Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
44. posiedzenie Senatu RP
22 października 1999 r.
Oświadczenie
Oświadczenie
pierwsze.Panie Premierze!
Na początku bieżącego roku, na szóstej sesji Sejmiku Województwa Łódzkiego, skierowałem interpelację w sprawie budowy obwodnicy drogowej miasta Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 8, którą marszałek województwa przekazał do rozpatrzenia łódzkiemu biuru Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. W odpowiedzi na tę interpelację przeczytałem: "Budowa obwodnicy miasta i skierowanie na nią ruchu tranzytowego byłoby z pewnością rozwiązaniem znacznie korzystniejszym, zarówno pod względem bez
pieczeństwa ruchu, jak również ochrony środowiska, lecz wymagałoby ono przyznania specjalnych środków inwestycyjnych. Środki finansowe, jakimi od wielu lat dysponujemy, nie pozwalają w pełni zaspokoić nawet potrzeb bieżącego utrzymania sieci dróg krajowych. W tej sytuacji nie widzimy realnej możliwości budowy obwodnicy Wielunia w najbliższych latach. Jeżeli nastąpi zwiększenie nakładów na drogi publiczne, to w miarę posiadanych środków będą wprowadzane zadania inwestycyjne, mające na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta".Panie Premierze! Właśnie o to zabezpieczenie finansowe toczy się dyskusja. Od dwóch lat obowiązuje wszak podatek drogowy, wliczony w cenę paliw silnikowych, a postępu - zarówno w zakresie budowy autostrad, jak i modernizacji dróg - nie widać. Jesteśmy jednak w trakcie debaty nad budżetem państwa na 2000 r., który wreszcie zakłada w projekcie wzrost nakładów na drogownictwo. Oby tak się stało!
Dlatego też w tej chwili, na wniosek rady miasta Wielunia, po raz kolejny podnoszę problemy budowy obwodnicy drogowej przez to miasto, posiłkując się tym razem argumentacją pochodzącą z pierwszej ręki, to jest od przewodniczącego rady miasta Wielunia, prof. dr. hab. Stanisława Tadeusza Olejnika. Cytuję: "Wielkie, dynamiczne rosnące nasilenie r
uchu drogowego na tej trasie, przebiegającej niemal przez środek dwudziestosześciotysięcznego Wielunia, stwarza znaczne utrudnienie dla płynności ruchu pojazdów, jak też dla bezpieczeństwa mieszkańców. O ile w 1995 r. przejeżdżało tą drogą średnio siedem tysięcy sześćset pojazdów na dobę, to obecnie przejeżdża ich już ponad dziesięć tysięcy. W tej liczbie znaczny odsetek stanowi ciężki transport samochodowy. To wielkie nasilenie ruchu pojazdów stanowi wielką uciążliwość dla mieszkańców Wielunia. Droga krajowa nr 8 na odcinku 9 km przechodzi przez największe wieluńskie osiedla mieszkaniowe, w pobliżu wieluńskich szkół podstawowych i średnich. Przebiega też przez wsie Dąbrowa i Widoradz, stanowiące integralną część składową miasta. Wieluń, jako jedno z najstarszych zabytkowych polskich miast, posiada wiele cennych zabytków architektury sakralnej i świeckiej, stanowi więc dziedzictwo polskiej kultury narodowej. Z tej więc racji podlega szczególnej ochronie. Emitowane przez pojazdy samochodowe toksyczne spaliny wywierają szkodliwy wpływ na zabytkową substancję miejską. Ważny aspekt ochrony dziedzictwa kulturowego również nie może być nie brany pod uwagę. Wiele innych miast położonych przy drodze nr 8 już od lat posiada obwodnicę: Kępno, Wieruszów, Szczerców, Bełchatów. Wąskim gardłem dla kierowców nadal pozostaje Wieluń. Jest więc rzeczą niezmiernie pilną w interesie mieszkańców Wielunia, jak też poprawy i bezpieczeństwa ruchu drogowego na tej trasie, budowa obwodnicy północnej wokół Wielunia".Dlatego zwracam się z apelem do pana premiera, by podległe panu służby zadbały o to, by w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych na 2000 r. znalazła się budowa obwodnicy wokół Wielunia w pasie drogi krajowej nr 8.
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie