Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


25. posiedzenie Senatu RP

16 grudnia 1998 r.

Oświadczenie

Panie Marszałku, swoje oświadczenie kieruję do panów: premiera rządu, wicepremiera i ministra finansów oraz ministra transportu i gospodarki morskiej.

Proszę o wyjaśnienie, jakie do okoliczności spowodowały, że w projekcie budżetu na rok 1999, przedłożonym przez rząd Sejmowi, nie wprowadzono zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa obwodnicy miasta Płocka wraz z nowym mostem przez rzekę Wisłę.

Budowa drugiej przeprawy przez Wisłę w Płocku jest niezbędna dla dalszego sprawnego, bezpiecznego funkcjonowania i rozwoju miasta oraz całego województwa, jak również - co wykazały ostatnie wydarzenia - dla całej naszej ojczyzny.

Argumenty za tym, jak również potrzeba prowadzenia tej inwestycji znalazły uznanie u ministra transportu i gospodarki morskiej, który umieścił w projekcie budżetu swojego resortu na rok 1999 zadanie budowy przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami, wycenione na kwotę 50 milionów zł, oraz oświadczył, że będzie czynił starania o zapewnienie odpowiednich środków finansowych na jego realizację. Minister przedstawił to w swoim piśmie, z dnia 15 maja 1998 r., skierowanym do pani profesor doktora habilitowanego Alicji Grześkowiak, marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

W tej samej sprawie wicepremier, profesor Leszek Balcerowicz, w piśmie z dnia 25 maja 1998 r., do pani marszałek Senatu napisał: "Według projektu ustawy o finansach publicznych, który został już przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w powyższym wykazie - chodzi o wykaz inwestycji wieloletnich, realizowanych z budżetu państwa, jaki będzie corocznie załączany do projektu budżetu - będą ujmowane inwestycje finansowe lub dofinansowywane z budżetu państwa, których okres realizacji przekracza jeden rok budżetowy, a koszt jest wyższy od kwoty określonej przez ministra finansów w rozporządzeniu ustalającym szczegółowe zasady, tryb i termin opracowania materiałów do projektu budżetu państwa. W rozporządzeniu ministra finansów w powyższej sprawie z dnia 8 maja 1998 r., przyjęto, że w czasie prac nad projektem budżetu państwa na rok 1999 tym kryterium będzie wartość kosztorysowa inwestycji przekraczająca 30 milionów zł. Niezależnie od spełnienia kryteriów określających inwestycję wieloletnią, decydującą i nadzorujący realizację minister transportu i gospodarki morskiej powinien zamieścić ją w materiałach planistycznych na 1999 r." To koniec cytatu z pisma wicepremiera.

Pragnę zaznaczyć, że wartość kosztorysowa inwestycji wynosi 477 milionów 864 tysiące zł, jej realizacja jest zaś zaplanowana w cyklu czteroletnim, w latach 1999-2002, określającą finansowanie dróg publicznych w granicach miast na prawach powiatu, do których zalicza się Płock, to jej art. 36 pkt 2, określa możliwość finansowania inwestycji drogowych. A więc i tu, co pragnę zaznaczyć, istnieje możliwość przekazania środków na finansowanie omawianej inwestycji. Stąd, Szanowni Panowie, moje postawione na wstępie pytanie: jakie to okoliczności zaistniały, że nie zapewniono środków finansowych na tak ważną dla kraju inwestycję?

Na koniec pragnę podkreślić, że naszemu krajowi brakuje osiemnastu przepraw mostowych przez Wisłę, w tym również przeprawy płockiej. Chcę zaznaczyć, że brak ich naszej ojczyźnie, a nie tylko miastu na prawach powiatu, jakim jest Płock.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie