Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 10), przekazał Prezes Urzędu Zamówień Publicznych:

Warszawa, 16 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na złożone na 11 posiedzeniu Senatu w dniu 7 marca 2002 roku oświadczenie Pana Senatora Januarego Bienia w sprawie ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, w porozumieniu z Ministrem Infrastruktury, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

1. Oświadczenie Pana Senatora porusza bardzo istotne problemy dotyczące stosowania znowelizowanych przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Urząd Zamówień Publicznych ma świadomość ich wagi i znaczenia dla wszystkich uczestników systemu zamówień publicznych. Zwrócić przy tym należy uwagę na fakt, iż od momentu jej uchwalenia, ustawa o zamówieniach była wielokrotnie nowelizowana, także w roku minionym. Kolejne, wprowadzane do niej zmiany, w wielu przypadkach bardzo daleko idące, powodowały szereg wątpliwości oraz kontrowersji, dotyczących rozumienia i stosowania niektórych przepisów. Wszystkie zmiany ustawy o zamówieniach publicznych uchwalone w 2001 r. prezentuje poniższe zestawienie:

Lp.

Ustawa zmieniająca

Zakres zmian

1.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 56, poz. 580).

Wyłączenie stosowania ustawy do zakupu bonów paliwowych.

2.

Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 roku o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 76 poz. 813)

Nowelizacja mająca na celu dostosowanie prawa polskiego do norm Unii Europejskiej. Projekt Rządowy

3.

Ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 113 poz. 1208).

Nowelizacja przygotowania przez Sejmową Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

4.

Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz.U. Nr 128 poz. 1403).

Nowelizacja dotyczy zamówień udzielanych przez placówki zagraniczne

5.

Ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 154 poz. 1800).

Przekazanie nadzoru nad Prezesem UZP do właściwości ministra właściwego ds. administracji publicznej. Ustawa zmieniła także część delegacji do wydania aktów wykonawczych, przenosząc kompetencję z Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów na ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

6.

Ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustaw: o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, Prawo energetyczne, o partiach politycznych, (...) o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych oraz o utracie mocy ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe (Dz.U. Nr 154 poz. 1802).

Przesunięcie terminu wejścia w życie art. 3a ustawy o zamówieniach publicznych na dzień 1 stycznia 2004 r.

Urząd Zamówień Publicznych, podzielając stanowisko Pana Senatora zdaje sobie sprawę z występowania niespójności w przepisach oraz jest przekonany o konieczności usunięcia ich z systemu prawa zamówień publicznych. Wymaga to jednak uprzedniej, całościowej oceny funkcjonowania ustawy w obecnym kształcie i podjęcia, na podstawie uzyskanych tą drogą informacji, szerzej zakrojonych, kompleksowych prac legislacyjnych zmierzających do jej zmiany.

2. Odnosząc się do podniesionego przez Pana Senatora problemu rozporządzeń do ustawy o zamówieniach publicznych informuję, iż w roku 2001 zostały przyjęte następujące akty wykonawcze:

Lp.

Podstawa prawna

Data wydania, tytuł, Dziennik Ustaw

1.

Art. 14a ust. 6 pkt 1

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października 2001 roku w sprawie określenia wzorów ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz dodatkowych informacji zawartych w ogłoszeniach (Dz.U. Nr 127 poz. 1393).

2.

Art. 22 ust. 9

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2001 roku w sprawie określenia dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne (Dz.U. Nr 133 poz. 1484).

3.

Art. 86a ust. 2

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2001 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu od odwołań wnoszonych w postępowaniach o udzielanie zamówień publicznych (Dz.U. Nr 133 poz. 1481).

4.

Art. 92 ust. 1 pkt 1

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2001 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań w sprawach o udzielanie zamówień publicznych (Dz.U. Nr 133 poz. 1485).

Obecnie trwają zaawansowane prace legislacyjne nad kolejnymi rozporządzeniami, co prezentuje tabela poniżej:

Lp.

Podstawa prawna

Projekty rozporządzeń przygotowane przez Urząd Zamówień Publicznych

Zaawansowanie prac

5

Art. 4b ust. 6

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie prowadzenia postępowań na zasadach szczególnych.

Projekt przyjęty przez Komitet Rady Ministrów

6.

Art. 13a ust. 6

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie trybu i formy przeprowadzania konkursu oraz sposobu powoływania i odwoływania członków komisji konkursowej.

Projekt znajduje się w trakcie uzgodnień międzyresortowych.

7.

Art. 20a ust. 5

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia szczegółowych zasad powoływania członków komisji przetargowej oraz trybu jej pracy.

Projekt został przygotowany do przedłożenia Komitetowi Rady Ministrów.

8.

Art. 75 ust. 7

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wartości zamówień, co do których konieczne jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy, wysokości tego zabezpieczenia oraz szczegółowych zasad jego zwrotu.

Projekt przesłany do uzgodnień międzyresortowych w dniu 26.07.2001 r. Uzgodnienia nie zostały jeszcze zakończone.

9.

Art. 86a ust. 2

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu od odwołań wnoszonych w postępowaniach o udzielanie zamówień publicznych

Projekt opracowywany przez UZP; trwają konsultacje z ekspertami.

10.

Art. 92 ust. 1 pkt 1

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań.

j.w.

11.

Art. 92 ust. 1 pkt 3

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia za czynności arbitrów

j.w.

Istotne znaczenie dla stanu zaawansowania prac nad aktami wykonawczymi ma fakt, że ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154 poz. 1800) zmieniła treść większości upoważnień do ich wydania. W związku z powyższym Urząd jest obowiązany przygotować i przedstawić organom decyzyjnym szereg projektów aktów wykonawczych, także tych, które weszły w życie w 2001 roku.

Wspomniane w oświadczeniu Pana Senatora rozporządzenie w sprawie określenia wzoru protokołu postępowania o zamówienie publiczne jest aktem o charakterze fakultatywnym. Zamawiających obowiązuje w tej materii przede wszystkim art. 25 ust. 1 ustawy, który określa jakie informacje powinny być zawarte w protokole. Jednakże Urząd Zamówień Publicznych, dostrzegając praktyczną rangę tej regulacji, przygotowuje projekt rozporządzenia regulującego omawianą materię.

W niedługim czasie podjęte zostaną prace związane z opracowaniem i upowszechnieniem wzorcowych dokumentów m.in. ogólnych warunków umów w sprawach o zamówienie publiczne, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, itp., środki na ich sfinansowanie pochodzić będą z grantu Banku Światowego.

3. Podkreślona przez Pana Senatora niezgodność treści art. 19 ust. 1 pkt 7 i 8 w zestawieniu z art. 22 ust. 2 i 22 ust. 7a ustawy o zamówieniach publicznych jest przykładem braku spójności przepisów, która zostanie usunięta przy najbliższej zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Jednocześnie, w ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, złożone przez oferenta oświadczenia dotyczącego spełnienia warunków, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 7 i 8, a następnie niespełnienie tychże warunków nie wypełnia znamion czynów określonych w art. 297 § 1 i § 2 kodeksu karnego.

4. Zmiana w treści art. 25 ust. 2, dokonana przepisami ustawy z dnia 22 czerwca 2001 roku o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych miała na celu rozszerzenie zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego poprzez udostępnienie szerszemu kręgowi podmiotów zainteresowanych możliwości zapoznawania się z dokumentami postępowania. Mając na uwadze wspomniane ratio legis zmian w treści art. 25 ust. 2 należy jednak mieć na względzie, że stosowanie cyt. przepisu nie może prowadzić do naruszenia art. 27, który stanowi, że zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie może ujawnić informacji, których ujawnienie narusza ważny interes państwa, ważne interesy handlowe stron oraz zasady uczciwej konkurencji, a także informacji związanych z przebiegiem badania, oceny i porównywania treści złożonych ofert, z wyjątkiem informacji zamieszczonych w protokole.

Wykładnia celowościowa art. 25 ust. 2 ustawy w nowym brzmieniu nie może więc następować w oderwaniu od treści art. 27 ustawy, co oznacza, że zasada jawności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, rozumiana jako pełny dostęp wszystkich osób zainteresowanych do dokumentów postępowania, o których mowa w art. 25 ust. 2 (protokół, oferty oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie postępowania), doznaje ograniczenia, jeżeli chodzi o informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa oferenta w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W świetle powyższych uwag przepis art. 25 ust. 2 ustawy in fine, zezwalający oferentowi na zastrzeżenie wymienionych informacji wyłącznie do wiadomości zamawiającego, nawet w stosunku do pozostałych uczestników postępowania, należy rozumieć jako wyjątek od powszechnie obowiązującej zasady jawności postępowania, stanowiący narzędzie ochrony interesów oferenta.

5. Nowe zasady powoływania komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostały wprowadzone do ustawy o zamówieniach publicznych przepisami ustawy z dnia 26 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych, uchwalonej z inicjatywy i w kształcie opracowanym przez Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw Sejmu RP. Powoływanie komisji przetargowych dla przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne gwarantuje realizację tzw. zasady "wielu oczu", co ma istotne znaczenie przy przeciwdziałaniu zjawiskom korupcyjnym. Jednocześnie należy przyznać, że ograniczenie możliwości powoływania członków komisji wyłącznie do pracowników zamawiającego jest regulacją zbyt restrykcyjną która wymaga nowelizacji. Urząd dołożył wszelkich starań, aby akt wykonawczy określający zasady powoływania członków komisji przetargowej oraz tryb jej pracy, ułatwiał zamawiającym wykonywanie obowiązków nałożonych przez art. 20a ustawy.

6. Podstawę wprowadzenia do systemu zamówień publicznych instytucji konkursu na architektoniczne, urbanistyczne i konstrukcyjno-budowlane twórcze prace projektowe stanowi przekonanie, że obiekty w istotnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb zbiorowych społeczności lokalnych - dworce, ratusze, teatry czy szpitale, mają dla tych społeczności również znaczenie prestiżowe, w związku z czym powinny być przykładem tzw. wyższej, ambitnej architektury. Cel ten, przy zachowaniu zasady racjonalnego gospodarowania groszem publicznym, może zostać osiągnięty wyłącznie przez przeprowadzenie konkursu na najlepszą pracę projektową. Konkurs, w odróżnieniu od innych procedur, oznacza dla architektów i urbanistów możliwość osiągnięcia indywidualnych celów marketingowych - zdobycia nagrody, renomy, jak również rozgłosu wokół przedłożonego na konkurs projektu, nawet wówczas gdy zamówienie publiczne na wykonanie danej pracy projektowej nie zostanie im udzielone, stąd budzi szersze zainteresowanie i daje zamawiającemu możliwość wyboru propozycji, która będzie odpowiadała powszechnym oczekiwaniom wobec prestiżowej inwestycji publicznej. Kierując się wymienionymi względami Urząd Zamówień Publicznych, w toku prac legislacyjnych nad treścią art. 13a ustawy, opowiadał się za wprowadzeniem jako progu powyżej którego przeprowadzenie konkursu jest obligatoryjne równowartości kwoty 100 000 euro. W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych byłoby to rozwiązanie prawidłowe, gwarantujące należyte zainteresowanie twórców dla najbardziej prestiżowych inwestycji publicznych, natomiast nie wprowadzające nadmiernych uciążliwości przy realizacji inwestycji o mniejszej skali.

7. W kwestii poruszonego przez Pana Senatora problemu sporządzania na użytek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego specyfikacji technicznych i kosztorysów inwestorskich oraz obowiązku udzielania informacji cenowych i przekazywania kopii oferty najkorzystniejszej, wskazać należy, że wprowadzenie wymienionych obowiązków do prawa polskiego stanowi rozwiązanie nawiązujące do przepisów Unii Europejskiej z 1992 r. regulujących zawieranie umów (kontraktów) na roboty budowlane. Uszczegółowienie przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, w formie specyfikacji technicznych, stanowi integralną część dokumentów wchodzących w skład dokumentacji przetargowej, jednoznacznie opisując przedmiot zamówienia. W ustawie o zamówieniach publicznych nie znalazło się natomiast upoważnienie do wydania ogólnych specyfikacji technicznych wykonania i odbioru poszczególnych rodzajów robót budowlanych. Rozwinięcie i szersze wyjaśnienie terminu specyfikacji znajduje się w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 261 lutego 1999 r. w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego (Dz.U. Nr 26, poz. 239 z 30 marca 1999 r.). Na tej podstawie są one opracowywane przez biura projektowe dla potrzeb sporządzenia kosztorysu inwestorskiego. Pomimo braku delegacji ustawowych i opracowań wzorcowych to np. w budownictwie drogowym funkcjonuje już system ogólnych specyfikacji technicznych, opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych.

Kosztorys inwestorski jest jednym z ważniejszych dokumentów przetargowych, stanowi dodatkowy element dyscyplinujący postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty budowlane. Z ankiet i ocen zbieranych przez Urząd Zamówień Publicznych wynika, że tak jest oceniany obowiązek sporządzania kosztorysów inwestorskich przez inwestorów publicznych i wykonawców robót.

W systemie zamówień publicznych istotą rozwiązań dotyczących kosztorysu inwestorskiego jest to, iż:

a) sporządzenie kosztorysu prowadzi do określenia w sposób mało pracochłonny szacunkowej wartości zamówienia (podstawową metodą opracowania takiego kosztorysu jest metoda kalkulacji uproszczonej);

b) kosztorys inwestorski jest opracowywany wg jednolitej metodologii (wzory, formuły kalkulacyjne), w oparciu o ściśle określone podstawy rzeczowe (nakłady zużycia czynników produkcji) oraz finansowe (ceny jednostkowe robót; ceny materiałów, pracy sprzętu; stawki i narzuty), eliminując wszelką dowolność w wyborze metod i podstaw jego sporządzania;

c) narzucenie ściśle określonych metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego zapobiega manipulowaniu wartością przedmiotu zamówienia.

Wyniki przeprowadzonych badań jednoznacznie wskazują, że kosztorysy inwestorskie wyznaczały w zdecydowanej większości postępowań maksymalną kwotę wydatkowaną na realizację robót budowlanych. Znacząco racjonalizowały zatem wydatkowanie środków publicznych, jeśli uwzględni się fakt, iż w 2000 r. 84% wybranych ofert miało wartości niższe od wartości kosztorysu inwestorskiego, a wartość tych robót stanowiła 85% całkowitej wartości zarejestrowanych robót. Z roku na rok wzrasta udział ilościowy i wartościowy postępowań, w których wartość wybranej oferty jest niższa od wartości kosztorysu inwestorskiego. Spada także z roku na rok ilość i wartość ofert, w których wartość wybranej oferty nie różni się więcej niż 20% od kosztorysu inwestorskiego.

Odnośnie obowiązku przekazywania Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji informacji cenowych z postępowania oraz kopii oferty najkorzystniejszej, którego podstawę wyznacza art. 25 ust. 4 ustawy o zamówieniach publicznych, zgodzić się należy z poglądem Pana Senatora, że jest to obowiązek uciążliwy dla zamawiających. Jednakże, aby kosztorysy inwestorskie spełniały swoją funkcję, przepisy przewidujące obowiązek przesyłania informacji cenowych z postępowania oraz kopii oferty najkorzystniejszej są niezbędne. Dane źródłowe, pozyskane od zamawiających stanowią podstawę do opracowywania kolejnych wydań załączników do przepisów określających kosztorysowe normy nakładów rzeczowych, ceny jednostkowe robót budowlanych oraz ceny czynników produkcji dla potrzeb sporządzania kosztorysu inwestorskiego.

Reasumując, aktualnie Urząd Zamówień Publicznych, zobligowany terminami wynikającymi z przepisów przejściowych ustawy z dnia 22 czerwca 2001 roku oraz ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw pracuje intensywnie nad przygotowaniem niezbędnych dla funkcjonowania systemu zamówień publicznych aktów wykonawczych, ale jednocześnie gromadzi informacje, dokonuje analiz funkcjonowania nowych przepisów i prowadzi prace zmierzające do kompleksowego uregulowania systemu zamówień publicznych.

Urząd Zamówień Publicznych zdaje sobie sprawę z konieczności pilnego usunięcia z systemu prawa zamówień publicznych oczywistych błędów, takich jak ten wskazany w oświadczeniu Pana Senatora, jednakże stoi na stanowisku, iż rozproszone inicjatywy legislacyjne nie służą poprawie istniejącego stanu rzeczy. Jak wynika z doświadczeń 2001 roku, niekoherentne zmiany w treści przepisów ustawy dokonywane z inicjatywy różnych środowisk grożą powstaniem kolejnych błędów legislacyjnych. Częściowe nowelizacje ustawy o zamówieniach publicznych, a przede wszystkim przepisów stanowiących o indywidualnych wyłączeniach od stosowania procedur zamówień publicznych działają destabilizująco na cały system zamówień publicznych i kolidują z podejmowanymi przez Urząd Zamówień Publicznych wysiłkami mającymi na celu stworzenie jednolitego, zgodnego z acquis communautaire prawa zamówień publicznych.

Łączę wyrazy szacunku

Tomasz Czajkowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Krystyny Doktorowicz, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Kultury:

Warszawa, dnia 16 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie złożone przez senator Krystynę Doktorowicz podczas 12 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 marca 2002 r., uprzejmie informuję, że sprawa wprowadzenia do systemu awansu akademickiego stopni w sztuce odpowiadających stopniom naukowym doktora i doktora habilitowanego od kilku lat była poruszana przez środowisko nauczycieli akademickich kierunków artystycznych oraz resort kultury. Obowiązujące kwalifikacje I i II stopnia w zakresie sztuki w żadnej mierze nie mogą satysfakcjonować środowiska artystycznego. Osoby, uzyskujące w/w kwalifikacje przechodzą procedury analogiczne jak w przewodach doktorskich i habilitacyjnych, lecz posiadają jedynie uprawnienia równoważne tym, które nabywa osoba po uzyskaniu stopnia naukowego doktora i odpowiednio doktora habilitowanego, natomiast nie nadaje im się należnych im stopni.

W styczniu i lutym br. opiniowany był projekt Ministra Edukacji Narodowej i Sportu ustawy o zmianie ustawy o tytule naukowym i stopniach naukowych. Niestety zakładał on, że istniejące w systemie awansu akademickiego kwalifikacje I i II stopnia w dyscyplinach artystycznych zostaną utrzymane. Dlatego też skierowałem do Pani Krystyny Łybackiej - Ministra Edukacji Narodowej i Sportu projekt ustawy o zmianie ustawy o tytule naukowym i stopniach naukowych, w którym z systemu awansowego usunięte zostały kwalifikacje I i II stopnia, zaś na ich miejsce wprowadzone zostały stopnie doktora i doktora habilitowanego sztuki, uzupełniające funkcjonujące już tytuły magistra sztuki i profesora w dziedzinach sztuk. Założenia tej zmiany poparły: Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Konferencja Rektorów Uczelni Artystycznych, Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

Uprzejmie proszę Pana Marszałka o poparcie nowego projektu zmian w ustawie o tytule naukowym i stopniach naukowych, który ma na celu urzeczywistnienie zapisanej w ustawie o szkolnictwie wyższym równoważności nauki i sztuki.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Celiński

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bernarda Drzęźli, złożone na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, 16 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 25 marca 2002 r. (znak: LP/043/112/02/V) w sprawie oświadczenia Pana Senatora Bernarda Drzęźli dotyczącego kosztów uczestnictwa w konferencji na temat restrukturyzacji polskiej elektroenergetyki organizowanej przez EF International uprzejmie informuję, że w konferencji oficjalnie nie uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa, a Ministerstwo nie ponosiło żadnych kosztów związanych z tą konferencją.

Minister Skarbu Państwa uczestniczy w tego typu spotkaniach na innych zasadach, najczęściej jako zaproszony gość i nie jest zobowiązany do ponoszenia żadnych opłat.

Jednocześnie należy zauważyć, że Minister Skarbu Państwa nie ma wpływu zarówno na działalność innych urzędów centralnych jakim jest wspomniany przez Pana Senatora Urząd Regulacji Energetyki, jak również na bieżące zarządzanie w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie bowiem z Art. 201 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych organem powołanym do prowadzenia spraw i reprezentowania spółki jest Zarząd. Minister Skarbu Państwa jako przedstawiciel rządu może podejmować działania tylko w zakresie obowiązującego prawa, dlatego rozważając możliwość regulacji ustawowej ograniczającej tego typu nieuzasadnione wydatki, należy stwierdzić że jest to niezwykle trudne zadanie i wymaga współdziałania z przedstawicielami parlamentu.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Kaczmarek

* * *

Dodatkowe informacje w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 10), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 18 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do Oświadczenia złożonego przez Pana Tadeusza Rzemykowskiego w dniu 7 marca 2002 r. podczas 11 posiedzenia Senatu, w sprawie rekultywacji terenu po byłej kopalni siarki "Basznia", uprzejmie informuję.

Kopalnia "Basznia", znajdująca się na terenie gminy Lubaczów, to obecnie nieczynna kopalnia otworowa, w której eksploatacja prowadzona była od 1993 r. przez Sulphurqestof Poland Ldt., której udziałowcem jest powstała w 1990 r., utworzona na bazie majątku byłego przedsiębiorstwa państwowego "Basznia", Spółka z o.o. Sulphur z 25% udziałem.

Od momentu zaprzestania eksploatacji zaczęła następować dewastacja kopalni i urządzeń, a także degradacja terenów górniczych, ponieważ przedsiębiorca górniczy, nie wykonał żadnych prac zabezpieczających w celu eliminacji zagrożenia dla środowiska.

Potencjalnym źródłem zagrożenia dla środowiska są m.in.:

- otwory wiertnicze w ilości 110 szt. (otwory eksploatacyjne i piezometry) o silnie skorodowanych rurach, z których w przypadku uszkodzenia głowicy może następować erupcja siarkowodoru,

- skupiska siarki zalegającej na placach składowych i polach eksploatacyjnych powodujące pylenie i zanieczyszczenie powietrza, gleby i wód.

Wobec narastającego zagrożenia dla środowiska i bezskutecznych działań samorządu lokalnego i władz wojewódzkich dążących do wyegzekwowania eliminacji zagrożeń (narady, spotkania, sesje wyjazdowe Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Sejmu RP), z dniem 13 lipca 2000 r. Sulphur Sp. z o.o., której właścicielem jest Skarb Państwa, została postawiona w stan likwidacji, a na likwidatora nałożono obowiązek zorganizowania prac w zakresie ochrony środowiska na terenie byłej kopalni siarki w Baszni Górnej oraz fizycznej likwidacji kopalni (Uchwała nr 1 NZW z dnia 13 lipca 2000 r.).

W celu realizacji nałożonych na likwidatora obowiązków, przystąpił on do realizacji zadania opierając się na poniżej wymienionych dokumentach:

- ustawie z dnia 1 lipca 2002 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki,

- programie restrukturyzacji górnictwa siarki w Polsce, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 13 lutego 2001 r.,

- rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 14 maja 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na restrukturyzację górnictwa siarki,

- zarządzeniu pokontrolnym Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 lutego 2000 r. WI-602/IX/77/5/55/2000, nakazującym usunięcie istniejących zagrożeń na polu górniczym i stacji kolejowej Basznia,

- decyzji Starosty Lubaczowskiego z dnia 29 listopada 2000 r. RO-7640-1/2000, w sprawie podjęcia działań mających na celu usunięcie przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko oraz zagrożenia wynikającego z nieczynnej kopalni siarki "Basznia",

- decyzji Starosty Lubaczowskiego z dnia 5 lipca 2001 r. RG 7649-29/2001, w sprawie wydania decyzji o ustaleniu kierunku rekultywacji terenów pogórniczych byłej kopalni siarki "Basznia",

Likwidator doprowadził do opracowania:

- "Programu rekultywacji terenów pogórniczych i likwidacji infrastruktury przemysłowej byłej kopalni siarki "Basznia" w 22001 r.", który zyskał akceptację Ministra Gospodarki w maju 2001 r.,

- "Rocznego planu rekultywacji terenów górniczych i likwidacji infrastruktury przemysłowej byłej kopalni siarki "Basznia" w 2001 r.", który zyskał akceptację Ministra Gospodarki w lipcu 2001 r.

Na podstawie wyżej wymienionych dokumentów, a także w oparciu o przyjętą przez Sejm RP ustawę budżetową na rok 2001 uwzględniającą poprawkę do ustawy, w której wskazano Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako instytucję finansującą prace likwidacyjne i rekultywacyjne w górnictwie siarki w roku 2001, w tym również na terenie kopalni siarki "Basznia", likwidator wystąpił do NFOŚiGW o dofinansowanie przedsięwzięcia w kwocie 12,7 mln zł, przy kosztach całkowitych szacowanych na sumę 13 mln zł.

Biorąc pod uwagę możliwości finansowe NFOŚiGW oraz potrzebę likwidacji przedsięwzięć stanowiących największe zagrożenie dla środowiska, Zarząd Narodowego Funduszu podjął decyzję o udzieleniu pomocy finansowej w wysokości 0,75 mln zł.

Przeznaczenie środków na ten cel uzyskało pozytywną opinię Ministra Gospodarki i Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.

W ramach prac finansowanych ze środków Narodowego Funduszu wykonano:

- likwidację składowiska siarki poprzez demontaż płyt betonowych - 16,6 m2,

- zlikwidowano rurociąg z zestaloną siarką - 200m,

- przewieziono i zdeponowano w wyrobisku kopalni "Machów" około 2902 Mg siarki zanieczyszczonej,

- prowadzono monitoring stanu technicznego 110 otworów wiertniczych, wymieniono awaryjne zawory i głowice wraz z armaturą na 2 otworach,

- przewieziono ok. 2902 Mg wapna poflotacyjnego, które będzie wykorzystane do neutralizacji zakwaszonych gleb,

- spryzmowano ziemię zanieczyszczoną siarką - 3200 m3

- opracowano niezbędne ekspertyzy i dokumentacje.

Przebieg prac był kontrolowany, na zlecenie Ministra Gospodarki, przez Państwową Agencję Restrukturyzacji Górnictwa S.A.

Reasumując powyższe, dotychczasowe rozpoznanie stanu środowiska przez właściwe służby i instytucje oraz wydane na tej podstawie decyzje uzasadniają wykonanie rekultywacji terenów zdegradowanych działalnością górniczą w rejonie Baszni i jej finansowanie.

Ponadto w dniu 13 lutego 2002 r. przeprowadzona została przez Państwową Agencję Restrukturyzacji Górnictwa Węgla Kamiennego S.A. Biuro Reformy Górnictwa Katowice, działającą na zlecenie Ministra Gospodarki, kontrola przebiegu realizacji przedsięwzięcia "Rekultywacja terenów i likwidacja infrastruktury przemysłowej Kopalni Siarki Basznia" za okres 2001 r. Z przeprowadzonej kontroli wynika, że wykonywane prace likwidacyjne zostały przeprowadzone przez specjalistyczną firmę, zgodnie z przyjętą dokumentacją.

Rekultywacja jest obecnie w początkowym etapie, co przyczynia się do niezbyt efektownego na dzień dzisiejszy wyglądu terenu.

Stanisław Żelichowski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Bogdana Podgórskiego, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, dnia 2002.04.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z otrzymanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 25 marca 2002 r. Nr LP/043/108/02/V oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Bogdana Podgórskiego podczas 12. posiedzenia Senatu RP w dniu 21 marca 2002 roku w sprawie zwiększenia środków na bieżące utrzymanie i konserwację urządzeń melioracji wodnych podstawowych w województwie małopolskim pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z przyjętym trybem prac nad opracowaniem projektu ustawy budżetowej na rok 2002 dysponenci części budżetowych (a więc również wojewodowie) samodzielnie ustalali w ramach wstępnych limitów wydatków - wysokość środków na poszczególne zadania. Należy przy tym zaznaczyć, że trudna sytuacja finansów publicznych oraz konieczność sfinansowania tzw. "wydatków sztywnych" (np. subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, kosztów obsługi długu publicznego, dotacji dla FUS) spowodowała, że nakłady na inne zadania zostały znacząco ograniczone. W tej sytuacji, mimo znajomości potrzeb i problemów związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym w/w województwa, Wojewoda Małopolski uznał za możliwe przeznaczenie na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych - 2.714 tys. zł, a na budowę - 2.700 tys. zł. Dotacja na ten cel w niezmienionej wysokości została ujęte w rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2002.

W trakcie prac parlamentarnych nad projektem ustawy budżetowej na rok 2002 utworzona została rezerwa celowa w kwocie 30 mln zł na budowę i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych.

Środki z tej rezerwy będą uruchamiane przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowany w porozumieniu z wojewodami.

Ponadto w ustawie budżetowej na rok 2002 z dnia 14 marca 2002 r. - wzorem lat ubiegłych - zaplanowano rezerwy celowe (część 83 - Rezerwy celowe, poz. 6-7) na usuwanie skutków powodzi i osuwisk, z których środki mogą być przeznaczone również na w/w zadanie. Z rezerw tych w 2001 r. na sfinansowanie kosztów naprawy, odbudowy i modernizacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych przekazano do województwa małopolskiego 35.724 tys. zł.

Jednoczenie uprzejmie informuję, że zakres zadań, które mogą być dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest określony w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków tego Funduszu należy do zadań Zarządu Narodowego Funduszu.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Bogdana Podgórskiego, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, dnia 2002.04.19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo LP/043/109/02/V z dnia 25 marca 2002 r., przy którym otrzymałem oświadczenie senatora Bogdana Podgórskiego w sprawie zwiększenia środków finansowych na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych na terenie województwa małopolskiego, przekazuję następujące wyjaśnienie w powyższej sprawie.

Stosownie do art. 11, ust. 1, pkt 4, art. 72 oraz art. 75 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.) zadania z zakresu utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa realizuje marszałek województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, zaś środki na ten cel zapewnia wojewoda w swoim budżecie. W ostatnich latach żadna z ustaw budżetowych nie ustalała dla Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi środków na w/w zadania.

Wyjątek stanowić będzie ustawa budżetowa na 2002 rok. W ustawie tej, na wniosek parlamentarzystów, została przewidziana do dyspozycji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi kwota 30 mln złotych na melioracje. Ustalenie zakresu pomocy dla poszczególnych województw, w ramach tej kwoty, jest przedmiotem prac Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jednocześnie wyjaśniam, że z informacji przekazanej przez Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynika, że ograniczona ilość środków dotacyjnych jakimi dysponuje Narodowy Fundusz i jednocześnie ogromna ilość składanych wniosków, spowodowały konieczność hierarchizacji zadań z dziedziny gospodarki wodnej.

Narodowy Fundusz zmuszony został do przeprowadzenia selekcji zgłaszanych zadań, pod kątem ich ponadlokalnego znaczenia oraz zgodności ze ściśle określonymi kryteriami i priorytetami przyjętymi przez Radę Nadzorczą do finansowania w 2002 r. Klasyfikacja przedsięwzięć do poszczególnych programów z dziedziny gospodarki wodnej przedstawia się następująco:

- Program 3.1. Wspieranie budowy szczególnie ważnych, określonych przez Ministra Środowiska zbiorników retencyjnych,

- Program 3.2. Wspieranie programów małej retencji,

- Program 3.3. Wspieranie przedsięwzięć renaturyzacji rzek,

oraz program międzydziedzinowy - Remonty i odtwarzanie obiektów ochrony środowiska zniszczonych przez powódź i inne klęski żywiołowe.

Jak wynika z powyższego, przedsięwzięcia związane z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją obiektów gospodarki wodnej służących rolnictwu, w tym melioracji podstawowych, nie kwalifikują się do dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

MINISTER

z up.

Kazimierz Gutowski

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 22 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do przekazanego mi przy piśmie z dnia 25 marca 2002 r. znak: LP/043/119/02/V oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Henryka Stokłosę podczas 12 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 marca 2002 r. dotyczącego problematyki związanej z korzystaniem ze środowiska przez obiekty gospodarki rybackiej, uprzejmie przekazuję stanowisko odnośnie tych zagadnień.

Na wstępie chciałbym wyjaśnić Panu Marszałkowi, że nowe uwarunkowania o charakterze prawnym wprowadzone w ochronie środowiska, na które zwracają uwagę środowiska rybackie, wynikają z przepisów ustawy dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne. W powołanych aktach prawnych wprowadzono kwalifikację wód wykorzystanych do chowu lub hodowli ryb (wód poprodukcyjnych), zgodnie z którą wody te traktowane będą jako ścieki, jeżeli wystąpią w nich nowe substancje lub zwiększone zostaną ilości substancji w stosunku do zawartych w pobranej wodzie. Dalszą konsekwencją takiej kwalifikacji wód poprodukcyjnych będzie zastosowanie nowego systemu instrumentów finansowo-prawnych wprowadzonych w ustawie prawo ochrony środowiska i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystnie ze środowiska. Cytowana powyżej ustawa stanowi bowiem, że korzystanie ze środowiska, polegające na wprowadzaniu nowych substancji do środowiska powinno wiązać się z obowiązkiem ponoszenia stosownych opłat ekologicznych

W świetle powołanych przepisów ustawowych, obowiązek wnoszenia opłaty ekologicznej w przypadku podmiotów korzystających ze środowiska w celu chowu lub hodowli ryb, powstanie dopiero w sytuacji, gdy w wodach poprodukcyjnych wystąpią nowe substancje lub też zwiększona zostanie ilość tych substancji w stosunku do ich zawartości w pobranej wodzie. Jednocześnie podkreślić należy, że obowiązek ten dotyczyć będzie tylko tych substancji, które wymienia ustawa Prawo ochrony środowiska i uszczegóławia rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2001 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. Nr 130, poz. 1453 ze zmianą Dz.U. Nr 151 z 2002 r.).

Ponadto chciałbym wyjaśnić, że opłata za substancje zawarte w zrzucanej wodzie poprodukcyjnej będzie ustalana za tzw. ładunek netto. Oznacza to, że jeżeli podmiot korzystający ze środowiska posiada odpowiednie badania jakości i ilości wód pobranych do zasilenia eksploatowanych kompleksów rybackich oraz zrzucanych wód poprodukcyjnych, to może on sobie odliczyć ilość substancji zawartych w pobieranej wodzie od ilości substancji zawartych w ściekach, co pozwala uwzględnić specyfikę procesów występujących na ww. obiektach.

W tym miejscu pragnę wyznaczyć, że pobór wód na potrzeby chowu i hodowli ryb (do napełnienia stawów) ustawowo zwolniony jest od opłat, co również jest pewnym przywilejem dla tej grupy użytkowników środowiska.

W wystąpieniu Pana Senatora Henryka Stokłosy przede wszystkim zasygnalizowany został problem ekonomiczny wynikający z nadmiernego obciążenia producentów ryb opłatą ekologiczną, w sytuacji gdy odprowadzane wody poprodukcyjne mogą być zakwalifikowane do ścieków. Ministerstwo Środowiska, starając się wyjść naprzeciw tej problematyce, w dniu 27 marca br. zorganizowało spotkanie z przedstawicielami Związków Producentów Ryb w Poznaniu, podczas którego omawiane były i analizowane uwarunkowania środowiskowe i ekonomiczne wynikające z prowadzenia gospodarki rybackiej, jak również przedstawione przez środowisko rybackie możliwe propozycje rozwiązań.

Należy podkreślić, iż koncepcje przedstawione przez producentów ryb generalnie zmierzają do ustawowego zwolnienia tej grupy użytkowników środowiska z obowiązku ponoszenia opłaty ekologicznej. Propozycja ta wiąże się nie tylko z wypracowaniem odpowiedniego pakietu zmian do ustawy Prawo ochrony środowiska, lecz także z działaniami legislacyjnymi w obrębie uregulowań prawnych znajdujących się w przepisach wykonawczych do ustawy Prawo wodne, dotyczących warunków korzystania z zasobów wodnych przez tę grupę podmiotów.

W ocenie Ministerstwa Środowiska argumenty przedstawiane przez środowisko producentów ryb wskazujące wyłącznie korzystne oddziaływanie gospodarstw rybackich na środowisko, wydają się mało obiektywne i w niedostatecznym stopniu uzasadniające potrzebę podjęcia działań legislacyjnych w kierunku rozwiązań proponowanych przez tę grupę użytkowników wód. Podstawowym celem racjonalnej gospodarki rybackiej, wynikającym z ustawy o rybactwie śródlądowym, nie jest ochrona środowiska, lecz pełne wykorzystanie możliwości produkcyjnych wód zgodnie z istniejącymi warunkami przyrodniczymi, jak też stanem wiedzy technicznej i technologicznej. Przy prowadzeniu tego typu działalności gospodarczej, szczególnie podczas intensywnego chowu lub hodowli ryb, w którym stosowana jest wysokobiałkowa karma, należy liczyć się z możliwością znacznych przyrostów zanieczyszczeń w wodzie odprowadzanej ze stawów. Sytuacja taka, ze względu na wprowadzany z tymi wodami ładunek związków organicznych, może stanow8ić istotną przyczynę eutrofizacji wód.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pragnę zapewnić Pana Marszałka, że Ministerstwo Środowiska deklaruje gotowość do prowadzenia dalszych dyskusji ze środowiskiem producentów ryb w celu znalezienia wspólnego rozwiązania problemu. Naświetlone powyżej aspekty dowodzą jednakże, że wypracowanie satysfakcjonującego obie strony rozwiązania jest procesem złożonym, wymagającym poszukiwania kompromisu pomiędzy ekonomicznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami produkcji rybackiej.

Stanisław Żelichowski

* * *

Minister Zdrowia przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 10. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 9):

Warszawa, dnia 22 kwietnia 2002 r.

W. Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Uprzejmie przekazuję stanowisko Ministra Zdrowia do oświadczenia senatorskiego Pana Senatora Janusza Bielawskiego, nadesłanego przy piśmie Pana Marszałka Ryszarda Jarzembowskiego za numerem RJ/043/76/02/V.

W oświadczeniu złożonym podczas 10. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Pan Senator Janusz Bielawski kieruje szereg uwag pod adresem dokumentu "Narodowa Ochrona Zdrowia", które dotyczą trzech wyodrębnionych zagadnień.

Nocna wyjazdowa pomoc lekarska

Powyższa forma pomocy medycznej jest odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie na usługi zdrowotne w porze nocnej. Telefon do centrum powiadamiania ratunkowego ma stanowić w projektowanym systemie, jednolitą, powszechną, prostą do zastosowania formułę wezwania pomocy lekarskiej, tam gdzie - zdaniem osoby wzywającej - jej udzielenie jest konieczne. Lekarz dyżurujący w centrum stwierdzi, czy wezwanie uzasadnia skierowanie na miejsce: zespołu ratunkowego - w sytuacji zdarzeń nagłych (wypadków), pogotowia - w sytuacji nagłych, poważnych zachorowań, czy też lekarza podstawowej opieki zdrowotnej - w sytuacjach nie wymagających interwencji żadnego z wymienionych zespołów. Lekarz pracujący w ramach nocnej wyjazdowej pomocy lekarskiej finansowany będzie w ramach kontraktu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Niezależnie od wynagrodzenia otrzymywać będzie zwrot kosztów wykorzystywania samochodu prywatnego do celów zawodowych. Program nocnej wyjazdowej pomocy lekarskiej zostanie opracowany, nie zaś wdrożony, jak mylnie poinformowano Pana Senatora, do końca października bieżącego roku, aby można przygotować jego rozważne uruchomienie od początku nowego roku.

Po pierwsze, należy liczyć, iż zapewnienie obywatelom dostępu do lekarza w domu, także w godzinach nocnych, pozwoli na racjonalne kierowanie pracą zespołów pogotowia ratunkowego, aby w razie zbiegu wezwań mogły udzielić w odpowiednim miejscu i czasie niezbędnej pomocy potrzebującym.

Po drugie, można oczekiwać poprawy poczucia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, którzy nie będą stawiani przed koniecznością poszukiwania na własną rękę placówek nocnej pomocy lekarskiej świadczonej w formie stacjonarnej.

Finansowanie specjalistycznej opieki ambulatoryjnej

W wyniku prowadzonych szerokich konsultacji społecznych wycofano z dokumentu zapisy mówiące o wprowadzeniu godzinowego wynagradzania specjalistów zatrudnionych w opiece ambulatoryjnej. Idea przyświecająca takim rozwiązaniom przy tworzeniu pierwotnej wersji dokumentu pozostaje jednak aktualna. Płacenie za wykonaną i uprzednio zakontraktowaną usługę nie może stanowić jedynej formuły rozliczeń. W Ministerstwie Zdrowia trwają obecnie prace nad innymi sposobami finansowania świadczeniodawców, opartymi o model zadaniowo-kapitacyjny. W tym modelu wykonane usługi zdrowotne stanowią ważny, lecz nie jedyny składnik ceny. Podstawowym celem przyświecającym wprowadzeniu zmian w tym obszarze jest konieczność wyeliminowania limitowania świadczeń i poprawa dostępności dla pacjentów.

Lecznictwo szpitalne - restrukturyzacja - krajowa sieć szpitali publicznych

Obowiązek wydania rozporządzenia określającego plan rozmieszczenia szpitali publicznych wynika z obowiązującego od dawna przepisu art. 37 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej. Niestety, dotychczas przepis ten nie był w pełni wykorzystywany jako narzędzie polityki zdrowotnej państwa. Należy z całą mocą podkreślić, iż Minister Zdrowia nie zajmuje się obecnie typowaniem poszczególnych placówek do sieci szpitali publicznych. Intensywne prace prowadzone w Ministerstwie Zdrowia zmierzają do opracowania zobiektywizowanych kryteriów, na podstawie których można będzie określić, w porozumieniu z samorządami zawodowymi i terytorialnymi, sieć placówek szpitalnych o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Przedłożona Radzie Ministrów ostateczna wersja dokumentu strategicznego "Narodowa Ochrona Zdrowia" przybliża kryteria, jakie znajdą tu zastosowanie. Są to, między innymi, wskazania medyczne, wielkość i poziom niezbędnych zasobów, rozmieszczenie geograficzne, lokalizacja, powiązanie z systemem medycyny ratunkowej, zapewnienie możliwości diagnostycznych i leczniczych, spełnianie kryteriów jakościowych, w powiązaniu z mechanizmami akredytacji.

Należy uznać za słuszną uwagę Pana Senatora, gdyż przypisanie placówce szpitalnej określonego poziomu referencji nie może być parametrem o fundamentalnym znaczeniu dla umieszczenia placówki w sieci. Wypada przypomnieć, iż wedle zamierzeń Ministra Zdrowia, sieć szpitali publicznych będzie okresowo nowelizowana, przez co stanie się nowym i ważnym mechanizmem oddziaływania na sferę świadczeniodawców w systemie ochrony zdrowia.

W oświadczeniu Pana Senatora problem lokalnych uwarunkowań procesu restrukturyzacji szpitali został ujęty szeroko i trafnie. Zdaniem Ministra Zdrowia, nawet znaczne utrudnienia przebiegu tego procesu, w tym także leżące w obszarze polityki, nie mogą przesądzać o porzuceniu dążenia do optymalnego wykorzystania bazy lecznictwa szpitalnego w Polsce. Przedstawiona Radzie Ministrów poszerzona wersja dokumentu strategicznego bardzo precyzyjnie definiuje te kwestie. Zakłada się przyjęcie następujących współczynników docelowych dla łóżek szpitalnych: 35 łóżek opieki krótkoterminowej, 14 opieki długoterminowej i 7 łóżek opieki psychiatrycznej w przeliczeniu na 10.000 mieszkańców. Należy zwrócić uwagę, iż kontraktowanie świadczeń, które znacząco wpłynie na stymulowanie procesów restrukturyzacji szpitali, opierać się będzie nie tylko na planach zdrowotnych opracowywanych przez samorządy województw, lecz także na planach zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych, opracowywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz na ofertach składanych przez świadczeniodawców. Te trzy filary pozwolą na wprowadzenie do systemu mechanizmów samoregulujących, by zapewnić warunki autentycznej konkurencji po stronie świadczeniodawców i równy dostęp do usług zdrowotnych dla obywateli, niezależnie od ich miejsca zamieszkania czy zamożności.

Na zakończenie pragnę wyrazić podziękowania dla Pana Senatora za jednoznaczne poparcie głównych kierunków proponowanych zmian, przede wszystkich w zakresie likwidacji kas chorych i zastąpienia ich zagregowanym strumieniem finansów w postaci Narodowego Funduszu Zdrowia, przez co możliwe będzie ustalenie klarownych, jednolitych w skali kraju zasad kontraktowania świadczeń i rozliczania zawartych umów pomiędzy płatnikiem a świadczeniodawcą.

Proszę Pana Marszałka o przyjęcie wyrazów szacunku i poważania,

Mariusz Łapiński

* * *

Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Bernarda Drzęźli, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Gospodarki:

Warszawa, 23 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypos
politej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na Pana pismo o znaku LP/043/111/02/V z dnia 25 marca br. przesyłające oświadczenie złożone przez senatora Bernarda Drzęźlę podczas 12 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 marca 2002 r. przedstawiam stanowisko dotyczące treści tego oświadczenia.

W swoim oświadczeniu senator Bernard Drzęźla wskazując na wysokie koszty uczestnictwa w konferencji zorganizowanej w dniach 27-28 listopada 2001 r. przez firmę EF International z siedzibą w Londynie na temat restrukturyzacji polskiej elektroenergetyki i skierował m.in. do Ministra Gospodarki prośbę, aby zwrócił uwagę podległym sobie firmom, żeby bardziej szanowały budżet państwa, ignorując zaproszenia na tak drogie konferencje.

Pragnę wyjaśnić, że EF International jest międzynarodową, komercyjną organizacją nastawioną na osiąganie zysków z organizowanych konferencji jakich wiele istnieje na polskim rynku, a których podstawową formą prowadzonej działalności jest organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń itp.

Minister Gospodarki, jak również przedstawiciele ministerstwa są często zapraszani na takie konferencje, jednak z reguły odmawiają w nich uczestnictwa, w szczególności na zasadach odpłatności.

Sporadycznie konferencje te są wykorzystywane jako forum dla przekazania stanowiska Ministerstwa Gospodarki w zakresie istotnych rozwiązań regulacyjnych dotyczących sektora energetyki. Za ten rodzaj uczestnictwa zarówno przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, jak też nadzorowanych urzędów nie ponoszą opłat. Również nie pobierają gratyfikacji za swe wystąpienia, co z całą mocą podkreślam.

Podzielam pogląd senatora Bernarda Drzęźli, że organizatorzy wielu konferencji ustalają stanowczo zbyt wysokie opłaty za uczestnictwo. Jestem przekonany, że Minister Skarbu Państwa, do którego również zostało skierowane oświadczenie senatora Bernarda Drzęźli, zwróci uwagę zarządom nadzorowanych spółek energetycznych na potrzebę wnikliwego analizowania celowości i zasadności udziału w takich konferencjach.

Z poważaniem

MINISTER

z up. Marek Kossowski

Podsekretarz Stanu

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3):

Warszawa, dnia 23 kwietnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Jerzego Pieniążka podczas 4. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 listopada 2001 r. w sprawie dostosowania sieci sądów i prokuratur w województwie łódzkim do nowego podziału administracyjnego kraju - uprzejmie informuję:

Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie utworzenia sądów apelacyjnych, sądów okręgowych i sądów rejonowych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości (Dz.U. Nr 64, poz. 654 i Nr 89, poz. 981) wprowadzone zostały kredyty obszarów właściwości sądów okręgowych dostosowujące je do administracyjnych granic województw.

wnoległe rozwiązania przyjęte zostały w stosunku do powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.

Natomiast uwarunkowania kadrowe, lokalowe oraz ogromne koszty związane z ew. przyniesieniem ksiąg wieczystych wpłynęły na podjęcie decyzji o konieczności czasowego zachowania rozbieżności obszarów właściwości sądów rejonowych i granic powiatów.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2001 r. w/w rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości cały powiat wieruszowski włączony został do właściwości miejscowej Sądu Rejonowego w Wieluniu. Natomiast sprawy z obszaru powiatu pajęczańskiego nadal rozpoznawane są w Sądach Rejonowych w: Bełchatowie i Radomsku (okręg piotrkowski) oraz Wieluniu (okręg łódzki).

Taki stan nie jest pożądany i dlatego też Ministerstwo Sprawiedliwości jest zainteresowane objęciem właściwością jednego sądu rejonowego całego powiatu pajęczańskiego. Propozycja władz samorządowych odnośnie włączenia powiatu do obszaru Sądu Rejonowego w Wieluniu została wstępnie zaakceptowana przez Prezesa Sądu Apelacyjnego i Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi. Wnioskowana zmiana organizacyjna planowana jest do uwzględnienia w przygotowywanym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości określającym strukturę sądownictwa.

Brak pozytywnej decyzji w sprawie utworzenia w strukturze byłego Sądu Okręgowego w Sieradzu wydziału pracy i ubezpieczeń społecznych wiązał się z prognozowaną niewielką liczbą spraw, które byłyby rozpoznawane w tym wydziale.

W związku z przekazaniem od 1 października 2001 r. określonych kategorii spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych na poziom sądów szczebla rejonowego i ograniczeniem w związku z tym wpływu tych spraw do sądów okręgowych, wniosek o utworzenie wydziału pracy i ubezpieczeń społecznych z siedzibą w Sieradzu wymaga ponownej analizy.

Do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. Nr 17, poz. 209) sprawy rejestrowe prowadziły wydziały gospodarcze sądów rejonowych znajdujących się w miastach będących siedzibami województw, a więc również w Sądzie Rejonowym w Sieradzu jako mieście wojewódzkim do 1999 r.

Na mocy w/w ustawy rejestry prowadzą obecnie sądy rejonowe (sądy gospodarcze) obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Z uwagi na wysokie koszty zorganizowania jednostek Krajowego Rejestru Sądowego wydziały rejestrowe zostały powołane głównie w miastach wojewódzkich. Nie wyklucza się jednak możliwości stopniowego rozszerzania rejestrowego systemu informatycznego poprzez tworzenie kolejnych wydziałów.

Reaktywowanie z dniem 1 września 2001 r. Sądów i Prokuratur Okręgowych w: Ostrołęce, Tarnobrzegu i Włocławku nastąpiło z merytorycznie uzasadnionych przyczyn.

Przykładowo, argumentem dla reaktywowania Sądu Okręgowego w Ostrołęce była konieczność zachowania zasady nie wykraczania obszarów właściwości jednostek sądowych poza administracyjne granice województw. Sąd Okręgowy w Ostrołęce (położony na terenie woj. mazowieckiego) został bowiem przekształcony w Ośrodek Zamiejscowy Sądu Okręgowego w Łomży (woj. podlaskie).

Poza tym utworzenie ośrodka zamiejscowego Sądu Okręgowego w Warszawie z siedzibą w Ostrołęce wiązałoby się z nałożeniem dodatkowych zadań nadzorczych na i tak już przeciążony Sąd Okręgowy w Warszawie.

Argumenty za przywróceniem Sądów Okręgowych w: Ostrołęce, Tarnobrzegu i Włocławku nie mają jednak odniesienia do Sądu Okręgowego w Sieradzu i dlatego też nie podjęto decyzji o reaktywowaniu tej jednostki.

Wydaje się, iż przekształcenie Sądu Rejonowego w Sieradzu w Ośrodek Zamiejscowy Sądu Okręgowego w Łodzi nie powinno stanowić utrudnienia dla obywateli, gdyż tak jak dotychczas rozpoznawane są tam pierwszo i drugoinstancyjne sprawy cywilne i karne.

Przynależność Sądu Rejonowego w Łasku do obszaru Sądu Okręgowego w Łodzi nie wprowadziła także zasadniczej zmiany w dostępie do sądu, ponieważ odległość do Łodzi i Sieradza z miejscowości położonych w powiecie łaskim jest zbliżona. Zmiana ta nie była dotychczas kwestionowana.

W wyniku przyjęcia nowych uregulowań nie nastąpiła rozbieżność między obszarem sądów i prokuratur, gdyż okręg stanowi obszar sądu łącznie z ośrodkiem zamiejscowym. W łódzkim okręgu prokuratorskim funkcjonują Prokuratury Rejonowe w Łasku i Poddębicach, a w okręgu sądowym taki sam obszar właściwości miejscowej obejmuje Sąd Rejonowy Łasku, który należy do Sądu Okręgowego w Łodzi, tak jak Prokuratura Rejonowa w Łasku - do Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

Wszystkie podnoszone w oświadczeniu argumenty uzasadniające celowość reaktywowania Sądu Okręgowego w Sieradzu będą brane pod uwagę w toku dalszych prac racjonalizujących strukturę organizacyjną sądownictwa powszechnego, jednakże bardzo trudna sytuacja budżetowa oraz braki kadrowe i lokalowe znacznie ograniczają te prace.

Z wyrazami szacunku

Sylweriusz M. Królak

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatorów: Władysława Bułki, Witolda Gładkowskiego i Sergiusza Plewy, złożone na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, 24 kwietnia 2002 r.

Pan Władysław Bułka
Pan Witold Gładkowski
Pan Sergiusz Plewa
Senatorowie Rzeczypospolitej Polsk
iej

Odpowiadając na oświadczenie Panów Senatorów złożone na 12 posiedzeniu Senatu w dniu 21 marca 2002 r. dotyczące zastrzeżeń do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie zwolnienia od cła towarów przywożonych w bagażu osobistym podróżnego uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Stosownie do postanowień art. 190 (14) § 1 Kodeksu celnego (tekst jednolity Dz.U. Nr 75, poz. 802 z późn. zm.) zwolnione od cła są towary przywożone w bagażu osobistym podróżnego przybywającego na polski obszar celny, jeżeli ilość i rodzaj tych towarów nie wskazuje na przeznaczenie handlowe. Ustawa - Kodeks celny przewiduje jednak możliwość odmiennego określenia norm ilościowych i wartościowych w przywozie towarów przez podróżnych:

- mających miejsce zamieszkania w strefie nadgranicznej,

- przekraczających granicę w związku z wykonywaną pracą w strefie nadgranicznej,

- lub przekraczających granicę w związku z wykonywaną pracą w zakresie obsługi środka transportu wykorzystywanego w ruchu międzynarodowym.

Szczegółowe normy ilościowe i wartościowe towarów, o których mowa w ww. przepisie, zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie zwolnienia od cła towarów przywożonych w bagażu osobistym podróżnego (Dz.U. Nr 148, poz. 1651), które jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 190(14) § 5 Kodeksu celnego. Na mocy tego rozporządzenia Minister Finansów określił niższe normy ilościowe i wartościowe na przywóz alkoholu i tytoniu przez ww. grupy osób.

Odnosząc się do zarzutu zawartego w oświadczeniu Panów Senatorów chciałbym wyjaśnić, iż przepisy Kodeksu celnego jak i ww. rozporządzenia Ministra Finansów generalnie nie wprowadzają ograniczeń ilościowych na artykuły spożywcze czyli na żywność przywożoną przez osoby mieszkające w strefie nadgranicznej. Przepisy rozporządzenia szczegółowo określają jedynie odmienne niższe normy ilościowe na wybrane towary tj. alkohol, wyroby tytoniowe, perfumy, wody toaletowe i lekarstwa i to tylko wtedy, jeżeli osoby mieszkające w strefie nadgranicznej przebywały w strefie nadgranicznej kraju sąsiadującego z RP.

Powszechnie wiadomym jest, że wokół przygranicznego ruchu podróżnych powstał cały przestępczy przemysł skupu i przetwarzania przemycanego alkoholu i papierosów. Powstały również grupy przestępcze wyspecjalizowane w obsłudze takiego ruchu. Sytuacja taka nie mogła być akceptowana przez organy państwa. Ponadto "przemyt mrówkowy" powodował uszczuplenie wpływów do budżetu Państwa z tytułu podatków. Zmiana przepisów od dnia 1 stycznia 2002 r. była więc koniecznością wynikającą z nadużywania bądź omijania wcześniejszych regulacji. Określenie skali nielegalnego wwozu na polski obszar celny alkoholu i papierosów napotyka poważne trudności lecz z szacunkowych obliczeń dotyczących tego procederu wynika, że w przypadku ograniczenia przemytu wyrobów alkoholowych i tytoniowych o np. 5% - dodatkowe wpływy do budżetu Państwa z tytułu podatku akcyzowego i podatku VAT mogłyby w skali roku wynosić ok. 710,5 mln zł.

Odnosząc się do zarzutu "dyskryminacji" wobec prawa osób mających miejsce zamieszkania w strefie nadgranicznej chciałbym uprzejmie wyjaśnić co następuje.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP wszyscy są wobec prawa równi. Przepis ten stanowi zasadę ogólną wyrażoną w rozdziale II Konstytucji RP. Należy jednak mieć na uwadze, że prawo dopuszcza od tej zasady wyjątki. Ograniczenia w stosowaniu tej zasady przewiduje jednak art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, który dopuszcza ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw. Stosowanie tych ograniczeń uzależnione jest od szeregu warunków, tzn. mogą być one ustanowione tylko w ustawie oraz gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ponadto ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

Nowe zasady dotyczące bezcłowego przywozu niektórych towarów m.in. przez osoby mające miejsce zamieszkania w strefie nadgranicznej wprowadzone zostały przepisem art. 190(14) § 3 Kodeksu celnego, czyli przepisem ustawy. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2001 r. jest jedynie aktem wykonawczym.

Obowiązujący do końca ubiegłego roku stan faktyczny stanowił zagrożenie bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego. Część osób mieszkających w strefie nadgranicznej do tej pory utrzymywała się z przemytu. Organy celne, wobec takiego nasilenia ruchu, jaki miał miejsce w ubiegłym roku, nie miały środków do przeprowadzania szczegółowej kontroli celnej.

Zgodnie z art. 190(14) § 4 Kodeksu celnego, który stanowi, że podróżny mający miejsce zamieszkania w polskiej części strefy nadgranicznej może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 1 (czyli ze zwolnienia od cła na zasadach ogólnych), pod warunkiem, że udowodni, iż nie przyjeżdża ze strefy nadgranicznej w kraju sąsiadującym z RP i jeżeli nie przekracza granicy w związku z wykonywaną pracą w zakresie obsługi środka transportu wykorzystywanego w ruchu międzynarodowym. Z przepisu tego wyraźnie wynika, że obostrzone normy na przywóz towarów wolnych od cła dotyczą jedynie osób, które - mieszkając w strefie nadgranicznej - uczyniły sobie z przywozu niektórych towarów stałe źródło dochodów.

Chciałbym również wyjaśnić, iż znowelizowane przepisy dotyczące zwolnień od cła w ruchu podróżnych wzorowane były na ustawodawstwie Unii Europejskiej i są zgodne z rozwiązaniami przyjętymi przez kraje członkowskie. Rozwiązania takie funkcjonują w tych krajach od lat (rozporządzenie Rady EWG nr 918/83 wprowadzające te rozwiązania pochodzi z roku 1983) i jak do tej pory nie zostały uchylone ze względu na naruszanie zasady równości wobec prawa. Przepisy wspólnotowe w ramach przepisów dotyczących zwolnień celnych umożliwiają krajom członkowskim wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dla mieszkańców strefy nadgranicznej. W szeregu państw Unii Europejskiej ograniczenia dotyczące mieszkańców strefy nadgranicznej są bardziej rygorystyczne niż wprowadzone od 1 stycznia 2002 r. w Polsce, np. w Austrii mieszkańcy pasa nadgranicznego mogą wwieźć bez cła 0,25 l mocnego alkoholu i 1 l wina musującego, w Niemczech wwóz alkoholu przez ww. osoby jest zabroniony.

Mam nadzieję, iż niniejsze wyjaśnienia pozwolą na zrozumienie i akceptację wprowadzonych przez ustawodawcę ograniczeń.

Z upoważnienia

MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

dr Wiesław Ciesielski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 24.04. 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Drożdża w sprawie przekazania Akademii Medycznej we Wrocławiu środków finansowych na rozszerzenie dotychczasowej działalności o studia licencjackie na kierunku położnictwo i analityka medyczna a także kontynuowanie naboru na I rok uruchomionych w ubiegłym roku studiów licencjackich na kierunku pielęgniarstwo, fizjoterapia i w specjalności ratownictwo medyczne uprzejmie informuję.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1990 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni (Dz.U. Nr 84, poz. 380), § 2 stanowi, iż uczelnia prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach środków pochodzących z dotacji budżetowych. Dla Akademii Medycznych dotacja zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia przyznawana jest przez ministra właściwego do spraw zdrowia w oparciu o ustalany corocznie algorytm.

Dotacja na działalność dydaktyczną przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z przebiegiem procesu dydaktycznego, kształceniem i rozwojem kadry, utrzymaniem uczelni (remonty, inwestycje), bez szczegółowego wyróżnienia podziału tych sum na określone kierunki lub specjalności.

Z uwagi jednak na aktualną trudną sytuację budżetową, w algorytmie podziału dotacji budżetowej na działalność dydaktyczną w akademiach medycznych przyjęto, jako jeden ze współczynników, liczbę studentów na poszczególnych kierunkach według limitu przyjęć na pierwszym roku w 2001/2002 r., przyjmując jednocześnie wysoki współczynnik preferencji dla pielęgniarstwa i położnictwa.

Wysoka preferencja tych kierunków uwarunkowana jest rozpoczętym procesem transformacji kształcenia w zawodach pielęgniarki i położnej, wynikającym z konieczności dostosowania kształcenia w tych zawodach do standardów kształcenia zawartych w prawie wspólnotowym. W odniesieniu do pozostałych zawodów medycznych, nie ma uregulowań prawa wspólnotowego obligujących Rzeczypospolitą Polską do przeniesienia kształcenia z systemu policealnego do systemu szkolnictwa wyższego.

Z uwagi jednak na ułatwienie procesu uznawania kwalifikacji nabytych w Polsce, do wykonywania zawodów medycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, docelowo przewiduję przeniesienie kształcenia wybranych zawodów medycznych do systemu szkolnictwa wyższego.

Jest to jednak bardzo trudny i złożony proces m.in. z uwagi na trudności sygnalizowane przez uczelnie medyczne dotyczące w szczególności zabezpieczenia bazy materialnej - obiektów, sal dydaktycznych oraz finansowania procesu dydaktycznego.

Minister Zdrowia oraz Minister Edukacji Narodowej i Sportu rozważają podjęcie wspólnych działań zmierzających do wsparcia finansowego zadań realizowanych w ramach transformacji kształcenia w zawodach medycznych.

Działania takie, w opinii Ministra Zdrowia, byłyby możliwe zwłaszcza na etapie planowania budżetu na rok 2003 i obejmowałyby zaproponowanie stosownych rozwiązań merytorycznych i prawnych, trwale regulujących zasady alokacji środków finansowych, pierwotnie zaplanowanych na kształcenie kadr medycznych jako subwencja oświatowa w szkołach policealnych.

Ponadto, w odniesieniu do zawodów pielęgniarski i położnej - w przygotowaniu pozostaje projekt zmiany ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, w którym zostaną zaproponowane rozwiązania w kwestii ustanowienia programu wieloletniego w zakresie przedakcesyjnego wsparcia procesu transformacji kształcenia pielęgniarek i położnych w latach 2003-2009.

Programem objęte zostałyby m.in. uczelnie dotychczas uczestniczące w procesie transformacji kształcenia pielęgniarek i położnych oraz uczelnie zamierzające utworzyć wyższe studia zawodowe dla pielęgniarek i położnych w najbliższych latach.

Rozwiązaniem docelowym jest zgodnie z upoważnieniem art. 3a ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz. 385 z późn. zm.) określenie w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii właściwych naczelnych organów samorządów medycznych limitu przyjęć na studia w poszczególnych uczelniach medycznych lub uczelniach prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Planowane limity przyjęć na studia uwzględniać będą priorytety Ministra Zdrowia w kształceniu kadr medycznych, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w dotacji przyznawanej uczelniom w miarę możliwości zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie państwa.

Ponownie zainspirowany tym tak ważnym wystąpieniem, wystosuję wniosek do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu o ponowne rozważenie tego problemu związanego z finansowaniem programu transformacji kształcenia pielęgniarek i położnych.

Z poważaniem

Mariusz Łapiński

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Matuszaka, złożone na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 12):

Warszawa, dnia 29.04. 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka, przy piśmie z dnia 12 kwietnia 2002 r., znak: LP/043/135/02/V, ponowne oświadczenie Senatora Grzegorza Matuszaka w sprawie przeprowadzenia analizy funkcjonowania rynku koncesjonowanej ochrony osób i mienia pod kątem udziału w nim podmiotów zatrudniających osoby niepełnosprawne, uprzejmie informuję, iż przygotowany został projekt założeń do ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który obecnie znajduje się w trakcie konsultacji międzyresortowych i społecznych. Przedmiotowy projekt uwzględnia niektóre sugestie Pana Senatora.

Przygotowany na podstawie założeń, projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanie się przedmiotem obrad Sejmu i Senatu, podczas których możliwe będzie wprowadzenie do niego dalej idących zapisów.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Jolanta Banach

* * *

Członek Zarządu, Dyrektor ds. Przekształceń i Prywatyzacji PKP SA przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożone na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, 2002.04.29

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka (LP/043/122/02/V z dnia 25.03.2002 r.), w związku z oświadczeniem, złożonym przez senatora Tadeusza Rzemykowskiego na posiedzeniu Senatu w dniu 21.03.2002 r., dot. złego stanu dworców kolejowych w Pile i Jastrowiu, uprzejmie informuję i wyjaśniam:

Pomimo braku środków finansowych na kompleksowe remonty, PKP S.A. dokłada wszelkich starań, by utrzymać należyty stan techniczny czynnych obiektów dworcowych, jak również czystość i porządek w budynkach dworcowych i na terenach bezpośrednio do nich przyległych.

Utrzymanie budynków dworców kolejowych w Pile i Jastrowiu należy do obowiązków PKP S.A. Zakładu Oddziału Nieruchomości w Słupsku.

1) Budynek dworca w Pile (rok budowy 1880)

W 2000 r. przeprowadzono roboty malarskie w holu i w poczekalni. W 2001 r. wykonano prace modernizacyjne kasy stacyjnej, kasy biletowej oraz pomieszczeń informacji kolejowej. Instalacja c.o. w budynku jest sprawna. Częściowo, z uwagi na oszczędność energii elektrycznej, wyłączono zbędne oświetlenie, lamp nie brakuje. Wszystkie drzwi w budynku dworca są sprawne. Wybite szyba w oknach są systematycznie uzupełniane, aktualnie nie ma braków w oszkleniu. Elewacja budynku jest w stanie dostatecznym. Niezbędnej naprawy tynków oraz malowania części elewacji dokonano w 2001 r. Obecnie nie stwierdzono ubytków tynków zewnętrznych i wewnętrznych. Pomieszczenia dwora są systematycznie sprzątane w godzinach nocnych (wg zakresu i częstotliwości, określonych w umowie na sprzątanie z firmą specjalistyczną) a w ciągu dnia w razie takiej konieczności.

W przyszłości planowany jest kompleksowy remont budynku dworca w Pile w zakresie:

a) wymiany pokrycia dachowego i drzwi,

b) remontu elewacji i toalet publicznych,

c) naprawy schodów zejściowych do tunelu,

d) zmiany systemu ogrzewania.

PKP S.A. czyni starania o pozyskanie inwestora zewnętrznego dla wykonania powyższych robót.

2) Budynek dworca w Jastrowiu (rok budowy 1928)

Elewacja budynku, wykonana z cegły licówki, nie wymaga remontu. W 2001 r. przeprowadzono odnowienie malarskie holu i poczekalni. Pomieszczenia ogólnodostępne są notorycznie dewastowane przez miejscowych chuliganów - wybijane szyby, niszczone ściany i drzwi. W miarę możliwości dokonuje się ich tymczasowych zabezpieczeń płytą pilśniową lub blachą. Przed wzmożonymi letnimi przewozami pasażerskimi tymczasowe zabezpieczenia zostaną wymienione na właściwe (oszklenie okien, wymiana drzwi). Pomieszczenia dworca i teren przyległy są sprzątane systematycznie (wg zakresu i częstotliwości, określonych w umowie na sprzątanie z firmą specjalistyczną).

Odnośnie przeciekania wiat peronowych i zalewania tuneli planuje się:

a) na stacji Piła - w bieżącym roku częściową naprawę peronów i wiat peronowych (z kontynuacją w roku przyszłym),

b) na stacji Jastrowie - w II kwartale br. roboty konserwacyjne w tunelu pasażerskim polegające na naprawie zadaszeń i ścian osłonowych zejść do tunelu (uzupełnienie oszklenia), wyrównanie ubytków betonu w posadzkach, naprawę poręczy i malowanie ścian.

Obecny stan techniczny i estetyczny na ww. stacjach jest w dużym stopniu wynikiem nasilającej się dewastacji i wandalizmu obiektów stacyjnych przez osoby postronne oraz niedostatecznych środków finansowych na utrzymanie infrastruktury kolejowej.

CZŁONEK ZARZĄDU

Dyrektor ds. Przekształceń i Prywatyzacji

mgr inż. Bogdan Waligórski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment