Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):

Warszawa, 1999.11.15

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na pismo Pani Marszałek z dnia 27 października 1999 r., Nr AG/043/415/99/IV, przekazujące oświadczenie złożone przez Senatora Jerzego Pieniążka podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 r. w sprawie budowy obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej Nr 8 (Warszawa) Janki - Piotrków Trybunalski - Wieluń - Kępno - Wrocław - Kudowa Zdrój - granica państwa, uprzejmie informuję, że resort transportu i gospodarki morskiej od dawna dostrzega potrzebę wyeliminowania z centrum Wielunia ruchu tranzytowego odbywającego się po trasie istniejącej drogi Nr 8.

Niestety, wielkość środków finansowych przeznaczonych do tej pory na utrzymanie i rozwój dróg krajowych nie pozwoliła na realizację tak kosztownego zadania inwestycyjnego (budowa około 9,0 km nowej trasy o wartości szacunkowej pond 25,0 mln zł).

Problem ten był już wielokrotnie przedstawiany w prowadzonej na ten temat korespondencji z władzami miasta.

W miarę wzrostu nakładów na drogi krajowe wprowadzone są do planu realizacji nowe zadania spełniające warunki w zakresie wymaganej efektywności ekonomicznej do najpilniejszych z nich należą odcinki dróg o największym obciążeniu ruchem i zagrożeniu jego bezpieczeństwa.

Uściślenie planów występuje po zbilansowaniu potrzeb oraz wielkości środków finansowych na te zadania, uzyskanych ze wszystkich możliwych źródeł.

Niestety, do zbilansowania środków finansowych na kontynuowanie w 2000 r. najpilniejszych zadań na drogach krajowych brakuje ponad 200,0 mln zł., nie licząc zaległości w zaspokojeniu potrzeb w zakresie odnów nawierzchni i obiektów mostowych.

Pragnę również podkreślić, że wobec nowych wymagań dotyczących dróg krajowych, doszły nowe zadania priorytetowe wynikające z konieczności:

- wzmocnienia obiektów mostowych do parametrów obowiązujących w NATO,

- wzmocnienie nawierzchni do 115 kN w korytarzach wynikających z inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach programu TINA (Transport Infrastructure Needs Assessent - Ocena Potrzeb Infrastrukturalnych w Transporcie).

Nadal głównym problemem drogownictwa jest niedoinwestowanie dróg. Nakłady na drogi krajowe, pomimo znacznego wzrostu w ciągu ostatnich lat, nie były wystarczające do rozpoczęcia w br. wielu potrzebnych inwestycji.

Mając na uwadze występujące uwarunkowania nie jest obecnie realne ustalenie terminu realizacji tak kosztownego przedsięwzięcia, jakim jest budowa obwodnicy Wielunia. Problem modernizacji drogi krajowej Nr 8 pomiędzy Oleśnicą a Piotrkowem Trybunalskim (w tym budowy obwodnicy Wielunia) może znaleźć rozwiązanie jedynie w pozyskaniu znacznych środków pomocowych Unii Europejskiej od 2003 r. Środki takie są przewidziane zarówno w formie Funduszy Strukturalnych dla Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej jak i Funduszy Rozwoju Regionalnego.

Warunkiem skorzystania z tej pomocy jest niezwłoczne zakończenie przygotowania zadań od strony dokumentacyjnej i pozyskanie terenu oraz dokonanie uzgodnień w zakresie współfinansowania zadań przez państwo, samorząd regionalny i samorząd Wielunia.

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych - Biuro w Łodzi prowadzi już prace dokumentacyjne w zakresie opracowania i uzgodnienia koncepcji wyboru trasy obwodnicy miasta. Dopiero po zakończeniu tych prac będzie możliwe przygotowanie materiałów i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, opracowanie i uzgodnienie projektu budowlanego oraz przygotowanie dokumentacji geodezyjno-wywłaszczeniowej i dokonanie wykupu gruntu (przewiduje się, że stanowić to może bardzo trudny problem wymagający współdziałania i szczególnej troski ze strony miejscowych władz.

Ostatnio został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie "Koncepcji programowej obwodnicy Wielunia". Przetarg wygrała firma "Dromex S.A. Zakończenie prac objętych koncepcją nastąpi w 2000 r.

Mając na uwadze potrzebę pełnego skorygowania wszystkich działań związanych z przygotowaniem oraz zabezpieczeniem finansowania i realizacji przyszłej inwestycji przewiduje się, że ostatnie zorganizowane jeszcze w tym roku spotkanie dr inż. Aleksandra Bacciarellego - Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych ds. Reformy Drogownictwa z władzami Wielunia i regionu w sprawie omówienia możliwości i uzgodnienia wspólnych przedsięwzięć dotyczących wnioskowanej budowy obwodnicy Wielunia.

z wyrazami szacunku

Tadeusz Syryjczyk


Spis oświadczeń, oświadczenie