Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentu
* * *
Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokło
sy, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):Warszawa, dn. 12.01.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Henryka Stokłosy z dn. 17 grudnia 2003 roku w sprawie zapewnienia podstawowej opieki zdrowotnej w Wielkopolsce przesłanego pismem Marszałka Senatu znak: BPS/DSK-043-570/03 z dnia 22 grudnia 2003 roku przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Narodowy Fundusz Zdrowia w dniu 10 października 2003 r. ogłosił konkurs ofert na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych w roku 2004 w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Był to ważny krok na drodze do realizacji jednego z głównych założeń nowego systemu organizacji ochrony zdrowia - wykonywania i finan
sowania świadczeń zdrowotnych na podstawie jednolitych zasad w skali kraju.W dniu 21 listopada 2003 r. upłynął ostateczny termin składania ofert przez świadczeniodawców. Wyniki pierwszego etapu postępowania konkursowego pokazały, że w niektórych województwach znaczna część świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, szczególnie lekarzy opieki podstawowej, nie przystąpiła do konkursu.
W związku z powyższym Narodowy Fundusz Zdrowia, w celu zapewnienia wszystkim ubezpieczonym pacjentom właściwego dostępu do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku, podjął działania zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w NFZ. W pierwszej kolejności Fundusz prowadził w ramach konkursu negocjacje w celu zawarcia umów z lekar
zami podstawowej opieki zdrowotnej, którzy złożyli oferty, a następnie rozpoczął postępowanie uzupełniające w trybie rokowań. Warunki udziału w rokowaniach i zasady kontraktowania świadczeń pozostały niezmienione w stosunku do obowiązujących w konkursie zasad i warunków. Do rokowań zaproszeni zostali wszyscy świadczeniodawcy spełniający wymagania i dysponujący listą zadeklarowanych podopiecznych - także ci, którzy nie złożyli ofert w pierwszym etapie konkursu ofert.Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r. poziom zabezpieczenia świadczeń z zakresu opieki podstawowej charakteryzował się dużym zróżnicowaniem w poszczególnych województwach, przy czym najbardziej niepokojąca sytuacja wystąpiła w województwach, które przystąpiły do Porozumienia Zielonogórskiego.
Dodatkowo sytuację komplikowała zapowiedź zamknięcia gabinetów przez część lekarzy rodzinnych.W związku z powyższym, zapewnienie pacjentom właściwego dostępu do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej stało się priorytetowym celem działań moich i Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Rozpoczęto rozmowy z przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, zrzeszającego świadczeniodawców protestujących przeciwko nowym zasadom kontraktowania opieki podstawowej, w celu uzgodnienia wspólnego stanowiska stron w od
niesieniu m.in. do dwóch najistotniejszych spornych problemów: finansowania kosztów transportu medycznego oraz organizacji opieki całodobowej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.W dniu 6 stycznia 2004 r., w wyniku prowadzonych przeze mnie wielogodzinnych negocjacji, zawarto porozumienie, które jest podstawą rozpoczęcia udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców zrzeszonych w Porozumieniu Zielonogórskim. Dokonane ustalenia zmierzają w szczególności do odrębnego kontraktowania opieki lekarskiej w porze nocnej i w dni świąteczne.
W tym samym dniu Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął uchwałę nr 4/2004, która w § 1 ust. 1 otrzymała następujące brzmienie: "1. W przypadku przystąpienia świadczeniodawców reprezentowanych przez Porozumienie Zielonogórskie do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych w 2004 roku, Zarząd Funduszu, zgodnie z kompetencjami oraz zasadą równego traktowania świadczeniodawców uwzględni ustalenia dokonane pomiędzy Ministrem Zdrowia i przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, zawarte w porozumieniu z dnia 6 stycznia 2004 r."
Do dnia 27 stycznia 2004 r. plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia zostanie zmieniony w taki sposób, aby wyodrębnione z opieki podstawowej świadczenia znalazły pokrycie w środkach finansowych Funduszu.
W świetle zawartego porozumienia mam nadzieję, że dobra wola i zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron pozwoli na szybkie i skuteczne zakończenie procesu kontraktowania świadczeń. Za pierwszy, najważniejszy dla pacjentów efekt zawartego porozumienia uznaję ponowne otwarcie gabinetów lekarskich, czyli przywrócenie normalności w funkcjonowaniu podstawowej opieki zdrowotnej.
Z poważaniem
Leszek Sikorski
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Sekretarz Stanu, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów :
Warszawa, 12 stycznia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Henryka Stokłosy z dnia 10 grudnia 2003 roku dotyczące zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa oraz możliwości wsparcia przez rząd programu turystycznego zagospodarowania Noteci uprzejmie informuję co następuje.
Rada Ministrów nie planuje zmiany przedmiotowego rozporządzenia w zakresie proponowanym przez Pana Senatora z uwagi na fakt, iż propozycja ta wykracza poza upoważnienie zawarte w art. 53 ust. 1 ustawy z dna 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 Nr 81 poz. 889 z późn. zm.). Przytoczony przepis odnosi się do potrzeby posiadania odpowiednich kwalifikacji przy uprawianiu żeglarstwa (podobnie jak przy uprawianiu alpinizmu, sportów motorowych, sportów lotniczych itp.).
Rada Ministrów, na podstawie delegacji ustawowej z art. 53 ust. 2 ustawy o kulturze fizycznej w przedmiotowym rozporządzeniu określa szczegółowe wymogi kwalifikacyjne i sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzory dokumentów stwierdzających te kwalifikacje i uprawnienia oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy uprawianiu żeglarstwa na jachtach żaglowych i motorowych.
Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia, posiadanie wymaganych kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa stwierdza się nadaniem stosownego patentu żeglarskiego przez Polski Związek Żeglarski lub patentu motorowodnego przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Odstępstwa od wymogu posiadania patentu motorowodnego przewiduje § 4 ust. 3 rozporządzenia stanowiąc m.in., iż osoby nie posiadające patentu motorowodnego mogą prowadzić jachty motorowodne po wodach śródlądowych z silnikiem o mocy nie przekraczającej 5 kW (6,67KM).
Odnośnie programu turystycznego zagospodarowania Noteci informuję, iż Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, które zgodnie z ustawą o działach administracji publicznej jest właściwym w tym zakresie nie posiada specjalnych środków przeznaczonych na inwestycje w turystyce. Niemniej jednak istnieją możliwości wsparcia inwestycji w tym sektorze wynikające z ustawy z dnia 20 marca 2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz.U. Nr 41, poz. 363), ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 roku o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz.U. Nr 159, poz. 1537) i ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550 z późn. zm.).
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku zaistnieje także możliwość wsparcia sektora turystycznego ze środków funduszy strukturalnych (w szczególności w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego).
Ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji określa zasady i formy udzielania wsparcia finansowego przedsiębiorcom dokonującym nowych inwestycji lub tworzącym nowe miejsca pracy związane z tymi inwestycjami. Za nowe inwestycje i miejsca pracy uważane są w/w w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. nr 141, poz. 1177 i z 2003 roku (Dz.U. nr 159, poz. 1537).
Udzielającym wsparcia jest Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a wielkość środków budżetowych przeznaczonych na wsparcie finansowe jest corocznie określana w ustawie budżetowej. Z pomocy mogą skorzystać głównie duże firmy (wynika to z wymogów stawianych chętnym do otrzymania wsparcia). Wsparcie będzie udzielane w formie dotacji celowych określonych w oparciu o ustawę z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 ze zm.). Wsparcia można udzielić przedsiębiorcy, jeżeli wartość nowej inwestycji jest nie mniejsza niż 10 mln euro albo nie mniejsza niż 500 tys. euro, gdy dotyczy rozbudowy lub modernizacji istniejącego przedsiębiorstwa i wiąże się z utrzymaniem minimum 100 miejsc pracy (50 w przypadku inwestycji w jednym z obszarów wsparcia) przez nie mniej niż 5 lat. O wsparcie mogą również ubiegać się przedsiębiorcy, którzy w wyniku nowej inwestycji utworzą co najmniej 20 nowych miejsc pracy na nie mniej niż 5 lat lub wprowadzą innowację technologiczną, a także gdy nowa inwestycja wpływa na poprawę stanu środowiska. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy dokonującemu inwestycji albo gminie. Gmina otrzymuje wparcie na tworzenie i modernizację infrastruktury technicznej bezpośrednio związanej ze wspieraną inwestycją określonego przedsiębiorcy. Wielkość tego wsparcia jest wliczana do ogólnej kwoty pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę. Podstawą udzielenia wsparcia finansowego jest umowa zawarta przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z przedsiębiorcą. W bieżącym roku wnioski o wsparcie nowej inwestycji można składać do Ministra GPiPS w terminie od 1 lutego do końca lutego oraz w terminie od 1 października do 31 października. O szczegółowym trybie i terminach składania wniosków oraz trybie i terminach udzielania i odmowy udzielania wsparcia finansowego nowej inwestycji informują rozporządzenia Ministra GPiPS z dnia 12 września 2003 roku, prezentowane na stronach internetowych Ministerstwa.
Drugą możliwość wspierania inwestycji stwarza ustawa o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, która określa warunki i formy wspierania rozwoju regionalnego oraz współdziałanie w tym zakresie Rady Ministrów a także organów administracji rządowej z samorządem terytorialnym. Wsparcie finansowe rozwoju regionalnego ze środków budżetu państwa może być przeznaczone na zadania ujęte w kontraktach wojewódzkich. Kontrakt wojewódzki określa tryb i warunki realizacji zadań wynikających z progra
mów wojewódzkich, które uzyskały wsparcie rządu i zadań należących do spraw nadzorowanych przez ministrów właściwych, które wspierane są przez jednostki samorządu terytorialnego i inne uprawnione podmioty. Jednostka samorządu terytorialnego ubiegająca się o umieszczenie zadania w kontrakcie zobowiązana jest to złożenia stosownego wniosku do samorządu województwa. Dofinansowanie dla jednostek samorządu terytorialnego wykonującego zadania uwzględnione w kontrakcie, udzielane jest ze środków budżetu państwa na warunkach określonych w ustawie o finansach publicznych.Ponadto informuję, iż opracowane przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zasady uzyskania dotacji budżetowej na 2004 rok realizowanych przez jednostki spoza sektora finansów publicznych (organizacje pozarządowe) przedstawiają założenia priorytetowe zadań, które mogą uzyskać dofinansowanie, przy zaangażowaniu własnego wkładu finansowego w wysokości od 30 do 50% kosztów zadania (termin składania wniosków do 23 stycznia 2004 roku).
W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość wsparcia przedsięwzięć turystycznych w ramach następujących działań:
Działanie 1.4. "Rozwój turystyki i kultury" (w aspekcie ekonomicznym.
Działanie 3.1. "Rozwój obszarów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców".
Działanie 3.2. "Obszary podlegające restrukturyzacji".
Działanie 3.3. "Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych, poprzemysłowych i powojskowych".
Działanie 3.4. "Mikroprzedsiębiorstwa"
W przypadku pierwszych czterech działań wsparcie otrzyma sektor publiczny a z działania 3.4. sektor prywatny.
Projektami przewidzianymi do realizacji w ramach działania 1.4. mogą być m.in.:
projekty polegające na opracowaniu i wdrażaniu programów rozwoju i promocji produktów turystycznych,
rozwój i modernizacja infrastruktury sprzyjającej rozwojowi aktywnych form turystyki,
rozwój i modernizacja infrastruktury noclegowej, gastronomicznej i innej infrastruktury turystycznej,
rozwój i modernizacja infrastruktury informacyjnej i recepcyjnej,
systemy informacji turystycznej,
organizacja wydarzeń przyciągających turystów,
opracowanie niezbędnej dla procesu inwestycyjnego dokumentacji technicznej,
adaptacja zabytków na potrzeby promocji regionu i aktywizacji społeczeństw
a.W ramach działania 3.1. i 3.2. przewidziane są do realizacji projekty dotyczące m.in. infrastruktury sprzyjającej rozwojowi aktywnych form wypoczynku, infrastruktury noclegowej, gastronomicznej, informacyjno-recepcyjnej i innej turystycznej, promocji i
systemów informacji turystycznej.W ramach działania 3.3. przewidziane są do realizacji projekty polegające na rewitalizacji zdegradowanych miast i dzielnic miast, terenów poprzemysłowych i powojskowych, inspirujące rozwój nowych funkcji tych terenów (w ty
m funkcji turystycznych).W ramach działania 3.4. przewidziane jest wsparcie inwestycyjne i doradcze dla mikroprzedsiębiorstw (w tym dla mikroprzedsiębiorstw działających w sektorze turystyki). Wsparciem objęte zostaną mikroprzedsiębiorstwa działające na rynku nie dłużej niż 3 lata i zatrudniające do 9 osób.
Przedsiębiorstwa z sektora turystyki, mogą ubiegać się o wsparcie w ramach SPO-Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
, pod warunkiem, że projekty przez nie złożone spełnią kryteria wyboru projektów i otrzymają wystarczającą liczbę punktów, aby w konkurencji z innymi uzyskać wysoką pozycję na liście rankingowej, przygotowanej przez Grupę Roboczą. Ostateczną decyzję o wyborze projektów do współfinansowania w ramach SPO-WKP podejmuje Komitet Sterujący.Sektor turystyki, może być wspierany również w ramach SPO-Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich, w ramach działania 4.2.2. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" oraz działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". W ramach niniejszych działań wspierane będą inwestycje realizowane w związku z uruchomieniem lub rozwojem działalności dodatkowej m.in. w zakresie agroturystyki, usług związanych z agroturystyką i wypoczynkiem a także projekty przyczyniające się do rozwoju publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji turystycznych wsi oraz działania związane z promocją regionu.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zaplanowało w tym roku opracowanie i wydanie praktycznego podręcznika "Wsparcie przedsięwzięć turystycznych z funduszy strukturalnych w świetle Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.". Podręcznik, który może być użytecznym narzędziem przy realizacji projektu, zostanie wysłany do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich w końcu stycznia br.
Z poważaniem
Marek Wagner
* * *
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):
Warszawa, 2004-01-12
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Sławomira Izdebskiego - Senatora RP na 50. posiedzeniu Senatu w dniu 4 grudnia 2003 r. w sprawie prowadzonej przez Spółkę pn. "Gospodarstwo Rolne Seroczyn T. Waldoch i S-ka" działalności na wydzierżawionej nieruchomości w Seroczynie, przedkładam poniżej następują
ce stanowisko.Z informacji uzyskanych od Agencji Nieruchomości Rolnych wynika, że przeciwko dzierżawcy, właścicielom Spółki prowadzone są trzy postępowania wszczęte przez:
- Inspektora Nadzoru Budowlanego dot. przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania silosów (...) poprzez usunięcie z nich gromadzonych osadów ściekowych,
- Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w sprawie popełnienia przestępstwa przez Spółkę polegającego na wywozie na pola uprawne osadów ściekowych niespełniających wymagań ochrony środowiska,
- Starostę Siedleckiego dot. opracowania i przedłożenia przez Spółkę oceny oddziaływania działalności Spółki na stan środowiska.
Postępowania administracyjne w ww. sprawach nie zostały dotychczas zakończone, tj.:
1. W sprawie przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania silosów zlokalizowanych na działce nr 408, położonych w miejscowości Seroczyn, Gmina Wodynie - Spółka wniosła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W dniu 29.11.2003 r. na terenie dzierżawionej nieruchomości odbyła się wizja lokalna przeprowadzona przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Siedlcach oraz Gminy Wodynie, przy udziale przedstawicieli Oddziału Terenowego Agencji Nieruchomości Rolnych w Warszawie, Stowarzyszenia Ochrony Seroczyna oraz dzierżawcy. Z ustaleń wynika m.in., że osady ściekowe zgromadzone w silosach zostały usunięte;
2. Prokurator Rejonowy w Siedlcach postanowieniem z dnia 27.11.2003 r. w związku z zawiadomieniem o popełnieniu przestępstwa przez Spółkę polegającego na wywozie na pola uprawne osadów ściekowych niespełniających wymagań ochrony środowiska, uznał, że brak jest podstaw do wszczęcia śledztwa w tym zakresie. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Warszawie w dniu 17.12.2003 r. złożył w tej sprawie zażalenie do Prokuratury Okręgowej w Siedlcach;
3. W związku z decyzją Starosty Siedleckiego wykonany został "przegląd ekologiczny" przez Stację Chemiczno-Rolniczą w Wesołej. Z treści opracowania wynika, że stosowane osady ściekowe nie powodowały ujemnego wpływu na środowiska przyrodnicze, a także "na podstawie badań wyników osadów, badania gleby jak i przeprowadzonej wizji lokalnej należy stwierdzić, że działalność polegająca na nawożeniu pól uprawnych osadami ściekowymi w gospodarstwie rolnym Seroczyn prowadzona jest zgodnie z przepisami ustawy o odpadach i rozporządzeniem Ministra Ochrony Środowiska w sprawie komunalnych osadów ściekowych"".
Ponadto uprzejmie informuję, że Agencja Nieruchomości Rolnych zawiera umowy dzierżawy na czas oznaczony, a wcześniejsze ich rozwiązanie może nastąpić tylko w wypadkach określonych umową. Jednym z takich powodów może być naruszenie przepisów o ochronie środowiska. Aby można było rozwiązać umowę z tego powodu - musiałoby być bezspornie wykazane, że Spółka naruszyła te przepisy. W związku z tym, wobec braku ostatecznych i prawomocnych decyzji i orzeczeń w tym zakresie, rozwiązanie umowy dzierżawy przez jednostronne oświadczenie woli, mogłoby skutkować uznaniem tego rozwiązania za bezskuteczne i w rezultacie narazić Agencję na odpowiedzialność odszkodowawczą.
Mając na uwadze szczególny charakter sprawy pragnę zapewnić Pana Marszałka, że Agencja Nieruchomości Rolnych na bieżąco będzie analizować kolejne wydarzenia związane z umową i w przypadku ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy przez właściwe organy, niezwłocznie podejmie decyzję co do kontynuowania umowy dzierżawy.
Z poważaniem
Wojciech Olejniczak
* * *
Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 50. posiedzeniu Senatu ("Dia
riusz Senatu RP" nr 52):Warszawa, 2004.01.12
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
ul. Wiejska 6/8
00-902 Warszawa
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na pismo BPS/DSK-043-529/03 z dnia 15 grudnia 2003 r., dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 50 posiedzenia Senatu w dniu 10 grudnia 2003 r., w sprawie wywieszenia na wyremontowanym budynku dworca PKP w Białymstoku, tablicy upamiętniającej kolejarzy poległych w trakcie walk w obronie Ojczyzny, przedstawiam w załąc
zeniu informację dotyczącą tej sprawy, uzyskaną od Zarządu PKP S.A.Z informacji tej wynika, że sprawa jest w toku i będzie przedmiotem postępowania wznowionego przez Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po uzyskaniu informacji o podjętej decyzji przez Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku poinformuję Pana Marszałka pisemnie.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Maciej Leśny
PODSEKRETARZ STANU
* * *
Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48):
Warszawa, 2004-01-12
Pan
Kazimierz Kurz
Wicemarszałek Senatu
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 15 października 2003 r. przesyłam stanowisko Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn w sprawie Oświadczenia założonego przez senatora Jana Szafrańca podczas 46. posiedzenia Senatu w dniu 9 października 2003 r.
Jednocześnie przepraszam Pana Marszałka i Pana Senatora za zaistniałe opóźnienie wynikające z bardzo małego składu zespołu pracującego w Sekretariacie Pełnomocnika Rządu, a jednocześnie ogromu prac związanych z zadaniami z zakresu równego statutu płci, wynikających m.in. z przystępowania Polski do Unii Europejskiej.
Z wyrazami szacunku
Izabela Jaruga-Nowacka
Stanowisko Pełnomocnika rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn w sprawie Oświadczenia złożonego przez senatora Jana Szafrańca podczas 46. posiedzenia Senatu w dniu 9 października 2003 r.
Po pierwsze: Polska jest sygnatariuszem dokumentów końcowych Konferencji ONZ W sprawach kobiet z roku 1995 oraz Pekin plus 5. Kraj nasz podpisał najważniejszy dokument końcowy Konferencji w Pekinie - Platformę Działania, dobrowolnie i bez wyłączeń. Polska znalazła się tym samym w gronie 188 państw całego świata, które uznały, że prawa kobiet są niezbywalną częścią praw człowieka i że obszar ten wymaga zdecydowanego zaangażowania Rządów, organi
zacji i instytucji międzynarodowych. Zobowiązania Rządów w tym względzie najpełniej określa punkt 38 Deklaracji Pekińskiej:"Niniejszym przyjmujemy poniższą Platformę działania i jako Rządy zobowiązujemy się do jej realizacji, zapewniając, że we wszystkich naszych strategiach i programach będziemy uwzględniać podejście z perspektywy kulturowej tożsamości płci (gender). Wzywamy organa Narodów Zjednoczonych, regionalne i międzynarodowe instytucje finansowe, odpowiednie regionalne i międzynarodowe instytucje o
innym charakterze, jak również wszystkie kobiety i wszystkich mężczyzn oraz wszelkie organizacje pozarządowe, przy pełnym poszanowaniu ich niezależności, a także wszystkie podmioty społeczeństwa obywatelskiego do pełnego zaangażowania się i wniesienia, we współpracy z Rządami, swojego wkładu w realizację niniejszej Platformy Działania".Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn niezwykle pozytywnie ocenia decyzję rządu RP o podpisaniu Platformy Działania, a także fakt, iż w coraz większym stopniu Polska realizuje zalecenia ONZ, w zakresie praw kobiet oraz przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć (w ramach Konwencji ONZ O eliminacji wszelkich form dyskryminacji kobiet).
Po drugie: W Rozdziale II Platformy działania, w punkcie 9, znajduje się - zgodnie z sugestią zawartą w pytaniu Pana Senatora - zapis odnoszący się do wartości religijnych i kulturowych każdego kraju.
"Celem Platformy działania, która jest w pełni zgodna z celami i zasadami Karty Narodów Zjednoczonych oraz prawa międzynarodowego, jest uwłasnowolnienie (empowerment) wszystkich kobiet. Warunkiem koniecznym uwłasnowolnienia kobiet jest pełne korzystanie przez wszystkie kobiety z wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności, przy uwzględnieniu specyfiki krajowej i region
alnej, jak również uwarunkowań historycznych, kulturowych i religijnych. Realizacja niniejszej Platformy, w szczególności poprzez ustawodawstwo krajowe oraz dzięki określeniu strategii, polityki, programów oraz priorytetów rozwojowych, stanowi podstawowy obowiązek każdego z Państw, wynikający z obowiązku przestrzegania przez nie wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności, a pełne respektowanie różnych wartości religijnych i etycznych, uwarunkowań kulturowych oraz przekonań filozoficznych jednostek i ich środowisk społecznych powinno mieć pozytywny wpływ na korzystanie w pełni przez kobiety z przysługujących im praw człowieka, w celu osiągnięcia równości, rozwoju i pokoju".Należy podkreślić, iż poprzez przyjęcie tego zapisu, Państwa kładą nacisk na wolność światopoglądową, religijną, kulturową oraz przekonań filozoficznych, która wydaje się niezbędnym warunkiem osiągnięcia równouprawnienia kobiet i mężczyzn.
Po trzecie: Prawodawstwo Unii Europejskiej nie nakazuje krajom członkowskim przyjęcia wspólnych regulacji w zakresie praw seksualnych i reprodukcyjnych. Przykładem odrębnych uregulowań w tej dziedzinie jest prawodawstwo Irlandii. Rezolucje ogłaszane przez Parlament Europejski, takie jak rezolucja opublikowana w sierpniu 2002 roku, są więc rodzajem w
skazań i zaleceń, które proponowane są krajom członkowskim bez obowiązku ich bezwzględnego realizowania.Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie zdrowia oraz praw seksualnych i reprodukcyjnych "apeluje do rządów Państw Członkowskich oraz Krajów Kandydujących, żeby zapewniły specjalistyczne usługi w dziedzinie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, obejmujące profesjonalną pomoc i poradnictwo na wysokim poziomie, przystosowane do potrzeb określonych grup społecznych (...) zaleca, by aborcje były legaln
e, bezpieczne i ogólnie dostępne, gdyż tylko wówczas prawa reprodukcyjne kobiet będą chronione (...) Wzywa Państwa członkowskie do zapewnienia osobom żyjącym w nędzy lepszego dostępu do usług w dziedzinie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, w szczególności do udostępnienia im wyboru środków antykoncepcyjnych oraz badań profilaktycznych dotyczących chorób przenoszonych drogą płciową".Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn jest przekonany, że te zalecenia Parlamentu Europejskiego, polegające nie na restrykcyjnych rozwiązaniach prawnych, ale przede wszystkim na promowaniu edukacji i prewencji w tym zakresie, staną się dla Polski w dobie wejścia do UE ważnym wskazaniem prowadzenia polityki planowania rodziny i ochrony praw seksualnych i repr
odukcyjnych.Po czwarte: Zainteresowanie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn problematyką zawartości podręczników szkolnych wynika z przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 25.06.2003 r., które stanowi, iż Pełnomocnik obowiązany jest inicjować działania zapobiegające nierównemu traktowaniu i dyskryminacji ze względu na płeć oraz z powodu rasy, pochodzenia etnicznego, religii, przekonań, wieku i orientacji seksualnej. W wypełnianiu tego zadania Pełnomocnik współpracuje z właściwymi
organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi i instytucjami w zakresie ich odpowiedzialności za realizację programów edukacyjnych i wychowawczych, związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji z wszelkich przyczyn.Konwencja ONZ "W sprawie eliminacji wszelkich form dyskryminacji kobiet" stanowi w art. 5, że państwa-strony podejmą wszelkie odpowiednie środki, aby zmienić społeczne i kulturowe wzorce zachowań mężczyzn i kobiet w celu likwidacji przesądów i zwyczajów oraz wszelkich innych praktyk, które opierają się na przekonaniu o niższości lub wyższości jednej z płci, albo na stereotypach roli mężczyzn i kobiet. W art. 10 mówi się natomiast, że w celu zapewnienia równych szans kobiet i mężczyzn w dziedzinie kształcenia jednym ze środków powinna być: "likwidacja wszelkich stereotypowych koncepcji, roli mężczyzn i kobiet na wszystkich szczeblach i we wszystkich formach nauczania poprzez rewidowanie podręczników i programów rolnych oraz adaptacje metod nauczania".
Warto podkreślić, że według badań socjologicznych, zdecydowana większość Polaków od lat opowiada się za partnerskim modelem rodziny, jak najlepiej odpowiadającym wymogom godzenia ról zawodowych i rodzinnych oraz pozwalającym na realizację osobistych aspiracji kobiet i mężczyzn we wszystkich sferach życia.
W celu dokonania wstępnej analizy realizacji tych zobowiązań Pełnomocnik zorganizował w październiku 2002 roku konferencję "Równość i tolerancja w podręcznikach szkolnych", z udziałem przedstawicieli MENiS, kuratoriów, Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli, ekspertów, parlamentarzystów i organizacji pozarządowych. Podczas konferencji poddano analizie zawartość podręczników i programów szkolnych pod kątem kształtowania postaw otwartości, tolerancji i odpowiedzialności za życie społeczne i prywatne, rodzinne - wśród młodzieży. Wiele osób biorących udział w debacie - m.in. dr Magdalena Środa, prof. Renata Siemieńska - podkreślało stereotypowe podejście autorów podręczników szkolnych do problemu podziału ról w rodzinie, promowanie przestarzałego, nie odpowiadającego wyzwaniom XXI wieku wizerunku kobiet, brak treści przygotowujących młodzież do rozwiązywania problemów, które napotyka we współczesnym świecie, takich jak bezrobocie, patologie społeczne, ubóstwo, dyskryminacja itd. Po konferencji zespół roboczy opracował i przedstawił wnioski, przesłane do MENiS, wśród których znalazł się m.in. postulat "stworzenia listy kryteriów i standardów dotyczących równego statusu kobiet i mężczyzn, które posłużą ekspertom MENiS do oceny programów i podręczników szkolnych, a także stworzenia kryteriów do zawodowego doskonalenia nauczycieli".
Jednym z podstawowych zadań realizowanych przez Pełnomocnika jest opracowanie i monitorowanie realizacji Krajowego Programu Działań na rzecz Kobiet - II etap na lata 2003-2005. Program przyjęty został przez Radę Ministrów 19 sierpnia 2003 roku. Jest on konsekwencją podpisania przez Polskę Platformy Pekińskiej ONZ, która stanowi, iż "rządy, władze światowe i inne instytucje oświatowe oraz akademickie mają opracować w porozumieniu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami - wydawcami, nauczycielami, władzami państwowymi i stowarzyszeniami rodziców - zalecenia i programy, podręczniki oraz pomoce dydaktyczne nie obciążone kulturowymi stereotypami dotyczącymi tożsamości płci na wszystkich poziomach kształcenia, łącznie z kształceniem nauczycieli". Dlatego też w rozdziale V Programu - Edukacja - zawarto działanie "wprowadzenia zasady równego statusu kobiet i mężczyzn do podstaw programowych, podręczników szkolnych i pomocy dydaktycznych na wszystkich poziomach kształcenia", a także zadanie "zobowiązania rzeczoznawców do uwzględniania w swoich opiniach oceny przestrzegania zasady równego statusu kobiet i mężczyzn przez autorów podręczników i wytwórców środków dydaktycznych, czyniąc odpowiedzialnym za jego wykonanie MENiS, z terminem do końca 2004 roku. Pełnomocnik z zespołem monitorującym koordynuje wdrażanie Programu i realizację zapisanych w nim zadań.
Po piąte: W krajowym Programie Działań na rzecz Kobiet - II etap, w ramach celu strategicznego "Zagwarantowanie kobietom prawa do jak najlepszego zdrowia fizycznego i psychicznego", zapisano zadanie nr 7 w brzmieniu: "Sukcesywne zwiększanie obsady pielęgniarskiej w szkołach wszystkich szczebli, począwszy od 2004 r. oraz szkolenie pielęgniarek szkolnych przygotowujące do pomocy uczennicom w rozwiązywaniu problemów związanych z dojrzewaniem seksualnym oraz dostępie do informacji o uzależnieniach, chorobach przenoszonych drogą płciową i antykoncepcji". Za wykonanie tego zadania odpowiedzialne jest Ministerstwo Zdrowia z terminem wykonania do 2005 roku.
Pełnomocnik w ramach monitorowania realizacji Krajowego Programu zwróci się do resortu zdrowia o przedstawienie informacji na temat konkretnych kroków podejmowanych w tym obszarze. Podczas międzynarodowych konferencji ONZ w Kairze i Pekinie wypracowano standardy w zakresie prawa do wiedzy w dziedzinie seksualności. Państwa uczestniczące uznały, że młodzież powinna otrzymać rzetelną tj. zgodną ze stanem wiedzy medycznej informację na temat seksualn
ości człowieka, nowoczesnych i skutecznych metod zapobiegania ciąży, chorób przenoszonych drogą płciową oraz sposobów ich uniknięcia. Młodzież powinna mieć także zapewnione usługi, które byłyby zgodne z ich potrzebami i przyczyniały się do kształtowania pozytywnego i odpowiedzialnego podejścia do własnej seksualności. Rząd polski ratyfikował dokumenty końcowe tych konferencji bez zastrzeżeń i wyłączeń.Po szóste: Z formalnego i praktycznego punktu widzenia, resorty zobowiązane są do zabezpieczenia środków w swoich budżetach na realizację zadań zapisanych w I etapie Krajowego Programu działań na rzecz Kobiet. Dlatego większość zadań II etapu, które są kontynuacją zadań I etapu, ma zapewnione finansowanie, co zostało zapisane we Wprowadzeniu do Programu i uzgo
dnione z poszczególnymi resortami i Ministerstwem Finansów. Zadania nowe, których realizację zapisano w taki sposób, by mogły być uwzględniane w budżetach na rok 2004, mogą być także realizowane w ramach programów przedakcesyjnych i strukturalnych UE. Pełnomocnik Rządu przystąpił do realizacji programu Phare 2002 "Doskonalenie polityki równego traktowania kobiet i mężczyzn", pozyskując w ten sposób kwotę 2 mln. Euro na zadania m.in. wymienione w Programie. Pełnomocnik uczestniczy także w programach strukturalnych, takich jak Sektorowy Program Operacyjny, którego zadania w znacznej części zbliżone są zakresem merytorycznym do założeń Krajowego Programu, a w szczególności w części dotyczącej aktywizacji zawodowej kobiet na rynku pracy. Pełnomocnik informuje o własnych programach i pomocy w poszukiwaniu źródeł finansowania z innych programów Wspólnotowych i od partnerów zagranicznych, w ramach współpracy międzynarodowej (np. Norwegia). Kwestia wyrównywania szans kobiet i mężczyzn jest sprawą priorytetową w całej Wspólnocie Europejskiej i wszelkie zadania związane z prowadzeniem polityki gender mainstreamingu we wszystkich zakresach polityki rządu, mają bardzo duże szanse na akceptację przez partnerów unijnych i pozyskanie środków finansowych.Po siódme: Przedsięwzięcia Pełnomocnika Rządu na rzecz Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn dotyczące równych szans i możliwości kobiet i mężczyzn finansowane są --jak wszystkie ważne zadania realizowane przez Radę Ministrów - z budżetu państwa. Środki przeznaczone w roku 2004 n
a całość zadań realizowanych przez Pełnomocnika wynoszą ok. 2 mln zł. Należy jednak podkreślić, że wielkość środków finansowych, jakimi dysponuje, zostanie w roku 2004 pomnożona dzięki uczestnictwu w programach przedakcesyjnych i strukturalnych. Na znaczne wsparcie finansowe działań na rzecz równego statusu kobiet i mężczyzn można też liczyć w ramach przystąpienia Pełnomocnika do Finansowego Mechanizmu Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.Pragnę także poinformować, że ok. 1/3 środków z budżetu Pełnomocnika przeznaczanych jest na dotacje dla organizacji pozarządowych, w ramach organizowanych co roku konkursów na projekty o charakterze społecznym i antydyskryminacyjnym.
* * *
Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):
Warszawa, dnia 14 stycznia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu R.P.
Szanowny Panie Marszałku,
Ustosunkowując się do oświadczenia senatora Tadeusza Bartosa, złożonego podczas 50. posiedzenia Senatu RP w dniu 4 grudnia 2003 r., dotyczącego koncepcji zmiany obowiązujących przepisów prawa w zakresie nabywania nieruchomości pod budowę dróg krajowych, uprzejmie przedstawiam następując
e wyjaśnienia:Oświadczenie senatora Tadeusza Bartosa postuluje dokonanie zmiany w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz.U. Nr 80, poz. 721) polegającej na dodaniu przepisu o przejściu z mocy prawa na własność Skarbu Państwa, wszystkich nieruchomości lub ich części przeznaczonych pod drogi, określonych w decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi, z dniem w którym decyzja ta stała się ostateczna.
Po analizie przedstawionej koncepcji, stwierdzić należy, iż narusza ona, w zakresie niżej przedstawionym, Konstytucję RP i z tego powodu nie może być zaakceptowana do ew. wdrożenia.
Ewentualne przejście z mocy prawa na własność Skarbu Państwa, nieruchomości przeznaczonych pod drogi, w tym m.in. nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, byłoby zbliżone do aktu nacjonalizacji tych nieruchomości. W tym kontekście zaproponowane nowe regulacje byłyby niekonstytucyjne. Zgodnie bowiem z przepisem art. 21 Konstytucji RP, Rzeczypospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia, a wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem. Inna zasada ustalona w Konstytucji RP, w jej art. 64 ust. 2, stanowi, że "własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej".
Mając na względzie ww. zasady konstytucyjne należy podkreślić, iż pozbawienie praw do nieruchomości może nastąpić wyłącznie w drodze wywłaszczenia, na cele publiczne w toku którego każda strona dysponuje możliwościami złożenia odwołania od decyzji do organu drugiej instancji, a także wniesienia skargi do sądu administracyjnego także nosiłoby znamiona niekonstytucyjności.
Odnosząc się do kwestii wywłaszczania nieruchomości, zaznaczyć należy, iż przepisy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych zmodyfikowały zasady tego postępowania, zaś w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie odsyłają do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przepisy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji stanowią, że "po wszczęciu postępowania wywłaszczającego wojewoda, na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, udziela w uzasadnionych przypadkach, w drodze decyzji, zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości przeznaczonych pod pas drogowy". Decyzja ta uprawnia do dysponowania na cele budowlane. Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) "Pozwolenie na budowę może być wydane temu kto złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane". W związku z powyższym, posiadanie przez GDDKiA decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie nieruchomości, uznać należy za wystarczający dokument uprawniający do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych.
W przypadkach szczególnych, gdy niezbędne jest natychmiastowe wykazanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, art. 17 ust. 2 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, w zakresie dróg krajowych, daje możliwość nadania decyzji o niezwłocznym zajęciu nieruchomości rygoru natychmiastowej wykonalności.
Tak więc ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, posiada instrumenty pozwalające na nadzwyczajne przyśpieszenie nabywania nieruchomości niezbędnych na cele budowy dróg krajowych.
Podkreślić należy, iż obowiązujące przepisy prawa, określone w ustawie o gospodarce nieruchomościami i ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, umożliwiają stronom czynny udział na każdym etapie tego postępowania, zapewniając możliwość złożenia odwołania od decyzji oraz ich zaskarżenia do sądu administracyjnego. Przepisy te są zgodne z Konstytucją RP.
Ponadto nie wydaje się zasadne utożsamianie regulacji odnoszących się do inwestycji już zrealizowanych z tymi, które dotyczą nowych inwestycji tj. mających zostać zrealizowanych w przyszłości. O ile bowiem dopuszczalne było określenie w art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), że nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem, to wprowadzenie identycznej regulacji w odniesieniu do nowo powstających dróg, nie może mieć zastosowania z uwagi na ww. zasady określone w Konstytucji RP.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, stwierdzić należy, iż przedstawiona koncepcja, pomimo możliwych korzyści jej wdrożenia, nie może jednak zostać zastosowana ze względu na jej niezgodność z Konstytucją RP.
Z wyrazami szacunku
Marek Pol
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Finansów:
Warszawa, 2004.01.14
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z pismem z dnia 15 grudnia 2003 r. znak: BPS/DSK-043-527/03, przy którym przesłane zostało do Pana Leszka Millera, Prezesa Rady Ministrów oświadczenie złożone przez senatora Janusza Lorenza podczas 50 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2003 r., uprzejmie informuję, co następuje.
W swoim oświadczeniu Pan Senator Janusz Lorenz zgłosił postulat pozostawienia w budżecie Agencji Nieruchomości Rolnych środków, dotychczas przeznaczonych na pomoc środowiskom postpegeerowskim i utrzymania w gestii agencji działań w tym zakresie.
Postulat ten należy jednak rozpatrywać na tle działań zmierzających do uporządkowania stanu prawnego w Polsce. To uwarunkowanie leży u podstaw opracowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw. Projekt ten ma na celu stworzenie warunków, w których wszelka tematyka związana z udzielaniem pomocy społecznej regulowana jest przez przepisy wydawane bądź inspirowane przez ministra właściwego do spraw pracy oraz zabezpieczenia społecznego. Obecnie przepisy z tego zakresu są zawarte w:
- ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,,
- ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej,
- ustawie z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami Rolnymi Skarbu Państwa oraz
- ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
Uporządkowanie obecnego stanu wymaga odciążenia Agencji Nieruchomości Rolnych od obowiązków związanych z prowadzeniem działań z zakresu pomocy społecznej. Stąd też w przypadku, gdy zmiany legislacyjne nastąpią, Agencja Nieruchomości Rolnych zaprzestanie prowadzenia działań z zakresu pomocy społecznej, będzie jedynie kontynuowała zawarte do
tychczas umowy (stypendia, programy lokalne) do czasu ich wygaśnięcia. Agencja będzie realizowała zadania wynikające z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a związane z rozwojem przedsiębiorczości, w tym przede wszystkim z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych oraz ze wspomaganiem pozarolniczych form aktywności zawodowej i gospodarczej mieszkańców wsi.Osoby zamieszkałe na obszarach wiejskich, w tym również dzierżawcy, właściciele byłych majątków należących do ppgr, jak i byli pracownicy ppgr, na zasadach ogólnych, mogą korzystać z istniejących obecnie programów pomocowych . Wsparcie dla mieszkańców wsi, jak i byłych pracowników ppgr, po integracji możliwe będzie w ramach takich programów jak: Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja s
ektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich", Sektorowy Program Operacyjny "Rozwój Zasobów Ludzkich" oraz Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.W ramach priorytetu I "Wspieranie zmian i dostosowań w rolnictwie" SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich", wdrażane będą działania nastawione m.in. na szkolenia dla rolników i innych osób pracujących w rolnictwie. Natomiast, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego prowa
dzone będą działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne oraz reorientacji zawodowej osób odchodzących z rolnictwa i osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi. Programy stypendialne z przeznaczeniem np. na pokrycie kosztów zakwaterowania i zakupu materiałów do nauki, będą kierowane do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i pochodzącej z obszarów wiejskich.Przedstawiając powyższe należy zwrócić uwagę, że obecne zapisy prawne w projektowanej ustawie były przedmiotem konsultacji z partnerami społecznymi. Natomiast zakres regulacji projektowanej ustawy wychodzi naprzeciw kierunkom działań prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tzn. sprawow
anie przez niego prac nad aktami prawnymi regulującymi wszelkiego rodzaju działania z zakresu pomocy społecznej. Ponadto przewiduje się, że zmiany w projektowanej ustawie nie spowodują żadnych istotnych zmian na rynku pracy jak również nie wywołają negatywnych skutków dla sytuacji i rozwoju regionów.Z poważaniem
Andrzej Raczko
* * *
Minister Spraw Zagranicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bernarda Drzęźli, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):
Warszawa, dnia 14 stycznia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Bernarda Drzęźlę na 52. posiedzeniu Senatu w dniu 17 grudnia 2003 r., (pismo nr BPS/DSK-043-561/03 z dnia 22 grudnia 2003 r.) dotyczące postępowania Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju w sprawie wydania wiz grupie chińskich menedżerów górniczych z China University of Mining and Technology w Xuzhou uprzejmie informuję, że Ministerstwo
Spraw Zagranicznych dokonało szczegółowego postępowania sprawdzającego w przedstawionej przez Pana Senatora kwestii.Ustalono, że w dniu 30 października 2003 r. grupa 5 chińskich menedżerów z "Xuzhou Coal Mining Group" wraz z towarzyszącym im w charakterze tłumacza - prof. Dou Linming z China University of Mining and Technology w Xuzhou złożyła wnioski o wydanie wiz w Konsulcie Generalnym RP w Szanghaju. Wprawdzie w załączonym zaproszeniu wystawionym przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników
Górnictwa określono czas pobytu w Polsce na 15 dni w terminie między 25 października a 30 listopada 2003 r., jednakże we wnioskach wizowych osoby te podały, że będą przebywały w Polsce w dniach 14-21 listopada 2003 r. tj. przez 11 dni.Konsulat Generalny RP w Szanghaju w dniu 7 listopada 2003 r. wydał wizy z okresem ważności od 7 do 30 listopada i okresem pobytu na terytorium RP 11 dni - zgodnie z wnioskami wizowymi cudzoziemców.
Osoby składające wnioski wizowe i odbierające wizy nie informowały konsula o jakiejkolwiek kolizji okresu pobytu określonego w wizach z terminami biletów lotniczych.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy stwierdzić, że postępowanie konsula w Szanghaju było prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami, które określają, że podstawę wydania wizy stanowią dane zawarte we wniosku wizowym cudzoziemca.
Łączę wyrazy szacunku
Adam Daniel Rotfeld
Sekretarz Stanu
* * *
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Apolonii Klepacz
i Stanisława Niciei, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):Warszawa, 2004-01-15
Pan Senator
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatorów Panią Senator Apolonię Klepacz oraz Pana Senatora Nicieję, skierowanym do Pana Leszka Millera Prezesa Rady Ministrów dotyczącym udostępnienia Instytutowi Śląskiemu danych uzyskanych w wyniku narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2002 r. na pozio
mie obwodów spisowych uprzejmie informuję, iż nie jest możliwe pozytywne załatwienie wniosku Instytutu o zmienionej od ostatniego spisu powszechnego (w 1988 r.) sytuacji prawnej i faktycznej, w jakiej działają służby statystyki publicznej.Pozwolę sobie w tym miejscu odwołać się do:
1) zobowiązań przyjętych w art. 92 Układu Europejskiego ustanawiającego Stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską z jednej strony a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z drugiej strony sporządzonego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r., w którym Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyjął zobowiązanie do wprowadzenia ścisłego przestrzegania poufności danych statystycznych zbieranych w badaniach statystycznych i ich ochrony;
2) ustaleń pkt 2 zapisanych konsekwentnie w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.) postanowień:
- art. 10 stanowiącego, że zbierane i gromadzone w badaniach statystycznych statystyki publicznej dane indywidualne i osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie; dane te mogą być wykorzystane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz tworzenia przez służby statystyki publicznej operatu do badań statystycznych prowadzonych przez te służby; udostępnienie lub wykorzystywani
e danych indywidualnych i danych osobowych dla innych niż podane celów jest zabronione (tajemnica statystyczna), pod rygorem odpowiedzialności karnej,- art. 38, który stanowi, iż nie mogą być publikowane ani udostępniane dane jednostkowe uzyskane w badaniach statystycznych tj. dane osobowe dające się powiązać z konkretną osobą (bezpośrednio lub w sposób pośredni), w szczególności jeżeli na daną agregację składa się mniej niż trzy podmioty lub udział jednego podmiotu w określonym zestawieniu jest większy niż trzy czwarte całości.
Rozwiązania, o których tu mowa, są analogiczne do przyjętych w Unii Europejskiej;
3) postanowień art. 14 powołanej wyżej ustawy, z których wynika, że statystyka publiczna zapewnia równoprawny, równorzędny i równoczesny dostęp do wynikowych informacji statystycznych, a rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich udostępnienia są ustalane w programie badań statystycznych.
W przyjętych rozporządzeniami Rady Ministrów programach badań statystycznych statystyki publicznej ustalono publikowanie wyników NSP na poziomie krajowym, według województw, podregionów, powiatów oraz gmin, a zakres tematyczny informacji w zestawieniach tabelarycznych wskazywał jakie dane zagregowane na podanych wyżej poziomach będą dostępne
w roku 2003. Analogiczne rozwiązania zawiera program badań statystycznych na rok 2004, w którym dodano informacje na poziomie miejscowości statystycznej (teoretycznej). Stąd prace projektowo-programistyczne dotyczące opracowania wyników spisu były odpowiednie do tych ustaleń. Nie przewidziano procedur kontroli logicznej ani wprowadzania danych na poziomie rejonów statystycznych ani obwodów spisowych w sposób gwarantujący zachowanie tajemnicy statystycznej. Jednocześnie w szeregu przypadkach już na poziomie gmin zaszła konieczność dokonywania innej agregacji dla zapewnienia poufności i ochrony danych;4) obowiązującej Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. (Dz.U. Nr 58, poz. 685 z późn. zm.), która przewiduje 5 poziomów agregacji wynikowych informacji statystycznych, przy czym poziom gminy (5) jest poziomem najniższym;
5) roli jaką pełni obwód spisowy, który jest jednostką przestrzenną wyodrębnioną dla spisów powszechnych i innych badań statystycznych według liczby mieszkań i mieszkańców, jako element krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT.
Ten element rejestru TERYT jest zmienny, a system rejonów i obwodów wraz z mapami i szkicami sytuacyjnymi służy w zasadzie do zorganizowania badań umożliwiających dotarcie ankietera statystycznego lub rachmistrza spisowego do respondenta. Nie ma w nim danych statystycznych
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Główny Urząd Statystyczny w roku 2004 koncentrować się będzie na kontynuacji opracowania publikacji z wynikami narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz powszechnego spisu rolnego, zgodnie z programem badań statystycznych i wyrażam przekonanie, że opublikowane dotąd i zamierzone wydawnictwa Głównego Urzędu Statystycznego będą wykorzystane w pracach badawczych różnych jednostek naukowo-badawczych.
Z wyrazami szacunku
Tadeusz Toczyński
* * *
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sergiusza Plewy, złożo
ne na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):Warszawa, 2004-01-15
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 16 grudnia 2003 roku znak: BPS/DSK-043-555/03, przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Sergiusza Plewę podczas 51. posiedzenia Senatu RP w dniu 11 grudnia 2003 roku w sprawie planowanej likwidacji Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych -
pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych funkcjonuje na podstawie przepisów art. 23 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (DZ.U. Nr 16, poz. 78, z późn. zm.).
Jest on funduszem celowym, którego dochodami są należności i opłaty roczne wnoszone przez inwestorów z tytułu wyłączenia z produkcji urodzajnych gruntów rolnych klas I-III oraz klas IV-VI pochodzenia organicznego.
Fundusz nie jest zasilany środkami z budżetu Państwa i nie posiada osobowości prawnej. Nie posiada też żadnych struktur zarządzających, a więc nie generuje kosztów związanych z jego prowadzeniem.
Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych dzieli się na terenowy i centralny.
Dysponentem Funduszu terenowego od 1 stycznia 1999 roku jest samorząd województwa.
Podzielam stanowisko Pana Senatora, że obecne zasady funkcjonowania Funduszu są akceptowane przez rady gmin, gdyż środki tego Funduszu zasilają budżety gmin na działania, na które gminy nie posiadają własnych środków, takie jak rekultywacja, odkamienianie pól, odkrzaczanie, budowa i modernizacja dróg polnych.
Zasada działania Funduszu oparta jest na założeniu , że straty jakie ponosi rolnictwo z tytułu zabudowywania najlepszych gruntów powinny być rekompensowane przez poprawianie warunków produkcji na innych gruntach za środki jakie inwestorzy wpłacają na przedmiotowy Fundusz, z tytułu bezpowrotnego uszczuplenia obszaru najbardziej żyznych gleb.
Dochody Funduszu generuje więc rolnictwo i są one wydatkowane na obszarach w
iejskich na rozwój rolnictwa.Niezależnie jednak od tych spostrzeżeń, trzeba zgodzić się z propozycją Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącą zniesienia Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych i włączenie dochodów tego Funduszu do dochodów budżetu państwa lub budżetów samorządów powiatów albo województw, gdyż jest to zgodne z rządowym "Programem uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych".
Z tego względu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych mające na celu zniesienie tego Funduszu z dniem 1 stycznia 2005 r. Mam nadzieję, że w zamian za to, tak jak to zostało z
ałożone w "Programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych", odpowiedniemu zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na dofinansowanie zadań wymienionych we wspomnianej ustawie, finansowanych dotychczas z Funduszu.Przewiduje się, że projekt ustawy zmieniającej ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych zostanie w połowie br. przekazany pod obrady Sejmu RP.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Jerzy Pilarczyk
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentu