Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, 2002.10.31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca złożonymi podczas 25 posiedzenia Senatu RP w dniu 3 października 2002 r. - dotyczącymi przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 73 Busko - Tarnów z drogą wojewódzką nr 984 Lisia Góra - Mielec w miejscowości Lisia Góra, oraz skrzyżowania drogi nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna przedstawiam informację dotyczącą poruszanych problemów.

Działania mające na celu przebudowę istniejącego skrzyżowania drogi krajowej nr 73 Busko - Tarnów z drogą wojewódzką nr 984 Lisia Góra - Mielec w miejscowości Lisia Góra, prowadzone są przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wspólnie z władzami samorządowymi. W dniu 30 października 2000 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy władzami samorządowymi Województwa Małopolskiego, Powiatem Tarnowskim, Gminą Lisia Góra a Oddziałem Południowo-Wschodnim Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Krakowie określające zasady współpracy i finansowania w zakresie przygotowania i realizacji przedmiotowego zadania. W tym momencie rozpoczęto prace projektowe, które w roku bieżącym doprowadziły do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W lipcu tego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich - upoważniony przez strony Porozumienia rozstrzygnął przetarg na budowę ronda. Obecnie trwają prace związane z jego realizacją. Dotrzymanie umownego terminu zakończenia realizacji zadania ustalonego na dzień 31.10.br. zależy od warunków pogodowych w październiku, gdyż deszczowy wrzesień spowodował opóźnienia w stosunku do założonego harmonogramu robót.

Udział stron w finansowaniu realizacji zadania przedstawia się następująco:

- GDDKiA: około 64% kosztów,

- Jednostki samorządowe razem: około 36% kosztów.

Oddział DDKiA w Krakowie prowadzi prace nad zmianami organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna.

Droga krajowa nr 4 prowadzi bardzo ciężki ruch samochodowy. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2000 roku na rozpatrywanym odcinku natężenie ruchu wynosiło 13 894 pojazdów na dobę. Ruch na drodze powiatowej Wola Rzędzińska - Skrzyszów jest, według obserwacji, daleko mniejszy od poziomu ruchu na drodze krajowej. Zgodnie z Wytycznymi Projektowania Skrzyżowań Drogowych, opracowanymi na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie w roku 2001 - budowa ronda zalecana jest w przypadku gdy "klasy i funkcje przecinających się dróg są równorzędne i nie wskazują wyraźnie na celowość wyznaczenia jednej z nich jako nadrzędnej". W rozpatrywanym przypadku zdecydowana nadrzędność drogi nr 4 zarówno pod względem funkcji jak i wielkości ruchu nie daje podstaw do zastosowania rozwiązania w postaci ronda.

W celu poprawy warunków ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu - w ramach prowadzonych obecnie prac remontowych na odcinku drogi krajowej nr 4 Ładna - Podgórska Wola będzie wydzielony pas dla lewoskrętów oraz wyznaczone przejście dla pieszych. O tych pracach Oddział GDDIiA w Krakowie informował pana senatora Józefa Sztorca pismem znak GDDKiA.O/KR.17/4090/53/02/86546 z dnia 24.09.2002 r.

Z wyrazami szacunku

Minister Infrastruktury

Z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Piłat

* * *

Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Apolonii Klepacz, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, dnia 06.11.02 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 8 października br. zn. spr. LP/043/354/02/V w sprawie problemu poruszonego w oświadczeniu senator Apolonii Klepacz przedkładam następujące stanowisko:

Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez zwierzęta domowe rozwiązana została przepisami kodeksu cywilnego - art. 431. Kwestia odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez zwierzynę łowną w tym zwierzęta łowne objęte całoroczną ochroną określona została w ustawie Prawo łowieckie. Ustawodawca przyjął rozwiązanie, iż za szkody wyrządzone przez zwierzynę odpowiedzialność ponoszą dzierżawcy bądź zarządcy obwodów łowieckich, natomiast skarb państwa odpowiada za zwierzynę objętą całoroczną ochroną. Art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy "Prawo łowieckie" wymienia w praktyce wszystkie zwierzęta łowne, które powodują szkody w uprawach i płodach rolnych.

Obowiązek ochrony środowiska wynikający z art. 86 Konstytucji RP ma charakter powszechny, a zatem obciąża on również właścicieli i posiadaczy gruntów, którzy narażeni są na straty spowodowane bytowaniem zwierzyny w stanie wolnym.

Przyjęte w ustawie "Prawo łowieckie" rozwiązania w niczym nie naruszają istoty prawa własności właścicieli nieruchomości rolnych. Fakt przyjęcia przez ustawę "Prawo łowieckie" odmiennych rozwiązań w kwestii odszkodowawczych w stosunku do kodeksu cywilnego nie może być uznany za naruszenie prawa własności.

Podzielamy natomiast zastrzeżenia odnośnie braku możliwości dochodzenia odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzynę łowną na terenach nie wchodzących w skład obwodów łowieckich. Dotyczy to terenów w granicach administracyjnych miast, o ile nie weszły one w skład obwodów łowieckich. Za tego typu szkody, na zasadach zbliżonych do rozwiązań dotyczących dzierżawców czy zarządców obwodów łowieckich, odpowiedzialność musiałby ponosić skarb państwa. Są to bowiem tereny, na których dzierżawcy czy zarządcy nie mogą prowadzić gospodarki łowieckiej, a do odpowiedzialności odszkodowawczej powinien być pociągnięty właściciel zwierzyny (art. 2 ustawy "Prawo łowieckie").

Pozostajemy jednak na stanowisku - zgodnie z opinią Ministerstwa Finansów - że wypłata odszkodowań łowieckich w takim zakresie spowodowałaby negatywne skutki finansowe dla budżetu państwa, trudne do oszacowania.

Niezależnie od przytoczonych wyżej argumentów zwiększenie odpowiedzialności za szkody w uprawach i płodach rolnych poza przyjęte do tej pory rozwiązania wydaje się w obecnej chwili niemożliwa do zrealizowania. Sytuacja finansowa skarbu państwa, który to, jak sugeruje się w/w oświadczeniu, winien w większej mierze partycypować w procesie odszkodowawczym, jest powszechnie znana i wątpliwym wydaje się, aby dodatkowe obciążenie z tego tytułu było możliwe. Także dalsze obciążanie kosztami odszkodowań łowieckich dzierżawców obwodów (kół łowieckich) i zarządców ośrodków hodowli zwierzyny w sytuacji drastycznego spadku przychodów z gospodarki łowieckiej, wydaje się być niemożliwym, ponieważ w większości przypadków doprowadziłoby do ich niewypłacalności.

Odnosząc się do drugiego poruszonego problemu w oświadczeniu senator Apolonii Klepacz, informuję co następuje:

Próba wydania rozporządzenia na podstawie art. 44 ust. 4 Prawa łowieckiego była wielokrotnie podejmowana. Niestety, uzgodnienie projektu aktu wykonawczego i - w konsekwencji - jego wydanie, okazało się niemożliwe, z następujących względów:

Prawo łowieckie nie określa definicji szkodnika łowieckiego, do jej określenia w akcie wykonawczym nie upoważnia natomiast delegacja do wydania tego aktu. Pojęcie to nie jest również znane w języku powszechnym. Trudno zatem zidentyfikować kryteria, jakim miałby się kierować minister właściwy do spraw środowiska zaliczając dane zwierzęta do szkodników łowieckich.

Ponadto, delegacja zawarta w art. 44 ust. 4 Prawa łowieckiego zobowiązuje do określenia "sposobów ograniczania populacji" zwierząt zaliczonych do szkodników łowieckich. Jak się wydaje, jedynym sposobem ograniczenia populacji zwierząt, poza kontrolą ich narodzin (co z kolei będzie musiało oznaczać dokonanie zabiegów lekarsko-weterynaryjnych), jest uśmiercanie zwierząt. Zasady uśmiercania zwierząt, jak również dokonywania na nich zabiegów lekarsko-weterynaryjnych są natomiast uregulowane w sposób wyczerpujący w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. Nr 111, poz. 724). Próba uregulowania zasad ograniczania populacji zwierząt w rozporządzeniu oznaczać będzie zatem wkroczenie w materię ustawową i doprowadzi do konfliktu rozporządzenia z ustawą.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, iż celem Prawa łowieckiego jest uregulowanie zasad prowadzenia gospodarki łowieckiej. Jak się natomiast wydaje, jakiekolwiek regulacje dotyczące sposobów ograniczania populacji zwierząt poza ogólnymi zasadami wykonywania polowania, wykraczają poza przedmiot Prawa łowieckiego. Prawo łowieckie nie stanowi zatem miejsca właściwego dla takich regulacji. miejscem takim jest natomiast ustawa o ochronie zwierząt, która została znowelizowana w roku bieżącym (zmiana w Dz.U. Nr 135, poz. 1141) i określiła zasady postępowania ze zwierzętami bezdomnymi stanowiącymi zagrożenie m.in. dla wielkości pogłowia drobnej zwierzyny. Nie należy także zapominać, że zwierzęta, które potocznie uznaje się za "szkodniki łowieckie" w przeważającej ilości mają status zwierząt objętych ochroną gatunkową wynikającą z ustawy o ochronie przyrody.

Reasumując przytoczone argumenty, przy ewentualnej nowelizacji ustawy "Prawo łowieckie" rozważona zostanie także propozycja uregulowania odpowiedzialności za szkody wyrządzane przez zwierzynę w uprawach i płodach rolnych na terenach nie wchodzących w skład obwodów łowieckich, jednak w rozstrzygnięciu tej kwestii decydującą rolę odegra stan budżetu państwa.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Główny Konserwator Przyrody

prof. dr hab. Ewa Symonides

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 6.11.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Jerzego Cieślaka, przesłane przy piśmie znak: LP/043/335/02/V, w sprawie sytuacji Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, uprzejmie wyjaśniam.

Zgodnie z postanowieniami art. 36 pkt 3 ustawy z dnia 1 marca 2002 roku o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 25, poz. 253, z późn. zm.), kompetencje w zakresie określenia: rodzaju i wysokości świadczeń przysługujących ratownikom górskim, zadań w zakresie organizowania pomocy i ratowania osób, podejmowanych przez poszczególne organizacje ratownicze, a także przewidywania na ten cel świadczeń finansowych i rzeczowych leżą w gestii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu.

Pomimo posiadania wydzielonych na zadania ratownictwa medycznego, środków publicznych w programie Zintegrowane Ratownictwo Medyczne, zgodnie z przepisem art. 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.) Minister Zdrowia nie ma możliwości prawnych przekazania środków publicznych podmiotom innym, niż samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Ustawa z dnia 25 lipca 2001 roku o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. Nr 113, poz. 1207, z późn. zm.) wskazując, w art. 32 ust. 1 pkt 3 na możliwość współpracy podmiotów systemu państwowego ratownictwa medycznego, między innymi z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, nie daje Ministrowi Zdrowia podstaw do przekazywania Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, pomimo pełnego poparcia dla działań ratowników górskich, niosących pomoc ofiarom wypadków, Minister Zdrowia nie ma możliwości współuczestniczenia w finansowaniu ich działalności.

Mariusz Łapiński

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, 12 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na pismo z dnia 8 października 2002 r., sygn. LP/043/351/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Witolda Gładkowskiego, złożone w dniu 3 października 2002 r., podczas 25. posiedzenia Senatu w sprawie możliwości dofinansowania adaptacji i remontu budynku Komendy Powiatowej Policji w Szczecinku, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

W dniu 30 września 2002 r. Rząd przedłożył Sejmowi RP projekt ustawy budżetowej na rok 2003, w którym limit wydatków dla powiatowych komend Policji w województwie zachodniopomorskim został dodatkowo zwiększony o 10 000 tys. zł.

Na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w dniu 17 października 2002 r. zgłoszony został wniosek o zwiększenie przyszłorocznych wydatków bieżących powiatowych komend Policji o łączną kwotę 85 000 tys. zł, w tym również dla komend w województwie zachodniopomorskim.

Ponadto informuję, że Komisja Finansów Publicznych pozytywnie zaopiniowała mój wniosek o zmianę przeznaczenia tegorocznych środków budżetowych z części 42 - Sprawy wewnętrzne i przeniesienie środków do części 85 - Budżety wojewodów na spłatę zobowiązań komend powiatowych (miejskich) Policji i Państwowej Straży Granicznej.

Jednocześnie Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt zmian w dotychczasowych ustawach, między innymi w kierunku przeniesienia od 1 stycznia 2003 r. wydatków komend: wojewódzkich oraz powiatowych i miejskich Policji do części 42 budżetu - Sprawy wewnętrzne, co pozwoli na bezpośrednie kształtowanie wielkości i struktury wydatków tych komend przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendanta Głównego Policji. Powinno to spowodować również wyrównywanie aktualnych dysproporcji w wielkościach środków budżetowych, dostosowanie budżetów do realizowanych zadań, jak również dokonywanie - stosownie do potrzeb - przeniesień środków budżetowych w trakcie roku.

W kontekście już zaistniałych i planowanych przedsięwzięć sytuacja finansowa komend powiatowych Policji województwa zachodniopomorskiego powinna ulec poprawie w tym również i w odniesieniu do nowej siedziby Komendy Powiatowej Policji w Szczecinku.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że poleciłem Komendantowi Głównemu Policji, aby podjął działania, które - stosownie do dotychczasowych ustaleń - zmierzałyby do pozytywnego rozstrzygnięcia tego problemu.

Łączę wyrazy szacunku

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Zbigniew SOBOTKA

Sekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), przekazał Podsekretarz Sanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 12 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 8 października br. Nr LP/043/355/02/V, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Jerzego Pieniążka podczas 25. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 października 2002 r. w sprawie utworzenia sądu okręgowego w Sieradzu - uprzejmie informuję:

W Ministerstwie Sprawiedliwości nadal trwają prace racjonalizujące strukturę sądownictwa powszechnego, których celem jest m.in. opracowanie docelowego modelu organizacyjnego sądownictwa, w tym też określenie liczby jednostek sądowych wszystkich szczebli.

Przed zakończeniem przedmiotowych prac nie jest możliwe podjęcie ostatecznej decyzji co do potrzeby reaktywowania sądu okręgowego w Sieradzu.

Pragnę także zaznaczyć, iż podpisane w dniu 16 października 2002 r. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości określające siedziby oraz obszary właściwości jednostek sądowych uwzględnia wnioskowane we wcześniejszych wystąpieniach Pana Senatora - włączenie gminy Uniejów do obszaru Sądu Rejonowego w Łasku, a także objęcie właściwością miejscową Sądu Rejonowego w Wieluniu całego powiatu pajęczańskiego.

Z dniem 1 stycznia 2003 r. w Pajęcznie powołany zostanie Zamiejscowy Wydział Grodzki Sądu Rejonowego w Wieluniu.

Utworzenie natomiast w Sieradzu wydziału pracy i ubezpieczeń społecznych uzależnione jest głównie od liczby spraw, dla rozpoznawania których miałby być powołany, a także od pozytywnej decyzji Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi.

Sprawa ta będzie przedmiotem analizy w I półroczu 2003 r. opartej przede wszystkim na wpływie spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych za cały rok 2002 z obszaru Ośrodka Zamiejscowego w Sieradzu.

Z wyrazami szacunku

Sylweriusz M. Królak

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, 2002.11.12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senatora Józefa Sztorca na posiedzeniu Senatu w dniu 12 września 2002 r. w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu na przejeździe kolejowym w km 82, 7222 linii kolejowej Kraków --Medyka z drogą gminną w miejscowości Wola Rzędzińska, uprzejmie informuję, co następuje.

Obecnie przejazd ten, na podstawie rozporządzenia Ministra T i GM z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz.U. nr 33, poz. 144), został zakwalifikowany do kategorii C, jako przejazd użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i dźwiękową.

Przekwalifikowanie przejazdu na kategorię B z wyposażeniem w dwie półrogatki ze światłami na drągach oraz dobudowa dodatkowych czujników wyłączających szacowane są wstępnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na kwotę 62 200 zł.

Realizację tej inwestycji PLK S.A. zaplanowały na grudzień 2002 r. informując jednocześnie, że w tej sprawie zwrócą się do Urzędu Gminy w Tarnowie z projektem porozumienia o współfinansowanie.

Wg informacji Zarządu PLK S.A. powyższe działania nie mogły być podjęte wcześniej ze względu na ograniczone nakłady na inwestycje, natomiast zadanie to będzie realizowane z zaoszczędzonych środków na inwestycje planowane w 2002 r.

Z poważaniem

Marek Pol

* * *

Komendant Główny Straży Granicznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):

Warszawa, dnia 15.11.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo RJ/043/371/02/V z dnia 6 listopada 2002 r., w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Władysława Mańkuta, w dniu 30 października 2002 r., podczas 26 posiedzenia Senatu RP, uprzejmie informuję, że pismem nr ZG - 4462/I/AD z dnia 4 listopada 2002 r., udzieliłem odpowiedzi na tę interpelację. W załączeniu uprzejmie przesyłam treść odpowiedzi w tej sprawie.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że z dniem 18 listopada br. w drogowym przejściu granicznym w Bezledach zostanie uruchomiony dodatkowy pas odpraw dla podróżnych wjeżdżających do RP, którzy nie przewożą towarów wymagających oclenia i nie posiadają nadwyżek przekraczających dozwolone normy celne. Idea utworzenia takiego pasa wynikła ze wspólnego poszukiwania rozwiązań, umożliwiających sprawniejsze przekraczanie granicy osobom, które nie naruszają polskich przepisów celnych i podróżują w ruchu osobowym bez żadnych towarów. "Zielony pas odpraw" będzie oznaczony specjalnymi tablicami w języku polskim, rosyjskim, angielskim i niemieckim o treści: "nic do oclenia". Jest to rozwiązanie podobne do stosowanego na lotniskach. Skorzystanie z tego pasa ruchu będzie traktowane, jako dokonanie przez podróżnego zgłoszenia celnego towarów nie podlegających należnościom celnym oraz ograniczeniom przewidzianym w przepisach prawa.

Funkcjonowanie tego pasa będzie na bieżąco monitorowane i w zależności od oceny zostaną podjęte, wspólnie ze służbą celną, decyzje co do jego utrzymania, bądź utworzenie podobnych pasów w innych przejściach na granicy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

Z wyrazami szacunku

gen. bryg. Józef KLIMOWICZ

Warszawa, dnia 4.11.2002 r.

Pan
Władysław MAŃKUT
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej
fax 055 642 33 77

Szanowny Panie Senatorze,

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 25 października 2020 r. w sprawie stworzenia w drogowych przejściach granicznych w Gronowie i Bezledach warunków do bezkolejkowego przekraczania granicy państwowej przez osoby nie mające nic do oclenia uprzejmie informuję, że powyższa kwestia była omówiona w dniu 28.10.2002 r. podczas roboczego spotkania służb granicznych i celnych RP i FR. Uczestniczący w spotkaniu Dyrektor Izby Celnej w Olsztynie poinformował, że po 1 listopada br., na zasadzie eksperymentu, w drogowym przejściu granicznym w Bezledach wprowadzona zostanie tzw. "zielona linia", przeznaczona dla podróżnych nie posiadających towarów do oclenia.

Strona rosyjska poinformowała, że nie przewiduje wprowadzenia takiego rozwiązania na swoim terytorium.

Wyrażam przekonanie, że eksperyment powiedzie się i będzie inspiracją do utworzenia "zielonych linii" w innych drogowych przejściach granicznych z Obwodem Kaliningradzkim FR.

Z wyrazami szacunku

gen. bryg. Józef KLIMOWICZ

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Gierka, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2002.11.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Adama Gierka podczas 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 października 2002 r. przekazanego pismem z dnia 6 listopada br. Nr RJ/043/369/02/V pragnę wyjaśnić, co następuje:

W myśl art. 9g ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) organ prowadzący szkołę powołuje komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, natomiast komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ, który powołał komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną - stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 70, poz. 825 z późn. zm.) - zapewnia jej obsługę administracyjno-biurową oraz pokrywa wydatki związane z jej działalnością. Należy jednak podkreślić, że wskazane powyżej przepisy nie przesądzają jednoznacznie o obowiązkach organów w zakresie realizacji wypłat wynagrodzeń osobom uczestniczącym w pracach Komisji. Zgodnie z przyjętą zasadą, w ramach wydatków związanych z działalnością komisji przewidziane jest wynagrodzenie wyłącznie dla ekspertów wchodzących w skład komisji, z którymi organ powołujący komisję może zawrzeć umowę zlecenie na okres udziału w pracach komisji. Ma to ścisły związek z niezależną pozycją ekspertów. Ich udział w pracach komisji ma na celu zapewnienie obiektywizmu i wysokiego standardu tych prac. Pozyskanie ich do pracy w praktyce musi się zatem wiązać z czynnikiem motywującym, również finansowo, zwłaszcza w sytuacji, w której nie mogą oni skorzystać z podobnych rozwiązań prawnych jak pozostali członkowie komisji.

Pozwolę sobie bowiem zauważyć, iż zarówno dyrektor szkoły (placówki), jak i przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, uczestniczą w pracach komisji w ramach obowiązków służbowych i wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy. Dotyczy to również przedstawiciela organu prowadzącego szkołę. Podobne uwarunkowania zachodzą też w przypadku przedstawiciela związku zawodowego, który zgodnie z art. 9g ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela na wniosek nauczyciela może wejść w skład komisji. W tej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), który przyznaje pracownikowi prawo do zwolnienia od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy.

Pragnę podkreślić, że dla określenia skutków finansowych związanych z działalnością komisji przyjęto w 2002 roku kwotę 150 zł na rozpatrzenie jednego wniosku nauczyciela ubiegającego się o awans. Odpowiednio do prognozowanej liczby wniosków - w budżecie Państwa w rezerwie celowej Nr 17 zabezpieczone zostały środki na pokrycie wydatków z tego tytułu. Zmiana wysokości środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej nie jest możliwa. Rozszerzenie zatem grupy osób wynagradzanych za uczestniczenie w pracach komisji spowodowałoby pomniejszenie kwoty przypadającej dotychczas na jednego eksperta. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż organ, który powołał komisję, w ramach swoich kompetencji, może zwiększyć wydatki związane z funkcjonowaniem komisji ze środków własnych, również w zakresie wynagradzania pozostałych członków komisji.

Ponadto uprzejmie informuję Pana Marszałka, że kwestia obecnie wyodrębnianych środków w budżecie państwa na pokrycie kosztów funkcjonowania komisji ds. awansu zawodowego nauczycieli budzi szereg wątpliwości. Należy przypuszczać, że w najbliższej przyszłości niezbędne będzie przejęcie innych rozwiązań w tej materii.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Gierka, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):

Warszawa, 18 listopada 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

w związku z oświadczeniem Pana Senatora Adama Gierka, w sprawie zakresu kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych, przekazuję wyjaśnienia:

Zakres kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych, oprócz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. nr 51, poz. 458), określa również Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego (Dz.U. Nr 50, poz. 451) oraz podstawy programowe kształcenia w zawodzie (publikowane oddzielnie dla poszczególnych zawodów).

Treści edukacyjne występujące w zakresie rozszerzonym dla poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących można odnaleźć w przedmiotach kształcenia ogólnozawodowego jak również w przedmiotach kształcenia w zawodach.

Tak więc, np. w technikum elektronicznym, przedmioty zawodowe przygotowują z informatyki w zakresie rozszerzonym, a w szkołach o kierunku rolniczo-spożywczym możliwe jest rozszerzenie biologii.

Równocześnie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 sierpnia 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1155), od 1 września 2002 r. dyrektor technikum ma do swojej dyspozycji 5 godzin tygodniowo, część z tych godzin przeznacza się na nauczanie przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, przy czym w klasie IV wymiar tych zajęć edukacyjnych nie może być mniejszy niż 2 godziny tygodniowo.

Zgodnie z wymienionym wyżej rozporządzeniem, istnieje również możliwość zwiększenia liczby godzin przez organ prowadzący szkołę.

Tak więc, na realizację programu nauczania przedmiotu w zakresie rozszerzonym, w innych szkołach średnich niż liceum ogólnokształcące, prawo umożliwia przeznaczenie od 2 do 7 godzin lekcyjnych w całym etapie edukacyjnym.

Jestem przekonana, że podjęte przez resort działania zapewnią absolwentom wszystkich szkół średnich przygotowanie ogólnokształcące w zakresie umożliwiającym zdanie egzaminu maturalnego na wybranym poziomie.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wojciecha Pawłowskiego, złożone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):

Warszawa, 2002-11-18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

odpowiadając na pismo z dnia 6 listopada 2002 r. nr RJ/043/370/02/V dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego uprzejmie informuję, że Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 3 w Przemyślu, o którym mowa w piśmie, jest placówką, która zgodnie z obowiązującymi przepisami może być przeznaczona dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych ruchowo.

Resort edukacji nie przewidywał i nadal nie przewiduje organizowania szkół dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi i przewlekle chorych, wymagających stałej opieki medycznej, poza zakładami opieki zdrowotnej.

Dzieciom i młodzieży przewlekle chorym przebywającym, w stanach zaostrzenia choroby, w zakładach opieki zdrowotnej, kształcenie specjalne w zależności od potrzeb edukacyjnych, organizuje właściwa jednostka samorządu terytorialnego. Przy placówkach resortu zdrowia w zależności od wieku i liczby uczniów- pacjentów funkcjonują oddziały przedszkolne, lub szkolne albo przedszkola specjalne, szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne, a także szkoły ponadgimnazjalne specjalne oraz zespoły pozalekcyjne zajęć wychowawczych. W sytuacji zorganizowania więcej niż jednej jednostki organizacyjnej tworzone są Zespoły Szkół.

Przy zakładach opieki zdrowotnej nie tworzy się specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Od uczniów szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej nie jest wymagane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Wobec dzieci i młodzieży, uczniów szkół ogólnodostępnych, którzy po czasowym pobycie w placówce służby zdrowia wracają do szkoły a w wyniku choroby nie nastąpiły u nich zmiany w kierunku niepełnosprawności (np. niedowidzenie, obniżenie sprawności intelektualnej, dysfunkcja narządu ruchu), nie stosuje się form i metod pracy dydaktycznej innych, niż u ich zdrowych kolegów.

Jeżeli nastąpią u tych uczniów zmiany, o których wyżej mowa, zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, właściwa jednostka samorządu terytorialnego organizuje im odpowiednią formę kształcenia specjalnego. O miejscu realizacji tego kształcenia - szkoła ogólnodostępna (integracyjna), specjalna, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy - decydują rodzice (prawni opiekunowie) dziecka. Jeżeli stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub utrudnia mu uczęszczanie do szkoły, realizuje ono obowiązek szkolny i obowiązek nauki w systemie nauczania indywidualnego.

Taka organizacja systemu kształcenia dzieci i młodzieży np. ze schizofrenią, cukrzycą czy chorobami serca pozwala im, poza okresami zaostrzenia choroby skutkującego pobytem w zakładzie opieki zdrowotnej lub w domu, uczęszczać do wybranej szkoły i funkcjonować "normalnie" wśród zdrowych rówieśników.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment