Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentu


Minister Kultury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, dnia 25 czerwca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 14 maja br., Nr BPS/DSK-043-205/03, w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Janusza Bargieła podczas 39 posiedzenia Senatu w dniu 8 maja 2003 roku, dotyczącego możliwości uzyskania środków finansowych na rekonstrukcję ruin Zamku Rabsztyn, pragnę uprzejmie poinformować Pana Marszałka, że z wielkim uznaniem przyjąłem inicjatywę władz samorządowych oraz Stowarzyszenia "Zamek Rabsztyn" konserwacji i częściowej rekonstrukcji ruin Zamku.

Pragnę jednocześnie poinformować, że działania te są zbieżne z pracami prowadzonymi w Departamencie Ochrony Zabytków Ministerstwa Kultury nad opracowaniem "Programu ochrony, stabilizacji i ekspozycji trwałej ruiny w Polsce".

Jak wynika z treści oświadczenia Pana Senatora Janusza Bargieła, Stowarzyszenie może uzyskać w przyszłym roku pomoc finansową na realizacji tego przedsięwzięcia, jako dotację celową na zadanie z zakresu kultury, objęte mecenatem państwa.

Dotacje na zadania zlecane jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, przyznawane są na podstawie formalnie poprawnego wniosku. Na każdy rok kalendarzowy w formie ogłoszenia w prasie określane są zadania, które zostaną objęte mecenatem państwa. Ogłoszenie to zawiera również informacje na temat terminu i miejsca składania wniosków.

Dodatkowo pragnę poinformować, że dokładne informacje dotyczące dotacji na zadania objęte mecenatem państwa i wzory wniosków są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Kultury - www.mk.gov.pl.

Ze swej strony proponuję, by Stowarzyszenie nawiązało bezpośredni kontakt z Departamentem Ochrony Zabytków, który udzieli niezbędnych informacji dotyczących procedur związanych z prawidłowym opracowaniem wniosku o przyznanie dotacji.

Mam nadzieję, że Ministerstwo Kultury będzie mogło w przyszłym roku udzielić pomocy finansowej dla ratowania ruin Zamku w Rabsztynie, popierając w ten sposób tę cenną inicjatywę.

Z poważaniem

z up. MINISTRA KULTURY

PODSEKRETARZ STANU

Maciej Klimczak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Sztorca, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39), przekazała Minister w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej:

Warszawa, 30.06.03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W ślad za pismem o sygnaturze Sekr. Min.DH/1937/2003/DPE-as, z dnia 16 czerwca br., dotyczącym oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Józefa Sztorca z dnia 29 maja br., przesyłam uzupełnienie dotyczące, możliwości korzystania po przystąpieniu RP do UE ze środków strukturalnych, służących rozbudowie infrastruktury sportowej, zgodnie z Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006.

Pragnę poinformować, że Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006, określający najważniejsze działania rozwojowe, które Polska zamierza uruchomić przy wsparciu środków Unii Europejskiej, uwzględnia pomoc dla inwestycji związanych z infrastrukturą sportową. Powyższe działania są określone w dwóch programach:

1. Sektorowym Programie Operacyjnym Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich - działanie 2.1. Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego,

2. Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego - działanie 3.1. Infrastruktura lokalna.

W załączeniu przekazuję szczegółowe informacje na temat możliwości, jakie stwarzają środki strukturalne Unii Europejskiej w obszarze infrastruktury sportowej.

Z wyrazami szacunku

Danuta Hübner

* * *

Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Roberta Smoktunowicza, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, 30 czerwca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 6
00-902 WARSZAWA

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka przesyłające oświadczenie Pana Roberta Smoktunowicza Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, uprzejmie informuję, że poruszona w oświadczeniu problematyka jest mi znana, jak również znana jest Mazowieckiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich który prowadzi działalność inwestycyjno-remontową na drogach wojewódzkich.

Droga wojewódzka nr 634 (Warszawa - Wołomin - Tłuszcz) znalazła się na liście zadań zgłoszonych do dofinansowania z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na lata 2004-2006. Na rok bieżący w planie zadań umieszczony został odcinek w Zielonce za kwotę ok. 1 mln zł oraz przebudowa skrzyżowania z ul. Fieldorfa w Wołominie na którą zarezerwowano 900 tys. zł. Nie można jednak rozpocząć realizacji tych zadań z uwagi na brak prawa do terenu (w Zielonce), oraz brak dokumentacji na przebudowę skrzyżowania w Wołominie, której opracowanie zostało zlecone przez Urząd Miasta.

Posiadanie przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich dokumentacji technicznych oraz prawa do dysponowania trenem warunkuje wystąpienie do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego o uzyskanie pozwolenia na budowę poszczególnych odcinków drogi.

Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że służby Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich są w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami poszczególnych samorządów zainteresowanych realizacją tej inwestycji i występujące braki w najbliższym czasie zostaną uzupełnione.

Ze strony władz samorządowych województwa mazowieckiego zadanie to, jak również modernizacja drogi wojewódzkiej nr 635 ma pełne poparcie i wyrażam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się je zrealizować zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i innych użytkowników drogi.

Z wyrazami szacunku

Adam Struzik

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu.:

Warszawa, 2003-06-30

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem Senatora Adama Bieli Nr BPS/DSK-043-280/03 uprzejmie informuję:

Dopuszczone przez Ministra do użytku szkolnego programy nauczania, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 69, poz. 635), zawierają treści kształcenia odnoszące się do podstawy programowej i stanowią materiały pomocnicze dla nauczycieli.

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają szkolny zestaw programów nauczania realizowanych w tym oddziale, na który składają się programy nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.

Podstawę wyboru programu stanowi wyposażenie szkoły, możliwości i zainteresowania uczniów oraz treści określone w podstawie programowej.

Dla modułu wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym w gimnazjum dopuszczono do użytku szkolnego 16 programów nauczania.

Nauczyciele realizujący przedmiot podstawy przedsiębiorczości w liceum ogólnokształcącym , liceum profilowanym i technikum mogą wybrać spośród 18 programów nauczania, w zasadniczej szkole zawodowej - spośród 6.

Wskazane powyżej rozporządzenie daje również możliwość opracowania przez nauczyciela własnego programu, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra.

Od 1 września 2002 r. przedmiot "Podstawy przedsiębiorczości" został ujęty w kanonie kształcenia ogólnego, należy więc do kompetencji Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej.

Pragnę jednocześnie poinformować, że programy nauczania dla zawodu zawierają również treści nauczania z zakresu przedsiębiorczości i są to kompetencje Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.

System kształcenia nauczycieli przedsiębiorczości nie różni się od systemu kształcenia nauczycieli innych specjalności.

Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu przedsiębiorczości może być realizowane w formie studiów magisterskich, zawodowych lub studiów podyplomowych. Jeżeli zakres programowy ww. studiów obejmuje całość zagadnień określonych podstawą programową dla przedmiotu przedsiębiorczość i studia te realizowane są w wymiarze pozwalającym nauczycielowi na uzyskanie niezbędnych kompetencji oraz jednocześnie nauczyciel posiada kwalifikacje pedagogiczne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, to absolwent takich studiów posiada niezbędne kwalifikacje do prowadzenia ww. zajęć.

Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedsiębiorczości jest jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa i w 2000 roku podjęto centralne działania mające na celu wsparcie rozwoju zawodowego nauczycieli w powyższym zakresie.

We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz z Krajowym Ośrodkiem Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie, dla którego organem prowadzącym jest Minister Edukacji Narodowej i Sportu, opracowano w roku 2000 ramowy program studiów podyplomowych dla nauczycieli przedsiębiorczości, na którego podstawie ministerstwo zleciło wybranym w drodze konkursu szkołom wyższym realizację studiów podyplomowych dla ok. 900 nauczycieli tego przedmiotu.

Z poważaniem

wz. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Franciszek Potulski

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40):

Warszawa, dn. czerwca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na wystąpienie Senatora Józefa Sztorca Nr BPS/DSK-043-282/03 uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391), zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia, w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu i Naczelnej Rady Lekarskiej, sposobu dokonywania kwalifikacji do poszczególnych dyscyplin sportu, zakresu koniecznych badań lekarskich oraz ich częstotliwości w stosunku do dzieci i młodzieży do ukończenia 21 roku życia ubiegających się o przyznanie licencji na amatorskie uprawianie określonej dyscypliny sportu.

W chwili obecnej projekt rozporządzenia w celu wykonania powyższej delegacji znajduje się w ostatniej fazie prac legislacyjnych. Obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 listopada 2002 r. w sprawie zasad kwalifikacji do poszczególnych dyscyplin sportu, zakresu koniecznych badań lekarskich oraz ich częstotliwości w stosunku do dzieci i młodzieży do ukończenia 21 roku życia uprawiających sport amatorski (Dz.U. Nr 191, poz. 1603) z momentem wejścia w życie nowego rozporządzenia, przestaną obowiązywać.

Projekt rozporządzenia, w odniesieniu do podmiotów przeprowadzających badania lekarskie, zawiera rozwiązania analogiczne do rozwiązań przyjętych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu. Proponuje się, aby badania lekarskie przeprowadzał lekarz specjalista w dziedzinie medycyny sportowej, a w przypadku braku takiego lekarza, lekarze posiadający certyfikat nadany przez Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej. W okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, w przypadku braku lekarza specjalisty w dziedzinie medycyny sportowej badania lekarskie i zaświadczenia będą przeprowadzać i wydawać również inni lekarze, którzy zawarli umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu medycyny sportowej. Wprowadzenie okresu przejściowego pozwoli na uzyskanie przez zainteresowanych lekarzy dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im prowadzenie badań sportowców ubiegających się o przyznanie licencji na amatorskie uprawianie określonej dyscypliny sportu.

Rozwiązanie takie jest wynikiem szeregu konsultacji i uwag środowiska lekarzy medycyny sportowej, w szczególności Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej.

Przygotowanie i wiedza lekarzy medycyny sportowej (szkolenie, egzaminy, wiedza, praktyka) jest jedyną gwarancją prawidłowego przeprowadzania badań, dlatego też rozporządzenie dopuszcza jedynie lekarzy medycyny sportowej i lekarzy innych specjalności posiadających certyfikat do przeprowadzenia tych badań. Rozwiązanie to ma na celu zapewnienie efektywnej opieki lekarskiej nad polską młodzieżą poddaną intensywnemu treningowi sportowemu.

Z powodu braku w niektórych środowiskach lekarzy tej specjalności Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej zorganizowało system szkoleń w zakresie medycyny sportowej kończących się uzyskaniem certyfikatów - ABC Medycyny Sportowej, umożliwiających orzecznictwo sportowo lekarskie na poziomie podstawowym. Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej od dwóch lat prowadzi działania umożliwiające dokształcanie lekarzy internistów, chirurgów, pediatrów, ortopedów i lekarzy rehabilitacji oraz rodzinnych dające im prawo orzekania sportowo-lekarskiego w miejscu pracy i zamieszkania.

Działania te wpłyną na poprawę dostępności dzieci i młodzieży do świadczeń zdrowotnych w zakresie medycyny sportowej, a jednocześnie zagwarantują prowadzenie tych usług na najwyższym poziomie.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Adam Giersz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej i Wiesława Gołąbka, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 01.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

pragnę przeprosić Pana Marszałka za opóźnienie w przekazaniu odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Wiesławy Sadowskiej oraz Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożone na 41. posiedzeniu Senatu RP w dniu 29 maja 2003 roku, a przesłanym mi pismem nr BPS/DSK-043-248/03 z dnia 4 czerwca 2003 r.

Odpowiadając na oświadczenie uprzejmie informuję, że:

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa planowała wybudowanie serwerowni dla potrzeb systemu IACS w Radomiu. Za takim rozwiązaniem przemawiały tak względy ekonomiczne (szacowane koszty budowy) jak i odległość od Centrali Agencji, dobre połączenia komunikacyjne, itp. W celu realizacji tego planu poprzedni Prezes Agencji Pan Aleksander Bentkowski zwrócił się do ówczesnego Prezydenta Miasta Pana Adama Włodarczyka o wskazanie dogodnej lokalizacji dla tej inwestycji. Pan Prezydent wskazał taką lokalizację w centrum miasta, obejmującą część budynku usytuowanego przy ulicy Żeromskiego 53 wraz z wewnętrznym dziedzińcem tegoż budynku. Po uzyskaniu zgody Urzędu Zamówień Publicznych na udzielenie zamówienia publicznego na dzierżawę nieruchomości w trybie z wolnej ręki, w dniu 25.10.2002 r. Prezes ARiMR podpisał z Prezydentem Miasta (jako Reprezentantem Gminy Radom oraz Reprezentantem Skarbu Państwa) umowę dzierżawy nieruchomości.

Planowana inwestycja miała na celu zbudowanie serwerowni stanowiącej najistotniejszy element Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli - IACS. Zgodnie z zatwierdzoną przez Komitet Integracji Europejskiej strategią akredytacji systemu IACS obowiązującym terminem uruchomienia tego systemu jest październik 2003 r.

Przed przystąpieniem do budowy serwerowni Agencja zleciła opracowanie koncepcji realizacji tej inwestycji. Opracowany na potrzeby ARiMR projekt "Koncepcji realizacji DCR w Radomiu" ujawnił wiele mankamentów funkcjonalno-przestrzennych, spodziewanych trudności technicznych oraz dodatkowych kosztów związanych z realizacją inwestycji DCR w przyjętej lokalizacji.

I tak:

- Stan techniczny budynku i jego parametry użytkowe wykluczają możliwość pełnej adaptacji do potrzeb DCR, co oznacza konieczność rozbudowy budynku. Obiekt wybrany na lokalizację DCR jest historyczny (projekt Antonio Corazziego) i wszelkie dobudowy i zmiany bryłowe muszą być uzgadniane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

- Budynek nie posiada stosownego zasilania elektrycznego, które umożliwiałoby niezawodne działanie planowanych urządzeń. Konieczne modernizacje wiążą się z przeniesieniem istniejącej stacji transformatorowej, kolidującej z przyjętą koncepcją projektowanej inwestycji a obsługującej dotychczasowych odbiorców i wykonaniem drugiej dla potrzeb ARiMR o parametrach zgodnych z jej wymaganiami. Istnieje, więc konieczność wybudowania dwóch nowych sytuacji transformatorowych oraz przełożenia istniejących kabli energetycznych.

- Znaczna część powierzchni w istniejącym budynku przewidzianej do adaptacji wymaga wzmacniania stropów dla spełnienia wymagań zwiększonych obciążeń.

- Uwarunkowania lokalne wymuszają zagłębienie dobudowanej części ok. 3,5 m poniżej poziomu istniejącego terenu.

- Zagłębienie nowo projektowanego budynku w bezpośrednim sąsiedztwie budynku istniejącego wymusza stosowanie wzmacniania istniejących fundamentów metodą jet-grounting w postaci pali o średnicy 140 cm w rozstawie 120 cm na głębokość minimum 1,5 m poniżej nowo projektowanych fundamentów (5 m poniżej poziomu terenu).

- Ze względu na zapewnienie szczelności części podziemnej płytę fundamentową i ściany fundamentowe należy wykonać z betonu wodoszczelnego W8.

Uwarunkowania lokalizacyjne wymuszają rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne powodujące wzrost powierzchni adaptacyjnej w istniejącym budynku i dobudowanej w stosunku do rzeczywistych potrzeb Agencji, a także rozwiązania techniczne zwiększające koszty realizacji inwestycji. W efekcie przekłada się to na zwiększenie kosztów wykonania większości elementów budowlano-instalacyjnych obiektu i wykonania robót dodatkowych, a w szczególności:

- robót przygotowawczych: (rozbiórki terenowe, wstępny wykop

wzmocnień fundamentów, przekładki instalacji) - 152 756 PLN

- rozbiórek w całości istniejących ścian, posadzek, okien,

drzwi, zamurowań i przebić - 37 203 PLN

- wzmocnień konstrukcyjnych stropów i nadproży - 217 110 PLN

- wyposażenia w dźwig towarowo-osobowy - 147 000 PLN

- stacje transformatorowe z liniami kablowymi - 800 000 PLN

W świetle zaistniałych okoliczności oraz biorąc pod uwagę realia czasowe związane z cyklem technologicznym prac projektowych i wykonawczych, oczekiwania na kolejne decyzje administracyjne, które ARiMR obowiązana jest uzyskać w toku procesu budowlanego, a także obowiązek zachowania terminów wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych dotyczących wyboru podmiotu, który wykona projekt i budowę serwerowni, zakończenie inwestycji we wskazanym wyżej terminie tj. w październiku nie jest możliwe.

Powyżej wskazanych okoliczności nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy dzierżawy. Okoliczności te są istotne bowiem brak uruchomienia Systemu IACS w wymaganym terminie oznaczać będzie niewywiązanie się Polski ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej, co może skutkować utratą środków UE na ten cel. W tej sytuacji realizacja budowy serwerowni centralnej na terenie nieruchomości objętej umową dzierżawy nie leży w interesie publicznym.

Nadto wyjaśnia wymagają również dwie inne kwestie, a mianowicie dotyczące zatrudnienia w mającej powstać serwerowni oraz pojawiające się w prasie informacje o powodach odejścia od koncepcji budowy serwerowni w Radomiu.

Po pierwsze w mającej powstać serwerowni zatrudnienie znalazłoby maksymalnie do 20 osób, stąd mowa o zatrudnieniu dla 200, czy 300 osób jest nieporozumieniem. W drugiej kwestii, odnośnie stwierdzeń pojawiających się w prasie, że decydujące znaczenie dla zmiany podejścia do realizacji serwerowni w Radomiu, miała zmiana na stanowisku Prezesa ARiMR, pragnę stwierdzić, że jest to nieprawda, albowiem żadne inne względy niż powyżej wskazane merytoryczne uwarunkowania nie decydowały o koncepcji inwestycji.

Z poważaniem

MINISTER

Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Adam Tański

***

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Dzidy, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, dnia 2 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odnosząc się do przekazanego mi oświadczenia Senatora Henryka Dzidy wygłoszonego na posiedzeniu Senatu w dniu 29 maja 2003 roku, dotyczącego umorzenia dochodzenia w sprawie przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez członków Zarządu Miasta Białegostoku w trakcie organizacji i realizacji inwestycji dla wysypiska odpadów komunalnych w Hryniewiczach, uprzejmie zawiadamiam, że zbadanie jego zasadności w trybie nadzoru służbowego możliwe będzie dopiero po niebudzącym wątpliwości stwierdzeniu, że wydane przez Prokuraturę Rejonową Białystok-Południe w dniu 28.01.2003 roku postanowienie o umorzeniu sprawy nr 2 Ds. 2957/02 jest prawomocne.

Z poczynionych bowiem ustaleń wynika, że w aktach brak jest dokumentu potwierdzającego odbiór przez Fundację "Pro Veritate" zarządzenia Prokuratora Rejonowego Białystok-Południe, odmawiającego przyjęcia zażalenia, które na postanowienie o umorzeniu postępowania złożył w dniu 5 marca 2003 roku prezes tej fundacji Rafał Modzelewski.

Wyjaśnienie kwestii prawidłowości doręczenia tego dokumentu, determinuje wybór trybu kontroli zasadności umorzenia postępowania.

Zapewniam, że prokuratura dołoży starań, aby nastąpiło to bezzwłocznie.

Z poważaniem

Z upoważnienia

PROKURATORA GENERALNEGO

Karol Napierski

Prokurator Krajowy

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, dnia 2.07.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Nr BPS/DSK-043-134-03, przy którym przesłane zostało oświadczenie Pana Senatora Henryka Stokłosy w sprawie możliwości reaktywowania sądu okręgowego i prokuratury okręgowej w Pile - uprzejmie informuję:

Sąd Okręgowy w Pile powołany od 1 stycznia 1976 r. funkcjonował tylko do 1 lipca 1982 r. Po jego zniesieniu w Pile utworzony został Ośrodek Zamiejscowy Sądu Okręgowego w Poznaniu, w którym rozpoznawane są w pierwszej instancji sprawy cywilne z obszaru obejmującego Sądy Rejonowe w: Chodzieży, Pile, Trzciance, Wągrowcu i Złotowie. W pozostałych sprawach właściwy jest Sąd Okręgowy w Poznaniu.

Zniesienie Prokuratury Okręgowej w Pile nastąpiło z dniem 1 września 1991 r. Kompetencje tej jednostki przejęła Prokuratura Okręgowa w Poznaniu.

Dotychczas organizacja jednostek resortu w okręgu poznańskim nie była kwestionowana.

Rozszerzenie obszaru właściwości Sądu Rejonowego w Pile o wszystkie gminy powiatu pilskiego oznaczałoby konieczność przejęcia znacznej ilości spraw do rozpoznania przez ten Sąd. Jednakże z uwagi na brak odpowiedniej powierzchni lokalowej, znajdującej się w dyspozycji Sądu Rejonowego w Pile takie rozwiązanie organizacyjne nie jest obecnie możliwe.

Informacja o posiadanych przez miasto lokalach na ten cel nie jest wystarczająca, a należy wspomnieć, że współpraca z władzami miasta przy pozyskaniu budynków byłaby bardzo pomocna.

Ponadto tworzenie nowych jednostek wymiaru sprawiedliwości determinowane jest odpowiednią liczbą wpływających spraw. Wstępne badania statystyczne wykazują, że liczba spraw sądowych z obszaru, który mógłby objąć wnioskowany Sąd Okręgowy nie daje uzasadnienia dla utworzenia samodzielnej jednostki sądowej szczebla okręgowego. Można jedynie rozważać poszerzenie kognicji istniejącego Ośrodka Zamiejscowego Sądu Okręgowego w Poznaniu z siedzibą w Pile o sprawy karne.

Jednocześnie przy tworzeniu nowych jednostek wymagane są znaczne środki finansowe i zapewnienie stosowanej obsady kadrowej, gdyż bez odpowiedniego zabezpieczenia (również etatowego) mogłoby nastąpić pogłębienie istniejących trudności w rozpoznawaniu spraw sądowych w terminach powszechnie uznawanych za rozsądne.

Wskazanym jest uwzględnienie przy tym faktu, że utworzenie nowego sądu prowadzi do zmniejszenia liczby sędziów orzekających, co jest spowodowane koniecznością powierzenia im stanowisk funkcyjnych (takich jak prezes, wiceprezes(i), przewodniczący wydziałów).

Wobec notowanej od początku 2003 r. tendencji spadkowej w zakresie spraw wpływających do Prokuratur w okręgu poznańskim (w I kwartale br. wpływ spraw zmniejszył się o ok. 5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) nie znajduje się także uzasadnienia dla pilnej potrzeby utworzenia Prokuratury Okręgowej w Pile.

Z wyrazami szacunku

Sylweriusz M. Królak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 02.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

pragnę przeprosić Pana Marszałka za opóźnienie w przekazaniu odpowiedzi na oświadczenie pana Senatora Józefa Sztorca złożone na 41. posiedzeniu Senatu RP w dniu 29 maja 2003 roku, a przesłanym mi pismem nr BPS/DSK-043-251/03 z dnia 4 czerwca 2003 r.

Odpowiadając na oświadczenie uprzejmie informuję, że sprawa udzielania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zamówień na wykonanie, między innymi robót geodezyjno-lotniczych, była przedmiotem kontroli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz zainteresowania Sejmowej Podkomisji do spraw budowy systemu IACS.

W trakcie kontroli MRiRW stwierdzono, że w przypadku przetargów dotyczących:

- Wykonania panchromatycznych zdjęć lotniczych w skali 1:13000 dla obszaru 40000 km2,

- Wykonania panchromatycznych zdjęć lotniczych w skali 1:13000 dla obszaru 17650 km2,

stosowano procedurę przetargu nieograniczonego.

We wnioskach z kontroli przeprowadzonej przez MRiRW w zakresie powyższych przetargów stwierdzono:

1. W każdym z przetargów o wyborze oferty zadecydowała najniższa cenowo oferta, która spełniała wymogi formalne.

2. Kontrola wykazała, że w toku postępowania o udzielenie wszystkich trzech (tryb przetargu nieograniczonego) zamówień traktowano na równych prawach wszystkie podmioty ubiegające się o zamówienie oraz postępowania te prowadzono w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.

3. Dziewięcioosobowy skład Komisji Przetargowej zapewniał obiektywną ocenę ofert i oddziaływanie zewnętrzne na członków Komisji było, zdaniem kontrolujących, niemożliwe.

Uprzejmie wyjaśniam, że nie istnieje żaden związek pomiędzy, krytyką działań realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ze strony Pana Posła Aleksandra Grada, a udzieleniem zamówienia publicznego na wykonanie części zadań z zakresu robót geodezyjno-lotniczych podmiotowi, którego współwłaścicielem, czy udziałowcem jest Małgorzata Grad małżonka Pana posła. Firma, z którą utożsamiana jest małżonka Pana Posła A. Grada, jest jednym z kilku specjalistycznych podmiotów tego typu, na terenie całego kraju.

Stąd prosty wniosek, iż biorąc udział w prowadzonych przez Agencję postępowaniach istniała szansa na wygranie któregoś z nich.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie posiada również wiedzy na temat, aby Małopolska Grupa Geodyzjno-Pomiarowa wykonywała jakiekolwiek czynności przed rozstrzygnięciem przetargu. Bynajmniej ARiMR nie zlecała wykonywania żadnych czynności, które wyprzedzałyby procedurę jaka wynika z zamówień publicznych.

Z poważaniem

MINISTER

Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Adam Tański

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Janusza Bargieła, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu w dniu 14 maja 2003 roku i skierowanym do Ministra Zdrowia, a przesłanym przy piśmie z dnia 21 maja 2003 r., znak: BPS/DSK-043-224/03, w sprawie finansowania opieki zdrowotnej osobom będącym mieszkańcami Małopolski i ubezpieczonym w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych, a nieobjętym w kontrakcie z Małopolską Regionalną Kasą Chorych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

• Z informacji uzyskanych ze Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż Śląska Regionalna Kasa Chorych nie przedłużyła kontraktu z ZOZ w Olkuszu na 2003 rok wykorzystując możliwości regulowania kosztów świadczeń zdrowotnych dla osób w niej ubezpieczonych i będących podopiecznymi Zespołu Opieki Zdrowotnej w Olkuszu w I kwartale 2003 r. poprzez rozliczenia z Małopolską RKCh. Podane przez Śląską RKCh uzasadnienie tej decyzji przytoczone jest w kolejnych tiret.

Natomiast Śląska RKCh ogłosiła mający miejsce w miesiącach luty/marzec 2003 roku konkurs ofert dotyczący udzielania świadczeń głównie z zakresu lecznictwa stacjonarnego (szpitalnego), w którym uczestniczyć mogli świadczeniodawcy z terenu całego kraju. Przedstawiciele Zespołu Opieki Zdrowotnej w Olkuszu nie zaakceptowali propozycji umowy przedstawionej przez Śląską KRCh, uwzględniającej możliwości kontraktowania tej Kasy i umowa taka nie została zawarta.

• Wejście w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NFZ, spowodowało, iż Fundusz stał się podmiotem wszelkich praw i obowiązków kas chorych (art. 202 ust. 1 ustawy o NFZ), a ubezpieczeni na podstawie ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) stają się ubezpieczonymi na postawie ustawy o NFZ (art. 196). W nowej sytuacji ubezpieczeni w Narodowym Funduszu Zdrowia są uprawnieni do uzyskania świadczeń zdrowotnych na terenie całego kraju.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie przyporządkowania do oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego przed dniem wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 93, poz. 864), dane dotyczące osób ubezpieczonych do dnia wejścia w życie ustawy są przekazywane przez zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do oddziału wojewódzkiego, w jaki przekształcona została regionalna kasa chorych, której członkiem był ubezpieczony.

Jednocześnie Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął decyzję o przeprowadzeniu procesu agregacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym zakładając, iż każdy świadczeniodawca będzie prowadził tylko jedną umowę w danym zakresie świadczeń z właściwym terytorialnie oddziałem wojewódzkim Funduszu.

Oznacza to, iż ubezpieczeni korzystający ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez ZOZ w Olkuszu, niezależnie od tego, w jakiej kasie chorych byli ubezpieczeni przed 1 kwietnia 2003 r., mają finansowane świadczenia zdrowotne z tytułu (zagregowanej) umowy ZOZ w Olkuszu z Małopolskim Oddziałem Wojewódzkim Funduszu, dalej zwanym Małopolskim OW.

Wspomniana decyzja Zarządu Funduszu oznacza też, iż nawet gdyby ZOZ w Olkuszu podpisał stosowne umowy ze Śląską RKCh, umowy te podlegałyby agregacji do jednej umowy z Małopolskim OW.

Oznacza to, iż ZOZ w Olkuszu, a także ZOZ w Oświęcimiu i Chrzanowie otrzymają zapłatę za leczenie pacjentów zamieszkałych w Małopolsce, a przed 1 kwietnia będących ubezpieczonymi Śląskiej RKCh w ramach zagregowanej umowy dotyczącej udzielania świadczeń osobom ubezpieczonym, zawartej z Małopolskim OW.

• Z informacji uzyskanych z Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu wynika, iż o trudnej sytuacji ZOZ w Olkuszu, wynikającej z nie podpisania umów ze Śląską RKCh, Oddział powiadamiał Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia pismami z 19 i 20 maja br. Przeprowadzony w Małopolskim OW szacunek dodatkowych środków dla ZOZ w Olkuszu winien wynieść około 1,4 mln zł, natomiast zaproponowana do umowy w wyniku agregacji kwota zwiększenia wynosi około 1,1 mln zł (75% kwoty wyszacowanej).

Małopolski OW zdeklarował, iż dołoży wszelkich starań, by zaistniała sytuacja nie prowadziła do zagrożenia dobra pacjentów oraz funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia, jednak jest to zależne przede wszystkim od decyzji Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Należy podkreślić, iż trudno jest jako punkt odniesienia dla porównania wysokości umów na świadczenia zdrowotne ze świadczeniodawcami w roku 2003 przyjąć wysokość tych umów w roku 2002. Problem ten był już podnoszony w związku z kontraktowaniem umów na 2003 r. przez kasy chorych. Związane to jest z wyjątkową sytuacją, jaka miała miejsce w 2002 roku - sytuacja finansowa kas chorych w tym roku była wyjątkowa, gdyż kasy uzyskały w 2001 r. - jednorazowo - dodatkowe przychody w wysokości około 1,7 mld zł wynikające ze zmiany w tym właśnie roku zasad ewidencjonowania wpływów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz ze skumulowanego wyniku finansowego za lata poprzednie. Mimo nie zrealizowania planu przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2002 r. - na sumę około 1,1 mld zł - w sumie Kasy miały nadzwyczajny dodatkowy przychód, który umożliwił im zwiększenie finansowania kosztów świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych w stosunku do roku 2001. Taka sprzyjająca sytuacja nie powtórzy się już w 2003 roku. W roku tym instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przejęły też dodatkowo finansowanie dwóch procedur wysokospecjalistycznych, finansowanie ratownictwa medycznego oraz zostały zobowiązane do spłaty pożyczki z budżetu państwa zaciągniętej jeszcze przez kasy chorych.

Podkreślić też trzeba, iż art. 72 ust. 3 ustawy o NFZ stanowi, iż suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu. Przepis ten pokazuje ograniczenia finansowe nakładane na Narodowy Fundusz Zdrowia przy zawieraniu umów na świadczenia zdrowotne dla osób ubezpieczonych.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Zdrowia

PODSEKRETARZ STANU

Maciej Tokarczyk

* * *

Zastępca Prokuratora Generalnego, Prokurator Krajowy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, dnia 2 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na przekazane przez Pana Marszałka oświadczenie złożone przez Pana Senatora Adama Bielę podczas 41 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 maja 2003 r. - uprzejmie przedstawiam, co następuje.

Na moje polecenie Prokuratura Apelacyjna w Lublinie zbadała akta dotyczące spraw przedstawionych w oświadczeniu. Przedmiotem analizy były akta postępowań w sprawach 1 Ds. 3472/99 oraz 1 Ds. 1658/03 (poprzednio - 1 Ds. 42/03 Prokuratora Rejonowego w Chełmie) prowadzonych w oparciu o zawiadomienia o przestępstwie złożone przez Halinę Jarocką i Andrzeja Jarockiego.

Analiza akt 1 Ds. 3472/99 oraz odpowiadających im akt nadzoru instancyjnego OZ Dsn 98/00/Ch Ośrodka Zamiejscowego Prokuratury Okręgowej w Lublinie z siedzibą w Chełmie wykazała, że prawomocnym postanowieniem z dnia 31 stycznia 2000 r. zostało umorzone dochodzenie przeciwko Janowi Sadowemu o kierowanie pod adresem Andrzeja Jarockiego i Haliny Jarockiej gróźb zabójstwa i pobicia, to jest o występek z art. 190 § 1 k.k. - wobec znikomej społecznej szkodliwości czynu, a ponadto dwukrotnego spowodowania obrażeń ciała Andrzeja Jarockiego, naruszających każdorazowo prawidłowe funkcjonowanie jego organizmu na czas poniżej 7 dni, to jest o występek z art. 157 § 1 k.k. w zw. z art. 12 k.k. - wobec braku ustawowych znamion przestępstwa publiczno-skarbowego i braku interesu społecznego w objęciu tegoż czynu ściganiem z urzędu.

Wobec złożenia zażaleń przez oboje pokrzywdzonych - omawiana decyzja merytoryczna była oceniana w postępowania instancyjnym przez Sąd Rejonowy w Chełmie, który w dniu 12 lipca 2000 r. utrzymał ją w mocy.

Ponowne badanie tych spraw w Prokuraturze Apelacyjnej potwierdziło również zasadność wydanego prawomocnego orzeczenia i nie dostarczyło przesłanek do wznowienia postępowania przeciwko Janowi Sadowemu bądź podjęcia na nowo tego postępowania w zakresie pozostałych czynów.

Z akt sprawy wynika, że między stronami istnieje poważny konflikt sąsiedzki. Na gruncie inicjowanych przez strony spraw prezentowane są ich subiektywne wersje, nie dające się zweryfikować obiektywnymi dowodami. Wszystkie opisywane zdarzenia odbywają się pod nieobecność innych osób. W badanej sprawie jedynie świadek Krzysztof Kołodziński słyszał jednorazowo groźbę uszkodzenia wzroku Halinie Jarockiej. Pozostali zgłaszani świadkowie z reguły nic o przedmiocie postępowania nie wiedzieli, bądź cytowali zasłyszane fragmentaryczne wypowiedzi stron konfliktu.

Również zaświadczenia lekarskie przedstawiane przez Andrzeja Jarockiego, dotyczące powierzchownych obrażeń, opierają się na uzyskanym od niego wywiadzie co do okoliczności ich doznania.

Zebrany materiał dowodowy wskazuje na to, że niewiarygodne są oskarżenia kierowane pod adresem Jana Sadowego o przejawianie szczególnej agresywności i stwarzanie zagrożenia zważywszy, iż jest on człowiekiem 70-letnim, inwalidą II grupy z powodu poważnych schorzeń neurologicznych. Z załączonych dokumentów dotyczących pięciu pobytów w szpitalach w latach 1998-2000 w oddziałach neurologii wynika, że choroba ma charakter postępujący, manifestuje się napadami zaniewidzenia, brakiem odruchów i osłabieniem czucia lewej kończyny dolnej, cechami zespołu Parkinsona, zaś sam pacjent wymaga stałej opieki drugiej osoby z powodu dużego ograniczenia zdolności do samodzielnej egzystencji.

Badanie wskazanych akt pozwala na ocenę, iż prokurator wyczerpał istniejące możliwości dowodowe. Dochodzenie zostało uzupełnione w szczególności w trybie art. 327 § 3 kpk - celem realizacji wszystkich wniosków dowodowych pokrzywdzonych i sprawdzenia podawanych okoliczności. Wyniki tych czynności nie wpłynęły na zmianę stanowiska prawnego prokuratora.

Ujawniły natomiast, że między stronami doszło do dalszych konfliktów już w stadium międzyinstancyjnym. Jan Sadowy złożył zawiadomienie o dokonaniu przez Andrzeja Jarockiego w dniu 16 lutego 2000 r. rozboju na jego osobie, a mianowicie kradzieży mienia wartości 190 zł po uprzednim użyciu przemocy polegającej na biciu po głowie i kopaniu po ciele. Przedłożył dokumenty świadczące o skutkach tego zdarzenia w postaci leczenia szpitalnego okulistycznego i neurologicznego od dnia 23 lutego do marca 2000 r.

Z kolei zawiadomienie o pobiciu przez Jana Sadowego dzień wcześniej - w dniu 15 lutego 2000 r. - złożył Andrzej Jarocki, dołączając zaświadczenie z dnia 17 lutego 2000 r. o doznaniu obrażeń naruszających funkcjonowanie jego organizmu na czas poniżej 7 dni.

Materiały o powyższym zakresie zostały włączone do odrębnego postępowania 1 Ds. 1449/00 Prokuratora Rejonowego w Chemie.

Prawomocnym wyrokiem w sprawie II K 1275/00 z dnia 22 kwietnia 2002 r. Sąd Rejonowy w Chełmie skazał Andrzeja Jarockiego za wyżej opisany czyn na karę 2 lat pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że z opinii sądowo-psychiatrycznej, sporządzonej w toku procesu na wniosek oskarżonego wynika, że od 1985 r. Andrzej Jarocki pozostaje pod opieką Poradni Zdrowia Psychicznego z powodu znacznego uzależnienia alkoholowego, prowadzi pasożytniczy tryb życia, dokonuje samouszkodzeń i prób samobójczych, przejawia agresję wobec matki, około 30-krotnie przebywał na leczeniu odwykowym szpitalnym, z którego oddalał się samowolnie, mimo kierowania go tam przez sąd.

Na podstawie kolejnych akt 1 Ds. 2200/98 Prokuratora Rejonowego w Chełmie ustalono, iż w okresie wcześniejszym - w dniu 8 grudnia 1998 r. - Andrzej Jarocki został oskarżony o dokonanie w dniu 3 września 1998 r. kradzieży pieniędzy i odzieży wartości 1.520 zł na szkodę Jana Sadowego, tj. o przestępstwo z art.- 278 § 1 k.k.

Prawomocnym wyrokiem z dnia 8 grudnia 2001 r. Sąd Rejonowy w Chełmie w sprawie II K 548/00 postępowanie w tej spawie umorzył uznając, że czyn stanowił wykroczenie z art. 119 § 1 Kodeksu Wykroczeń (sąd ustalił wartość przedmiotu wykroczenia na 20 zł), którego karalność uległa przedawnieniu.

Z wysokim prawdopodobieństwem należy przyjąć, iż wskazane postępowanie zapoczątkowało konflikt między stronami i eskalację wzajemnych oskarżeń.

Badanie kolejnego ze wskazanych na wstępie dochodzeń kwestionowanych przez Andrzeja i Halinę Jarockich o początkowej sygn. 1 Ds. 42/03 Prokuratora Rejonowego w Chełmie wykazało, że jest ono kontynuowane pod nową sygn. 1 Ds. 1658/03 na skutek podjęcia pierwotnie umorzonego dochodzenia na nowo postanowieniem z dnia 22 maja 2003 r. (o jego treści pokrzywdzonych powiadomiono).

Przedmiotem dochodzenia w tej sprawie są zaistniałe od lipca 1999 r. do stycznia 2003 r. przypisywane Janowi Sadowemu zachowania bezprawne wymierzone przeciwko Andrzejowi i Halinie Jarockim, polegające na:

- kierowaniu wobec nich gróźb karalnych,

- niszczeniu ich mienia poprzez mechaniczne uszkadzanie, zamalowywanie, opatrywanie wulgarnymi napisami i wizerunkami,

- kierowaniu fałszywych oskarżeń o popełnienie czynów niezgodnych z prawem,

- rozpowszechnianiu psychiatrycznej dokumentacji leczniczej w aspekcie ustaw z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz. 535 z późniejszymi zmianami i z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133, poz. 883 z późniejszymi zmianami).

Badanie akt wykazało, że postępowanie karne w powyższej sprawie toczyło się od dnia 29 stycznia 2003 r. i zostało postanowieniem z dnia 21 marca 2003 r. umorzone z powodu niepopełnienia przestępstwa (odnośnie czynu z art. 234 k.k.), braku ustawowych znamion przestępstwa (w zakresie art. 288 § 1 k.k.) oraz wobec znikomej społecznej szkodliwości (w zakresie art. 190 § 1 k.k.).

W ocenie Prokuratury Apelacyjnej decyzja powyższa zapadła przedwcześnie, bez wyczerpania możliwości dowodowych zmierzających do wyjaśnienia okoliczności ocenianych zdarzeń. Mankamentem postępowania dowodowego było zwłaszcza odstąpienie od zgromadzenia dokumentacji źródłowej dotyczącej kierowania do organów ścigania i instancji państwowych fałszywych zawiadomień między innymi w zakresie wyłudzenia świadczeń z funduszy społecznych.

Słusznie zatem prokurator pierwszej instancji przychylił się do zażalenia pokrzywdzonych, bowiem dopiero uzupełnienie postępowania może stanowić gwarancję wydania prawidłowej decyzji merytorycznej.

Również dotychczasowe czynności chełmskiej Policji nie doprowadziły do ustalenia sprawców aktów wandalizmu (dotyczących bram garażowych, tablic informacyjnych, itp.) na szkodę Andrzeja i Haliny Jarockich.

Z tego powodu nie mogły być skierowane wnioski o każdorazowe ukaranie sprawców tych czynów, słusznie ocenianych - z uwagi na wartość uszkodzonego mienia - jako wykroczenia.

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Niskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, 2003-07-03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6
00-902 Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie senatora Pana Grzegorza Niskiego złożone na 41 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 maja 2003 r. dotyczące interpretacji przepisu art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (j.t. Dz.U. z 1997 r. Nr 16 poz. 89 ze zm.), przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 4 czerwca 2003 r. Nr BPS/DSK-043-235/03, uprzejmie wyjaśniam.

W przepisach art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn określone zostały warunki skorzystania z ulgi podatkowej z tytułu nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego w drodze dziedziczenia bądź darowizny. Jednym z tych warunków jest wymóg zamieszkiwania w nabytym budynku lub lokalu przez okres co najmniej pięciu lat.

Przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn posługując się pojęciem "zamieszkiwanie" nie definiują go. Uzasadnione jest zatem odwołanie się do znaczenia ustalonego w przepisach Kodeksu cywilnego i orzecznictwie Sądów w tym zakresie.

Stosownie do dyspozycji art. 25 Kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania osoby fizycznej miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Zgodnie z sentencją orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 maja 2001 r. sygn. akt V S.A. 1496/00 "Pobyt stały w danym lokalu oznacza zamieszkiwanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego lub długotrwałego przebywania, z wolą koncentracji w danym miejscu swoich spraw życiowych, w tym założenia ośrodka osobistych i majątkowych interesów... Zamiar stałego pobytu musi być określony na podstawie obiektywnych, możliwych do stwierdzenia okoliczności".

W wyroku z dnia 7 września 1994 r. sygn. akt III SA 29/94 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jednakże, że "jednym z warunków korzystania z ulgi z art. 16 ust. 1 (ustawy o podatku od spadków i darowizn) jest fakt zamieszkiwania w nabytym budynku - to jest przebywania w nim z zamiarem stałego pobytu, co nie musi łączyć się z zameldowaniem. Zameldowanie jest tylko materialno - techniczną rejestracją pobytu osoby fizycznej w określonej miejscowości.

Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z dnia 5 kwietnia 1996 r. sygn. akt III SA 386/95, w którym stwierdził, że "zameldowanie się w miejscu stałego lub czasowego pobytu jest tylko dowodem, że dana osoba dopełniła obowiązku meldunkowego, wynikającego z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174 ze zm.). Natomiast o zastosowaniu ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, decyduje faktyczne zamieszkiwanie w nabytym lokalu budynku przez okres co najmniej 5 lat od dnia powstania obowiązku podatkowego".

Celem przepisu art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest umożliwienie osobom nabywającym spadek lub osobom obdarowanym bezpośrednie i niezwłoczne zaspokojenie ich potrzeb mieszkaniowych. Zaspokojenie tych potrzeb powinno nastąpić poprzez wyrażenie woli spadkobiercy lub obdarowanego w ten sposób, że będzie on zamieszkiwać w nabytym lokalu przez 5 lat.

Należy jednakże stwierdzić, iż o stałości pobytu w danym miejscu decyduje przede wszystkim przebywanie, które ma cechy założenia tam ośrodka swoich osobistych i majątkowych interesów.

Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie wyjaśniam iż organy podatkowe badając spełnienie przez nabywcę lokalu warunku zamieszkiwania w nim, czynią to uwzględniając okoliczności konkretnego przypadku.

W żadnym razie ocena ta nie może się ograniczać do stwierdzenia zameldowania nabywcy w lokalu, podobnie jak a contrario brak zameldowania nie świadczy o niespełnieniu przez nabywcę warunków do skorzystania z ulgi podatkowej.

Odnosząc się do przykładu wskazanego w wystąpieniu Pana Senatora uprzejmie informuję, iż w przedmiotowej sprawie toczy się postępowanie odwoławcze, które zakończone zostanie wydaniem decyzji ostatecznej. Zgodnie z przepisami ustawy - ordynacja podatkowa Minister Finansów nie posiada uprawnień do podejmowania w przedmiotowej sprawie jakichkolwiek rozstrzygnięć. Decyzja ostateczna podlegać będzie kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego, do którego podatnik może wnieść skargę.

Jednocześnie pragnę zauważyć, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z czym przepisy określające te ulgi powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z ich literą.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jan Czekaj

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 07.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Po zapoznaniu się z oświadczeniem Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego złożonym na 42. posiedzeniu Senatu RP w dniu 12 czerwca 2003 roku, a przesłanym mi pismem nr BPS/DSK-043-273/03 z dnia 17 czerwca 2003 roku uprzejmie informuję, że jednym z zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest zbudowanie i prowadzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli (ang. IACS). W tym też celu zorganizowano 315 biur powiatowych. Rekrutacja do tych biur trwała do końca grudnia 2002 r. Uwzględniając wielkość powiatu zatrudniono w biurach powiatowych od 5 do 15 pracowników, w tym: kierownika, zastępcę kierownika, informatyka, geodetę, pracowników IRZ oraz pracownika ds. organizacyjnych. Średnie zatrudnienie w biurze powiatowym wyniosło 7,7 osoby.

Chciałbym podkreślić, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierując się, przede wszystkim potrzebą terminowego zakończenia procesu budowy systemu IACS oraz możliwie jak najlepszym przygotowaniem rolników - przyszłych beneficjentów systemu IACS do korzystania ze środków unijnych tak ciężko wynegocjowanych w Kopenhadze, nie przewiduje, w obecnej sytuacji, zmian w strukturze organizacyjnej jednostek terenowych ARiMR.

Ponadto, resort rolnictwa stoi na stanowisku, iż w pierwszych latach po akcesji pomoc i wsparcie kierowane do rolników, przyszłych beneficjentów systemu IACS, ze strony administracji centralnej i lokalnej winny być szczególnie szerokie. Temu celowi ma służyć między innymi szeroko zakrojona i zaplanowana na IV kwartał bieżącego roku i I kwartał 2004 roku kampania informacyjno-szkoleniowa dla rolników.

Kilka najniższych lat, w czasie których będzie funkcjonować Zintegrowany System Zarządzania i Kontroli pozwoli polskim rolnikom na zdobycie doświadczenia w posługiwaniu się procedurami uzyskiwania pomocy ze środków Wspólnej Polityki Rolnej. Ten czas pozwoli również na zdobycie przez ARiMR doświadczenia w administrowaniu systemem IACS. Analiza między innymi tych aspektów funkcjonowania systemu IACS w Polsce może wskazać kierunki poszukiwania ewentualnych oszczędności przy obsłudze i pozyskiwaniu wniosków pomocowych.

Uprzejmie informuję, że każda decyzja, jaka zostanie podjęta w poruszanej przez Pana Senatora sprawie, będzie poprzedzona dogłębną analizą stanu istniejącego, możliwości finansowych budżetu państwa oraz wymogami proceduralnymi, jakie stawia przez ARiMR legislacja unijna w celu uzyskania akredytacji jako agencja płatnicza.

Z poważaniem

MINISTER

Wojciech Olejniczak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39), przekazał Marszałek Województwa Mazowieckiego:

Warszawa, 7 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 4 czerwca br., przekazanego przez Wojewodę Mazowieckiego, w sprawie oświadczenia Pana Senatora Roberta Smoktunowicza dotyczącego dofinansowania budowy gimnazjum z salą gimnastyczną w Stanisławowie Pierwszym uprzejmie informuję, że problem realizacji inwestycji jest mi znany. Oryginał wystąpienia Wójta Gminy Nieporęt został umieszczony w zbiorze wniosków do kontraktu na 2003 r., o czym Samorząd został poinformowany.

Jednocześnie wyjaśniam, że począwszy od 2002 r. w Programie wsparcia określającym m.in. limity finansowania zadań w ramach kontraktów wojewódzkich, brak jest środków na wsparcie realizacji zadań oświatowych. W 2002 r. Samorząd Województwa wynegocjował ujęcie w kontrakcie wojewódzkim 54 zadań inwestycyjnych z zakresu oświaty. Było to rezultatem kilkumiesięcznych starań naszego samorządu oraz idącej w ślad za tym decyzji Ministra Finansów (po przychylnej opinii sejmowej Komisji Finansów Publicznych), o dokonaniu odpowiedniej zmiany zapisów ustawy budżetowej na rok ubiegły, umożliwiającej ograniczenie finansowania inwestycji wieloletnich w 2002 r. Zaciągnięte z tego tytułu zobowiązania samorządu oraz konieczność kontynuowania innych inwestycji objętych kontraktem skutkują brakiem możliwości dofinansowania zadań oświatowych w roku bieżącym.

Obecnie, w wyniku wystosowania pisma przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu do jednostek samorządu terytorialnego o sposobie finansowania zadań oświatowych w 2003 r., nastąpił napływ dużej ilości wniosków o dofinansowanie zadań oświatowych. Włączenie tych zadań do kontraktu jest uzależnione od zmiany zapisów w Programie wsparcia i podjęcia przez Stronę Rządową renegocjacji kontaktów.

Chciałbym zapewnić Pana Marszałka, że w przypadku zaistnienia takich możliwości wniosek Gminy Nieporęt o dofinansowanie budowy gimnazjum z salą gimnastyczną w Stanisławowie Pierwszym będzie rozpatrzony zgodnie z właściwymi dla kontraktu procedurami.

Z wyrazami szacunku

Marszałek Województwa

Adam Struzik

* * *

Minister Kultury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Bogusława Litwińca w sprawie przyśpieszenia prac nad nową ustawą o działalności kulturalnej (pismo BPS/DSK-043-252/03 z dnia 4 czerwca br.) uprzejmie proszę Pana Marszałka Senatu o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, kilkakrotnie nowelizowana, aktualnie reguluje całokształt zadań organizacyjno-prawnych i ekonomicznych różnych form organizacyjnych działalności kulturalnej, w tym szczególnie: towarów, oper, operetek, kin, muzeów, bibliotek, domów kultury, galerii sztuki, orkiestr, kin, ognisk artystycznych, ośrodków badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Oddzielnie, szczegółowe uregulowania prawne w postaci ustaw mają: biblioteki, muzea, sfera ochrony zabytków i archiwów oraz kinematografia.

Ministerstwo Kultury jest zainteresowane dalszą poprawą legislacji w obszarze kultury. W związku z tym pozostaje w kontakcie z wieloma środowiskami kultury, przedstawicielami ich związków zawodowych i twórczych.

Opinie w sprawie kierunków prac legislacyjnych są podzielone. Formułowane są poglądy uznające stan istniejący jako wystarczający. Spotyka się również ze stanowiskiem dalece rewindykacyjnym, w którym uznaje się rozwiązania przyjęte w latach 70-tych za idealne.

Prace nad ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej były prowadzone w 2002 roku. Powstał nowy projekt, który miał zastąpić dotychczasową ustawę. Projekt ten nie uzyskał akceptacji środowisk kultury, jak również sformułowano wobec niego krytyczne uwagi w uzgodnieniach międzyresortowych. Projekt nie został zaakceptowany również przez Rządowe Centrum Legislacyjne.

Gabinet Polityczny Ministerstwa Kultury nawiązał kontakty z przedstawicielami środowisk twórczych i związków zawodowych i w oparciu o powołane zespoły robocze zajmuje się sprawami o zasadniczym znaczeniu dla środowiska kultury, tzn.: wypracowaniem statusu twórcy, zwolnień podatkowych, ubezpieczeniami, problemami środowiska plastyki, teatru i obszaru książki. Prace podejmie również zespół zajmujący się zmianą ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a być może także sformułowaniem projektu o instytucjach artystycznych.

Podnoszona przez Pana Senatora problematyka związana z ilością podmiotów upoważnionych do tworzenia instytucji kultury i sponsoringiem wymaga zmian w innych ustawach. Deklaruję gotowość współpracy z ministrami resortów gospodarczych w tych sprawach. Liczę również na współdziałanie z Senacką Komisją Kultury i cenionym przeze mnie Panem Senatorem Bogusławem Litwińcem.

Dziękuję za przedłożone przez Pana Senatora problemy i przemyślenia

pozostaję z wyrazami szacunku

Waldemar Dąbrowski

Warszawa, 7 lipca 2003 r.

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 9 lipca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W uzupełnieniu naszej odpowiedzi z dnia 14 maja 2003 r. na oświadczenie Pana Senatora Andrzeja Chronowskiego, złożone na 38 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia 2003 r., przekazane przy piśmie z dnia 24 kwietnia 2003 r., znak: BPS/DSK-043-176/03 w sprawie pozbawienia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Obwodu Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu, środków na realizację zadań z zakresu medycyny szkolnej wykonywanych w oparciu o umowę zawartą z branżową Kasą Chorych dla Służb Mundurowych, uprzejmie proszę o przyjęcie dodatkowych wyjaśnień.

Z informacji uzyskanych z Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż SP ZOZ Obwód Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu realizuje świadczenia z zakresu medycyny szkolnej w szkole Podstawowej im. Kurierów Sądeckich w Nowym Sączu na podstawie umowy zawartej z Małopolską RKCh. Świadczeniodawca obejmuje opieką 227 dzieci - uczniów tej szkoły. Za opiekę zdrowotną nad dziećmi świadczeniodawca otrzymywał w całości środki finansowe z Małopolskiej RKCh, na podstawie porozumienia pomiędzy Małopolską i Branżową Kasą Chorych.

Z dniem 1 kwietnia 2003 r. tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 ze zm.) przestał istnieć podział na ubezpieczonych w regionalnych i branżowej kasie chorych.

Obecnie na terenie działania Małopolskiego Wojewódzkiego Oddziału NFZ we wszystkich placówkach szkolnych, na podstawie odrębnych umów, realizowane są świadczenia zarówno w zakresie opieki lekarskiej, jak i pielęgniarskiej.

Z przedstawionych przez Fundusz wyjaśnień wynika, że SP ZOZ Obwód Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu wystawił fakturę na ogólną liczbę dzieci 1757, pomimo, iż do szkoły tej uczęszcza 227 dzieci. Pozostała liczba dzieci wymieniona w fakturze świadczeniodawcy uczy się w innych szkołach w Nowym Sączu i okolicach. W związku z tym pozostają one pod opieką innych świadczeniodawców, z którymi podpisano odrębne umowy. Jednocześnie Fundusz informuje, że w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej dzieci te są na listach osób ubezpieczonych zapisanych do innych, wybranych świadczeniodawców.

Należy wyjaśnić, że Oddziały Funduszu w celu wyeliminowania przypadków podwójnego opłacania świadczeń z zakresu medycyny szkolnej zobowiązane są do weryfikacji danych przedstawianych przez świadczeniodawców. Takiej weryfikacji dokonano również w przypadku SP ZOZ Obwód Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następna część dokumentu