Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie
69. posiedzenie Senatu RP
23 listopada 2000 r.
Oświadczenie
Szanowny Panie Ministrze!
Zwracam się do Pana z prośbą o przeanalizowanie możliwości umieszczenia w budżecie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej na rok 2001 sprawy dofinansowania modernizacji i remontu zabytkowego założenia stacyjnego w Tarnowie. Dworzec kolejowy w Tarnowie jest własnością Zakładu
Nieruchomości PKP w Krakowie i od kilkunastu lat wymaga przeprowadzenia fachowego remontu, prowadzonego pod fachowym nadzorem konserwatora zabytków, ze względu na unikatową w skali kraju wartość obiektu jako jednego z nielicznych przykładów budynków użyteczności publicznej utrzymanych w stylu secesji.Sprawa renowacji dworca kolejowego w Tarnowie jest przedmiotem troski wielu gremiów w mieście. W ostatnim czasie oficjalne stanowiska w tej sprawie przedstawił Ruch Społeczny Akcji Wyborczej "Solidarność" w powiecie grodzkim Tarnów oraz Klub Radnych Akcji Wyborczej "Solidarność" Rady Miejskiej w Tarnowie. Także Zarząd Miasta Tarnowa przygotowuje pakiet uchwał dotyczących restauracji zabytkowego zespołu dworcowego.
Na zespół stacyjny w Tarnowie składają się: budynek dworca kolejowego, dwa budynki towarzyszące, perony i przejście podziemne oraz ich otoczenie. Najważniejszym spośród nich i wymagającym fachowej renowacji oraz modernizacji obiektem jest budynek dworca kolejowego. Został on wzniesiony w latach 1906 -
1910 według projektu E. Baudischa z 13. Departamentu Austriackiego Ministerstwa Kolei w stylu neobarokowym, z elementami wystroju secesyjnego, na miejscu wcześniejszego budynku powstałego w 1861 r. Jest to jeden z najbardziej okazałych i największych, a przy tym nielicznych już tego typu obiektów zabytkowych w Małopolsce. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków z dnia 3 listopada 1975 r. budynek dworca kolejowego w Tarnowie został wpisany do rejestru zabytków ówczesnego województwa tarnowskiego.Budynek dworca kolejowego w Tarnowie oraz jego bezpośrednie otoczenie na skutek wieloletnich zaniedbań ulegają coraz większej dewastacji. Dotychczasowe remonty były przeprowadzane niefachowo, a ich efektem było niszczenie kolejnych elementów zabytkowego wystroju i budynku. Zamierzonym celem kilkuletnich prac wokół dworca kolejowego w Tarnowie stałoby się przywrócenie budynkowi oraz całemu otoczeniu zanikającego wystroju secesyjnego.
Tarnów należy do jednego z najważniejszych ośrodków przemysłowych, naukowych i kulturalnych Małopolski. Szczególnie prężnie rozwija się w ostatnich latach jako wiodący ośrodek akademicki w Małopolsce. Obecny zarząd miasta uczynił w ostatnich latach bardzo wiele dla prezentacji Tarnowa jako drugiego po Krakowie głównego ośrodka w Małopolsce. Dworzec kolejowy w obecnym stanie w żadnym wypadku nie może być jednak wizytówką miasta mającego jakiekolwiek aspiracje. Wystawia niechlubną cenzurkę nie tylko Tarnowowi, ale także Polskim Kolejom Państwowym, ze względu na widoczne zaniedbania w kwestii jego utrzymania.
Mając na uwadze te argumenty, proszę Pana Ministra o wyasygnowanie środków z budżetu resortu transportu i gospodarki morskiej na remont i modernizację zespołu stacyjnego w Tarnowie. Ewentualne prace byłyby wykonywane przez Zakład Nieruchomości PKP w Krakowie, który jest właścicielem obiektu, przy deklarowanym wielokrotnie dużym wsparciu Zarządu Miasta Tarnowa.
Z wyrazami szacunku
Andrzej Sikora
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie