Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Członek Zarządu - Dyrektor ds. Pracowniczych PKP przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, 2002-01-14

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo Nr RJ/043/10/02/V z dnia 08.01.2002 r. w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Sławomira Izdebskiego na 6 posiedzeniu Senatu w dniu 21.12.2001 r. uprzejmie informuję, że sprawa zwolnienia hipoteki na nieruchomościach przy ul. Wileńskiej 6, 6a, 12, 12a jest w trakcie załatwiania i w niedługim czasie zostanie sfinalizowana.

To, że proces trwa tak długo nie wynika z celowego opóźniania przez Zarząd PKP S.A. wykupu mieszkań, lecz jest wynikiem wielu czasochłonnych czynności, które musimy w tej sprawie wykonać oraz zaangażowania wielu stron (czterech Banków, Ministra Skarbu Państwa).

Na nieruchomościach przy ul. Wileńskiej 6, 6a, 12, 12a w Warszawie została ustanowiona hipoteka, jako zabezpieczenie kredytu konsorcjalnego na zakup lokomotyw.

W związku z protestem mieszkańców omawianych nieruchomości, którym ten fakt uniemożliwił wykup mieszkań, PKP podjęło starania zmierzające do zwolnienia przedmiotowych hipotek w zamian za ustanowienie obciążenia na innej nieruchomości.

Zmiana zabezpieczenia wymagała uzyskania:

- zgody Zarządu PKP i Rady PKP. Po przekształceniu PKP w spółkę akcyjną procedurę należało ponowić w celu uzyskania zgody PKP S.A. i Rady PKP S.A.,

- zgody Walnego Zgromadzenia,

- zgody Ministra Skarbu Państwa na ustanowienie hipoteki w nowej nieruchomości.

Zgodę banków - uczestników Konsorcjum Bankowego - na zmianę hipoteki uzyskaliśmy w styczniu 2002 r. Otrzymane zaświadczenie dla notariusza dotyczące zgody Banków na dokonanie nowego zastawu hipotecznego jest niezbędne do sporządzenia aktu notarialnego, ustanawiającego hipotekę, który będzie podstawą jej wpisu do księgi wieczystej nowo zastawianej nieruchomości. Dopiero po wykonaniu powyższych czynności prawnych Banki zniosą zastaw hipoteczny na nieruchomościach przy ul. Wileńskiej 6, 6a, 12, 12a.

Z poważaniem

CZŁONEK ZARZĄDU

Dyrektor ds. Pracowniczych

Krzysztof Mamiński

* * *

Minister Kultury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Pawełka, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, 14.01.2002

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na przekazane pismem nr LP-043/76/01/V z dnia 18 grudnia br., oświadczenie pana senatora Kazimierza Pawełka w sprawie losów domu po Marii i Jerzym Kuncewiczach, uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami uzyskanymi od pana Edwarda Balawejdera, przewodniczącego Fundacji Kuncewiczów, pan Witold Kuncewicz, jako właściciel i jedyny spadkobierca pragnie pilnie, ze względu na swoje trudności materialne, sprzedać posiadłość rodziców. Dokonana została oficjalna wycena domu wraz z wyposażeniem wnętrz. Kwota wyceny wynosi 1 mln 600 tys. zł. Ze względu na niezwykłą szczupłość środków budżetowych jaką dysponuje Minister Kultury, jest to kwota leżąca absolutnie poza możliwościami finansowymi Ministerstwa. Jednakże, gdyby znalazły się nawet środki finansowe na wykupienie, nie rozwiąże to problemu utrzymania domu i posiadłości w należytym stanie. Władze samorządowe szczebla powiatowego i wojewódzkiego, do których zwróciła się Fundacja, nie są zainteresowane w partycypowaniu w kosztach wykupu i późniejszego utrzymania budynku. Fundacja zwracała się również do Stowarzyszenia Rzemiosła, pani Barbary Piaseckiej Johnson i innych osób oraz firm prywatnych o wsparcie finansowe Fundacji, by wykupić posiadłość. Jak na razie nie przyniosło to żadnych rezultatów. Podczas rozmów z przedstawicielami Ministerstwa pan E. Balawejder nie przedstawił żadnego projektu dalszego funkcjonowania posiadłości, poza ogólnymi stwierdzeniami o ewentualnym przyszłym domu pracy twórczej, czy pensjonacie artystycznym. Pragnę dodać, iż powyższe koncepcje przyszłego funkcjonowania takich instytucji są w obecnej rzeczywistości całkowicie nierealne.

Chciałbym wyraźnie zaznaczyć, iż członkowie kierownictwa resortu kultury doceniają niezwykłą wartość kulturową Kuncewiczówki. Jednak w sytuacji przedstawionej powyżej Minister Kultury może jedynie rozpatrzyć możliwość podjęcia rozmów z władzami samorządowymi w sprawie rozważenia dalszych losów tego obiektu. Wiązałoby się to z próbą negocjacji przełożenia terminu sprzedaży domu.

Moim zdaniem, nie należy też wykluczyć, iż potencjalny nabywca zachowa obiekt w należytym stanie, a także udostępni go zainteresowanym środowiskom artystycznym.

Szanowny Panie Marszałku,

Uprzejmie proszę o przekazanie mojej odpowiedzi na oświadczenie, panu senatorowi Kazimierzowi Pawełkowi.

Z wyrazami szacunku

Andrzej Celiński

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, 16.01.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

W odpowiedzi na pytania zawarte w oświadczeniu złożonym przez Pana Adama Bielę podczas 5 posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r., uprzejmie informuję:

Ministerstwo Skarbu Państwa monitoruje wykonywanie przez inwestorów pozacenowych zobowiązań wynikających z podpisanych umów prywatyzacyjnych.

Monitorowanie wykonania przez inwestorów zobowiązań pozacenowych odbywa się przez:

- prowadzenie zbiorczej ewidencji stanu realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów, wynikających z umów sprzedaży akcji, koordynowanie działań delegatur Ministra w tym zakresie oraz nadzorowanie realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów w stosunku do spółek.

W przypadku naruszenia bądź nie wykonania zobowiązań wynikających z umów prywatyzacyjnych, Skarb Państwa podejmuje działania w celu ich wyegzekwowania.

W przypadku sprzedaży akcji cukrowni przez Spółki Cukrowe Grupa Kalisko-Konińska, Grupa Poznańska, Grupa Toruńska), do umów sprzedaży wprowadzono dodatkowe klauzule przyznające Skarbowi Państwa prawo do kontroli i egzekwowania kar umownych w przypadku naruszenia lub nie wykonania zobowiązań inwestycyjnych oraz pozostałych zobowiązań zawartych w umowie.

Pozostałe zobowiązania dotyczą w szczególności:

- ograniczeń w zbywaniu akcji,

- ograniczeń w zbywaniu majątku przeznaczonego do prowadzenia statutowej działalności gospodarczej,

- reinwestowania osiągniętego zysku,

- zakupu buraków cukrowych i produktów pochodzących z przerobu buraków cukrowych u plantatorów uprawiających buraki na terenie Polski.

Ponadto zobowiązania wynikające z pakietów plantatorskich i socjalnych, uznano za integralną część umowy oraz przyznano określonym w nich podmiotom prawo do dochodzenia wykonania gwarancji i zobowiązań z nich wynikających.

Należy również podkreślić, że Skarb Państwa poprzez dysponowanie akcją uprzywilejowaną serii A, zachowuje prawo kontroli w odniesieniu do strategicznych decyzji podejmowanych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Cukrowni, m.in. w zakresie zmian w statutach (obniżenie i podwyższenie kapitałów zakładowych), likwidacji spółek, połączenia i przekształcenia spółek.

W odniesieniu do nałożonego w art. 20 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru na Ministra Skarbu Państwa, obowiązku przeprowadzenia niezwłocznego połączenia Spółek Cukrowych oraz cukrowni w których Skarb Państwa i Spółki Cukrowe posiadają łącznie 100% akcji, należy stwierdzić, iż Minister Skarbu Państwa podjął działania w celu wykonania przepisu art. 20 ustawy.

W dniu 24 sierpnia 2001 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie 39 spółek przemysłu cukrowniczego, spełniających przesłanki określone w ustawie podjęły uchwały zobowiązujące zarządy spółek przemysłu cukrowniczego do podjęcia bez zwłoki wszelkich działań przewidzianych w przepisach prawa, a szczególnie Kodeksu Spółek Handlowych celem dokonania połączenia tych spółek w Krajową Spółkę Cukrową.

W obecnej sytuacji - w związku z postanowieniami sądów wobec Śląskiej Spółki Cukrowej oraz cukrowni grupy gdańskiej (Nowy Staw S.A., Malbork S.A. i Pruszcz S.A.) i grupy szczecińskiej (Gryfice S.A. i Kluczewo S.A.), o zabezpieczenie powództwa inwestorów poprzez zakaz jakiegokolwiek rozporządzania akcjami przez ich dotychczasowych właścicieli - nie jest możliwe rozpoczęcie procesu utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej z udziałem wymienionych spółek. Istnieje bowiem realne zagrożenie, że włączenie do planu połączenia tych spółek, zgodnie z art. 20 pkt 1 Ustawy, może spowodować odmowę rejestracji przez sąd Krajowej Spółki Cukrowej.

W celu umożliwienia skutecznej kontynuacji procesu tworzenia Krajowej Spółki Cukrowej, w Ministerstwie Skarbu Państwa uruchomiono prace nad przygotowaniem projektu nowelizacji ustawy o regulacji rynku cukru. W dniu 14 grudnia 2001 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa z przedstawicielami poszczególnych resortów, które zgłosiły propozycje zmian do projektu noweli. Skorygowana wersja noweli przedmiotowej ustawy zostanie wniesiona pod obrady Komitetu Rady Ministrów z wnioskiem o skierowanie projektu do parlamentu jako przedłożenia rządowego.

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Marek Dyduch

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, dnia 18 stycznia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Stosownie do postanowienia art. 49 ust. 5 Regulaminu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej uprzejmie przesyłam na ręce Pana Marszałka odpowiedź na skierowane do mnie przez Pana Adama Bielę oświadczenie złożone podczas 5 posiedzenia Senatu w dniu 13 grudnia 2001 r. dotyczące opóźnień w realizacji płatności ryczałtów należnych kuratorom sądowym za sprawowane przez nich dozory lub nadzory.

Przed przystąpieniem do odpowiedzi chcę podkreślić, iż przedstawiona przez Pana Senatora sytuacja zaistnienia opóźnień w terminach płatności jest faktem bezspornym, występującym w 2001 r. we wszystkich jednostkach sądownictwa.

Pragnę jednak zauważyć, iż powyższy stan nie został spowodowany złą wolą czy zaniedbaniem osób dysponujących środkami finansowymi resortu sprawiedliwości, lecz był ściśle związany ze słabą kondycją finansów publicznych.

Równocześnie dla pełnego przedstawienia sytuacji finansowej resortu za zasadne uważam krótkie zaprezentowanie procesu tworzenia budżetu sądownictwa na rok 2001.

W maju 2000 r. w Ministerstwie Finansów został przedłożony plan rzeczowy zadań resortu sprawiedliwości na rok 2001, którego realizacja wymagała zaangażowania niezbędnych środków z budżetu państwa. Jednocześnie zostały wskazane uwarunkowania (głównie finansowe), które determinowały sprawowanie przez wymiar sprawiedliwości przewidzianych w przepisach prawnych funkcji publiczno-ustrojowych.

Szczególny nacisk położony został na nowe zadania resortu, które wynikały z wejścia w życie w ubiegłym roku nowych regulacji prawnych. Były nimi m. in. przejęcie przez sądy spraw rozpatrywanych dotychczas przez kolegia do spraw wykroczeń (skutkiem czego obciążenie wydziałów karnych uległo zwiększeniu o 100%), wejście w życie ustawy regulującej ustrój sądownictwa powszechnego czy też ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym.

Przyjęta przez Sejm w dniu 1 marca 2001 r. ustawa budżetowa (Dz.U. Nr 21, poz. 246 ze zm.) ostatecznie zdecydowała o wysokości środków przeznaczonych na potrzeby wymiaru sprawiedliwości.

Niestety wielkość budżetu w części 37 - "Sprawiedliwość" (czyli także każdej jednostki organizacyjnej wchodzącej w jej skład) zakładała znaczne ograniczenia w porównaniu do roku ubiegłego.

Określone ustawą budżetową wydatki w zakresie pozapłacowych wydatków bieżących - do których zaliczają się również ryczałty kuratorskie - kształtowały się w 2001 r. realnie na poziomie 96,1% wykonania roku 2000, natomiast środki na ich realizację zostały ograniczone o 5,71% w stosunku do wielkości budżetu na cały 2001 rok.

Widoczne jest więc, iż sytuacja finansowa wymiaru sprawiedliwości w ubiegłym roku budżetowym w zakresie pozapłacowych wydatków bieżących była szczególnie niekorzystna.

Dodatkowo uległa ona pogorszeniu przez fakt wejścia jednostek organizacyjnych wymiaru sprawiedliwości w 2001r. z zadłużeniem sięgającym 3,5% całego budżetu na rok 2000. Spowodowane było to decyzją Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2000 r. (znak BP 2/433/11/6/2000), przez którą wydatki dla części 37 - "Sprawiedliwość" uległy ograniczeniu o ponad 169 mln zł. Zobowiązania zostały uregulowane w styczniu 2001r., lecz obciążyło to budżet ubiegłoroczny.

Kolejna decyzja podjęta w 2001 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 października br. w sprawie blokowania niektórych wydatków w budżecie państwa na rok 2001 (Dz.U. Nr 125, poz. 1373 ze zm.) - spowodowała zablokowanie wydatków w części 37 - "Sprawiedliwość" na kwotę 308.616 tys. złotych.

Wszystkie kwoty, które Ministerstwo Sprawiedliwości otrzymuje z budżetu państwa były - i są nadal - rozdzielane proporcjonalnie do planów finansowych jednostek i natychmiast do nich przekazywane. Jednak po przekazaniu środków finansowych do sądu, jedynie od decyzji jego kierownika zależy, które ze zobowiązań będą uregulowane w pierwszej kolejności.

Rezultatem przedstawionego stanu bezpośrednio związanego z kondycją finansów publicznych, a przejawiającego się niewystarczającą - w stosunku do potrzeb jednostek sądownictwa powszechnego - ilością środków była utrata zdolności płatniczej, powstanie licznych zatorów płatniczych oraz okresowa niewypłacalność jednostek.

Wszystkie w zasadzie miały sięgające kilku miesięcy zobowiązania z tytułu prowadzonych postępowań sądowych i prokuratorskich (m. in. za opinie biegłych, rekompensaty dla ławników, koszty obrony z urzędu, ryczałty dla kuratorów, ekspertyzy).

Stan zobowiązań z tytułu ryczałtów kuratorskich w dziale 755 - "Wymiar sprawiedliwości", rozdziale 75502 - "Jednostki sądownictwa powszechnego" w § 3020 - "Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń" na dzień 31 października br. wyniósł 36.444.741 złotych.

Trudnej sytuacji finansowej resortu w 2001 r. nie mógł w istotny sposób poprawić rygorystyczny program oszczędnościowy realizowany we wszystkich jednostkach.

Również kolejne działania podejmowane w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych niezbędnych dla sprawnego przebiegu postępowań w świetle istniejących uwarunkowań makroekonomicznych nie mogły przynieść pożądanych rezultatów.

Mam świadomość tego, że opóźnienia w terminach płatności stanowią dla Kuratorów duże utrudnienie, lecz nieterminowość w realizacji roszczeń z tytułu sprawowanych dozorów i nadzorów nie jest dowodem zamiaru nie wywiązania się przez resort sprawiedliwości ze zobowiązań.

Zdaję sobie również sprawę z faktu, iż trudna sytuacja finansów publicznych wymaga od wszystkich, których dotyczy wielu wyrzeczeń oraz ogromnej cierpliwości.

Ze swej strony dołożymy wszelkich starań, by roszczenia Kuratorów były uregulowane w bieżącym roku budżetowym w możliwie najkrótszym terminie,

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia wyrażam nadzieję, iż dostarczyły one Panu Senatorowi wyczerpującej i zadowalającej odpowiedzi odnośnie kwestii poruszonych w oświadczeniu.

Z wyrazami szacunku

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Jerzy Łankiewicz

SEKRETARZ STANU

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Koniecznego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 2002.01.21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 8 stycznia br. (znak: LP/043/03/02/V) oświadczeniem senatora Janusza Koniecznego dotyczącym uznania gminy Krempna, położonej w powiecie jasielskim, za zagrożoną szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, pragnę uprzejmie wyjaśnić, co następuje:

Za podstawową jednostkę lokalnego rynku pracy uznaje się powiat, a nie gminę. Dane statystyczne dotyczące bezrobocia opracowywane przez GUS podawane są w rozbiciu na kraj, województwo i powiat. W obecnym stanie prawnym nie jest możliwe podawanie danych statystycznych odnośnie bezrobocia w rozbiciu na poszczególne gminy. Dlatego też gmina, nie stanowiąc jednostki lokalnego rynku pracy, nie może być uznana za zagrożoną bezrobociem strukturalnym. Za zagrożony bezrobociem strukturalnym może zostać uznany tylko powiat jako całość.

Rozporządzenie określające powiaty (a w ich ramach gminy) uznane za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym zostało przez Radę Ministrów przyjęte w dniu 18 grudnia 2001 r. i opublikowane w Dz.U. Nr 151 poz. 1702. Wśród tych powiatów nie wymieniono powiatu jasielskiego. Tworząc obecnie obowiązującą listę powiatów Rada Ministrów przyjęła kryteria przyjęte przez Zespół Społeczo-Rządowy (m.in.: 150% średniej krajowej stopy bezrobocia w marcu przez trzy ostatnie lata), a powiat jasielski żadnego z nich nie spełnił.

Pragnę jednak dodać, że ze względu na trudną sytuację społeczno-gospodarczą całego województwa podkarpackiego, w tym powiatu jasielskiego, województwo zostało zakwalifikowane do objęcia programami pomocy, których cele i zakres pozwalam sobie przedstawić poniżej.

W ostatnim kwartale 2001 r. rozpoczęto wdrażanie Programu Reorientacji/Przekwalifikowań (podkomponent B1 Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich), współfinansowanego ze środków pochodzących z pożyczki Banku Światowego. W ramach programu realizowane będą aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu: usługi związane z zatrudnieniem (poradnictwo, informacja zawodowa i pośrednictwo pracy), usługi szkoleniowe (w tym tzw. on the job training - szkolenie przy pracy dla osób, które mogą po zakończeniu programu zostać zatrudnione u pracodawcy prowadzącego szkolenie), usługi okresowego zatrudnienia, centra wspierania przedsiębiorczości, inkubatory i plany lokalnego rozwoju. Usługi te przeznaczone są dla osób zamieszkałych w gminach wiejskich, miejsko-wiejskich i miastach do 15 000 mieszkańców, które są bezrobotnymi, znajdują się w okresie wypowiedzenia do 90 dni, lub są rolnikami prowadzącymi gospodarstwo rolne do 3 ha przeliczeniowych, lub też prowadzą gospodarstwo domowe z osobami powyżej wymienionymi, w którym dochód na osobę jest mniejszy niż jedna trzecia przeciętnego wynagrodzenia. Program jest wdrażany przez Wojewódzkie Urzędy Pracy, które w drodze konkursów wyłaniają usługodawców i monitorują realizację umów na usługi.

Do końca 2001 roku program był współfinansowany ze środków rezerwy celowej na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 roku w sprawie zasad, warunków i trybu wspierania środkami budżetu państwa programów inicjowanych przez organy samorządu województwa (Dz.U. Nr 68, poz. 806, z późn. zm.). Województwo w ramach tej rezerwy otrzymało 4 458 751 zł i zrealizowało usługę okresowego zatrudnienia, w związku z działaniami infrastrukturalnymi w ramach usuwania skutków powodziowych. Od roku 2002 rozpoczyna się realizacja pozostałych usług. Usługi będą współfinansowane z rezerwy celowej na dofinansowanie Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich.

Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej będzie mogła korzystać ze wsparcia europejskich funduszy strukturalnych, których głównym zadaniem jest promowanie spójności społeczno-gospodarczej UE. Jednym z powyższych funduszy jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS), współfinansujący działania krajów członkowskich w dziedzinie polityki zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich.

W chwili obecnej Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej koordynuje przygotowania do absorpcji Europejskiego Funduszu Społecznego m.in. poprzez realizację programu przedakcesyjengo - Phare "Spójność Społeczna i Gospodarcza". W programie tym wydzielono priorytet dotyczący rozwoju zasobów ludzkich.

W ramach programu "Spójność Społeczna i Gospodarcza" Phare 2000 będzie wdrażany projekt - Podkarpacki Program Doskonalenia Kadr. Na jego realizację zostało przeznaczone 5,8 mln EURO, z czego 4 mln EURO pochodzi ze środków funduszu Phare, zaś 1,8 mln EURO to dofinansowanie strony polskiej z budżetu państwa.

Projekt złożony przez województwo podkarpackie przewiduje realizację trzech rodzajów działań:

1.usługi rynku pracy dla osób zagrożonych bezrobociem

2. szkolenia kadr MŚP

3. szkolenia dla samorządów lokalnych i partnerów społecznych w zakresie budowania sieci współpracy i inicjowania lokalnych porozumień na rzecz zatrudnienia.

Część społeczna programu ma przyczynić się do osiągnięcia następujących celów:

1.przeciwdziałanie bezrobociu poprzez realizację usług rynku pracy (doradztwo, informacja, przekwalifikowania) dla osób zagrożonych bezrobociem (mieszkańcy obszarów wiejskich, młodzież, pracownicy restrukturyzowanych przedsiębiorstw); wymiernym efektem ma być zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia oraz samozatrudnienie,

2.lepsze dostosowanie kwalifikacji kadr regionów do zmieniających się potrzeb rynku, a tym samym lepsze dostosowanie przedsiębiorstw (zwłaszcza MŚP) do wymagań rynku i zwiększenie ich konkurencyjności; wymiernym efektem będzie zwiększenie szans na zachowanie istniejących miejsc pracy,

3.promocja lokalnych porozumień na rzecz zatrudnienia poprzez doradztwo i szkolenia przeznaczone dla samorządów lokalnych i partnerów społecznych; wymiernym efektem na być powstanie/zainicjowanie lokalnych porozumień służących kreowaniu zatrudnienia.

Realizacja projektu ma również służyć rozwojowi kompetencji władz regionalnych w dziedzinie promocji zatrudnienia, kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego. Projekty w ramach programu zostały opracowane przez samorządy wojewódzkie, a w ramach ich struktur wojewódzkie urzędy pracy. Na nich też będzie spoczywał obowiązek wdrażania powyższych projektów.

Realizacja programu Phare 2000 jest zaplanowana na lata 2001-2003.

W przypadku drugiej edycji programu Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza z roku 2001 część dotycząca rozwoju zasobów ludzkich będzie realizowana we wszystkich 16 województwach w Polsce i składa się z dwóch komponentów - krajowego i regionalnego.

Komponent krajowy przewiduje m.in. realizację działań na rzecz bezrobotnej młodzieży.

Komponent regionalny przewiduje realizację następujących działań:

- zintegrowane usługi rynku pracy dla osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem,

- promocja przedsiębiorczości (pomoc dla rozpoczynających działalność gospodarczą),

- szkolenia kadr MŚP,

- wspieranie rozwoju lokalnych porozumień na rzecz zatrudnienia (w ramach tego działania szczególny nacisk położono na zmianę profilu szkół zawodowych oraz dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy).

Łączna wartość projektu dla województwa podkarpackiego wynosi 2,4 mln EURO, z czego 1,8 mln EURO to środki pochodzące z funduszu Phare, zaś 0,6 mln EURO to dofinansowanie strony polskiej z budżetu państwa.

Realizacja programu Phare 2001 przewidziana jest na lata 2002-2004.

Zarządzanie ww. projektami leży w kompetencji samorządu województwa. Szczegółowych informacji na temat stanu zaawansowania realizacji działań udzielić może Urząd Marszałkowski i Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie.

Jerzy Hausner

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, dnia 22 stycznia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym mi oświadczeniem pana Senatora Zbigniewa Kulaka chciałbym przedstawić co następuje:

Po wszechstronnym zbadaniu sprawy posiadania paszportu dyplomatycznego przez pana Andrzeja Olechowskiego stwierdzam, że w obowiązujących przepisach prawnych nie ma podstaw do podjęcia decyzji o wydaniu Mu takiego paszportu. W konsekwencji bezprzedmiotowa jest dyskusja o tym, czy pan A. Olechowski miał prawo posługiwać się tym paszportem przy okazji prywatnych podróży zagranicznych. Obowiązujące przepisy stanowią natomiast, że w uzasadnionych wypadkach Minister Spraw Zagranicznych może zwolnić osobę uprawnioną do posługiwania się paszportem dyplomatycznym od obowiązku deponowania go w składnicy paszportowej. Nie istnieją dokumenty stwierdzające podjęcie takiej decyzji w odniesieniu do Pana A. Olechowskiego.

Niezależnie od formalnego stwierdzenia braku podstaw prawnych dla wydania p. A. Olechowskiemu paszportu dyplomatycznego uważam za niezbędne zwrócenie uwagi na inny aspekt tego zagadnienia. Zgodnie z istniejącą w MSZ dokumentacją p. A. Olechowski otrzymał paszport dyplomatyczny bezpośrednio po zakończeniu pracy na stanowisku ministra spraw zagranicznych RP. W tych samych okolicznościach paszporty dyplomatyczne otrzymali także dwaj inni byli ministrowie spraw zagranicznych, panowie Dariusz Rosati i Władysław Bartoszewski. Można zatem stwierdzić, że ukształtowała się tu pewna praktyka.

Wyrażam pogląd, że praktyka ta powinna zostać usankcjonowana w przepisach. Byli ministrowie spraw zagranicznych nie są bowiem anonimowymi podróżnymi. Powszechnie uważa się ich za cennych partnerów w dyskusjach politycznych i ważnych uczestników znaczących przedsięwzięć z zakresu stosunków międzynarodowych. Nie ulega wątpliwości, że tego typu aktywność znanych osobistości jest korzystna dla wizerunku państw, z których pochodzą. Według informacji posiadanych przez MSZ, wiele państw na tej właśnie podstawie przyznaje swoim byłym ministrom spraw zagranicznych przywilej posługiwania się paszportem dyplomatycznym.

Chciałbym poinformować, że z w/w względów zamierzam wystąpić o stosowną nowelizację odnośnego Rozporządzenia Rady Ministrów, zmierzającą do stworzenia dla byłych ministrów spraw zagranicznych ograniczonego w czasie uprawnienia do korzystania z paszportu dyplomatycznego. Niezależnie od tego zwrócę się z prośbą do wymienionych w niniejszym piśmie byłych ministrów spraw zagranicznych o powstrzymanie się, do czasu wydania definitywnych decyzji w tej sprawie, od posługiwania się paszportem dyplomatycznych w podróżach o charakterze turystycznym i wypoczynkowym oraz o informowanie urzędującego ministra spraw zagranicznych o każdorazowym zamiarze posłużenia się tym paszportem.

Wyrażam przekonanie, że moja odpowiedź usatysfakcjonuje pana Senatora Zbigniewa Kulaka oraz innych członków Parlamentu zainteresowanych sprawą.

Włodzimierz Cimoszewicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002-01-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 5 grudnia 2001 r. znak: LP/043/40/01/V, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez senatora Gerarda Czaję w sprawie proponowanych przez Rząd zmian w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) dotyczących zasad rozliczania zakładów pracy chronionej, informuję, że przekazany przez Rząd pod obrady Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie zawiera zmian dotyczących zasad rozliczeń zakładów pracy chronionej.

Nadal obowiązuje unormowanie wynikające z art. 14a ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zgodnie z którym prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej ma prawo w zakresie działalności tego zakładu do otrzymania częściowego lub całkowitego zwrotu wypłaconej kwoty podatku od towarów i usług według zasad określonych w tym przepisie.

Kwotę zwrotu, o której mowa wyżej, stanowi iloczyn liczby osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie pracy chronionej lub zakładzie aktywności zawodowej w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz najniższego wynagrodzenia pracowników ogłoszonego przez ministra właściwego do spraw pracy w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie Kodeksu pracy. Do wyliczeń przyjmuje się najniższe wynagrodzenie obowiązujące w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc obliczeniowy, z tym że w przypadku zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczanych do:

1.lekkiego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się jednokrotność najniższego wynagrodzenia,

2. umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się dwukrotność najniższego wynagrodzenia,

3. znacznego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się trzykrotność najniższego wynagrodzenia.

Prawo do otrzymania zwrotu wpłaconego podatku w myśl obecnie obowiązujących przepisów nie przysługuje podatnikom:

1.podatku akcyzowego oraz innym podatnikom sprzedającym wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy o VAT w poz. 8, 9, 11 i 20,

2. u których w dniu złożenia wniosku o dokonanie zwrotu kwoty wpłaconego podatku, występują zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.

Kwota zwrotu jest wpłacana przez urząd skarbowy na rachunek bankowy prowadzącego zakład pracy chronionej, po sprawdzeniu, czy kwota podatku wynikająca ze złożonej deklaracji dla podatku od towarów i usług została wpłacona za dany miesiąc. Zwrot z urzędu skarbowego dokonywany jest w terminie nie dłuższym niż 25 dni od dnia dokonania wpłaty podatku przez podatnika.

Należy jednak zauważyć, że obecnie funkcjonujące formy pomocy dla zakładów pracy chronionej, które mają na celu wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nie zawsze są kierowane do tych osób, ale także (w różnym stopniu) do przedsiębiorców, którzy te osoby zatrudniają, tzn. nie zawsze jest ona bezpośrednio związana z zatrudnieniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.

Powyższe oznacza, że obecne formy udzielania pomocy przedmiotowym zakładom mogą stanowić źródło zakłócenia konkurencji.

W związku z powyższym oraz koniecznością dostosowania obowiązujących w Polsce przepisów (zarówno w zakresie systemu podatkowego, jak również warunków stosowania pomocy publicznej) do dyrektyw Unii Europejskiej niezbędna będzie w przyszłości zmiana zasad udzielania pomocy zakładom pracy chronionej.

Z wyrazami szacunku

z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3):

Warszawa, 2002.01.22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z "Oświadczeniem złożonym przez senator Wiesławę Sadowską oraz senatora Zbigniewa Gołąbka na 4. posiedzeniu Senatu w dniu 29 listopada 2001 r." - jednym z trzech przekazanych przy piśmie z 5 grudnia 2001 r. znak: LP/043/50/01/V - w którym zostały poruszone problemy dotyczące Fabryki Broni "Łucznik" - Radom Sp. z o.o. w Radomiu

- na wstępie uprzejmie przepraszam Pana Marszałka za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi, wynikłą z tego, iż zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie świadczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 1, z późn. zm.) do końca grudnia 2001 r. dysponentem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych był Prezes Krajowego Urzędu Pracy, a nadzór i kontrolę nad Funduszem sprawowała Rada Funduszu. Zatem poza gestią Ministra Pracy i Polityki Społecznej pozostawały sprawy poruszone w Oświadczeniu; Również jedynie ówczesny dysponent mógł dostarczyć stosownych informacji, po których otrzymaniu pozwalam sobie przesłać je Panu Marszałkowi ujęte w osobną notatkę.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002-01-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 5 grudnia 2001 r. znak: LP/043/41/01/V, przy którym zostało przesłane oświadczenie Pana Kazimierza Drożdża Senatora RP złożone na posiedzeniu Senatu w dniu 29 listopada 2001 r., uprzejmie informuję:

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy - Kodeks celny i ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 12, poz. 92) art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) otrzymał inne brzmienie, w wyniku którego zwolnieniu z podatku od towarów i usług podlega import towarów zwolnionych od cła na podstawie art. 190(9) Kodeksu celnego z wyłączeniem towarów, które zostały przywiezione w drodze zamówienia wysyłkowego.

Uregulowania zawarte w ww. ustawie o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz ustawy o podatku od towarów i usług są wynikiem implementacji prawa unijnego do prawodawstwa Rzeczypospolitej Polskiej. Na mocy bowiem art. 68 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z drugiej strony (Dz.U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38) Polska jest zobowiązana zbliżać istniejące ustawodawstwo do ustawodawstwa istniejącego w Unii Europejskiej.

Zgodnie z dyrektywą z dnia 28 marca 1983 r. (83/181/EEC) określającą zakres art. 14 (1) (d) Dyrektywy 77/388/EEC dotyczącego zwolnienia z podatku od wartości dodanej ostatecznego importu niektórych towarów - towary o łącznej wartości nie przekraczającej 10 EURO są zwolnione w momencie przekraczania granicy. Państwa członkowskie mogą udzielić zwolnienia dla towarów importowanych o łącznej wartości większej niż 10 EURO, lecz nie większej niż 22 EURO. Jednakże, Państwa Członkowskie mają prawo wyłączyć ze zwolnienia przewidzianego w pierwszym zdaniu pierwszego podparagrafu towary, które zostały zaimportowane w drodze zamówienia wysyłkowego. Powyższy przepis został w całości wprowadzony do regulacji obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Regulacja ta została wprowadzona również w wyniku postulatów zgłaszanych przez firmy zajmujące się sprzedażą wysyłkową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, będące podatnikami podatku od towarów i usług, w celu wyrównania zasad konkurencyjności.

Ponadto pragnę zaznaczyć, iż zwolnienie z podatku od towarów i usług jest odrębnym uregulowaniem od zwolnienia od cła. Nie można zatem uzależniać zwolnień w podatku od towarów i usług od zwolnień od cła. Nie każdy bowiem towar zwolniony od cła podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do kwestii oddziaływania tego rozwiązania na prawa konsumentów zagwarantowanych w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22, poz. 271), należy zauważyć, iż wartość zaimportowanej przesyłki - 22 EURO (tj. ok. 79 zł) determinuje nieopłacalność zwrotu przez konsumenta zaimportowanej przesyłki, koszty przesyłki bowiem byłyby zbyt wysokie w stosunku do wartości przesyłki, nawet jeśli przesyłki te podlegałyby zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Odnośnie kwestii przygotowania urzędów celnych i współpracujących z nimi urzędów pocztowych informuję, iż przepis dotyczący opodatkowania podatkiem VAT od towarów zaimportowanych w drodze zamówienia wysyłkowego został wprowadzony ustawą z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy - Kodeks celny i ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 12, poz. 92) i zaczął obowiązywać od dnia 1 stycznia 2002 r. Odpowiednio wydłużony termin vacatio legis umożliwiał zatem odpowiednie przygotowanie się do prawidłowego wypełnienia nałożonych obowiązków - zarówno na organy celne, jak i podatników.

Jednoczenie uprzejmie informuję, iż brak jest danych statystycznych o liczbie przesyłek przesyłanych w drodze zamówienia wysyłkowego o wartości 22 EURO.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Sienkiewicz, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002.01.23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Ustosunkowując się do oświadczenia Pani Senator Krystyny Sienkiewicz w sprawie wydawania zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych przez urzędy skarbowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych, złożonego na 5 posiedzeniu Senatu w dniu 13 grudnia 2001 r. przesłanego przy piśmie z dnia 18 grudnia 2001 r. Nr LP/043/70/01/V, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Urzędy skarbowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydają zaświadczenia na podstawie przepisów działu VII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.). Obowiązek wydawania zaświadczeń na podstawie ww. przepisów w odniesieniu do urzędów skarbowych wynika z art. 3 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, zaś w odniesieniu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z art. 123 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.).

Zgodnie z art. 217 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.

Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

1) urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa,

2) osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Postępowanie w sprawie wydania zaświadczenia jest wszczynane na podstawie żądania osoby uprawnionej. Przepisy nie dają podstaw do wystawiania zaświadczeń z urzędu. Osoba ubiegająca się o zaświadczenie powinna zatem wykazać swój interes prawny lub powołać przepis prawny dający podstawę tych starań. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni (art. 217 § 3 Kpa). Stosownie do art. 218 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, to w takim przypadku organ administracji publicznej obowiązany jest wydać zaświadczenie, gdy chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Organ administracji publicznej przed wydaniem zaświadczenia, może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające (art. 218 § 2 Kpa).

Rozważając propozycję Pani Senator, zastąpienia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych oświadczeniem składanym przez przedsiębiorcę należy zwrócić szczególną uwagę na zupełnie odmienny charakter prawny takich dokumentów. Zaświadczenie stanowi dokument urzędowy. Przepisy art. 76 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego i art. 194 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 ze zm.) nadają dokumentom urzędowym szczególną moc dowodową uznając, że stanowią one dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Szczególna moc dowodowa zaświadczenia ma na celu uproszczenie postępowania, w którym istotnym jest stan zaległości podatkowych podatnika. Istnienie zaświadczenia wyłącza bowiem potrzebę przeprowadzenia dowodów co do faktów stwierdzonych w zaświadczeniu. Natomiast oświadczenie stanowi typ dokumentu prywatnego. Dokument prywatny jest dowodem na to, że osoba która go podpisała twierdzi to, co znajduje się w treści dokumentu. Wartość dowodowa oświadczenia zbliżona jest więc do wartości dowodowej zeznań strony lub świadka i w przeciwieństwie do zaświadczenia, oświadczenie wymaga dodatkowej weryfikacji przy wykorzystaniu innych dowodów. Nadanie oświadczeniu klauzuli o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań bez wątpienia podniesie wiarygodność danych w nim zawartych ale i tak nie zwalnia organu prowadzącego postępowania od jego weryfikacji.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że wyeliminowanie przepisów prawnych, które nakładają obowiązek przedłożenia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych i w zamian za to wprowadzenie obowiązku przedłożenia oświadczenia składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składnie fałszywych zeznań tylko pozornie upraszczałoby działalność gospodarczą. Przykładowo, obecnie w postępowaniu o zamówienie publiczne przedłożone zaświadczenie rozstrzyga kwestię braku zaległości podatkowych i zamawiający nie musi na tę okoliczność przeprowadzać żadnych dodatkowych czynności dowodowych. W sytuacji gdyby zostało złożone oświadczenie o braku zaległości obowiązkiem zamawiającego stałoby się wystąpienie do właściwego urzędu skarbowego (jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) o jego weryfikację, co powodowałoby znaczne przedłużenie postępowania o zamówienie publiczne. Nakłady pracy w urzędzie skarbowym na dokonanie czynności sprawdzających stan zobowiązań przedsiębiorcy byłyby zaś identyczne.

Obowiązek przedłożenia zaświadczenia o braku zaległości podatkowych jest też istotnym bodźcem do uregulowania zaległości podatkowych pod sankcją wyeliminowania z procedury przetargowej, czy też odmowy udzielenia kredytu. Praktyka wskazuje wiele przypadków gdy podatnik obowiązek uregulowania zaległości podatkowych "uświadamia" sobie dopiero w ramach ubiegania się o zaświadczenie o ich braku. W sytuacji gdy wystarczyłoby jedynie przedłożenie oświadczenia o braku zaległości podatkowych podatnik, często nieświadomie, narażałby się na odpowiedzialność karną nie znając rzeczywistego stanu swoich zobowiązań podatkowych.

Należy też zauważyć, że nawet gdyby prawny obowiązek przedkładania zaświadczenia został wyeliminowany, prawdopodobnie, przedsiębiorcy dążąc do uwiarygodnienia swojej sytuacji finansowej i tak wybraliby uzyskanie zaświadczenia niż złożenie oświadczenia, którego wartość dowodowa ze swej istoty jest nieporównywalnie mniejsza, z narażeniem się na odpowiedzialność karną.

Dokument urzędowy, jakim jest zaświadczenie o braku zaległości podatkowych (zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne) żądane w postępowaniu o zamówienie publiczne, podnosi wiarygodność finansową podmiotu ubiegającego się o zamówienie. To zaś gwarantuje właściwą i terminową realizację zamówienia i trafne wydatkowanie środków publicznych. Oświadczenie zamiast zaświadczenia znacznie podwyższałoby ryzyko w wyborze kontrahenta. Wykluczyć należy zmianę przepisów (art. 217 § 2 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego), w wyniku której obywatel nie miałby prawnej możliwości uzyskania zaświadczenia z organu administracji publicznej ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, albowiem stanowiłoby to zbyt głęboką ingerencję w sferę stosunków cywilnoprawnych, np. bank, czy też organizator przetargu nie mógłby wymagać od klienta przedłożenia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych lub zaświadczenia o wysokości dochodu.

Odnosząc się do oświadczenia Pani Senator w kwestii terminowości wydawania zaświadczeń pragnę zauważyć, urzędy skarbowe wydają w większości przypadków zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych w terminie krótszym niż 7 dni. Siedmiodniowy termin ma umożliwić zebranie przez właściwy urząd skarbowy informacji z innych urzędów skarbowych, jeżeli zachodzi konieczność zamieszczenia tych informacji w zaświadczeniu. Obecnie w urzędach skarbowych jest wdrażany system informatyczny POLTAX, który ma umożliwić natychmiastowe gromadzenie pełnych danych o podatku co w znacznym stopniu przyspieszy i uprości proces wydawania zaświadczeń.

Natomiast z wyjaśnień uzyskanych od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika zaś, że przyczyną występujących obecnie niedogodności przy uzyskiwaniu przez płatników składek zaświadczeń o niezaleganiu z opłacaniem składek jest niepełne funkcjonowanie Kompleksowego Systemu Informatycznego. Z uwagi na występujące problemy z przetwarzaniem dokumentów ubezpieczeniowych, których główną przyczyną są występujące w nich błędy, zgromadzone dane są niejednokrotnie niewystarczające do wystawienia zaświadczenia. Stąd też zachodzi konieczność przedkładania przez płatnika składek, ubiegającego się o zaświadczenie, dokumentów ubezpieczeniowych potwierdzających brakujące dane. W przypadku zastąpienia zaświadczeń oświadczeniami, zdaniem Zakładu, mogą jednak wystąpić problemy z weryfikacją oświadczenia. W obecnej sytuacji weryfikacja oświadczeń stanowiłaby większy problem dla Zakładu, niż wydawanie zaświadczeń - z uwagi na brak wystarczających danych. W przypadku ubiegania się o wydanie zaświadczenia, dokumenty ubezpieczeniowe potwierdzające brakujące dane dostarcza do Zakładu płatnik składek, zaś uzyskanie brakujących danych w przypadku weryfikacji oświadczenia byłoby o wiele trudniejsze, albowiem obecnie nie można stwierdzić, czy brak danych w bazie jest zawiniony przez płatnika składek, czy też przez Zakład.

Konkludując, poprawy sytuacji przedsiębiorców należy poszukiwać w usprawnieniu i przyspieszeniu procedur wydawania zaświadczeń, a nie w likwidacji prawnego obowiązku przedkładania zaświadczeń. Działania w tym kierunku są realizowane zarówno w urzędach skarbowych, jak i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z wyrazami szacunku

dla Pana i Pani Senator K. Sienkiewicz

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Koniecznego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, 2002-01-23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 8 stycznia 2002 roku znak: LP/043/02/02/V, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Janusza Koniecznego na 6. posiedzeniu Senatu w dniu 21 grudnia 2001 r. w sprawie wejścia w życie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia - pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Przepis art. 12 ust. 2 omawianej ustawy zobowiązuje ministra właściwego do spraw finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i rozwoju wsi do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych zasad rozliczania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z właściwymi starostami w zakresie przekazywania środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów, sposoby i terminy płatności, uwzględniając roczne rozmiary zalesień.

Z kolei przepis art. 13 zobowiązuje ministra właściwego do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i rozwoju wsi, w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, określić w drodze rozporządzenia zasady współdziałania Lasów Państwowych ze starostami w zakresie sporządzania planów zalesiania i uproszczonych planów urządzania lasu, szkoleń, nadzoru nad wykonywaniem prac zalesieniowych oraz dostarczania sadzonek, biorąc pod uwagę roczne rozmiary zalesień, jakość gleb przeznaczonych do zalesienia, dobór gatunków drzew i krzewów na poszczególnych klasach gruntów.

W świetle powyższych zapisów ustawy, właściwymi do wydania wymienionych rozporządzeń są minister właściwy do spraw finansów i minister właściwy do spraw środowiska.

Projekty obu tych rozporządzeń poddane już zostały uzgodnieniom międzyresortowym i według posiadanych informacji wkrótce rozporządzenia te powinny zostać ogłoszone.

Natomiast w związku z wystąpieniem Starosty Przemyskiego w sprawie interpretacji przepisów art. 3 ust. 7 omawianej ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesiania (Dz.U. Nr 73, poz. 764) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 29 grudnia znak: GZ.tr.022-8/2001 poinformowało Starostwo Powiatowe w Przemyślu, że wnioski właścicieli gruntów skierowane do starosty o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia, które wpłynęły do Urzędu Starosty przed dniem 1 stycznia 2002 roku tj. dniem wejścia w życie przepisów tej ustawy należy traktować tak, jakby wpłynęły w dniu 1 stycznia 2002 roku.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Kazimierz Gutowski

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, 23-01 2002

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 8 stycznia 2002 roku (znak: LP/043/06/02/V) przekazującym tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Andrzeja Spychalskiego podczas VI posiedzenia Senatu RP w dniu 21 grudnia 2001 roku pragnę poinformować, że dostrzegam także potrzebę nowelizacji Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i jej dostosowania do obecnych innych regulacji prawnych. Obecnie brzmienie tej ustawy zawiera wiele luk, które powinny być uzupełnione. Pragnę jednocześnie zwrócić uwagę na konieczność dokonania szerszej nowelizacji Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, wkraczającej poza wskazane przez Senatora Andrzeja Spychalskiego artykuły nr 10, 30 i 46, propozycji które jednak wymagają głębszej analizy.

Chcę też poinformować Pana Marszałka, że Ministerstwo Zdrowia przygotowuje tak potrzebną nowelizację tej ustawy, z uwagi na wyraźną konieczność szybkiego wprowadzenia zmian w tej materii. Ocena skutków finansowych nowelizacji ustawy wymaga jednak ponownego opracowania.

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Ewa Kralkowska

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatorów Adama Gierka i Jerzego Markowskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5), przekazał Minister Gospodarki:

Warszawa, 2002-01.25

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na przekazane przy piśmie znak: LP/043/04/02/V z 8.01.2002 r. oświadczenie Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej Pana Adama Gierka i Pana Jerzego Markowskiego złożone podczas 6 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 grudnia 2001 roku w sprawie likwidacji Kopalni Węgla Kamiennego "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. pragnę przekazać informację sporządzoną w oparciu o dokumenty i notatki z lat 1998-2001. Niezależnie jednak od wniosków, które wynikają z dokumentów, które są dostępne, również w opinii Ministra Gospodarki Zachodzi konieczność ponownego zbadania sprawy i zgodnie z sugestią Panów Senatorów utworzony zostanie zespół niezależnych ekspertów dla wyjaśnienia tematu.

Kopalnia Węgla Kamiennego "Niwka-Modrzejów" od lipca 1993 r. weszła w skład Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. stanowiąc jeden z 11 jego zakładów. Następnie aktem notarialnym z dnia 21.09.1996 r. przekształcona została w jednoosobową spółkę ze 100% udziałem KHW S.A. pod nazwą KWK "Niwka-Modrzejów" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenia dokonano w ten sposób, że zobowiązania powstałe w KWK "Niwka-Modrzejów" do momentu przekształcenia jej w Spółkę (ok. 210 mln zł) pozostały w bilansie KHW S.A.

Od początku działalności KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. ponosiła straty. W ciągu 2,5 miesiąca działalności tj. do końca roku 1996 wyniosły one już 28 536,2 tys. zł. Całkowita strata netto w okresie funkcjonowania spółki jako samodzielnego podmiotu gospodarczego, do momentu postawienia jej w stan całkowitej likwidacji (tj. do dnia 07.04.1999 r.) wyniosła ogółem 251 363 tys. zł i przekroczyła kwotę kapitału własnego o ponad 40 000 tys. zł.

Wcześniej dla poprawy niekorzystnej sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki, podejmowano szereg działań restrukturyzacyjnych, które jednak nie wpłynęły na poprawę tej sytuacji.

Należy podkreślić, że w chwili przekształcenia KWK "Niwka-Modrzejów" - w podobnej sytuacji ekonomiczno-finansowej znajdowała się KWK "Kazimierz-Juliusz", która również została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i rozpoczęła działalność bez zadłużenia. Jednakże działania restrukturyzacyjne i oszczędnościowe podjęte przez Zarząd KWK "Kazimierz-Juliusz" Sp. z o.o. doprowadziły do osiągnięcia zadawalających wyników ekonomiczno-finansowych.

W roku 1998 Zarząd KHW S.A. w celu poprawienia sytuacji ekonomicznej KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. stworzył jej preferencyjne warunki poprzez ograniczenia do minimum nieefektywnego eksportu (na poziomie ok. 0,5% wielkości sprzedaży - przy średnim eksporcie kopalń KGK na poziomie ok. 28%) i umożliwienia pełnego wykorzystania zdolności produkcyjnej. Ponadto, celem ograniczenia nadmiernego zatrudnienia alokowano 648 pracowników do innych kopalń KHW S.A.. Dla 255 pracowników umożliwiono skorzystanie z górniczego pakietu socjalnego. Pomimo tych działań, w roku 1998 KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. uzyskała ujemną akumulację na sprzedaży węgla wynoszącą 12,73 zł/tonę.

W pierwszym kwartale 1999 r. spółka uzyskała dodatni wynik na sprzedaży węgla, co było wynikiem dalszego utrzymywania preferencji w ograniczeniu sprzedaży na eksport (3% sprzedaży w stosunku do 20% kopalń KHW S.A.).

W drugiej połowie 1998 roku po przyjęciu przez Rząd RP w dniu 30.06.1998 r. programu "Reforma górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998 - 2002", KHW S.A. przystąpił do opracowania Biznes Planu na lata 1998 - 2005, w którym jednym z założeń było zmniejszenie zdolności produkcyjnych. Wykonano szereg symulacji i analiz własnych oraz zleconych jednostkom naukowo-badawczym. Analizy te wykazały trwałą nierentowność KWK "Niwka-Modrzejów", co było podstawą do podjęcia decyzji o likwidacji tej kopalni. Dalsze utrzymywanie, na dotychczasowym poziomie wydobycia w nierentownej KWK "Niwka-Modrzejów" wiązałoby się z koniecznością jego ograniczenia w pozostałych kopalniach KGK o lepszej kondycji techniczno-ekonomicznej. Ponadto, należy zauważyć, że aby zapewnić kopalni dalszy front eksploatacyjny po zczerpaniu udostępnionych zasobów, prace przygotowawcze związane z udostępnieniem i przygotowaniem do wydobycia kolejnych partii pokładów, należałoby rozpocząć już w roku 2000. W sytuacji zadłużonej kopalni, ponoszenie bardzo wysokich kosztów inwestycyjnych związanych z udostępnieniem zasobów byłoby niemożliwe. Również KHW S.A. nie był w stanie zapewnić KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. pomocy finansowej na prowadzenie prac udostępniających.

W chwili podejmowania decyzji o likwidacji stan zasobów operatywnych w KWK "Niwka-Modrzejów" wynosił 22 803 tys. ton i przedstawiał się następująco:

- w pokładzie 409 - 945 tys. ton,

- w pokładzie 418 - 757 tys. ton,

- w pokładzie 510 - 21 101 tys. ton.

Zasoby operatywne udostępnione wynosiły 6 294 tys. ton, w tym:

- w pokładzie 409 - 945 tys. ton,

- w pokładzie 418 - 757 tys. ton,

- w pokładzie 510 - 4592 tys. ton.

Podejmując decyzje o likwidacji kopalni wzięto pod uwagę fakt, że udostępnione zasoby w pokładzie 510 mogą być wyeksploatowane przez jedną z kopalń sąsiednich bez konieczności utrzymywania do tego celu całej infrastruktury dołowej i powierzchniowej KWK "Niwka-Modrzejów" - która generowała znaczne koszty stałe, zdecydowanie wyższe niż w pozostałych kopalniach KHW S.A.

W dodatku nr 2 (rozliczeniowym) do "Dokumentacji geologicznej złoża węgla kamiennego "Niwka-Modrzejów" zasoby operatywne rozliczono w następujący sposób:

- w pokładzie 409 - 945 tys. ton,

- w pokładzie 510 - 4 592 tys. ton.

- w pokładzie 418 - 757 tys. ton,

- w pokładzie 510 - 16 509 tys. ton.

Z powyższego rozliczenia wynika, że do zasobów pozabilansowych grupy "b" zaliczono 5 537 tys. ton (24,3%), natomiast do złoża "Brzezinka" przekazano 17 266 tys. ton (75,7%), znajdujące się bezpośrednio przy KWK "Mysłowice".

W koncepcji likwidacji kopalni wzięto pod uwagę fakt, że pozostałe po likwidacji kopalni zasoby zostaną zabezpieczone w sposób umożliwiający ich przyszłą eksploatację. Głębsze partie kopalni zostaną zalane wodą do poziomu o rzędnej - 192 m n.p.m. (ochrona przed samozapaleniem węgla) z możliwością ich odtopienia, natomiast powyżej tego poziomu zabezpieczenie zasobów polegać będzie na likwidacji wyrobisk szczelnymi korkami.

Stan zatrudnienia w momencie likwidacji kopalni wynosił 2 410 pracowników. Od rozpoczęcia likwidacji do dnia 31.12.2001 r. alokowano do kopalń KHW S.A. 1 079 pracowników. W tym czasie stan zatrudnienia likwidowanej kopalni zmniejszył się dodatkowo o 1 128 pracowników, którzy skorzystali z:

- urlopów górniczych 489 osób,

- bezwarunkowych jednorazowych odpraw górniczych 637 osób,

- zasiłków socjalnych 2 osoby.

Jak wynika z powyższych danych, likwidacja KWK "Niwka-Modrzejów" nie spowodowała wzrostu bezrobocia w Sosnowcu, gdyż zgodnie z deklaracjami Zarządu KHW S.A. wszyscy pracownicy, którzy nie skorzystali z GPS znaleźli zatrudnienie w innych kopalniach KHW S.A.

W dniu 25.05.1999 r. Zarząd KHW S.A. podpisał z przedstawicielami Związków Zawodowych działających w KWK "Niwka-Modrzejów" porozumienie przy udziale mediatora w osobie Wojewody Śląskiego, w którym ustalono, że udostępnione w pokładzie 510 zasoby w ilości ok. 6 mln ton zostaną przekazane do jednej z sąsiednich kopalń celem ich wyeksploatowania. Strony porozumienia powołały zespół ekspercki, którego zadaniem było dokonanie odpowiednich analiz techniczno-ekonomicznych w celu wyboru kopalni, która przejmie w/w zasoby. W skład zespołu powołano przedstawicieli KHW S.A. KWK "Niwka-Modrzejów". Do współpracy z zespołem, strony zaprosiły niezależnych ekspertów m.in. pracowników naukowych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Po zakończeniu prac - zespół ustalił, że zasoby KWK "Niwka-Modrzejów" udostępnione w pokładzie 510, zostaną przekazane do WKWK "Mysłowice". Analiza opracowana przez zespół ekspercki została pozytywnie zaopiniowana przez zespół pracowników naukowych AGH w Krakowie.

Według dotychczasowych danych, eksploatacja zasobów podkładu 510 przez KWK "Mysłowice" wymagać będzie wykonania szeregu prac przygotowawczych m.in. wykonania przekopu o długości ok. 700 m - koszt tych robót oceniono na ok. 8 mln zł. Wybór terminu eksploatacji zależeć będzie od KWK "Mysłowice". W chwili obecnej KWK "Mysłowice" eksploatuje już udostępnione pokłady, a po ich wybraniu może przystąpić do eksploatacji pokładu 510 w rejonie zlikwidowanej KWK "Niwka-Modrzejów". Należy jednak podkreślić, że aktualne zdolności wydobywcze KHW S.A. nie są w pełni wykorzystane. W przypadku radykalnej poprawy koniunktury światowej na węgiel, KHW S.A. jest w stanie przy już udostępnionych zasobach zwiększyć wydobycie o ponad 20%. Tak więc, w chwili obecnej rozpoczynanie prac przygotowawczych przez KWK "Mysłowice" dla eksploatacji pokładu 510 w rejonie likwidowanej KWK "Niwka-Modrzejów" nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia. W przypadku takiej potrzeby prace zostaną rozpoczęte z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby po wyeksploatowaniu aktualnie udostępnionych zasobów KWK "Mysłowice", kopalnia mogła przedłużyć swoją żywotn0ość o ok. 4 lata zapewniając jednocześnie pracę dla zatrudnionej tam załogi.

Z poważaniem

MINISTER

z up. Marek Kossowski

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, 2002.01.25

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na - przekazane przy piśmie znak: LP/043/69/01/V - oświadczenie Senatora Henryka Stokłosy dotyczące możliwości przywrócenia niektórych uprawnień inwalidom wojennym i wojskowym, złożonego podczas 5 posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r., po porozumieniu z Ministrem Zdrowia, uprzejmie przedstawiam, co następuje:

Wprowadzane w ostatnich latach zmiany w uprawnieniach inwalidów wojennych, wojskowych oraz członków ich rodzin do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, świadczeń emerytalno-rentowych przewidzianych w:

1) ustawie z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 1983 r. Nr 13, poz. 68 z późn. zm.),

2) ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późn. zm.),

3) ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.),

podyktowane były, z jednej strony ograniczonymi finansowymi możliwościami państwa, z drugiej zaś potrzebą zachowania stosownych proporcji między preferencyjnymi uprawnieniami inwalidów wojennych i wojskowych oraz członków ich rodzin, a uprawnieniami pozostałych świadczeniobiorców, w tym emerytów i rencistów z powszechnego systemu emerytalno-rentowego.

Ze względu na kryzysową sytuację finansów publicznych, również w grudniu 2001 r., w ustawach okołobudżetowych uchwalonych przez Sejm ograniczono niektóre dotychczasowe uprawnienia o charakterze socjalnym bądź zaopatrzeniowym. I tak np.: dla bezrobotnych - zniesiono uprawnienia do zasiłku przedemerytalnego oraz zmodyfikowano zasady przyznawania świadczenia przedemerytalnego, ograniczając jego wysokość do 200% zasiłku dla bezrobotnych, dla ubezpieczonych - obniżono wysokość zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu oraz zniesiono prawo do zasiłku porodowego, dla osób uprawnionych do zasiłków rodzinnych - zaostrzono kryteria dochodowe uprawniające do tych zasiłków, dla kombatantów - zamrożono na 2002 r. wysokość dodatku kombatanckiego i ryczałtu energetycznego oraz ograniczono wysokość ulg za przejazdy środkami transportu zbiorowego. Ponadto zamrożono także składkę na ubezpieczenia zdrowotne, co tym samym przesądza o nie zwiększaniu uprawnień do świadczeń zdrowotnych dla jakiejkolwiek grupy ubezpieczonych.

Uwzględniając fakt, że dotkliwe skutki wprowadzonych ograniczeń w uprawnieniach do świadczeń socjalnych i zaopatrzeniowych największy wpływ mają na sytuację osób i rodzin niekorzystających z żadnych szczególnych uprawnień, warto w tym miejscu nadmienić, z jakiego rodzaju preferencyjnych uprawnień korzystają obecnie kombatanci.

W świetle powołanych przepisów katalog uprawnień przysługujących kombatantom uprawnionym jednocześnie do renty inwalidy wojennego obejmuje:

- renty z tytułu niezdolności do pracy, przyznawane bez względu na staż pracy według preferencyjnego wymiaru (100% podstawy wymiaru dla całkowicie niezdolnych do pracy lub 75% tej podstawy dla częściowo niezdolnych do pracy),

- dodatki kombatanckie,

- możliwość jednoczesnego pobierania emerytury i połowy renty (lub na odwrót),

- ryczałt energetyczny,

- możliwość "dorabiania" bez ograniczeń,

- ulgi w transporcie kolejowym i autobusowym,

- ulgi i zniżki w opłacaniu składek na ubezpieczenie samochodowe,

- zwolnienie z ambonamentowych opłat telewizyjnych i radiowych,

- obniżenie kosztów korzystania z telefonów,

- zwolnienie rent z podatku dochodowego od osób fizycznych,

- 150% dodatku pielęgnacyjnego dla niezdolnych do samodzielnej egzystencji,

- szczególną pomoc w razie choroby lub wypadków losowych finansowaną przez Państwowy Fundusz Kombatantów (np. na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, opłacania usług opiekuńczych),

- pierwszeństwo do środowiskowej opieki socjalnej, uzyskania miejsca w domach pomocy społecznej,

- bezpłatne leczenie sanatoryjne (bez zakwaterowania i wyżywienia),

- bezpłatne zaopatrzenie w leki podstawowe i uzupełniające (według wykazu Ministerstwa Zdrowia).

Niezależnie od wyżej wymienionych uprawnień, kombatantom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej wskutek zdarzeń losowych lub choroby - jest udzielana pomoc w ramach indywidualnych zapomóg, np. zakup sprzętu rehabilitacyjnego i pomocniczego ułatwiającego życie i pracę, przez organy samorządowe ze środków Państwowego Funduszu Kombatantów. Z tego Funduszu, na preferencyjnych warunkach, udzielana jest kombatantom także pomoc pieniężna na zrekompensowanie nadmiernych wydatków na leki i usługi opiekuńcze. Zasady udzielania tej pomocy określone zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 1998 r., w sprawie kryteriów, form i trybu przyznawania i udzielania pomocy pieniężnej z Państwowego Funduszu Kombatantów (Dz.U. Nr 53, poz. 334).

Gdy chodzi o sprawę uprawnień do bezpłatnych leków, to w świetle przepisów powołanej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, bezpłatne zaopatrzenie w leki (objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających) przysługuje wyłącznie tej części kombatantów, którzy są inwalidami wojennymi, współmałżonkom pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu oraz wdowom i wdowcom po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych uprawnionych do renty rodzinnej.

Jeśli chodzi natomiast o zmiany wprowadzone w 1991 r. w wypłacie świadczeń zbiegowych (emerytury z rentą inwalidy wojennego), to zmiany te nie miały charakteru restrykcyjnego, a jedynie charakter redystrybucyjny, w globalnym wymiarze korzystniejszy dla inwalidów o niskich dochodach.

Przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent ....(Dz.U. Nr 104, poz. 450) wymiar rent wojennych był zróżnicowany w zależności od tego czy zainteresowany miał prawo wyłącznie do renty inwalidy wojennego, czy też łączył prawo do renty inwalidy wojennego z prawem do emerytury. W pierwszym przypadku podstawa wymiaru renty inwalidy wojennego wynosiła 100% przeciętnego wynagrodzenia netto, w drugim zaś (przy uprawnieniach do emerytury) 75% tego wynagrodzenia.

Po wejściu w życie ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent... oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymiar rent inwalidów wojennych (więźniów obozów koncentracyjnych) dla posiadających jednocześnie prawo do emerytury podwyższono poprzez:

- zwiększenie podstawy wymiaru z 75% do 100% przeciętnego wynagrodzenia,

- przyjęcie za podstawę wymiaru przeciętnego wynagrodzenia brutto, mimo że renty inwalidów wojennych zostały zwolnione od podatku.

W związku ze zwiększeniem wysokości renty inwalidy wojennego o 45% przeciętnego wynagrodzenia dla inwalidów wojennych uprawnionych do pobierania emerytury - wprowadzono jednocześnie zasadę wypłaty półtora świadczenia (pełna inwalidzka renta wojenna + połowa emerytury lub pełna emerytura + połowa renty inwalidy wojennego).

W konsekwencji tych zmian 80% zainteresowanych otrzymało podwyżki świadczeń (mimo wprowadzenia uprawnień do półtora świadczenia) zaś 20% obniżki tych świadczeń. Podwyżki otrzymały te osoby, które pobierały emerytury nieprzekraczające 90% przeciętnego wynagrodzenia zaś obniżki te osoby, które pobierały emerytury przekraczające 90% przeciętnego wynagrodzenia.

Taki podział środków odpowiadał inwalidom wojennym i więźniom obozów koncentracyjnych, którzy nie byli w stanie - z uwagi na ciężkie wojenne uszkodzenia zdrowia - wypracować wysokiej emerytury. Obowiązujące zatem rozwiązania w sprawie wypłaty świadczeń zbiegowych (emerytury z rentą inwalidy wojennego) w większym stopniu niż uprzednio sprzyjają realizacji zasad sprawiedliwości społecznej.

Gdy chodzi zaś o uprawnienia wdów po inwalidach wojennych posiadających - przed dniem wejścia w życie powołanej ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent... - prawo zarówno do wojennej renty rodzinnej, jak i własnej emerytury (wypłacanych wówczas w wysokości jednego pełnego świadczenia i drugiego w wysokości 25%), to od dnia wejścia w życie w/w ustawy uprawnienia te zostały zniesione. W konsekwencji zniesienia omawianych uprawnień, uprawnienia emerytalno-rentowe wdów po inwalidach wojennych zostały zrównane z uprawnieniami wdów po zmarłych pracownikach (górnikach, marynarzach, hutnikach itp.), które w powszechnym systemie emerytalno-rentowym, w razie zbiegu prawa do własnej emerytury z prawem do wypadkowej renty rodzinnej - mają prawo tylko do jednego z tych świadczeń, wygranego lub korzystniejszego.

Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej powody mające wpływ na podejmowane dotychczas działania w sprawie modyfikacji uprawnień inwalidów wojennych, wojskowych oraz członków ich rodzin, sytuację wielu milionów osób bezrobotnych oczekujących na poprawę swojego losu oraz kryzysową sytuację finansów państwa - obecnie nie ma warunków do podejmowania działań zmierzających do zwiększenia preferencyjnych uprawnień do świadczeń dla wybranych grup społecznych.

Gdy chodzi jednak o sprawę ujednolicenia wysokości rent wojennych i wojskowych to dla uregulowania tej sprawy resort pracy i polityki społecznej przygotowuje propozycje ujednolicenia - od dnia 1 stycznia 2003 r. - podstaw wymiaru tych rent.

Informując o powyższym, w załączeniu przesyłam jednocześnie szczegółowe wyjaśnienia Ministra Zdrowia dotyczące uprawnień inwalidów wojennych i wojskowych oraz członków ich rodzin do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego.

Z poważaniem

Jerzy Hausner

* * *

Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, dn. 28.01. 2002

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej P
olskiej
WARSZAWA

W nawiązaniu do pisma nr LP/043/78/01/V z dnia 18 grudnia 2001 r. - dotyczącego oświadczenia w sprawie dramatycznej sytuacji Zakładów Tworzyw Sztucznych "PRONIT" S.A. w upadłości w Pionkach - złożonego przez Senatora Sławomira IZDEBSKIEGO na 5 posiedzeniu Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r., poniżej przedstawiam informację na ten temat.

Tematyka oświadczenia Senatora Sławomira IZDEBSKIEGO w dużej mierze nawiązuje do przedmiotu wystąpienia Senatorów Zbigniewa GOŁĄBKA i Wiesławy SADOWSKIEJ podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 16 listopada 2001 r., dotyczącego sprawy restrukturyzacji produkcji nitrocelulozy w Zakładach Produkcji Specjalnej Sp. z o.o. w Pionkach. Swoje stanowisko w przedmiotowej kwestii przedstawiłem Panu Marszałkowi w piśmie z dnia 10 grudnia 2001 r. (znak: SO/RS/JK/6272/2001).

Niezależnie od powyższego chciałbym jednak ustosunkować się do niektórych sformułowań zawartych w oświadczeniu Pana Senatora Sławomira IZDEBSKIEGO.

1. Na wstępie pragnę podkreślić, że Ministerstwo Gospodarki przykłada szczególną uwagę do problemu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego (ppo). Generalnym celem przebudowy sektora zbrojeniowego jest utworzenie skonsolidowanej i elastycznej struktury produkcji, która spełniałaby wymogi efektywności ekonomicznej oraz była w stanie szybko reagować na zmieniające się potrzeby odbiorców krajowych i zagranicznych. Obecnie w Ministerstwie Gospodarki prowadzone są pilne prace nad Strategią przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego w latach 2002-2003, obejmującą weryfikację kierunków zmian strukturalnych oraz priorytetów w tym zakresie - określonych w przyjętym w dniu 9 lutego 1999 r. przez Radę Ministrów Programie restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP - w kontekście aktualnych uwarunkowań wynikających z potrzeb modernizacji Sił Zbrojnych, realnych możliwości budżetu państwa, możliwości pozyskania pozabudżetowych źródeł finansowania zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także szans na zwiększenie eksportu specjalnego.

Nie mogą zgodzić się z przedstawioną przez Pana Senatora Sławomira IZDEBSKIEGO oceną działań na rzecz restrukturyzacji ZTS "PRONIT" S.A. zaprezentowaną w oświadczeniu, w tym sugestią, że Ministerstwo Gospodarki nie zwraca uwagi i nie analizuje skutków procesu racjonalizacji zatrudnienia w rejonach zagrożonych bezrobociem strukturalnym.

W tym kontekście chciałbym zaznaczyć, że na podstawie Programu restrukturyzacji (...) oraz uzgodnień zawartych na szczeblu Komisji Trójstronnej, zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia świadczeń przedemerytalnych dla osób zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy z podmiotów gospodarki narodowej objętych programem restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. Na mocy tego rozporządzenia pracownicy spółek ppo uzyskali prawo do skróconego okresu przedemerytalnego w wymiarze od 2 do 5 lat w zależności od wysokości stopy bezrobocia w regionie. Do 30 września 2000 r. ze świadczeń przedemerytalnych skorzystały 5824 osoby, z czego w 1999 r. 1588 osób. W dniu 1 stycznia 2000 r. Rada Ministrów znowelizowała powyższe rozporządzenie, rozszerzając świadczenia na grupę 730 osób z 18 spółek ppo. Łącznie do końca 2000 r. na świadczenia przedemerytalne odeszło 8300 osób.

Działając na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wykonywaniu budżetu państwa w roku 2001 oraz o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 Minister Gospodarki wydał rozporządzenie z dnia 16 października 2001 r. w sprawie dotacji przeznaczonej na finansowanie restrukturyzacji zatrudnienia w podmiotach przemysłowego potencjału obronnego. Zgodnie z tym rozporządzeniem podmioty ppo otrzymały na restrukturyzację zatrudnienia w 2001 r. dotację w łącznej wysokości 4,7 mln osób, co pozwoliło na wypłacenie odpraw dla 1146 osób.

Uzupełniając powyższą informację chciałbym dodać, że na podstawie ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Minister Pracy i Polityki Społecznej wydał rozporządzenie z dnia 8 grudnia 1999 r. w sprawie przeznaczenia środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na odprawy dla pracowników przemysłu obronnego. W okresie od grudnia 1999 r. do maja 2000 r. wypłacono z FGŚP odprawy 1949 osobom.

W sumie w latach 1999-2001 z różnych form wsparcia finansowego procesu restrukturyzacji zatrudnienia w ppo skorzystało ogółem 11.395 osób.

2. W dniu 04 września 2000 r. Sąd Gospodarczy - z uwagi na brak kapitałów własnych oraz wysoki poziom zobowiązań - ogłosił upadłość Zakładów Tworzyw Sztucznych "PRONIT" S.A. Z kolei w dniu 29 czerwca 2000 r. została podpisana umowa powołująca do życia Zakłady Produkcji Specjalnej Sp. z o.o. w Pionkach. Jedynym udziałowcem spółki została Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie, nad którą nadzór właścicielski sprawuje Minister Skarbu Państwa.

W zakresie produkcji specjalnej ZPS Sp. z o.o. kontynuuje działalność upadłych Zakładów Tworzyw Sztucznych "PRONIT" S.A. Obejmuje to również wytwarzanie nitrocelulozy, stanowiącej niezbędny składnik do produkcji wyrobów specjalnych (prochy i paliwa rakietowe), a także produkcji cywilnej (lakiery, farby, kleje itp.).

ZPS Sp. z o.o. obecnie dzierżawi od syndyka linię technologiczną do wytwarzania nitrocelulozy, należącą do masy upadłościowej ZTS "PRONIT" S.A. w upadłości. Aktualnie produkowana nitroceluloza nie spełnia norm jakościowych. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość wykorzystania wytwarzanej w Pionkach nitrocelulozy do produkcji różnego rodzaju wyrobów specjalnych i cywilnych. Unowocześnienie technologii produkcji nitrocelulozy w skali 1,5 tys. ton rocznie wymaga - w ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa i Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. - poniesienia nakładów w wysokości 70 mln zł. Zarówno ZPS, jak i ARP nie dysponują środkami na sfinansowanie takiej inwestycji. Czynnikiem komplikującym cały problem stanowi silna konkurencja na rynku producentów nitrocelulozy. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki oraz niewielkie szanse na uzyskanie przez ZPS znaczących zamówień ze strony odbiorców cywilnych, jak również relatywnie małe obecnie zapotrzebowanie Sił Zbrojnych na wyroby zawierające nitrocelulozę, brak jest jakichkolwiek nadziei, że modernizacja technologii wytwarzania tej substancji okaże się rentownym przedsięwzięciem.

Ministerstwo Gospodarki może - w związku z uwzględnieniem ZPS Sp. z o.o. w znowelizowanym Wykazie spółek, przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, prowadzących działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 17 listopada 1999 r. - uczestniczyć w bardzo ograniczonym zakresie w dofinansowaniu zadań związanych z przygotowaniem infrastruktury technicznej niezbędnej w okresie zagrożenia bezpieczeństwa i wojny. W przyszłości ZPS mogłyby również skorzystać ze wsparcia w trybie ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach środków uzyskanych z prywatyzacji przemysłowego potencjału obronnego. Nie zmienia to jednak faktu, że główny ciężar działań na rzecz restrukturyzacji produkcji nitrocelulozy mogłaby, w moim przekonaniu, wziąć na siebie Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

MINISTER

z up.

Andrzej Szarawarski

SEKRETARZ STANU


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment