Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Kontakty międzynarodowe

16 marca 2004 r. wizytę w Senacie złożył Askar Akajew, prezydent Republiki Kirgiskiej. Delegację przyjął marszałek Longin Pastusiak. W spotkaniu uczestniczył senator Tadeusz Rzemykowski.

Prezydent Republiki Kirgiskiej podkreślił, że to spotkanie jest okazją do ożywienia kontaktów parlamentarnych między obu krajami. Powiedział, że stosunki polsko-kirgiskie rozwijają się w ostatnich latach dynamicznie, zwłaszcza od czasu wizyty prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w Kirgizji w 2002 r. Prezydent A. Akajew zaznaczył, że Republika Kirgizji jest jedynym krajem w Azji, który wykorzystał polski model reform rynkowych. Dodał, że Kirgizję bardzo interesuje doświadczenie polskiego parlamentu w zakresie tworzenia prawa i harmonizacji polskiego prawa z unijnym. Prezydent pogratulował Polakom bliskiego już wstąpienia do Unii Europejskiej i wyraził nadzieję, że za pośrednictwem Polski Kirgizja będzie mogła rozwijać kontakty z krajami UE.

Marszałek L. Pastusiak zaznaczył, że Polska jest zainteresowana umacnianiem współpracy międzyparlamentarnej z Kirgizją. Podkreślił, że nasza droga do UE była trudna i długa, bo 10 lat staliśmy w przedsionku do Unii i wykonaliśmy ogromną pracę legislacyjną. Dodał, że jeszcze kilkanaście ustaw czeka na harmonizację z prawem europejskim. Marszałek podziękował prezydentowi za stworzenie dobrych warunków Polonii żyjącej w Kirgizji, za to, że bez przeszkód może kultywować polskie tradycje, uczyć się języka polskiego i ma pełne prawa.

* * *

17 marca 2004 r. wizytę w Senacie RP złożył przewodniczący Niemiecko-Polskiej Grupy Parlamentarnej w Bundestagu Markus Meckel. Przewodniczącego przyjął marszałek Longin Pastusiak.

Rozmowy koncentrowały się wokół możliwości kompromisu w sprawie Traktatu Europejskiego. Przewodniczący M. Meckel poinformował marszałka, że odbył szereg rozmów z polskimi politykami, a także rozmów w ramach partii SLD - SPD na temat bezpieczeństwa, stosunków transatlantyckich, a także przyszłości europejskiej konstytucji. M. Meckel przekonywał polityków do zawarcia kompromisu w sprawie konstytucji na bazie podwójnej większości głosów. Podkreślił, że po wyborach w Hiszpanii Polska będzie osamotniona i wyizolowana, a w ostatecznym rozrachunku liczą się nie proporcje głosów w parlamencie europejskim, ale poszukiwanie większości poprzez przekonywanie pozostałych członków do swoich racji. Dodał, że Polsce powinno zależeć na tym, by była silnym partnerem, w silnej Europie. Tymczasem Europa jest słaba brakiem konstytucji.

Marszałek L. Pastusiak powiedział, że Polska jest zainteresowana wejściem w życie Traktatu Europejskiego i powinno to nastąpić w czerwcu, przed wyborami do parlamentu europejskiego. Marszałek potwierdził gotowość Polski do rozmów, ale podkreślił, że przed rozmowami o kompromisie nie powinno się stawiać warunków. Dodał, że do takich rozmów nie wszyscy partnerzy w UE są gotowi. Według marszałka powinno się dać szansę na zaistnienie systemu nicejskiego, zanim się go zmieni. Przecież nie należy zmieniać reguł w trakcie gry. Marszałek Senatu podkreślił, że jesteśmy gotowi do rozmów i czekamy na ofertę Niemiec i Francji.

* * *

17 marca 2004 r. marszałek Longin Pastusiak spotkał się z przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego Republiki Armenii Arturem Baghdasaryanem. W spotkaniu uczestniczył senator Mieczysław Janowski.

Podczas rozmowy marszałek Senatu stwierdził, że zarówno diaspora ormiańska, jak i diaspora polska pod względem liczebności zajmują znaczące miejsce na świecie. Poinformował, że władze polskie mają konstytucyjny obowiązek opiekowania się Polakami poza granicami kraju i udzielania im pomocy w zachowaniu ich związków z narodowym dziedzictwem kulturalnym. Senat RP odgrywa w tym zakresie tradycyjną rolę, która polega głównie na decydowaniu o podziale środków finansowych przeznaczanych na pomoc dla instytucji polonijnych, np. szkół, organizacji i wydawnictw, oraz na pomoc socjalną. Środki te pochodzą z budżetu Senatu. Pomoc udzielana jest głównie Polakom zamieszkałym na Wschodzie, m.in. w Armenii. Marszałek L. Pastusiak podziękował przewodniczącemu A. Baghdasaryanowi za dogodne warunki, jakie władze Armenii stworzyły Polakom zamieszkałym w tym kraju do utrzymywania ich tożsamości narodowej.

Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego poinformował, że zamiarem władz Armenii jest nadanie jednej ze szkół imienia Rzeczypospolitej Polskiej i ustanowienie w niej języka polskiego językiem wykładowym. Co prawda, ze względu na rozproszenie Polaków w Armenii nie zostało ustalone jeszcze, która ze szkół zostanie w ten sposób uhonorowana. Niemniej jednak przewodniczący A. Baghdasaryan zwrócił się do marszałka L. Pastusiaka z prośbą o objęcie patronatu nad tą inicjatywą. Poprosił go również o uczestniczenie w ceremonii nadania imienia szkoły i zaprosił go do złożenia wizyty w Armenii. Marszałek L. Pastusiak podziękował i przyjął z zadowoleniem tę propozycję.

Przewodniczący A. Baghdasaryan poruszył również kwestię współpracy między armeńskimi i polskimi uczelniami wyższymi, przywołując przykład podpisanej ostatnio umowy o współpracy pomiędzy uniwersytetem w Erewanie i Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Prosił o poparcie przez polski parlament dla tego typu inicjatyw. W odpowiedzi marszałek L. Pastusiak poinformował o daleko idącej autonomii, jaką dysponują polskie uczelnie wyższe w nawiązywaniu kontaktów z placówkami naukowymi za granicą. Przyznał, że nie ma potrzeby politycznego udziału parlamentu w nawiązywaniu tych kontaktów. Zaznaczył natomiast, że zawsze spotykają się one z jego przychylnością i poparciem.

Innym zagadnieniem poruszonym przez przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Republiki Armenii była sprawa realizacji bazy traktatowej pomiędzy Polską i Armenią, w szczególności w zakresie współpracy regionalnej. Przewodniczący poinformował o rozwijaniu przez Armenię stosunków samorządowych z Francją i Rosją. Jedną z inicjatyw mającą wspomóc tę działalność ma być zorganizowanie rosyjsko-armeńskiej konferencji, której celem stałoby się stworzenie możliwości zapoznania się przedstawicieli regionów z tych krajów. Przewodniczący A. Baghdasaryan wyraził wolę zainicjowania kontaktów samorządów armeńskich z regionami w Polsce, między innymi na zasadzie tworzenia partnerstwa tzw. miast bliźniaczych. Marszałek L. Pastusiak potwierdził, że współpraca regionalna znajduje poparcie i szczególne zainteresowanie Senatu RP. Przypomniał, że to Senat RP I kadencji był inicjatorem ustawy o samorządzie terytorialnym i zadeklarował gotowość podzielenia się przez przedstawicieli Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu RP doświadczeniami z wprowadzania i reformowania samorządu w Polsce. Przychylnie odniósł się również do idei wsparcia polsko-armeńskiego partnerstwa pomiędzy regionami i zadeklarował, że jest gotów znaleźć miasto w swoim okręgu wyborczym, które, jako partner, nawiązałoby współpracę z jednym z miast w Armenii.

Uczestniczący w spotkaniu senator M. Janowski poinformował o funkcjonowaniu w Polsce Związku Miast Polskich, którego jest członkiem, a także Związku Powiatów i Związku Województw. Pytając o istnienie podobnych organizacji w Armenii, zasugerował, że współpraca między takimi instytucjami mogłaby znacznie ułatwić promocję kontaktów samorządowych. W odpowiedzi przewodniczący A. Baghdasaryan powiedział, że związek miast w Armenii jest dopiero w trakcie tworzenia. Chociaż funkcjonowanie takiej instytucji niewątpliwie wspomogłoby proces nawiązywania kontaktów, to, w jego opinii, rozbudowana struktura nie jest konieczna dla osiągnięcia tego celu. Poinformował również o podejmowanej aktualnie reformie administracyjnej w Armenii. Odbywa się ona we współpracy z Kongresem Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy i aktywnym wsparciu ze strony Senatu francuskiego.

Marszałek L. Pastusiak, który jest członkiem Zarządu Światowego Ruchu Parlamentarzystów, przedstawił działalność tej organizacji, skupiającej ponad 1300 parlamentarzystów z ponad 110 izb. Zachęcał parlamentarzystów z Armenii do włączenia się w prace tego forum. Przypomniał o zainteresowaniu PGA stosunkami pomiędzy Armenią i Azerbejdżanem i działaniami na rzecz zapewnienia w regionie pokoju i stabilności. Ruch PGA podejmował starania o nawiązanie kontaktów między Armenią i Azerbejdżanem. Uzyskano fundusze z jednego z uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych na projekt ochrony wód, który miał stanowić początek dialogu pomiędzy tymi dwoma krajami.

Przewodniczący A. Baghdasaryan i marszałek L. Pastusiak zgodzili się co do ważnej roli, jaką odgrywa dyplomacja parlamentarna. Uznali, że dialog parlamentarzystów stwarza możliwość bardziej elastycznego prowadzenia rozmów i szukania kompromisów także w sprawach o charakterze międzynarodowym. Obaj wyrazili jednak ubolewanie nad tym, że ta forma współpracy międzynarodowej nie zawsze jest doceniana przez rządy.

* * *

30 marca 2004 r. wizytę w Senacie złożył Dimitrij Fiodorowicz Miezencew, wiceprzewodniczący Rady Federacji Zgromadzenia Federalnego Federacji Rosyjskiej, przewodniczący Komitetu ds. Polityki Informacyjnej. Delegację przyjęła wicemarszałek Jolanta Danielak. W spotkaniu uczestniczył senator Ryszard Sławiński.

Wiceprzewodniczący D.F. Miezencew podczas spotkania podziękował za poparcie polskich parlamentarzystów idei zorganizowania Międzynarodowego Forum Informacyjnego, które odbędzie się w dniach 21-22 kwietnia tego roku w Kaliningradzie. Wiceprzewodniczący ponowił zaproszenie na to forum dla marszałka Senatu i delegacji Senatu.

Przypomniał, że Forum Informacyjne odbędzie się pod hasłem "Rosja i Europa - współpraca informacyjna w ramach globalizacji". Według D.F. Miezencewa, po 1 maja tego roku rozpocznie się nowa epoka polityczna dla całej Europy. Polska po wstąpieniu do UE mogłaby z racji położenia geograficznego i podobieństwa losów stać się pomostem łączącym Europę z Rosją.

Wicemarszałek J. Danielak podkreśliła, że Polsce zależy na dobrych relacjach z Rosją, i to we wszystkich dziedzinach życia. Dodała, iż po rozszerzeniu UE czeka nas mnóstwo spraw do uregulowania i uzgodnienia z Rosją. Według wicemarszałek, niezwykle ważna jest współpraca w zakresie wzajemnego informowania się, gdyż bez tego trudno układać relacje między UE a Rosją i innymi państwami Europy Wschodniej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment