Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, 2002.07.2

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 11 czerwca 2002 r., Nr LP/043/191/02/V, oświadczeniem Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, Pana Tadeusza Bartosa, w sprawie przyczyny przedłużania się terminów przyznania dotacji budżetowej na finansowanie Budowy Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w Kielcach, inwestycji własnej samorządu województwa, pragnę przedłożyć następujące wyjaśnienie.

Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2002 z dnia 14 marca 2002 r. (Dz.U. Nr 30, poz. 275) środki z budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego zostały zaplanowane w poz. 49 rezerw celowych, jako tytuł "Dotacje celowe na dofinansowanie zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich...". Podział i wykorzystanie tychże środków podlega przepisom określonym w art. 90 ust. 1-4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zmianami), a ich uruchamianie następuje na wniosek Ministra Gospodarki.

W dniu 29 grudnia 2001 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie wszczęcia procedury zmiany kontraktów wojewódzkich na lata 2001-2002, zobowiązując Ministerstwo Gospodarki do przygotowania nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002 (Dz.U. Nr 122, poz. 1326 z późn. zmianami), mającą na celu m.in.:

- przedłużenie o jeden rok okresu obowiązywania Programu wsparcia, tj. do roku 2003,

- ustalenie nowych, niższych limitów wydatków z budżetu państwa na dofinansowanie zadań objętych kontraktami - wg kwoty ujętej w ustawie budżetowej na rok 2002. W art. 14 ustawy budżetowej ustalony został limit dotacji na ten cel - w wysokości 1,1 mld zł w 2002 r. (stanowiącej 55% kwoty prognozowanej na ten cel w ubiegłym roku) oraz 1 mld zł w 2002 r.

W wyniku tych działań została przeprowadzona renegocjacja wszystkich kontraktów wojewódzkich oraz dokonane zmiany dostosowujące zakres zadań do nowych limitów środków budżetowych, udostępnionych województwom.

Minister Finansów zwrócił się do Ministra Gospodarki (5 kwietnia 2002 r.) z prośbą o ustosunkowanie się do kwestii zaliczkowego przekazywania dotacji budżetowych na dofinansowanie inwestycji, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 12 maja 2000 o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550 z późn. zmianami), w tym na dofinansowanie budowy Szpitala Onkologicznego w Kielcach.

W dniu 18 kwietnia 2002 r. Ministerstwo Gospodarki skierowało do Ministerstwa Finansów pierwszy taki wniosek dotyczący uruchomienia środków budżetu państwa z przeznaczeniem na dofinansowanie czterech inwestycji jednostek samorządu terytorialnego, realizowanych w województwach: podkarpackim, świętokrzyskim i mazowieckim, ujmujący, w województwie świętokrzyskim, dofinansowanie kwotą 379.952 zł budowy Szpitala Onkologicznego w Kielcach.

Dotacja o uruchomieniu środków powołanej rezerwy na powyższy cel została podjęta 29 kwietnia 2002 r.

Kolejny wniosek dotyczący dofinansowania tej inwestycji został przedłożony Ministrowi Finansów 21 czerwca br. Zgodnie z wnioskiem Ministra Gospodarki, decyzją Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2002 r., plan wydatków inwestycyjnych części budżetowej 85/26 województwo świętokrzyskie, w dziale 851 Ochrona zdrowia, został zwiększony o łączną kwotę 6.109.312 zł - ze wskazaniem, iż środki budżetowe w wysokości 4.485.095 zł przeznaczone są na dofinansowanie budowy Szpitala Onkologicznego w Kielcach i zostaną zaliczone do środków objętych kontraktem wojewódzkim.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jolanty Popiołek, złożonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, dn. 2002.07.2

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na przesłany za pośrednictwem Pana Marszałka z dnia 11.06.2002 r. znak: LP/043/195/02/V, tekst oświadczenia Pani Senator Jolanty Popiołek w sprawie dofinansowania budżetu wojewody mazowieckiego na 2002 rok w działach 85314 i 85316 uprzejmie wyjaśniam, że już na etapie prac nad ustawą budżetową na bieżący rok zwiększono budżety wojewodów o kwotę 300 mln zł na wydatki finansowane w rozdziale 85314, z tego budżet wojewody mazowieckiego zwiększony został o kwotę 25 614 tys. zł.

Uprzejmie informuję, że na dofinansowanie zadań w rozdziałach 85314 i 85316 przeznaczona jest odpowiednia pula środków uwzględniona w rezerwach celowych budżetu państwa; rezerwy te aktualnie uruchamiane są przez Ministra Finansów na podstawie wniosków zgłaszanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. I tak na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 2002-04-24 znak: FS-453-329/2002 uruchomiona została część rezerwy celowej na zasiłki z pomocy społecznej, z której budżet wojewody mazowieckiego otrzyma kwotę 12 000 tys. zł. W stosunku więc do początkowych założeń budżetowych, wydatki budżetu wojewody mazowieckiego na zasiłki zwiększono o kwotę 37 614 tys. zł tj. o 22%.

Ponadto, przesłany został wniosek do Ministra Finansów (dnia 28.06.2002 r.) w sprawie uruchomienia kolejnej części środków ujętych w rezerwie celowej na dofinansowanie zasiłków z pomocy społecznej w wysokości 80 000 tys. zł; dla budżetu wojewody mazowieckiego zaproponowana została kwota w wysokości 19 761 tys. zł.

Odnośnie dofinansowania zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych, środki finansowe ujęte w rezerwach celowych zostały w całości rozdysponowane na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 2002-06-05 znak: BP-4-4/02; budżet wojewody mazowieckiego otrzyma kwotę 1 604 tys. zł.

Odnośnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że wojewodowie są dysponentami części budżetowej - 85, oznacza to, że tylko do ich kompetencji należy podział przyznanych środków budżetowych na poszczególne jednostki organizacyjne pomocy społecznej w województwach. Minister Finansów przekazuje dysponentom środki w kwotach ogólnych bez określenia ich przeznaczenia, a dysponenci finansują z nich zadania według własnych priorytetów i terminów.

Mam nadzieję, że po uruchomieniu wspomnianej puli środków rezerwowych na zasiłki w rozdziale 85314, wypłaty świadczeń obligatoryjnych w powiatach płockim i ciechanowskim zostaną uregulowane.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Jolanta Banach

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 2002-07-03

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo LP/043/225/02/V, dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Tadeusza Rzemykowskiego na 19. posiedzeniu Senatu w dniu 21 czerwca 2002 roku, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Zasady przeprowadzania egzaminu dojrzałości określa Załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i prowadzenia uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29. poz. 323) wraz ze zmianami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2001 roku (Dz.U. Nr 128 poz. 1419).

§ 4 ust. 1 wymienionego wyżej Załącznika stanowi, iż absolwent ma prawo przystąpić do egzaminu dojrzałości przed komisją powołaną w szkole lub komisją powołaną przy kuratorze oświaty. Następnie, w § 30 ust. 2, zostało zapisane, że w uzasadnionych przypadkach absolwent, który nie przystąpił do egzaminu dojrzałości bezpośrednio po ukończeniu szkoły, może, za zgodą kuratora oświaty, przystąpić do egzaminu dojrzałości przed komisją powołaną w innej szkole. Zgodnie z przywołanym przepisem, świadectwo dojrzałości wydaje szkoła, w której składany był egzamin. Do kuratora oświaty należy zatem wskazanie szkoły o zbliżonych lub identycznych planach nauczania jak ta, którą absolwent ukończył.

Według informacji uzyskanych od Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego przy Zakładzie Usług Edukacyjnych "Pedagog" w Pile zezwolił na przystąpienie do egzaminu dojrzałości - między innymi - 11 absolwentom liceum ekonomicznego, 8 absolwentom średniego studium zawodowego, 19 absolwentom technikum i 7 absolwentom liceów zawodowych. Decyzja ta została podjęta bez zgody kuratora oświaty. Absolwenci zamienionych szkół nie mogą otrzymać świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego, gdyż nie ukończyli szkoły tego typu.

O rozstrzygnięciach prawnych w przedmiotowej sprawie zainteresowani byli poinformowani, gdyż zasięgali wcześniej opinii w kuratorium oświaty. Ośmioro z nich miało nawet wskazane przez kuratora oświaty szkoły, w których mogli przystąpić do egzaminu dojrzałości. Z możliwości tej jednak nie skorzystali.

Fakt naruszenia regulaminu egzaminu dojrzałości stwierdzony został podczas kontroli pisemnej części egzaminu dojrzałości w dniu 9 maja 2002 roku. Działając na podstawie § 34 ust. 1-3 i ust. 5 przywołanego na wstępie Załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku, Wielkopolski Kurator Oświaty unieważnił egzamin i - po przeprowadzeniu wymaganych przepisami prawa procedur - wyznaczy ponowny jego termin, zgodnie z obowiązującym regulaminem.

Odpowiadając na kolejne pytanie Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego wyjaśniam, że podstawę przystąpienia do egzaminu dojrzałości stanowi świadectwo ukończenia szkoły średniej. Jeżeli osoba zainteresowana egzaminem dojrzałości ukończyła szkołę średnią przed laty i obawia się o stan swojej wiedzy, może skorzystać z jednej z licznie oferowanych pozaszkolnych form przygotowawczych, np. kursów. Zapewne przywoływane przez Pana Senatora inicjatywy "matura w rok" są takimi właśnie formami, proponowanymi jako działalność gospodarcza odpowiednich podmiotów prawnych lub osób fizycznych.

Z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że nie ma szkół średnich publicznych bądź niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, a tylko takie mają prawo przeprowadzać egzamin dojrzałości, w których cykl kształcenia trwa jeden rok.

Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego przy Zakładzie Usług Edukacyjnych "Pedagog" w Pile popełnił kolejny błąd, przyjmując absolwentów szkół średnich w poczet uczniów swojej szkoły. Nie ma bowiem podstaw prawnych, aby osoba, która posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej ponownie podjęła naukę w szkole średniej.

Przyjęcia uczniów do szkół publicznych dokonuje się na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych - Dz.U. Nr 97 poz. 1054, z późn. zm.

Przywołany akt prawny w § 17 ustala, że do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej oraz szkole ponadpodstawowej przyjmuje się uczniów na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu do indeksu potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.

Zatem nie ma podstaw prawnych, aby osobę, której ostatnim świadectwem promocyjnym jest świadectwo ukończenia szkoły średniej, przyjąć do którejkolwiek klasy szkoły tego samego stopnia.

Prawo oświatowe nie przewiduje możliwości powtarzania klasy (semestru) na życzenie zainteresowanego, to znaczy w sytuacji, gdy dana klasa (semestr) są ukończone i potwierdza to uchwała rady pedagogicznej oraz fakt ten poświadczony jest w obowiązującej dokumentacji przebiegu nauczania. Klasę (semestr) powtarza się w sytuacji niepromowania, nieklasyfikowania bądź w szczególnych przypadkach - na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zwracam uwagę na to, że nie ma rozstrzygnięć prawnych określających, które efekty nauki (oceny) należałoby brać pod uwagę w sytuacji posiadania dwóch równoważnych świadectw ukończenia tej samej klasy (szkoły). Prawo oświatowe, na przykład regulamin egzaminu dojrzałości, niektóre uprawnienia absolwenta uzależnia od ocen uzyskanych w toku nauki. Nie jest więc dopuszczalna sytuacja, w której mogłyby być dwie różne oceny z danego przedmiotu.

Nie byłoby również podstawy prawnej do unieważnienia któregoś z równoważnych świadectw.

Teoretycznie możliwy jest także fakt, że w sytuacji powtarzania ostatniej klasy (semestru) szkoły średniej, uczeń (słuchacz) mógłby nie ukończyć tej szkoły, a wtedy problematyczne - w aspekcie przepisów prawa - byłoby jego dopuszczenie do egzaminu dojrzałości.

Świadectwo dojrzałości wypisywane jest na podstawie - pośrednio - arkusza ocen, który dokumentuje efekty dydaktyczne ucznia (słuchacza) w okresie całej nauki w szkole średniej. Tam też odnotowywane są decyzje rady pedagogicznej o promowaniu bądź ukończeniu szkoły. Nie ma prawnego uzasadnienia dla zdublowania wpisu w arkuszu ocen wyników w nauce osiągniętych np. w ostatniej klasie (semestrze). Problematyczne byłoby, które oceny, jako ostatnie, wpisać na świadectwo dojrzałości. Brak podstaw prawnych do określenia, w takim przypadku, organu ustalającego wyniki klasyfikacji.

Dodatkowymi argumentami przemawiającymi za takim stanowiskiem są:

1. Nauka w szkole ( także niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej) finansowana jest z budżetu państwa. Państwo stwarza warunki dla realizacji wszystkich konstytucyjnych zobowiązań w zakresie edukacji. Ministerstwo nie widzi jednak zasadności dodatkowego finansowania zadań oświatowych dla wybranych osób, z pominięciem zasad powszechnie obowiązujących.

2. Ukończenie szkoły (zaprzestanie nauki) wiąże się też z innymi konstytucyjnymi obowiązkami, jak np. powinność wypełniania obowiązku służby wojskowej. Wyrażenie zgody (w przypadku mężczyzn) na prawnie nieuzasadnione powtarzanie ostatniej klasy wiązałoby się z oficjalnym, urzędowym przyzwoleniem na uchylanie się od tego obowiązku.

Informuję jednocześnie, że przedmiotowa sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jednak, wobec faktu przeprowadzania w tej szkole egzaminu dojrzałości, musi ona posiadać uprawnienia szkoły publicznej. Obowiązują zatem w jej organizacji określone przepisy dotyczące szkół publicznych, w tym regulamin egzaminu dojrzałości.

Zdarzają się niestety, przypadki, że szkoły niepubliczne, w których każde świadczenie jest odpłatne, nadużywają swoich uprawnień. Jednak kuratorzy oświaty, sprawujący nadzór pedagogiczny również nad szkołami niepublicznymi o uprawnieniach szkół publicznych, odpowiedzialni są za wyeliminowanie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości.

Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższych wyjaśnień.

Jednocześnie chcę poinformować, że kieruję równocześnie pismo do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, w którym wnoszę o możliwie najszybsze umożliwienie przystąpienia do egzaminu dojrzałości wszystkim osobom, których egzamin składany w obecnej sesji egzaminacyjnej w Liceum Ogólnokształcącym przy Zakładzie Usług Edukacyjnych "Pedagog" w Pile został unieważniony. Egzamin ten musi być jednak przeprowadzony zgodnie z odnośnymi przepisami.

Jak wynika z telefonicznej rozmowy z wymienionym kuratorem oświaty, została już rozpoczęta - w stosunku do szkoły, której sprawa dotyczy - procedura cofnięcia uprawnień szkoły publicznej.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Włodzimierz Paszyński

* * *

Członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Mariana Nogi i Jerzego Suchańskiego, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 3 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na przekazane w dniu 26 czerwca br. oświadczenie złożone przez senatorów Mariana Nogę i Jerzego Suchańskiego, informuję, że Komisja przetargowa przeprowadziła postępowanie dotyczące udzielenia zamówienia na opracowanie i wprowadzenie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001:2000 w obszarze bankowości elektronicznej.

Po zakończeniu procesu wprowadzania systemu, zgodnie z zapisami normy EN 45012:1998, przeprowadzony zostanie odrębny przetarg nieograniczony, którego przedmiotem będzie wybór firmy certyfikującej.

W związku z powyższym zarzuty przedstawione w oświadczeniu są nieuzasadnione.

Z wyrazami szacunku

Tomasz Pasikowski

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Jerzego Suchańskiego i Jerzego Markowskiego, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 2002.07.04

Pani
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Panów Senatorów Jerzego Suchańskiego i Jerzego Markowskiego podczas 17. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja 2002 r. w sprawie zaległości zakładów hutniczych i spółek węglowych wobec Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego S.A., przesłane przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia 28.05.2002 r. Nr JD/043/174/02/V, uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Ministrowi Finansów znane są zaległości płatnicze zakładów branży hutniczej jak i spółek węglowych wobec dostawców energii elektrycznej, w tym szczególnie Górnośląskiego Zakładu Energetycznego S.A. Wielkość tych zaległości wynika z procesów restrukturyzacji obu przemysłów przebiegających przy niekorzystnych trendach w gospodarce.

W szczególnie trudnej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa przemysłu hutnictwa żelaza i stali. Światowa recesja gospodarcza oraz związane z nią znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na wyroby hutnicze spowodowały ostrą konkurencję na rynku tych wyrobów. Utrzymująca się spadkowa tendencja cen w imporcie okazała się zagrożeniem dla nie zrestrukturyzowanego jeszcze hutnictwa. Konieczność spłaty poniesionych wcześniej nakładów inwestycyjnych oraz zmniejszone wpływy ze sprzedaży wyrobów spowodowały u podstawowych producentów wyrobów hutniczych, a równocześnie największych odbiorców energii elektrycznej, brak środków obrotowych na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej.

Przeciwdziałając tym niekorzystnym tendencjom, Rada Ministrów przyjęła w marcu br. "Program restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali - Aktualizacja 2002", który wsparty postanowieniami ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz.U. nr 111, poz. 1196) stworzył możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji finansowej zadłużonych hut. Zrealizowanie procesu restrukturyzacji finansowej ułatwi powrót przedsiębiorstw do warunków normalnego gospodarczego funkcjonowania.

Chciałbym jednocześnie poinformować, że w zaistniałej trudnej sytuacji Minister Gospodarki, działając w imieniu Rządu, podejmował się w uzasadnionych przypadkach spełniania roli mediatora, jakkolwiek należy zauważyć, że nie posiada on uprawnień do wkraczania w zagadnienia wzajemnych zobowiązań samodzielnych przedsiębiorstw.

Działania podejmowane przez Ministra Gospodarki miały na celu doprowadzenie do polubownego rozstrzygania sporów dotyczących terminów i warunków spłaty powstałego wobec GZE S.A. zadłużenia, szczególnie w przypadkach, kiedy wstrzymanie dostaw energii elektrycznej powodowało lub groziło przerwaniem ciągłości produkcji w hutach.

Sprawa zaległości płatniczych spółek węglowych wobec GZE S.A. za dostarczoną energię elektryczną dotyczy głównie zakładów: Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. oraz Bytomskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o.

1. Zaległe płatności wobec GZE S.A. zakładów SRK S.A.

Działalność Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. finansowana jest w głównej mierze ze środków budżetowych. Na podstawie umowy zawieranej corocznie z Ministrem Gospodarki o finansowanie programów likwidacji, spółka otrzymuje dotację wynikającą z ustawy budżetowej na dany rok. Na 2002 rok dotacje na sfinansowanie kosztów fizycznej likwidacji kopalń są ograniczone. Występujące zadłużenie wobec GZE S.A. będzie regulowane przez SRK S.A. w terminie późniejszym.

2. Zaległe płatności wobec GZE S.A. Zakładów BSRK Sp. z o.o.

Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Spółka z o.o., która powstała 25.08.2000 r. w wyniku kontynuacji realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego grupuje zakłady górnicze prowadzące wyłącznie działalność likwidacyjną. Przedmiotem działalności BSRK Sp. z o.o. - jak już wyżej zaznaczono - jest prowadzenie likwidacji kopalń oraz zagospodarowanie majątku likwidowanych kopalń i tworzenie nowych miejsc pracy dla pracowników likwidowanych kopalń. Spółka realizuje również szereg prac polikwidacyjnych wynikających z art. 80 Prawa geologicznego i górniczego, to jest głównie usuwanie szkód górniczych oraz rekultywację terenów pogórniczych.

Z chwilą wykreślenia kopalń - spółek z rejestru handlowego, BSRK Sp. z o.o. wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki spółek połączonych na zasadzie sukcesji generalnej - prawnej, przejmując wszystkie zobowiązania i należności zaistniałe przed połączeniem. Źródłami finansowania działalności BSRK Sp. z o.o. są: dotacja budżetowa, która przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów fizycznej likwidacji kopalń i restrukturyzacji zatrudnienia oraz środki pochodzące ze zbywania majątku.

Wcześniejsze zaległości z tytułu dostawy energii elektrycznej mogą być regulowane jedynie ze środków finansowych pochodzących ze sprzedaży majątku BSRK Sp. z o.o. Zarząd BSRK podjął czynności zmierzające do przekazania na rzecz GZE S.A. składników majątku związanego z profilem działalności GZE S.A. Zarząd GZE S.A. nie wyraził zainteresowania tym majątkiem z wyjątkiem kabla energetycznego (wartość 180.000 zł), który został przekazany.

W tej sytuacji zarząd BSRK Sp. z o.o. podjął starania w celu uregulowania zobowiązań w ramach środków finansowych pochodzących ze sprzedaży posiadanego majątku. Jednakże proces ten jest utrudniony z uwagi na hipoteki nałożone na składniki majątkowe BSRK Sp. z o.o. Możliwość uregulowania zaległych zobowiązań BSRK uzależniona jest od osiągnięcia porozumienia m.in. z ZUS i Urzędem Skarbowym o zdjęciu hipotek z majątku BSRK Sp. z o.o.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Bartkiewicz

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 4.07.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z nadesłanym przy piśmie z dnia 29 maja br., JD/043/182/02/V, oświadczeniem złożonym przez senatora Henryka Stokłosę na 17. posiedzeniu Senatu w dniu 23 maja 2002 r., uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Polskie prawo nie wyklucza możliwości wypłacania emerytury i renty osobie, która pracuje zarobkowo. Jednakże ocena społecznych i ekonomicznych skutków rozwiązań w tym zakresie na tle pogarszającej się sytuacji na rynku pracy, skłoniła Rząd do podjęcia społecznej dyskusji na temat zasadności utrzymania obecnych rozwiązań w niezmienionym kształcie.

Nie ulega wątpliwości, że podejmowanie pracy przez emerytów i rencistów jest przede wszystkim spowodowane chęcią poprawy trudnej sytuacji materialnej. Świadczenie z ubezpieczenia społecznego nie może być jednak traktowane jako bezwzględny dodatek do wynagrodzenia, ponieważ przyznawane jest w celu zapewnienia środków utrzymania osobie zmuszonej do zrezygnowania z utrzymywania się z pracy zarobkowej lub przynajmniej znacznego ograniczenia aktywności zawodowej. Ponadto statusu pracującego emeryta lub rencisty nie można oceniać w oderwaniu od poziomu życia innych grup społeczeństwa a zwłaszcza istniejącej skali bezrobocia.

Pragnę zwrócić uwagę, że jednym z podstawowych problemów wymagających pilnego rozwiązania jest obecnie problem bezrobocia. Szczególnie zagrożoną grupą są ludzie młodzi, absolwenci szkół różnych typów i poziomów nauczania, wśród których bezrobocie wynosi ponad 40%. W opracowanej przez Rząd strategii gospodarczej "Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca" przedstawione zostały założenia programu "Pierwsza praca", który przewiduje szereg działań zmierzających do aktywizacji zawodowej i promocji zatrudnienia, poprzez obniżenie kosztów zatrudnienia w małych i średnich przedsiębiorstwach osób podejmujących pierwszą pracę.

W związku z nasilającą się skalą bezrobocia, wydaje się, że niezbędne jest - niezależnie od działań zmierzających do zwiększania liczby miejsc pracy - wprowadzenie szczególnych instrumentów prawnych, które powinny spowodować bardziej racjonalne wykorzystanie istniejących obecnie miejsc pracy, a tym samym przyczynić się do zwiększenia możliwości znalezienia pracy przez osoby bezrobotne.

Wg. dostępnych danych statystycznych w IV kwartale 2001 r. w ogólnej liczbie pracujących rencistów i emerytów, wynoszącej 1026 tys., poza rolnictwem indywidualnym pracowało 503 tys. osób. Wśród nich 110 tys. pracowało na własny rachunek, a wśród pozostałych tj. pracowników najemnych było 158 tys. osób zatrudnionych na pełnym etacie i 235 tys. osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Emeryci i renciści pracujący poza rolnictwem indywidualnym, jako pracownicy najemni stanowili ok. 5% pracujących w ogóle. W stosunku do liczby rejestrowanych bezrobotnych na koniec grudnia 2001 r., odsetek zatrudnionych emerytów i rencistów wyniósł - 12,6%.

Problem ograniczenia możliwości łączenia pracy zarobkowej z pobieraniem emerytury lub renty jest oczywiście niezwykle trudny. Istotą podjętej dyskusji i prowadzonych w resorcie prac jest znalezienie kompromisowych rozwiązań, które z jednej strony pozwolą uzupełnić dochodami z pracy emerytury i renty, z drugiej zaś umożliwić zatrudnienie większej liczby bezrobotnych.

Rozważanych jest kilka różnych wariantów, wykorzystujących dostępne instrumenty kształtowania rynku pracy, zmierzających do ograniczenia możliwości zarobkowych osób uprawnionych do świadczeń emerytalno-rentowych.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Krzysztof Pater

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, dnia 08.07.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do przesłanego pismem LP/043/221/02/V, BM-0/0701/407/02/V z dnia 26 czerwca 2002 r. oświadczenia złożonego przez senatorów: Wiesławę Sadowską i Zbigniewa Gołąbka podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca 2002 r. skierowanego do Ministra Skarbu Państwa, Ministra Gospodarki i Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. informuję, iż:

- Ministerstwo Skarbu Państwa realizując postanowienia zawarte w wyżej wymienionej "Strategii" wystąpiło z wnioskiem do Rady Ministrów o wyrażenie zgody na niepubliczny tryb zbycia akcji niektórych spółek przemysłowego potencjału obronnego poprzez wniesienie akcji/udziałów tych spółek na podwyższenie kapitałów zakładowych ARP S.A. i PHZ "BUMAR" Sp. z o.o.

Niezależnie od powyższego informuję, iż zgodnie z ustawą z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 83, poz. 932) kompetencje oraz uprawnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w odniesieniu do spółek potencjału obronnego wykonuje Minister Gospodarki. Z uwagi na powyższe otrzymywane dotychczas pisma Stowarzyszenia Społecznego na rzecz Rozwoju Pionek i Ochrony Zdrowia dotyczące sytuacji ZPS kierowane były do Ministerstwa Gospodarki według właściwości, celem rozpatrzenia i zajęcia stosownego stanowiska w przedmiotowych sprawach.

Z poważaniem

Wiesław Kaczmarek

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, dn. 08.VII.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym, przy piśmie znak: LP/043/231/02/V z dnia 26 czerwca 2002 r. oświadczeniem Pani senator Wiesławy Sadowskiej i Pana senatora Zbigniewa Gołąbka złożonym podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca br. w sprawie wyrażenia zgody na kontynuowanie w ramach programu "Pierwsza Praca" staży przez ubiegłorocznych absolwentów skierowanych na te staże w 2001 r. uprzejmie informuję, że pismem z dnia 26 czerwca br. - wyrażona została zgoda na finansowanie w ramach kwoty środków Funduszu Pracy przyznanych dla PUP w Radomiu na realizację programu "Pierwsza Praca", kosztów staży zarówno absolwentów tegorocznych jak też ubiegłorocznych.

Jerzy Hausner

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, 08.07.2002 r

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rze
czypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do Pańskiego pisma z 11 czerwca br. (sygn. LP/043/203/02/V), pragnę przedstawić następującą odpowiedź na oświadczenia Pana Senatora Jana Szafrańca skierowane do polskich przedstawicieli w Konwencie Europejskim i dotyczące Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, złożone podczas 18. posiedzenia Senatu RP w dniu 7 czerwca br.

Kwestie związane ze statusem Karty Praw Podstawowych oraz przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka nie były dotychczas przedmiotem obrad podczas sesji plenarnych Konwentu Europejskiego. Zagadnienia te stanowią natomiast przedmiot prac jednej z grup roboczych, utworzonych na mocy decyzji Prezydium Konwentu Europejskiego. Pracom grupy przewodniczy przedstawiciel Komisji Europejskiej w Konwencie, komisarz António Vitorino. Polska jest reprezentowana na forum grupy przez mojego zastępcę w Konwencie Europejskim, prof. Janusza Trzcińskiego. Mandat grupy został określony w dokumencie Konwentu z 31 maja br. (CONV 72/02). Zgodnie z dokumentem, grupa w swoich pracach skoncentruje się na następujących zagadnieniach: możliwe sposoby inkorporacji tekstu Karty do traktatu, zakres kompetencji Trybunału Sprawiedliwości w kwestiach objętych Kartą, relacja postanowień Karty do istniejącego acaquis oraz implikacje przystąpienia Wspólnoty/Unii do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Zagadnienia określone w mandacie zostały szczegółowo omówione i rozwinięte w dokumencie przygotowanym przez Sekretariat Konwentu z 18 czerwca br. (CONV 116/02). Dokument był przedmiotem dyskusji podczas inauguracyjnego - i dotychczas jedynego - posiedzenia grupy 25 czerwca br. i został przyjęty jako podstawa jej prac. Ogółem zaplanowano osiem spotkań grupy, następne na 12 lipca br. Grupa powinna przedstawić rezultat swoich prac, najprawdopodobniej w formie opcji możliwych rozwiązań, do początku listopada br. - wtedy też staną się one przedmiotem obrad podczas sesji plenarnej Konwentu.

Żaden z wymienionych wyżej dwóch dokumentów stanowiących podstawę prac grupy nie przewiduje dyskusji w jej ramach na tematy poruszone w oświadczeniach Pana Senatora. Zgodnie z informacjami zawartymi w mojej odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora z 27 lutego br., złożone na 10. posiedzeniu Senatu, Karta Praw Podstawowych nie definiuje bowiem początkowego i końcowego momentu ochrony życia człowieka i nie reguluje kwestii dotyczących eutanazji, a zagadnienia te leżą w kompetencji poszczególnych państw członkowskich. Należy pamiętać, że rozwiązania prawne w tych kwestiach różnią się znacznie w poszczególnych państwach, a tekst Karty Praw Podstawowych jest wynikiem trudnego kompromisu osiągniętego w łonie Konwentu przygotowującego Kartę, który obradował od grudnia 1999 r. do października 2000 r.

Z wyrazami szacunku

Danuta Hűbner

* * *

Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Gierka, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 2002.07.09

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polski
ej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma LP/043/217/02/V z załączonym tekstem oświadczenia senatora Adama Gierka, skierowanego do Ministra Gospodarki podczas 19. posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca 2002 roku, przedstawiam stanowisko do prośby dotyczącej zbadania przyczyn, które doprowadziły Hutę Baildon S.A. do upadłości.

Zgadzam się ze stwierdzeniem pana senatora, że Huta Baildon to zakład przemysłowy o bardzo dużej tradycji i zasługach dla krajowej gospodarki. Jej bardzo szeroki i zróżnicowany profil produkcyjny, głównie wysoko przetworzonych wyrobów w dużej części przeznaczonych na zaopatrzenie rynku, uczynił z tego przedsiębiorstwa konglomerat wytwórczy o zróżnicowanym profilu produkcyjnym, z podstawową częścią hutniczą oraz częścią przetwórczą i specjalistyczną.

Przed zmianami organizacyjnymi, związanymi z radykalnymi przemianami systemowymi krajowej gospodarki po 1990 r., Huta miała bardzo rozbudowaną strukturę organizacyjną oraz wysokie zatrudnienie (ponad 6 tys. osób). Część hutniczą stanowiła nowoczesna stalownia przygotowana do produkcji stali wysokostopowych i stopów, mocno przestarzała walcownia bruzdowa, kuźnia i obróbka mechaniczna oraz także przestarzałe walcownia taśm na zimno i ciągarnia. Dążąc do wykorzystania potencjału nowoczesnej stalowni, kierownictwo przedsiębiorstwa skoncentrowało wysiłki na unowocześnieniu pozostałych ogniw typowo hutniczych, a przede wszystkim budowie walcowni wieloliniowej stali wysokostopowej.

Równocześnie w procesie restrukturyzacji organizacyjnej wydzielano z majątku przedsiębiorstwa elementy związane z produkcją wyrobów tylko częściowo mających związek z produkcją hutniczą (Węgliki Spiekane, Mikromet, Magnesy, Wiertła, Przeróbka Plastyczna Na Zimno, Mikro-Tech oraz spółki o charakterze usługowym), w których Huta utrzymała udziały. Wydzielanie majątku nieprodukcyjnego było i jest zgodne z założeniami restrukturyzacji hutnictwa. Dzięki tej reorganizacji zatrudnienie w Hucie systematycznie malało, a jej kierownictwo mogło koncentrować się na podstawowej działalności hutniczej.

Wyposażenie Stalowni w Linię COS oraz zakończenie w 1999 roku budowy walcowni wieloliniowej sfinansowanej kredytem udzielonym przez Konsorcjum Banków z 60% gwarancją rządową, stworzyły podstawy techniczne do rozszerzenia produkcji wysokojakościowych wyrobów. Problemem stało się jednak uzyskanie 20 mln zł na dozbrojenie walcowni oraz zakup wsadu do produkcji. Huta, nie mając jeszcze możliwości wygenerowania własnych środków z bieżącej działalności, nie uzyskała zgody banków na udzielenie w/w kwoty kredytu do rozruchu inwestycji, co w rezultacie uniemożliwiło wywiązywanie się z przyjętych zamówień.

W tej sytuacji w rok 2000 Huta weszła z bardzo wysokim poziomem zobowiązań oraz brakiem zdolności kredytowych. Sytuację pogorszyła bardzo trudna dla całej branży hutniczej sytuacja rynkowa spowodowana m.in. kryzysem na światowych rynkach stali.

Zarząd Huty, chcąc stworzyć szanse na zabezpieczenie ciągłości produkcji oraz obniżyć koszty związane z działalnością nieprodukcyjną, przystąpił do sprzedaży majątku nieprodukcyjnego w oparciu o sporządzony program.

Stopniowa realizacja tego programu nie zapobiegła jednak pogorszeniu wyniku finansowego Huty, w którym decydującą rolę zaczęły odgrywać koszty finansowe. Duży wpływ na to miało zerwanie porozumienia z ZUS, którego konsekwencją było naliczenie odsetek w wysokości ponad 80 mln zł, a także wypowiedzenie przez banki umów kredytowych i zakwalifikowanie tych kredytów do przeterminowanych.

W efekcie, nie będąc w stanie wygenerować środków na bieżącą działalność Spółki, a przede wszystkim zapewnienie wsadu i dostaw mediów energetycznych, Zarząd Huty zmuszony był złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości Huty.

Pragnę również poinformować Pana Marszałka, że nie mając możliwości zapobieżenia przedstawionemu biegowi wypadków, które doprowadziły do upadłości Huty, Ministerstwo Gospodarki dołożyło maksymalnych starań, aby we współpracy z innymi zainteresowanymi resortami zapewnić środki finansowe na odprawy bezwarunkowe dla zwalnianych w wyniku upadłości pracowników. W rezultacie na odprawy te uchwałą nr 121/2001Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2001 r. przeznaczono z ogólnej rezerwy budżetowej 6.084 mln zł dla 468 zwalnianych pracowników, które Ministerstwo Skarbu Państwa przekazało Syndykowi masy upadłości Huty. Uzupełnieniem tej kwoty były środki wygospodarowane przez Syndyka.

Ministerstwo Gospodarki podejmowało również i nadal wspiera działania Syndyka mające na celu maksymalne wykorzystanie majątku Huty i ochronę miejsc pracy. Może temu służyć pozyskanie inwestorów zainteresowanych zakupem składników przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem nowej walcowni.

Ponieważ poza przedstawionymi czynnikami, które doprowadziły w rezultacie do upadłości Huty, nie mogę stwierdzić faktów zaplanowanego przestępstwa niegospodarności, nie znajduję uzasadnienia dla powołania niezależnej komisji w celu zbadania przyczyn upadłości Huty. Wykrycie i udowodnienie ewentualnego przestępstwa pozostawiam służbom zajmującym się podobnymi problemami, ograniczając działanie Ministerstwa Gospodarki do wspierania wyżej wymienionych działań Syndyka.

Z poważaniem

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bernarda Drzęźli, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, dnia 9 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Bernarda Drzęźlę na 19 posiedzeniu Senatu w dniu 21 czerwca 2002 r. przesłanego przy piśmie LP/043/226/02/V z dnia 26 czerwca 2002 r. uprzejmie informuję, że:

Ministerstwo Sprawiedliwości nie zobowiązywało się do partycypacji w kosztach budowy Sądu Rejonowego w Żorach. Inicjatywa utworzenia sądu i wybudowania nowego obiektu na jego siedzibę wyszła od władz samorządowych.

Z uwagi na znaczny wzrost kognicji sądów, duży stopień skomplikowania spraw oraz znaczny wzrost ich ilości, koszty funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości wzrastają szybciej od możliwości pozyskania na ten cel środków z budżetu państwa.

Sytuacja taka powoduje konieczność ograniczenia wydatków do niezbędnego minimum. Z tego względu na działalność inwestycyjną przeznaczane są środki dalece niewystarczające. Praktyką ostatnich lat stało się blokowanie części z tych środków pod koniec roku budżetowego, co każdorazowo znacznie utrudnia i spowalnia proces inwestycyjny. Konsekwencją omawianej sytuacji jest konieczność zapewnienia w pierwszej kolejności finansowania w następnych latach budżetowych zadań kontynuowanych oraz priorytetowych dla resortu. Należy podkreślić również, że z roku na rok zwiększa się ilość zadań inwestycyjnych czekających na wprowadzenie do planu.

Ministerstwo Sprawiedliwości poparło inicjatywę władz Miasta Żory w zakresie budowy siedziby dla przyszłego Sadu Rejonowego, natomiast jakakolwiek partycypacja w kosztach z uwagi na ograniczony budżet resortu jest obecnie niemożliwa, o czym były informowane władze miejskie kolejnymi pismami DB.II.215/246/00 z dnia 26.10.2000 r. oraz DB.II.311/161/01 z dnia 17.09.2001 r.

W dniu 7 czerwca 2002 r. Sąd Okręgowy w Gliwicach zawarł porozumienie z Gminą Miejską Żory, na mocy którego Gmina przeznaczy na potrzeby wydziałów zamiejscowych oraz stałych roków sądowych Sądu Rejonowego w Rybniku, a w przyszłości Sądu Rejonowego w Żorach po jego utworzeniu, wybudowany i wyposażony na własny koszt budynek.

Po utworzeniu przez Ministra Sprawiedliwości sądu Gmina Miejska Żory zobowiązuje się do przekazania w formie darowizny budynku wraz z przynależnymi działkami na rzecz Skarbu Państwa - Sądu Okręgowego w Gliwicach, natomiast resort sprawiedliwości zabezpieczy obsadę kadrową oraz środki finansowe na utrzymanie przejętej nieruchomości i funkcjonowanie przyszłego sądu.

Ułatwi to mieszkańcom Miasta Żory dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz wpłynie na poprawę ich bezpieczeństwa.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Jerzy Łankiewicz

SEKRETARZ STANU

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Bułki, złożonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, 2002-07-10

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo (LP/043/194/02/V z dnia 11.06.br.) dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Władysława Bułkę podczas 18 posiedzenia Senatu RP w dniu 7.06.br. w sprawie budowy drogi ekspresowej Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń, uprzejmie informuję:

1. Budowa drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń jest przedsięwzięciem technicznie trudnym i niezwykle kosztownym; przebiega bowiem częściowo przez tereny o wysokim stopniu zagospodarowania oraz przez obszary górskie. Faktycznie jest to obecnie jedno z najtrudniejszych zadań modernizacyjnych na polskiej sieci drogowej.

2. Wobec przedstawionych trudności, do czego dochodzą jeszcze problemy związane z koniecznością uzgadniania nowego przebiegu wielu odcinków tej drogi z lokalnymi władzami i społecznościami wystąpiła konieczność etapowania prac i rozciągnięcia okresu realizacji zadania na całe dziesięciolecie (do r. 2010).

3. Realizacja kolejnych etapów całego zadania została tak zaplanowana aby zapewnić niezbędne warunki dla wprowadzenia na drogę Bielsko Biała-Zwardoń tranzytowego ruchu towarowego w uzgodnionych terminach.

4. Zadanie przebudowy drogi nr 69 traktowane jest jako priorytetowe i resort dołoży starań, aby dotrzymać zakładanych terminów realizacji poszczególnych etapów. Największymi zagrożeniami będą:

- konieczność pozyskania znaczących środków unijnych (pomocowych lub pożyczkowych) na kontynuację zadania po r. 2005 co wiąże się z określonymi procedurami,

- pozyskanie niezbędnych uzgodnień lokalnych dla odcinków drogi S-69 o nowym przebiegu.

5. Szczegółowy plan realizacji poszczególnych etapów drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń przedstawia się następująco:

Etap I - dostosowanie drogi nr 69 na odc. Żywiec-Zwardoń do prowadzenia ruchu ciężkiego w tym budowa fragmentów drogi ekspresowej S-69 planowana na lata 2002-2004.

Długość odcinka: 27 km

Inwestycja będzie finansowana z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie "Umowy finansowania" nr EIB 21-229 podpisanej dnia 5.10.2001 r. dla budowy drogi ekspresowej S-94 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń.

Inwestycja realizowana będzie w podziale na następujące odcinki:

Odcinek A - budowa drogi ekspresowej (jednej jezdni) tzw. "Obwodowej Żywca"

długości 8,2 km od węzła "Żywiec" do węzła "Przybędza" oraz drogi dojazdowej

klasy "Z" od węzła "Żywiec" do mostu na Sole długości 1 km,

odcinek B - wzmocnienie istniejącej drogi krajowej nr 69 na długości 9 km od węzła

"Przybędza" przez Węgierską Górkę do Milówki oraz przebudowa drogi

powiatowej Milówka - Szare na długości 1,8 km,

odcinek C1 - budowa drogi ekspresowej /jednej jezdni/ długości 1,8 km w Milówce

Szarem wraz z tymczasowym połączeniem drogi ekspresowej z drogą

powiatową w Milówce,

Odcinek C2 - wzmocnienie istniejącej drogi krajowej nr 69 na długości 3,1 km od

miejscowości Szare /końca odcinka C1/ do odcinka "Laliki II"

zrealizowanego w latach 1998 - 2000,

Odcinek D1 - wzmocnienie DK nr 69 na długości 1,8 km od odcinka "Laliki II" do

platformy odpraw celnych w Zwardoniu - Mycie,

odcinek D2 - budowa drogi ekspresowej Zwardoń - Myto /dwie jezdnie/ długości

1,35 km do granicy państwa.

Stan przygotowania inwestycji do realizacji.

W pierwszej kolejności planowana jest budowa odcinków D2 i C1, na które inwestor posiada prawomocne pozwolenie na budowę, ukończoną dokumentację projektową oraz dyspozycję terenem.

Przewidywane zagrożenia dla terminów I etapu realizacji to przede wszystkim trwająca od ponad roku zmiana Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego gminy Radzichowy - Wieprz, przedłużające się uzgodnienia projektu budowlanego z Urzędem Miasta Żywiec dla fragmentu trasy na terenie Żywca.

W/w uzgodnienia hamują proces projektowy i uzyskanie pozwolenia na budowę odcinka A.

Planowane jest równoczesne ukończenie budowy fragmentów drogi ekspresowej S-69

- odcinek Żywiec -Zwardoń i platformy odpraw celnych.

Etap II Bielsko Biała-Żywiec

Długość trasy - 19,5 km

Zakładany termin realizacji wg. "Programu rządowego: Infrastruktura - klucz do przyszłości. Drogi." 2005-2010 r.

Dla odcinka Bielsko Biała - Żywiec nie ma zapewnionego finansowania.

Planowane jest wystąpienie o wsparcie budowy z funduszy spójności po ustaleniu przebiegu

trasy na terenie gmin Buczkowice i Łodygowice /obie gminy muszą wypracować wspólny wariant.

Etap III droga ekspresowa S-69 na odcinku Żywiec-Zwardoń

Etap III obejmuje budowę drogi ekspresowej jednojezdniowej na odcinkach pominiętych w I etapie z uwagi na ich wysokie koszty tj.:

- obejście Węgierskiej Górki wraz z estakadą w Szarem.

Na budowę estakady inwestor posiada kompletną dokumentację projektową oraz pozwolenie na budowę, a na "Obejście Węgierskiej Górki" dnia 19.04.2002 r. złożono wniosek o wydanie decyzji WZiZT.

- odcinek tunelowy w Lalikach

Zaawansowany projekt budowlany.

- odcinek "Laliki II" - Zwardoń

Zaawansowany projekt budowlany.

Realizacja etapu III uzależniona jest od pozyskania środków finansowych oraz faktycznego wzrostu natężenia ruchu po uruchomieniu przejścia granicznego dla transportu ciężkiego.

Przekazując powyższe informacje pragnę raz jeszcze podkreślić, że powodzenie całego przedsięwzięcia budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko Biała-Zwardoń zależy od wielu czynników a szczególnie od możliwości sfinansowania kosztownych prac w trudnym terenie.

Ogromne potrzeby związane z planowaną równolegle przebudową innych głównych polskich dróg od standardów europejskich mogą powodować powstawanie okresowych napięć w terminowej realizacji założonych harmonogramów prac. Tym ważniejsze dla nas staje się udzielenie poparcia dla problemów finansowych drogownictwa w Senacie RP.

Z wyrazami szacunku

Mieczysław Muszyński

* * *

Przewodniczący Komisji Europejskiej Sejmu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, 10 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W załączeniu przekazuję odpowiedź na oświadczenia senatora Janusza Szafrańca, złożone podczas 18. Posiedzenia Senatu RP w dniu 7 czerwca 2002 r.

Z poważaniem

Józef Oleksy

Odpowiedź na oświadczenia senatora Jana Szafrańca,

złożone podczas 18 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 czerwca 2002 r.

Kwestie poruszone przez Pana Senatora dotykają niewątpliwie fundamentalnych wartości, których zakres i system ochrony prawnej jest i będzie przedmiotem dyskusji w ramach Konwentu w sprawie przyszłości Europy. Należy przy tym brać pod uwagę, że sama idea rozszerzenia zakresu przedmiotowego praw i obowiązków - poprzez przyjęcie Karty Praw Podstawowych - jest wyrazem swoistej filozofii, potwierdzającej, że Unia Europejska nie może ograniczać się do określania jedynie zasad funkcjonowania wspólnego rynku, koncentrując się głównie na ekonomicznym wymiarze integracji kontynentu.

Trwająca w ramach jednej z grup roboczych Konwentu dyskusja na temat Karty Praw Podstawowych koncentruje się w zasadzie na dwóch kwestiach: przeanalizowaniu procedur i konsekwencji ewentualnego włączenia Karty Praw Podstawowych do traktatów oraz przeanalizowaniu konsekwencji ewentualnego przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Grupa robocza ds. Karty Praw Podstawowych powinna jesienią przedstawić wszystkim członkom Konwentu wyniki swojej pracy. Ewentualna dyskusja nad treścią Karty Praw Podstawowych będzie zapewne przebiegała w kontekście konieczności adaptacji formalno-prawnych niektórych zapisów Karty, zakładając nadanie Karcie mocy prawnie wiążącej poprzez np. włączenie jej do części bazowej przyszłego traktatu.

Do wiadomości Pana senatora przekazuję także oświadczenie Komisji Europejskiej Sejmu z dnia 3 lipca w sprawie przygotowywanego przez Parlament Europejski projektu rezolucji dotyczącego tzw. praw oraz zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego.

Józef Oleksy

* * *

Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 2002-07-10 r.

Pan Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Henryka Stokłosę w sprawie sytuacji Stoczni Szczecińskiej S.A. oraz firm kooperujących ze stoczniami, uprzejmie przedstawiam poniżej działania Ministra Gospodarki podjęte dla umożliwienia skutecznej sanacji Stoczni oraz złagodzenia trudności jej kooperantów.

Doceniając pozycję, jaką zajmuje w polskiej gospodarce przemysł stoczniowy (obejmujący stocznie i przedsiębiorstwa kooperujące ze stoczniami) - Minister Gospodarki w ostatnich miesiącach trzykrotnie prezentował na posiedzeniach Rady Ministrów aktualną sytuację przemysłu stoczniowego, szczególny nacisk kładąc na problemy Stoczni Szczecińskiej Porta Holding S.A. (SSPH), będącej w krytycznej sytuacji finansowej, przekładającej się wprost na trudności ekonomiczno-finansowe jej kooperantów. Minister Gospodarki zainicjował działania wspierające, umożliwiające wznowienie produkcji statków w Spółce.

Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki czynnie zaangażowało się w negocjacje pomiędzy bankami i Stocznią Szczecińską Porta Holding S.A. - zorganizowało kilka spotkań z bankami wierzycielskimi tej Spółki.

Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki kilkakrotnie spotkało się także z przedstawicielami firm kooperujących ze stoczniami oraz banków finansujących przemysł stoczniowy w celu określenia rozwiązań mających na celu poprawę kondycji finansowej kooperantów.

W dniu 19 marca br. Rada Ministrów pozytywnie rozpatrzyła wniosek Ministrów Skarbu Państwa i Gospodarki o wyrażenie zgody na niepubliczny tryb zbycia akcji Skarbu Państwa w trzech spółkach i przeznaczenia tych akcji - w zamian za objęcie akcji nowej emisji - na podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., co umożliwi jej wsparcie finansowe procesów restrukturyzacji sektora stoczniowego.

W wyniku przetargu wyłoniono firmę doradczą, która przystąpiła do due diligence - wstępne wyniki spodziewane są w połowie lipca br., a program restrukturyzacji Stoczni Szczecińskiej będzie opracowany do połowy sierpnia br.

Realizując postulaty banków wierzycielskich w sprawie sposobu i wysokości zabezpieczenia kredytu, w dniu 21 maja br. Rada Ministrów wyraziła zgodę na dodatkowe dokapitalizowanie ARP S.A, umożliwiające udzielenie pomocy na restrukturyzację sektora.

Wszystkie działania podejmowane przez rząd mają na celu wznowienie produkcji statków przez nowo powołaną Spółkę Stocznia Szczecińska Nowa i złagodzenie trudności finansowych przedsiębiorstw kooperujących ze stoczniami.

Jednocześnie pragnę poinformować, że - w związku z bardzo trudną sytuacją w całym sektorze stoczniowym, łącznie z przedsiębiorstwami kooperującymi ze stoczniami - Ministerstwo Gospodarki opracowało informację o aktualnej sytuacji w polskim przemyśle stoczniowym oraz propozycji niezbędnych mechanizmów wspierania funkcjonowania tego sektora. Dokument ten przedstawiony został na Sejmowej Komisji Gospodarki w dniu 26 czerwca br.

Temat dotyczący problemów przemysłu stoczniowego i wypracowania rozwiązań dla poprawy funkcjonowania tego sektora został włączony do prac zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

Pragnę wyrazić nadzieję, iż wymiernym efektem podjętych działań będzie wznowienie w najbliższych dniach produkcji w Stoczni Szczecińskiej Nowej i poprawa sytuacji w całym sektorze okrętowym, w tym także w przedsiębiorstwach kooperujących ze stoczniami.

Z poważaniem

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, dn. 11.07.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym przez Pana Marszałka z pismem znak: LP/043/230/02/V z dn. 26.06.2002 r. tekstem oświadczenia senatora Witolda Gładkowskiego w sprawie zmiany kryteriów przyznawania zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych, uprzejmie przesyłam następujące stanowisko.

Wszystkie świadczenia, które przyznawane są w oparciu o kryterium dochodowe, wymagały celowego wskazania rodzajów i źródeł dochodów, stanowiących podstawę ustalania uprawnień, co w przypadku zasiłku rodzinnego zostało uregulowane w ustawie o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz.U. z 1998 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).

Wymieniona ustawa reguluje również przypadki utraty źródła dochodu (jak i odwrotnie - uzyskania nowego źródła dochodu) w dowolnym momencie okresu zasiłkowego.

Art. 6 ust. 1 ustawy stanowi, że w razie utraty źródła dochodu przez uprawnionego lub członka rodziny, pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym, prawo do zasiłku, na wniosek uprawnionego ustala się ponownie na podstawie przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na osobę w rodzinie, z wyłączeniem utraconego źródła dochodu. Prawo do zasiłku ustala się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata źródła dochodu.

Nie można zgodzić się z sugestią Pana Senatora Gładkowskiego, by "... dochody ze stosunku pracy uzyskiwane przez osoby nabywające prawo do zasiłku dla bezrobotnych (jak należy domniemywać chodzi tu o wspomniane wcześniej w oświadczeniu - odprawy emerytalne) bądź świadczenia przedemerytalne traktować jak utracone źródło dochodu i nie brać pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosku o zasiłek rodzinny". Odprawa emerytalna jest szczególnym typem wynagrodzenia (nagrody) za pracę, a nie utraconym dochodem z pracy. Świadczenie przedemerytalne jest natomiast, jak sama nazwa wskazuje, szczególnym uprawnieniem do wcześniejszej emerytury (w niepełnej wysokości) i podlega tym samym zasadom rozliczania przy ustalaniu uprawnień do zasiłków rodzinnych jak emerytura. Warto również zauważyć, że w obu przypadkach nie ma miejsca utrata dochodu, ale wręcz odwrotnie - jego uzyskiwanie.

Jest faktem, że jeśli chodzi o świadczenia, do których prawo uzależnione jest od wysokości dochodu zawsze, trudne społecznie są przypadki osób osiągających dochody nieznacznie przekraczające wyznaczony próg dochodowy. Elastyczne rozwiązania w ograniczonym zakresie mogą być rozważane przy projektowaniu nowych rozwiązań.

Aktualnie w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej prowadzone są intensywne prace nad reformą całego systemu świadczeń rodzinnych. Projekt ustawy o systemie świadczeń rodzinnych poddany zostanie szerokiej konsultacji społecznej oraz opinii partnerów parlamentarnych.

Z poważaniem

Jolanta Banach

* * *

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 11.07.2002 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Adama Bieli w sprawie sprzedaży Betoniarni w Gądkach, złożonego podczas 14 posiedzenia Senatu RP oraz do przekazanej panu Marszałkowi, przy piśmie z dnia 23 maja 2002 r., informacji o zleceniu Prokuraturze Apelacyjnej w Poznaniu zbadania przedmiotowej sprawy, uprzejmie informuję Pana Marszałka o wstępnych ustaleniach poczynionych przez Prokuraturę Okręgową w Poznaniu. Z ustaleń tych wynika, że przed Ministrem Gospodarki toczą się postępowania administracyjne:

1. wszczęte na wniosek Aleksandra Jaskuły postępowanie o zwrot Przedsiębiorstwa Betoniarnia w Gądkach-Robakowie, gm. Kórnik - nr sprawy OL-024 1371/90/R/JK/12/02,

2. w przedmiocie oceny legalności zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej wytwórczości z dnia 5.04.1951 r. w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego nad Przedsiębiorstwem Betoniarnia Satory Leokadia w Robakowie.

3. w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z 25.06.1966 r. o przejściu Przedsiębiorstwa Betoniarnia Satory Leokadia w Robakowie na własność Państwa z dniem 8 marca 1958 r.

Pismem z dnia 3 stycznia 2002 r. Ministerstwo Gospodarki zwróciło się do likwidatora przedsiębiorstwa "Prefabet" o wstrzymanie czynności związanych ze sprzedażą mienia do czasu zakończenia postępowania reprywatyzacyjnego.

Ponadto Remigiusz Jaskuła - spadkobierca Leokadii Satory wystąpił w dniu 4 kwietnia 2002 r. do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast o stwierdzenie nieważności decyzji Wojewody Poznańskiego z dnia 21 września 1992 r. nr GG-IX-7243/130/92/2284, potwierdzającej nabycie z mocy prawa przez przedsiębiorstwo "Profabet" prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w Robakowie, gm. Kórnik oraz własności budynków i urządzeń znajdujących się na gruncie.

Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego prokurator podejmie decyzję co do dalszego toku postępowania w niniejszej sprawie.

O dalszych ustaleniach w sprawie i działaniach Prokuratury zostanie Pan Marszałek powiadomiony kolejnym pismem.

Z upoważnienia

PROKURATORA GENERALNEGO

Ryszard A. Stefański

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, dnia 11 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzec
zypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do pisma z dnia 26 czerwca 2002 r., o sygn. LP/043/229/02/V, przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Józefa Sztorca, złożone w dniu 21 czerwca 2002 r., podczas 19. posiedzenia Senatu, w sprawie zapewnienia ochrony działaczom Polskiego Związku Piłki Nożnej podczas wyjazdu na finały Mistrzostw Świata do Korei, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Biuro Ochrony Rządu skierowało do ochrony reprezentacji Polski na finały Mistrzostw Świata w Korei jednego funkcjonariusza. Działanie takie było podyktowane wymogami FIFA w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa reprezentacjom. FIFA określiła wymogi, które powinna spełniać osoba odpowiadająca za ochronę (w tym: znajomość spraw związanych z ochroną i zabezpieczeniem zarówno obiektów, jak i imprez masowych pod względem udziału VIP-ów, odpowiednie doświadczenie oraz bardzo dobra znajomość języka angielskiego). Funkcjonariusz BOR nie był skierowany do ochrony działaczy PZPN. Był on m.in. odpowiedzialny za współpracę ze służbami bezpieczeństwa Korei w zakresie zapewnienia ochrony reprezentacji Polski.

Wszystkie koszty związane z pobytem funkcjonariusza BOR w Korei pokryte zostały przez Polski Związek Piłki Nożnej.

Z poważaniem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Zenon KOSINIAK-KAMYSZ

Podsekretarz Stanu

* * *

Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):

Warszawa, dnia 15 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 10 lipca 2002 r., znak LP/043/254/02/V w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bielawskiego uprzejmie informuję o stanowisku Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie.

Kasy chorych, zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o puz", są instytucją samorządową, reprezentującą ubezpieczonych. Kasa chorych zakupuje określoną ilość i rodzaj świadczeń poprzez zawieranie ze świadczeniodawcami umów. Nie jest zatem podmiotem mającym za zadanie utrzymanie i finansowanie placówek służby zdrowia.

Należy zaznaczyć, iż kasa chorych dysponuje określonymi środkami finansowymi, musi - zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o puz - przestrzegać przy zawieraniu umów zasady zrównoważenia wydatków z przychodami kasy chorych oraz zasady, że suma kwot zobowiązań kasy chorych wobec świadczeniodawców ze wszystkich zawartych umów musi się mieścić w planie finansowym kasy chorych. Biorąc to pod uwagę, należy stwierdzić, że chęć realizacji przez świadczeniodawcę wszystkich świadczeń dla osób zgłaszających się do niego nie stanowi wystarczającej przesłanki do sfinansowania przez kasę chorych wszystkich wykonywanych świadczeń.

Trudna sytuacja szpitali oraz analiza ilości łóżek na terenie Dolnego Śląska wskazuje na konieczność rozpatrzenia przez organy założycielskie kwestii odpowiedniej restrukturyzacji tych placówek i dostosowania ich do sytuacji rynkowej. Z analiz przeprowadzonych przez Dolnośląską RKCh wynika, iż mimo ogłoszenia przez samorządy lokalne restrukturyzacji, liczba lekarzy województwa dolnośląskiego w przeliczeniu na 10.000 mieszkańców jest wciąż jedną z wyższych w Polsce. Restrukturyzacja bazy szpitalnej w województwie dolnośląskim ograniczyła się do zmniejszenia liczby łóżek opieki krótkoterminowej z 16.122 do 15.030 (dane za styczeń 2002 r.). Liczba zakontraktowanych w 2002 r. łóżek szpitalnych przewyższa o 50% standardy określone wskaźnikiem kierunkowym dla ubezpieczonych w Dolnośląskiej RKCh. Kasa jako instytucja ubezpieczenia zdrowotnego, nie może finansować niedostosowanej do obecnej sytuacji demograficznej, ekonomicznej i epidemiologicznej struktury łóżek na terenie Dolnego Śląska.

Odnośnie przyczyn przeprowadzenia przez Dolnośląską RKCh kontroli świadczeniodawców uprzejmie informuję, iż z wyjaśnień kasy wynika, że w 2001 r. na podstawie analizy dokumentacji rozliczeniowej szpitali kasa stwierdziła wiele nieprawidłowości w realizacji umów. Efektem tego było przeprowadzenie przez kasę korekty regionalnej, czyli ponownej weryfikacji dokumentacji rozliczeniowej za 2001 r. Obejmowała ona następujące zagadnienia:

1. przypadki wykazywania jako ubezpieczonych w Dolnośląskiej RKCh ubezpieczonych w innych kasach, szczególnie BKChSM,

2. przypadki wykazywania do rozliczeń osób zmarłych przed pierwszym dniem zgłoszonej do rozliczenia hospitalizacji,

3. przypadki wykazywania do rozliczenia przez jednego lub kilku świadczeniodawców - kilku nakładających się częściowo hospitalizacji tego samego pacjenta,

4. przypadki wykazywania do rozliczenia hospitalizacji realizowanych na łóżkach szpitalnych bądź miejscach w oddziałach dziennych przekraczających liczby ustalone umową dla poszczególnych oddziałów szpitalnych.

Odnośnie opóźnień w odpowiedziach udzielanych przez kasę uprzejmie informuję, iż z informacji przesłanej przez Dolnośląską RKCh wynika, że kasa umożliwiła świadczeniodawcom złożenie wyjaśnień dotyczących zakwestionowanych świadczeń i zobowiązała się do ich przeanalizowania. Kasa wielokrotnie, na wniosek świadczeniodawców, przedłużała termin składania odwołania. Analiza złożonych przez świadczeniodawców dokumentów okazała się bardzo czasochłonna. Korekta nie miała charakteru kontroli bieżącej i została przeprowadzona zgodnie z uprawnieniami kontrolnymi kasy, wynikającymi z umowy zawartej pomiędzy kasą i świadczeniodawcą. Wszelkie spory wynikające z zapisów tej umowy, dotyczące również terminów rozpatrzenia odwołań świadczeniodawców, mogą zostać rozstrzygnięte jedynie przed sądem. Świadczeniodawca, zawierając umowę z kasą chorych, wyraża zgodę na wszelkie postanowienia umowy, w tym również ustalenia dotyczące sposobu udzielania i finansowania świadczeń zdrowotnych i jest taką umową związany. Jednocześnie uprzejmie przypominam, że z uwagi na fakt, że umowy zawierane w drodze konkursu ofert są umowami o charakterze cywilnoprawnym, Urząd Nadzoru nie ma możliwości prowadzenia postępowania administracyjnego w indywidualnych sprawach dotyczących ich zawierania.

Odnośnie zapytania, co Urząd Nadzoru ma zamiar zrobić z perspektywą bankructwa szpitali na Dolnym Śląsku uprzejmie informuję, iż zakres kompetencji Urzędu został określony ustawą o puz i zgodnie z art. 151 ust. 4 powołanej ustawy, zdaniem Urzędu Nadzoru jest ochrona interesów osób ubezpieczonych. Problemy organizacyjne i finansowe placówki powinny być rozwiązywane przez zarządzającego w porozumieniu z organem założycielskim, którego zdaniem jest również dbanie o kondycję finansową szpitala.

Z poważaniem

PREZES

Michał Żemojda

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 2002-07-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 28 maja 2002 r. znak: JD/043/173/02/V, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca na posiedzeniu Senatu w dniu 23 maja 2002 r., uprzejmie wyjaśniam:

Jednym z warunków uzyskania statusu zakładu pracy chronionej przez podmiot jest zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki lekarskiej oraz usług rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładach pracy chronionej - art. 28 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.)

Tym samym w ZPChr istnieje obowiązek zapewnienia takiej pomocy, co jest nierozerwalnie związane z prowadzoną przez zakład działalnością.

Rozliczenie podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z wykonywaniem tych czynności podlega zatem rozliczeniu według ogólnych zasad - tzn. tylko w stosownej proporcji do sprzedaży opodatkowanej (art. 20 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Jednocześnie uprzejmie informuję, że każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie. W sytuacji bowiem np. korzystania w ZPChr z opieki lekarskiej, o której mowa powyżej, przez inne osoby, niż zatrudnione u tego podatnika osoby niepełnosprawne, sytuacja taka nie daje uprawnień do rozliczeń VAT w odniesieniu do tej części świadczeń.

Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję, że z uwagi na brak sprecyzowania w oświadczeniu Pana Senatora rodzaju nabywanych przez zakłady pracy chronionej towarów, usług i inwestycji oraz środków, z których są one finansowane, nie jest możliwe udzielenie bardziej szczegółowej odpowiedzi.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment