Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie marszałka Longina Pastusiaka, złożone na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 8 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do oświadczenia Pana Marszałka z dnia 16 lutego br. w sprawie Ośrodka Szkolenia Ratowniczego w Gdyni - pragnę przedstawić, co następuje:

Utworzony w 1984 r. na mocy decyzji Ministra-Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej, w strukturach Wyższej Szkoły Morskiej - Ośrodek Szkolenia Ratowniczego w Gdyni, w związku z zatonięciami statków m/s "Kudowa-Zdrój" i m/s "Busko-Zdrój" - miał za zadanie przeszkolenie wszystkich członków załóg statków morskich w zakresie praktycznych umiejętności posługiwania się środkami ratunkowymi. Wynikało to z faktu, że obowiązująca wówczas Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, (STCW-78) sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz.U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201) nie nakładała obowiązku posiadania przez każdego członka załogi indywidualnych przeszkoleń w tym zakresie, stanowiąc jedynie, że:

• marynarz wchodzący w skład wachty pokładowej i maszynowej powinien mieć doświadczenie lub przejść przeszkolenie obejmujące m. in. technikę ratowania życia, zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwo osobiste,

• ratownik na łodziach i tratwach ratunkowych powinien mieć umiejętność: poprawnego nałożenia kamizelki ratunkowej, bezpiecznego zeskoczenia do wody, wejścia w kamizelce ratunkowej z wody na łódź lub tratwę ratunkową, a także wyprostowania odwróconej tratwy ratunkowej,

• kapitan i starszy oficer na statkach pojemności brutto 200 RT i większej powinien posiadać znajomość zasad ratowania życia w zakresie organizacji alarmów opuszczania statku, łodzi ratunkowych, tratw i innego sprzętu ratunkowego.

Radykalna zmiana w wymaganiach dot. wyszkolenia marynarzy nastąpiła po wejściu w życie z dniem 1 lutego 1997 r. Kodu Wyszkolenia Marynarzy, Wydawania Świadectw oraz Pełnienia Wacht - będącego zmienionym załącznikiem do Konwencji STCW - który został przyjęty na konferencji Stron tej konwencji, która odbyła się w Londynie od 26 czerwca do 7 lipca 1995 r. Zgodnie z Prawidłem VI/1 Rozdziału VI nowego załącznika, każdy członek załogi statku morskiego obowiązany jest przyswoić zakres wiedzy oraz przejść podstawowe szkolenie lub instruktaż dotyczące bezpieczeństwa tj:

- indywidualnych technik ratunkowych,

- ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,

- elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej,

- bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.

Postanowienia nowego załącznika do Konwencji wprowadzając obowiązek podstawowych szkoleń, nie nakładają jednocześnie konieczności odnawiania świadectw z tych szkoleń (o czym stanowi jednoznacznie Prawidło I/11) - zastrzegając jedynie, aby do pracy na statku dopuszczać tylko te osoby, które w okresie nie przekraczającym 5 lat przeszły szkolenia podstawowe. Oznacza to, że w myśl Konwencji STCW nie ma wymogu potwierdzania ważności świadectw z podstawowych szkoleń w drodze kursu, cyklicznie powtarzanego. Nie można negować potrzeby, ani znaczenia szkolenia lądowego. Każdy marynarz na początku swojej kariery morskiej takie szkolenie przejść musi, także później - kiedy w miarę awansowania, wymogi określone w Konwencji STCW w stosunku do kolejno zajmowanych wyższych stanowisk, są coraz wyższe. Nie może się to jednak odbywać kosztem rzeczywistych potrzeb, a decydującym kryterium o obowiązku szkolenia nie mogą być wyłącznie względy finansowe i sytuacja ekonomiczna ośrodków szkoleniowych.

W związku z powyższym, formułowane opinie w sprzecznej z prawem uchwale kolegium dyrektorów Urzędów Morskich - nie znajdują uzasadnienia, a dowodem, iż jej postanowienia korespondują z postanowieniami Konwencji STCW jest chociażby praktyka stosowana w takich państwach morskich jak: Wielka Brytania, Republika Federalna Niemiec, czy Dania - gdzie funkcjonują rozwiązania analogiczne jak przyjęte w uchwale negowanej przez ośrodki szkoleniowe.

Z tych też względów wysuwana sugestia, że zapaść finansowa Ośrodka Szkolenia Ratowniczego w Gdyni spowodowana jest "działaniami dyrektorów urzędów morskich wspieranych przez urzędników ministerstwa infrastruktury" jest sugestią mającą na celu wyłącznie deprecjację pracowników administracji morskiej.

Jednocześnie pragnę poinformować, że konieczność transpozycji postanowień zmienionej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/25/WE o minimalnym poziomie wyszkolenia marynarzy, nakazała podjęcie prac nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz.U. Nr 81, poz. 734). Uznając ponadto, że działań mających na celu podniesienie stopnia bezpieczeństwa żeglugi nigdy nie jest za wiele, projekt nowelizacji przewiduje także obowiązek odnawiania co pięć lat świadectw szkoleń podstawowych w zakresie bezpieczeństwa - poprzez ukończenie kursu uaktualniającego, co jest zaostrzeniem kryteriów określonych w tej mierze przez Konwencję STCW. Projekt zmian cyt. rozporządzenia jest po etapie uzgodnień wewnątrz resortowych (m.in. został przesłany do zaopiniowania Ośrodkowi Szkolenia Ratowniczego w Gdyni) i niebawem zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych.

Przedstawiając powyższe, wyrażam przekonanie, że wprowadzone zmiany do powołanego aktu prawnego pozwolą Ośrodkowi w dalszym ciągu prowadzić swoją pożyteczną działalność.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Witold Górski

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 08 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do mojego pisma z dnia 21 stycznia 2004 r. znak DZE/AZ-P/2004/142 w sprawie prolongaty terminu odpowiedzi na oświadczenie senatora Włodzimierza Łęckiego (znak BPS/DSK-043-558/03), chciałbym uprzejmie poinformować, że z projektu ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji Zagranicznych wyłączone zostały zadania związane z promocją polskiej turystyki - a tym samym - zrezygnowano z projektu likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Hausner

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Pawełka, złożone na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 2004-03-09

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Pawełka, złożone podczas 56. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 12 lutego 2004 r., w sprawie braku uregulowań ustawowych systemu ratownictwa lotniczego, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. Nr 130, poz. 1112) nie zawiera uregulowań prawnych dotyczących ratownictwa lotniczego. Przepisy regulujące ten obszar materii znajdują się w projekcie ustawy o poszukiwaniu i ratownictwie lotniczym (ASAR), opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. W lutym br. zakończył się proces uzgodnień międzyresortowych i mam nadzieję - przyjęciu przez Radę Ministrów - szybko trafi pod obrady Sejmu.

W myśl tego projektu resort Obrony Narodowej będzie wydzielał do systemu ASAR siły i środki możliwe do użycia w danym roku kalendarzowym, np. Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego, śmigłowce ratownictwa lotniczego wraz z załogami, a także grupy naziemnego poszukiwania. Wykonywanie zadań w systemie obejmuje organizowanie i prowadzenie poszukiwań oraz ratownictwa osób w związku z zagrożeniem ich życia lub zdrowia w wyniku zaistnienia lub zagrożenia wypadkiem lotniczym. Środki Sił Zbrojnych RP przewidziane do użycia w ramach tego systemu mogą być też czasowo wykorzystywane do akcji ratunkowych w przypadku zagrożeń niemilitarnych (klęsk żywiołowych i katastrof). Natomiast zadania w zakresie ratownictwa drogowego i wodnego wykonuje Państwowa Straż Pożarna oraz inne przeznaczone do tego służby, w związku z tym nie przewidziano środków finansowych na ten cel w budżecie MON.

Podczas prac nad projektem ustawy ASAR rozpatrywano możliwość zintegrowania wojskowego systemu ratownictwa lotniczego z Krajowym Systemem Ratowniczo-Górniczym, którego organizatorem jest Państwowa Straż Pożarna. Konieczność współdziałania tych systemów jest zasadna, należy jednak mieć świadomość, że ich pełna integracja będzie trudna do osiągnięcia ze względu na specyfikę realizowanych zadań przez te podmioty.

Chciałbym podkreślić, że jednostki ratownictwa lotniczego nie są planowane do rozformowania, a statki powietrzne, które będą wydzielone do działania w systemie ASAR są systematycznie modernizowane i doposażane w urządzenia i sprzęt niezbędny do wykonywania zadań ratowniczych.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za zasadne.

Łączę wyrazy szacunku

Jerzy Szmajdziński

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny:

Warszawa, dnia 10.03. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na pismo z dnia 17 lutego br. (BPS/DSK-043-93-04), pragnę uprzejmie poinformować, iż załączonemu doń oświadczeniu, złożonemu przez pana Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Józefa Sztorca na 56. posiedzeniu Senatu w dniu 12 lutego br. nadano bieg procesowy.

Poruszona w treści tego oświadczenia problematyka zbycia Uniwersytetu Ludowego w Wierzchosławicach bez zastosowania trybu przetargowego jest przedmiotem prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową w Tarnowie postępowania sprawdzającego o sygnaturze 4 Ds. 24/04.

W dniu 5 marca br. Pan Senator Józef Sztorc złożył w tej sprawie ustne zawiadomienie o przestępstwie i został przesłuchany w charakterze świadka, zaś najbliższe działania prokuratora zmierzać będą do uzyskania pełnej dokumentacji związanej ze zbyciem osobie fizycznej Uniwersytetu Ludowego, pozostającego w zarządzie Związku Młodzieży Wiejskiej "Wici".

Dopiero analiza tych dokumentów winna pozwolić na sprecyzowanie dalszego kierunku postępowania w tej sprawie.

O podjętej decyzji merytorycznej Pan Senator Józef Sztorc - jako osoba zawiadamiająca o przestępstwie - zostanie poinformowany w stosownym czasie zgodnie z przepisami kodeksu postępowania karnego.

Z poważaniem

Z upoważnienia

PROKURATORA GENERALNEGO

Karol Napierski

Prokurator Krajowy

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, dnia 10 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma z dnia 3 lutego br. Nr BPS/DSK-043-38/04, przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez senatora RP Józefa Sztorca dotyczące darowizn na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnych osób prawnych uprzejmie informuję, że podtrzymuję pogląd wyrażony w przedmiotowej sprawie w sejmowym wystąpieniu w dniu 12 listopada 2003 r. Znajduje on swoje uzasadnienie m.in. w urzędowej interpretacji dokonanej przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 41 grudnia 2001 r., znak: BP5/DK-033-186-2393/01.

Wyrażony przeze mnie pogląd wynika również z treści przepisu art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.), który stanowi, że darowizny na kościelną działalność charytatywo-opiekuńczą podlegają u darczyńców wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Z analizy tej regulacji oraz przepisów ustaw o podatku dochodowym wynika, że przepisy ustawy o stosunku państwa do Kościoła - w części dotyczącej darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne - stanowią przepisy szczególne w odniesieniu do przepisów ustaw podatkowych. W przepisach ustaw o podatku dochodowym jest mowa o darowiznach na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez wszelkie podmioty wykonujące taką działalność, podczas gdy ustawa o stosunku Państwa do Kościoła odnosi się jedynie do działalności charytatywno-opiekuńczej prowadzonej przez kościelne osoby prawne. Warunkiem uprawniającym do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przeznaczanych na tę działalność jest uzyskanie pokwitowania odbioru darowizny przez kościelną osobę prawną oraz sprawozdania dotyczącego przeznaczenia tej darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą w okresie najpóźniej dwóch lat od dnia przekazania darowizny.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jak wynika z posiadanych przeze mnie informacji, stanowisko Ministerstwa Finansów, w tym zakresie, nie uległo zmianie.

Z poważaniem

MINISTER

GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Z upoważnienia

PODSEKRETARZ STANU

Dagmir Długosz

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 2004.03.10

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pan
Longin Pastusiak

Wielce Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Witolda Gładkowskiego przekazanym Ministrowi Finansów w celu ustosunkowania się do działań organów podatkowych woj. zachodniopomorskiego wobec p. Andrzeja T. uprzejmie wyjaśniam:

W stosunku do Pana Andrzeja T. wspólnika spółki cywilnej "TIMEX" w tym samym stanie prawnym oraz podobnym stanie faktycznym wydane zostały dwa wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 25 października 2000 r. Sygn. akt S.A./Sz 1645/99 oraz z dnia 10 stycznia 2002 r. Sygn. akt S.A./Sz. 2599/2000 różniące się między sobą rozstrzygnięciem kwestii uprawnień podatnika do korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu kształcenia uczniów. Kwestia uprawnień do przedmiotowej ulgi została ostatecznie rozstrzygnięta uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w składzie siedmiu sędziów (uchwała z dnia 10 października 2001 r. Sygn. akt FPS/8/01), w której stwierdzono brak uprawnień podatnika do ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy w imieniu podatnika praktyczną naukę zawodu prowadzi zatrudniony pracownik legitymujący się kwalifikacjami wymaganymi do prowadzenia tej nauki. Organ podatkowy, podejmując pierwszą decyzję w sprawie spółki p. Andrzeja T. kierował się, taką właśnie oceną, choć oczywiście późniejsza uchwała NSA z 10 października 2001 r. nie mogła mu być znana. Po tym wyroku, przystępując zgodnie z jego brzmieniem do ponownego postępowania w tej sprawie, organ podatkowy błędnie uznał, że może oprzeć nową decyzję na uchwale NSA z 10 października 2001 r., w międzyczasie podjętej. I dlatego też ponownie odmówił spółce p. A. T. ulgi na kształcenie uczniów. Po zaskarżeniu tej decyzji przez p. A. T., Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie wyrokiem z dnia 9 lipca 2003 r. Sygn. akt S.A./Sz 2520/01 uchylił decyzje organów podatkowych uznając w oparciu o art. art. 30 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. nr 74, poz. 368 ze zm.), że ocena prawna wyrażona w orzeczeniu sądu wiąże organ, którego działanie lub bezczynność była przedmiotem zaskarżenia.

Przedstawiony przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego przypadek świadczy niewątpliwie o popełnieniu przez Urząd Skarbowy w Szczecinku oraz Izbę Skarbową w Szczecinie błędu w omawianej sprawie, polegającego na nietrafnej interpretacji przepisów o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, jak też na długotrwałości postępowania podatkowego. Błędy te zostały jednak popełnione w złożonej i nietypowej sytuacji; kiedy organ podatkowy musiał wykonać dyspozycję Sądu w sprawie rozstrzygniętej (przez Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie) odmiennie od poglądu prawnego, wyrażonego w uchwale NSA w Warszawie.

Po stwierdzeniu zaistnienia powyższych nieprawidłowości, wydałem organom podatkowym polecenie wykonania wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lipca 2003 r. Sygn. akt S.A./Sz 2520/01 uchylającego decyzje Izby Skarbowej, co też nastąpiło w dniach 16-18 luty 2004 r.

Pragnę również poinformować, że korzystając z uprawnień określonych w art. 101 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1271 ze zm.) Izba Skarbowa w Szczecinie przygotowuje skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku z dnia 25 października 2000 r. jako wydanego z rażącym naruszenie prawa.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Ciesielski

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 10.03. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Mariana Lewickiego, Senatora Rzeczypospolitej Polskiej skierowanym do mnie a przesłanym pismem Pana Marszałka Senatu znak BPS/DSK-043-81-04 z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie drastycznego zmniejszenia nakładów na usługi medyczne w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Legnicy, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Zgodnie z danymi uzyskanymi z Narodowego Funduszu Zdrowia poziom finansowania Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy w pierwotnej wersji utrzymano na poziomie roku 2003. Po korekcie planu finansowego kwota przypadająca na Szpital w Legnicy powiększona została o około 3 mln PLN.

Podczas negocjacji prowadzonych z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w Legnicy w ramach postępowania konkursowego na wniosek Dyrektora Szpitala zmniejszono proponowane przez Fundusz kwoty dla oddziałów okulistycznego i urologicznego. Środki te Dyrektor Szpitala przeznaczył na sfinansowanie świadczeń w innych oddziałach szpitala.

Zakontraktowane świadczenia w oddziale hematologii obejmują pełny zakres procedur określonych świadczeń szpitalnych - łącznie z leczeniem ostrych białaczek.

Decyzję o likwidacji oddziału kardiologii podjął organ założycielski szpitala zgodnie z opinią Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie kardiologii Pani prof. dr hab. Walentyny Mazurek z dniem 1.04.2003 r. W ramach działań restrukturyzacyjnych zlikwidowano na terenie województwa dolnośląskiego wszystkie oddziały kardiologiczne z I stopniem referencyjności. Pani Profesor zaakceptowała także ustalenia, zgodnie z którymi ośrodki kardiologiczne pozostaną w tych szpitalach gdzie są również oddziały kardiodiagnostyki.

Oddział Wojewódzki NFZ ustalił z Dyrekcją Szpitala w Legnicy, że przypadki kardiologiczne będą rozliczane w ramach oddziału chorób wewnętrznych, tak by dotychczasowi pacjenci oddziału kardiologicznego mogli być hospitalizowani w Szpitalu legnickim.

W dniu 9 lutego br. Komisja Konkursowa Dolnośląskiego OW NFZ rozstrzygnęła konkurs uzupełniający na rok 2004 z zakresu Ratownictwa i Transportu Medycznego włączając do kontraktu zespół "N" ze Szpitala w Legnicy.

Żadna z poradni w WSSp nie została zlikwidowana, a brak kontraktu na niektóre rodzaje świadczeń wynikał z nieprawidłowości ofert złożonych przez Szpital. W dniu 20 lutego 2004 r. w Konkursie Uzupełniającym w zakresie Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej wybrano poradnie: gastrologiczną, dermatologiczną, gruźlicy i chorób płuc, chirurgii urazowo-ortopedycznej, preluksacyjną i poradnie wad postawy a także leczenia jaskry. Pacjenci poradni okulistycznej dla dzieci i leczenia zeza mają być przyjmowani w ramach poradni okulistycznej.

W świetle powyższego podniesione w oświadczeniu Pana Senatora sformułowania o praktycznym pozbawieniu mieszkańców powiatu legnickiego i miasta Legnicy dostępu do świadczeń zdrowotnych nie znajdują uzasadnienia.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 11.03.2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 17 lutego 2004 r., znak: BPS/DSK-043-78-04 przy którym Pan Marszałek przekazał mi do zajęcia stanowiska oświadczenie złożone przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego na 56 posiedzeniu Senatu w dniu 12 lutego br., uprzejmie informuję, że zarzuty pod adresem Ministerstwa Zdrowia dotyczące realizacji programu Doboru Niespokrewnionego Dawcy Szpiku oraz programu Rozwoju Ogólnopolskiego Centralnego Rejestru Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej są wg. mnie i innych specjalistów w zakresie transplantologii w przeważającej większości nieuzasadnione.

Liczba zabiegów przeszczepiania szpiku od dawców niespokrewnionych wynosiła w 2001 r. - 50 zabiegów, w 2002 r. - 77 zabiegów, a w 2003 r. - 109 zabiegów. Liczba zabiegów wykonana w Polsce w latach 2002-2003 przekracza całą liczbę wcześniej wykonanych zabiegów w Polsce.

Ministerstwo Zdrowia finansuje poszukiwanie niespokrewnionych dawców szpiku i w związku z tym pełni kontrolę nad wydawaniem środków przeznaczonych na ten cel.

Poszukiwanie szpiku od dawcy niespokrewnionego odbywa się od momentu stwierdzenia przez ośrodek transplantacyjny, że chory kwalifikuje się do przeszczepu szpiku i nie posiada dawcy rodzinnego. Ośrodek wystawia zlecenie na dobór dawcy, które przesyła do Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji "POLTRANSPLANT" - samodzielnej jednostki budżetowej podległej Ministerstwu Zdrowia, która realizuje w/w programy. Poltransplant kieruje wnioski do dalszej realizacji do ośrodków poszukujących wskazanych przez wnioskodawcę wg. kolejności zgłoszenia i posiadanych wolnych środków finansowych.

Poltransplant dokłada wszelkich starań aby czas poszukiwania dawcy był jak najkrótszy.

W przypadku nadmiernej ilości zgłoszeń do jednego ośrodka Poltransplant proponuje inny ośrodek, co umożliwia skrócenie procedury poszukiwania niespokrewnionego dawcy szpiku.

Liczba wniosków w sprawie poszukiwania niespokrewnionych dawców szpiku w ostatnim okresie znacznie wzrosła.

Na każde zlecenie doboru od niespokrewnionego dawcy szpiku Poltransplant w 2003 r. rezerwował 20.000,00 zł. Faktyczne koszta poszukiwania dawców są zróżnicowane w związku z czym nie można ich przewidzieć. Niewykorzystane środki są przeznaczane dla innych chorych dopiero po rozliczeniach finansowych. Procedura ta wymaga stałego doskonalenia.

W 2003 r. wobec liczby zgłoszeń przekraczającej przyznane środki finansowe na dany rok Ministerstwo przyznało dodatkowo 500.000,00 zł na zawarcie nowych umów na poszukiwanie niespokrewnionych dawców szpiku.

W latach 2002-2003 w celu wykorzystania wszystkich środków finansowych na realizację programu Doboru Niespokrewnionych Dawców Szpiku, fundusze niewykorzystane zostały uznane za środki niewygasające na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2002 r. i 11 grudnia 2003 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku kalendarzowego.

W 2002 r. dzięki temu wykorzystano wszystkie środki, a w 2003 r. jest zgoda na ich wykorzystanie do końca czerwca 2004 r.

Pragnę również poinformować Pana Marszałka, że sukcesywnie w miarę środków finansowych rozwija się Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej.

W 2003 r. zostało zakontraktowanych 1563 badań potencjalnych dawców szpiku. Dalszy rozwój tego programu będzie wymagał stopniowego zwiększania środków finansowych.

W 2002 r. Departament Nadzoru i Kontroli Ministerstwa Zdrowia dokonał kontroli Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji "POLTRANSPLANT" w zakresie stanu organizacyjnego i funkcjonowania tej jednostki. Zarzuty przedstawione przez Pana Senatora nie mają odbicia w wynikach tej kontroli.

W 2004 r. w I kwartale odbędzie się ponowna kontrola Poltransplantu ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłowe realizowanie w/w programów.

O wynikach kontroli powiadomimy Pana Marszałka odrębnym pismem.

Odpowiadam na pytania zawarte w piśmie Pana Senatora:

- Prawo chorego, bez względu na jego status, do udzielania świadczeń zdrowotnych, poza ustawą zasadniczą, gwarantuje ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach posiadanych środków gwarantuje świadczenia zdrowotne osobom ubezpieczonym.

- Żadna z grup chorych nie była nigdy dyskryminowana w zakresie doboru dawcy jednakże zasięg zagwarantowanych świadczeń zależy także m.in. od posiadania na ten cel środków finansowych.

- Gwarancja ciągłości leczenia i powodzenia przeszczepu szpiku z punktu widzenia medycznego nie jest zawsze możliwa, co wynika z podłoża nowotworowego choroby, której przebieg nie zależy wyłącznie do sposobu leczenia.

- Jak wynika z przedstawionych danych liczba przeszczepów szpiku stale wzrasta w związku z czym istnieje potrzeba doskonalenia funkcjonowania istniejących ośrodków oraz sukcesywnego zwiększania środków finansowych na ww. programy.

- Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku sukcesywnie rozwija się. Gwarantuje to wykorzystanie go w celu ratowania życia chorym.

- Zapewniam, że większość pracowników w Ministerstwie Zdrowia, w Poltransplancie i w innych jednostkach zajmujących się prawidłową realizacją omawianych programów jest kompetentna i zaangażowana w wykonywaną pracę.

Dziękuję Panu Senatorowi za zainteresowanie się z problemami polskiej służby zdrowia.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 11.03.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na pismo znak pisma BPS/DSK-043-80/04 z dnia 17 lutego 2004 roku przekazujące oświadczenie złożone przez Panią Senator Annę Kurską podczas 56 posiedzenia Senatu w dniu 12 lutego 2004 r. proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.

Z informacji Dyrektora Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż wysokość kontraktów w zakresie ginekologii onkologicznej na terenie województwa pomorskiego jest wyższa w stosunku do roku ubiegłego. W zakresie chemioterapii kwota świadczeń zakontraktowanych na 2004 rok przez POW NFZ kształtuje się na poziomie 25 711 470,00 i jest o kwotę 7 343 628,77 zł wyższa niż w roku ubiegłym. W zakresie radioterapii kwota świadczeń zakontraktowanych na 2004 rok wynosi 11 651 000,00 zł i jest o 4 400 000,00 zł wyższa niż w roku ubiegłym.

Jednocześnie informuję, że świadczenia zdrowotne z zakresu ginekologii onkologicznej są wykonywane nie tylko w Instytucie Położnictwa i Chorób Kobiecych Akademii Medycznej w Gdańsku, ale także u innych świdczeniodawców, którzy zgodnie z zasadami kontraktowania świadczeń na 2004 rok w ginekologii onkologicznej spełnili wymagane kryteria i podpisali umowy z Pomorskim OW NFZ.

Szpital Kliniczny Nr 1 Akademickie Centrum Kliniczne w Gdańsku podpisał kontrakt na realizację świadczeń w 2004 roku w globalnej kwocie 135 525 200 zł. W roku 2003, kwota kontraktu wynosiła 135 343 240,65 zł. Pomorski OW NFZ pozostawił możliwość decydowania o szczegółowym podziale przyznanych środków finansowych dyrektorom szpitali. Z powyższego wynika, iż podziału środków finansowych na wykonanie zadań przez Instytut Położnictwa i Chorób Kobiecych w Gdańsku dokonał Dyrektor Szpitala Klinicznego Nr 1 w Gdańsku. Dyrektorzy szpitali mają możliwość dokonywania bieżącej analizy zapotrzebowania na poszczególne rodzaje i ilości świadczeń w swoich placówkach.

Ponadto uprzejmie informuję Panią Senator, że w dniu 27 lutego br. odbyło się w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia kolejne robocze spotkanie przedstawicieli Polskiej Unii Onkologicznej, Stowarzyszenia Dyrektorów Ośrodków Onkologicznych w Polsce, dyrekcji Instytutu Centrum Onkologii w Warszawie oraz przedstawicieli NFZ.

Podczas spotkania ustalono następujące zagadnienia:

1. różne procedury onkologiczne (chemioterapia, radioterapia, chirurgia) podczas jednego pobytu szpitalnego będą rozliczane przez NFZ łącznie,

2. wyjaśniono zasady rozliczania procedur wysokonakładowych,

3. uzgodniono, że koszty leczenia chorego w specjalistycznej placówce pokrywa jego oddział,

4. ustalono, że placówki onkologiczne będą mogły w rozliczeniach dokonywać przesunięć wartości zawartego kontraktu z NFZ

5. podkreślono konieczność działań mających doprowadzić do zniesienia limitów w placówkach referencyjnych.

Podczas spotkania uzgodniono, że w najbliższym czasie rozpoczną prace cztery zespoły w skład których wejdą przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Polskiej Unii Onkologicznej, przedstawiciele towarzystw naukowych oraz konsultanci krajowi w dziedzinie onkologii będą kontynuować prace nad poprawą:

• katalogu świadczeń zdrowotnych

• wyceną punktową świadczeń

• warunków wykonywania świadczeń

• dostępności do świadczeń.

Uczestnicy spotkania podkreślają, że powyższe działania to proces długotrwały w związku z czym deklarują ścisłą i stałą współpracę.

Odnosząc się do problemu podstawowej opieki zdrowotnej uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie dostęp do tego rodzaju świadczeń jest zapewniony na terenie całego kraju.

Zgodnie z uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie upoważnienia dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do przeprowadzenia postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku oraz określenia przedmiotu postępowania, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków, dyrektorzy poszczególnych Oddziałów Wojewódzkich Funduszu upoważnieni zostali do przeprowadzenia postępowania konkursowego i zawarcia umów w następujących zakresach:

- nocna i świąteczna ambulatoryjna opieka lekarska

- nocna i świąteczna wyjazdowa opieka lekarska

- transport sanitarny.

Zabezpieczenie świadczeń w tychże zakresach pozwoli na realizację usług lekarskich o charakterze wizyt ambulatoryjnych i w domu chorego z wyłączeniem stanów nagłych i stanów bezpośredniego zagrożenia życia, a w szczególności w sytuacjach: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w nagłych sytuacjach, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu, dolegliwości związanych z ciążą, nagłych zachorowań w miejscu publicznym. W przypadku stwierdzenia podczas wizyty w ambulatoryjnym punkcie opieki, bądź podczas wizyty domowej o konieczności wezwania zespołu ratownictwa medycznego lub kwalifikacji pacjenta do transportu sanitarnego wymagającego obecności lekarza, lekarz pozostaje w miejscu udzielania świadczenia do czasu przyjazdu zespołu. Jednocześnie należy podkreślić, że w podobnej sytuacji niedopuszczalne jest obciążenie pacjenta lub jego bliskich koniecznością uiszczenia opłat związanych z realizacją ww. świadczeń zdrowotnych.

Świadczenia udzielane w zakresie nocnej i świątecznej wyjazdowej oraz ambulatoryjnej opieki lekarskiej mogą być realizowane przez świadczeniodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm.).

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, dnia 12.03. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do Oświadczenia Senatora Gerarda Czai, złożonego w dniu 9 stycznia 2004 roku podczas 53 posiedzenia Senatu RP w sprawie braku dostępu mieszkańców zachodniej części województwa pomorskiego do III programu TVP, niniejszym działając w oparciu o wyjaśnienia Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki Telewizja Polska S.A., pragnę zawiadomić, że przyczyną ograniczenia dostępności programu regionalnego na obszarze niektórych powiatów w/w. województwa jest brak wolnych częstotliwości analogowych.

Jednocześnie informuję, że Zarząd Spółki Telewizja Polska S.A. skierował do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty wniosek o sprawdzenie możliwości przeniesienia niewykorzystywanego przez TVP kanału telewizyjnego z lokalizacji Wojsk - Czersk do Lęborka, a także w sprawie możliwości uruchomienia w Człuchowie kanału zwolnionego przez program TVP 2 i przeznaczenia zwolnionych częstotliwości na potrzeby TVP 3 Regionalnej, co w znacznym stopniu poprawiłoby zasięg tego programu na terenie zachodniej części województwa pomorskiego.

Z poważaniem

MINISTER

Zbigniew Kaniewski

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz, złożonym na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58):

Warszawa, 2004.03.17

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przekazanym, przy piśmie z dnia 10 marca 2004 r. Nr BPS/DSK-043-115-04, oświadczeniem złożonym przez senator Apolonię Klepacz podczas 57. posiedzenia Senatu RP w dniu 4 marca 2004 r. dotyczącym sposobu rekompensowania gminom dochodów utraconych w wyniku udzielonych ulg ustawowych zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) - uprzejmie informuję:

W świetle ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966) - z dniem 1 stycznia 2004 r. gminy nie otrzymują części rekompensującej subwencji ogólnej z tytułu ulg i zwolnień ustawowych. Ubytek dochodów gmin z tego tytułu został wyrównany poprzez zwiększenie dochodów własnych.

W związku z powyższym, nie jest możliwe zrekompensowanie gminom ubytku dochodów z tytułu udzielonej w 2004 r. ulgi inwestycyjnej, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku rolnym.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w 2004 r. gminy otrzymają część rekompensującą subwencji ogólnej z tytułu ostatecznego rozliczenia części rekompensującej subwencji ogólnej za 2003 r., określonej w art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 r.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z ww. ustawą o dochodach jednostek samorządu - dla gmin, w których dochody podatkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca są niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju, przyznawana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej (dla przykładu - część wyrównawcza dla Miasta i Gminy Kietrz ustalona na 2004 r. wynosi 1.900.874 zł).

Podstawę ustalenia tej części subwencji na 2004 r. stanowią dane ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2002 r., z uwzględnieniem korekt, złożonych do właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2003 roku oraz dane o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r., ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.

Ubytek dochodów gminy z tytułu likwidacji od 2004 r. części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin (zaliczanej do końca 2003 r. do podstawowych dochodów podatkowych), może zostać zrekompensowany począwszy od 2006 r. w postaci kwoty podstawowej wchodzącej w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, o ile dochody podstawowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca będą niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż - oprócz części wyrównawczej subwencji ogólnej wymienionej w piśmie gminy - różnice w dochodach gminy mogą być wyrównywane również w postaci części równoważącej subwencji.

W 2004 r. - zgodnie z art. 76 ww. ustawy - część wyrównawczą subwencji ogólnej otrzymują gminy, w których dochody przeliczeniowe są niższe od dochodów bazowych. Dochody bazowe (tj. uzyskane w 2002 r. na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.) ustalane są na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach i wnioskach jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za rok 2002 oraz w informacjach sporządzonych za 2002 r. przez właściwych dysponentów, natomiast dochody przeliczeniowe - na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach sporządzonych za rok 2002 (dotyczących udziału w wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych) oraz części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalonej na 2004 r.

Z analizy danych, o których mowa wyżej, wynika, że przywołane w oświadczeniu Pani Senator Miasto i Gmina Kietrz nie spełnia warunku otrzymania części równoważącej na 2004 r.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w dniu 2 lutego br. odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, na którym ustalono:

- sposób monitorowania skutków wprowadzenia regulacji wynikających z ww. ustawy

Podstawą oceny wpływu rozwiązań zawartych w ww. ustawie na gospodarkę finansową samorządów będą kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dane zawarte w sprawozdaniach roku 2004 będą porównywalne z danymi ze sprawozdań sporządzonych w analogicznym okresie roku 2002 i 2003. Ustalono, że oprócz analizy danych statystycznych wskazane jest także monitorowanie wydajności poszczególnych źródeł dochodów, a także analiza wydatków ponoszonych na zadania, których sposób finansowania uległ zmianie z dniem 1 stycznia 2004 r.

- sposób podziału 2% rezerwy subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy

Środki rezerwy subwencji zostały w pierwszej kolejności uruchomione dla tych jednostek samorządu terytorialnego, które utraciły więcej niż 5% na rozwiązaniach systemowych wynikających z nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Kwota straty została ustalona jako różnica między dochodami wyszacowanymi na 2004 r. według ustawy, która obowiązywała do końca 2003 r., a planowanymi dochodami ustalonymi na podstawie ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. Wyrównaniu ze środków rezerwy subwencji podlegała część straty powyżej 5%, przy czym kwota z rezerwy nie mogła być niższa niż 10 tys. zł.

Dokonano porównania planowanych dochodów na 2004 rok ustalonych wg ustawy, która obowiązywała do końca 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z porównania wynika, że Miasto i Gmina Kietrz, w oparciu o planowane dochody, nie spełnia przyjętego przez Zespół do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, kryterium otrzymania w pierwszej kolejności środków z części rezerwy subwencji ogólnej.

Pozostała do podziału druga część rezerwy będzie uruchamiana sukcesywnie w trakcie roku. Sposób rozdysponowania tych środków będzie uzależniony od wyniku monitoringu skutków wprowadzenia regulacji wynikającej z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego obowiązującej od 1 stycznia 2004 roku.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

Jacek Uczkiewicz

Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 17 marca 2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Władysława Mańkuta Senatora Rzeczypospolitej Polskiej na 56. posiedzeniu Senatu w dniu 12 lutego 2004 r., przekazanym przy piśmie znak: BPS/DSK-043-82-04 z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych spółek o charakterze użyteczności publicznej ze 100% kapitałem jednostek samorządu terytorialnego prowadzących działalność w zakresie ochrony zdrowia uprzejmie informuję:

Wszelkie zmiany formy prowadzenia działalności wiążą się z określonymi konsekwencjami prawnymi, precyzyjnie zdefiniowanymi w przepisach. Decyzja o zmianie formy prawnej powinna zostać poprzedzona szczegółową analizą prawno-ekonomiczną, uwzględniającą specyfikę działalności prowadzonej przez daną jednostkę (powinna ona dokładnie określać wszystkie wady i zalety np. w kwestiach podatkowych). Powyższe stwierdzenie ma również zastosowanie do przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego.

Konsekwencją przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego jest powstanie obowiązku płacenia podatku od osób prawnych, według zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, spółki w przeciwieństwie do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nie zostały wyłączone z obowiązku podatkowego. Takie same zasady obowiązują wszystkie zakłady opieki zdrowotnej, funkcjonujące w formie spółek prawa handlowego. W świetle powyższych wyjaśnień, należy stwierdzić, że jednostka Olmedica sp. z o.o. ma takie same możliwości konkurowania na rynku usług medycznych, jak inne podmioty-spółki. Ewentualne zwolnienie od podatku dochodowego spółek, których 100% udziałów/akcji należy do jednostki samorządu terytorialnego mogłoby właśnie doprowadzić do nierównego traktowania podmiotów na rynku. Wydaje się natomiast nieuprawnione porównywanie spółek z innymi formami prawnymi pod względem podatkowym.

Podobne wnioski można również wyciągnąć z analizy zapisów projektu ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw. W art. 39 pkt 3 projektu ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej zmieniającym ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych proponuje się w art. 17 ust. 1c pkt 1b zwolnienie od podatku spółek użyteczności publicznej powstałych w wyniku przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na zasadach określonych w projekcie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej w okresie do 31˛grudnia 2009 r. Jest to więc zapis czasowy, który ma jednie wspomóc zakłady w pierwszym najtrudniejszym etapie przekształceń.

Po to, aby nie wpływać negatywnie na konkurencję na rynku usług medycznych przewiduje się po określonym terminie likwidację zwolnienia podatkowego.

Wydaje się również uzasadnione zwrócenie uwagi na zapis art. 58 ust. 1 omawianego projektu ustawy, który stanowi iż spółki kapitałowe z udziałem jednostek samorządu terytorialnego nie będące pracodawcami w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 9 ustawy o zoz (po zmianach), prowadzące w dniu wejścia w życie ustawy niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, do dnia 1 stycznia 2006 r. stają się spółkami użyteczności publicznej, jeżeli spełniają wymagania określone w przepisach o zakładach opieki zdrowotnej dla spółek użyteczności publicznej.

Ograniczanie efektów przekształcenia formy prawnej jedynie do kwestii podatkowych mogłoby prowadzić do stwierdzenia, że jest ono niecelowe i powoduje jedynie wzrost kosztów związanych z obowiązkiem podatkowym. Nie można nie zauważać istotnych korzyści, na które zapewne zwrócił uwagę powiat olecki.

Jedną z istotniejszych zalet prowadzenia działalności w formie spółki kapitałowej jest ograniczenie odpowiedzialności właścicieli jedynie do wysokości kapitału zakładowego (w przypadku Olmedica sp. z o.o. jednostki samorządu terytorialnego). Zastosowanie do zakładu regulacji właściwych spółkom handlowym, czyli m.in. Kodeks spółek handlowych prowadzi do wzmocnienia nadzoru właścicielskiego nad jednostką. Ponadto zmiana zasad gospodarowania wymusza na zarządzających spółką większą racjonalizację działania.

Powyżej wymienione zostały jedynie podstawowe korzyści wynikające ze zmiany formy prawnej funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej, jednak mają one znacznie większy wpływ na efektywność funkcjonowania zakładu niż omawiany obowiązek podatkowy. Z oświadczenia Senatora Władysława Mańkuta wynika, że decyzja o przekształceniu zakładu w spółkę była słuszna, ograniczyła bowiem ryzyko narastającego zadłużenia w przyszłości (mimo, że w perspektywie średnioterminowej obciążyła finanse powiatu) oraz doprowadziła do osiągnięcia przez zakład zysków.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Ewa Kralkowska

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Genowefy Ferenc, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 17 marca 2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo nr BPS/DSK-043-89-04, z dnia 17 lutego 2004 r., uprzejmie przedkładam odpowiedź na oświadczenie Pani Senator Genowefy Ferenc, złożone podczas 56. posiedzenia Senatu RP w dniu 12 lutego 2004 r. w sprawie regulacji stwarzających możliwość korzystania z pomocy prawnej najbiedniejszym obywatelom.

Problematyka pomocy prawnej, w tym nieodpłatnej pomocy dla osób ubogich, znana jest i pozostaje w sferze zainteresowania Ministerstwa Sprawiedliwości. Istotne badania w tej sprawie przeprowadziła Helsińska Fundacja Praw Człowieka w 2002 r., wyrażając ogólny pogląd, że świadczenia ze strony Państwa dla zapewnienia dostępu do pomocy prawnej dla osób ubogich nie są wystarczające.

Z poglądem tym należy się zgodzić, tym bardziej w warunkach znacznego wzrostu zapotrzebowania społeczeństwa na pomoc prawną oraz oczekiwań w tym przedmiocie związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

I. Kwestia nieodpłatnej pomocy prawnej w procesie sądowym (tzw. pomocy prawnej z urzędu), jest uregulowana przepisami Kodeksu postępowania karnego, Kodeksu postępowania cywilnego, Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ustawy - Prawo o adwokaturze i ustawy o radcach prawnych.

Obowiązujące przepisy postępowania cywilnego, karnego i administracyjnego przewidują instytucję tzw. "prawa ubogich". Polega ona na tym, że sąd może ustanowić pełnomocnika (obrońcę) z urzędu dla strony czy oskarżonego, nie dysponujących środkami finansowymi na opłacenie zastępstwa prawnego.

W postępowaniu cywilnym jest to uzależnione od trzech przesłanek. Strona musi złożyć stosowny wniosek i być w całości lub w części zwolniona od kosztów sądowych, a nadto sąd uzna udział pełnomocnika za potrzebny (art. 117 k.p.c.).

Jednocześnie sąd odmówi uwzględnienia wniosku w razie oczywistej bezzasadności powództwa.

Zakres pełnomocnictwa z urzędu nie różni się od zakresu umocowania pełnomocnika z wyboru i obejmuje całe postępowanie do jego prawomocnego zakończenia, postępowanie ze skargi o wznowienie oraz egzekucyjne (art. 71 k.p.c.).

Może być także ustanowiony pełnomocnik do określonej czynności, np. do wniesienia kasacji, objętej "przymusem adwokackim".

W postępowaniu karnym art. 78 § 1 k.p.k. przewiduje możliwość powołania obrońcy z urzędu dla osoby niezamożnej, nie mogącej ponieść kosztów ustanowienia obrońcy z wyboru. Przepis ten stanowi realizację wymogów stawianych przez art. 6 ust. 3 lit. c Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, który zakłada prawo każdego, kto nie ma dostatecznych środków na pokrycie kosztów obrony, do bezpłatnego korzystania z pomocy obrońcy, jeżeli wymaga tego interes społeczny. Skorzystanie z obrońcy z urzędu w wypadkach określonych w tym przepisie wymaga wykazania niemożności poniesienia kosztów obrony "bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny". Ocena, czy zaistniała sytuacja uzasadnia wyznaczenie obrońcy z urzędu, należy do prezesa sądu właściwego do rozpoznania sprawy (art. 81 k.p.k.).

Przepis art. 78 k.p.k. odnosi się nie tylko do ustanawiania obrońcy w postępowaniu karnym dla całego procesu czy też jego stadium, ale także do wyznaczania go dla dokonania określonej czynności objętej tzw. przymusem adwokackim, np. dla sporządzenia kasacji do Sądu Najwyższego, czy wniosku o wznowienie postępowania.

Zasady otrzymywania pomocy prawnej przez oskarżonego odnoszą się też do innych osób występujących w procesie karnym w charakterze strony (oskarżyciel posiłkowy, oskarżyciel prywatny, powód cywilny).

W postępowaniu przed sądami administracyjnymi prawo pomocy może być przyznane stronie na jej wniosek złożony przed wszczęciem postępowania lub w toku postępowania. Wniosek ten wolny jest od opłat sądowych. Przyznanie prawa pomocy przed lub w toku postępowania rozpoznawczego obejmuje także postępowanie egzekucyjne (art. 243 i następne ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego stanowi uprawnienie strony do udzielenia pełnomocnictwa wyznaczonemu adwokatowi, radcy prawnemu, doradcy podatkowemu lub rzecznikowi patentowemu bez ponoszenia przez nią wynagrodzenia i wydatków adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.

Udzielanie pomocy prawnej z urzędu jest finansowane przez Skarb Państwa, przy czym o rozmiarach tej pomocy świadczy wielkość środków finansowych wydatkowanych na ten cel (w 2003 r. - ok. 60 mln złotych).

II. Nie została natomiast uregulowana i ujęta w odpowiednie ramy organizacyjne pozaprocesowa pomoc prawna dla ubogich (nieodpłatne porady prawne, pisanie pism procesowych i inne).

Działalność w tym zakresie prowadzą niektóre instytucje i organizacje pozarządowe np. uniwersyteckie poradnie prawne, związki zawodowe, organizacje kombatanckie i inne. Jest to jednak działalność daleko niewystarczająca i nie zaspokaja potrzeb w tym przedmiocie.

Nie ma wątpliwości, że istnieje potrzeba usprawnienia i rozszerzenia zakresu pomocy prawnej, szczególnie na rzecz osób ubogich.

Jednak opracowanie i wdrożenie do praktyki nowego systemu tej pomocy wymaga wielu działań i analiz zarówno w sferze organizacyjnej jak i legislacyjnej a także wymaga zapewnienia znacznych środków finansowych. Niezbędna też będzie szeroka konsultacja w środowisku sędziowskim, prawniczych korporacji zawodowych oraz innych instytucji i organizacji pozarządowych. Należy podkreślić, że już w roku 2002 - Ministerstwo Sprawiedliwości podjęło współpracę z ekspertami z państw członkowskich Unii Europejskiej celem wymiany informacji i doświadczeń dotyczących omawianej problematyki.

W 2002 r. miała miejsce wizyta ekspertów Unii Europejskiej w ramach Programu Horyzontalnego Phare.

W roku 2003 w ramach umowy bliźniaczej "Wsparcie dla wymiaru sprawiedliwości" (Program Phare 2002) odbyło się 14 spotkań ekspertów francuskich z grupami prawników polskich (10 w Polsce i 4 we Francji). Na spotkaniach dokonano prezentacji systemów pomocy prawnej w Polsce i Francji, wymieniono poglądy, dokonano porównań i oceny. Realizacja umowy trwa nadal.

Dokonano też w środowisku adwokatów wstępnej konsultacji dot. przyszłego modelu pomocy prawnej i uzyskano założenia rozwiązań systemowych w tym zakresie opracowane przez Naczelną Radę Adwokacką.

Można więc stwierdzić, że Ministerstwo Sprawiedliwości podziela - wyrażany w wielu środowiskach, a także przez Panią Senator - pogląd o potrzebie zreformowania istniejących zasad pomocy prawnej i podjęło wstępne działania dla realizacji tego celu.

Łączę wyrazy szacunku

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Marek Sadowski

PODSEKRETARZ STANU


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu