Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


14 października 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska dokonano wyboru zastępcy przewodniczącego komisji.

W głosowaniu jednomyślną akceptację komisji uzyskała kandydatura senator Apolonii Klepacz, którą zgłosił senator Jerzy Pieniążek.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Ochrony Środowiska przystąpiła do zapoznania się z informacją o realizacji zadań Inspekcji Ochrony Środowiska w 2003 r.

Informację przedstawił główny inspektor ochrony środowiska Krzysztof Zaręba. Jak poinformował, w 2003 r. inspekcja realizowała swoje zadania ustawowe. Ponadto wykonywała zadania powierzone przez ministra środowiska, w tym m.in. prowadzenie Krajowych Sekretariatów Konwencji Bazylejskiej i Konwencji Helsińskiej. Główny inspektor ochrony środowiska koordynował również współpracę z Europejską Agencją Środowiska.

Wiceminister K. Zaręba przypomniał, że rok 2003 był ostatnim rokiem przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Inspekcja uczestniczyła w procesach integracyjnych koordynowanych przez Ministerstwo Środowiska. Główny inspektor brał udział w działaniach zmierzających do tworzenia prawa ochrony środowiska UE i jego transpozycji do prawodawstwa polskiego poprzez opiniowanie aktów prawnych przygotowywanych w ramach grup roboczych działających pod auspicjami Komisji Europejskiej.

Działalność inspekcji w 2003 r. koncentrowała się na następujących problemach: działalności kontrolnej (przestrzeganie prawa ochrony środowiska i transgraniczne przemieszczanie odpadów), przeciwdziałaniu poważnym awariom, realizacji Państwowego Monitoringu Środowiska, informowaniu o stanie środowiska i współpracy z innymi organami administracji publicznej i funduszami ochrony środowiska, a także współpracy zagranicznej.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przedyskutowano plan pracy komisji na IV kwartał 2004 r. Oprócz działalności związanej z opiniowaniem aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska przewiduje się m.in. w listopadzie br. posiedzenie wyjazdowe na Targach Ekologicznych POLEKO 2005 w Poznaniu, a także posiedzenie wyjazdowe w województwie zachodniopomorskim.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Europejskiego porozumienia o przekazywaniu odpowiedzialności za uchodźców, sporządzonego w Strasburgu dnia 16 października 1980 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowym porozumieniu omówił prezes Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk. Pozytywną opinię na temat ustawy wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Porozumienie będące przedmiotem ratyfikacji określa warunki i zasady przekazania odpowiedzialności za uchodźców. Zostało ono dotychczas podpisane przez 16 państw. W myśl porozumienia, przekazanie uchodźcy może nastąpić, gdy przebywa on w innym kraju co najmniej dwa lata bądź otrzymał prawo stałego pobytu albo prawo pobytu na czas przekraczający okres ważności dokumentu podróży. Ostatni z wymienionych wypadków dotyczy sytuacji, kiedy nie doszło do readmisji uchodźcy w ciągu 6 miesięcy po upływie terminu ważności dokumentu podróży.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Janusz Konieczny.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianach przebiegu granicy państwowej i zatwierdzeniu dokumentacji granicznej, sporządzonej w Starej Lubowni dnia 29 lipca 2002 r.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Piotra Dakowskiego oraz dyrektora Departamentu Prawnego w Komendzie Głównej Straży Granicznej Marcina Własnowolskiego. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o wspólnej granicy państwowej, podpisana w Warszawie dnia 6 lipca 1995 r., zobowiązuje państwa - strony do wyraźnego utrzymania granicy państwowej oraz prowadzenia okresowych kontroli jej przebiegu.

W wyniku pierwszej takiej kontroli, przeprowadzonej w 1998 r., stwierdzono konieczność drobnych zmian przebiegu granicy w trzech miejscach. We wszystkich wypadkach zmiany zaprojektowano w ten sposób, aby żadne z umawiających się państw nie poniosło uszczerbku w wielkości jego terytorium. Nieruchomości należące do Polski, które po zmianie przebiegu granicy przejdą na własność Słowacji, stanowią w całości mienie Skarbu Państwa. Umowa będąca przedmiotem ratyfikacji reguluje ponadto kwestie związane z wygaśnięciem praw oraz wypłatami odszkodowań związanych z przeniesieniem własności nieruchomości przygranicznych.

Zawarcie umowy nie spowoduje dla budżetu państwa skutków finansowych oprócz tych, które zostały przewidziane w ustawie budżetowej.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Koniecznego.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o ustanowieniu Medalu za Zasługi dla Straży Granicznej.

Senatorowie wysłuchali rekomendacji wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Andrzeja Brachmańskiego. O rozwiązaniach przyjętych w ustawie mówił także dyrektor Departamentu Prawnego w Komendzie Głównej Straży Granicznej M. Własnowolski. Uwagi szczegółowe do ustawy sejmowej zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa ustanawia Medal za Zasługi dla Straży Granicznej. Odznaczenie to otrzymywać będą zarówno pogranicznicy, jak i osoby cywilne, także cudzoziemcy. Przewiduje ona, że odznaczenie nadawane będzie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, na wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej, osobom szczególnie zasłużonym dla służb granicznych.

Medal przyznawany ma być m.in. za przeciwdziałanie przestępczości, wspieranie działań Straży Granicznej czy działanie na rzecz współpracy transgranicznej. Przewidziano trzy rodzaje medali: złoty, srebrny i brązowy.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Wiesław Pietrzak.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła stanowisko w sprawie zagrożenia mediów publicznych:

"Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu wyraża poważne zaniepokojenie koncepcjami zmiany ładu medialnego w Polsce oraz propozycjami ograniczenia ich roli w życiu zbiorowym.

Polskie media publiczne - radio i telewizja - stanowią dobro wspólne, wpisane w model demokracji i służby publicznej. Są istotnymi społecznie elementami pluralistycznego porządku w państwie i jako takie są obowiązane realizować misję obywatelską między innymi poprzez organizowanie publicznych debat nad ważnymi dla Polaków problemami społecznymi, kulturowymi i politycznymi. Muszą prezentować polską kulturę, chronić wartości narodowe i język polski, a jednocześnie być otwarte na kulturę mniejszości oraz różnorodność poglądów i wartości charakteryzujących współczesne społeczeństwo obywatelskie.

Komisja uznaje, że wszelkie próby prywatyzacji polskich publicznych mediów elektronicznych, a tym samym zniesienie ich społecznych powinności, zniweczą ideę pluralizmu oraz pozbawią obywateli dostępu do informacji i programów wolnych od zasad komercyjnych. Prywatyzacja zagraża misyjnemu, kulturotwórczemu charakterowi mediów publicznych.

Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu uznaje, że elektroniczne media publiczne winny być wolne od uwikłań politycznych. Komisja będzie wspierać szybkie rozstrzygnięcia legislacyjne mające na celu zapewnienie publicznemu radiu i telewizji środków na ich funkcjonowanie oraz pozarynkową stabilizację finansową.

Ponadto komisja z aprobatą przyjmuje oświadczenia zarządów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia jednoznacznie i oficjalnie dystansujących się od projektów prywatyzacji publicznych mediów elektronicznych w Polsce jako szkodliwych dla polskiej kultury i polskiego życia zbiorowego".

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko na temat zadań Inspekcji Weterynaryjnej w ochronie zdrowia publicznego.

W stanowisku napisano:

"Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez przedstawiciela RP ds. weterynarii w Unii Europejskiej, ministra rolnictwa i rozwoju wsi, głównego inspektora sanitarnego
i głównego lekarza weterynarii oraz uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem wojewódzkich inspektorów sanitarnych i weterynarii, wyraża satysfakcję z faktu, że w ok
resie poprzedzającym wejście Polski do Unii Europejskiej nastąpiła znaczna poprawa stanu sanitarnego zakładów produkcji i obrotu żywnością oraz jakości zdrowotnej żywności produkowanej w Polsce.

Mimo iż proces dostosowania polskich zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego do wymagań określonych we wspólnotowym prawie weterynaryjnym nie jest jeszcze ostatecznie zakończony, możemy jednak już teraz mówić o dużym sukcesie, jaki przypadł
nam w tej tak istotnej gałęzi gospodarki narodowej. Jest to sukces przede
wszystkim właścicieli przedsiębiorstw produkcyjnych, i to niezależnie od wielkości i skali prowadzonej przez nich działalności, okupiony wielkim wysiłkiem organizacyjnym i finansowym. W wielu zakładach prace dostosowawcze trwały przez lata, są jednak wcale nierzadkie wypadki, że nowoczesne przedsiębiorstwa powstawały w bardzo krótkim czasie.

Konieczność rewolucyjnych zmian strukturalnych i technologicznych w wielu przedsiębiorstwach oprócz celu głównego, czyli możliwości produkcji na rynek wspólnotowy bądź krajowy, przyniosła dodatkowe pozytywy. Dziś bowiem polski przemysł przetwórstwa rolno-spożywczego można uznać za jeden z najbardziej nowoczesnych w Europie, a bezpieczeństwo zdrowotne produktów stało się naczelną dewizą i jednym z głównych celów prowadzonych przedsięwzięć.

Procesy zmian technologicznych i sanitarnych w polskim przemyśle rolno-spożywczym determinował również szybki proces dostosowywania polskiego ustawodawstwa w zakresie weterynarii i bezpieczeństwa żywności do prawa wspólnotowego. Ważnym elementem tego procesu było przyjęcie unijnych rozwiązań dotyczących tzw. sprzedaży bezpośredniej produktów regionalnych, co umożliwiło dalsze funkcjonowanie pond 500 lokalnych przetwórni.

W procesie dostosowania polskich zakładów rolno-spożywczych do standardów europejskich mają swój niekwestionowany udział zarówno polscy negocjatorzy pracujący nad warunkami akcesji Polski do UE, kierownictwo Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, główny lekarz weterynarii i główny inspektor sanitarny, ale również podległe im służby wojewódzkie i powiatowe na co dzień bezpośrednio nadzorujące stan polskiego przetwórstwa i handlu żywnością.

W ostatnich latach wprowadziliśmy również unijny system identyfikacji i rejestracji zwierząt hodowlanych, którego efektywność funkcjonowania w terenie wymaga wciąż jednak wiele pracy.

Powyższe działania wsparte rozwijającą się profilaktyką zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i w efekcie znacznym zmniejszeniem zakresu występowania zoonoz, stanowią podstawę gwarancji bezpieczeństwa żywności w Polsce, a tym samym zdrowia publicznego.

Dodatkowo połączone komisje uznały, że należy:

  1. wprowadzić jednolitą, pionową strukturę służb sanitarnych i weterynaryjnych w kraju,
  2. wzmocnić kadrowo i finansowo funkcjonowanie działalności powiatowych służb weterynaryjnych,
  3. przyjąć rozwiązania legislacyjne dotyczące tzw. zawodów regulowanych,
  4. włączyć przedstawicieli rządu RP i podległych jednostek oraz polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne w proces rozwiązania problemu certyfikacji i eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do Rosji i innych krajów Wschodu".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment