Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Kultury przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Marii Berny, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 20 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
V Kadencji

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Marii Berny, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie informacji na temat działań rządu związanych z 60. rocznicą zbrodni dokonanych przez ukraińskich nacjonalistów z OUN-UPA na ludności polskiej na Wołyniu i Kresach Południowo-Wschodnich II RP.

Rząd RP wychodząc naprzeciw oczekiwaniom licznych środowisk kresowych, w tym wołyńskich oraz rodzin ofiar zbrodni dokonanych przez ukraińskich nacjonalistów z OUN-UPA w latach 1943-1945 podjął działania, mające na celu przygotowanie przypadających w tym roku obchodów rocznicowych. W porozumieniu i we współpracy z wymienionymi wyżej środowiskami Rada OPWiM opracowała propozycję programu obchodów, który obecnie jest konsultowany z gremiami społecznymi przed ostatecznym przyjęciem jako programu firmowanego przez władze państwowe. Ponadto Rada OPWiM podjęła szereg działań o charakterze praktycznym mających na celu realizację postulatów środowisk kresowych związanych u uporządkowaniem i upamiętnieniem licznych zbiorowych mogił ofiar zbrodni na Wołyniu, ale także na terenie obecnych obwodów tarnopolskiego, lwowskiego i stanisławowskiego Ukrainy. Planowane jest też uroczyste otwarcie i poświęcenie odbudowanego staraniem Rady OPWiM cmentarza w Przebrażu. To tylko niektóre z działań, które już są realizowane w związku z przypadającą w tym roku 60. rocznicą tych tragicznych wydarzeń. Rada OPWiM wsparła również liczne przedsięwzięcia wydawnicze i wystawiennicze dot. tej problematyki oraz rozbudowę pomnika upamiętniającego 27 Wołyńską DP AK i martyrologię Polaków na Wołyniu.

Osobiście podzielam pogląd Pani Senator, iż obchody 60. rocznicy tej tragicznej w dziejach Polski i Polaków rocznicy powinny zostać podniesione do rangi obchodów o charakterze państwowym. Jest to nasz obowiązek wobec dziesiątków tysięcy Polaków, którzy tracili życie w tamtym okresie w wyjątkowo tragicznych okolicznościach.

W najbliższym czasie zamierzam osobiście zgłosić Panu Premierowi konieczność powołania Komitetu, który w imieniu Prezesa Rady Ministrów koordynowałby wszelkie działania mające na celu godne uczczenie ofiar zbrodni ukraińskich nacjonalistów z OUN-UPA dokonanego na Polakach w latach 1943-1945 na Wołyniu i Kresach Południowo-Wschodnich II RP.

Z wyrazami szacunku

Waldemar Dąbrowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 23 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma z dnia 20 grudnia 2002 r., sygn. LP/043/436/02/V, przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Zbigniewa Kulaka w sprawie zwolnień lekarskich pracowników samorządowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Wynikająca z odpowiednich unormowań ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928 z późn. zm.), właściwość Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie działu administracja publiczna (art. 6 ustawy), nie skutkuje obowiązkiem ani uprawnieniem do prowadzenia ewidencji dokumentów i informacji związanych ze świadczeniami pieniężnymi z ubezpieczenia społecznego w razie choroby pracowników samorządowych.

Jednostki samorządu terytorialnego uczestniczące w sprawowaniu władzy publicznej podlegają nadzorowi Prezesa Rady Ministrów, wojewodów i regionalnych izb obrachunkowych z punktu widzenia legalności. Zarówno unormowania Konstytucji RP, jak i odpowiednie uregulowania ustrojowe, np. ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 96 (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), określają szczegółowy zakres kompetencji Prezesa Rady Ministrów, jako jednego z organów nadzoru. Kompetencje te dotyczą organów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaś poszczególnych pracowników samorządowych urzędu danej jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż kontrola, zarówno w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich, jak i prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich, stanowiąca przedmiot uregulowań ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. Nr 60, poz. 636 z późn. zm.) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich (Dz. U. Nr 65, poz. 743), mieści się w zakresie uprawnień Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz płatnika składek, którym zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.), pozostaje m.in. pracodawca.

Uwzględniając uregulowania ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) można wskazać, iż czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego, tj. urząd gminy, starostwo powiatowe czy urząd marszałkowski, dokonuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, lub w zakresie ustalonym przez ten organ, jego przewodniczący - art. 4 pkt 1 w związku z art. 1 pkt 1-3 ustawy.

Podsumowując, należy uznać za zasadne podjęcie stosownych działań w zakresie kontroli przedmiotowych zwolnień lekarskich. Trudno jednak wskazać przepis umożliwiający podjęcie czynności przez organ administracji rządowej wobec pracowników samorządowych, szczególnie w zakresie stosunku pracy, które to czynności zastrzeżone są dla pracodawcy samorządowego.

Z poważaniem

Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy Mazurek
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, 2003-01-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 20 grudnia 2002 r. znak: LP/043/435/02/V oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Józefa Sztorca podczas 31 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2002 roku, w sprawie środków finansowych dla Ochotniczych Hufców Pracy, mających na celu poprawę sytuacji finansowej OHP - pragnę poinformować Pana Marszałka, że w tym kierunku były podejmowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej działania w latach poprzednich, jak również w trakcie prac nad projektem budżetu państwa na rok 2003. W wystąpieniach swoich poruszałem problem zarówno niskich płac pracowników OHP, jak również niewystarczających środków na utrzymanie obiektów, pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia uczestników OHP oraz na realizację programów i innych zadań.

Równocześnie pragnę zauważyć, że kwota wydatków dla Ochotniczych Hufców Pracy ujęta w ustawie budżetowej na rok 2003 jest wyższa od kwoty wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2002 o 11,4% i wynosi 100.190 tys. zł.

W porównaniu do planowanego wzrostu wydatków w całym sektorze finansów publicznych, wynoszącym 4,0% dla wynagrodzeń i 3,3% dla pozostałych wydatków bieżących, przyrost wydatków przyjętych dla OHP wydaje się być na tyle znaczący, że umożliwi wykonanie zadań w 2003 roku, tym bardziej, że w roku 2002 przy relatywnie mniejszych środkach, zadania planowane do realizacji przez OHP zostały zrealizowane.

Jednocześnie pragnę poinformować, że pomimo zwiększenia budżetu OHP w 2003 roku, w dalszym ciągu będę podejmował działania o pozyskanie dla nich dodatkowych środków, w celu zapewnienia niezbędnej pomocy w realizacji polityki państwa wobec młodzieży potrzebującej szczególnej pomocy i wsparcia.

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), przekazał Wojewoda Mazowiecki:

Warszawa, 23.01.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na pismo LP/043/427/01/V uprzejmie informuję, że wskazany w oświadczeniu Pana Senatora Roberta Smoktunowicza problem dotyczący zagadnień obejmujących bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na obszarze gmin podwarszawskich jak również pozostałych w których występuje takowe zagrożenie jest systematycznie poddawany analizie przez komórki organizacyjne Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego oraz powołane do tego celu następujące instytucje:

Sytuacja będąca podmiotem oświadczenia przedstawia się następująco:

1. Na terenie gmin podwarszawskich znajduje się 273 km wałów przeciwpowodziowych oraz 5 stacji pomp o znaczeniu przeciwpowodziowym. Ewidencją urządzeń melioracyjnych objętych jest ponadto 1438 km cieków. Na zabezpieczenie wykonania zadań w zakresie konserwacji i eksploatacji ww. urządzeń w roku 2002 wydatkowano kwotę 2.500.000 zł. Pozwoliło to na jednokrotną konserwację wałów przeciwpowodziowych, ograniczoną konserwację ok. 500 km cieków i eksploatację pomp. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania urządzeń wymagana jest dwukrotna konserwacja obwałowań oraz objęcie konserwacją całego rozmiaru cieków, przy czym zakres robót nie powinien ograniczać się do wykoszenia porostów. Szacunkowa wartość potrzeb w tym zakresie wynosi 6.000.000 zł.

2. Stan obwałowań jest zróżnicowany w zależności od okresu jego wykonania. Korpusy charakteryzują się dużą rozmaitością wbudowanych materiałów, zmiennym stopniem zagęszczenia i współczynnikiem filtracji. Poza niższym niż wymagają normy zagęszczenia korpusu wału na niektórych odcinkach występują obniżenia korony wału, które powodują, że nie zachowany jest wymóg dostatecznego wyniesienia korony ponad wodę miarodajną i kontrolną. Inne mankamenty to brak dróg przywałowych. Na odcinkach brzegowych rzek rosnące drzewa oraz zakrzaczenia w międzywalu stanowią zagrożenie powodziowe z racji umiejscowienia w nich rezerwatów przyrody.

3. W roku 2000 sporządzony został przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie raport o potrzebach wykonania najpilniejszych prac z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Stanowi on podstawę do planowania i realizacji inwestycji w tym zakresie.

4. Stosownie do ustalonej ważności zakresu prac wykonano dotychczas:

5. W trakcie realizacji znajdują się następujące zadania inwestycyjne:

6. W związku z planowanym rozpoczęciem realizacji kolejnych zadań inwestycyjnych przygotowywana jest obecnie dokumentacja techniczna na:

7. Jednocześnie oprócz ww. inwestycji prowadzone są przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZW) w Warszawie bieżące prace obejmujące swym zakresem:

Roczne potrzeby finansowe RZGW na ten cel zaspokajane są zaledwie w 25-30%.

Mając na względzie wagę problemu, dotyczącego szeroko pojętego bezpieczeństwa ludności, rozpoczęto przygotowania i w drugim półroczu 2002 r. został uruchomiony w ramach kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, program inwestycyjny obejmujący lata 2002-2004 w zakresie zadań zabezpieczenia przed powodzią. Obejmuje on między innymi realizację tych zadań na terenie gmin podwarszawskich. Planowane jest wydatkowanie w latach 2002-2004 środków z ww. kredytu w wysokości 10.400 tys. zł, z czego w 2003 r. planowane są wydatki rzędu 6 mln zł.

Realizacja tego programu pozwoli w znacznym stopniu poprawić stan bezpieczeństwa powodziowego, jednak nie należy rozwiązania tego problemu traktować jako aktu jednorazowego. Powinna to być działalność ciągła, dlatego też niezbędnym jest utrzymywanie na odpowiednim poziomie wielkości środków finansowych w kolejnych latach po zakończeniu programu.

Łączę wyrazy szacunku

Leszek Mizieliński

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Anulewicza, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26), przekazał Minister Sprawiedliwości:

Warszawa, 27.01.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 13 listopada 2002 r. LP/043/387/02/V przy którym zostało przekazane oświadczenie Pana Andrzeja Anulewicza - Senatora Rzeczypospolitej Polskiej złożone na 27 posiedzeniu Senatu w dniu 8 listopada 2002 r. dotyczące rozbieżnej praktyki stosowanej przez sądy rejonowe w zakresie wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielczych związków rewizyjnych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

W dniach 28 oraz 29 listopada 2002 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło się do Prezesów Sądów Okręgowych, w okręgu których funkcjonują Wydziały Krajowego Rejestru Sądowego, o nadesłanie wydanych przez podległe sądy rejestrowe odpisów orzeczeń rozstrzygających przedmiotowe wnioski.

W wyniku analizy nadesłanych odpisów postanowień zawierających rozstrzygnięcia wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielczych związków rewizyjnych stwierdzono znaczną rozbieżność w zakresie wyboru rejestru do którego dokonano odpowiedniego wpisu oraz oznaczenia formy prawnej lub rodzaju organizacji spółdzielczego związku rewizyjnego. Do chwili obecnej do Krajowego Rejestru Sądowego wpisano 20 podmiotów stanowiących spółdzielcze związki rewizyjne, z czego do rejestru przedsiębiorców jako spółdzielnie wpisano 14 podmiotów w Sądach Rejestrowych w Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Rzeszowie, Opolu, Białymstoku oraz Warszawie. Do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej jako związek rolników, kółek i organizacji rolniczych wpisano jeden podmiot w Sądzie Rejestrowym w Szczecinie, jako ogólnokrajowe zrzeszenie międzybranżowe wpisano jeden podmiot w Sądzie Rejestrowym w Warszawie oraz jako inną organizację podmiotów gospodarczych wpisano cztery podmioty w Sądach Rejestrowych w Poznaniu, Szczecinie oraz Warszawie.

W pozostałych sądach rejestrowych nie wystąpiło zagadnienie dotyczące wpisu spółdzielczych związków rewizyjnych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Rozbieżności w zakresie wyboru właściwego rejestru oraz oznaczenia formy prawnej lub rodzaju organizacji spółdzielczych związków rewizyjnych wynikają z następujących okoliczności.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 z późniejszymi zmianami) Krajowy Rejestr Sądowy składa się z:

    1. rejestru przedsiębiorców,
    2. rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
    3. rejestru dłużników niewypłacalnych.

Nie ulega wątpliwości, iż spółdzielczy związek rewizyjny w celu nabycia osobowości prawnej nie podlega wpisaniu do rejestru dłużników niewypłacalnych, którego to przesłanki wpisu określają art. 55 i 56 ww. ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Pozostają więc do dyspozycji dwa pozostałe w ramach Krajowego Rejestru Sądowego rejestry: przedsiębiorców oraz stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Do rejestru przedsiębiorców wpisuje się podmioty, których katalog został enumeratywnie wymieniony w art. 36 cyt. ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Podmioty te dodatkowo prowadzą działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zmianami). Instytucja spółdzielczych związków rewizyjnych została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 z późn. zmianami) w artykułach 240 do 257, jako podmiotów kontrolnych oraz doradczych dla zrzeszonych w nich spółdzielni.

Zgodnie natomiast z art. 257 § 1 ww. Prawa spółdzielczego, do spółdzielczych związków rewizyjnych stosuje się przepisy dotyczące spółdzielni, za wyjątkiem art. 67 i art. 75-78 regulujących zasady prowadzenia działalności gospodarczej.

Spółdzielcze związki rewizyjne nie prowadzą więc działalności gospodarczej, co dodatkowo podkreślił Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 września 1997 r. (I ACa 566/97), a zatem nie mogą być wpisane do rejestru przedsiębiorców. Właściwy dla spółdzielczych związków rewizyjnych pozostaje rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W myśl § 116 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach (Dz. U. Nr 117, poz. 1237 z późn. zmianami) w dziale pierwszym rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej w rubryce pierwszej w polu pierwszym wpisuje się oznaczenie rodzaju organizacji zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia. Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu - art. 19 ust. 2 ww. ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, który to formularz zawiera w "Objaśnieniach" wykaz rodzajów organizacji podlegających wpisaniu do rejestru. W wykazie tym wymieniona jest "inna organizacja podmiotów gospodarczych", która stanowi właściwą formę prawną dla spółdzielczych związków rewizyjnych. Taka też forma prawna jest przewidziana w systemie informatycznym, w oparciu o który prowadzony jest Krajowy Rejestr Sądowy - art. 2 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Przytoczony wyżej załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach będących podstawą do określenia formy prawnej wpisywanego do rejestru stowarzyszeń podmiotu nie przewiduje jednak takiego rodzaju oznaczenia wpisywanej organizacji.

Zawarty w "Objaśnieniach" do formularza KRS-W20 wykaz rodzajów organizacji zawiera w pkt 15 "inną organizację podmiotów gospodarczych", która to organizacja nie odpowiada podmiotowi przewidzianemu w pkt 18 załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach. Podmiot ten, to "inna organizacja przedsiębiorców", obejmująca organizacje o których mowa w ustawie z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 335, poz. 194 z późn. zmianami). Do zadań organizacji utworzonych w oparciu o ustawę o samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców należy przede wszystkim utrwalanie więzi środowiskowych oraz postaw etycznych, gdy główne zadanie spółdzielczych związków rewizyjnych polega na niesieniu pomocy spółdzielniom w ich działaniach statutowych.

Aktualnie więc przedwczesnym byłoby zwrócenie się do Sądu Najwyższego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości w praktyce lub których stosowanie wywołało rozbieżność w orzecznictwie (art. 16 ust. 2 w związku z art. 13 pkt 3 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym - tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 924 z późn. zmianą). Koniecznym zaś jest podjęcie prac legislacyjnych mających na celu zmianę załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisy w tych rejestrach poprzez dopisanie "innych organizacji podmiotów gospodarczych" jako jednego z rodzaju podmiotów wpisywanych do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Z poważaniem

z upoważnienia
Ministra Sprawiedliwości
Marek Staszak
Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazała Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2003-01-30

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypos
politej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w związku z oświadczeniem Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, uprzejmie informuję, że w pełni podzielam opinię Pana Senatora, iż w bieżącym roku szkolnym uwzględnienie problematyki związanej z integracją europejską w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły jest bardzo ważne. Dlatego w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu, podjęto wiele decyzji i inicjatyw oraz rozwinięto współpracę mającą na celu przekazanie wiedzy i informacji dotyczących naszej integracji z Unią Europejską, szczególnie z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, Biurem Informacji Rady Europy oraz proeuropejskimi organizacjami pozarządowymi.

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 32 posiedzeniu Senatu w dniu 16 stycznia 2003 r., uprzejmie informuję:

Proszę przyjąć zapewnienie, że zagadnienia integracji europejskiej w edukacji znajdują się w centrum uwagi Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, 2003-01-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do przekazanego pismem Marszałka Senatu z dnia 21.01.2003 r. znak JD/043/05/03/V tekstu oświadczenia złożonego przez Panią Senator Annę Kurską podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 stycznia 2003 r., uprzejmie informuję co następuje.

1. Rząd aktywnie uczestniczy w działaniach zmierzających do ratowania polskiego sektora stoczniowego wykorzystując przede wszystkim takie instrumenty wsparcia jak poręczenia Skarbu Państwa oraz gwarancje i regwarancje Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.

Należy mieć na uwadze, iż poręczenia Skarbu Państwa za zobowiązania kredytowe sektora stoczniowego są udzielane pomimo faktu, iż związane są one z bardzo wysokim ryzykiem finansowym, a także pomimo, iż ryzyko to obciąża budżet państwa w trudnym roku 2003.

2. Odnośnie do sytuacji Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. uprzejmie informuję, iż:

3. Odnośnie do Sytuacji Stoczni Gdynia S.A.:

Przedstawiając powyższe, pragnę podkreślić, iż Ministerstwo Finansów rozpatrując wnioski stoczni o udzielenie poręczeń Skarbu Państwa, działa w przyspieszonym trybie i nadal gotowe jest w bardzo krótki czasie sfinalizować procedury zmierzające do podpisania stosownych umów. Poręczenia Skarbu Państwa nie mogą być dotacjami. W związku z powyższym szczególne znaczenie ma konieczność odpowiedniego zabezpieczenia przyszłych ewentualnych roszczeń Skarbu Państwa jako Poręczyciela.

Jednocześnie, w najbliższym czasie Rada Ministrów rozpatrzy, przygotowywany przez Ministerstwo Finansów, dokument p.n. "Średniookresowa strategia udzielania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa do 2010 roku", w której przewidziana zostanie kwota uwzględniająca udzielanie poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa za podmioty sektora stoczniowego w kilkuletniej perspektywie.

Odnośnie do pomocy udzielanej przez KUKE S.A. w postaci gwarancji i regwarancji należy mieć na uwadze fakt, iż uzyskanie zgody na ich udzielenie nie jest tożsame z uzyskaniem przez stocznie środków z tytułu zaliczki, gdyż zaliczka może zostać przekazana na rachunek stoczni jedynie w przypadku wystąpienia zdarzenia określonego w kontrakcie na budowę statku (np. położenie stępki, wodowanie).

Pragnę ponadto poinformować, iż w Ministerstwie Gospodarki odbywają się cykliczne posiedzenia międzyresortowego Zespołu, którego celem jest wypracowanie kompleksowych rozwiązań dotyczących przemysłu stoczniowego. Wynikiem prac tego Zespołu jest koncepcja systemowego podejścia do kredytowania stoczni przez banki, z częściowym uczestnictwem państwa oraz jego agend w ryzyku finansowym (poręczenia, gwarancje, ubezpieczenia). Koncepcja ta spotkała się z zainteresowaniem banków, które przygotowują oparte o nią propozycje.

Oceniając zaangażowanie państwa we wspieranie przemysłu stoczniowego należy mieć na uwadze, że Stocznia Gdynia S.A. jest spółką, w której przewagę ma kapitał niepaństwowy. Od decyzji właścicielskich jej akcjonariuszy oraz od kompetentnych działań Zarządu zależy w głównej mierze los tej Spółki.

Łączę wyrazy szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Piotr Sawicki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2003-01-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do mojego pisma z dnia 23.12.2002 r. zn. BFwe-07-317/HJ/2002 w sprawie przesłanych przy piśmie z dnia 3 grudnia 2002 r. zn. LP/043/400/02/V oświadczeń senatora Józefa Sztorca - m.in. w sprawie zawierania przez banki w umowach z kredytobiorcami o preferencyjne kredyty z dopłatą do oprocentowania ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przepisu o możliwości przekształcenia kredytu preferencyjnego w kredyt komercyjny w przypadku nie otrzymania przez bank całości albo części kwoty dopłat - uprzejmie Pana Marszałka informuję, iż z wyjaśnień przedstawionych przez Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynika, że w umowach zawartych pomiędzy Agencją a bankami z nią współpracującymi w zakresie udzielania kredytów preferencyjnych (wiążącymi obie strony umowy) określono, iż dopłaty są stosowane do wysokości przyznanych przez Agencję limitów, gdy kredytobiorca spełnia wszystkie wymogi dla danej linii kredytowej, określone w zasadach udzielana kredytów z dopłatami Agencji do oprocentowania oraz dokonuje w pełnej wysokości spłat rat kapitału i odsetek w terminach ustalonych w umowie kredytu, z uwzględnieniem dodatkowo 7-dniowego okresu na spłatę należności.

Ponadto w umowach tych określone są:

  1. warunki, w których następuje odstąpienie od stosowania dopłat do oprocentowania z winy kredytobiorcy - zgodnie z zasadami udzielania kredytów,
  2. konsekwencje dla banków z tytułu błędnego lub nieterminowego składania zapotrzebowań na dopłaty, które nie mogą być nałożone na kredytobiorcę,
  3. konsekwencje dla Agencji z tytułu nieterminowego przekazania środków na dopłaty.

W świetle powyższego pragnę Pana Marszałka poinformować, że przepis dotyczący przekształcenia kredytu preferencyjnego w kredyt komercyjny w przypadku nie otrzymania przez bank całości albo części kwoty dopłat określony w umowach zawartych przez bank z kredytobiorcami nie wynika z umów zawartych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z bankami współpracującymi, ani też z innych ustaleń regulujących kwestie stosowania przez Agencję dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów.

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu

Czesław Siekierski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 30.01.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 32 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 stycznia 2003 roku przekazanym przy piśmie nr JD/043/16/03/V z dnia 21 stycznia 2003 r., uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Realizując zobowiązania zapisane w Traktacie między Rzeczypospolitą Polską i Republiką Litewską o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy, podpisanym w Wilnie w dniu 26 kwietnia 1994 roku oraz w Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Republiki Litewskiej o współpracy w dziedzinie kultury, oświaty i nauki, podpisanej w Wilnie w dniu 17 grudnia 1998 roku oraz biorąc pod uwagę fakt rozwoju w ostatnich latach współpracy w zakresie oświaty i szkolnictwa wyższego pomiędzy obu krajami, w szczególności mobilności studentów i pracowników naukowych obu krajów, w czerwcu 2001 roku, podczas spotkania polskiej i litewskiej grupy ekspertów, został uzgodniony ostateczny projekt Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej o wzajemnym uznawaniu dokumentów uprawniających do podejmowania studiów wyższych, tytułów zawodowych w szkolnictwie wyższym oraz stopni naukowych.

Ponadto obie Strony zobowiązały się do uzupełnienia i przekazania sobie nawzajem odpowiednich załączników, przywołanych w treści projektu dokumentu. W pierwszym etapie prac przygotowawczych Strona polska nie mogła przyjąć w całości przekazanego przez partnera załącznika, ponieważ jego zapisy nie były zgodne z zakresem wcześniej wynegocjowanego wspólnego projektu dokumentu. Ponadto w marcu 2002 roku litewskie Ministerstwo Oświaty i Nauki poinformowało nas, że zostało zmienione prawo w zakresie szkolnictwa wyższego, a następnie przekazana została zmieniona wersja załącznika, którego zapis wymagał jeszcze pogłębionych konsultacji z resortem zdrowia. Obecnie projekt Umowy, zgodnie z Ustawą o umowach międzynarodowych z dnia 14 kwietnia 2000 roku oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych.

Po zakończeniu procedowania wewnętrznego uzgodniona zostanie, dogodna dla obu Stron, data podpisania dokumentu.

Z poważaniem

wz. Ministra

Sekretarz Stanu

Tomasz Goban-Klas

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 32):

Warszawa, 2003-02-03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na pytanie Pana Senatora Roberta Smoktunowicza, przesłane przy piśmie Ministra Środowiska z dnia 14.01.2003 r. (znak: ZWop-05-07/2003), dotyczące bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w gminach warszawskich, uprzejmie informuję:

Na terenie gmin warszawskich (dawne woj. stołeczne) znajduje się 273 km wałów przeciwpowodziowych i 5 stacji pomp o znaczeniu przeciwpowodziowym. Stan obwałowań jest zróżnicowany i zależy głównie od okresu, w którym był wykonany. Korpusy tych wałów charakteryzują się dużą różnorodnością wbudowanych materiałów, w wielu przypadkach niższym od wymaganego stopniem zagęszczenia i ponadnormatywnym współczynnikiem filtracji. Na niektórych odcinkach występują obniżenia rzędnej korony wału, które powodują, że nie zachowany jest wymóg dostatecznego wzniesienia korony ponad wodę miarodajną i kontrolną. Inne mankamenty to brak dróg przywałowych na niektórych odcinkach oraz drzewa rosnące w międzywalu niekiedy w bezpośrednim sąsiedztwie korpusu wału.

Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, będący administratorem urządzeń przeciwpowodziowych na terenie gmin warszawskich, sporządził raport o stanie urządzeń przeciwpowodziowych i potrzebach wykonania najpilniejszych prac z tego zakresu. Część tych prac została wykonana w roku 2001. Ich realizację sfinansowano ze środków budżetu Wojewody Mazowieckiego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na przełomie 2001 i 2002 Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zaciągnął kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym na sfinansowanie robót związanych z usuwaniem szkód powodziowych i poprawę ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Wisły. Województwo mazowieckie otrzymało w ramach tego kredytu i rezerwy celowej budżetu państwa 58 247 tys. złotych. Środki te pozwolą sfinansować w latach 2002-2004 wszystkie zadania z zakresu napraw urządzeń przeciwpowodziowych oraz najpilniejsze inwestycje z zakresu modernizacji tych urządzeń, ujęte w raporcie, sporządzonym przez WZMiUW w 2000 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, kontynuuje działania na rzecz zapewnienia środków na finansowanie po 2004 roku robót związanych z poprawą ochrony przed powodziami, przede wszystkim z budżetu Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego pn. "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich" oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Z poważaniem

Minister

z up. Kazimierz Gutowski
Podsekretarz Stanu


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment