Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zygmunta Cybulskiego, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, dnia 20 sierpnia 2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 17 lipca 2003 ar. znak: BPS/DSK-043-290/03 - otrzymane za pośrednictwem Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej - dotyczące oświadczenia Pana Senatora Zygmunta Cybulskiego w sprawie wystąpienia z inicjatywą zmiany ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, uprzejmie przekazuję poniższe wyjaśnienia.

Zasady i warunki oszczędzania przez ludność na mieszkanie spółdzielcze, określone jeszcze w latach 60-tych, zostały zmienione z wprowadzeniem zmian ustrojowych w Polsce oraz wycofaniem się państwa od 1990 r. z przywilejów i preferencji dotyczących oprocentowania kredytów, również mieszkaniowych.

Od tego czasu w przepisach prawnych kilkakrotnie rozszerzano katalog uprawnień do premii gwarancyjnej, stwarzając właścicielom książeczek warunki do skorzystania z innych możliwości - poza spółdzielniami mieszkaniowymi - uzyskania mieszkania z wykorzystaniem premii gwarancyjnej. Obecnie zasady i warunki wypłaty premii gwarancyjnej określają przepisy ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 5, poz. 32 z późn. zm.). Katalog czynności uprawniających do uzyskania premii gwarancyjnej nie zawiera ograniczeń w wyborze spółdzielni mieszkaniowej, towarzystwa budownictwa społecznego lub kontrahenta przy kupnie mieszkania. Właściciele książeczek mogą więc dokonać czynności uprawniającej do uzyskania premii w każdej spółdzielni mieszkaniowej lub towarzystwie budownictwa społecznego.

Katalog czynności uprawniających do uzyskania premii, zawarty w ustawie, w 9-ciu pozycjach wylicza możliwość przede wszystkim:

- uzyskania spółdzielczego prawa do mieszkania,

- kupna mieszkania na rynku pierwotnym i wtórnym,

- najmu mieszkania budowanego przez towarzystwo budownictwa społecznego lub przez spółdzielnię mieszkaniową, przy udziale kredytu zaciągniętego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego,

- partycypację osób trzecich w kosztach budowy mieszkania na wynajem.

Szerokie uprawnienia do skorzystania obecnie z premii dają właścicielom książeczek mieszkaniowych możliwości podejmowania decyzji o zapewnieniu mieszkania we własnym zakresie i uzyskaniu na ten cel premii.

Zobowiązania zaciągnięte w przeszłości w zakresie waloryzacji oszczędności lokowanych na książeczkach mieszkaniowych rząd wypełnia w ramach przyznawanych corocznie środków budżetowych. Jednak rozmiary pomocy państwa muszą uwzględniać realne możliwości budżetu, w związku z tym nie widzimy obecnie możliwości wprowadzenia radykalnych zmian przyspieszających likwidację książeczek z premią poprzez kolejną nowelizację ustawy rozszerzającą katalog uprawnień do premii.

Problem szybszej likwidacji książeczek z przysługującą premią będzie trudny do rozwiązania, szczególnie w przypadku osób ubogich, biorąc nawet pod uwagę fakt, że w ramach rodziny (szeroko rozumianej) można przekazać prawo do wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych na osoby mające możliwości realizacji wkładów z premią. Należy zaznaczyć, że wydatki na refundację bankom wypłaconych premii gwarancyjnych stanowiły i stanowią nadal znaczącą pozycję w kwocie wydatków na sferę mieszkaniową oraz w łącznej kwocie wydatków budżetowych. Biorąc pod uwagę pozostającą jeszcze do likwidacji liczbę książeczek mieszkaniowych (1,920 tys. - stan na 31 marca 2003 r.) oraz zakładając, że rocznie likwidowanych będzie ok. 120 tys. książeczek mieszkaniowych, można przyjąć, że realizacja wszystkich książeczek będzie trwała jeszcze kilkanaście lat.

Pragnę jednocześnie poinformować, iż aktualnie przedmiotem prac legislacyjnych jest projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Przewiduje on zmiany w zasadach partycypacji w kosztach budowy mieszkań realizowanych przez TBS (partycypacja własna przyszłych najemców zamiast partycypacji osób trzecich). Stosownie do tego proponuje się również wypłatę premii już po wpłacie połowy kwoty partycypacji. Ułatwi to przyszłym najemcom wykorzystanie premii gwarancyjnej na sfinansowanie udziału w kosztach budowy.

Z wyrazami szacunku

Minister Infrastruktury

z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Piłat

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 21.08.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone w dniu 8 sierpnia 2003 roku przez Senatora Pana Krzysztofa Borkowskiego podczas 44. Posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie wsparcia finansowego inwestycji pod nazwą "Budowa Szpitala Specjalistycznego w Ostrołęce" oraz drugiego oświadczenia w sprawie środków finansowych związanych z "Rozbudową Szpitala Powiatowego w Łosicach", uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Ze względu na obowiązujące przepisy, Minister Zdrowia nie posiada podstawy prawnej do finansowania zadań realizowanych przez jednostki, dla których nie jest organem założycielskim. Zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) dotacje na inwestycje może przyznać organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Ponadto inwestycje realizowane przez samorządy mogą być wspierane ze środków budżetu państwa w ramach kontraktu wojewódzkiego na zasadach określonych w stosownych przepisach oraz w ramach prowadzonych przez Ministra Zdrowia programów w zakresie określonym przez te programy.

W ustawie budżetowej na rok 2003 na realizację Programu Działań Osłonowych w Ochronie Zdrowia w Ramach Prowadzonej Restrukturyzacji zapisana została rezerwa celowa w wysokości 170.000.000 zł, z tego 110.000.000 zł pod warunkiem uzyskania do końca III kwartału 2003 roku dochodów z podatku akcyzowego i cła określonych w art. 49 stawy budżetowej. Aktualnie na Program pozostaje kwota 60.000.000 zł. Środki te obejmują tylko wydatki bieżące związane z restrukturyzacją zatrudnienia w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej.

Ministerstwo Zdrowia nie ma możliwości wsparcia finansowego realizacji zadań inwestycyjnych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, ponieważ z części 46 - Zdrowie, finansowane są wyłącznie inwestycje budowlane jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Zdrowia.

Przedstawiając powyższe, pomimo pełnego zrozumienia sytuacji przedstawionej w oświadczeniach Pana Senatora Borkowskiego z przykrością informuję, że brak jest możliwości pomocy finansowej na wsparcie inwestycji budowlanych Szpital w Ostrołęce i Łosicach z Programu i budżetu będącego w dyspozycji Ministra Zdrowia.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia

Podsekretarz Stanu

Wiktor Masłowski

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dn. 2003.08.22

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez pana Józefa Sztorca na 44 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 r. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Europa potrzebuje jednego, zintegrowanego i silnego środowiska akademickiego, w którym wiedza rodziłaby się nie tylko i nie jedynie w procesach badawczych, lecz także przez nauczanie i wykorzystywanie jej wyników w próbach praktycznego zastosowania.

Nierozerwalny związek kształcenia, badań naukowych i praktycznego wdrażania ich wyników jest gwarancją nie tylko nowoczesnego nauczania na wysokim poziomie, ale także autonomii i wolności akademickiej oraz zrównoważonego rozwoju całego europejskiego społeczeństwa. Środowisko akademickie musi włączać się w rozwój regionalny, zatem utrzymanie odpowiednio silnej pozycji wszystkich dobrych szkół wyższych, staje się podstawowym wyzwaniem nie tylko w Polsce, lecz w całej Europie.

Zadania te wymagają wypracowania w krajach Unii Europejskiej i krajach do nich przystępujących, wspólnych założeń polityki edukacyjnej, a następnie włączanie ich w politykę edukacyjną każdego kraju z osobna, z uwzględnieniem specyfiki potrzeb każdego z nich. Opracowując zasady realizacji tak pojętych celów nie można kierować się doraźnymi celami politycznymi, lecz troską o to, aby rozwój środowisk i ośrodków akademickich pozostawała w harmonii ze zmianami zachodzącymi w Europie i świecie.

Stąd współpraca pomiędzy rządami i uczelniami zarówno w poszczególnych krajach, jak i na forum europejskim została uznana za jeden z warunków rozwoju gospodarczego Europy, czego wyrazem jest, między innymi, Deklaracja bolońska i trwająca od kilku lat współpraca w ramach prac Rady Europy, w których uczestniczy także strona polska.

Kwestia konkurencyjności polskich uczelni jest związana z wieloma aspektami funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce. Podstawowym warunkiem osiągnięcia, czy raczej podniesienia konkurencyjności polskich uczelni jest współpraca środowiska akademickiego, Rządu i Parlamentu RP przy realizacji następujących celów:

  1. budowania porównywalnych programów kształcenia,

  1. zapewnienia porównywalności efektów kształcenia i zakresu kwalifikacji uzyskiwanych w trakcie studiów,

  1. porównywalności uzyskiwanych tytułów zawodowych,

  1. zapewnienia możliwości kontynuowania kształcenia w innych krajach,

  1. zapewnienia dostępności (otwartości) studiów dla osób pochodzących z innych krajów (pomoc materialna, pomoc w uzyskaniu kwalifikacji niezbędnych do kształcenia - możliwość zapoznania się z językiem lub prowadzenie zajęć w językach obcych),

  1. zapewnienia w budżecie państwa środków finansowych niezbędnych do funkcjonowania i stałego rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce.

Tylko spełnienie powyżej określonych celów może zagwarantować polskim uczelniom to, że będą w pełni konkurencyjne w stosunku do uczelni europejskich, a także że będą mogły współpracować z nimi na zasadach partnerstwa.

Działania wdrażające określone powyżej cele są realizowane w związku z wdrażaniem ustaleń zawartych w Deklaracji bolońskiej.

Pośród działań już realizowanych należy wymienić przede wszystkim:

  1. opracowanie i przygotowanie wdrożenia zasad wydawania suplementu do dyplomu. W tym dokumencie zawarte będą pełnie informacje dotyczące rodzaju odbytych studiów oraz nabytych kwalifikacji akademickich i zawodowych.

  1. opracowywanie i wdrażanie systemu kredytowego. W oparciu o powszechnie stosowany w Europie system ECTS jest opracowywany polski system transferów i kredytów, który ma uprościć procedury porównywania wykształcenia zdobytego przez studentów w ramach odbywanych studiów.

  1. podnoszenie jakości kształcenia. Od 1 stycznia 2002 r. budowany jest ogólnopolski, jednolity system akredytacji jednostek realizujących kształcenie na poziomie wyższym. Państwowa Komisja Akredytacyjna już prowadzi kontrole poziomu kształcenia realizowanego przez poszczególne uczelnie na kierunkach studiów.

  1. dostosowanie standardów kształcenia do wymogów wynikających z wymagań kwalifikacyjnych obowiązujących dla zawodów regulowanych w krajach Unii Europejskiej. Działanie to ma zagwarantować osobom podejmującym studia w Polsce, że kwalifikacje uzyskiwane w trakcie tych studiów będą w pełni porównywalne z kwalifikacjami uzyskiwanymi w innych krajach Unii Europejskiej i będą umożliwiać podjęcie zatrudnienia w dowolnym kraju wspólnoty.

  1. dalszy rozwój popularnych w krajach Unii Europejskiej studiów dwustopniowych, tj. studiów zawodowych kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata i studiów magisterskich uzupełniających stanowiących kontynuację studiów zawodowych.

  1. wzrost mobilności studentów i nauczycieli akademickich. Polskie uczelnie aktywnie uczestniczą w realizacji europejskich programów wymiany studentów i kadry naukowej. W roku akademickim 1998/1999 w realizacji komponentu ERASMUS Programu SOCRATES uczestniczyło zaledwie 46 uczelni (z wymiany skorzystało ok. 700 nauczycieli akademickich oraz ok. 1500 studentów), zaś w roku akademickim 2000/2001 było to już 100 uczelni (ponad 1500 nauczycieli akademickich oraz ok. 4700 studentów).

  1. w wielu uczelniach są opracowywane, a także już prowadzone programy nauczania na poszczególnych kierunkach studiów w językach obcych.

Rozszerzenie dostępu do kształcenia w szkołach wyższych realizowane jest w szczególności poprzez:

  1. Rozwój sieci szkolnictwa wyższego.

W celu zwiększenia dostępności studiów między innymi przez przybliżenie miejsca kształcenia do miejsca zamieszkania przyszłych studentów znowelizowana została w dniu 27 lipca 2002 r. ustawa o szkolnictwie wyższym oraz ustawa o wyższych szkołach zawodowych. Wprowadzone zmiany dały możliwość tworzenia przez uczelnie (po spełnieniu określonych wymagań) nie tylko filii i wydziałów zamiejscowych ale również zamiejscowych ośrodków dydaktycznych. Z założenia ośrodki takie będą powstawać w niewielkich miastach, w których istnieje zapotrzebowanie społeczne na kształcenie na poziomie wyższym, a w najbliższej okolicy nie istnieją szkoły wyższe ani ich placówki.

Dużą rolę w systemie polskiego szkolnictwa wyższego odgrywają także uczelnie niepaństwowe, o czym świadczy sukcesywnie wzrastająca liczba studiującej młodzieży. Uczelnie niepaństwowe umożliwiają podjęcie studiów wyższych zwłaszcza młodzieży pochodzącej z rodzin niezamożnych. Często koszty czesnego są bowiem niższe niż koszty utrzymania w miastach akademickich.

2. Rozwój systemu bezzwrotnej pomocy materialnej dla studentów.

Na podstawie art. 152 ust. 3 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65 z późniejszymi zmianami) studentom przysługuje prawo do pomocy materialnej. Kwestie te reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1991 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych (Dz. U. Nr 9, poz. 32 i Nr 112, poz. 486 oraz Dz. U. z 1997 r. Nr 63, poz. 396), a w przypadku studentów wyższych szkół zawodowych ustawa z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590 z późn. m.) i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 września 1998 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych uczelni zawodowych (Dz. U. Nr 124, poz. 814).

Zgodnie z powyższymi przepisami studenci studiów dziennych uczelni państwowych mogą otrzymać pomoc państwa w postaci: stypendium socjalnego, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, stypendium za wyniki w nauce, stypendium ministra za szczególne osiągnięcia w nauce, zapomóg, dopłat do zakwaterowania i dopłat do posiłku. Zgodnie z wyższej wskazanymi regulacjami kryterium przyznawania stypendium socjalnego, dopłat do zakwaterowania i do posiłków oraz zapomogi jest trudna sytuacja materialna studenta. Ponadto studenci zamiejscowi, w tym studenci mieszkający na terenach wiejskich, mają możliwość zakwaterowania w domu studenckim, a w przypadku trudnej sytuacji materialnej, do dopłaty do zakwaterowania również w kwaterach prywatnych. Uzasadnieniem wprowadzenia w 1998 r. do systemu pomocy materialnej stypendium socjalnego dla osób niepełnosprawnych jest ponoszenie zwiększonych kosztów studiowania przez te osoby. Stypendium to można otrzymywać niezależnie od innych świadczeń pomocy materialnej dla studentów. Kolejnym etapem rozwoju systemu bezzwrotnej pomocy materialnej było wprowadzenie w 2001 r. możliwości otrzymywania stypendiów socjalnych również przez studentów studiów dziennych uczelni niepaństwowych, w tym także studentów kościelnych szkół wyższych zakładanych i prowadzonych przez Kościół Katolicki.

3. Rozwój systemu kredytów studenckich.

Mając na uwadze rozszerzenie dostępu do szkolnictwa wyższego w 1998 r. został wprowadzony system pożyczek i kredytów studenckich. Podstawowe przepisy dotyczące udzielania i spłacania kredytów studenckich to:

- ustawy z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 września 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i kryteriów udzielania, spłacania oraz umarzania kredytów studenckich i pożyczek studenckich, wysokości kredytu studenckiego i pożyczki studenckiej, warunków i trybu rozliczeń z tytułu pokrywania odsetek należnych bankom od kredytów studenckich oraz wysokości oprocentowania pożyczki i kredytu studenckiego spłacanego przez pożyczkobiorcę lub kredytobiorcę (Dz. U. Nr 126, poz. 835, z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 wrzenia 1998 r. w sprawie zasad zawierania przez Bank Gospodarstwa Krajowego z bankami umów określających zasady korzystania ze środków Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich (Dz. U. Nr 126, poz. 834).

Zgodnie z powyższymi przepisami o kredyt mogą ubiegać się wszyscy studenci bez względu na uczelnię (państwowa i niepaństwowa) i system studiów (studia dzienne, zaoczne, wieczorowe), pod warunkiem, iż rozpoczęli studia przed ukończeniem 25 roku życia. Kredyty studenckie udzielane są przez banki komercyjne z dopłatą do oprocentowania z Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich, ulokowanego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Wysokość jednej raty kredytu jest jednakowa dla wszystkich kredytobiorców i wynosi 450 zł. (obecnie trwają prace legislacyjne nad kolejnym zwiększeniem raty kredytu o 10 zł od nowego roku akademickiego).

Mając na uwadze potrzebę ciągłego zwiększania dostępu do kształcenia w szkołach wyższych resort edukacji podjął działania mające na celu dalszy rozwój systemów bezzwrotnej i zwrotnej pomocy materialnej dla studentów. Zgodnie z ustaleniami Rady Ministrów, w ramach programu działań osłonowych w obszarze edukacji towarzyszącemu projektowi ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, planuje się zwiększenie finansowania z budżetu państwa pomocy materialnej dla studentów. Według propozycji resortu edukacji działania osłonowe w powyższym zakresie polegałyby w szczególności na: rozszerzeniu bezzwrotnej pomocy materialnej na studentów studiów wieczorowych i zaocznych oraz zrównaniu praw studentów uczelni państwowych i niepaństwowych, zwiększeniu wysokości raty kredytu studenckiego, wprowadzeniu prolongaty w spłacie kredytu dla bezrobotnych absolwentów i możliwości otrzymania kredytu przez uczestników studiów doktoranckich.

4. Znoszenie barier w dostępie do szkolnictwa wyższego dla osób niepełnosprawnych.

Formą rozszerzenia dostępu młodzieży niepełnosprawnej do kształcenia w szkołach wyższych jest odpowiedni system pomocy materialnej. Zgodnie z przepisami studenci niepełnosprawni podobnie jak studenci pełnosprawni korzystają z bezzwrotnej pomocy państwa w postaci: stypendium socjalnego, stypendium za wyniki w nauce, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, zapomóg, dopłat do zakwaterowania i dopłat do posiłku, a ponadto ze stypendiów specjalnych dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie w 1998 r. stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych uzasadniają zwiększone koszty studiowania ponoszone przez te osoby.

Ponadto osoby niepełnosprawne, które korzystają z kredytu studenckiego, a posiadają trudną sytuację życiową, mogą ubiegać się zgodnie z przepisami o częściowe umorzenie spłat kredytu. Natomiast w przypadku trwałej niezdolności do spłaty zobowiązań kredytobiorca, który udokumentuje trwałą niezdolność do pracy może skorzystać z umorzenia spłaty kredytu w całości.

Likwidowanie barier architektonicznych, informacyjnych, komunikacyjnych, społecznych i psychologicznych w dostępie osób niepełnosprawnych do szkolnictwa wyższego jest jednym z priorytetowych zadań uczelni.

Gdy mówimy o wkładzie Polski w rozwój kultury europejskiej należy mieć na uwadze nie tylko liczbę kształcących się w polskich uczelniach osób, wynikach badań i współpracy przedstawicieli środowiska akademickiego ze środowiskiem europejskich, lecz także należy mieć na względzie zachowanie odrębności i tożsamości narodowej, które również są warunkami zachowania kultury europejskiej w obecnym jej kształcie. W zakresie dotyczącym programów studiów, szczególnie w przypadku oceniania lub z perspektywy troski o zachowanie tożsamości narodowej, należy wskazać na istnienie ich dwóch wymiarów. Pierwszy, ważniejszy z nich związany jest z istotą nauki - nauka jest bowiem w swej istocie ponadnarodowa, jej prawdy, a także metodologia badawcza są niezależne od tego w jakim kraju powstają i funkcjonują. Jednak drugi jej aspekt łączy się z cechami akcydentalnymi, związanymi właśnie ze specyfiką tradycji nauczania w poszczególnych krajach. Tradycja ta jest zakorzeniona w kulturze narodowej każdego kraju i właśnie ona jest czynnikiem różniącym programy studiów powstające w poszczególnych krajach świata. Również nieco inne potrzeby i wyzwania stawiane przed mieszkańcami każdego z krajów Europy przyczynią się do pełniejszego rozwoju nauki, poprzez stawianie przed nią coraz to nowych celów.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bogdana Podgórskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 22.08.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Dot. Oświadczenia złożonego przez Senatora Bogdana Podgórskiego na 44. Posiedzeniu

Senatu w dniu 08.2003 r.

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka znak BPS/DSK-043-387/03 z dnia 13.08.2003 r. dotyczącego oświadczenia złożonego przez Senatora Bogdana Podgórskiego uprzejmie informuję, że wniosek gminy Szczucin o dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia: "Problem odpadów zawierających azbest. Likwidacja zagrożeń środowiska naturalnego azbestem na terenie gminy Szczucin" został umieszczony na pierwszym miejscu listy rezerwowej przedsięwzięć przewidywanych do finansowania w formie dotacji w 2003 r. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedsięwzięcia znajdujące się na tej liście zostaną rozpatrzone, o ile stan środków dyspozycyjnych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwoli na zwiększenie planowanej na rok 2003 kwoty pomocy realizowanej w formie dotacji.

Zgodnie z decyzją Zarządu z dnia 22.07.2003 r. przewidywany jest proporcjonalny udział środków NFOŚiGW w stosunku do udziału Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, w odniesieniu do wielkości i formy dofinansowania.

Ww. informacja została przekazana Wójtowi Gminy Szczucin pismem znak NF/DG/AP/7797/03 z dnia 06.08.2003 r.

Ponadto pragnę nadmienić, że NFOŚiGW jest otwarty na problemy związane z usuwaniem azbestu czego dowodem był udział (za pośrednictwem przedstawiciela NF) w opracowaniu "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terytorium Polski". Proponowany zakres dofinansowania ww. "Programu..." ze środków Narodowego Funduszu dotyczy:

- budowy składowisk odpadów niebezpiecznych,

- środków transportu odpadów zawierających azbest na składowisko,

- prac związanych z czyszczeniem obiektów publicznych zanieczyszczonych azbestem.

Z poważaniem

Prezes Zarządu

z up. Jerzy Swatoń

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Dzidy, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39), przekazał Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny:

Warszawa, dnia 22.08.2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do mojej wstępnej odpowiedzi z dnia 2 lipca 2003 roku w przedmiocie oświadczenia Senatora Henryka Dzidy, wygłoszonego na posiedzeniu Senatu w dniu 29 maja 2003 roku - uprzejmie zawiadamiam, że Fundacja "Pro Veritate", reprezentowana przez jej prezesa Rafała Modzelewskiego, nie zaskarżyła doręczonego jej przez Rejonowy Urząd Poczty w Białymstoku w dnu 21 marca 2003 roku zarządzenia prokuratora z dnia 18 marca 2003 roku o odmowie przyjęcia zażalenia na postanowienie Prokuratora Rejonowego Białystok-Południe z dnia 28 stycznia 2003 roku o umorzeniu dochodzenia w sprawie przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez członków Zarządu Miasta Białegostoku w trakcie organizacji i realizacji inwestycji dla wysypiska odpadów komunalnych w Hryniewiczach - wobec braku znamion czynu zabronionego (art. 17 § 1 pkt 2 k.p.k.).

Tym samym rozstrzygnięcie to stało się prawomocne i oceny jego zasadności dokonała w trybie nadzoru służbowego Prokuratura Apelacyjna w Białymstoku, której zlecono analizę prawidłowości biegu tego postępowania oraz trafności dokonanych w jego toku ustaleń.

Stwierdzono, że dochodzenie w kierunku przestępstwa w art. 231 § 1 k.k. przeprowadzone zostało rzetelnie. W jego toku zbadano całość dokumentacji dotyczącej wszystkich wątków sprawy wskazanych w oświadczeniu Senatora Henryka Dzido, a jej treść weryfikowano zeznaniami wszystkich ujawnionych w tej sprawie świadków, w tym również zgłoszonych przez składającego zawiadomienie w imieniu Fundacji "Pro Veritate" - Rafała Modzelewskiego.

Oceniając zebrany w sprawie materiał dowodowy, brak jest przesłanek do kwestionowania zapadłego w niej rozstrzygnięcia. W toku postępowania nie ustalono, aby członkowie Zarządu Miasta Białegostoku podejmowali działania, które można by zakwalifikować z art. 231 § 1 bądź innych przepisów kodeksu karnego.

Należy podkreślić, że decyzje w kwestiach poruszonych w zawiadomieniu o przestępstwie podejmowali członkowie komisji przetargowych, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a nie - jak twierdzi Fundacja - obecny Prezydent Miasta Białegostoku. W dochodzeniu nie zebrano jakichkolwiek dowodów wskazujących na fałszowanie dokumentacji związanej z wykonywaniem poszczególnych robót ani faktów świadczących o tym, iż prac tych w rzeczywistości nie przeprowadzono.

Bezzasadne okazały się zarzuty rozpoczęcia budowy II pola składowego na terenie wysypiska odpadów i jej kontynuowania bez wymaganych zezwoleń. Wysokość zapłaty za administrowanie wysypiskiem określano umownie, a zasadność wniosków administratora o jej podwyższenie każdorazowo oceniano w Wydziale Gospodarki Komunalnej i przedkładano - celem podjęcia stosownej uchwały - Zarządowi Miasta. Konsultowano ją także z zainteresowanymi podmiotami, takimi jak przewoźnicy i spółdzielnie mieszkaniowe. W toku postępowania nie zebrano dowodów wskazujących, że popełniono przy tym przestępstwo.

Sugestie zawarte w zawiadomieniu o przestępstwie, mające świadczyć o korupcyjnych powiązaniach pracowników Urzędu Miasta z niektórymi podmiotami gospodarczymi, okazały się bezpodstawne i nie zostały poparte jakimikolwiek dowodami. Są to jedynie domysły skarżącego Rafała Modzelewskiego, który nie podał żadnych szczegółów i nie ukrywał, że jego wiedza i przekonanie o trafności zarzutów pochodzą z anonimowych źródeł.

Nie zachodzą zatem przesłanki uzasadniające wydanie polecenia podjęcia na nowo umorzonego postępowania w tej sprawie w oparciu o przepis art. 327 § 1 k.p.k.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Prokuratora Generalnego

Karol Napierski

Prokurator Krajowy

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 27 sierpnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Ustosunkowując się do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, pragnę poinformować, że patriotyczne wychowanie młodego pokolenia jest jednym z najważniejszych zasad polskiego systemu oświaty.

W pełni zgadzam się z twierdzeniem, że ważnym elementem kształtowania postaw patriotycznych jest znajomość godła, barw i hymnu Rzeczypospolitej. Realizacji tego zadania służy umieszczenie w Podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązku zapoznawania uczniów z symbolami państwowymi.

Już w nauczaniu zintegrowanym w klasach I - III szkoły podstawowej zapisany został obowiązek zapoznania dzieci z tematem Ojczyzna, jej symbole i święta narodowe. Ten sam temat, w nieco innej redakcji znajduje się w treściach kształcenia klas IV - VI szkoły podstawowej, przed którą postawione zostało zadanie zapoznanie z symbolami narodowymi i państwowymi oraz kształtowanie szacunku wobec nich. W gimnazjum poza zapoznaniem uczniów z historią Legionów Polskich we Włoszech i genezą Mazurka Dąbrowskiego, przed szkołą postawiono zadanie: stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy uczniów wobec godła i hymnu państwowego.

Przedstawione zadania realizowane przez szkołę w celu zapoznania z hymnem państwowym i kształtowaniem szacunku dla niego składają się z dwóch rodzajów działań:

- jednym z nich jest nauczenie tekstu i melodii Mazurka Dąbrowskiego,

- drugi, nie mniej ważny z punktu widzenia wychowawczego, zapoznanie uczniów z genezą i historią naszego hymnu.

Załączony przez Pana Senatora Gładkowskiego do oświadczenia raport z sondażu, mimo tego, że jak stwierdzają jego autorzy nie spełnia wszystkich wymagań pogłębionego badania problemu, zmusza do refleksji. Uzasadnia wysuniętą w oświadczeniu tezę, że uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum znają tekst hymnu państwowego w stopniu niezadowalającym, jednocześnie pokazuje, że zaledwie nieco ponad 4% uczniów nie zna genezy Mazurka Dąbrowskiego.

Dziękuję Panu Senatorowi za zwrócenie uwagi na problemy znajomości hymnu i wiedzy o jego genezie wśród naszych uczniów. Obecnie upowszechniany jest we wszystkich szkołach multimedialny pakiet edukacyjny Moja Polska opracowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i opublikowany przy wsparciu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zestaw ten zawiera materiały dydaktyczne i informacje związane z wychowaniem obywatelskim i patriotycznym. Wśród nich znajduje się również tekst hymnu państwowego oraz Krótka historia symboli narodowych. Ponadto we wszystkich kontaktach z kuratorami oświaty jest podnoszony problem nadzoru pedagogicznego nad realizacją zadań wychowawczych szkoły, w tym związanych ze znajomością godła, barw i hymnu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dumy z bycia Polakiem.

Z poważaniem

wz. Ministra

Sekretarz Stanu

Franciszek Potulski

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Januarego Bienia, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2003-08-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na przesłane przy piśmie znak BPS/DSK-043-366/03 z dnia 13 sierpnia 2003 r. oświadczenie złożone przez senatora Januarego Bienia na 44. posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 r. w sprawie zlokalizowania w Częstochowie urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników uprzejmie informuję Pana Marszałka, że urzędy skarbowe właściwe wyłącznie w obsłudze niektórych kategorii podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b znowelizowanej ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) tzw. "dużych podatników", zgodnie z art. 40 pkt 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizacji jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) mogą rozpocząć swoją działalność z początkiem 2004 roku.

Minister Finansów planuje wprowadzenie zmian organizacyjnych w aparacie skarbowym z początkiem 2004 r. polegających m.in. na utworzeniu 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie obsługi podatników o szczególnym znaczeniu dla gospodarki budżetowej.

Zakłada się, że urzędy skarbowe do obsługi dużych podmiotów gospodarczych zlokalizowane zostaną w miastach wojewódzkich, w których funkcjonuje większość podatników w przyszłości objęta właściwością wyspecjalizowanego urzędu skarbowego. O miejscu usytuowania tego szczególnego urzędu winna więc przede wszystkim decydować lokalizacja podmiotów, które urząd ten ma obsługiwać.

Województwo śląskie, z uwagi na występowanie znacznej liczby dużych podmiotów gospodarczych, będzie jednym z trzech województw, na terenie którego funkcjonować będzie więcej niż jeden wyspecjalizowany urząd skarbowy: w Sosnowcu i Bielsku-Białej. O lokalizacji urzędu w przypadku Sosnowca, poza dogodnymi warunkami lokalowymi, zdecydował fakt, iż jest on położony w bezpośredniej bliskości miasta wojewódzkiego, tworząc wraz z innymi miastami położonymi wokół wielką aglomerację Katowic. Przewiduje się, że urząd ten będzie obsługiwał podatników z północnej i centralnej części województwa.

Argumenty przytoczone w oświadczeniu pana senatora Januarego Bienia dotyczące Częstochowy są istotne, nie mogą jednak przesądzać o zmianie.

Należy bowiem pamiętać, że wprowadzaniu wszelkich nowych rozwiązań organizacyjnych w aparacie skarbowym winny przyświecać przede wszystkim dwa cele: poprawa efektywności poboru należności budżetowych oraz stworzenie dla podatników, zwłaszcza tych o największym znaczeniu dla gospodarki, najkorzystniejszych warunków obsługi.

Duża część podatników województwa śląskiego słusznie podnosiłaby zarzut pogorszenia obsługi i utrudnienia kontaktów z urzędem skarbowym w sytuacji, gdyby właściwy dla nich urząd skarbowy zorganizować poza aglomeracją katowicką tj. w Częstochowie.

Pragnę zapewnić Pana Marszałka, że fakt zmiany właściwości miejscowej urzędu skarbowego dla wybranych kategorii podatników z urzędu skarbowego w Częstochowie na urząd skarbowy w Sosnowcu w żadnym stopniu nie wpłynie na zmianę, obniżenie dotychczasowych dochodów jednostek samorządu terytorialnego (gminy powiatu, województwa) pozyskiwanych z tytułu ich udziału w podatkach dochodowych zarówno od osób fizycznych jak i od osób prawnych. Partycypacja samorządów terytorialnych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.) oraz projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zależy bowiem od zrealizowanych wpływów podatkowych od osób fizycznych zamieszkałych na ich obszarze i od osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej posiadających siedzibę na ich obszarze a nie od urzędu skarbowego, który te dochody pobrał.

Wyrażam przekonanie, że przedstawione wyżej argumenty przekonają senatora Januarego Bienia o słuszności zlokalizowania na terenie województwa śląskiego urzędów skarbowych do obsługi dużych podatników w Sosnowcu i Bielsku-Białej z początkiem 2004 r.

Wiesław Ciesielski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Prezes Najwyższej Izby Kontroli:

Warszawa, dnia 27 sierpnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka, przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez Senatora Adama Graczyńskiego podczas 44. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia 2003 r. uprzejmie informuję, że Departament Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia NIK prowadzi obecnie kontrolę problematyki objętej zainteresowaniem Pana Senatora, tj. przestrzegania procedur przy tworzeniu listy leków refundowanych. W jej trakcie zostanie zbadany również przebieg rejestracji nowych leków znajdujących się na tej liście. Ponadto rozważane jest umieszczenie w planie pracy Izby na rok 2004 kontroli "Dostępność do leczenia nerkozastępczego", w toku której porównane miałyby być obowiązujące w Polsce ceny leków stosowane u chorych dializowanych z cenami tych leków w innych krajach europejskich.

Z wyrazami szacunku

Wiceprezes

Najwyższej Izby Kontroli

Zbigniew Wesołowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36), przekazał Zastępca Prokuratora Generalnego:

Warszawa, dnia 28.08.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do przekazanego przy piśmie z dnia 8 kwietnia 2003 r. Nr BPS/DSK-043-135-03 oświadczenia Pana Senatora Adama Bieli dotyczącego sprawy 1 Ds. 261/03 Prokuratora Rejonowego Warszawa-Śródmieście oraz mojego pisma w tej sprawie z dnia 25 kwietnia 2003 r. Nr PR III Ko 866/03, uprzejmie informuję, że akta wymienionego postępowania zostały poddane kontroli instancyjnej Prokuratora Okręgowego w Warszawie na skutek zażalenia złożonego przez pokrzywdzonego Konrada Spanowicza od postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego w tej sprawie.

Po rozpoznaniu tego zażalenia Prokurator Okręgowy postanowieniem z dnia 29 lipca 2003 ar. uwzględnił je i polecił przeprowadzenie w tej sprawie dochodzenia o czyn z art. 286 § 1 Kodeksu karnego (oszustwo).

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 28.08.2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z wystąpieniem Pana Zbigniewa Kulaka, Senatora RP, przekazanym przy piśmie z dnia 13 sierpnia 2003 r. nr BPS/DSK-043-361/03, w sprawie obniżenia wieku pacjentów leczonych ortodontycznie w obowiązującym obecnie rozporządzeniu z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie wykazu bezpłatnych dodatkowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa i materiałów stomatologicznych przysługujących dzieciom i młodzieży do ukończenia 18 roku życia oraz kobietom w ciąży i w okresie połogu, a także określenia dokumentu potwierdzającego uprawnienia do tych świadczeń, uprzejmie wyjaśniam:

Opracowanie nowego rozporządzenia wynikało z uchwalenia ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Rozporządzenie to określa dodatkowe świadczenia zdrowotne lekarza stomatologa z zakresu profilaktyki stomatologicznej, leczenia endodontycznego zębów 2 i 3 kanałowych oraz chorób przyzębia, a także specjalistycznego leczenia ortodontycznego przysługujące, obok świadczeń podstawowych przewidzianych w odrębnym rozporządzeniu, dzieciom i młodzieży do 18 roku życia. Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia utrzymany został zakres świadczeń dodatkowych, uwzględniający szczególne potrzeby zdrowotne osób w okresie wieku rozwojowego.

W stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zmiany określające ramy organizacyjne kontraktowania świadczeń zdrowotnych, w tym limity roczne badań kontrolnych.

Ponadto, w oparciu o wystąpienia konsultantów krajowych w dziedzinach stomatologicznych, zmieniono zapisy niektórych świadczeń zdrowotnych zgodnie z wymogami aktualnej wiedzy medycznej.

Leczenie wad zgryzu z zastosowaniem ortodontycznych aparatów do zdejmowania powinno być rozpoczynane wcześnie, w wieku 7 - 8 lat. Górna granica wieku określona w rozporządzeniu, uzasadniona jest wskazaniami klinicznymi do leczenia za pomocą ww. aparatów.

Regulowania aparatu ortodontycznego dokonuje pacjent lub jego opiekun. Lekarz kontroluje przebieg leczenia (w tym poprawność regulowania aparatu). W związku z tym, że w trakcie leczenia ortodontycznym aparatem do zdejmowania działają małe siły, w tym samym proces leczenia przebiega powoli, wizyty kontrolne odbywają się co 6 - 8 tygodni.

Limit badań kontrolnych, nie będący w sprzeczności ze wskazaniami medycznymi, umożliwia świadczeniodawcy prawidłową kontrolę wykonywanych świadczeń.

W pracach nad rozporządzeniem brali udział specjaliści z zakresu stomatologii, reprezentujący środowisko lekarzy stomatologów.

Projekt rozporządzenia poddany został konsultacjom społecznym z następującymi podmiotami i instytucjami, reprezentującymi również środowisko stomatologów, w tym ortodontów: Naczelna Izba Lekarska, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy Stomatologów. Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy Stomatologów Ubezpieczeń Zdrowotnych Kas Chorych i Wolnopraktykujących, Naczelna Izba Aptekarska, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Krajowa Rada Diagnostyków Laboratoryjnych, Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Sekretariat Ochrony Zdrowia KK NSZZ "Solidarność", Ogólnopolski Pracowniczy Związek Zawodowy "Konfederacja Pracy", Ogólnopolski Związek Zawodowy Techników Dentystycznych.

Żaden z ww. podmiotów nie wniósł uwag do projektu zapisów dotyczących leczenia ortodontycznego.

Niemniej uwzględniając specyfikę leczenia ortodontycznego, w podległym mi Resorcie trwają konsultacje dotyczące możliwości rozwiązania poruszonego przez Pana Senatora problemu.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Włodzimierza Łęckiego, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2003-08-29

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 13 sierpnia 2003 r. oświadczenie Pana Senatora Włodzimierza Łęckiego, w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych, uprzejmie informuję.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Swoje odzwierciedlenie zasada ta znajduje w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1001 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", stanowiącym, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy nie zawiera zwolnienia od podatku dochodów osiąganych przez autorów z tytułu otrzymanych od wydawnictwa egzemplarzy autorskich własnych dzieł. Dlatego też bezspornym jest, iż dochód uzyskany przez podatnika z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Odrębną kwestią jest natomiast kwalifikacja tego rodzaju dochodu do jednego ze źródeł przychodów, określonych w art. 10 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż przychody z praw autorskich i praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów mieszczą się w zakresie art. 18 ustawy, określającego przychody z praw majątkowych. Tymi odrębnymi przepisami, o których mowa w powyższej regulacji są przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.), które w art. 63 stanowią, że jeżeli umowa obejmuje sporządzenie egzemplarzy przeznaczonych do udostępnienia publiczności, twórcy należą się egzemplarze autorskie w liczbie określonej w umowie. Przepis ten zatem stanowi o prawie twórcy do egzemplarzy autorskich, o ile zawarta przez twórcę z kontrahentem umowa obejmuje "sporządzenie egzemplarzy przeznaczonych do udostępnienia publiczności (...)".

Egzemplarze autorskie "nie są wliczane do nakładu i nie mogą również być brane pod uwagę przy obliczaniu wynagrodzenia autorskiego w tych przypadkach, gdy jest ono związane z liczbą egzemplarzy dzieła" - Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Dom Wydawniczy ABC, Dom Wydawniczy ABC 1995.

Niezależnie jednak od tego, że egzemplarzy autorskich nie zalicza się do nakładu utworu, ani nie stanowią podstawy obliczenia wynagrodzenia autora, to dochód z tytułu ich otrzymania należałoby zakwalifikować do przychodów autora z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż dochód z tego tytułu w sposób bezpośredni wiąże się z honorarium twórcy za wydanie dzieła.

Odnosząc się zaś do zawartej w oświadczeniu propozycji wprowadzenia kolejnego zwolnienia przedmiotowego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pragnę podkreślić, iż przygotowywana reforma finansów publicznych, której jednym z istotnych elementów będą systemowe zmiany w przedmiotowej ustawie, zakłada ograniczenie istniejącego katalogu ulg i zwolnień podatkowych. Warto również zauważyć, iż twórcy osiągający dochody z praw autorskich i praw pokrewnych korzystają już z przywilejów podatkowych w postaci 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów. Biorąc zatem pod uwagę ten fakt, jak i stan finansów publicznych nie znajduję uzasadnienia dla rozszerzania katalogu zwolnień przedmiotowych o proponowane przez Pana senatora zwolnienie.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Elżbieta Mucha

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Smorawińskiego, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2003-08-29

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

dot. BPS/DSK-043-339/03

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Smorawińskiego w sprawie terenów użytkowanych przez Pracowniczy Ogród Działkowy im. 23 Lutego w Poznaniu uprzejmie informuję, że decyzje wydane Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast dotyczyły jedynie oceny legalności indywidualnych decyzji orzekających o wywłaszczeniu na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonych w Poznaniu przy ul. Lechickiej pod ogrody działkowe i wszystkie wydane rozstrzygnięcia były lub są przedmiotem oceny przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie lub Sąd Najwyższy.

Uprzejmie wyjaśniam, że jeżeli zostaje w trybie art. 156 § 1 kpa stwierdzona nieważność decyzji administracyjnej o uprzednim wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa to decyzja stwierdzająca nieważność uprzedniego wywłaszczenia, zawierająca jedynie ocenę jego legalności otwiera drogę byłym właścicielom lub ich następcom prawnym do podjęcia dalszych postępowań na drodze administracyjnej i cywilnej do odzyskania nieruchomości.

Grunt położony w Poznaniu przy ul. Lechickiej, użytkowany obecnie przez Pracowniczy Ogród Działkowy im. 23 Lutego, obejmujący 3 różne nieruchomości, został uprzednio wywłaszczony - na rzecz Skarbu Państwa pod urządzenie pracowniczego ogrodu działkowego - 3 odrębnymi decyzjami administracyjnymi:

1. Nieruchomość o pow. 5,8675 m2 została wywłaszczona decyzją z dnia 26.07.1968 r.

Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast - zgodnie z ówczesnym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego - decyzją ostateczną Nr ORZ.3-166/97 z dnia 22.09.1997 r. utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 31.07.1997 r. stwierdzającą nieważność decyzji o wywłaszczeniu z dnia 26.07.1968 r.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem sygn. akt IV S.A. 2077/98 z dnia 27.10.1998 r. oddalił skargę Polskiego Związku Działkowców na decyzję organu centralnego z dnia 22.09.1997 r. i właśnie w tej sprawie został wydany wyrok Sądu Najwyższego sygn. akt III RN 77/99 z dnia 6.08.1999 r. oddalający rewizję nadzwyczajną (w załączeniu kopia wyroku Sądu Najwyższego).

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 8.11.1999 r. oddalił również skargę Polskiego Związku Działkowców - Okręgowego Zarządu w Poznaniu i Pracowniczego Ogrodu Działkowego im. 23 Lutego w Poznaniu o wznowienie postępowania sądowego zakończonego wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt IV S.A. 2077/98 z dnia 27.10.1998 r. W uzasadnieniu wyroku z dnia 8.11.1999 r. Naczelny Sąd Administracyjny szczegółowo omówił przyczyny dla których nie uznał podanych przez skarżących nowych okoliczności i dowodów jako mających wpływ na wydany uprzednio wyrok (w załączeniu kopia wyroku z dnia 8.11.1999 r.).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8.11.1999 r. nie był poddany kontroli Sądu Najwyższego.

Mimo ww. wyroków zarówno Polski Związek Działkowców, Wojewódzki Zarząd PZD w Poznaniu i Pracowniczy Ogród Działkowy im. 23 Lutego w Poznaniu wnoszą kolejne pisma i interwencje na różnych szczeblach o wzruszenie ww. decyzji Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 22.09.1997 r. - obecnie m.in. w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Warszawie pozostaje do rozpoznania skarga na decyzję organu centralnego z dnia 24.12.2002 r. odmawiającą wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji z dnia 22.09.1997 r. z uwagi na dokonanie już oceny jej legalności przez Sąd.

2. Nieruchomość o pow. 1,8880 ha została wywłaszczona decyzją z dnia 31.08.1968 r.

Powołując się na ustalenia zawarte w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6.08.1999 r. i wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27.10.1998 r. - dotyczące sąsiedniej nieruchomości, a wywłaszczonej na ten sam cel i z uwagi na taką samą zawartość akt wywłaszczeniowych - Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast decyzją ostateczną Nr GN.5.3-WP-183/2000 z dnia 23.01.2001 r. utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 9.10.2000 r. o stwierdzeniu nieważności decyzji o wywłaszczeniu z dnia 31.08.1968 r.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 23.04.2002 r. sygn. akt I S.A. 616/01 i 630/01 - po rozpatrzeniu skarg Zarządu Miasta Poznania i Polskiego Związku Działkowców - uchylił zarówno decyzję z dnia 23.01.2001 r., jak i poprzedzającą ją decyzję z dnia 9-10-2000 r. wskazując w uzasadnieniu, że wyrok Sądu Najwyższego wydany w innej sprawie nie wiąże jednak organu w tej sprawie (w załączeniu kopia ww. wyroku).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23.04.2002 r. jest prawomocny i nie został zakwestionowany przez Sąd Najwyższy.

Będąc zatem związanym - zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym - oceną prawną zawartą w wyroku z dnia 23.04.2002 r. - organ centralny decyzją Nr ORZ.5.3-289/02 z dnia 22.01.2003 r. odmówił stwierdzenia nieważności zaskarżonej decyzji z dnia 31.08.1968 r.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy w trybie art. 127 § 3 kpa decyzją nr ORZ.5.3/813-WO-258/03 z dnia 25.06.2003 r. została utrzymana w mocy decyzja z dnia 22.01.2003 r.

Obecnie całość akt sprawy dot. nieruchomości o pow. 1,8880 ha została przekazana do Naczelnego Sądu Administracyjnego w związku z zaskarżeniem decyzji ostatecznej z dnia 25.06.2003 r. (w załączeniu kopia odpowiedzi na skargę).

3. Nieruchomość o pow. 1,8482 ha została wywłaszczona decyzją z dnia 28.09.1968 r.

Powołując się na ustalenia zawarte w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6.08.1999 r. i w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27.10.1998 r. - dotyczące sąsiedniej nieruchomości, a wywaszczonej na ten sam cel i z uwagi na taką samą zawartość akt wywłaszczeniowych - Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast decyzją ostateczną Nr GN.5.3-WP-253/2000 z dnia 25.01.2001 r. utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 9.10.2000 r. o stwierdzeniu nieważności decyzji o wywłaszczeniu z dnia 28.09.1968 r.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 23.04.2002 r. sygn. akt I S.A. 617/01 631/02 - po rozpatrzeniu skarg Zarządu Miasta Poznania i Polskiego Związku Działkowców - uchylił zarówno decyzję z dnia 25.01.2001 r., jak i poprzedzającą ją decyzję z dnia 9.10.2000 r. wskazując w uzasadnieniu, że wyrok Sądu Najwyższego wydany w innej sprawie nie wiąże jednak organu w tej sprawie (w załączeniu kopia ww. wyroku).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23.04.2002 r. jest prawomocny i nie został zakwestionowany przez Sąd Najwyższy.

Będąc zatem związanym - zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym - oceną prawną zawartą w wyroku z dnia 23.04.2002 r. - organ centralny decyzją Nr ORZ.5.3-369/02 z dnia 22.01.2003 r. odmówił stwierdzenia nieważności zaskarżonej decyzji z dnia 28.09.1968 r.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy w trybie art. 127 § 3 kpa decyzją nr ORZ.5.3/813-WP-259/03 z dnia 25.06.2003 r. została utrzymana w mocy decyzja z dnia 22.01.2003 r.

Obecnie całość akt sprawy dot. nieruchomości o pow. 1,8482 ha została przekazana do Naczelnego Sądu Administracyjnego w związku z zaskarżeniem decyzji ostatecznej z dnia 25.06.2003 r. (w załączeniu kopia odpowiedzi na skargę).

Wyjaśniając stan faktyczny w zakresie postępowań organu centralnego pragnę jeszcze raz podkreślić, że Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast jest związany wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego i Sądu Najwyższego w każdej z indywidualnych spraw, a nie ma żadnego wpływu na orzecznictwo Sądów ani na inne postępowania toczące się przed innymi organami administracji publicznej i sądem cywilnym, nie jest też właściwym organem do oceny decyzji komunalizacyjnych. Ponadto we wszystkich czynnościach administracyjnych prowadzonych w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast czynnie uczestniczyli przedstawiciele działkowców oraz pozostałe wymienione w decyzjach strony postępowania na tych samych prawach i mając dostęp do tych samych dokumentów.

Pragnę również wskazać na możliwość podjęcia przez Senat stosownej inicjatywy ustawodawczej - w przygotowywanej przez Ministerstwo Skarbu Państwa ustawie reprywatyzacyjnej lub w ustawie z dnia 6 maja 1981 r. o pracowniczych ogrodach działkowych - mającej na celu zabezpieczenie interesu działkowców w przypadku roszczeń byłych właścicieli lub ich następców prawnych.

Z wyrazami szacunku

Marek Pol


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu