Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

20 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o świadczeniach przedemerytalnych.

Zaproponowane w ustawie rozwiązania zarekomendował wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezary Miżejewski. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa zakłada m.in. ograniczenie możliwości przechodzenia na świadczenia przedemerytalne oraz zrównanie wysokości tych świadczeń do kwoty 670 zł. Obecnie jest to od 500 do 1000 zł.

Zgodnie z jej przepisami prawo do świadczenia przedemerytalnego przysługuje pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy z winy zakładu pracy. Przy tym kobieta musi mieć ukończone 55 lat, a mężczyzna 60 lat oraz staż pracy odpowiednio po 30 i 35 lat. Zanim jednak te osoby otrzymają prawo do świadczenia, będą miały obowiązek zgłosić się do urzędu pracy. Urząd będzie miał obowiązek zaktywizować tę osobę. Jeżeli nie uda się tego zrobić w ciągu 6 miesięcy, to taka osoba może być skierowana do ZUS, by otrzymać prawo do świadczenia przedemerytalnego.

W ustawie zwiększono ponadto ochronę osób po 50. roku życia. Wprowadza bowiem przepis, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do nabycia prawa do emerytury. Obecne przepisy mówią o 2 latach.

Rozpatrywana ustawa jedna z pakietu ustaw programu oszczędnościowego wicepremiera Jerzego Hausnera. Ma ona przynieść w 2005 roku około 0,6 mld zł oszczędności, w 2006 roku blisko 1,1 mld zł, a w 2007 roku 1,9 mld zł.

W przyjętym stanowisku Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zaproponowała wprowadzenie 7 poprawek do ustawy o świadczeniach przedemerytalnych. Były one zbieżne z sugestiami senackiego biura legislacyjnego i dotyczyły przede wszystkim doprecyzowania i ujednolicenia zapisów odnoszących do wejścia w życie jej przepisów. Ustalono, że stanowisko komisji przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Krystyna Sienkiewicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.

Zmiany zawarte w nowelizacji sejmowej, która była projektem rządowym, omówił i uzasadnił prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej i zmierzała do wdrożenia przepisów dotyczących ograniczeń działalności w związku z hałasem w portach lotniczych oraz przepisów w sprawie uznawania licencji personelu lotniczego w lotnictwie cywilnym w ramach Unii Europejskiej.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Józef Sztorc.

Następnie Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zapoznała się z informacjami dotyczącymi trzech projektów ustaw ratyfikacyjnych, nad którymi pracował Sejm:

- projektu ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", sporządzonej w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., zmienionej Protokołem Dodatkowym z dnia 6 lipca 1970 r., zmienionej Protokołem z dnia 21 listopada 1978 r., w całości zmienionej Protokołem z dnia 12 lutego 1981 r.,

- projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 czerwca 1997 r. ujednolicającego Międzynarodową Konwencję o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", podpisaną w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., z późniejszymi zmianami,

- projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 8 października 2002 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", z późniejszymi zmianami i ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r.

Informacje na ten temat przedstawili prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego K. Kapis oraz dyrektor departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel.

Projekty mają na celu umożliwienie Polsce przystąpienia do Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa i Żeglugi Powietrznej. Organizacja ta ma za zadanie ujednolicenie procedur kontroli ruchu lotniczego nad Europą.

Na zakończenie posiedzenia ustalono, ze Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury podejmie decyzję w prawie omawianych projektów po uchwaleniu ich przez Sejm.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi była sytuacja na krajowym rynku cukru w przededniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - stan i zagrożenia.

Informacje na ten temat przedstawili wiceminister skarbu państwa Józef Woźniakowski oraz wicedyrektor Departamentu Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bogumiła Kasperowicz. O restrukturyzacji Krajowej Spółki Cukrowej mówił jej prezes Krzysztof Kowa. Komisja zapoznała się także z opiniami przedstawicieli organizacji związkowych działających przy cukrowniach oraz rolniczych związków zawodowych.

W dyskusji senatorowie opowiadali się za zmianami w zarządzie Krajowej Spółki Cukrowej (KSC). Postulowano także, by resort skarbu jednoznacznie określił politykę restrukturyzacji polskiego cukrownictwa.

Zdaniem senatorów, nadal brakuje koncepcji restrukturyzacji polskiej branży cukrowniczej, opracowanej w porozumieniu z załogami cukrowni. Kierownictwu Polskiego Cukru zarzucono, że kryteria wyboru cukrowni, które mają być wyłączone z produkcji w tym roku, nie są czytelne.

Krajowa spółka wyznaczyła do zamknięcia w tym roku cukrownie: Borowiczki i Sokołów (woj. mazowieckie), Żnin (woj. kujawsko-pomorskie) oraz Klemensów (woj. lubelskie).

W opinii wiceministra skarbu państwa J. Woźniakowskiego, zamykanie cukrowni jest procesem bolesnym, ale koniecznym. Zapewnił on, że rząd będzie poszukiwał alternatywnego zajęcia dla pracowników zamykanych cukrowni. Dodał, że kierownictwo resortu skarbu i KSC będą na temat restrukturyzacji ponownie dyskutować 23 kwietnia br.

Prezes KSC K. Kowa stwierdził, że restrukturyzacja, która ma polegać m.in. na koncentracji produkcji przy ograniczeniu kosztów, jest niezbędna, tym bardziej że za dwa lata ma być przeprowadzona reforma rynku cukru w Unii. Reforma prawdopodobnie będzie polegać na dalszej liberalizacji handlu.

Jak poinformowała wicedyrektor B. Kasperowicz z resortu rolnictwa, w całej Unii pracują obecnie 132 cukrownie, podczas gdy w Polsce aż 56.

Prezes K. Kowa zaznaczył, że kierowana przez niego spółka działa dopiero pierwszy sezon i powstała z cukrowni, które w większości przynosiły straty. Spółka odziedziczyła nie tylko ich długi, ale musiała zaciągnąć następne na bieżącą działalność. Zdaniem prezesa KSC, istnieje szansa na wyprowadzenie spółki z długów. Zmniejsza się strata powstała na działalności bieżącej (produkcji cukru) i "jest jeszcze kilka parametrów, które wskazują na to, że spółka ma szanse funkcjonowania na rynku". Jak poinformował prezes, spółka prowadzi rozmowy z bankami w sprawie rozłożenia spłaty zadłużenia do 3 lat i według szacunków spółki - spłata długów w tym czasie jest możliwa.

Po wysłuchaniu zaproszonych gości i w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła następujące wnioski w sprawie sytuacji na krajowym rynku cukru w przededniu przystąpienie Polski do Unii Europejskiej:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, po zapoznaniu się z informacjami przedstawionymi przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Skarbu Państwa, prezesa Krajowej Spółki Cukrowej oraz biorąc pod uwagę przebieg dyskusji, w której wzięli udział przedstawiciele cukrowni i organizacji związkowych działających przy cukrowniach, stwierdza, że wciąż brak koncepcji perspektywicznego działania opartego na wypracowanym wspólnie z organizacjami cukrowniczymi programie restrukturyzacji sektora rynku cukru w Polsce.

Dlatego też komisja uznaje, że:

1. Wobec bezradności kierownictwa Krajowej Spółki Cukrowej w rozwiązywaniu problemów tego ważnego dla Polski sektora Minister Skarbu Państwa oraz Zarząd KSC powinny podjąć natychmiastowe działania zmierzające do zmiany w zarządzie spółki.

2. Należy natychmiast wstrzymać plan restrukturyzacji KSC w celu zaniechania likwidacji tych cukrowni, które wykazały dochód za ubiegły rok oraz są przygotowane do dalszego funkcjonowania, jak również przedstawienia alternatywnych rozwiązań dotyczących gwarancji miejsc pracy i zabezpieczenia socjalnego uzgodnionego wcześniej ze stroną związkową.

3. Należy zobowiązać nadzór właścicielski do jednoznacznego określenia polityki restrukturyzacyjnej w cukrownictwie".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o nadmiernych zapasach produktów rolnych. W przyjętym stanowisku komisja postanowiła nie wnosić poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie senator Janusz Lorenz.

Założenia przyjęte w ustawie sejmowej, którą uchwalono na podstawie projektu rządowego, omówił wiceminister rolnictwa i rozwoju Jerzy Plewa. Wysłuchano także wiceprezesa Agencji Rynku Rolnego Mariusza Lipińskiego i przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa miała na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do przepisów Unii Europejskiej w zakresie rozporządzeń, które przewidują opodatkowanie tzw. nadmiernych zapasów. Dotyczy to ponad 200 produktów.

Wiceminister rolnictwa rozwoju wsi J. Plewa stwierdził, że ustawa jest mniej restrykcyjna niż unijne rozporządzenia i jej nieuchwalenie mogłoby pogorszyć sytuację przedsiębiorców, którzy musieliby zapłacić za posiadane zapasy.

Ustawa przewiduje, że nadmierny zapas jest wtedy, gdy stan zapasów produktów rolnych 1 maja br. przekracza wielkości określone w załączniku do ustawy (np. w wypadku mięsa będzie to 100 ton, mleka - 50 ton, zbóż - 1000 ton) po uwzględnieniu okoliczności powstania tej nadwyżki np. czy powstała w wyniku interwencyjnego importu, czy też jest efektem zwiększenia mocy produkcyjnych.

Rekomendując ustawę, wiceminister J. Plewa podkreślił, że ustawa jest kompromisem między stroną rządowa a organizacjami producenckimi. Podniesienie limitów, powyżej których składa się informację do Agencji Rynku Rolnego o powstaniu nadmiernych zapasów, sprawia, że praktycznie nie dotknie ona rolników.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Porozumienia w sprawie udziału Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej w Europejskim Obszarze Gospodarczym, podpisanego w Brukseli w dniu 14 października 2003 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowym postanowieniu przedstawił dyrektor Departamentu Stosunków Europejskich i Wielostronnych w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Zbigniew Trepczynski. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i upoważnia prezydenta RP do ratyfikacji porozumienia stanowiącego podstawę prawną przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy sejmowej na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Protokołu dodatkowego między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki do Traktatu o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki sporządzonego w Waszyngtonie dnia 21 marca 1990 r.

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Krystowski. Żadnych uwag do ustawy ratyfikacyjnej nie zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była pilnym projektem rządowym i miała na celu odstąpienie Polski od umowy handlowej z USA w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator G. Ferenc.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła kolejne trzy ustawy ratyfikacyjne:

- ustawę o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", sporządzonej w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., zmienionej Protokołem Dodatkowym z dnia 6 lipca 1970 r., zmienionej Protokołem z dnia 21 listopada 1978 r., w całości zmienionej Protokołem z dnia 12 lutego 1981 r.,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 czerwca 1997 r. ujednolicającego Międzynarodową Konwencję o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", podpisaną w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., z późniejszymi zmianami,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 8 października 2002 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", z późniejszymi zmianami i ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r.

Opinie o ustawach sejmowych przedstawili: dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel i prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis. Do rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych żadnych uwag nie zgłosiło biuro legislacyjne.

W przyjętych stanowiskach Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zarekomendować Senatowi akceptację trzech ustaw umożliwiających ratyfikację konwencji zmierzających do umożliwienia Polsce przystąpienia do Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa i Żeglugi Powietrznej. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży w tej sprawie senator Zbigniew Kulak.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Rozpatrywaną ustawę, która była projektem rządowym, przedstawiła wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Elżbieta Ostrowska. Szereg szczegółowych uwag zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej i miała na celu stworzenie systemu udzielania pomocy publicznej, który umożliwia prawidłowe wdrożenie przepisów wspólnotowych. W projekcie określono zasady postępowania w sprawach dotyczących pomocy państwa, wykonywanej w ramach pomocy publicznej zgodnie z przepisami Unii Europejskiej. Ponadto uregulowano zasady współpracy prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z podmiotami opracowującymi programy pomocowe, udzielającymi pomocy, ubiegającymi się o pomoc oraz beneficjentami pomocy.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi 14 poprawek do ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Bogusław Litwiniec.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą.

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Krystowski. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zmierzała do dostosowania polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Określono w niej zasady administrowania obrotem towarami z zagranicą oraz z krajami spoza Wspólnoty Europejskiej po uzyskaniu przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem rozpatrywanej ustawy sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono także ustawę o nadmiernych zapasach produktów rolnych.

Rozwiązania zawarte w rozpatrywanej ustawie omówił z upoważnienia rządu wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Plewa. Zapoznano się ponadto z opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Lorenza.

Ostatnim rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze. Zawarte w niej przepisy omówił i uzasadnił prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego K. Kapis. Zapoznano się ponadto ze szczegółowymi uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała Senatowi 6 poprawek. Jak ustalono, ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Z. Kulak.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

O rozwiązaniach zawartych w nowelizacji sejmowej mówiła dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto wysłuchano sekretarza Krajowej Rady Polskiej Izby Rzeczników Patentowych Anny Sobczyk, która przedstawiła uwagi dotyczące terminologii użytej w ustawie. Nie znalazły one jednak poparcia przedstawicieli resortu sprawiedliwości i senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym i zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Zmierzała do utworzenia w Sądzie Okręgowym w Warszawie nowego wydziału powołanego do rozstrzygania spraw z zakresu ochrony wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji prawa o ustroju sądów powszechnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Ewę Serocką.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Protokołu dodatkowego między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki do Traktatu o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki sporządzonego w Waszyngtonie dnia 21 marca 1990 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Wnuka.

Zawarte w przedmiotowym protokole postanowienia omówiła wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Irena Herbst. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Porozumienia w sprawie udziału Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej w Europejskim Obszarze Gospodarczym, podpisanego w Brukseli w dniu 14 października 2003 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat przedmiotowego porozumienia, która przedstawiła wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej I. Herbst. Zastrzeżeń do ustawy sejmowej nie zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie sejmowej ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora T. Wnuka.

Ponadto senatorowie rozpatrywali ustawę o Funduszu Poręczeń Unijnych. Przyjęte w niej rozwiązania w imieniu rządu omówiła i uzasadniła wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej I. Herbst.

Ustawa zakłada utworzenie Funduszu Poręczeń Unijnych (FPU) przy Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Fundusz będzie udzielał gwarancji i poręczeń spłaty kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji w wypadkach, gdy wspierane przez FPU przedsięwzięcia będą jednocześnie współfinansowane przez UE. Ustawa ma ułatwić samorządom i firmom finansowanie inwestycji z kredytów i własnych pieniędzy oraz wykorzystanie dostępnych środków unijnych.

Fundusz będzie finansowany z części oprocentowania rezerwy obowiązkowej (od przyjmowanych depozytów) przekazywanej przez banki do NBP. Do FPU w 2004 roku ma być przekazane 80% oprocentowania rezerwy, w 2005 - 60%, a w 2007 roku - 50%. Oprocentowanie rezerwy obowiązkowej będzie określać Rada Polityki Pieniężnej. Rezerwa obowiązkowa wynosi obecnie 3,5%.

W głosowaniu rozpatrywana ustawa sejmowa uzyskała poparcie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator T. Wnuk.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrywano także ustawę o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Elżbietę Ostrowską. Zapoznali się także z uwagami biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi 15 poprawek. Ustalono, że wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Genowefa Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą.

Z rozwiązaniami zaproponowanymi w ustawie zapoznała senatorów wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej I. Herbst. Wysłuchano także opinii biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono wnioski zgłoszone na 60. posiedzeniu Senatu do projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.

Połączone komisje poparły dwa wnioski i przygotowały następnie dodatkowe sprawozdanie w tej sprawie. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji wybrano senatora Jerzego Adamskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich kontynuowano rozpatrywanie skargi senatora Bogusława Mąsiora dotyczącej artykułu prasowego wicemarszałka Kazimierza Kutza, zamieszczonego na łamach "Dziennika Zachodniego" 19 marca 2004 r.

Komisja odbyła dyskusję z udziałem senatora B. Mąsiora i wicemarszałka K. Kutza, dotyczącą treści artykułu.

Ponadto komisja rozpatrzyła prośbę senatora Wiesława Pietrzaka o odwołanie go ze składu Komisji Ochrony Środowiska. W głosowaniu zaaprobowano projekt uchwały w tej sprawie. Na sprawozdawcę wybrano senatora Zdzisława Jarmużka.

21 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła trzy ustawy ratyfikacyjne:

- ustawę o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", sporządzonej w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., zmienionej Protokołem Dodatkowym z dnia 6 lipca 1970 r., zmienionej Protokołem z dnia 21 listopada 1978 r., w całości zmienionej Protokołem z dnia 12 lutego 1981 r.,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 czerwca 1997 r. ujednolicającego Międzynarodową Konwencję o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", podpisaną w Brukseli dnia 13 grudnia 1960 r., z późniejszymi zmianami,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 8 października 2002 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej Konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej "EUROCONTROL", z późniejszymi zmianami i ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r.

Komisja zapoznała się z projektami tych ustaw na posiedzeniu 20 kwietnia br. W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem ustaw ratyfikacyjnych bez poprawek. Jak ustalono, ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Józef Sztorc.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment