Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 3.01.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Po zapoznaniu się z treścią oświadczenia złożonego przez senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 grudnia br. dotyczącego przewidywanych zysków i strat wynikających z przystąpienia Polski do struktur europejskich, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie szereg działań stawiających sobie za cel rozpowszechnianie informacji i propagowanie idei integracji.

Punktem wyjścia dla realizacji ww. zadań i przygotowania uczniów do sprostania wyzwaniom wynikającym ze zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych było wprowadzenie w podstawie programowej kształcenia ogólnego ścieżek edukacyjnych (zestawu treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym), w tym "Edukacji europejskiej".

Realizacja programu tej ścieżki edukacyjnej stawia przed szkołą następujące zadania:

1. Ukazanie zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich.

2. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej.

3. Wskazanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieży oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy - w załączeniu autorski program.

W listopadzie br. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyła się ogólnopolska konferencja "Edukacja Europejska w zreformowanej szkole". Jej współorganizatorami byli: Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Ośrodek Informacji Rady Europy oraz Polska Rada Ruchu Europejskiego - w załączeniu wybór materiałów z konferencji.

Celem narady, w której uczestniczyli przedstawiciele kuratoriów oświaty i ośrodków metodycznych z terenu całej Polski, było podkreślenie znaczenia edukacji europejskiej młodego pokolenia w kontekście przygotowania młodzieży do funkcjonowania w warunkach państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Uczestnikom konferencji przekazano pakiet materiałów informacyjnych opracowanych przez Centrum Informacji Europejskiej. zawierał on m.in. następujące informatory:

- dla przedsiębiorców,

- dla młodzieży,

- dla rolników,

- adresowy,

- ogólny,

- o unii walutowej,

- o ochronie środowiska,

- o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,

- o programach pomocowych,

- o kościołach.

Publikacje te mogą stanowić cenną pomoc merytoryczną dla wszystkich nauczycieli zainteresowanych problematyką integracji europejskiej.

Promowaniu i upowszechnianiu idei unii europejskiej wśród uczniów służy, współorganizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Międzynarodowy Konkurs Szkolny "Europa w Szkole". Tegoroczna, dziewiąta polska edycja nosiła tytuł: Zjednoczona Europa - wyzwaniem dla obywatela XXI wieku (regulamin konkursu w załączeniu).

Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera również, w ramach dofinansowywania zadań zleconych jednostkom niepaństwowym, inicjatywy lokalne podejmowane przez fundacje i stowarzyszenia.

W roku 1999 dofinansowaliśmy m. in. następujące organizacje:

- Polskie Forum Edukacji Europejskiej (obóz dla studentów "Europa bez granic"),

- Młodzi Demokracji (Konferencja międzynarodowa - Przygotowanie młodych do Unii Europejskiej),

- Polska Rada Ruchu Europejskiego (Kursy dla liderów szkolnych klubów europejskich, Warsztaty multimedialne "Europa kontra Mc Świat" i Warsztaty Europejskie, wydawanie dwumiesięcznika "Europejczyk", programy: Europa dla szkół, Eurobus, Prawa dziecka oraz Okrągły Stół Klubów Europejskich),

- Krakowski Klub Europejski (Małopolski Turniej Europejski),

- Lubuski Klub Europejski (Być razem w Europie),

- Unia Europejskich Federalistów (Seminarium młodzieży),

- Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży (Międzynarodowe Forum Młodzieży).

Uprzejmie informuję, że w najbliższym czasie Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza wydać publikacje, w ramach "Biblioteczki Reformy", zawierające materiały istotne dla problematyki integracji europejskiej (akty prawne, programy, propozycje metodyczne, inicjatywy kuratorów oświaty i wojewódzkich ośrodków metodycznych).

Mam nadzieję, że zebrany niebawem materiał będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla wszystkich nauczycieli, którzy podejmą w środowiskach lokalnych różnorodne inicjatywy promujące przystąpienie Polski do struktur europejskich.

Z poważaniem

wz. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Irena Dzierzgowska


Spis oświadczeń, oświadczenie¸ odpowiedź 2