Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


KONTAKTY MIĘDZYNARODOWE

7 maja 2002 . oficjalną wizytę w Senacie złożył przewodniczący Izby Deputowanych Rumunii Valer Dorneau wraz z delegacją. Gości przyjął wicemarszałek Kazimierz Kutz.

Rozmówcy wysoko ocenili współpracę naszych parlamentów, a także rządów obu państw. Wicemarszałek K. Kutz wyraził nadzieję, że dobra współpraca zostanie rozszerzona i obejmie również takie dziedziny życia, jak np. kultura.

Wicemarszałek interesował się udziałem ludzi kultury w pracach rumuńskiego parlamentu, a także polityką państwa wobec kultury, wielkością środków przeznaczanych w budżecie Rumunii na kulturę. Omawiano też możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych na finansowanie kultury.

Gdy okazało się, że Rumunia przeznacza z budżetu państwa na kulturę procentowo cztery razy więcej środków niż Polska, wicemarszałek wyraził swe uznanie dla stosunku Rumunii do kultury.

W czasie spotkania wiele uwagi poświęcono porównaniu procesów legislacyjnych w parlamentach naszych państw. Rozmówcy zgodnie opowiedzieli się za dwuizbowym parlamentem. V. Dorneau stwierdził, że w systemie demokratycznym powrót do parlamentu jednoizbowego byłby oszczędzaniem na demokracji. W Rumunii nie ma tendencji do likwidacji Senatu. Wicemarszałek K. Kutz wyraził przekonanie, że w Polsce, gdzie nieodzowne byłyby najpierw zmiany w konstytucji, nie dojdzie do likwidacji Senatu.

* * *

8 maja 2002 r. wizytę w Senacie złożył minister spraw zagranicznych i handlu Nowej Zelandii Philip Bruce Goff. Gościa przyjął wicemarszałek Kazimierz Kutz.

W czasie spotkania wicemarszałek przedstawił zasady funkcjonowania dwuizbowego parlamentu w Polsce, kompetencje ustawodawcze Senatu oraz jego szczególną rolę, jaką jest opieka nad Polonią.

Minister P.B. Goff był w Polsce po raz pierwszy w 1979 roku, zaraz po studiach. Jak stwierdził, ma teraz okazję do porównania obrazu Polski wtedy i dziś oraz ocenienia ogromu zmian, jakich dokonano w naszym kraju. Minister, który właśnie uczestniczył w otwarciu konsulatu Nowej Zelandii w naszym kraju, wyraził przekonanie, że współpraca naszych państw będzie się rozwijać i obejmie wiele dziedzin, nie tylko wymianę handlową.

* * *

8 maja 2002 r. wizytę w Senacie złożył przewodniczący Bundesratu RFN Klaus Wowereit wraz z delegacją. Gości przyjął marszałek Longin Pastusiak.

Przewodniczący Bundesratu odwiedził polski Senat już po raz drugi w tym roku. Obecna wizyta zbiega się z obchodami w Warszawie Dni Berlina - miasta, którego K. Wowereit jest burmistrzem.

K. Wowereit podkreślił, że Dni Berlina w Warszawie są dla niego ważnym wydarzeniem, któremu chce nadać specjalną rangę. W warszawskich spotkaniach uczestniczą berlińskie osobistości polityczne, przedstawiciele życia gospodarczego, kulturalnego, a także młodzież, która z uczniami szkół warszawskich dyskutuje na tak poważne tematy, jak młodzieżowy Trójkąt Weimarski czy instytucje unijne.

Marszałek L. Pastusiak wyraził zadowolenie, że warszawsko-berlińskie uroczystości sprzyjają także zacieśnianiu współpracy parlamentarnej.

Przewodniczący Bundesratu podzielił się opinią Guentera Verheugena o postępie w negocjacjach Polski z Unią Europejską, wysoko też ocenił wyniki sondażu, które wskazują, iż w polskim społeczeństwie rośnie poparcie dla integracji z UE.

Przewodniczący Bundesratu interesował się znowelizowaną ustawą o ustroju Warszawy, wyborami samorządowymi w Polsce i nowelizowaną właśnie ordynacją wyborczą. Poinformował również o wyborach w Niemczech 22 września br.

W czasie spotkania omawiano także ostatnie wydarzenia w Europie: wybory we Francji, zabójstwo prawicowego polityka w Holandii.

Przewodniczący K. Wowereit ponowił zaproszenie marszałka L. Pastusiaka do złożenia wizyty w Niemczech.

* * *

W dniach 9-12 maja 2002 r. w Zagrzebiu odbyła się konferencja przewodniczących parlamentów państw należących do Rady Europy na temat: "Demokracja wobec terroryzmu - strategie narodowe". Organizatorami tego międzynarodowego spotkania były Rada Europy i Parlament Chorwacji. Polskiej delegacji przewodniczyli marszałek Sejmu Marek Borowski i marszałek Senatu Longin Pastusiak, obecny był także przewodniczący stałej polskiej delegacji parlamentarnej do RE poseł Tadeusz Iwiński oraz szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu - Krzysztof Czeszejko-Sochacki i Adam Witalec.

Konferencja zwoływana jest co dwa lata z inicjatywy Rady Europy. W konferencji wzięło udział ponad 60 przewodniczących i wiceprzewodniczących parlamentów narodowych oraz międzynarodowych zgromadzeń parlamentarnych.

Polska delegacja aktywnie uczestniczyła w obradach. Pierwszego dnia konferencji marszałek Sejmu M. Borowski wystąpił w debacie na temat strategii narodów w walce z terroryzmem. Marszałek Borowski podkreślił, że często w historii dramatyczne wydarzenia przyspieszały podejmowanie decyzji oraz inicjowały procesy prawotwórcze. Tak jest i dziś, po atakach terrorystycznych wymierzonych przeciwko Stanom Zjednoczonym.

Marszałek Sejmu poinformował o działaniach legislacyjnych podejmowanych w polskim parlamencie na rzecz zaostrzenia przepisów wobec takich zjawisk, jak np. pranie brudnych pieniędzy. Zwrócił także uwagę na konieczność walki z przyczynami terroryzmu. W tym kontekście M. Borowski podkreślił konieczność wzmocnienia międzynarodowych działań w sprawie zakończenia konfliktu na Bliskim Wschodzie. Przypomniał o polskiej propozycji zorganizowania w Warszawie rozmów między przedstawicielami Izraela i Palestyńczyków. Marszałek Sejmu poparł europejskie inicjatywy skierowane przeciwko międzynarodowym organizacjom terrorystycznym, takie jak "czarna lista" takich organizacji (respektowana przez wszystkie państwa), europejski Warrant of arrest (nakaz zatrzymania). Za godne rozważenia uznał także hiszpańską inicjatywę utworzenia Europejskiej Organizacji Wywiadowczej zorientowanej na walkę z międzynarodowym terroryzmem.

W drugim dniu konferencji w debacie na temat projektu Karty Obowiązków Państw wystąpił marszałek Senatu L. Pastusiak.

"Karta Obowiązków Państw - powiedział marszałek - zasadza się na przekonaniu, że niezależnie od rasy, wyznania, kultury, obszaru cywilizacyjnego i wszelkich innych czynników, istnieją wartości wspólne wszystkim krajom i narodom oraz poszczególnym jednostkom. Dostrzeżenie ich i zapewnienie ich przestrzegania stanie się podstawą zapewnienia pokoju na świecie, generalnego poprawienia warunków bytu społeczeństwa, da nowy impuls dla rozwoju ludzkości. Założenie istnienia pewnego wspólnego dorobku ludzkości, uznawanego przez wszystkich, który stanowić będzie punkt wyjścia do budowania przyszłości i rozwiązywania problemów, jest ideą ze wszech miar godną poparcia, zwłaszcza dzisiaj, kiedy wydarzenia z 11 września 2001 roku pokazały, jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą podział świata na biedne Południa i bogatą Północ".

Marszałek L. Pastusiak dodał, że bardzo ważne jest zobowiązanie się państw do wzmożonych wysiłków na rzecz rozwiązywania problemów społeczno-ekonomicznych, których nasilenie się powoduje zarówno konflikty zarazem wewnątrz państw, jak i konflikty międzynarodowe. Trzeba również położyć nacisk na żywy szczególnie dziś problem terroryzmu. Bez podjęcia chociaż próby zmniejszenia dystansu w poziomach życia nie możemy liczyć na spokój i stworzenie nowego ładu światowego.

"Ale walcząc z terroryzmem, nie wolno nam stracić z oczu sprawy najważniejszej, którą jest respektowanie i ochrona podstawowych praw człowieka i fundamentalnych wartości, które stanowią dziedzictwo wszystkich cywilizacji i kultur na świecie" - powiedział marszałek.

Marszałek Senatu podkreślił, że fakt, iż Karta jest inicjatywą parlamentarną, ma dodatkowe znaczenie i legitymizuje jej postanowienia. Parlamenty będą też, w założeniu, stać na straży jej realizacji na gruncie krajowym, stając się moralnym i faktycznym gwarantem przestrzegania postanowień Karty.

"Tak pomyślany dokument, pod warunkiem jego szerokiej akceptacji, ma niepodważalną rangę. Chciałbym jednak podkreślić, że musi być wcześniej gruntownie przeanalizowany i przedyskutowany, tak by jego ostateczny projekt spełniał założenia twórców i był jednocześnie możliwy do przyjęcia nie tylko dla krajów Unii Europejskiej czy szerzej krajów skupionych w Radzie Europy, ale także dla innych, pozaeuropejskich krajów. Karta musi być pomostem między narodami we wspólnym dążeniu do celu, jakim jest pokojowe współżycie, rozwój i zaspokajanie potrzeb wszystkich państw. Można to osiągnąć tylko poprzez stworzenie nowego międzynarodowego systemu, w którym każdy kraj będzie odgrywał należną mu rolę Aby tak się stało Karta powinna obejmować również zasady zachowania się państw w społeczności międzynarodowej i regulować użycie siły jako narzędzia polityki międzynarodowej. Powinna także zapewnić, aby legitymizacja działania państw oparta była nie tylko na wspólnych wartościach, ale przede wszystkim na prawie z tych wartości wynikającym. Ponadto sformułowania zawarte w dokumencie powinny uwzględniać stosunek tychże uniwersalnych wartości do tradycji i zwyczajów narodowych, do specyfiki lokalnej sytuacji. To nie jest tak jednoznaczne, jak by się nam mogło wydawać i mieliśmy już wiele przykładów na to, że europocentryczny punkt widzenia nie zawsze znajduje powszechne zrozumienie" - stwierdził marszałek L. Pastusiak.

Marszałek polskiego Senatu wniósł też kilka konkretnych poprawek do omawianego projektu Karty Obowiązków Państw.

W czasie konferencji w Zagrzebiu delegacja polskiego parlamentu odbyła szereg spotkań bilateralnych, między innymi z parlamentarzystami Niemiec i Rosji. W trakcie tych spotkań omawiano wiele spraw, np. dotyczących współpracy parlamentarnej.

Uczestniczący w konferencji szefowie Kancelarii Senatu i Sejmu A. Witalec oraz K. Czeszejko-Sochacki wzięli udział w spotkaniu z Sekretariatem Rady Europy na temat działalności Europejskiego Centrum Badań Parlamentarnych i Dokumentacji w latach 2000-2002.

Obrady przewodniczących parlamentów państw należących do RE zakończyły się przyjęciem deklaracji, w której stwierdzono, że: "

1. Potępiają stanowczo i bez żadnych wyjątków terroryzm jako zbrodnię przeciw ludzkości, ponieważ stanowi on zaprzeczenie ludzkiego życia i godności oraz zaprzeczenie demokracji i jej fundamentalnych wartości i podstawowych zasad.

2. Ostrzegają, że terroryzm może stać się bardziej wyrafinowany, zorganizowany, szerzej finansowany i umiędzynarodowiony, dlatego też istnieje potrzeba wspólnych działań na poziomie narodowym i międzynarodowym. Potwierdzają swoje potępienie ataku terrorystycznego na USA 11 września 2001 r., które sprowokowały światowy odzew i solidarność oraz gruntownie zmieniły międzynarodową scenę polityczną.

3. Potępiają w równym stopniu także wszystkie inne ataki terrorystyczne, które miały miejsce od tego czasu, w tym te, które zdarzyły się w dniach poprzedzających Konferencję i wyrażają współczucie wszystkim ofiarom tych zbrodni.

4. Popierają powstającą międzynarodową koalicję antyterrorystyczną, do której wiele krajów włożyło swój znaczący wkład w celu walki z plagą terroryzmu.

5. przekonani, że narodowe strategie ochrony obywateli przed wszelkimi formami terroryzmu powinny być wprowadzane w poszanowaniu zasad demokracji, praw człowieka i rządów prawa.

6. przekonani, że parlamentarzyści jako demokratyczni przedstawiciele narodu mają najwyższy obowiązek ochrony największej wartości społeczeństwa jaką jest wolność.

7. Potwierdzają, że rola parlamentów i parlamentarzystów jest obecnie bardziej istotna niż w przeszłości, w budowaniu prawnych barier przeciw terroryzmowi, w tym przeciwko źródłom jego finansowania oraz w zapewnieniu przejrzystości, demokratycznej odpowiedzialności i ochronie wspólnych wartości.

8. Zdają sobie sprawę z potrzeby maksymalnej czujności ze strony parlamentów narodowych, poprzez regularne debaty parlamentarne i tworzenie, tam gdzie trzeba, specjalnych komisji kontrolujących działania rządów w walce z terroryzmem.

9. Podkreślają potrzebę koordynacji działań parlamentarnych na poziomie narodowym i międzynarodowym, jak również w tym kontekście widzą potrzebę użycia wszystkich istniejących instytucji zajmujących się walką z terroryzmem regionalnie i globalnie.

10. przekonani o znaczącej roli Zgromadzenia Parlamentarnego i całej Rady Europy, a także innych zgromadzeń parlamentarnych, biorąc pod uwagę ich osiągnięcia oraz istniejące prawne instrumenty z zakresu zwalczania terroryzmu.

11. Podkreślają znaczenie narodowych i międzynarodowych działań w celu tworzenia większej jedności społecznej poprzez promocję dialogu kulturowego i międzyreligijnego oraz poprzez zrozumienie i walkę z wszelkimi formami dyskryminacji, rasizmu i ksenofobii.

12. Powołują się na Deklarację Końcową przyjętą 28 marca 2002 w St. Petersburgu przez Międzyparlamentarne Forum ds. Walki z terroryzmem, która stworzyła znaczącą podstawę do wzmocnienia wzajemnego zrozumienia i poparcia międzyparlamentarnego dialogu w walce z terroryzmem.

13. Powołują się na Deklarację Końcową przyjętą 28 marca 2002 w St. Petersburgu przez Międzyparlamentarne Forum ds. Walki z terroryzmem, która stworzyła znaczącą podstawę do wzmocnienia wzajemnego zrozumienia i poparcia międzyparlamentarnego dialogu w walce z terroryzmem.

14. Popierają zasady zawarte w projekcie Karty Obowiązków Państw przedstawionej podczas Konferencji i uważa te fundamentalne zasady jako jeden z głównych instrumentów państw w walce z terroryzmem i rekomenduję tę Kartę uwadze wszystkim parlamentom narodowym, Zgromadzeniu Parlamentarnemu OBWE, które odbędzie w lipcu 2002 oraz następnej Konferencji Unii Międzyparlamentarnej, w Santiago de Chile w kwietniu 2003.

15. Zgadzają się rozwijać w bezpośredni i pragmatyczny sposób wymianę poglądów na temat narodowych i międzynarodowych strategii, które demokracje mogą przyjąć w celu skutecznego zwalczania terroryzmu, respektując jednocześnie i chroniąc prawa człowieka i demokratyczne wartości".

* * *

14 maja 2002 r. wizytę w Senacie złożył minister spraw zagranicznych Republiki Uzbekistanu Abdulaziz Kamiłow. Gościa przyjął wicemarszałek Kazimierz Kutz.

Wicemarszałek K. Kutz wyraził ubolewanie, że dotychczasowa współpraca Polski i Uzbekistanu nie jest na miarę możliwości obu państw. Wicemarszałek zapewnił, że nasz kraj chce rozwijać kontakty gospodarcze, kulturalne, naukowe z Uzbekistanem. Zadeklarował też gotowość polskiego Senatu do dzielenia się doświadczeniem w tworzeniu prawa, co może być przydatne zwłaszcza w sytuacji, gdy Uzbekistan przygotowuje się do przekształcenia parlamentu jednoizbowego w dwuizbowy.

Wicemarszałek K. Kutz podziękował za życzliwość, z jaką traktowana jest mniejszość polska w Uzbekistanie.

Minister A. Kamiłow podkreślił, że między naszymi państwami istnieją dobre kontakty polityczne, czego potwierdzeniem jest planowana wizyta prezydenta Polski w Uzbekistanie. Minister wyraził nadzieję na rozwój współpracy gospodarczej naszych państw, a także w wielu innych dziedzinach.

Minister z zadowoleniem przyjął informację o powstaniu w polskim parlamencie Parlamentarnej Grupy Polsko-Uzbeckiej. Zapewnił, że przekaże tę wiadomość przewodniczącemu uzbeckiego parlamentu i że również w jego kraju powstaną struktury sprzyjające dwustronnym kontaktom parlamentarnym.

Minister poinformował o przemianach politycznych i gospodarczych dokonywanych w Uzbekistanie. Potwierdził, że po zebraniu doświadczeń innych państw i uwzględnieniu specyfiki własnego kraju parlament w Uzbekistanie zostanie przekształcony w dwuizbowy, co bardziej sprzyjać będzie demokracji i rozwiązywaniu zadań, które kraj ma przed sobą.

Minister A. Kamiłow podkreślił, że polityka zagraniczna Uzbekistanu jest ukierunkowana na kraje europejskie i jego państwo liczy na poparcie Polski w staraniach Uzbekistanu o integrację ze strukturami europejskimi.

* * *

15 maja 2002 r. w Senacie RP przebywała delegacja francuskich senatorów, członków Europejskiego Zgromadzenia Demokratycznego i Społecznego. W skład delegacji wchodzili senatorowie: Gilbert Barbier - członek Komisji ds. Socjalnych, Gerard Delfau - członek Komisji ds. Gospodarczych, Fernand Demilly - członek Komisji ds. Kultury, François Fortassin - członek Komisji ds. Gospodarczych, Jean-Pierre Fourcade - członek Komisji ds. Gospodarczych, Paul Girod - wiceprzewodniczący Senatu, członek Komisji Praw, Bernard Joly - członek Komisji ds. Gospodarczych, Pierre Laffitte - wiceprzewodniczący Komisji ds. Kultury, Aymeri de Montesquiou - wiceprzewodniczący Komisji ds. Finansów, Georges Othily - wiceprzewodniczący Komisji Praw, Jacqes Pelletier - przewodniczący Grupy RDSE, członek Komisji ds. Finansów, Daniel Soulage - członek Komisji ds. Gospodarczych, Andre Vallet - członek Komisji Spraw Zagranicznych.

Delegacji towarzyszyli: sekretarz Grupy RDSE Pascal Ambrogi, redaktor naczelny "Figaro" Baudouin Bollaert, redaktor naczelny "France 3" Fernand Tavarez.

Gości przyjął marszałek Longin Pastusiak.

"Przybyliśmy, aby zobaczyć, na jakim etapie jest Polska na drodze do Unii Europejskiej" - powiedział senator J. Pelletier, przewodniczący delegacji. "Oczywiście, jesteśmy gorącymi zwolennikami członkostwa Polski w Unii Europejskiej" - dodał senator Pelletier.

Z francuskimi gośćmi spotkali się także senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. W rozmowie przewodnicząca komisji senator Genowefa Grabowska do najtrudniejszych obszarów negocjacji między Polską a "Piętnastką" zaliczyła finanse oraz politykę regionalną i fundusze strukturalne. Zdaniem senator G. Grabowskiej, rzeczywiste zintegrowanie nowych członków będzie wymagać alokacji funduszy strukturalnych na rzecz tych krajów. Francuscy goście zwracali uwagę na skomplikowane procedury, wymagane przy pozyskiwaniu środków finansowych z tych funduszy. Przyznali, że przez wiele lat państwo francuskie - z powodu nadmiernej biurokracji w tym względzie - nie wykorzystywało sum przyznawanych mu przez Unię Europejską.

Tego samego dnia senatorowie francuscy spotkali się z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Senator Jerzy Pieniążek, przewodniczący komisji, zaakcentował, że Polska chce wejść do Unii Europejskiej, która w zakresie rolnictwa realizuje wspólną politykę.

Odbyło się także spotkanie z senacką Grupą Polsko-Francuską. Polskich senatorów interesowała pozycja izby wyższej we francuskim systemie parlamentarnym. J. Pelletier wśród argumentów przemawiających za dwuizbowością parlamentu wymienił jakość stanowionego prawa. Senator Adam Jamróz, przewodniczący senackiej Grupy Polsko-Francuskiej, wyraził przekonanie, że dyskusja nad potrzebą istnienia Senatu w Polsce zakończy się jego wzmocnieniem i rozszerzeniem uprawnień, a tym samym doprowadzi do równowagi instytucjonalnej między obiema izbami polskiego parlamentu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment