Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


23 lipca 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Omawiana ustawa była pilnym projektem rządowym

Senatorowie wysłuchali opinii o nowelizacji przedstawionych przez wiceministra pracy i polityki socjalnej Andrzeja Zdebskiego, wiceminister skarbu państwa Barbarę Misterską, posła sprawozdawcę Jacka Kasprzyka oraz głównego specjalistę w Departamencie Finansów Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów Hannę Kruszewską. Ponadto uwagi dotyczące terminologii użytej w nowelizacji sejmowej zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Ustalono, że przyjęcie ustawy bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zdzisława Janowska.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie omówili sprawy organizacyjne związane w posiedzeniem wyjazdowym komisji w Malborku.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W przyjętym stanowisku komisja opowiedziała się za wprowadzeniem kilkunastu poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Zbyszko Piwoński.

Poparcie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej uzyskała m.in. poprawka zaproponowana przez senatora Z. Piwońskiego, aby partie, których sprawozdania finansowe z działalności za 2001 rok zostaną odrzucone przez PKW, otrzymały subwencję przypadającą na 2002 r. mniejszą o 30%, a nie - jak ustalił Sejm - o 10%. Sejm zdecydował, że w wypadku odrzucenia przez PKW sprawozdania finansowego partii za 2001 r., przysługująca jej subwencja budżetowa na 2003 r. zostanie zmniejszona o 10%.

Uzasadniając proponowaną zmianę, senator Z. Piwoński wyjaśnił, że skoro chodzi o sprawozdanie za 2001 r., to konsekwencje jego odrzucenia powinny dotyczyć subwencji przypadającej na rok następny. Intencją tej poprawki jest także, w opinii wnioskodawcy, wyjaśnienie, że przepis nowelizacji nie prowadzi do abolicji dla partii, których sprawozdania zostaną odrzucone. Senator Z. Piwoński zaznaczył, że jest to przepis jednorazowy i dotyczy tylko subwencji na 2002 rok.

W dyskusji zarówno senator Z. Piwoński, jak i poseł sprawozdawca Witold Gintowt-Dziewałtowski, który w imieniu Sejmu przedstawiał nowelizację Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podkreślali, że to, czy partie otrzymają subwencje w kolejnych latach kadencji, zależeć będzie od decyzji PKW w sprawie sprawozdań finansowych, jakie będą one w przyszłości składać.

Poseł W. Gintowt-Dziewałtowski stwierdził, że jeśli sprawozdanie danej partii za rok 2002 zostanie odrzucone przez PKW, wówczas partia ta zostanie pozbawiona prawa do całej subwencji w roku 2003. Podkreślił ponadto, że obecnie PKW może albo przyjąć sprawozdanie, albo je odrzucić, także w sytuacji, kiedy popełnione zostają drobne uchybienia formalne. Dodał, że w nowelizacji wskazano kryteria, na podstawie których będzie możliwe odrzucenie sprawozdania finansowego oraz dano PKW możliwość przyjmowania sprawozdań z jednoczesnym wskazaniem uchybień. Zapis dotyczący konsekwencji odrzucenia sprawozdania za 2001 r. ma być jednorazowy i przejściowy, bo sprawozdania finansowe za rok obecny mają być badane już pod rządami nowych przepisów.

Obecny na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej sekretarz PKW Kazimierz Czaplicki powiedział, że komisja czeka na zakończenie dwutygodniowego terminu przeznaczonego na składanie ewentualnych zastrzeżeń do opublikowanych już sprawozdań finansowych partii za 2001 r, i 29 lipca br. przystąpi do badania tych sprawozdań. Dodał, że w pierwszej kolejności zbadane zostaną sprawozdania tych partii, które uzyskały wynik wyborczy uprawniający je do otrzymywania subwencji.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w ustawie sejmowej, którą przedstawiła wiceminister skarbu państwa Małgorzata Ostrowska. Ponadto zapoznano się ze stanowiskami w sprawie nowelizacji, które przekazały m.in. Polska Federacja Producentów Żywności, Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność", Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych POLBISCO, Federacja Związków Zawodowych Pracowników Przemysłu Cukrowniczego w Polsce, Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego oraz Związki Zawodowe OPZZ "Solidarność" Inżynierów. W posiedzeniu komisji uczestniczyli także przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego, Instytutu Przemysłu Cukrowniczego, spółek cukrowych, Cukrowniczej Izby Gospodarczej oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja przewiduje utworzenie Krajowej Spółki Cukrowej przez podwyższenie kapitału zakładowego jednej ze spółek cukrowych, w których Skarb Państwa na 100% udziałów. Sejm zdecydował, że po zakończeniu postępowań sądowych dotyczących Śląskiej Spółki Cukrowej, akcje cukrowni wchodzących w jej skład zostaną również wniesione na podniesienie kapitału Krajowej Spółki Cukrowej. W myśl ustawy spółka cukrowa zostanie utworzona w trzech etapach.

Ustawa sejmowa zmierza do uszczelnienia rynku cukru w Polsce, stanowiąc, że cukier kwoty C (limit cukru na eksport), izoglukoza C oraz syrop inulinowy C wyprodukowane w danym roku rozliczeniowym muszą zostać wyeksportowane w postaci nieprzetworzonej w terminie do 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym przypada koniec roku rozliczeniowego.

Po wysłuchaniu opinii zaproszonych gości komisja postanowiła kontynuować rozpatrywanie nowelizacji ustawy o regulacji rynku cukru na kolejnym posiedzeniu, 24 lipca br.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznano się z informacją wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Plewy na temat nowych propozycji Komisji Europejskiej w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej.

Propozycje zmierzają m.in. do zbliżenia dekretowanych cen rolnych w UE do cen światowych, ostatecznego oderwania dopłat bezpośrednich od rodzaju i poziomu produkcji czy 3% corocznego zmniejszania wysokości dopłat.

Ponadto senatorowie wysłuchali opinii eksperta Mariana Brzóski z UKIE.

24 lipca 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności dyskutowała o projekcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji, przygotowanym przez senatora Roberta Smoktunowicza.

W posiedzeniu komisji udział wzięli przedstawiciele Komendy Głównej Policji: naczelnik Lucyna Pietrzyk, dyrektor Biura Prawnego Zbigniew Krasnodębski oraz kierownik Anna Lipińska-Czajkowska, a także przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji: główny specjalista Ewa Gąsiorowska-Wiśniewska, dyrektor Departamentu Prawnego Zbigniew Wrona oraz dyrektor Piotr Much. Ponadto komisja zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Projekt inicjatywy przedstawił senator R. Smoktunowicz. Senator przytoczył niektóre krytyczne opinie, które pojawiły się w prasie po informacji o przygotowanej przez niego nowelizacji ustawy o broni i amunicji. Senator przypomniał, że ułatwienie obywatelom samoobrony było jednym z elementów programu wyborczego SLD, a proponowany przez niego projekt jest zbieżny z projektem obecnego wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Zbigniewa Sobotki.

Jak stwierdził senator R. Smoktunowicz, istotą tego projektu jest rozdzielenie prawa do posiadania broni od prawa do jej noszenia. Senator kwestionował uznaniowość wydawania pozwolenia na broń, podając przykłady argumentów, jakie mogą przytaczać osoby ubiegające się o pozwolenie. Za ważną okoliczność wnioskodawca uznał stworzenie bariery psychologicznej dla bandytów, którzy - dzięki szerokiemu dostępowi obywateli do posiadania broni - nie będą chcieli się narażać na konfrontację z uzbrojoną osobą. Autor projektu zwrócił uwagę, że 99% przestępstw popełniono przy użyciu broni posiadanej nielegalnie.

Występujący jako przedstawiciel resortu spraw wewnętrznych dyrektor Z. Krasnodębski przypomniał o sejmowych pracach nad poszerzeniem obrony koniecznej w nowelizowanym kodeksie karnym. Odnosząc się do uznaniowości w wydawaniu decyzji o pozwoleniu na broń, stwierdził, że w resorcie próbowano sprecyzować katalog (pozytywny lub negatywny), który by tę uznaniowość ograniczył. Na trudności w tym względzie napotykają osoby wydające pozwolenia. Jednak ta próba nie powiodła się i nadal stworzenie katalogu wydaje się nierealne. Obecnie wydawanych jest 750-800 tys. pozwoleń na broń.

Zdaniem Z. Krasnodębskiego, na uwagę zasługuje fakt, że kraje, w których broń była ogólnie dostępna (np. w niektórych stanach USA czy w Niemczech), wprowadzają reglamentację dostępu do broni. Po dramatycznych wydarzeniach z ostatnich miesięcy, gdy jeden z uczniów zastrzelił wielu swoich rówieśników, z Niemiec nadeszła prośba o udostępnienie naszych regulacji prawnych w celu ograniczenia możliwości posiadania broni. Jak stwierdził, wymogi, które przewidziano w projekcie: stan zdrowia, niekaralność i stałe miejsce zamieszkania nie są wystarczającymi kryteriami, których spełnienie miałoby gwarantować zgodne z prawem używanie broni. Z wywiadów, które policja przeprowadza przed wydaniem decyzji o zgodzie na posiadanie broni, wynika, że o pozwolenie na broń występują często osoby nadużywające alkoholu czy znęcające nad rodziną. Te osoby, w myśl uregulowań zapisanych w rozpatrywanym projekcie, spełniłyby ustawowe wymogi i obligatoryjnie należałoby zgodę na posiadanie broni wydać.

L. Pietrzyk z Komendy Głównej Policji przypomniała, że zgodę na posiadanie broni wydaje się w trybie decyzji administracyjnej, która - zgodnie z kpa - podlega kontroli i jest wzruszalna. Organem kontrolnym jest Komenda Główna Policji oraz Naczelny Sąd Administracyjny. L. Pietrzyk, która w Komendzie Głównej Policji zajmuje się odwołaniami od decyzji o odmowie zgody na posiadanie broni, stwierdziła, że najczęściej są istotne przyczyny takiej decyzji. Osoby niezadowolone z takiego rozstrzygnięcia mogą wnieść sprawę do NSA, jednak większość zaskarżonych decyzji, które rozpatrzył NSA, jest korzystna dla organu wydającego decyzję.

L. Pietrzyk wyraziła też wątpliwość co do konstytucyjności proponowanych przez senatora R. Smoktunowicza rozwiązań. Mogą one być niezgodne z zasadą równości wobec prawa, a także z konstytucyjną gwarancją, że państwo zapewnia bezpieczeństwo obywatelom (mogłoby powstać domniemanie, że ten obowiązek został przerzucony na obywateli). Nawiązując do prawa Unii Europejskiej, L. Pietrzyk stwierdziła, że w dyrektywach unijnych też nie ma powszechnego dostępu do broni, a wydanie zgody jest obwarowane koniecznością uzasadnienia przez wnioskodawcę potrzeby jej posiadania.

Z przedstawionymi opiniami polemizował senator R. Smoktunowicz. Senator podkreślił, że celem rozpatrywanej nowelizacji jest pozostawienie uznaniowości przyznawania zgody na noszenie broni, ale jednocześnie precyzyjne określenie warunków, po spełnieniu których zgoda na posiadanie broni byłaby wydawana obligatoryjnie.

Z tym poglądem nie zgodził się dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Z. Wrona, który zwrócił uwagę, że pogląd o podmiotowym prawie do posiadania broni jest odosobniony (jedynie prof. Filar prezentował takie przekonanie w artykule opublikowanym w "Państwie i Prawie"). Gdyby przyjąć filozofię zaproponowaną przez senatora R. Smoktunowicza, to zgoda byłaby wydawana bez postępowania, należałoby zastosować tylko tryb rejestracyjny (po zawiadomieniu), a postępowanie należałoby toczyć wyłącznie w sprawie odmowy rejestracji. Ponadto dyrektor Z. Wrona przypomniał, że w Naczelnym Sądzie Administracyjnym jest już dość bogate orzecznictwo w sprawach o odmowę wydania zgody na posiadanie broni.

Na zakończenie dyskusji przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności poddała pod głosowanie wniosek o podjęcie przez komisję prac nad projektem nowelizacji ustawy o broni i amunicji. Za podjęciem opowiedziało się 3 senatorów, 4 osoby były przeciwne, a 1 wstrzymała się od głosu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska zajęła się problemem zapobiegania i usuwania skutków katastrof związanych z osuwiskami w związku z przygotowaniami do rozpatrzenia programu ochrony brzegów morskich.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński zauważył, że projektowany program dotyczy wyłącznie terenów nadmorskich. Nie obejmuje on całego kraju, a szczególnie terenów górskich, gdzie występują problemy osuwisk.

Następnie o tych problemach mówili m.in. Ryszard Strzelecki z Państwowego Instytutu Geologicznego, Tomasz Stuczyński z Instytutu Upraw i Gleboznawstwa w Puławach oraz prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Gdyni Andrzej Polak. Senatorowie wysłuchali także informacji głównego inspektora ochrony środowiska Krzysztofa Zaręby

Program ochrony brzegów morskich powstał z inicjatywy Izby Przemysłowo-Handlowej w Gdyni. Specjalnie powołany zespół, składający się z instytucji badawczych oraz przedsiębiorstw zajmujących się szeroko pojętymi zagadnieniami zagospodarowania przestrzennego i ochrony środowiska, stwierdził potrzebę wprowadzenia zmian w aktach prawnych regulujących postępowanie w dziedzinie ochrony środowiska, planowania przestrzennego, zapobiegania i usuwania skutków katastrof i klęsk żywiołowych. Z uwagi na dużą dynamikę procesów degradacji, w opinii ekspertów, istnieje pilna potrzeba podjęcia odpowiednich prac.

W strefie wybrzeża Bałtyku notuje się systematyczne podnoszenie poziomu morza i intensywny rozwój niszczenia brzegu. W ostatnich latach osuwiska uaktywniły się na niespotykaną skalę także w Karpatach, czyniąc szkody we wszystkich gminach górskich województw małopolskiego, podkarpackiego i śląskiego. Państwowy Instytut Geologiczny przewiduje, że intensywność tych procesów będzie narastała. Szkody materialne czynione przez naturalne zjawiska geologiczne są dotkliwe dla indywidualnych mieszkańców, społeczności lokalnych, podmiotów gospodarczych oraz infrastruktury technicznej państwa. Cywilizacja nie ma możliwości wyeliminowania tych naturalnych zjawisk geologicznych, ale państwo może poprzez odpowiednie regulacje prawne i wykorzystanie wyników prac naukowych ograniczyć ich negatywne skutki. Niestety, w polskim prawie ta problematyka zabezpieczenia i przeciwdziałania oraz usuwania skutków katastrof jest ujęta niewystarczająco.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator A. Graczyński stwierdził, że należy skierować dezyderat do Ministerstwa Środowiska o podjęcie prac legislacyjnych dotyczących problemu osuwisk. Zdaniem senatora, obecny stan prawny jest niesatysfakcjonujący. Komisja Ochrony Środowiska widzi także możliwość wykorzystania środków pomocowych na odpowiednie prace w tym zakresie.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru.

Po wnikliwym zapoznaniu się z opiniami zaproszonych gości, m.in. wiceminister skarbu państwa Małgorzaty Ostrowskiej, przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Agencji Rynku Rolnego oraz związków zawodowych przemysłu cukrowniczego, senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Senatorowie zapoznali się z rozwiązaniami przyjętymi w omawianej nowelizacji, które przedstawiła wiceminister finansów Irena Ożóg. Ponadto wysłuchano uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji wątpliwości senatorów dotyczyły m.in. pkt 14 w art. 1. Ostatecznie, w głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować wprowadzenie kilku poprawek do nowelizacji sejmowej. W przyjętym przez komisję stanowisku zawarto ogółem 9 zmian, które zarekomenduje Izbie senator Genowefa Ferenc.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie postanowili przyjąć bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych.

Opinię o nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister finansów Ryszard Michalski oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator Adam Graczyński.

25 lipca 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o wyrobach medycznych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra zdrowia Aleksandra Naumana oraz zastępcy przewodniczącego zespołu ds. prawa farmaceutycznego Piotra Mierzejewskiego na temat rozwiązań przyjętych w omawianej nowelizacji. Pozytywną opinię o nowelizacji sejmowej przedstawiła w imieniu środowiska producentów wyrobów medycznych Małgorzata Wychowaniec z Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie nowelizacji ustawy o wyrobach medycznych bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne.

Po wysłuchaniu opinii wiceministra zdrowia A. Naumana, prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej Romana Hechmana oraz przedstawicieli Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego i Naczelnej Rady Lekarskiej odbyła się dyskusja, w której postulowano m.in. skreślenie pkt 67 w art. 1 oraz zgłaszano zastrzeżenia do zapisów zawartych w pkt 8 w art. 1. Proponowane przez senatorów zmiany negatywnie ocenił przedstawiciel rządu.

W głosowaniu komisja poparła wprowadzenie 9 poprawek do sejmowej nowelizacji prawa farmaceutycznego. Na sprawozdawcę wybrano senatora Z. Kulaka.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych.

Senatorowie zapoznali się z informacją wiceministra finansów Ryszarda Michalskiego. Wysłuchali także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji ustawa nie wzbudziła kontrowersji i spotkała się z pozytywnymi ocenami senatorów.

W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała wprowadzenie jednej poprawki do nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Edmund Wittbrodt.

26 lipca 2002 r.

W Malborku odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, którego tematem była polityka lekowa państwa, ze szczególnym uwzględnieniem leków generycznych. Posiedzenie zorganizowano we współpracy z Polskim Związkiem Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, członkiem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych.

Podczas posiedzenia założenia strategii dla przemysłu farmaceutycznego do 2005 r. przedstawiła naczelnik Krystyna Sender z Departamentu Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Gospodarki.

Zagadnienia związane z rolą leków generycznych w polityce lekowej państwa omówił pełniący obowiązki dyrektora Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia Piotr Błaszczyk.

O polityce rozwoju przemysłu farmaceutycznego jako integralnym elemencie polityki zdrowotnej mówił wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Wojciech Kuźmierkiewicz

Wystąpienie prezesa PZZF Cezarego Śledziewskiego dotyczyło znaczenia leków generycznych dla ochrony zdrowia, a także barier dla krajowego przemysłu farmaceutycznego.

Podczas posiedzenia wyjazdowego senatorowie zapoznali nie się z działalnością Zakładów Farmaceutycznych POLPHARMA SA w Starogardzie Gdańskim, wiodącego producenta leków generycznych w Polsce.

30 lipca 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali szczegółowych wyjaśnień i opinii, które przedstawili: reprezentujący wnioskodawców Janusz Korwin-Mikke, poseł Adam Szejnfeld, zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Zdzisław Krajewski, Mirosław Lewiński z Ministerstwa Gospodarki oraz przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Zbigniew Podkidacz. Komisja wysłuchała także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz dysponowała opinią prof. Wojciecha Radeckiego z Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Ustawa, która była inicjatywą obywatelską, zezwala na ponowne sprowadzanie do Polski odzieży używanej, wymieszanej ze zużytą. Intencją wnioskodawców było utrzymanie miejsc pracy kilkudziesięciu tysięcy osób zatrudnionych przy sortowaniu i sprzedaży odzieży używanej oraz wsparcie osób najuboższych, zaopatrujących się w tzw. lumpeksach.

Sejm zmienił prawo tak, by firmy, które 1 lipca br. utraciły zezwolenia na sprowadzanie odzieży używanej, uzyskały je w ciągu trzech miesięcy od wejścia w życie rozpatrywanej noweli. Zanim zostaną im przyznane nowe zezwolenia na przywóz używanej odzieży, będzie można sprowadzać ją na podstawie dotychczasowych dokumentów.

W głosowaniu komisja poparła sejmową nowelizację i zdecydowała o zarekomendowaniu jej Senatowi. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Apolonię Klepacz.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska rozpatrzono także ustawę o ratyfikacji Protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach zawartych w przedmiotowym protokole, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa oraz wiceminister środowiska Ewa Symonides. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu nałożyła na Polskę zobowiązania w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Protokół z Kioto rozszerza zobowiązania w zakresie redukcji gazów cieplarnianych, a ich wypełnienie wymagać będzie udziału większości sektorów gospodarczych. Przyjęte rozwiązania mają służyć stabilizacji poziomu koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze jako jeden z kierunków działań w zakresie ochrony środowiska oraz realizacji programu zrównoważonego rozwoju. Polska zajmuje wysoką pozycję wśród państw emitujących te gazy i ratyfikacja protokołu postrzegana jest jako element procesu akcesyjnego. W aspekcie finansowym udział Polski w mechanizmach wspomagających może przynieść przedsiębiorcom i budżetowi państwa wymierne zyski finansowe, głównie przez udział w międzynarodowym handlu jednostkami przyznanych limitów emisji gazów, zmniejszający w sposób znaczący koszt wdrożenia postanowień protokołu. Wejdzie on w życie 90 dnia od daty, w której nie mniej niż 55 stron konwencji, których emisje wynoszą co najmniej 55% całkowitych emisji dwutlenku węgla w 1990 r., złoży dokumenty ratyfikacji.

W dyskusji senator A. Graczynski postulował przedstawienie harmonogramu prac nad wdrożeniem przez Polskę protokołu z Kioto, obejmującego konieczne nakłady kapitałowe, korzyści oraz przewidywany przebieg procesu legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła przyjąć sejmową ustawę ratyfikacyjną bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator January Bień.

Podczas posiedzenia senatorowie spotkali się także z przedstawicielami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w celu zapoznania się i omówienia projektu strategii funduszu na lata 2003-2007, jego założeń i priorytetów.

Prezes funduszu Jerzy Pietrewicz, przedstawiając założenia na najbliższe lata, stwierdził m.in., że potrzebna jest lepsza koordynacja działań między narodowym i wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska. Jego zdaniem, 16 wojewódzkich i jeden fundusz narodowy powinny zachować osobowość prawną. W dyskusji o zmianach organizacyjnych w funduszach warto natomiast pomyśleć o możliwości lepszej koordynacji działań tych struktur.

Jak stwierdził prezes J. Pietrewicz, koordynacja miałaby objąć uzgadnianie planów finansowych oraz sugerowanie struktury wydatków, która powinna być zbieżna z celami polityki ekologicznej państwa, a nie rozbita na 16 różnych polityk.

"Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedstawiać na forum Sejmu do akceptacji nasze plany finansowe. W ramach struktur można wypracować wspólne kryteria oceny wniosków o dotacje" - powiedział.

Prezes NFOŚiGW tłumaczył, że ze strategii wynika wyraźnie, iż na ochronę środowiska potrzebne są dodatkowe nakłady, a nie wyjmowanie z nich ważnego elementu, jakim są fundusze wojewódzkie. Przypomniał również, że zgodnie z planem integracji z UE duża część kosztów dostosowania w dziedzinie ochrony środowiska będzie spoczywać na przedsiębiorstwach. "Zdajemy sobie sprawę, że może być to trudne do realizacji, dlatego należy zastanowić się w skali państwa, czy środki z funduszy ekologicznych i EkoFunduszu z konwersji polskiego zadłużenia wystarczą" - mówił podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska J. Pietrewicz.

Podsumowując tę część posiedzenia, przewodniczący komisji A. Graczyński zwrócił uwagę na potrzebę zorganizowania konferencji poświęconej roli i funkcjonowaniu funduszy ochrony środowiska, a także ich wzajemnym relacjom i formom współpracy.

31 lipca 2002 r.

W okolicach Pisza odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Ochrony Środowiska, poświęcone zapoznaniu się z katastrofalnymi skutkami żywiołu, który nawiedził Puszczę Piską 4 lipca br. Huragan zniszczył drzewa w pasie o długości 130 km i szerokości kilkunastu metrów. Najbardziej ucierpiały drzewostany położone w Puszczy Piskiej, Kurpiowskiej, Boreckiej, na terenie gminy Pisz, Biała Piska oraz Orzysz. Huragan wyrządził ogromne szkody, m.in. w infrastrukturze i gospodarstwach rolnych.

W powiecie piskim straty w mieniu oszacowano na około 12,5 mln zł. Kwota ta nie zawiera strat w liniach energetycznych, łączności i lasach. Leśnicy szacują, że wichura dotknęła 32 tys. ha, z czego połowę trzeba będzie wyciąć i ponownie zalesić.

W posiedzeniu wzięli udział: przedstawiciele Ministerstwa Środowiska z wiceminister Ewą Symonides, poseł Jerzy Czepułkowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego w MSWiA Zbigniew Meres, dyrektor Stanisław Bochniarz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przedstawiciele Generalnej i Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (Olsztyn, Białystok) oraz lokalnej administracji i władz samorządowych Pisza i Orzysza.

Podczas posiedzenia dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku Zbigniew Godlewski zapowiedział, że najpierw zostaną usunięte powalone drzewa, potem stojące jeszcze połamane części drzew, a dopiero na końcu leśnicy zajmą się tymi drzewami, które jeszcze stoją, ale są pochylone lub doznały drobniejszych uszkodzeń.

Pierwsza część akcji powinna zakończyć się do końca bieżącego roku. Zakończenie usuwania zniszczeń w lasach zaplanowano na maj przyszłego roku.

Jak poinformował Z. Godlewski, obecnie na terenie wiatrołomów pracuje 2100 pracowników, którzy pozyskują codziennie 9 tys. metrów sześciennych drewna. Pośpiech jest potrzebny, by drewno nie straciło jeszcze więcej na wartości i by nie ułatwiać rozwoju szkodników.

Jak stwierdził szef wojewódzkiej Straży Pożarnej w Olsztynie Grzegorz Kniefel, dla strażaków podstawowym wnioskiem z katastrofy jest brak możliwości szybkiego dotarcia do ośrodków w tym rejonie. Jego zdaniem, również w wypadku pożaru nie można byłoby skutecznie i szybko pomóc mieszkańcom i wczasowiczom. W celu zwiększenia bezpieczeństwa, potrzebne jest tworzenie lądowisk w kompleksach leśnych.

Według leśników, nie ma większych strat w zwierzynie. W Puszczy Boreckiej obserwowano stado hodowanych tam na wolności żubrów, które pół godziny przed klęską wyszły daleko na pola. Tak zachowywała się też zwierzyna w innych miejscach. To instynkt - tłumaczyli leśnicy.

Podczas posiedzenia senatorowie obejrzeli straty w gospodarstwach rolnych na terenie powiatu piskiego oraz w lasach. Starosta piski Marek Konopka pokazywał zerwane dachy ze stodół w gospodarstwach nieopodal Pisza oraz uszkodzone budynki w samym mieście.

Po zapoznaniu się ze skutkami kataklizmu senatorowie uznali, że konieczne są dodatkowe środki na pomoc społeczną, zwiększenie subwencji drogowej, a także dodatkowe środki z Unii Europejskiej na odbudowę zniszczeń i zadrzewienia. Ponadto uznano, że oprócz zewnętrznego wsparcia potrzebne są rozwiązania systemowe.

Jak stwierdziła wiceminister środowiska E. Symonides, ciągle brakuje ustawy określającej zasady finansowania w stanach klęski żywiołowej i momentach takich jak ten, gdy wiatr nagle dokonał tak wielu szkód.

W opinii wiceminister środowiska, obecna ustawa o stanach klęski żywiołowej, która nie zawiera rozwiązań finansowych wspierających samorządy w tym konkretnym wypadku nie przyniosłaby pożądanego rezultatu.

W dyskusji senatorowie podkreślali, że wśród zmian powinny znaleźć się poprawki do prawa budowlanego, pozwalające bez zwykłych procedur odbudować zniszczone budynki. Powinna być też wydzielona rezerwa przeznaczona na dodatkowe finansowanie samorządów, jeśli dojdzie do takiej katastrofy jak w Piszu.

Podczas posiedzenia leśnicy przypominali, że oprócz podstawowych kosztów prac w lesie - pocięcia i wywiezienia wywróconych drzew - potrzebne będą pieniądze na przygotowanie zalesień, sadzonek i odnowienie zniszczonych obszarów leśnych. "Dlatego nie możemy oddawać drewna za darmo, musimy je sprzedać po jak najlepszej cenie, by koszt całej operacji dla skarbu państwa był jak najniższy" - tłumaczył dyrektor regionalny Lasów Państwowych w Białymstoku Z. Godlewski.

W ocenie przewodniczącego komisji senatora Adama Graczyńskiego, samorządy i leśnicy powinni ubiegać się o środki z Unii Europejskiej. "Będziemy wspierać takie wnioski i liczę, że uzyskają one akceptację strony unijnej" - mówił.

Podsumowując posiedzenie, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński zapowiedział, że komisja będzie wspierała starania dotyczące naprawy zaistniałych szkód. Chodzi m.in. o środki na aktywizację rynku pracy oraz cele społeczne, przeznaczone przede wszystkim dla tych, którzy ucierpieli w wyniku klęski. Konieczne jest także zwiększenie subwencji drogowych. Senator zwrócił się do przedstawicieli władz lokalnych o dokładne określenie potrzeb i współdziałanie. Jego zdaniem, poza środkami budżetowymi, należy także sięgnąć do środków pomocowych, np. z programu SAPARD. Senator podkreślił, że nasze prawo choć stale doskonalone, ciągle wymaga dalszych korekt. Zwrócił także uwagę na ogromną rolę mediów w sytuacji klęsk żywiołowych. Mogą one przyczynić się do sprawnego rozwiązywania problemów i rzetelnego informowania społeczeństwa (np. zagrożenie pożarowe).

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawy o systemie oceny zgodności.

Po zapoznaniu się z informacją wiceministra gospodarki Macieja Leśnego oraz z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła wnieść do ustawy sejmowej ponad 20 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Mieczysław Mietła.

Ustawa, która była projektem rządowym, zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej i ma na celu przyjęcie regulacji, dotyczących stosowania procedur oceny oraz nadzoru nad wyrobami wprowadzanymi do obrotu.

Kolejny punkt porządku posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów.

Informację na temat proponowanych w ustawie rozwiązań przedstawiła wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska. Wysłuchano także opinii biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zmierza do umożliwienia osobom wykonującym zawody medyczne podjęcie działalności w formie indywidualnej lub grupowej praktyki, a także w formie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej przy wsparciu środków pochodzących ze źródeł publicznych.

W głosowaniu senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń do omawianej nowelizacji sejmowej. W imieniu komisji jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Wnuk.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęto także stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe. Ta ustawa również nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Ustalono, że stanowisko komisji przekaże Izbie senator Tadeusz Wnuk.

Do ustawy, która była projektem poselskim, ustosunkował się wiceminister finansów Jan Czekaj. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Poparta przez komisję ustawa przewiduje rozszerzenie wykazu pozycji dodatkowych funduszy podstawowych w banku państwowym o pozycje określone przez Komisję Nadzoru Bankowego w drodze uchwały.

Ponadto senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu opinię o nowelizacji sejmowej przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Krystyna Tokarska-Biernacik. Uwagi zgłosiło także biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie projektów zgłoszonych przez rząd oraz posłów. Zaproponowane w nowelizacji rozwiązania mają na celu zmniejszenie kosztów pracy (m.in. ograniczenie prawa do płatnych zwolnień na poszukiwanie pracy), uelastycznienie stosunków pracy (m.in. wprowadzenie umów o pracę na czas zastępstwa nieobecnego pracownika, wydłużenie podstawowego okresu rozliczeniowego czasu pracy, upowszechnienie przerywanego czasu pracy), zmniejszenie obciążeń administracyjnych pracodawców (m.in. ograniczenie obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy, zniesienie obowiązku sporządzania planu urlopów) oraz zwiększenie maksymalnego czasu pracy i liczby nadgodzin.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie do nowelizacji kodeksu pracy 3 poprawek. Do przyjętego stanowiska wniosek mniejszości zgłosiła senator Zdzisława Janowska, którą wybrano również na sprawozdawcę większości komisji.

Wniosek mniejszości dotyczył skreślenia kontrowersyjnego zapisu stanowiącego, że w pierwszym dniu każdego okresu niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, trwającej nie dłużej niż 6 dni, pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła także ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Rozwiązania przyjęte przez Sejm szczegółowo omówił poseł sprawozdawca Adam Szejnfeld. W imieniu rządu opinię o nowelizacji przedstawił wiceminister gospodarki M. Leśny. Uwagi zgłosiło także biuro legislacyjne.

Sejmowa nowela przewiduje nowe opłaty za sprzedaż alkoholu. Jeśli wartość sprzedaży hurtowej alkoholu przekroczy milion zł, opłata za zezwolenie na sprzedaż wyniesie 0,4% jej wartości. Przedsiębiorca, który występowałby po raz pierwszy o zezwolenie na sprzedaż hurtową, miałby uiścić opłatę w wysokości 4 tys. zł. Taką samą kwotą obciążeni byliby ci, których wartość sprzedaży w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyła 1 mln zł.

Ustawa zakłada odejście od przeliczania wysokości opłat za zezwolenie na podstawie kursu euro i rozliczanie w złotówkach. Przewidziano też inny tryb obliczania opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, na poziomie 37,5 tys. zł dla napojów do 18% alkoholu i 77 tys. zł dla napojów mocniejszych.

Zgodnie z ustawą, obowiązkowe będzie odrębne podawanie rocznej wartości sprzedaży dla każdego rodzaju alkoholu. Nowelizacja znosi opłatę skarbową pobieraną od wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Ustawa przewiduje też wydłużenie minimalnego okresu, na jaki wydaje się zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Punkty prowadzące wyszynk dostawałyby zezwolenie na okres nie krótszy niż 4 lata, sklepy natomiast na okres nie krótszy niż 2 lata.

W przyjętym stanowisku Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała wprowadzenie do nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 2 poprawek. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Z. Janowska.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada, że w wypadku "okoliczności faktycznie uzasadniających podjęcie kontroli", kontroler może ją wszcząć bez upoważnienia odpowiedniego organu. W takiej sytuacji, urzędnik musi okazać legitymację służbową lub dowód osobisty, w wypadku gdy kontrolujący nie ma legitymacji. W ciągu trzech dni od wszczęcia kontroli urzędnik ma obowiązek doręczyć upoważnienie do wykonywania kontroli.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę, że takie rozwiązanie może prowadzić do ogromnych nadużyć. Zdaniem senatora Andrzeja Wielowieyskiego, pod urzędnika podatkowego mogłaby się podszyć dowolna osoba, a kontrolowany nie byłby w stanie sprawdzić, czy człowiek podający się za kontrolera jest nim rzeczywiście.

Z tą opinią zgodziła się wiceminister finansów Irena Ożóg, która uzasadniała zapis ustawy o dowodzie osobistym tym, że samorządowi urzędnicy skarbowi nie mają obowiązku posiadania legitymacji. Zdaniem wiceministra, odpowiednia poprawka wymusiłaby wyrobienie tych legitymacji.

W przyjętym stanowisku postanowiono m.in., że urzędnik skarbowy w momencie rozpoczęcia kontroli będzie musiał okazać legitymację służbową.

Pozostałe poprawki, które komisja zarekomendowała Senatowi, miały charakter porządkujący lub redakcyjny.

Ponadto znowelizowana przez Sejm ustawa zakłada m.in., że błędna interpretacja prawa podatkowego przez urzędy skarbowe może być podstawą do umorzenia zaległości podatkowych.

Sejm zdecydował również, że z ulg podatkowych mogłyby korzystać osoby lub firmy, które nie mają zaległości podatkowych. Ustawa umożliwia też dokonanie zabezpieczenia zobowiązań podatkowych spółki na majątku członków zarządu.

W opinii rządu, ustawa będąca częścią programu "Przede wszystkim przedsiębiorczość", ma służyć aktywizacji przedsiębiorstw, a w konsekwencji - ożywieniu wzrostu gospodarczego i zmniejszeniu bezrobocia.

Ustalono, że stanowisko Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw zarekomenduje Izbie senator Bernard Drzęźla.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaakceptowała ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ustalono, że na posiedzeniu plenarnym stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje senator Kazimierz Drożdż.

Podczas posiedzenia do rozwiązań przyjętych przez Sejm ustosunkował się wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa zakłada, że informacje handlowe będzie można wysyłać (np. SMS-em lub mailem) tylko za uprzednią zgodą odbiorcy.

W opinii rządu, który był projektodawcą ustawy, ustawa zwiększy ochronę konsumenta w handlu elektronicznym, wpłynie to na zwiększenie wartości rynku e-gospodarki i może przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy z nią związanych (m.in. telepracy).

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Infrastruktury i Skarbu Państwa rozpatrzono ustawę o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków.

Senatorowie wysłuchali wiceministra infrastruktury K. Hellera, zapoznali się także z uwagami biura legislacyjnego.

Omawiana ustawa określa zasady postępowania z odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków w portach i przystaniach morskich. W ustawie ustalono obowiązki podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi w zakresie zapewnienia dostępu do portowych urządzeń, zasady sporządzania i zatwierdzania planów gospodarowania, zasady sprawowania nadzoru przez organy administracji morskiej nad przestrzeganiem przepisów ustawy, a także zasady ustalania opłat z tytułu kosztów utrzymania i eksploatacji portowych urządzeń do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków.

W głosowaniu Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa postanowiła zaproponować wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Czesławę Christową.

* * *

Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu zapoznali się raportem dotyczącym wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli na temat odpłatności za studia w państwowych szkołach wyższych. Wysłuchano także sprawozdania z działalności NIK w roku 2001 w obszarach problemowych komisji.

Podczas posiedzenia informację na ten temat przekazali przedstawiciele NIK: doradca prezesa Wojciech Matecki oraz dyrektor i wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Krzysztof Kieres i Andrzej Sosnowski

W dyskusji do przedstawionych informacji i ustaleń ustosunkowali się przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej prof. Andrzej Jamiołkowski oraz wicedyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Józef Lepiech.

Po zapoznaniu się z informacją NIK o wynikach kontroli odpłatności za studia w państwowych szkołach wyższych i wysłuchaniu opinii zaproszonych gości o jej zgodności ze stanem faktycznym komisja postanowiła zwrócić do minister edukacji narodowej i sportu Krystyny Łybackiej o zapewnienie warunków efektywnego funkcjonowania Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz podjęcie przez resort aktywnej działalności kontrolnej nad stosowaniem prawa w uczelniach wyższych.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpili do rozpatrywania ustawy o napojach spirytusowych, która zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Zgodnie z rozpatrywaną ustawą, po dniu wstąpienia Polski do UE wódka czysta luksusowa, wódka czysta wyborowa, wódka ziołowa aromatyzowana ekstraktem trawy żubrowej oraz polish cherry będą definiowane jako napoje spirytusowe wytwarzane na terenie Polski, z polskich surowców. W projekcie znalazły się definicje m.in. rumu, koniaku, ginu oraz wódki przeniesione z zapisów w prawie europejskim. Ponadto w ustawie umieszczono definicje, zgodne z unijnymi, m.in. alkoholu etylowego rolniczego oraz kategorii napojów spirytusowych, w których obniżono dolną granicę zawartości alkoholu z 18 do 15%.

W opinii obecnego na posiedzeniu komisji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka, na podstawie ustawy wszyscy producenci wódek będą mogli po wstąpieniu do UE dać swoim wyrobom nazwę wódka czysta wyborowa lub luksusowa. Wiceminister przypomniał, że wódka czysta wyborowa i wódka czysta luksusowa to znaki towarowe zastrzeżone. Używanie ich przez innych producentów naruszy prawo właścicieli tych znaków.

W opinii podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, przyjęty w ustawie dostosowawczej zapis definiujący wódkę czystą wyborową i luksusową jako wódkę polską jest niezgodny z prawem UE, ponieważ nie chroni prawa własności obecnych producentów tych wódek.

W związku z powstałymi wątpliwościami przewodniczący obradom komisji senator Janusz Lorenz zwrócił się do wiceministrów J. Pilarczyka i J. Pietrasa o przedstawienie na piśmie opinii w tej sprawie. O opinię w tej sprawie komisja wystąpiła także do Urzędu Patentowego.

Swoje uwagi zgłosiła także Krajowa Rada Przetwórstwa Spirytusu. Jej wiceprzewodniczący Henryk Tomasik zaproponował senatorom zastąpienie nazwy spirytus terminem okowita. "Nazwa spirytus będzie wprowadzać w błąd konsumentów, ponieważ zgodnie z ustawą, nazwę spirytus może mieć napój alkoholowy o zawartości alkoholu etylowego nie mniejszej niż 35% objętości" - stwierdził H. Tomasik.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przegłosowała 2 poprawki do ustawy o napojach spirytusowych. Precyzują one m.in., że wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu napojów spirytusowych niezgodnie z ustawą podlega karze grzywny albo ograniczenia wolności do roku.

Zgodnie z drugą poprawką, minister rolnictwa i rozwoju wsi określałby nie tylko metody analiz jakości handlowej alkoholu etylowego, ale również metody pobierania próbek alkoholu.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła, że będzie kontynuować rozpatrywanie ustawy o napojach spirytusowych na kolejnym posiedzeniu, 5 sierpnia br., po otrzymaniu opinii z resortu rolnictwa, UKIE oraz Urzędu Patentowego. Ustalono również, że sprawozdanie w sprawie ustawy o napojach spirytusowych złoży Izbie senator Tadeusz Bartos.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali także ustawę o organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych.

Wysłuchano informacji wiceministra J. Pilaraczyka, Renaty Mantur z Głównego Inspektoratu Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych, przedstawicieli UKIE oraz związków ogrodniczych, m.in. wiceprezesa Polskiego Związku Ogrodniczego Zdzisława Woźniaka i Mirosława Maliszewskiego ze Związku Sadowników RP.

Ustawa dostosowuje polskie prawo w zakresie organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych do prawa Unii Europejskiej

Ze względu na obowiązującą w prawie unijnym zasadę, że rozporządzenia uchwalone przez Radę lub Komisję Europejską obowiązują w całości i są stosowane bezpośrednio we wszystkich krajach członkowskich, nie dokonano bezpośredniej implementacji przepisów rozporządzeń unijnych do prawa polskiego. W ustawie określono jedynie zakres zadań oraz właściwość jednostek organizacyjnych i organów w sprawach związanych z udzielaniem pomocy finansowej dla producentów oraz przetwórców owoców i warzyw, w tym zasady prowadzenia rejestru przetwórców i grup producentów wytwarzających przetwory oraz tryb przeprowadzania kontroli dotyczących zasadności wpisu do rejestru i wypłacania pomocy finansowej.

W myśl przepisów ustawy, podmiotem właściwym w sprawach z zakresu udzielania pomocy finansowej dla producentów lub przetwórców owoców i warzyw jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W głosowaniu senatorowie poparli uchwaloną przez Sejm ustawę. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

Na zakończenie swojego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Celem opiniowanej nowelizacji jest stworzenie podstawy prawnej do korzystania ze środków finansowych pochodzących z programu SAPARD, zapewniającego udział finansowy Wspólnoty i wsparcie dla działań na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich w krajach kandydujących Europy Środkowej i Wschodniej w okresie poprzedzającym przystąpienie.

Po wysłuchaniu wyjaśnień wiceministra rolnictwa i rozwoju J. Pilarczyka oraz uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń do tekstu rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Jej przyjęcie bez poprawek, zgodnie z decyzją komisji, zarekomenduje Izbie senator Sławomir Izdebski.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Senatorowie wysłuchali Maksymiliana Celedy i Ewy Kanowicz z Departamentu Edukacji i Dziedzictwa Narodowego w Ministerstwie Kultury. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wszystkie zmiany zawarte w noweli sejmowej dotyczą działania szkół artystycznych i w większości mają charakter porządkujący. W lipcu ubiegłego roku tzw. oświatową ustawą czyszczącą przekazano prowadzenie szkół artystycznych ministrowi kultury; wcześniej obowiązywało moratorium na przekazanie ich samorządom.

Wprowadzając zmiany, ustawodawca zapomniał jednak m.in. o działających przy szkołach artystycznych bursach i nie określił, kto ma dalej je prowadzić. Nowelizacja przyznała uprawnienia w tym zakresie ministrowi kultury.

Ponadto ministrowi kultury przyznano wpływ na wybór nauczycieli zatrudnianych w szkołach artystycznych (minister będzie decydował, czy w szkole artystycznej może uczyć osoba nie będąca nauczycielem - wcześniej takie prawo miał kurator oświaty) i czas trwania kadencji dyrektora szkoły artystycznej (dotychczas o tym również decydował kurator oświaty).

Zgodnie z nowelizacją minister kultury wyrażać ma też zgodę na prowadzenie niepublicznych szkół artystycznych. Ministerstwo Kultury zostało zobowiązane do prowadzenia ewidencji niepublicznych szkół artystycznych i nadawania im uprawnień szkół publicznych.

W opinii resortu kultury, nowelizacja ustawy o systemie oświaty nie powoduje żadnych skutków finansowych dla budżetu państwa.

W dyskusji senatorowie stwierdzali, że proponowane zmiany mają charakter porządkujący, usuwają istniejące niespójności i czynią ustawę o systemie oświaty bardziej czytelną.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę przyjętego stanowiska wybrano senator Irenę Kurzępę.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Rządem RP a Europejską Agencją Kosmiczną o współpracy w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej do celów pokojowych.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat założeń przyjętych w porozumieniu będącym przedmiotem ratyfikacji, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa i sekretarz stanu w Komitecie Badań Naukowych Marek Bartosik. Zaproszeni goście udzielali także dodatkowych wyjaśnień na temat uczestnictwa Polski w programie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej.

W głosowaniu komisja poparła ustawę sejmową i postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Mariana Żenkiewicza.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o wyższych szkołach zawodowych.

Założenia ustawy przedstawił wiceminister edukacji narodowej i sportu Tomasz Goban-Klas. Opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja przewiduje możliwość tworzenia przez uczelnie wyższe zamiejscowych ośrodków dydaktycznych. Ustawa zalegalizowałaby również ośrodki już istniejące.

Proponowane zmiany uzyskały akceptację senatorów. W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o wyższych szkołach zawodowych. W imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Jerzy Smorawiński.

Większością głosów przyjęto także ustawę o utworzeniu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Witold Gładkowski.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceminister zdrowia Ewy Kralkowskiej oraz uwag biura legislacyjnego. Ustawa stanowi, że Łódzki Uniwersytet Medyczny miałby powstać z połączenia Akademii Medycznej i Wojskowej Akademii Medycznej w Łodzi.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, zbieżny z opinią Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Zgodnie z wnioskiem, uczelni utworzonej z dwóch akademii nie przysługuje nazwa uniwersytet. W opinii wnioskodawcy senatora Edmunda Wittbrodta, nazwę należy dostosować do obowiązującego w Polsce stanu. Jak stwierdził senator, pierwszy wypadek nazwania uczelni medycznej uniwersytetem byłby w Polsce precedensem.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o normalizacji. Senatorowie wysłuchali informacji prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Jerzego Marcinka oraz zapoznali się z uwagami biura legislacyjnego. W przyjętym stanowisku komisja poparła 17 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, porządkującym zapisy ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Nauki, Edukacji i Sportu wybrano senatora Kazimierza Drożdża.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment