Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2
Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 47. posiedzeniu
Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):Warszawa, 3.01.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
Po zapoznaniu się z treścią oświadczenia złożonego przez senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 grudnia br. dotyczącego przewidywanych zysków i strat wynikających z przystąpienia Polski do struktur europejskich, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie szereg działań stawiających sobie z
a cel rozpowszechnianie informacji i propagowanie idei integracji.Punktem wyjścia dla realizacji ww. zadań i przygotowania uczniów do sprostania wyzwaniom wynikającym ze zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych było wprowadzenie w podstawie programowej kształcenia ogólnego ścieżek edukacyjnych (zestawu treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym), w tym "Edukacji europejskiej".
Realizacja programu tej ścieżki edukacyjnej stawia przed szkołą następujące zadania:
1. Ukazanie zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich.
2. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej.
3. Wskazanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieży oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy - w załączeniu autorski program.
W listopadzie br. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyła się ogólnopolska konferencja "Edukacja Europejska w zreformowanej szkole". Jej współorganizatorami byli: Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Ośrodek Informacji Rady Europy oraz Polska Rada Ruchu Europejskiego - w załączeniu wybór materiałów z konferencji.
Celem narady, w której uczestniczyli przedstawiciele kuratoriów oświaty i ośrodków metodycznych z terenu całej Polski, było podkreślenie znaczenia edukacji europejskiej młodego pokolenia w kontekście przygotowania młodzieży do funkcjonowania w warunkach państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Uczestnikom konferencji przekazano pakiet materiałów informacyjnych opracowanych przez Centrum Informacji Europejskiej
. zawierał on m.in. następujące informatory:- dla przedsiębiorców,
- dla młodzieży,
- dla rolników,
- adresowy,
- ogólny,
- o unii walutowej,
- o ochronie środowiska,
- o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,
- o programach pomocowych,
- o kościołac
h.Publikacje te mogą stanowić cenną pomoc merytoryczną dla wszystkich nauczycieli zainteresowanych problematyką integracji europejskiej.
Promowaniu i upowszechnianiu idei unii europejskiej wśród uczniów służy, współorganizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Międzynarodowy Konkurs Szkolny "Europa w Szkole". Tegoroczna, dziewiąta polska edycja nosiła tytuł: Zjednoczona Europa - wyzwaniem dla obywatela XXI wieku (regulamin konkursu w załączeniu).
Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera również, w ramach dofinansowywania zadań zleconych jednostkom niepaństwowym, inicjatywy lokalne podejmowane przez fundacje i stowarzyszenia.
W roku 1999 dofinansowaliśmy m. in. następujące organizacje:
- Polskie Forum Edukacji Europejskiej (obóz dla studentów "Europa bez granic"),
- Młodzi Demokracji (Konferencja międzynarodowa - Przygotowanie młodych do Unii Europejskiej),
- Polska Rada Ruchu Europejskiego (Kursy dla liderów szkolnych klubów europejskich, Warsztaty multimedialne "Europa kontra Mc Świat" i Warsztaty Europejskie, wydawanie dwumiesięcznika "Europejczyk", programy: Europa dla szkół, Eurobus, Prawa dziecka oraz Okrągły Stół Klubów Europejskich),
- Krakowski Klub Europejski (Małopolski Turniej Europejski),
- Lubuski Klub Europejski (Być razem w Europie),
- Unia Europejskich Federalistów (Seminarium młodzieży),
- Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży (Międzynarodowe Forum Młodzieży).
Uprzejmie informuję, że w najbliższym czasie Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza wydać publikacje, w ramach "Biblioteczki Reformy", zawierające materiały istotne dla problematyki integracji europejskiej (akty prawne, programy, propozycje metodyczne, inicjatywy kuratorów oświaty i wojewódzkich ośrodków metodycznych).
Mam nadzieję, że zebrany niebawem materiał będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla wszystkich nauczycieli, którzy podejmą w środowiskach lokalnych różnorodne inicjatywy promujące przystąpienie Polski do struktur europejskich.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Irena Dzierzgowska