Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sergiusza Plewy, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 16 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na pismo z dnia 14 stycznia br., znak BPS/DSK-043-03-04, dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Sergiusza Plewę w dniu 9 stycznia 2004 r. podczas 53 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, uprzejmie informuję, że w wyniku wniosku Prezydenta RP do Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego art. 2 i 9 (w zakresie w jakim dotyczą procedowania nad zniesieniem Urzędu obsługującego Głównego Geodetę Kraju) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, z dniem 1 stycznia 2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 25, poz. 253 z późn. zm.) znoszące Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz likwidujące obsługujący go Urząd. Zadania i kompetencje należące do 31 grudnia 2003 r. do Prezesa UMiRM przeszły do zakresu działania ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (Ministra Infrastruktury).

Mając na względzie powyższą skomplikowaną sytuację prawną, uprawniony jest pogląd, że do czasu orzeczenia w powyższej sprawie przez Trybunał Konstytucyjny, skuteczne są te regulacje, na mocy których zniesiony został Prezes UMiRM. Pragnę przy tym zauważyć, że ustawa z dnia 1 marca 2002 r. nakłada szereg obowiązków na organy, które przejęły obowiązki i kompetencje organów zlikwidowanych. Tym samym obliguje Ministra Infrastruktury do przeprowadzenia działań wypełniających te ustawowe obowiązki.

Z poważaniem

Andrzej Piłat

* * *

Informację w związku oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 16 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z Pana pismem z dnia 3 lutego 2004 r., dotyczącym oświadczenia (znak: BPS/DSK-043-40/04) złożonego przez senatora Władysława Mańkuta podczas 55. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia br., uprzejmie informuję, że zgodnie z opinią Kierownictwa Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zapadła decyzja wycofująca projekt likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej i przekazania Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej zadań związanych z promocją polskiej turystyki.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 2004-02-17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 29.01.2004 r. pismo BPS/DSK-043/04.

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca z dnia 29.01.02 złożonym podczas 55 posiedzenia Senatu RP załączam kopie mojej odpowiedzi z dnia 19.01.2004 r. udzielonej w związku z identycznym oświadczeniem Pana Senatora złożonym w dniu 17.12.2003 r. podczas 52 posiedzenia Senatu RP przekazanym mi przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi Wojciecha Olejniczaka.

Moją odpowiedź proszę traktować jako nadal obowiązującą.

Z wyrazami szacunku

Podsekretarz Stanu

Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy

Dróg Krajowych i Autostrad

Dariusz Skowroński

Warszawa, 2004-01-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 17.12.2003 r.

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca i wyrażoną prośbą o informacje w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 73 Kielce-Tarnów proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:

W ostatnich latach wymieniony odcinek drogi poddano szeregowi prac modernizacyjnych i tak:

W latach 2001-2002 wykonano:

- odnowę nawierzchni na odc. Morawica - Wola Morawicka dł. 3,33 km wraz z uporządkowaniem ruchu pieszego i montażem azyli na przejściach dla pieszych,

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Wola Morawicka - Chmielnik, odcinek dł. 15,7 km, szer. jezdni 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 73, nr 78 i drogi wojewódzkiej nr 765 na małe rondo w miejscowości Chmielnik.

W latach 2002-2003 wykonano:

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Chmielnik - Busko. Odcinek dł. 15,47 km, szer. jezdni 7,0 + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni).

Obecnie wykonywane są następujące prace:

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 115 KN/oś na odcinku Busko - Stopnica dł. 17,56 km, szer. jezdni 7,0 + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- w miejscowości Busko skrzyżowanie dr krajowej 73 z drogami: wojewódzką nr 973 i powiatową przebudowuje się na skrzyżowaniu typu małe rondo, przewidywany termin zakończenia robót na tym odcinku - wrzesień 2004,

- GDDKiA - Oddział w Kielcach w bieżącym roku ogłosi przetarg na odnowę nawierzchni drogowej krajowej nr 73 odc. Stopnica - Szczucin dł. 16,9 km wraz z obustronną budową poboczy bitumicznych (2 x 2,0 m) na odc. Słupia Pacanowska - Szczucin i przebudową skrzyżowania dr nr 73 z dr 79 w miejsc. Słupia Pacanowska na skrzyżowanie typu małe rondo, odcinek będzie realizowany w latach 2004-2005,

- ponadto w końcowej fazie opracowania jest Koncepcja Programowa przebudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku od granicy miasta Kielce do Woli Morawickiej wraz z budową obwodnicy miejscowości Morawica i Wola Morawicka dł. 8,3 km.

Odnośnie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, to w 2002 roku została opracowana Koncepcja Programowa, wykorzystująca maksymalnie rezerwy terenu w planach zagospodarowania przestrzennego. Niestety jedna z zainteresowanych gmin (gmina Olesno) odmówiła jej uzgodnienia. W tej sytuacji inwestor obwodnicy Oddział GDDKiA w Krakowie znalazł się na początku drogi formalno-prawnych uzgodnień. Koniecznym było opracowanie nowej koncepcji, co zostało wykonane w 2003 roku. Nowa koncepcja musi zostać zatwierdzona przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych DDKiA, co pozwoli na zamówienie projektu budowlanego. Gotowy projekt budowlany stanowi podstawę opracowania operatu geodezyjnego. Te dokumenty, z kolei umożliwią ubieganie się o decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Drogi. Dopiero Decyzja o Ustaleniu Lokalizacji stanowi podstawę prawną do rozpoczęcia nabywania gruntów. W związku z powyższym w planach GDDKiA przewidujemy rozpoczęcie budowy obwodnicy w 2008 roku.

Korzystając z okazji, chciałem zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na problem wieloletnich zaniedbać w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic. Niezbędne środki na ten cel wielokrotnie przewyższają środki, jakie rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się określonymi priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego.

W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nie skorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miastach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a brak obwodnic stanowi zagrożenie do życia i zdrowia mieszkańców. Staram, się jak najszybciej, zmienić ten stan rzeczy. Bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka oraz Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

Dariusz Skowroński

* * *

Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do spraw Finansowych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, dnia 18 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo znak: BPS/DSK-043-64/04 z dnia 3 lutego 2004 roku, dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka na 55 posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 2004 roku, w sprawie dysproporcji w dostępie do świadczeń zdrowotnych w różnych regionach kraju, odziedziczonych po systemie kas chorych, pragnę poinformować, iż wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, Narodowy Fundusz Zdrowia w 2004 roku w trakcie prac planistycznych podjął działania zmierzające do zweryfikowania i ujednolicenia stawek za świadczenia zdrowotne na terenie całego kraju, co spotyka się często z brakiem aprobaty różnych środowisk, nie tylko medycznych.

Działanie ujednolicenia stawek za świadczenia zdrowotne nie jest jednoznaczne z równym podziałem środków w planie finansowym na jednego ubezpieczonego we wszystkich województwach. Jednym z kryteriów podziału środków była ilość świadczeniodawców tj. szpitali, klinik i instytutów działających na terenie Oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Otwarcie systemu ochrony zdrowia pozwala ubezpieczonym na swobodny wybór świadczeniodawcy na terenie całego kraju, a tym samym środki finansowe muszą iść za pacjentem.

Ograniczone środki finansowe, jakimi dysponuje Fundusz pochodzą ze składek na ubezpieczenie zdrowotne przekazywanych przez ZUS i KRUS i muszą zapewnić opiekę zdrowotną opartą na zasadzie solidarności społecznej, równego traktowania obywateli i świadczeniodawców.

Ponadto pragnę zaznaczyć, iż podane w oświadczeniu dane znacznie odbiegają od stanu rzeczywistego. Wynika to z faktu, iż liczba mieszkańców w poszczególnych województwach odbiega od liczby ubezpieczonych na danym terenie. Przykładowo zamieszczone w zestawieniu opracowanym przez Biuro Senatorskie Zbigniewa Kulaka dane dotyczące ilości mieszkańców na terenie województwa zachodniopomorskiego kształtują się na poziomie 1.732.838, gdzie według Centralnego Wykazu Ubezpieczonych z dnia 28 stycznia br. liczba ubezpieczonych wynosi 1.685.174. Jednocześnie w województwie zachodniopomorskim w roku 2004 na jednego ubezpieczonego średnioroczna stawka wzrosła o 3,5% w stosunku do roku 2003.

Podział planu finansowego na 2004 rok nie uwzględniał żadnych aspektów uprzywilejowania środowisk ani nacisków lobby parlamentarnego. Zatwierdzony przez Ministra Zdrowia plan finansowy oparty był na planie 2003 roku, a głównym kryterium jego podziału było, żeby koszty świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych nie były niższe niż w roku 2003. Chociaż składka na ubezpieczenie zdrowotne w bieżącym roku wzrosła o 25,5% to część środków musiała być przeznaczona na zabezpieczenie innych zobowiązań Funduszu, tj. na rezerwę ogólną (1%), na spłatę pożyczki udzielonej przez Ministra Finansów Kasom Chorych i rezerwę na orzeczenia sądowe.

Z poważaniem

dr Marek Mazur

* * *

Prokurator Krajowy przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, dnia 16.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 3 lutego 2004 r. nr BPS/DKS-043-48/04 przesyłające tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Janusza Bielawskiego podczas 55. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 stycznia 2004 roku, uprzejmie informuję, że w Prokuraturze Apelacyjnej we Wrocławiu zbadane zostały akta śledztwa 5 Ds. 100/03 Prokuratury Rejonowej w Lubinie prowadzonego w sprawie naruszenia praw pracowniczych przez dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lublinie, dotyczące przestępstwa z art. 218 § 1 kk. w zw. z art. 12 kk.

Śledztwo w tej sprawie wszczęte zostało w dniu 22 kwietnia 2003 r. na podstawie zawiadomienia o przestępstwie złożonego w dniu 4 kwietnia 2003 r. przez Prezydenta Miasta Lubina, do którego dołączono kierowane do Prezydium Miasta Lubina pismo Związku Zawodowego Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej działającego przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Lubinie, pismo Krajowego Stowarzyszenia Antymobbingowego we Wrocławiu oraz 52 oświadczenia pracowników Ośrodka.

Z treści wymienionych wyżej pism oraz oświadczeń wynika, że Urszula R. jako dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie do czasu odwołania z zajmowanego stanowiska, to jest do kwietnia 2003 r., naruszała prawa podległych sobie pracowników działaniami uchybiającymi ich godności, a także stosowała wobec nich różnego rodzaju szykany i zastraszenie wymuszając na nich w ten sposób określone zachowanie.

W toku prowadzonego przez prokuratora śledztwa, czynności procesowe realizowane były systematycznie i nie stwierdzono nieuzasadnionych przewlekłości tego postępowania. Część przesłuchań na podstawie art. 311 § 3 k.p.k. powierzono do wykonania Policji.

Dotychczas w sprawie tej przesłuchano ponad 220 osób, z których część zamieszkuje poza Lubinem. Kilkakrotnie przesłuchiwana była również Urszula R., z zachowaniem trybu określonego w art. 183 §1 k.p.k.

Niezależnie od tego zgromadzono i dołączono do akt sprawy dokumentację mającą związek z organizacją i funkcjonowaniem Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie, zapiski i notatki służbowe dotyczące realizacji zadań służbowych przez personel tego Ośrodka oraz korespondencję związaną z działalnością związków zawodowych.

Aktualne ustalenia śledztwa potwierdzają podejrzenie zaistnienia przestępstwa z art. 218 § 1 k.k.

Dodać należy, że liczni świadkowie zeznając na temat okoliczności odnoszących się do przebiegu pracy zawodowej i sposobu kierowania Ośrodkiem przez Urszulę R. potwierdzili, że czują się pokrzywdzeni jej postępowaniem.

Prokuratura Okręgowa w Legnicy przedłużyła czas trwania śledztwa w tej sprawie do 22 lutego 2004 r.

Z akt głównych liczących 5 tomów wynika, że ostatnie czynności procesowe związane z przesłuchaniem świadków, w okresie od 28 stycznia do 5 lutego br. prokurator wykonywał osobiście.

Z uwagi na to, że materiał dowodowy wymaga dalszego kompletowania i jego weryfikacji w drodze kolejnych czynności procesowych, ujętych w planie śledztwa, z pewnością zajdzie potrzeba ponownego przedłużenia czasu postępowania przygotowawczego.

Nie można też wykluczyć, że wpływ na czas trwania postępowania mogą mieć konsekwencje związane z ewentualną zmianą roli procesowej Urszuli R. przesłuchiwanej dotychczas wyłącznie w charakterze świadka.

Aktualnie śledztwo to jest objęte nadzorem służbowym Prokuratury Okręgowej w Legnicy.

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów:

Warszawa, 2004-02-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na przesłane przy piśmie znak: BPS/DSK-042-49/04 z 3 lutego br. oświadczenie złożone przez Senatora Krzysztofa Borkowskiego podczas 55. posiedzenia Senatu w dniu 29 stycznia 2004 r. kwestionujące zlokalizowanie w Radomiu wyspecjalizowanego urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników uprzejmie wyjaśniam Panu Marszałkowi, co następuje:

Utworzenie wyspecjalizowanych urzędów skarbowych miało na celu ułatwienie współpracy dużych podmiotów gospodarczych z organami podatkowymi.

Przy ustalaniu lokalizacji i terytorialnych zasięgów działania tych urzędów skarbowych przyjęto zasadę, iż będą one miały siedziby w miastach wojewódzkich, w których funkcjonuje większość dużych podmiotów gospodarczych, i będą obsługiwały podatników z terenu całego województwa.

Województwo mazowieckie skupia największą liczbę podatników, znacznie odbiegającą od pozostałych województw, którzy spełniają warunki do objęcia ich właściwością działania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych a wśród tych podmiotów przeważająca część posiada swoje siedziby w Warszawie. Dlatego też w województwie mazowieckim, wystąpiła konieczność utworzenia aż trzech takich urzędów skarbowych. Dwa z nich, z uwagi na znaczną liczbę podatników, funkcjonują w Warszawie obejmując swoim zasięgiem działania tylko podmioty działające na terenie Warszawy. Trzeci urząd zorganizowany w Radomiu obsługuje wszystkich pozostałych z terenu województwa mazowieckiego, z których większość koncentruje się w południowej części tego województwa.

Przy wyborze Radomia na siedzibę wyspecjalizowanego urzędu skarbowego brano pod uwagę warunki kadrowe, lokalowe i inne możliwości organizacyjne. Urząd ten mieści się w siedzibie ośrodka zamiejscowego Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. Wygospodarowując siedzibę dla tego urzędu z własnych zasobów lokalowych wyeliminowano konieczność ponoszenia dodatkowych nakładów, co przy znacznie ograniczanych w ostatnich latach środkach budżetowych na administrację skarbową stanowi bardzo istotny argument przemawiający za tą właśnie lokalizacją.

Nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, że skoncentrowanie obsługi dużych podmiotów gospodarczych z terenu poszczególnych województw w jednym urzędzie skarbowym, a w przypadku województwa mazowieckiego, poza Warszawą w Radomiu utrudnia, czy wręcz uniemożliwia tym podmiotom, jak twierdzi senator Krzysztof Borkowski, wywiązywanie się z obowiązków rozliczania się z budżetem państwa z podatków.

Obowiązujący w Polsce system podatkowy, zakładający oparcie wymiaru podatków na deklaracjach i zeznaniach podatników, z możliwością przesyłania ich drogą pocztową i dokonywanie wpłat za pośrednictwem urzędów pocztowych i banków, a także upowszechnienie obrotu bezgotówkowego ograniczają konieczność bezpośrednich kontaktów podatników z urzędem skarbowym.

Wprowadzona art. 126 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) zasada pisemnego załatwiania spraw podatkowych odnosi się do wszystkich czynności w toku załatwiania sprawy, również do komunikowania się organu ze stroną (podatnikiem), strony z organem, przyjmowania oświadczeń i wyjaśnień stron itd.. Dlatego też osobista obecność podatnika (lub jego przedstawiciela) w urzędzie nie jest ani konieczna ani niezbędna, nie wpływa na wynik sprawy ani na termin jej załatwienia. Również prowadzenie postępowania kontrolnego nie wymaga obecności podatnika w urzędzie. Zgodnie z art. 285a Ordynacji podatkowej czynności kontrolne prowadzone są w siedzibie kontrolowanego, w miejscach wykonywania działalności albo w miejscach prowadzenia lub przechowywania dokumentacji.

Z otrzymanych od naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informacji wynika, że w pierwszym miesiącu pracy urzędu, w którym rozpatrzono m.in. 381 żądań zwrotu podatku od towarów i usług, 187 żądań wydania zaświadczeń oraz przeprowadzono 232 kontrole podatkowe w siedzibie podatników - nie został wezwany do urzędu ani jeden podatnik (jego pracownik lub pełnomocnik). Jako zasadę postępowania Urzędu wobec obsługiwanych podatników przyjęto, że podatnik może być wezwany do osobistego stawienia się w urzędzie tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Do kontroli rozliczeń podatkowych tych wybranych grup podatkowych potrzebna jest wiedza specjalistyczna z wielu dziedzin prawa: handlowego, ubezpieczeniowego, obrotu giełdowego itp. a także odpowiednie doświadczenie praktyczne. Dlatego też wyspecjalizowane urzędy skarbowe skupiają kadrę o najwyższych kwalifikacjach zawodowych w administracji skarbowej. Są to głównie dotychczasowi pracownicy komórek kontroli podatkowej i komórek orzecznictwa urzędów kontroli skarbowej oraz urzędów skarbowych. Zapewnienie wyspecjalizowanej, o najwyższej wiedzy i fachowości obsługi podatnikom mającym szczególne znaczenie dla budżetu państwa bez wątpienia przyczyni się do poprawy dyscypliny podatkowej a w konsekwencji do zwiększenia kwoty realizowanych dochodów budżetowych.

Sądzę, że przygotowywane kolejne rozwiązania prawne i organizacyjne, umożliwiające w niedługim czasie składanie zeznań oraz udzielanie wyjaśnień i informacji również w formie elektronicznej, bez wątpienia przyczynią się do dalszego ułatwienia kontaktu podatnika z urzędem i rozwieją wątpliwości Pana Senatora, co do zasadności zorganizowania na terenie kraju tylko 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych obsługujących niektóre kategorie podatników.

Z wyrazami szacunku

W zastępstwie Ministra Finansów

Sekretarz Stanu

dr Wiesław Ciesielski

* * *

Minister Infrastruktury przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senator Czesławy Christowej, złożonym na 54. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, dnia 20.02.2004 r.

Pan
Prof. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka znak BPS/OSK-043-30/04 z dnia 20 stycznia 2004 r., do którego dołączono oświadczenie Senator Czesław Christowej złożone podczas 54 posiedzenia Senat RP w dniu 14 stycznia 2004 r. pragnę przedstawić następujące stanowisko odnośnie udziału przedstawicieli największego polskiego armatora PP Polska Żegluga Morska w Szczecinie w pracach Zespołu Trójstronnego do Spraw Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego.

Po Walnym Zgromadzeniu Związku Armatorów Polskich, które odbyło się w dniu 28 marca 2003 r. PP Polska Żegluga Morska oraz Spółka "Żegluga Polska" S.A. podjęły decyzję o wystąpieniu ze Związku Armatorów Polskich. Decyzja ta została spowodowana brakiem możliwości porozumienia się PP PŻM ze Związkiem w sprawach dot. właściwej reprezentacji w pracach Zespołu Trójstronnego do Spraw Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego.

W związku z zaistniałą sytuacją Ministerstwo Infrastruktury, pismem z dnia 14 kwietnia 2003 r. skierowanym do Pana Dagmira Długosza, Podsekretarza Stanu w MGPiPS, sugerowało zmiany dot. §5 Regulaminu Zespołu Trójstronnego do Spraw Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego, ze względu na utratę reprezentatywności przez ZAP.

Zgodnie z §5 Regulaminu Stronę Pracodawców w Zespole reprezentuje 5 przedstawicieli wyznaczonych przez Związek Armatorów Polskich. Tak więc wystąpienie PP PŻM ze Związku Armatorów Polskich, w myśl ww. §5 Regulaminu Zespołu, jednocześnie pozbawiło przedsiębiorstwo reprezentacji na forum Zespołu.

Jednocześnie z dniem 22 lipca 2003 r. został zawiązany Związek Polskich Armatorów i Przedsiębiorców Morskich z siedzibą w Szczecinie, którego członkiem jest PP Polska Żegluga Morska. Ww. związek domaga się swojej reprezentacji w Zespole Trójstronnym do Spraw Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego.

Jednocześnie w myśl postanowień §6 Regulaminu istnieje możliwość zaproszenia przez Stronę Pracodawców jako obserwatorów przedstawicieli innych organizacji związkowych działających w sektorze do prac Zespołu, m.in. przedstawicieli Związku Polskich Armatorów i Przedsiębiorców Morskich.

W związku z powyższym Prezes ZAP Pan Paweł Porzycki w piśmie z dnia 6 lutego 2004 r. skierowanym do Dyrektora Naczelnego PZM Pana Pawła Brzezickiego, poinformował o możliwości zaproszenia tego armatora do współpracy w ramach praw przysługujących Stronie Pracodawców, pod warunkiem skierowania odpowiedniego wniosku do Zarządu ZAP.

Ze swej strony pragnę wyrazić pogląd, że atmosfera jaka wytworzyła się wokół reprezentacji Strony Pracodawców nie wpływa korzystnie na dialog społeczny, co więcej, utrudnia pracę Zespołu. Sądzę, że kluczem do rozwiązania tego problemu jest porozumienie po Stronie Pracodawców.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Infrastruktury

Witold Górski

Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 23.04.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Władysława Mańkuta złożonym na 55. posiedzeniu Senatu w dniu 19 stycznia 2004 r. w sprawie wysokości naliczania opłaty z tytułu opóźnienia w przekazywaniu składek do otwartych funduszy emerytalnych (OFE), znak BPS/DSK-043-40/04, pragnę poinformować, co następuje:

Wysokość odsetek płaconych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu opóźnienia w przekazywanych składkach została zmieniona od początku 2003 r. z odsetek liczonych wg stopy odsetek ustawowych na odsetki wyliczane wg rentowności bonów skarbowych.

Oświadczenie Pana Senatora Mańkuta zostało oparte na błędnym założeniu, iż "średnie stopy zwrotu funduszy emerytalnych były wyższe nie tylko od wysokości odsetek wyliczanych według stopy procentowej pięćdziesięciodwutygodniowych bonów skarbowych, ale również od wysokości odsetek ustawowych". Odsetki ustawowe od początku wysłania składek do OFE do końca 2002 r. wahały się w granicach 16-30% w stosunku rocznym, co dawało wartości znacznie przekraczające stopy zwrotu funduszy. Źródłem pomyłki mógł być fakt, że stopy zwrotu funduszy są najczęściej podawane za okres dwuletni a nie roczny.

W związku z powyższym, odpowiadając na pytanie Pana Senatora Mańkuta o przyczynę zmiany sposobu obliczania odsetek od zaległości ZUS, pragnę podkreślić, że odsetki płacone przez ZUS były niewspółmiernie wysokie do zysku z inwestycji, jakie miały otwarte fundusze emerytalne. Powodowało to poważne i nieuzasadnione obciążenie dla Budżetu Państwa. Przyjęta obecnie wysokość odsetek została zbliżona do rentowności inwestycji z OFE, chociaż mogą oczywiście mieć miejsce krótkookresowe różnice zarówno na korzyść jak i na niekorzyść inwestycji OFE.

Odnośnie pytania, czy i kiedy ZUS przewiduje naprawienie towarzystwom emerytalnym wynikającej stąd, zdaniem Pana Senatora, szkody, informuję, że ZUS postępował zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, to znaczy w sytuacji, kiedy nie miał możliwości rozliczenia składek w terminie, naliczał opłatę w wysokości określonej w ustawie.

W związku z pytaniem, czy jest brana pod uwagę możliwość wystąpienia towarzystw emerytalnych i członków funduszy emerytalnych na drogę sądową przeciwko Skarbowi Państwa, należy uznać, że w państwie prawa każda osoba lub instytucja, która czuje się skrzywdzona może wystąpić na drogę sądową i w takim przypadku decyzja odnośnie, sugerowanych przez Pana Senatora Mańkuta, ewentualnych roszczeń może być podejmowania tylko przez sąd.

Należy jednak zwrócić uwagę, że ubezpieczeni z tytułu opóźnienia w przekazywaniu składek przez ZUS najczęściej odnosili korzyści - problem nie przekazanych składek dotyczy głównie lat 1999-2001, a odsetki za te okresy są wysokie. Co więcej późniejsze przekazanie składek skutkuje często oszczędnościami dla ubezpieczonych na opłatach od składek, pobieranych przez OFE. Trudno więc spodziewać się masowego występowania ubezpieczonych do sądu w sytuacji, kiedy skorzystali na takim, a nie innym sposobie przekazywania składek.

Natomiast odnosząc się do, sugerowanych przez Pana Senatora, ewentualnych roszczeń towarzystw emerytalnych, pragnę ponownie zaznaczyć, że ZUS postępował zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, to znaczy w sytuacji, kiedy nie miał możliwości rozliczenia składek w terminie z powodu błędów w dokumentach ubezpieczeniowych, naliczał opłatę w wysokości określonej w ustawie.

Minister

Up. Sekretarz Stanu

Krzysztof Pater

* * *

Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazała wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):

Warszawa, 23 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospoli
tej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Z Pańskiego upoważnienia Pan Marszałek Ryszard Jarzembowski przekazał oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone podczas 50 posiedzenia Senatu RP. Oświadczenie to dotyczyło audycji, nadanej 28 listopada 2003 roku, w TVP3 Oddział w Białymstoku, której tematem była budząca kontrowersje wystawa w białostockiej galerii "Arsenał".

Pragnę przeprosić Pana Marszałka za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi, która wyniknęła z przyczyn od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji niezależnych. Nadawca przekazał wyjaśnienia z opóźnieniem, co będzie przedmiotem odrębnego postępowania wyjaśniającego.

Zdaniem senatora Jana Szafrańca tendencyjne w wymowie były następujące elementy audycji: wystrój wnętrza, reportaż z wystawy, skład uczestników dyskusji oraz ustosunkowanie się redaktor prowadzącej do przedmiotu konfliktu.

Z upoważnienia prezesa TVP S.A. wyjaśnienia przekazał dyrektor generalny ds. programowych TVP S.A. p. Maciej Kosiński. Dyrektor M. Kosiński m.in. stwierdza, że nie można potwierdzić zarzutu tendencyjnego wystroju wnętrza. Oprawa plastyczna stanowi stały wystrój magazynu publicystyki kulturalnej "Podlaski Przegląd Kulturalny ARS". Wcześniej toczyły się już w tej scenerii audycje na inne tematy.

Analiza treści i formy audycji "Podlaski Przegląd Kulturalny ARS" na temat wystawy pt. "Pies w sztuce polskiej", w galerii "Arsenał" w Białymstoku, pozwala zgodzić się z nadawcą w kwestii oprawy plastycznej audycji. Analiza ta nie potwierdza tendencyjnego wyrazu wystroju wnętrza. Wystrój ten już wcześniej stanowił scenografię prowadzonych w studio dyskusji.

Jednak należy zauważyć, że wypowiedź zaproszonego eksperta o zakresie swobody twórczej i granicach interpretacji dzieła zawiera uproszczenie: "swoboda wypowiedzi twórczej, wszelkiej wypowiedzi jest jedynie limitowana możliwością krzywdy drugiego człowieka".

Na podstawie przepisów Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej trzeba stwierdzić, że prawo człowieka do wolności słowa i do ekspresji artystycznej kończy się tam, gdzie zaczyna się prawo drugiego człowieka do respektowania jego godności osobistej i uznawanych przez niego wartości. Ekspert nie starał się zrozumieć i znaleźć odpowiedzi na pytanie o prawdziwą przyczynę reakcji białostockiej radnej.

Wątpliwość budzi także ocena moralna konfliktu dokonana przez eksperta oraz brak jego bezstronności wobec przedmiotu sporu.

Ekspert w ocenie faktów nie odpowiedział bezpośrednio na pytania do niego skierowane.

Na pytanie o cenę reakcji białostockiej radnej, której uczucia zostały urażone, ekspert odnosi się do wypowiedzi prezydenta Białegostoku: "Co powinien odpowiedzieć prezydent miasta, jeżeli poczuwa się prezydentem miasta, które podobno leży w Europie, jeżeli to jest człowiek na poziomie? Powinien normalnie odpowiedzieć: proszę pani, czy proszę pana sprawa uczuć religijnych nie wchodzi w zakres moich kompetencji... Oto prezydent dowiedział się, że czyjeś uczucia zostały urażone, a rezultatem tego jest w jakimś tam dużym łańcuchu zamknięcie galerii. To jest sytuacja chora, nienormalna".

Uzasadniony jest zarzut senatora Jana Szafrańca, odnośnie tendencyjnie dobranych rozmówców. Nie zaproszono prezydenta Białegostoku, któremu zarzucono podczas dyskusji w studio nieprawidłowe działanie. Prezydent, w konflikcie wokół wystawy, był osobą występującą w ważnej roli. Podczas dyskusji wobec prezydenta pojawiały się zarzuty, na które nie miał możliwości odpowiedzieć.

Dyrektor Maciej Kosiński podkreśla w swoich wyjaśnieniach, że w dyskusji uczestniczyły wszystkie zainteresowane osoby stwierdzając, że zaproszono: "Z jednej strony panią Beatę Antypiuk - radną Miasta Białegostoku, która we własnym imieniu i jednoosobowo złożyła protest u Prezydenta Miasta przeciwko eksponowaniu instalacji prof. Piotra Kurki w białostockiej galerii Arsenał oraz z drugiej strony: dyrektorkę galerii - panią Monikę Szewczyk, która podjęła decyzję o usunięciu dzieła i komisarza wystawy - pana Marka Wasilewskiego, występującego w imieniu nie mogącego przyjechać na nagranie prof. Piotra Kurki. Czwartą osobą biorącą udział w dyskusji był prof. Jerzy Kopania, etyk, wykładowca Uniwersytetu w Białymstoku, uznany w środowisku akademickim autorytet moralny, który pełni rolę niezależnego eksperta".

Jednak nie można przyjąć w tej części wyjaśnień przekazanych przez dyrektora Macieja Kosińskiego, gdyż do studia nie zaproszono prezydenta Białegostoku.

Analiza materiału potwierdza również zasadność skargi w odniesieniu do roli, jaką spełniała redaktor prowadząca audycję. Redaktor Magdalena Gołaszewska nie dochowała zasady bezstronności. Utożsamiała swoje stanowisko ze stanowiskiem dyrektor galerii p. Moniki Szewczyk. Nie ukrywała również swojej jednoznacznej oceny postawy białostockiej radnej. Redaktor przerwała wypowiedź radnej w bardzo istotnym momencie, w szczególności gdy p. Beata Antypiuk opisywała instalację z wystawy, która uraziła jej uczucia religijne.

Informuję Pana Marszałka, że zwróciłam nadawcy uwagę na konieczność przestrzegania zobowiązań ustawowych i dziennikarskich standardów. W wystąpieniu do nadawcy odwołałam się do wciąż aktualnego oświadczenia KRRiT z 10 listopada 1999 roku. W oświadczeniu tym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji m.in. podkreśliła, że decyzje programowe oraz dobór materiałów dla programów informacyjnych i publicystycznych muszą w szczególności opierać się o takie zasady jak: obiektywizm, profesjonalizm i proporcjonalność wypowiedzi (w załączeniu przekazuję oświadczenie KRRiT z 1999 roku).

Przekazując powyższe wyjaśnienia, proszę o ich rozważenie w kontekście zarzutów, sformułowanych w oświadczeniu złożonym przez senatora Jana Szafrańca.

Z wyrazami szacunku

Danuta Waniek

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta w sprawie rządowej propozycji, przekształcenia wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w załączeniu przedkładam stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Jerzy Hausner

Stanowisko do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta

Celem zmiany umocowania prawnego wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez pozbawienie ich osobowości prawnej i przekształcenie w terenowe agendy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest zmniejszenie kosztów osobowych i zwiększenie finansowania zadań ekologicznych.

Jednocześnie informuję, że:

1) środkami wojewódzkich funduszy wspierane są zadania, na które przeznaczone są środki gminnych i powiatowych funduszy. Dublowanie finansowania (środki wojewódzkich funduszy i NFOŚiGW są przeznaczone na te same cele) przemawia za ich skonsolidowaniem,

2) występują znaczne rozpiętości w dysponowaniu środkami publicznymi pomiędzy poszczególnymi funduszami,

3) brak skoordynowanych działań, co do inwestycji strategicznych w regionach,

4) zatrudnienie - 16 rad nadzorczych po 9-10 osób),

5) rozdrobnienie środków na inwestycje - zwiększenie potencjału środków na inwestycje przemawia za skonsolidowaniem już istniejących,

6) brak jest koordynacji współdziałania funduszy z programami sektorowymi i zintegrowanym programem rozwoju regionalnego i funduszem Spójności.

Korzyści wynikające ze zmian w funkcjonowaniu wojewódzkich funduszy, to m.in.:

1) zmniejszenie kosztów osobowych,

2) konsolidacja środków finansowych na zadania ekologiczne, większa efektywność,

3) wzmocnienie kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych,

4) uelastycznienie dysponowania środkami publicznymi,

5) stworzenie możliwości bardziej efektywnego współfinansowania projektów związanych z ochroną środowiska finansowanych ze środków funduszy unijnych.

Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze konieczność poniesienia znacznych wydatków na inwestycje dostosowawcze w dziedzinie ochrony środowiska do wymagań prawa Unii Europejskiej, które zgodnie z założeniami mają zostać dofinansowane ze środków publicznych, w tym także z funduszy celowych - w programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych zaproponowano pozbawienie osobowości prawnej wojewódzkich funduszy i przekształcenia ich w terenowe agendy NFOŚiGW, co powinno uelastycznić dysponowanie środkami publicznymi zgodnie z założeniami przyjętymi w Polityce Ekologicznej Państwa oraz stworzyć możliwość bardziej efektywnego współfinansowania projektów z obszaru "Ochrona środowiska", które będą realizowane w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej jako jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, dysponują środkami pochodzącymi z określonych ustawowo opłat i kar ekologicznych oraz z wpływów z działalności finansowej i kapitałowej wynikającej z zarządzania tymi przychodami.

Z diagnozy obecnego stanu oraz przyjętych założeń reorganizacji systemu ochrony środowiska w Polsce ("Polityczny plan na lata 2004-2005") - wynika, że obowiązujący system zarządzania środowiskiem, może nie zapewnić wywiązania się z zobowiązań akcesyjnych wobec Unii Europejskiej, w terminach przewidzianych w Traktacie Akcesyjnym oraz absorpcji środków strukturalnych z UE.

Obowiązujący system finansowania ochrony środowiska (oparty na funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Banku Ochrony Środowiska i EkoFunduszu), który sprawdził się w okresie transformacji ustrojowej, okazał się mało wydajny i zbyt rozproszony na skutek braku wspólnego i ujednoliconego zarządzania.

Warszawa, dn. 24.02.2004 r.

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, dnia 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem Senatora Janusza Bielawskiego złożonym podczas 55 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 2004 roku, przekazanego przy piśmie znak: BPS/DSK-043-52/02, w sprawie sytuacji zakładów opieki zdrowotnej, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Należy zgodzić się z wyrażonym przez Pana Senatora poglądem, że sytuacja szpitali w Polsce "jest nie tylko zmartwieniem samorządów" a jej poprawa wymaga działania nie tylko samorządów terytorialnych, ale również administracji rządowej.

Dotychczas restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej, prowadzona była przy wsparciu środków z budżetu państwa przekazywanych w ramach Programu Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia. W roku obecnym realizacja tego Programu została zakończona.

Ponieważ sytuacja samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, pomimo wcześniej prowadzonej restrukturyzacji, nadal wymaga podjęcia pilnych działań w celu poprawy gospodarki finansowej i wprowadzenia mechanizmów uniemożliwiających proces niekontrolowanego narastania zobowiązań w przyszłości, opracowane zostały rozwiązania mające na celu restrukturyzację zadłużenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W celu poprawy organizacji i funkcjonowania placówek ochrony zdrowia przygotowany został projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zdaniem Ministerstwa Zdrowia działania podejmowane na podstawie przygotowanych rozwiązań, stworzą warunki do ochrony przed likwidacją zadłużonych zakładów, a tym samym zapewnią dostępność do świadczeń dla obywateli. Należy podkreślić, iż działania przewidziane w projekcie pozwolić mają także na zachowanie miejsc pracy pracownikom zatrudnionym w tych zakładach, które bez przewidzianego w projektowanej ustawie wsparcia, nie miałyby możliwości prowadzenia dalszej działalności.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia

Sekretarz Stanu

Ewa Kralkowska

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do Oświadczenia złożonego przez Senatora Witolda Gładkowskiego podczas 55 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 2004 roku, przesłanego pismem Marszałka Senatu - znak: BPS/DSK-043-54/04 z dnia 3 lutego br., uprzejmie informuję;

Zgodnie z przepisami ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 25 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 113, poz. 1207 z późniejszymi zmianami) pogotowie ratunkowe realizuje świadczenia w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poprzez które należy rozumieć stan wywołany czynnikiem zewnętrznym lub przyczyną wewnętrzną prowadzącą do szybkiego pogarszania się zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być zagrożenie życia.

Jednocześnie zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późniejszymi zmianami), pogotowie ratunkowe udziela świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia.

Ponadto ustawa z dnia 6 grudnia 2002 roku o świadczeniu usług ratownictwa medycznego (Dz. U. Nr 241, poz. 2073) oraz akty wykonawcze mające zastosowanie do przepisów obowiązujących, określają zasady ich finansowania (jednostka rozliczeniowa, sposób kalkulacji cen itp.) oraz jednostki świadczące usługi medyczne.

W myśl art. 39 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391) obowiązkiem Narodowego Funduszu Zdrowia jest m.in. zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, udzielanych w przypadku choroby, urazu, ciąży, połogu.

W związku z powyższym na Funduszu ciąży obowiązek zabezpieczenia świadczeń udzielanych przez zespoły ratownictwa medycznego oraz szpitalne oddziały ratunkowe. Tym samym w prowadzonym przez Fundusz postępowaniu konkursowym na rok 2004 pośród materiałów konkursowych udostępnione zostały świadczeniodawcom szczegółowe materiały informacyjne w rodzaju świadczeń zdrowotnych w zakresie zespołów ratownictwa medycznego, transportu noworodkowego karetką "N", umożliwiające złożenie oferty zainteresowanym świadczeniodawcom na danym terenie kraju.

Ponadto, zgodnie z Uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie upoważnienia dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do przeprowadzenia postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku oraz określenia przedmiotu postępowania, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków, dyrektorzy poszczególnych Oddziałów Wojewódzkich Funduszu upoważnieni zostali do przeprowadzenia postępowania konkursowego i zawarcia umów w następujących zakresach:

- nocna i świąteczna ambulatoryjna opieka lekarska,

- nocna i świąteczna wyjazdowa opieka lekarska,

- transport sanitarny.

Zabezpieczenie świadczeń w tychże zakresach pozwoli na realizację usług lekarskich o charakterze wizyt ambulatoryjnych i w domu chorego z wyłączeniem stanów nagłych i stanów bezpośredniego zagrożenia życia, a w szczególności w sytuacjach: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w nagłych sytuacjach, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu, dolegliwości związanych z ciążą, nagłych zachorowań w miejscu publicznym. W przypadku stwierdzenia podczas wizyty w ambulatoryjnym punkcie opieki, bądź podczas wizyty domowej o konieczności wezwania zespołu Ratownictwa medycznego lub kwalifikacji pacjenta do transportu sanitarnego wymagającego obecności lekarza, lekarz pozostaje w miejscu udzielania świadczenia do czasu przyjazdu zespołu. Jednocześnie należy podkreślić, że w podobnej sytuacji niedopuszczalne jest obciążenie pacjenta lub jego bliskich koniecznością uiszczenia opłat związanych z realizacją ww. świadczeń zdrowotnych.

Świadczenia udzielane w zakresie nocnej i świątecznej wyjazdowej oraz ambulatoryjnej opieki lekarskiej mogą być realizowane przez świadczeniodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm.).

Ponadto uprzejmie informuję, że w wyniku interwencji Pana Senatora w sprawie zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w omawianych zakresach, zwróciłem się do Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia w celu uzyskania danych związanych z aktualną sytuacją na terenie województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego, których to terenów dotyczą Pana zapytania zawarte w Oświadczeniu złożonym na 55 posiedzeniu Senatu.

Niniejszym informuję, że na terenie województwa zachodniopomorskiego świadczenia zdrowotne z zakresu nocnej i świątecznej opieki ambulatoryjnej i wyjazdowej oraz transportu sanitarnego w chwili obecnej realizowane są przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i od początku roku 2004 Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki Funduszu nie odnotował żadnych pisemnych skarg dotyczących ograniczenia dostępności do powyższych świadczeń.

W związku z inicjatywą Porozumienia Zielonogórskiego oraz uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia, Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki prowadzi działania prowadzące do zabezpieczenia świadczeń w powyższym zakresie. Tym samym Oddział przekazał świadczeniodawcom stosowne aneksy do umów wprowadzone uchwałą nr 23/2004 z dnia 27 stycznia 2004 r. Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia. Jednocześnie po zakończeniu czynności związanych z podpisaniem ww. aneksów Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki Funduszu zobowiązuje się do niezwłocznego przedstawienia Ministrowi Zdrowia informacji o aktualnej formie zabezpieczenia świadczeń poza godzinami podstawowej działalności oraz transportu sanitarnego - realizowanych przez podmioty na terenie objętym właściwością Oddziału.

Natomiast z informacji przekazanych przez Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w chwili obecnej realizowane jest zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych z zakresu całodobowej opieki ambulatoryjnej, wyjazdowej i transportu sanitarnego na zasadach określonych w Porozumieniu Zielonogórskim. Obecny etap prac Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu polega na rozsyłaniu aneksów do świadczeniodawców i w późniejszym etapie analizowaniu powziętych decyzji przez poszczególne podmioty realizujące świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Ponadto, Oddział przewiduje w drodze rokowań zabezpieczyć tereny, które pozostaną bez opieki całodobowej świadczonej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

Mając na uwadze powyższe pragnę podkreślić, że oczekuję na informacje Funduszu dotyczące sposobu zabezpieczenia w zakresie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej oraz transportu sanitarnego w poszczególnych Oddziałach Wojewódzkich Funduszu wg stanu na dzień 16 lutego 2004 roku oraz podobnej informacji dotyczącej stanu na 14 dni po rozstrzygnięciu konkursu ofert na te świadczenia.

Jednocześnie dziękuję za zainteresowanie powyższym problemem oraz przedstawione przez Pana Senatora uwagi i postulaty w przedmiotowej sprawie.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo nr BPS/DSK-043-41/04 z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie oświadczenia złożonego przez senator Janinę Sagatowską podczas 55. posiedzenia Senatu w dniu 29 stycznia 2004 roku dotyczącego Huty Stalowa Wola i jej udziału w realizacji umów offsetowych uprzejmie informuję co następuje:

1. Umowa offsetowa zawarta w związku z dostawą dla Sił Zbrojnych RP samolotu wielozadaniowego F-16 została podpisana w dniu 18 kwietnia 2003 r. W umowie tej znajdowały się dwa potencjalne zobowiązania offsetowe na zakup towarów i usług w Hucie Stalowa Wola:

a) zakup wyrobów metalowych, w tym metalowych zbiorników na olej napędowy do różnych typów samochodów ciężarowych, wartość zamówień 2,5 mln USD w ciągu 5 lat, offsetodawca Omni Quip Textron USA,

b) zakup elementów przekładni hydraulicznych, wartość zamówień 4,8 mln USD w ciągu 5 lat, offsetodawca Textron Power Transmission - David Brown Hydraulics USA.

W dniu 28.01.2004 r. firma Lockheed Martin wystąpiła do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem o wycofanie, zgodnie z punktem 2.28 umowy offsetowej tych zobowiązań z umowy, ze względu na nierozwiązane kwestie prawne, na które Lockheed Martin napotkał w trakcie ich realizacji.

2. Umowa offsetowa zawarta w związku z dostawą dla Sił Zbrojnych RP kołowego transportera opancerzonego została podpisana w dniu 1 lipca 2003 r. W tej umowie znajdują się trzy zobowiązania offsetowe dotyczące zakupu towarów i usług w Hucie Stalowa Wola:

a) zakup wyrobów metalowych, przekładni zębatych, kół zębatych oraz elementów skrzyń przekładniowych - wartość zamówień 5 mln EUR w latach 2004-2011, offsetodawca Patria Vehicles Oy,

b) zakup komponentów wytworzonych dla potrzeb GE - wartość zamówień 24 mln EUR w latach 2005-2007, offsetodawca Oto Melara,

c) zakup wyrobów metalowych, przekładni zębatych, kół zębatych oraz elementów skrzyń przekładniowych - wartość zamówień 15 mln EUR w latach 2004-2013, offsetodawca Patia Vehicles Oy.

Według uzyskanych w trybie roboczym informacji od offsetobiorców kontynuowane są rozmowy z offsetodawcami w celu podpisania z nimi umów parterowych.

Ocena stanu ich realizacji będzie możliwa po złożeniu przez zagranicznych dostawców rocznych sprawozdań z wykonania zobowiązań offsetowych co zgodnie z zapisem art. 14 ustawy offsetowej powinno nastąpić w terminie do końca marca 2004 roku.

Z poważaniem

Jerzy Hausner


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu