Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 25 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do pisma z dnia 3 lutego 2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-46/04, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Krzysztofa Borkowskiego podczas 55. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 styczni 2004 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych (Dz. U. Nr 209, poz. 2027) zostało wydane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w art. 5 ust. 9c znowelizowanej - na mocy art. 15 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) - ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) i w celu jej wykonania.

Zgodnie z przepisem §2 przedmiotowego rozporządzenia ustalono (w wykazie stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia) siedziby i terytorialny zasięg działania naczelników urzędów skarbowych, właściwych wyłącznie w zakresie:

1) podatkowych grup kapitałowych,

2) banków,

3) zakładów ubezpieczeń,

4) jednostek działających na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

5) jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

6) oddziałów lub przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych,

7) osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, które:

a) w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo

b) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzeniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo

c) są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo

d) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Podkreślenia wymaga, iż jakkolwiek przedmiotowy akt normatywny został wydany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, to projekt rozporządzenia został przygotowany przez Ministra Finansów, który pozostaje wyłącznie właściwy do uwzględnienia i oceny m.in. potrzeb właściwego zorganizowania wykonywanych zadań, zwłaszcza z zakresu poboru podatków oraz sprawnej obsługi podatników.

W odniesieniu do kwestii terytorialnego zasięgu działania naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu (określonego w przywoływanym wyżej załączniku do rozporządzenia), uprzejmie informuję, iż obejmuje on: 41 jednostek powiatowych, tj. 4 miasta na prawach powiatu oraz 37 powiatów z obszaru województwa mazowieckiego.

Jednocześnie wyjaśniam, iż - jak wynika z treści uzasadnienia do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu (...) - kwestie terytorialnego zasięgu działania i siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych zostały skonsultowane z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi i samorządami lokalnymi (vide s. 2 uzasadnienia). Zarzuty Pana Senatora (braku jakichkolwiek uzgodnień) nie wydają się zatem zasadne.

Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie informuję, iż szczegółowe ustosunkowanie się do podniesionych przez Pana Senatora zagadnień pozostaje w gestii ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z poważaniem

Minister

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy Mazurek

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 25.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 17 lutego br., znak: BPS/DSK-043-76-04, przesyłającym tekst oświadczenia złożonego przez senatora Józefa Sztorca w sprawie potrzeby otwierania nowych oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Na sieć terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składa się 51 oddziałów, 214 inspektoratów i 66 biur terenowych. Sieć oddziałów, ukształtowana w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 16, poz. 91), do chwili obecnej praktycznie nie uległa zmianie. Skorygowano jedynie (w 1999 r., w związku z nowym podziałem administracyjnym państwa) rangę 4 oddziałów ZUS, stosownie do zmniejszenia się ich obszaru działania. Sieć inspektoratów rozwijano w latach 80-tych i na początku lat 90-tych. W ciągu ostatnich kilku lat liczba i struktura jednostek terenowych ZUS nie uległa istotnej zmianie, ponieważ osiągnięty potencjał wykonawczy tych jednostek zapewnia właściwą i terminową realizację zadań Zakładu.

Z uwagi na wspomniane uwarunkowania historyczne, lokalizacja terenowych jednostek ZUS na obszarze kraju tylko częściowo pokrywa się "mapą powiatową" Polski. Przedstawicielstwa ZUS nie ma w 34 powiatach, niespełna 70% jednostek zapewnia obsługę tylko jednego powiatu, a ponad 20% jednostek terenowych obsługuje mieszkańców miast i gmin z terenu dwu lub więcej powiatów. Takie zróżnicowanie terytorialnego zakresu działania jednostek ZUS nie ma wpływu na standardy funkcjonowania instytucji w zakresie bezpośredniej obsługi klientów.

Dlatego też w ciągu ostatnich kilku lat działania Zakładu koncentrują się z jednej strony na zapewnieniu dogodnych warunków obsługi emerytów i rencistów, ubezpieczonych oraz płatników składek w jednostkach już funkcjonujących, z drugiej zaś na rozwijaniu nowoczesnych form dostępu do usług świadczonych przez ZUS, np. elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych oraz (w najbliższej przyszłości) elektronicznej dwustronnej wymiany informacji między płatnikami składek a ZUS-em, dzięki czemu przedsiębiorcy oraz klienci indywidualni nie muszą osobiście kontaktować się z jednostkami ZUS.

Należy jednocześnie podkreślić, że przy podejmowaniu decyzji organizacyjnych oraz inwestycyjnych - a do takich należy niezwykle kosztowne tworzenie nowych jednostek ZUS przystosowanych do działania w warunkach Kompleksowego Systemu Informatycznego - oprócz zapewnienia infrastruktury gwarantującej realizację ustawowych funkcji i zadań ZUS (w tym właściwej obsługi klientów), uwzględnia się rachunek ekonomiczny i racjonalne gospodarowanie mieniem.

Mieszkańcy powiatu brzeskiego obsługiwani są w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych przez Inspektorat ZUS w Bochni. Odległość od Brzeska (ok. 10 km), usytuowanie siedziby inspektoratu w centrum miasta oraz korzystne połączenia komunikacyjne (kolejowe i samochodowe) pozwalają na szybkie pokonanie odległości dzielącej Bochnię i Brzesko. Potencjał wykonawczy Inspektoratu (108 wysoko wykwalifikowanych pracowników, wyposażenie w nowoczesny sprzęt i urządzenia biurowe, nowo wybudowany obiekt) gwarantują sprawną i kompetentną realizację zadań, a także kompleksową obsługę wszystkich klientów. Warunki te zapewniają świadczenie usług na satysfakcjonującym poziomie, także pod względem dostępności. Od wielu lat Oddział ZUS w Tarnowie nie odnotował skarg mieszkańców powiatu brzeskiego na jakość obsługi przez Inspektorat ZUS w Bochni.

Biorąc pod uwagę nakłady poniesione na radykalną poprawę warunków działania Inspektoratu w Bochni, tworzenie od podstaw dodatkowej jednostki ZUS w niewielkiej odległości nie znajduje uzasadnienia, tak ze względu na obowiązujące w Zakładzie standardy obsługi klientów, jak i ze względów ekonomicznych, w tym z uwagi na zobowiązanie Zakładu do ograniczenia wydatków na swoje funkcjonowanie w ramach redukcji deficytu finansów publicznych.

Z poważaniem

Minister

Up. Sekretarz Stanu

Krzysztof Pater

* * *

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Romaszewskiego, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, dnia 26.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 14 stycznia 2004r. Nr BPS/DSK-043-08-04 oświadczenie złożone przez Senatora Zbigniewa Romaszewskiego podczas 53. posiedzenia Senatu RP w dniu 9 stycznia 2004 r., uprzejmie przedstawiam co następuje.

Akta sprawy 1 Ds. 64/03/III Prokuratora Rejonowego Warszawa Mokotów wymienionej w oświadczeniu Pana Senatora istotnie zaginęły we wrześniu 2003 r. Na podstawie postanowienia z dnia 27 listopada 2003 r. prowadzone jest postępowanie o ich odtworzenie w całości.

W chwili obecnej postępowanie przygotowawcze w sprawie 1 Ds. 63/03/II jest kontynuowane m.in. na podstawie częściowo już odtworzonej dokumentacji pochodzącej od jednej z pokrzywdzonych, która otrzymała część kserokopii akt sprawy jeszcze przed ich zaginięciem. Postępowanie to jest w fazie początkowej.

W zakresie zaginięcia akt Prokurator Rejonowy przeprowadził służbowe postępowanie wyjaśniające, które nie doprowadziło do ustalenia okoliczności ich utraty. Prokuratorowi Okręgowemu w Warszawie polecono w związku z tym wdrożenie postępowania przygotowawczego w sprawie zaginięcia tychże akt.

Postępowanie to objęte zostało nadzorem Prokuratora Apelacyjnego w Warszawie. W zależności od wyników tego postępowania wyciągnięte zostaną konsekwencje wobec osób odpowiedzialnych za zaginięcie akt.

Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że w sprawie przywołanej w oświadczeniu Pana Senatora Adama Bieli nie potwierdziły się zarzuty o zagubieniu przez prokuratora ważnych dowodów i fałszowaniu dokumentów.

W aktualnej sytuacji brak jest zatem podstaw do przeprowadzenia kompleksowej kontroli w Prokuraturze Rejonowej Warszawa Mokotów. Jeśli Panu Senatorowi znane są okoliczności dotyczące konkretnych spraw, które wymagają interwencji w trybie nadzoru służbowego, proszę o ich wskazanie. W takim przypadku podjęte zostaną niezbędne działania.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Prokuratora Generalnego

Karol Napierski

Prokurator Krajowy

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 26 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Mariana Lewickiego z dnia 9 stycznia 2004 r., przekazane przy piśmie znak: BPS/DSK-043-17/04 z dnia 14 stycznia 2004 r. w sprawie egzekwowania od świadczeniodawców realizacji obowiązku zapewnienia dziennej i nocnej pomocy wyjazdowej, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Realizacja świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców na rzecz osób ubezpieczonych następuje na podstawie umów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia. W ramach zawartych umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych prawo do nich mają ubezpieczeni w Narodowym Funduszu Zdrowia. Zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.), zawieranie przez Fundusz umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się po przeprowadzeniu postępowania w trybie konkursu ofert lub rokowań.

Narodowy Fundusz Zdrowia w dniu 10 października 2003 r. ogłosił konkurs ofert na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych w roku 2004 w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. W dniu 21 listopada 2003 r. upłynął ostateczny termin składania ofert przez świadczeniodawców.

Wyniki pierwszego etapu postępowania konkursowego pokazały, że w niektórych województwach znaczna część świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, szczególnie lekarzy opieki podstawowej, zrzeszonych w Porozumieniu Zielonogórskim, nie przystąpiła do konkursu.

Narodowy Fundusz Zdrowia mając na uwadze dobro ubezpieczonych niezwłocznie rozpoczął postępowanie uzupełniające w formie konkursu ofert lub rokowań. Zaproszenie do rozmów zostało skierowane do wszystkich świadczeniodawców.

W związku z przedłużającym się procesem kontraktowania oraz zapowiedzią zamknięcia gabinetów lekarskich w nowym roku, zapewnienie pacjentom właściwego dostępu do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej stało się pierwszoplanowym celem działań Ministra Zdrowia i Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Rozpoczęto rozmowy z przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, protestującymi przeciwko nowym zasadom kontraktowania opieki podstawowej, w celu uzgodnienia wspólnego stanowiska stron w odniesieniu m.in. do dwóch najistotniejszych spornych problemów: finansowania kosztów transportu medycznego oraz organizacji opieki całodobowej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

W dniu 6 stycznia 2004 roku, w wyniku wielogodzinnych negocjacji prowadzonych przez Ministra Zdrowia zawarto porozumienie, które jest podstawą rozpoczęcia udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców Porozumienia Zielonogórskiego na uzgodnionych zasadach. Dokonane ustalenia zmierzają w szczególności do odrębnego kontraktowania opieki lekarskiej w porze nocnej i w dni świąteczne.

W tym samym dniu Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął uchwalę, w myśl której, zgodnie z kompetencjami oraz zasadą równego traktowania świadczeniodawców, Zarząd NFZ uwzględni ustalenia dokonane pomiędzy Ministrem Zdrowia i przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego w przypadku przystąpienia świadczeniodawców reprezentowanych przez Porozumienie do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych w roku 2004.

Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia 27 stycznia br. podjął uchwałę w sprawie wzorów aneksów do umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych uwzględniającą postanowienia porozumienia zawartego 6 stycznia 2004 roku między Ministrem Zdrowia a przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego. W chwili obecnej wszyscy świadczeniodawcy są w trakcie podpisywania aneksów, które znoszą obowiązek zapewnienia całodobowej opieki i transportu sanitarnego w ramach umowy na podstawową opiekę zdrowotną.

Zgodnie z porozumieniem z dnia 6 stycznia 2004 r., transport sanitarny oraz całodobowa opieka stacjonarna i wyjazdowa są kontraktowane jako osobne świadczenia. W drodze konkursu ofert i rokowań mogą być one kontraktowane nie tylko przez lekarzy rodzinnych, ale także przez innych świadczeniodawców.

W dniu 3 lutego 2004 roku Zarząd NFZ uchwałą Nr 29/2004 upoważnił dyrektorów oddziałów wojewódzkich do przeprowadzenia konkursów ofert w zakresie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej oraz transportu sanitarnego.

Następnie Zarząd NFZ uchwałą z dnia 6 lutego br. przyjął korektę planu finansowego, w której uwzględniono odrębne kontraktowanie świadczeń nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, transportu sanitarnego oraz nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej. Ogółem na ten cel przeznaczono 300 351 tys. zł i w znowelizowanym planie finansowym dokonano podziału tych środków między poszczególne województwa. Kwota, którą Narodowy Fundusz Zdrowia przeznaczył na sfinansowanie skutków porozumienia zawartego z lekarzami 6 stycznia 2004 roku, pochodzi głównie z przesunięć w planie finansowym Funduszu oraz z budżetu Ministra Zdrowia.

Zmieniony - pod kątem zabezpieczenia finansowego Porozumienia Zielonogórskiego plan finansowy, został przeze mnie podpisany i obecnie znajduje się w podpisie u Ministra Finansów.

W świetle powyższego porozumienie zawarte z lekarzami 6 stycznia 2004 roku jest realizowane w całym kraju, choć jeszcze nie we wszystkich oddziałach Funduszu doszło do podpisania umów i aneksów, gdyż w realizacji ustaleń porozumienia występowały problemy i proces kontraktowania świadczeń nie został jeszcze zakończony.

Mam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia rozwieją obawy i zaniepokojenie Pana Senatora, co do stanu zabezpieczenia jak i możliwości egzekwowania od świadczeniodawców realizacji obowiązku zapewnienia dziennej i nocnej pomocy wyjazdowej.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 26..02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Mariana Lewickiego przesłanym pismem Pana Marszałka znak: BPS/DSK-043-56/04 z dnia 3 lutego 2004 r. dotyczącym prawidłowości kontraktowania liczby zespołów Pogotowia Ratunkowego w Legnicy, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Obowiązująca ustawa o świadczeniu usług ratownictwa medycznego z dnia 6 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 241, poz. 2073) określa jednostki świadczące te usługi oraz zasady ich finansowania. Zgodnie z cytowaną ustawą jednostkami świadczącymi usługi ratownictwa medycznego są: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego oraz centra powiadamiania ratunkowego. Centra powiadamiania ratunkowego to zintegrowane stanowiska dyspozytorskie służb ratowniczych. Świadczenia zdrowotne w ramach ratownictwa medycznego udzielane osobom ubezpieczonym, finansowane są na zasadach określonych w przepisach ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 ze zm.).

Poza wymienioną ustawą obowiązują też niektóre przepisy ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 25 lipca 2001 r., która to do dnia 31 grudnia 2004 r. nie obowiązuje z wyjątkiem art. 3, art. 22 i 23, art. 24 ust. 1-5 i 9-13, art. 35, art. 39 pkt 2, art. 41 i art. Ust. 1-3 (Dz. U. Nr 113, poz. 1207). W ramach obowiązujących przepisów wymienionej ustawy opracowywane są plany zabezpieczenia medycznego działań ratowniczych szczebla powiatowego, wojewódzkiego i krajowego. Dokumenty te określają sposoby kierowania i współdziałania jednostek i instytucji biorących udział przy wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa medycznego. Plany te opracowywane przez przedstawicieli Rządu w terenie tj. Starostów i Wojewodów uwzględniają specyfikę zagrożeń dla życia i zdrowia mieszkańców danego terenu, uwzględniają ich potrzeby. Podział zadań dotyczących planowania (Wojewoda) i finansowania (Narodowy Fundusz Zdrowia) w zakresie ratownictwa medycznego narzuca pewien sposób postępowania taki, że zaplanowane przez Wojewodę wielkości winny być uwzględniane w planach finansowych OW NFZ.

Potrzeby w zakresie zabezpieczenia ratownictwa medycznego na terenie Województwa Dolnośląskiego określa wojewódzki plan zabezpieczenia działań ratowniczych, opracowany w oparciu o powiatowe plany zabezpieczenia tych działań. Tylko bowiem Starosta a następnie Wojewoda znają potrzeby w tym zakresie i warunki kontraktu nie mogą być przez Fundusz narzucane a uzgadniane. Należy przy tym pamiętać, że Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy o NFZ - art. 136, działa w oparciu o plan finansowy zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów.

Natomiast zgodnie z art. 72 ust. 1 cytowanej ustawy podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą oraz to, że zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.

Powyżej wymienione przepisy przedstawiają ograniczenia, jakie plan finansowy nakłada na instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przy zawieraniu umów ze świadczeniodawcami.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 27.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do pisma z dnia 3 lutego 2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-47-04, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Józefa Sztorca podczas 55. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 2004 r. w sprawie zagrożeń wynikających z liberalizacji przepisów w zakresie działalności agencji i firm ochroniarskich, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, poz. 740 z późn. zm.) - banki oraz przedsiębiorstwa wytwarzające, przechowujące bądź transportujące wartości pieniężne w znacznych ilościach podlegają obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje (SUFO) lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne.

W świetle art. 5 ust. 3 ww. ustawy, szczegółowe wykazy banków podlegających obowiązkowej ochronie sporządza Prezes Narodowego Banku Polskiego. W chwili obecnej obowiązkowej ochronie podlega ok. 4000 placówek bankowych (spośród 14 500). Kierownicy tych placówek mają obowiązek uzgadniania z właściwymi terytorialnie komendantami wojewódzkimi Policji, planów ochrony (vide art. 7 ust. 1). Komendant wojewódzki Policji - przy uzgadnianiu planu ochrony - bierze pod uwagę potencjalny stan zagrożenia jednostki oraz wymagania określone w obowiązujących przepisach prawa (vide art. 7 ust. 3). Do kierownika banku należy natomiast wybór firmy ochrony osób i mienia oraz powołanie wewnętrznej (bankowej) służby ochrony (WSO).

Pracownicy ochrony - wykonujący zadania zarówno w ramach WSO, jak i w firmach posiadających pozwolenie na broń wydane na okaziciela (SUFO) - mają obowiązek posiadania licencji pracownika ochrony fizycznej (vide art. 26 i 27). Licencja wydawana jest osobie, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne, posiada nienaganną opinię wydaną przez komendanta komisariatu Policji oraz zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań (stwierdzoną orzeczeniem lekarskim).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w stosunku do pracowników ochrony stosuje się jednakowe wymogi kwalifikacyjne - niezależnie od rodzaju formacji, która chroni bank (konwojuje wartości pieniężne).

Na podstawie informacji przekazanych przez Komendę Główną Policji, należy wskazać, iż w 2003 r. nie stwierdzono udziału pracowników firm ochrony osób i mienia w rozbojach i napadach na obiekty bankowe, urzędy pocztowe, jak również konwoje wykonywane przez koncesjonowane podmioty.

Jednoczenie uprzejmie informuję, iż na szczeblu centralnym nie jest prowadzona szczegółowa ewidencja w zakresie liczby przestępstw rabunkowych z udziałem pracowników ochrony osób i mienia. Niemniej jednostki terenowe Policji odnotowują przypadki współpracy pracowników banków i osób odpowiedzialnych za ich bezpieczeństwo ze środowiskami przestępczymi, jak również zdarzenia, w których bezpośredni udział biorą pracownicy agencji ochrony osób i mienia - np. dokonują rozbojów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż ani organy Policji, ani organ koncesyjny nie mają możliwości wywierania wpływu na decyzje instytucji zobowiązanych do zapewnienia ochrony obiektów przez wyspecjalizowaną firmę ochrony (utworzenia wewnętrznej służby ochrony). Ustawodawca zagwarantował swobodę wyboru w tym zakresie kierownikom obiektów podlegających obowiązkowej ochronie.

Odnosząc się do kwestii ewentualnych zmian legislacyjnych w zakresie działalności firm ochrony osób i mienia, uprzejmie informuję, iż w chwili obecnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji trwają prace zmierzające do nowelizacji ustawy o ochronie osób i mienia.

Projektowane zmiany dotyczą m.in. działalności firm ochrony na obszarach obiektów podlegających obligatoryjnej ochronie oraz ich działalności komercyjnej poza tymi obiektami.

Przedmiotowy projekt zwiększa wymagania dotyczące kwalifikacji pracowników ochrony, w tym rozszerza obowiązek posiadania licencji pracownika ochrony fizycznej pierwszego stopnia na pracowników ochrony wykonujących zadania w obiektach użyteczności publicznej.

Przewidziano także sankcję karną wobec pomiotu wykonującego usługi w zakresie ochrony osób i mienia za zatrudnianie osób bez wymaganej licencji i wykonywania zadań ochrony, wymagających takiej licencji. Sankcja obejmuje również osoby wykonujące wymienione wyżej czynności bez licencji.

Omawiany projekt zwiększa ponadto uprawnienia Policji odnośnie nadzoru nad realizacją świadczenia usług w zakresie ochrony osób i mienia w obiektach, w których działają wewnętrzne służby ochrony oraz podlegających obowiązkowi ochrony. Nałożono m.in. na wojewodę obowiązek każdorazowego powiadamiania właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji oraz kierownika jednostki, o umieszczeniu obszaru, obiektu lub urządzenia w ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie oraz o wykreśleniu go z ewidencji.

Upoważniono Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz zainteresowanych ministrów lub kierowników urzędów centralnych do prowadzenia - dla jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych - regulaminów ogólnych warunków wykonywania ochrony obszarów, obiektów i urządzeń ważnych dla obronności, interesu gospodarczego Państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów Państwa, podlegających obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne oraz transportów podlegających obowiązkowej ochronie.

W projektowanych przepisach, na ministra właściwego do spraw wewnętrznych nałożono obowiązek zatwierdzania regulaminów ogólnych warunków ochrony wymienionych wyżej obszarów, obiektów, urządzeń i transportów na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz zainteresowanych ministrów lub kierowników urzędów centralnych.

Wprowadzono rozwiązanie mające na celu zapobieżenie samowolnym zmianom w planie ochrony, a także umożliwiające wpływ Policji na uzgodniony wcześniej plan, w przypadku wystąpienia zagrożeń niemożliwych do przewidzenia w planie lub gdy przyjęte przedsięwzięcia okazały się nieskuteczne.

Ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych przyznano możliwość upoważnienia, oprócz Komendanta Głównego Policji, także komendantów wojewódzkich Policji do przeprowadzania kontroli działalności specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.

W omawianym projekcie upoważniono komendanta powiatowego (miejskiego) Policji, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby posiadającej licencję do zmiany - w każdym czasie - opinii o danej osobie, co - w przypadku opinii negatywnej - może stanowić przesłankę do cofnięcia licencji przez komendanta wojewódzkiego Policji. Sprecyzowano również zasady nadzoru nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych i sposób wykonywania nadzoru.

W chwili obecnej w Komendzie Głównej Policji trwają prace legislacyjne zmierzające do zmiany rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 129, poz. 858). Przedmiotowy projekt znajduje się na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych.

Z szacunkiem

Minister

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Tadeusz Matusiak

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatów Witolda Gładkowskiego i Marii Szyszkowskiej, złożone na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 27.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo BPS/DSK-043-94/04 dotyczące tekstu wspólnego oświadczenia złożonego przez senatorów: Pana Witolda Gładkowskiego i Panią Marię Szyszkowską podczas 56. posiedzenia Senatu RP w dniu 12 lutego 2004 r. uprzejmie informuję, że podzielam Państwa niepokój w związku z szerzącym się zjawiskiem podejmowania uchwał w sprawie zamiaru likwidacji szkół przez rady gmin nie tylko w województwie zachodniopomorskim, ale i w innych województwach. Problem ten dotyczy nie tylko tzw. małych szkół, ale również dużych placówek w ośrodkach wielkomiejskich.

Zgodnie z art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) likwidacja szkoły publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać przeprowadzona po spełnieniu następujących warunków:

  1. zapewnieniu przez organ prowadzący uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej;

2) zawiadomieniu rodziców uczniów oraz właściwego kuratora oświaty co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, o zamiarze likwidacji szkoły;

3) uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora w przedmiocie likwidacji.

Do końca lutego br. kuratorzy oświaty powinny otrzymać wnioski samorządów w sprawie wydania opinii dotyczących zamiarów likwidacji szkół. Tylko pozytywna opinia kuratora oświaty umożliwi radom gmin podjęcie uchwały w sprawie likwidacji szkoły lub placówki. Kuratorzy oświaty zostali zobowiązani do przesłania do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu comiesięcznych raportów w okresie od 15 marca do końca czerwca br. dotyczących:

- liczby podjętych uchwał przez rady gmin w sprawie zamiaru likwidacji szkół,

- liczby opinii pozytywnych i negatywnych wydanych przez kuratorów oświaty w sprawie zamiaru likwidacji szkół,

- liczby podjętych uchwał przez rady gmin w sprawie likwidacji szkół.

Obecnie ministerstwo nie posiada jeszcze informacji na temat liczby szkół proponowanych do likwidacji.

Na naradach kuratorów oświaty wielokrotnie był omawiany problem wnikliwego analizowania uzasadnień uchwał dotyczących zamiaru likwidacji szkół.

Kurator oświaty wydaje opinię w tej sprawie po dokonaniu analizy zasadności projektowanych zmian, biorąc pod uwagę wszystkie elementy, które mają wpływ na właściwe funkcjonowanie danej szkoły.

Negatywna opinia kuratora oświaty uniemożliwia organowi prowadzącemu likwidację szkoły.

Podzielając niepokój Państwa wyrażam jednocześnie nadzieję, że przy podejmowaniu ostatecznych decyzji w sprawie dalszych losów szkół władze samorządowe będą kierowały się przede wszystkim dobrem uczniów.

Z poważaniem

wz. Ministra

Sekretarz Stanu

Franciszek Potulski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 54. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 29.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polsk
iej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Roberta Smoktunowicza nr BPS/DSK-043-36/04 w sprawie regulacji prawnych dotyczących uprawniania sportów i sztuk walki, w nawiązaniu do pisma z dnia 29 stycznia 2004 r. nr DSRS/020-185/04/MR, uprzejmie informuję, co następuje.

Uprawianie niektórych dyscyplin i dziedzin sportu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zagrożeń dla zdrowia ćwiczących osób, dlatego też ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) i wydane na jej podstawie akty wykonawcze określają zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy uprawianiu tych dyscyplin. W art. 53 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej wymienia się dyscypliny i dziedziny sportu uprawnianie których wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji oraz przestrzegania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Do tych dyscyplin, w obecnym stanie prawnym, zalicza się m.in. dalekowschodnie sporty i sztuki walki. Jednakże należy zgodzić się z podniesioną w oświadczeniu Senatora uwagą, że zakresem regulacji przepisu art. 53 powinny być objęte nie tylko dalekowschodnie, ale wszystkie sporty i sztuki walki.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zakresem regulacji art. 53 ustawy o kulturze fizycznej objęte jest uprawianie wymienionych w tym artykule dyscyplin zarówno w celach sportowych, jak i w celach rekreacyjnych.

Szczegółowe zasady uprawiania sportów i sztuk walki określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie uprawiania dalekowschodnich sportów i sztuk walki oraz kick-boxingu (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 66). W kontekście przedstawionych w oświadczeniu Senatora uwag odnośnie określonego w § 2 pkt 1 rozporządzenia obowiązku posiadania przez uprawiających sporty i sztuki walki zaświadczenia, wydanego przez lekarza posiadającego specjalizację w dziedzinie medycyny sportowej, o braku przeciwwskazań do uprawiania tych dyscyplin należy wyjaśnić, że z uwagi na specyfikę i rodzaje zagrożeń jakie niesie ze sobą uprawianie tych dyscyplin konieczne jest przeprowadzenie badań przez lekarzy posiadających niezbędną wiedzę i kwalifikacje w zakresie medycyny sportowej. Medycyna sportowa obejmuje doświadczenia lekarzy wszystkich specjalności zarówno, zachowawczych jak i inwazyjnych - kardiologów, ortopedów, chirurgów, laryngologów, neurologów itd. Istotnym elementem wiedzy specjalisty medycyny sportowej jest fizjologia wysiłku, czy szeroko pojęta nauka o wysiłku (exercise science). Specjalista medycyny sportowej nie tylko leczy urazy, ale ma także obowiązek włączania elementów profilaktyki. Rolą lekarza medycyny sportowej jest wykrywanie stanów, patologii, które w połączeniu z wysiłkiem fizycznym mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia sportowców. Rolą lekarza specjalisty medycyny sportowej jest kontrola obciążeń treningowych i zapobieganie przeciążeniom.

Również ze względów bezpieczeństwa i stopnia zagrożeń jakie niesie ze sobą uprawianie sportów i sztuk walki wynika obowiązek posiadania umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków przez osoby biorące udział w zajęciach w ramach sportów i sztuk walki.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z §7 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1095) warunki bezpieczeństwa, jakie powinny być spełnione podczas prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej w dyscyplinach lub dziedzinach sportu wymienionych w art. 53 ustawy o kulturze fizycznej określają przepisy odrębne, w tym przypadku przepisy rozporządzenia w sprawie uprawiania dalekowschodnich sportów i sztuk walki oraz kick-boxingu.

W odniesieniu do przedstawionych w oświadczeniu uwag dotyczących możliwości cofania stopni określających poziom wyszkolenia wyjaśniam, że § 4 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia określa organy właściwe między innymi do cofania i nadawania stopni, w przypadkach wskazanych w rozporządzeniu. Możliwość cofnięcia stopnia istnieje na podstawie §5 ust. 6 rozporządzenia tylko w przypadku nieprawidłowości przy przeprowadzaniu egzaminu sprawdzającego na poszczególne stopnie. Konieczność takiego rozwiązania prawnego wynika z możliwości wystąpienia ewentualnych nieprawidłowości przy przeprowadzaniu egzaminów na poszczególne stopnie.

Natomiast art. 53 ust. 2 ustawy o kulturze fizycznej przewiduje jedynie możliwość cofnięcia uprawnień wynikających z nadanych stopni, co nie oznacza odebrania ich samych. Rozporządzenie w sprawie uprawiania dalekowschodnich sportów i sztuk walki oraz kick-boxingu w § 8 ust. 2 precyzuje przypadki cofnięcia tych uprawnień, co jest uzasadnione względami bezpieczeństwa.

Ponadto odnosząc się do kwestii dotyczącej możliwości zrzeszania się klubów nieuczestniczących we współzawodnictwie sportowym, o których mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej, wyjaśniam, że kluby te mogą zrzeszać się na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej do stowarzyszeń kultury fizycznej i związków sportowych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Informuję jednocześnie, że Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu podejmie działania zmierzające do zmiany ustawy o kulturze fizycznej, mające na celu m.in. doprecyzowanie przepisów art. 53 ustawy.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Kultury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 1 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Bogusława Litwińca w sprawie stanu humanistycznej świadomości społecznej Polaków, złożone podczas 56. posiedzenia Senatu RP w dniu 12 lutego 2004 r., uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

1. W nawiązaniu do uwag Pana Senatora, dotyczących misji mediów publicznych, pragnę poinformować, iż jej definicja została doprecyzowana w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji (druki sejmowe nr 2213 i 2377). Zgodnie z zaproponowanym zapisem, wykonywanie misji będzie polegało na "oferowaniu całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu".

Przestawiona w projekcie konstrukcja pozwoli również na skuteczniejszą kontrolę wydatkowania wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Będą one mogły być przeznaczane wyłącznie na realizację zadań, wynikających z konieczności wypełnienia misji. Wszystkie dokonane na tej podstawie wydatki będą musiały być uwzględnione w sprawozdaniach finansowych, co zapewni przejrzystość i kontrolę podejmowanych przez nadawcę publicznego działań.

Należy jednocześnie podkreślić, iż w związku z niedoskonałością systemu poboru opłat abonamentowych istnieje konieczność jego reformy. Stosowne zmiany zostaną zaproponowane w przygotowywanym obecnie projekcie kolejnej nowelizacji ustawy, regulującej kwestie związane z funkcjonowaniem wewnętrznego rynku mediów audiowizualnych. Jednak do czasu zapewnienia odpowiedniej wysokości wpływów z opłat abonamentowych, należy utrzymać możliwość finansowania mediów publicznych ze źródeł komercyjnych.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż przyjęta dla jednostek publicznej radiofonii i telewizji forma prawna spółki akcyjnej, pozwalająca na działalność komercyjną, nie zaciera jednocześnie ich specyfiki wynikającej z powierzonej misji. Zgodnie z uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 1995 r. w sprawie W 6/95 (OTK z 1995 r. Nr 3 poz. 23) realizacja wolności słowa i prawa do informacji nie pozwala na ocenianie spółek publicznej radiofonii i telewizji według takich samych kryteriów jak pozostałych spółek handlowych, mimo że ich forma prawna opiera się na tym samym modelu. Funkcja spółek handlowych polega na wykonywaniu czynności handlowych i zabezpieczeniu odpowiedniego wykorzystania majątku wspólników lub akcjonariuszy. Funkcja spółek mediów publicznych ma natomiast inny charakter. Polega ona przede wszystkim na ścisłym powiązaniu z prawami politycznymi obywateli. Spółki te uzyskują przez to szczególny publiczno-prawny wymiar, który jest podkreślony przez nadanie im kształtu jednoosobowych spółek akcyjnych Skarbu Państwa. Oddala to, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, ich związek z tradycyjną perspektywą prawa prywatnego.

Należy więc stwierdzić, iż w świetle przepisów art. 21-25 ustawy o radiofonii i telewizji, działalność gospodarcza publicznych spółek radia i telewizji ma, w stosunku do celów i zadań wymienionych w powołanych przepisach, charakter drugoplanowy i pomocniczy. Tym samym stosowanie przepisów prawa handlowego do tych spółek nie może abstrahować od ich informacyjnej, kulturowej, edukacyjnej i opiniotwórczej misji.

2. Kolejnym tematem poruszonym przez Pana Senatora jest problem koncentracji kapitału w mediach.

W obecnym stanie prawnym, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest zobowiązana do odmowy udzielenia koncesji, jeżeli rozpowszechnianie programów przez nadawcę mogłoby spowodować osiągnięcie przez niego pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym terenie (art. 36 ust. 2 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji). Koncesja może być także cofnięta, jeżeli nadawca osiągnie taką pozycję już po jej uzyskaniu (art. 38 pkt 2).

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, dominująca pozycja przedsiębiorcy to taka, "która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekracza 40%". Oceny, czy wnioskodawca może osiągnąć tego rodzaju pozycję, dokonuje Krajowa Rada, uwzględniając przy tym zadania radiofonii i telewizji, w szczególności otwartość i pluralizm mediów audiowizualnych.

W ocenie resortu kultury, regulacja koncentracji na rynku mediów audiowizualnych, z uwagi na szczególny charakter radia i telewizji, nie powinna być pozostawiona wyłącznie ogólnym przepisom ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Przepisy szczegółowe w tym zakresie powinny znaleźć się w ustawie o radiofonii i telewizji. Projektowane rozwiązania muszą uwzględniać takie kwestie jak:

- precyzyjne określenie rynków, które będą podlegać regulacji i ograniczeniom,

- kooperację sektora mediów wydawniczych z radiofonią i telewizją,

- możliwość łączenia się nadawców z przedsiębiorstwami medialnymi, zajmującymi się innymi czynnościami handlowymi (np. produkcją audycji, reklamą, prowadzeniem sieci kablowej itp.).

Stosowne przepisy znajdują się w przygotowywanej przez resort kultury nowelizacji.

Dziękując Panu Senatorowi za cenne uwagi i sugestie, pragnę zapewnić, iż zostaną one wzięte pod należytą rozwagę podczas prac legislacyjnych nad projektem nowej ustawy medialnej.

Z poważaniem

wz. Ministra Kultury

Sekretarz Stanu

Michał Tober

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 2004.03.03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 3 lutego 2004 r. znak: BPS/DSK-043-57/04, przy którym przesłano oświadczenie złożone przez senatora Józefa Sztorca na 55. posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 2004 r. w sprawie funkcjonowania Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych "TUW", na podstawie wyjaśnień uzyskanych od Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, uprzejmie informuję co następuje.

Opłaty za miejsca hotelowe, wykorzystane przez członków Rady Nadzorczej Funduszu Składkowego w związku z ich uczestnictwem w posiedzeniu ww. Rady, w okresie od lipca 2000 r. do sierpnia 2003 r., wyniosły 81 tys. zł. Posiedzenia tej Rady odbywały się przeważnie w siedzibie Biura Zarządu Funduszu Składkowego w Warszawie i w związku z tym wykorzystywano miejsca hotelowe przez jedną noc w warszawskich hotelach, m.in.: w hotelu Gromada, Polonia, Maria i Grand.

Posiedzenia wyjazdowe ww. Rady organizowano z reguły w obiektach będących własnością Funduszu Składkowego, tj. Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Kołobrzegu, Świnoujściu i Horyńcu Zdroju. Czas trwania wyjazdowych posiedzeń nie przekraczał dwóch dni.

Członkowie Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników IV kadencji, w trakcie posiedzeń wyjazdowych (trwających nie dłużej niż dwa dni), korzystali z noclegów w Centrum Rehabilitacji Rolników w Kołobrzegu, Teresinie i Horyńcu Zdroju, w Instytucie Medycyny Wsi w Lublinie, w hotelu w Krakowie oraz hotelu "Solec" w Warszawie z 50% rabatem.

Członkowie Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników mieszkają w różnych miejscowościach na terenie całego kraju, a Rada nie posiada organów przedstawicielskich przy Oddziałach Regionalnych KRUS. Członkowie Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, jako reprezentanci ubezpieczonych i świadczeniobiorców w ramach wykonywania swoich ustawowych obowiązków, m.in. wizytują jednostki terenowe KRUS, uczestniczą w pracach instytucji stanowiących o funkcjonowaniu systemu rolniczych ubezpieczeń społecznych a także biorą udział w spotkaniach z ubezpieczonymi. Otrzymują więc zwrot kosztów podróży lub korzystają z samochodu służbowego, którego właścicielem jest KRUS.

W trakcie trwania IV kadencji Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, tj. od czerwca 2000 r. do sierpnia 2003 r., Fundusz Składkowy sfinansował bezpośrednie koszty związane z utrzymaniem samochodu służbowego oraz wynajem środków transportu do przewozu członków Rady Bezpieczeństwa Społecznego Rolników na łączną kwotę 96 tys. zł. 15 tys. zł były to koszty najmu środków transportu dla wszystkich członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników (np. w ramach obsługi posiedzenia wyjazdowego), natomiast 81 tys. zł przeznaczono na utrzymanie samochodu służbowego KRUS do użytku Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników. Kwota 81 tys. zł zawiera 25 tys. zł, którymi KRUS obciążył Fundusz Składowy z tytułu amortyzacji samochodu służbowego (za lata 2001 - 2002). KURS dokonując obciążenia wykonywał zalecenia Urzędu Kontroli Skarbowej po kontroli w 2002 r.

Fundusz Składkowy na podstawie §3 pkt 10 Statutu Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników wspiera inicjatywy podejmowane przez organizacje społeczne działające na rzecz rolników i członków ich rodzin potrzebujących pomocy. Między innymi Fundusz Składkowy wspiera organizacje społeczne organizujące wypoczynek dla dzieci rolników uprawnionych do świadczeń KRUS oraz Małopolski Fundusz Stypendialny im. Prof. Stanisława Pigonia na Uniwersytecie Jagiellońskim, z którego fundowane są stypendia dla najzdolniejszych studentów pochodzących z rodzin rolniczych.

Fundusz Składkowy nie podejmuje bezpośrednio żadnych działań skierowanych do osób fizycznych, w tym w szczególności nie organizuje wyjazdów wakacyjnych, nie finansuje studiów, praktyk i stypendiów.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że Małopolski Fundusz Stypendialny im. Prof. Stanisława Pigonia przyznaje stypendia studentom i doktorantom w drodze konkursu. Zasady kwalifikacji są jawne. Ogłaszane są co roku na stronie internetowej Uniwersytetu Jagiellońskiego pod adresem www.uj.edu.pl. Pod ww. adresem dostępna jest także lista studentów i doktorantów, którym stypendia zostały przyznane.

Ponadto pragnę poinformować Pana Marszałka, że zgodnie z wydanym w dniu 26.08.2003 r. zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wynagradzania członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, członkom Rady Rolników za udział w pracach Rady przysługuje ryczałt za udział w posiedzeniu w wysokości 250 zł. Zwrot kosztów podróży i noclegów wypłaca się w wysokości i na warunkach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Jednocześnie informuję, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniach 18-19.02.2004 r. uchwalono m.in. zmianę w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1489 i 1489-A), dotyczącą składu Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników. Liczba członków Rady Rolników zostanie ograniczona do 25 osób. W tym co najmniej 15 członków powinno podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, a co najmniej 5 członków powinno pobierać emeryturę lub rentę z ubezpieczenia.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment