Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 2002-12-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na przekazane, przy piśmie z dnia 19 grudnia br. znak:LP/043/415/02/V, oświadczenie złożone przez Pana Senatora Zbigniewa Kulaka dotyczące sytuacji osób rejestrujących się w urzędach pracy po utracie prawa do renty z tytułu czasowej niezdolności do pracy, uprzejmie informuję:

Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm.) zawiera dwa pojęcia: osoby bezrobotnej i osoby poszukującej pracy. Poszukującym pracy jest każdy kto jest zainteresowany uzyskaniem ofert pracy. A zatem mogą to być także osoby pracujące, pobierające rentę, emeryci itp. Natomiast aby otrzymać status osoby bezrobotnej należy spełnić warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 wspomnianej wyżej ustawy. Zgodnie z nimi osobą bezrobotną może być wyłącznie osoba nie zatrudniona i nie wykonująca innej pracy zarobkowej. Nie może być uznana za bezrobotną osoba uprawniona do pobierania renty lub emerytury, niepełnoletnia (z wyjątkiem młodocianych absolwentów) czy posiadająca nieruchomość rolną o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe oraz uzyskująca dochody przekraczające połowę najniższego wynagrodzenia.

Osoba otrzymująca świadczenia rentowe może w każdej chwili zarejestrować się w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy. Aby jednak uzyskać prawo do zasiłku dla bezrobotnych osoba tracąca prawo do renty musi spełnić warunki do uzyskania statusu bezrobotnego oraz określone w art. 23 ww. ustawy warunki konieczne dla uzyskania prawa do zasiłku. Zgodnie z nim zasiłek przysługuje osobie bezrobotnej za każdy dzień kalendarzowy po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, jeżeli w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, łącznie przez okres co najmniej 365 dni był zatrudniony i osiągnął wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Dotyczy to także stosunków pokrewnych stosunkowi pracy wymienionych w podanym wyżej artykule oraz okresu pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy.

Wprowadzenie możliwości rejestracji się osób pobierających rentę jako bezrobotne przed utratą prawa do renty, albo w przypadku uznania przez lekarza orzecznika danej osoby za zdolną do pracy uzyskać natychmiast prawo do zasiłku stawiało by je w sytuacji uprzywilejowanej i mogło być podstawą do zarzutu o nierównym traktowaniu obywateli. Osoby tracące pracę mogą się rejestrować w urzędzie pracy dopiero po upływie okresu wypowiedzenia. Natomiast zasady wypłacania zasiłku reguluje art. 24 ust. 7 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Zgodnie z nim zasiłek wypłaca się w okresach miesięcznych z dołu. Jest to zgodne z powszechnie przyjętą zasadą w naszym kraju. Warto podkreślić, iż gdyby osoba tracąca prawo do renty uzyskała zatrudnienie to także wynagrodzenie otrzymałaby dopiero po przepracowaniu miesiąca. Trudno wobec powyższego zgodzić się ze stwierdzeniem o niehumanitarnym traktowaniu osób bezrobotnych, które utraciły prawo do świadczeń rentowych.

MINISTER

z up.

Krzysztof Pater

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2003-03-04

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta złożonego na 35. posiedzeniu Senatu RP w dniu 6 marca 2003 r. w sprawie wysokości przyznanej dla Powiatu Elbląskiego części oświatowej subwencji ogólnej na 2003 r., uprzejmie Pana Marszałka informuję.

Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na 2003 r. zostały skalkulowane na podstawie:

- ustawy budżetowej na rok 2003 z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 2325, poz. 1981), w której określona została ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej w skali kraju;

- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz.U. Nr 234, poz. 1966);

- danych statystycznych GUS na rok szkolny 2002/2003, zweryfikowanych przez organy prowadzące (dotujące).

Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2003 r. dla Powiatu Elbląskiego wynosi 6.424.710 zł. W stosunku do roku poprzedniego w powiecie zmalała liczba uczniów rzeczywistych z 1.871 do 1.851 a przeliczeniowych z 2.564 do 2.515.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz.U. Nr 234, poz. 1966) jest aktem wykonawczym do ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. nr 150 poz. 983 - z późn. zm.)

Na podstawie art. 35 powyższej ustawy minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zobowiązany jest do przygotowania rozporządzenia w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

W ww. rozporządzeniu w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2003 dla jednostek samorządu terytorialnego utrzymuje się zasadę, że subwencja oświatowa naliczana jest na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek prowadzących bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i województwa samorządowe. W celu doprecyzowania mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich wysokości subwencji, rozporządzenie uzależnia tę wysokość od liczby uczniów otrzymanej przez zróżnicowane wagi dla wybranych grup uczniów, wybranych grup szkół oraz stopni awansu zawodowego nauczycieli. Otrzymana w ten sposób liczba uczniów przeliczeniowych przemnażana jest przez finansowy standard podziału subwencji.

W algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej na 2003 r. pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego:

- utrzymano 23 wagi dla zadań szkolnych (P1 do P23) i 10 wag dla zadań pozaszkolnych (P24 do P33);

- w związku z wzrostem zadań w szkołach ponadgimnazjalnych związanych z wdrożeniem nowych ramowych planów nauczania, podwyższono wartość wagi dla uczniów tych szkół z 0,005 do 0,044 (waga P14);

- utrzymano wprowadzony w roku 2002 sposób finansowania zadań pozaszkolnych, co odzwierciedlają wagi (od P31 do P33). Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego otrzymują w ten sposób środki finansowe na prowadzenie zadań pozaszkolnych, naliczane według rzeczywistej liczby uczniów na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego,

- podwyższono w porównaniu z algorytmem na rok 2002 wagę dla uczniów szkół zorganizowanych przy zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego bez względu na typ szkoły z 0,20 do 0,40 (waga P22);

- dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych w tych placówkach podniesiono wagę z 0,25 do 0,50 (waga P23);

- zmodyfikowano na korzyść jednostek samorządu terytorialnego wagę P13 rozszerzając jej zasięg na uczniów w oddziałach integracyjnych szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych;

- w związku z wprowadzeniem przy podziale części oświatowej subwencji ogólnej odrębnej kwoty przeznaczonej na wdrożenie III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli (SOD), obniżono relatywnie wartość dodatku na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli w ramach wagi P9, współczynnik "a" obniżono z 0,06 do 0,04 oraz z 0,01 do 0,008;

- wagi stosowane są addytywnie, co oznacza, że jeżeli uczeń kwalifikuje się do różnych wag to są one dodawane.

Pragnę poinformować Pana Marszałka, że w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 zostały zlikwidowane współczynniki korygujące (dolne i górne progi) odnoszące się do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej:

- na ucznia w zakresie zadań szkolnych (SOA+SOB) w danej jednostce samorządu terytorialnego;

- na zadania pozaszkolne (SOC) dla danej jednostki samorządu terytorialnego.

W mojej opinii pozwoliło to na obiektywne skorelowanie wysokości części oświatowej subwencji ogólnej, stosownie do skali faktycznie prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań oświatowych.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że z kwoty części oświatowej subwencji ogólnej określonej w ustawie budżetowej na rok 2003 z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 235, poz. 1981) wydzielona została ustawowa 1% rezerwa. Zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2003 możliwe będzie tylko z 1% rezerwy. Podział środków z tej rezerwy dokonywany będzie w oparciu o "Kryteria podziału 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2003". Po zaakceptowaniu przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego szczegółowych kryteriów oraz wzorów wniosków o dofinansowanie zostaną one przekazane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego. W dniu 20 lutego br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu podczas którego zostały wstępnie zaakceptowane kryteria. W kryteriach podziału 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej znalazł się między innymi zapis stwarzający możliwość dokonania korekt subwencji łagodzących jednostkom samorządu terytorialnego skutki z tytułu likwidacji w roku 2003 dolnych progów. Po otrzymaniu ww. kryteriów Powiat Elbląski będzie mógł ubiegać się o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 1% rezerwy.

Z poważaniem

wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Hanna Kuzińska

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Ewy Serockiej, złożone na 33. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 32):

Warszawa, 2003-03-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senator Ewę Serocką podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 6 lutego 2003 r. w sprawie budowy autostrady A1, której wykonanie pozwoli na odblokowanie transportowe portów w Gdyni i Gdańsku, a także umożliwi połączenie turystyczne krajów skandynawskich z południem Europy, pragnę Pana Marszałka poinformować, co następuje:

Ministerstwo Infrastruktury w dalszym ciągu podtrzymuje, iż realizacja projektu budowy autostrady A1 ma znaczenie priorytetowe. Wynikłe opóźnienia, które spowodowały, że osiągnięcie zamknięcia finansowego dla projektu nie będzie możliwe wcześniej niż w czerwcu 2003 roku, są w dużej mierze spowodowane przez czynniki obiektywne.

Po pierwsze zakończenie rozmów nad treścią Umowy koncesyjnej nie było możliwe bez dokończenia procesu legislacji Ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych. Zapisy przedmiotowego aktu prawnego miały bowiem mieć zasadniczy wpływ na warunki komercyjne i prawne projektu. Fakt odrzucenia przedmiotowej ustawy przez Sejm spowodował konieczność realizacji projektu w oparciu o Ustawę o autostradach płatnych, co wiąże się z koniecznością wprowadzenia do Umowy Koncesyjnej istotnych korekt.

Po drugie Urząd Zamówień Publicznych nie wyraził zgody na zawarcie z Koncesjonariuszem umowy na odkupienie projektu budowlanego. Przedmiotowa umowa miała stanowić dla Koncesjonariusza zabezpieczenie, iż w przypadku, gdy nie dojdzie do podpisania Umowy Koncesyjnej, strona rządowa odkupi od GTC S.A. sporządzoną dokumentację. W zaistniałej sytuacji prace nad opracowaniem projektu budowlanego nie mogły się rozpocząć, zaś ich podjęcie możliwe jest dopiero z chwilą podpisania Umowy Koncesyjnej.

Po trzecie projekt wymaga udzielenia gwarancji Skarbu Państwa. Zgoda Ministerstwa Finansów na udzielenie gwarancji jest jednak uzależniona od wprowadzenia zmian do warunków komercyjnych zawartych w dokumencie parafowanym w sierpniu 2002 r., w tym do podziału i limitacji ryzyka. Przedmiotowe zmiany muszą zostać zaakceptowane także przez kredytodawców, którzy mają dostarczyć aż 95% środków potrzebnych na realizację, dlatego osiągnięcie porozumienia w tym względzie wymaga czasu.

Niesłuszny jest zarzut, iż od dnia 14 sierpnia 2002 r., w którym nastąpiło parafowanie Umowy Koncesyjnej, sprawa nie miała dalszego biegu. Wystarczy przypomnieć, iż w międzyczasie Koncesjonariusz wykonał badania geodezyjne i geologiczne na całym 90 kilometrowym odcinku. W zaawansowanym stadium znajdują się także prace nad przygotowaniem Memorandum Informacyjnego dla banków, który po przedstawieniu kredytodawcom umożliwi podjęcie z nimi oficjalnych rozmów.

Z dniem 6 lutego br. rozpoczął prace międzyresortowy zespół negocjacyjny do spraw projektu A1. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zespół ma za zadanie wynegocjować ostateczną formę Umowy Koncesyjnej wraz ze strukturą udzielonej gwarancji, ale także uzgodnienie warunków korzystnych dla Skarbu Państwa. Podpisanie umowy koncesyjnej nie może i nie będzie stanowić celu samego w sobie, bowiem o ostatecznym sukcesie realizacji budowy autostrady A-1 zadecyduje stworzenie takiej umowy koncesyjnej, która z jednej strony w pełni zabezpieczać będzie interesy Skarbu Państwa, zaś z drugiej strony zawierać będzie zapisy uwzględniające oczekiwania koncesjonariusza oraz w pełni satysfakcjonujące banki. Uczestnictwo w zespole negocjacyjnym przedstawicieli z różnych resortów gwarantuje, iż nie wystąpi problem negowania uzgodnionych kwestii na etapie końcowym.

Przewiduje się, że umowa koncesyjna zostanie podpisana w najbliższym czasie. W celu przyspieszenia rozpoczęcia prac nad projektem budowlanym rozważa się zawarcie umowy z warunkami zawieszającymi. Takie warunki zawieszające zostałyby ostatecznie uchylone z chwilą uzyskania zamknięcia finansowego, które nastąpiłoby dwa, trzy miesiące po podpisaniu umowy.

Z poważaniem

MINISTER INFRASTRUKTURY

z up. SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat

* * *

Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 17 marca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 12.03.2003 r. znak: LP/043/90/03/V w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Roberta Smoktunowicza i zawartych w nim pytań dotyczących udzielenia informacji o stanie prac związanych z wszczętą procedurą sprzedaży mieszkań zakładowych uprzejmie informuję, iż w dniu 16.10.2002 r. pismem znak: SF.VII.N.AM.7221-46/2002 zwróciłem się z prośbą o wydanie postanowienia opiniującego wstępny projekt podziału nieruchomości położonej w Pruszkowie przy ul. Partyzantów 2/4 (nieruchomość ta znajduje się pod ochroną prawną Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków).

W dniu 21.11.2002 r. Urząd Miejski w Pruszkowie Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami pismem znak: Gg 7430/67/2002 odpowiedział na mój wniosek oraz poinformował, iż:

- dla działki 19 do wydania opinii o podziale niezbędne jest sporządzenie projektu zagospodarowania przestrzennego terenu po podziale;

W dniu 4.12.2002 r. pismem znak: SF.VII.N.SJ.7221-46-2/2002/7260 wyjaśniłem Prezydentowi Miasta Pruszkowa, iż zamiarem Samorządu Województwa nie jest podejmowanie działań inwestycyjnych na przedmiotowych działkach lecz uzyskanie możliwości ich przyszłej sprzedaży oraz wydzielenie budynków mieszkalnych w celu sprzedaży lokali mieszkalnych ich najemcom a także wskazałem, iż żądanie przedstawienia projektu zagospodarowania przestrzennego terenu po podziale wydaje się być uzasadnione, a spełnienie go spowoduje jedynie przedłużenie postępowania i narazi Województwo na dodatkowe koszty, nie przynoszące wspólnego efektu. W dniu 17.02.2003 r. pismem znak: AB-7324/2/2003 Prezydent Miasta wyjaśnił, iż podziały terenu zgodnie z art. 93 ustawy o gospodarce nieruchomościami oceniane są pod kątem zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego na danym terenie. W związku z tym, iż od 1 stycznia 2003 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego sporządzony dla obszaru miasta Pruszkowa w 1994 r. przestał obowiązywać na terenach objętych wnioskiem o podział nieruchomości, zasady podziału ustalane będą w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej w trybie przepisów art. 44 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Tryb, zgodnie z którym będzie rozpatrywana przedstawiona przeze mnie sprawa podziału nieruchomości w Tworkach, jest czasochłonny dlatego też wnioskuję, iż opóźni to cały proces zbycia.

Procedura sprzedaży będzie możliwa dopiero po podziale nieruchomości. Przed decyzją podziałową nie ma żadnej możliwości zbycia tych nieruchomości. Obecnie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego dysponuje umowami najmu a szpital kompletuje pozostałe niezbędne dokumenty. Wstępnie planowaliśmy zakończyć sprzedaż w bieżącym roku, jednak z uwagi na trudności spowodowane podziałem cała procedura może się przesunąć w czasie.

Pragnę zapewnić Pana, iż dobro mieszkańców osiedla przyszpitalnego w Tworkach jest traktowane przeze mnie priorytetowo i mam zamiar przeprowadzić cały proces sprzedaży tych lokali mieszkalnych w możliwie krótkim czasie jednakże z zachowaniem wszelkich niezbędnych, proceduralnych wymogów ustawowych, tak by w przyszłości mieszkańcy tego osiedla uzyskali stabilizację sytuacji życiowej swoich rodzin.

Z wyrazami szacunku

Marszałek Województwa

Adam Struzik

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 2003.03.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z tekstem oświadczenia złożonego przez Senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 34 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. przesłanym przy piśmie LP/043/51/03/V, przedstawiam stanowisko do niniejszego oświadczenia.

Rosnąca podaż rynkowa mięsa wieprzowego powoduje znaczną nadwyżkę rynkową w stosunku do popytu krajowego. Złagodzenie sytuacji na rynku wymaga prowadzenia działań w różnych formach mających na celu wyhamowanie nadmiernego wzrostu produkcji trzody chlewnej, a jednocześnie "zdejmowanie" z rynku istniejącej nadwyżki.

W celu zagospodarowania rynkowej nadwyżki wieprzowiny i przeciwdziałania głębokiemu spadkowi cen, z dniem 7 stycznia 2003 r. Agencja Rynku Rolnego rozpoczęła zakup półtusz wieprzowych w ramach rotacji zapasów stałych.

Ubojnie zobowiązane zostały do rozliczenia należności za dostarczony żywiec wieprzowiny według wagi poubojowej w cenach brutto nie niższych niż:

kl. E - 3,96 zł/kg, co odpowiadało cenie skupu żywca 3,10 zł/kg,

kl. U - 3,84 zł/kg, co odpowiadało cenie skupu żywca 3,00 zł/kg,

kl. R - 3,70 zł/kg, co odpowiadało cenie skupu żywca 2,90 zł/kg.

Mimo dużej skali zakupów, ceny skupu żywca nadal spadały. W celu utrzymania bezpiecznego poziomu opłacalności produkcji i przeciwdziałania pogarszaniu dochodów producentów trzody chlewnej, Rada Ministrów w dniu 11 lutego 2003 r. podjęła, na wniosek Ministra Rolnictwa, uchwałę w sprawie interwencyjnego zakupu do 50 tys. ton półtusz wieprzowych przez Agencję Rynku Rolnego przeznaczając na ten cel 235 mln zł. Rada Ministrów zdecydowała także o podwyższeniu cen skupu żywca przy zakupach prowadzonych przez Agencję. Zgodnie z uchwałą RM rozliczenie na żywiec wieprzowy dokonywane będzie wg wagi poubojowej w cenach brutto, nie niższych niż:

kl. E - 4,22 zł/kg, co odpowiada cenie skupu żywca 3,30 zł/kg,

kl. U - 4,10 zł/kg, co odpowiada cenie skupu żywca 3,20 zł/kg,

kl. R - 3,96 zł/kg, co odpowiada cenie skupu żywca 3,10 zł/kg.

Powyższe ceny realizowane są w zakupach wieprzowiny prowadzonych przez ARR od dnia 17 lutego br.

Istotnym instrumentem interwencji, który złagodzi sytuację na rynku trzody chlewnej, ograniczając równocześnie nadwyżkę podażową, jest ustanowienie w 2003 r. dopłaty do wywozu 40,9 tys. ton mięsa wieprzowego.

Podkreślić należy, że dopłatą eksportową objęte zostanie tylko mięso świeże lub chłodzone, a więc pochodzące z bieżącej podaży rynkowej, co oznacza, że tak ukierunkowana interwencja ograniczać będzie podaż mięsa do skupu, a w konsekwencji powinna zmniejszać nadwyżkę podażową mięsa.

Ponadto, dla przeciwdziałania nadmiernemu spadkowi cen trzody chlewnej, po uwzględnieniu zakupów na rotację rezerw państwowych oraz zakupów interwencyjnych, przewiduje się uruchomienie dopłat do okresowego przechowywania półtusz wieprzowych w ilości do 10 tys. ton.

Sytuacja nadwyżkowa odczuwana jest również na innych głównych rynkach rolnych. Przyczyną takiego stanu jest nie tylko wzrost produkcji, lecz w głównej mierze stagnacja lub spadek popytu wewnętrznego, mający podłoże ekonomiczne. Rosnące bezrobocie i spadek dochodów ograniczają siłę nabywczą ludności. Sytuacja makroekonomiczna kraju przekłada się, więc silnie na sytuację dochodową ludności rolniczej. Przy nadwyżce podaży nad popytem ceny produktów rolnych spadają, obniżają się również obroty zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego i firm prowadzących handel produktami rolnymi, prowadząc do pogorszenia ich kondycji finansowej. Napięcia ekonomiczne występują więc na wszystkich poziomach łańcucha produkcji i obrotu żywnością, podobnie jak w innych sektorach gospodarki.

Pragnę także zaznaczyć, że interwencja prowadzona jest w oparciu o środki budżetowe. Czynnik finansowy determinuje zatem skalę i w znacznym zakresie formy interwencji. Przeznaczone dla ARR w ustawie budżetowej na 2003 r. środki na działalność statutową, w tym interwencyjną, są daleko niewystarczające w stosunku do potrzeb wynikających z sytuacji rynkowej, jak również w stosunku do oczekiwań samych rolników.

Wyraźna poprawa opłacalności produkcji rolniczej zależy w znacznym stopniu od ogólnej poprawy gospodarczej kraju i wzrostu popytu wewnętrznego, a także wielkości środków budżetowych przeznaczonych na wsparcie dochodów rolniczych, również w ramach działań poza interwencyjnych. Spełnienie powyższych warunków wykracza jednak poza bezpośrednie oddziaływanie resortu rolnictwa.

Z poważaniem

Z up.

Andrzej Chodkowski

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 2003.03.19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Uprzejmie przedkładam stanowisko do przekazanego pismem z dnia 25 lutego br. znak: LP/043/52/03/V oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 34 posiedzeniu Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. w sprawie pomocy udzielanej rolnictwu.

Ile jest gospodarstw w Polsce? Ilu mieszkańców naszego kraju jest zatrudnionych bezpośrednio w rolnictwie? Jaką pomoc państwa uzyskuje corocznie rolnictwo?

Według wstępnych wyników Powszechnego Spisu Rolnego 2002 r. gospodarstw rolnych o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych było 1 962 tys.

Ogólna powierzchnia gruntów użytkowanych przez gospodarstwa rolne wynosiła w gospodarstwach o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych - 18 720,7 tys. ha, a powierzchnia użytków rolnych - 16.463,7 tys. ha.

Średnia powierzchnia ogólna gospodarstwa rolnego o areale powyżej 1 ha użytków rolnych wynosiła 9,54 ha, a średnia powierzchnia użytków rolnych - 8,39 ha.

Według badania aktywności ekonomicznej ludności (BAEL) w IV kwartale 2002 r. pracowało w rolnictwie ogółem 2555 tys. osób, tj. 18,6% ogółu pracujących w gospodarce narodowej, w tym 2342 tys. osób w indywidualnych gospodarstwach rolnych (17,1%).

Należy zaznaczyć, że zarówno publikowane przez GUS dane dotyczące pracujących w rolnictwie według BAEL jak i przeciętnie pracujących w roku (Rocznik Statystyczny RP, w którym podaje się szacunek dla gospodarstw indywidualnych - w 2001 r. 25,9% ogółu pracujących) nie są porównywalne z danymi Unii Europejskiej w tym zakresie. Uwzględniają bowiem wszystkich pracujących w rolnictwie, również na działkach i w gospodarstwach nie produkujących na rynek, a tylko na samozaopatrzenie. Po spisie rolnym 2002 r. opracowane będą dane o liczbie pracujących według unijnych rocznych jednostek pracy (przyjęte w Polsce w wysokości 2120 godzin w roku) i dopiero wtedy te dane będą porównywalne z danymi UE.

W 2003 r. (bez środków pomocowych UE) na wsparcie rolnictwa, rynków rolnych i rozwoju wsi zabezpieczono w budżecie 4 767,2 mln zł, tj. 22,7% więcej niż w 2002 r. Środki z UE w ramach programów Phare i SAPARD przewidziane do wydatkowania w bieżącym roku wynoszą 1 508,4 mln zł. Udział wydatków na rolnictwo po raz pierwszy przekroczył 3% wydatków całego budżetu, co oznacza spełnienie postulatu zgłaszanego od wielu lat przez organizacje rolnicze. Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) przyznano na 2003 r. kwotę 15 617,9 mln zł.

Dodatkowo w ustawie budżetowej zabezpieczono kwotę 630 mln zł na bony paliwowe dla rolników (w 2003 r. wartość bonu paliwowego przypadająca na 1 ha użytków rolnych wynosi 44,80 zł).

Wielkość nakładów z budżetu państwa na rolnictwo (w mln zł) w latach 2001-2003 przedstawia się następująco:

   

2001

2002

2003

   

wykonanie

ustawa

budżetowa

1.

Wydatki na rolnictwo, rynki rolne i rozwój wsi

3.968,6

3.885,8*

4.767,2*

2.

KRUS

15.413,8

15.969,4

15.617,9

3.

Środki pomocowe UE

14,0

1.198,8

1.508,4

 

Ogółem wydatki

19.396,4

21.0544,0*

21.893,5*

*bez wydatków na bony paliwowe dla rolników

Szacuje się, że wydatki na rolnictwo i wieś od momentu członkostwa Polski w UE ulegną podwojeniu.

Po integracji z UE, do rolnictwa i wsi, w ramach realizacji polityk wspólnotowych, w latach 2004-2006 trafi do Polski tylko z budżetu UE ok. 7 243 mln EUR, tj. średnio ok. 10 mld zł rocznie. Część dotychczasowych instrumentów jak np. interwencja na rynku rolnym, dopłaty do eksportu, wsparcie nowych inwestycji w rolnictwie - finansowanych z budżetu krajowego - będzie finansowana z budżetu wspólnotowego. Część natomiast pozostanie nadal jako instrumenty krajowe; dotyczy to między innymi dopłat do oprocentowania kredytów wcześniej udzielonych, dopłat do kredytów klęskowych, dotacje na zwalczanie zakaźnych chorób zwierząt, utrzymanie urządzeń melioracyjnych itp.

Biuletyn Informacyjny Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który w całości poświęcony jest warunkom, jakie zostały wynegocjowane z Unią Europejską w obszarze Rolnictwo, został przekazany wszystkim Paniom i Panom Senatorom.

Z wyrazami szacunku

Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

SEKRETARZ STANU

Czesław Siekierski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury:

Warszawa, 2003-03-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka złożonym podczas 34. posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. i dotyczącym wyeliminowania z planów modernizacji dróg - budowy obwodnicy Bojanowa w Wielkopolsce, uprzejmie informuję:

1. Powszechnie znane są ogromne potrzeby w zakresie infrastruktury drogowej na terenie całego kraju. Kontynuując programy budowy i modernizacji dróg Rząd kieruje się:

- priorytetami strategicznego rozwoju kraju,

- zobowiązaniami międzynarodowymi,

- wielkością i uciążliwością ruchu,

- stopniami przygotowania poszczególnych odcinków dróg do prowadzenia inwestycji (wykupy gruntów, projekty, przygotowane plany, plany zagospodarowania przestrzennego, wydane pozwolenia na budowę, itp.).

2. W planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa obwodnicy Bojanowa i Goliny Wielkiej przewidywana jest po roku 2010. Do tego czasu muszą być przeprowadzone takie prace jak:

- wykonanie studium techniczno-ekonomicznego drogi S5 na odcinku Wrocław-Poznań, które określi jej przebieg,

- wykonanie koncepcji programowej obwodnicy Bojanowa i Goliny Wielkiej,

- uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy,

- wykupienie gruntów,

- uzyskanie pozwolenia na budowę.

3. Jako wielkopolaninowi zależy mi bardzo na rozwoju tego regionu i szybkiej budowie drogi S5. Jako minister infrastruktury jestem zobowiązany dbać o równomierny rozwój sieci drogowej na terenie całego kraju, w ramach będących w dyspozycji ministerstwa środków finansowych. Istnieje jednak możliwość przyspieszenia budowy przynajmniej pewnych fragmentów drogi. Planowana budowa wielu odcinków dróg ulega opóźnieniu z różnych przyczyn. Czasami są to trudniejsze niż się spodziewano warunki terenowe i geologiczne, a nierzadko przedłużające formalne procedury, protesty społeczności lokalnej. Powstaje wówczas możliwość wcześniejszej budowy innych odcinków zwłaszcza tych, gdzie samorządy lokalne aktywnie wspomagają przyspieszenie procesów formalnych, ułatwiając zakupy gruntów, czy wręcz przekazują gminne grunty na budowę dróg. Znając trudną sytuację miasta Bojanowa przekazuję Oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kulaka do GDDKiA celem wpisania obwodnicy na listę projektów rezerwowych.

Na zakończenie chciałbym podkreślić, że potrzeby kraju w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic znacznie przewyższają środki, jakie na ten cel możemy przeznaczyć. Corocznie konstruując plan zarówno ministerstwo jak i GDDKiA stają przed trudnym wyborem i koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. W Polsce jest wiele możliwości, w których natężenie ruchu i uciążliwość związana z tranzytem przez tereny zabudowane ciężkich pojazdów jest porównywalna lub jeszcze większa aniżeli w Bojanowie. Resort nie ustaje w staraniach, aby taki stan rzeczy zmienić. W tym względzie liczę również na współpracę Pana Marszałka.

Z wyrazami szacunku

Marek Pol

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Berny, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych:

Warszawa, 20.03.2003 r.

Szanowna Pani Senator,

W odpowiedzi na pytanie zawarte w oświadczeniu Pani Senator złożonym na 35 Posiedzeniu Senatu RP w dniu 7 marca 2003 r. i przekazanym za pośrednictwem Pana Marszałka Senatu przy piśmie nr LP/043/92/03/V z dnia 12 marca br., uprzejmie informuję, iż wg danych szacunkowych, którymi dysponuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych, na terenie Ukrainy zamieszkuje 220.000 osób polskiej narodowości, Rosji - 95.000, Białorusi - 400.000, Litwy 260.000, Łotwy - 62. 000 i Estonii - 3.000.

W kwestii stanowiącej część zapytania Pani Senator, a dotyczącej polityki państwa polskiego wobec mniejszości narodowych zamieszkałych w Polsce, i ich liczebności pragnę ponownie wyjaśnić, iż powyższa problematyka znajduje się w kompetencji Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Z wyrazami szacunku

Bogusław Zaleski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), przekazała Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 2003.03.20

Pan
Longin Pastusiak
Marszał
ek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka Nr LP/043/82/03/V z dnia 12 marca br. dotyczącym zajęcia stanowiska w sprawie oświadczenia złożonego przez panią senator Irenę Kurzępę podczas 35 posiedzenia Senatu RP, uprzejmie informuję, że eksperyment z klasami o profilu przysposobienia wojskowego uruchomiono - na wniosek Ministerstwa Obrony Narodowej - w warunkach kiedy kształt szkół ponadgimnazjalnych nie był wyraźnie zarysowany, a tzw. "klasy wojskowe" usytuowane zostały w "ofercie dodatkowej szkoły". W ten sposób ówczesne Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło możliwości otwierania takich klas praktycznie w każdym liceum.

Uchwalona przez Sejm RP w dniu 21 listopada 2001 r. ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty wprowadziła od 1 września 2002 r. nową strukturę szkolnictwa ponadgimnazjalnego.

W takiej sytuacji koniecznym stało się określenie przez resort obrony narodowej swojego stanowiska w sprawie dalszych losów profilowania wojskowego w systemie oświaty.

Zdaniem Ministerstwa Edukacji narodowej i Sportu trwający od 1998 roku eksperyment z zakresu edukacji obronnej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych należy kontynuować na dotychczasowych zasadach i zakończyć go do końca roku szkolnego 2002/2003 (31 sierpnia 2003 r.).

Po zakończeniu eksperymentu nastąpi jego ocena (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki), planowana na przełom września i października br., która zgodnie z deklaracjami składanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej przyczyni się do wypracowania nowych form edukacji obronnej młodzieży szkolnej w systemie oświaty.

Według wstępnych ocen Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, trwający eksperyment wykazał słuszność podejmowanych starań w zakresie spożytkowania zapału i chęci młodzieży do podejmowania trudu i czynnego uczestnictwa w przyswajaniu wiedzy, umiejętności oraz systemu wartości odnoszących się do zagadnień szeroko rozumianej obronności.

Z informacji uzyskanych od dyrektorów szkół, przedstawicieli samorządu terytorialnego, dowódców patronackich jednostek wojskowych, a także z otrzymanych sprawozdań Dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych wynika, że prowadzona nowa forma edukacji obronnej młodzieży szkolnej jest inicjatywą pożądaną i powinna być kontynuowana w zmodyfikowanej formie.

Przyjęty obecnie nowy kształt szkół ponadgimnazjalnych daje możliwość prowadzenia w szkołach dodatkowych zajęć o charakterze proobronnym w ramach godzin będących do dyspozycji dyrektora szkoły, przeznaczonych na tzw. "dodatkowe zajęcia edukacyjne".

Dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2002 r., Nr 15, poz. 142), mogą być m. in. zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa w danym etapie edukacyjnym, a opracowany - zgodnie z odrębnymi przepisami - program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

Wprowadzenie przez dyrektora do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych o charakterze proobronnym - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców - będzie oznaczało, iż uczęszczanie uczniów na te dodatkowe zajęcia będzie obowiązkowe. Ponadto ocenianie uczniów będzie odbywało się na ogólnych zasadach, przy czym ocena końcowa z tych zajęć nie będzie miała wpływu ani na promocję do następnej klasy, ani na ukończenie szkoły i średnią ocen.

Realizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych o charakterze proobronnym odbywałaby się w oparciu o autorskie programy nauczania dopuszczane do użytku szkolnego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. z 2002 r., Nr 69, poz. 635).

W nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego jest więc miejsce dla tzw. "klas wojskowych" bez wprowadzania dodatkowych uregulowań prawnych.

Odnośnie kwestii potraktowania okresu nauki w klasach o profilu przysposobienia wojskowego jako odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz umundurowania uczniów, uprzejmie informuję, że ich rozwiązanie leży w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej.

Natomiast wzór certyfikatu zaliczenia przedmiotu przysposobienie wojskowe został po opracowaniu przez Dowództwo Wojsk Lądowych i uzgodnieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej, wprowadzony do użytku z dniem 31 maja 2001 roku.

Ponadto nadmieniam, że rządowa wersja projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w części dotyczącej nowego modelu przeszkolenia wojskowego studentów i absolwentów wyższych uczelni cywilnych, zawierała propozycję ustawowego usytuowania klas o profilu przysposobienia wojskowego w szkołach ponadgimnazjalnych, ale propozycja ta została odrzucona.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 20 marca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na nadesłane oświadczenie Pana senatora Józefa Sztorca pragniemy poinformować, iż obecnie prowadzone są intensywne prace nad wyznaczeniem obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (pol. ONW, ang. LFA), które obejmują również tereny górskie. Instrument ten jest częścią Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), który, po ostatecznym zatwierdzeniu przez Komisję Europejską, będzie stanowił podstawę wsparcia rolników po akcesji Polski do UE, w latach 2004-2006. Równolegle z pracami nad PROW trwają prace nad przygotowaniem ustawy ramowej i projektów odpowiednich rozporządzeń, które będą regulować zawarte w programie działania.

Przygotowanie w chwili obecnej nowych instrumentów wspierania obszarów górskich funkcjonujących na odrębnych zasadach, nie wydaje się zasadne, ze względu na krótki okres przez jaki mogłyby funkcjonować.

Wersja robocza PROW jest opublikowana na stronach internetowych MRiRW. Kolejna wersja planu, uwzględniająca pierwsze uwagi Komisji Europejskiej, jest obecnie przygotowywana i zostanie opublikowana pod koniec marca. Przygotowanie ostatecznej wersji PROW planowane jest w październiku br.

W obecnej wersji dokument zakłada wsparcie zarówno nizinnych jak i górskich terenów, na których występują niekorzystne warunki gospodarowania.

Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Rady UE 1257/1999 Art. 13, jednym z głównych celów wsparcia gospodarstw na terenach o niekorzystnych warunkach gospodarowania jest zapewnienie rolniczego użytkowania ziemi oraz zatrzymanie społeczności wiejskiej na tych terenach.

Cel ten jest realizowany poprzez dopłaty wypłacane rolnikom do powierzchni użytkowanych przez nich użytków rolnych znajdujących się na terenach o niekorzystnej sytuacji. Instrument ten finansowany jest w 80% ze środków UE i w 20% ze środków krajowych.

W przypadku terenów górskich, za główne kryterium wyróżnienia terenów górskich przyjęto w dotychczasowych pracach wysokość przyjmując, iż ma ona znaczący wpływ na kształtowanie agroklimatu, w szczególności długości okresu wegetacji. W ślad za zapisami ustawy o podatku rolnym z 1984 roku, za wartość graniczną przyjęto wysokość 350 m n.p.m. Prawodawstwo UE (Rozporządzenie Rady 1257/1999) zakłada możliwość posłużenia się również kryterium nachylenia terenu, jako samodzielnego kryterium bądź w powiązaniu z wysokością terenu. Należy jednak podkreślić, iż aby dany obszar został zakwalifikowany jako obszar ONW przynajmniej połowa użytków rolnych (UR) musi spełniać kryteria kwalifikacji. Dotychczasowe analizy prowadzone w oparciu o dane geodezyjne wykazały, iż poniżej poziomu 350 m n.p.m. udział UR o nachyleniu większym niż 15% jest niewielki i żadnym przypadku nie stanowi 50% obszaru gminy. Z tego względu uznano, iż wprowadzenie jako dodatkowego kryterium nachylenia stoku nie wpłynęłoby na zasięg geograficzny terenów ONW.

SEKRETARZ STANU

Czesław Siekierski

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 21.03.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na oświadczenie Pana senatora Władysława Mańkuta z dnia 6 marca r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 79a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.), jednym z wymogów uzyskania wpisu na listę rzeczoznawców samochodowych prowadzoną przez Ministra Infrastruktury jest posiadanie certyfikatu w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego wydanego przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji.

Informuję, iż na dzień dzisiejszy dwie jednostki posiadają Certyfikat Akredytacji, wydany przez Polskie Centrum Akredytacji upoważniający do certyfikacji rzeczoznawców samochodowych:

  1. Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych
  2. ul. Kochanowskiego 45, 01-846 Warszawa (tel. 663 11 13),

  3. Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Polskiego Związku Motorowego

ul. Kazimierzowska 66, 02-518 Warszawa (tel. 849 93 61)

Należy zaznaczyć, że ww. lista rzeczoznawców samochodowych z uwagi na zakres gromadzonych danych o rzeczoznawcach zgodnie z art. 79a ust. 4 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, nie rozstrzyga o przynależności terytorialnej i zawodowej rzeczoznawcy.

Z wyrazami szacunku

MINISTER INFRASTRUKTURY

z up. SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat

* * *

Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 24 marca 2003 r.

Pan
Robert Smoktunowicz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora na posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 6 marca 2003 r. w sprawie mieszkańców nieruchomości położonej przy ul. Borowej w Otwocku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W dniu 31 sierpnia 2001 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję deklaratoryjną, w której stwierdził nabycie przez Województwo Mazowieckie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomości zabudowanej położonej w Otwocku przy ul. Borowej o łącznej powierzchni 17,1630 ha, oznaczonej zgodnie z ewidencją gruntów w obrębie ewidencyjnym 68 - 69 jako działka nr 5/3 o powierzchni 11,7574 ha i działka nr 12/3 o powierzchni 5,4056 ha. W dniu nabycia przez Województwo Mazowieckie, nieruchomość pozostawała we władaniu Samodzielnego Wojewódzkiego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy, z siedzibą w Otwocku przy ul. Narutowicza 80. Działka 12/3 jest nie zabudowana, zalesiona. Działka 5/3 zabudowana jest 10 budynkami zamieszkałymi przez 113 lokatorów oraz innymi budynkami po byłym Sanatorium Przeciwgruźliczym dla Dzieci (ok. 20 budynków). Wszystkie budynki już w chwili przejęcia nieruchomości przez Województwo Mazowieckie pozostawały w bardzo złym stanie technicznym, gdyż przez wiele lat nie przeprowadzano w nich żadnych poważniejszych remontów. Budynki zamieszkałe przez lokatorów to w większości budynki typu barakowego, drewniane, wybudowane w 1946 r.

W związku ze zrzeczeniem się nieruchomości przez Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku (dawny Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy), z uwagi na zaprzestanie prowadzenia działalności medycznej na tej nieruchomości i uznanie jej za zbędną dla potrzeb statutowych Szpitala, Zarząd Województwa Mazowieckiego w dniu 8 sierpnia 2001 r. podjął uchwałę Nr 693/153/01, na podstawie której działka 5/3 (zabudowana budynkami mieszkalnymi) została włączona do Zasobu Nieruchomości Województwa Mazowieckiego i przekazana do administrowania Mazowieckiemu Zarządowi Nieruchomości (gospodarstwo pomocnicze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego).

Województwo Mazowieckie ponosi znaczące koszty utrzymania przedmiotowej nieruchomości. W 2002 r. łączne koszty utrzymania wyniosły ok. 550 tys. zł. Natomiast przychody z tytułu czynszów i opłat eksploatacyjnych - ok. 210 tys. zł. Tak więc Województwo w celu pokrycia pełnych kosztów zmuszone było dopłacić kwotę ok. 340 tys. zł. Niebagatelną część kosztów stanowią opłaty za ogrzewanie budynków i dostawę ciepłej wody. Najemcy pokrywają je w niespełna 10%. Lokatorzy sprzeciwiają się urealnieniu opłat za centralne ogrzewanie, nie wyrażają również zgody na modernizację instalacji elektrycznej i zainstalowanie alternatywnego ogrzewania elektrycznego. Na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Nieruchomości w grudniu 2001 r. wykonana została opinia techniczna dotycząca wszystkich obiektów zlokalizowanych na nieruchomości. Na podstawie tej oceny dokonano analizy niezbędnych prac remontowych, których wartość oszacowano na ok. 280 tys. zł. W 2002 r. na najpilniejsze prace remontowe i konserwacje wydano ok. 80 tys. zł.

Biorąc pod uwagę wysokość kosztów generowanych przez przedmiotową nieruchomość raz konieczność dokonywania dużych dopłat na ten cel z budżetu Województwa, Zarząd Województwa Mazowieckiego w uchwale Nr 491/223/02 z dnia sierpnia 2002 r. podjął decyzję o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w trybie przetargu nieograniczonego. Z uwagi na brak ofert przetarg został unieważniony. Należy jednak zauważyć, że nawet w przypadku skutecznej sprzedaży, nabywca nieruchomości wstąpi w istniejące stosunki najmu, a interesy najemców lokali mieszkalnych będą dostatecznie chronione przez ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733, ze zm.). Wypowiedzenie umów najmu lokali mieszkalnych poddane zostało szczególnie ostrym rygorom i może nastąpić w ściśle określonych przez ustawę przypadkach. W razie wywiązywania się przez najemcę z zawartej umowy, wypowiedzenie umowy najmu jest praktycznie niemożliwe bądź wiąże się ze znaczącymi kosztami dla właściciela (konieczność zapewnienia najemcy lokalu zamiennego).

Na wniosek Województwa Mazowieckiego, rada Miasta Otwocka uchwałą Nr IV/21/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. przystąpiła do sporządzania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, obejmującego m.in. nieruchomość przy ul. Borowej. Zgodnie z projektem, dla przedmiotowej nieruchomości przewidziana została funkcja mieszkaniowa i usługowa ponadlokalna. Zmiana przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego umożliwi właścicielowi nieruchomości (potencjalnemu nabywcy, użytkownikowi wieczystemu) wybudowanie na nieruchomości nowych budynków mieszkalnych, w których lokale zamienne mogliby otrzymać obecni najemcy.

Pragnę podkreślić, że decyzja o sprzedaży nieruchomości przy ul. Borowej podyktowana była brakiem środków w budżecie Województwa na dofinansowanie nieruchomości, także na przeprowadzenie kapitalnych remontów. Mimo to, najpilniejsze remonty i niezbędne konserwacje są przeprowadzane na bieżąco, w miarę posiadanych środków. Zły stan techniczny budynków nie jest skutkiem decyzji o sprzedaży, ale jedną z jej przesłanek. Nabycie własności nieruchomości bądź prawa użytkowania wieczystego przez inwestora dysponującego odpowiednimi środkami finansowymi, może okazać się korzystnym rozwiązaniem zarówno dla Województwa, jak i lokatorów. Dlatego też po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego zostanie podjęta ponowna próba sprzedaży nieruchomości bądź jej oddania w użytkowanie wieczyste.

Z wyrazami szacunku

Adam Struzik


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment