Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

20 maja 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej minimalnych norm zabezpieczenia społecznego, przyjętej w Genewie dnia 28 czerwca 1952 r.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy oraz przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a także pozytywnej opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Drugiego Protokołu dodatkowego do Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych. Senatorowie zapoznali się z informacją o ustaleniach przyjętych w przedmiotowym protokole, przedstawioną przez wiceministra S. Dąbrowę oraz wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka. Do ustawy ratyfikacyjnej nie zgłosiło żadnych uwag biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja poparła ustawę uchwaloną przez Sejm. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Z. Zychowicz.

Ponadto senatorowie z Komisji Spraw zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyli kolejne dwie ustawy ratyfikacyjne: ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Bejrucie dnia 26 lipca 1999 r. oraz ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chile w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Santiago de Chile dnia 10 marca 2000 r.

O ustaleniach przyjętych w przedmiotowych konwencjach poinformowali wiceminister spraw zagranicznych S. Dąbrowa oraz wiceminister finansów Jan Czekaj. Pozytywną opinię o ustawach uchwalonych przez Sejm przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek obu ustaw upoważniających prezydenta RP do ratyfikacji przedmiotowych konwencji. Na sprawozdawcę wypracowanego przez komisję stanowiska wybrano senatora Z. Zychowicza.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie ustawy o Służbie Celnej.

Referentem ustawy w imieniu rządu był szef służby celnej, wiceminister finansów Robert Kwaśniak. Wysłuchano także opinii przedstawiciela UKIE. Uwagi do ustawy sejmowej zgłosiło biuro legislacyjne.

Jak stwierdzono, powodem przyjęcia ustawy jest potrzeba dalszej harmonizacji polskiego prawa celnego z prawem wspólnotowym, a w szczególności ze Wspólnotowym Kodeksem Celnym (WKC), do którego wprowadzono zmiany w latach 1999 i 2000.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem jednej poprawki o charakterze legislacyjnym do omawianej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Władysława Mańkuta.

Kolejną ustawą dostosowawczą rozpatrywaną przez komisję była ustawa - Prawo pocztowe. Wysłuchano opinii na jej temat, które przedstawili wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller, zastępca dyrektora generalnego Poczty Polskiej Andrzej Sieniakiewicz, wiceprezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty Emil Płodziej oraz reprezentant UKIE.

Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem rządowym i ma zastąpić obowiązującą obecnie ustawę o łączności z 29 listopada 1990 roku oraz dostosować polskie prawo w obszarze usług pocztowych do ustawodawstwa wspólnotowego. W acquis communautaire podstawowym aktem w tym zakresie jest dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 grudnia 1997 roku w sprawie wspólnych reguł rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty i poprawy jakości usług.

W uzasadnieniu ustawy stwierdzono, że podstawowym jej celem jest stopniowa liberalizacja rynku usług pocztowych, przy stworzeniu warunków do rozwoju usług pocztowych, zwiększeniu dostępności do powszechnych usług powszechnych i poprawie ich jakości. Jednocześnie opiniowany akt prawny utrzymuje wiodącą rolę Poczty Polskiej na rynku powszechnych usług pocztowych.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek zgodnych z sugestiami zawartymi w opinii biura legislacyjnego. Ustalono, że stanowisko w sprawie ustawy - Prawo pocztowe przedstawi Izbie senator Bogusław Mąsior.

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do łącznego rozpatrywania ustawy o ochronie prawnej odmian roślin oraz ustawy o nasiennictwie.

Podczas posiedzenia na temat rozwiązań przyjętych w obu aktach wypowiadali się wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, dyrektor Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych prof. Edward Gacek i przedstawiciel UKIE. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.

Celem ustawy o ochronie prawnej odmian roślin jest dostosowanie dotychczasowych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej w hodowli roślin do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, do treści Międzynarodowej Konwencji Ochrony Nowych Odmian Roślin z 1991 r., a także uwzględnienie członkostwa Polski w Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Obecnie ochrona prawna odmian roślin uregulowana jest w rozdziale 3 ustawy z 24 listopada 1995 r. o nasiennictwie. Równolegle do procesu legislacyjnego ustawy o ochronie prawnej odmian roślin trwał proces legislacyjny nowej ustawy o nasiennictwie. Założeniem było więc, by uregulować na nowo w dwóch ustawach materię składającą się obecnie na treść ustawy z 24 listopada 1995 r. o nasiennictwie.

Ustawa o nasiennictwie ma na celu dostosowanie dotychczas obowiązujących przepisów do ustawodawstwa Unii Europejskiej w zakresie: rejestracji odmian gatunków roślin uprawnych, a także wytwarzania, oceny oraz obrotu i kontroli materiału siewnego gatunków roślin uprawnych oraz gatunków odmian roślin uprawnych użytkowanych jako rośliny ozdobne. Sprawy dotyczące ochrony prawnej odmian roślin (stanowiące rozdział 3 ustawy o nasiennictwie z 1995 r.) zostały uwzględnione w oddzielnej ustawie - o ochronie prawnej odmian roślin.

W kolejnych głosowaniach do obu ustaw zgłoszono poprawki o charakterze legislacyjnym, zbieżne z sugestiami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę obu stanowisk komisji wybrano senatora W. Mańkuta.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt oraz o zmianie niektórych ustaw.

Opinie o rozpatrywanej nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk, a także reprezentanci UKIE i biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa zmierza przede wszystkim do dostosowania ustawy o środkach żywienia zwierząt do przepisów Unii Europejskiej (UE). Niezgodność dotychczasowych uregulowań z prawem unijnym wynika z faktu przyjęcia przez UE nowych uregulowań w przedmiotowej kwestii oraz z przyjętego przez ustawodawcę w trakcie tworzenia zmienianej ustawy założenia, że część uregulowań zostanie dostosowana do prawa unijnego w terminie bezpośrednio poprzedzającym przystąpienie Polski do struktur unijnych (regulacje dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt dodatków paszowych oraz materiałów paszowych typu biobiałka).

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem 7 poprawek do omawianej ustawy, zgodnych z uwagami zawartymi w opinii biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator W. Mańkut.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Drugiego protokołu dodatkowego do Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych.

Po wysłuchaniu pozytywnych opinii wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka, wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy, sędziego Jacka Garstki z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej i zarekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Roberta Smoktunowicza.

Następnie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy o świadku koronnym.

Następnie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy o świadku koronnym.

W tej części posiedzenia wysłuchano informacji wiceministra sprawiedliwości Marka Sadowskiego, Beaty Mik - dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie, zastępcy komendanta głównego policji Adama Rapackiego oraz prokuratora Wojciecha Sadrakuły. Szczegółowe uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Ponadto komisja dysponowała opiniami o ustawie sporządzonymi przez emerytowanego profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego Władysława Mąciora, prof. Romualda Kmiecika z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz sędziego sądu Apelacyjnego w Lublinie Kazimierza Postulskiego. W przedłożonych opiniach zawarto uwagi dotyczące wprowadzenia ewentualnych zmian do sejmowej nowelizacji.

W dyskusji propozycje poprawek zgłaszało także Ministerstwo Sprawiedliwości i Komenda Główna Policji.

Nowelizacja prawa karnego zmierza do zaostrzenia sankcji za przestępstwa korupcyjne oraz odebrania na rzecz Skarbu Państwa przestępcom majątku uzyskanego w wyniku popełnienia czynów karalnych. Nowela ma m.in. na celu rozbicie solidarności między dającym i biorącym łapówkę. Uniknie kary osoba, która wręczy korzyść majątkową funkcjonariuszowi publicznemu i zawiadomi o tym organa ścigania, zanim jeszcze nastąpi wszczęcie postępowania, a następnie ujawni wszystko, co wie.

Zgodnie ze zmianami przyjętymi przez Sejm, na sprawcy ma ciążyć obowiązek udowodnienia, że majątek zdobył w sposób legalny.

Ponadto przyjęto, że do zwalczania korupcji będą mogli być wykorzystywani świadkowie koronni, czyli skruszeni przestępcy współpracujący z wymiarem sprawiedliwości.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 17 poprawek zbieżnych z wnioskami zawartymi w otrzymanych opiniach i padającymi w dyskusji. Ustalono, że przyjęte wnioski zarekomenduje senator Ewa Serocka. Do stanowiska komisji zgłoszono dwa wnioski mniejszości, na sprawozdawcę których wyznaczono senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

21 maja 2003 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustaw o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili dyrektor Departamentu Infrastruktury i Mieszkalnictwa w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Zdzisław Żydak i poseł sprawozdawca Elżbieta Romero. Pozytywną opinię zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła dwóch odrębnych kwestii: zasad zawierania umów o odpłatne używanie lokalu oraz uprawnień do lokalu socjalnego osób, które zostały objęte wyrokami eksmisyjnymi.

Ustawa znosi powszechnie krytykowany wymóg, aby okres związania umową o odpłatne używanie lokalu wynosił co najmniej 3 lata. Oznacza to, że strony umowy będą mogły zawrzeć ją na czas oznaczony lub nieoznaczony, bez żadnych ograniczeń. Wyjątek stanowią umowy o odpłatne używanie lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy lub innych jednostek samorządu terytorialnego, które w zasadzie będą mogły być zawierane wyłącznie na czas nieoznaczony, chyba że lokator zażąda zawarcia umowy na czas oznaczony. Wyjątek ten nie obejmuje lokali socjalnych i służbowych.

Druga część nowelizacji stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2 października 2002 r., który orzekł, że art. 35 ust. 1 ustawy jest niezgodny z konstytucją ponieważ bez merytorycznego uzasadnienia sytuacja prawna osób, których eksmisję orzeczono w okresie od 31 grudnia 2000 r. do 9 lipca 2001 r., jest gorsza w porównaniu z sytuacją osób, które otrzymały wyroki eksmisyjne przed 31 grudnia 2000 r. lub od 10 lipca 2001 r. (dzień wejścia w życie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego). Wynika to z zastosowania do pierwszej z wymienionych kategorii osób art. 36 ust. 4 ustawy z 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, podczas gdy nowa ustawa - obecnie nowelizowana - objęła z mocy art. 35 ust. 1 swoimi korzystniejszymi postanowieniami również osoby, wobec których zapadły wyroki eksmisyjne przed 31 grudnia 2000 r. Osoby, które otrzymały wyroki eksmisyjne w okresie od 31 grudnia 2000 r. do 9 lipca 2001 r., a wyroki te nie zostały w tym czasie wykonane, będą mogły, w wyniku nowelizacji, wystąpić do sądu o przyznanie prawa do lokalu socjalnego, jeżeli spełniają warunki określone w art. 14 ust. 4 obowiązującej ustawy.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja sejmowa nie wzbudziła żadnych kontrowersji. W głosowaniu Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa opowiedziała się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Lewickiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy - Prawo pocztowe. Senatorowie wysłuchali informacji o rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller i zastępca dyrektora generalnego Poczty Polskiej Andrzej Sieniakiewicz. Szczegółowe uwagi do ustawy zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła 24 poprawki, z których 8 było zgodnych ze zmianami zaproponowanymi przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Proponowane poprawki uzyskały poparcie przedstawicieli rządu obecnych na posiedzeniu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy - Prawo pocztowe wybrano senatora Józefa Sztorca.

* * *

W dniach 21-22 maja 2003 r. odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Posiedzenie odbyło się na zaproszenie Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej, który gościł już w swych placówkach innych parlamentarzystów, w tym małopolskich posłów. Funkcjonariusze chcieli zapoznać senatorów z praktycznymi aspektami wykonywania kary pozbawienia wolności.

Pierwszego dnia posiedzenia senatorowie wizytowali areszt śledczy w Krakowie przy ul. Montelupich oraz szpital więzienny, spotkali się z przedstawicielami kadry kierowniczej jednostek z terenu krakowskiego Inspektoratu Służby Więziennej (woj. małopolskie i świętokrzyskie).

Odwiedzili także Zakład Karny w Nowym Wiśniczu, gdzie spotkali się z komendantem zakładu Zdzisławem Świątkiem, zwiedzili ambulatorium oraz tamtejszy zakład produkcyjny wytwarzający obuwie.

Jak poinformowano senatorów, wizytowany zakład karny jest jednym z dwóch największych pracodawców w tym regionie. Dobrze układa się współpraca z miejscową władzą samorządową, dzięki czemu więźniowie są zatrudniani nieodpłatnie przy pracach na rzecz gminy.

Tego dnia wizytowano również oddział dla niebezpiecznych przestępców w Zakładzie Karnym w Tarnowie. Jest to nowo wybudowany, w całości przez więźniów, oddział dla przestępców niebezpiecznych, tzw. N, gdzie cele są dźwiękoszczelne, jest pełna izolacja (cele w większości jednoosobowe, okratowane od strony okna i drzwi), działa tam również całodobowy monitoring cel (we wszystkich celach znajdują się kamery).

Podczas części seminaryjnej w ośrodku szkoleniowym służby więziennej w Bartkowej - w której wziął udział dyrektor generalny Służby Więziennej gen. Jan Pyrcak, dyrektor OISW w Krakowie Janusz Kierach oraz komendanci zakładów karnych i aresztów śledczych m.in. z Nowej Huty, Pińczowa, Tarnowa, Krakowa Podgórza, Nowego Wiśnicza, Trzebini i Kielc - omawiano sytuację w więziennictwie i kwestie związane z nowelizacją kodeksu karnego wykonawczego.

Jak stwierdził rzecznik prasowy OISW w Krakowie mjr Zygmunt Lizak, w Polsce wszystkie zakłady karne są przeludnione na poziomie około 120%. W takich warunkach, kiedy likwiduje się świetlice, kaplice, sale ćwiczeń, trudno mówić o jakiejkolwiek pracy wychowawczej. Z powodu przeludnienia i braku pracy rodzi się dodatkowy problem - agresja.

Pracownicy służby więziennej z Małopolski mają nadzieję, że trudną sytuację w zakładach karnych uda się rozwiązać przez stosowanie innych, tzw. wolnościowych, środków karnych. Proponowane przez nich zmiany zawiera projekt nowelizacji kodeksu karnego wykonawczego, nad którym trwają prace w Sejmie.

"Przemienianie zła w dobro nie jest łatwym zadaniem. Zdarzają się porażki, wtedy o służbie więziennej jest głośno. Podejmując próbę ukazania rzeczywistości więziennej, chcemy jako praktycy wpłynąć, z jednej strony, na jej pełniejszy wizerunek medialny, z drugiej - na stworzenie ustawodawstwa aktualizującego obowiązujące przepisy prawne" - powiedział mjr Z. Lizak.

Powołał się na działania krakowskich służb więziennych, które nawiązały w 2002 roku współpracę z ponad 60 instytucjami i organami samorządu terytorialnego. W wyniku tego skazani przepracowali nieodpłatnie blisko 96 tys. godzin. Z kolei w ramach programu "Duet" skazani po zakończonej terapii przeciwalkoholowej opiekują się niepełnosprawnymi dziećmi w domu pomocy.

Drugiego dnia posiedzenia wyjazdowego w województwie małopolskim senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zwiedzili nową siedzibę krakowskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Wieliczce.

Senatorowie spotkali się z kierownictwem Instytutu Pamięci Narodowej w celu omówienia zadań i działalności jego krakowskiego oddziału.

W tej części posiedzenia wzięli udział m.in. wiceprezes IPN Janusz Krupski, dyrektor generalny instytutu Bohdan Marciniak, dyrektor Biura Udostępniania Akt Bernardetta Gromek, członkowie Kolegium IPN.

Tego samego dnia senatorowie zwiedzili kopalnię soli w Wieliczce.

22 maja 2003 r.

Odbyło się seminaryjne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, poświęcone dostępowi mieszkańców obszarów wiejskich do oferty kulturowej.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, gminnych i wojewódzkich ośrodków kultury, kół gospodyń wiejskich, związków rolniczych, organizacji pozarządowych czy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, eksperci i naukowcy zajmujący się problematyką kultury.

Wiceminister kultury Maciej Klimczak zwrócił m.in. uwagę, że dyskutowane zagadnienie dotyczy około 15 mln obywateli. Obszary wiejskie charakteryzują się w większości znacznym niedorozwojem społecznym, który utrudnia dostęp do wszelkich dóbr, w tym kulturalnych. Stąd ograniczony wymiar wydatków na zakup artykułów i usług kulturalnych. Podstawowy element uczestnictwa w kulturze stanowią na tych obszarach telewizja i radio. Ponadto o uczestnictwie w kulturze decyduje niski w porównaniu z mieszkańcami miast poziom edukacji ludności wiejskiej, co oznacza m.in. redukcję aktywności kulturalnej przede wszystkim do środków masowego przekazu, preferowanie mniej ambitnej oferty programowej czy trudności w odbiorze i percepcji stosunkowo prostych przekazów radiowych i telewizyjnych.

Za pozytywne zjawisko można uznać wzrastającą na wsi świadomość znaczenia wykształcenia jako warunku powodzenia życiowego, można więc oczekiwać także wzrostu aspiracji kulturalnych.

Jeśli chodzi o infrastrukturę kulturalną, to zmalała liczba bibliotek gminnych i drastycznie zmniejszyła się liczba wiejskich punktów bibliotecznych, spadła liczba księgarń, poprawiła się natomiast dostępność prasy. Za bardzo pozytywny objaw kształtującej się podmiotowości politycznej, aktywności społecznej oraz kulturalnej należy uznać żywiołowy rozwój prasy lokalnej w ponad połowie polskich gmin.

W okresie transformacji zmalała liczba wiejskich domów kultury, klubów i świetlic, a pozostałe, ze względu na ograniczenia finansowe, musiały ograniczyć zakres działalności czy ją skomercjalizować. Z mapy kulturalnej zniknęły praktycznie wiejskie kina. Na wszystkie te zjawiska nałożył się problem finansowania i stosunku do tego lokalnych samorządów.

Nadal jedną z najchętniej wybieranych i dostępnych form uczestnictwa w kulturze jest amatorskie uprawianie sztuki, mające wieloletnie tradycje, sięgające XIX wieku.

Patrząc z perspektywy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, należy przypuszczać, że szansą na rozwój obszarów wiejskich będą fundusze na rozwój regionalny, dające nadzieję na zmianę trudnej sytuacji ekonomicznej mieszkańców wsi. Zasadniczy i prawie natychmiastowy przełom może nastąpić w sferze animacji lokalnego i regionalnego ruchu kulturalnego, uważanego za najważniejszy instrument ochrony dziedzictwa kulturalnego.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Mieczysława Just, dyrektor departamentu w resorcie rolnictwa, mówiła o stanie obecnym i perspektywach w warunkach jednoczącej się Europy dziedzictwa kulturowego polskiej wsi.

Wystąpienie dyrektor Małgorzaty Ogrodowczyk z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczyło dostępu mieszkańców obszarów wiejskich do publicznych i koncesjonowanych środków przekazu elektronicznego.

Dr Piotr Petrykowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przedstawił referat na temat uwarunkowań społecznej aktywności mieszkańców obszarów wiejskich w dostępie do kultury.

Maria Holzer z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży omówiła rolę organizacji samorządowych w upowszechnianiu oferty kulturowej na terenie obszarów wiejskich.

Ich działalność zmierza m.in. do wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich (specjalne dotacje na ten cel).

Znaczenie organizacji pozarządowych polega m.in. na różnorodności działań dostosowanych do istniejących możliwości, angażowaniu środowisk lokalnych środowisk w realizację konkretnych projektów czy budowaniu poczucia tożsamości i dumy z miejsca swojego zamieszkania.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono do rozpatrywania ustawy o ochronie prawnej odmian roślin.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka na temat rozwiązań przyjętych w ustawie sejmowej. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto propozycje zmian zgłosiły Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa oraz Polska Izba Nasienna.

W przyjętym przez komisję stanowisku zaakceptowano 5 poprawek, zbieżnych z propozycjami zawartymi w przedstawionych opiniach. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o nasiennictwie.

Wysłuchano przedstawiciela rządu - wiceministra J. Pilarczyka, zapoznano się z opinią Związku Twórców Odmian Roślin Uprawnych, a także z uwagami biura legislacyjnego. W trakcie dyskusji propozycje zmian sugerował również Związek Szkółkarzy Polskich oraz resort rolnictwa. W związku z tym postanowiono zwrócić się do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz UKIE o opinie w sprawie proponowanych zmian, które zostaną ewentualnie zgłoszone podczas posiedzenia plenarnego Izby.

Ostatecznie w głosowaniu komisja poparła 6 poprawek o charakterze legislacyjnym. Na ich sprawozdawcę wybrano senatora A. Anulewicza.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt oraz o zmianie niektórych ustaw.

Rozwiązania przyjęte w omawianej nowelizacji przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

W dyskusji propozycje wprowadzenia poprawek do ustawy sejmowej zgłosił senator Marian Kozłowski. Zmiany zaproponował także resort rolnictwa. O opinię w ich sprawie komisja zwróciła się do UKIE. Postanowiono, że w wypadku pozytywnej odpowiedzi zostaną one ewentualnie przedstawione Senatowi.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi poparła dwie poprawki zgłoszone przez senatora M. Kozłowskiego. Jego też wskazano na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt oraz o zmianie niektórych ustaw.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół ds. Finansów Polonijnych:

Komisja nie rozpatrywała wniosków ocenionych negatywnie przez Zespół Finansów Polonijnych.

ZADANIA PROGRAMOWE

I. Akcja letnia

- (nr wniosku 193) wniosek Fundacji Młodej Polonii - pobyt zdrowotny dla młodzieży polonijnej i dla dzieci z zaburzeniami mowy - 9500 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała 8700 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 217) wniosek Związku Harcerstwa Polskiego, Komenda Chorągwi Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze - zorganizowanie kolonii we Wronkach koło Wolsztyna, w Domu Wczasów Dziecięcych, dla 36 dzieci i 3 wychowawców: 12 dzieci z Ukrainy, 12 dzieci z Rumunii, 12 dzieci z Mołdawii - 35 205, 50 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 226) wniosek Stowarzyszenia Mazurskie Centrum Żeglarstwa - 10 160 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 9660 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 232) wniosek Caritas Diecezji Sosnowieckiej - organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży polonijnej z Ukrainy "Wakacyjna szkoła języka polskiego" - Bukowina Rumuńska - 32 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 10 00 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

II. Edukacja

- (nr wniosku 216) wniosek Związku Harcerstwa Polskiego, Główna Kwatera - konferencja międzynarodowa "Metoda zuchowa Aleksandra Kamińskiego - tradycja i teraźniejszość" - 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 11 000 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

III. Kultura

- (nr wniosku 215) wniosek Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Oddział w Mrągowie - IX Festiwal Kultury Kresowej - Mrągowo 2003 - 116 800 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 50 000 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

IV. Pomoc charytatywna i rzeczowa

- (nr wniosku 190) wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" - zakup sprzętu komputerowego dla polskich organizacji we Włoszech; dofinansowanie, organizowanego przez Związek Polaków we Włoszech, konkursu dla dzieci "Cztery pory roku" - 53 587 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 22 000 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

V. Varia

- (nr wniosku 219) wniosek Stowarzyszenia "Międzynarodowe Targi Chleba" - VII Międzynarodowe Targi Chleba - na kwotę 30 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

- (nr wniosku 225) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prasa polskojęzyczna - IV kwartał - 555 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 365 150 zł w pkt 1 wniosku, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 228) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - pomoc w zachowaniu materiałów archiwalnych dokumentujących ślady obecności polskiej na Podolu - 86 381,54 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 86 380 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 233) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Program pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego - na kwotę 227 330 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 35 000 zł w pkt 1 wniosku, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 234) Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Program wspierania kultury polskiej poza granicami kraju - 292 300 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 34 480 zł - w pkt. 6 wniosku i na kwotę 17 240 zł - w pkt. 7 wniosku, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 246) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Wydanie drugiej edycji książki "Polacy i Polonia w Finlandii" - 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

- (nr wniosku 238) wniosek Stowarzyszenia "Musica Antigua" - Dni Polonijne w Guben (Niemcy) - 8976 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 8900 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu.

WNIOSKI O CHARAKTERZE INWESTYCYJNYM (jednostki krajowe)

- wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - zakup i montaż windy dla niepełnosprawnych w Domu Polskim w Budapeszcie na Węgrzech - 66 310 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 66 310 zł, zgodnie ze stanowiskiem zespołu..

27 maja 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska wypracowała stanowisko w sprawie zaopatrzenia ludności w wodę oraz kosztów prowadzenia publicznej gospodarki wodno-ściekowej:

"W dniu 6 maja 2003 roku odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP, którego tematem było rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli zaopatrzenia w wodę ludności aglomeracji miejskich oraz kosztów prowadzenia publicznej gospodarki wodno-ściekowej.

Do senackiej Komisji Ochrony Środowiska wpływa wiele interwencji dotyczących wzrostu cen za wodę i odprowadzenie ścieków, zarówno dla odbiorców komunalnych, jak i przemysłowych.

W obecnej chwili, kiedy społeczeństwo ubożeje, a kondycja wielu przedsiębiorstw jest również zła, Komisja podjęła działania legislacyjne, które pozwoliły Ministrowi Środowiska obniżyć opłaty ekologiczne stanowiące składnik cen za wodę i ścieki.

Komisja wysłuchała wystąpień Ministra Środowiska, przedstawicieli: Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Najwyższej Izby Kontroli, zapoznała się z opiniami organizacji pozarządowych i ekspertów.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji komisja wyraża uznanie dla NIK za wnikliwe, szczegółowe i syntetyczne opracowanie sprawozdań z kontroli.

Komisja zwraca uwagę, że znaczny spadek zużycia wody, zwłaszcza przez odbiorców indywidualnych, wynikający ze wzrostu cen wody może stać się zagrożeniem dla kondycji zdrowotnej, higieny i bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Aktualne diagnozy stwierdzają, że koszty z tytułu poboru i zużycia wody nie powinny przekroczyć 4% ogółu kosztów utrzymania każdej rodziny polskiej. Wielkość ta jest często przekraczana.

Komisja stwierdza, że na tle bardzo skromnych zasobów wodnych naszego kraju niedopuszczalne jest marnotrawstwo wody (niekiedy dochodzące do 30%) spowodowane złym stanem technicznym urządzeń wodnych, niegospodarnym zarządzaniem zasobami wodnymi. Całość kosztów strat i często złego gospodarowania wodą pokrywają odbiorcy.

W związku z tym istotne jest uściślenie zakresu kontroli nad działalnością i funkcjonowaniem przedsiębiorstw zajmujących się gospodarką wodno-ściekową, przeprowadzanej przez kompetentne organy.

Komisja zwraca uwagę na potrzebę rozważenia możliwości zmniejszenia obciążeń finansowych przedsiębiorstw komunalnych /np. tych, które przeprowadzają modernizacje, remonty, rozbudowy/ od opłat związanych z podatkami i opłatami lokalnymi.

Komisja wyraża opinię, że prywatyzacja sektora komunalnego nie wydaje się być trafnym rozwiązaniem. Do prywatyzacji sektorów obejmujących monopole naturalne należy podchodzić z dużą ostrożnością, korzystając z dotychczasowych doświadczeń własnych i innych krajów.

Komisja zwraca się do:

- Ministra Zdrowia z prośbą o wyjaśnienie dotyczące rozporządzenia Ministra Zdrowia nakładające obowiązek badania ok. 80 parametrów jakości wody do picia, co stanowi liczbę niespotykaną w innych krajach ;

- Ministra Finansów, Ministra Infrastruktury i Ministra Środowiska o wykonanie analizy uzasadnionych kosztów produkcji wody i odprowadzenia ścieków;

- Ministra Środowiska i Ministra Infrastruktury o przyspieszenie prac nad nowelizacją ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków z dnia 7.06.2001 roku, która umożliwi lepszą kontrolę przedsiębiorstw gospodarki komunalnej.

Komisja wnioskuje o przeprowadzenie kolejnej kontroli przez NIK dotyczącej gospodarowania wodą w pierwszym kwartale roku 2004 za rok 2003".

Podczas posiedzenia dyskutowano także o realizacji planu pracy komisji w I półroczu br. oraz nad propozycjami do planu pracy na II półrocze br.

Senator Gerard Czaja poinformował o planowanym 25 czerwca 2003 r. posiedzeniu wyjazdowym komisji w województwie pomorskim. Podczas posiedzenia senatorowie mają zapoznać się z problemami ochrony środowiska na tym terenie, podejmowanymi tam inicjatywami proekologicznymi czy problemami gospodarki odpadami.

Ponadto komisja planuje zająć się po raz kolejny środkami zaradczymi w związku z zeszłoroczną klęską żywiołową w Puszczy Piskiej i tegorocznymi pożarami.

Senator Wiesław Pietrzak zaproponował szybkie podjęcie tematu budowy ogromnych tuczarni, chlewni i ubojni na terenie całej Polski przez amerykańską firmę Smithfield Food. Budowane nawet w regionach czystych ekologicznie, stanowią duże zagrożenie dla środowiska naturalnego.

Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator Adam Graczyński poinformował, że z informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów wynika, iż resort planuje obciążenie podatkiem VAT funduszy unijnych, również tych przeznaczonych na ochronę środowiska. W związku z tym komisja powinna zająć się tym problemem.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie wycofania wojsk polskich z Iraku, zgłoszonego przez senatorów Henryka Dzidę i Sławomira Izdebskiego.

W uzasadnieniu projektu uchwały senatorowie wnioskodawcy przedstawili zdecydowanie negatywną opinię na temat polskiego zaangażowania w wojnie w Iraku. Ich zdaniem, prezydent Aleksander Kwaśniewski podjął taką decyzję bez uwzględnienia faktu, że ponad 80% Polaków opowiada się za pokojowym i zgodnym z cywilizacyjnymi zasadami etyki i moralności rozwiązaniem kwestii irackiej.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie, 15 głosami, opowiedzieli się za odrzuceniem w pierwszym czytaniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Jaeschkego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w obszernej nowelizacji sejmowej, którą w imieniu rządu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Franciszek Potulski. Opinię o ustawie sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto głos zabrały przedstawicielki resortu: dyrektor Departamentu Prawnego Joanna Rozwadowska, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Profilaktyki Społecznej Anna Zawisza, dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Halina Cieślak oraz p.o. dyrektora Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli Anna Dokowicz.

Zgodnie z rozpatrywaną nowelizacją od 1 września 2004 r. będą obowiązkowe "zerówki", czyli roczne, przedszkolne przygotowanie dzieci sześcioletnich do nauki w szkole.

Ponadto ustawa sejmowa zezwala na przyjmowanie do przedszkoli - w szczególnych wypadkach - dzieci dwuipółletnich. Zgodnie z obecnymi przepisami do przedszkola można przyjmować dzieci, które mają trzy lata.

Nowelizacja wzmacnia również nadzór pedagogicznego nad szkołami i placówkami oświatowymi poprzez zwiększenie uprawnień kuratorów oświaty.

W myśl rozpatrywanej noweli, od 1 października 2004 r. wprowadzony zostanie także nowy system kształcenia nauczycieli. Każdy przyszły nauczyciel, kształcony według nowych zasad, już podczas studiów będzie musiał zdać egzamin państwowy z języka obcego, upoważniający do nauki tego języka. Będzie musiał uzyskać certyfikat umiejętności informatycznych oraz przejść trwającą jeden semestr praktykę w szkołach. Pierwsi absolwenci, kształceni w nowy sposób, mają opuścić uczelnie w 2007 r.

Nowelizacja daje także możliwość poszczególnym ministerstwom, np. rolnictwa czy środowiska, wspierania finansowego bazy dydaktycznej i kadrowej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe na ich potrzeby.

Na zakończenie posiedzenia postanowiono, że Komisja Nauki, Edukacji i Sportu będzie kontynuować pracę nad ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw na kolejnym posiedzeniu, 28 maja 2003 r.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiono nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych.

Z rozwiązaniami przyjętymi w rozpatrywanej nowelizacji w imieniu rządu zapoznał senatorów wiceminister finansów Jan Czekaj. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W nowelizacji zaproponowano, by dopłaty z budżetu państwa mogły być stosowane do kredytów w wysokości nie większej niż 0,4% stopy redyskontowej weksli i nie mniejszej niż 4% rocznie.

Dopłatą z budżetu miałyby być objęte kredyty zaciągane przez rolników, jeżeli ich oprocentowanie roczne nie przekroczy 1,25% stopy redyskontowej weksli. Na cele rolnicze budżet ma przeznaczyć około 150 mln zł.

Sejmowa nowelizacja zakłada również wydłużenie do 2007 roku możliwości korzystania z dopłat do kredytów przez przedsiębiorstwa przemysłu lekkiego. Obecnie taka możliwość obowiązuje do 2005 roku.

W opinii resortu finansów, ustawa ma umożliwić bankom zarabianie na kredytach, tak aby "bardziej przyjaźnie usposobić je do tych sektorów". Według przyjętych zapisów ustawy, rolnicy będą spłacać odsetki od zaciągniętych kredytów w wysokości 4%, a podmioty skupowe w wysokości 4,5%.

Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych zarekomenduje Izbie senator Mieczysław Mietła.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Syryjskiej Republiki Arabskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Damaszku dnia 15 sierpnia 2001 r.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra finansów J. Czekaja oraz zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego w głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Podczas posiedzeniu senator Ewa Serocka poinformowała o wynikach prac zespołu powałanego do opracowania zgloszonej przez grupę senatorów inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła kontynuować w ramach zespołu prace nad postulowaną nowelizacją.

28 maja 2003 r.

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi były doświadczenia Hiszpanii z okresu przygotowań do akcesji z Unią Europejską.

Gośćmi senatorów byli prezes Rolniczego Stowarzyszenia Młodych Rolników w Hiszpanii Pedro Barato, szef Biura Rolniczego Stowarzyszenia Młodych Rolników w Brukseli Pedro Narro, sekretarz generalny hiszpańskich Spółdzielni Rolniczych Eduardo Bahamonde oraz minister radca Ambasady Hiszpanii w Polsce Jose Maria Valemoro.

Hiszpańscy goście, opowiadając o doświadczeniach z okresu akcesji, podkreślali, że UE jest szansą dla polskiej gospodarki i rolnictwa. Pierwsze lata po przystąpieniu wymagają jednak wyrzeczeń, efekty tych wyrzeczeń przychodzą z czasem. Problemem jest dostosowanie gospodarki i rolnictwa do unijnych wymogów, trudne jest także rozwiązywanie problemów społecznych.

Przewodniczący komisji senator Jerzy Pieniążek przedstawił zaproszenie dla młodych rolników hiszpańskich do złożenia wizyty w Polsce w celu zapoznania się z realiami polskiego rolnictwa i przemysłem rolno-spożywczym.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja zdecydowała o wprowadzeniu poprawek do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Irenę Kurzępę.

29 maja 2003 r.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zebrały się na wspólnym posiedzeniu, by rozpatrzyć sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działania realizowane w tym zakresie w 2002 roku".

W posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni goście, m.in. dyrektor generalny Tadeusz Suwara i naczelnik Wydziału Ruchu Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Poter z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Piotr Kwiatkowski, dyrektor departamentu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Marek Jewuła i Mariusz Wasiak z Biura Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji, Piotr Buk z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Andrzej Lubwiszewski z Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Krzysztof Gutowski z Polskiej Izby Gospodarki i Transportu Samochodowego, Przemysław Skoczyński z Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przedstawiciele resortów infrastruktury, zdrowia, finansów, edukacji narodowej i sportu.

Celem posiedzenia było przeanalizowanie raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działań realizowanych w tym zakresie w 2002 r. Sprawozdanie to zostało przedstawione Radzie Ministrów; 15 kwietnia br. rada przyjęła ten materiał.

Sprawozdanie składało się z trzech części. Pierwszą stanowiła synteza. Druga część mówiła o działaniach podejmowanych przez poszczególne ministerstwa oraz instytucje centralne i pozarządowe, w części trzeciej zaś zawarta była dokładna analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych województwach.

Sprawozdanie koncentrowało się na kwestiach bezpieczeństwa ruchu drogowego i realizacji programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego pod nazwą "Gambi 2000".

Jak wynikało z danych zamieszczonych w sprawozdaniu, liczba wypadków śmiertelnych na polskich drogach wynosi ponad 5,5 tysiąca rocznie. Program zmierza do tego, żeby w roku 2010 liczbę takich wypadków zmniejszyć do około 4 tysięcy.

W roku 1992 na polskich drogach było zabitych około 7 tysięcy osób, w 1995 - 6900, w 1997 - 7 311 osób. W roku 2001 była to najmniejsza liczba - 5523, a w roku ubiegłym nastąpił niewielki wzrost - do 5827.

W roku 2002 było nieco mniej wypadków, było też nieco mniej rannych w wypadkach drogowych, wzrosła natomiast liczba zabitych.

Jak wynikało ze sprawozdania, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podejmuje szereg działań, które mają przeciwstawić się tym negatywnym zjawiskom w ruchu drogowym w Polsce. Są to różnego rodzaju działania, jak np. wdrażanie uchwalonych przez parlament ustaw, działania legislacyjne na rzecz uchwalenia nowych ustaw, różnego rodzaju umowy o współpracy z innymi państwami, z organizacjami międzynarodowymi, jak globalne partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, umowy z sektorem publiczno-prywatnym, PZU i innymi organizacjami, a także umowa z Bankiem Światowym.

W sprawozdaniu zamieszczono też dane plasujące Polskę na tle innych krajów Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Liczba zabitych na sto wypadków w państwach Unii Europejskiej wynosi średnio 3, w pozostałych państwach nie należących do Unii Europejskiej średnio 5. W Czechach wskaźnik ten wynosi 5, na Węgrzech 7, w Szwajcarii 2, Japonii 1, w USA 1, w Polsce 12.

Po dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem połączone komisje jednomyślnie postanowiły je przyjąć. Wnioski z dyskusji zostały przekazane do Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego.

30 maja 2003 r.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w pierwszym punkcie porządku posiedzenia rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Syryjskiej Republiki Arabskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Damaszku dnia 15 sierpnia 2001 r.

W tej części posiedzenia wzięli udział zaproszeni goście - dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Kaszuba, przedstawiciele resortów spraw wewnętrznych i administracji oraz finansów.

Po dyskusji senatorowie postanowili przyjąć ustawę bez poprawek. Na sprawozdawcę komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wyznaczono senatora Bogusława Mąsiora.

W kolejnym punkcie porządku posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu, podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. zmienionego Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD.

Komisja zdecydowała przyjąć ustawę bez poprawek. Sprawozdanie komisji w sprawie tej ustawy przedstawi Izbie senator Dorota Simonides.

Ostatni punkt porządku posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej obejmował rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.

W tej części obrad komisji wzięli udział zaproszeni goście - podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Ewa Symonides, przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i UKIE.

Po dyskusji senatorowie postanowili przyjąć ustawę bez poprawek. Sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Andrzej Wielowieyski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment