Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

7 maja 2002 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Założenia ustawy sejmowej przedstawił prezes Urzędu Patentowego RP Wiesław Kotarba. Komisja wysłuchała ponadto wiceminister gospodarki Małgorzaty Okońskiej-Zaremby oraz zapoznała się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona 26 kwietnia br. nowelizacja stanowi realizację przyjętego przez Polskę w art. 66 Układu Europejskiego zobowiązania do stałego doskonalenia ochrony praw własności przemysłowej w celu osiągnięcia poziomu ochrony istniejącego w prawie unijnym.

W wyniku głosowania Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje je Izbie senator Bogusław Mąsior.

* * *

Senatorowie z Komisji Emigracji i Polaków za Granicą zapoznali się ze sprawozdaniem senatorów: Jolanty Popiołek, Zbigniewa Kruszewskiego i Kazimierza Pawełka z wyjazdu do Grodna.

Celem wizyty na Białorusi było bliższe zapoznanie się z propozycjami zadań inwestycyjnych złożonymi przez Związek Polaków na Białorusi i Polską Macierz Szkolną na Białorusi, przedstawionymi marszałkowi Longinowi Pastusiakowi i przewodniczącemu Komisji Emigracji i Polaków za Granicą senatorowi Tadeuszowi Rzemykowskiemu. Ponadto senatorowie zapoznali się z aktualną sytuacją i problemami mniejszości polskiej na Białorusi.

Na podstawie uzyskanych informacji i dokonanej przez senatorów wizji lokalnej można stwierdzić, że realizacja zadania inwestycyjnego pn. "Budowa Centrum Kulturalno-Oświatowego im. Elizy Orzeszkowej" w Grodnie, prowadzona przez Macierz Szkolną, jest bardziej zaawansowana niż realizacja zadania inwestycyjnego pn. "Budowa Centrum Kultury Polskiej" w Grodnie, prowadzona przez Związek Polaków na Białorusi. Koszty obu inwestycji są jednak znaczące i osiągnięcie porozumienia między obu organizacjami będzie trudne.

Ponadto przedstawiciele Komisji Emigracji i Polaków za Granica odwiedzili dwie szkoły wybudowane ze środków Senatu: w Grodnie i Wołkowysku. Zapoznano się z problemami lokalowymi i bieżącym funkcjonowaniem obiektów. Omówiono także złożoną sytuację szkolnictwa polskiego na Białorusi, przede wszystkim perspektywy jego rozwoju. Dyskutowano o najbardziej uzasadnionych z punktu widzenia interesów mniejszości polskiej na Białorusi formach pomocy stypendialnej dla najzdolniejszej młodzieży pragnącej podjąć studia wyższe.

Wśród wniosków senacka delegacja wskazała m.in. na rozważenie rozpoczęcia II etapu budowy szkoły polskiej w Grodnie (budowa boisk sportowych i uporządkowanie terenów rekreacyjnych wokół szkoły). Zdaniem senatorów poważne wątpliwości budzi projekt budowy Centrum Kultury Polskiej w Grodnie, ponieważ związek ma już siedzibę i brakuje mu tylko dużej sali obrad, którą można by dobudować do już istniejącej siedziby (np. w postaci kontenerowej). Senatorowie zwrócili uwagę, że Macierz Szkolna ma duży plac w Grodnie, w centrum miasta, i być może dałoby się tam umiejscowić konsulat generalny i siedzibę macierzy. Budowę oddzielnych siedzib dla każdej z organizacji uznano za zbytnią rozrzutność i w pewnym sensie zaakceptowanie secesji obu organizacji polskich.

Ponadto senatorowie stwierdzili, ze szkoła polska w dzielnicy Dziewatówka nie jest w pełni wykorzystana, ale ze względu na duże odległości między dzielnicami Grodna i fatalną komunikację miejską konieczne jest uruchomienie szkoły po drugiej stronie Niemna. Ze względu na to, że realizacja zadania należy do strony białoruskiej, należy rozpocząć rozmowy na ten temat na szczeblu ministrów spraw zagranicznych.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli goście z Grodna Stanisław Sienkiewicz i Tadeusz Kruczkowski oraz Elżbieta Bober z Ministerstwa Edukacji i Sportu.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpili do pierwszego czytania inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne.

Podczas posiedzenia z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska projektodawca, Komisja Ochrony Środowiska, oraz senator January Bień zgłosili poprawki do omawianego projektu. W wyniku głosowania połączone komisje postanowiły zaakceptować proponowane zmiany i zarekomendować Senatowi przyjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne. Na sprawozdawcę wybrano senatora Adama Graczyńskiego.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisji Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w dwusetną rocznicę urodzin Ignacego Domeyki.

W imieniu projektodawcy Komisji Emigracji i Polaków za Granicą projekt przedstawił senator Bernard Drzęźla.

W głosowaniu projekt uzyskał poparcie połączonych komisji, które postanowiły zarekomendować Izbie podjęcie uchwały w dwusetną rocznicę urodzin Ignacego Domeyki. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora B. Drzęźlę.

8 maja 2002 r.

Odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Posiedzenie zwołano w celu wyrażenia opinii w sprawie dotyczącej senatora Tadeusza Bartosa przekazanej do Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich przez marszałka Senatu pismem z 14 lutego br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o stanie wyjątkowym.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie przedstawionych przez posła sprawozdawcę Ryszarda Hajna, gen. Feliksa Delę z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz reprezentantów Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta, Komendy Głównej Policji i Ministerstwa Obrony Narodowej. Szczegółowe uwagi przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm 26 kwietnia br. ustawa o stanie wyjątkowym zastąpi ustawę z 5 grudnia 1983 r. o tym samym tytule. Jest ona wykonaniem postanowień art. 228, 230, 231 i 233 ust. 1 konstytucji. Ustawa powtarza za ustawą zasadniczą przesłanki wprowadzenia stanu wyjątkowego, czyli zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, dodając, że musi to być zagrożenie szczególne, np. spowodowane działaniami terrorystycznymi, które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych.

Schemat działania organów państwa w wypadku wystąpienia zagrożenia uzasadniającego wprowadzenie stanu wyjątkowego również nakreśliła konstytucja. Rada Ministrów podejmuje uchwałę o skierowaniu do Prezydenta RP wniosku o wprowadzenie stanu wyjątkowego, prezydent niezwłocznie rozpatruje wniosek i wydaje rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego na czas oznaczony nie dłuższy niż 90 dni na części albo na całym terytorium państwa, albo odmawia wydania takiego rozporządzenia. W wypadku jego podpisania przedstawia rozporządzenie Sejmowi w ciągu 48 godzin, a Sejm rozpatruje je niezwłocznie, mając kompetencję do jego uchylenia bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Przedłużenie stanu wyjątkowego może nastąpić tylko jeden raz, w drodze rozporządzenia prezydenta wydanego na wniosek Rady Ministrów, za zgodą Sejmu, na okres nie dłuższy niż 60 dni. Zgoda ta, w związku z brakiem uregulowań szczególnych, podejmowana jest zwykłą większością głosów.

Działania w zakresie przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa w czasie stanu wyjątkowego wykonuje prezes Rady Ministrów, chyba że stan wyjątkowy wprowadzony jest na obszarze jednego województwa lub jego części, kiedy właściwym organem jest wojewoda. Do działań tych należy w szczególności koordynacja i kontrola funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej.

Ustawa przewiduje możliwość użycia Sił Zbrojnych RP do przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa oraz przyznaje żołnierzom wykonującym zadania w tym zakresie uprawnienia policjantów, m.in. do legitymowania i zatrzymywania osób, przeszukiwania osób i pomieszczeń, dokonywania kontroli osobistej, używania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej.

Ustawa umożliwia zawieszenie organów gminy, powiatu lub samorządu województwa (jednocześnie organu stanowiącego i wykonawczego danej jednostki samorządu terytorialnego) przez prezesa Rady Ministrów i powołanie na ich miejsce komisarza rządowego, jeżeli organy te nie wykazują dostatecznej skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych lub w realizacji działań wynikających z przepisów o wprowadzeniu stanu wyjątkowego. Rodzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela wymienione zostaną w rozporządzeniu prezydenta o wprowadzeniu lub przedłużeniu stanu wyjątkowego, natomiast szczegółowy tryb i sposoby oraz obszarowy, podmiotowy i przedmiotowy zakres wprowadzenia i stosowania tych ograniczeń określi Rada Ministrów albo wskazani w art. 21 ministrowie lub wojewodowie.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 poprawek, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Do stanowiska komisji senator Maria Berny zgłosiła wniosek mniejszości, dotyczący skreślenia w art. 20 w pkt 3 wyrazów "z wyjątkiem szkół duchownych i seminariów duchownych,".

Ustalono, że sprawozdanie z prac nad ustawą o stanie wyjątkowym złoży w imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Janusz Konieczny.

13 maja 2002 r.

W Gdyni i Gdańsku 13 i 14 maja br., na zaproszenie przewodniczącego Rady Rektorów Województwa Pomorskiego prof. Aleksandra Kołodziejczyka, rektora Politechniki Gdańskiej, odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

Pierwszego dnia posiedzenia, na statku szkoleniowym Akademii Morskiej w Gdyni, senatorowie dyskutowali o problemach szkolnictwa morskiego. Wysłuchano referatów wstępnych prof. Janusza Mindykowskiego z Akademii Morskiej w Gdyni oraz Przemysława Rajewskiego, prorektora Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. O sytuacji szkolnictwa morskiego mówił także wiceminister infrastruktury Marek Szymoński. Sytuację prawną szkolnictwa morskiego przedstawił wicedyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Popłonkowski.

W wyniku dyskusji, w której poruszano problemy kształcenia i zatrudnienia absolwentów wyższych szkół morskich, uznano, że działalność tych uczelni, dobrze oceniana w kraju i za granicą, dobrze służy procesowi integracji.

Wiceminister infrastruktury M. Szymoński zapowiedział podjęcie przez rząd starań o odzyskanie dla polskiej bandery floty PŻM.

Ponadto senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu zwiedzili wydziały: nawigacji, elektryczny oraz mechaniczny Akademii Morskiej w Gdyni, gdzie zaprezentowano nowoczesne urządzenia symulacyjne, na których szkoleni są studenci uczelni.

Drugiego dnia w Gdańsku podczas posiedzenia, które odbyło się na Politechnice Gdańskiej, zajęto się problemami szkolnictwa wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem uczelni pomorskich.

W posiedzeniu uczestniczył marszałek województwa pomorskiego Jan Zarębski, wicedyrektorzy departamentów szkolnictwa wyższego i ekonomicznego w MENiS T. Popłonkowski i Witold Pakuła oraz rektorzy, prorektorzy i kadra naukowa uczelni pomorskich.

Wprowadzając do dyskusji, rektor Politechniki Gdańskiej A. Kołodziejczyk zaprezentował strukturę szkolnictwa wyższego na Pomorzu. Następnie obecni na posiedzeniu rektorzy przedstawiali najważniejsze nurtujące ich problemy. Do tych wypowiedzi ustosunkowali się przedstawiciele MENiS oraz marszałek województwa pomorskiego J. Zarębski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego i ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej przedstawionych przez wiceminister gospodarki Małgorzatę Okońską-Zarembę i p.o. prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierza Dzierżanowskiego. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem ustawy jest likwidacja fundacji działającej pod nazwą "Polska Agencja Rozwoju Regionalnego" i przejęcie jej majątku oraz zadań przez Polską
Age
ncję Rozwoju Przedsiębiorczości. Konieczność likwidacji fundacji w formie ustawowej wynika z faktu, iż jej statut przewiduje likwidację jedynie w wypadku osiągnięcia celów statutowych lub wyczerpania środków finansowych.

W dyskusji omawiana ustawa nie wywołała kontrowersji i w odbytym następnie głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wybrano senatora Andrzeja Chronowskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu kontynuowano rozpatrywanie sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za rok 2001. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 23 kwietnia br.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem dorocznego sprawozdania rady. Za taką oceną głosowało sześciu senatorów, jeden był przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu.

W dyskusji senatorowie interesowali się przede wszystkim szczegółowymi kwestiami dotyczącymi pracy rady oraz rynku medialnego. Na pytania senatorów odpowiadał przewodniczący KRRiTV Juliusz Braun.

Krytyczne uwagi na temat działalności rady zgłosił senator Jan Szafraniec. Wskazywał on na przykłady zbytniej pobłażliwości w stosunku do nadawców. O większe zdecydowanie i odwagę w stosunku do nadawców apelował też wicemarszałek Kazimierz Kutz.

Senator Krzysztof Piesiewicz odniósł się do prowadzonych często na forum Sejmu i Senatu dyskusji na temat wypełniania przez TVP misji publicznej. Ostatni miesiąc dowodzi - jego zdaniem - iż argumenty o tym, że misja ta jest trudna do zdefiniowania, są błędne. Ambitne programy i filmy, jakie - według senatora K. Piesiewicza - można było ostatnio obejrzeć w telewizji publicznej, dowodzą, że "jeśli się chce, to można". K. Piesiewicz zwracał jednak uwagę, że te zmiany pojawiły się na miesiąc przed upływem kadencji władz TVP.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w związku z 80. rocznicą powrotu Górnego Śląska do Polski.

W imieniu wnioskodawców - grupy senatorów - projekt przedstawił senator Jerzy Markowski. Wyczerpująco o tle historycznym tamtych wydarzeń mówił wicemarszałek Kazimierz Kutz. Do Prezydium Senatu o podjęcie uchwały z okazji 80. rocznicy powrotu Górnego Śląska do Polski zwróciły się organizacje śląskie.

W projekcie uchwały stwierdzono m.in., że Senat wyraża swoją wdzięczność tym wszystkim, którzy przyczynili do powrotu Śląska oraz szacunek dla tych, którzy ten osiemdziesięcioletni okres uczynili czasem służby Polsce.

Podczas posiedzenia komisji zaproponowano, by na drugie czytanie projektu uchwały zaprosić żyjących uczestników powstań śląskich. Ustalono, że przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz zwróci się w tej sprawie do marszałka Senatu.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania, Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła wnieść do przedstawionego tekstu drobne poprawki stylistyczne i redakcyjne. Ustalono, że podczas drugiego czytania komisję reprezentować będzie senator T. Liszcz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zapoznano się z informacją o działalności rzecznika interesu publicznego w 2001 roku. Na pytania senatorów odpowiadał i udzielał szczegółowych wyjaśnień rzecznik interesu publicznego Bogusław Nizieński.

Ponadto senatorowie rozpatrzyli ustawę o stanie wyjątkowym. Wysłuchano posła Roberta Smolenia oraz przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta, Ministerstwa Obrony Narodowej i Komendy Głównej Policji. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opinią prof. Tadeusza Jasudowicza, kierownika Katedry Praw Człowieka i Prawa Europejskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W swej opinii profesor zgłosił szereg zastrzeżeń co do niezgodności przepisów rozpatrywanej ustawy z konstytucją oraz standardami prawa międzynarodowego, szczególnie Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ze względu na to, iż senatorowie mieli bardzo niewiele czasu na wnikliwe zapoznanie się z tymi uwagami, postanowiono, że ewentualne poprawki uwzględniające zawarte tam uwagi zgłoszą indywidualnie podczas posiedzenia plenarnego.

W tej sytuacji w głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilku poprawek o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę wybrano senatora Andrzeja Jaeschke.

* * *

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Podczas posiedzenia wysłuchano przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: wiceministra Andrzeja Zdebskiego i dyrektor Doroty Chlebosz. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja sejmowa została uchwalona na podstawie projektu rządowego i ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Nowela zmierza do realizacji jednej z czterech podstawowych zasad wspólnotowych - zasady swobodnego przepływu pracowników, z którą związane są kwestie zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń dla bezrobotnych. Istotą nowelizacji jest przyznanie obywatelom Unii Europejskiej z chwilą uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii prawa do poszukiwania i podejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na terytorium Polski bez konieczności uzyskania zezwolenia i zgody właściwego organu. Uprawnienia te będą także przysługiwać członkom rodziny cudzoziemca - obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Ponadto w nowelizacji wprowadzono zakaz dyskryminacji przy doborze kandydatów na szkolenia bezrobotnych ze względu m.in. na płeć, wiek, niepełnosprawność, przekonania polityczne czy religijne. Przewidziano także zaliczenie do okresu wymaganego do nabycia prawa do zasiłku przez obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej okresu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej oraz prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w państwie członkowskim Unii. Nowelizacja ma wejść w życie z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, ale moment, od którego będzie stosowana, określony zostanie w odrębnej ustawie. Rozwiązanie takie przyjęto w związku z negocjacjami dotyczącymi okresu przejściowego w obszarze swobodnego przepływu osób.

W dyskusji omawiana ustawa sejmowa nie wzbudziła większych kontrowersji. Senatorowie interesowali się przede wszystkim zdefiniowaniem w ustawie pojęcia członka rodziny i uzyskali w tej sprawie szczegółowe wyjaśnienia od wiceministra A. Zdebskiego.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu bez poprawek. Postanowiono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

Ponadto podczas posiedzenia komisji dokonano podsumowania konferencji poświęconej zmianom w kodeksie pracy jako elementowi reformy i dostosowania polskiego prawa pracy do prawa Unii Europejskiej, która odbyła się tego samego dnia w Senacie. Szczególną uwagę zwrócono na politykę państwa względem bezrobocia czy funkcjonowanie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

15 maja 2002 r.

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Senatorowie wysłuchali wiceministra pracy i polityki społecznej Andrzeja Zdebskiego oraz Elżbiety Buczkowskiej z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja sejmowa ma charakter dostosowawczy i zmierza do harmonizacji polskiego prawa z ustawodawstwem Unii Europejskiej.

W dyskusji senatorowie interesowali się orientacyjnymi szacunkami dotyczącymi liczby osób, które obejmie nowelizacja ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Ponieważ ustawa nie wywołała kontrowersji, w głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zdecydowała o przyjęciu jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Dorotę Simonides.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej. Również ta ustawa ma charakter dostosowawczy.

W tej części posiedzenia swoje opinie przedstawili: wiceminister gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba, Elżbieta Wolman z Departamentu Strategii Gospodarczej w tym resorcie, prezes i wiceprezes Urzędu Patentowego RP Wiesław Kotarba i Zenobiusz Miklasiński, Mariusz Konrad z Urzędu Integracji Europejskiej oraz reprezentanci Stowarzyszenia Własności Przemysłowej. Wysłuchano także przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opinią prof. Aurelii Nowickiej z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w której autorka wskazała na potrzebę zmiany niektórych zapisów przyjętych w nowelizacji sejmowej.

W dyskusji senatorowie podzielili niektóre uwagi zawarte w powyższej opinii. W związku z tym w wyniku głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie osiem poprawek do nowelizacji ustawy - Prawo własności przemysłowej. Ustalono, że na posiedzeniu plenarnym komisję będzie reprezentować senator Władysław Mańkut.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi omawiali program posiedzenia wyjazdowego, które odbędzie się w województwie warmińsko-mazurskim w dniach 28-29 maja 2002 r.

Program przewiduje m.in. spotkanie z wojewodą warmińsko-mazurskim Stanisławem Szatkowskim i marszałkiem województwa Andrzejem Ryńskim. Wśród tematów posiedzenia znalazły się m.in. szanse i bariery rozwoju współpracy regionu z okręgiem kaliningradzkim w odniesieniu do produkcji artykułów rolno-spożywczych, możliwości wykorzystania lokalnego potencjału i bazy surowcowej do produkcji biopaliw w regionie warmińsko-mazurskim

Senatorowie zwiedzą także zakłady Indykpolu, gdzie będą dyskutować o sytuacji na rynkach płodów rolnych, ze szczególnym uwzględnieniem rynku drobiu. Odwiedzą również gospodarstwo Łankiejmy, wydzierżawione przez AWRSP w Olsztynie. Senatorowie zapoznają się ze stanem przekształceń własnościowych i strukturalnych jednostek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na terenie warmińsko-mazurskim, a także z perspektywami przebudowy struktury agrarnej w Polsce (kontynuacja posiedzenia komisji z 30 kwietnia br.). Ponadto komisja zapozna się z projektem ustawy o obrocie ziemią.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznano się także z informacją głównego inspektora skupu i przetwórstwa artykułów rolnych o wynikach przeprowadzonego w dniach 15-20 kwietnia br. rozpoznania w zakresie aktualnej sytuacji w skupie płodów rolnych, produkcji i sprzedaży artykułów zbożowych i mięsnych oraz kształtowaniu się cen zbytu artykułów przetwórstwa rolno-spożywczego.

Ponadto zapoznano się pismem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Rybackich w Toruniu, zaniepokojonego sytuacją powstałą w wyniku działania nowego prawa ochrony środowiska, ze stanowiskiem Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej w sprawie negocjacji o członkostwo w UE w zakresie rolnictwa, a także ze stanowiskiem Związku Powiatów Polskich w sprawie realizacji ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Emigracji i Polaków za Granicą, która przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie powołania Polonijnej Rady Konsultacyjnej przy Marszałku Senatu RP.

W uzasadnieniu projektu uchwały przypomniano, że w podjętej przez Senat 30 kwietnia br. uchwale w sprawie polityki Państwa Polskiego wobec Polonii i Polaków za granicą wyrażono poparcie dla przedstawionej przez marszałka Senatu zapowiedzi utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej, złożonej z przedstawicieli największych polonijnych organizacji kontynentalnych. Przygotowany przez komisję projekt stanowi propozycję legislacyjnej konkretyzacji tej zapowiedzi. Projekt określa zadania rady, tryb i organizacje jej prac, a także skład osobowy.

Zdaniem projektodawców, utworzenie rady będzie stanowić wypełnienie zobowiązań Senatu wobec przedstawicieli Polonii i Polaków za granicą oraz organizacji działających na ich rzecz, a także stworzy organizacyjne podstawy do wyrażenia opinii przez te środowiska.

Komisja Emigracji i Polaków za Granicą postanowiła, że w dalszych pracach legislacyjnych nad projektem będzie ją reprezentować senator Andrzej Anulewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja zajęła się problemami i aktualną sytuacją Polaków w Gruzji, Abchazji, Armenii i Azerbejdżanie. Szczegółową informację na ten temat przedstawił wiceprzewodniczący komisji senator Zbigniew Kruszewski. Zapoznano się z danymi dotyczącymi pomocy udzielanej środowiskom polskim na Kaukazie ze środków Kancelarii Senatu oraz z działaniami planowanymi przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" na rzecz tych środowisk w 2002 r.

Ponadto Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywała wnioski o dotację z Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Pozytywnie zaopiniowano następujące wnioski:

1) wniosek Fundacji Kresowej "Semper Fidelis" o dofinansowanie kolonii letnich dla 80 dzieci polskich i 6 opiekunów z Ukrainy - 35 000 zł;

2) wniosek Fundacji na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku o dofinansowanie organizacji dwóch turnusów kolonii letnich dla dzieci z opiekunami z Grodzieńszczyzny - 21 000 zł;

3) wniosek Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego w Warszawie o dofinansowanie organizacji wypoczynku letniego dzieci i młodzieży (koszty wyżywienia) - 20 000 zł;

4) wniosek Stowarzyszenia Parafiada im. św. Józefa Kalasancjusza o dofinansowanie programu: zawody sportowe w Warszawie oraz pobyty wypoczynkowe w kilku ośrodkach w Polsce - 100 000 zł;

5) wniosek Fundacji Młodej Polonii w Warszawie o dofinansowanie organizacji pobytu zdrowotnego polskich dzieci z Litwy, Białorusi i Ukrainy - 9500 zł;

6) wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Dolińskiej o dofinansowanie organizacji kolonii społecznych dla dzieci polskich z Doliny na Ukrainie - 10 000 zł;

7) wniosek Związku Ukraińców w Polsce, Zarząd Główny o dofinansowanie udziału polonijnych zespołów tanecznych z Wilna, Jabłonkowa i Lwowa w festiwalu "Taniec Jednoczy" w Węgorzewie - 9600 zł (koszty zakwaterowania i wyżywienia uczestników polonijnych);

8) wniosek Związku Sybiraków, Oddział w Olsztynie, o dofinansowanie udziału 15 uczestników z Białorusi, Litwy i Ukrainy w II Światowym Zjeździe Sierot Polskich - 7 000 zł;

9) wniosek Stowarzyszenia Teatr Adekwatny o dofinansowanie kosztów wyjazdu charytatywnego na Litwę i Białoruś, z udziałem Teatru - 5000 zł;

10) wnioski Fundacji POLONIA:

- program "Szkolenia komputerowe dla Polaków z Ukrainy i Białorusi" - na pokrycie kosztów jednej edycji kursu (bez kosztów delegacji) - 25 350 zł;

- program "Szkolenia liderów polonijnych dla potrzeb młodej demokracji na terenie ich zamieszkania i działania" - na pokrycie kosztów jednego kursu (bez kosztów delegacji) - na kwotę 21 720 zł;

- program "Akcja letnia" - na pokrycie kosztów akcji - 60 000 zł (30 zł za osobodzień);

- program leczenia polskich dzieci ze Wschodu - na akcję "Ratujmy życie" - 96 730 zł;

11) wnioski Fundacji "SEMPER POLONIA":

- program stypendialny dla studentów polskiego pochodzenia studiujących w krajach swojego zamieszkania - 458 643 zł;

- program "Szansa dla maturzystów" - 74 800 zł;

- program "Powołanie, koordynacja działań i współorganizowanie imprez w Polonijno-szkolnych Klubach Olimpijczyka" - 50 000 zł;

12) wniosek Agencji Wydawniczo-Reklamowej MT Mirosław Twaróg - wydawanie czasopisma dla, i z udziałem, młodzieży polonijnej "Pod Wiatr" - 10 000 zł.

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą negatywnie zaopiniowano następujące wnioski:

1. wniosek Towarzystwa im. Marii Konopnickiej w Górach Mokrych w sprawie dofinansowania udziału uczestników IV Międzynarodowego Sympozjum Przyrodniczo-Turystycznego;

2. wniosek Fundacji POLONIA dotyczący dofinansowania uczestnictwa przedstawicieli Polonii na Wschodzie w VIII Konferencji Gospodarczej Polonii;

3. wniosek Fundacji POLONIA dotyczący dofinansowania zadania pod nazwą "Spotkania informacyjne: Życie w Unii Europejskiej - realia. Branżowe spotkania Polonii i Polaków".

* * *

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zebrali się w celu rozpatrzenia ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Premiera Zbigniew Siemiątkowski, zastępca szefa Wojskowych Służb informacyjnych płk Cezary Lipert, przedstawiciele Kolegium ds. Służb Specjalnych UOP, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Obrony Narodowej, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów. Komisja zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Dysponowała także opinią prof. Jerzego Paśnika z Akademii Podlaskiej, specjalisty w dziedzinie prawa administracyjnego.

Omawiana ustawa sejmowa zmierza do likwidacji Urzędu Ochrony Państwa i powołania w jego miejsce Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu.

Zgodnie z ustawą kontrwywiadem i walką z najpoważniejszą przestępczością zajmować się będzie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ma ona ścigać przestępstwa, które "godzą w podstawy ekonomiczne państwa", a także przypadki korupcji wśród urzędników.

Agencja Wywiadu będzie zajmować się wywiadem zagranicznym. Ma do niej przejść kilkudziesięciu żołnierzy - tych oficerów Wojskowych Służb Informacyjnych, którzy do tej pory nie zajmowali się w tej formacji wywiadem wojskowym. Ten ma pozostać w Wojskowe Służby Informacyjne, które są podporządkowane MON.

W odróżnieniu do przedłożenia rządowego, Sejm zrezygnował z kadencyjności szefów ABW i AW. Szefowie będą powoływani na ten urząd w randze sekretarza stanu i podawać się do dymisji wraz z całą Radą Ministrów.

Zgodnie z propozycjami rządu na czele agencji, które będą miały status urzędów centralnych, mają stać cywile. W opinii rządu, ustawa nie spowoduje zachwiania ciągłości działań prowadzonych obecnie przez UOP i WSI. Ustawa zwiększy także cywilną kontrolę nad pracą i wydatkami służb specjalnych.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego Z. Siemiątkowski w odpowiedzi na pytania senatorów wyjaśniał, że reforma służb specjalnych zostanie przeprowadzona wyłącznie ze środków budżetowych przeznaczonych w 2002 r. dla UOP.

W dyskusji senator Lesław Podkański podniósł zastrzeżenia do art. 34, zezwalającego na jawne i niejawne zbieranie danych osobowych, w tym dotyczących pochodzenia etnicznego, wyznania i stanu zdrowia osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, wykroczeń, a nawet mandatów. Art. 34 może bowiem naruszać postanowienia co najmniej trzech zapisów konstytucyjnych, m.in. zapewnienia prawnej ochrony życia prywatnego, czci i dobrego imienia, zakazu pozyskiwania i gromadzenia informacji o obywatelach w zakresie szerszym niż jest to niezbędne w demokratycznym państwie prawnym oraz prawo do zachowania tajemnicy co do przekonań religijnych.

Z. Siemiątkowski stwierdził, że zapis art. 34 przyjęty przez Sejm stanowi kompromis wypracowany podczas prac w komisji nadzwyczajnej.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie dziewięciu poprawek, m.in. do art. 9, 30, 58, 61, 67 i 219. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Wiesława Pietrzaka.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment