Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


57. posiedzenie Senatu RP

26 kwietnia 2000 r.

Oświadczenie

W dniach od 17 do 19 kwietnia bieżącego roku brałem udział w dziewiątym spotkaniu przewodniczącej Parlamentu Europejskiego (Nicole Fontaine) z przewodniczącymi parlamentów krajów uczestniczących w procesie poszerzania Unii Europejskiej, które miało miejsce w Lublinie. Podczas tego spotkania wygłosiłem następujące przemówienie dotyczące drugiego tematu obrad: "W jaki sposób można uczynić ustawodawstwo bliższym obywatelom i bardziej zrozumiałym".

Pragnę zabrać głos w tym punkcie obrad. Dzisiaj będą mówił nieco dłużej.

W związku z procesem integracji i koniecznością dostosowania się do wymogów Unii Europejskiej należy wyrobić w społeczeństwie potrzebę poznania obowiązującego i tworzonego prawa.

Od kilku lat polski rząd i parlament prowadzą działania, które mają zapewnić społeczeństwu dostęp do wiedzy o charakterze formalnoprawnym. Podam kilka przykładów.

W 1997 r. powstało Centrum Informacji Europejskiej, stanowiące część urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Podstawowym celem działalności Centrum jest informowanie o Unii Europejskiej, procesie integracji, przewidywanych korzyściach oraz kosztach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Centrum Informacji Europejskiej służy także pomocą wszystkim zainteresowanym, oferując specjalny serwis informacyjny, głównie z dziedziny prawa i statystyki.

W systemie oświaty stopniowo wprowadzamy na wszystkich szczeblach obowiązkowe zajęcia zawierające pewne elementy prawa. Szkoła częściowo realizuje to zadanie poprzez lekcje wychowania obywatelskiego.

Ogromną rolę w propagowaniu i wyjaśnianiu ustawodawstwa odgrywają parlamentarne służby prasowe i studyjne, które w krótkim czasie od uchwalenia ustawy są w stanie w przystępny i zrozumiały sposób opracować informacje dla mediów na temat głównych przesłanek uchwalonej ustawy i jej znaczenia dla społeczeństwa. Istotne znaczenie mają publikacje upowszechniające i popularyzujące prawo wydawane również przez Dział Edukacji Obywatelskiej Biura Informacji i Dokumentacji Senatu,

Niezwykle ważny jest dostęp do informacji na poziomie tworzenia prawa. Powszechny dostęp do Internetu, a za jego pośrednictwem do dokumentacji parlamentów i rządów, stwarza możliwość śledzenia procesu legislacyjnego przez poszczególnych obywateli.

W związku z koniecznością zintensyfikowania prac nad dostosowaniem prawa polskiego do prawa europejskiego i skuteczną jego implementacją w marcu tego roku w Senacie RP powołano Podkomisję ds. Prawa Unii Europejskiej (PP UE) działającą w ramach senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Przedmiotem działania podkomisji są w szczególności sprawy dotyczące:

- przygotowania opinii w sprawie zgodności inicjatyw ustawodawczych Senatu z prawem Unii Europejskiej, w wypadku skierowania ich do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej,

- przygotowania opinii w sprawie poprawek senackich do ustaw z prawem Unii Europejskiej, w wypadku skierowania ich do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przez właściwy organ statutowy Senatu,

- monitorowania i przygotowywania opinii w sprawie prac rządu w zakresie dostosowywania polskiego prawa wewnętrznego do wspólnotowego dorobku prawnego, a w szczególności projektów tych prac zawartych w Narodowym programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej,

- monitorowania wdrażania prawa Unii Europejskiej do wewnętrznego porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

- przygotowania corocznych raportów na temat kierunków zmian prawa Unii Europejskiej. Dziękuję za uwagę.

W swoim wystąpieniu położyłem główny akcent na potrzebę informowania polskiego społeczeństwa o Unii Europejskiej, procesie integracji, przewidywanych korzyściach oraz kosztach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Podkreśliłem, że w tym zakresie dużo zadań ciąży na Centrum Informacji Europejskiej, działającym w ramach urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz na parlamentarnych służbach prasowych i studyjnych. Przed powyższymi jednostkami jest jeszcze bardzo dużo prac.

Okazuje się bowiem (według wyników badania CBOS, przeprowadzonego w dniach od 6 do 12 maja 1999 r., komunikat opracowany przez Beatę Roguską), że zmalało społeczne poparcie dla przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej z 80% do 55% ogółu Polaków. Spadkowi poparcia dla integracji towarzyszy jednocześnie zwiększenie się rozbieżności zarówno w opiniach dotyczących jej tempa i zakresu, jak i w ocenach skutków tego procesu dla Polski i respondenta osobiście. Dla ogromnej części naszego społeczeństwa integracja ciągle pozostaje czymś mglistym i abstrakcyjnym, trudno przekładalnym na osobiste doświadczenia.

Bardzo znamienne są odpowiedzi na zadane respondentom (tysiącu siedemdziesięciu czterem osobom) pytania:

1) W jakich dziedzinach Pana(i) zdaniem polska powinna jednoczyć się z Unią Europejską, a w jakich powinna zachować odrębność?

Z największą akceptacją badanych (65% wskazań) spotyka się integracja gospodarcza. Taka sama liczba Polaków opowiada się za zachowaniem odrębności w sferze kultury i obyczajów. Równo (po 40%) są podzielone głosy osób określających dodatni lub ujemny wpływ integracji Polski z Unią Europejską na wartości i cele życiowe naszych rodaków.

2) Czy Pana(i) zdaniem, połączenie Polski z Unią Europejską wpłynie korzystnie lub niekorzystnie na wewnętrzne sprawy naszego kraju?

Respondenci wskazali, że integracja będzie miała największy korzystny wpływ na stan polskiej gospodarki (51% badanych) i funkcjonowanie przedsiębiorstw prywatnych. Jednak aż 61% odpowiadających osób określiło niekorzystny wpływ integracji na funkcjonowanie indywidualnych gospodarstw rolnych. Ten wskaźnik koreluje z generalnym sceptycyzmem rolników (53%) wobec przyłączenia Polski do Unii Europejskiej.

3) Czy Pana(i) zdaniem, w wyniku połączenia Polski z Unią Europejską bezrobocie w kraju zwiększy się czy też raczej zmniejszy się?

Aż 46% respondentów uważa, że bezrobocie zwiększy się. Odmiennego zdania jest tylko 23% Polaków. Prognozom wzrostu bezrobocia towarzyszy przekonanie (69% odpowiadających), że Polacy częściej niż obecnie będą podejmować pracę za granicą.

Odpowiadając na kolejne pytania, ankietowani uważają, że integracja przyczyni się do:

- 1poprawy stanu środowiska naturalnego w Polsce (61%),

- poprawy stosunku Polaków do pracy (52%)

- wzrostu poziomu wykształcenia i stanu wiedzy (48%),

- poprawy przestrzegania prawa w kraju (47%).

Bardzo znamienne jest to, że respondenci uważają, iż wraz ze wzrostem przedsiębiorczości Polaków (61% odpowiadających) nastąpi także wzrost przestępczości w Polsce (57%). Być może koresponduje z tym przekonanie, że integracja obniża religijność Polaków (33% odpowiadających), życzliwość ludzi wobec siebie (30%), trwałość polskiej rodziny (23%). Dominuje więc opinia, że przystąpienie Polski do Unii Europejskiej będzie miało niekorzystny wpływ na swobodę obyczajów w kraju.

Ta pobieżna i wyrywkowa prezentacja wyników kolejnego badania opinii społecznej przeprowadzonego przez CBOS wskazuje więc na potrzebę pokonywania niewiedzy i nieufności Polaków wobec zapoczątkowanego procesu integracji z Unią Europejską. Myślę, że jest to wielkie zadanie przede wszystkim dla organów Sejmu i Senatu, w tym dla parlamentarzystów, rządu i jego instytucji oraz środków masowej komunikacji.

Pozostając w tym przekonaniu, kieruję niniejsze oświadczenie do marszałków Sejmu i Senatu oraz prezesa Rady Ministrów. Tadeusz Rzemykowski


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie