Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Marszałek Województwa Małopolskiego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dn. 5 listopada 2004 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma znak: BPS/DSK-043-456 przesyłam, zgodnie z art. 49 ust. 5 Regulaminu Senatu z dnia 23 listopada 1990 r., odpowiedź na oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca złożone podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 roku.

Kraków, dn. 5 listopada 2004 r.

Józef Sztorc

Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Pnie Senatorze,

W nawiązaniu do Pana oświadczenia złożonego podczas 68 posiedzenia Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r. pragnę zauważyć, iż w wyżej wspomnianym oświadczeniu zwrócił się Pan z zapytaniem w imieniu mieszkańców Gminy Tarnów i sąsiednich gmin. W nawiązaniu do powyższego, w odpowiedzi odniosłem się do sytuacji w całym regionie oraz pozwoliłem sobie odnieść się bezpośrednio do projektów złożonych przez Gminę Tarnów. Jednocześnie podkreślam, że zawarte w odpowiedzi stwierdzenia dotyczące projektów z regionu tarnowskiego w dziedzinie infrastruktury drogowej dotyczą w równym stopniu projektów gminnych jak i powiatowych.

W mojej odpowiedzi z dnia 2 września br. gdzie wyraziłem nadzieję, iż projekty z regionu tarnowskiego znajdą uznanie w oczach ekspertów z dziedziny infrastruktury drogowej oraz przedstawicieli województwa zgromadzonych w Regionalnym Sterującym z przyjemnością informuję, iż zarówno projekt powiatowy "Modernizacja dróg powiatowych Nr 359 i 363 służących rozwojowi przedsiębiorczości", jak i projekt gminny "Przebudowa dróg dojazdowych do parku przemysłowego w Tarnowie: ul. Krzyska i al. Piaskowa" otrzymały dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Gratulując samorządowi i mieszkańcom Powiatu Tarnowskiego sprostania wyzwaniu, jakim jest pozyskiwanie funduszu strukturalnych dla regionu pozwolę sobie wyrazić nadzieję, iż realizacja tych inwestycji przyczyni się do rozwoju i wzrostu konkurencyjności całego Województwa Małopolskiego.

Z wyrazami szacunku

Janusz Sepioł

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, 2004-11-08

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 22.10.2004 r. znak: BPS/DSK-043-427-04 tekstem oświadczenia złożonego przez pana Włodzimierza Łęckiego Senatora RP podczas 69. posiedzenia Senatu w dniu 14.10.2004 r., uprzejmie wyjaśniam.

Z załączonego wystąpienia Pana Senatora nie wynika jaki jest symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zakresie dotyczącym wykonywania usług hafciarskich przez pracownie oraz czy te wyroby posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej. Zgodnie bowiem z załącznikiem nr 3, poz. 110 do poz. 128 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) za wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, polegające opodatkowaniu według stawki w wysokości 7%, uznaje się jedynie te, które posiadają ważny atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej i są wymienione z nazwy, która mieści się w zakresie powołanych w tych pozycjach grupowaniach PKWiU.

Uprzejmie informuję, że przywrócenie obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 3% lub wprowadzenie stawki w wysokości 0%, w zakresie wyrobów twórców ludowych spełniających powyższe kryteria - nie jest możliwe.

Polska podpisała w dniu 16 grudnia 1991 r. Układ Europejski, ustanawiający stowarzyszenie pomiędzy Rzecząpospolitą Polską z jednej strony a wspólnotami europejskimi i ich państwami członkowskimi z drugiej strony (Dz.U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38), w którym w art. 68 zobowiązała się do zbliżania istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie.

W dniu 19 października 1999 r. Rada Ministrów zaakceptowała Stanowisko negocjacyjne Polski w obszarze "Podatki" zawierające m.in. grupy towarów i usług, które wymagały zmian stawek podatku od towarów i usług.

Zagadnienia związane z zasadami działania i funkcjonowania systemu podatku od wartości dodanej, obowiązującego dla wszystkich państw członkowskich, reguluje Szósta Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych-wspólny system podatku od wartości dodanej-ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepisy powołanej Dyrektywy (art. 12 ust. 3 lit. a) pozwalają na stosowanie obniżonych stawek VAT tylko w odniesieniu do towarów bądź usług wymienionych w załączniku H do tej Dyrektywy. W załączniku tym nie zostały wymienione żadne wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego. Oznacza to, że w odniesieniu do tych towarów przepisy Dyrektywy nie dają możliwości stosowania stawek obniżonych.

Natomiast stosowanie stawki 0% podatku VAT zastrzeżone jest wyłącznie do czynności eksportowych oraz dostaw wewnątrzwspólnotowych, co oznacza brak możliwości stosowania stawki zerowej VAT w obrotach krajowych, w tym również w zakresie wyrobów twórców ludowych.

Zgodnie z prawem unijnym, towary te powinny być zatem opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług, o czym resort finansów wielokrotnie informował w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą, uchwaloną przez Sejm w dniu 11 marca 2004 r.

Przedstawiona przez Pana Senatora propozycja obniżenia stawki podatku od towarów i usług w tym zakresie pogłębiałaby zatem istniejącą już niezgodność z przepisami Unii Europejskiej. Należy pamiętać, że w przypadku prawomocnego stwierdzenia niezgodności polskich przepisów z przepisami unijnymi w tym zakresie, na Polskę mogą zostać nałożone wysokie sankcje finansowe.

Dodatkowo uprzejmie informuję, że przepisy ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. dają możliwość podatnikom podatku od towarów i usług, w tym również twórcom ludowym, skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem uzyskania w trakcie roku podatkowego przychodów ze sprzedaży nie przekraczających kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 EURO.

Uwzględniając powyższe, twórcy ludowi spełniający te warunki - podobnie jak w poprzednim stanie prawnym - nie są zobowiązani do płacenia podatku.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Matusiaka, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, dn. 09 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo BPS/DSK-043-387-04 z dnia 7 października w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Ryszarda Matusiaka podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 września 2004 roku, dotyczącego zasilenia Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. akcjami Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Jelfa S.A., przedstawiam następującą informację.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. od 2002 roku zaangażowana jest w restrukturyzację krajowego przemysłu stoczniowego. W ramach działań podejmowanych w tym obszarze szczególne miejsce zajmuje wspieranie przez ARP S.A. rewitalizacji produkcji statków w Szczecinie przez spółkę Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. Spółka ta prowadzi działalność produkcyjną w oparciu o majątek dzierżawiony od syndyka upadłych spółek Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. ponosi zatem koszty konserwacji, napraw i remontów dzierżawionych maszyn i urządzeń oraz płaci czynsz dzierżawy. Sytuacja taka powoduje wypływ środków pieniężnych do syndyka, pogarszając płynność finansową Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. Dlatego uzasadnione jest nabycie przedmiotowego majątku przez Stocznię Szczecińską Nowa od syndyka masy upadłościowej Stoczni Szczecińskiej S.A. oraz Stoczni Szczecińskiej Holding S.A. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. szacuje, że zakup przedmiotowego majątku, to wydatek rzędu 250 mln złotych.

Powyższe przemawiało za potrzebą pilnego dokapitalizowania ARP S.A. W związku z powyższym Minister Skarbu Państwa zwrócił się z wnioskiem o wyrażenie przez Radę Ministrów zgody na wniesienie 1.763.287 sztuk akcji spółki Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne Jelfa Spółka Akcyjna do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., z przeznaczeniem na wspieranie działań restrukturyzacyjnych krajowego sektora stoczniowego oraz pozostałych działań statutowych ARPS.

A.

Obecnie przygotowywana jest sprzedaż całego pakietu akcji PF Jelfa S.A. znajdującego się w posiadaniu Skarbu Państwa, ARP S.A. oraz Grupy PZU S.A. Wiodącą rolę w tym procesie odgrywa ARP. Rada Ministrów zobowiązała Ministra Skarbu Państwa, do monitorowania, w konsultacji z Ministrem Zdrowia, działań ARP zmierzających do zbycia akcji spółki PF Jelfa S.A., w tym również procesu wyłaniania inwestora. W tym celu, przy Prezesie ARP S.A., powołany został Komitet Sterujący zbywaniem akcji PF Jelfa S.A. W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele: ARP, Ministra Skarbu Państwa, Ministra Zdrowia oraz Grupy PZU S.A. Jednocześnie zbycie całego pakietu akcji PF Jelfa S.A. znajdującego się obecnie w posiadaniu "grupy" Skarbu Państwa, pozwoli uniknąć kosztów funkcjonowania nadzoru właścicielskiego oraz spowoduje maksymalizację przychodów z transakcji, jak również zapewnia korzystną pozycję w negocjacjach z potencjalnym inwestorem strategicznym. Ostatecznie, zgodę na zbycie akcji PF Jelfa S.A. przez ARP S.A., udzielać będzie Minister Skarbu Państwa jako Walne Zgromadzenia ARP, po uzyskaniu pozytywnego stanowiska Ministra Zdrowia.

Jednocześnie w związku z postulatem Pana Senatora dotyczącym Pani Małgorzaty K. uprzejmie informuję, że Pani K. reprezentująca w Radzie Nadzorczej PF Jelfa S.A. spółkę PZU S.A. złożyła z dniem 21 października br. rezygnację z tej funkcji.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Jacek Socha

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 10 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Krzysztofa Jurgiela na 69. posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r. przekazane mi przy piśmie z dnia 22 października br. (znak: BPS/DSK-043-418-04) uprzejmie przedstawiam, co następuje.

W swym oświadczeniu pan senator Krzysztof Jurgiel zechciał stwierdzić, co następuje: "Obecne świadczenia emerytalne, rencistów i inwalidów wynoszą około 20% przeciętnego wynagrodzenia i na ogół kształtują się w granicach 500 - 600 zł miesięcznie".

Z przykrością muszę poinformować, że jest to stwierdzenie całkowicie nieprawdziwe. W roku 2003 przeciętna miesięczna emerytura i renta wyniosła 1051,09 zł i stanowiła 57,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce.

Przeciętne wysokości poszczególnych rodzajów świadczeń w 2003 roku kształtowały się następująco:

Emerytura

1051,09 zł

65,0% przeciętnego wynagrodzenia

Renta z tytułu niezdolności do pracy

857,27 zł

44,9% przeciętnego wynagrodzenia

Renta rodzinna

1011,32 zł

55,3% przeciętnego wynagrodzenia

Ogółem

1051,00 zł

57,5% przeciętnego wynagrodzenia

Należy zauważyć, że w ciągu ostatnich czterech lat przeciętna emerytura i renta rosła szybciej niż przeciętne wynagrodzenie. W 2000 r. relacja ta wynosiła 54,1%, w 2001 r. - 54,5%, w 2002 r. - 56,4%, by w ubiegłym roku osiągnąć wspomniany poziom 57,5%. Na marginesie należy stwierdzić, że tak wysoka dynamika świadczeń połączona z bardzo niskim przyrostem wpływów ze składek spowodowała w konsekwencji konieczność zwiększenia dotacji budżetowej do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Dotacja uzupełniająca (pomniejszona o dotację wynikającą z odpływu składek do OFE) wynosiła w 2000 r. 4 542 mln zł, w 2001 r. - 8 811 mln zł, w 2002 r. - 14 058 mln zł, a w roku 2003 już 14 857 mln zł, co było zresztą jedną z przyczyn pogarszania się sytuacji sektora finansów publicznych.

W swym oświadczeniu pan senator zechciał też stwierdzić, że przyczyną dramatycznej sytuacji materialnej emerytów i rencistów "są coraz bardziej nieprawidłowe i niekorzystne decyzje podejmowane przez rząd RP, w rezultacie których świadczenia emerytalne tracą realną wartość".

Teza ta jest podwójnie nieprawdziwa. W naszym kraju wszystkie decyzje mające wpływ na sytuację dochodową emerytów i rencistów podejmowane są nie przez rząd, lecz wyłącznie w postaci przepisów rangi ustawowej. W naszym kraju ustawy podejmuje Sejm, zatwierdza je Senat a podpisuje Prezydent RP. Rząd przygotowuje jedynie projekty, które każdy z tych organów może odrzucić a Sejm i Senat - zmodyfikować. Nieprawdziwa jest też teza, jakoby świadczenia emerytalne traciły swą realną wartość.

Obiektem polityki socjalnej Rządu są wszystkie grupy społeczne i zawodowe kraju, a w tym oczywiście także emeryci i renciści. Aby zatem obiektywnie ocenić sytuacje materialną jakiejkolwiek grupy osób należy to uczynić w odniesieniu do sytuacji materialnej ogółu Polaków.

A oto dynamiczny obraz ilustrujący w latach 1999-2002 poziom inflacji, nominalny i realny wzrost wynagrodzeń oraz nominalny i realny wzrost emerytur i rent finansowanych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Lata

Inflacja

% wzrostu wynagrodzenia

% wzrostu emerytury i renty

nominalny

realny

nominalny

realny

1999

107,3

111,9

104,3

111,0

103,4

2000

110,1

112,7

102,4

110,4

100,3

2001

105,5

107,2

101,6

108,0

102,4

2002

101,9

103,5

101,6

107,0

105,0

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

W roku 2003 nastąpił dalszy wzrost przeciętnej emerytury-renty; w stosunku do roku 2002 emerytura-renta wzrosła w ubiegłym roku nominalnie do 105,1% realnie do 104,3%

Główny Urząd Statystyczny prowadzi systematycznie badania budżetów rodzinnych różnych grup Polaków, w tym również budżetów rodzin emerytów i rencistów. Na przykładzie wyników badań za rok 2002 widać, że przeciętny dochód rozporządzalny gospodarstw domowych emerytów i rencistów jest wyższy niż w gospodarstwach pracowników i gospodarstwach rolników:

Wyszczególnienie

Dochód na osobę w zł

Gospodarstwo rolników

571,83

Gospodarstwo pracowników

698,09

Gospodarstwa emerytów i rencistów

699,02

Gospodarstwa pracujących na własny rachunek

843,24

Źródło: Główny Urząd Statystyczny

Przedstawiona w postaci liczbowej ilustracja sytuacji materialnej emerytów i rencistów na tle sytuacji ogółu Polaków nie potwierdza zarzutów stawianych przez pana senatora Krzysztofa Jurgiela. Z przedstawionych danych wynika bowiem, że emeryci i renciści nie żyją w gorszych warunkach materialnych, niż ogół Polaków. Nie wynika z tego, oczywiście, iż polskie rodziny nie mają problemów materialnych. Po prostu w naszym kraju jeszcze wielu rodzinom, w tym także wielu rodzinom emerytów i rencistów, żyje się trudno, Nie oznacza to jednak, że grupa emerytów i rencistów jest w jakikolwiek sposób dyskryminowana.

Z poważaniem

Krzysztof Pater

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Anulewicza, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72, przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy:

Warszawa, 15 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Odpowiadając na przekazane, przy piśmie z dnia 22 października 2004 r. znak: BPS/DSK-043-415-04, oświadczenie senatora Andrzeja Anulewicza, złożone na 69. posiedzeniu Senatu RP w dniu 14.10.2004 r., w sprawie wielkości opłat za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu uprzejmie informuję, co następuje:

Jak wskazuje praktyka, ustalony w art. 9(2) ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1372 ze zmianami) poziom opłaty za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu w wysokości 45 000,- zł za 500 tys. l. 100% alkoholu jest racjonalny.

Wysokość tej opłaty i jednorazowy tryb jej uiszczania doprowadziłby - zgodnie z intencją ustawodawcy - do polaryzacji rynku hurtowego tych napojów (z ponad 1700 przedsiębiorców w momencie wprowadzenia reglamentacji do ok. 300 obecnie, przy zachowaniu podobnej ilości hurtowni), poprzez eliminowanie firm "przypadkowych", słabych ekonomicznie, nie mogących sprostać warunkom stawianym w obrocie hurtowym tymi napojami.

Wyrażam pogląd, że stosowane obecnie kryteria otrzymania zezwolenia na obrót hurtowy omawianymi napojami, w tym zwłaszcza wysokość opłat, zapewniają stabilizację rynku napojów alkoholowych wysokoprocentowych oraz utrzymanie na rynku optymalnej ilości przedsiębiorców prowadzących działalność w tym zakresie, przy jednoczesnym zachowaniu warunków konkurencji.

Przedstawiając powyższe stanowisko pozwalam sobie zauważyć, że od dnia wejścia w życie obowiązujących aktualnie przepisów dotyczących opłat za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, do Ministerstwa Gospodarki i Pracy nie wpłynęły uwagi przedsiębiorców, jak też innych zainteresowanych tą problematyką jednostek, odnośnie ich wysokości, sposobu naliczania i pobierania. Jest to zapewne efekt wypracowanego, w wyniku szerokich konsultacji, konsensusu dotyczącego tych kwestii.

Przytoczony przez senatora Andrzeja Anulewicza przykład Spółdzielni "Rolnik" w Węgrowie, która posiadając zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu wykorzystuje zaledwie w ok. 9% podstawowy limit sprzedaży hurtowej, określony w zezwoleniu wskazuje, że spółdzielnia ta zakupiony alkohol przeznacza na zaopatrzenie własnej sieci detalicznej. Nie jest więc to obrót hurtowy w rozumieniu definicji określonej ustawą o wychowaniu w trzeźwości i w związku z tym na taki obrót wymagane jest jedynie zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, do którego powinien być wpisany punkt składowania tych napojów (magazyn dystrybucyjny).

Przepis art. 18 ust. 5 pkt 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości daje przedsiębiorcom, działającym również na rynku wiejskim, możliwość zaopatrzenia własnej sieci detalicznej za pośrednictwem magazynów składowych, bez potrzeby posiadania zezwolenia na obrót hurtowy.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004.11.15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do pisma Pana Kazimierza Kutza Wicemarszałka Senatu z dnia 22 października 2004 r. nr BPS/DSK-043-455-04, przy którym zostało przekazane oświadczenie złożone przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. w sprawie dalszego funkcjonowania Oddziału Celnego w Międzylesiu, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.

Zmiana uwarunkowań i możliwości w zakresie obrotu towarowego z zagranicą, jaka nastąpiła w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej wskazuje na konieczność dalszego dostosowania struktury organizacyjnej administracji celnej do realnie istniejących warunków i potrzeb. Opracowując model struktury organizacyjnej Służby Celnej na dzień 1 maja 2004 r. przyjęto założenie, iż po upływie kilku miesięcy od czasu akcesji Polski do UE zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą oraz kosztów utrzymania.

Analiza skali i kierunków obrotu towarowego z zagranicą wskazuje na zmniejszenie obciążenia pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi zgłoszeń celnych po 1 maja 2004 r. wynikające ze spadku ilości odpraw celnych towarów spoza krajów unijnych. Jednocześnie wzrasta znaczenie, a co za tym idzie, obciążenie pracą wynikające z realizacji zadań w zakresie podatku akcyzowego oraz innych zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 roku o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1302). Realizacja tych zadań pociąga za sobą konieczność zmiany struktury organizacyjnej Służby Celnej wynikających również z geograficznego rozmieszczenia podmiotów gospodarczych, z którymi związane są nowe zadania Służby Celnej. W związku z tym zachodzi potrzeba wypracowania optymalnych rozwiązań zapewniających racjonalne rozmieszczenie komórek organizacyjnych Służby Celnej, a tym samym kompleksową obsługę przedsiębiorców.

Planowane zmiany wiążą się także z koniecznością zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji, co jest wynikiem ograniczonych nakładów finansowych na administrację celną.

Biorąc pod uwagę wyniki analizy dotyczące ilości obsługiwanych zgłoszeń celnych, pragnę poinformować Pana Marszałka, że Oddział Celny w Międzylesiu, na obecnym etapie prac nad zmianami struktury organizacyjnej Służby Celnej jest przewidziany do likwidacji. Zważywszy na fakt, że Oddział Celny w Międzylesiu jest specyficzną jednostką obsługującą terminal kolejowy, funkcjonowanie przedmiotowej placówki związane jest ściśle z dalszymi planami PKP odnośnie potrzeby zapewnienia obsługi celnej tego terminala. Niebagatelne znaczenie w tej sytuacji ma stanowisko PKP zawarte w piśmie z dnia 30 września 2004 r., nr 3919/KPN7b-078/141B/04, w którym spółka PKP prosi o opuszczenie zajmowanych przez Służbę Celną pomieszczeń w kolejowych przejściach granicznych, m.in. w Międzylesiu bądź też przejęcia finansowania ich utrzymania w ramach środków własnych administracji celnej, Zdaniem PKP, w związku ze zniesieniem po 1 maja 2004 r. kontroli celnej towarów i osób na granicy zachodniej i południowej RP, brak jest podstaw do dalszego finansowania świadczeń dla granicznych służb celnych.

Niezależnie od powyższego, uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż przedstawione w oświadczeniu Pana Senatora argumenty wraz z innymi zebranymi informacjami zostały powtórnie przeanalizowane, a przygotowany na ich podstawie projekt zmiany struktury został skierowany do szerokich konsultacji społecznych na stronie internetowej Służby Celnej www.clo.gov.pl.

Podsumowując pragnę jeszcze raz zaznaczyć, iż proces dalszych zmian strukturalnych oparty jest na analizie wszystkich aspektów gospodarczych, społecznych i technicznych związanych z działalnością danej placówki celnej i zmierza do wprowadzenia rozwiązań pozwalających na racjonalne rozmieszczenie jednostek administracji celnej. Funkcjonowanie przemyślanej i uzgodnionej na różnych szczeblach struktury organizacyjnej administracji celnej stwarza bowiem realne szanse na perspektywiczny rozwój gospodarczy, ułatwi też wspieranie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw, tak by legalny obrót towarowy odbywał się przy minimalnej ingerencji służb celnych.

Wyrażam przekonanie, że przedstawione informacje przyjmie Pan Marszałek ze zrozumieniem.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, dnia 2004.11.15

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 22 października br., znak: BPS/DSK-043-455-04, przy którym ,przekazano tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Władysława Mańkuta podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r., dotyczącego zwolnienia dopłat bezpośrednich od zajęć komorniczych - uprzejmie informuję, że co następuje.

1. W świetle obowiązujących przepisów, środki otrzymywane przez producentów rolnych z tytułu dopłat bezpośrednich, nie są wyłączone spod egzekucji sądowej i administracyjnej

2. Rząd w dniu 15 października br. przedstawił Sejmowi RP projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie innych ustaw - druk sejmowy nr 3378, w którym to projekcie (art. 1 pkt 2) zaproponowano dodanie art. 11c o następującej treści:

"Art. 11c. Należności ustalane w drodze decyzji administracyjnej lub wierzytelności wynikające z umów cywilnoprawnych z tytułów płatności określonych w odrębnych przepisach, realizowanych przez Agencję ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych przeznaczonych na współfinansowanie, nie podlegają zajęciu na podstawie przepisów - Kodeks postępowania cywilnego oraz przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji".

Decyzja w sprawie zwolnienia z dopłat bezpośrednich od zajęć komorniczych - zależy od Parlamentu.

Łączę wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Sawicki

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Teresy Liszcz, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004.11.15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 22 października 2004 r. znak: BPS/DSK-043-439-04 dotyczącym udzielenia odpowiedzi, adresowanej do Marszałka Senatu RP, na oświadczenie senator Teresy Liszcz w sprawie przyznania księżnej Marii Habsburg renty nadzwyczajnej uprzejmie wyjaśniam co następuje.

W uchwalonej przez Parlament ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.) przyjęto ściśle określone zasady przyznawania świadczeń w szczególnym trybie.

Uprawnienie to zgodnie z art. 82 ustawy Parlament powierzył Prezesowi Rady Ministrów.

Art. 82 ust. 1 tej ustawy przewiduje możliwość przyznania przez Prezesa Rady Ministrów emerytury lub renty na zasadach i w wysokości innej niż określone w ustawie - w przypadkach szczególnie uzasadnionych.

Tak więc o tym, czy przedstawiona w oświadczeniu złożonym przez senator Teresę Liszcz na 70 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r. sytuacja odpowiada tym szczególnie uzasadnionym kryteriom - ocenić może nie Minister Polityki Społecznej, ale Prezes Rady Ministrów, któremu Parlament powierzył to uprawnienie.

Decyzję w tym zakresie Prezes Rady Ministrów podejmuje samodzielnie, informując o tym raz w roku - do końca stycznia - Parlament RP.

Jak wynika z informacji uzyskanej z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów decyzją z dnia 29 września 2004 r. Premier Marek Belka przyznał emeryturę specjalną księżnej Marii Habsburg.

Z poważaniem

MINISTER

POLITYKI SPOŁECZNEJ

Krzysztof Pater

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 15.11.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na pismo z dnia 22.10.2004 r. (BPS/DSK-043-423-04) w sprawie oświadczenia Pani Senator Apolonii Klepacz dotyczącego leczenia pacjentów z HIV/ADIS z terenu województwa opolskiego, wyjaśniam co następuje.

1. Specjalistyczne, antyretrowirusowe leczenie ludzi z HIV/AIDS prowadzone jest w Polsce w wybranych ośrodkach referencyjnych, najczęściej na bazie Klinik Chorób Zakaźnych Akademii Medycznych lub uniwersytetów posiadających wydziały lekarskie. Rozwiązanie to zostało przyjęte z przyczyn zarówno merytorycznych jak i wynikających z racjonalności i gospodarności.

Kryteria doboru ośrodków referencyjnych określił Krajowy Konsultant w dziedzinie chorób zakaźnych, Pan Profesor Dr hab. n. med. Andrzej Gładysz, uznany ekspert w problematyce HIV/AIDS.

2. Minister Zdrowia corocznie w ramach programu polityki zdrowotnej pn. "Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z HIV w Polsce" wydziela środki na scentralizowany zakup leków antyretrowirusowych oraz wysokospecjalistyczną diagnostykę, taką jak: oznaczanie odporności immunologicznej, poziom wiremii, oznaczanie oporności lekowej. Merytorycznie za realizację programu, odpowiedzialne jest Krajowe Centrum ds. AIDS.

3. Corocznie za pośrednictwem Krajowego Centrum ds. AIDS ośrodki referencyjne otrzymują niezbędne leki antyretrowirusowe oraz testy diagnostyczne.

Sposób wykorzystania podlega nadzorowi Ministra Zdrowia, Krajowego Centrum ds. AIDS oraz Krajowego Konsultanta w dziedzinie chorób zakaźnych.

4. Dotychczas przyjęte rozwiązania w zakresie leczenia osób z HIV/AIDS dały korzystny efekt w postaci znacznego, sukcesywnego wzrostu liczby osób leczonych lekami antyretrowirusowymi i praktycznie stuprocentowy dostęp do terapii osób z HIV/AIDS, które kwalifikują się do leczenia. W 2000 roku z terapii lekowej korzystało 1020 chorych, w bieżącym roku przewidziano leczenie dla 2500 chorych.

Pacjenci z HIC/AIDS mają na bieżąco, poprzez ośrodki referencyjne dostęp do najnowszych programów leczenia, stosowanych w Europie i na świecie. Należy dodać iż koszty terapii są wysokie, wynoszą średnio 31 000,00 zł na jednego pacjenta.

5. Stacjonarną i ambulatoryjną opiekę zdrowotną, poza leczeniem antyretrowirursowym i diagnostyką wysokospecjalistyczną kontraktuje Narodowy Fundusz Zdrowia na zasadach ogólnych.

6. Lista ośrodków referencyjnych wyznaczonych do leczenia antyretrowirusowego nie jest zamknięta. O ile Wojewódzki szpital w Opolu uznaje i spełnia kryteria merytoryczne, może zwrócić się do Krajowego Centrum ds. AIDS - prowadzącego z upoważnienia Ministra Zdrowia zadania z zakresu profilaktyki i leczenia osób z HIV/AIDS - o wprowadzenie na listę ośrodków referencyjnych. Zdajemy sobie sprawę z określonych utrudnień, wynikających z odległości, niemniej przy założeniu wprowadzania na bieżąco najnowocześniejszych terapii i przy ograniczonej dostępności środków na leczenie, Minister Zdrowia zajmuje stanowisko, iż najbardziej racjonalne i gospodarne będzie prowadzenie leczenia przez ośrodki referencyjne.

7. Postulat decentralizacji leczenia antyretrowirusowego może być rozważany wraz ze wzrostem liczby osób podlegających leczeniu oraz większą dostępnością do wysokospecjalistycznej diagnostyki i obniżką cen leków.

Nadmieniam, że pacjenci z HIV/AIDS mają prawo do korzystania z leczenia w wybranym ośrodku referencyjnym.

Pozostaję z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004-11-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 22 października 2004 r. znak: BPS/DSK-043-426-04, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez Pana Senatora Bogusława Litwińca w sprawie realizacji inwestycji budowlanych, finansowanych między innymi w oparciu o środki budżetowe, uprzejmie informuję co następuje:

Z dniem 1 maja tego roku weszła w życie nowa ustaw o podatku od towarów i usług. Głównym założeniem nowej ustawy było dostosowanie polskich regulacji w zakresie poboru podatku VAT do prawodawstwa wspólnotowego.

W zakresie podatku od towarów i usług, kraje członkowskie Unii Europejskiej obowiązują regulacje zawarte w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG z późn. zm.).

W art. 12 Szóstej Dyrektywy i w załączniku H do tego aktu nie przewidziano możliwości zastosowania 7% stawki obniżonej podatku VAT do robót budowlanych i budowlano-montażowych związanych z budownictwem innym, niż budownictwo mieszkaniowe realizowane w ramach polityki społecznej.

Możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT na roboty budowlano-montażowe wykonywane na wszystkich obiektach budownictwa mieszkaniowego Polska uzyskała w ramach przedakcesyjnych negocjacji z Unią Europejską, jako odstępstwo od ogólnych zasad wynikających z prawodawstwa wspólnotowego. Potwierdzają to stosowne zapisy wprowadzone do podpisanego Traktatu Akcesyjnego, którymi zostały ustanowione tzw. okresy przejściowe, umożliwiające stosowanie do 31.12.2007 r. stawki 7% w budownictwie mieszkaniowym. Podkreślić tu należy, że zapisy Traktatu ustanawiające okresy przejściowe w budownictwie nie dotyczą umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r., które związane są z realizacją budownictwa o charakterze niemieszkalnym. Zmiana stawki podatku od towarów i usług (z 7% na 22%) na usługi i roboty budowlane wykonywane na obiektach innych niż obiekty budownictwa mieszkaniowego, która nastąpiła z dniem 1 maja 2004 r., jest więc związana z dostosowaniem przepisów polskich do prawodawstwa unijnego które nie daje podstaw do stosowania dla tego typu robót stawek preferencyjnych VAT.

Podkreślić muszę, że pomimo, iż ustawa o podatku od towarów i usług wprowadzająca nowe regulacje w zakresie opodatkowania różnych grup towarów i usług została uchwalona dopiero w dniu 11 marca br. (opublikowana w Dz.U. Nr 54, poz. 535), to jednak szereg projektowanych w niej rozwiązań znanych było dużo wcześniej - choćby stąd, że rozwiązania te były przedmiotem debat w parlamencie - debat często bardzo ożywionych i szeroko komentowanych przez środki masowego przekazu. Projekt ustawy był już cały czas dostępny dla ogółu zainteresowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i Sejmu. W związku z tym, zmiany stawek podatkowych dla różnego rodzaju usług i towarów, które nastąpiły z dniem 1 maja 2004 r., nie powinny być dla zainteresowanych zaskoczeniem. Dotyczy to również zmiany stawki obniżonej (7%) na podstawową w odniesieniu do robót budowlanych wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy z dna 8 stycznia 1993 r. o podatku do towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Nie należy zapominać, że przepisy uchylonej ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. wyraźnie wskazywały, iż stawka 7% na towary i usługi wymienione w załączniku nr 5, ma zastosowanie jedynie do końca 2003 r.

Ponadto należy wskazać, że wprowadzenie nowych zasad opodatkowania wynikało również z innych publikowanych wcześniej i powszechnie znanych dokumentów państwowych, m.in. z:

- podpisanego w dniu 16 grudnia 1991 r. Układu Europejskiego, ustanawiającego stowarzyszenie pomiędzy Rzecząpospolitą Polską z jednej strony a wspólnotami europejskimi i ich państwami członkowskimi z drugiej strony (Dz.U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38), w którym Polska w art. 68 zobowiązała się do zbliżania istniejącego i przyszłego ustawodawstwa do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie,

- zaakceptowanego w dniu 19 października 1999 r. przez Radę Ministrów - Stanowiska negocjacyjnego Polski w obszarze "Podatki" zawierającego m.in. informację o grupach towarów i usług, które będą objęte zmianami stawek podatku od towarów i usług do momentu akcesji.

W stanowisku tym w zakresie niezbędnych zmian stawek w przedziale z 7% na 22% wymienione były m.in. podstawowe materiały budowlane, roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, budowa i remonty budownictwa mieszkaniowego, budowa i remonty obiektów nauki i oświaty, kultury i sztuki, sakralnych, ochrony zdrowia, kultury fizycznej, mieszkalnych o charakterze tymczasowym, itp.

Ponadto należy wskazać, że tryb wprowadzania zmian dostosowujących zasady opodatkowania do standardów dyrektyw Unii Europejskiej został po części narzucony poprzez decyzje Parlamentu. Należy przypomnieć, że w niektórych dziedzinach miało miejsce etapowe dostosowanie stawek podatku jak np. przy energii i surowcach energetycznych, lekach oraz niektórych wyrobach dla dzieci.

W przypadku robót budowlano-montażowych, materiałów budowlanych i wykonawstwa niektórych obiektów budownictwa (np. nauki i oświaty, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, kultury fizycznej), Parlament odrzucił w 2000 roku przedstawione przez Rząd propozycje etapowego dostosowania stawek do wymogów dyrektyw UE, wychodząc z założenia, że lepszym rozwiązaniem dla podmiotów gospodarczych będzie odłożenie tych niepopularnych decyzji na okres późniejszy, graniczący z terminem akcesji do Unii Europejskiej.

Należy podkreślić, że z przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jasno wynikało, iż na stałe, przy wykonawstwie obiektów budownictwa innego iż budownictwo mieszkaniowe, obowiązuje stawka 22%, a jedynie w okresie do 31 grudnia 2003 r. przejściowo wprowadzono stosowanie obniżonej do 7% stawki VAT. Przedłużenie możliwości stosowania tej stawki podatku przy wykonawstwie obiektów budownictwa innego niż budownictwo mieszkaniowe nastąpiło w drodze rozporządzenia Ministra Finansów wydanego w grudniu 2003 r. (rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 224, poz. 2229), więc w momencie kiedy znany był już projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług i wiadomym było, że najpóźniej z dniem 1 maja 2004 r. nastąpi zmiana przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w tym zwiększenie stawki podatku stosowanej dla robót budowlano-montażowych wykonywanych na obiektach innych niż związane z budownictwem mieszkaniowym.

Należy więc stwierdzić, że strony zawierające przed dniem 1 maja 2004 r. umowę o roboty budowlano-montażowe, przy zachowaniu należytej staranności w zakresie zdobycia pełnej wiedzy na temat podstaw prawnych stosowanych dla tych robót stawek podatku VAT, miały możliwość takiego ukształtowania treści umowy, która pozwoliłaby uwzględnić w przyszłości zmiany stawki podatku stosowanej dla tych robót. W przypadku, gdy roboty budowlane lub budowlano-montażowe na obiektach innych niż obiekty budownictwa mieszkaniowego wykonane będą po dniu 1 maja 2004 r., właściwą do zastosowania jest stawka 22% VAT, także w przypadku budowy szkół czy innych budynków nauki, oświaty, kultury i sztuki, turystyki itp.

Wyjaśniam dodatkowo, że w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku do towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 maja 2004 r., dla których obowiązek podatkowy powstał po dniu 30 kwietnia 2004 r. - czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 maja 2004 r. Oznacza to, że w przypadku wykonania w kwietniu 2004 r. robót budowlano-montażowych, opodatkowanych na podstawie przepisów ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. stawką VAT w wysokości 7%, stawka ta będzie właściwa do zastosowania również w przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu