Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 29.05.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Adama Bielę podczas 14 posiedzenia Senatu RP, w przedmiocie sprzedaży betoniarni w Gądkach uprzejmie informuję, że zbadanie tej sprawy zlecono Prokuraturze Apelacyjnej w Poznaniu.

O ustaleniach poczynionych przez tę Prokuraturę zostanie Pan Marszałek poinformowany odrębnym pismem.

Z poważaniem

z upoważnienia

PROKURATORA GENERALNEGO

Ryszard A. Stefański

Zastępca Prokuratora Generalnego

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 2002-06-04

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 29 kwietnia 2002 r. znak: LP/043/144/02/V, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez Pana Senatora Adama Bielę w sprawie pomocy budżetu państwa dla zakładów pracy chronionej, uprzejmie informuję co następuje:

1. Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm. prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej ma prawo w zakresie działalności tego zakładu do otrzymania częściowego lub całkowitego zwrotu wpłaconej kwoty podatku od towarów i usług według zasad określonych w tym przepisie.

Kwotę zwrotu, o której mowa wyżej, stanowi iloczyn liczby osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie pracy chronionej lub zakładzie aktywności zawodowej w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz najniższego wynagrodzenia pracowników ogłoszonego przez ministra właściwego do spraw pracy w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie Kodeksu pracy. Do wyliczeń przyjmuje się najniższe wynagrodzenie obowiązujące w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc obliczeniowy, z tym że w przypadku zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczanych do:

1) lekkiego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się jednokrotność najniższego wynagrodzenia,

2) umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się dwukrotność najniższego wynagrodzenia,

3) znacznego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się trzykrotność najniższego wynagrodzenia,

Prawo do otrzymania zwrotu wpłaconego podatku w myśl obecnie obowiązujących przepisów nie przysługuje podatnikom:

1) podatku akcyzowego, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, sprzedających wyroby wymienione w załączniku nr 6 w poz. 2a, 8, 9 i 11,

2) u których w dniu złożenia wniosku o dokonanie zwrotu kwoty wypłaconego podatku, występują zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.

Kwota zwrotu jest wpłacana przez urząd skarbowy na rachunek bankowy prowadzącego zakład pracy chronionej, po sprawdzeniu czy kwota podatku wynikająca ze złożonej deklaracji dla podatku od towarów i usług została wpłacona za dany miesiąc. Zwrot z urzędu skarbowego dokonywany jest w terminie nie dłuższym niż 25 dni od dnia dokonania wpłaty podatku przez podatnika.

Kwota wypłaconych zwrotów na podstawie art. 14a ww. ustawy dla prowadzących zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej za 2001 r. wynosiła ok. 1.261.868.000 zł.

2. Dodatkowo zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej jest zwolniony z podatków (zwolnienie to nie dotyczy podatku od gier, podatku akcyzowego, cła i podatków dochodowych).

W związku z ustawowym zwolnieniem, o którym mowa wyżej, gminy nie otrzymują dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od środków transportowych. Ubytek dochodów jest rekompensowany gminom w formie części rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień oraz obniżenia opłaty eksploatacyjnej (art. 24 pkt 2 litera a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002, Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Problem ten obrazuje zestawienie rocznych skutków finansowych ulg i zwolnień na dzień 31 grudnia 2001 r. wynikających z art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przygotowane na podstawie wniosków gmin.

Ubytek dochodu - ogółem,

z tego:

184.724.901 zł

- podatek od nieruchomości

174.249.950 zł

- podatek rolny

770.972 zł

- podatek leśny

2.634 zł

- podatek od środków transportowych

9.701.345 zł

Sposób obliczania i przekazywania kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, wchodzącej w skład części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz.U. Nr 13, poz. 118 z późn. zm.).

3. Ponadto informuję, że zgodnie z postanowieniami art. 25 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) budżet państwa finansuje:

- część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie emerytalne od pracodawcy w zakładach pracy zatrudniających mniej niż 25 osób, w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych, zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

- część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracodawcy w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych.

Z informacji uzyskanej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2000 planowano dotację z budżetu państwa na finansowanie składek emerytalnych i rentowych za osoby niepełnosprawne w kwocie 345.038 tys. zł, z tego:

- składki na ubezpieczenia emerytalne za osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zatrudnione w zakładach pracy zatrudniających mniej iż 25 osób - 16.856 tys. zł,

- składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej - 328.182 tys. zł.

Wykonana w 2000 r. łączna kwota dotacji z budżetu państwa na finansowanie składek emerytalnych i rentowych za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej oraz zakładach zatrudniających mniej niż 25 osób wyniosła 377.979 tys. zł.

W planie na rok 2001 łączne wydatki budżetu państwa na wyżej wymienione zadanie zostały ustalone w wysokości 437.000 tys. zł, a wykonanie wyniosło 402.578 tys. zł. Natomiast plan na 2002 r. został ustalony w wysokości 422.084 tys. zł.

ZUS nie posiada danych, w jakiej wysokości zostały sfinansowane z budżetu państwa składki za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej, a w jakiej w zakładach zatrudniających mniej niż 25 osób w 2002 r. i w 2001 r. Nie posiada również takiego rozbicia w planie na rok 2001 i na rok 2002.

4. Natomiast w zakresie podatku dochodowego w roku 2002 osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące zakłady pracy chronionej nie korzystają ze zwolnienia w tym podatku.

Wynika to z przepisu art. 31 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zmianami).

Zwolnienia z tytułu podatku dochodowego zostały uchylone z dniem 1 stycznia 2000 r. co znalazło wyraz w przepisach ustaw:

1) z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami),

2) z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami).

W roku 2002 r. obowiązuje jedynie szczególna regulacja dotycząca przekazywania zaliczek na podatek dochodowy pobranych od pracowników zatrudnionych m.in. w zakładach pracy chronionej.

Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułu stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej są zobowiązane przekazywać:

a) w 10% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

b) w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego progu podatkowego zaliczki przekazywane są w całości do urzędu skarbowego (a więc stanowią dochód budżetu państwa).

Ministerstwo Finansów nie dysponuje jednak danymi dotyczącymi wysokości zaliczek przekazanych na powyższe fundusze. Dane takie można ewentualnie uzyskać na podstawie sprawozdań PFRN lub z urzędów skarbowych.

Jednocześnie podzielam pogląd Pana Senatora, że obecnie funkcjonujące formy pomocy dla zakładów pracy chronionej, które mają na celu wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nie zawsze są kierowane do tych osób, ale także (w różnym stopniu) do przedsiębiorców, którzy te osoby zatrudniają, tzn. nie zawsze jest ona bezpośrednio związana z zatrudnieniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.

Powyższe oznacza, że obecne formy udzielania pomocy przedmiotowym zakładom mogą stanowić źródło zakłócenia konkurencji.

W związku z powyższym oraz koniecznością dostosowania obowiązujących w Polsce przepisów (zarówno w zakresie systemu podatkowego, jak również warunków stosowania pomocy publicznej) do dyrektyw Unii Europejskiej, niezbędna będzie w przyszłości zmiana zasad udzielania pomocy zakładom pracy chronionej.

Ponadto uprzejmie informuję, że Minister Finansów już w 1998 r. proponował zmianę systemu ulg podatkowych dla zakładów pracy chronionej na system dotacyjny, jednakże projekt ten nie zyskał aprobaty zarówno organizacji społecznych osób niepełnosprawnych, jak i pracodawców zatrudniających te osoby.

Aktualnie przygotowany został przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej projekt rządowy "Założeń do ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych", w którym m.in. proponuje się zastąpienie obecnego systemu rozliczeń w podatku od towarów i usług przez zakłady pracy chronionej (wpłaty, a następnie zwroty VAT z urzędu skarbowego) systemem dotacyjnym.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14), przekazał Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych:

Warszawa, 4 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 13 maja 2002 r. znak: LP/043/169/02/V dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bielawskiego, uprzejmie informuję, co następuje.

W rozliczeniach pomiędzy samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, a Kasami Chorych z tytułu świadczeń zdrowotnych na rzecz osób objętych powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym należy uwzględnić następujące przepisy:

1) art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o puz" stanowi, iż Kasa Chorych w celu zapewnienia ubezpieczonym świadczeń określonych ustawą gromadzi środki finansowe, zarządza nimi oraz zawiera umowy ze świadczeniodawcami, o których mowa w ustawie,

2) art. 4 ust. 3 ustawy o puz, zgodnie z którymi świadczenia zdrowotne są udzielane ubezpieczonym w ramach środków finansowych posiadanych przez Kasę Chorych,

3) art. 53 ust. 4 ustawy o puz, który określa wymogi co do elementów umowy między Kasą Chorych, a świadczeniodawcą,

4) art. ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zobowiązujący do wystawienia faktury stwierdzającej sprzedaż usług, ponadto załącznik nr 2 do tej ustawy, w którym pod poz. 24 figurują usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, jako zwolnione z VAT,

5) rozdział 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. z 1999 r. nr 109, poz. 1245 ze zm.) określające zasady wystawiania faktur,

6) art. 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz. 591 ze zm.), który stanowi, że dowody księgowe powinny być rzetelne tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, czyli zawierające, co najmniej dane określone w art. 21 tejże ustawy oraz wolne od błędów rachunkowych,

7) art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągane w roku podatkowym, uważa się także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane,

8) art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze z.), który stanowi, iż Kasy Chorych zostały zaliczone do sektora finansów publicznych, a na kierowników takich podmiotów nałożony został obowiązek sprawowania nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi według kryteriów określonych w art. 28a tej ustawy. Przepisy ustawy o finansach publicznych mają zastosowanie także do SPZOZ.

9) Przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) oraz przepis § 2 pkt 2 ppkt 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad rachunku kosztów w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 164, poz. 1194), które określają zasady ewidencjonowania kosztów świadczeń zdrowotnych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej; nadto należy zauważyć, że na świadczeniodawcy ciąży bezwzględny obowiązek udzielania pomocy ubezpieczonemu wynikający z przepisów ustawy o puz, jak i z przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, natomiast sposób rozliczenia z Kasą Chorych określają zapisy umów cywilno-prawnych.

Przedstawione wyżej przepisy nie wprowadzają pojęcia limitowania usług medycznych i zgodnie z powołanymi przepisami limitowanie świadczeń przez świadczeniodawcę nie może mieć miejsca. Na świadczeniodawcy ciąży bezwzględny obowiązek udzielania pomocy ubezpieczonemu wynikający z przepisów ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, jak i z przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Występuje natomiast ograniczenie kwoty przeznaczanej na świadczenia zdrowotne, bowiem zgodnie z art. 53 ust. 4 ustawy o puz umowa między Kasą Chorych a świadczeniodawcą powinna określać m.in. maksymalną kwotę zobowiązania Kasy Chorych wobec świadczeniodawcy. Oznacza to, że nie można mówić o limitach ilościowych, ale jedynie o ograniczeniach kwotowych w ramach, których Kasa Chorych kontraktuje świadczenia zdrowotne.

Jednocześnie zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o puz Kasa Chorych przy zawieraniu umów ze świadczeniodawcami obowiązana jest do przestrzegania zasady zrównoważenia wydatków z przychodami i zasady, że suma kwot zobowiązań Kasy wobec świadczeniodawców ze wszystkich zawartych umów musi mieścić się w planie finansowym Kasy Chorych, bowiem zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o puz świadczenia zdrowotne są udzielane ubezpieczonym w ramach środków finansowych posiadanych przez Kasę Chorych. Dlatego też umowy zawarte między Kasą Chorych a świadczeniodawcami powinny określać zasady rozliczeń ze świadczeniodawcami i ww. maksymalną kwotę zobowiązania.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o puz w związku z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137 poz. 887 ze zm.) składki na ubezpieczenie zdrowotne są opłacane, co miesiąc, co w istotny sposób warunkuje zachowanie przez Kasy Chorych możliwości płatniczych. Ponadto od dnia 1 stycznia 2001 r. na mocy przepisów znowelizowanej ustawy o finansach publicznych przychody Kas Chorych zostały jednoznacznie uznane za środki publiczne, a Kasy Chorych - za jednostki sektora finansów publicznych i tym samym zostały poddane reżimowi powołanej ustawy. W związku z powyższym w myśl przepisu art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne mogą być ponoszone w wysokości ustalonej w planie finansowym Kasy Chorych oraz powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. W związku z powyższym wskazane jest stosowanie w rozliczeniach między Kasą Chorych a świadczeniodawcą maksymalnej kwoty zobowiązania w poszczególnych obszarach rozliczeniowych.

Ponieważ umowa stanowi podstawę dokonywania rozliczeń między Kasą Chorych a świadczeniodawcą, również w dokumentach finansowych wystawionych w związku z wykonanymi świadczeniami świadczeniodawca powinien stosować się do maksymalnej kwoty zobowiązania. Świadczeniodawca zobowiązany jest do nieprzekraczania tej kwoty w wystawianych dokumentach finansowych obciążających Kasy Chorych. Uwidoczniona w dokumencie finansowym kwota zobowiązania Kasy Chorych nie może przewyższać określonej w umowie kwoty maksymalnej np. z powodu wykonania przez świadczeniodawcę usług za kwotę wyższą niż kwota maksymalna. Natomiast w przypadku wykonania świadczeń na kwotę niższą od kwoty maksymalnej świadczeniodawca powinien przedstawić w dokumencie finansowym kwotę wynikającą ze zrealizowania tych świadczeń.

Ponadto podkreślić należy, że w przypadku przekraczania maksymalnej kwoty zobowiązania w umowach między Kasami a świadczeniodawcami przewidziana jest możliwość negocjacji warunków umowy, w tym zwiększenie maksymalnej kwoty zobowiązania. W związku z cywilnoprawnym charakterem umowy jej postanowienia muszą zostać zaakceptowane przez obie strony, a niedochowanie warunków umowy winno być dochodzone na drodze postępowania cywilno-prawnego.

Jako podstawę przeprowadzanych weryfikacji kasa wskazuje art. 61 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28 poz. 153 z późn. zm.) na podstawie, którego kasa jest uprawniona do wykonywania czynności kontrolnych bieżącej realizacji świadczeń. W opinii kasy, w związku z faktem stwierdzenia przez właściwe komórki organizacyjne kasy nieprawidłowości w zakresie przedstawionej przez świadczeniodawców dokumentacji medycznej i rozliczeniowej, podjęte czynności mają na celu przywrócenie stanu zgodnego z prawem.

Szczegółowo stosunki stron regulują umowy w sprawie zasad oraz warunków udzielania świadczeń zdrowotnych przysługujących ubezpieczonym w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie lecznictwa stacjonarnego.

Z § 4 umowy obowiązującej w roku 2001 wynika, że warunkiem zaliczenia świadczenia do świadczeń podlegających rozliczeniu w trybie niniejszej umowy jest pozytywny wynik weryfikacji przypadku przez upoważnionego lekarza kasy chorych. § 8 pkt 2 określa, że główną zasadą będącą podstawą rozliczeń jest zasada kwalifikacji hospitalizacji pacjenta wyłącznie do jednego typu hospitalizacji. Do rozliczeń nie kwalifikują się pacjenci przyjęci do szpitala w ciągu 30 od daty wypisu, u których zastosowano ten sam kod choroby, co poprzednio.

Paragraf 9 mówi, że rozliczenie finansowe z tytułu świadczeń udzielonych w okresie będącym przedmiotem rozliczenia, będzie następować na podstawie zbiorczego zestawienia świadczeń zdrowotnych wykonanych w danym okresie.

Zgodnie z § 11 pkt 2 należność, wykonana z tytułu wykonania świadczeń zdrowotnych objętych umową może ulec pomniejszeniu o wartość świadczeń zakwestionowanych, na podstawie przeprowadzonej weryfikacji dokumentacji rozliczeniowej przedłożonej przez świadczeniodawcę. Zgodnie z punktem 5 tego paragrafu kasa zachowuje prawa do późniejszej weryfikacji i innych czynności związanych z weryfikacją.

Zgodnie z § 12 w przypadku zakwestionowania przez kasę rozliczeń, świadczeniodawcy przysługuje jednokrotnie odwołanie od takiej decyzji kasy. Odwołanie powinno być złożone w formie pisemnej, w terminie 10 dni od otrzymania szczegółowej specyfikacji zakwestionowanych świadczeń. Odwołania są rozpatrywane przez kasę w terminie 30 dni od daty otrzymania przez kasę kompletnej dokumentacji, zgodnie ze szczegółowymi zapisami umowy dotyczącej formy odwołania.

Przepis § 13 zawiera ponadto stwierdzenie, że świadczenia realizowane w ramach niniejszej umowy muszą być celowe oraz medycznie i gospodarczo uzasadnione.

Sytuacja finansowa Dolnośląskiej Regionalnej Kasy Chorych w latach 1999-2001

Dolnośląska Regionalna Kasa Chorych znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Za lata 1999-2001 Kasa uzyskała łączną stratę w wysokości 191.072,47 tys. zł.

Za 1999 rok Kasa uzyskała nadwyżkę kosztów nad przychodami w kwocie 89.260,71 tys. zł. co stanowi 5,45%udziału w kosztach ogółem. Na stratę miały wpływ między innymi: niedobór w realizacji przychodów Kasy za 1999 r. w wysokości 60.026,89 tys. zł (informacja podana przez kasę we wniosku o udzielenie pożyczki), przekroczenie kosztów świadczeń zdrowotnych w wysokości 33.710 tys. zł, przekroczenie kosztów finansowych - koszty obsługi debetu 2.043 tys. zł.

Za 2000 rok Kasa uzyskała również nadwyżkę kosztów nad przychodami w kwocie 15.223,68 tys. zł co stanowi 0,95% udziału w kosztach ogółem. Na stratę miały wpływ między innymi: niedobór w realizacji przychodów z ZUS za 2000 r. w stosunku do planu w wysokości - 4.068 tys. zł (informacja opracowana na podstawie danych podanych przez ZUS i KRUS), przekroczenie kosztów świadczeń zdrowotnych w wysokości 13.241 tys. zł.

Za 2001 rok Kasa uzyskała także nadwyżkę kosztów nad przychodami w wysokości 86.588,08 tys. zł co stanowi 4,29% udziału w kosztach ogółem. Na stratę miało wpływ między innymi przekroczenie kosztów świadczeń zdrowotnych.

Dolnośląska RKCh uruchomiła fundusz rezerwowy i posiada zobowiązanie wobec funduszu w kwocie ok. 50.589,03 tys. zł (stan na 31 stycznia 2002 roku).

Dolnośląska RKCh posiada również zobowiązanie wobec budżetu państwa z tytułu pożyczki w kwocie 52.601,13 tys. zł (stan na 31 grudnia 2001 r.). Spłata pożyczki została zawieszona na okres 2 lat.

Z analizy meldunku dekadowego według stanu na dzień 10 kwietnia 2002 roku wynika, że Dolnośląska KRCh nie jest w stanie pokryć zobowiązań posiadanymi środkami pieniężnymi (środki pieniężne łącznie z należnościami). Stan środków kształtował się następująco:

Środki pieniężne 21.894.880,89 zł,

Należności 73.951.172,28 zł,

Zobowiązania 152.013.899,53 zł

Fundusz rezerwowy 3.086.103,06 zł

Koszty świadczeń zdrowotnych

Z analizy sprawozdań finansowych w okresie 2000-2001 i planu finansowego na 2002 r. wynika, że Dolnośląska KRCh przeznaczyła na świadczenia zdrowotne w 1999 roku kwotę 1.551.884,79 tys. zł co stanowi 94,7% kosztów ogółem, natomiast w planie finansowym na 2002 rok zaplanowała kwotę 1.784.391,84 tys. zł co stanowi 95,01% kosztów ogółem.

Poradnictwo specjalistyczne - w 2000 roku przeznaczono kwotę 54.174,89 tys. zł co stanowi 3,50% udziału w kosztach świadczeń zdrowotnych ogółem, natomiast w planie finansowym na 2002 rok zaplanowano kwotę 65.646,42 tys. zł co stanowi 3,68% udziału w kosztach świadczeń zdrowotnych ogółem.

Lecznictwo szpitalne - w 2000 roku wydatkowano 683 040,61 tys. zł, natomiast w planie finansowym na rok 2002 zaplanowano kwotę 768 763,39 tys. zł.

Plan przywrócenia równowagi finansowej

Dolnośląska Regionalna Kasa Chorych posiada opracowany plan przywrócenia równowagi finansowej zatwierdzony uchwałą nr 42/2001 Rady Dolnośląskiej Regionalnej Kasy Chorych z dnia 3 grudnia 2001 roku w sprawie zmiany planu przywrócenia równowagi finansowej Dolnośląskiej Regionalnej Kasy Chorych.

Plan przywrócenia równowagi finansowej zakłada pokrycie straty finansowej za lata 1990-2001 w kwocie 143.483,38 tys. zł z nadwyżki przychodów nad kosztami działalności Kasy Chorych w latach 2003-2004. I tak: 2003 rok - 57.393,75 tys. zł, 2004 rok - 86.090,63 tys. zł.

Zgodnie z ustawą o puz nadwyżkę przychodów nad kosztami kasy chorych w danym roku przeznacza się na: uzupełnienie funduszu rezerwowego, pokrycie nadwyżki kosztów nad przychodami z lat ubiegłych, świadczenia zdrowotne dla ubezpieczonych, zwiększenie przychodów w następnym roku.

Plan przywrócenia równowagi finansowej uwzględnia także utworzenie funduszu rezerwowego do pełnej wysokości 4% planowanych przychodów Kasy w 2004 roku oraz odtworzenie uruchomionego funduszu rezerwowego w latach 1999-2001 w wysokości 52.037,84 tys. zł poprzez 1% odpisu na fundusz rezerwowy w 2003 i 2004 roku.

Kwota odpisów na fundusz rezerwowy będzie kształtowała się następująco: 2002 rok - 19.817,85 tys. zł, 2003 rok - 33.811,37 tys. zł, 2004 rok - 43.185,24 tys. zł.

Dolnośląska RKCh wskazała w planie przywrócenia równowagi finansowej, że realizacja przyjętego przez Radę Kasy planu przywrócenia równowagi finansowej pozwoli na zrównoważenie przychodów i kosztów Kasy, uregulowanie wszystkich zobowiązań wraz z odsetkami (w tym spłata pożyczki z Ministerstwa Finansów) oraz przywróci w pełni stan środków na funduszu rezerwowym.

Ponadto Rada Kasy określa, że trudna sytuacja finansowa DRKCh, której przyczyny szczegółowo przedstawiono w planie przywrócenia równowagi finansowej, jest w dużej mierze efektem zaniechań w zakresie restrukturyzacji jednostek lecznictwa zamkniętego. W związku z tym naprawa sytuacji finansowej DRKCh jest ściśle powiązana z działaniami restrukturyzacyjnymi, których przeprowadzenie jest uzależnione przede wszystkim od samorządu województwa dolnośląskiego.

Dolnośląska RKCh w planie przywrócenia równowagi finansowej wskazała, że z uwagi na objęcie działalności kas chorych ustawą o finansach publicznych, począwszy od 2002 roku prowadzony będzie monitoring w oparciu o przyjęte przez Zarząd Dolnośląskiej RKCh "Zasady gospodarowania środkami publicznymi, sprawowania nadzoru i kontroli w tym zakresie" w przypadku konieczności modyfikacji planu, wynikającej z prowadzonego monitoringu, przedstawiony plan przywrócenia równowagi finansowej będzie podlegał bieżącym modyfikacjom i korektom. Aktualizacja będzie następować również w miarę rozwoju sytuacji finansowo-ekonomicznej, w jakiej będzie znajdowała się Dolnośląska RKCh.

Z analizy wstępnego sprawozdania finansowego za IV kwartał 2001 roku wynika, że Dolnośląska RKCh uzyskała ujemny wynik finansowy w kwocie 86.588,08 tys. zł co stanowi 4,29% udziału w kosztach ogółem. W związku, z czym jest zagrożona realizacja planu przywrócenia równowagi finansowej.

Uzyskana tak wysoka strata za lata 1999-2001w łącznej kwocie 191.072,47 tys. zł. będzie wpływać na gospodarkę finansową kasy przez wiele lat. Prowadzenie realizacji planu przywrócenia równowagi finansowej powinno być ściśle powiązane z działaniami restrukturyzacyjnymi jednostek służby zdrowia, szczególnie jednostek lecznictwa zamkniętego, których przeprowadzenie uzależnione jest przede wszystkim od samorządu województwa. Powstanie tak dużej straty w dużej mierze było efektem zaniechania restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej. Wyjście z tak trudnej sytuacji finansowej uzależnione jest od daleko idącej współpracy Zarządu jak i Rady Kasy z organami założycielskimi zakładów opieki zdrowotnej, samorządami zawodów medycznych i innych organizacji związkowych działających w ochronie zdrowia.

Z poważaniem

PREZES

Michał Żemojda

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 12):

Warszawa, dn. 7 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W ślad za pismem z dnia 21 maja 2002 r. (znak: MSP/DNWI/2367/02) zawierającym odpowiedź dotyczącą Oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Janusza Bielawskiego podczas 13 posiedzenia Senatu RP w dniu 10 kwietnia 2002 roku proszę o przyjęcie następującej informacji:

Pismem z dnia 24 maja 2002 r. (znak PP-32/1948w/02) Minister Gospodarki poinformował Ministra Skarbu Państwa, że Huta BAILDON S.A. jest w stanie upadłości i wszystkimi działaniami dotyczącymi jej majątku kieruje syndyk masy upadłości. Odnośnie sprawy BHH MIKROMED Sp. z o.o. produkującej wyroby do chirurgii kostnej Minister Gospodarki poinformował, że będąca w upadłości Huta BAILDON posiada 55% udziałów tej spółki. Syndyk masy upadłościowej Huty BAILDON w porozumieniu z Zarządem Spółki MIKROMED wystosował list intencyjny do Fabryki Sprzętu Szpitalnego FAMED S.A. w Żywcu z propozycją nabycia ww. udziałów.

Powyższa propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem fabryki FAMED - Żywiec, która skłonna jest kupić nawet 100% udziałów MIKROMED-u z uwagi na to, że obie firmy są przedstawicielami tej samej branży.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Kaczmarek

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, 2002-06-10

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospol
itej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Jana Szafrańca złożone na 16. posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 8 maja 2002 r, dotyczące sytuacji 115. Szpitala Wojskowego z Przychodnią Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej na Helu, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie niech wolno mi będzie poinformować Pana Marszałka, iż zdaję sobie sprawę, że placówka ta boryka się z problemami związanymi z utrzymaniem płynności finansowej. Trudna sytuacja spowodowana jest niewystarczającą liczbą oraz niską ceną jednostkową kontraktów na świadczenia zdrowotne zawieranych z kasami chorych, które stanowią podstawowe źródło utrzymania szpitala.

Pozwolę sobie jednakże poinformować, iż zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa koszty swojej działalności i zobowiązań z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów (art. 35b). Natomiast w myśl art. 60 ust. 1, ujemny wynik placówka jest zobligowana pokryć we własnym zakresie. Dalsze zatem istnienie każdego szpitala uzależnione jest od prowadzonej przez jego dyrekcję polityki finansowej.

Niemniej jednak na uwagę zasługuje fakt, iż zapewnienie mieszkańcom Półwyspu Helskiego opieki medycznej na najwyższym poziomie jest podstawowym zadaniem przedmiotowej placówki, zaś przejęcie jej funkcji przez inny publiczny zakład opieki zdrowotnej, na tym terenie, z przyczyn oczywistych jest niemożliwe. Potrzeba zagwarantowania nieprzerwanego sprawowania opieki zdrowotnej jest dostrzegana zarówno przez komendę szpitala, jak również przez władze samorządowe regionu - o czym najlepiej świadczy podjęta współpraca, której znaczenia nie można pominąć.

Pragnę ponadto przekazać, iż sytuacją tego szpitala zainteresowałem Zarząd Branżowej Kasy Chorych dla Służb Mundurowych, który zobowiązał się do rozważenia możliwości przyjścia tej placówce z pomocą.

Przekazując powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

Łączę wyrazy szacunku

Jerzy SZMAJDZŃSKI

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 2. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 1), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 12 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do mojego pisma z dnia 15 listopada 2001 r., znak: jak wyżej, w związku z pismem Pana Marszałka z dnia 31 października 2001 r., znak: LP/043/3/01/V, dotyczącym oświadczenia Pana Henryka Stokłosy - Senatora RP w sprawie Spółki z o.o. SARIA, właściciela zakładów utylizacyjnych w Gołczy, Długim Borku i Przewrotnem, uprzejmie informuję, iż Główny Inspektor Ochrony Środowiska poczynił następujące ustalenia w kwestii oceny działań podejmowanych przez służby IOŚ wobec zakładów utylizacyjnych, wskazanych w oświadczeniu Pana Senatora jako przykład zakładów prowadzących działalność bez wymaganych prawem zezwoleń.

Zgodnie z wymogiem prawa - w zakresie ochrony środowiska - zakład prowadzący działalność w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne, przed wejściem w życie nowych uregulowań prawnych dotyczących odpadów, powinien legitymować się wymaganym na podstawie art. 11 ust. 9a ustawy z dnia 27.06.1997 r. o odpadach (Dz.U. Nr 96, poz. 592 z późn. zm.), w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 7 litera c ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 22, poz. 272), zezwoleniem na usuwanie, przyjmowanych od wytwórcy odpadów innych niż niebezpieczne, w tym transport, na ich wykorzystanie lub unieszkodliwianie.

Z dyspozycji art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 100, poz. 1085), zezwolenia wydane na podstawie art. 11 ust. 9a powołanej ustawy z dnia 27.06.1997 r. o odpadach zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2008 r., i zastępują zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wymagane na podstawie ustawy z dnia 27.04.2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 100, poz. 1085) podmioty, które prowadziły przed dniem wejścia w życie ustawy działalność w zakresie usuwania, wykorzystania lub unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne, z wyjątkiem odpadów komunalnych, bez zezwolenia na usuwanie, wykorzystanie lub unieszkodliwianie odpadów innych niż niebezpieczne, są obowiązane do uzyskania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu tych odpadów, w terminie do dnia 30 czerwca 2002 r.

Zgodnie z ustaleniami Głównego Inspektora Ochrony Środowiska:

1. Zakład Utylizacji Odpadów SARIA Małopolska w Gołczy nie posiada zezwolenia wymaganego art. 11 ust. 9a ustawy z dnia 27.06.1997 r. o odpadach (Dz.U. Nr 96, poz. 592 z późn. zm.). Realizując obowiązek wynikający z art. 39 ust. 2 powołanej ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw, dnia 13.05.2002 r., prowadzący zakład złożył w Starostwie Powiatowym w Miechowie wniosek z dnia 11.03.2002 r. o wydanie decyzji na wytwarzanie, odzysk, magazynowanie oraz transport odpadów.

Główny Inspektor Ochrony Środowiska po szczegółowej analizie postępowania Małopolskiego WIOŚ w sprawie omawianego zakładu stwierdził niedostateczną staranność w dokumentowaniu stanu formalnoprawnego kontrolowanego obiektu. W związku z powyższym Główny Inspektor Ochrony Środowiska zwrócił uwagę Panu Konradowi Turzańskiemu - Małopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska na konieczność podjęcia działań w celu eliminowania z działalności kontrolnej Małopolskiego WIOŚ tego typu przypadków oraz konieczność zwiększenia nadzoru nad działalnością inspekcyjną WIOŚ.

W zakresie przestrzegania prawa oraz posiadanych uregulowań formalnoprawnych, zakład w dalszym ciągu jest pod ścisłym nadzorem kontrolnym Małopolskiego WIOŚ.

W związku z kolejnymi nieprawidłowościami w gospodarce ściekowej, dnia 28.05.2002 r. Małopolski WIOŚ na podstawie art. 364 oraz 366 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), wydał decyzję, znak: WI-4012/IV/7-1/02 wstrzymującą działalność zakładu w zakresie wywożenia ścieków technologicznych, a w szczególności skroplin z wyparek - destruktorów w celu ich rolniczego wykorzystania w terminie od dnia 3 czerwca 2002 r.

2. Zakład Utylizacji Odpadów SARIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zlokalizowany w Długim Borku również nie dysponuje zezwoleniem wymaganym art. 11 ust. 9a powołanej ustawy z dnia 27.06.1997 r. o odpadach. Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 39 ust. 2 powołanej ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach, złożył w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Warmińskomazurskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosek z dnia 14.11.2001 r., o wydanie decyzji na wytwarzanie, odzysk, magazynowanie oraz transport odpadów. Postępowanie wszczęte ww. wnioskiem Zakładu, nie zostało zakończone. Warmińskomazurski UW pismem z dnia 05.12.2001 r., znak: OŚR/ O.I.6620/45/01 zwrócił się do SARIA POLSKA Sp. z o.o. oddział w Długim Borku o uzupełnienie wniosku.

3. Zakład Utylizacji Odpadów SARIA Małopolska Sp. z o.o. w Krakowie Oddział w Przewrotnem ma w pełni uregulowany stan formalnoprawny w zakresie korzystania ze środowiska w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Posiada wymaganą art. 11 ust. 9a powołanej ustawy z dnia 27.06.1997 r. o odpadach decyzję Starosty Staszowskiego z dnia 09.10.2000 r., znak: OŚ. 7635-77/00 zezwalającą na usuwanie w tym transport oraz wykorzystanie określonych odpadów innych niż niebezpieczne, ważne wg decyzji do dnia 31.12.2010 r., wg obowiązującego prawa - do dnia 30 czerwca 2008 r.

Informuję uprzejmie, iż wszczęte przez Podkarpacki WIOŚ postępowanie administracyjne w sprawie wstrzymania w trybie art. 367 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627), użytkowania zakładowej oczyszczalni ścieków zakończone zostało decyzją z dnia 30.11.2001 r. znak: WI-601/XVI/39/108kś/23/2001. w której Podkarpacki WIOŚ ustalił dla Zakładu termin usunięcia naruszenia warunków pozwolenia wodnoprawnego do dnia 31.03.2003 r.

Nadto Starosta Rzeszowski decyzją z dnia 15.03.2002 r. znak: OŚ.6223 -1/24/01/02 zobowiązał zakład do usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania zakładowej oczyszczalni ścieków poprzez:

- prowadzenie codziennych badań jakości odprowadzanych ścieków w okresie letnim (maj - wrzesień):

- poprawę jakości przewożonego surowca;

- przekazywanie nadmiaru surowca do innych zakładów.

Obowiązki nałożone przez Starostę Rzeszowskiego mają być realizowane do czasu zakończenia rozbudowy zakładowej oczyszczalni ścieków.

Kontrola przeprowadzona przez Podkarpacki WIOŚ w dniach 10 i 11 kwietnia br. wykazała, że w celu poprawy jakości odprowadzanych ścieków, w zakładzie wybudowano określone instalacje, prowadzi się budowę biofiltra z instalacją dezodoryzacji powietrza z zakładu, zgodnie z pozwoleniem budowlanym prowadzone są prace nad rozbudową istniejącej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z harmonogramem prac, zakończenie rozbudowy ma nastąpić 30.09.2002 r.

Reasumując informuję uprzejmie, iż:

1. Przeprowadzone przez GIOŚ szczegółowe postępowanie wyjaśniające nie dało podstaw do potwierdzenia zarzutu sformułowanego wobec Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie o protekcjonalnym traktowaniu właściciela Zakładu Utylizacji Odpadów SARIA Małopolska w Gołczy.

2. Termin spełnienia przez Zakład Utylizacji Odpadów SARIA Małopolska w Gołczy oraz Zakład Utylizacji Odpadów SARIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zlokalizowany w Długim Borku, obowiązujących wymogów prawa ochrony środowiska, w zakresie posiadania zezwoleń na odzysk, transport i magazynowanie odpadów poubojowych, zależy od organów właściwych do wydania przedmiotowego zezwolenia.

3. Z ustaleń GIOŚ wynika, iż organy prowadzące postępowanie administracyjne w sprawie wydania przedmiotowego zezwolenia na odzysk, transport i magazynowanie odpadów poubojowych, przekroczyły terminy określone w kpa do załatwienia sprawy w obu przypadkach:

- w przypadku postępowania prowadzonego przez Starostę Powiatu Miechowskiego, niedotrzymanie terminu określonego w art. 35kpa dla załatwienia sprawy wniosku Zakładu Utylizacji Odpadów SARIA Małopolska w Gołczy z dnia 11.03.2002 r., może być zbadane przez właściwe miejscowo Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

4. Mimo uchybienia terminom określonym w kpa dla załatwienia ww. wniosków "SARIA", termin określony w 39 ust. 2 (30 czerwca 2002 r.) ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo Ochrony Środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw nie został jeszcze przekroczony.

Stanisław Żelichowski

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 13 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 29 kwietnia 2002 r., o sygn. LP/043/143/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Witolda Gładkowskiego, złożone w dniu 24 kwietnia 2002 r., podczas 14. posiedzenia Senatu, w sprawie zagospodarowania terenu po byłej bazie wojsk radzieckich w Bornem-Sulinowie, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Zagospodarowanie terenów i obiektów przejętych po wojskach Federacji Rosyjskiej to sprawa ważna w skali kraju. Świadomość tego miał Rząd RP inicjując w 1994 roku ustawę o zagospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (Dz.U. Nr 79, poz. 363 z późn. zm.) i ustanawiając w 1995 roku Strategiczne Programy Rządowe: "Zagospodarowanie mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej" i "Rekultywacja terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej".

Beneficjentami ww. programów zostały w dużej części gmina Borne-Sulinowo i kilka innych gmin m.in. z powiatów Szczecinek, Białogard, Kołobrzeg. Podkreślić należy, że w latach 1992-93 zostały przejęte 7854 obiekty położone na 8 tys. ha terenów zabudowanych oraz ok. 62 tys. ha poligonów i terenów leśnych położonych na terenie 59 garnizonów rozmieszczonych w 21 byłych województwach.

Nakłady własne na zagospodarowanie mienia i rekultywację terenów w gminie Borne-Sulinowo wyniosły ponad 3 mln zł. Pomoc specjalna państwa w wysokości 16,6 mln zł (nie licząc dodatkowych środków z budżetów innych resortów np. edukacji, zdrowia, pracy, mieszkalnictwa) była najwyższą spośród przyznanej gminom zagospodarowującym to mienie. Przypomnieć należy również, że gminy przejmowały mienie poradzieckie od Skarbu Państwa nieodpłatnie i dobrowolnie, a zgodnie z cytowaną wyżej ustawą miały możliwość jego zwrotu jeśli było zbędne dla realizacji ustawowych zadań gminy.

Borne-Sulinowo dzięki zaangażowaniu mieszkańców, profesjonalizmowi działaczy samorządowych i pomocy państwa jest dziś pięknym, kolorowym, czystym i bezpiecznym ekologicznie miastem, które wygrywa rankingi najlepiej zagospodarowanych i najlepiej funkcjonujących miast w Polsce.

Diametralnie różna jest sytuacja miejscowości Kłomino w gminie Borne-Sulinowo. Mimo przeprowadzonych tam prac w zakresie modernizacji oczyszczalni ścieków, kotłowni, sieci energetycznych i wodno-kanalizacyjnych, nie udało się znaleźć docelowego rozwiązania dla tej nietypowej miejscowości. Kłomino leży niemal pośrodku wielkiego byłego poligonu wojskowego. Miejscowość powstała w drugiej połowie lat 30-tych jako osada wojskowa, bez wielu funkcji typowych dla miasta (brak szkoły, przedszkola, obiektów administracji publicznej, zakładów produkcyjnych czy usługowych). W latach 80-tych wybudowano tu kilka nowych budynków mieszkalnych. Od wojsk Federacji Rosyjskiej, na obszarze ok. 90 ha przejęto: 10 budynków koszarowych, 9 budynków mieszkalnych, 4 kuchnie-stołówki (w tym największa o kubaturze 30 tys. m3), 10 magazynów, 21 garaży i 35 innych obiektów (klub, łaźnia, izba chorych itp.). Docelowo może tutaj zamieszkać 2000 osób w warunkach koszarowych i ok. 900 osób w 300 mieszkaniach. Część obiektów nadaje się do zbiorowego zaludnienia po przeprowadzeniu bieżących prac remontowych i wyposażeniu, część zaś wymaga gruntowych prac remontowych.

Prace studyjne w zakresie strategii miasta i gminy, a także powiatu i województwa są domeną władz samorządowych. Pomoc państwa możliwa jest głównie poprzez kontrakty wojewódzkie, które aktualnie są renegocjowane w Ministerstwie Gospodarki. Gmina Borne-Sulinowo może liczyć w dalszym ciągu na niewielką pomoc z rezerwy celowej budżetu państwa na realizację zadań objętych Programem Dwuletnim "Zagospodarowanie mienia i rekultywacja terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej".

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, 2002-06-13

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pan
Long
in Pastusiak
ul. Wiejska 4
00-902 Warszawa

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 13 maja 2002 r. nr Lp/043/161/02/V tekstem oświadczenia złożonego przez Panią Senator Marię Szyszkowską uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Przepis art. 67 ustawy - Ordynacja podatkowa, jako przesłankę umorzenia zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę wymienia ważny interes podatnika lub interes publiczny. Jest to określenie zakładające pewną swobodę w rozstrzyganiu powyższych spraw przez organy podatkowe. Takiej uznaniowości nie można uniknąć, ponieważ żaden przepis nie jest w stanie określić szczegółowo wszystkich sytuacji, które mogą wystąpić w praktyce obrotu gospodarczego i w przypadku których uzasadnione byłoby zastosowanie ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych. Z drugiej strony niezasadne byłoby również zlikwidowanie w ogóle możliwości umarzania zaległości podatkowych i stosowania innych ulg, ponieważ w wielu sytuacjach skutkowałoby to upadłością bądź likwidacją podmiotów gospodarczych lub trwałym występowaniem w rachunkowości urzędów skarbowych zaległości nieściągalnych aż do upływu okresu przedawnienia. Ponadto należy zaznaczyć, że wydane przez organy podatkowe decyzje o umorzeniu zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę nie są podejmowane na zasadzie dowolności. Organy podatkowe wydając takie decyzje muszą kierować się ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym oraz przede wszystkim muszą stosować się do przepisów w warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Należy również podkreślić, że decyzje organów podatkowych o zastosowaniu ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych są szczególnie wnikliwie badane w trakcie kontroli prowadzonych zarówno przez Ministerstwo Finansów, jak i właściwe izby skarbowe.

Odnosząc się do kwestii dowolności w interpretowaniu przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, uprzejmie wyjaśniam, że mogą zdarzyć się przypadki, gdy w takim samym stanie faktycznym różne urzędy skarbowe dokonują odmiennej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jednakże nie jest to spowodowane niskim poziomem wiedzy prawniczej pracowników organów podatkowych lecz wyjątkową złożonością materii podatkowej. Należy zaznaczyć, że bardzo częste są również sytuacje, gdy Ośrodki Zamiejscowe Naczelnego Sądu Administracyjnego wydają w takich samych sprawach zupełnie odmienne wyroki. Zdarzają się nawet przypadki, gdy różne składy orzekające w tym samym Ośrodku Zamiejscowym NSA, w takim samym stanie faktycznym i prawnym, wydają odmienne wyroki. Powyższe wskazuje na to, że nie tylko pracownicy organów podatkowych ale także sędziowie NSA mają problemy z interpretacją przepisów prawa podatkowego.

W celu ujednolicenia stosowania prawa przez organy podatkowe Ministerstwo Finansów złożyło do Sejmu RP projekt zmiany ustawy - Ordynacja podatkowa. W powyższym projekcie przewidziano również zmianę art. 14 Ordynacji podatkowej, która uściśla zasady wydawania i stosowania urzędowych interpretacji prawa podatkowego wydawanych przez Ministra Finansów jak i urzędy oraz izby skarbowe. Między innymi, w celu wzmocnienia ochrony praw i interesów uczestników postępowania przed organami podatkowymi, Ministerstwo Finansów zaproponowało wyraźne zasady, że podatnikowi nie może szkodzić zastosowanie się do pisemnej interpretacji wydanej przez organ podatkowy w indywidualnej sprawie. W takich przypadkach nie mogłoby być wszczynane postępowanie w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz organy podatkowe nie naliczałyby odsetek za zwłokę. W projekcie wprowadzono również przepisy uprawniające Ministra Finansów do występowania z pytaniami prawnymi w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego do Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Minister Finansów podziela pogląd Pani Senator Marii Szyszkowskiej o konieczności ciągłego doskonalenia poziomu kadr administracji skarbowej. Jednakże opinia Pani Senator o kompromitująco niskim poziomie wiedzy pracowników skarbowych jest niezasadna i krzywdząca. Dla zobrazowania i właściwej oceny działalności orzeczniczej organów podatkowych należy bowiem podnieść, iż rocznie urzędy skarbowe prowadzą średnio 1,5 mln postępowań administracyjnych, w ramach których wydają około 1,7 mln decyzji. Podatnicy zaskarżają średnio około 64 tys. decyzji I instancji (np. 64.683 tys. - w 2001 r.) do izb skarbowych, następnie około 10 tys. decyzji odwoławczych jest zaskarżana do NSA. Przed NSA średnio 80% spraw rozstrzyganych jest na korzyść organów podatkowych. Dlatego w pełni podzielając troskę o poziom orzecznictwa administracji podatkowej i dążąc do dalszej jego poprawy muszę stwierdzić, że powyższe dane statystyczne nie dają podstaw do postawienia tezy o powszechności wydania błędnych decyzji przez organy podatkowe. Właściwe proporcje określa bowiem relacja między liczbą 1,7 mln decyzji podatkowych wydanych przez urzędy skarbowe a liczbą około 2.000 spraw, w których NSA dopatrzył się błędów organów podatkowych.

Pragnę również podkreślić, że z informacji nadesłanych przez Izbę Skarbową w Lublinie wynika, iż w latach 1996-2001 w stosunku do Spółki Akcyjnej "AMBRA" zostało wydanych 10 decyzji podatkowych zaskarżonych przez spółkę do NSA. Z tego: 1 skargę spółka wycofała, w 2 przypadkach rozprawy odbyły się ale do chwili obecnej nie ogłoszono wyroku, 4 skargi spółki zostały oddalone a w 3 przypadkach decyzje organów podatkowych zostały uchylone przez NSA. Nie jest więc uzasadnione twierdzenie, że spółka "AMBRA" wygrała 7 spraw z NSA, a uznaniowe decyzje urzędów skarbowych uniemożliwiły jej prowadzenie działalności gospodarczej.

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

dr Wiesław Ciesielski

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, dn. 14-06- 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Przesyłam uprzejmie stanowisko wobec oświadczenia Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego w sprawie restrukturyzacji Narodowego Banku Polskiego, przesłanego przy piśmie nr LP/043/157/02/V.

Na wstępie pragnę zauważyć, iż mając na uwadze konieczność przeprowadzenia procesów restrukturyzacji NBP związanych z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej oraz Unii Ekonomicznej i Monetarnej (EMU) Minister Finansów zainicjował proces restrukturyzacji majątkowej NBP proponując m.in. przejęcie części placówek NBP przez BGK co znalazło swój wyraz w art. 6 ustawy z 23.08.2001 r. o zmianie ustawy Prawo bankowe (Dz.U. Nr 111, poz. 1195).

Zgodnie z wyjaśnieniami przesłanymi Ministerstwu Finansów przez NBP, decyzja o rozpoczęciu przedmiotowej restrukturyzacji, w istocie złożonej oraz niełatwej, jest uzasadniona względami merytorycznymi, jak też została podjęta po rozpatrzeniu szeregu aspektów dotychczasowego funkcjonowania zespołów i oddziałów zamiejscowych NBP. Zainicjowanie zmian struktury terenowej NBP zostało przesądzone przez następujące czynniki:

a) zmniejszenie liczby prowadzonych rachunków jednostek budżetowych oraz rachunków banków w związku z procesem ich konsolidacji;

b) zmiana zasad zaopatrywania banków w znaki pieniężne;

c) dokonanie liberalizacji prawa dewizowego i tym samym znaczne zmniejszenie liczby udzielanych zezwoleń;

d) przeniesienie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru bankowego z oddziałów okręgowych do Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego;

e) zmiana podziału administracyjnego kraju;

f) rozwój techniki teleinformatycznej, który umożliwił unowocześnienie i komputeryzację metod pracy oraz skrócenie czasu realizacji zleceń, w tym automatyzację czynności kasowo-skarbcowych, jak też stopniowe wprowadzanie bankowości elektronicznej dla obsługi budżetu państwa.

W ramach procesu restrukturyzacji Narodowy Bank Polski zaproponował przejęcie przez BGK 23 oddziałów zamiejscowych (Bielsko-Biała, Częstochowa, Gorzów Wlkp., Jelenia Góra, Kalisz, Konin, Koszalin, Krosno, Legnica, Nowy Sącz, Ostrołęka, Piotrków Trybunalski, Piła, Płock, Przemyśl, Radom, Siedlce, Słupsk, Suwałki, Tarnów, Toruń, Wałbrzych i Zamość) oraz 10 zespołów zamiejscowych (Łomża, Włocławek, Chełm, Biała Podlaska, Sieradz, Elbląg, Leszno, Ciechanów, Tarnobrzeg i Skierniewice). Dla celów pilotażowych BGK przejął Oddział Zamiejscowy w Pile, zgodnie z umową zawartą między NBP a BGK w dniu 24 stycznia 2002 r.

Wstępnie organy statutowe BGK zaakceptowały wskazany katalog jednostek organizacyjnych NBP. Trzeba podkreślić, iż w świetle planów rozwoju, funkcji i zadań zleconych przez Rząd, Bank Gospodarstwa Krajowego był właściwym adresatem przesunięcia majątkowego, które zostało przewidziane w art. 6 ww. ustawy. Niemniej okazało się, że skala majątku oraz liczba pracowników do przejęcia jest na tyle duża, iż zdaniem BGK - jako podmiotu sektora bankowego - koszty omawianego projektu nie były możliwe do pokrycia jedynie z bieżącej i przewidywanej działalności banku, mogąc generować wieloletnią stratę finansową. Wobec tych uwarunkowań Bank Gospodarstwa Krajowego - początkowo pozytywie nastawiony do propozycji NBP - w końcowej fazie negocjacji (luty-marzec br.) wystąpił do banku centralnego o znaczące wsparcie finansowe dla projektu przejęcia ww. jednostek, które jednakże nie mieściło się w zakresie ustawowych instrumentów finansowych NBP stosowanych wobec sektora bankowego. W rezultacie w dn. 12.03.2002 r. BGK odmówił objęcia zaproponowanych mu jednostek organizacyjnych.

W związku z zakończonymi niepowodzeniem negocjacjami pomiędzy BGK a NBP odnośnie przejęcia sieci terenowej NBP kwestia dalszych losów zawodowych pracowników likwidowanych jednostek polskiego banku centralnego stała się szczególnie aktualna. W NBP zostało rozpoczęte wprowadzanie alternatywnego wariantu restrukturyzacji. Narodowy Bank Polski rozpoczynając restrukturyzację sieci terenowej, podjął intensywne starania na rzecz godziwego i akceptowanego przez zwalnianych pracowników rozwiązania problemu.

Mając na uwadze powyższe problemy z przekazaniem jednostek organizacyjnych banku centralnego do BGK Minister Finansów zaproponował NBP rozważenie alternatywnych wariantów rozwiązań, jak np. nieodpłatne przejęcie placówek Banku przez administrację rządową lub samorządową w celu zagospodarowania ich pod kątem realizacji zadań publicznych. Z wstępnych deklaracji wynika, że swoje zainteresowanie niektórymi placówkami NBP potwierdziło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pod kątem ich znaczącej przydatności dla Policji i niektórych innych służb podległych temu resortowi, jak również Ministerstwo Sprawiedliwości odnośnie sądownictwa.

Ponadto NBP rozesłał wstępne zapytania do różnych podmiotów z prośbą o rozważenie możliwości zakupu likwidowanych placówek NBP - ze wskazaniem, że NBP jest szczególnie zainteresowany propozycjami uwzględniającymi możliwość zatrudnienia dotychczasowych ich pracowników. NBP ponownie skierował także zapytanie do Banku Gospodarstwa Krajowego dotyczące przejęcia przez BGK tym razem już tylko niektórych wybranych placówek.

Wreszcie, w ramach zagadnienia przeznaczenia i ewentualnego przekazania na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości jednostek zamiejscowych NBP trzeba wskazać, iż w dniu 4 marca br. NBP przekazał do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykaz majątku nieruchomego przewidzianych do likwidacji placówek NBP, a 17 kwietnia 2002 r. NBP wystąpił do MSWiA z ofertą przejęcia przez Skarb Państwa zbędnych zasobów NBP. Rozmowy w tej sprawie są w toku. Kwestia przeznaczenia przedmiotowych nieruchomości na obecnym etapie rozmów jest trudna do szczegółowego określenia i wymaga dalszych ustaleń.

Niezależnie od odpraw pieniężnych otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 1989 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładów pracy oraz o zmianie niektórych ustaw, rozważana jest możliwość przyznawania dodatkowych świadczeń pracownikom z terenów o wysokim bezrobociu.

Jednym z istotnych elementów uregulowania wskazanych problemów jest rozbudowa zakresu zadań BGK, którego częścią będzie ustawa o Banku Gospodarstwa Krajowego przygotowywana przez Ministerstwo Finansów. Chciałbym poinformować, że trwają obecnie prace analiatyczno-systemowe dotyczące rozwoju Banku Gospodarstwa Krajowego jako banku wykonującego szereg zleconych mu przez Rząd działań rozwojowych w zakresie wsparcia finansowego, znajdując się w stadium finalnym, umożliwiającym rychłe przekazanie stosownego projektu do Sejmu RP.

Pragnę wyrazić nadzieję, iż w obliczu otrzymania nowych zadań, BGK powtórnie przeanalizuje możliwość przejęcia niektórych placówek terenowych NBP.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Bartkiewicz

* * *

Minister Kultury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatorów: Jolanty Popiołek, Aleksandry Koszady i Krystyny Doktorowicz, złożone na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dn. 14 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do Pana pisma zn. LP/043/154/02/V zawierającego tekst oświadczenia senatorów: Pani Jolanty Popiołek, Aleksandry Koszady, Krystyny Doktorowicz złożonego podczas 14. posiedzenia Senatu RP w dniu 24.04.2002 r. uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

Ze względu na to, że sprawa wysokości stawek wynagrodzeń autorskich zawartych w zatwierdzonej przez Komisję Prawa Autorskiego w dniu 28.02.2002 r. Tabeli stawek wynagrodzeń autorskich Stowarzyszenia Autorów ZAIKS za radiowe i telewizyjne nadania utworów oraz równoczesne i integralne rozpowszechnianie utworów w sieciach kablowych - jest przedmiotem napływających do Ministra Kultury pism i skarg od niepublicznych (lokalnych) nadawców radiowych - podjęto czynności wyjaśniające w przedmiotowej sprawie. Zwrócono się do Stowarzyszenia Autorów ZAIKS z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii podnoszonych zarzutów.

Przeanalizowane zostanie spełnienie przez ZAIKS wymogu powiązania przyjętych w tabeli stawek z wymogami art. 110 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który stanowi, że wysokość wynagrodzeń dochodzonych w zakresie zbiorowego zarządzania przez organizacje zbiorowego zarządzana powinna uwzględniać wysokość wpływów osiąganych z korzystania z utworów, a także charakter i zakres korzystania z tych utworów oraz sprawa konstrukcji tabel w zakresie zasadności zróżnicowania sposobu naliczania wynagrodzeń od nadawców publicznych i niepublicznych oraz zróżnicowania wysokości stawek wynagrodzeń dla tych dwu kategorii nadawców m.in. wprowadzenia dla nadawców lokalnych stawek minimalnych liczonych przy wzięciu pod uwagę liczby potencjalnych odbiorców, określonej w koncesji KRR i TV, na obszarze objętym nadawaniem - jako uzupełnienie stawek procentowych.

W chwili obecnej stawki zawarte w zatwierdzonej tabeli mają charakter obligatoryjnych stawek minimalnych (art. 109 ustawy) - i postanowienia umowne mniej korzystne dla twórców niż wynikałoby to z tabel są nieważne, a ich miejsce zajmują odpowiednie postanowienia tych tabel.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że sprawa zatwierdzania tabel wynagrodzeń, ustalania wysokości wynagrodzeń zawartych w tabelach, procedura działania Komisji Prawa Autorskiego oraz doprecyzowanie rozwiązań ustawowych związanych z nadzorem Ministra nad organizacjami będą przedmiotem odpowiednich zmian, planowanych w projekcie przygotowywanej w Ministerstwie Kultury nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozważana jest m.in. propozycja, aby organizacja zbiorowego zarządzania obowiązana była uzgodnić tabele wynagrodzeń z użytkownikami utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, o ile wystąpią z takim wnioskiem i będą reprezentatywne dla swojej grupy oraz propozycja wprowadzenia zapisu, iż określone w tabelach stawki wynagrodzeń nie powinny przekraczać ustalonego z użytkownikami lub organizacjami użytkowników procentu przychodu osiąganego przez nich za korzystanie z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych na danym polu eksploatacji - łącznie dla wszystkich uprawnionych z praw autorskich i praw pokrewnych.

Uprzejmie informuję także Pana Marszałka, że w najbliższych miesiącach planowana jest kontrola w Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS w zakresie wykonywania zbiorowego zarządu prawami. Przedmiotem oceny będzie sposób funkcjonowania stowarzyszenia, w tym również zawierane przez Stowarzyszenie umowy z użytkownikami praw.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Celiński

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożone na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, 17 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym przez Pana Marszałka tekstem oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Borkowskiego podczas 16 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 maja 2002 r. (pismo z dnia 13 maja 2002 r. Nr LP/043/163/02/V) dotyczącego opłat za przejazdy tirami przez nasze terytorium, uprzejmie informuję, co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) przedsiębiorcy (zarówno krajowi, jak i zagraniczni) wykonujący transport drogowy oraz wykonujący przewozy na potrzeby własne obwiązani są do uiszczania opłat za przejazd po drogach krajowych. Rodzaj i stawki opłaty za przejazd po drogach krajowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz.U. Nr 150, poz. 1684). Stawki opłat uzależnione są od czasu przejazdu po drogach krajowych, rodzaju pojazdu samochodowego, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, liczby osi pojazdu samochodowego, emisji spalin pojazdu samochodowego.

Odnosząc się do kwestii przejazdu pojazdem nienormatywnym informuję, że każdy przejazd pojazdu o przekroczonej masie, naciskach osi lub wymiarach pojazdu z ładunkiem lub bez ładunku jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia na przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie. Zaś zgodnie z art. 13 ust. 2a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838) za przejazd po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu pobiera się kary pieniężne. Wysokość przedmiotowych kar określa Załącznik do ww. ustawy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że Minister Infrastruktury skorzystał z delegacji ustawowej zawartej w art. 43 ustawy o transporcie drogowym i wprowadził opłaty wyrównawcze dla przedsiębiorców ukraińskich wykonujących na terytorium RP międzynarodowy transport drogowy. Wysokość tej opłaty, jak i tryb jej wnoszenia określają przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie wprowadzenia na zasadzie wzajemności opłaty wyrównawczej w stosunku do zagranicznych przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi na terytorium Ukrainy, określenia wysokości tej opłaty, trybu jej wnoszenia oraz jednostek właściwych do jej pobierania (Dz.U. Nr 55, poz. 483).

Wpływy uzyskane z ww. opłat są przekazywane na wyodrębniony rachunek środków specjalnych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z przeznaczeniem na budowę i utrzymanie dróg krajowych lub na zakup urządzeń do ważenia pojazdów.

W załączeniu przesyłamy kopie ww. aktów prawnych określających wysokość poszczególnych opłat.

Z wyrazami szacunku

Mieczysław Muszyński

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Jolanty Popiołek, złożone na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 2002-06-17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do oświadczenia Pani Senator Jolanty Popiołek złożonego na 17 posiedzeniu Senatu w dniu 23 maja br. w sprawie udzielenia pomocy dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Gołotczyźnie uprzejmie Pana Marszałka informuję.

Wskazany przez Panią Senator ośrodek w Gołotczyźnie jest jednym z 41 tego typu placówek na terenie naszego kraju dla dzieci z wadą słuchu, w których uczy się ponad 5 tys. uczniów na wszystkich poziomach nauczania. Ponadto około 4,5 tys. dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem realizuje obowiązek szkolny i nauki w systemie szkolnictwa integracyjnego i ogólnodostępnego.

Ze względu na problemy zgłaszane przez Starostę Powiatu Ciechanowskiego - Mazowieckie Kuratorium Oświaty zostało poproszone o dokonanie dokładnej analizy sytuacji oraz przedstawienie wniosków co do dalszego funkcjonowania omawianej placówki. W Ministerstwie odbyło się spotkanie z władzami samorządu Powiatu Ciechanowskiego oraz przeprowadzono również rozmowę wyjaśniającą z Dyrektorem Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Gołotczyźnie.

W dniu 4 czerwca br. na terenie tego ośrodka odbyło się spotkanie osób zainteresowanych problemami omawianej placówki z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. W toku obu w/w spotkań próbowano wyjaśnić przyczyny, dla których wysokość środków budżetowych uruchamianych na jego funkcjonowanie jest niewystarczająca.

Na dzień dzisiejszy wsparcie finansowe jednostki samorządu terytorialnego możliwe jest tylko z 1% ustawowej rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Środki z tej rezerwy są rozdysponowywane przy udziale Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, który na spotkaniu w dniu 20 czerwca br. wypracuje kryteria i zasady podziału 1% rezerwy. Wszystkie samorządy zostaną następnie poinformowane o tych ustaleniach.

Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję, że sytuacja budżetu państwa w kolejnych latach pozwoli na przeznaczenie większych środków na prowadzenie edukacji uczniów niepełnosprawnych i aspekt finansowy nie będzie determinował decyzji związanych z utrzymaniem lub rozwiązaniem placówki uczestniczącej w kształceniu dzieci z niepełnosprawnościami.

Oczywiście nie każde dziecko niepełnosprawne da sobie radę w systemie ogólnodostępnym czy integracyjnym - stąd tak duża liczba specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, w których dzieci niesłyszące i słabo słyszące mogą podjąć proces edukacji.

Arytmetycznie ujmując na jedno województwo przypada średnio 2,5 ośrodka - chociaż realna sieć tych placówek jest różna w poszczególnych województwach. W województwie mazowieckim funkcjonuje łącznie 8 ośrodków dla dzieci z uszkodzonym słuchem, w tym ośrodek w Gołotczyźnie.

Zatem w woj. mazowieckim nie ma większego problemu ze znalezieniem odpowiedniej placówki dla dziecka niesłyszącego lub niedosłyszącego. Także wiele pozostałych ośrodków z terenu kraju zgłasza chęć przyjęcia kolejnych wychowanków. Jednostki samorządu terytorialnego mające na swoim terenie specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze otrzymują, obok subwencji na edukację, również środki na utrzymanie pobytu wychowanka w ośrodku. Subwencja ta jest czterokrotnie wyższa niż środki przeznaczone na pobyt ucznia zdrowego w internacie czy bursie. Wydaje się zatem, że starania resortu o jak najlepsze zabezpieczenie sytuacji dzieci niepełnosprawnych są prawidłowe. Należy pamiętać, że środki przekazywane poszczególnym samorządom jako subwencja oświatowa muszą być traktowane łącznie dla całej sieci szkół. Są szkoły, które "kosztują" więcej, są również takie, które przynoszą "oszczędności" - rolą samorządu jest jak najbardziej racjonalne podzielenie posiadanych pieniędzy.

W przypadku Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Gołotczyźnie istotny jest fakt, że jest on wykorzystywany tylko w połowie. Z informacji uzyskanych od dyrektora placówki wynika, że placówka ta może jeszcze przejąć ok. 9-100 nowych uczniów. Rolą powiatu ciechanowskiego powinno zatem być poszukiwanie sposobu racjonalnego zagospodarowania pozostałych miejsc. Z drugiej strony ośrodek funkcjonuje w niemal pełnej obsadzie przez 7 dni w tygodniu, podczas gdy większość tego typu placówek na terenie kraju od piątkowego popołudnia do późnych godzin popołudniowych w niedzielę (a czasami nawet do rana w poniedziałek) jest praktycznie zamknięta - ponieważ dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002 r. (Dz.U. Nr 156, poz. 1822) samorząd na jednego ucznia/wychowanka specjalnego ośrodka - wychowawczego otrzymuje następujące środki finansowe:

Standard A = 2.271,41 zł * 6 (waga P-28) = 13.628,46 zł

Standard A = 2.271,41 zł * 2 (waga P-11) = 4.542,82 zł

                               Razem = 18.171,28 zł

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że na terenie Powiatu Ciechanowskiego funkcjonuje jeszcze jeden specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, na którego utrzymanie wystarczają środki finansowe przekazywane przez organ prowadzący - otrzymywane w ramach części oświatowej subwencji ogólnej.

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 - z późn. zm.) dysponentem środków otrzymywanych w formie subwencji ogólnej (w tym części oświatowej) jest jednostka samorządu terytorialnego.

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu musi patrzeć na problemy dzieci niepełnosprawnych w sposób bardzo racjonalny - kierując się w swych działaniach zarówno dobrem dzieci, dobrem społeczności lokalnej ale także możliwościami państwa. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu nie może udzielić dodatkowego wsparcia finansowego do kwoty zgłaszanej przez powiat, gdyż wpłynęłoby to na zawieszenie innych, równie ważnych zadań, skierowanych także do dzieci niepełnosprawnych.

Oczywiście Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu nie jest zwolennikiem likwidacji omawianej placówki - wydaje się jednak, że potrzebne są zarówno poczynania samorządu terytorialnego zmierzające do zagospodarowania niewykorzystanych miejsc jak i zmiany dotychczasowych zasad funkcjonowania ośrodka, w celu ograniczania kosztów jego utrzymania. Mam nadzieję, że racjonalne myślenie wygra z emocjami i w najbliższym czasie znajdzie się rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało obie strony.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, dn. 18.06.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 29 maja 2002 r. znak: JD/043/180/02/V oświadczeniem złożonym przez pana senatora Witolda Gładkowskiego podczas 17 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja br. w sprawie wysokości środków Funduszu Pracy przyznanych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na 2002 r. dla powiatu szczecineckiego informuję, co następuje.

Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. nr 6, poz 56 z póź. zm.), środki Funduszu Pracy na finansowanie poszczególnych zadań przekazywane są samorządom województw i powiatów według algorytmu określonego, w drodze rozporządzenia przez Radę Ministrów. I tak na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz.U. Nr 46, poz. 425), kwoty środków dla poszczególnych samorządów powiatowych na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu ustalane są w następujący sposób:

1. 65% kwoty środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy), określana jest według jednolitego wzoru algorytmu, uwzględniającego według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego: liczbę zarejestrowanych bezrobotnych, stopę bezrobocia, udział długotrwale bezrobotnych, udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku oraz udział bezrobotnych absolwentów. Tak więc wszystkie współczynniki korygujące mające zastosowanie we wzorze algorytmu odnoszą się naliczenia środków na 2002 r. do stanu na dzień 31 grudnia 2001 r.

Dla porównania podaję kształtowanie się wskaźników ujmowanych we wzorze algorytmu:

Powiat

Obszar

Stopa

bezrobocia

Udział

długotrwale

bezrobotnych

Udział nieposiadających

prawa do

zasiłku

Udział

absolwentów

Szczecinek

34,6

52,6%

77,9%

3,7

Województwo

zach.pomorskie

24,0

46,9%

78,4%

4,0%

Polska

17,4

48,3%

80,0%

5,8%

Nadmieniam, że zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów stosowane są następujące wskaźniki korygujące liczbę zarejestrowanych bezrobotnych:

a) dla stopy bezrobocia:

- 1,0 - gdy nie przekraczał przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,

- 1,5 - gdy była wyższa od przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, jednak niższa od 2-krotnej stopy bezrobocia w kraju,

- 2,0 - gdy przekraczał 2-krotną stopę bezrobocia w kraju,

b) dla udziału długotrwale bezrobotnych:

- 1,0 - gdy nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału w kraju,

- 1,2 - gdy nie przekraczał przeciętnego udziału w kraju,

- 1,4 - gdy przekraczał przeciętny udział w kraju,

c) dla udziału nie posiadających prawa do zasiłku:

- 1,0 - gdy nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego w kraju,

- 1,2 - gdy nie przekraczał 1,2- krotnego przeciętnego w kraju,

- 1,4 - gdy przekraczał 1,2-krotny przeciętny w kraju,

d) dla udziału absolwentów:

- 1,0 - gdy nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego w kraju,

- 1,2 - gdy nie przekraczał przeciętnego w kraju,

- 1,4 gdy przekraczał przeciętny w kraju.

2. Ustalona według kryteriów, o których mowa w pkt 1 kwota środków na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu, zostanie zwiększona o dodatkową kwotę (przeciętnie o 46%), zaproponowaną przez marszałków województw, na finansowanie uzgodnionych programów określonych w porozumieniach zawartych ze starostami. Po przedstawieniu przez marszałków tych propozycji, bezzwłocznie powiadomię starostów o jaką kwotę zwiększony został limit wydatków.

3. Zgodnie z rozporządzeniem, Minister Pracy i Polityki Społecznej (od 1.04.br. - dysponent Funduszu Pracy) - dysponuje rezerwą wynoszącą 5,1% kwoty środków przewidzianych, w przyjętym przez Sejm RP planie Funduszu Pracy, na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu. W ramach powyższej kwoty mogą być przyznane dodatkowe kwoty, w szczególności dla tych powiatów, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie (w stosunku do 31.12.2001 r.) sytuacji na lokalnym rynku pracy lub miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach. Dodatkowe zwiększenie "z rezerwy" limitów", dla niektórych powiatów, dokonywane będzie w II półroczu br., po zwiększeniu limitów stosownie do propozycji przedstawionych przez marszałków (pkt 2).

Jednocześnie uprzejmie informuję, że wysokość środków Funduszu Pracy jaka może być przeznaczona na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu wynika z przyjętej przez Parlament RP ustawy budżetowej na 2002 r. Z uwagi na szczególnie napiętą sytuację budżetu państwa, przewidziane środki na finansowanie tych programów są niższe od występujących potrzeb oraz faktycznych wydatków na ten cel w 2001 r.

Jerzy Hausner

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Marii Szyszkowskiej, złożone na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):

Warszawa, dnia 18 czerwca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

w odpowiedzi na pismo z dnia 11 czerwca 2002 r. nr LP/043/198/02/V w sprawie oświadczenia Pani Senator Marii Szyszkowskiej złożonego podczas 18 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 czerwca br. w sprawie przejawu braku tolerancji wykazywanej przez niektórych przedstawicieli Kościoła Katolickiego pragnę poinformować, iż przedstawiona przez Panią Senator sytuacja dla mnie również jest niepokojąca.

Brak w oświadczeniu Pani Senator bliższych danych o wspomnianym studium podyplomowym, tj. o organizatorach tego typu jednostki nie pozwala mi ustosunkować się do tej kwestii w sposób bardziej szczegółowy.

Pragnę poinformować, iż studia podyplomowe mogą być prowadzone wyłącznie przez szkoły wyższe, jednostki - badawczo rozwojowe i instytuty naukowe PAN oraz inne jednostki, jeżeli stosowne przepisy tak stanowią.

Utworzenie studium podyplomowego przez szkołę wyższą, zarówno państwową, jak i niepaństwową, nie wymaga zgody ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Szkoła wyższa, jako pracodawca, sama decyduje o zatrudnieniu nauczycieli akademickich, realizującej w danej uczelni zajęcia dydaktyczne.

W innej sytuacji prawnej są kościelne szkoły wyższe, które podlegają również regulacjom właściwym dla danego kościoła. Jeżeli wyżej wspomniane studium podyplomowe, jest uruchomione przez uczelnię kościelną, to możliwe, iż przepisy prawa kościelnego stawiają określone wymogi co do treści dydaktycznych realizowanych w ramach takiego studium podyplomowego.

Jeżeli tego typu sytuacja miała miejsce w uczelni niepaństwowej, innej niż uczelnia kościelna, będę wdzięczna na bliższe informacje o tej szkole, co umożliwi mi podjęcie działań zmierzających do wyjaśnienia sprawy z władzami uczelni lub Kościoła Katolickiego.

Z wyrazami szacunku

w/w MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Tadeusz Sławecki


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment