Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Dzidy, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 19 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Henryka Dzidę podczas 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 października 2002 r., dotyczące Agencji Kapitałowo-Rozliczeniowej S.A. i wyroku Trybunału Arbitrażowego, uprzejmie wyjaśniam:

W dniu 20 grudnia 1991r. pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej a Lucchini S.p. A. - włoskim koncernem metalurgicznym zawarta została umowa o Wspólnym Przedsięwzięciu, której celem było stworzenie nowego wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki na bazie majątku produkcyjnego Huty Warszawa i wkładu finansowego Lucchini S.p.A.

W dniu 30.09.1992 r. majątek produkcyjny oraz grunty Spółki Huta Warszawa S.A. zostały wniesione jako wkład niepieniężny do spółki joint venture Huta L.W. z o.o.

W Hucie Warszawa S.A. (powołanej aktem notarialnym z dnia 29.06.1992 r. stanowiącym akt przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa), pozostał majątek nieprodukcyjny oraz obowiązek uregulowania statusu prawnego gruntów położonych w granicach dawnego przedsiębiorstwa i wydania ich Hucie L.W. Sp. z o.o. zgodnie z postanowieniami uchwały Nr 1 NZW spółki Huta L.W. Sp. z o.o. z dnia 30.09.1992 r. Nieruchomości wniesione aportem od samego początku istnienia spółki Huta L.W. sp. z o.o. były w jej użytkowaniu, służyły jej potrzebom produkcyjnym, ale Huta L.W. Sp. z o.o. nie miała tytułu prawnego do tych nieruchomości.

Agencja Kapitałowo-Rozliczeniowa S.A., prawny następca Huty Warszawa SA, sukcesywnie przekazuje nieruchomości do Huty L.W. Sp. z o.o. w miarę jak podporządkowane są sprawy własnościowe przedmiotowych nieruchomości. Proces ten jest długotrwały i niezależny od AKR S.A., z uwagi na nieuregulowane sprawy własnościowe.

Dnia 30 września 1999 r. Lucchini S.p.A. wszczął procedurę przed Sądem Arbitrażowym, w stosunku do AKR S.A., domagając się odszkodowania za utracone zyski przez Hutę L.W. w latach 1995-1996. Powyższe uzasadniał faktem, iż AKR S.A. nie wywiązał się z postanowień umowy o Wspólnym Przedsięwzięciu między Skarbem Państwa a Lucchini S.p.A., w taki sposób że nie przekazał w 1992 r. tytułu do gruntów, które miały być obciążone hipoteką.

Sąd Arbitrażowy uznał, że zwłoka w przekazywaniu opóźniła uzyskanie źródeł finansowania procesu modernizacji urządzeń Huty, uznał roszczenie strony pozywającej, a w efekcie wydał 7 maja 2002 r. wyrok zgodnie z którym AKR S.A. obowiązana będzie zapłacić Lucchini S.p.A. odszkodowanie w wysokości 21 970 00 EUR, odsetki w wysokości 9 847 375,3 EUR oraz koszty arbitrażu w wysokości 1 429 256,9 $. Wyrok ten musi jeszcze uzyskać klauzulę wykonalności przed Polskim Sądem. W momencie uzyskania wykonalności tego wyroku, obciążenia Spółki przerosną jej możliwości finansowe (majątku Spółki nie starczy na pokrycie tego zobowiązania) i Zarząd będzie zobowiązany do zgłoszenia upadłości AKR SA.

W uzupełnieniu pragnę podkreślić, że wyrok Sądu Arbitrażowego dotyczy wyłącznie spółki akcyjnej Agencja Kapitałowo-Rozliczeniowej S.A., a nie Skarbu Państwa, który nie był stroną przedmiotowego postępowania

Z poważaniem

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Małgorzata Ostrowska

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Bogdana Podgórskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 2002.11.20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 13 listopada 2002 r. znak: LP/043/374/02/V oświadczeniem Pana Senatora Bogdana Podgórskiego w sprawie zaniechania poboru podatku od wypłat otrzymywanych przez Króla Kurkowego wybieranego przez Krakowskie Towarzystwo Strzeleckie - bractwo Kurkowe, uprzejmie wyjaśniam.

Dostrzegając znaczenie podanych w oświadczeniu Pana Senatora argumentów dotyczących działalności Towarzystwa, z przykrością informuję, iż w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe uwzględnienie przedmiotowego wniosku.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o dopłatach lokalnych, ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 122, poz. 1315) zmieniono bowiem przepis art. 22 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

W wyniku tej zmiany Minister Finansów zachował uprawnienia do zaniechania w całości lub w części poboru podatków w drodze rozporządzenia jedynie w odniesieniu do grup podatników, przy jednoczesnym zachowaniu pozostałych warunków ściśle określonych przepisami.

A zatem, zarówno Minister Finansów jak i organy podatkowe począwszy od 1 stycznia 2001 r. nie mają podstawy prawnej do wydawania indywidualnych decyzji w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Pawełka, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):

Warszawa, 2002-11-20.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na przekazanie, przy piśmie z dnia 7 listopada br. znak: R J/043/363/02/V, oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Pawełka w sprawie umożliwienia pracy zarobkowej osobom pobierającym świadczenia przedemerytalne, a zwolnionym z pracy w ramach restrukturyzacji przemysłu obronnego, informuję:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 Nr 6, poz. 56 z późn. zm.) świadczenia przedemerytalne są wypłacane przez powiatowe urzędy pracy ze środków budżetu państwa w ramach dotacji dla Funduszu Pracy. Podkreślić należy, że choć od świadczeń przedemerytalnych nie jest opłacana składka na ubezpieczenie społeczne, to jednak okres ich pobierania zaliczany jest do okresu, od którego zależą uprawnienia emerytalne jako okres "nieskładkowy", co nie ma miejsca w przypadku wcześniejszych emerytur

Podstawowymi przesłankami ustanowienia świadczeń przedemerytalnych było wprowadzenie korzystniejszych osłon socjalnych dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie. Mają one znaczne kłopoty z przekwalifikowaniem się oraz uzyskaniem nowego zatrudnienia. Ponadto osoby pobierające świadczenia przedemerytalne, jeśli nie podejmują zatrudnienia zwiększają szansę na uzyskanie zatrudnienia przez osoby bezrobotne, szczególnie absolwentów.

Wprowadzenie możliwości równoczesnego pobierania świadczenia przedemerytalnego i osiągania dochodów z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez nałożenia obecnie obowiązującego ograniczenia ich dochodów do wysokości 200% zasiłku dla bezrobotnych, oznaczałoby odejście od jednej z podstawowych przesłanek wprowadzenia tych świadczeń. Należy zaznaczyć, iż w przypadku podjęcia przez osobę pobierającą świadczenie przedemerytalne pracy świadczenia tego nie jest pozbawiana lecz ulega ono zwiększeniu. Dlatego też nie można się zgodzić z twierdzeniem Pana Senatora Pawełka, iż osoby chcące pracować są administracyjnie pozbawione takiej możliwości.

Nie należy także abstrahować od tego, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia świadczeń przedemerytalnych dla zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy z podmiotów gospodarki narodowej objętych programem restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 38, poz. 363 i z 2000 r. Nr 68), poz. 807) pracownicy zakładów objętych tym programem mogli przejść na świadczenie przedemerytalne na korzystniejszych od ogólnie obowiązujących wówczas warunków i otrzymują je w wysokości pełnej emerytury.

Biorąc powyższe pod uwagę, nie znajduję podstaw do wprowadzenia zmian przepisów w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, polegających na ponownym wprowadzeniu możliwości "dorobienia" do pobieranego świadczenia połowy minimalnej płacy przez osoby, które przeszły na świadczenia przedemerytalne w ramach restrukturyzacji przemysłu obronnego. Należy pamiętać także o tym, że świadczenie przedemerytalne nie jest formą wcześniejszej emerytury lecz osłoną socjalną dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie.

Informując o powyższym

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 20 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym, przy piśmie znak: RJ/043/364/02/V z dnia 6 listopada br., oświadczeniem Pana Senatora Wiesława Pietrzaka złożonym podczas 26 posiedzenia Senatu RP, w sprawie zwiększenia środków na funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy w Węgorzewie, uprzejmie informuję.

Od 1 stycznia 2000 r. w związku z przejęciem urzędów pracy przez samorządy (wojewódzkich urzędów pracy przez samorządy wojewódzkie, a powiatowych urzędów pracy przez samorządy powiatowe) - środki na finansowanie kosztów działalności powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, określane są przez Sejm RP w ustawie budżetowej i ujmowane w budżetach wojewodów, którzy dokonują ich podziału. Ustawa budżetowa na 2002 r. przewiduje na finansowanie kosztów działalności urzędów pracy kwotę 345.233 tys. zł (w tym dla: wojewódzkich urzędów pracy 45.828 tys. zł., powiatowych urzędów pracy 299.405 tys. zł). Kwoty na finansowanie kosztów działalności powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy ustalone zostały na analogicznych zasadach jak dla całej administracji, w tym ministerstw oraz jednostek budżetowych.

Minister Pracy i Polityki Społecznej nie dysponuje środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na poprawę funkcjonowania powiatowych urzędów pracy. Natomiast podzielam wyrażone w oświadczeniu stanowisko, że dla sprawnego funkcjonowania urzędów pracy istnieje potrzeba zarówno kadrowego oraz finansowego ich wzmocnienia. Dlatego też między innymi w maju br. zwróciłem się do Ministra Finansów o rozważenie możliwości zwiększenia środków na finansowanie kosztów działalności powiatowych urzędów pracy. W otrzymanej odpowiedzi Minister Finansów stwierdził, że w 2002 r. nie ma żadnych wolnych środków, które można przeznaczyć na ten cel.

W projekcie ustawy budżetowej na 2003 r. na finansowanie kosztów działalności powiatowych urzędów pracy przewidziana została kwota 314 888 tys. zł. tj. o 5,1% wyższa od przyjętej na rok 2002.

Obecnie jedynie Parlament RP może dokonać zmian w tym projekcie. Między innymi Komisja Polityki Społecznej i Rodziny w swojej opinii do projektu ustawy budżetowej zaproponowała zwiększenie o 16 mln zł. środki na działalność urzędów pracy w drodze likwidacji dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych.

Nadmieniam, że ze swej strony wspierał będę wszelkie możliwe do realizacji inicjatywy, które przyczynią się do poprawy funkcjonowania urzędów pracy. Pragnę jednak podkreślić, że w związku z włączeniem urzędów pracy w struktury samorządowe, w budżecie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie są ujmowane środki, które mogłyby zostać przeznaczone na dofinansowanie działalności powiatowych urzędów pracy.

Jerzy Hausner

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 2002.11.22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 13 listopada 2002 r., nr LP/043/375/02/V, w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka podczas 27 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 listopada br. nt. spływu składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne informuję.

Ustawa budżetowa na rok 2002 zakłada wysokość przychodów kas chorych na poziomie 27.083,5 mln zł. Przychody kas chorych przekazane łącznie przez ZUS i KRUS za okres I - IX roku 2002 wyniosły 19.927,0 mln zł. Wysokość składek przekazywanych w kolejnych miesiącach br. przedstawia poniższa tabela.

mln zł

 

ZUS*)

KRUS**)

RAZEM

I

2 126,2

209,9

2 336,1

II

1 978,0

210,4

2 188,4

III

2 068,8

210,0

2 278,8

IV

2 068,5

210,3

2 278,8

V

1 953,7

210,6

2 164,3

VI

1 951,5

210,0

2 161,5

VII

1 981,1

210,5

2 191,6

VIII

1 959,8

210,7

2 170,5

IX

1 945,6

211,4

2 157,0

RAZEM

18 033,3

1 893,7

19 927,0

Źródło: Informacje przekazywane przez ZUS i KRUS.

*) Wysokość składek przekazywanych kasom chorych przez ZUS (wraz z egzekucjami za lata ubiegłe) pomniejszona jest o koszty poboru i ewidencjonowania składek.

**) Wysokość składek przekazywanych kasom chorych przez KRUS pomniejszona jest o koszty poboru i ewidencjonowania składek. Obejmuje dane z zakresu składek: z podatku dochodowego od osób fizycznych, z dotacji budżetu państwa oraz działów specjalnych produkcji rolnej.

Jest to 75,58% przychodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2002. Dla porównania wykonanie w analogicznym okresie roku 2001 wynosiło 73,64% kwoty zrealizowanych wpływów w roku 2001.

Na podstawie danych o przekazanych składkach przez ZUS i KRUS za dziewięć miesięcy br. oraz wskaźników makroekonomicznych (inflacja, dynamika realnego wynagrodzenia, dynamika realnej emerytury i renty, dynamika zatrudnienia oraz dynamika liczby emerytów i rencistów), stosowanych do przewidywanego wykonania w 2002 r. zaprezentowanych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2003, przewidywane wykonanie przychodów kas chorych w roku 2002 wyniesie ok. 26.597 mln zł. Przyczyną mniejszej niż planowano w ustawie budżetowej na rok 2002 wysokości przychodów kas chorych są przede wszystkim niższe od założonych wskaźniki inflacji oraz zatrudnienia w gospodarce narodowej.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Sprawiedliwości:

Warszawa, 21.11.2002 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 6 listopada 2002 r. RJ/043/366/02/V, do którego załączone zostało oświadczenie Pana Januarego Bienia Senatora Rzeczypospolitej Polskiej nawiązujące do sprawy zarejestrowania Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży Specjalnej Troski JEDEN ŚWIAT uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Z informacji udzielonych przez Wiceprezesa Sądu Okręgowego w Białymstoku z dnia 5 listopada 2002 r. nr RW 054/183/02 wynika, iż do wniosku o rejestrację w/w Stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym, który wpłynął do Sądu Rejonowego w Białymstoku w dniu 6 września 2002 r., dołączono wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych w postępowaniu rejestrowym. W dniu 9 września 2002 r. zobowiązano wnioskodawców - Komitet Założycielski do złożenia szczegółowego oświadczenia o stanie majątkowym w terminie 7 dni pod rygorem oddalenia wniosku. W piśmie z dnia 11 września 2002 r. wnioskodawcy poinformowali Sąd Rejonowy, że Komitet Założycielski nie może być traktowany jak osoby fizyczne i wnieśli o podanie podstawy prawnej wezwania ich do uiszczenia wpisu sądowego. Postanowieniem referendarza sądowego z dnia 24 września 2002 r. wniosek o zwolnienie Komitetu założycielskiego od wpisu sądowego od wniosku o rejestrację stowarzyszenia został oddalony. W dniu 2 października 2002 r. wnioskodawcy wnieśli skargę na powyższe postanowienie. W związku z tym wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych został rozpoznany przez Sąd Rejonowy w Białymstoku jako sąd pierwszej instancji, który postanowieniem z dnia 4 października 2002 r. wniosek ten oddalił. W dniu 14 października 2002 r. wnioskodawcy wnieśli zażalenie na powyższe postanowienie sądu pierwszej instancji. Sąd Okręgowy w Białymstoku postanowieniem z dnia 22 października 2002 r. oddalił zażalenie wnioskodawców.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Sądy podejmowały czynności w przedmiocie rozpoznania wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych sprawnie i bez zbędnej zwłoki.

Konieczność rozpoznania tegoż wniosku, jak również rozpoznania skargi na postanowienie referendarza sądowego oraz zażalenia na postanowienie sądu pierwszej instancji spowodowała przedłużenie czasu trwania właściwego postępowania rejestrowego.

Podkreślić należy, iż rozstrzygnięcie sądu pierwszej instancji w przedmiocie oddalenia wniosku o zwolnienie od obowiązku ponoszenia wpisu jest już prawomocne. Rozstrzygnięcie to należy do takich decyzji, które nie podlegają kontroli Ministra Sprawiedliwości, jako że czynności z zakresu nadzoru sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości nad działalnością administracyjną sądów - zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) - nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli, a więc w sferę orzekania (art. 39 cyt. ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych).

Dodać należy, że w przypadku osób prawnych, które nabywają osobowość prawną z chwilą dokonania wpisu do rejestru (art. 37 § 1 kc) wezwanie do uiszczenia wpisu od wniosku o zarejestrowanie może być kierowane wyłącznie do osób, które działają w imieniu tej jednostki w postępowaniu rejestrowym.

W przedstawionym stanie rzeczy nie ma podstaw do stwierdzenia uchybień Sądu w zakresie sprawności postępowania w sprawie zarejestrowania Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży Specjalnej Troski JEDEN ŚWIAT, jak też nie ma podstaw do kontroli decyzji Sądu rozstrzygającej wniosek o zwolnienie podmiotu od kosztów sądowych w danej sprawie.

Z poważaniem

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Marek Staszak

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002-11-21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 13 listopada 2002 r. znak: LP/043/376/02/V oświadczeniem Pana Senatora Bogusława Litwińca w sprawie motywów nieobjęcia podatkiem dochodowym sfery handlu papierami wartościowymi na giełdzie oraz innych inwestycji tego typu, uprzejmie informuję.

Zgodnie z art. 52 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., między innymi, dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 702 i 703, Nr 94, poz. 1037 i Nr 103, poz. 1099) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Jak wynika z powyższego przepisu przedmiotowe zwolnienie posiada wyraźnie określone ramy czasowe swego obowiązywania. Dlatego też nie była i nie jest możliwa likwidacja przedmiotowego zwolnienia w okresie wcześniejszym niż wynika to z powołanego przepisu, gdyż zmiana w tym zakresie spotkałaby się z zarzutem naruszenia zasady demokratycznego państwa prawa, o której mowa w art. 2 Konstytucji RP.

Na potwierdzenie tej tezy pozwalam sobie przytoczyć stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wyrażone w uzasadnieniu do wyroku z dnia 27 lutego 2002 r. sygn. akt K 47/01. Trybunał Konstytucyjny stwierdza, iż "wynikająca z art. 2 Konstytucji zasada ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa opiera się na pewności prawa, czyli takim zespole jego cech, które zapewniają jednostce bezpieczeństwo prawne - umożliwiają jej decydowanie o swoim postępowaniu w oparciu o możliwie pełną znajomość przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych, jakie ich działania mogą ze sobą pociągać. Jednostka powinna zarówno móc przewidywać konsekwencje poszczególnych zachowań i zdarzeń na gruncie obowiązującego w danym momencie stanu prawnego, jak i oczekiwać, że prawodawca nie zmieni ich nagle oraz w sposób całkowicie arbitralny. (...) Jakkolwiek konstytucyjna ochrona interesów podatnika dotyczących niezmienności obowiązujących reguł opodatkowania nie ma charakteru absolutnego, to jednak w każdym razie w sytuacji, gdy przepisy prawa wyznaczają pewien horyzont czasowy dla zaplanowania i przeprowadzenia przez podatnika określonego przedsięwzięcia finansowego czy gospodarczego, ustawodawca nie może zmieniać takich "reguł gry" przed upływem okresu czy terminu, który sam wyznaczył."

Mam nadzieję, iż przedstawiony powyżej fragment uzasadnienia do wyroku Trybunału Konstytucyjnego w pełni wyczerpuje przedstawione przez Pana Senatora wątpliwości.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 21 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

w związku z oświadczeniem Pana Senatora Witolda Gładkowskiego w sprawie Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej, wyjaśniam, że w 2000 r. Minister Edukacji Narodowej udzielił Uniwersytetowi Szczecińskiemu aprobaty na prowadzenie ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej w roku szkolnym 2000/2001.

Przedłużenie aprobaty na lata następne zostało uwarunkowane doświadczeniami z prowadzenia Olimpiady w tym pierwszym roku.

Niestety, brak realizacji przez Uniwersytet zobowiązań wynikających z postanowień umowy, w tym:

- brak rozliczenia finansowego dotacji w wys. 60 000 zł i sprawozdania merytorycznego w terminie do 30 czerwca 2001 r.,

Równocześnie KONTRA-Stowarzyszenie Studenckie, wbrew obowiązującym przepisom prawa oświatowego i wciąż obowiązującej umowie Ministerstwa Edukacji z Uniwersytetem Szczecińskim, weszło w rolę organizatora Olimpiady i w czerwcu 2001 r., pomijając Departament prowadzący problematykę olimpiad, złożyło wnioski o przyznanie dotacji na prowadzenie Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej oraz Turnieju w następnym roku szkolnym.

Tak więc twierdzenie o odebraniu Uniwersytetowi Szczecińskiemu prawa do organizowania Olimpiady nie znajduje potwierdzenia w faktach.

Pragnę podkreślić, iż z uznaniem odnoszę się do inicjatorów i organizatorów wszystkich działań, które wzbogacają proces edukacyjny. Nie wszystkie jednak inicjatywy edukacyjne muszą mieć formalną aprobatę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Należą do nich liczne konkursy, turnieje i olimpiady, których zasady nie są regulowane w obowiązujących przepisach.

Współistnienie drugiej Olimpiady, organizowanej według zasad określonych w obowiązujących przepisach, na pewno nie wpłynie negatywnie na prestiż Uniwersytetu Szczecińskiego.

Sądzę, że potrzeby edukacyjne w zakresie upowszechniania wiedzy o Unii Europejskiej są tak duże, iż prowadzenie dwu olimpiad może okazać się słusznym przedsięwzięciem.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 22 listopada 2002 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Andrzeja Chronowskiego, dotyczącym wniosku o dofinansowanie imprezy sportowej organizowanej przez Uczniowski Klub Sportowy "Delfin" w Świniarsku uprzejmie informuję, że do w/w klubu wskazujemy na różne możliwości uzyskania takiego dofinansowania.

W załączeniu - kopia pisma do UKS "Delfin" oraz opinia dot. złożonego wniosku, wystawiona przez Polski Związek Pływacki.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki

Warszawa, 22 listopada 2002 r.

Uczniowski Klub Sportowy
"Delfin"
przy Szkole Podstawowej i Gmin
w Świniarsku

W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 6 października 2002 roku, przekazane przez Kancelarię Marszałka Senatu RP Longina Pastusiaka wraz z oświadczeniem Senatora Andrzeja Chronowskiego, z prośbą o rozważenie możliwości udzielenia pomocy finansowej z przeznaczeniem na organizację "Mistrzostw Małopolski w pływaniu...", uprzejmie informuję:

Z poważaniem

p.o. DYREKTORA DEPARTAMENTU

dr Barbara Wybraniec-Lewicka

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 26 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym (przy piśmie z dnia 6 listopada 2002 r. znak: RJ/043/362/02/V) oświadczeniem Pana Senatora Adama Graczyńskiego złożonym podczas 26 posiedzenia senatu RP w dniu 30 października 2002 r. w sprawie możliwości pobierania świadczenia przedemerytalnego w trakcie wykonywania mandatu radnego, informuję:

Zgodnie z art. 37n ust. 2 pkt 3 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001r. Nr 6, poz. 56 z późn. zm.) prawo do świadczenia przedemerytalnego ulega zawieszeniu w przypadku osiągania przychodów (...) podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz uzyskania diet i innych należności przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, jeżeli łączna kwota uzyskanych przychodów w danym miesiącu z tych tytułów oraz z tytułu świadczenia przedemerytalnego byłaby wyższa od kwoty 200% zasiłku dla bezrobotnych.

A zatem stosownie do powyższego przepisu świadczenie przedemerytalne należy zawiesić z chwilą nie spełnienia warunków określonych w tym przepisie w miesiącu, w którym osoba uprawniona do tego świadczenia osiągnęła dochód wyższy od kwoty 200% zasiłku dla bezrobotnych i wznowić w następnym miesiącu, w którym dochód ten już nie występuje.

Zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów bez znaczenia jest fakt, że podatnik należną mu dietę w całości lub części przeznaczy np. na cele społeczno-kulturalne albo jej się zrzeknie. Powyższe sprowadza się bowiem wyłącznie do sposobu rozdysponowania otrzymanej należności i nie może być utożsamiane z wykonywaniem obowiązków radnego bez wynagrodzenia (o ile takie w ogóle jest możliwe). Diety oraz kwoty stanowią zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, stają się dla tych osób przychodem z chwilą ich otrzymywania lub pozostawienia do dyspozycji. Tym samym kwoty te należy uwzględnić przy obliczaniu łącznej kwoty uzyskanych przychodów w danym miesiącu, o której mowa w art. 37n ust. 2 pkt 3 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

W związku z powyższym podtrzymuję wcześniej przekazane Panu Senatorowi stanowisko w związku z Pana Senatora oświadczeniem złożonym podczas 24 posiedzenia Senatu w dniu 12 września 2002 r.

Jerzy Hausner

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, 2002.11.26

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senatora Kazimierza Drożdża podczas 25. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 października br. uprzejmie informuję, iż PKP Cargo aktualnie prowadzi na linii relacji Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie przewozy kolejowe związane z obsługą bocznic i nie przewiduje ich zaprzestania.

PKP CARGO S.A. obsługuje dwa punkty taryfowe: w Ołdrzychowicach Kłodzkich i Stroniu Śląskim. W tych punktach zlokalizowane są bocznice:

1. w Ołdrzychowicach Kłodzkich:

- Strońskich Zakładów Kamienia Budowlanego "KAMBUD" sp. z o.o.

- Przedsiębiorstwa "MARSPED" sp. z o.o.

2. w Stroniu Śląskim:

- Lasów Państwowych Nadleśnictwa Lądek Zdrój - Składu Drewna.

Średnioroczna praca ładunkowa w obu punktach wynosi 189 wagonów (8767) i pozwala na uzyskanie rentowności przewozów ładunków na poziomie 64,34%.

Obsługa ww. klientów dokonywana jest na zasadach obowiązujących w umowach bocznicowych, z zachowaniem opłat na poziomie wynikającym z Taryfy Towarowej PKP CARGO S.A.

Spółka PKP Cargo zainteresowana jest utrzymaniem przewozów na ww. linii.

Z poważaniem

Marek Pol

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 2002-11-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie

Szanowny Panie Marszałku

W związku z Pana pismem z dnia 14.11.02, syg. (LP/043/388/02/V) w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Andrzeja Chronowskiego podczas 27 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 listopada 2002 roku uprzejmie informuje co następuje.

Stosownie do przepisów ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych wskazanie mediatora przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, z prowadzonej przez niego listy, następuje na wniosek jednej ze stron sporu zbiorowego. Oznacza to, że desygnowanie mediatora następuje w przypadku zaistnienia sporu zbiorowego tj. sporu dotyczącego warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych. Z uwagi na okoliczność, że sprawy określone w protokole ze spotkania pomiędzy pracodawcą TP S.A. "TP PubliTel" a KZ NSZZ "Solidarność" przy TP S.A. "TP PubliTel", co do których strony nie osiągnęły porozumienia, nie mieszczą się w przedmiocie sporu zbiorowego, Departament Dialogu Społecznego nie wyznaczył mediatora.

Z tych samych przyczyn nie został desygnowany mediator do konfliktu powstałego w "Elektromontaż Nr 2 Kraków S.A. i Spółkach zależnych (stosowne pismo zostało do Zarządu Regionu Małopolska NSZZ "Solidarność" przesłane w dniu 9 września br.)

Jerzy Hausner

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Pawełka, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 2002.11.28

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do przesłanego przy piśmie z dnia 13 listopada 2002 r. Nr LP/043/373/02/V oświadczenia złożonego przez pana Senatora Kazimierza Pawełka podczas 27. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 listopada 2002 r. skierowanego do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Finansów Grzegorza Kołodki, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W toku prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2003 do części 83 - Rezerwy celowe włączona została nowa rezerwa celowa w wysokości 5.000 tys. zł, z której środki planuje się przeznaczyć na inwestycje Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.

Jednocześnie informuję, że działania zmierzające do zmniejszenia zobowiązań na rzecz Uniwersytetu Marii Skłodowskiej w Lublinie w związku z wejściem w życie ustawy o utworzeniu Uniwersytetu Rzeszowskiego były podejmowane już w 2001 r. Polegały one na włączeniu do planu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu - jako rekompensaty dla Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej z tytułu nakładów poniesionych przez tę uczelnię na nieruchomości położone w Rzeszowie - zadania inwestycyjnego pn. "Budynek Wydziału Humanistycznego".

W związku z blokadą wydatków w 2001 r. nie przekazano jednak zaplanowanej kwoty dotacji w wysokości 3.800 tys. zł. Prace budowlane związane z realizacją tego zadania rozpoczęto praktycznie w roku bieżącym. Termin zakończenia przewiduje się na 2000 r.

W planie wydatków MENiS na 2002 r. na rzecz tego zadania uwzględniono dotację celową w wysokości 4.400 tys. zł. Umożliwi ona zakończenie w bieżącym roku stanu surowego (z dachem) tego budynku.

Środki na realizację zadania "Budynek Wydziału Humanistycznego" resort edukacji narodowej i sportu zaplanował również w swoim budżecie na 2003 r. w wysokości 4.200 tys. zł.

Należy przy tym zauważyć, że podjęcie tego zadania należy do bardzo nielicznych inwestycji noworozpoczynanych w ostatnim okresie w resorcie edukacji narodowej i sportu. W związku z uwarunkowaniami makroekonomicznymi ograniczającymi wydatki budżetowe na inwestycje, powstała konieczność zmniejszenia skali finansowania z budżetu państwa zadań inwestycyjnych szkół wyższych.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Kazimierza Drożdża i Henryka Gołębiewskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 29 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 13 listopada 2002 r., sygn. LP/043/384/02/V, przekazujące oświadczenie Senatorów RP Pana Kazimierza Drożdża i Pana Henryka Gołębiewskiego, złożone w dniu 8 listopada 2002 r. podczas 27. posiedzenia Senatu, w sprawie rzekomej likwidacji Strażnicy Straży Granicznej w Stroniu Śląskim, uprzejmie informuję, że propozycje reorganizacji granicznych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej (w ramach III etapu dostosowania systemu ochrony granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej do standardów Unii Europejskiej) nie przewidują przedsięwzięć zmierzających do zniesienia strażnicy w tej miejscowości.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Data 29 listopada 2002 r.

Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 13.11.2002 r. w sprawie wystąpienia Pana Senatora Andrzeja Chronowskiego podczas 27 posiedzenia Senatu RP w dniu 8.11.2002 r. dotyczącego prywatyzacji Podhalańskiego Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego S.A. z siedzibą w Nowym Targu, uprzejmie informuję, iż Minister Skarbu Państwa w dniu 10.10.2002 r. podjął decyzję o odstąpieniu od rokowań w sprawie zakupu akcji przedmiotowej Spółki bez podania przyczyn.

Ponowienie procedury prywatyzacji PPD-M S.A. poprzez zaproszenie do rokowań nastąpi po analizie bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki i dokonaniu aktualizacji oszacowania wartości Spółki. Po opublikowaniu ogłoszenia spółka utworzona przez pracowników, na zasadach równorzędnych z innymi podmiotami, będzie mogła złożyć ofertę zakupu akcji PPDM-S.A. i w zależności od proponowanych warunków uczestniczyć w negocjacjach zmierzających do zawarcia umowy.

Odnosząc się do kwestii sposobu finansowania zakupu akcji pragnę wyjaśnić, iż zabezpieczeniem uzyskanego przez Spółkę Delta S.A. kredytu inwestycyjnego nie był zastaw na nabywanych akcjach PPD-M S.A., lecz poręczenie Banku Gospodarstwa Krajowego S.A. oraz zastaw na majątku ruchomym Delta S.A.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Kaczmarek

* * *

Minister Nauki, Przewodniczący Komitetu Badań Naukowych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, 2002-11-29

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na list Pana Marszałka z dnia 13 listopada 2002 r., Nr LP/043/389/02/V, dotyczący zajęcia stanowiska wobec oświadczenia złożonego przez senatora Adama Graczyńskiego podczas 27 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 listopada 2002 r. w sprawie wspierania przez Ministra Nauki - Przewodniczącego KBN młodych twórców, w załączeniu przesyłam stanowisko w tej sprawie.

Z wyrazami szacunku

Michał Kleiber

Stanowisko

Ministra Nauki - Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych

w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Adama Graczyńskiego

podczas 27 Posiedzenia Senatu RP w dniu 8 listopada 2002 roku,

skierowanego do Ministra Nauki - Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych

Komitet Badań Naukowych - w ramach swoich ustawowych kompetencji - podejmuje działania służące zarówno rozwojowi naukowemu młodej kadry, jak i praktycznemu wykorzystaniu osiągnięć młodych twórców. Działania te obejmują finansowanie bądź dofinansowywanie prowadzonych przez nich badań naukowych i prac rozwojowych, a także promocję dokonanych przez nich osiągnięć naukowych i naukowo-technicznych. Kryteria i tryb finansowania lub dofinansowywania z budżetu państwa badań naukowych i prac rozwojowych określa rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalanych w budżecie państwa na naukę (Dz.U. Nr 146, poz. 1642).

  1. Zgodnie z przepisami tego rozporządzenia, Komitet Badań Naukowych finansuje lub dofinansowuje badania własne szkół wyższych, służące m.in. rozwojowi naukowemu młodej kadry. Przykładowo, w 2001 r. KBN przekazał z budżetu nauki ponad 284 mln zł 120 szkołom wyższym (w tym 109 państwowym szkołom wyższym) na ich badania własne.
  2. W ramach strumienia finansowania obejmującego finansowanie projektów badawczych, Komitet Badań Naukowych - zgodnie z § 50 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia - finansuje tzw. "projekty promotorskie", tj. projekty zgłaszane przez promotorów prac doktorskich, mające na celu przygotowanie rozprawy doktorskiej. Komitet Badań Naukowych przeznacza corocznie ok. 40 mln zł na finansowanie tego typu projektów, a w każdym konkursie projektów badawczych (dwa w roku) Zespoły KBN kwalifikują do finansowania ponad 500 z ich.
  3. Bardzo ważnym - z punktu widzenia zastosowań wyników badań naukowych i prac rozwojowych w praktyce - jest system projektów celowych. Komitet Badań Naukowych - zgodnie z § 65 powołanego rozporządzenia - dofinansowuje projekty celowe o tematyce dotyczącej wszystkich dziedzin badań stosowanych i prac rozwojowych niezbędnych do realizacji projektów, zgłoszonych przez przedsiębiorców, w tym małych i średnich. W celu usprawnienia funkcjonowania systemu projektów celowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, KBN zawarł z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w 2001 r. umowę, której przedmiotem jest organizowanie i finansowanie konkursów o dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych na lata 2001-2003 dla takich przedsiębiorstw. Termin zgłoszeń na pierwszy konkurs projektów celowych - organizowanych przez FSNT-NOT - zakończył się 30.06.2002 r. W konkursie zgłoszonych zostało 119 wniosków. Dotychczas Zespół FSNT-NT ds. Projektów Celowych zakwalifikował do realizacji 65 z nich (w tym 31 zleconych przez małe przedsiębiorstwa), na wykonanie których nakłady wyniosą ponad 40 mln zł, a z tego na badania stosowane 20,5 mln zł. Zdaniem KBN, system projektów celowych dla małych i średnich przedsiębiorstw może w znakomity sposób pomóc zarówno młodym przedsiębiorcom, którzy po ukończeniu studiów zdecydowali się na prowadzenie działalności gospodarczej na własny rachunek (zwłaszcza w obszarze wysokich technologii), jak też młodym twórcom prowadzącym działalność naukową na uczelniach lub w jednostkach badawczo-rozwojowych, którzy mogą być realizatorami tych projektów.
  4. Kolejną formą wspierania twórców (w tym młodych) i popularyzacji dokonanych przez nich osiągnięć naukowych i naukowo-technicznych - realizowaną przez KBN - jest finansowanie lub dofinansowywanie z budżetu nauki organizacji wystaw i targów oraz przedsięwzięć promocyjnych. Na promocję osiągnięć nauki KBN przeznaczył w 2001 roku kwotę ok. 1,5 mln zł. Dofinansowaniem objęte zostały różnorodne formy promocji, m.in. krajowe i międzynarodowe targi oraz wystawy (np. pokaz wynalazków w Muzeum Techniki w Warszawie w 2001 r., IV Międzynarodowa Wystawa Wynalazków "Innowacje'2001" w Gdańsku, Salon pn. "Nauka dla Gospodarki" podczas trwania 73. Targów Technologii Przemysłowych i Dóbr Inwestycyjnych w Poznaniu w 2001 r., 29. Międzynarodowa Wystawa Wynalazków, Nowych Technik i Wyrobów w Genewie w 2001 r. oraz 5. Międzynarodowe Targi Wysokich Technologii CBHT2001 w Pekinie). Tego typu imprezy promocyjne stwarzają wynalazcom możliwości zaprezentowania swoich osiągnięć naukowych, a także nawiązania kontaktów handlowych.
  5. KBN dofinansowuje również przedsięwzięcia, których celem jest promocja zainteresowań naukowych młodzieży, m.in. konkursy prac naukowych (w 2001 r. kwotą 34 tys. zł dofinansowano międzynarodowy konkurs prac naukowych z fizyki pn. "First Step to Nobel Prize in Physics", zorganizowany już po raz dziewiąty przez Instytut Fizyki PAN), a także festiwale nauki, organizację których KBN dofinansował w 2001 r. kwotą 841 tys. zł.

  6. Ponadto, Prezes Rady Ministrów przyznaje corocznie nagrody za wyróżnione rozprawy doktorskie i habilitacyjne, wybitny dorobek naukowy, wybitne osiągnięcia naukowe lub wybitne osiągnięcia naukowo-techniczne, których wdrożenie przyniosło wymierne efekty ekonomiczne lub efekty społeczne. Tryb zgłaszania wniosków o przyznanie tych nagród i ich oceny określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1998 r. w sprawie nagród Prezesa Rady Ministrów za rozprawy doktorskie i habilitacyjne oraz działalność naukową i działalność naukowo-techniczną (Dz.U. Nr 47, poz. 295, z późn. zmianami).

MINISTER NAUKI

PRZEWODNICZĄCY
Komitetu Badań Naukowych
prof. dr hab. inż. Michał Kleiber

* * *

Minister Kultury przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):

Warszawa, dnia 29 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Tadeusza Bartosa złożone podczas 28 posiedzenia Senatu w dniu 21 listopada 2002 r. a przesłane przy piśmie z dnia 26 listopada 2002 r. nr KK/043/396/02V, w ślad za wcześniejszymi poglądami wyrażonymi przez Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiam następujące stanowisko.

Przepisy ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.), dotyczące m.in. dyrektorów i zastępców dyrektorów oraz głównych księgowych instytucji kultury, przewidują rozwiązania szczególne w stosunku do innych przepisów prawa. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy wynagrodzenie miesięczne dyrektora samorządowej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 pkt 3 ustawy (w tym dyrektora instytucji kultury) ustala właściwy organ. Z treści art. 5 ust. 1 ustawy wynika, że osobom, o których mowa w art. 2 niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy lub rozwoju umowy cywilnoprawnej stanowiącej podstawę zatrudnienia przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Użyty w ustawie termin "wynagrodzenie miesięczne", nie został zdefiniowany. Można uznać, że jest to wynagrodzenie, na które składają się wszystkie składniki, które pracownik otrzymuje co miesiąc. Brak jest podstaw do przyjęcia, że - w kontekście tego przepisu - pracownicy instytucji kultury, do których ustawa ma zastosowanie nie mogą otrzymywać składników wynagrodzenia przysługujących im na podstawie przepisów rozporządzeń Ministra Kultury:

- z 31 marca 1992 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niektórych instytucji kultury (Dz.U. Nr 35, poz. 151 ze zm.),

- z 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz.U. Nr 45, poz. 446 ze zm.),

wydanych na podstawie art. 31 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) Wynagrodzenie miesięczne dyrektora instytucji kultury może zatem składać się z kilku składników (wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego, dodatku za wysługę lat) z tym jednak, że ich suma nie może przekroczyć określonego ustawą kwotowego progu.

Przepisy ustawy z 3 marca 2000 r. nie ograniczają również uprawnień dyrektora instytucji kultury do nagrody jubileuszowej, której wysokość i warunki wypłacania określają w/w rozporządzenia Ministra Kultury. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy z 2000 r., świadczeniami dodatkowymi są świadczenia z tytułu zatrudnienia w tym: bytowe, socjalne, komunikacyjne, oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe - inne bądź wyższe niż ustalone w regulaminach wynagradzania, układach zbiorowych pracy oraz w odrębnych przepisach. Można zatem uznać, że świadczenia, o których mowa w rozporządzeniach Ministra Kultury tj. nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalno-rentowa powinny być wypłacone dyrektorowi instytucji kultury na warunkach określonych wymienionymi przepisami, gdyż nie są one świadczeniami dodatkowymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z 2000 r.

Przez zatrudnienie w rozumieniu art. 5 ust. 4 omawianej ustawy rozumie się natomiast świadczenie pracy lub usług związanych z zarządzaniem na rzecz podmiotu, niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy lub rodzaju i treści umowy cywilnoprawnej zawartej z tą osobą. W przypadku dyrektora instytucji kultury (teatru, filharmonii, opery) będącego twórcą, należy przyjąć, że przysługują mu należności wynikające z jego pracy twórczej lub artystycznej.

W świetle powyższego nie widzę powodu do podejmowania z mojej strony decyzji i działań w tym zakresie.

Z poważaniem

Waldemar Dąbrowski

* * *

Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):

Warszawa, dnia 2.12.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Janusza Bielawskiego na 26 posiedzeniu Senatu w dniu 30 października 2002 r. dotyczące trudnej sytuacji placówek ochrony zdrowia w województwie dolnośląskim, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Sytuacja finansowa zakładów opieki zdrowotnej, w szczególności szpitali, stanowi istotny problem i zagrożenie dla funkcjonowania służby zdrowia. Na trudną sytuację finansową samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej składa się niedobór środków finansowych i nieustalone kryteria rozdziału tych środków w kasach chorych, a ponadto ich nieracjonalne wydatkowanie. Zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej - Dz.U. Nr 91, poz. 480 z późn. zm. samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.

Z uwagi na brak zarówno możliwości prawnych, środków finansowych i uzasadnienia ekonomicznego takich działań, nie jest planowane oddłużenie zakładów opieki zdrowotnej.

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowelizacją przepisów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w tym między innymi nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej umożliwiającej poprawę sytuacji finansowej zakładów. Propozycje rozwiązań mają na celu zapewnienie funkcjonowania takiej ilości placówek służby zdrowia, aby pacjenci mieli zagwarantowaną właściwą dostępność do usług zdrowotnych. Jednak ostateczny kształt proponowanych rozwiązań znany będzie po zakończeniu procesu legislacyjnego.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że obowiązek określony w art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) dotyczący zrównoważenia kosztów kasy z jej przychodami, ma charakter bezwzględny. Podobne obowiązki będą w przyszłości ciążyć na Narodowym Funduszu Zdrowia. Uprzejmie informuję, iż dopóki projekt ustawy o ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia nie wejdzie w życie, finansowanie świadczeń zdrowotnych musi pozostać na niezmienionym poziomie, chociażby z uwagi na spadek realnych dochodów kas chorych. Po wejściu w życie przedmiotowego projektu Fundusz będzie miał obowiązek zapewnić ciągłość udzielania świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym, w szczególności poprzez wstąpienie w prawa i obowiązki kas chorych wynikające z umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy między kasami chorych a świadczeniodawcami. Umowy te będą obowiązywać do czasu zawarcia nowych umów na warunkach wynikających z w/w projektu ustawy. Fundusz dzięki swojej jednorodnej i spójnej strukturze organizacyjnej będzie mógł lepiej i efektywniej wykorzystywać środki finansowe pozostające w jego dyspozycji zapewniając finansowanie świadczeń zdrowotnych na jednolitym poziomie w skali całego kraju.

Mam nadzieję, że przygotowywane projekty zmian legislacyjnych i organizacyjnych zmierzających do uporządkowania systemu ochrony zdrowia pozwolą na dostosowanie zasobów placówek ochrony zdrowia do potrzeb pacjentów oraz możliwości finansowych płatników, umożliwią polepszenie sytuacji finansowej jednostek ochrony zdrowia, a tym samym nie doprowadzi to do likwidacji zakładów, których istnienie jest niezbędne.

Mariusz Łapiński


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment