Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, 14.01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Adama Bieli złożonym na posiedzeniu Senatu w dniu 13.12.2002 r. - skierowanym do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast - w sprawie bezczynności organu gminy w przedmiocie rozpoznania wniosku o przyznanie praw do nieruchomości warszawskiej położonej przy ul. Marszałkowskiej 125/Zielnej 11 i Siennej 4 - uprzejmie wyjaśniam, że przedmiotowa sprawa nie należy do właściwości Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast jako centralnego organu administracji rządowej.

Pragnę poinformować Pana Marszałka, że faktycznie w dniu 2.07.1998 r. do kierowanego obecnie przeze mnie Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wpłynął wniosek jednego ze spadkobierców byłych właścicieli przedmiotowej nieruchomości o stwierdzenie nieważności orzeczenia administracyjnego (wydanego przez organ I instancji) odmawiającego praw do gruntu.

Po otrzymaniu informacji, że obecnie grunt ten stanowi własność komunalną powyższy wniosek przekazano wg właściwości do samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (przy piśmie z dnia 15.09.1998 r.), które po zakończeniu postępowania poinformowało organ centralny o wydanym rozstrzygnięciu.

W związku z podnoszonymi w oświadczeniu zarzutami co do bezczynności organu gminy, uprzejmie informuję, iż stosownie do art. 37 w związku z art. 17 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego - organem wyższego stopnia - właściwym do rozpatrzenia sprawy bezczynności organu gminy jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie. Natomiast rozstrzygnięcia samorządowego Kolegium Odwoławczego podlegają ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego

Z wyrazami szacunku

Marek Bryx

* * *

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):

Warszawa, 14 stycznia 2003 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym oświadczeniem Pana Senatora Jana Szafrańca, złożonym podczas 29 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 listopada 2002 roku, uprzejmie przekazuję wstępne informacje dotyczące emisji w programie I TVP S.A. filmu pt. "Imperium Ojca Rydzyka".

Pragnę podkreślić, że nie wszystkie sprawy, które zostały w filmie poruszone należą do kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Większość zarzutów, które pojawiły się w filmie wobec Radia Maryja nie dotyczy kwestii związanych bezpośrednio z działalnością, która objęta jest udzieloną koncesją na rozpowszechnianie programu. Są to np. sprawy dotyczące przepisów podatkowych, prawa dewizowego i innej szeroko rozumianej działalności finansowej i gospodarczej. Przepisy nakładające na nadawców obowiązek składania Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji corocznych sprawozdań finansowych zostały uchwalone przez Sejm i weszły w życie w maju ubiegłego roku. W tym zakresie jaki jest przewidziany w ustawie o radiofonii i telewizji oraz w ustawie o rachunkowości Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji bada sprawozdania finansowe przedstawiane przez koncesjonariuszy.

Trzeba też podkreślić, że w filmie zostały sformułowane poważne pytania, na które muszą odpowiedzieć te organy, do których kompetencji należy określona ustawowo dziedzina działalności państwowej. Nie można w chwili obecnej bez przeprowadzenia szczegółowego postępowania przesądzić czy zarzuty są prawdziwe, czy też nie. Pragnę poinformować Pana Marszałka, że w związku z postępowaniem wszczętym po emisji filmu, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji udostępniła na wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej posiadane informacje związane z udzieloną koncesją na rozpowszechnianie programu pod nazwą Radio Maryja. Wkrótce dodatkowe informacje zostaną przekazane w związku z postępowaniem prowadzonym przez Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

Podczas posiedzenia KRRiT przyjęto wstępne ustalenia m. in. stwierdzając, że szczegółowej analizy wymagają również te zarzuty, które wiążą się z etyczną i warsztatową oceną filmu. W tej sprawie wypowiedziała się już Rada Programowa TVP S.A., która zajęła stanowisko podczas posiedzenia 5 grudnia 2002 roku. Rada Programowa TVP S.A. postanowiła nie przyjmować uchwały w tej sprawie, gdyż uznała, że nie stało się nic co by wykraczało poza normalną działalność telewizji publicznej. Przewodniczący Rady Programowej poinformował również, że powyższe stanowisko zostało przyjęte 7 głosami za przy 4 głosach przeciwnych. Do stanowiska Rady Programowej zostały zgłoszone 2 zdania odrębne.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróciła się również do Rady Etyki Mediów, która 28 grudnia 2002 roku w swoim stanowisku stwierdziła m. in., że publikacja tego filmu była potrzebnym głosem na temat ważnego społecznie zjawiska jakim jest Radio Maryja, które mając miliony słuchaczy i licznych zwolenników odgrywa istotną rolę w polskim życiu publicznym i dlatego może i powinno być przedmiotem zainteresowania niezależnych dziennikarzy. Rada Etyki i Mediów podkreśla, że szkodą dla filmu była odmowa udziału w nim Ojca Dyrektora. Film oparty jest głównie na świadectwie jednej osoby stąd też sprawia wrażenie materiału tendencyjnego. Autor filmu stawia jednak ważne dla opinii publicznej pytania o zgodność z prawem działań organizacyjno-finansowych dyrektora Radia Maryja. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodnie z ustaleniami przyjętymi podczas posiedzenia zwróciła się również o opinię do innych, indywidualnych ekspertów. Zakres tej opinii obejmować m. in. będzie ocenę warsztatu filmowego i metod dziennikarskich i reżyserskich. Opinia zostanie sporządzona w kontekście podstawowych zasad i standardów obowiązujących w dziennikarstwie, w szczególności zasady rzetelności, obiektywizmu, wszechstronności i uczciwości informowania. Opinia uwzględniać będzie również ogólnie obowiązujące i przestrzegane zasady etyczne i moralne. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po otrzymaniu wyżej wymienionych opinii planuje dokonanie własnej oceny filmu.

W chwili obecnej mogę zapewnić Pana Marszałka, że wydana ponownie w 2001 roku koncesja na rozpowszechnianie programu Radio Maryja związana była z przeprowadzeniem przez KRRiT postępowania w oparciu o przepisy ustawy o radiofonii i telewizji i wydanych na tej podstawie aktów wykonawczych, a także na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Krajowa Rada oceniła w szczególności zdolność nadawcy do finansowania działalności programowej w takim zakresie, w jakim określone to jest w wyżej wymienionych aktach prawnych. Krajowa Rada oceniła również zawartość oferty programowej. Postępowanie to zakończono wydaniem koncesji. Pragnę przypomnieć, że ponowne wydane koncesji odbywało się przy zdecydowanym poparciu Sejmu i Senatu RP.

Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie tej wstępnej informacji związanej z oświadczeniem Pana Senatora Jana Szafrańca.

Łączę wyrazy szacunku

Juliusz Braun

* * *

Główny Inspektor Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sławomira Izdebskiego, złożone na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, 15 stycznia 2003 r.

Pan
Sławomir Izdebski
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora, złożonym na 30 posiedzeniu Senatu RP w dniu 13 grudnia 2002 roku, w sprawie braku wypłaty świadczeń ze stosunku pracy dla pracowników firmy "Ewerbud" Sp. z o.o. pozwolę sobie na wstępie przekazać krótkie wyjaśnienie istoty problemu.

Zjawisko braku wypłaty lub nieterminowego wypłacania przez pracodawców należnych pracownikom wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy szczególnie nasiliło się w ostatnich latach. Problem ten stał się niezwykle istotny również ze względu na to, że dostępne środki prawne, w szczególności z powodu niewydolności sądownictwa, nie pozwalały pracownikom na szybkie i skuteczne dochodzenie przysługujących im świadczeń. W związku z powyższym czyniono starania o przyznanie inspektorom pracy uprawnienia do wydania pracodawcom nakazów wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi. Uprawnienia takie inspektorzy pracy otrzymali na mocy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 76, poz. 809), która weszła w życie od 25 sierpnia 2001 roku.

Działania egzekucyjne w ramach postępowania egzekucyjnego w administracji zostały również podjęte w stosunku do firmy "Ewerbud" Sp. z o.o., ze względu na niewykonanie przez pracodawcę nakazu wypłacenia pracownikom należnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wydanego 14 lutego 2002 roku. W dniu 21 sierpnia 2002 roku do ww. pracodawcy skierowano upomnienie wzywające go do wykonania obowiązku wynikającego z nakazu. Ponieważ pracodawca, pomimo upomnienia nie wykonał obowiązków zawartych w decyzji nakazowej, w dniu 30 września 2002 roku wystawiono w stosunku do niego tytuł wykonawczy oraz nałożono grzywnę w celu przymuszenia w kwocie 10.000 zł. Ponadto inspektor pracy skierował do sądu wniosek o ukaranie prezesa zarządu spółki "Ewerbud" za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym. Szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie udzielili Panu Senatorowi Okręgowi Inspektorzy Pracy z Warszawy (we wrześniu 2002 roku) i Gdańska (w październiku 2002 roku). Pozwolę sobie dodać, iż inspektor pracy nie posiada uprawnień przyznanych komornikom sądowym i nie podejmuje działań polegających na bezpośredniej egzekucji należności pieniężnych.

Wobec firmy "Ewerbud" Sp. z o.o. będą podejmowane dalsze czynności zmierzające do wykonania nakazu, w szczególności poprzez nakładanie dalszych grzywien w celu przymuszenia. W razie, gdyby działania te w dalszym ciągu okazały się nieskuteczne, sprawa zostanie skierowana do Prokuratury z uwagi na podejrzenie popełnienia przestępstwa określonego w art. 218 § 1 Kodeksu karnego, polegającego na uporczywym naruszaniu praw pracowników.

Zdając sobie sprawę z trudnej sytuacji w zakresie przestrzegania przez pracodawców przepisów prawa pracy, w szczególności odnoszących się do wypłacania świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy, za priorytetową w najbliższym czasie uznałam kwestię zwiększenia efektywności działań PIP, a zwłaszcza poprawę skuteczności egzekwowania powyższych świadczeń. Jednakże trzeba podkreślić, że znacząca poprawa przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych nie będzie możliwa bez korzystnych zmian sytuacji gospodarczej w kraju. Wielu pracodawców nie wypłaca bowiem świadczeń pracowniczych nie tylko z powodu złej woli czy nieznajomości przepisów, lecz także w wyniku katastrofalnej sytuacji finansowej zakładów pracy.

O kolejnych działaniach Państwowej Inspekcji Pracy w przedmiotowej sprawie Pan Senator będzie informowany na bieżąco.

Z poważaniem

Anna Hintz

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, 2003.01.15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Pana Józefa Sztorca podczas 30 posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2002 roku w sprawie środków na finansowanie Akademii Morskiej w Gdyni i Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie przekazuję poniżej informację na temat kształtowania się wysokości dotacji dla tych uczelni na działalność dydaktyczną oraz pomoc materialną dla studentów w latach 2001-2003:

  1. Według ustawy budżetowej na 2001 rok dotacja wynosiła:
  2. - ogółem - 57.114 tys. zł

    z tego na:

    - działalność dydaktyczną - 51.001 tys. zł

    - pomoc materialną dla studentów - 6.113 tys. zł

    W rezerwie celowej budżetu państwa została zaplanowana dotacja dla wszystkich szkół wyższych, w tym dla szkół morskich kwota 8 mln zł z przeznaczeniem na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń wprowadzonych od 1 września 2001 r. oraz dofinansowanie bieżącej działalności statutowej uczelni.

    Biorąc pod uwagę uwarunkowania realizacji budżetu państwa, faktycznie wykonana dotacja w roku 2001 wyniosła:

    - ogółem - 62.979 tys. zł

    z tego:

    - w działalność dydaktycznej - 56.825 tys. zł

    - w pomocy materialnej dla studentów - 6.154 tys. zł

  3. Na 2002 rok zaplanowano dotację w wysokości 59.405 tys. zł, co stanowiło 104,0% planu na 2001 r.
  4. Z ustalonej w ustawie budżetowej na 2002 r. dotacji w wysokości 59.405 tys. zł przypadało na działalność dydaktyczną - 53.650 tys. zł, a na pomoc materialną dla studentów - 5.755 tys. zł.

  5. Dotacja zaplanowana na 2003 r. w wysokości 59.760 tys. zł stanowi 100,6% dotacji z 2002 r.

Z kwoty tej przypada na:

- działalność dydaktyczną - 53.690 tys. zł

- pomoc materialną dla studentów - 6.070 tys. zł

Kwota dotacji dla tych uczelni na 2003 r. została skalkulowana w oparciu o wytyczne określone przez Ministra Finansów do projektu budżetu na 2003 rok.

W myśl tych zasad w dotacji nie ujęto środków na podwyżki wynagrodzeń pracowników cywilnych szkolnictwa wyższego. Środki na podwyżki ujęto w rezerwie celowej.

W kwocie dotacji środki na bieżące wydatki pozapłacowe, obejmujące również utrzymanie statków, rosną o ponad 4 punkty procentowe w porównaniu do kwot z roku 2002.

Ponadto informuję, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych jak również na posiedzeniu Senackiej Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury zgłoszone były przez Posłów i Senatorów wnioski o zwiększenie środków na wydatki uczelni morskich. Jednakże nie zostały pozytywnie rozpatrzone.

Przyjęta przez Sejm ustawa budżetowa na 2003 rok określa ostateczną wielkość środków dla wszystkich jednostek finansowanych z budżetu państwa, w tym dotacja dla uczelni morskich na poziomie 59.760 tys. zł.

W związku z powyższym nie mam możliwości zwiększenia dotacji w 2003 roku dla uczelni morskich.

Jednocześnie pragnę poinformować, że biorąc pod uwagę szczupłość środków przyznanych dla resortu infrastruktury na wydatki inwestycyjne, a przy tym konieczność zapewnienia środków na realizację zadań kontynuowanych, a także na współfinansowanie zadań realizowanych przy udziale środków pomocowych (ISPA, PHARE) i środków pożyczkowych z MIF, nie było możliwości wygospodarowania środków na inwestycje uczelni.

Z wyrazami szacunku

SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat

* * *

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Andrzeja Spychalskiego, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, 16.01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka, przy którym załączony został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Andrzeja Spychalskiego podczas 31 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2002 r., uprzejmie informuję, że w ofercie offsetowej Lockheed Martin nie wykazał zobowiązań offsetowych, które mogły być wykonane w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL Kalisz S.A., jako potencjalnego offsetobiorcy w zakresie offsetu bezpośredniego.

Na podstawie Art. 7 ustawy z dnia 10 września 1999 roku o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (z późn. zm.), w oparciu o złożoną ofertę offsetową, przeprowadzone zostaną rokowania z dostawą samolotów mające na celu zawarcie umowy offsetowej. W trakcie tych rokowań zespół negocjacyjny do tego powołany, w oparciu o opinię Komitetu do Spraw Umów Offsetowych, może przedkładać własne propozycje zobowiązań offsetowych. Stwarza to możliwości zaproponowania firmie Lockheed Martin wykorzystanie potencjału technologicznego i produkcyjnego WSK PZL Kalisz S.A. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej jest w posiadaniu danych o tych możliwościach, które zostały zgłoszone przez tę spółkę i są ujęte w dokumencie "Potrzeby i możliwości w zakresie offsetu" (tzw. "mapa offsetowa"), opracowanym w Ministerstwie Gospodarki na potrzeby związane z rokowaniami przyszłej umowy offsetowej.

Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej będzie podejmować działania, aby zobowiązania offsetowe bezpośrednie były wykonywane, przede wszystkim, w spółkach przemysłowego potencjału obronnego, a w szczególności w spółkach branży lotniczej, do której należy WSK "PZL-Kalisz" S.A.

Z poważaniem

z up. Jacek Piechota

* * *

Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 15.01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 19.12.2002 r. znak: LP/043/423/02/V Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazuje stanowisko w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Włodzimierza Łęckiego, podczas 30 posiedzenia Senatu w dniu 13 grudnia 2002 r.

Narodowy Fundusz w pełni podziela pogląd, że występowania gruntów obcej własności w granicach parków narodowych powoduje szereg utrudnień w skutecznej ochronie ich cennych walorów przyrodniczych, jak również, że problem ten ma szczególne znaczenie w parkach narodowych położonych w sąsiedztwie aglomeracji miejskich, takich jak Warszawa, czy Poznań. W wypadku Kampinoskiego Parku Narodowego, dofinansowywanie wykupów gruntów ze środków Narodowego Funduszu odbywa się na podstawie ustaleń Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1996 r.

W 2001 r., znajdującą się w granicach parków narodowych powierzchnię gruntów obcych, Ministerstwo Środowiska oszacowało na poziomie 42,6 tys. ha, a koszt jej wykupu na poziomie 602 mln zł (bez Kampinoskiego Parku Narodowego). Wobec tak ogromnej skali potrzeb, wielokrotnie przekraczającej możliwości przeznaczenia na ten cel środków będących w dyspozycji Narodowego Funduszu, do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska - Głównego Konserwatora Przyrody zostało skierowane zapytanie o celowość wykupu na rzecz Skarbu Państwa obcych gruntów położonych w granicach parków narodowych. Główny Konserwator Przyrody wydał opinię, że istnieją przypadki, w których wykup gruntów jest jedynym sposobem zachowania ginących i zagrożonych wyginięciem gatunków flory, fauny oraz ich siedlisk. Konsekwencją stanowiska Głównego Konserwatora Przyrody było zaakceptowanie przez Zarząd i Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu wykupów na rzecz prywatnych, niezbędnych do prowadzenia restytucji bądź reintrodukcji gatunków ginących i zagrożonych wyginięciem.

Narodowy Fundusz przeznaczając środki finansowe na przedsięwzięcia w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej zwraca szczególną uwagę na osiągnięty, w wyniku ich wydatkowania efekt ekologiczny. W dziedzinie ochrony przyrody i krajobrazu, dofinansowuje bardzo zróżnicowane przedsięwzięcia. Należą do nich: prace mające na celu zachowanie w stanie zbliżonym do naturalnego ekosystemów lądowych i wodnych, prace niezbędne dla przeprowadzanych procesów restytucji i reintrodukcji gatunków zagrożonych wyginięciem, wraz z zakupem specjalistycznego sprzętu, eliminacja istniejących zagrożeń bezpośrednich związanych przede wszystkim z zanieczyszczaniem wód i niską emisją, zabezpieczenie obszaru parków narodowych przed pożarami poprzez doposażenie w sprzęt i modernizację sieci łączności, a także budowę i rozwój bazy edukacyjnej. Ze środków Narodowego Funduszu dofinansowane jest także sporządzanie projektów ochrony parków narodowych. Poza przedsięwzięciami realizowanymi na trenie parków narodowych środki finansowe w ramach dziedziny ochrony przyrody i krajobrazu przeznaczane są na tworzenie i wyposażenie banków genów, prowadzenie hodowli zachowawczych, a także przywracanie walorów przyrodniczych tym założeniom parkowym i pałacowo-ogrodowym, które w skali kraju zostały uznane za najcenniejsze przez Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu - Narodową Instytucję Kultury. Tak zróżnicowany tematycznie zakres udzielanej pomocy sprawia, że koszty zgłaszanych do dofinansowania przedsięwzięć znacznie przekraczają pulę środków w dziedzinie ochrony przyrody i krajobrazu.

W dniu 19.11.2002 r. do Biura Narodowego Funduszu wpłynął wniosek Wielkopolskiego Parku Narodowego o przyznanie dotacji na wykup znajdującego się w granicach Parku, gruntu o powierzchni 29,8 ha, będącego własnością Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Komornikach. Z treści wniosku wynika, że planowany do wykupu za kwotę 4,7 mln zł grunt nie jest przyrodniczo cenny. Użytkowany dotychczas rolniczo, z uwagi na pogarszającą się opłacalność produkcji ma zostać sprzedany albo parkowi, albo prywatnym inwestorom. Zarówno z treści oświadczenia senatora Włodzimierza Łęckiego skierowanego do prezesa Narodowego Funduszu, jak i z treści wniosku o przyznanie dotacji na wykup gruntu wynika, że o ile wnioskowana dotacja nie zostanie udzielona, nastąpi zmiana przeznaczenia terenów rolnych, które zostaną podzielone na działki budowlane i sprzedane. W świetle obowiązujących aktów prawnych zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne wymaga dokonania zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a zmiana sposobu wykorzystania gruntu położonego w granicach parku narodowego wymaga zgody dyrektora parku (Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych, Ustawa o ochronie przyrody). Sama więc sprzedaż gruntu przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną w Komornikach nie stwarza niebezpieczeństwa jego przekwalifikowania na cele budowlane.

Jednocześnie pragniemy poinformować, że do końca stycznia br. zostanie uchwalony plan finansowania oraz zasady i kryteria udzielania pomocy finansowej ze środków Narodowego Funduszu na rok 2003. W świetle powyższych zostanie rozpatrzony wniosek Wielkopolskiego Parku Narodowego o sfinansowanie wykupu gruntu w Komornikach.

Z poważaniem

Jerzy W. Pietrewicz

* * *

Minister Środowiska przekazał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 17.01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na pytania zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Józefa Sztorca złożonym podczas 31 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2002 r. i przesłanym przy piśmie z dnia 20.12.2002 r. znak: LP/043/434/02/V przedstawiam następujące wyjaśnienia.

W czerwcu 2002 r. na zamówienie Ministerstwa Środowiska został wykonany przez Ośrodek Technicznej Kontroli Zapór Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej "Raport o stanie technicznym budowli hydrotechnicznych stopnia wodnego Włocławek". Zawiera on m. in. podstawowe informacje na temat stopnia, warunków jego pracy oraz aktualnego stanu technicznego obiektów i budowli stopnia w oparciu o pomiary przeprowadzone przez Ośrodek Technicznej Kontroli Zapór IMGW. Omówiono główne dotychczasowe prace zrealizowane w związku z uszkodzeniami i zagrożeniami budowli, jakie wystąpiły w czasie trzydziestoletniej eksploatacji stopnia oraz przedstawiono niezbędny zakres prac badawczych i robót zapewniających bezpieczeństwo w dalszej eksploatacji budowli.

Dla ograniczenia i zlikwidowania istniejącego zagrożenia Raport wyszczególnia następujące alternatywne rozwiązania:

- budowę stopnia Nieszawa poniżej Włocławka, na którym prowadzona odpowiednio gospodarka wodna zapewni wyższy i stabilny poziom wody na dolnym stanowisku stopnia Włocławek,

- budowę progu podpiętrzającego dolną wodę do rzędnej na jaką projektowano budowle stopnia i zmianę systemu pracy elektrowni na przepływowy.

Wybudowanie progu poniżej jazu zlikwiduje zagrożenia, ale jedynie w okresie kilkunastu najbliższych lat. Jedynym trwałym i najpewniejszym technicznie rozwiązaniem jest budowa stopnia Nieszawa. Obiekt ten jest jednak w opinii środowiska ekologicznego bardzo kontrowersyjną inwestycją.

Problem stopnia wodnego Włocławek omawiany był na posiedzeniu Krajowej Rady Gospodarki Wodnej, która jest organem opiniodawczym Ministra Środowiska. Uchwała Krajowej Rady stanowi załącznik nr 1.

Ze względu na ograniczone środki finansowe na gospodarkę wodną, nie można liczyć w przeciągu kilku najbliższych lat na finansowanie budowy stopnia wodnego Nieszawa z budżetu państwa. W Ministerstwie Środowiska prowadzone były konsultacje z przedstawicielami prywatnych konsorcjów zainteresowanych budową Nieszawy. Jednak warunki jakie zostały przedstawione Ministerstwu nie były do zaakceptowania.

Od kilku lat prowadzone są roboty remontowe, które ograniczają zagrożenie i poprawiają bezpieczeństwo stopnia. Nakłady poniesione w 2002 r. wyniosły ok. 4 mln zł, natomiast w roku bieżącym planuje się przeznaczyć na prace remontowe kwotę 13,7 mln zł. Do najpilniejszych prac na stopniu Włocławek zalicza się konieczność remontu progu stabilizacyjnego, wzmocnienie podłoża pod płytami jazu, wymianę piezometrów w filarach jazu oraz remont drenażu zapory ziemnej.

Prace remontowe będą kontynuowane w okresie najbliższych lat i na ten cel niezbędne są środki finansowe z budżetu państwa.

Stanisław Żelichowski

* * *

Wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), przekazał Minister Obrony Narodowej:

Warszawa, 20 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Andrzeja Spychalskiego złożone na 31. posiedzeniu Senatu RP w dniu 19 grudnia 2002 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie niech mi wolno będzie zauważyć, iż założenia i wymagania offsetowe w prowadzonym postępowaniu przetargowym w przedmiocie zakupu samolotów wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przygotowało Ministerstwo Gospodarki.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz.U. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), umowę offsetową zawiera się po przeprowadzeniu rokowań na podstawie oferty offsetowej zagranicznego dostawcy. Rokowania te prowadzi i umowę zawiera w imieniu Skarbu Państwa minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Komitetu do Spraw Umów Offsetowych.

Zatem Minister Gospodarki może - według przyjętych założeń i wymagań offsetowych - zadecydować o uwzględnieniu Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL "Kalisz" S.A. w przyszłych umowach, o ile dostawca będzie zainteresowany ulokowaniem offsetu w tej wytwórni.

Łączę wyrazy szacunku

Jerzy SZMAJDZIŃSKI

* * *

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Mąsiora, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, 2003.01.20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka znak: LP/043/428/02/V z 20.12.2002 r. do którego dołączono oświadczenie złożone przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Bogusława Mąsiora podczas 31 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2002 r. informuję uprzejmie - jak niżej.

  1. "Program restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2003-2006 z wykorzystaniem ustaw antykryzysowych i zainicjowanych prywatyzacji niektórych kopalń (z korektami wynikającymi z Porozumienia strony rządowej ze stroną związkową z dnia 11 grudnia 2002 r. oraz korektami wynikającymi ze stanu prawnego sektora na dzień 10 stycznia 2003 roku)" obejmuje swoim obszarem działania i przyjętymi założeniami wszystkie kopalnie węgla kamiennego, niezależnie od tego, czy znajdują się one na terenie województwa śląskiego, czy też małopolskiego. Oznacza to, że kopalnie "Janina" i "Brzeszcze", będące dotychczas w strukturze Nadwiślańskiej Spółki Węglowej S.A. wejdą w skład nowotworzonej Kopalni Węglowej S.A.
  2. Oznacza to również, że działania osłonowe podejmowane przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w ramach prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Restrukturyzacji Zatrudnienia w Sektorze Górnictwa Węgla Kamiennego, funkcjonującego pod przewodnictwem Podsekretarza Stanu w MGPiPS Pani Ireny Herbst, będą również obejmować kopalnie leżące w województwie małopolskim.
  3. Przepisy ustawy z dnia 26.11.1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych, zapewniające gminom górniczym wyższy udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, rekompensaty traconych dochodów z tytułu nieuregulowania opłat eksploatacyjnych oraz możliwość zaciągania kredytów preferencyjnych, wygasły z mocy prawa. Założeniem w chwili uchwalania tej ustawy w 1998 roku było utrzymanie takich preferencji dla gmin górniczych do końca 2002 r. należy jednak zauważyć, że ustawą z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 oraz niektórych ustaw (Dz.U. Nr 216, poz. 1826) przedłużono obowiązywanie niektórych przepisów ustawy z dnia 26.11.1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego (...) w zakresie gmin górniczych, między innymi dotyczących zwolnień gmin górniczych z wpłat przeznaczonych na zwiększenie subwencji ogólnej budżetu państwa od przypadającej jej części opłaty eksploatacyjnej.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 20.01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego w sprawie Cukrowni Sokołów S.A. zawarte w piśmie z dnia 20 grudnia 2002 r., znak: LP/043/437/02/V, uprzejmie informuję co następuje:

Trudna sytuacja w przemyśle cukrowniczym wynika z dwóch zasadniczych czynników:

Powołanie Krajowej Spółki Cukrowej S.A. oraz zadania postawione przed jej Zarządem mają na celu możliwie jak najszybszą restrukturyzację i konsolidację krajowego przemysłu cukrowniczego. Zarząd KSC "Polski Cukier" S.A. jest w trakcie opracowania planu kompleksowej restrukturyzacji w zakresie wykorzystania majątku oraz racjonalizacji zatrudnienia jako podstawowych warunków obniżenia kosztów funkcjonowania zakładów produkcyjnych.

Jednym z elementów restrukturyzacji jest nieuchronna likwidacja produkcji cukru w części najmniej rentownych i pozbawionych możliwości rozwoju cukrowniach na rzecz cukrowni o najlepszych parametrach technicznych i ekonomicznych. Przepisy ustawy o regulacji rynku cukru zabezpieczają plantatorom prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, gdyż jest ono nierozerwalnie związane z limitem produkcji cukru. Zatem likwidacja cukrowni nie pociągnie za sobą pozbawienia plantatorów źródła dochodu gdyż będą oni dostarczali buraki cukrowe do czynnych zakładów.

Założeniem programu restrukturyzacji KSC S.A. jest minimalizowanie skutków społecznych restrukturyzacji poprzez nowych miejsc pracy w działalności alternatywnej, przy modernizacji i zagospodarowaniu majątku oraz poprzez odprawy i osłony socjalne.

Szczegółowe plany i harmonogram restrukturyzacji, w tym również dotyczące Cukrowni Sokołów S.A., przedstawi Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. po konsultacji z organizacjami społecznymi plantatorów i pracowników oraz akceptacji statutowych organów Spółki.

Z poważaniem

Sławomir Cytrycki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Niciei, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 21..01. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 6 listopada 2002 r., sygn. LP/043/361/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Stanisława Niciei, złożone w dniu 30 października 2002 r., podczas 26. posiedzenia Senatu, w sprawie zwolnienia ze służby w Straży Granicznej Pana Stanisława Janika, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Pan Stanisław Janik pełnił służbę stałą w Straży Granicznej na stanowisku Komendanta Strażnicy SG w Gościcach w Sudeckim Oddziale Straży Granicznej. Orzeczeniem z dnia 16 grudnia 1992 r. Komendant Główny Straży Granicznej uznał Pana Stanisława Janika winnym zaniechania czynności służbowych w dniu 25 czerwca 1992 r., zmierzających do ujęcia sprawcy nielegalnego przekroczenia granicy państwowej oraz świadomego wprowadzenia w błąd przełożonych i wymierzył mu karę wydalenia ze służby. Powyższe orzeczenie Komendant Główny Straży Granicznej utrzymał w mocy. W dniu 27 stycznia 1993 r. Komendant Główny Straży Granicznej wydał rozkaz personalny o zwolnieniu Stanisława Janika ze służby z dniem 31 stycznia 1993 r. Decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 8 marca 1993 r. przedmiotowy rozkaz utrzymany został w mocy, zaś Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z dnia 12 października 1993 r., odrzucił skargę Pana S. Janika na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W sprawie, będącej przedmiotem postępowania dyscyplinarnego, toczyło się również przez okres siedmiu lat postępowanie karne zakończone w dniu 7 marca 2000 r. wyrokiem Sądu Rejonowego w Nysie uniewinniającym Pana Stanisława Janika od przedstawionych mu zarzutów.

Kpt. Stanisław Janik, powołując się na cytowany wyrok, w dniu 20 marca 2000 r. wystąpił do Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem: o uchylenie wymierzonej mu orzeczeniem o ukaraniu nr 168 z dnia 16 grudnia 1992 r. kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby z powodu nieważności orzeczenia oraz o uchylenie wszystkich skutków będących następstwem wymierzenia przedmiotowej kary.

Komendant Główny Straży Granicznej, decyzją z 13 czerwca 2000 r., wszczął postępowanie w sprawie wznowienia postępowania dyscyplinarnego zakończonego prawomocnym orzeczeniem z dnia 27 stycznia 1993 r. o ukaraniu Pana Stanisława Janika karą wydalenia ze służby w Straży Granicznej. Decyzją z dnia 21 lipca 2000 r. uchylił orzeczenie z dnia 27 stycznia 1993 r. i utrzymane nim w mocy orzeczenie Nr 168 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 16 grudnia 1992 r. oraz umorzył postępowanie dyscyplinarne w przedmiotowej sprawie. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż powyższe rozstrzygnięcia zapadły wobec stwierdzenia w przeprowadzonym postępowaniu dyscyplinarnym szeregu uchybień formalno-prawnych, które mogły mieć wpływ na treść wydanego orzeczenia dyscyplinarnego. Nie stwierdzono przy tym - wbrew temu co wywodził kpt. Stanisław Janik - by dowody na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności były fałszywe. Decyzja ta stała się prawomocna i ostateczna, gdyż nie została zaskarżona przez zainteresowanego.

Postanowieniem Nr 493-1552-2000 z dnia 20 września 2000 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wznowił postępowanie w przedmiocie zwolnienia ze służby kpt. Stanisława Janika i następnie - decyzją Nr 544-1812-2000 z dnia 31 października 2000 r., działając w oparciu o art. 151 § 2 kpa - stwierdził, że decyzje w sprawie zwolnienia Pana S. Janika ze służby w Straży Granicznej - tj. decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 8 marca 1993 r. oraz rozkaz personalny Komendanta Głównego SG z dnia 27 stycznia 1992 r. i z dnia 21 kwietnia 1993 r. - wydane zostały z naruszeniem prawa. Przedmiotowa decyzja nie uchyliła jednak wspomnianych decyzji, wskazując w uzasadnieniu, iż takie rozstrzygnięcie naruszałoby art. 146 § 1 kpa, gdyż zgodnie z nim uchylenie decyzji na podstawie art. 145 § 1 pkt 8 kpa nie jest możliwe jeżeli od dnia doręczenia tej decyzji upłynęło pięć lat. Tym samym niedopuszczalność uchylenia decyzji z powodu upływu oznaczonego terminu oznacza sanację decyzji w obrocie prawnym. Jednocześnie strona została pouczona o przewidzianej w art. 153 kpa możliwości dochodzenia przez nią roszczeń odszkodowawczych w zakresie i na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Powyższa decyzja została zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w dniu 3 kwietnia 2001 r. odrzucił skargę ze względu na nie wyczerpanie przez skarżącego toku instancji.

Powyższa decyzja została zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w dniu 3 kwietnia 2001 r. odrzucił skargę ze względu na nie wyczerpanie przez skarżącego toku instancji.

W tym stanie rzeczy zainteresowany zwrócił się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej decyzją Nr 544-1812-2000 z dnia 31 października 2000 r. o uchylenie decyzji o zwolnieniu ze służby, gdyż postępowanie dyscyplinarne zostało w jego sprawie sfałszowane i oparte na dowodach, które okazały się fałszywe. Zatem podstawą wznowienia postępowania zdaniem zainteresowanego powinien być art. 145 § 1pkt 1 lub 2, a nie jak wcześniej przyjęto pkt 8 kpa.

Po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją nr 548-1485-2001 z dnia 12 lipca 2001 r. postanowił utrzymać w mocy zaskarżoną decyzję Nr 544-1812-2000 z dnia 31 października 2000 r.

Decyzja ta była przedmiotem kolejnej skargi Stanisława Janika do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 7 grudnia 2001 roku skargę oddalił (sygn. akt II.S.A. 2654/01).

Jak wynika z opisanych ustaleń, główne żądanie zainteresowanego o przywróceniu "z urzędu" do służby w Straży Granicznej, nie jest możliwe do zrealizowania w obowiązującym stanie prawnym.

Przywrócenie do służby, czyli reaktywowanie stosunku służbowego może zaistnieć wyłącznie w przypadku wzruszenia decyzji o zwolnieniu ze służby. W świetle odnośnych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego powyższe może nastąpić w formie uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji o zwolnieniu. W opisanej sprawie istnienie negatywnej przesłanki (upływ terminu) uchylenia decyzji o zwolnieniu ww. ze służby w trybie art. 145 kpa (wznowienie postępowania) zostało w sposób jednoznaczny wykazane w decyzjach Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji: Nr 544-1812-2000 z dnia 31 października 2000 r. oraz Nr 548-1485-2001 z dnia 12 lipca 2001 r.

W tej sytuacji istnieją podstawy do uznania, iż poprzedni Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji stwierdzając, że decyzje o zwolnieniu ze służby kpt. Stanisława Janika wydane zostały z naruszeniem prawa, jednak ich uchylenie nie jest możliwe zgodnie z art. 146 § 1 kpa, faktycznie przesądził również o odmowie uchylenia skutku jaki wywarło wymierzenie kary wydalenia ze służby na stosunek służbowy ww.

Jednocześnie pragnę uprzejmie poinformować, że Pan Stanisław Janik wystąpił z roszczeniem o odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu zwolnienia ze Straży Granicznej.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):

Warszawa, 21 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 26 listopada 2002 r., sygn. KK/043/394/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Mariana Lewickiego, złożone w dniu 21 listopada 2002 r., podczas 28. posiedzenia Senatu, w sprawie podwyżek płac dla policjantów i strażaków, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Ustawa budżetowa na rok 2003 przewiduje wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (w tym uposażeń policjantów i strażaków) o 4% w stosunku do roku 2002, w drodze podwyższenia kwoty bazowej - przy utrzymaniu dotychczasowej wielokrotności. Uposażenia policjantów i strażaków wzrosną o 1,7 punktu procentowego ponad prognozowany wskaźnik wzrostu cen towarów i usług, tj. analogicznie jak uposażenia pozostałych funkcjonariuszy i pracowników cywilnych.

Odnośnie kwestii uposażeń policjantów należy podkreślić, że w latach 1997 - 2001 nastąpił wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie policjantów z 1,66 do 1,93. Przeciętne uposażenie wynosiło w 1997 r. 1.490 zł, a w 2003 r. wyniesie 2.616 zł i wzrośnie o 1.126 zł tj. nominalnie o 76%, a realnie o 17,8%. Według propozycji Komendanta Głównego Policji - uzgodnionych z Krajową Komisją Wykonawczą Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów - średnia podwyżka uposażenia od 1.01.2003 r. wyniesie ok. 90 zł i zrealizowana będzie poprzez podwyższenie uposażenia zasadniczego policjantów oraz wzrostu dodatku za stopień jedynie od stopnia posterunkowego do starszego komisarza. Oznacza to odpowiednio wyższy wzrost uposażenia na najbliższych stanowiskach.

W budżecie państwa na rok 2003 łączna wielkość wydatków na Policję wynosi 5.479.755 tys. zł i w stosunku do budżetu na 2002 r. następuje wzrost o kwotę 286.875 tys. zł, tj. nominalnie o 5,5%, a realnie o 3,2%. Ponadto, w pozycji 55 rezerw celowych budżetu znajdują się środki w wysokości 24.000 tys. zł wynikające z Programu Wieloletniego "Modernizacja Uzbrojenia Funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej w latach 2001-2003", z których 19.000 tys. zł przeznaczone jest na zakup uzbrojenia dla policjantów.

W trakcie opracowywania projektu budżetu państwa na rok 2003 wydatki komend powiatowych i miejskich Policji zostały zwiększone o łączną kwotę 103.060 tys. zł, z tego w drodze przeniesienia wydatków w ramach resortu - 61.560 tys. zł oraz na skutek przydzielenia dodatkowych środków przez Sejm RP - 41.500 tys. zł, w tym 6.000 tys. zł na zwiększenie dodatku stołecznego dla funkcjonariuszy pełniących służbę w Komendzie Stołecznej Policji.

Na spotkaniu w dniu 9 grudnia 2002 r. Kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Komendy Głównej Policji z przedstawicielami KKW NSZZ Policjantów, przedstawiono stronie związkowej uwarunkowania budżetowe na rok 2003, w tym w szczególności zasady wzrostu uposażeń w państwowej sferze budżetowej. Poinformowano również, że brak środków na kontynuowanie w br. wdrażania kolejnego etapu motywacyjnego systemu uposażeń nie oznacza wycofania się z wdrażania tego systemu w przyszłości. Termin wprowadzenia kolejnego etapu podwyżek uposażeń policjantów uzależniony będzie w głównej mierze od możliwości finansowych budżetu państwa.

Odnośnie uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, informuję, że w latach 1997 - 2001 nastąpił wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie strażaków z 1,39 do 1,75. Przeciętne uposażenie wynosiło w 1997 r. 1.248 zł, a w 2003 r. wyniesie 2.372 zł i wzrośnie o 1.124 zł tj. nominalnie o 90%, a realnie o 27,2%.

Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej - po przeanalizowaniu wszystkich skutków płacowych, w tym tzw. obligatoryjnych - w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi funkcjonariuszy PSP, zaproponował podwyżkę uposażenia od 1.01.2003 r. poprzez zwiększenie kwot dodatku za stopień dla każdego funkcjonariusza o równą kwotę 45 zł. Oznacza to odpowiednio większy wzrost uposażenia funkcjonariuszy na najniższych stanowiskach.

W budżecie państwa na rok 2003 łączna wielkość wydatków na Państwową Straż Pożarną wynosi 1.406.909 tys. zł i w stosunku do budżetu na 2002 r. następuje wzrost o kwotę 93.240 tys. zł, tj. nominalnie więcej o 7,1%, a realnie o 4,7%.

Informuję jednocześnie, że w dniach 8 i 10 stycznia 2003 r. odbyły się spotkania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z przedstawicielami central związkowych funkcjonujących w Państwowej Straży Pożarnej, dotyczące określenia możliwości zrównywania uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej z funkcjonariuszami Policji. Ustalono, że jeżeli budżet Państwa stworzy warunki do wzrostu uposażeń funkcjonariuszy MSWiA, to wzrost uposażeń będzie dokonany z preferencją zmniejszania dotychczasowej różnicy pomiędzy funkcjonariuszami Państwowej Straży Pożarnej a funkcjonariuszami pozostałych służb resortu.

Ponadto, na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ustalono, że zostaną powołane zespoły, których zadaniem będzie analiza i ocena warunków służby funkcjonariuszy, stanowiąca podstawę do określenia relacji uposażeń i świadczeń pomiędzy służbami oraz analiza i ocena warunków służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej, dająca podstawę określenia koniecznych zmian w organizacji i warunkach służby.

Efekty pracy zespołów zostaną przedstawione Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji do dnia 30 kwietnia 2003 r. i staną się podstawą do podjęcia stosownych działań.

Reasumując pragnę podkreślić, że podjęte dotychczas działania realizują wyrażony przez Pana Senatora postulat, zgodnie z którym policjanci i strażacy otrzymujący najniższe uposażenia, na planowanych podwyżkach skorzystają najwięcej.

Z poważaniem

Krzysztof Janik

* * *

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał informację w związku oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, 21 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym mi przez Pana Marszałka oświadczeniem senator Anny Kurskiej informującym o istniejącym w Stoczni Gdynia S.A. konflikcie pomiędzy Zarządem Stoczni a Zarządem Związku Zawodowego Pracowników Stoczni "Stoczniowiec" uprzejmie informuję, iż w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustaliłem, co następuje:

W związku z decyzją Zarządu Stoczni z dnia 1 marca 2002 r. o rozwiązaniu umów o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu pracy z trzema członkami Zarządu Związku - toczy się postępowanie w Sądzie Pracy w Gdyni, a w związku z doniesieniem Zarządu Związku o popełnieniu przestępstwa przez Prezesa Zarządu Stoczni (art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o związkach zawodowych - utrudnianie działalności związkowej) toczy się postępowanie w Prokuraturze Rejonowej w Gdyni.

Należy zatem zaczekać na zakończenie toczących się postępowań.

W związku z tym, iż Sąd Rejonowy w Gdyni zawiesił postępowanie w sprawie o przywrócenie do pracy zwolnionych członków Zarządu Związku do czasu zakończenia dochodzenia prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową w Gdyni, działając na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147) wystąpiłem do Prokuratora tamt. Prokuratury z prośbą o przekazanie informacji o stanie sprawy i przewidywanym terminie jej zakończenia.

Jednocześnie informuję, iż Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku Państwowej Inspekcji Pracy w 2002 r. przeprowadził w Stoczni siedem kontroli przestrzegania przepisów z zakresu prawnej ochrony pracy oraz przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku ze stwierdzonymi wieloma nieprawidłowościami, inspektorzy pracy podjęli wobec pracodawcy stosowne środki prawne, w tym wszczęto postępowania karno-wykroczeniowe, wydali zalecenia lub decyzje administracyjne zobowiązujące pracodawcę do usunięcia naruszeń.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż przedstawiona sprawa nadal pozostaje w sferze moich zainteresowań.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Zoll


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment