Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment
* * *
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca
, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):Warszawa, 2004-01-15
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 22 grudnia 2003 roku znak: BPS/DSK-043-558/03, przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Jana Szafrańca podczas 52. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 2003 roku w sprawie planowanej likwidacji Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych
- pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych funkcjonuje na podstawie przepisów art. 23 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. Nr 16, poz. 78, z późn. zm.).
Jest on funduszem celowym, którego dochodami są należności i opłaty roczne wnoszone przez inwestorów z tytułu wyłączenia z produkcji urodzajnych gruntów rolnych klas I-III oraz klas IV - VI pochodzenia organicznego.
Fundusz nie jest zasilany środkami z budżetu Państwa i nie posiada osobowości prawnej. Nie posiada też żadnych struktur zarządzających, a więc nie generuje kosztów związanych z jego prowadzeniem.
Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych dzieli się na terenowy i centralny.
Dysponentem Funduszu terenowego od 1 stycznia 1999 roku jest samorząd województwa.
Podzielam stanowisko Pana Senatora, że obecne zasady funkcjonowania Funduszu są akceptowane przez rady gmin, gdyż środki tego Funduszu zasilają budżety gmin na działania, na które gminy nie posiadają własnych środków, takie jak rekultywacja, odkamienianie pól, odkrzaczanie, budowa i modernizacja dróg polnych.
Zasada działania Funduszu oparta jest na założeniu, że straty jakie ponosi rolnictwo z tytułu zabudowywania najlepszych gruntów powinny być rekompensowane przez poprawianie warunków produkcji na innych gruntach za środki, jakie inwestorzy wpłacają na przedmiotowy Fundusz, z tytułu bezpowrotnego uszczuplenia obszaru najbardziej żyznych gleb.
Dochody Funduszu generuje więc rolnictwo i są one wydatkowane na obsza
rach wiejskich na rozwój rolnictwa.Niezależnie jednak od tych spostrzeżeń, trzeba zgodzić się z propozycją Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącą zniesienia Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych i wyłączenie dochodów tego Funduszu do dochodów budżetu państwa lub budżetów samorządów powiatów albo województw, gdyż to zgodne z rządowym "Programem uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych".
Z tego względu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju wsi trwają prace nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych mające na celu zniesienie tego Funduszu z dniem 1 stycznia 2005 r. Mam nadzieję, że w zamian za to, tak jak to zostało
założone w "Programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych", odpowiedniemu zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na dofinansowanie zadań wymienionych we wspomnianej ustawie, finansowanych dotychczas z Funduszu.Przewiduje się, że projekt ustawy zmieniającej ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych zostanie w połowie br. przekazany pod obrady Sejmu RP.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
Sekretarz Stanu
Jerzy Pilarczyk
* * *
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):
Warszawa, 2004-01-15
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 22 grudnia 2003 roku znak: BPS/DSK-043-566/03, przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Mariana Lewickiego podczas 53. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 2003 roku w sprawie zmiany przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze, położonych na terenie miasta Legnicy oraz gmin Miłkowice i Krotoszyce, przewidzianych pod założenie cmentarza komunalnego dla miasta Legnicy - uprzejmie informuję, że Minister Rolnictwa i Rozwoju wsi, Minister Środowiska i Wojewoda Dolnośląski podjęli stosowne decyzje w sprawie zmiany przeznaczenia wnioskowanych gruntów rolnych. I tak:
- Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi po rozpatrzeniu:
1) wniosku Prezydenta Miasta Legnicy z dnia 23.05.2003 r. znak: PAB.V.0717-65/2003, przekazanego przez Wojewodę Dolnośląskiego wraz z jego opinią z dnia 3 lipca 2003 roku znak: ŚR.III.7711-1/87/03 - decyzją z dnia 14.11.2003 r. znak: GZ.tr.057-602-471/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze 28,18 ha gruntów rolnych klas II-III, położonych na terenie miasta Legnicy.
2) wniosku Wójta Gminy Miłkowice z dnia 20.05.2003 r. znak: GKB-0717/10/03, przekazanego przez Wojewodę Dolnośląskiego wraz z jego pinią z dnia 7 lipca 2003 roku znak: ŚR.III.7711-1/90/03 - decyzją z dnia 14.11.2003 r. znak: GZ.tr.057-602-475/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze 32,37 ha gruntów rolnych klas III, położonych na terenie wsi Lipce gmina Miłkowice.
3) wniosku Wójta Gminy Krotoszyce z dnia 20.05.2003 r. znak: IB/0717/02/03, przekazanego przez Wojewodę Dolnośląskiego wraz z jego opinią z dnia 7 lipca 2003 roku znak: ŚR.III.7711-1/91/03 - decyzją z dnia 14.08.2003 r. znak: GZ.tr.057-602-476/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze 5,80 ha gruntów rolnych klas II-III, położonych na terenie wsi Jaszków i Białka gmina Krotoszyce.
- Minister Środowiska po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy Krostoszyce z dnia 16.05.2003 r. znak: IB/0717/03/03 - decyzją z dnia 6.08.2003 r. znak: DL.Ip-4791-58/RL/2003 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nieleśne 0,53 ha gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, położonych na terenie wsi Jaszków i Białka gmina Krotoszyce.
- Wojewoda Dolnośląski po rozpatrzeniu:
1) wniosku Prezydenta Miasta Legnicy z dnia 23.05.2003 r. znak: PAB.V.0717-65/2003 - decyzją z dnia 1.12.2003 r. znak: ŚR.III.7711-2/147/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze 2,55 ha gruntów rolnych klas IV, położonych na terenie miasta Legnicy.
2) wniosku Wójta Gminy Miłkowice z dnia 20.05.2003 r. znak: GKB-0717/11/03, decyzją z dnia 26.11.2003 r. znak: ŚR.III.7711-2/146/03 wyraził zgodę na przeznaczenie n cele nierolnicze 14,85 ha gruntów rolnych klas IV, położonych na terenie wsi Lipce gmina Miłkowice.
3) wniosku Wójta Gminy Miłkowice z dnia 16.05.2003 r. znak: GKB-0717/8/03, decyzją z dnia 18.07.2003 r. znak: ŚR.V.6112/37/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nieleśne 0,40 ha gruntów leśnych nie stanowiących własności Skarbu Państwa, położonych na terenie wsi Lipce gmina Miłkowice.
4) wniosku Wójta Gminy Krotoszyce z dnia 20.05.2003 r. znak: IB/0717/02/3, decyzją z dnia 25.08.2003 r. znak: ŚR.III.7711-2/106/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze 15,92 ha gruntów rolnych klas IV, położonych na terenie gminy Krotoszyce.
5) wniosku Wójta Gminy Krotoszyce z dnia 16.05.2003 r. znak: IB/0707/02/03, decyzją z dnia 18.07.2003 r, znak: ŚR.V.6112/38/03 wyraził zgodę na przeznaczenie na cele nieleśne 6,84 ha gruntów leśnych nie stanowiących własności Skarbu Państwa, położonych na terenie wsi Lipce gmina Miłkowice.
Tak więc wszystkie wnioski Prezydenta Miasta Legnicy oraz Wójtów Gmin: Miłkowice i Krotoszyce o zgodę na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze i nieleśne zostały już załatwione pozytywnie.
Z poważan
iemwz. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Jerzy Pilarczyk
* * *
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):
Warszawa, 14.01.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z przekazanym przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 22 grudnia 2003 r. znak: BPS/DSK-043-560/03 oświadczeniem Pana Senatora Mariana Lewickiego w sprawie projektowanej weryfikacji rent pozwolę sobie przedstawić co następuje:
Przedstawiony przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do szerokiej dyskusji społecznej Raport Racjonalizacji Wydatków Społecznych, zawierający, między innymi, propozycję weryfikacji uprawnień do rent dla osób z orzeczoną niezdolnością do pracy na czas stały, ma na celu przedstawienie propozycji niezbędnego ograniczenia deficytu finansów publicznych poprzez racjonalizację, a w konsekwencji ograniczenie wydatków publicznych w sf
erze społecznej.Ogromna dysproporcja między liczbą rent z tytułu niezdolności do pracy, przyznawanych w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych a obecnym poziomem wniosków uznawanych za uzasadnione wskazuje, że wśród rencistów z niezdolnością do pracy orzeczoną na stałe może być spora grupa osób zdolnych do pracy.
Poza eliminacją osób zdolnych do pracy z grona rencistów - operacja weryfikacji uprawnień pozwoli także na lepsze dopasowanie świadczeń do rzeczywistych potrzeb osób niezdolnych do pracy.
W przypadku wielu z tych osób od czasu przyznania renty stan zdrowia mógł się poprawić, a u innych pogorszyć. Ponowne badanie pozwoliłoby na zwiększenie adekwatności uzyskiwanych świadczeń do rzeczywistego stopnia niezdolności do pracy.
Nad propozycją weryfikacji rent, podobnie jak nad innymi propozycjami zawartymi w Raporcie toczyła się szeroka dyskusja społeczna. W dniu 14 stycznia 2004 r. planem racjonalizacji wydatków publicznych zajmie się Komisja Trójstronna.
Jeżeli będzie akceptacja polityczna dla programu - projekty ustaw rząd prześle do Sejmu do końca marca 2004 r.
Wystąpienie Pana Senatora traktuję jako cenny głos w dyskusji nad programem.
Z poważaniem
MINISTER
z up.
Krzysztof Pater
PODSEKRETARZ STANU
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):
Warszawa, 2004.01.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rze
Szanowny Panie Marszałku,
proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 51. posiedzenia Senatu RP w dniu 11 grudnia 2003 r., skierowane do Wiceprezesa Rady Ministró
w, Ministra Infrastruktury Pana Marka Pola w sprawie przebiegu transeuropejskiej trasy szybkiego ruchu Via Baltica.Przebieg autostrad i dróg ekspresowych ustalony został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz.U. 174/2003, poz. 1683), zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych i dróg o znaczeniu obronnym i dla drogi ekspresowej S-8, na odcinku Warszawa - granica państwa z Litwą, przedstawia się następująco: Warszawa-Ostrów Mazowiecka-Zambrów-
Choroszcz-Knyszyn-Korycin-Augustów-Budzisko-granica państwa (Kowno).Przebieg taki ustalono w wyniku prac międzyresortowego zespołu do spraw przeanalizowania przebiegu drogi ekspresowej S-8. Powołanie zespołu zlecił Ministrowi Infrastruktury Komitet Rady Ministrów w trakcie prac na kształtem w/w rozporządzenia. W skład zespołu weszli przedstawiciele resortów infrastruktury, środowiska, spraw wewnętrznych i administracji oraz Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, Komitetu Rady Ministrów i Podlaskiego Urzę
du Wojewódzkiego.Zespół zakończył pracę w dn. 25 lipca 2003 r. i wnioskował o przyjęcie takiego przebiegu drogi ekspresowej S-8, jaki ostatecznie wprowadzony został do rozporządzenia RM. Zespół kierował się faktem, iż w dotychczasowych opracowaniach wariant "łomżyński" oceniany jest jako mniej korzystny niż "białostocki" (np. w "Ocenie strategicznej wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-8 przez obszar województwa podlaskiego na odcinku Zambrów - Augustów", wykonanej jako prognoza do Planu Zagospodarowan
ia Przestrzennego Województwa Podlaskiego).Ponadto ze względu na wagę problemu zespół przyjął postanowienie (po konsultacjach m.in. z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi), aby zlecić wykonanie tzw. "strategicznej oceny oddziaływania na środowisko" wszystkich możliwych wariantów przebiegu drogi "Via Baltica".
Powyższym stwierdzeniem chciałbym rozwiać niepokój Pana Senatora, że wykonanie oceny strategicznej narzucone zostało Polsce przez Radę Europy. Rada Europy nie miała wpływu na podjęcie decyzji o potrzebie wykonania oceny strategicznej, jedynie uznała ją za właściwą.
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko nie może być wykonana "sama dla siebie". Jej wykonanie związane jest z opracowaniem planu, programu lub polityki działania w danej dziedzinie. GDDKiA zaproponowała, aby ocenę tę sporządzić w ramach "Strategii Rozwoju Infrastruktury Transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze".
Ocena może stać się podstawą do ewentualnego wniosku o zmianę rozporządzenia w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. Środki finansowe, przeznaczone na przebudowę dróg krajowych w województwie podlaskim nie zostaną przez to utracone. Najbliższe zamierzenia, dotyczące drogi krajowej nr 8 na terenie województwa, koncentrować się będą na pracach remontowych
i wzmocnieniu nawierzchni, do czego zobowiązuje Polskę traktat akcesyjny. Realizacja drogi ekspresowej S-8 w pierwszym okresie planowana jest na odcinkach nie budzących kontrowersji w sprawie przebiegu. Od Warszawy w kierunku północno-wschodnim do roku 2008 przewidywana jest realizacja odcinka Radzymin-Wyszków z obwodnicą Wyszkowa, a dopiero w następnym okresie przedłużenie drogi "S" do Ostrowi Mazowieckiej. Taki program nie zamyka możliwości zmian przebiegu trasy Via Baltica, jeżeli będzie to wskazane w wyniku oceny strategicznej.Z wyrazami szacunku
Dariusz Skowroński
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Finansów:
Warszawa, dnia 13 stycznia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie w sprawie Optimus S.A. złożone przez senatora Adama Graczyńskiego podczas 50 posiedzenia Senatu RP w dniu 4.12.2003 r., przekazane przy piśmie Marszałka Senatu RP z dnia 15.12.2003 r. znak: BPS/DSK-043-526/03 do Pana Leszka Millera Prezesa Rady Ministrów i przesłane Panu Andrzejowi Raczko Ministrowi Finansów przy piśmie Pana Marka M. Wiklińskiego Sekretarza Stanu w Kancelarii P
rezesa Rady Ministrów z dnia 18.12.2003 r. znak: SSP44004-6/03, uprzejmie informuję co następuje.Zróżnicowanie przepisów w sprawie opodatkowania importu sprzętu komputerowego oraz sprzedaży komputerów w kraju wynikało z regulacji ustawowej, a nie z przepisów wydanych przez Ministra Finansów. Zgodnie bowiem z art 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r. zwolnieniu
od podatku od towarów i usług oraz od podatku akcyzowego podlegał import towarów zwolnionych od cła na podstawie art. 190 § 1 pkt 1-33, 36, 38-40 oraz § 2 i § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (Dz.U. Nr 23, poz. 117 ze zm.). Zwolniony od podatku od towarów i usług oraz od podatku akcyzowego był zatem import zwolnionych z cła pomocy naukowych, w tym sprzętu sportowego i aparatury badawczo-pomiarowej oraz elementów i części zamiennych do tej aparatury, służących wyłącznie do celów dydaktycznych lub badawczych, przywożonych dla przedszkoli, szkół, instytucji i placówek naukowych oraz jednostek badawczo-rozwojowych, z wyłączeniem przywożonych do działalności gospodarczej (art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. w związku z art. 190 § 1 pkt 32 Kodeksu cywilnego). Ww. zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmowało również import sprzętu komputerowego przywożonego do celów dydaktycznych lub badawczych dla ww. podmiotów, pod warunkiem, iż był on zwolniony z cła.Powyższe zwolnienie od podatku od towarów i usług importu m.in. sprzętu komputerowego zostało wprowadzone z dniem 1 lipca 1993 r., tj. od momentu wprowadzenia podatku od towarów i usług. Regulacja ta została przyjęta i uchwalona przez Parlament.
Należy zaznaczyć, że wprowadzone w 1993 r. zwolnienie importu określonych towarów na cele dydaktyczne lub badawcze, przywożonych dla ww. podmiotów wiązało się z faktem dość ubogiej w tym zakresie oferty krajowego przemysłu zwłaszcza oferty dotyczącej sprzętu o zaawansowanej technolo
gii.W związku z rozwojem krajowego przemysłu związanego ze sprzętem komputerowym oraz licznymi postulatami podnoszonymi przez polskich producentów dotyczącymi zniesienia zwolnienia z podatku VAT z tytułu importu sprzętu komputerowego, a także w związku z pojawiającymi się w tym zakresie przypadkami obejścia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Parlament wprowadził zmianę polegającą na likwidacji przedmiotowego zwolnienia ustawą z dnia 17 listopada 2000 r. o zmianie ustawy
o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 105, poz. 1107), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.Odnosząc się do poruszonej przez Pana Senatora kwestii podejmowania przez administrację państwową decyzji, z których musi się następnie wycofać, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia.
Ustawowym zadaniem służb skarbowych jest ochrona interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienie skuteczności wykonania zobowiązań podatkowych. Nie są one natomiast uprawnione do oceny obowiązujących przepisów prawa pod kątem ich zgodności z Konstytucją. Zatem na dokonywane przez nie rozstrzygnięcia podatkowe nie może mieć wpływu fakt, iż przepisy preferują podmioty zagraniczne w stosunku do podmiotów krajowych.
Ministerstwo Finansów dokonało wnikliwej analizy wszystkich zgromadzonych materiałów w sprawie firmy "OPTIMUS". Wynika z nich, że organy skarbowe w sprawie firmy "OPTIMUS" postępowały w przekonaniu, iż respektują swym działaniem obowiązujący stan prawny. Prowadzący przedmiotową sprawę, zebrali materiał dowodowy w sposób wyczerpujący i rzetelny. Należy jednoznacznie stwierdzić, co podkreślił w uzasadnieniu wyroku Naczelny Sąd Administracyjny, że w sprawie wystąpiły "istotne wątpliwości prawne". O powyższym świadczy również fakt, że wątpliwości te uzasadniały rozpoznawanie sprawy w składzie poszerzonym NSA. Rozbieżności polegają na odmiennej kwalifikacji prawnej działań firmy "OPTIMUS", dokonanej przez organy orzekające obu instancji i Naczelny Sąd Administracyjny. Przesłanki stosowania przez organy skarbowe i sądy tzw. klauzuli obejścia prawa podatkowego były i nadal są kontrowersyjne. Stąd też wszelkie ustalenia dokonywane przez organy skarbowe w oparciu o tę klauzulę wiążą się z niebezpieczeństwem zajęcia odmiennego stanowiska przez różne organy na kolejnych etapach rozpatrywania sprawy, w oparciu o ten sam materiał dowodowy i bezspornie ustalony stan faktyczny.
Należy podkreślić, iż w wyniku podejmowanych przez służby skarbowe aktywnych działań, Skarb Państwa odzyskuje dochody wynikające z uszczuplenia należności budżetowych przez podatników. Dodatkowe wpływy budżetowe w 2002 r. wyniosły ponad 7 mld zł, podczas gdy zwroty nienależnie pobranych podatków jedynie ponad 700 mln zł. Kwota tych zwrotów nie może być rozpatrywana w oderwaniu od kwoty korzyści budżetowych, jakie przynoszą działania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, gdyż uzyskanie tych korzyści jest zawsze związane z ryzykiem przyjęcia przez NSA odmiennej niż organ orzekający wykładni przepisów prawa.
Odmówienie organowi podatkowemu prawa do "ryzyka" występowania w obronie Skarbu Państwa oznaczałoby, że w wielu sprawach dyrektorzy izb skarbowych decydowaliby w przypadkach wątpliwych o uznaniu racji podatnika, aby nie narażać się na zarzut wywołania nieuzasadnionych strat u podatnika oraz poniesienie kosztów postępowania przed sądem administracyjnym, z własnych środków bieżących. Należy przy tym zauważyć, że wskaźnik procentowy decyzji uchylonych przez NSA do wydanych w 2002 roku był niewielki i wyniósł 0,01% (materiały w posiadaniu Sejmowej Komisji Finansów Publicznych).
Niezależnie od powyższego uważam za oczywiste, iż każda służba publiczna powinna dążyć do poprawy swojego funkcjonowania i jak najlepszej obsługi interesantów. Ministerstwo Finansów i podległe mu służby, w dążeniu do lepszej obsługi podatników realizują obecnie program modernizacji, którego istotą jest koncepcja nowoczesnej, przyjaznej i efektywnej obsługi podatników i sprawne działanie w ramach struktur Unii Europejskiej.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Elżbieta Mucha
* * *
Minister Spraw Zagranicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Grażyny Staniszewskiej, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):
Warszawa, dnia 14 stycznia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Grażyny Staniszewskiej (pismo nr BPS/DSK-043-562/03 z dnia 22 grudnia 2003 r.) w sprawie "zapewnienia godnych warunków funkcjonowania Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie", uprzejmie informuję, że mimo wieloletnich starań strony polskiej władze Lwowa nie były skłonne zaoferować odpowiedniej siedziby dla placówki. Obecnie pojawiła się perspektywa zakupu
terenu pod budowę nowego konsulatu. Mam nadzieję, że zmiana siedziby placówki, do której powinno dojść w nieodległej przyszłości spowoduje radykalną poprawę warunków pracy oraz zwiększenie możliwości obsługi interesantów, co powinno zlikwidować istniejące obecnie kolejki ubiegających się o wizy.Ministerstwo Spraw Zagranicznych na bieżąco monitoruje przebieg procesu wydawania wiz dla obywateli Ukrainy przez nasze konsulaty i podejmuje odpowiednie działania, aby zminimalizować czas oczekiwania na rozpatrzenie złożonych wniosków wizowych oraz zapewnić optymalne warunki funkcjonowania placówek konsularnych.
Z wyrazami szacunku
z up.
Adam Daniel Rotfeld
Sekretarz Stanu
* * *
Minister Zdrowia przedstawił wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Iz
debskiego, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):Warszawa, dnia 15.01. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie, złożone w dniu 11 grudnia 2003 r. przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Sławomira Izdebskiego podczas 51 posiedzenia Senatu, dotyczące przedstawienia dodatkowych informacji w sprawie przeprowadzenia kontroli w aptece "Przy Szpitalu" w Mińsku Mazowieckim w nawiązaniu do mojego poprzedniego wyjaśnieni
a z dnia 15 października 2003 r., przedstawiam co następuje:1. W dniach 6-14 października 2003 r. oraz 16 października 2003 r. inspektorzy farmaceutyczni z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Farmaceutycznej w Warszawie przeprowadzili w przedmiotowej aptece kontrolę obejmującą ocenę realizacji przepisów dotyczących wydawania z aptek produktów leczniczych i wyrobów medycznych a także organizacji pracy apteki, prawidłowości przechowywania produktów leczniczych i gospodarki środkami odurzającymi i psychotrop
owymi.W toku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości w funkcjonowaniu apteki dotyczące organizacji pracy apteki oraz ustalono dodatkowo, iż apteka realizuje recepty wypisywane na pojedynczych pacjentów w ilości budzącej wątpliwości inspektorów. Recepty te dotyczyły preparatów z grupy anabolików: Omnadren, Metanabol, Testosteronum prolong., Mytelase, Undestor, Deca-Durabolin; oraz preparatów antykoncepcyjne i hormonalne: Cilest, Klimonorm, Minulet, Rigevidon jak również Viagry.
W wyniku ustaleń kontroli, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Warszawie w dniu 4 grudnia 2003 r., działając na podstawie art. 120, ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, wydał zalecenia pokontrolne dotyczące prowadzenia apteki zgodnie z obowiązującymi przepisami, określając termin realizacji zaleceń na dzień 19 grudnia 2003 r.
2. Mając na względzie powyższe oraz fakt zgłoszenia do Prokuratury przez organy kontrolne NFZOZ w okresie wcześniejszym realizacji przez powyższą aptekę sfałszowanych recept, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Warszawie wystąpił do:
a) Prokuratury Rejonowej w Mińsku Mazowieckim w dn. 8.10.2003 r. w celu ustalenia czy zostało zakończone postępowanie prokuratorskie oraz czy zostały potwierdzone zarzuty wobec właścicieli przedmiotowej apteki,
b) Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie (w dn. 12.12.2003 r.) i Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia Delegatura w Siedlcach (w dn. 15.12.2003 r.) -
z prośbą o sprawdzenie zasadności ordynacji lekarskiej w odniesieniu do kwestionowanych recept.
3. Z informacji udzielonych przez Prokuraturę oraz Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że:
a) Prokuratura Rejonowa w Mińsku Mazowieckim prowadzi postępowanie przygotowawcze w sprawie posługiwania się sfałszowanymi receptami realizowanymi przez aptekę. Postępowanie w toku.
b) Dyrektor Oddziału Mazowieckiego Narodowego Funduszu Zdrowia - Delegatura w Siedlcach stwierdził, iż w trakcie kontroli zakwestionowano dodatkowo znaczną ilość recept, których autentyczność budziła wątpliwości kontrolujących. W związku z powyższym sprawę przekazano organom Prokuratury. Recepty zostały zabezpieczone w całości przez Prokuraturę, jako materiał dowodowy w prowadzonym postępowan
iu karnym.Z uwagi, iż osobom prowadzącym aptekę nie został przedstawiony, na obecnym etapie sprawy, zarzut ze strony Prokuratury, a informacja o wykonaniu przez podmiot prowadzący aptekę zaleceń pokontrolnych została złożona przed upływem wyznaczonego terminu, nie zaistniały podstawy prawne pozwalające organom inspekcji cofnąć zezwolenia na prowadzenie przedmiotowej apteki.
Zgodnie z art. 103 ust. 1 wojewódzki inspektor farmaceutyczny cofa zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej jeżeli zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) tj. jeżeli:
wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone przepisami prawa, wymagane do prowadzenia działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu,
Przedsiębiorca nie usunął, w wyznaczonym przez organ wydający zezwolenie terminie, stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa regulującymi działalność gospodarczą objętą zezwoleniem.
W związku z zaistniałą sytuacją i toczącym się postępowaniem prokuratorskim, apteka została objęta szczególnym n
adzorem ze strony inspekcji farmaceutycznej i Narodowego Funduszu Zdrowia.Z poważaniem
Leszek Sikorski
* * *
Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sławomira Izdebskiego, złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" n
r 52):Warszawa, dnia 16.01. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 16 grudnia 2003 r. Nr BPS/DSK-043-552/03 oświadczenie Senatora Sławomira Izdebskiego złożone podczas 51 posiedzenia Senatu w dniu 11grudnia 2003 r., uprzejmie przedstawiam co następuje.
Postępowanie przygotowawcze z doniesienia O.B., którego dotyczy oświadczenie Pana Senatora, prowadził Prokurator Rejonowy Warszawa-Ochota a nie Prokurator Rejonowy Warszawa-Śródmieście. Wszczęte ono zostało na podstawie doniesienia złożonego w dniu 21 lipca 1999 r. przez pokrzywdzonego, który zawiadomił o popełnieniu na jego szkodę przestępstwa wyłudzenia przez przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni
Mieszkaniowej "Krokus" K.Ś. i prezesa Zarządu tej Spółdzielni B.L.K. pieniędzy w kwocie 264.000 zł pod pozorem wpłaty na lokal dwukondygnacyjny na VI i VII piętrze budynku przy ul. Miedzianej 1c. Ponadto O.B. zawiadomił, że K.Ś. i B.L.K. działali na szkodę Spółdzielni z uwagi na konieczność wypłacenia mu odszkodowania z tytułu nieprzydzielenia wynikającego z umowy lokalu.W toku postępowania ustalono, że O.B. zawarł umowę członkowską ze Spółdzielnią "Krokus" i wpłacił na jej konto kwotę 93.400 zł tytułem zaliczki na wkład budowlany i 156.000 zł tytułem udziałów członkowskich. Zarząd Spółdzielni zdecydował o przydziale O.B. mieszkania na jednej kondygnacji, którego pokrzywdzony nie przyjął. O.B. nie zawarł ze spółdzielnią umowy na przydział lokalu i wystąpił
do sądu z powództwem o przydział lokalu dwupoziomowego.Dokumentacja techniczna, na podstawie której wydano pozwolenie na budowę, nie przewidywała wybudowania lokalu dwupoziomowego. W Spółdzielni "Krokus" była przeprowadzona lustracja, która nie wykazała nieprawidłowości i uchybień w procesie przygotowywania i realizacji inwestycji. W protokole lustracyjnym podniesiono natomiast, że na skutek sprawy z powództwa O.B. nie zostało dokonane z członkami Spółdzielni rozliczenie kosztów zrealizowanego przez Spółd
zielnię zadania inwestycyjnego i ustalenie wartości początkowej lokali oraz wysokości wymaganych wkładów budowlanych.Przeprowadzone postępowanie nie dostarczyło podstaw do przyjęcia, że kwoty wpłacone przez O.B. na rzecz Spółdzielni wydatkowane zostały na inne cele niż mieszkaniowe. Zwrócić trzeba wszak uwagę, że Spółdzielnia zrealizowała zamierzoną inwestycję i zaoferowała pokrzywdzonemu objęcie lokalu mieszkalnego w budynku przy ul. Miedzianej, którego on jednak nie przyjął. Z chwilą, gdy O.B. odmówił po
dpisania umowy o przydział oferowanego mu przez Spółdzielnię lokalu, nie domagał się zwrotu poniesionych nakładów, ale wystąpił do sądu o nakazanie Spółdzielni wydania przydziału lokalu zgodnego z jego oczekiwaniami.Obecna sytuacja finansowa Spółdzielni nie ma zatem w tym zakresie znaczenia i nie może wpływać na ocenę karno-prawną zdarzenia będącego przedmiotem tego postępowania.
Postępowanie przygotowawcze w powyższej sprawie było kilkakrotnie umarzane przez Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota, jednakże decyzje te były uchylane w celu wszechstronnego wyjaśnienia jej okoliczności. Ostatecznie, postanowieniem z dnia 5 października 2001 r., śledztwo to zostało kolejny raz umorzone wobec braku danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia prze
stępstwa.Decyzja ta na skutek zażalenia O.B. była przedmiotem kontroli instancyjnej Prokuratora Okręgowego w Warszawie, który postanowieniem z dnia 22 listopada 2001 r. utrzymał ją w mocy.
Obie te decyzje poddawane były także ocenie w trybie nadzoru służbo
wego w Prokuraturze Krajowej, gdzie uznano je za zasadne.W toku badania akt tej sprawy nie stwierdzono żadnych okoliczności, które uzasadniałyby formułowaną przez Pana Senatora tezę, iż o umorzeniu postępowania mogły decydować inne względy niż wynikające
z oceny zebranych dowodów.Aktualnie w sprawie tej podejmowanie dalszych działań w trybie nadzoru służbowego nie jest możliwe. O.B. skierował bowiem do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy na podstawie art. 55 § 1 k.p.k. prywatny akt oskarżenia, wobec czego o jego zasadności wypowie się, po jego rozpoznaniu, wymieniony Sąd.
Jeśli chodzi natomiast o kwestię dotyczącą możliwości ustalenia osoby odpowiedzialnej za uchwalanie ustawy o Trybunale Stanu w brzmieniu nie zawierającym przepisów określających tryb zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziów Trybunału Stanu, pragnę zwrócić uwagę, że ustawa ta uchwalona została przez Sejm w dniu 26 marca 1982 r.
Mając na uwadze powszechnie znane okoliczności dotyczące przebiegu prac legislacyjnych, a w tym fundamentalną zasadę uchwalania ustaw większością głosów brak jest podstaw do uznania, że taki a nie inny kształt ustawy o Trybunale Stanu jest wynikiem przestępczego działania lub zaniechania.
Z poważaniem
Z upoważnienia
PROKURATORA GENERALNEGO
Karol Napierski
Prokurator Krajowy
Zastępca Prokuratora Generalnego
* * *
Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):
Warszawa, 2004 -01-16
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z przekazanym przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przy piśmie z dnia 18.12.2003 r. znak: BDG.I.0702-188/03 tekstem oświadczenia Pana Senatora Witolda Gładkowskiego złożonego podczas 51. posiedzenia Senatu RP w dniu 11 grudnia 2003 r., uprzejmie wyjaśniam.
1. Stawka VAT w wysokości 3%, stosowana w związku z zakupem sprzętu komputerowego przeznaczonego dla szkół i przedszkoli, wynikała z art. 50 ust. 5c ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), w której określono jednocześnie datę graniczną obowiązywania tej stawki, tj. do końca 2003 r.
Minister Finansów, w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej został jedynie upoważniony - na podstawie art. 50 ust. 8 ww. ustawy - do określenia, w drodze rozporządzenia, listy sprzętu komputerowego, do sprzedaży którego stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3%.
W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30.08.2001 r. w sprawie wykazu sprzętu komputerowego, do którego stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% oraz warunków jej stosowania (Dz.U. Nr 95, poz. 1040 ze zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2003 r.
2. Stawka podatku VAT na sprzęt komputerowy w wysokości 3% nie mogła zostać utrzymana po dniu 31 grudnia 2003 r. ponieważ Minister Finansów nie ma ustawowego upoważnienia do obniżania stawki VAT do wysokości 3%. W związku z powyższym wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 224, poz. 2229), w którym zastosowano zwolnienie od podatku VAT przy sprzedaży w kraju sprzętu komputerowego przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania na rzecz szkół i przedszkoli.
Powyższe rozporządzenie Ministra Finansów weszło w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Zmiany wprowadzone powołanym rozporządzeniem mają charakter czasowy i stracą moc obowiązującą wraz z wejściem w życie nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt tej ustawy jest obecnie przedmiotem prac w Parlamencie i zakłada się, że ustawa ta wejdzie w życie z dniem 1 maja 2004 r. Po tym dniu nie będzie można stosować zwolnienia od VAT dla ww. sprzętu, bowiem rozwiązanie to nie jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, a w szczególności z przepisami Szóstej dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych-wspólny system podatku od wartości dodanej-ujenolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC z późn. zm.), do której Polska jest zobowiązana dostosować obowiązujące przepisy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że nie przewidziano granicznej daty zwolnień od podatku określonych w § 67 i § 67a. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 216, poz. 1828, z późn. zm.), o których to przepisach jest mowa w wystąpieniu Pana Senatora, co oznacza, że zwolnienia określone w tych przepisach mają zastosowanie również po dniu 31 grudnia 2003 r. i stracą moc dopiero z dniem wejścia w życie nowej ustawy o podatku od towarów i usług.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Elżbieta Mucha
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senator Grażyny Staniszewskiej, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53), przekazał Minister Finansów:
Warszawa, 2004-01-16
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z przesłanym przy piśmie BPS/DSK-043-564/03 Oświadczeniem złożonym przez senator Grażynę Staniszewską podczas 52. posiedzenia Senatu RP w sprawie funkcjonowania Konsulatu RP we Lwowie uprzejmie informuję, że przedmiot wyżej wspomnianego oświadczenia należy do właściwości Ministra Spraw Zagranicznyc
h. Zadania związane z wprowadzeniem ruchu wizowego dla obywateli Ukrainy w ramach "Dostosowania polityki wizowej do systemu wspólnotowego" realizowane są przez Ministra Spraw Zagranicznych i finansowane w części 45 - Sprawy zagraniczne.Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez MSZ z wykonania wydatków budżetu państwa w 2002 roku, wydatki poniesione na dostosowanie polityki wizowej do systemu wspólnotowego w 2002 r. wyniosły 28.501 tys. zł, z tego na:
- wydatki inwestycyjne związane z dostosowaniem placówek zagranicznych do Nowej Polityki Wizowej - 19.482 tys. zł,
- zakupy sprzętu łączności i informatycznego - 5.538 tys. zł,
- "zintegrowane zarządzanie granicą wschodnią Phare COP 2000" - 3.490 tys. zł.
Na realizację zadań związanych z dostosowaniem polityki wizowej w 2003 r. - zgodnie z informacją dotyczącą projektu budżetu państwa na 2003 r. przygotowaną przez MSZ dla Komisji Sejmowych - MSZ zaplanowało środki w kwocie 10.647 tys. zł.
- wydatki inwestycyjne 5.280 tys. zł,
- zakupy sprzętu łączności i informatycznego - 5.367 tys. zł.
W projekcie ustawy budżetowej na 2004 r., będącej obecnie przedmiotem debaty Parlamentu RP, w części budżetowej 45 - sprawy zagraniczne - na wydatki majątkowe zaplanowane zostały środki budżetowe w łącznej wysokości 48.373 tys. zł, z czego 39.721 tys. zł przewidziano w rozdziale 75057 - Placówki zagraniczne. W ramach powyższej kwoty MSZ wyodrębniło 28.750 tys. zł na inwestycyjno-modernizacyjne wydatki placówek zagranicznych. Ponadto, w ramach nowej Polityki Wizowej na wschodzie - zaplanowano środki budżetowe w kwocie 3.500 tys. zł na rozbudowę urzędu Konsulatu Generalnego w Brześciu.
Przedstawiając powyższe, mam nadzieję, że uda się resortowi spraw zagranicznych w nieodległej przyszłości doprowadzić do poprawy warunków pracy w podległych placówkach.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Igor A. Chalupec
* * *
Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz
Senatu RP" nr 53):Warszawa, dnia 19.01. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Tadeusza Bartosa podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 2003 r., uprzejmie informuję, co następuje:
1. W sprawie dotyczącej sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów projektowanej eksploatacji kopalin.
Artykuł 48 prawa geologicznego i górniczego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz.U. Nr 27, poz. 96 ze zm. - dalej cyt. jako "pr.g.g.") zakłada, że udokumentowane złoża kopalin oraz udokumentowane wody podziemne, w granicach projektowanych stref ochronnych ujęć oraz obszarów ochronnych zbiorników wód podziemnych, uwzględnia się w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego. Rozwiązanie to zsynchronizowane jest z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 - dalej cyt. jako "u.p.z.p."); ta ostatnia przewiduje bowiem, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy powinno m.in. uwzględniać zależności wynikające z występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych, a także istnienia terenów górniczych (art. 10 ust. 1 pkt 11-12 u.p.z.p.). Ustalenia wynikające ze wspomnianego studium są wiążące dla miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 14 ust. 5 u.p.z.p.). Podobne rozwiązanie przewiduje prawo ochrony środowiska (art. 72 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r., Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.).Opisane rozwiązania mają znaczenie proekologiczne i pozwalają wkomponować działalność związaną z wydobywaniem kopalin w system ochrony środowiska, w tym racjonalnego wykorzystywania jego zasobów, powierzając kompetencje w tym zakresie organom samorządu gminnego.
Przeznaczenie określonej przestrzeni (znajdującego się tam złoża kopaliny) na cele związane z wydobywaniem kopalin zasadniczo następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, co pozwala na uzyskanie stosownej koncesji (art. 16 ust. 5 pr.g.g.). w razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
Pragnę zauważyć, że rezultatem opisanych wymagań jest przyznanie organom samorządu gminnego kompetencji przesądzających o możliwości udzielenia (odmowy udzielenia) koncesji na wydobywanie kopaliny. W rezultacie organy gminy (w sposób wiążący dla organu koncesyjnego) uzgadniają zamierzoną działalność i decydują o tym, czy na danym terenie możliwe będzie wydobywanie kopalin. Rozwiązanie to ma charakter zdecydowanie proekologiczny i w pełni koresponduje z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju.
Jednocześnie analiza art. 53 pr.g.g. prowadzi do wniosku, że w razie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin organy gminy uzyskują kompetencje decydujące o ustaleniu zasięgu dozwolonych oddziaływań przedsiębiorcy na środowisko; plan zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego (jako akt prawa miejscowego) jest bowiem wiążący m.in. dla organów nadzoru górniczego zatwierdzających plan ruchu zakładu górniczego. Faktem jest natomiast, że wiele gmin nie potrafi wykorzystać uprawnień, które przyznaje im art. 53 pr.g.g.
Należy zaznaczyć, że obowiązek sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego nie ma charakteru bezwzględnego i rada gminy może (w drodze uchwały) wyrazić zgodę na odstąpienie od jego sporządzenia. O ile zaś przedsiębiorca dojdzie do wniosku że stanowisko rady gminy w przedmiocie odmowy odstąpienia od obowiązku sporządzenia wspomnianego planu nie jest uzasadnione, istnieje możliwość poddania tej odmowy kontroli sądowo-administracyjnej, na zasadach określonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Wymagania te mogą co prawda być uważane za uciążliwe, przede wszystkim ze względu na ryzyko konieczności wdrożenia skomplikowanych, czasochłonnych i kosztownych procedur planistycznych, jednakże oceniam je jako pozwalające na wyważenie uzasadnionych interesów przedsiębiorcy górniczego oraz społeczności lokalnych.
Nie sposób w oderwaniu od konkretnych sytuacji odnieść się do problemu konfliktów, jakie mogą pojawić się pomiędzy przedsiębiorcą górniczym, a właścicielami nieruchomości znajdujących się w granicach terenu górniczego, pojmowanego jako przestrzeń dotknięta potencjalnymi negatywnymi skutkami wydobywania kopaliny, zwłaszcza zaś polegającymi na powstawaniu szkód bądź innych zagrożeń. Ustalenie szczegółów, a zwłaszcza rozstrzyganie o racjach stron, możliwe jest tylko po dokonaniu wszechstronnej analizy konkretnego stanu faktycznego. Jednocześnie podkreślam, że rozwiązanie przewidziane w art. 53 pr.g.g. pozwala na rozstrzygnięcie (załagodzenie) tego konfliktu.
Przedstawiając powyższe pragnę zapewnić, że nie uchylam się od prób poszukiwania innych rozwiązań, w tym sugerowanych przez pana Senatora działań zmierzających do skrócenia procesu decyzyjnego związanego z wydobywaniem kopalin oraz odnoszących się do regulacji stosunków pomiędzy przedsiębiorcami oraz właścicielami znajdujących się w pobliżu nieruchomości. Będę zobowiązany jednocześnie za przedstawienie propozycji rozwiązań legislacyjnych.
Pragnę poinformować Pana Senatora, że poruszona problematyka styku zagospodarowania przestrzennego, własności gruntowej oraz kompetencji samorządu gminnego będzie rozważona w trakcie prac zespołu opracowującego projekt nowelizacji prawa geologicznego i górniczego.
2. sprawie dotyczącej praw do informacji geologicznych.
Obecnie obowiązujące przepisy prawa geologicznego i górniczego dotyczące praw do informacji geologicznej, dość jasno i jednoznacznie regulują kwestię dotyczącą praw do informacji geologicznej pozyskiwanej w obecnym systemie prawnym. Należy jednak pamiętać, iż znaczna część informacji geologicznej pochodzi z okresów wcześniejszych, dla których przedstawienie jednej, generalnej zasady określającej status informacji geologicznej jest niemożliwe. Złożoność problematyki dotyczącej praw do informacji geologicznej, wynika w głównej mierze z częstych i radykalnych zmian legislacyjnych, a także z uwarunkowań odziedziczonych z okresu poprzedniego ustroju. Zapoczątkowane w latach dziewięćdziesiątych przemiany polityczno-gospodarcze zaowocowały szeregiem zmian w obowiązujących przepisach prawa, co wynikało głównie z potrzeby uregulowania nowych obszarów działania, w warunkach gospodarki rynkowej. Wprowadzone wówczas zmiany dosięgły także tej gałęzi gospodarki, której działalność regulowana jest prawem geologicznym i górniczym, zmianom uległy także inne przepisy mające różny wpływ na działalność przedsiębiorców górniczych.
Problemem pozostaje ciągle ustalenie, komu przysługują prawa do informacji geologicznej pozyskanej przed 2 września 1994 r. - tj. datą wejścia w życie obecnie obowiązującej ustawy. Nie jest to zadanie proste albowiem wiąże się ono z problematyką tzw. uwłaszczenia państwowych osób prawnych. W wyniku przeanalizowania wielu pozostających w związku z tą problematyką aktów prawnych (m.in. Kodeks cywilny, ustawa o działalności gospodarczej, kolejne zmiany prawa geologicznego i górniczego) należy dojść do wniosku, że rozwiązanie stosowane obecnie, choć trudne do zaakceptowania dla potencjalnych użytkowników, jest jedynym możliwym do przyjęcia z prawnego punktu widzenia. Fakt wcześniejszego, często wieloletniego wykorzystywania dokumentacji geologicznych przez przedsiębiorców eksploatujących złoża, nie może stanowić o nabyciu w ten sposób praw do informacji geologicznych zawartych w tych dokumentacjach. Brak stosownego dowodu istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do wykorzystania dokumentacji geologicznej w celu ubiegania się o koncesję skutkować musi oddaleniem wniosku o uzyskanie bądź zmianę koncesji, bez względu na status prawny przedsiębiorcy. Przyjęcie odmiennych rozwiązań w tym względzie, uzależniających sposób traktowania podmiotów od ich formy własności i historii prowadzonej działalności, naruszałoby zasadę równości wszystkich podmiotów wobec prawa oraz byłoby niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji.
Nowe regulacje prawne w zakresie geologii i górnictwa wprowadzone ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. (Dz.U. Nr 110, poz. 1190), w radykalny sposób przebudowały model prawny informacji geologicznej, zarówno w zakresie własności praw do tejże informacji jak i sposobu rozporządzania owym prawem. Znowelizowana ustawa Prawo geologiczne i górnicze w przepisach art. 47 określiła status prawny informacji geologicznej- przypisując prawo własności oraz prawo rozporządzania nim Skarbowi Państwa, dla wybranych przypadków zagwarantowała możliwość jej bezpłatnego wykorzystania oraz wskazała sposób wykorzystywania środków pozyskanych z tytułu rozporządzania prawem do informacji geologicznej. W powyższym przepisie wskazano także Ministra Środowiska jako reprezentanta Skarbu Państwa, wykonującego zadania z zakresu rozporządzania prawem do informacji geologicznej.
Kształtowany od kilkunastu lat model prawny informacji geologicznej, mimo iż w owym czasie poddany został wielu zmianom, zawsze opierał swe założenia na zasadzie wiążącej uzyskiwanie praw do informacji geologicznej ze źródłem finansowania prac geologicznych. Rozwiązania takie, zarówno te obowiązujące wówczas jak i te stosowane obecnie, nie pozostawiają miejsca dla rozstrzygania o uzyskanych w ten sposób prawach na drodze administracyjnej. Z uwagi na cywilno-prawny charakter rozporządzania prawem do informacji geologicznej, mogą rozpoznawać tylko sądy powszechne.
Z poważaniem
z up. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
dr hab. Krzysztof Szamałek
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz
, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53), przekazał Minister Środowiska:Warszawa, dnia 19.01. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Apolonii Klepacz - złożone na 52. posiedzeniu Senatu w dniu 17 grudnia 2003 r. - dotyczące limitów zatrudnienia w poszczególnych wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska oraz dysproporcji w wysokości środków przyznawanych WIOŚ w różnych wojewódz
twach, uprzejmie informuję.Podzielam pogląd Pani Senator, że zróżnicowanie zatrudnienia w wojewódzkich inspektoratach ma również swoje uwarunkowania historyczne. Obecna struktura wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska ukształtowana została w wyniku nowego podziału administracyjnego i reformy administracji obowiązujących od 1 stycznia 1999 r. W wyniku tych zmian wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska przejęły dawne wojewódzkie inspektoraty działające na terenie obecnych województw. Przejęte zost
ały zarówno siedziby wraz z laboratoriami, jak i składy osobowe. Liczba przejętych wojewódzkich inspektoratów jest różna - np. WIOŚ w Warszawie przejął ich 5, natomiast WIOŚ w Kielcach i Opolu żadnego. Najczęściej wojewódzkie inspektoraty obejmują bazę i kadrę 2-3 byłych wojewódzkich inspektoratów.Włączenie wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska do zespolonej administracji wojewódzkiej pozbawiło Głównego Inspektora możliwości kształtowania polityki kadrowej w WIOŚ. Jednak problem racjonalnego wykorzystania kadr i potencjału wojewódzkich inspektoratów od lat jest przedmiotem troski Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, który wielokrotnie występował do wojewodów z apelem o zapewnienie należytych środków budżetowych na realizację ustawowych zadań Insp
ekcji.Zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. 01.80.872) wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji rządowej kieruje nią i koordynuje jej działalność, zapewnia warunki do skutecznego jej działania oraz ponosi odpowiedzialność za rezultaty jej działania.
Z kolei zgodnie z art. 11 cytowanej ustawy nadzór nad działalnością wojewody sprawuje Prezes Rady Ministrów, który dokonuje okresowej oceny jego pracy. Na podstawie art. 13 tej ustawy Prezes Rady Ministrów może upoważnić właściwego ministra ds. administracji do działania w jego imieniu.
W tej sytuacji prawnej ani Minister Środowiska, ani Główny Inspektor Ochrony Środowiska nie mają możliwości bezpośredniego oddziaływania na przyznawanie środków budżetowych wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska oraz przeciwdziałania wskazanym przez Panią Senator dysproporcjom, występującym pomiędzy wojewódzkimi inspektoratami.
Z wyrazami szacunku
Czesław Śleziak
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment