolejną skargę Pana Józefa Ch., przesłaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości do rozpoznania i udzielenia odpowiedzi Prezes Sądu Apelacyjnego w Krakowie podtrzymał w całości swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 15 stycznia 2001 r.

Podnieść należy, iż zgodnie z art. 9 w związku z art. 37 § 1 i art. 38 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) oraz zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 8 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 2002 r. w sprawie trybu sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów (Dz.U. z 2002 r. Nr 187, poz. 1564) nadzór nad działalnością administracyjną sądów sprawuje Minister Sprawiedliwości osobiście oraz przez właściwą służbę nadzoru, jak również prezesi sądów.

Czynnością z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów jest w szczególności badanie toku i sprawności postępowania w poszczególnych sprawach.

Skarga Pana Józefa Ch. z dnia 10 stycznia 2001 r. została przekazana do rozpoznania Prezesowi Sądu Apelacyjnego w Krakowie, o czym skarżący został zawiadomiony.

Wobec powyższego nie jest zasadne twierdzenie "o braku reakcji na pismo do ministra sprawiedliwości z dnia 10 stycznia 2001 r." zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Józefa Sztorca.

Z akt sprawy, której skarga dotyczy, sygn, akt IX GC 464/99 (sygn. akt Sądu Apelacyjnego w Krakowie I ACa 584/00) wynika, że Sąd Apelacyjny w Krakowie w dniu 11 sierpnia 2000 roku rozpoznawał sprawę z powództwa Firmy Oponiarskiej "Dębica" S.A. w Dębicy przeciwko Józefowi Ch. o zapłatę w następującym składzie: Przewodniczący - SSA Bogusław Gawlik, Sędziowie - SSA Maria Kus-Trybek, SSO Wojciech Kościołek. Na rozprawie w tym dniu protokołowała Barbara Piaszczyk. W komparycji wyroku został podany skład sądu poprzez wymienienie nazwisk i inicjałów imion sędziów. Sąd Apelacyjny w powyższym składzie wydał na rozprawie w dniu 11 sierpnia 2000 roku wyrok, który podpisany został, podobnie jak sporządzone w terminie późniejszym uzasadnienie wyroku, przez biorących udział w rozprawie sędziów: SSA Bogusława Gawlika, SSA Marię Kus-Trybek, SSO Wojciecha Kościołek.

W aktach sprawy znajduje się zarządzenie Przewodniczącego Wydziału o wyznaczeniu rozprawy na dzień 11 sierpnia 2000 roku oraz o powołaniu sędziego sprawozdawcy w osobie SSO Wojciech Kościołka.

Odnosząc się do pozostałych zarzutów podnoszonych przez Pana Józefa Ch. w piśmie z dnia 10 stycznia 2001 roku podnieść należy, iż stosownie do art. 39 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) czynności z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli, gdyż sędziowie podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom (art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz.U. Nr 78, poz. 483). Minister Sprawiedliwości nie jest więc uprawniony w ramach nadzoru nad działalnością administracyjną sądów do kontroli merytorycznych decyzji sądu. Zgodnie z konstytucyjną zasadą niezawisłości sędziowskiej kontrola prawidłowości orzeczeń sądowych dokonywana jest wyłącznie na drodze nadzoru judykacyjnego sprawowanego przez sądy wyższej instancji i Sąd Najwyższy, o ile strony skorzystają ze środków odwoławczych jakie im przysługują.

Wyrażam przekonanie, iż odpowiedź udzielona Panu Senatorowi wyjaśniła wątpliwości związane z kwestią podaną w oświadczeniu.

Z poważaniem

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Tadeusz Wołek

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, dnia 19.11.2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polsk
iej

Szanowny Panie Marszałku

odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Andrzeja Spychalskiego podczas 70 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 14 października 2004 r., w sprawie oferty przewozowej pasażerskich połączeń kolejowych mieszkańców południowej Wielkopolski oraz części województwa łódzkiego ze Stolicą uprzejmie informuję, że w rozkładzie jazdy pociągów 2004/2005 przewiduje się uruchomienie nowego pociągu "OSTROWIANIN"

Pociąg ten kursować będzie w relacji Ostrów Wlkp. odjazd godz. 5(32); Kalisz przyjazd godz. 5(53) - odjazd godz. 5(54); Sieradz przyjazd godz. 6(32) - odjazd godz. 6 (33); Zduńska Wola przyjazd godz. 6(47) - odjazd godz. 6(48); Pabianice przyjazd godz. 7(20) - odjazd godz. 7(21) Warszawa Centralna przyjazd godz. 10(00).

Proponowana nowa oferta przewozowa w znacznym stopniu rozwiąże problemy komunikacyjne wskazanych przez Pana Senatora lokalnych społeczności.

W uzupełnieniu uprzejmie wyjaśniam, że przewozy wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi zaliczane są do pasażerskich przewozów kwalifikowanych realizowanych przez przewoźnika kolejowego na własne ryzyko, na zasadach komercyjnych. Ponieważ przewoźnik kolejowy nie otrzymuje do tych przewozów dofinansowania, w zaistniałej sytuacji oferta przewozowa nie może być rozszerzana bez istnienia realnych źródeł jej finansowania.

Odnosząc się do poruszonej w Oświadczeniu kwestii skarg i zażaleń mieszkańców regionu na wydłużenia czasu przejazdu pociągów wyjaśniam, iż w znacznej mierze powoduje to istniejący zły stan techniczny infrastruktury kolejowej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu pociągów wprowadzane są ograniczenia prędkości na wielu liniach kolejowych, co często powoduje również wydłużony postój na stacjach pociągów oczekujących na odprawę.

Sytuacja ta wynika z faktu, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzające infrastrukturą kolejową nie dysponują odpowiednimi środkami finansowymi na utrzymanie, remonty i modernizację. Środki finansowe, którymi dysponuje PKP PLK S.A.. (z budżetu państwa, funduszy UE, kredytów oraz środki własne) w pierwszej kolejności przeznaczane są na modernizację linii kolejowych stanowiących międzynarodowe korytarze transportowe łączące głównie miasta kraju. Pozostałe linie kolejowe będą modernizowane w dalszej kolejności, w miarę pozyskanych przez zarządcę linii kolejowych środków, w tym z budżetu państwa.

Niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego dojazdu do miejsc pracy, szkół, placówek służby zdrowia, itp. lokalnej społeczności, PKP "Przewozy Regionalne" w porozumieniu z samorządami województwa wielkopolskiego i łódzkiego dostosowała rozkład jazdy pociągów 2004/2005 do faktycznie istniejących potrzeb przewozowych, jak również do możliwości finansowych organizatorów przewozów. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa, który finansuje je z dochodów własnych. Zadania te realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy organem jednostki samorządu terytorialnego, a przewoźnikiem kolejowym.

Z poważaniem

Krzysztof Opawski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004.11.22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, dotyczące pomocy materialnej dla dzieci byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, ze szczególnym uwzględnieniem terenu województwa zachodniopomorskiego, złożone na 70 posiedzeniu Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. i przekazane Ministrowi Skarbu Państwa przy piśmie z dnia 22 października 2004 r., znak: BPS/DSK-043-444-04, uprzejmie wyjaśniam co następuje;

Szczegółowa informacja o wparciu socjalnym udzielanym przez Agencję Nieruchomości Rolnych dzieciom byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej została przekazana Panu Senatorowi na ręce Pana Marszałka przy piśmie z dnia 25 czerwca 2004 r., znak: MSP/DRiUA /7377/04. W ww. piśmie poinformowano także, że zgodnie z art. 8 ustawy z dn. 4 marca 2004 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 69, poz. 624) "Do dnia 31 grudnia 2004 r. Agencja Nieruchomości Rolnych przyznaje i wypłaca stypendia dzieciom byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, uczącym się w szkołach ponadgimnazjalnych lub kształcącym się w szkołach wyższych oraz finansuje dożywianie tych dzieci w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych na dotychczasowych zasadach". Jednocześnie, zgodnie z art. 2 w/w ustawy, dalsze przyznawanie stypendiów oraz finansowanie dożywiania dzieci będzie prowadzone w ramach programu rządowego, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie z powyższym, Agencja Nieruchomości Rolnych z dnia 31 grudnia br. finansuje stypendia dla młodzieży uczącej się w szkołach ponadgimnazjalnych oraz prowadzi działania w zakresie dożywiania dzieci na dotychczasowych zasadach.

Na podstawie informacji uzyskanych w Agencji Nieruchomości Rolnych, przedstawiam stan realizacji ww. zadań przez Agencję ze szczególnym uwzględnieniem działań w województwie zachodniopomorskim, co było podstawowym tematem oświadczenia Pana Senatora.

1. Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2004/2005

1) Liczba uczniów, którym przyznano stypendia:

a) ogółem w kraju - 46.418

b) w województwie Zachodniopomorskim - 7.065

- w tym w Filii ANR Koszalin - 3.291

2)Liczba szkół ponadgimnazjalnych,w których uczą się stypendyści ANR:

a) ogółem w kraju - 2.252

b) w województwie Zachodniopomorskim - 131

- w tym w Filii ANR Koszalin - 54

Można stwierdzić, że wszyscy uczniowie spełniający warunki regulaminowe, którzy złożyli wnioski stypendialne - stypendia otrzymują.

Aktualnie w Sejmie RP trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, w której w art. 5 zapisano: "Dzieci byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej uczące się w szkołach ponadgimnazjalnych, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy (01.01.2005) r.) otrzymują stypendia przyznane przez Agencję Nieruchomości rolnych, zachowują te stypendia do dnia 30 czerwca 2005 r. Stypendia te wypłaca Agencja Nieruchomości Rolnych". (druk sejmowy nr 3361).

W związku z tym, w planie finansowym Agencji na 2005 rok zarezerwowano kwotę 60 mln zł na wypłatę stypendiów dla ok. 46,5 tys. uczniów.

1. Dożywianie dzieci

W 2004 roku działania Agencji w zakresie dożywiania dzieci prowadzone są na terenie całego kraju. Agencja od 2002 r. uczestniczy w "Rządowym programie wspierania gmin w dożywianiu uczniów", co wiąże się z przekazywaniem środków na ten cel bezpośrednio do gmin, które później, zgodnie z założeniami tego programu, same nimi zarządzają i przeznaczają w takim zakresie i wysokości, w jakim uznają za stosowne, poszczególnym szkołom. Środki finansowe na realizację tego celu w 2004 r. Oddział Terenowy ANR w Szczecinie przekazał w końcu 2003 roku do 97 gmin woj. Zachodniopomorskiego, w tym do 40 gmin na terenie działalności Filii w Koszalinie. Gminy w okresie styczeń - czerwiec 2004 r. na dożywianie wydatkowały łącznie ok. 1,1 mln zł (w tym ok. 461 tys. zł - Filia Koszalin). Z pomocy tej skorzystało 10.185 dzieci (w tym z Filii Koszalin - 4.458).

W związku z zaprzestaniem przez ANR z końcem tego roku, zgodnie z ustawą z dnia 4 marca br., finansowania dożywiania dzieci, OT w Szczecinie refunduje jeszcze gminom część poniesionych kosztów związanych z dożywianiem dzieci w okresie wrzesień - grudzień 2004 r. Maksymalnie na ten cel może być wydatkowanych 2,6 mln zł (z czego na rejon działania Filii w Koszalinie ok. 1,3 mln zł). Aktualnie realizowane jest rozdysponowanie zaplanowanej kwoty - zgodnie z umowami zawartymi z gminami.

2. Wypoczynek dzieci

Agencja, zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 mara br., nie może od roku 2004 finansować wypoczynku dzieci pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. Organizacją i finansowaniem tego wypoczynku w 2004 r. zajęły się kuratoria oświaty. W wielu województwach kuratoria skorzystały przy naborze dzieci z pomocy organizacyjnej oddziałów terenowych Agencji. Kuratorium oświaty w Szczecinie, zgodnie z informacją uzyskaną od OT w Szczecinie, taką pomocą nie było zainteresowane. W związku z tym, Agencja nie dysponuje danymi ile dzieci uczestniczyło w koloniach i w jakiej wysokości środki z planowanych na ten cel 15 mln zł w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (w skali całego kraju) zostały przekazane na kolonie w woj Zachodniopomorskim.

Natomiast w 2003 r. w koloniach i półkoloniach zorganizowanych przez OT w Szczecinie uczestniczyło 3.635 dzieci (w tym 1.005 dzieci z terenu działalności Filii w Koszalinie). Koszt tych działań na terenie całego województwa Zachodniopomorskiego wyniósł ok. 1,8 mln zł (w tym na terenie Filii Koszalin ok. 677 tys. zł).

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Jacek Socha


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment