Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie
77. posiedzenie Senatu RP
15 marca 2001 r.
Oświadczenie
Oświadczenie złożone
przez senatora Andrzeja Sikorę
Oświa
dczenie skierowane do ministra transportu i gospodarki morskiej Jerzego WidzykaOświadczenie dotyczy przyznania środków z dziesięcioprocentowej rezerwy inwestycyjnej na 2001 r., pozostającej w gestii Ministra, na modernizację ulicy Krakowskiej w Tarnowie n
a odcinku: ulica Warsztatowa - wiadukt kolejowy.Tarnów jest drugim po Krakowie największym miastem w województwie małopolskim. Choć na skutek ostatniej reformy administracji utracił status miasta wojewódzkiego, to jednak pozostaje prężnym ośrodkiem przemysłowym, naukowym i kulturalnym.
Fundamentalną sprawą dla rozwoju Tarnowa jest poprawa infrastruktury drogowej w mieście - budowa nowych dróg i remonty nawierzchni. Kwestia ta dotyczy w dużej mierze głównych arterii komunikacyjnych miasta, między innymi ulicy Krakowskiej, która jest zachodnią drogą wyjazdową z miasta. Konieczność lepszego udrożnienia głównej arterii komunikacyjnej miasta oraz wiążące się z tym kwestie bezpieczeństwa kierowców i pieszych nakazują kontynuowanie prac między innymi przy ulicy K
rakowskiej. Związane z tym koszty nie są możliwe do udźwignięcia wyłącznie przez lokalny samorząd.Stąd wniosek o przyznanie środków z dziesięcioprocentowej rezerwy inwestycyjnej na 2001 r., pozostającej w Pańskiej gestii, jako ministra transportu, na modernizację ulicy Krakowskiej w Tarnowie na odcinku: ulica Warsztatowa - wiadukt kolejowy.
Obecny Zarząd Miasta Tarnowa za priorytetową w okresie bieżącej kadencji uznał sprawę budownictwa drogowego i tę politykę konsekwentnie realizuje. Tuż po ukonstytuowaniu rozpoczęto tworzenie strategii, której celem miała się stać poprawa stanu dróg i komunikacji w obrębie Tarnowa. Patrząc z perspektywy ponad osiemnastomiesięcznej pracy obecnego zarządu, trzeba powiedzieć, że jest to okres wyjątkowo udany w tej dziedzinie
zarządzania Tarnowem. Co więcej, żaden z dotychczasowych zarządów, jeśli weźmie się pod uwagę ostatnie dziesięciolecie, nie uczynił tyle dobrego dla poprawy stanu dróg i komunikacji w Tarnowie.Na początku bieżącej kadencji kontynuowano realizację zadań rozpoczętych przez poprzednią radę miasta, natomiast od roku 1999 rozpoczęto wdrażanie własnego programu, który realizowany jest do chwili obecnej. Realizację wszystkich planów inwestycyjnych rozpisano do 2005 r.
Uchwałą rady miejskiej z dnia 24 lutego 2000 r. powołana została komisja doraźna do działań Zarządu Miasta Tarnowa i rady miejskiej w Tarnowie w zakresie inwestycji drogowych i komunikacyjnych. Zadaniem zespołu jest między innymi współdziałanie z organami miasta Tarnowa, innymi jednostkami samorządu
terytorialnego i Dyrekcją Generalną Dróg Publicznych przy przygotowaniu i realizacji inwestycji oraz modernizacji dróg publicznych - nie wyłączając autostrad i dróg krajowych - przebiegających przez Tarnów.Rok 2000 należy uznać za bardzo pomyślny, jeśli chodzi o budownictwo drogowe w Tarnowie. W porównaniu do lat poprzednich osiągnięty został duży progres, szczególnie jeśli chodzi o remonty chodników, kładzenie nawierzchni z dywaników bitumicznych oraz budowę progów zwalniających, co ma wpływ na poprawę b
ezpieczeństwa. Ważną sprawą stała się przebudowa sygnalizacji świetlnych pod kątem wymogów stawianych przez Unię Europejską. Kilka przykładów takiej modernizacji od dłuższego czasu jest realizowanych w Tarnowie.W perspektywie kilku najbliższych lat budownictwo drogowe będzie w dalszym ciągu jednym z priorytetów działań obecnej Rady Miasta. Opracowany plan zadań inwestycyjnych na 2001 r. zamyka się w trzech punktach: realizacji zadań kontynuowanych, rozpoczynanych zadań priorytetowych oraz innych propozycji
, które nim zostaną wcielone w życie, zostaną poddane pod dyskusję na forum rady miasta.Bardzo cennym novum w polityce drogowej miasta, zapoczątkowanym przez obecny zarząd, jest konsultacja bieżących działań z trzynastoma radami osiedla. Efektem działań podjętych w kooperacji urzędu miasta z radami osiedli jest szereg rozpoczętych - i w wielu przypadkach już wykonanych - inwestycji. Dotyczą one przede wszystkim remontów chodników, budowy progów zwalniających, remontów nawierzchni oraz budowy parkingów.
Kwes
tia remontu kolejnego odcinka ulicy Krakowskiej w Tarnowie była między innymi w ostatnim czasie przedmiotem spotkania przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - z panem Aleksandrem Bacciarellim na czele - i samorządowców powiatów: dąbrowskiego, tarnowskiego grodzkiego i tarnowskiego ziemskiego oraz Urzędu Województwa Małopolskiego. W protokole ustaleń zapisano, iż remont ulicy Krakowskiej w Tarnowie, na odcinku: ulica Warsztatowa - wiadukt kolejowy, jest jednym z zadań priorytetowych.Biorąc pod uwagę dotychczasowe dokonania Zarządu Miasta Tarnowa w dziedzinie budownictwa drogowego oraz jasno sprecyzowany plan dalszych inwestycji, proszę Pana Ministra o wyasygnowanie kwoty z dziesięcioprocentowej rezerwy inwestycyjnej na 2001 r., pozostającej w
Pańskiej gestii, na modernizację ulicy Krakowskiej w Tarnowie na odcinku: ulica Warsztatowa - wiadukt kolejowy.Z wyrazami szacunku
Senator RP
Andrzej Sikora
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie