Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Kultury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40):

Warszawa, dnia 17 lipca 2003 r.

Pan
prof. dr hab. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego w dniu 12 czerwca 2003 r. podczas 42 posiedzenia Senatu RP, dotyczące Muzeum Techniki - z upoważnienia Pana Premiera Leszka Millera, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Muzeum Techniki jest największą w Polsce placówką muzealnictwa technicznego, gromadzącą zbiory z różnych dziedzin nauki oraz wybranych dziedzin nauk matematyczno-fizycznych. Prowadzona jest w nim również działalność popularyzatorska historii techniki, jej aktualnego stanu, akcentując polski dorobek w tym zakresie.

Tradycje Muzeum sięgają roku 1875. Po II Wojnie Światowej jego reaktywowanie nastąpiło praktycznie w roku 1955, a formalnie w roku 1957. Środki na działalność statutową zostały zabezpieczone w Komisji Planowania Gospodarczego, następnie pochodziły z Ministerstwa Finansów. Odbyło się to na podstawie decyzji zawartych w uchwałach Rady Ministrów w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Naczelną Organizacją Techniczną, a w latach 90-tych XX wieku na podstawie umów o powierzeniu zadania państwowego. Od roku 1997 umowy te zawierało Ministerstwo Skarbu Państwa z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, która była prawnym następcą Naczelnej Organizacji Technicznej.

Zgodnie z obowiązującą ustawą o muzeach (Dz. U. Nr 5 z 1997 r., poz. 24 z późn. zm.) środki na prowadzenie i utrzymanie muzeum zapewnia jego organizator bądź właściciel. Obecnie ze względu na fakt, że organizatorem dla Muzeum Techniki jest Naczelna Organizacja Techniczna nadzór Ministra Kultury nad jego działalnością odnosi się jedynie do zbiorów, co wynika z powyższej ustawy.

Minister Skarbu Państwa, który dotychczas przekazuje dotację państwową na działalność Muzeum, zwrócił uwagę na przepisy art. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, z których wynika, że nie jest on właściwym organem do realizacji tego zadania. Nie mając możliwości zwiększenia obecnej dotacji zwrócił się z wnioskiem do Ministra Finansów o zwiększenie dotacji dla Muzeum na rok 2003 o 30 000,00 PLN z ogólnej rezerwy budżetowej, o czym została poinformowała dyrekcja Muzeum Techniki oraz Pan Senator Grzegorz Lipowski.

W obecnej sytuacji sprawą kluczową jest stanowisko Naczelnej Organizacji Technicznej. Naszym zdaniem Muzeum - wraz ze zbiorami - powinno być oddane innemu organizatorowi, a środki przeznaczane do tej pory w formie dotacji powinny zostać przekazane przez Ministra Finansów temu podmiotowi.

W moim przekonaniu organizatorem Muzeum Techniki mógłby być Prezydent Miasta Warszawy bądź Marszałek Województwa Mazowieckiego, w stolicy którego Muzeum funkcjonuje. Mógłby to być również któryś z ministrów - członków Rady Ministrów. Z uwagi na charakter zbiorów sprawa ta powinna być rozstrzygnięta przez Naczelną Organizację Techniczną i dyrekcję Muzeum Techniki.

Proces regulacji obecnego statusu Muzeum w opinii dyrektora tej instytucji mógłby być przeprowadzony i zakończony w roku bieżącym. W takiej sytuacji wskazane byłoby kontynuowanie zasilania finansowego przez Ministra Skarbu Państwa.

Łączę ukłony

Waldemar Dąbrowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39), przekazał Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych:

Warszawa, 21.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo z dnia 4 czerwca 2003 roku w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Józefa Sztorca, podczas 41. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 maja 2003 roku, dotyczącego wymienienia kroków przedsięwziętych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, mających na celu pomoc klubom sportowym i umożliwienie dalszego uprawiania sportu przez dzieci i młodzież, po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, pragnę przedstawić następujące uwagi:

W dotychczasowym przepisach prawa Unii Europejskiej obszar sportu nie został objęty kompetencją ustawodawczą Wspólnoty. Przepisy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nie przewidują żadnych bezpośrednich uregulowań zezwalających Komisji na podejmowanie działań w tym zakresie. Należy jednak zauważyć, że wiele działań podejmowanych przez Wspólnotę ma zasadniczy wpływ na obszar sportu. Sport jako działalność rządzona prawami ekonomii podlega bowiem regulacjom zawartym w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących rynku wewnętrznego. Obszary takie jak konkurencyjność i polityka audiowizualna, swobodny przepływ osób i pracowników, polityka socjalna, a przede wszystkim rynek wewnętrzny mają bardzo duży wpływ na organizacje sportowe i rozwój sportu. Komisja Europejska wielokrotnie jednak wskazywała, iż w sprawach kluczowych dla jego dziedzin, takich jak transfery zawodowych piłkarzy, prawa telewizyjnych transmisji wydarzeń sportowych czy też roli agentów sportowych, przepisy prawa wspólnotowego powinny brać pod uwagę społeczną funkcję, jaką ma spełniać sport w Europie. Ww. dziedziny nie dotyczą jednak ani infrastruktury, ani samych rozgrywek piłkarskich. Kwestie te pozostają dalej poza kompetencją Wspólnoty. Nie angażowanie się Wspólnoty w obszar sportu zostało wyraźnie sformułowane w odpowiedzi Komisji na pisemne pytanie E-3370/01 zadane przez Toine Manders, dotyczące licencji dla klubów piłkarskich (Dz. Urz. WE nr C 160 E. 04.07.2002). Komisja wypowiadając się na ten temat podkreśliła, że zdaje sobie sprawę z istniejących problemów, jednakże nie zamierza podjąć żadnych kroków, gdyż podjęcie odpowiednich środków w celu harmonizowania zasad zarządzania klubami europejskimi należy do kompetencji właściwych władz państwowych poszczególnych państw członkowskich oraz organizacji sportowych.

Należy zauważyć, iż jedynymi kwestiami związanymi z infrastrukturą boisk i przebiegiem meczy piłkarskich uregulowanymi w prawie wspólnotowym są względy bezpieczeństwa, które muszą zapewnić organizatorzy tych wydarzeń. W pkt 8 Uchwały w sprawie chuligaństwa i swobodnego przepływu kibiców piłki nożnej (Dz. Urz. WE nr C 166, 10.06.2996), władze publiczne państw członkowskich zostały zobowiązane do zapewnienia bezpieczeństwa na stadionach poprzez zapewnienie w szczególności osobnych sektorów dla kibiców rywalizujących drużyn, odpowiedniej kontroli sprzedaży biletów, przestrzegania zakazu wnoszenia na stadion używek alkoholowych lub narkotyków, a także niebezpiecznych przedmiotów. Dokładniejsze wymogi dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa na stadionach zostały wymienione w Załączniku nr 2 do Uchwały Rady z dnia 6 grudnia 2001 roku dotyczącej podręcznika z instrukcjami dla międzynarodowej współpracy policyjnej i przedsiębranych środków mających na celu zapobieganie i kontrolę przemocy i zakłóceń w trakcie meczy piłkarskich o charakterze międzynarodowym, w których zaangażowane jest przynajmniej jedno państwo członkowskie (Dz. Urz. WE nr C 22, 24.01.2002). Załącznik ten określa wymagania jakie powinny zostać spełnione przez organizatora piłkarskiej imprezy sportowej dotyczące m.in. standardów bezpieczeństwa stadionu, zatrudnienia osób odpowiadających za bezpieczeństwo i porządek, polityki biletowej i ich kontroli. Należy jednak zaznaczyć, iż wymienione powyżej uregulowania nie mają charakteru wiążącego, a jedynie są formą zaleceń kierowanych do państw członkowskich. Na poparcie powyższych twierdzeń można przytoczyć odpowiedź Komisji na pisemne pytanie nr P-1661/00, zadane przez Christophera Heaton-Harrisa, w sprawie rozgrywek piłkarskich Euro 2000 (Dz. Urz. WE nr C 072 E, 06.003.2000), w której stwierdzono, iż zapewnienie bezpieczeństwa widzom i zawodnikom podczas meczy rozgrywanych w ramach Euro 2000 leży w kompetencji władz krajowych oraz organizacji sportowych.

Odnosząc się do obowiązku dostosowywania przepisów polskiego prawa do ustawodawstwa Unii Europejskiej należy zauważyć, iż Europejska Federacja Związków Piłkarskich UEFA nie jest instytucją wspólnotową, a obowiązek dostosowywania się do wydawanych przez nią przepisów wynika z przynależności Polskiego Związku Piłki Nożnej do tej organizacji. Na potwierdzenie można przytoczyć odpowiedź Komisji na pisemne pytanie nr 3604/98 zadane przez Marco Cellai dotyczące bezpieczeństwa podczas meczu odbywającego się w dniu 3 listopada 1998 roku. Komisja stwierdziła, iż skoro mech odbywa się w ramach rozgrywek UEFA, żadna z instytucji wspólnotowych nie ma kompetencji do ingerowania w sprawy, będące wyłączną odpowiedzialnością organizacji sportowej, chyba że zostałoby pogwałcone prawo wspólnotowe.

Ponadto pragnę zauważyć, iż Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie posiada kompetencji i możliwości pomocy istniejącym piłkarskim klubom sportowym oraz dzieciom i młodzieży uprawiającej tę dziedzinę sportu. Głównymi zadaniami Urzędu jest koordynacja procesów dostosowawczych prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej, do którego nie należą przepisy wydawane przez UEFA. Ponadto należy zauważyć, iż Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie posiada inicjatywy legislacyjnej.

Z poważaniem

Z up. Sekretarza Komitetu

Integracji Europejskiej

Podsekretarz Stanu

Jarosław Pietras

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniami senatora Adama Bieli, złożonymi na 42. i 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40 i 42):

Warszawa, 22.07.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanymi przy pismach Pana Marszałka z dnia 17 czerwca 2003 r. znak: BPS/DSK-043-268/03 oraz z dnia 17 lipca 2003 r. znak: BPS/DSK-043-288/03 oświadczeniami Pana Senatora Adama Bieli złożonymi na 42 i 43 posiedzeniu Senatu dotyczącymi uprawnień do świadczeń wypadkowych Pana Eugeniusza Jaroszyńskiego, pragnę uprzejmie wyjaśnić, co następuje,

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował mnie, że z dokumentacji sporządzonej przez zakład pracy Pana Eugeniusza Jaroszyńskiego wynika, że zainteresowany w dniu 21 września 1999 roku po zakończonej pracy poczuł silny ból w prawej części klatki piersiowej. Lekarz orzecznik rozpoznał u badanego odmę opłucną prawostronną samoistną i orzeczeniem z dnia 16 stycznia 20993 r. ustalił 0% uszczerbku na zdrowiu w związku z wyżej wymienionym zdarzeniem.

Orzeczenie lekarza orzecznika ZUS, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 z późn. zm.) stanowi dla organu rentowego podstawę do wydania decyzji.

Organ rentowy decyzją z dnia 23 stycznia 2003 r. odmówił więc wnioskodawcy prawa do jednorazowego odszkodowania. W związku z wniesionym przez zainteresowanego odwołaniem sprawa została przekazana do Sądu Rejonowego w Lublinie w dniu 2 czerwca 2003 r.

W dniu 26 marca 2003 r. zainteresowany złożył w Oddziale ZUS zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia w celu dalszego ustalenia prawa do renty wypadkowej.

Na wniosek Głównego Lekarza Orzecznika Oddziału ZUS w Chełmie, Naczelny Lekarz ZUS skierował sprawę p. E. Jaroszyńskiego do rozpatrzenia przez Głównego Lekarza Orzecznika Oddziału ZUS w Lublinie.

Lekarz orzecznik ZUS w Lublinie orzeczeniem z dnia 13 maja 2003 r. uznał, że badany jest częściowo niezdolny do pracy do 31 maja 2006 r., a niezdolność ta nie pozostaje w związku z przedmiotowym wypadkiem.

W związku z powyższym organ rentowy decyzją z dnia 27 maja 2003 r. odmówił prawa do renty z tytułu wypadku, a przyznał rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy z ogólnego stanu zdrowia od dnia 1 kwietnia 2003 r.

Wobec wniesienia odwołania od tej decyzji sprawa przekazana została w dniu 4 lipca 2003 r. do Sądu Okręgowego - Wydział Ubezpieczeń Społecznych w Lublinie. Ostateczne rozstrzygnięcie kwestii spornej nastąpi zatem w wyniku postępowania odwoławczego.

Nadmieniam, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 15 lipca 1998 r. II UKN 129/98 (OSNAP 1999/13/437) wyrok wydany przeciwko pracodawcy, ustalający że zdarzenie było wypadkiem przy pracy nie ma powagi rzeczy osądzonej w sprawie przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych o rentę wypadkową (art. 366 Kodeksu postępowania cywilnego).

Z poważaniem

z up. Minister

Krzysztof Pater

Podsekretarz Stanu

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 23.07.2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego przekazanego przy piśmie znak BPS/DSK-043-320/03 z dnia 17 lipca br. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Dotychczas Ministra Edukacji Narodowej i Sportu powziął wiadomość o podjęciu jednej uchwały dotyczącej zatrudniania się pracowników uczelni poza podstawowym miejscem pracy. Jest to uchwała nr 14/VI/2003 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zatrudniania pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W związku z wystąpieniami dotyczącymi prawomocności tej uchwały oraz wnioskiem o jej uchylenie jako niezgodnej z przepisami prawa, została dokonana jej dogłębna analiza, na podstawie której stwierdzono, iż uchwała nr 14/VI/2003 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego stanowi wypowiedź całej społeczności akademickiej tej uczelni, nie ma ona jednak mocy wiążącej wobec innych organów uczelni i jej pracowników - i jako taka nie jest niezgodna z prawem oraz, że nie ma do niej zastosowania art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższych (Dz. U. Nr 65, poz. 385 z późn. zm.). Z powyższego wynika także, że uchwała ta nie może być podstawą do dokonywania wobec nauczycieli akademickich jakichkolwiek czynności z zakresu prawa pracy, w szczególności ich zwalniania czy egzekwowania odpowiedzialności służbowej.

Uprzejmie wyjaśniam, że wzmiankowany art. 31 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym nie pozwala na podejmowanie decyzji generalnych dotyczących uchwał i decyzji organów wszystkich uczelni podejmowanych przez nie w określonej sprawie pozostającej w zakresie tych uprawnień. Każdy z aktów wewnętrznych uczelni, który budzi wątpliwości co do zgodności z przepisami prawa jest odrębnie analizowany pod tym kontem i dopiero po dokonaniu szczegółowej analizy prawnej podejmowana jest decyzja o jego uchyleniu lub odmowie uchylania. Zatem jakkolwiek podzielam opinię Senatora Kruszewskiego, iż nie jest dopuszczalne ograniczanie praw i wolności należnych każdemu obywatelowi na podstawie przepisów ustawy generalnej i każdy akt wewnętrzny uczelni ograniczający te swobody musi zostać uchylony, nie wydaje się jednak uzasadnione twierdzenie, że każda uchwała dotycząca kwestii zasad zatrudniania się pracowników uczelni u innych pracodawców nie jest zgodna z prawem i jako taka musi zostać uchylona, ograniczałoby to bowiem wynikające z art. 48 ust. 1 pkt 10 ustawy o szkolnictwie wyższym, prawo Senatu uczelni do wypowiadania się w sprawach dla uczelni istotnych.

Jednocześnie pragnę zapewnić Pana Marszałka, że każdy akt wewnętrzny uczelni, podlegający, w związku ze sprawowanym nadzorem, kontroli ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, jeśli będzie naruszał przepisy prawa - zostanie uchylony.

wz. Ministra

Podsekretarz Stanu

Tadeusz Szulc

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Anulewicza, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, 25 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z Oświadczenie złożonym przez Pana Senatora Andrzeja Anulewicza na 43 posiedzeniu Senatu w dniu 10 lipca 2003 r. (BPS/DSK-043-286/03) odnośnie kontynuacji projektu inwestycyjnego "Budowa Szpitala w Pułtusku" przestawiam następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Wymienione zadanie inwestycyjne zostało zapisane w "Porozumieniu w sprawie zmiany kontraktu wojewódzkiego dla Województwa Mazowieckiego..." podpisanym w dniu 13 czerwca 2002 r. jako zadanie własne samorządu i nie figuruje w wykazie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego ujętych w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na 2000 r.

Dalsza budowa szpitala w Pułtusku jako zadanie własne samorządu z udziałem środków budżetu państwa uwarunkowana jest od kształtu kontraktu wojewódzkiego na rok 2004 i lata następne.

Projekt ustawy w tej sprawie ma być przedłożony Radzie Ministrów we wrześniu br.

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 25.07.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Władysława Mańkuta na 43. posiedzeniu Senatu w dniu 10 lipca br. skierowanego do ministra edukacji narodowej i sportu oraz do ministra zdrowia w sprawie refundowania jednostkom samorządu terytorialnego środków przeznaczonych na ubezpieczenie zdrowotne uczniów i słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, uprzejmie Pana Marszałka informuję:

1. Środki na ten cel ujmowane są w budżetach wojewodów, w dziale 851 "Ochrona zdrowia".

2. Środki te przekazywane są do jednostek samorządu terytorialnego poza systemem oświaty.

3. Ministrem właściwym do zajęcia stanowiska wobec oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta jest Minister Zdrowia.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Trybała

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 25 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 17 lipca 2003 roku przesyłam odpowiedź dotyczącą oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego podczas 43. posiedzenia Senatu RP w dniu 10 lipca br. w sprawie zachowania obecnego systemu ulg podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wyszkolenia młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Nowelizacja ustaw podatkowych, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganym przez osoby fizyczne, spowodowała wykreślenie ulg podatkowych odliczanych od podatku, które przysługiwały pracodawcom za wyszkolenie młodocianych pracowników.

Ulgi były konkretną i wymierną formą zachęty dla pracodawców do podejmowania kształcenia młodocianych pracowników, gdyż częściowo rekompensowały koszty tego kształcenia. W związku z likwidacją ulg podatkowych dofinansowanie kosztów kształcenia u pracodawców musi przejąć państwo.

Młodociani pracownicy to (zgodnie z Kodeksem pracy) młodzież w wieku 16-18 lat, podlegająca obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki. Przygotowanie zawodowe u pracodawcy jest sposobem realizacji tego obowiązku.

Została przekazana wstępna propozycja regulacji prawnej wypracowana w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Ministrowi Finansów.

Proponowana zmiana polega na dodaniu nowego art. 70b w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.).

Intencją przepisów art. 70b jest to, żeby pracodawcy otrzymali dofinansowanie kosztów poniesionych w związku z kształceniem młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego (nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy).

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest spełnienie przez pracodawcę wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do prowadzenia przygotowania zawodowego oraz zdanie przez młodocianego stosownego egzaminu: potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, na tytuł robotnika wykwalifikowanego, czeladniczego albo egzaminu sprawdzającego, na zakończenie przygotowania zawodowego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zm.).

Podmiotami przekazującymi pracodawcom środki na dofinansowanie kosztów kształcenia proponuję aby były jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawą do wypłacenia pracodawcy środków finansowych będzie wniosek pracodawcy zawierający dokumenty potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia przygotowania zawodowego, umowę o pracę z młodocianym pracownikiem oraz zaświadczenie potwierdzające zdanie przez młodocianego stosownego egzaminu kończącego naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy.

Kwota wypłacanego pracodawcom dofinansowania będzie zróżnicowana w zależności od okresu i rodzaju prowadzonego przygotowania zawodowego młodocianego. W przypadku nauki zawodu okres kształcenia wynosi 24 miesiące lub 36 miesięcy, a w przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy wynosi od 3 do 6 miesięcy, z możliwością przedłużenia do 22 miesięcy w odniesieniu do młodocianych uczestników Ochotniczych Hufców Pracy. Zawody, w których odbywa się przygotowanie zawodowe i okres kształcenia regulują: klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego, określona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 63, poz. 571), oraz ww. rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych.

Proponowane kwoty dofinansowania będą wynosiły:

- dla nauki zawodu - 5 610 zł za okres 24 miesięcy oraz 9 350 zł za okres 36 miesięcy,

- dla przyuczenia do wykonywania określonej pracy - 240 zł za każdy rozpoczęty miesiąc kształcenia.

Podstawą do ustalenia powyższych kwot są dotychczasowe kwoty przyznawanych ulg podatkowych, wymienione w ustawach podatkowych, o których mowa na wstępie, zwiększone wskaźnikiem ubruttowienia.

Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia w roku 2004 będzie się odbywać w formie dotacji celowej z budżetu państwa, a od 2005 r. przewiduje się włączone do subwencji oświatowej.

Ponadto, zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, szkolnych gospodarstwach pomocniczych, młodocianych pracodawców, młodocianych także w indywidualnych gospodarstwach rolnych. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w wymienionych podmiotach na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a tym podmiotem. W przypadku młodocianych pracowników umowę zawiera pracodawca, który zatrudnia młodocianego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. nr 113, poz. 988) określa warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia.

Zapisy §9 cytowanego rozporządzenia traktują o finansowaniu praktycznej nauki zawodu m.in.:

1. Organy prowadzące szkoły, które organizują praktyczną naukę zawodu poza szkołą, zapewniają środki finansowe umożliwiające uczniom odbycie praktycznej nauki zawodu.

2. Środki finansowe, o których mowa w punkcie 1 są przeznaczone na:

1) refundowanie pracodawcom wynagrodzenia instruktorów praktycznej nauki zawodu, prowadzących zajęcia praktyczne z uczniami - do wysokości minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela określonej w odrębnych przepisach,

2) refundowanie pracodawcom dodatku szkoleniowego dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, prowadzących zajęcia praktyczne z uczniami (młodocianymi pracownikami) w wysokości nie niższej niż 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego zwanego dalej "przeciętnym wynagrodzeniem"; dodatek szkoleniowy ustala i wypłaca pracodawca,

3) refundowanie pracodawcom kosztów odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, niezbędnych na danym stanowisku szkoleniowym, przydzielonych uczniom na okres zajęć praktycznych prowadzonych u pracodawcy w danym roku szkolnym - do wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia,

4) refundowanie pracodawcom dodatku dewizowego i świadczeń dot. uczniów odbywających praktykę zawodową na polskich statkach morskich.

Zmiana przepływu środków finansowych wynika z usunięcia przepisu §12 ust. 8 o refundowaniu pracodawcom z Funduszu Pracy dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 65).

Wymieniona ustawa uchyla przepis art. 57 ust. 1 pkt 12 - dotyczący przedmiotowych refundacji z Funduszu Pracy ale wprowadza do ustawy o systemie oświaty nowy art. 70a nakładający na szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, obowiązek przekazywania pracodawcom, u których realizowana jest praktyczna nauka zawodu w formie praktyk zawodowych, środków na pokrycie dodatków i premii wypłacanych pracownikom za wykonywanie obowiązków opiekunów praktyk zawodowych oraz opłacanych od nich składek na ubezpieczenia społeczne.

W 2003 r. dofinansowanie tych zadań jest realizowane w ramach dotacji celowej z budżetu państwa.

Jednocześnie pragnę poinformować, że w celu poprawy stanu kształcenia zawodowego, a w szczególności realizacji praktycznej nauki zawodu Pani Krystyna Łybacka Minister Edukacji Narodowej i Sportu podjęła inicjatywę podpisywania porozumień z reprezentatywnymi organizacjami pracodawców, samorządami gospodarczymi oraz innymi organizacjami pozarządowymi.

Porozumienia te zostały usankcjonowane prawnie w nowelizowanej ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i o zmianie niektórych innych ustaw.

Dotychczas zostały podpisane porozumienia z Business Center Club - największą w kraju organizacją indywidualnych prywatnych przedsiębiorców, ze Stowarzyszeniem Technicznym Odlewników Polskich, ze Związkiem Rzemiosła Polskiego. W trakcie uzgodnień znajdują się następne porozumienia z Stowarzyszeniem Elektryków Polskich, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Krajową Izbą Gospodarczą, Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa.

Podpisane porozumienia powinny zaowocować współpracą między szkołami, organami prowadzącymi a pracodawcami.

Szczególną troską Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu jest jak najlepsze przygotowanie młodzieży do pracy zawodowej.

Wyrażam nadzieję, że podejmowane zmiany legislacyjne oraz intencja porozumień zaowocują podniesieniem jakości kształcenia zawodowego.

wz. Ministra

Sekretarz Stanu

Franciszek Potulski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Genowefy Grabowskiej, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazała Minister w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej:

Warszawa, 28.07.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pani Senator Genowefy Grabowskiej z dnia 10 lipca br. w sprawie Gminnych Ośrodków Informacji Europejskiej, uprzejmie przedkładam informacje dotyczące dotychczasowej i planowanej współpracy Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z Gminnymi Ośrodkami Informacji Europejskiej.

Z poważaniem

Danuta Hübner

GMINNE OŚRODKI INFORMACJI EUROPEJSKIEJ

1. Założenia projektu Moja Gmina w Unii Europejskiej

Gminne Ośrodki Informacji Europejskiej powstały w ramach projektu Moja Gmina w Unii Europejskiej, który był elementem realizacyjnym programu Pierwsza praca. Polegał on na organizacji staży zawodowych w Urzędach Gminnych na terenie całego kraju. Przedmiotem stażu była organizacja kampanii informacyjnej przed referendum dotyczącym członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Projekt Moja Gmina w Unii Europejskiej, zgodnie z pierwotnym założeniem, miał być realizowany w okresie od 1 marca 2003 roku do 30 czerwca 2003 r. Decyzja o przystąpieniu do projektu leżała w gestii gminy.

Projekt finansowany był z rezerwy Funduszu Pracy, znajdującej się w dyspozycji Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (staż absolwencki). Zgodnie z założeniami projektu w roku 2003 finansowaniu miały podlegać wyłącznie wydatki ponoszone do 30 czerwca. Finansowanie zatrudnienia absolwentów po 30 czerwca 2003 roku miało należeć do decyzji władz gminnych.

W związku ze zgłaszanym przez gminy zainteresowaniem kontynuacji działalności GOIE Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej podjął decyzję o uruchomieniu dodatkowych środków przeznaczonych na przedłużenie staży absolwenckich dla konsultantów GOIE do końca br. Gminy miały możliwość zgłoszenia swojego zapotrzebowania w tym zakresie do dnia 11 lipca. Warunkiem przedłużenia stażu było zadeklarowanie przez gminę zatrudnienia konsultantów GOIE w roku 2004 ze środków własnych gminy.

Z szacunkowych danych przekazanych przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że z 2.495 gmin, które wzięły udział w pierwszej edycji projektu Moja Gmina w Unii Europejskiej, do drugiej edycji projektu zgłosiło się ich ok. 260, tym samym projekt obejmie ok. 600 osób.

2. Współpraca Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i sieci Regionalnych

Centrów Informacji Europejskiej z Gminnymi Ośrodkami Informacji

Europejskiej

Zgodnie z założeniami projektu UKIE był odpowiedzialny za opracowanie i przekazanie Biurom Integracji Europejskiej przy Urzędach Wojewódzkich programu i materiałów szkoleniowych dla konsultantów GOIE. Dodatkowo Urząd przekazał do Biura Pełnomocnika Rządu ds. Referendum Europejskiego materiały informacyjne (5 mln 200 tys. szt.) i promocyjne (ok. 300 tys. szt.) na potrzeby GOIE.

Decyzja o utrzymaniu i dalszym wsparciu sieci Gminnych Ośrodków Informacji Europejskiej po referendum rodzi potrzebę określenia dalszych zadań ośrodków, systemu ich współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej i siecią Regionalnych Centrów Informacji Europejskiej.

Ustalenie ramowego planu działania ośrodków nie będzie możliwe bez sporządzenia swoistego bilansu określającego stan ich zasobów. UKIE planuje przeprowadzenie akcji ewaluacyjnej, która odpowie na pytania dotyczące stanu zasobów ludzkich w GOIE, stanu zaplecza technicznego ośrodków, oczekiwań mieszkańców gmin, władz gmin i samych konsultantów co do dalszej roli ośrodków, zapotrzebowania ośrodków na materiały informacyjne i promocyjne. Na podstawie ewaluacji zostaną też określone szczegółowe zasady dalszej współpracy GOIE z UKIE.

Z uwagi na dużą liczbę podmiotów, nie jest możliwe wprowadzenie jednostopniowego systemu współpracy i koordynacji działań pomiędzy UKIE a GOIE. Naturalnym ogniwem łączącym te podmioty są RCIE. Każde z RCIE odpowiedzialne będzie za współpracę z GOIE z wyznaczonych powiatów.

RCIE zobowiązane będą do udzielenia codziennego merytorycznego i organizacyjnego wsparcia GOIE, poprzez:

- udzielanie konsultantom GOIE odpowiedzi na pytania związane z funkcjonowaniem Unii Europejskiej oraz integracją Polski z UE,

- udzielaniem konsultantom GOIE pomocy w poszukiwaniu informacji, materiałów informacyjnych i aktów prawnych dotyczących funkcjonowania Unii Europejskiej oraz integracji Polski z UE,

- udzielanie konsultantom GOIE pomocy w dotarciu do specjalistów z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej oraz integracji Polski z UE.

Ze względu na to, iż UKIE nie ma możliwości udzielenia GOIE wsparcia finansowego czy sprzętowego, wsparcie (bezpośrednie i pośrednie poprzez RCIE) udzielone przez UKIE gminnym ośrodkom będzie miało charakter:

- merytoryczny (w postaci publikacji, materiałów informacyjnych i materiałów w formie elektronicznej, które dostarczone zostaną do ośrodków, serwisów informacyjnych i udostępnionej bazy pytań i odpowiedzi na platformie internetowej UKIE, codziennego wsparcia ze strony konsultantów RCIE i specjalistów UKIE),

- organizacyjny (w postaci spotkań regionalnych i szkoleń z zakresu integracji europejskiej, wewnętrznej listy dyskusyjnej uruchomionej w celu wymiany informacji i doświadczeń).

Z uwagi na to, iż współpraca z GOIE w okresie poreferendalnym jest dla UKIE zadaniem nowym, a co za tym idzie nie planowanym w budżecie Urzędu, UKIE zwrócił się do Komitetu Integracji Europejskiej i Ministra Finansów o przyznanie środków z rezerwy celowej na pokrycie m.in. kosztów:

- organizacji trzydniowego szkolenia dla konsultantów GOIE z zakresu problematyki integracji europejskiej, warunków polskiego członkostwa w UE oraz źródeł informacji,

- produkcji i dostawy materiałów informacyjnych i promocyjnych dla GOIE,

- przeprowadzenia ewaluacji ośrodków GOIE.

Harmonogram realizacji tych zamierzeń jest uzależniony od terminu udostępnienia środków finansowych oraz przeprowadzenia koniecznych procedur z zakresu zamówień publicznych.

W chwili obecnej Urząd prowadzi prace przygotowawcze na potrzeby współpracy z GOIE:

- opracowana została koncepcja ewaluacji GOIE i ankieta, która zostanie rozesłana do wszystkich gmin, które zamierzają uczestniczyć w projekcie,

- są aktualizowane i przygotowywane nowe materiały informacyjne (foldery, broszury i opracowania multimedialne) na potrzeby GOIE,

- przygotowywane są programy i materiały na potrzeby szkolenia dla konsultantów GOIE,

- opracowana została koncepcja "podręcznego pakietu dla konsultantów GOIE",

- przygotowano plan prac i wytyczne dla RCIE uwzględniające współpracę z GOIE.

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 28.07.2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na zapytanie Pana Senatora Kruszewskiego z dnia 10 lipca 2003 r. dotyczące negatywnej decyzji w sprawie uruchomienia w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Płocku specjalności "wychowanie fizyczne i zdrowotne", pragnę przedstawić, co następuje.

W grudniu 2001 r. wpłynął do MENiS wniosek w tej sprawie, który został poddany obowiązującej procedurze opiniowania. Zgodnie z przepisami art. 4a ustawy z dnia 26.06.1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. nr 96, poz. 590, z późn. zm.), w związku z art. 4b ustawy z dnia 12.09.1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 90, poz. 385 z późn. zm.), obligującymi Ministra Edukacji Narodowej i Sportu do, poprzedzającego wydanie decyzji, zasięgnięcia opinii PKA, dokumentacja wniosku została skierowana do Komisji.

Państwowa Komisja Akredytacyjna na posiedzeniu w dniu 28 marca 2002 r. uchwałą Nr 87/2002 negatywnie zaopiniowała przedstawiony wniosek.

Główne zarzuty podniesione przez PKA dotyczyły:

- minimum kadrowego. Zgodnie z warunkiem zawartym w postanowieniu §4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia MENiS z dnia 10 stycznia 2002 r. w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać uczelnia zawodowa, aby utworzyć i prowadzić kierunek lub specjalność zawodową (Dz. U. Nr 8, poz. 64) uczelnia powinna zatrudnić nie mniej niż 2 nauczycieli akademickich z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego o specjalnościach naukowych, w których uzyskiwane są dyplomy na tej specjalności studiów oraz 4 nauczycieli akademickich, w tym co najmniej trzech posiadających stopień naukowy, o specjalnościach naukowych, w których uzyskiwane są dyplomy na tworzonej specjalności studiów, posiadających udokumentowane doświadczenie zawodowe zdobyte poza szkolnictwem wyższym. Tymczasem PWSZ w Płocku przewidziała zatrudnienie tylko jednej osoby z najwyższymi kwalifikacjami naukowymi, reprezentującej specjalność naukową, w której uzyskiwane miały być dyplomy na tej specjalności zawodowej, ponadto nie wskazano osób posiadających stopień doktora oraz doświadczenie zawodowe zdobyte poza szkolnictwem wyższym,

- programu kształcenia (załączony do wniosku program kształcenia nie zawierał treści programowych dla 6 przedmiotów objętych planem studiów),

- sylwetki absolwenta (przedstawiona we wniosku charakterystyka nie precyzowała zakresu wiedzy i umiejętności, jakie powinien posiadać absolwent tej specjalności zawodowej, była niepełna i zbyt ogólna),

- bazy dydaktycznej (nie przedłożono wymaganej informacji, zwłaszcza danych dotyczących zbiorów bibliotecznych odpowiednich dla wnioskowanej specjalności).

Zgodnie z przepisami, PWSZ w Płocku skorzystała z możliwości złożenia do PKA wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, co jednak nie spowodowało zmiany opinii Komisji. W uchwale Nr 2/6/2002 z dnia 9 maja 2002 r. Państwowa Komisja Akredytacyjna stwierdziła, że we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy brała pod uwagę dokumentację będącą podstawą sformułowania pierwszej opinii i nie znalazła argumentów uzasadniających zmianę stanowiska.

Biorąc powyższe pod uwagę Minister Edukacji Narodowej i Sportu w decyzji z dnia 9 sierpnia 2002 r. odmówił PWSZ w Płocku nadania uprawnienia do prowadzenia kształcenia na specjalności zawodowej "wychowanie fizyczne i zdrowotne".

Przedstawiając powyższe pragnę poinformować, iż do chwili obecnej Uczelnia nie przedstawiła nowego wniosku, który zgodnie z obowiązującym stanem prawnym powinien dotyczyć utworzenia kierunku studiów lub kierunku i - w jego ramach - specjalności zawodowej.

wz. Ministra

Podsekretarz Stanu

Tadeusz Szulc


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment