Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1


P.o. Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 14.01.2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do przesłanego na adres Prezesa Rady Ministrów Pana Jerzego Buzka oświadczenia złożonego przez senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 grudnia 1999 r., z upoważnienia Pana Premiera, chciałbym poinformować zainteresowanego odnośnie podjętych przez UKIE działań w zakresie Programu Informowania Społeczeństwa - Integracja Polski z Unią Europejską i stanu jego realizacji na koniec 1999 r., z uwzględnieniem współpracy z młodzieżą szkolną i kadrą nauczycielską.

Z wyrazami poważania

p.o. SEKRETARZA

Komitetu Integracji Europejskiej

Paweł SAMECKI

Podsekretarz Stanu

Informacja nt.

Programu Informowania Społeczeństwa i stanu jego realizacji do końca 1999 r.

Program Informowania Społeczeństwa (PIS) został opracowany w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej i po przyjęciu przez Komitet Integracji Europejskiej 10 marca 1999 r. był wstępnie omawiany na posiedzeniu Rządu 30 marca 1999 r. Aktualna wersja dokumentu, przyjęta przez Rząd 4 maja 1999 r., uwzględnia uwagi zgłoszone przez poszczególne resorty jak i przez organizacje pozarządowe. Okres od grudnia 1998 r., tj. od chwili omawiania PIS na posiedzeniu KIE, aż do marca 1999 r., był wykorzystany na szeroką konsultację ze środowiskami i organizacjami pozarządowymi. Większość zaproponowanych w ich wyniku uwag i postulatów została uwzględniona w ostatecznej wersji.

PIS jest elementem całościowej polityki informacyjnej Rządu i stawia sobie za cel uzyskanie świadomego poparcia większości polskiego społeczeństwa dla członkostwa Polski w UE. Kolejnym celem jest wzrost wiedzy społecznej o działaniach Rządu na rzecz integracji Polski z UE oraz o konkretnych skutkach akcesji dla obywateli. W tym kontekście jest promowane stanowisko Rządu w zakresie integracji z Unią Europejską.

Program ma na celu przygotować społeczeństwo do przyszłego członkostwa, poprzez uświadomienie mu korzyści i konsekwencji oraz wpływu integracji na życie każdego obywatela. W związku z powyższym jest adresowany do całego społeczeństwa, do środowisk popierających proces integracji, ale także do przeciwnych tej idei jak i niezdecydowanych. Zakłada przy tym zróżnicowanie treści i formy komunikatu dla różnych grup społecznych będących odbiorcami programu. Nie obejmuje specjalistycznych działań skierowanych do instytucji rządowych i innych naczelnych organów władz państwa.

PIS zakłada realizowanie interaktywnego procesu informowania poprzez zaktywizowanie ludzi na rzecz wspólnych działań edukacyjno-informacyjnych i stymulowanie debaty społecznej o integracji.

Do partnerów Programu należą organizacje pozarządowe, samorządy, media, szkoły oraz ośrodki zajmujące się integracją europejską. PIS zakłada nawiązanie bliskiej współpracy z organizacjami pozarządowymi opartymi na zasadzie partnerstwa i budowania dialogu społecznego. Organizacje te mają możliwość uzyskania wsparcia merytorycznego i finansowego w podejmowanych działaniach informacyjno-edukacyjno-promocyjnych dotyczących integracji. Szczególnie bliska współpraca dotyczy organizacji proeuropejskich. Formy współpracy z organizacjami pozarządowymi, to przede wszystkim: konferencje, spotkania z osobami zajmującymi się bezpośrednio procesem integracyjnym, szkolenia, uczestnictwo w imprezach organizowanych przez organizacje pozarządowe, wysyłka materiałów informacyjnych, Internet, artykuły w gazetkach wydawanych przez organizacje pozarządowe, mass-media, zaangażowanie organizacji pozarządowych w debatę społeczną, powiązanie krajowych organizacji pozarządowych z organizacjami międzynarodowymi, debaty w mediach, kontakt organizacji pozarządowych z regionalnymi Centrami Informacji Europejskiej, ankiety rozpoznające zapotrzebowania i opinie organizacji pozarządowych, dofinansowanie specjalistycznych wydawnictw książkowych.

Drugim bardzo ważnym partnerem Programu są samorządy. Współpraca z nimi opiera się na sieci: regionalnych zespołów działających na rzecz informacji i edukacji w zakresie integracji europejskiej, regionalnych Centrów Informacji Europejskiej oraz na kooperowaniu z organizacjami wspomagającymi działanie gmin. Skupia się przede wszystkim wokół dystrybucji i zabezpieczeniu sprawnego przepływu informacji oraz realizacji szeroko zakrojonych działań szkoleniowo-edukacyjnych.

Zgodnie z zasadą przyjętą w PIS, przekazywana informacja ma być najwyższej jakości, czyli obiektywna, rzetelna i aktualna, co wymaga korzystania z wiarygodnych, stale aktualizowanych źródeł informacji. Zakładany jest szybki i prosty przekaz informacji, a więc dysponowanie sprawną siecią dystrybucji, do której należą: elektroniczne nie-masowe środki przekazu (internet, intranet), mass-media (prasa, radio, TV), mailing, sieć dystrybucji posiadana przez organizacje pozarządowe.

PIS przywiązuje również dużą wagę do interaktywnych działań informacyjnych, tj. organizowania wydarzeń kulturalnych (PR events) typu "Dzień Europy" lub udział Centrum Informacji Europejskiej w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez inne instytucje, uczestnictwa CIE w targach i wystawach, organizowania konkursów i gier w mass-mediach, organizowania dyskusji panelowych, spotkań z ekspertami, konferencji, seminariów i szkoleń.

Realizacja PIS przebiegać będzie w trzech fazach: negocjacji, referendum, akcesji. Jego sukces wymaga ścisłej współpracy administracji publicznej oraz poparcia i zaangażowania najważniejszych sił politycznych, środowisk opiniotwórczych oraz autorytetów społecznych.

Dotychczas środki finansowe na działania określone w PIS zostały zagwarantowane w budżecie Urzędu KIE na rok 1999. Dodatkowo koszt części działań zostanie pokryty ze środków PHARE PL 9707 - Program: European Union Institution Building, Projekt 9707-2 Public Relations, Local Initiatives and Informaction System. Wykorzystywane są również własne środki finansowe partnerów PIS oraz środki partnerów komercyjnych.

Efektywność PIS, stan wiedzy społeczeństwa oraz poziom akceptacji dla procesu integracji będą monitorowane, a wyniki badań socjologicznych uwzględniane przy korygowaniu podejmowanych działań.

W ramach zadań wynikających z "Programu Informowania Społeczeństwa. Integracja Polski z Unią Europejską" do końca 1999 r. UKIE zrealizował:

I Przygotowano koncepcję utworzenia sieci współpracujących z Centrum Informacji Europejskiej UKIE ośrodków spełniających rolę Regionalnych Centrów Informacji Europejskiej (RCIE).

Celem działalności RCIE jest informowanie różnych grup społecznych o procesie integracji Polski z UE. RCIE są ogólnodostępnymi ośrodkami, w których mieszkańcy danego terenu mogą otrzymać osobiście lub za pośrednictwem listów, telefonów, faksów lub internetu odpowiedzi na pytania związane ze wszelkimi aspektami procesu integracji, Unii Europejskiej itp.

Zgodnie z wypracowaną koncepcją oraz możliwościami finansowania przedsięwzięcia plan tworzenia i rozwoju sieci przedstawia się następująco:

Aktualnie realizowany jest pierwszy etap rozwoju sieci dotyczący miast wojewódzkich i częściowo etap drugi dotyczący byłych miast wojewódzkich.

W grudniu br. rozdano certyfikaty wybranym ośrodkom (15 ośrodków w 14 miastach), w styczniu 2000 r. podpisane zostaną porozumienia o współpracy. Wizyty weryfikacyjne w byłych miastach wojewódzkich odbędą się w pierwszym kwartale 2000 r.

II W wyniku wcześniejszych działań oraz zgodnie z ustaleniami KIE podjętymi w dniu 6 grudniu br. do Marszałków Województw oraz Wojewodów zostały rozesłane listy intencyjne Komitetu Integracji Europejskiej w sprawie wspólnej - Marszałków i Wojewodów - inicjatywy powołania Regionalnych Zespołów działających na rzecz informacji i edukacji w zakresie integracji europejskiej. Do zakresu działań Regionalnych Zespołów będą należeć przede wszystkim:

- Organizacja programów szkoleniowych dla pracowników administracji publicznej z zakresu wiedzy o integracji europejskiej.

- Inicjowanie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie informacji o UE, w tym szczególnie w lokalnych środkach masowego przekazu.

Działania te będą skorelowane z priorytetami polityki zagranicznej państwa. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej deklaruje pomoc merytoryczną w zakresie działań szkoleniowych, udostępniania publikacji pozostających w gestii Centrum Informacji Europejskiej, zapewniania pomocy ekspertów i, w miarę możliwości, finansową w ramach PHARE II.

Regionalne Zespoły działające na rzecz informacji i edukacji w zakresie integracji europejskiej, realizując ww. zadania będą współpracowały z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz instytucjami, organizacjami, placówkami naukowymi specjalizującymi się w problematyce europejskiej.

III Pan Premier Jerzy Buzek, Przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej, 3 listopada 1999 r. powołał Narodową Radę Integracji Europejskiej. Jest ona organem opiniodawczo-doradczym działającym przy Premierze - Przewodniczącym KIE. Zadaniem Rady jest m.in. konsultowanie procesu dochodzenia Polski do członkostwa w UE, inicjowanie dialogu społecznego w zakresie integracji europejskiej, wypracowywanie społecznego porozumienia w sprawie strategii integracyjnej. W skład Rady weszli przedstawiciele partnerów społecznych (organizacji społeczno-zawodowych) i różnych środowisk polskiego społeczeństwa, autorytety instytucjonalne i personalne - blisko 50 osób. Członkowie Rady utworzą środowiskowe rady konsultacyjne. Zgodnie z założeniami Programu Informowania Społeczeństwa przewidywane jest powołanie rad: strategii informacyjnej, młodzieży, organizacji pozarządowych, nauki i kultury, przedsiębiorców oraz dodatkowo rad skupiających środowiska wsi, samorządu, sektora publicznego i, w miarę potrzeb, innych. Aktualnie dobiegają końca przygotowania do powołania ww. rad.

IV Aktualizowany i poszerzany jest podstawowy pakiet informacyjno-edukacyjno-promocyjny dla społeczeństwa wydawnictw Centrum Informacji Europejskiej w następujących zakresach tematycznych: informatory, broszury, biblioteczka kultury, biblioteczka społeczna, biblioteczka samorządowa, biblioteczka negocjatora, książki, periodyk "Eurobiuletyn" w łącznym nakładzie w 1999 r. 5.454.845 egz.

V Rozwijana jest współpraca z prasą poprzez publikowanie wkładek do czasopism dotyczących integracji europejskiej, artykułów sponsorowanych i reklam prasowych, z radiem UKIE zawarł "Porozumienie o współpracy z Polskim Radiem S.A.", zrealizowano kilka cyklów audycji np. "Unia Europejska na antenie Programu I PR", "Dni Unii Europejskiej na antenie RP", kontynuowana jest stała współpraca z Programem III PR, Radiem Olsztyn, Radiem ZET. Z telewizją publiczną nie doszło do podpisania umowy o współpracy nie mniej realizowane są programy we współpracy z redakcją teleturniejów programu II TVP, Telewizją Edukacyjną - "Uczymy się w Europie", "Twarzą w twarz", itp. Realizowane są okresowe konferencje prasowe.

VI Cykliczne przeprowadzane są badania socjologiczne opinii społecznej, również w zakresie oceny skuteczności programu informowania społeczeństwa. W II półroczu 1999 r. przeprowadzono 7 takich badań.

W związku z realizacją zadań informacyjnych i promocyjnych przyjętych w PIS powołano Grupę Roboczą Socjologów przy UKIE. W jej skład weszli eksperci w dziedzinie socjologii i znawcy procesu integracji europejskiej.

Do zadań Grupy należy:

- diagnozowanie stanu postaw społecznych wobec kluczowych kwestii integracji Polski z Unią Europejską na podstawie badań opinii publicznej wykonanych w ramach PIS,

- interpretacja i wyjaśnianie przyczyn przyjmowania określonych postaw przez poszczególne grupy społeczne, zawodowe, wiekowe,

- określenie pożądanych kierunków działań administracji rządowej, które winny być podjęte w celu osiągnięcia celów PIS (w tym przede wszystkim pozyskania akceptacji społecznej dla członkostwa w UE), zwłaszcza w kontekście konkretnych wyników badań opinii publicznej w danym momencie.

Współpraca UKIE

ze szkolnymi klubami europejskimi oraz środowiskiem nauczycieli

Jedną z najpopularniejszych form współpracy uczniów i nauczycieli na rzecz upowszechniania wiedzy o Europie, która rozwija się od początku lat 90-tych jest szkolny klub europejski. Klub ten skupia młodzież klas starszych szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej. Pełni rolę "kółka zainteresowań", w którym organizowane są wystawy, sztuki teatralne, przygotowywane festyny szkolne, redagowane gazetki szkolne i przeprowadzane konkursy, organizowane "dni europejskie" itp. (szerzej o publikacji UKIE, seria: "Biblioteka Europejska" nr 5).

Profesjonalnie działający klub europejski nie musi mieć osobowości prawnej, wystarczy zapał uczniów, pomoc nauczycieli i opieka dyrektora szkoły. W chwili obecnej w bazie danych Departamentu Informacji i Kształcenia Europejskiego UKIE, prowadzonej od 1992 r., zarejestrowanych jest 348 klubów europejskich, zarówno szkolnych jak i międzyszkolnych. Poza szkołami kluby europejskie istnieją także w innych instytucjach służących dzieciom i młodzieży, np. w Domach Dziecka, w Bibliotekach Publicznych. Szkolne kluby europejskie często oczekują patronatu wojewódzkiego kuratorium oświaty lub ośrodka metodycznego. Z doświadczenia ze współpracy z klubami wynika, że akceptacja kuratora dla ich działalności jest bardzo istotna z uwagi na sprawowany nadzór pedagogiczny nad szkołami, ale w rzeczywistości, decyzja o utworzeniu klubu w placówce należy do wyłącznej kompetencji jej dyrektora.

Kluby europejskie istnieją nie tylko w dużych miastach lecz także w małych miejscowościach i wsiach. Współpracują one z przedstawicielami władz miasta, województwa, regionu, z organizacjami samorządowymi i pozarządowymi, z placówkami oświatowymi i kulturalnymi. Kluby europejskie same poszukują partnerów do współpracy.

Wiele szkół w Polsce, wśród nich szkolne kluby europejskie, mają dostęp do sieci Internet. Dzięki niej szkoły realizują wspólne projekty - przygotowują wspólne lekcje (szerzej w publikacji UKIE seria "Biblioteka europejska" nr 13).

Szkolne kluby europejskie działające w Polsce zostały włączone do ogólnoeuropejskiej sieci klubów z siedzibą w Lizbonie. Baza szkolnych klubów europejskich działających w Polsce, zorganizowana w Departamencie Informacji i Kształcenia Europejskiego UKIE udostępniana jest różnym organizacjom rządowym i pozarządowym, zainteresowanym nawiązaniem współpracy z klubami. Departament prowadzi także wysyłkę wszystkich publikacji UKIE do klubów. Nauczyciele, będący ich opiekunami mogą także liczyć na wsparcie merytoryczne ze strony Departamentu. W styczniu br. uruchomiona zostanie na stronie internetowej UKIE szczegółowa informacja nt. szkolnych klubów europejskich: sposobu ich zakładania, nawiązywania współpracy oraz lista adresowa.

Każdy szkolny klub europejski ma możliwość korzystania, w zależności od charakteru przedsięwzięcia, z europejskich programów edukacyjnych: Sokrates, Młodzież 2000, Leonardo da Vinci.


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1