Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź ministra transportu, odpowiedź ministra finansów
11. posiedzenie Senatu RP
16 kwietnia 1998 r.
Oświadczenie
Poniższe oświadczenie kieruję w imieniu senatorów województwa płockiego, a więc swoim własnym i pana senatora Zbigniewa Kruszewskiego, do panów: premiera rządu, wicepremiera i ministra finansów o
raz ministra transportu i gospodarki morskiej.Mając na uwadze zbliżające się prace nad budżetem państwa na rok 1999, zwracamy się z prośbą i apelem do rządu Rzeczypospolitej Polskiej o wprowadzenie do budżetu na rok 1999 w ramach inwestycji centralnych zadania inwestycyjnego - budowy obwodnicy miasta Płocka wraz z nowym mostem przez rzekę Wisłę. Budowa drugiej przeprawy przez Wisłę w Płocku jest niezbędna dla dalszego sprawnego, bezpiecznego funkcjonowania i rozwoju Płocka oraz całego województwa płockie
go.Obecny, jedyny w Płocku, most budowany w latach trzydziestych jest w fatalnym stanie technicznym. Przyczyniła się do tego jego lokalizacja w ciągu drogi krajowej nr 60, którą przebiega olbrzymi, nasilający się z każdym rokiem, ruch tranzytowy z Europy Zachodniej do krajów nadbałtyckich.
Oddanie do użytku nowego terminalu paliwowego w Petrochemii Płockiej SA spowodowało zwiększenie liczby wielotonowych pojazdów z całego kraju, odbierających z Płocka gotowe, często kwalifikowane jako ładunki niebezpieczne, produkty, głównie paliwa.
Do szybkiego zużycia konstrukcji mostu przyczynił się też zwiększony ruch pociągów towarowych. Stan techniczny przeprawy, nasilenie ruchu tranzytowego i duża liczba pojazdów, głównie cystern, spowoduje nie znane dotychczas mieszkańcom Płocka uciążliwości w codziennym życiu. Permanentne korki utrudniają komunikację pomiędzy dzielnicami miasta, uniemożliwiając dojazd pojazdom straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Zagrażają bezpieczeństwu ekologicznemu, a nawet mogą doprowadzić d
o katastrofy o nieobliczalnych skutkach z powodu przewozów ładunków niebezpiecznych.Mieszkańcy naszego województwa i miasta, działacze samorządowi i politycy, niezależnie od opcji, o budowę tej przeprawy zabiegają od roku 1989. Niestety, bezskutecznie. Odmowy i odsuwanie w czasie tej inwestycji motywowane były brakiem środków finansowych lub innymi ważnymi inwestycjami, również terminowym zakończeniem budowy przeprawy morskiej w Toruniu. Mimo trudności, dzięki zaangażowaniu społeczności lokalnej udało się
w znacznym stopniu przygotować inwestycję.Na podkreślenie zasługuje działalność społecznego komitetu "Rachunek dla Płocka". Rozstrzygnięty został konkurs na projekt architektoniczny nowego mostu. Przeprowadzono niezbędne prace geologiczne. Finalizowane są działania władz miasta niezbędne do przygotowania inwestycji.
Oświadczamy, że rozpatrywano różne alternatywne źródła finansowania tej inwestycji. Jedynym możliwym i realnym sposobem jest finansowanie jej z budżetu państwa.
Jednocześnie zwracamy uwagę na fakt olbrzymich wpływów do budżetu, pochodzących z podatku odprowadzonego przez Petrochemię Płocka SA, które to wpływy dziesięciokrotnie przekraczają roczny budżet województwa płockiego.
Podkreślamy, że przedstawiciele i parlamentarzyści wszystkich kadencji i opcji politycznych zabiegali o rozpoczęcie tej nieodzownej inwestycji. Podczas ich spotkania w Senacie w 1997 r. z przedstawicielami rządu uzyskaliśmy zapewnienie o możliwości rozpoczęcia finansowania tej inwestycji od 1999 r.
Zaawansowanie założeń techniczno-ekonomicznych skłania nas do niniejszego oświadczenia, które jest jednocześnie prośbą o uwzględnienie w planach inwestycyjnych żywotnego zadania dla stolicy polskiego przemysłu petrochemicznego i dla ponad pięciuset dwudziestu tysięcy mieszkańców na
szego województwa, ważnego również dla krajowego układu komunikacyjnego i gospodarki całego państwa.Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź ministra transportu, odpowiedź ministra finansów