Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


9 grudnia 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego rozpatrywano ustawy budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

część 19 - Budżet, Finanse Publiczne i Instytucje Finansowe oraz załączniki nr 3, 4, 6, 7, 10, 12, 13, 15 i 17

część 78 - Obsługa zadłużenia zagranicznego

część 79 - Obsługa długu krajowego

część 81 - Rezerwa ogólna

część 83 - Rezerwy celowe

część 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz załączniki nr 8, 14 i 16

część 07 - Najwyższa Izba Kontroli

część 20 - Gospodarka

część 40 - Turystyka

część 47 - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych

część 48 - Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych

część 50 - Urząd Regulacji Energetyki

część 53 - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

część 58 - Główny Urząd Statystyczny

część 60 - Wyższy Urząd Górniczy

część 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd.

Senatorowie wysłuchali informacji zaproszonych gości, przedstawicieli urzędów i instytucji, których plany budżetowe na przyszły rok rozpatrywali.

Ustalono, że zgłoszone wnioski zostaną przegłosowane na kolejnym posiedzeniu, 10 grudnia br., i znajdą się w projekcie uchwały w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005.

Ponadto Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przystąpiła do rozpatrywania opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2005. Pierwsze rozpatrzono opinie Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Kolejne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 10 grudnia br.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono ponadto ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz niektórych innych ustaw.

Na temat nowelizacji, która była pilnym projektem rządowym wy powiadali się wiceminister gospodarki i pracy Irena Herbst oraz wiceprezes PARP Zbigniew Stępniewski. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa wprowadza bezpośrednie odesłanie do nowo przyjętej definicji przedsiębiorcy zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oraz ujednolica pojęcia małego i średniego przedsiębiorcy, a także mikroprzedsiębiorcy z definicjami obowiązującymi w prawodawstwie wspólnotowym, w celu ułatwienia udzielania pomocy publicznej tym przedsiębiorcom.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Kolejnym rozpatrywanym aktem była ustawa o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Opinię o ustawie sejmowej przedstawił wiceminister finansów Andrzej Jacaszek. Senackie biuro legislacyjne stwierdziło, że rozpatrywana nowelizacja nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Nowelizacja łagodzi obostrzenia dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) dla pośredników pracujących dla więcej niż jednego ubezpieczyciela. Proponowane zmiany miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2005 roku. Nowelizacja ma uchronić pośredników przed znacznymi podwyżkami kosztów obowiązkowego ubezpieczenia, i to takimi, że mniejszych pośredników nie byłoby stać na zapłacenie składki na ubezpieczenie OC.

Według obowiązującego prawa, odpowiedzialność pośredników ubezpieczeniowych (ryzyko przejmowane w ramach ubezpieczenia przez zakłady ubezpieczeń) dotyczy również szkód wyrządzonych umyślnie. Utrudnia to jednak ubezpieczycielom reasekurację, a brak możliwości wyłączenia tego ryzyka może zachęcać do działań niezgodnych z prawem i wyłudzania odszkodowań.

Uchwalona przez Sejm ustawa przewiduje, że ubezpieczyciele będą mieli prawo regresu, czyli dochodzenia świadczenia od pośredników, za których wypłacili odszkodowania w tych wypadkach, gdy w grę wchodziła wina umyślna pośrednika lub jego rażące zaniedbanie.

Nowelizacja dotyczy ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2004 roku i stanowi część szerszego rządowego projektu nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, jednak w związku z obawą przed przedłużaniem się prac nad całym projektem nowelizacji ustawy dotyczącej ubezpieczeń obowiązkowych wniosek o odrębne zajęcie się częścią dotyczącą pośredników zgłosiła w listopadzie poseł Anna Filek. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zdecydowała 17 listopada, że skieruje do marszałka Sejmu projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) dla pośredników ubezpieczeniowych pracujących dla więcej niż jednego ubezpieczyciela.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.

* * *

10 grudnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Komisja zapoznała się z opiniami o nowelizacji sejmowej zaprezentowanymi przez sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu oraz towarzyszących mu przedstawicieli resortu. Wysłuchała również szczegółowych uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa dokonuje zmian w ustawie o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych, w ustawie o pożyczkach i kredytach studenckich oraz w ustawie z 28 maja 2004 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz niektórych innych ustaw.

W rozpatrywanej nowelizacji umożliwiono m.in. prowadzenie zajęć dydaktycznych, sprawdzianów wiedzy lub umiejętności oraz egzaminów dyplomowych w języku obcym; dotyczy to również sprawdzianów wiedzy lub umiejętności w trakcie przyjęć na studia oraz przygotowywania prac dyplomowych. Uczelnie przyjmujące na studia osoby niebędące obywatelami polskimi zobowiązano do organizowania dla takich osób zajęć z języka polskiego. Rozszerzono katalog form pomocy materialnej dla studentów o stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych oraz wyeliminowanie przepisów dotyczących zwiększenia kwoty stypendium socjalnego w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności. W ustawie wskazano, jakie dochody uwzględnia się przy ustalaniu wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne. Zmodyfikowano zasady ustalania miesięcznej wysokości dochodu na osobę w rodzinie studenta uprawniającej do ubiegania się o stypendium socjalne, w tym wskazano co należy rozumieć przez pojęcie "student samodzielny finansowo". W nowelizacji ujednolicono przepisy ustawy o wyższych szkołach zawodowych i ustawy o szkolnictwie wyższym w zakresie standardów nauczania. Ponadto dostosowano przepisy regulujące uprawnienia cudzoziemców do uzyskania zatrudnienia w charakterze nauczyciela akademickiego bez zgody lub zezwolenia właściwego organu zatrudnienia do aktualnie obowiązujących przepisów ustaw w zakresie powierzania cudzoziemcom pracy zarobkowej. Rozpatrywana ustawa sejmowa zobowiązuje także ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego do nadawania szkołom wyższym czterogwiazdkowych oznaczeń kodowych.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu opowiedziała się za zaproponowaniem Senatowi wprowadzenia do ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw18 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Witolda Gładkowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała opinie komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2005. Komisja zapoznała się z opiami Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, Komisji Spraw Zagranicznych, Komisji Spraw Unii Europejskiej, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Po rozpatrzeniu na posiedzeniu 9 grudnia br. ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach dotyczących przedmiotowego zakresu komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz po rozpatrzeniu opinii pozostałych komisji senackich Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęła stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005.

Komisja opowiedziała się m.in. za dotacją dla warszawskiego metra i zmniejszeniem dotacji dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę senatora Andrzeja Chronowskiego, która umożliwia wykorzystanie na budowę metra 100 mln zł poprzez przesunięcie tej kwoty w ramach rezerw celowych. Była to ulepszona wersja poprawki przyjętej wcześniej przez Sejm, która zakładała przeznaczenie na budowę metra tej samej kwoty, pochodzącej z rezerwy na finansowanie kredytów na infrastrukturę drogową i portową. Jednak, jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów, nie można byłoby przesłać 100 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury, bo "minister - z prawnego punktu widzenia - nie ma takiego zadania". Dlatego poprawka senatora A. Chronowskiego zakładała przesunięcie tej kwoty do rezerwy na kontrakty wojewódzkie, aby umożliwić jej wykorzystanie przez władze miasta.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała również zmniejszenie o 56 mln zł dotacji dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i przeznaczenie tej kwoty na rozwój infrastruktury kolejowej.

Zmianie tej przeciwny był rząd. "Obcięcie dotacji dla FUS budzi wątpliwości, ponieważ będzie oznaczało zwiększenie deficytu Funduszu i zwiększenie długu publicznego" - stwierdziła podczas obrad komisji wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska.

Ponadto komisja zaakceptowała poprawki zwiększające o 1 mln zł kwotę dotacji dla Instytutu Pamięci Narodowej. Pieniądze mają pochodzić z wewnętrznych przesunięć w ramach budżetu resortu sprawiedliwości.

Nie poparto natomiast poprawki senator Zdzisławy Janowskiej, zakładającej przeznaczenie dodatkowych 150 mln zł na zasiłki z pomocy społecznej. Pieniądze miały pochodzić z nowej rezerwy celowej w kwocie 1,3 mld zł na wypłatę dodatków dla niektórych emerytów i rencistów. Rezerwy tej nie było w przedłożeniu rządowym do ustawy budżetowej, a została utworzona przez Sejm.

W przyjętym przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych projekcie uchwały w sprawie ustawy budżetowej zaproponowano następujące poprawki:

<<

1)

a) w art. 1 dochody i wydatki budżetu państwa zmniejsza się o 495 tys. zł,

b) w art. 22 zmniejsza się kwotę dotacji przedmiotowych o 1000 tys. zł,

c) w załączniku nr 1 w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się dochody o 495 tys. zł, w tym:

 

- w części 32 Rolnictwo o 116 tys. zł,

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie o 15 tys. zł,

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie o 21 tys. zł,

- w części 85/06 Województwo lubelskie o 7 tys. zł,

- w części 85/08 Województwo lubuskie o 6 tys. zł,

- w części 85/10 Województwo łódzkie o 28 tys. zł,

- w części 85/12 Województwo małopolskie o 46 tys. zł,

- w części 85/14 Województwo mazowieckie o 20 tys. zł,

- w części 85/16 Województwo opolskie o 36 tys. zł,

- w części 85/18 Województwo podkarpackie o 82 tys. zł,

- w części 85/20 Województwo podlaskie o 30 tys. zł,

- w części 85/24 Województwo śląskie o 47 tys. zł,

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie o 18 tys. zł,

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie o 10 tys. zł,

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie o 13 tys. zł,

d) w załączniku nr 2:

- w części 32 Rolnictwo skreśla się poz. 3, w rozdziale 01017 - Ochrona roślin zmniejsza się dotacje i subwencje o 500 tys. zł oraz w rozdziale 01018 - Rolnictwo ekologiczne zmniejsza się dotacje i subwencje o 500 tys. zł,

- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 2a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01001

Centrum Doradztwa Rolniczego

2a

8 660

8 660

           

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

12 412

12 412

           

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 283

11 283

           

- w części 85/06 Województwo lubelskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

15 975

15 975

           

- w części 85/08 Województwo lubuskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

5 160

5 160

           

- w części 85/10 Województwo łódzkie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 931

11 931

           

- w części 85/12 Województwo małopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 745

11 745

           

- w części 85/14 Województwo mazowieckie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

22 380

22 380

           

- w części 85/16 Województwo opolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

5 050

5 050

           

- w części 85/18 Województwo podkarpackie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

12 746

12 746

           

- w części 85/20 Województwo podlaskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

9 057

9 057

           

- w części 85/22 Województwo pomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

10 696

10 696

           

- w części 85/24 Województwo śląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

8 370

8 370

           

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

9 011

9 011

           

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

7 924

7 924

           

 

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

17 456

17 456

           

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

7 713

7 713

           

e) w załączniku nr 4 w tabeli nr 2 Gospodarstwa pomocnicze:

- poz. 17 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

32

ROLNICTWO

17

1 830

50 179

29

50 179

1 830

- poz. 32-48 otrzymują brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

85

BUDŻETY WOJEWODÓW OGÓŁEM

32

-1 333

213 952

216 589

4

-3 977

85/02

Województwo dolnośląskie

33

-527

11 823

13 167

-1 871

85/04

Województwo kujawsko-pomorskie

34

234

10 357

10 357

234

85/06

Województwo lubelskie

35

670

20 867

20 867

670

85/08

Województwo lubuskie

36

-598

14 411

14 695

-883

85/10

Województwo łódzkie

37

355

11 197

11 214

338

85/12

Województwo małopolskie

38

-283

9 321

9 321

-283

85/14

Województwo mazowieckie

39

-777

15 367

15 363

1

-775

85/16

Województwo opolskie

40

-423

5 660

5 660

-423

85/18

Województwo podkarpackie

41

96

14 713

14 713

96

85/20

Województwo podlaskie

42

85

11 829

11 829

85

85/22

Województwo pomorskie

43

265

19 638

19 654

249

85/24

Województwo śląskie

44

-283

18 658

18 666

3

-295

85/26

Województwo świętokrzyskie

45

488

7 340

7 340

488

85/28

Województwo warmińsko-mazurskie

46

16

9 085

9 085

16

85/30

Województwo wielkopolskie

47

-290

22 231

22 231

-290

85/32

Województwo zachodniopomorskie

48

-361

11 455

12 427

-1 333

f) w załączniku nr 10:

- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01001

Centrum Doradztwa Rolniczego

1a

8 660

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Dolnośląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

12 412

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Kujawsko-pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 283

- w części 85/06 Województwo lubelskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

15 975

- w części 85/08 Województwo lubuskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

5 160

- w części 85/10 Województwo łódzkie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 931

- w części 85/12 Województwo małopolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 745

- w części 85/14 Województwo mazowieckie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

22 380

- w części 85/16 Województwo opolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

5 050

- w części 85/18 Województwo podkarpackie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

12 746

- w części 85/20 Województwo podlaskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

9 057

- w części 85/22 Województwo pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

10 696

- w części 85/24 Województwo śląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

8 370

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

9 011

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Warmińsko-mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

7 924

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

17 456

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

7 713

g) w załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się wynagrodzenia o 137 278 tys. zł, w tym:

- w części 32 Rolnictwo: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 22 069 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1821 tys. zł,

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6075 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 501 tys. zł,

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 5.108 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 423 tys. zł,

- w części 85/06 Województwo lubelskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10 983 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 906 tys. zł,

- w części 85/08 Województwo lubuskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3329 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 275 tys. zł,

- w części 85/10 Województwo łódzkie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8422 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 695 tys. zł,

- w części 85/12 Województwo małopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8391 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 692 tys. zł,

- w części 85/14 Województwo mazowieckie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10 543 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 869 tys. zł,

- w części 85/16 Województwo opolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3146 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 260 tys. zł,

- w części 85/18 Województwo podkarpackie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8525 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 705 tys. zł,

- w części 85/20 Województwo podlaskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6201 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 512 tys. zł,

- w części 85/22 Województwo pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4432 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 366 tys. zł,

- w części 85/24 Województwo śląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3692 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 305 tys. zł,

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6008 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 496 tys. zł,

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4797 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 395 tys. zł,

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 12 406 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1025 tys. zł,

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 2684 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 221 tys. zł;

2)

a) w art. 1 dochody i wydatki z budżetu państwa zwiększa się o 5490 tys. zł,

b) w załączniku nr 1 w części 39 Transport w dziale 600 - Transport i łączność, zwiększa się dochody o 5490 tys. zł,

c) w załączniku nr 2 w części 39 Transport w rozdziale 60056 - Urząd Lotnictwa Cywilnego, zwiększa się dotacje i subwencje o 900 tys. zł, wydatki majątkowe o 4000 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 590 tys. zł;

 

3)

a) w art. 20 zmniejsza się o 18 000 tys. zł dotację przedmiotową przeznaczoną na dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów,

b) w art. 23 zwiększa się o 18 000 tys. zł dotację na inwestycje realizowane przez "PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna" na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu,

c) w załączniku nr 2 w części 39 Transport:

- w rozdziale 60001 - Krajowe pasażerskie przewozy kolejowe, zmniejsza się dotacje i subwencje o 18 000 tys. zł,

- w rozdziale 60002 - Infrastruktura kolejowa, zwiększa się wydatki majątkowe o 18 000 tys. zł;

 

4)

a) w art. 24 zmniejsza się o 2000 tys. zł ogólna rezerwę budżetową,

b) w załączniku nr 2:

- w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75405 - Komendy Powiatowe Policji, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3900 tys. zł oraz zwiększa się wydatki majątkowe o 5900 tys. zł,

- w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 - Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł;

 

5)

a) w art. 36 w pkt 1 zmniejsza się o 9000 tys. zł wydatki na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006,

b) w załączniku nr 2:

- w części 20 Gospodarka w rozdziale 1001 - Górnictwo węgla kamiennego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 9000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 16 - Tworzenie i funkcjonowanie wyższych szkół zawodowych, zwiększa się dotacje i subwencje o 9000 tys. zł oraz w kol. 4 na końcu dodaje się wyrazy "(w tym na 9 mln zł na WSZ w Tarnowie)";

 

6)

a) w art. 36 w pkt 1 zmniejsza się o 6000 tys. zł wydatki na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006,

b) w załączniku nr 2:

- w części 20 Gospodarka w rozdziale 1001 - Górnictwo węgla kamiennego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 6000 tys. zł,

- w części 85/12 Województwo małopolskie w rozdziale 75411 - Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej, zwiększa się wydatki majątkowe o 6000 tys. zł,

c) w załączniku nr 9 w tabeli nr 2 Powiaty w części 85/12 Województwo małopolskie w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się wydatki o 6000 tys. zł;

 

7)

a) w art. 38 zmniejsza się o 2000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem drogami krajowymi, finansowanymi przez ministra właściwego do spraw transportu,

b) w załączniku nr 2:

- w części 09 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 24 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3976 tys. zł,

- w części 45 Sprawy zagraniczne w rozdziale 92104 - Działalność radiowa i telewizyjna, zmniejsza się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 73 - Finansowanie prac przygotowawczych pod budowę drogi ekspresowej nr 19: Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów - Barwinek, zmniejsza się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł;

 

8)

a) w art. 38 zmniejsza się o 100 000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem drogami krajowymi, finansowanymi przez ministra właściwego do spraw transportu,

b) w załączniku nr 2:

- w części 39 Transport w rozdziale 60011 - Drogi publiczne krajowe, zmniejsza się wydatki majątkowe o 100 000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego, zwiększa się wydatki majątkowe o 100 000 tys. zł oraz w kol. 4 przed pierwszym tiret dodaje się tiret w brzmieniu:

"- 100 mln zł na dofinansowanie budowy metra w Warszawie",

c) w załączniku nr 6 skreśla się lp. 6;

 

9)

w art. 44 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Minister właściwy do spraw finansów na wniosek ministrów pełniących rolę instytucji zarządzających w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206), może dokonywać zmian kwot przychodów i rozchodów programów ujętych w załączniku nr 16.";

 

10)

w art. 48 po wyrazach "300 000 tys. zł," dodaje się wyrazy "które zostanie podzielone między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zadania związane z wdrażaniem reformy systemu oświaty i wyrównywaniem szans edukacyjnych,";

 

11)

skreśla się art. 50;

 

12)

w załączniku nr 2:

a) w części 02 Kancelaria Sejmu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki majątkowe o 4000 tys. zł oraz wydatki bieżące o 2000 tys. zł,

b) w części 83 Rezerwy celowe skreśla się poz. 72 - Środki na świadczenia rodzinne;

 

13)

w załączniku nr 2:

a) w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł,

b) w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł;

 

14)

a) w załączniku nr 2:

- w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące o 1500 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 500 tys. zł,

- w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

- w części II Przychody w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 2000 tys. zł,

- w części III Wydatki w lp. 1.1 w kol. 3 wyrazy "2450 i 3110" zastępuje się wyrazami "2440, 2450 i 3110" oraz w kol. 5 zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 2000 tys. zł;

 

15)

w załączniku nr 2:

a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł,

b) w części 06 Trybunał Konstytucyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł;

 

16)

w załączniku nr 2:

a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł,

b) w części 37 Sprawiedliwość w rozdziale 75512 - Więziennictwo, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł;

 

17)

a) w załączniku nr 2:

- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 3000 tys. zł,

b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 3000 tys. zł;

 

18)

a) w załączniku nr 2:

- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 1000 tys. zł,

b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 1000 tys. zł;

 

19)

w załączniku nr 2 w części 18 Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa:

a) w rozdziale 70015 - Refundacja premii gwarancyjnych od wkładów mieszkaniowych, zmniejsza się rozliczenia z bankami o 20 000 tys. zł,

b) w rozdziale 70020 - Fundusz Termomodernizacji, zwiększa się rozliczenia z bankami o 20 000 tys. zł;

 

20)

a) w załączniku nr 2:

- w części 39 Transport w rozdziale 60002 - Infrastruktura kolejowa, zwiększa się wydatki majątkowe o 56 000 tys. zł,

- w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 56 000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w Planie Finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części II w lp. 1. w kol. 5 zmniejsza się dotację z budżetu państwa o 56 000 tys. zł;

 

21)

a) w załączniku nr 2 w części 39 Transport:

- w rozdziale 60042 - Urzędy żeglugi śródlądowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 405 tys. zł,

- w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 405 tys. zł,

b) w załączniku nr 12:

- w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w części 39 Transport w dziale 600 - Transport i łączność, zwiększa się wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 106 tys. zł,

- w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 39 Transport w dziale 600 - Transport i łączność, zwiększa się wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 235 tys. zł;

 

22)

a) w załączniku nr 2 w części 46 Zdrowie:

- w rozdziale 85111 - Szpitale ogólne, zmniejsza się wydatki majątkowe o 500 tys. zł,

- w rozdziale 85112 - Szpitale kliniczne, zwiększa się wydatki majątkowe o 500 tys. zł,

b) w załączniku nr 6 dodaje się lp. 11a w brzmieniu:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

851

85112

Śląska Akademia Medyczna w Katowicach

- Akademickie Centrum Medyczne w Zabrzu

11a

a. łóżka

b. szt.

c.1.217

1997

2008

Wartość kosztorysowa

a. środki z budżetu państwa

b. kredyt bankowy, pożyczki

w tym:

poręczone

c. środki własne

z tego:

- inwestora

- współinwestorów

d. Fundusze, Phare, Ispa, inne

704 157

704 157

663 480

663 480

1 000

1 000

100 000

100 000

100 000

100 000

23)

a) w załączniku nr 2:

- w części 49 Urząd Zamówień Publicznych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 147 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 32 - rezerwa płacowe na zmiany organizacyjne i nowe zadania (w tym na skutki przechodzące z 2004 r.) zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 147 tys. zł,

b) w załączniku 12:

- w tabeli - Wyszczególnienie (ogółem) w części 83 Rezerwy celowe w dziale 758 - Różne rozliczenia, zmniejsza się zatrudnienie o 1 etat oraz wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 123 tys. zł,

- w tabeli - Wyszczególnienie (osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe) w części 49 Urząd Zamówień Publicznych w dziale 750 - Administracja publiczna, zwiększa się zatrudnienie o 1 etat oraz wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 123 tys. zł;

 

24)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

a) w poz. 7 - Środki na wspieranie działań rozwojowych i restrukturyzacyjnych oraz działań na rzecz wzrostu konkurencyjności, zmniejsza się dotacje i subwencje o 7000 tys. zł,

b) dodaje się poz. 78 w brzmieniu:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Finansowanie dialogu społecznego w ramach Komisji Trójstronnej

78

7 000

   

7 000

       

25)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 49 w kol. 4 skreśla się wyrazy "w 2004 r.";

 

26)

w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części III Wydatki w lp. 3.3.2 w kol. 2 po wyrazach "w górnictwie" dodaje się wyraz "siarki";

 

27)

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców w części III Wydatki w lp. 2.1 w kol. 2 wyrazy "budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba" zastępuje się wyrazami "dofinansowanie budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba";

 

28)

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców w części III Wydatki w lp. 2.1 w kol. 3 paragraf "6110" zastępuje się paragrafem "6260";

 

29)

w załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/26 Województwo świętokrzyskie w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne o ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się zatrudnienie o 1 etat.>>.

 

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz, a także wicedyrektorzy departamentów w tym resorcie: Prawnego - Andrzej Rudlicki, i Rejestrów Państwowych - Dorota Kraśnicka. Ponadto uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przyjmując nowelizację, Sejm zdecydował, że osoby, którym w latach 50. przy wydawaniu dowodów osobistych samowolnie zmieniono brzmienie albo pisownię imion lub nazwisk, będą mogły powrócić do pierwotnych danych osobowych. Dotychczasowe przepisy nie regulowały kwestii powrotu do nazwiska, które zostało zmienione.

W Polsce nie ma statystyki dotyczącej zmiany nazwisk lub imion. Z szacunkowych danych wynika, że starostwa w Polsce (jest ich ponad 370) rozpatrują rocznie nie więcej niż 10 spraw osób zwracających się o zmianę nazwiska bądź imienia.

Znowelizowana ustawa zakłada również, że zmiany imion i nazwisk nie leżą w kompetencjach starosty, lecz kierownika urzędu stanu cywilnego. Uregulowano też kwestię zmiany nazwiska przez mężczyznę, który chce przyjąć nazwisko żony. Taką możliwość daje obecnie kodeks rodzinny i opiekuńczy, nie ma o niej jednak mowy w obowiązującej ustawie.

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami imię bądź nazwisko można zmienić m.in. w wypadku, kiedy jest ono "ośmieszające lub nielicujące z godnością człowieka, ma brzmienie niepolskie, posiada formę imienia". Według przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych, w Polsce jest wiele osób, które mają ośmieszające nazwiska, ale nie zmieniają ich np. dlatego, że są one rodowe.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Były one zbieżne z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie na posiedzeniu plenarnym senator Zbigniew Gołąbek.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o administracji rządowej w województwie. Wstępnie z ustawą zapoznano się na posiedzeniu 30 listopada br. Wówczas, wobec opinii o niekonstytucyjności przyjętych przez Sejm zapisów, komisja wystąpiła o opinie ekspertów.

Komisja zapoznała się z opiniami prof. Bogdana Dolnickiego z Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Śląskiego oraz prof. Stanisława Gebethnera z Uniwersytetu Warszawskiego. Wysłuchano także opinii zaproszonych gości: wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Jerzego Mazurka oraz przewodniczącej Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych Krystyny Sieniawskiej. Swoje uwagi przedstawiło także senackie biuro legislacyjne.

Wobec zastrzeżeń co do konstytucyjności niektórych zapisów sejmowych Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Publicznej zaproponowała wprowadzenie 2 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o administracji rządowej w województwie. Dotyczyły one zmiany tytułu ustawy: o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o administracji rządowej w województwie, a także skreślenia art. 1. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbyszka Piwońskiego.

14 grudnia 2004 r.

Tematem posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego były problemy bezpieczeństwa publicznego oraz możliwości wykorzystania lokalnych inicjatyw na rzecz realizacji programu rządowego "Bezpieczna Polska" na przykładzie programu pilotażowego podjętego na terenie województwa dolnośląskiego.

Senatorowie wysłuchali informacji o programie przedstawionej przez wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Pawła Dakowskiego.

Następnie głos zabrał poseł Michał Turkiewicz, będący także prezydentem Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu "Nysa", który wprowadził w zagadnienia "Programu poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze Dolnego Śląska".

Założenia programu omówił następnie Maciej Gałęski, przewodniczący Grup Roboczych Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu "Nysa". Prezentację jego zawartości przedstawił Zbigniew Szczygieł - komendant dolnośląski Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto o programie mówił przedstawiciel wojewody dolnośląskiego Józef Rzemień, dyrektor Wydziału Kryzysowego w Urzędzie Wojewódzkim.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła przyjąć na swoim kolejnym posiedzeniu stanowisko w sprawie problematyki bezpieczeństwa publicznego oraz możliwości wykorzystania lokalnych inicjatyw na rzecz realizacji programu rządowego "Bezpieczna Polska" na przykładzie programu podjętego na terenie województwa dolnośląskiego.

W odczytanym projekcie stanowiska pozytywnie oceniono inicjatywy lokalne oraz regionalne wpisujące się w realizację programu "Bezpieczna Polska" i mające wpływ na poprawę stanu bezpieczeństwa. Dostrzeżono także potrzebę wykorzystania i promocji doświadczeń podmiotów lokalnych w tym zakresie. Wskazano również na potrzebę podjęcia działań w celu wykorzystania doświadczeń dolnośląskich i realizacji idei Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Nysa, której celem jest stworzenie podstaw dla powstania "Programu poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej". Zdaniem komisji, ten program jako element realizacji programu "Bezpieczna Polska", powinien zostać ukierunkowany na wykorzystywanie środków Unii Europejskiej.

Komisja poparła także inicjatywę przewodniczącego senatora Wiesława Pietrzaka, dotyczącą zorganizowania w 2005 r. konferencji poświęconej problematyce bezpieczeństwa.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu dokonano wyboru kandydata na przewodniczącego komisji.

W dyskusji zgłoszono na to stanowisko dwie kandydatury - senator Krystyny Doktorowicz i senatora Grzegorza Matuszaka. W tajnym głosowaniu za kandydaturą senator K. Doktorowicz opowiedziały się 4 osoby, a za kandydaturą senatora G. Matuszaka - 6 osób; od głosowania wstrzymało się 2 senatorów.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 4 listopada br.

Senatorowie zapoznali się z opinią prof. Marka Szewczyka z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W wyniku dyskusji połączone komisje postanowiły kontynuować prace nad projektem przedstawionym przez grupę senatorów.

15 grudnia 2004 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy zmieniającej ustawę o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych.

Projekt inicjatywy ustawodawczej zgłoszony przez grupę senatorów, których reprezentował senator Ryszard Matusiak, zmierzał do tego, aby uprawnienie do odszkodowania, przyznane przepisem art. 5a ust. 1 pkt 1 osobom poszkodowanym, w stosunku do których orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, dotyczyło również wdów po takich poszkodowanych. W ocenie wnioskodawców, grupa objęta rozszerzonymi uprawnieniami byłaby nieliczna, ograniczona do kilkuset osób.

Podczas posiedzenia na temat projektu wypowiadali się dyrektor Departamentu Świadczeń Socjalnych w Ministerstwie Polityki Społecznej Alina Wiśniewska oraz dyrektor w Urzędzie do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Tomasz Lis.

W dyskusji senatorowie Andrzej Jaeschke, Ewa Serocka i Krystyna Sienkiewicz poparli projekt co do zasady. Zastanawiano się natomiast nad liczbą osób, które skorzystałyby z proponowanych uprawnień. W związku z tym połączone komisje postanowiły zwrócić się do resortu polityki społecznej i urzędu kombatantów o przedstawienie szacunkowych danych dotyczących ewentualnych beneficjentów proponowanej inicjatywy. Po otrzymaniu tych informacji komisje będą kontynuować pracę nad projektem.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment