Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

1 sierpnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o gwarancji zapłaty za roboty budowlane.

Celem ustawy opartej na projekcie poselskim jest wzmocnienie pozycji wykonawcy robót budowlanych, poprzez przyznanie mu prawa żądania w każdym czasie od zamawiającego (czyli np. inwestora lub generalnego wykonawcy) gwarancji zapłaty za roboty budowlane. Ustawa określa formę tej gwarancji.

O przyjęcie zapisów sejmowych apelował poseł sprawozdawca Zbigniew Janowski. Senatorowie wysłuchali także opinii wiceministra finansów Piotra Sawickiego, który stwierdził, że rząd jest przeciwny przyjętym w ustawie sejmowej rozwiązaniom.

Przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu przypomniał, że w toku prac legislacyjnych w Sejmie pojawiły się wątpliwości co do zgodności ustawy z art. 22 konstytucji, zgodnie z którym ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Wątpliwości dotyczyły tego, czy bezwzględnie obowiązujące prawo wykonawcy robót budowlanych do żądania od zamawiającego gwarancji zapłaty za roboty budowlane nie stanowi nadmiernej ustawowej ingerencji w zasadę swobody umów, a tym samym ogranicza wolność działalności gospodarczej. Opinie ekspertów sejmowych na ten temat były różne, co jest zrozumiałe chociażby ze względu na podlegające ocenie Trybunału Konstytucyjnego w razie ewentualnego zaskarżenia ustawy pojęcie "ważny interes publiczny".

Jak stwierdzono, interesujący w kontekście zgodności omawianej ustawy z art. 22 konstytucji jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego SK 24/02, wydany wskutek skargi konstytucyjnej, dotyczący art. 673 § 3 kodeksu cywilnego, który przewiduje możliwość wypowiedzenia umowy najmu zawartej na czas oznaczony tylko wtedy, gdy strony w umowie przewidziały wypadki, w których to wypowiedzenie może nastąpić. Skarżący zarzucał temu przepisowi, iż ogranicza on swobodę umów poprzez to, że strony nie mogą zawrzeć w takiej umowie generalnej klauzuli o możliwości wypowiedzenia umowy najmu zawartej na czas oznaczony. Z uzasadnienia orzeczenia wynika, iż naruszenie swobody kontraktowania tylko wtedy może być traktowane jako ograniczenie wolności działalności gospodarczej, gdy dotyczy umów ściśle i na zasadzie wyłączności prawnej lub faktycznej związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jako że umowa najmu może być zawierana przez wszystkie podmioty, trybunał nie uznał zasadności skargi konstytucyjnej opartej na zarzucie niezgodności zaskarżonego przepisu z art. 22 konstytucji. W związku z powyższym należałoby sądzić, iż w wypadku umów mających za przedmiot roboty budowlane, które są zawierane przynajmniej przez jedną stronę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ograniczenie swobody zawierania umów mogłoby być potraktowane jako ograniczenie wolności prowadzenia działalności gospodarczej. Otwarta pozostaje kwestia oceny dopuszczalności takiego ograniczenia, czyli rozstrzygnięcie, czy wzmocnienie pozycji wykonawców poprzez dostarczenie im narzędzia ochrony przed nieuczciwymi kontrahentami i w konsekwencji przewidywana likwidacja tzw. zatorów płatniczych w sektorze budowlanym stanowi ważny interes publiczny w rozumieniu art. 22 konstytucji uzasadniający ograniczenie tej wolności.

Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie podkreślał, iż zasada swobody działalności gospodarczej nie ma charakteru absolutnego, m.in. w uzasadnieniu wyroku z 8 kwietnia 1998 r. K. 10/97, dotyczącym konstytucyjności art. 4 i 5 ustawy z 12 września 1996 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi trybunał wyraził pogląd, iż "istnieje legitymowany interes państwa w stworzeniu takich ram prawnych obrotu gospodarczego, które pozwalają zminimalizować niekorzystne skutki mechanizmów wolnorynkowych, jeżeli skutki takie ujawniają się w sferze, która nie może pozostać obojętna dla państwa ze względu na ochronę powszechnie uznawanych wartości". Zgodnie z tym orzeczeniem ograniczenie swobody działalności gospodarczej było uzasadnione koniecznością ochrony zdrowia obywateli i porządku publicznego.

Niezależnie od wątpliwości natury konstytucyjnej biuro legislacyjne zauważyło, że należy rozważyć, czy ustawa ta nie pozostanie "martwym" prawem lub nie wywoła skutków niezamierzonych przez ustawodawcę. Z jednej strony, pojawia się np. pytanie, czy skorzystają z niej wykonawcy, w szczególności będący małymi przedsiębiorcami, w sytuacji gdy inwestor lub generalny wykonawca dyktuje warunki na rynku. Istnieje ryzyko, że w razie skorzystania przez wykonawcę z prawa żądania gwarancji narazi się on na wyeliminowanie z rynku. Z drugiej strony, ustawa ta stwarza ryzyko dla zamawiających, którzy nawet w sytuacji, gdy płacą terminowo za roboty budowlane, mogą zostać narażeni na konsekwencje wynikające z art. 5 ustawy, jeżeli nie uzyskają gwarancji zapłaty w wyznaczonym przez wykonawcę terminie.

Poza wyżej wskazanymi wątpliwościami ustawa nie budziła zastrzeżeń legislacyjnych.

Mimo zgłaszanych w dyskusji wątpliwości, w głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa, o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W tej części posiedzenia udział wzięli wiceminister obrony narodowej Maciej Górski, wiceprezesi Agencji Mienia Wojskowego: Tadeusz Bałdyga, Mieczysław Jurek i Zygmunt Szlaga, dyrektor Zespołu Prawnego w AMW Stanisław Prykowski, główny specjalista w Ministerstwie Skarbu Państwa Eugeniusz Łaskawiec oraz wicedyrektor Departamentu Prawnego w MON Artur Busz. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

W przyjętym stanowisku Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Jedna z nich zmierza do określenia liczby - trzech - wiceprezesów Agencji Mienia Wojskowego.

Znowelizowana przez Sejm ustawa nie określa liczby wiceprezesów agencji. Senatorowie uznali, że brak takiego ustawowego ograniczenia może doprowadzić do nadmiernego rozrostu kadry kierowniczej agencji. Pozostałe poprawki miały charakter redakcyjny.

Rozpatrywana ustawa dostosowuje prawo do nowych potrzeb związanych z funkcjonowaniem sił zbrojnych Polski oraz poszerza kompetencje Agencji Mienia Wojskowego. Nowelizacja eliminuje niespójność w obowiązujących przepisach dotyczących gospodarowania nieruchomościami. Zezwala na bezpłatne przekazywanie mienia szkołom publicznym na cele muzealne, wystawiennicze i szkoleniowe. Agencja Mienia Wojskowego będzie miała także możliwość przekazywania nieodpłatnie siłom zbrojnym państw obcych uzbrojenia i sprzętu wojskowego na podstawie porozumień międzynarodowych.

Przepisy ustawy pozwalają agencji na sprzedawanie mienia w przetargach ograniczonych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz wprowadza przetargi ograniczone dla zbycia rzeczy żołnierzom zawodowym zwolnionym ze służby wojskowej oraz pracownikom MON podejmującym działalność gospodarczą.

Ustalono, że stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa, o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Lipowski.

4 sierpnia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu założenia przyjęte w rozpatrywanej ustawie przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Zapoznano - się także z opiniami przedstawicieli Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych - prezes Ewy Lewickiej i członka zarządu Piotra Szczepiórkowskiego, a także Ewy Tomaszewskiej z Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Za wnioskiem o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw wraz z zaakceptowanymi poprawkami opowiedziało się 6 senatorów, przeciw był jeden. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Franciszka Bobrowskiego.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zwrócić się do przewodniczących komisji sejmowych w sprawie nieobecności posłów sprawozdawców na posiedzeniach komisji. Postanowiono również zwrócić się do Prezydium Senatu w związku z trudnościami w dostępie przez senatorów do opinii przygotowywanych na zlecenia Sejmu.

5 sierpnia 2003 r.

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą obejmował:

- prezentację i wstępną analizę projektu zadań inwestycyjnych na lata 2004-2005, przygotowanego przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska",

- analizę wykorzystania środków na finansowanie zadań polonijnych w 2003 roku:

a) prezentację porównawczą finansowania zadań w roku 2002 i 2003,

b) informację o uruchomieniu środków do 31.07.2003 na poszczególne zadania realizowane w bieżącym roku,

c) ocenę współpracy z poszczególnymi realizatorami zadań dofinansowanych ze środków Senatu RP,

- zaopiniowanie wniosków o finansowanie zadań polonijnych.

W posiedzeniu Komisji Emigracji i Polaków za Granicą wzięli udział dyrektor generalny Kancelarii Senatu Piotr Miszczuk, dyrektor Biura Prawno-Organizacyjnego Piotr Świątecki oraz przedstawiciele Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie", Fundacji Semper Polonia, Fundacji im. T. Goniewicza.

W wyniku dyskusji komisja przyjęła projekt budżetu polonijnego Senatu na 2004 rok w wysokości 50 mln zł. Będzie to o 8% więcej niż w roku bieżącym.

Na inwestycje przeznaczono 15 mln zł, a na działalność programową35 mln zł. W pierwotnej wersji podziału środków z budżetu polonijnego Kancelarii Senatu na przyszły rok zakładano, że 18 mln zł zostanie przeznaczonych na inwestycje, a 32 mln na działalność programową. Propozycja ta nie uzyskała akceptacji komisji.

Podczas posiedzenia komisji omówiono także projekt zadań inwestycyjnych, przygotowany przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska". Przygotowało ono 61 zadań na łączną kwotę 19,5 mln zł, w tym 6,5 mln zł na kontynuację rozpoczętych już inwestycji, głównie oświatowych, mających służyć Polonii litewskiej, oraz na remonty polskich kościołów zabytkowych.

Jak stwierdził przewodniczący Komisji Emigracji i Polaków za Granicą senator Tadeusz Rzemykowski, przy budżecie 15 mln zł przeznaczonym na inwestycje nie wszystkie zadania będą mogły być zrealizowane. Dlatego raz jeszcze wraz ze "Wspólnotą Polską" komisja będzie musiała przeanalizować wszystkie zadania i wybrać najważniejsze. W opinii senatora, należy zwiększyć zainteresowanie Senatu Polonią na Białorusi, Ukrainie i w Rosji zarówno w zakresie działalności programowej, jak i inwestycyjnej.

Podczas posiedzenia komisja omówiła także realizację tegorocznego budżetu polonijnego Kancelarii Senatu. Senator T. Rzemykowski poinformował, że kancelaria jest na półmetku w przekazywaniu środków na realizację zaplanowanych działań, a budżet został wykorzystany w 96,2%.

Ponadto podczas posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół ds. Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenia zadań programowych:

1. (nr wniosku 282) wniosek Stowarzyszenia Parafiada im. Józefa Kalasancjusza - "Poznaj kraj swoich ojców" - obóz integracyjny dla dzieci polskich z Białorusi Litwy, Łotwy, Ukrainy oraz dzieci z Polski - 191 000 zł.

Komisja odłożyła rozpatrzenie tego wniosku.

2. (nr wniosku 283) wniosek Caritas Diecezji Przemyskiej - pielgrzymka Polonii z Ukrainy do Kalwarii Pacławskiej - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 284) wniosek Katolickiego Stowarzyszenia "Przyjazna Szkoła" - II Międzynarodowe Warsztaty Polonijne "Dziedzictwo pokoleń" Hrubieszów-Kacwin - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

4. (nr wniosku 285) wniosek Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski - "Podaruj dzieciom lato 2003" - 11 700 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

5. (nr wniosku 270) wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - obóz integracyjno-kulturoznawczy - 24 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 271) wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - kursy komputerowe dla studentów polonijnych studiujących na wyższych uczelniach w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Olsztynie i Lublinie - 38 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 272) wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - informator dla kandydatów z Kresów na studia na uczelniach RP - 5000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 273) wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - witryna internetowa Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - 2000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9. (nr wniosku 274) wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - Walne Zgromadzenie Studenckiej Organizacji Kresowiaków - 1987 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

10. (nr wniosku 275) - wniosek Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - Warszawskie spotkania ze sztuką - 1290 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 276) wniosek Stowarzyszenia Szkoła Liderów - XI Letnia Szkoła Liderów Społeczeństwa Obywatelskiego - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

12. (nr wniosku 286) wniosek Fundacji SEMPER POLONIA - Wsparcie wydarzenia kulturalnego "Rok 2003 rokiem osób niepełnosprawnych w Hanowerze", przygotowanego przez Związek Polaków "Piast", Biuro Łączności Organizacji Polonijnych w Hanowerze - 3550 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

13. (nr wniosku 287) wniosek Ogniska Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej "Maratończyk" - IX międzynarodowa sztafeta biegowa "Szlakiem porozumień 80. roku Jastrzębie-Szczecin-Gdańsk" - 12 164 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 288) wniosek Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Wspomagania Rozwoju Społeczności Lokalnej w Andrychowie - program międzynarodowy promujący kulturę i dziedzictwo polskie, ze szczególnym uwzględnieniem regionalizacji i promocji miasta i gminy Andrychów - 8338 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

15. (nr wniosku 289) wniosek Fundacji Polonia - wstępne skeeningowe badania lekarskie wśród rodzin polskiego pochodzenia w Armenii - 28 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

16. (nr wniosku 290) wniosek Fundacji Polonia - ostateczne zlikwidowanie procesów gruźliczych w polskich sierocińcach na Litwie - 67 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

17. (nr wniosku 291) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prasa polskojęzyczna 2003, IV kwartał - 90 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 65 000 zł.

18. (nr wniosku 292) wniosek Fundacji SEMPER POLONIA - Ex Libris POLONIA - wyposażenie pracowni polonistycznych w sprzęt audiowizualny - 201 770 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

Wnioski o zlecenie zadań inwestycyjnych:

19. (nr wniosku 254) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - remont dachu kościoła w Drohobyczu na Ukrainie - 102 674 zł.

Komisja odłożyła rozpatrzenie tego wniosku.

Wnioski w sprawach różnych:

  1. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - prośba o wyrażenie zgody na zmiany w załącznikach nr 2 do umów zawartych z Kancelarią Senatu.

Komisja zaopiniowała prośbę pozytywnie.

2. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcie środków finansowych przyznanych na realizację zadań programowych.

Komisja zaopiniowała prośbę pozytywnie, przyznała też dodatkowo kwotę 40 803 zł na zakup wyprawek dla pierwszoklasistów.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa, o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister obrony narodowej Maciej Górski i prezes Agencji Mienia Woskowego Jerzy Rasilewicz. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Podsekretarz stanu w MON M. Górski omówił m.in. sposób wykorzystania środków finansowych uzyskanych przez Agencję Mienia Wojskowego. Środki te są przeznaczane na inwestycje i modernizację sił zbrojnych.

Prezes Agencji Mienia Wojskowego J. Rasilewicz odniósł się do kwestii podziału środków finansowych dla MON i MSWiA. Zdaniem prezesa, nie będzie tak, że z majątku, który przekazuje minister obrony narodowej, nie będą zasilane fundusze resortu spraw wewnętrznych, i odwrotnie, że z majątku, który zostanie zagospodarowany w wyniku uznania go za zbędny w resorcie spraw wewnętrznych, nie będą zasilane przedsięwzięcia inwestycyjne w MON. W opinii prezesa, agencja jest przygotowana organizacyjnie i będzie dokonywać sprawiedliwego podziału w zależności od źródła pochodzenia mienia.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy pięciu poprawek, jednogłośnie przyjętych przez komisję. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie omawiali skutki wejścia w życie uchwalonej przez Sejm 23 lipca br. ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Opinie na ten temat przedstawili: wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater, prezes Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Resortu Spraw Wewnętrznych Jerzy Żyżelewicz, dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji W MON Ryszard Chyrzyński, Ryszard Miciński z Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA, główny specjalista w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego Władysław Staroń oraz dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa Grażyna Żywiecka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zdecydowała, że zarekomenduje Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o uruchomieniu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Marian Kozłowski.

Z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie sejmowej zapoznał senatorów wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kowalczyk. Wysłuchano także opinii Biura legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa stwarza podstawy prawne do powstania agencji płatniczych, za pośrednictwem których będzie się odbywać realizacja płatności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.

Senatorowie uznali, że ze względu na fundamentalny charakter ustawy nie będą zgłaszać poprawek. Ustawa zacznie obowiązywać po uzyskaniu przez Polskę członkostwa w UE. Wyjątek będą stanowić przepisy dotyczące działań związanych z uzyskaniem akredytacji przez agencje płatnicze. Wejdą one w życie po 14 dniach od ogłoszenia ustawy.

Po uzyskaniu akredytacji agencjami płatniczymi staną się: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencja Rynku Rolnego.

ARiMR będzie odpowiadać za realizację płatności w ramach Krajowego Systemu Ewidencji Gospodarstw Rolnych i Zwierząt Gospodarskich (IACS), natomiast ARR będzie odpowiedzialna za stosowanie instrumentów interwencji na rynku wewnętrznym, a także instrumentów interwencji w handlu zagranicznym towarami rolno-spożywczymi.

Ze względu na dwoisty charakter wydatków obejmujących płatności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych na obszarach wiejskich z funduszy strukturalnych w funduszu wyodrębniono dwie sekcje - orientacji i gwarancji.

Z sekcji gwarancji dokonywane są wydatki związane z płatnościami obligatoryjnymi, np. z interwencją rynkową, płatnościami bezpośrednimi lub subsydiami eksportowymi. Z sekcji orientacji dofinansowywane są przedsięwzięcia mające na celu zmiany strukturalne w rolnictwie.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi S. Kowalczyk nawiązał także do rozpatrzonej na posiedzeniu komisji 23 lipca br. ustawy o zmianie o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Senatorowie zgłosili wówczas poprawki doprecyzowujące przepisy, ale niezmieniające zasadniczo treści ustawy. Ustawa zmierza do wprowadzenia możliwości udzielania przez agencję poręczeń spłaty kredytów bankowych w celu złagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk agrometeorologicznych w bieżącym roku. Zaproponowane przez resort rolnictwa umożliwienie agencji udzielania poręczeń kredytów klęskowych będzie zgłoszone przez senatorów na posiedzeniu plenarnym Senatu. Jak wyjaśnił S. Kowalczyk, propozycja poprawki jest elementem działań podejmowanych przez rząd w związku z suszą, która dotknęła kraj.

Wiceminister poinformował, że do resortu trafiły już wnioski o uruchomienie tzw. kredytów klęskowych z 3 województw: wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i lubuskiego. Minister rolnictwa od razu wyraził zgodę na uruchomienie takich kredytów.

"Straty spowodowane suszą szacowane są na terenie pozostałych województw. Termin mija dzisiaj, więc do końca tygodnia powinny być znane wyniki tych szacunków" - powiedział wiceminister S. Kowalczyk.

Do resortu rolnictwa docierają informacje, że rolnicy dotknięci klęską suszy mają problemy z zabezpieczeniem kredytów, tymczasem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze względu na brak odpowiednich regulacji prawnych nie może poręczać kredytów klęskowych.

Jak stwierdził wiceminister S. Kowalczyk, obecnie agencja może poręczać kredyty inwestycyjne i studenckie. Nie jest w stanie z powodu braku regulacji prawnych poręczać kredytów obrotowych i klęskowych. Taka zmiana, gdyby została przyjęta przez Senat, umożliwiłaby agencji poręczanie także kredytów klęskowych.

Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi przypomniał, że dodatkowe pieniądze na dopłaty do mleka klasy ekstra będą do dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tylko wówczas, gdy wpływy budżetowe z podatków i akcyzy przekroczą zaplanowaną kwotę o 510 mln zł.

"Taką możliwość przewiduje ustawa budżetowa na 2003 rok, agencja będzie miała wówczas szansę otrzymać w IV kwartale dodatkowo 275 mln zł na dopłaty do mleka klasy ekstra, z zastrzeżeniem, że nie będzie innych pilnych potrzeb budżetowych. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać dodatkowe pieniądze" - powiedział wiceminister S. Kowalczyk. Z tego powodu - zdaniem wiceministra - agencja może dysponować tylko kwotą przewidzianą na ten cel w swoim tegorocznym budżecie.

Dopłaty do mleka klasy ekstra są wypłacane od połowy ubiegłego roku. Początkowo było to 7 groszy do litra. Od stycznia do kwietnia ubiegłego roku - 4 gr/l. W odpowiedzi na dezyderat sejmowej komisji rolnictwa oraz postulaty protestujących rolników rząd zdecydował, że od kwietnia dopłaty są podwyższone do 7 gr/l. Jak powiedział wiceminister S. Kowalczyk, agencja wydaje miesięcznie ponad 30 mln zł na dopłaty do mleka, a cały tegoroczny budżet na ten cel to 366 mln zł. "To, czy ta kwota zostanie wykorzystana czy nie, będzie zależało od wielkości skupu w pozostałych miesiącach roku" - dodał.

W ubiegłym roku mleko klasy ekstra stanowiło 70% skupu mleka, obecnie ponad 80%. "Ten znaczny wzrost powoduje, że agencja musi wyasygnować coraz więcej środków na dopłaty" - stwierdził wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment