Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Minister Kultury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, dnia 14 maja 2003 r.

Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w nawiązaniu do pisma (L.dz. BPS/DSK-043-171/03) z dnia 24 kwietnia 2003 r. dotyczącego oświadczenia Pana Józefa Dziemdzieli - Senatora Rzeczypospolitej Polskiej złożonego na 38 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia 2003 r. skierowanego do ministra kultury uprzejmie informuję, że przyznanie dotacji dla Społecznej Szkoły Muzycznej II stopnia w Zgierzu aktualnie nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 90 ust. 4c ustawy o systemie oświaty - dotacje artystycznym szkołom niepublicznym są przyznawane na podstawie stosowanego zapotrzebowania (z uwzględnieniem przewidywanego stanu uczniów), które szkoła zobowiązana była złożyć na rok 2003 w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2002 r. Na tej podstawie, po otrzymaniu przyznanych limitów wynikających z zatwierdzonej na rok bieżący ustawy budżetowej, zostały sporządzone szczegółowe plany finansowe dla powyższych szkół. Środki finansowe rozdzielono nie pozostawiając żadnych rezerw, ponieważ przyznane kwoty dotacji, według poszczególnych typów szkół, kształtują się poniżej kwot należnych, wyliczonych na podstawie analogicznych typów szkół państwowych.

Rozumiejąc wyjątkową sytuację oraz potrzebę udzielenia pomocy, aktualnie rozważana jest możliwość przyznania dotacji Społecznej Szkole Muzycznej II stopnia w Zgierzu od miesiąca września 2003 r. (nowy rok szkolny), tj. natychmiast po otrzymaniu pełnych informacji ze wszystkich szkół artystycznych dotyczących naboru uczniów na nowy rok szkolny 2003/2004. W przypadku stwierdzenia niższego od planowanego naboru, powyższa sprawa będzie rozpatrzona pozytywnie.

Z wyrazami szacunku

z up. Ministra Kultury
Podsekretarz Stanu
Maciej Klimczak

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 14.05. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Andrzeja Chronowskiego, złożone na 38 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia 2003 r., przekazane przy piśmie z dnia 24 kwietnia 2003 r. znak: BPS/DSK-043-176/03, w sprawie pozbawienia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Obwodu Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu, środków na realizację zadań z zakresu medycyny szkolnej wykonywanych w oparciu o umowę zawartą z Branżową Kasą Chorych dla Służb Mundurowych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Zgodnie z art. 198 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 par. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391), Narodowy Fundusz Zdrowia zapewnia ciągłość udzielania świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym, w szczególności wstępuje w prawa i obowiązki kas chorych wynikające z umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy między kasami chorych a świadczeniodawcami. Oznacza to, iż świadczeniodawcy którzy zawarli umowę z którąkolwiek kasą chorych powinni ją realizować na warunkach w niej określonych.

Ze względu na fakt, że jak wynika z oświadczenia Pana Senatora, warunki te nie zostały zachowane w odniesieniu do SP ZOZ Obwód Lecznictwa Kolejowego w Nowym Sączu, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wystąpił do właściwych oddziałów wojewódzkich NFZ o pilne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.

Stąd, udzielenie jednoznacznej odpowiedzi możliwe będzie po zakończeniu przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia postępowania wyjaśniającego. Po uzyskaniu niezbędnych wyjaśnień poinformuję Pana Marszałka o działaniach podjętych w celu rozwiązania zgłoszonego w oświadczeniu problemu.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Zdrowia
Podsekretarz Stanu
Maciej Tokarczyk

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Pawłowskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 15 maja 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszał
ek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego z dnia 2 kwietnia 2003 roku, złożone wraz z innymi senatorami na 37 posiedzeniu Senatu (Nr BPS/DSK-043-125-03) w sprawie wypłat nagród rocznych dla członków zarządów kas chorych w ostatnich dniach istnienia kas chorych, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie informuję, co następuje:

Nagrody roczne za 2002 rok przyznały członkom Zarządów następujące rady kas chorych: Kujawsko-Pomorska Regionalna Kasa Chorych w dniu 26 marca 2003 r., Lubelska Regionalna Kasa Chorych w dniu 26 marca 2003 r., Małopolska Regionalna Kasa Chorych w dniu 3 marca 2003 r., Opolska Regionalna Kasa Chorych w dniu 31 marca 2003 r., Podkarpacka Regionalna Kasa Chorych w dniu 28 marca 2003 r., Śląska Regionalna Kasa chorych w dniu 27 marca 2003 r., Warmińsko-Mazurska Regionalna Kasa Chorych w dniu 28 marca 2003 r., Branżowa Kasa Chorych dla Służb Mundurowych w dniu 21 stycznia 2003 r.

W wyniku analizy stanu prawnego i faktycznego uchwał rad kas chorych w sprawie przyznania nagród rocznych za 2002 rok stwierdzam, co następuje: Zgodnie z treścią art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 36, poz. 306 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2003 r.; członkom Zarządów kas chorych mogła być przyznana nagroda roczna. Decyzja rad kas chorych o przyznaniu nagród rocznych ma charakter uznaniowy. Przesłanki przyznania nagrody rocznej wskazuje przepis art. 10 ust. 1 przywołanej ustawy, który wskazuje, iż może ona zostać przyznana w zależności od osiągniętych wyników finansowych kasy chorych lub stopnia realizacji innych zadań. Zastosowana we wskazanym przepisie alternatywa wskazuje, iż przesłanka oceny osiągniętych wyników finansowych nie ma ani pierwszeństwa przed oceną innych zadań, ani też nie musi być brana pod uwagę przy przyznawaniu nagrody, jeśli jej przyznanie uzasadnia ocena realizacji innych zadań. Oznacza to, że możliwe jest przyznanie nagrody rocznej za realizację jakiegokolwiek elementu działania kasy chorych.

Badanie wskazanych uchwał przez organ nadzorczy ograniczyć musi się do kwestii ich legalności oraz możliwości wystąpienia w wyniku wykonania uchwały ujemnego wyniku finansowego.

Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż przyznana nagroda roczna stanowi dla pracownika prawo nabyte. Oznacza to, iż uchylenie uchwały w sprawie przyznania nagrody rocznej może nastąpić wyłącznie w razie stwierdzenia, iż przyznanie nagrody rocznej nastąpiło z naruszeniem przepisów tzw. ustawy kominowej lub regulaminu w sprawie zasad przyznawania nagrody rocznej, a w konsekwencji w razie stwierdzenia, iż nagroda roczna jest świadczeniem nienależnym.

Uchylenie skutków uchwał w sprawie nagród rocznych za 2002 rok dla członków Zarządów kas chorych możliwe jest w przypadku stwierdzenia nieważności uchwał przez ministra właściwego do spraw zdrowia bądź uchylenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia uchwał rad kas chorych w sprawie przyznania nagrody rocznej członkom zarządów kas chorych; które mogą zostać podjęte wyłącznie w razie stwierdzenia naruszenia przepisów tzw. ustawy kominowej lub regulaminu w sprawie zasad przyznawania nagrody rocznej, a nie na podstawie negatywnej oceny podjętych uchwał z punktu widzenia społecznego, moralnego itd.

Uchwały rad kas chorych, które kwotowo określają wysokość nagród rocznych (Kujawsko-Pomorska KRCh, Opolska KRCh, Branżowa KCh dla SM) nie przekraczają limitu określonego w art. 10 ust. 7 o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Pozostałe uchwały rad kas chorych w sprawach nagród rocznych określają ich wysokość zgodnie z brzmieniem wskazanego artykułu jako wielokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przyznanie nagrody.

Środki finansowe przyznawane na wypłatę nagród rocznych pochodzą ze środków przeznaczonych na koszty administracyjne kas chorych; same w sobie nie są w stanie spowodować wystąpienia ujemnego wyniku finansowego, jednakże w przypadku kas chorych o takim wyniku, w określonym niewielkim zakresie mogą nasilić ten stan. Udział przyznanych nagród rocznych w kosztach kas chorych oraz ich łączną wartość obrazuje poniższa tabela:

Udział nagród rocznych w kosztach kas chorych ogółem

Kasa Chorych

Koszty ogółem

/w tys. zł)

Nagrody ogółem

(w tys. zł)

Udział nagród w kosztach ogółem

(%)

1

2

3

4

5

02R

Kujawsko-Pomorska

1 437 171,98

76,4600

0,005320

03R

Lubelska

1 459 927,31

82,0090

0,005617

06R

Małopolska

2 222 298,43

58,4916

0,002632

08R

Opolska

658 999,42

48,0000

0,007284

09R

Podkarpacka

1 437 964,08

91,7327

0,006379

12R

Śląska

4 307 078,96

113,38130

0,002632

14R

Warmińsko-Mazurska

976 864,08

77,3834

0,007922

17B

Branżowa

2 213 802,91

27,1772

0,001228

Łącznie nagrody roczne (brutto)

574,6352

 

Nadto pragnę poinformować, iż w celu wyeliminowania przypadków przyznawania wskazanych nagród rocznych potrzebna jest zmiana przepisów ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

Reasumując:

1) przedmiotowe uchwały rad kas chorych nie naruszają przepisów prawnych; same w sobie nie stwarzają również zagrożenia wystąpienia ujemnego wyniku finansowego;

2) jednakże wobec trudnej sytuacji finansowej w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wypłatę wysokich nagród byłym członkom zarządów kas chorych ocenić należy negatywnie z moralnego i społecznego punktu widzenia.

Informuję także, że w dniu 30 kwietnia 2003 r. zwróciłem się z prośbą do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Pana Aleksandra Naumana o zwrócenie się do tych spośród członków Zarządów byłych kas chorych, którym przyznano nagrody roczne za 2002 rok o dobrowolny zwrot do Narodowego Funduszu Zdrowia wypłaconych im kwot.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Zdrowia
Podsekretarz Stanu
Maciej Tokarczyk

* * *

Minister Kultury przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 15 maja 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

nawiązując do oświadczenia złożonego przez Panią senator Irenę Kurzępę na 38 posiedzeniu Senatu w sprawie problemów amatorskiego ruchu teatralnego uprzejmie informuję, że w roku bieżącym znacznie zostały ograniczone środki finansowe na stowarzyszenia i fundacje. Dotyczy to wszystkich stowarzyszeń i fundacji oczekujących na środki specjalne z gier losowych (w tym również TKT).

Jednocześnie pragnę podkreślić, że Ministerstwo Kultury wysoko ocenia działalność merytoryczną i organizacyjną Towarzystwa Kultury Teatralnej na rzecz upowszechniania i umiłowania sztuki teatru, edukacji teatralnej, kultury języka polskiego i od wielu lat wspomaga finansowo te ważne działania. W kwietniu podjąłem decyzję dofinansowania Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w wysokości 50.000 zł.

Pozytywne rozstrzygnięcie w sprawie dodatkowych środków specjalnych na kulturę umożliwi ponowne rozpatrzenie potrzeb finansowych TKT i określenie wysokości dotacji na pozostałe zadania.

Z wyrazami szacunku

z up. Ministra Kultury
Podsekretarz Stanu
Maciej Klimczak

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2003-05-19

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca z 8 maja 2003 r. pragnę przekazać następujące wyjaśnienie:

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432) - termin rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach danego województwa ogłasza kurator oświaty za zgodą wojewody po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady oświatowej, jeżeli została powołana. Zgłaszane do Ministerstwa propozycje i sugestie, związane z terminami wypoczynku zimowego dzieci i młodzieży, przekazałam właściwym terenowo kuratorom oświaty.

Zwróciłam się do Kuratorów Oświaty i Wojewodów z uprzejmą prośbą o rozważenie możliwości porozumienia między województwami w celu ustalenia takich terminów ferii, które zapewniałyby wypoczynek jak największej liczbie dzieci i młodzieży oraz bezpieczne warunki dojazdu i pobytu w miejscach zimowej rekreacji.

Podzielam w pełni Pana stanowisko dotyczące przeciwdziałania komasacji wyjazdów dzieci i młodzieży w jednym okresie, jest to bowiem zjawisko niekorzystne zarówno z punktu widzenia ich bezpieczeństwa jak i możliwości należytego wypoczynku za niezbyt wygórowane kwoty.

W tej sytuacji podjęłam działania zmierzające do zmiany rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego w ten sposób, aby o terminach ferii zimowych decydował minister właściwy do spraw oświaty, po zasięgnięciu w tej sprawie opinii właściwego wojewody i kuratora oświaty.

Projekt rozporządzenia po uzgodnieniach wewnętrznych został skierowany do uzgodnień resortowych.

Przewiduję w każdym roku szkolnym trzy dwutygodniowe okresy ferii poczynając od połowy stycznia do końca lutego. Poszczególne województwa rotacyjnie miałyby zimową przerwę w nauce w kolejnych terminach, przy zachowaniu w miarę równej liczby uczniów korzystających z ferii zimowych w poszczególnych terminach.

Natychmiast po uzyskaniu opinii poszczególnych resortów podpiszę stosowne rozporządzenie. Będzie ono podstawą do uzgodnienia z wojewodami i kuratorami oświaty terminów ferii zimowych w poszczególnych województwach.

Oczekuję również na opinie wojewodów i kuratorów oświaty w sprawie zaproponowanych terminów ferii zimowych w roku szkolnym 2003/2004 i w latach następnych.

Dziękuję za uwagi. Pozwolą one z pewnością racjonalnie wykorzystać czas przeznaczony na wypoczynek zimowy dzieci i młodzieży.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bargieła, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 2003-05-20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na złożone podczas 38 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 kwietnia 2003 r. oświadczenie senatora Janusza Bargieła dotyczące znaczącego ograniczenia kursowania pociągów pasażerskich uprzejmie wyjaśniam, iż przewozy pasażerskie m.in. na linii nr 156 Bukowno - Jaworzno Szczakowa zawieszone zostały z dniem 1 października 2002 r. Wskaźnik pokrycia kosztów ich wykonywania przychodami ze sprzedaży biletów wynosił tylko 9% (z dotacją do ulg ustawowych 10%), przy czym deficyt miesięczny wynosił ok. 86 000 PLN. Z połączenia tego korzystało w dobie 350 osób, przy dziesięciu kursujących pociągach zapełnienie wynosiło 35 osób na pociąg. Z uwagi na ponoszone straty przy realizacji tych przewozów oraz niewielki potok pasażerów, przewoźnik podjął decyzję o zawieszeniu kursowania pociągów regionalnych na tej linii.

O planowanym zawieszeniu przewozów na czterech odcinkach linii na terenie województwa śląskiego, w tym również linii Bukowno-Jaworzno Szczakowa poinformowany został Marszałek Województwa Śląskiego (pismo nr PBM3-742-67/2002 z dnia 27.08.2002 r.). W piśmie tym przekazana została informacja, iż szansą na utrzymanie przewozów jest zagwarantowanie dodatkowych środków finansowych będących w gestii samorządu. Samorząd województwa zadeklarował kwotę 600 000 PLN. Ponieważ łączny koszt z wykonania przewozów na ww. odcinkach linii, za okres 3 miesięcy, wynosił 850 000 PLN do 15 grudnia 2002 r. utrzymane zostały przewozy na linii: nr 97 Skawina - Żywiec, nr 157 Pawłowice Śląskie - Skoczów i nr 159 Orzesze - Wodzisław Śląski. Natomiast, w uzgodnieniu z samorządem województwa śląskiego i małopolskiego zawieszone zostały przewozy regionalne tylko na linii 156 Bukowno-Jaworzno Szczakowa. Podkreślenia wymaga fakt, iż dla przewozów kolejowych w relacji Bukowno-Jaworzno Szczakowa istnieje alternatywne połączenie drogą kołową, która usytuowana jest wzdłuż ww. linii kolejowej. Samorząd, zatem jako organizator przewozów na swoim terenie ma możliwość zapewnienia lokalnej społeczności komunikację pomiędzy Bukownem, a Jaworznem Szczakową.

Zainteresowani utrzymaniem przewozów na przedmiotowej linii (Kopalnia Piasku "Szczakowa" i PKP Cargo) zostali poinformowani przez przewoźnika o możliwości uruchomienia na zasadach komercyjnych pociągów dowożących do pracy pracowników. Propozycja, jak do tej chwili, pozostaje bez odpowiedzi.

Z wyrazami szacunku

Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piłat

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Januarego Bienia, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, 2003-05-20

Szanowny Pan
prof. dr hab. inż. January BIEŃ
Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

chciałbym przeprosić za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi na Pana wystąpienie z dnia 10 lutego 2003 r. DS./24/2/2003 dotyczące wniosku o finansowanie projektu badawczego nr rej. 4 T09B 117 24 pt. "Regeneracja impregnowanego węgla aktywnego po usuwaniu manganu z wody", skierowanego z Instytutu Inżynierii Środowiska Politechniki Częstochowskiej w Częstochowie. Wystąpienie Pana Senatora zostało skierowane do Zespołu Chemii, Technologii Chemicznej oraz Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska (T-9) z prośbą o ponowne rozpatrzenie wniosku o finansowanie ww. projektu. Udzielenie odpowiedzi o ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy wymaga zgodnie z ustalonymi procedurami, zajęcia stanowiska przez ten zespół. Z uwagi na przyjęty przez Zespół T-9 harmonogram prac, nastąpić to może nie wcześniej niż w dniu 22 maja br.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Senatora, że na ocenę merytoryczną projektu nie miało wpływu rozpatrywanie go przez sekcję T09B zamiast przez sekcję T09D, do której skierował projekt wnioskodawca. Projekt uzyskał w sekcji T09B wysoką ocenę (6,26 pkt), jednakże niewystarczającą do zakwalifikowania projektu do finansowania (min. 6,32 pkt). Projekt nie był oceniany przez sekcję T09D, gdyż tematyka projektu zgodnie ze stanowiskiem członka Zespołu T-9, opiekuna sekcji, należała do zakresu "Chemii Technicznej", a nie "Inżynierii Ochrony Środowiska".

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu
Marek Bartosik

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 20 maja 2003 r.

Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku.

Nawiązując do pisma z dnia 24 kwietnia 2003 r. o sygn. BPS/DSK-043-173/03, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Władysława Mańkuta podczas 38. posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 2003 r. w sprawie możliwości utworzenia przejścia granicznego w Grądziku koło Żywkowa w gminie Górowo Iławieckie, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Zagadnienia związane z realizacją polityki Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagospodarowania granicy państwa ujęte zostały w ustaleniach przyjętych w międzyresortowym dokumencie pn. "Strategia Zintegrowanego Zarządzania Granicą w latach 2003-2005".

Przedmiotowy dokument przewiduje realizację zadań związanych z budową nowego przejścia granicznego w Grzechotkach oraz rozbudowę i modernizację przejść granicznych: Braniewo-Mamonowo i Skandawa-Żeleznodorożnyj. W odniesieniu do uproszczonego ruchu granicznego, wyżej wspomniany dokument przewiduje prowadzenie analiz w kwestii ewentualnego utworzenia przejścia granicznego Barciany (Michałkowo - Żeleznodorożnyj.

Odnośnie utworzenia przejścia granicznego w Grądziku koło Żywkowa, należy zaznaczyć, iż byłoby ono położone w odległości zaledwie 5 kilometrów od drogowego przejścia granicznego Bezledy-Bagrationowsk, posiadającego status międzynarodowego, całodobowego przejścia granicznego. W związku z tym, budowa nowego drogowego przejścia granicznego, jak się wydaje, w chwili obecnej nie znajduje uzasadnienia. W celu ułatwienia mieszkańcom Miasta i Gminy Górowo Iławieckie przekraczania granicy, zasadnym wydaje się natomiast rozważenie kwestii modernizacji drogi na odcinku Toprzyny-Warszkajty.

Informuję jednocześnie, iż z dniem 23 maja 2003 r. traci moc, obowiązujące w stosunkach z Białorusią, Rosją oraz Ukrainą, porozumienie między Rządem PRL a Rządem ZSRR z dnia 14 maja 1985 r. o uproszczonym rybie przekraczania granicy państwowej przez obywateli zamieszkujących w miejscowościach przygranicznych. W chwili obecnej priorytet stanowi zatem przekształcenie niektórych z obecnie funkcjonujących przejść granicznych w przejścia przeznaczone dla ruchu osobowego.

Równocześnie informuję, iż w związku z utratą mocy obowiązującej wspomnianego wyżej Porozumienia, odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz służb celnych i granicznych, którego przedmiot stanowiła kwestia związana z dostosowaniem przejść granicznych uproszczonego ruchu granicznego do dokonywania odpraw ruchu osobowego. Przyjęte podczas spotkania ustalenia, zostaną przedłożone do rozpatrzenia Zespołowi do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej, którego stanowisko stanowić będzie podstawę do wystąpienia do właściwych organów państwa sąsiedniego z propozycją dostosowania przejść uproszczonego ruchu granicznego do dokonywania odpraw w ruchu osobowym.

Z poważaniem

Minister

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy Mazurek
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 20 maja 2003 r.

Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na oświadczenie Pana Senatora Jana Szafrańca złożone podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 kwietnia 2003 r. (pismo nr BPS/DSK-043-126-03 z dn. 8 kwietnia 2003 r.) uprzejmie informuję, że Rząd RP nie wystąpił o załączenie do Traktatu Akcesyjnego klauzuli zapewniającej nadrzędność polskiego prawodawstwa w stosunku do regulacji wspólnotowych w odniesieniu do ochrony życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci, ochrony małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny oraz ochrony prawa rodziców do decydowania o wychowaniu swoich dzieci. Prawo wspólnotowe nie wkracza w wyżej wymienione dziedziny. Kształt uregulowania prawnego tych zagadnień należy wyłącznie do suwerennych decyzji Polski, która na równi z innymi państwami członkowskimi będzie tworzyć prawo unijne. Niemniej jednak, z inicjatywy Rządu RP, w Akcie Końcowym Traktatu Akcesyjnego znalazła się Deklaracja (nr 39) zapewniająca stronie polskiej wyłączność w regulowaniu spraw dotyczących moralności publicznej i ochrony życia ludzkiego.

Z wyrazami szacunku

Włodzimierz Cimoszewicz

* * *

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Pawełka, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, dnia 21maja 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
R
zeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 24 kwietnia 2003 r. Nr BPS/DSK-043-181/03 oświadczenie złożone przez Senatora Kazimierza Pawełka podczas 38 posiedzenia Senatu RP w dniu 15 kwietnia 2003 r., uprzejmie przedstawiam, co następuje:

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem przyjęcia przez obywatela polskiego bez zgody właściwego organu obowiązków wojskowych w obcym wojsku lub w obcej organizacji wojskowej stanowi czyn zabroniony, spenalizowany w art. 141 § 1 kodeksu karnego.

Pragnę jednak podkreślić, że powyższe zasady odnoszą się wyłącznie do obywateli polskich nie posiadających równocześnie obywatelstwa innego państwa. Zgodnie bowiem z art. 141 § 3 kk obywatel polski będący równocześnie obywatelem innego państwa, jeżeli zamieszkuje na jego terytorium i pełni tam służbę wojskową nie popełnia przestępstwa określonego w § 1 tego przepisu. Oznacza to, że osoby takie po powrocie do Polskie nie będą narażone na odpowiedzialność karną.

Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny nie jest przy tym organem władnym do stosowania aktu łaski, o którym mowa w oświadczeniu Pana Senatora. Decyzja o zastosowaniu aktu łaski w indywidualnej sprawie, zastrzeżona jest bowiem do kompetencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zaś o generalnym akcie łaski, czyli o abolicji zdecydować może wyłącznie Parlament uchwalający stosowną ustawę.

W celu rozwiązania problemów powstających ostatnio i wiążących się z kwestią omawianą w oświadczeniu zostały podjęte przez Ministerstwo Obrony Narodowej stosowne działania legislacyjno-prawne.

W rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, znajdującym się obecnie w Sejmie RP (druk sejmowy 1167) zaproponowano działanie działu VIa - "Służba w obcym wojsku lub obcej organizacji wojskowej", regulującego przedmiotową problematykę. Przepisy tego działu mają określić sytuacje, w których obywatel polski może przyjąć służbę w obcym wojsku lub w obcej organizacji wojskowej, jak również określą organy właściwe do udzielenia zgody w tej sprawie.

Z poważaniem

Z upoważnienia
Prokuratora Generalnego
Karol Napierski

Prokurator Krajowy

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 2003-05-21

Pan Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazaniem przy piśmie z dnia 24 kwietnia br. (znak: BPS/DSK-043-168/03) "Oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 15 kwietnia 2003 r." w sprawie przywrócenia równowagi na rynku pracy uprzejmie informuję, co następuje:

1. Podzielam w pełni wyrażony przez Pana Senatora pogląd, że bezrobocie jest jednym z najważniejszych do rozwiązania problemów ekonomiczno-społecznych w Polsce. Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, iż na wysoki poziom bezrobocia, jaki obserwujemy obecnie w kraju, decydujący wpływ miały następujące czynniki:

- gasnąca dynamika wzrostu gospodarczego w ciągu ostatnich 3 lat,

- przyspieszenie procesów restrukturyzacji gospodarki,

- zwiększony napływ na rynek absolwentów szkół, w związku z obserwowanym wyżem demograficznym,

- znaczne ograniczenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej, co było spowodowane głównie czynnikami zewnętrznymi, a także nadmiernym fiskalizmem,

- niewłaściwe kształtowanie przez NBP i Radę Polityki Pieniężnej stopy procentowej i kursu walutowego,

- mała elastyczność przepisów prawa pracy,

- "wygaszanie" pakietów socjalnych.

2. Uwzględniając obecną sytuację społeczno-gospodarczą kraju oraz realizowane przez Rząd kierunki działań w ramach Strategii Gospodarczej "PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ - ROZWÓJ - PRACA" w roku 2003 można oczekiwać zahamowania wzrostu bezrobocia oraz jego powolnego spadku. Natomiast wyraźny spadek powinien nastąpić w roku 2004. Stwierdzenie to wynika przede wszystkim z następujących przesłanek:

- W 2004 r. zgodnie z przyjętą Strategią należy oczekiwać przyspieszonego wzrostu gospodarczego (przewidywane tempo wzrostu PKB wyniesie ok. 5%), co pozwoli na zwiększenie zatrudnienia, a tym samym ograniczenie bezrobocia,

- Prowadzona przez Rząd prozatrudnieniowa polityka gospodarcza umożliwi w większym stopniu niż dotychczas zwiększenie nakładów na aktywną politykę rynku pracy.

3. Odpowiedzią na trudną sytuację występującą obecnie na rynku pracy, a także na wyzwania jakie stoją przed polską gospodarką jest przyjęty "Plan działania Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w roku 2003". Plan ten jest realizowany w oparciu o następujące cztery priorytety:

1) ograniczenie ubóstwa i wykluczenia społecznego,

2) promocja zatrudnienia,

3) efektywne wykorzystanie funduszy strukturalnych,

4) ożywienie gospodarcze.

Przyjęte w "Planie (...)" działania sprzyjać będą podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej. Do działań tych można w szczególności zaliczyć:

- ograniczenie barier w rozwoju przedsiębiorstw (uproszczenie rejestracji przedsiębiorców, ograniczenie liczby inspekcji, zwiększenie udziału przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych),

- finansowe wspieranie inwestycji (udzielenie wsparcia finansowego przedsiębiorcom na łączną kwotę ok. 100 mln zł celem pobudzenia aktywności inwestycyjnej przedsiębiorców),

- wprowadzenie Systemu Polskich Bonów Turystycznych (zwiększenie popytu na usługi turystyczne realizowane w Polsce, rozwój infrastruktury turystycznej oraz nowe miejsca pracy),

- wprowadzenie konkurencyjnego rynku energii elektrycznej (redukcja kosztów funkcjonowania energetyki oraz stabilizacja cen energii elektrycznej na poziomie akceptowalnym dla gospodarki krajowej),

- tworzenie sprzyjających warunków dla skracania terminów zapłaty w transakcjach handlowych (wprowadzenie narzędzia chroniącego wykonawców przed pogorszeniem sytuacji finansowej spowodowanej opóźnieniami płatności przez wierzyciela),

- poprawa warunków dostępu dla polskich towarów, usług i kapitału do rynku WNP,

- zwiększenie dostępu małych i średnich przedsiębiorstw do kapitału kredytowego i inwestycyjnego,

- wykorzystanie aktywów otwartych funduszy emerytalnych w inwestycje infrastrukturalne i finansowanie rozwoju przedsiębiorstw.

Informując o powyższych działaniach Rządu pragnę wyrazić przekonanie, że działania te pozwolą na prozatrudnieniowy rozwój gospodarczy kraju, umożliwiając trwałe ograniczenie bezrobocia.

Z wyrazami szacunku

Jerzy HAUSNER

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 2003.05.22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Senatora Józefa Sztorca złożone na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 15.04.2003 r., przesłane przy piśmie BPS/DSK-043-165/03 z dnia 24.04.2003 r. w sprawie:

1) przebudowy drogi wojewódzkiej 768 na odcinku Koszyce - węzeł przyszłej autostrady A4 w Brzesku

2) opłat za przejazd promem w Borusowej

uprzejmie informuję:

Ad. 1.

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (teks jednolity - Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.), zarządcami dróg są: dla dróg krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, wojewódzkich - zarząd województwa, powiatowych - zarząd powiatu, gminnych - zarząd gminy. Zgodnie z art. 020 powołanej ustawy do zarządcy drogi należy m.in.: opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania, i ochrony dróg oraz obiektów mostowych, pełnienie funkcji inwestora.

Ponadto, art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 780 z późn. zm.) określa organ właściwy w zakresie finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg. Dla dróg krajowych jest to minister właściwy ds. transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, dla wojewódzkich - samorząd województwa, dla powiatowych - samorządu powiatu, zaś drogi gminne finansowane są z budżetu gmin.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.), samorządy szczebla powiatowego, wojewódzkiego i miasta na prawach powiatu otrzymują na zarządzane przez nie drogi, środki w postaci części drogowej subwencji ogólnej, stanowiącej odpis od podatku akcyzowego od paliw silnikowych, wynoszący obecnie 30%. Z odpisu tego 40% przeznaczone jest na drogi krajowe, natomiast pozostałe 60% przeznaczone jest na drogi samorządowe (z wyłączeniem dróg gminnych). Szczegółowe zasady ustalania wysokości subwencji drogowej określają art. 36 i 37 powołanej ustawy oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad ustalania i trybu przekazywania części drogowej subwencji ogólnej dla powiatów, miast na prawach powiatu i województw (Dz. U. z 1998 r. Nr 157, poz. 1033 z późn. zm.).

Na mocy art. 36 ust. 2 powyższej ustawy o dochodach, w budżecie państwa jest tworzona rezerwa przeznaczona na dofinansowanie zadań na drogach samorządowych (z wyłączeniem dróg gminnych), tj. 10% rezerwa części drogowej subwencji ogólnej, przeznaczona wyłącznie na inwestycje drogowe rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1999 r. Rezerwą tą dysponuje minister właściwy ds. finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ds. transportu oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

Jak z powyższego wynika, resort infrastruktury dysponuje środkami finansowymi jedynie na drogi krajowe. Drogi wojewódzkie objęte są planem i budżetem stosownego samorządu wojewódzkiego.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że aktualnie samorządy województw przygotowują programy operacyjne, które będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF). Instytucją zarządzającą Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Urząd Wojewódzki jest jednostką pośredniczącą w zarządzaniu ZPORR, Urząd Marszałkowski - jednostką pośredniczącą w zarządzaniu komponentem wojewódzkim. Instytucją płatniczą dla projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w ramach ZPORR jest Ministerstwo Finansów.

Biorąc powyższe pod uwagę Zarząd Województwa Małopolskiego może przygotować stosowny wniosek o ujęcie omawianego zadania w ww. programie.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy o drogach publicznych do obowiązków zarządcy drogi należy budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona przepraw promowych położonych w ciągu drogi, łącznie z jednostkami przeprawowymi. Dotyczy to jednostek przeprawowych będących własnością zarządcy drogi. Szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych (Dz. U. Nr 54, poz. 651).

W świetle tego rozporządzenia organem właściwym do wprowadzania opłat jest zarządca drogi, w ciągu której zlokalizowana jest przeprawa promowa. Tym niemniej nie jest to obowiązek obligatoryjny. Jeśli właściciel promu dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi może prowadzić przeprawę bezpłatnie.

Równocześnie informuję, że istnieją promy, które nie stanowią drogi publicznej i traktować je należy jak drogi wewnętrzne. Wówczas nie jest możliwe wprowadzanie opłat na zasadach przewidzianych w powołanym wyżej rozporządzeniu. Można je jednak zaliczyć do odpowiedniej kategorii dróg publicznych na zasadach ogólnych ustawy o drogach publicznych.

Ponadto, każdy dokonujący przepraw promowych powinien uzyskać pozwolenie wodnoprawne wymagane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.). Korzystanie z wód do celów żeglugi i spławu stanowi bowiem szczególne korzystanie z wód (art. 37 pkt 7 ustawy Prawo wodne).

W przypadku przepraw promowych zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych nie pobiera się opłaty za wydanie pozwolenia wodnoprawnego.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Piłat

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 23.05. 2003 r.

Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Józefa Dziemdzieli z dnia 16.04.2003 r. w sprawie Cukrowni "Leśmierz" S.A. w Leśmierzu, uprzejmie informuję, że decyzje w sprawie restrukturyzacji cukrowni zgrupowanych w krajowej Spółce Cukrowej S.A., w tym Cukrowni "Leśmierz" S.A., leżą w kompetencji Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.

Zgodnie z informacją, uzyskaną od Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A., nie przewiduje się w nadchodzącej kampanii cukrowniczej wyłączenia z eksploatacji Cukrowni Leśmierz S.A. co oznacza, że kampania przerobowa w 2003 r. z pewnością się odbędzie. Decyzje co do dalszej przyszłości Cukrowni zapadną po uzgodnieniu programu restrukturyzacji KSC S.A.

Z poważaniem

MINISTER
z up. Podsekretarz Stanu
Józef Woźniakowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2003-05-23

Szanowny Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oświadczeniem Pana Senatora Januarego Bienia złożonym podczas 38 posiedzenia Senatu RP w dniu 15 kwietnia br. w sprawie wyjaśnienia okoliczności sprzedaży dwóch samochodów osobowych należących do Politechniki Częstochowskiej, przedkładam uprzejmie Panu Marszałkowi następujące informacje i wyjaśnienia.

Pan Senator January Bień zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w pismach z dnia 23 stycznia br. i 11 lutego br. o wyjaśnienie - w ramach sprawowanego nadzoru - kwestii związanych ze sprzedażą przez Politechnikę Częstochowską we wrześniu 2002 r. dwóch samochodów osobowych marki "Peugeot" 406 2,0 ST, przekazując część stosowanych dokumentów dotyczących tej sprzedaży. Zgłaszane przez Pana Senatora wątpliwości w tym zakresie odnosiły się do okoliczności przygotowania i realizacji sprzedaży samochodów, zwłaszcza w kontekście:

- przesłanek dotyczących przyjętych rozwiązań związanych z formą sprzedaży;

- zgodności zastosowanych rozwiązań z regulacjami wynikającymi ze Statutu Politechniki Częstochowskiej (§ 34) oraz Zarządzenia Nr 4/99 Rektora Politechniki Częstochowskiej z dnia 21 października 1999 r. w sprawie upłynniania zbędnych maszyn i urządzeń;

- powodów związanych z określeniem terminu płatności za sprzedawane samochody;

- działań dotyczących egzekwowania należności.

Politechnika Częstochowska przekazała Ministerstwu dodatkowe wyjaśnienia w przedstawionym zakresie, a także przedłożyła dalsze dokumenty związane z omawianą sprawą.

W świetle wyjaśnień Uczelni, powodem podjętej na początku września 2002 r. decyzji o sprzedaży wspomnianych dwóch samochodów osobowych i zwolnienia kierowców rektora były zbyt duże koszty utrzymania w tym zakresie, przyczyniające się do przekroczenia planowanego poziomu kosztów przez jednostki ogólnouczelniane podległe rektorowi.

Przewidziane do upłynnienia samochody były przedmiotem wyceny z dnia 2 września 2002 r. Rzeczoznawcy Techniki Motoryzacyjnej Ruchu Drogowego i Towaroznawstwa (Spółka z o.o. "PZMot" w Częstochowie) w celu ustalenia ich wartości rynkowej. Wartość tę rzeczoznawca określił w przypadku samochodu "Peugeot" 406, 2,0 ST, rok produkcji 1999 na kwotę ok. 34.000 zł, a samochodu "Peugeot" 406 2,0 ST, rok produkcji 2000 na kwotę ok. 35.800 zł.

Uczelnia przedłożyła też protokół z dnia 3 września 2002 r. trzyosobowej Komisji ds. kwalifikacji tych dwóch samochodów jako zbędnych dla Uczelni, w związku z wprowadzeniem nowego schematu organizacyjnego i likwidacją stanowisk kierowców, wnioskując do rektora jako kwoty odsprzedaży podane wartości samochodów określone przez rzeczoznawcę. Na protokole znajdują się adnotacje kwestora "Opiniuję pozytywnie" i rektora "Wyrażam zgodę" (bez pieczątek).

Przeznaczone do zbycia samochody osobowe stanowiły dwa odrębne środki trwałe, zakupione w różnym czasie i zróżnicowanym wyposażeniu oraz indywidualnej, wspomnianej wycenie wartości rynkowej.

W tych przypadkach nie mają zastosowania postanowienia § 34 Statutu Politechniki Częstochowskiej, przewidujące w ust. 2, że nabycie lub zbycie składników mienia o wartości większej niż 20-krotność najniższej ceny środków trwałych (aktualnie wynoszącej 3.500 zł w świetle przepisów dotyczących amortyzacji środków trwałych) wymaga zgody senatu, a w pozostałych przypadkach decyduje rektor.

Wyceniona wartość każdego z samochodów z osobna jako składników mienia Uczelni jednostkowo była znacząco niższa od kwoty 70.000 zł. Również łączna wycena obydwu samochodów (ok. 68.900 zł) nie przekraczała tej kwoty. Zbycie samochodów mogło więc być realizowane na podstawie wspomnianego zarządzenia Nr 4/99 Rektora Politechniki Częstochowskiej.

Zarządzenie to w § 4 dopuszcza alternatywne sposoby sprzedaży zbędnych maszyn i urządzeń w formie przetargu lub na podstawie złożonych ofert. Uczelnia wskazuje, że wybrano to drugie rozwiązanie, ze względu na spodziewaną większą sprawność i szybkość postępowania.

W odpowiedzi na ofertę Uczelni wpłynęły dwie propozycje zakupu samochodów ze strony firmy "Snooker" Autoryzowany Dealer "Peugeot" z Częstochowy (z dnia 7 września 2002 r.) i firmy "L'emir" Autoryzowany Dealer "Peugeot" z Dąbrowy Górniczej (z dnia 9 września 2002 r.). Obydwie firmy proponowały 90-dniowe terminy zapłaty za oferowane samochody. Było to powodem, wg wyjaśnień Uczelni, określenia 3-miesięcznego terminu płatności w umowie zawartej w dniu 9 września 2002 r. z firmą "Snooker" która złożyła propozycję korzystniejszą.

Zgodnie z tą propozycją samochód "Peugeot" 406, rok produkcji 1999, sprzedano za kwotę 35.000 zł, a samochodów "Peugeot" 406, rok produkcji 2000 sprzedano za kwotę 36.800 zł, wystawiając odrębne faktury. Umowa sprzedaży obejmowała obydwa samochody i opiewała na łączną kwotę 71.800 zł. Uzyskane ceny sprzedaży każdego z samochodów były nieco wyższe od wyceny rzeczoznawcy.

Kontrahent w umownym terminie płatności nie uregulował należności z tytułu zakupu samochodów. Politechnika podjęła więc działania zmierzające do wyegzekwowania należności. Z przedłożonych wyjaśnień i kopii dokumentów wynika, że w dniu 17 stycznia 2003 r. Politechnika Częstochowska wystąpiła do Sądu Okręgowego w Częstochowie z powództwem przeciwko właścicielowi firmy "Snooker" o zapłatę wspomnianej kwoty 71.800 zł wraz z ustawowymi odsetkami. W dniu 28 lutego 2003 r. uzyskano tytuł nakazu zapłaty wraz z klauzulą wykonalności. Następnie 3 marca br. Uczelnia wystąpiła z wnioskiem do Komornika Sądowego (Rewir V) w Częstochowie o wszczęcie postępowania egzekucyjnego. W dniu 17 kwietnia br. Politechnika wystąpiła do Komornika z wnioskiem o sporządzenie opisu i oszacowanie nieruchomości dłużnika w celu ich licytacji.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Zdzisławy Janowskiej, złożonym na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, 2003-05-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z przesłanym przy piśmie Nr BPS/DSK-043-197/03 z dnia 14 maja 2003 r. oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Zdzisławę Janowską podczas 39. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 maja 2003 r., w sprawie trudnej sytuacji finansowej Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie, uprzejmie wyjaśniam:

Na początku br. Prezes Związku Artystów Scen Polskich zwrócił się do resortów kultury, gospodarki, pracy i polityki społecznej oraz finansów z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z funkcjonowaniem i finansowaniem Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.

Należy zauważyć, że DAW nie jest samodzielnym podmiotem, ale jednostką prowadzoną przez ZASP - organizację działającą na postawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 Nr 79, poz. 855). W świetle przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) jednostki nie zaliczane do sektora finansów publicznych, a taką jest Związek, mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa, jednakże jedynie na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji przez właściwych dysponentów budżetu. Istotą tego rozwiązania jest wspomaganie środkami publicznymi realizacji konkretnych zadań, nie zaś finansowanie, często dość szerokiej, działalności statutowej podmiotu. Z tego też względu przedmiotowa sprawa była rozpatrywana przez właściwe organy w zakresie możliwości udzielenia wsparcia, zarówno na gruncie przepisów regulujących sferę pomocy społecznej, jak i kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Obowiązujące przepisy z zakresu kultury nie dają możliwości dofinansowania ze środków działu kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zadań związanych z utrzymaniem DAW w Skolimowie. W świetle ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) Minister Kultury może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych m.in. przez podmioty nie należące do sektora finansów publicznych. Jednakże zawarta w ww. ustawie definicja mecenatu nie obejmuje zadań związanych z opieką nad emerytowanymi artystami scen polskich. Natomiast zmiana stosownych przepisów wymagałaby czasochłonnej procedury legislacyjnej, a zatem nie stwarzałoby to możliwości w miarę szybkiego rozwiązania zaistniałej sytuacji.

Z drugiej zaś strony Dom Artystów Weteranów w Skolimowie nie jest domem pomocy społecznej w rozumieniu przepisów regulujących sferę pomocy społecznej, pomimo, iż wskazywałby na to charakter świadczonych usług. Podniesione to zostało w stanowisku Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej, jak również w piśmie Prezesa ZASP. Istniały zatem problemy w zakresie możliwości skorzystania przez ww. Dom ze środków publicznych przewidzianych na tę sferę. Dlatego też w ocenie resortu finansów rozwiązania należało upatrywać w podjęciu przez ZASP odpowiednich kroków zmierzających do uregulowania sytuacji prawnej Domu w Skolimowie. Po dokonaniu jego rejestracji i podpisaniu stosownej umowy z właściwą jednostką samorządu terytorialnego (w tym przypadku powiatem piaseczyńskim) DAW mógłby funkcjonować jako niepubliczny dom opieki społecznej.

Powyższe stanowisko zostało przekazane zainteresowanym oraz Prezesowi ZASP.

Ze swej strony Minister Finansów, dostrzegając potrzebę wsparcia Związku Artystów Scen Polskich w przedmiotowym zakresie, zadeklarował przyznanie, po spełnieniu wymogów prawnych, środków na ten cel z rezerwy ogólnej budżetu państwa.

Obecnie działania podjęte przez ZASP, we współpracy z Wojewodą Mazowieckim i Starostą Piaseczyńskim, zostały sfinalizowane i Minister Finansów przyznał środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa na dofinansowanie, za pośrednictwem budżetu Wojewody Mazowieckiego, zadań własnych powiatu piaseczyńskiego w kwocie 496.500 zł.

Natomiast odnosząc się do postulatu Pani Senator, iż zasadne byłoby stworzenie możliwości stałego finansowania Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie ze środków budżetowych, pragnę uprzejmie poinformować, że uregulowanie kwestii prawnych w tym zakresie wykracza poza kompetencje Ministra Finansów. Minister Kultury zobowiązał się do pilnego podjęcia działań legislacyjnych mających na celu taką zmianę przepisów, by stworzyć podstawy prawne pozwalające na dofinansowywanie w latach następnych działalności DAW z budżetu państwa w ramach działu kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. A zatem przedstawione wyżej rozwiązanie miałoby charakter doraźny umożliwiający funkcjonowanie DAW w 2003 r.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów
Sekretarz Stanu
Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Minister Zdrowia przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 23.05.2003 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Janusza Lorenza na posiedzeniu Senatu w dniu 3 kwietnia 2003 r., przesyłam przy piśmie z dnia 8 kwietnia br. (znak: BPS/DSK-043-156-03), uprzejmie przedstawiam stanowisko do problemów poruszanych przez Pana Senatora.

Biorąc pod uwagę ogromne zadłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (spzoz) oraz brak możliwości bezpośredniego oddłużenia ze środków budżetu państwa, Rząd podjął szereg działań zmierzających do ograniczenia mechanizmów zadłużeniowych i poprawy gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej.

Przeprowadzono za pośrednictwem organów założycielskich badanie ankietowe dotyczące poziomu zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Badanie dało odpowiedź na temat szczegółowej struktury zadłużenia jednostek, co między innymi umożliwi skonstruowanie narzędzi do kontroli i zarządzania długiem.

Minister zdrowia zainicjował zmiany w poziomie opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Stosowana dotychczas najwyższa stawka tego podatku odpowiadająca podmiotom, które prowadzą działalność gospodarczą, skutkowała obciążeniem z tego tytułu zakładów opieki zdrowotnej w wysokości ok. 254 mln zł rocznie. W konsekwencji przyjętych zmian obniżono wartość podatku o 80% dla wszystkich zakładów opieki zdrowotnej.

Przewiduje się wprowadzenie w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej przepisów rozszerzających obowiązki informacyjne spzoz wobec Ministerstwa Zdrowia, głównie w zakresie szczegółowych informacji finansowych, pozwalających monitorować sytuację finansową spzoz w skali całego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem struktury zadłużenia szpitali i skutków realizowanych postępowań naprawczych. Pozwoli to na relatywnie szybkie podejmowanie działań ograniczających procesy zadłużeniowe poszczególnych jednostek ochrony zdrowia.

Równolegle w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wypracowaniem modelu finansowania, który byłby pomocny w procesie restrukturyzacji zadłużenia spzoz i pozwoliłby na rozłożenie obecnego długu w czasie oraz zmniejszenie kosztów jego obsługi, co naturalnie mogłoby przywrócić zdolność normalnego funkcjonowania wielu spzoz.

Z dniem 1 kwietnia 2003 r. w życie weszły przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, która zastąpiła ustawę o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Jednocześnie nastąpiło przekształcenie kas chorych w Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej "Funduszem". Z chwilą wprowadzenia Funduszu, środki finansowe przekazywane wcześniej, zgodnie z obowiązującymi zasadami, do poszczególnych kas chorych, aktualnie wchodzą do ogólnej puli środków, którymi dysponuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Fundusz - jeden płatnik świadczeń zdrowotnych, obejmujący swoją właściwością obszar całego kraju - poprzez swoje oddziały wojewódzkie będzie zawierał umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych bezpośrednio ze świadczeniodawcami. Wprowadzenie jednego płatnika świadczeń zdrowotnych oraz jednolitego systemu kontraktowania i finansowania tych świadczeń pozwoli na rzeczywiste kształtowanie poziomu zabezpieczenia i finansowania usług zdrowotnych w każdym regionie.

Należy zaznaczyć, że powierzenie dotychczasowych zadań kas chorych Funduszowi, pozwoli na stosowanie jednolitych zasad kontraktowania i finansowania świadczeń zdrowotnych, ustalenie uniwersalnego nazewnictwa świadczeń, oraz wyraźne określenie procedur będących podstawą kontraktacji.

Istotną rolę w procesie kontraktowania świadczeń przez Fundusz odgrywać będzie wielopłaszczyznowa współpraca z samorządami terytorialnymi i zawodowymi, której celem będzie przygotowanie planów zdrowotnych opartych na rzetelnej analizie potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Plany te będą podstawą kontraktacji świadczeń przez wojewódzkie oddziały Funduszu.

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowelizacją przepisów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w tym między innymi nowelizacją ustawy o zakładach opieki zdrowotnej umożliwiającą poprawę sytuacji finansowej zakładów.

W sprawie ustawowego określenia kompetencji i źródeł finansowania wprowadzonego przyrostu wynagrodzeń dla pracowników spzoz uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 45), zmieniająca ustawę z dnia 16 grudnia 1994 roku o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.), zaliczyła do grona przedsiębiorców samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, poddając je w zakresie kształtowania wynagrodzeń pracowników samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej przepisom tychże ustaw.

Stosownie do przyjętych przez autorów ustaw założeń, podwyższenie wynagrodzeń na zasadach określonych w ww. przepisach miało nie spowodować dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, a realizacja wzrostu wynagrodzeń miała nastąpić w ramach środków na wynagrodzenia, jakimi będą dysponować pracodawcy tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, pochodzących głównie (ale nie wyłącznie) ze sprzedaży świadczeń zdrowotnych kontraktowanych przez płatników świadczeń zdrowotnych.

Z inicjatywy Ministra Zdrowia, Prezes Rady Ministrów powołał Międzyresortowy Zespół do Spraw Opracowania Przepisów Regulujących Postępowania Naprawcze i Układowe SPZOZ. Do zadań Zespołu należy przygotowanie projektów przepisów regulujących postępowanie naprawcze w zakładach opieki zdrowotnej mających na celu poprawę sytuacji finansowej zakładów publicznych między innymi poprzez:

- usprawnienie sposobu zarządzania zakładami opieki zdrowotnej,

- uproszczenie relacji pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej a ich organami założycielskimi oraz jasne określenie zakresu odpowiedzialności za zarządzanie i nadzór w zakładach,

- możliwość wdrożenia postępowania układowego w zakładach opieki zdrowotnej,

- stworzenie narzędzi upraszczających proces restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej.

Przystąpiono również do realizacji idei zorganizowania konferencji programowej "okrągłego stołu". Zorganizowanie konferencji jest wyrazem działań Rządu, mających na celu stworzenie platformy do przeprowadzenia debaty partnerów społecznych i przedstawicieli samorządu terytorialnego, ułatwiającej zidentyfikowanie i dokonanie rozstrzygnięć najważniejszych problemów systemu ochrony zdrowia w Polsce. Pierwsze, inauguracyjne posiedzenie plenarne "okrągłego stołu" odbyło się dnia 23 kwietnia bieżącego roku.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia
Sekretarz Stanu
Ewa Kralkowska


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu