Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatorów Krzysztofa Jur
giela i Adama Bieli, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):Warszawa, 2004-08-12
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W związku z pismem z dnia 3 sierpnia 2004 r. nr BPs/DSK-043-345-04, przy którym zostało przekazane oświadczenie złożone przez senatorów: Krzysztofa Jurgiela i Adama Bielę podczas 67. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 lipca 2004 roku w sprawie przyznawania stypendiów studentom szkół wyższych pragnę wyjaśnić kwestie podniesione w
tym oświadczeniu.W dniu 16 lipca br. weszła w życie ustawa z dnia 28 maja 2004 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 152, poz. 1598), która zrównuje prawa studentów do pomocy materialnej finansowanej z budżetu państwa oraz wprowadza korzystne dla nich zmiany w zakresie kredytów studenckich.
Zgodnie z ustawą prawo do ubiegania się o świadczenia pomocy materialnej mają wszyscy studenci, niezależnie od systemu kształcenia (dzienny, wieczorowy, zaoczny i eksternistyczny) oraz uczelni (państwowa i niepaństwowa). Zmiana ta stanowi znaczne zwiększenie uprawnień do pomocy materialnej dla większości studentów w stosunku do dotychc
zasowego stanu prawnego, gdzie możliwość ubiegania się o pomoc materialną mieli wyłącznie studenci studiów dziennych uczelni państwowych a także studenci studiów dziennych uczelni niepaństwowych, ale tylko w wąskim zakresie tj. stypendium socjalnego i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce.W katalogu świadczeń pomocy materialnej znalazły się dwa nowe stypendia dla studentów osiągających sukcesy w sporcie - stypendium za wyniki w sporcie oraz dostępne od 1 stycznia 2005 r. stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe.
Ustawa wprowadza także korzystne zmiany dla studentów zamiejscowych. Od 1 października student uprawniony do zakwaterowania w domu studenckim otrzyma dodatkową kwotę, w związku z koniecznością zakwaterowania, w formie gotówkowej, a nie jak dotychczas w formie zniżki w opłacie za miejsce w akademiku (dopłaty do zakwaterowania). Dzięki temu zyska on prawo wyboru miejsca zamieszkania w domu studenckim lub kwaterze prywatnej.
Warunki oraz tryb przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej zostały określone w ustawie, stąd nie jest konieczne uregulowanie tych kwestii dodatkowo w rozporządzeniu. Z dniem 30 stycznia 2004 r. tracą moc: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1991 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawani
a i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych (Dz.U. Nr 9, poz. 32, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 września 1998 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych uczelni zawodowych (Dz.U. Nr 124, poz. 814).Rozporządzenie, do którego wydania delegację stanowi art. 152i ustawy o szkolnictwie wyższym, dotyczy jedynie szczegółowych warunków oraz trybu przyznawania i wypłacania stypendiów określonych w art. 152 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, tj. stypendiów ministra za osiągnięcia w nauce oraz stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia sportowe. Obecnie w Ministerstwie są prowadzone prace legislacyjne dotyczą
ce ww. rozporządzenia.Zmiana przepisów w zakresie wprowadzania pomocy materialnej nie powinna być zaskoczeniem zarówno dla władz uczelni, jak i dla studentów. Mimo iż prace legislacyjne nad ustawą prowadziło Ministerstwo Finansów w ramach ustaw około budżetowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu już w grudniu 2003 r. rozpoczęło akcję informacyjną, w ramach której do wszystkich uczelni państwowych i niepaństwowych wysłano pisma na temat planowanych zmian, zamieszczano informacje na stronach internet
owych MENiS, a także odpowiadano na indywidualne zapytania samorządów studentów i uczelni. Projekt przedmiotowej ustawy był uzgadniany z Parlamentem Studentów RP oraz Radą Główną Szkolnictwa Wyższego. Przedstawiciele studentów, Konferencji Rektorów Akademickich szkół Polskich oraz Konferencji Rektorów Uczelni Niepaństwowych brali również udział w pracach parlamentarnych nad projektem.W dniu 24 czerwca br. zaraz po podpisaniu ustawy przez Prezydenta, czyli jeszcze przed okresem wakacyjnym, do wszystkich uczelni zostały przesłane obszerne wyjaśnienia dotyczące zmian w przepisach o pomocy materialnej dla studentów.
Na rozszerzenie systemu pomocy materialnej dla studentów w bieżącym roku przeznaczone są dodatkowe środki w rezerwie celowej przewidzianej w Załączniku Nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2004 w wysokości 700 mln zł (dla uczelni wszystkich resortów). Rezerwa ta została uruchomiona przez Ministra Finansów w dniu 30 lipca br. W dniu 4 sierpnia br. zaakceptowałem podział dotacji na poszczególne uczelnie związany ze zmianami systemu i rozszerzeniem kręgu beneficjentów pomocy materialnej. Uczelnie zostały już powiadomione o wysokości dotacji, zaś przekazanie pierwszej transzy środków nastąpi w sierpniu br.
W okresie przejściowym trwającym od wejścia w życie ustawy do 30 września 2004 r. przyznawanie i wypłacanie uprawnionym studentom świadczeń pomocy materialnej będzie się odbywało na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Do 30 września 2004 r. możliwe jest przyznawanie studentom nowo uprawnionym świadczeń pomocy materialnej dla studentów na okres do 7 miesięcy (nie jak w obowiązujących przepisach na semestr lub rok akademicki) i wypłacanie z wyrównaniem od 1 stycznia 2004 r.
Dopiero od 1 października 2004 r. obowiązywać będzie nowe brzmienie art. 152c ust. 4 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz art. 75b ust. 3 ustawy o wyższych szkołach zawodowych dotyczące miesięcznej wysokości dochodu na osobę w rodzinie studenta, uprawniającej do ubiegania się o stypendium socjalne. Wysokość dochodu ustalana będzie na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255, z późn. zm.).
Zapis ten nie wzbudzał wątpliwości w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą i w takiej formie został przyjęty przez Sejm i Senat. Związane ze stosowaniem ustawy problemy dotyczące definicji rodziny i tworzenia regulaminów zostaną szczegółowo wyjaśnione w piśmie, które w najbliższym czasie zostanie skierowane do uczelni. Równocześnie w MENiS podjęte zostały prace w kierunku zmiany budzących wątpliwości przepisów.
Resort edukacji dokłada wszelkich starań, aby przygotować uczelnie i środowiska studenckie do zmian w systemie pomocy materialnej i jest gotowy odpowiadać na wszelkie wątpliwości i zapytania uczelni związane z nowymi regulacjami, również w kwestiach tworzenia regulaminów i określania dochodów potrzebnych do procedur przyznawania świadczeń pomocy materialnej dla studentów.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Hanna Kuzińska
* * *
Informację w związku z oświadczeniem
senatora Józefa Sztorca, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Minister Finansów:Warszawa, 2004.08.10
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z pismem nr BPS/DSK-043-268-04 Pana Marszałka, przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca, podczas 63 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 czerwca 2004 r., w sprawie stosowania art. 88 ust. 1 pkt 3 ust
awy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), uprzejmie informuję:Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy - nie ma zastosowania do samochodów ciężarowych, z któ
rych danych technicznych, określonych na podstawie wyciągów ze świadectw homologii bezspornie wynika, iż posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.Obowiązek uzyskania przez producenta lub importera pojazdów świadectwa homologacji na ww. pojazdy, a także możliwość zwolnienia z tego obowiązku zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 1984 r., przez ministra właściwego do spraw transportu, zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz.U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.)Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów zobowiązany był dołączyć do sprzedawanych, bądź importowanych pojazdów wyciągi ze świadectw homologacji, stanowiące dla organu rejestrującego źródło informacji o
danych technicznych pojazdów.Świadectwa homologacji wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań technicznych, przeprowadzonych przez uprawnioną jednostkę wskazaną przez tego ministra. Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez producenta lub importera, dla których te świadectwa zostały wydane.
W związku z powyższym, podatnicy mają możliwość uzyskania niezbędnych informacji oraz sprawdzenia, czy posiadane przez nich pojazdy mają dopuszczalną ładowność równą lub większą niż określona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W odniesieniu bowiem do samochodów, których dopuszczalna ładowność ustalona na podstawie danych zawartych w świadectwie homologacji jest równa lub większa niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikom przysługuje prawo do obliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywa
nych do napędu tych samochodów, na zasadach ogólnych określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług.Jednocześnie uprzejmie informuję, iż przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego, stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu pojazdu, które było odpowiednikiem obecnego świadectwa homologacji. Zatem w przypadku samochodów sprzed 1984 r. dane niezbędne do udowodnienia, iż dopuszczalna ładowność pojazdów jest równa lu
b większa niż ładowność określona według wzoru zawartego w ww. artykule tej ustawy należy ustalać na podstawie wyciągów z zaświadczeń dopuszczalności typów pojazdów.Wskazać należy, iż w przypadku, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, kwoty tego podatku stanowią koszt uzyskania przychodu.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Elżbieta Mucha
* * *
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 66):
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Dziękuję, za skierowane na adres resortu oświadczenie Pani Senator Ireny Kurzępy. Wymieniony w oświadczeniu ciąg dróg wojewódzkich to: droga wojewódzka nr 835 Lublin-Grabownica Starzeńska oraz odcinek Grabownica Starzeńska-Sanok drogi wojewódzkiej nr 886. Ciąg ten, łączący województwa lubelskie i podkarpackie, ma ważne znaczenie dla regionu południowo-wschodniego, szczególnie na odcinku z Lublina do Przeworska. Tu bowiem droga wojewódzka nr 835 łączy się z drogą krajową nr 4, prowadzącą do przejścia granicznego w Korczowej. Poprzez drogę krajową nr 4, a następnie drogi krajowe nr 77 i 28 zapewniony jest także dojazd do przejścia granicznego w Medyce.
Resort zamierza przeprowadzić weryfikację sieci dróg krajowych i wniosek Pani Senator zostanie rozpatrzony przez resort.
Jest sprawą parlamentarzystów, czy zakres nowelizacji ustawy o drogach publicznych pozwoli uwzględnić Pani wniosek.
Liczę też na pomoc w zwiększeniu w budżecie środków finansowych na modernizację dróg, co pozwoliłoby rychło spełnić drugi postulat zawarty w oświadczeniu Pani Senator, to jest podwyższenie parametrów technicznych wspomnianych odcinków dróg.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk
* * *
Zastępca Prokuratora Generalnego, Prokurator Krajowy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbi
gniewa Kruszewskiego, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 6):Warszawa, dnia 16.08. 2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 67 posiedzenia Senatu RP w dniu 20 lipca 2004 r., a przesłane Ministrowi Sprawiedliwości przy piśmie z 3 sierpnia 2004 r., dotyczące śledztwa Prokuratora Okręgowego w Warszawie o sygnaturze V Ds. 290/02 w sprawie
uprowadzenia w nocy z 26 na 27 października 2001 r. w Drobinie Krzysztofa O., to jest czynu art. 252 § 1 k.k., pragnę uprzejmie poinformować, że przekazanie sprawy do dalszego prowadzenia Prokuraturze Okręgowej w Olsztynie nie jest możliwe z powodu braku podstaw zarówno faktycznych, jak i prawnych.Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe prokuratora prowadzącego śledztwo oraz sprawowany przez Prokuraturę Apelacyjną w Warszawie i Biuro do Spraw Przestępczości Zorganizowanej Prokuratury Krajowej nadzór nad tym śledztwem daje gwarancję zgodnego z przepisami procedury karnej przebiegu postępowania przygotowawczego.
Trzeba podkreślić jednak, że w sprawach dotyczących uprowadzeń w których głównym celem jest ustalenie miejsca pobytu osoby pokrzywdzonej i zapewnienie jej bezpieczeństwa, zasadniczą rolę odgrywają energicznie prowadzone czynności operacyjne, które wykonuje Policja, jako organ dysponujący odpowiednimi środkami o charakterze organizacyjnym, logistycznym i technicznym.
Jak dotychczas, podejmowane w niniejszej sprawie tego rodzaju działania niestety nie przyniosły pozytywnego rezultatu, a bez tych oczekiwanych efektów policyjnych działań operacyjnych żadna prokuratura nie osiągnie procesowych celów postępowania przygotowawczego.
Ponadto przepis § 891 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 kwietnia 1992 r. Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz.U. Nr 38, poz. 163 z późn, zm.), uprawniający kierownika prokuratury nadrzędnej do przekazania sprawy do prowadzenia innej jednostce organizacyjnej prokuratury z wyłączeniem zasad wynikających z przepisów, ma charakter wyjątkowy. Oznacza to, że powierzenie prowadzenia sprawy karnej innej jednostce prokuratury byłoby możliwe jedynie w szczególnie uzasadnionych wypadkach, a taki w sprawie niniejszej nie zachodzi.
Pragnę też uprzejmie poinformować, że o braku podstaw do przekazania sprawy do dalszego prowadzenia innej jednostce organizacyjnej prokuratury został powiadomiony już ojciec pokrzywdzonego - Pan Włodzimierz O., pismem Biura do Spraw Przestępczości Zorganizowanej Prokuratury Krajowej z dnia 30 czerwca 2004 r. (sygn. PR IV Dsn 122/02),
Z poważaniem
Karol Napierski
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, dnia 2004.08.16
Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Krzysztofa Jurgiela na 67. posiedzeniu Senatu w dniu 29 lipca 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, w sprawie infrastruktury drogowej w województwie podlaskim, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje następujące wyjaśnienia:
Raport o oddziaływaniu na środowisko wykonany do wniosku o udzielenie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok - Katrynka, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz.U. Nr 80, poz. 721), został przekazany do zaopiniowania Ministrowi Środowiska, z uwagi na fakt przebiegania przedmiotowego odcinka drogi przez obszar Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej, a jednocześnie przez planowany obszar Natura 2000 "Puszcza Knyszyńska"(PLB20003). O zaopiniowanie ww. opracowania Minister Środowiska zwrócił się do Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko(KKOOŚ)
Przedmiotowy raport dwukrotnie stał się tematem obrad KKOŚ - w dniu 24 marca 2004 r. oraz 23 lipca 2004 r. W załączeniu przekazuję kopie stanowiska Ministra Środowiska wraz z odpowiedziami udzielonymi przez GDDKiA.
Decyzja o ostatecznym przebiegu I Pan-europejskigo korytarza transportowego 'Via Baltica' na terenie Polski nie została jeszcze podjęta. Zgodnie z ustaleniami podjętymi w czasie spotkań z przedstawicielami Ministerstwa Środowiska, władz lokalnych i samorządowych oraz pozarządowych organizacji ekologicznych, jak również zgodnie z rekomendacją wydaną przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej z dnia 4 grudnia 2003 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje obecnie materiały przetargowe na przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla "Strategii Rozwoju Infrastruktury Transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze" w zakresie przebiegu I Pan-europejskiego drogowego korytarza transportowego 'Via Baltica' (tzw. strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko).
W ramach ww. prognozy zostaną przeanalizowane trzy główne warianty przebiegu trasy 'Via Baltica':
1. Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko.
2. Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko.
3. Warszawa - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko.
Wyniki postępowania w sprawie ww. oceny oddziaływania na środowisko zadecydują o ostatecznym wyborze wariantu przebiegu korytarza 'Via Baltica'.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż niezależnie od wyboru ostatecznego wariantu trasy 'Via Baltica' prowadzone są niezbędne prace remontowe, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu (w tym budowa obwodnic miejscowości) na drodze krajowej nr 8.
Z poważaniem
Dariusz Skowroński
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):
Warszawa, 2004 .08.16
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 25 maja 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, przesyłające tekst, złożonego w dniu 20 maja br. podczas 62. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez Senatora Józefa Sztorca, oświadczenia w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową Skrzyszów - Ładna - Wola Rzędzińska - Lisia Gór
a, przedstawiam stanowisko w przedmiotowej sprawie.Przedmiotowe skrzyżowanie jest skrzyżowaniem czterowlotowym, na którym ruch regulowany jest za pomocą znaków drogowych. Drogą z pierwszeństwem przejazdu jest droga krajowa nr 4. Średni ruch dobowy na drodze głównej wynosi ok. 15 900 pojazdów/dobę, a na drodze powiatowej około 2000 pojazdów/dobę.
W roku 2002 w celu poprawy organizacji i bezpieczeństwa ruchu na wlotach drogi głównej wydzielone zostały przez GDDKiA dodatkowe pasy skrętu na lewo. Podporządkowane wloty drogi powiatowej nr 43362 posiadają po jednym pasie ruchu.
Na przedmiotowym skrzyżowaniu występują problemy komunikacyjne wynikające z faktu stosunkowo dużego natężenia ruchu na podporządkowanej drodze powiatowej. Ruch na tej drodze generowany przede wszystkim jest przez następujące firmy: Huta Szkła Gospodarczego, Baza Paliw nr 9, Tarnowskie Zakłady Ceramiki Budowlanej "Leier", Wytwórnia Mas Bitumicznych Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów. Z pism tych firm, kierowanych do władz samorządowych w
ynika, że wielkość generowanego przez nie ruchu, będzie dynamicznie wzrastać, w miarę rozwoju strefy przemysłowej, z czego wynika konieczność przebudowy skrzyżowania.W latach 1999-2003 na skrzyżowaniu wydarzyło się siedem wypadków, w wyniku których siedem osób zostało rannych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od 1988 r. realizuje wydzielony program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W wyniku tego programu realizowane są jedynie zadania w miejscach szczególnie niebezpiecznych, w których występuje szczególna koncentracja zdarzeń drogowych. Z punktu widzenia statystyki wypadkowej przedmiotowego skrzyżowania nie można zaliczyć do miejsc szczególnie niebezpiecznych.
W związku ze zgłaszanymi postulatami przebudowy skrzyżowania przeanalizowana została szczegółowo organizacja ruchu i stan bezpieczeństwa drogowego w jego obszarze. Stwierdzono, że występujące na skrzyżowaniu problemy wynikają głównie z ograniczonej przepustowości podporządkowanej drogi powiatowej.
W dniu 25 czerwca bieżącego roku, odbyła się wizja w terenie, przy udziale zainteresowanych stron, w obecności przedstawicieli lokalnych władz i Policji, w której także Pan Senator wziął udział. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie zaprezentował podjęte i planow
ane działania w zakresie zmian organizacji ruchu drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową nr 43362 oraz przedstawił propozycję wykonania akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu.W lipcu został opracowany projekt koncepcyjny przebudowy skrzyżowania z zainstalowaniem sygnalizacji świetlnej, w którym uwzględnione zostały pomiary natężeń ruchu wykonane 16 czerwca 2004 r. Przeprowadzona w projekcie analiza ruchu wykazała, że wartości godzinowych natężeń ruchu na wlotach drogi
krajowej są od pięciu do siedmiu razy wyższe od natężeń ruchu na wlotach drogi powiatowej, co praktycznie wyklucza możliwość budowy w tym miejscu ronda. W celu rozwiązania problemu zaproponowano wariant, który w niewielkim stopniu ingeruje w geometrię skrzyżowania i przewiduje zamontowanie sygnalizacji świetlnej, która usprawni funkcjonowanie skrzyżowania.Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie planuje w najbliższym czasie zorganizowanie spotkania w siedzibie Urzędu Gminy w Skrzyszowie, na które Pan Senator zostanie zaproszony i na którym zostanie przedstawiona koncepcja budowy sygnalizacji świetlnej i ustalony dalszy tok postępowania w przedmiotowej sprawie.
Z uwagi na fakt, iż potrzeba budowy sygnalizacji na przedmiotowym skrzyżowaniu jest głównie wynikiem ruchu generowanego przez zlokalizowane w jego pobliżu, zadanie zostanie zrealizowane ze środków finansowych zainteresowanych podmiotów.
Dziękując Panu Senatorowi za zainteresowanie problemami komunikacyjnymi na drodze krajowej nr 4 w miejscowości Ładna wyrażam nadzieję, że zaproponowane przez GDDKiA rozwiązanie zostanie możliwie szybko zaakceptowane i zrealizowane.
Z poważaniem
Dariusz Skowroński
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 66), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury:
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na pismo BPS/DSK-043-315/04 z dnia 13.07.2004 r. przesyłające tekst oświadczenia złożonego przez senatora Władysława Bułkę podczas 66 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 lipca br. przekazuję informację odnośnie drogi Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń.
W dniu 29 listopada 1995 r. zostało zawarte Porozumienie pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Transportu, Poczt i Łączności Republiki Słowackiej o miejscu połączenia planowanej autostrady D 18 po stronie słowackiej i planowanej dwujezdniowej drogi po stronie polskiej na granicy państwowej polsko-słowackiej pomiędzy miejscowościami Skalite i Zwardoń oraz ich przebiegu w strefie przygranicznej.
Porozumienie to w 2001 r. zostało zmienione na spotkaniu resortów w Bratysławie w dniu 29 listopada 1995 roku. Zgodnie z tą zmianą do końca roku 2005 powinien zostać dopuszczony ruch towarowy bez ograniczeń na trasie Żywiec-Żylina przez drogowe przejście graniczne Zwardoń-Skalite, zaś budowa obiektów przejścia granicznego pozostaje poza kompetencjami Ministra Infrastruktury. Przedmiotowe zadanie realizuje Wojewoda Śląski, a całość spraw związanych z przejściami granicznymi koordynuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Obecnie resort infrastruktury realizuje, zapisane w ustawie budżetowej, zadanie "Budowa drogi ekspresowej "S-69" Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, finansowane z budżetu i środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Realizowane zadanie stanowi I etap przebudowy drogi krajowej nr 69 do parametrów drogi ekspresowej "S-69" Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń, zostanie zakończone w 2006 roku i dotyczy następujących odcinków: odcinek "A1" od Węzła Żywiec do Węzła Browar"; odcinek "A2" od Węzła Browar do Węzła Przybędza; odcinek "B" od Węzła Przybędza do miejscowości Szare; odcinek "C1" od m. Milówka do m. Szare; odcinek "C2" od m. Szare do Węzła Laliki II; odcinek "D1" od Węzła Laliki II do m. Zwardoń; odcinek "D2" od m. Zwardoń do granicy państwa. W tym odcinki: A1, A2, C1 i D2 są przewidziane do budowy po nowym śladzie. Natomiast na pozostałych odcinkach B, C2 oraz D1 planowane jest wzmocnienie istniejącego przebiegu dróg w ramach ich modernizacji. Kontrakt na odcinek przygraniczny "D2" Zwardoń-Myto podpisany 14 listopada 2002 r. będzie zakończony i gotowy do oddania w użytkowanie zgodnie z terminem umownym tj. w grudniu br.
Na odcinek "C1" m. Szare-Węzeł Laliki II oraz przebudowę drogi powiatowej do Milówki w dniu 30.06. 2004 r. został zawarty kontrakt z terminem zakończenia w 2006 r. Odcinek "A1" i "A2" od węzła Żywiec do węzła Przybędza ma przygotowane dokumenty do przetargu.
Następne etapy tego zadania, a mianowicie budowa dwóch jezdni na odcinku Bielsko-Biała - Żywiec oraz Żywiec - Zwardoń są w trakcie opracowań planistyczno-przygotowawczych.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
Warszawa, 2004-08-16
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Se
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na pismo nr BPS/DSK-043-344-04 z dnia 3 sierpnia br. dotyczącego oświadczenia senatora Józefa Sztorca, pragnę poinformować, że tegoroczna trudna sytuacja producentów owoców miękkich związana z niskimi cenami skupu jest jednym z najistotniejszych problemów, jakimi w chwili obecnej zajmuje się Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Sytuacja na rynku owoców miękkich jest w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi na bieżąco monitorowana zarówno
pod względem sytuacji rynkowej w istotny sposób wpływającej na przebieg tegorocznego skupu owoców.Pragnę przypomnieć, że w wyniku wstąpienia do Unii Europejskiej Polska przyjęła na siebie obowiązek przestrzegania norm prawnych ustanowionych we Wspólnocie. W związku z tym polskie rolnictwo zostało objęte Wspólną Polityką Rolną a w ramach tego wspólną organizacją rynków owoców i warzyw. Wszelkie działania podejmowane w odniesieniu do funkcjonowania polskiego sektora owoców muszą być zgodne z odpowiednimi re
gulacjami Unii Europejskiej oraz wyłącznie w ramach przewidzianych instrumentów.Należy podkreślić, iż Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgodnie z obowiązującymi przepisami nie dysponuje instrumentami, które w krótkim okresie wpłynęłyby na stabilizację na rynku owoców miękkich. Handel oraz związana z nim wysokość cen proponowanych przez kontrahentów za zakupiony towar, oparta jest na zasadach rynkowych.
Wystąpienie w bieżącym roku niskich cen skupu owoców miękkich spowodowane jest wieloma złożonymi czynnikami specyficznymi dla poszczególnych gatunków owoców. Jednym z czynników wpływających na obniżenie cen skupu jest znaczna dysproporcja pomiędzy poziomem produkcji a popytem. W przypadku niektórych owoców miękkich znaczne sezonowe wzrosty produkcji wynika
ją ze zwiększenia nasadzeń tych owoców w latach, w których utrzymywała się atrakcyjna cena oferowana producentom przez zakłady skupujące.Podstawową przyczyną trudnej sytuacji na rynku owoców miękkich jest rozdrobnienie produkcji oraz brak zorganizowania producentów w grupy i organizacje. Zaistniały stan rzeczy powoduje, iż pojedynczy producent nie jest w stanie właściwie planować produkcji i dostosować się do nowych warunków rynkowych. Indywidualny producent nie jest również równorzędnym partnerem do rozm
ów z podmiotami skupiającymi.Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w ramach swoich kompetencji, organizowało i organizuje liczne szkolenia dla producentów owoców i warzyw w celu zapoznania ich ze stanem prawnym wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw. Spotkania takie mają na celu zachęcanie producentów do łączenia się w grupy i organizacje prowadzące wspólną sprzedaż wytworzonych przez ich członków owoców i warzyw. Grupy i organizacje producentów są podstawowym elementem wspólnej organizacji rynku owocó
w i warzyw w UE, a wszelkie wsparcie dla sektora ogrodniczego kierowane jest do nich lub za ich pośrednictwem. Koncentracja produkcji w grupach i organizacjach oraz ich rozwój umożliwia dysponowanie dużymi, jednolitymi partiami produktów, co znacząco umocni pozycję producentów w negocjacjach z odbiorcami. Jednocześnie głównym celem funkcjonowania grup i organizacji producentów jest prowadzenie produkcji i sprzedaży poprzedzone planowaniem.O trudnej sytuacji na rynku owoców miękkich w Polsce Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało Komisję Europejską w dniu 23 lipca br. podczas posiedzenia Komitetu Zarządzającego ds. owoców i warzyw świeżych i przetworzonych.
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej umożliwia ubieganie się o rozwiązania systemowe, w szerszym stopniu ujmujące potrzeby polskich producentów owoców miękkich. Dobrą okazją do podniesienia tych kwestii będzie zaplanowana na wrzesień br. dyskusja m.in. na temat wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw podjęta przez Prezydencję holenderską n
a forum Rady Ministrów Unii Europejskiej.Prawodawstwo Unii Europejskiej umożliwia także podjęcie działań mających na celu ochronę wspólnotowego rynku niektórych produktów (np. truskawek, malin) przed konkurencją ze strony państw trzecich. W związku z powyższym, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpiło do Ministerstwa Gospodarki i Pracy z wnioskiem o podjęcie stosownych działań, które docelowo skutkowałyby ograniczeniem importu truskawek mrożonych z Chin na rynek Unii Europejskiej.
W lipcu br. w gmachu Ministerstwa odbyło się szereg spotkań zarówno z przedstawicielami producentów, jak i przetwórców owoców miękkich (m.in. malin, porzeczek czarnych i wiśni). Wyniki tych spotkań były zadowalające dla wszystkich zainteresowanych stron.
Efektem tych spotkań było m.in. skierowanie przez Ministerstwo Rolnictwa do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dwóch wniosków o zbadanie działalności zakładów przetwórczych pod kątem stosowania przez nie porozumienia ograniczającego konkurencję polegającego na ustalaniu zaniżonych cen skupu malin oraz czarnej porzeczki. W oparciu o przekazane przez Ministerstwo Rolnictwa informacje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął już stosowne działania.
Prowadzone dochodzenie pozwoli na stwierdzenie czy zaistniały nieprawidłowości po stronie przetwórców polegające na stosowaniu zabronionych praktyk. Jednakże pragnę podkreślić, iż zakłady przetwórcze dokonujące skupu owoców miękkich są podmiotami prywatnymi i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie ma możliwości oddziaływania na sposób prowadzenia przez nie polityki skupowej, o ile nie zostanie udowodnione nadużycie bądź łamanie przez nie prawa.
Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia będą pomocne i w sposób wyczerpujący odpowiedzą na pytanie senatora Józefa Sztorca.
Z poważaniem
MINISTER
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wojciech Olejniczak
* * *
Minister Kultury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, 17.08.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
odnosząc się do oświadczenia złożonego przez pana Senatora Jana Szafrańca dotyczącego udzielenia pomocy finansowej Białostockiemu Towarzystwu Przyjaciół Sztuk Pięknych uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.
Z wielkim uznaniem zapoznałem się z działalnością prowadzoną przez białostockie Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych. Jego rola w podejmowaniu działań popularyzujących aktywną i twórczą postawę wśród mieszkańców Białegostoku oraz regionu jest nie do przecenienia.
Informuję, że Towarzystwo może, na zasadach przyjętych dla wszystkich podmiotów, ubiegać się o przyznanie dotacji na realizację zadań z zakresu kultury.
Tryb i zasady udzielania dotacji reguluje Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 18 lipca 2004 r. w sprawie warunków promowania i wspierania zadań z zakresu kultury finansowanych lub dofinansowywanych ze środków pochodzących z dopłat do stawek w grach stanowiących monopol Państwa, trybu składania wniosków oraz przekazywani
a środków na realizację zadań i ich rozliczania.Pozwalam sobie poinformować Pana Marszałka, że Towarzystwo nie złożyło w roku ubiegłym wniosku o realizację żadnego zadania. Odnosząc się z wielkim szacunkiem i uznaniem do działalności Towarzystwa muszę stwierdzić, że brak wniosku uniemożliwia rozważenie możliwości udzielenia pomocy.
Tekst rozporządzenia jak i formularze wniosków dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Kultury
www.mk@.gov.pl. W chwili obecnej Towarzystwo ubiegać się może jedynie o dotację na rok 2005.Z poważaniem
wz MINISTRA KULTURY
SEKRETARZ STANU
Agnieszka Odorowicz
* * *
Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 66. posiedzeniu Senatu ("Di
ariusz Senatu RP" nr 66):Warszawa, 2004.08.18
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego podczas 66. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 lipca 2004 r. dotyczące jednodniowych stacjonarnych świadczeń zdrowotnych, przesłane pismem Marszałka Senatu z dnia 13 lipca 2004 r. znak: BPS/DSK-043-328-04 uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zgodnie z art. 87 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. nr 45, poz. 391) określenie przedmiotu postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych należy do obowiązków Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia.
W związku z powyższym Fundusz określa zasady kontraktowania świadczeń zdrowotnych, a następnie przyjmuje w formie Uchwały Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia. Stosownie do art. 153 ust. 3 wspomnianej ustawy wszystkie uchwały Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia są badane przez Ministra Zdrowia.
Minister Zdrowia ma prawo stwierdzić nieważność uchwały w całości lub w jej części, jeżeli narusza prawo lub stwarza zagrożenie wystąpienia ujemnego wyniku finansowego.
Katalog świadczeń w zakresie lecznictwa szpitalnego w tym świadczenia zdrowotne w trybie jednodniowym został opracowany przez Zespół Ekspertów i Konsultantów we współpracy z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia. Efektem tych prac były ogłoszone w dniu 10 października 2003 r. przez wszystkie Oddziały Wojewódzkie Narodowego Fundu
szu Zdrowia konkursy ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w roku 2004, oparte o jednolite dla poszczególnych rodzajów świadczeń zasady.Standardy i warunki realizacji świadczeń zdrowotnych w trybie jednodniowym, określone zostały w załączniku nr 7 do "Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia od 1 stycznia 2004 r. w rodzaju świadczeń zdrowotnych lecznictwo s
zpitalne".W związku z powyższym, wszyscy świadczeniodawcy realizujący świadczenia zdrowotne w trybie jednodniowym winni spełniać określone przez Fundusz wymogi.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia mają obowiązek przeprowadzania regularnych kontroli realizacji umów zawartych ze świadczeniodawcami. W przypadku twierdzenia nieprawidłowości Fundusz zobowiązuje świadczeniodawcę do realizacji zaleceń pokontrolnych.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Paweł Sztwiertnia
* * *
Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, dnia 18 sierpnia 2004 r.
Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Niniejszym uprzejmie przekazuję swe stanowisko w związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Władysława Mańkuta na 67. posiedzeniu Senatu RP w dniu 29.07.2004 r., przesłanym wraz z pismem Pana Marszałka nr BPS/DSK-043-336-4 z dnia 03.08.2004 r.
W związku z zawartym w oświadczeniu Pana Senatora Władysława Mańkuta pytaniem "czy przepisy ustawy o grach i zakładach wzajemnych, jak również kształtowana praktyka, dają podmiotom prowadzącym gry i zakłady wzajemne możliwość taką, aby przebieg jednostkowej gry był w jakimkolwiek stopniu odmienny od zapisanej charakterystyki gry wynikającej z ustawy lub regulaminu" pragnę poinformować, że warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych określają w szczególności:
1. ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27),
2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 102, poz. 946),
3. regulaminy poszczególnych gier i zakładów wzajemnych zatwierdzone przez Ministra Finansów lub przez Dyrektora Izby Skarbowej w przypadku zezwolenia na prowadzenie gry na automatach o niskich wygranych.
Stosownie do treści ustawy o grach i zakładach wzajemnych - urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych dozwolone jest wyłącznie na zasadach określonych w ustawie. Ustawa ta określa m.in. tryb postępowania w związku z ubieganiem się o wydane zezwolenia, w tym również wymogi jakie musi spełniać regulamin gry lub zakładu wzaje
mnego. Ponadto nakłada ona również na podmioty urządzające gry lub zakłady m.in. wymóg uzyskania zatwierdzenia każdej zmiany regulaminu określonej gry lub zakładu wzajemnego (art. 13 ust. 3 ustawy.)Na podstawie art. 48 ust. 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością podmiotów urządzających i prowadzących gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach w zakresie zgodności tej działalności z przepisami ustawy, udzielonym zezwoleniem oraz regulaminem gry
losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie.Natomiast zgodnie z art. 52 ust. 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje w formie decyzji polecenie usunięcia nieprawidłowości w razie stwierdzenia, że podmiot, któremu udzielon
o zezwolenia:- narusza ustawę lub warunki zezwolenia,
- uchybia przepisom regulaminu.
W przypadku niezastosowania się podmiotu do wydanego polecenia lub powtórnego wystąpienia powyższych okoliczności, na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa zezwolenie.
Informuję Pana Marszałka, iż naruszenie zasad przewidzianych w powołanej ustawie stanowi przestępstwo bądź wykroczenie skarbowe. Czyny polegające na urządzaniu lub prowadzeniu gry lub zakładu wzajemnego wbrew przepisom ww. ustawy lub warunkom zezwolenia - zagrożone są sankcjami przewidzianymi w rozdziale 9 Kodeksu karnego skarbowego (Dz.U. z 1999 r., Nr 83, poz. 930 z późn. zm.).
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że jednostkowe gry losowe lub zakłady wzajemne mogą być urządzane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy, warunkami wydanego zezwolenia oraz zatwierdzonych regulaminów.
Pozostaję z szacunkiem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Wiesław Czyżowicz
* * *
Minister Spraw Zagranicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, 18 sierpnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem, złożonym przez Pana Senatora Mariana Lewickiego na 67. Posiedzeniu Senatu w dniu 29 lipca br., uprzejmie informuję, iż od dnia 1 maja 2004 r. obywatele polscy mogą swobodnie podróżować po krajach Unii Europejskiej oraz państwach związanych z Unią Europejską układem o Europejskim Obszarze Gospodarczym - EOG (tj. Norwegia, Islandia i Lichtenstein). Obowiązująca na terytorium UE i EOG zasada swobodnego przepływu osób oznacza, iż państwa tego obszaru mogą danej osobie odmówić wjazdu jedynie w przypadku, gdy istnieje podejrzenie, że zagraża ona porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu państwa.
Przepisy wspólnotowe stanowią, iż obywatele Unii Europejskiej mogą przekraczać granice pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty na podstawie dowodu osobistego lub paszportu. Dyrektywa Rady UE 68/360/EWG z dnia 15 października 1968 r. w sprawie zniesienia ograniczeń w przemieszczaniu się i pobycie obywateli państw członkowskich i ich rodzin we Wspólnocie w art. 2 stanowi, że "prawo swobodnego przekraczania granicy jest realizowane poprzez wystawienie ważnego dowodu tożsamości lub paszportu".
Dyrektywa ta została transponowana do polskiego prawa nowelizacją ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, która weszła w życie 1 maja 2004 r. Stanowi ona w art. 1 ust. 3 pkt 3, że dowód osobisty jest dokumentem umożliwiającym obywatelom polskim przekraczanie granic między państwami Unii Europejskiej.
Obywatele polscy mogą więc przekraczać granice pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty na podstawie paszportu oraz dowodu osobistego, zarówno nowego, jak i starego typu. Przy przekraczaniu zewnętrznej granicy Unii Europejskiej każdy obywatel państwa członkowskiego UE zobowiązany jest natomiast posiadać ważny paszport.
Polski dowód osobisty starego typu może być zakwestionowany przez służby graniczne krajów UE jedynie w sytuacji, gdy jego stan techniczny uniemożliwia potwierdzenie tożsamości posiadacza tego dokumentu lub w przypadku istnienia podejrzenia, że nie jest to dokument autentyczny. Ta reguła dotyczy wszystkich dokumentów podróży, którymi legitymują się obywatele państw członkowskich UE.
W nawiązaniu do terminu objęcia obywateli polskich postanowieniami z Schengen, należy przypomnieć, iż zgodnie z zapisami artykułu 3 Traktatu Akcesyjnego od dnia przystąpienia do Unii Europejskiej Polska i pozostałe nowe państwa członkowskie są związane i stosują jedynie część przepisów dorobku Schengen.
Przepisy te dotyczą:
- sposobu przeprowadzania kontroli na granicach zewnętrznych,
- wiz,
- współpracy w sprawach kryminalnych,
- oficerów łącznikowych,
- ochrony danych osobowych,
W związku z powyższym z dniem 1 maja 2004 r. kontrole na granicach pomiędzy nowymi państwami członkowskimi UE a państwami obszaru Schengen nie zostały zniesione. Nowe państwa członkowskie nie zostały również włączone do Systemu Informacyjnego Schengen.
Zgodnie z zapisami Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen pozostałe przepisy dorobku Schengen dotyczące przekraczania granic wewnętrznych, współpracy policyjnej (w tym pościgu transgranicznego i obserwacji transgranicznej) oraz Systemu Informacyjnego Schengen stosowane będą w nowych państwach członkowskich dopiero po uzyskaniu pozytywnej decyzji Rady Unii Europejskiej.
Projekt odpowiedniej decyzji Rady wraz z rekomendacją jej przyjęcia zostanie w myśl obowiązujących procedur przygotowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Ewaluacji Schengen (Scheval). Projekt ww. decyzji zostanie sporządzony w oparciu o wyniki ustaleń dokonanych podczas szeregu misji eksperckich (ewaluacyjnych) w ocenianym kraju.
Efektem pozytywnej decyzji Rady UE będzie przystąpienie do obszaru Schengen, co oznacza objęcie nowych państw członkowskich UE, w tym i obywateli polskich, całością postanowień Schengen, w tym postanowień dotyczących zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych pomiędzy państwami obszaru Schengen.
Polska zabiega o to, by proces oceny gotowości nowych państw członkowskich Unii Europejskiej do wejścia do strefy Schengen rozpoczął się jak najszybciej, tak, by zniesienie kontroli na granicach między nowymi państwami członkowskimi i państwami obszaru Schengen nastąpiło w 2007 roku.
W związku z tym Rząd Polski podejmuje kroki mające na celu wypracowanie przez Unię Europejską mechanizmu ewaluacji stopnia przygotowania nowych państw członkowskich UE do uczestnictwa w strefie Schengen.
Przedstawiona przez Polskę propozycja zakłada, że ocena miałaby się zacząć w drugiej połowie 2006 roku, tak by w 2007 roku Rada UE mogła podjąć decyzję o zniesieniu kontroli na granicach wewnętrznych z nowymi krajami UE.
Ewaluacja byłaby przeprowadzana we wszystkich 10 nowych krajach UE równocześnie i składała się z dwóch etapów. Pierwszy etap oceny dotyczyłby spełniania kryteriów związanych z ochroną danych, granic lądowych, wiz, lotnisk, granic morskich, współpracą policyjną i rozpocząłby się w 2006 r., a zakończył jeszcze przed uruchomieniem komputerowego systemu danych Schengen - SIS II. Drugi etap oceny rozpocząłby się już po włączeniu nowych krajów UE do SIS II i zakończył w 2007 r.
Na tym etapie oceniany byłby krajowy komponent SIS II.Uprzejmie informuję, że równolegle do kroków podejmowanych na forum UE administracja rządowa realizuje zadania związane z wdrożeniem w Polsce dorobku Schengen, zarówno w aspekcie prawnym (np. odpowiednie nowelizacje aktów prawnych), jak i instytucjonalnym (np. budowa Systemu Informacyjnego Schengen, mechanizm zarządzania granicą państwową).
W odniesieniu do kwestii dostępności do świadczeń medycznych uzyskiwanych przez Polaków w innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), jak również obywateli innych państw członkowskich w Polsce, uprzejmie informuję, iż zostały one uregulowane w następujących rozporządzeniach unijnych: rozporządzeniu nr 1408/71/EWG z dnia 14 czerwca 19
71 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 149 z 5.07.1971 r., str. 2 i n. z późn. zm.); rozporządzeniu nr 574/72/EWG z dnia 21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dz.Urz. WE L 74 z 27.03.1972 r., str. 1 i n. z późn. zm.); oraz rozporządzeniu nr 859/2003/WE z dnia 14 maja 2003 r. rozszerzającego przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i rozporządzenia (EWG) nr 574/72 na obywateli państw trzecich, którzy nie są jeszcze objęci tymi przepisami wyłącznie ze względu na ich obywatelstwo (Dz.Urz. WE L 124 z 20.05.2003, str. 1 i n.). Powyższe regulacje wspólnotowe obowiązują na terytorium wszystkich państw członkowskich UE i EOG, a od 1 maja 2004 roku także na terytorium wszystkich dziesięciu nowych członków Unii Europejskiej, w tym Polski. Głównym celem unijnych przepisów o koordynacji jest zapewnienie prawidłowej realizacji zasady swobodnego przepływu osób poprzez zagwarantowanie, że w sytuacji przemieszczania się obywateli UE, korzystających ze swoich wolności, w ramach różnych systemów zabezpieczenia społecznego, uprawnienia do świadczeń społecznych, w tym również zdrowotnych, nabyte w jednym państwie, są transferowane wraz z nimi do innego państwa.W przypadku świadczeń zdrowotnych oznacza to, że osoba tymczasowo przebywająca na terytorium innego niż właściwe państwa członkowskiego UE zachowuje prawo do świadczeń rzeczowych w zakresie określonym w przepisach nowego art. 22 ust. 1 lit. a) pkt (i) rozporządzenia 1408/71, a więc gdy świadczenia takie stały się "konieczne z medycznego punktu widzen
ia podczas pobytu na terytorium innego Państwa Członkowskiego, z uwzględnieniem charakteru świadczeń i spodziewanego czasu pobytu". Natomiast w przypadku osób, które na stałe przechodzą z jednego systemu do drugiego, np. w wyniku podjęcia zatrudnienia na terytorium innego państwa członkowskiego, zyskują one zakres uprawnień do świadczeń zdrowotnych taki sam jak obywatele tego państwa, na którego terytorium przebywają. Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego, w tym zdrowotnego, polega więc na tym, że obywatele UE, przemieszczając się w ramach Wspólnoty, nie muszą nabywać w każdym innym niż właściwe państwo oddzielnego tytułu uprawnień do świadczeń, jeśli posiadają je już na podstawie któregokolwiek ustawodawstwa państwa członkowskiego UE. Na tej podstawie mają prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych w trakcie pobytu w innym państwie członkowskim, będąc traktowanymi tak samo jak obywatele danego państwa.Kluczem do zrozumienia kwestii związanych z ponoszeniem kosztów na leczenie w niektórych państwach UE są zasady: poszanowania suwerenności państw oraz równego traktowania, jeśli chodzi o obywateli UE, które mają zastosowanie także w odniesieniu do mechanizmu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Przepisy wspólnotowe odnoszące się do zabezpieczenia społecznego, w tym zdrowotnego, nie wymagają harmonizacji przepisów poszczególnych państw, szanując ich autonomię w zakresie określania zasad organizacji własnych systemów opieki zdrowotnej, a mają na celu jedynie koordynację działań związanych
z przemieszczaniem się osób w ramach różnych systemów. Zasada poszanowania suwerenności państw skutkuje natomiast tym, że w każdym z państw obowiązują inne zasady udzielania świadczeń zdrowotnych. Również w odniesieniu do Polski, Unia Europejska respektuje prawo naszego kraju do samodzielnego organizowania systemu opieki zdrowotnej i określania zasad dostępu do świadczeń zdrowotnych dla swoich ubezpieczonych i innych świadczeniobiorców. Regulowanie tych kwestii pozostaje nadal w kompetencji polskiego ustawodawcy, a przepisy wspólnotowe wypełniają jedynie "lukę", jaka powstaje w sytuacji przemieszczania się obywateli w ramach Wspólnoty. Mają one na celu zabezpieczenie jednej z podstawowych wolności, na których zbudowana jest Unia Europejska - swobody przepływu osób - określając zasady dostępu do świadczeń zdrowotnych na terytorium innego państwa członkowskiego UE i EOG, przy zachowaniu suwerenności państw w zakresie regulowania tych kwestii na terytorium własnego państwa.Kolejną ważną zasadą, mającą zastosowanie również w odniesieniu do mechanizmu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, jest zasada równego traktowania i niedyskryminacji w dostępie do opieki zdrowotnej. Oznacza ona, że obywatel UE, przebywający na terytorium innego niż właściwe państw
o członkowskie, powinien być traktowany na równi z obywatelami tego państwa, na którego terytorium przebywa. Odnosi się to zarówno do praw, jak i obowiązków; między innymi obowiązków związanych z przenoszeniem kosztów za udzielane świadczenia medyczne. Jeżeli w danym państwie członkowskim określone świadczenie przysługuje obywatelom tego państwa bezpłatnie, to obywatele innych państw członkowskich uzyskają to świadczenie także bezpłatnie. Jeżeli natomiast w systemie ubezpieczenia zdrowotnego danego państwa obowiązują dopłaty do świadczeń, to obywatele innych państw członkowskich także wnoszą stosowne dopłaty do danej usługi medycznej. Na tym polega zasada równego traktowania, w myśl przepisów unijnych, zapisanych w Traktacie o Unii Europejskiej. Odnosi się ona do obywateli UE, ale z zachowaniem suwerenności państw i poszanowaniem ich autonomii w kształtowaniu systemów krajowego prawa. Na tej podstawie również obywatele polscy, wyjeżdżający do innych państw europejskich, muszą się liczyć z kosztami i dopłatami w przypadku niektórych rodzajów świadczeń, za które również obywatele danego państwa członkowskiego obowiązani są wnosić opłaty. Przy rozliczaniu kosztów świadczeń udzielonych na terytorium innego państwa członkowskiego obywatelowi polskiemu, który spełnił wymogi formalne konieczne do uzyskania pomocy medycznej na zasadach określonych w przepisach o koordynacji (zaopatrzył się przed wyjazdem we właściwy formularz unijny z serii E 100), instytucje rozliczeniowe zainteresowanych państw rozliczają się tylko do wysokości kosztów świadczeń, jakie za dane świadczenie ponosi instytucja właściwa państwa, na terytorium którego nastąpiło udzielenie pomocy medycznej, za każdego własnego obywatela, natomiast nie zwraca się kosztów, które zgodnie z przepisami danego ustawodawstwa stanowią wkład własny pacjenta.Uprzejmie informuję, że wszelkie potrzebne informacje o zasadach udzielania opieki medycznej na terytorium innych państw, w tym również informacje o wszelkich dopłatach, z którymi muszą się liczyć obywatele polscy wyjeżdżający do innych państw UE i EOG, umieszczone są i na bieżąco aktualizowane na stronach internetowych Narodowego Funduszu Zdrowia i Ministerstwa Zdrowia. Ponadto informacje o zasadach funkcjonowania mechanizmu koordynacji były szeroko rozpowszechn
iane zarówno w mediach, jak i za pomocą innych środków przekazu, na kilka miesięcy przed, jak również w okresie bezpośrednim poprzedzającym wstąpienie Polski do UE. Ministerstwo Zdrowia i NFZ - zgodnie z zapisami ustawy o dostępie do informacji publicznej - na bieżąco udzielają również informacji w tym zakresie osobom, które się o nią zwracają, między innymi poprzez uruchomioną w tym celu specjalną infolinię obsługiwaną przez NFZ.Z wyrazami szacunku
Włodzimierz Cimoszewicz
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment